Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.620.911 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
De gemeente is prachtig qua omgevingsvergunning. Weken langer er over doen dan nodig. Maar wel de dag na toekenning een brief met verzoek tot betaling leges :+

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:06
sanvv78 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:12:
[...]
Hier vorige week ook de sonderingen. Ze hebben er maar 3 gedaan, terwijl in onze offerte stond 4-6 stuks.
Voor een woning is twee of drie heel normaal. Ik weet niet hoe groot jouw huis is natuurlijk :)
maar de palen schijnen ipv 22x22cm nu 25x25cm moeten worden. Nouja geen idee waar dat hemin zit.
De palen zijn waarschijnlijk eerst bepaald op basis van een sondering uit de buurt. De diepte en sterkte van de zandlaag kan daar net anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wellicht dat de 25x25 palen beter leverbaar zijn?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:53
Of het is commercieel, reden voor meerprijs.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ben even bezig met het zoeken van een schilder, wat zijn jullie kwijt geweest voor je schilderwerk? Mijn huis is ongeveer 1200m3, alu kozijnen, dus alleen binnenwerk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:18
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:40:
Ben even bezig met het zoeken van een schilder, wat zijn jullie kwijt geweest voor je schilderwerk? Mijn huis is ongeveer 1200m3, alu kozijnen, dus alleen binnenwerk.
Ben ik ook benieuwd naar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:41
@artbij Schilderen binnenkozijnen of ook muren, plafons ed? En zijn deze dan al sausklaar afgewerkt of moet dit eerst nog worden gestuct/schuren + glasvliesbehang? Zijn de schuine delen (onder je dak) al wel afgewerkt of moeten die ook nog afgewerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:17
tikte behoorlijk aan. Huis is 900m3 hier. Voor schilderwerk een 8K voor de schilder plus de verf. Qua behangen was ik ook nog eens 5K kwijt, dat is dan wel inclusief muren behangklaar krijgen.

Maar het zal wel heel erg pand verschillen. Veel latex werk op binnenmuren gaat erg snel en zal goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Alle kozijnen ga ik zelf doen. Dus alleen de verf en het materiaal. (Beetje goede verf is best aan de prijs). En ik heb een offerte liggen voor 240m2 renovlies behang en verven (schobvast) voor €3400,00 (dit is inclusief wanden schuren (ze worden behangklaar opgeleverd, maar dat is niet altijd even glad. Bij ons zijn op de 1e verdieping bijna alle wanden schuin, die worden al gespoten opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Voor enkel de plafonds, dus ± 165m2, was ik een 1500€ kwijt aan schilder + verf.
De rest hebben we zelf gedaan, dus dat was enkel de verf- en behangkosten, en die heb ik eerlijk gezegd niet op een rijtje gezet doordat ik de prijs van het behang snel wilde vergeten :+

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:21:
@artbij Schilderen binnenkozijnen of ook muren, plafons ed? En zijn deze dan al sausklaar afgewerkt of moet dit eerst nog worden gestuct/schuren + glasvliesbehang? Zijn de schuine delen (onder je dak) al wel afgewerkt of moeten die ook nog afgewerkt worden?
Alles gestuct, plafond + muren moeten. Ook gedaan worden.

Anders gezegd, ik heb 10k gereserveerd. Zou dat genoeg zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 11-10-2017 13:07 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Nu hebben wij in onze familie wel ervaring met betonnen trappen, alleen zijn deze allemaal 'recht' uitgevoerd. Wij krijgen dadelijk 2 trappen met elk twee kwarten.

Ik heb onze contactpersoon al gevraagd, maar voordat ik daar antwoord van krijg ben ik benieuwd of er Tweakers zijn die hetzelfde willen of al hebben? En of het überhaupt kan?
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:48:
[...]

Ik heb €5k gereserveerd voor schilderwerk en €15k voor stucwerk. (incl. BTW) Maar ik zit aan de hoge kant denk ik, dat baseer ik enkel op gevoel en ervaring (familie, kennissen en huidig huis).

[ Voor 39% gewijzigd door the-edge op 11-10-2017 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@artbij Ik voel me niet aangevallen hoor, wij laten ook alles stucen. Bij kennissen wel alles met glad glasvliesbehang en moet zeggen dat het er ook mooi strak uitziet.

Wat ik aan prijzen langs heb zien komen voor een flink vrijstaand huis voor al het binnenhoutwerk: deurkozijnen en sierlijsten deuren, sierlijsten en aftimmering ramen, vensterbanken, binnenkant van voordeur en openslaande deuren, luxe binnentrap 1e verdieping en standaard trap 2e verdieping (exclusief deuren, die waren al geverfd)
- 7K voor alles 1x aflakken
- 15K voor alles 2x aflakken
(twee verschillende aanbieders, het zou gek zijn als je bij dezelfde schilder meer zou betalen voor de 2e verflaag ;) )

Dit is wel een huis met vrij veel ramen en klassieke sierlijsten, wat het verven mogelijk wat duurder maakt. Verder geen idee of dit hele scherpe prijzen zijn. Ik vond het tegenvallen.

Of 10K voldoende is hangt denk ik voornamelijk af van de hoeveelheid houtwerk die geverfd moet worden, dat is stukken duurder dan sauzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sturgeon22 op 11-10-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
Wie kan aangeven wat een grondkwaliteitonderzoek (vervuiling) en archeologisch onderzoek ongeveer zou moeten (mogen) kosten?

Wij hebben de kavel (zie paar pagina's terug) geannuleerd vanwege de waardeloze voorwaarden en evenzoslecht leveringstraject en een bod gedaan op een andere, maar daar moeten waarschijnlijk beide onderzoeken nog gedaan worden. Iemand daar ervaring mee en/of een goede partij om daarvoor te bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:12:
Wie kan aangeven wat een grondkwaliteitonderzoek (vervuiling) en archeologisch onderzoek ongeveer zou moeten (mogen) kosten?

Wij hebben de kavel (zie paar pagina's terug) geannuleerd vanwege de waardeloze voorwaarden en evenzoslecht leveringstraject en een bod gedaan op een andere, maar daar moeten waarschijnlijk beide onderzoeken nog gedaan worden. Iemand daar ervaring mee en/of een goede partij om daarvoor te bellen?
Zou gewoon paar offertes opvragen. Maar je bent zo 1000,- per onderzoek verder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
stefijn schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:12:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:48:
[...]

