Wij hebben momenteel een optie op een kavel. Is niet onze eerste keus daar de kavel wat aan de smalle kant is (7m breed bouwvlak met 3 meter links en rechts tot de erfgrens) met een 15m lange garage op de erfgrens van de linkerbuur. Afgelopen zondag waren we nog eens wezen kijken om te zien of we genoeg enthousiast worden van de kavel en op zich na wat rondgelopen te hebben was het gevoel vrij positief.
Rechts ligt nog een kavel (verkocht), links staat een vrijstaand huis met daarnaast een 15m lange garage pal op de erfgrens.
Wij denken zelf aan een rechthoekig huis dat alleen in het bouwvlak staat zonder uitbouwen, maar hebben wel nagedacht over een variant waarin links een vleugel buiten het bouwvlak staat (niet rechts vanwege de zonrichting)
Echter, op een gegeven moment kwam de buurman van links (rechts ligt nog een vrij kavel die inmiddels verkocht is) zijn oprit opgelopen. Ik denk, oke, even praatje maken dus ik loop met mijn vriendin meneer toe en geef aan dat we een optie hebben op de kavel en misschien wel buren worden.
Nou, vrijwel het eerste wat meneer zei was dat hij niet wil dat wij een uitbouw/garage op de kavelgrens zetten en dat als we dat toch doen hij bezwaar gaat aantekenen. Want hij had een vrijstaand huis en als wij een uitbouw op de grens zetten krijgt ie een geschakeld huis en wordt zijn huis minder waard. Ja want hij woont daar al 40 jaar in zijn vrijesector huis en had het helemaal zelf gebouwd en blabla ...
En vrij snel daarna kregen we te horen dat ie liever ook niet heeft dat we dakkapellen in ons huis plaatsen aan de linkerkant, want dan zit hij in de kijker.
En toen we aangaven dat we uit de stad kwamen werden we geinformeerd dat er links rechts voor achter boerderijen zaten met stankcirkels en dat dat niet mis was en dat mensen er in geslaagd waren om boer Pietje te sluiten en dat soort dingen.
Lekkere ontvangst
Nu willen wij op zich geen uitbouwen, wij willen zowel links als rechts de 3m ruimte vrijhouden zodat we ook echt een vrijstaand huis hebben. Wel willen we achter in de tuin (60m diep) een schuur (vergunningsvrij), links op de erfgrens.
Maar we zijn ook niet van plan om meneer te laten bepalen wat wij allemaal wel en niet moeten. Ik heb ook aangegeven dat als hij bezwaar aantekent hij daar het recht toe heeft, maar dat ik er vanuit ga dat als zijn bezwaar afgewezen wordt daar verder geen ruzie uit moet komen.
Het is duidelijk dat deze meneer bezwaar gaat aantekenen, en het zou mij niets verbazen als we eigenlijk geen ontwerp kunnen maken waarmee hij wel tevreden is (bijv. ramen in de achtergevel op de 2e verdieping waardoor we in zijn tuin kunnen zien)
Stel we doen dit toch (een uitbouw op de erfgrens), wat voor problemen kunnen we verwachten: we vragen een vergunning aan met een huis met een uitbouw links tot (dicht) op de erfgrens. Vergunning duurt 8 weken, daarna 6 weken bezwaartermijn.
Deze meneer maakt bezwaar, maar wij voldoen gewoon aan de regels van het bestemmingsplan etc. Dan wordt zijn bezwaar afgewezen....
En dan? Hoe lang duurt zo'n afhandeling van bezwaar. En wat kan hij doen om het hele proces nog verder te stagneren cq de boel treiteren. Ons aanklagen voor "waardevermindering van zijn huis"?