Ga je het op papier niet mee redden. Dat waren wij kwijt voor 900m3, materiaal inkoop prijs, uren tegen vriendenprijsje (kameraad is schilder)

Wel hebben wij alle wanden en plafonds bgg voorzien van vlies behang voor het sauzen om scheuren te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Ik laat de standaard metalen binnendeurkozijnen vervallen om daar kozijnen van hardhout in te plaatsen met andere deuren.

Vraag is een meerprijs van 200 per HH kozijn redelijk of is het aan te bevelen dit later in eigen beheer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

borgoe72 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:56:
Ik laat de standaard metalen binnendeurkozijnen vervallen om daar kozijnen van hardhout in te plaatsen met andere deuren.

Vraag is een meerprijs van 200 per HH kozijn redelijk of is het aan te bevelen dit later in eigen beheer te doen?
Is dat dan incl of excl aflakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Ik vermoed excl, ga dit checken want wil dit idd wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
borgoe72 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:39:
Ik vermoed excl, ga dit checken want wil dit idd wel weten
Zit schilderwerk bij jou in de aanneemsom?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:19
Denk dat ze dan gewoon standaard gegrond zijn. 200 is volgens mij wel netjes. Zelf zit je snel al aan € 100,00 voor een fatsoenlijk kozijn. Dan moet je nog iemand regelen doe ze plaatst (of zelf doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Grolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:33:
[...]

Ga je het op papier niet mee redden. Dat waren wij kwijt voor 900m3, materiaal inkoop prijs, uren tegen vriendenprijsje (kameraad is schilder)

Wel hebben wij alle wanden en plafonds bgg voorzien van vlies behang voor het sauzen om scheuren te voorkomen.
Daarom gaan wij ook daarvoor. Helaas ervaring al met scheuren in nieuwbouw in de mooi gestucte wanden en plafonds. Iedereen geloofde ook niet dat het plafond "behangen" was haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De vraag is niet of het gaat scheuren maar wanneer ;)

Nu zal dat met breedplaatvloer Minder snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Iemand die koeling toegepast heeft in zijn huis? Wij worden (verplicht) aangesloten op een collectieve WKO en krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming/-koeling. Nu zijn we met de installateur in overleg over de dikte van de leidingen en de h-o-h afstand. Iemand een best practise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Bij ons is ook alles met glad vliesbehang om scheuren te voorkomen. Tot nu toe (7 maanden later) nog geen scheur gezien :)

@borgoe72 Onze bouwer werkt volgens mij nooit met stalen kozijnen, maar wij hadden wel wat wensen qua deurbeslag, deuren en sloten (ik wilde magneetsloten en op sommige deuren geen zichtbare schanieren). Dat was nog best een meerprijs.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:28:
De vraag is niet of het gaat scheuren maar wanneer ;)

Nu zal dat met breedplaatvloer Minder snel gebeuren.
Kelder+breedplaat+poriso=nooit scheuren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
In een nieuwe woning met stucwerk krijg je altijd wel ergens scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:46:
In een nieuwe woning met stucwerk krijg je altijd wel ergens scheuren.
Ik heb 100% garantie dat er niets gaat scheuren. Heb ik ook van mensen uit de praktijk gehoord dat er gewoon niets scheurt.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 11-10-2017 21:53 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Wij ook gekozen voor glasvlies. Hier zal ongetwijfeld wat gaan scheuren. Echter zit dat dan achter het behang...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:52:
[...]

Ik heb 100% garantie dat er niets gaat scheuren. Heb ik ook van mensen uit de praktijk gehoord dat er gewoon niets scheurt.
Dan zal jouw nieuwe huis wel niet werken, de meesten doen dat wel ;)

Misschien gebruiken ze Surinaamse bouwmaterialen :+

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:13:
[...]

Huizen met gasbeton, kzs wel inderdaad.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Laatst online: 11:06
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:14:
[...]
Huizen met gasbeton, kzs wel inderdaad.
Kalkzandsteen is het meest gebruikte materiaal voor dragende muren maar het sneller scheuren is inderdaad wel een nadeel. Naast gasbeton heb je ook nog dragende porisosteen stenen maar ik vermoed dat die duurder zijn. Je hebt wel een kostenplaatje natuurlijk.

Ik zie nu dat je poriso noemt hierboven :)

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 11-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Grolsch schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 22:13:
[...]

Misschien gebruiken ze Surinaamse bouwmaterialen :+
Als Surinamer zijnde, moest ik wel lachen :o :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Wij hebben porotherm binnenmuren. Ik heb echter niet de illusie dat dit niet scheurt. Bij maatje van mij die nu 2 jaar in zijn nieuwbouw woning woont zijn er ook scheuren zichtbaar. Die heeft ook porotherm wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
artbij schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:52:
[...]

Scheuren kan wel meevallen als er bijvoorbeeld keramische snelbouwstenen gebruikt worden maar stucwerk is heel erg kwetsbaar. 1 keer iets te hard stoten en er zit een buts in. Zelf stucers zelf raden om renovlies over behangklaar stukwerk te doen ipv sausklaar stukwerk direct te sausen (de muren dan, plafonds kunnen prima bij breedplaatvloeren).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
IceM schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:19:
[...]

Scheuren kan wel meevallen als er bijvoorbeeld keramische snelbouwstenen gebruikt worden maar stucwerk is heel erg kwetsbaar. 1 keer iets te hard stoten en er zit een buts in. Zelf stucers zelf raden om renovlies over behangklaar stukwerk te doen ipv sausklaar stukwerk direct te sausen (de muren dan, plafonds kunnen prima bij breedplaatvloeren).
Dat klopt, het spul is erg kwetsbaar. Of je moet dat ouderwetse spachtelputz pakken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:17
WNT schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:21:
Iemand die koeling toegepast heeft in zijn huis? Wij worden (verplicht) aangesloten op een collectieve WKO en krijgen op alle verdiepingen vloerverwarming/-koeling. Nu zijn we met de installateur in overleg over de dikte van de leidingen en de h-o-h afstand. Iemand een best practise?
voor koeling heb je meer afgifte nodig dan verwarming. Ik heb hier 10 hoh met standaard 16 diameter. Dat gaat prima om te koelen. 220m2 vloer en circa 2300 meter vv.

Op een w/w wp, dus vergelijkbaar met wko. Ik koel met een Ta die niet lager is dan 18,5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40
Wij wonen nu zo'n 15mnd in ons huis en we hebben hier en daar toch wel een klein scheurtje. Op de wanden en plafond zit bij ons renovlies (iedereen denkt dat het gestuct is zo strak is het). In de keuken zit 1 scheur in het zicht (daar is ook het renovlies gaan scheuren), dit wordt vrijdag verholpen (had nog wat tegoed bij de aannemer/schilder :)).

Onze binnenwanden zijn van 10cm dik beton btw en een dragende muur beneden en boven van 20cm beton (prefab).

[ Voor 13% gewijzigd door Road-runner83 op 12-10-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ik ben van mening dat de loodgieter de meest 'moeilijke' onderaannemer is op de bouw.

- Moet af en toe op juiste momenten aanwezig zijn
- Is afhankelijk van gemeente spullen (invoerbochten NUTS, berekening en toepassing infiltratiesysteem).
- Heeft met water, wtw, cv/warmtepomp de meeste leidingen
- Werkt het meeste samen met onderaannemers
etc.

Delen jullie die mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
Nee.

De grondwerker doet vaak de aanleg van riolering en drainage. Invoerbochten nuts is een gestandaardiseerd pakket dat je overal kan kopen naar gelang de invoerbuizen die je nodig hebt. Tip, plaats alles, maar dop af wat je niet nodig hebt. Dan heb je altijd een buis beschikbaar als je wel bv gas neemt of glasvezel in de wijk komt. Overigens is de loodgieter niet afhankelijk van nutspartijen. Berekeningen e.d. zijn part of the job (deden ze dat maar eens... ging er ook wat minder fout).

Op dit moment zijn metselaars het moeilijkst te krijgen, dus vanzelf de lastigste onderaannemer. Heipalen + stelling kennen ook een glijdende kalender.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2017 09:40 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Señor Sjon schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:39:
Invoerbochten nuts is een gestandaardiseerd pakket dat je overal kan kopen naar gelang de invoerbuizen die je nodig hebt. Tip, plaats alles, maar dop af wat je niet nodig hebt. Dan heb je altijd een buis beschikbaar als je wel bv gas neemt of glasvezel in de wijk komt.
Ik heb ze allemaal liggen en in gebruik:

1 x 50 mm. r-500 grijs, glasvezel
1 x 50 mm. r-500 groen, CAI
1x 50 mm. r-500 rood, elektra
1 x 50 mm. r-750 blauw, water
1 x 63 mm. r-500 geel, gas

Mag je ze ook gebruiken om terug naar buiten te gaan (bijvoorbeeld voor UTP of stroomvoorziening tuinhuis)

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wie houd je tegen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:27
Richard schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Ik heb ze allemaal liggen en in gebruik:

1 x 50 mm. r-500 grijs, glasvezel
1 x 50 mm. r-500 groen, CAI
1x 50 mm. r-500 rood, elektra
1 x 50 mm. r-750 blauw, water
1 x 63 mm. r-500 geel, gas

Mag je ze ook gebruiken om terug naar buiten te gaan (bijvoorbeeld voor UTP of stroomvoorziening tuinhuis)
Wat @Señor Sjon zegt wat houd je tegen ;) maar wacht wel ff totdat de aansluitbedrijven klaar zijn ;)
Weet verder niet hoever je al bent met de bouw, maar bij een familielid van mij die volledig zelf heeft gebouwd hebben we op de lange kanten 3 doorvoeren gemaakt met buis (begin/midden/eind) en op de korte kant 2 stuks. (achterhuis van boerderij ~8x17m)
Goed afgedopt en kan je altijd een mantelbuis oid doorheen drukken later :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
We zitten hier bijna voor ons afrondingsgesprek, en nu zitten we enorm te twijfelen of de gehele woning vloerverwarming te doen of alleen bgg. (laatste is standaard, boven is keuze). Kan laminaat bijv. op vloerverwarming boven? Of liever niet?

Daarnaast komt er een warmtepomp/cv systeem van Daikin/Intergas waarbij we standaard de warmfunctie hebben, voor iets meer heb je ook het model met koelfunctie. Iemand hier bekend mee, en is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:32:
We zitten hier bijna voor ons afrondingsgesprek, en nu zitten we enorm te twijfelen of de gehele woning vloerverwarming te doen of alleen bgg. (laatste is standaard, boven is keuze). Kan laminaat bijv. op vloerverwarming boven? Of liever niet?

Daarnaast komt er een warmtepomp/cv systeem van Daikin/Intergas waarbij we standaard de warmfunctie hebben, voor iets meer heb je ook het model met koelfunctie. Iemand hier bekend mee, en is het wat?
Ik zou zeker gaan voor het koelen. Het is topkoeling, dus het maakt het een paar graden aangenamer.

Mede daardoor heb ik besloten om op alle verdiepingen (bgg tegels, verdiepingen PVC) vloerverwarming te leggen. De zolder krijgt een 'kantoor functie', deze zolder zal (bijna) nooit verwarmd hoeven te worden, maar koeling daarentegen is aangenaam. Dat was voor mij de voornaamste reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
the-edge schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:37:
[...]

Ik zou zeker gaan voor het koelen. Het is topkoeling, dus het maakt het een paar graden aangenamer.

Mede daardoor heb ik besloten om op alle verdiepingen (bgg tegels, verdiepingen PVC) vloerverwarming te leggen. De zolder krijgt een 'kantoor functie', deze zolder zal (bijna) nooit verwarmd hoeven te worden, maar koeling daarentegen is aangenaam. Dat was voor mij de voornaamste reden.
Thanks, pvc kan inderdaad ook nog. Op zich vallen de meerkosten mee, 144m2 vloerverwarming meer en dus de koelfnctie (en nog zone-systeem) voor €5500. En dan kunnen we ooit nog makkelijker denk ik over gaan op gasloze systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Thanks, pvc kan inderdaad ook nog. Op zich vallen de meerkosten mee, 144m2 vloerverwarming meer en dus de koelfnctie (en nog zone-systeem) voor €5500. En dan kunnen we ooit nog makkelijker denk ik over gaan op gasloze systemen.
Mag ik vragen waarom je daar op dit moment niet voor gaat? (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
the-edge schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:40:
[...]

Mag ik vragen waarom je daar op dit moment niet voor gaat? (gasloos)
omdat dat nu €20.000-€25.000 gaat kosten. Dat is dan even een nadeel om te bouwen met een catalogusbouwer. (al zitten er ook voldoende voordelen aan hoor). Dus kan wel, maar ze moeten dan alles aanpassen tov hun standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
@sanvv78 Laminaat kan op vloerverwarming, je moet alleen wel kijken welke ondervloer je toepast ivm doorlaten van warmte. Koeling lijkt mij fijn, zeker op de slaapkamers. De koeling werkt echter alleen op vloerverwarming ivm grote afgifteoppervlak. Als je boven radiatoren neemt dan zullen die niet/nauwelijks koelen. Ik dacht dat de kosten voor vloerverwarming boven bij Groothuis wel vrij hoog lagen.

Aanvulling, ik zie net dat je 5500 euro een acceptable prijs vind. Ik vind dat vrij veel. Kosten voor achteraf infrezen van vloerverwarming is ongeveer de helft. Bedenk daarbij dat voor Groothuis de meerprijs beperkt zijn, omdat de radiatoren komen te vervallen.

De koelfunctie zelf heeft maar een meerprijs van 230 euro (zie bijvoorbeeld https://www.samangroep.nl/duurzame-energie/warmtepompen/), dus de rest is voor de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:42:
[...]
omdat dat nu €20.000-€25.000 gaat kosten. Dat is dan even een nadeel om te bouwen met een catalogusbouwer. (al zitten er ook voldoende voordelen aan hoor). Dus kan wel, maar ze moeten dan alles aanpassen tov hun standaard.
Dit is waarschijnlijk voor W/W warmtepomp. Je kunt ook volledig gasloos met een L/W warmtepomp. Bij groothuis krijg je waarschijnlijk standaard deze: https://www.samangroep.nl...n-altherma-hybride-7-4kw/, prijsindicatie 4.600 euro. Voor 9.200 heb je een 16KW L/W warmtepomp met 260 liter boiler: https://www.samangroep.nl...ermodel-180-liter-boiler/. 16KW L/Wzou meer dan voldoende moeten zijn. Meerprijs zou dus niet veel meer dan 5K mogen bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij hebben ook over vv icm koeling, zelfde reden als the-edge eigenlijk.

En 20-25K voor gasloos klinkt enorm. Hebben ze dat gespecificeerd? Als je voor een l/w pomp gaat kan dat nooit zoveel lijkt me. (We gaan zelf in een wijk wonen waar geen gas is, dus heb me niet verdiept in het verschil maar dit klinkt buitenproportioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
Sturgeon22 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:49:
[...]

Dit is waarschijnlijk voor W/W warmtepomp. Je kunt ook volledig gasloos met een L/W warmtepomp. Bij groothuis krijg je waarschijnlijk standaard deze: https://www.samangroep.nl...n-altherma-hybride-7-4kw/, prijsindicatie 4.600 euro. Voor 9.200 heb je een 16KW L/W warmtepomp met 260 liter boiler: https://www.samangroep.nl...ermodel-180-liter-boiler/. 16KW L/Wzou meer dan voldoende moeten zijn. Meerprijs zou dus niet veel meer dan 5K mogen bedragen.
Klopt die is het standaard. Die andere is zeker een mooie optie, alleen hebben we voor nu niet veel keuze. Daarom aar kijken voor opties om later zelf aanpassingen te laten doen. Al zal vv gehele huis wel aan te raden dus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
WNT schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:49:
Wij hebben ook over vv icm koeling, zelfde reden als the-edge eigenlijk.

En 20-25K voor gasloos klinkt enorm. Hebben ze dat gespecificeerd? Als je voor een l/w pomp gaat kan dat nooit zoveel lijkt me. (We gaan zelf in een wijk wonen waar geen gas is, dus heb me niet verdiept in het verschil maar dit klinkt buitenproportioneel).
Vond ik ook enorm :-). Helaas geen echte specificatie, denk dat de meeste nu al afhaken. Het past nog niet in hun systeem zeggen ze, en veel merken vinden ze kwalitatief nog niet toereikend. Voor ons dus nu belangrijk om de basis goed te leggen, dus zo te lezen is vv wel aan te raden. Het later invrezen zien we niet zitten, zelf zijn we niet handig, dus zal ook uitbesteed moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Volgens mij moet je bij groothuis alles wat niet standaard is eruit laten en door anderen laten doen.

Dus vv infrezen, hybride wp van Groothuis op markplaats zetten, gas opzeggen, een L/W in laten bouwen is waarschijnlijk goedkoper dan meteen l/w aan laten sluiten.

Bij mij in de straat staan ook twee groothuiswoningen, beide een kleine buitenunit op dezelfde plek hangen. Een heeft die naast het terras. Zal wel een flinke meerprijs zijn als je die ergens anders wilt....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:32:
Ik zou het zeker doen boven, hebben wij ook gedaan. Laminaat heeft niet de voorkeur, beter is PVC omdat deze hard verlijmd wordt op de vloer en betere warmte/koeling geleiding heeft. LET OP, dus geen click PVC toepassen.
Wij hebben ook een WP die kan koelen, en het is meer dan de moeite waard, maar het is en wordt nooit geen airco (L/L WP).

Je moet wel opletten met het uitzoeken van de componenten van de vloerverwarming of ze geschikt zijn voor koelen, standaard is dat niet zo.
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

Valt mee :? :? :? Dit is gewoon diefstal.
Bij mij was het prijsverschil tussen radiatoren boven en vloerverwarming 0,0.
De installateur zei letterlijk dat er qua materiaal en arbeid nagenoeg geen verschil tussen zit.
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:42:
[...]
Wederom de grootste diefstal. De grootste besparing maak je door gasloos te gaan bouwen.
Al met al heeft het ons nog geen 5K extra gekost om gasloos met WP te gaan terwijl in de aanneemovereenkomst een CV ketel met radiatoren boven stond.

Als je nu eerst een CV ketel op laat hangen en daarna gasloos gaat gooi je zo 5K de prullenbak in, wat mij betreft echt jammer.

Is je v.v. systeem ook bedacht met een WP gedachte :? Dus open verdelers, dikke buizen, LTV gedachten zeg maar :?

Hou je al wel vast rekening met de ruimte die een WP installatie nodig heeft :? een CV ketel is een kastje aan de muur, met een WP heb je toch echt een installatiehok(je) nodig met alle vaten, toeters en bellen :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
@sanvv78 Jij bent toch diegene die voor een 2e vaatwasser in de keuken gaat? Prop het geld van die extra vaatwasser in een L/W installatie en je hebt weer 10% bespaard :+.

Ik zou niet voor een tussenoplossing gaan (eerst een gas CV en later misschien een W/W of L/W warmtepomp), maar het meteen goed aanpakken, als het dat financieel toelaat.

Ik heb verder geen ervaring met catalogusbouwers, maar die meerprijzen en afwijkingen zijn schrikbarend duur.

[ Voor 13% gewijzigd door the-edge op 13-10-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:12:
Bij mij in de straat staan ook twee groothuiswoningen, beide een kleine buitenunit op dezelfde plek hangen. Een heeft die naast het terras. Zal wel een flinke meerprijs zijn als je die ergens anders wilt....
Dat valt mee. Je moet het alleen wel tijdig aangeven, want standaard plaatsen ze hem volgens mij naast je achterdeur. Andere plek alleen op specifiek verzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Waar wij gaan bouwen is iemand aan het polsen om met zijn allen tuin uitbreiding te doen.
Dat zou gaan over 3 a 4 meter diep over breedte kavel en als iedereen mee doet heeft het wel kans van slagen. Gerucht is 80€ per m2

Achter de kavels ligt de oude bouw weg voor fase 1 van de wijk/strook waar we bouwen. Daar zijn ze gedurende lange tijd over gereden met zware dingen en is puin gestort.
Voordeel is dat het stevig is en goed ingedrukt. Echter tuin ervan maken betekent puin uit (laten) graven.
Tuinhuis erop is wel handig, zal niet direct wegzakken (alles zakt hier in de polder als er geen palen onder zitten)

Zou dan 50-66 m2 extra worden.

Voor 4000-5000€ hebben we dan wel een tuin die 9 of 10 meter diep wordt i.p.v. 6 meter en dat lijkt me wel mooi. Maar met mijn vrouw overleggen wat die wil.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:18:
Voor 4000-5000€ hebben we dan wel een tuin die 9 of 10 meter diep wordt i.p.v. 6 meter en dat lijkt me wel mooi. Maar met mijn vrouw overleggen wat die wil.
Dat lijkt me een no-brainer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

Dat lijkt me een no-brainer.
^^^^^

Inderdaad. Tuin van 6 meter is echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De grond van de buren is maar eenmaal te koop, dus voor dat geld wist ik het wel :P

Aan de andere kant kwam mijn buurman voorlaatst ook bij mij met de vraag of ik zijn weiland niet wilde kopen.

Stuk van 38 meter breed en 100 meter diep (dus 3800m2 voor de snelle rekenaars onder ons).
Precies in het verlengde van ons perceel, dus de tuin zou dan 100 meter dieper worden.

Hoeft ook de kop niet te kosten, maar wat moet ik in vredesnaam met een weiland van 3800m2 achter m'n huis. Het ligt er nu ook al, en hij houdt het keurig bij. Ik heb hem aangegeven dat voordat hij het aan een ander verkoopt ik eerst geïnformeerd word :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:29:
Hoeft ook de kop niet te kosten, maar wat moet ik in vredesnaam met een weiland van 3800m2 achter m'n huis. Het ligt er nu ook al, en hij houdt het keurig bij. Ik heb hem aangegeven dat voordat hij het aan een ander verkoopt ik eerst geïnformeerd word :P
Ik zou 't 100% kopen. Voor hetzelfde geld verkoopt ie 't en je weet niet wat de volgende eigenaar ermee doet. De helft van 't jaar tegen mais aankijken wordt je niet blij van hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:28:
[...]

^^^^^

Inderdaad. Tuin van 6 meter is echt niks.
Ja, maar wellicht dat het in de breedte compenseert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Kavel is aan voorkant 17.54 meter en aan achterkant 16.10 en 25 meter diep.
Wordt dan dus bij 3 meter diepte ongeveer 48m3 en bij 4 meter diepte 64 m2 extra

Er staat op de kavelkaart in de omgeveingsvergunning een wandelpad achterlangs voor de tuin van de buren.
De bouw weg is snel 5 a 6 meter breed, maar we gaan zien als er voldoende animo is wat het wordt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De grond van de buren is maar eenmaal te koop, dus voor dat geld wist ik het wel :P

Aan de andere kant kwam mijn buurman voorlaatst ook bij mij met de vraag of ik zijn weiland niet wilde kopen.

Stuk van 38 meter breed en 100 meter diep (dus 3800m2 voor de snelle rekenaars onder ons).
Precies in het verlengde van ons perceel, dus de tuin zou dan 100 meter dieper worden.

Ik zou zeggen, maak een reviewgebied voor robotmaaiers. _O- Als het van jou is, kan niemand anders er zitten. Win-Win dus. Ligt natuurlijk wel aan de prijs, voor agrarische waarde heb je het al snel over 20-40k met zo'n lap.
jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:46:
Kavel is aan voorkant 17.54 meter en aan achterkant 16.10 en 25 meter diep.
Wordt dan dus bij 3 meter diepte ongeveer 48m3 en bij 4 meter diepte 64 m2 extra

Er staat op de kavelkaart in de omgeveingsvergunning een wandelpad achterlangs voor de tuin van de buren.
De bouw weg is snel 5 a 6 meter breed, maar we gaan zien als er voldoende animo is wat het wordt.
In Almere moet je het zeker kopen, de kavels daar zijn al zo verrot klein. Alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
the-edge schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:47:
@sanvv78 Jij bent toch diegene die voor een 2e vaatwasser in de keuken gaat? Prop het geld van die extra vaatwasser in een L/W installatie en je hebt weer 10% bespaard :+.

Ik zou niet voor een tussenoplossing gaan (eerst een gas CV en later misschien een W/W of L/W warmtepomp), maar het meteen goed aanpakken, als het dat financieel toelaat.

Ik heb verder geen ervaring met catalogusbouwers, maar die meerprijzen en afwijkingen zijn schrikbarend duur.
Haha klopt. Maar die 2e vaatwasser is een must voor manlief. En die heeft zich helemaal niet verdiept in W/W en L/W. En inderdaad meerwerk catalogusbouwer is best fors, dus vandaar kijk ik wat we nu wel/niet direct door hen moeten laten doen. Ze willen volgens mij geen L/W laten plaatsen, die indruk krijg ik, dus zit gewoon vast om een gasaansluiting aan te leggen, anders leveren ze denk niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kun je het er niet gewoon uit de overeenkomst halen :?

Dan regel je het zelf.

Puur uit nieuwsgierigheid, ben je nu een man of een vrouw :?

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Je kunt kijken of je het kunt verhuren als weiland/landbouw.
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:49:
Als het van jou is, kan niemand anders er zitten. Win-Win dus. Ligt natuurlijk wel aan de prijs, voor agrarische waarde heb je het al snel over 20-40k met zo'n lap.
Ik geloof niet dat Grolsch dichtbij de bebouwde kern woont (als ik het mij goed herinner), maar als de gemeente uitbreidingsplannen heeft op dat stuk grond; kan het op een gegeven moment gewoon onteigend worden.
Dus kopen is niet per definitie altijd van jou/vrij uitzicht. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturgeon22
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:09:
[...]

Haha klopt. Maar die 2e vaatwasser is een must voor manlief. En die heeft zich helemaal niet verdiept in W/W en L/W. En inderdaad meerwerk catalogusbouwer is best fors, dus vandaar kijk ik wat we nu wel/niet direct door hen moeten laten doen. Ze willen volgens mij geen L/W laten plaatsen, die indruk krijg ik, dus zit gewoon vast om een gasaansluiting aan te leggen, anders leveren ze denk niet eens op.
De standaard warmtepomp die je krijgt is een hybride opstelling van CV + Daikin L/W warmtepomp. Ze plaatsen dus al een L/W warmtepomp met een buitenunit (let zoals ik in mijn eerdere bericht al aangaf goed op waar ze de buitenunit plaatsen, want dat is standaard tegen de achtergevel naast de achterdeur en kan mogelijk (geluids)hinder geven als je op je terras zit).
Als je in plaats van de standaard hybride oplossing naar een volledige L/W warmtepomp gaat van bijvoorbeeld Daikin (merk dat ze al kennen) dan komt de gasaansluiting en CV ketel te vervangen en krijg je wel een grotere buitenunit (en eventueel een boiler binnen voor warmwatervoorziening, zie ook Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3).

Overigens staat in hun eigen huizenboek ook het volgende "Wilt u warmtepomptechniek, eventueel in combinatie met keeling, of zone-energie toepassen in uw nieuwe oning? Ook dit doen wij graag".

Als ik jou was dan zou ik er nog eens over in gesprek gaan met ze. Je kan de prijzen die ik eerder al linkte meenemen als voorbeeld en dan vragen of ze kunnen uitleggen waar de grote meerprijs in zit, aangezien de voor de installatie van de standaard hybride L/W warmtepomp toch al een buitenunit, binnenunit en CV ketel moeten plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
sanvv78 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:09:
[...]

En een paar mooie EPC panelen op het dak, uitbreidbaar a 450€ ex btw met wat pech.
Gas wordt ook alleen maar duurder en electra goedkoper (belasting maatregel)

Lijken verstandige beslissingen van catalogus bouwers 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JaxMcFadden schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:35:
[...]

Ik zou 't 100% kopen. Voor hetzelfde geld verkoopt ie 't en je weet niet wat de volgende eigenaar ermee doet. De helft van 't jaar tegen mais aankijken wordt je niet blij van hoor.
Het is een gedeelte van een groter weiland, hij wil het het liefste als 1 geheel samen met zijn huis verkopen.

Het is voor ons Tweakers wellicht groot, maar als weiland / agrariër kun je er natuurlijk niet zo heel veel mee, het is nog geen bunder, het levert aan huur hooguit een paar 100 euro per jaar op, weegt niet op tegen de kosten (zal toch zo'n 20K moeten kosten vermoed ik.

Er wordt nooit op gebouwd, ligt ook niet aan een doorgaande weg, en zolang het van deze buurman is komt er geen mais op.

Het gaat om onderstaande, zie de rode lijn.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/oiyue9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Grolsch kopen dan maar dan kunnen je kinderen in hun beamer mooi rondrijden. En jij maar werken om de grassprieten op maat te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou het kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:52:
@Grolsch kopen dan maar dan kunnen je kinderen in hun beamer mooi rondrijden. En jij maar werken om de grassprieten op maat te houden.
Ik heb nu al 1750m2 waar ik ondanks de robomow grasmaaier al veel werk mee heb, ik zit niet te wachten op nog een kleine 4000m2 erbij. Kheb nu al een achtertuin van 20 meter diep en 38 meter breed, ik vind het genoeg. Mocht ik het kopen dan laat ik er nog een hek staan, ik wil die kleine apen niet zover van het huis af hebben :P

En met de beamer hebben ze nu al een heel circuit uitgezet :P Er wordt druk gewerkt aan snelle rondetijden >:)
Dan verschillen we op dat gebied van mening. Ik kan me geen situatie bedenken waarvoor ik het zou willen kopen. Het gras van de buren hoef ik niet te maaien :P

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2017 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:37
Mijn vriendin zou gelijk 3 extra paarden kopen :X

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:55:
[...]

Ik heb nu al 1750m2 waar ik ondanks de robomow grasmaaier al veel werk mee heb, ik zit niet te wachten op nog een kleine 4000m2 erbij. Kheb nu al een achtertuin van 20 meter diep en 38 meter breed, ik vind het genoeg. Mocht ik het kopen dan laat ik er nog een hek staan, ik wil die kleine apen niet zover van het huis af hebben :P

En met de beamer hebben ze nu al een heel circuit uitgezet :P Er wordt druk gewerkt aan snelle rondetijden >:)

[...]

Dan verschillen we op dat gebied van mening. Ik kan me geen situatie bedenken waarvoor ik het zou willen kopen. Het gras van de buren hoef ik niet te maaien :P
Wel mooi voor een wijn- of boomgaard :). Ik kom zelf van de boerderij (geboren en getogen :D), dus ik ben ruimte gewend. Ik zeg: kopen. Al is het maar om je privé spa achter in de tuin te plaatsen 8)

Zonder gekheid; zonder doel moet je het niet kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij werken jullie te weinig (of ik teveel) :P Ik ben al lang blij dat ik 's avonds een keer op de bank kan liggen en heb geen tijd en zin om in de spaarzame vrije tijd die ik heb ook nog complete weilanden bij te gaan houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Ja, maar wellicht dat het in de breedte compenseert? :)
Een tuin van 6x20m is ook niets ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
lama

[ Voor 98% gewijzigd door Artbij op 13-10-2017 16:11 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:49:
[...]

En een paar mooie EPC panelen op het dak, uitbreidbaar a 450€ ex btw met wat pech.
Gas wordt ook alleen maar duurder en electra goedkoper (belasting maatregel)

Lijken verstandige beslissingen van catalogus bouwers 8)
Jammer dat salderen in 2020 verdwijnt :(.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:10:
[...]

Is tot 2023 toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
In de nieuwe kabinetsplannen staat dat er in 2020 een nieuw beleid komt.

Ik heb een offerte liggen voor 32 panelen. Denk niet dat ik dat nog doe.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:31
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:10:
[...]

offtopic:
Hint, je kan op meerdere reacties reageren door bij het maken van een reactie op Quote te klikken, lijkt of je zit te spammen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Jochemd13 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:56:
[...]

offtopic:
Hint, je kan op meerdere reacties reageren door bij het maken van een reactie op Quote te klikken, lijkt of je zit te spammen :P
Weet ik. Maar dat werkt voor geen meter op de telefoon.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik ben mij aan het inlezen over gevelstenen en los van het kiezen van een mooie kleur en structuur lijkt het er op dat we nog rekening moeten houden met de technische aspecten. Veel bakstenen lijken een hoge wateropname te hebben en mijn buikgevoel zegt dat dit niet goed is voor verkleuring en mosgroei.

Welke eigenschappen van een gevelsteen zijn belangrijk en waarom? De prijs is nogal een inkoppertje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:26:
Ik ben mij aan het inlezen over gevelstenen en los van het kiezen van een mooie kleur en structuur lijkt het er op dat we nog rekening moeten houden met de technische aspecten. Veel bakstenen lijken een hoge wateropname te hebben en mijn buikgevoel zegt dat dit niet goed is voor verkleuring en mosgroei.

Welke eigenschappen van een gevelsteen zijn belangrijk en waarom? De prijs is nogal een inkoppertje :P
Dat ze mooi zijn. Voor de rest zou ik me er niet zo druk om maken. Verticaal droogt snel. Zie jij wel eens muren van huizen vol mos? :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:49:
[...]

In de nieuwe kabinetsplannen staat dat er in 2020 een nieuw beleid komt.

Ik heb een offerte liggen voor 32 panelen. Denk niet dat ik dat nog doe.
Mag ik vragen wat je daarvoor kwijt bent? Mag ook in een dm.
Heb volgende week een afspraak staan met de lokale "panelenboer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:46:
[...]

Mag ik vragen wat je daarvoor kwijt bent? Mag ook in een dm.
Heb volgende week een afspraak staan met de lokale "panelenboer".
Ligt helemaal aan de panelen en omvormers. Ik heb deze als referentie gebruikt misschien heb je daar wat aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Dat ze mooi zijn. Voor de rest zou ik me er niet zo druk om maken. Verticaal droogt snel. Zie jij wel eens muren van huizen vol mos? :P
Hele muren mos niet maar tegenwoordig wel veel verkleuringen en zoutuitbloeiingen bij grijze, zwarte of bruine stenen en dat doet echt wel afbreuk aan de woning.

Mos zie je wel eens aan de noordkant of schaduwkant van gebouwen. Wij hebben in onze huidige woning geen gevel aan de noordkant maar gaan dat in de toekomst wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:13:
[...]

Hele muren mos niet maar tegenwoordig wel veel verkleuringen en zoutuitbloeiingen bij grijze, zwarte of bruine stenen en dat doet echt wel afbreuk aan de woning.

Mos zie je wel eens aan de noordkant of schaduwkant van gebouwen. Wij hebben in onze huidige woning geen gevel aan de noordkant maar gaan dat in de toekomst wel hebben.
Volgens mij loopt het wel los. Wij hebben stenen van Daas. Deze zijn geïmpregneerd dus geen kans op bloei.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Vraag: In de keuken wil ik opbouw spots plaatsen voor en achter de koof/verlaging van de afzuigunit. Ik wilde vanaf het begin bewust geen inbouwspots hebben en heb dus ook geen sparingen in de breedplaatvloer laten doen etc.

Ik heb dus een centraaldoos/lichtpunt, waarvan ik wil splitten naar 2 (of meer) armaturen. Het plafond wordt uiteindelijk gestuct, dus ik dacht eraan om de elektrakabels in het plafond (breedplaatvloer) te frezen. Kan dat gewoon? Kan het met 'gewoon' een freesmachine? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet houden, lijkt me een vrij straightforward klusje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:23
De onderzijde van de breedplaten zijn gewapend. Afhankelijk van de overspanningsrichting en de afstand kan je niet (zomaar) frezen.

Je bent al snel je dekking kwijt op de onderwapening, een of twee staven doorfrezen kan vaak nog wel, maar grotere onderbrekingen niet.

Verstandigste is om de leverancier te vragen, of de constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:34:
Vraag: In de keuken wil ik opbouw spots plaatsen voor en achter de koof/verlaging van de afzuigunit. Ik wilde vanaf het begin bewust geen inbouwspots hebben en heb dus ook geen sparingen in de breedplaatvloer laten doen etc.

Ik heb dus een centraaldoos/lichtpunt, waarvan ik wil splitten naar 2 (of meer) armaturen. Het plafond wordt uiteindelijk gestuct, dus ik dacht eraan om de elektrakabels in het plafond (breedplaatvloer) te frezen. Kan dat gewoon? Kan het met 'gewoon' een freesmachine? Zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet houden, lijkt me een vrij straightforward klusje?
Waarom heb je geen spots of dozen in laten bouwen?

Ik kreeg van de elektricien te horen dat hij 5 cm wilde smokkelen. Meer niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:59:
[...]

Waarom heb je geen spots of dozen in laten bouwen?

Ik kreeg van de elektricien te horen dat hij 5 cm wilde smokkelen. Meer niet.
Omdat tegen de tijd dat ik de breedplaatvloer moest "finaliseren" (de leverancier wilde graag al beginnen vanwege drukte), de keuken layout nog niet helder/definitief was. Aangezien ik sowieso nergens inbouwspots in het plafond wilde, realiseerde ik me het issue nu ook niet. De elektricien bevestigde alleen dat ik prima kon aftakken van die ene centrale doos voor andere armatuur, maar zei niets over breedplaatvloer (hij wist wel dat deze kwam).

En wat bedoel je precies met 5cm smokkelen?
Rob-T6 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:42:
De onderzijde van de breedplaten zijn gewapend. Afhankelijk van de overspanningsrichting en de afstand kan je niet (zomaar) frezen.

Je bent al snel je dekking kwijt op de onderwapening, een of twee staven doorfrezen kan vaak nog wel, maar grotere onderbrekingen niet.

Verstandigste is om de leverancier te vragen, of de constructeur.
Dank, ik zal dit idd navragen. Ik wist wel dat die gewapend zijn, maar ik dacht, zo diep hoef ik niet te vrezen. Een beetje de ruimte zoals de naden bij kanaalplaten zou voldoende zijn om wat elektrakabels in te leggen....dacht ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Stukje slijpen en dan 5 cm. Links of rechts. Wat jij wilt eigenlijk.

Herkenbaar wel, dat sommige dingen in afhankelijk van elkaar zijn en dat je dat als leek op het laatste moment hoort.

[ Voor 47% gewijzigd door Artbij op 13-10-2017 22:21 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ja, dat wordt lastig, ik moet ongeveer 1m van de centraaldoos in 2 richtingen op :P

En klopt, als leek zijnde zijn dit soort dingen gewoon vervelend om daar op het eind pas achter te komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Vandaag langs kozijnen leverancier geweest.
Gelukkig hadden ze vrijwel alles conform tekening / technische omschrijving overgenomen.
artbij schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 17:53:
[...]

Kun je meteen vragen of het dan nog wel voldoet aan alle veiligheidseisen mbt de verschillende keurmerken? Daar was dat slotje volgens mij voor.
Moet inderdaad met het slotje ivm keurmerk / verzekering.
freelh schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:33:
[...]

Hier ook Reynaers gekozen, Masterline HI.
-> Dubbel of driedubbel glas?
-> Structuurlak/mat/...?
-> Verborgen scharnieren?
-> Muurpuntsluiting is standaard, maar veiligheidsslot niet.
-> Wij hebben ook inbraakwerend glas beneden (buitenste laag glas is iets dikker) en warmtewerende folie (gelaagd).
-> afwerking inclu in de offerte? (afkitten)
-> de kleur naar wens reeds in de offerte?
-> Raam- en deurcontacten voor alarm?
-> vliegenramen?
-> buitendeuren: welke krukken zijn voorzien? Binnen en buiten? Voordeur een trekker of niet?
-> Voor de EPC liefhebbers: worden er flappen voor de luchtdichtheid gebruikt of een 'luchtdichte' PUR?
Nogmaals dank voor je lijst.
Heb deze gecombineerd met eigen vragen en ben gewoon het lijstje af gelopen.

We zagen nog wel een paar gekke afmetingen voorbij komen.
Die moeten nog gecorrigeerd worden.
Er zullen verder nog meerprijzen volgen voor:
- doorvalglas op de benedenverdieping (dan kunnen we bepalen of we dit het waard vinden)
- zwarte lat tussen glas ipv zilver
- deurduwer van RVS van boven naar beneden gemonteerd over gehele voordeur

Ik was blij dat ze alle overige zaken al hadden meegenomen in hun aanbod, zodat de punten met een meerprijs beperkt blijven.

Waar ik nogal van baal is dat ze helaas geen Screens en horren verkopen.
Ik had gehoopt om een dealtje te sluiten als "groot afnemer".
Dat zit er helaas niet in...

Zijn er wellicht mensen die tips hebben voor Screens? Prijs / kwaliteit?
Ik was zelf via internet uit gekomen op
- 1x verano V599XL (5420mmx2420mm) a 1963 euro
- 2x Verona V599 (1600x1500) a 1222
- montage 275 euro

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
mistaoutlaw schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:25:
Vandaag langs kozijnen leverancier geweest.
Gelukkig hadden ze vrijwel alles conform tekening / technische omschrijving overgenomen.

[...]

Moet inderdaad met het slotje ivm keurmerk / verzekering.

[...]

Nogmaals dank voor je lijst.
Heb deze gecombineerd met eigen vragen en ben gewoon het lijstje af gelopen.

We zagen nog wel een paar gekke afmetingen voorbij komen.
Die moeten nog gecorrigeerd worden.
Er zullen verder nog meerprijzen volgen voor:
- doorvalglas op de benedenverdieping (dan kunnen we bepalen of we dit het waard vinden)
- zwarte lat tussen glas ipv zilver
- deurduwer van RVS van boven naar beneden gemonteerd over gehele voordeur

Ik was blij dat ze alle overige zaken al hadden meegenomen in hun aanbod, zodat de punten met een meerprijs beperkt blijven.

Waar ik nogal van baal is dat ze helaas geen Screens en horren verkopen.
Ik had gehoopt om een dealtje te sluiten als "groot afnemer".
Dat zit er helaas niet in...

- montage 275 euro
Mijn bouwer wil/kan mij niet eens vertellen waar de ramen vandaan gaan komen.
Dus ik zit met hetzelfde vraagstuk.

Voor screens heb ik hier gekeken voor indicatie prijs:
https://www.screen-discount.nl

Daar staan ook duidelijk montage kosten:
https://www.screen-discount.nl/diensten/montage/

De prijzen die je noemt zitten daar niet zo ver van af. Er zijn echter heel veel aanbieders van screens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40
mistaoutlaw schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 23:25:
- montage 275 euro
Die van ons komen van HEBO af, kan even niet zo snel het merk achterhalen. Boven hebben we 6x rolluiken en beneden 3x screens. Voor de screens waren we 3300 kwijt. Ramen zijn ongeveer 1m bij 1,5m; 2,5m bij 2m en 0,6m bij 2m.

Zijn inbouwscreens/rolluiken uiteraard, ik neem aan dat je hier ook rekening mee houd is toch wel het mooiste :)

[ Voor 9% gewijzigd door Road-runner83 op 14-10-2017 09:37 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic