Wat is een mooie breedte voor een woonkamer. We hebben op de laatste voorlopige tekening nog 4.40 meter aangehouden, maar vriendin is bang dat het te breed is, wil liever 4.00-4.20 meter?
Breedte? Bedoel je de ruimte tussen de centrale blok en bijvoorbeeld de voor of achtergevel? Die zou ik liefst zo groot mogelijk hebben. Jullie hebben discussie over 4.40 of 4.20/4.00.R Kuipers schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:03:
Wat is een mooie breedte voor een woonkamer. We hebben op de laatste voorlopige tekening nog 4.40 meter aangehouden, maar vriendin is bang dat het te breed is, wil liever 4.00-4.20 meter?
Uiteindelijk is alles afhankelijk van woonwensen, familiegrootte, maar vooral budget. Wij bouwen de woonkamer 7m40 bij 4m50. In onze huidige woning 5m70 bij 5m
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
We zitten nu op 7.40 bij 4.40 meter, en vraag is dus of 7.4 bij 4.00-4.20 beter isGAEvakYD schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:16:
[...]
Breedte? Bedoel je de ruimte tussen de centrale blok en bijvoorbeeld de voor of achtergevel? Die zou ik liefst zo groot mogelijk hebben. Jullie hebben discussie over 4.40 of 4.20/4.00.
Uiteindelijk is alles afhankelijk van woonwensen, familiegrootte, maar vooral budget. Wij bouwen de woonkamer 7m40 bij 4m50. In onze huidige woning 5m70 bij 5m
Ik zie niet in waarom kleiner beter zou zijn. Of mis ik iets?R Kuipers schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:20:
[...]
We zitten nu op 7.40 bij 4.40 meter, en vraag is dus of 7.4 bij 4.00-4.20 beter is
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Denk je dat het verschil ooit ziet?R Kuipers schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:20:
[...]
We zitten nu op 7.40 bij 4.40 meter, en vraag is dus of 7.4 bij 4.00-4.20 beter is
Niemand kan voor jou bepalen wat beter is. Persoonlijk zou ik altijd 4.40 pakken. Maar mijn woonkamer/zitakmer/keuken is ook 12X6.
Met gestrekt been.
Post anders je plattegrond even. Genoeg mensen hier die daar ideeen over hebben.R Kuipers schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:03:
Persoonlijk vind ik voor een vrijstaande woning een breedte van 5 meter wel het minimum. Maar als je dan een hal krijgt waar je je kont niet kunt keren wordt je ook niet blij

Linksonderin is de woonkamer waar het om gaat. Met bloemkozijn. Midden de hal, rechts een chillroom voor de kinderen, welke later als slaapkamer voor ons gaat gelden als we alles op de begane grond willen hebben (ramen zijn we nog niet uit, architect kijkt of hij hier iets architectonisch mee kan. Rechtsboven de keuken en eettafel. Boven keuken en eettafel een lichtstraat en ook een grote glaspartij. Voordeur is op zuiden georiënteerd. Ik ben het eens met de reacties tot nu toe, maar mijn vriendin denkt dat ze het niet meer knus vindt als het te breed wordt. Alle opmerkingen zijn welkom, ook als ze over iets anders gaan.
@R Kuipers Als jullie een surround opstelling hebben moet je voor wat goed geluid die bank minimaal 50 cm van de muur afzetten. Dan heb je die 20-40 extra cm hard nodig
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
En het aantal palen? Blijft dat gelijk?sanvv78 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:51:
@D-e-n ik stond er zelf bij toen de sonderingen gedaan werden en zag de metingen. die man heeft ook uitleg gegeven over wat er te zien was op de laptop qua uitslagen. Bij 8 meter zat hij op stevig grond, toen moest hij nog minimaal 7-8 meter doorgaan om te kijken of dit zo bleef, de zijwaartse druk was normaal volgens hem , iig geen gekke dingen te zien. Vandaar ook mijn verbazing dat de palen nu 12 meter moeten zijn.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Vind de "woonkamer" een beetje weggefrommeld in het hoekje. Vergeleken met de rest is het ook echt klein. Ook helemaal op de tv gericht, kun je er wel zitten met visite? En kun je van daaruit de tuin wel zien, aan de hoeveelheid glas aan de achterkant zie ik dat je wel graag zicht hebt naar buiten. Daarnaast zie ik heel veel verkeersruimte, ruimte waar je niet zo veel aan hebt.R Kuipers schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:33:
[afbeelding]
Linksonderin is de woonkamer waar het om gaat. Met bloemkozijn. Midden de hal, rechts een chillroom voor de kinderen, welke later als slaapkamer voor ons gaat gelden als we alles op de begane grond willen hebben (ramen zijn we nog niet uit, architect kijkt of hij hier iets architectonisch mee kan. Rechtsboven de keuken en eettafel. Boven keuken en eettafel een lichtstraat en ook een grote glaspartij. Voordeur is op zuiden georiënteerd. Ik ben het eens met de reacties tot nu toe, maar mijn vriendin denkt dat ze het niet meer knus vindt als het te breed wordt. Alle opmerkingen zijn welkom, ook als ze over iets anders gaan.
Ik zou persoonlijk dat stuk linksboven eruit halen, daar je woongedeelte maken en de twee bureaus naar linksonder verplaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 19-11-2017 11:06 ]
Met gestrekt been.
De Fibaro 2 dimmer icm een pulsdrukker werkt ook gewoon als standalone zonder domotica server, in die zin is de verlichting dan alvast WAF proof (en het kost ook niet méér dan een reguliere dimmer) . Voor je andere wensen kan je gewoon UTP kabels of loze leidingen op strategische plekken uit laten komen en je apparatuur kiezen op basis van protocollen/verbindingsmogelijkheden die ze ondersteunen.Boeie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:28:
Even mening horen, hoe zijn jullie hier mee omgegaan?
Waar ik nog over nadenk is domotica voorbereiding bij ons in de woning. Er zijn op dit moment zoveel systemen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik was eerst overtuigd van bijvoorbeeld een Busch Jaeger Free@Home systeem maar kom er toch achter dat de opzet vrij beperkt is. Wat mij tegenstaat bij dit systeem is dat je er eigenlijk een 2e meterkast bij krijgt met allerlei dure dimmers etc.
Voor mijzelf heb ik bepaald wat ik wil met de 'domotica' in huis. Dit is allemaal niet zo spannend:
- Diverse lichtschakelingen op begane grond en overloop/badkamer. Slaapkamers hoeven niet mee te doen. Zowel inbouwspots als losse lichtpunten (bijvoorbeeld lampen boven de eettafel).
- Tuinverlichting/buitenverlichting
- Aansturing zonwering
- Aansturing rolluiken/zonwering Velux ramen
- Sonos integratie
- Mogelijkheid tot alarm integratie
- Mogelijkheid tot integratie met WTW ventilatie, Warmtepomp
- Mogelijkheid tot weerstation
- Mogelijkheid tot integreren informatie PV-panelen systeem
Nu ben ik vooral benieuwd wat ik het beste kan doen om dit voor te bereiden. Gezien de vele opties op de markt, denk ik dat ik het in eerste instantie niet mee laat nemen in het installatiewerk, maar alleen de basis. Dus bijvoorbeeld een extra (KNX) kabel meetrekken naar de cruciale punten, touch schakelaars in plaats van aan/uit.
Domoticz hoort ook tot de mogelijkheden maar ik wil in de woning een zoveel mogelijk WAF proof systeem waarbij ook niet een volledige afhankelijkheid is van het functioneren van het domotica systeem.
Ja, mijn man had het gevoel dat deze maat "op voorraad lag". Maar rapport gaan we ook even opvragen.Atomic2005 schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:59:
[...]
En het aantal palen? Blijft dat gelijk?
De lengte volgt, zoals anderen ook al zeggen, uit het funderingsadveis. Dat is gebaseerd op de sonderingen. Er zijn meerdere sonderingen gemaakt, als er 1 "slechte" tussen zit, kan dit ervoor zorgen dat de palen langer worden. De palen staan ook niet boven op de zandlaag, maar erin. als er op 10m diep een teruggang zit in de sonderingen, dan kan je niet op het zandlaagje erboven staan.sanvv78 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:51:
@D-e-n ik stond er zelf bij toen de sonderingen gedaan werden en zag de metingen. die man heeft ook uitleg gegeven over wat er te zien was op de laptop qua uitslagen. Bij 8 meter zat hij op stevig grond, toen moest hij nog minimaal 7-8 meter doorgaan om te kijken of dit zo bleef, de zijwaartse druk was normaal volgens hem , iig geen gekke dingen te zien. Vandaar ook mijn verbazing dat de palen nu 12 meter moeten zijn.
Ook als er gebruik is gemaakt van palen die op voorraad lagen (volgens mij zijn die nauwelijks nog te vinden in Nederland), dan zal de aannemer deze eerder laten afzagen dan dat de heistelling nodeloos lang bezig is met het heien van te lange palen.
Een goed idee, waarbij ik het toilet beneden zou vergroten om er nog een douchecel bij te plaatsen.R Kuipers schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:33:
...welke later als slaapkamer voor ons gaat gelden als we alles op de begane grond willen hebben...
Eén van onze gezinsleden kon langere tijd geen trap op, en had met een vergelijkbare kamer in ons huis (4,35x3,05m) ook de mogelijkheid gelijkvloers te douchen, omdat we daar een 2e badkamer (3x1,75m) hebben. Tevens een voordeel als alle gezinsleden 's morgens rond dezelfde tijd op pad moeten. Dan heb je met 2 badkamers minder "file". (wordt belangrijker als de kinderen ouder worden, en er meisjes en mannelijke ijdeltuiten bij zitten
Deze kamer bij jullie biedt daarbij nog de privacy, die bij opgroeiende pubers erg in de smaak valt als er vaak vrienden/innen over de vloer komen.
Die kamer zou ik 4,40m doen en zoals Artbij schreef, de buro's richting donker en woongedeelte richting licht. Mooi ontwerp verder.
Iemand ervaring met de opleveringskeuring van Vereniging eigen huis?
Wil dit mogelijk doen maar overweeg eventueel ook een alternatief bedrijf/methode.
We wonen in het noorden van NL, geen idee wie goed is hier.
Wil dit mogelijk doen maar overweeg eventueel ook een alternatief bedrijf/methode.
Dit is een grappig ontwerp.R Kuipers schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:33:
[afbeelding]
Ik zie dat je zithoek in combinatie met de keuken best groot is en veel "loze" verkeersruimte heeft.
Je hebt een relatief groot huis met een relatief kleine zithoek van 20m2. Met 2 wanden zonder gevelopeningen verwacht ik helemaal geen ruimtelijk gevoel. Mijn persoonlijke mening is dat het daar gezelliger van wordt.
Gezelligheid kun je creeeren met inrichting, gordijnen, carpet, accesoires etc.
Als je er een 2 + 3-zitsbank in tekent is het al behoorlijk gevuld.
Voor jezelf (visite, verjaardagen) en voor een eventueel latere verkoop zou ik liever wat meer inrichtingsmogelijkheden hebben.
Het zitgedeelte een halve meter breder en de hal een meter langer?
Toen bij ons de sonderingen uitgevoerd hebben vroeg ik aan de mannen hoe lang de heipalen zouden worden. Zij gaven toen aan dat ze daar weinig over kunnen zeggen, omdat ze in het verleden al vaker hadden meegemaakt dat constructeurs tot een andere lengte kwamen dan dat zij hadden verwacht. Bij ons is de uiteindelijke lengte overigens wel in lijn met wat de mannen die de sonderingen uitvoerden hadden aangegeven.sanvv78 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:51:
Mensen bij ons een paar kavels verderop gingen bouwen hadden uit voorzichtigheid heipalen genomen die aan de lange kant zijn. Deze bleken echt te lang en het laatste stuk was met geen mogelijkheid in de grond te krijgen. Ze hebben toen de laatste 2 meter afgezaagd.
Ik heb 2 kennissen/vrienden die bij de oplevering van hun huis een opleveringskeuring hebben laten doen door VEH. De ene was erg tevreden. Hij had een kritische man met veel en goede opmerkingen en hij liet zich niet gemakkelijk ompraten door de aannemer. Andere was minder tevreden. Vond de man van VEH niet heel kritisch en had zelf meer opmerkingen dan de man van VEH. Je moet het dus een beetje treffen.Bigg Balls schreef op zondag 19 november 2017 @ 14:42:
Iemand ervaring met de opleveringskeuring van Vereniging eigen huis?
[ Voor 23% gewijzigd door Sturgeon22 op 20-11-2017 09:14 ]
Dat moeten ze ook helemaal niet proberen.Sturgeon22 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:04:
[...]
Deze bleken echt te lang en het laatste stuk was met geen mogelijkheid in de grond te krijgen. Ze hebben toen de laatste 2 meter afgezaagd.
Het komt wel eens voor dat er op basis van de kalenderwaardes die tijdens het heien gedaan worden bepaald wordt of je de zandlaag hebt bereikt maar palen dieper heien om de lengte maar weg te werken is vrij stompzinnig eerlijk gezegd.
@jacovn. Hen nu nog geen surround, geniet liever van een goede stereo installatie. Maar was niet is kan nog komen, en dat is een goed argument om de huidige breedte aan te houden. Of mijn vriendin daar ook zo over denkt...
@artbij Klopt, kamer is behoorlijk tv gericht. Maar daar gebruiken we hem ook 95% van de tijd voor.
Het bloemkozijn wordt breed genoeg zodat je hem als zitje kunt gebruiken.
Vooral omdat de voorkant op het zuiden ligt kan dit een lekker hang hoekje worden.
En ja, we kijken graag naar buiten. Het groene bureau is de plek waar mijn vriendin met haar naaimachine graag aan het hobieen is. Die heeft veel licht nodig, en kijkt daarbij graag naar de tuin. Op het andere bureau staat de woonkamer computer, waar ik zelf veel achter zit. Die hap eruit is een idee van de architect, omdat de achtergevel anders een lange recht stuk wordt.
@Vanoverdegrens Bedankt voor de ideeën. Ik had in eerste instantie geen badkamer beneden gepland. Dat had ik pas in gedachten als de kinderen het huis uit zijn en wij inderdaad de slaapkamer beneden gaan betreden. Maar ik snap je punt over privacy en vrienden/vriendinnen. Ga daar nog eens over nadenken.
@nokiaan958GB Ikzelf zie die verkeersruimte eigenlijk niet als een probleem. Gewoon een paar planten en voila. En nu heb ik onze huidige meubels ingetekend, maar die zullen in de loop der jaren vervangen worden door meubels die meer in deze grotere kamer passen. De architect gaat nog wel iets doen met een raam in de linkermuur, maar deze was in eerste instantie tegenover de TV ingetekend, en daar wil ik hem niet ivm reflectie. De hal een meter dieper ga ik eens uittekenen, is misschien wel een goede optie om gelijk die douche van Vanoverdegrens in te passen. Bedoelde jij overigens echt alleen de hal, of dan die hele muur tot aan de garage?
@artbij Klopt, kamer is behoorlijk tv gericht. Maar daar gebruiken we hem ook 95% van de tijd voor.
Vooral omdat de voorkant op het zuiden ligt kan dit een lekker hang hoekje worden.
En ja, we kijken graag naar buiten. Het groene bureau is de plek waar mijn vriendin met haar naaimachine graag aan het hobieen is. Die heeft veel licht nodig, en kijkt daarbij graag naar de tuin. Op het andere bureau staat de woonkamer computer, waar ik zelf veel achter zit. Die hap eruit is een idee van de architect, omdat de achtergevel anders een lange recht stuk wordt.
@Vanoverdegrens Bedankt voor de ideeën. Ik had in eerste instantie geen badkamer beneden gepland. Dat had ik pas in gedachten als de kinderen het huis uit zijn en wij inderdaad de slaapkamer beneden gaan betreden. Maar ik snap je punt over privacy en vrienden/vriendinnen. Ga daar nog eens over nadenken.
@nokiaan958GB Ikzelf zie die verkeersruimte eigenlijk niet als een probleem. Gewoon een paar planten en voila. En nu heb ik onze huidige meubels ingetekend, maar die zullen in de loop der jaren vervangen worden door meubels die meer in deze grotere kamer passen. De architect gaat nog wel iets doen met een raam in de linkermuur, maar deze was in eerste instantie tegenover de TV ingetekend, en daar wil ik hem niet ivm reflectie. De hal een meter dieper ga ik eens uittekenen, is misschien wel een goede optie om gelijk die douche van Vanoverdegrens in te passen. Bedoelde jij overigens echt alleen de hal, of dan die hele muur tot aan de garage?
Tja, architecten..... Ik persoonlijk vind niets mis met een schuifpui van 12 meter, daar hoeft echt geen onderbreking in. Hoe zie je huis er aan de buitenkant uit?R Kuipers schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:57:
@jacovn. Hen nu nog geen surround, geniet liever van een goede stereo installatie. Maar was niet is kan nog komen, en dat is een goed argument om de huidige breedte aan te houden. Of mijn vriendin daar ook zo over denkt...
Met gestrekt been.
Helemaal mee eens.nokiaan958GB schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:37:
[...]
Dit is een grappig ontwerp.
Ik zie dat je zithoek in combinatie met de keuken best groot is en veel "loze" verkeersruimte heeft.
Je hebt een relatief groot huis met een relatief kleine zithoek van 20m2. Met 2 wanden zonder gevelopeningen verwacht ik helemaal geen ruimtelijk gevoel. Mijn persoonlijke mening is dat het daar gezelliger van wordt.
Gezelligheid kun je creeeren met inrichting, gordijnen, carpet, accesoires etc.
Als je er een 2 + 3-zitsbank in tekent is het al behoorlijk gevuld.
Voor jezelf (visite, verjaardagen) en voor een eventueel latere verkoop zou ik liever wat meer inrichtingsmogelijkheden hebben.
Het zitgedeelte een halve meter breder en de hal een meter langer?
Wat betreft kuubs een groot huis, maar van binnen zal het klein ogen door de relatief kleine woonkamer en wanden zonder ramen. Zou de architect de opdracht geven om meer gevoel van ruimtelijkheid te creëren, loze ruimtes beter te benutten en de woonkamer te vergroten.
@R Kuipers Die hap kost je je flexibiliteit. Je hebt buitenwerks maar 8,1 meter wat niet heel diep is.
Ik snap de trap omhoog vanuit de garage niet helemaal? Eronder heb je een megakast die niet gebruikt wordt?
Ik had ooit deze:
Hierdoor had je een TV deel met 5.1 en een deel ernaast om lekker te zitten met een open haard ernaast. Overigens was deze woonkamer ca 4.2 meter breed bij de TV, wat ik eigenlijk al te smal vond. Maar het plannetje ging al voorbij de 1.000 m3 ongeveer en de kamers erboven werden alleen maar groter. Uiteindelijk hebben we door gebrek aan grond een bestaande woning gekocht en de plannen niet verder doorgezet.
Ik snap de trap omhoog vanuit de garage niet helemaal? Eronder heb je een megakast die niet gebruikt wordt?
Ik had ooit deze:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Hierdoor had je een TV deel met 5.1 en een deel ernaast om lekker te zitten met een open haard ernaast. Overigens was deze woonkamer ca 4.2 meter breed bij de TV, wat ik eigenlijk al te smal vond. Maar het plannetje ging al voorbij de 1.000 m3 ongeveer en de kamers erboven werden alleen maar groter. Uiteindelijk hebben we door gebrek aan grond een bestaande woning gekocht en de plannen niet verder doorgezet.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Goeie tip. Wil voor de schakelingen op de begane grond toch overal dimmers toepassen. UTP en leidingen worden sowieso meegenomen in het ontwerp.DJT schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:08:
[...]
De Fibaro 2 dimmer icm een pulsdrukker werkt ook gewoon als standalone zonder domotica server, in die zin is de verlichting dan alvast WAF proof (en het kost ook niet méér dan een reguliere dimmer) . Voor je andere wensen kan je gewoon UTP kabels of loze leidingen op strategische plekken uit laten komen en je apparatuur kiezen op basis van protocollen/verbindingsmogelijkheden die ze ondersteunen.
Die trap hadden we eerst in de hal getekend. Maar we zitten met dit huis vast aan een goothoogte van 4,5 meter en nokhoogte van 8,4 meter. Met de trap in de hal in zuid-noord richting kwam je in de zolder dan boven op een plek waar je niet kunt staan. Ben er eigenlijk heel blij mee. De ruimte onder de trap wil ik gebruiken als mini keukentje: koelkast, aanrechtblad, prullenbak, dat soort werk.Señor Sjon schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:33:
@R Kuipers Die hap kost je je flexibiliteit. Je hebt buitenwerks maar 8,1 meter wat niet heel diep is.
Je mag in de regel 10% afwijken van maten in het bestemmingsplan. Dus 4.95 en 9.24 is eerder de maat.
Check wel het bestemmingsplan of het er ook daadwerkelijk instaat.
Van je verdieping heb ik geen plaatjes gezien, dus kan ik niet beoordelen.
hehe, die maten die ik gaf zijn al incl 10% margeSeñor Sjon schreef op maandag 20 november 2017 @ 11:38:
Je mag in de regel 10% afwijken van maten in het bestemmingsplan. Dus 4.95 en 9.24 is eerder de maat.Check wel het bestemmingsplan of het er ook daadwerkelijk instaat.
Beide kan. Ik vind het eigenlijk zonde van dat brede looppad naar de garage. Als je alles opschuift kun je idd een badkamer creeren.R Kuipers schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:57:
@............
Als je de hal (met toebehoren) 50 a 60 cm smaller maakt dan heb je alleen nog een probleem met je toilet (garderobe en meterkast kunt je wel een kwartslag draaien). Kun je bijvoorbeeld om meer lichtinval te krijgen nog een raam naast de voordeur.
Maar kan het toiet niet onder de trap?
Op de eerste verdieping willen we ook een toilet, en het schijnt makkelijker te zijn om ze boven elkaar te positioneren. Daarnaast willen we toilet en hal juist ruim houden (beter geschikt voor levensbestendigheid).nokiaan958GB schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:46:
[...]
Als je de hal (met toebehoren) 50 a 60 cm smaller maakt dan heb je alleen nog een probleem met je toilet (garderobe en meterkast kunt je wel een kwartslag draaien). Kun je bijvoorbeeld om meer lichtinval te krijgen nog een raam naast de voordeur.
Maar kan het toiet niet onder de trap?
Heb gisteren de hal groter ingetekend, maar vond dat niet mooi. Maakt meer 2 aparte ruimtes van keuken - woonkamer terwijl het nu meer als 1 geheel is.
Vanmiddag zit ik weer bij de architect, laat nog wel weten hoe het gegaan is.
Heb je ook een plaatje van de verdieping? Want nu is het voor ons gissen.
Is iemand hier bekend met de interpretatie van het bouwbesluit? Wij willen een schuur bouwen en daar tijdelijk in wonen (en wanneer het huis af is blijft de schuur staan als tuinhuis/schuur). De gemeente stelt dan dat het bouwbesluit van toepassing is en daarmee bepaalde isolatiewaarden.
Als ik het bouwbesluit bekijk onder "tijdelijke bouw" (artikel 5.7) wordt daar verwezen naar artikel 5.3. Dat artikel verwijst naar tabel 5.1 en in die tabel moeten alle bouwwerken een isolatiewaarden van 4,5/6/3,5 hebben, m.u.v. een woonwagen).
Na de verwijzing in 5.7 naar 5.3 staat echter heel expliciet :
(gemeente sprak tijdens een orientatiegesprek over 2,5, maar dat is alleen onder "woonwagen" terug te vinden en dat lijkt me niet van toepassing)
Als ik het bouwbesluit bekijk onder "tijdelijke bouw" (artikel 5.7) wordt daar verwezen naar artikel 5.3. Dat artikel verwijst naar tabel 5.1 en in die tabel moeten alle bouwwerken een isolatiewaarden van 4,5/6/3,5 hebben, m.u.v. een woonwagen).
M.a.w.: op tijdelijke bouw is tabel 5.1 van toepassing, echter is de minimale isolatiewaarde voor tijdelijke bouw dan 1,3?? (waarom naar de tabel verwijzen en vervolgens alle daarin vermelde waarden teniet doen door minimaal 1,3 te eisen...)Op het bouwen van een tijdelijk bouwwerk dat bestemd is om te worden verwarmd is artikel 5.3van overeenkomstige toepassing, waarbij de warmteweerstand ten minste 1,3 m2•K/W en de warmtedoorgangscoëfficiënt ten hoogste 4,2 W/m2•K bedraagt.
(gemeente sprak tijdens een orientatiegesprek over 2,5, maar dat is alleen onder "woonwagen" terug te vinden en dat lijkt me niet van toepassing)
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 21-11-2017 10:24 ]
Vorige week is het schetsontwerp goedgekeurd, met veel waardering voor het ontwerp vanuit welstand :-). Over 2 weken gaat de aanvraag voor de omgevingsvergunning eruit. Daarna wordt het bestek beschreven en mogen we het spel met de aannemers beginnen.
Voordat de architect begon te ontwerpen, hebben mijn vrouw en ik een lijstje gemaakt van onze wensen: o.a. modern en tijdloos ontwerp, relatief meer m3 op de BG, ouder slaap- en badkamer op de BG, ruime woonkamer en een kookeiland. De architect heeft 3 verschillende ontwerpen gemaakt incl. 3d animatie. Van traditioneel aparte ruimtes voor woon- en slaapkamer tot een volledig open geheel. Uiteindelijk gekozen voor het middelste ontwerp met een half open geheel; wel zo fijn om de woonkamer af te kunnen sluiten van de woonkeuken indien gewenst. Van daaruit nog wat getweakt om extra licht en ruimtelijkheid te creëren. Onze architect bleef maar hameren op het voorkomen van ''loze'' m3's, waar we achteraf blij mee zijn.
Hierbij een impressie van het ontwerp en wat plattegronden:

Voordat de architect begon te ontwerpen, hebben mijn vrouw en ik een lijstje gemaakt van onze wensen: o.a. modern en tijdloos ontwerp, relatief meer m3 op de BG, ouder slaap- en badkamer op de BG, ruime woonkamer en een kookeiland. De architect heeft 3 verschillende ontwerpen gemaakt incl. 3d animatie. Van traditioneel aparte ruimtes voor woon- en slaapkamer tot een volledig open geheel. Uiteindelijk gekozen voor het middelste ontwerp met een half open geheel; wel zo fijn om de woonkamer af te kunnen sluiten van de woonkeuken indien gewenst. Van daaruit nog wat getweakt om extra licht en ruimtelijkheid te creëren. Onze architect bleef maar hameren op het voorkomen van ''loze'' m3's, waar we achteraf blij mee zijn.
Hierbij een impressie van het ontwerp en wat plattegronden:

@SjakieZulu Ziet er goed uit! Geen standaard 12 in een dozijn huis
. Slaapkamer had ik alleen anders gesitueerd (aan de hal ipv direct aan de woonkamer/keuken). Zit daar nou ook geen deur naar de slaapkamer of lijkt dat maar zo?
Ik zit zelf niet in het energie gebeuren. Maar hoe ik e.e.a. interpreteer, de voorschriften in artikel 5.1 zijn van toepassing echter het niveau van eisen (prestatie eisen) dienen te voldoen aan artikel 5.7. Oftewel geen RC van 4.5 voor gevels (nieuwbouw) maar een RC van 1,3.stefijn schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:22:
Is iemand hier bekend met de interpretatie van het bouwbesluit? Wij willen een schuur bouwen en daar tijdelijk in wonen (en wanneer het huis af is blijft de schuur staan als tuinhuis/schuur). De gemeente stelt dan dat het bouwbesluit van toepassing is en daarmee bepaalde isolatiewaarden.
[...]
M.a.w.: op tijdelijke bouw is tabel 5.1 van toepassing, echter is de minimale isolatiewaarde voor tijdelijke bouw dan 1,3?? (waarom naar de tabel verwijzen en vervolgens alle daarin vermelde waarden teniet doen door minimaal 1,3 te eisen...)
Tnx, zo zie ik het ook (de gemeente heeft ook gereageerd inmiddels maar toch weer voor andere uitleg vatbaar)
Andere vraag: aanvragen van water/electra moet met een huisnummer voor zover ik weet. Het huisnummer komt pas beschikbaar wanneer de bouwvergunning verleend is. Kan ik toch eerder dan dat energie laten aanleggen? (liefst beschikbaar op de dag dat de vergunning verleend is bij wijze van spreken)
Andere vraag: aanvragen van water/electra moet met een huisnummer voor zover ik weet. Het huisnummer komt pas beschikbaar wanneer de bouwvergunning verleend is. Kan ik toch eerder dan dat energie laten aanleggen? (liefst beschikbaar op de dag dat de vergunning verleend is bij wijze van spreken)
Je kunt het zonder ook aanvragen.stefijn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:10:
Tnx, zo zie ik het ook (de gemeente heeft ook gereageerd inmiddels maar toch weer voor andere uitleg vatbaar)
Met gestrekt been.
Moet de kavel dan wel al ingemeten zijn? (dat is namelijk nog niet het geval voorlopig)
Aanleggen zullen ze niet doen zonder bouwvergunning.stefijn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:10:
Als het nog niet ingemeten is, dan weet je de exacte plaats waar je de aanleg wil hebben toch ook nog niet bepalen?
Gaat het je om een werfaansluiting? Doet je aannemer die aanvraag niet?
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Het gaat mij erom dat de aanvraag al ruim van tevoren kan indienen, ik heb begrepen dat een aanvraag 6-13 weken duurt. Dus ik doe een aanvraag bouwvergunning, vervolgens een aanvraag aansluitingen.
Wij krijgen de kavel 7 mei (of zoveel eerder als wij willen). Ik wil proberen om "1 mei" de bouwvergunning te hebben (of eerder) en ik zou ook graag dan al de aansluitingen willen hebben zodat direct gestart kan worden.
De kavel is echter nog niet ingemeten. De verkopend makelaar heeft aangegeven dat ze dit pas net voor de overdracht willen doen (die is uiterlijk 7 mei), dus dat zal dan ook pas eind april zijn. Ik vermoed dat ik het wel eerder geregeld krijg tegen die tijd.
Wij krijgen de kavel 7 mei (of zoveel eerder als wij willen). Ik wil proberen om "1 mei" de bouwvergunning te hebben (of eerder) en ik zou ook graag dan al de aansluitingen willen hebben zodat direct gestart kan worden.
De kavel is echter nog niet ingemeten. De verkopend makelaar heeft aangegeven dat ze dit pas net voor de overdracht willen doen (die is uiterlijk 7 mei), dus dat zal dan ook pas eind april zijn. Ik vermoed dat ik het wel eerder geregeld krijg tegen die tijd.
Volgens mij hebben bouwvergunning en aansluiting niet veel met elkaar te maken. Aansluiting aanvragen op een stuk dat niet van jou is en niet als zodanig bestaat kan wellicht wel lastiger zijn. Het kavel dat jij gekocht hebt bestaat volgens mij nu nog niet.stefijn schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:59:
Het gaat mij erom dat de aanvraag al ruim van tevoren kan indienen, ik heb begrepen dat een aanvraag 6-13 weken duurt. Dus ik doe een aanvraag bouwvergunning, vervolgens een aanvraag aansluitingen.
Met gestrekt been.
Ik snap ook niet waarom deze mensen ervoor gekozen hebben. Ik wilde alleen aangeven dat het wel vrij duidelijk zichtbaar is als de heipalen te lang zijn gekozen...D-e-n schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:20:
[...]
Dat moeten ze ook helemaal niet proberen.Als er op de tekening van de constructeur 15 meter minus NAP staat moeten ze ook naar dat niveau geheid worden. Dieper is vaak niet altijd beter.
Het komt wel eens voor dat er op basis van de kalenderwaardes die tijdens het heien gedaan worden bepaald wordt of je de zandlaag hebt bereikt maar palen dieper heien om de lengte maar weg te werken is vrij stompzinnig eerlijk gezegd.
Voor mij hebben de twee ook niet heel veel met elkaar te maken, behalve dan dat de plaats van de aansluiting afhankelijk is van de goedgekeurde plannen. Bij ons in België willen ze de waterleiding in ieder geval nog niet leggen zonder bouwvergunning. De andere aansluitingen dacht ik ook niet, omdat ze de plannen willen zien, en willen zien dat de aansluiting zoveel mogelijk in een directe haakse lijn op de uiteindelijke geveldoorvoer komt.artbij schreef op woensdag 22 november 2017 @ 18:07:
[...]
Volgens mij hebben bouwvergunning en aansluiting niet veel met elkaar te maken. Aansluiting aanvragen op een stuk dat niet van jou is en niet als zodanig bestaat kan wellicht wel lastiger zijn. Het kavel dat jij gekocht hebt bestaat volgens mij nu nog niet.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dank je wel!Road-runner83 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:05:
@SjakieZulu Ziet er goed uit! Geen standaard 12 in een dozijn huis. Slaapkamer had ik alleen anders gesitueerd (aan de hal ipv direct aan de woonkamer/keuken). Zit daar nou ook geen deur naar de slaapkamer of lijkt dat maar zo?
In de straat hebben alle huizen de garage rechts, het is raar om daarvan af te wijken. Meest logisch plek voor de bijkeuken is achter de garage en de keuken aan de zijde van de bijkeuken. Zoals de kookeiland ingetekend is, kook je met het zicht naar het zuidwesten (= zonlicht op moment van koken avondeten).
We willen de ouderslaapkamer perse aan de voorkant vanwege het prachtige uitzicht; blijft de plek over waar het nu ingetekend is. Verder hebben we met dit ontwerp meer gevel aan het zuiden, wat gunstig is voor het energieverbruik.
De woonkamer kan worden afgesloten van keuken en slaapkamer dmv 2 schuifdeuren. Met een geluidsisolerende deur bij de slaapkamer (nog niet ingetekend) zal het omgevingsgeluid weg worden gehouden.
Denk eerder dat die palen beschikbaar waren en je anders achteraan de rij staat en weer maanden op palen kan wachten. Uitharden doen ze wel in de grond... toch...? Zonder dollen, sommige palen zijn zo jong dat ze nog maar net van de vrachtwagen gehesen kunnen worden.Sturgeon22 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 22:23:
[...]
Ik snap ook niet waarom deze mensen ervoor gekozen hebben. Ik wilde alleen aangeven dat het wel vrij duidelijk zichtbaar is als de heipalen te lang zijn gekozen...
Mooi ontwerp en een mooi huisSjakieZulu schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:05:
[...]
Dank je wel!
In de straat hebben alle huizen de garage rechts, het is raar om daarvan af te wijken. Meest logisch plek voor de bijkeuken is achter de garage en de keuken aan de zijde van de bijkeuken. Zoals de kookeiland ingetekend is, kook je met het zicht naar het zuidwesten (= zonlicht op moment van koken avondeten).
We willen de ouderslaapkamer perse aan de voorkant vanwege het prachtige uitzicht; blijft de plek over waar het nu ingetekend is. Verder hebben we met dit ontwerp meer gevel aan het zuiden, wat gunstig is voor het energieverbruik.
De woonkamer kan worden afgesloten van keuken en slaapkamer dmv 2 schuifdeuren. Met een geluidsisolerende deur bij de slaapkamer (nog niet ingetekend) zal het omgevingsgeluid weg worden gehouden.
Heb je kinderen
Of je hebt een verjaardag gehad met een lekker broodje shoarma, dan zit je 's nachts in de stank
Bij ons komt het nog wel eens voor dat ik met vrienden nog in de kamer / keuken zit 's avonds / 's nachts terwijl mijn vrouw al in bed ligt
Als de gemeente al lagere eisen toestaat dan kom je er goed mee weg. De toelichting op het bouwbesluit zegt in het kort het volgende: een tijdelijk bouwwerk kan maximaal 15 jaar onafgebroken blijven staan. Blijft het na die periode van 15 jaar staan, dan moet het bouwwerk voldoen aan de reguliere eisen van nieuwbouw, met de eisen geldend op de dag van de oorspronkelijke bouwaanvraag. Een tijdelijke gebruiksfunctie zegt niets over de tijdelijkheid van het bouwwerk.stefijn schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:22:
[...]
M.a.w.: op tijdelijke bouw is tabel 5.1 van toepassing, echter is de minimale isolatiewaarde voor tijdelijke bouw dan 1,3?? (waarom naar de tabel verwijzen en vervolgens alle daarin vermelde waarden teniet doen door minimaal 1,3 te eisen...)
Hoe het (volgens de letter) zou moeten: je vraagt een vergunning voor een permanent bouwwerk aan. Deze moet je toetsen aan de eisen van een woonfunctie en een overige gebruiksfunctie (schuur). De zwaarste uitkomst per onderdeel telt, in de regel komt dat in dit geval altijd neer op de woonfunctie. De zwaarte zit hem in het verblijven (en slapen) van personen, wat je in een normaal geval in een schuur niet zo snel zou doen. Uitzonderingen daargelaten.
De architect heeft gekozen voor een fundering op staal en heeft de volgende offertes geregeld:
Constructieberekening- en tekening, 1.475 EUR ex BTW
Sondering (3 x 15/20 m, 1 handboring 3/4 m), 595 EUR ex BTW
Funderingsadvies, 390 ex BTW
EPC berekening, 270 EUR ex BTW en verschrotten
''Een proefberekening of extra berekening i.v.m. bijvoorbeeld subsidie, kan altijd op basis van regie voor u verzorgt worden.''
Zijn dit redelijke prijzen?
Toevoeging: ga bouwen in de regio Eindhoven.
Sondering (3 x 15/20 m, 1 handboring 3/4 m), 595 EUR ex BTW
Funderingsadvies, 390 ex BTW
''Een proefberekening of extra berekening i.v.m. bijvoorbeeld subsidie, kan altijd op basis van regie voor u verzorgt worden.''
[ Voor 71% gewijzigd door SjakieZulu op 23-11-2017 13:06 ]
?SjakieZulu schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:29:
De architect heeft de volgende offertes geregeld:
Sondering (3 x 15/20 m, 1 handboring 3/4 m)
Wij betalen dit (prijzen incl btw):SjakieZulu schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:29:
De architect heeft gekozen voor een fundering op staal en heeft de volgende offertes geregeld:
Sondering (3 x 15/20 m, 1 handboring 3/4 m), 1.050 EUR ex BTW
Constructieberekening- en tekening
€ 1270,50
Sondering 2x, 1x handboring
€ 484,-
Funderingsadvies
€ 393,25
EPC + Bouwbesluittoetsing
€ 650,-
@SjakieZulu De architect die een fundering kiest? Ik zou voordat die alles uit gaat werken eerst de sonderingen (laten) regelen, dat geeft al een hele indicatie hoe de grondslag is. Of weet je al hoe de bodemopbouw is?
En wat krijg je precies als eindresultaat voor de EPC van €270? Dat zou ongeveer 3 uur rekenwerk zijn voor hem (à €90/uur), lijkt mij een forfaitaire berekening waarbij de het getal van <0,4 gehaald wordt door precies genoeg PV-panelen neer te leggen.
Een uitgebreide berekening kost al snel een dag (nauwkeurige kozijnmerken, lineaire warmteverliezen), maar kan opleveren dat je minder installaties hoeft toe te voegen om de 0,4 te halen.
En wat krijg je precies als eindresultaat voor de EPC van €270? Dat zou ongeveer 3 uur rekenwerk zijn voor hem (à €90/uur), lijkt mij een forfaitaire berekening waarbij de het getal van <0,4 gehaald wordt door precies genoeg PV-panelen neer te leggen.
Een uitgebreide berekening kost al snel een dag (nauwkeurige kozijnmerken, lineaire warmteverliezen), maar kan opleveren dat je minder installaties hoeft toe te voegen om de 0,4 te halen.

Keuken is niet de afgebeelde keuken gekozen voor een 120cm diep bij 3,5m met kastenwand. Badkamer blijft zo alleen met dubbele wastafel. Deel van de hal in de garage laten plaatsen omzo de kamer extra breed te maken om 2 redenen: veel licht door de woning eventueel de mogelijkheid om daar ook nog eet gedeelte te maken. Heeft er iemand nog ideeën omtrent indeling bij het bekijken van de plattegrond?
Op welk moment in het bouwproces kun je je nuts/electra aansluiting aanvragen?
De heipalen gaan waarschijnlijk eind februari de grond in. Je hoort nu horrorverhalen over lange wachttijden, vandaar.
De heipalen gaan waarschijnlijk eind februari de grond in. Je hoort nu horrorverhalen over lange wachttijden, vandaar.
Als je alles op tijd geregeld wil hebben dan dien je nu je bouwaansluitingen aan te vragen, anders ben je zeker te laat. Wij hebben in februari de aansluiting voor mei aangevraagd, maar deze is uiteindelijk pas begin september geplaatst. Dus ja de horrorverhalen zijn, in ieder geval in deze regio (Rotterdam), waar.
Beam Me Up!
Is dat de standaard levertermijn? Of heb je veel pech gehad.Dezz schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:32:
Als je alles op tijd geregeld wil hebben dan dien je nu je bouwaansluitingen aan te vragen, anders ben je zeker te laat. Wij hebben in februari de aansluiting voor mei aangevraagd, maar deze is uiteindelijk pas begin september geplaatst. Dus ja de horrorverhalen zijn, in ieder geval in deze regio (Rotterdam), waar.
Met gestrekt been.
Oke.aikink schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:12:
[...]
Als de gemeente al lagere eisen toestaat dan kom je er goed mee weg. De toelichting op het bouwbesluit zegt in het kort het volgende: een tijdelijk bouwwerk kan maximaal 15 jaar onafgebroken blijven staan. Blijft het na die periode van 15 jaar staan, dan moet het bouwwerk voldoen aan de reguliere eisen van nieuwbouw, met de eisen geldend op de dag van de oorspronkelijke bouwaanvraag. Een tijdelijke gebruiksfunctie zegt niets over de tijdelijkheid van het bouwwerk.
Hoe het (volgens de letter) zou moeten: je vraagt een vergunning voor een permanent bouwwerk aan. Deze moet je toetsen aan de eisen van een woonfunctie en een overige gebruiksfunctie (schuur). De zwaarste uitkomst per onderdeel telt, in de regel komt dat in dit geval altijd neer op de woonfunctie. De zwaarte zit hem in het verblijven (en slapen) van personen, wat je in een normaal geval in een schuur niet zo snel zou doen. Uitzonderingen daargelaten.Als je dus wegkomt met een lagere Rc (en die waarde ook acceptabel is voor de schuur) zou ik de ambtenaar snel de hand schudden en me snel uit de voeten maken voordat ie zich bedenkt.
Dat in achtnemend... voor de duidelijkheid waar mijn vraag vandaan komt: wij krijgen onze kavel in mei. De bouwaanvraag hoop ik in januari/februari in te dienen. Wij willen graag zo snel mogelijk op onze kavel gaan wonen terwijl ons huis gebouwd wordt. In eerste instantie zou dat een woonunit zijn, maar toen bedacht ik mij dat ik voor het huren/plaatsen van een woonunit 6.000 tot 10.000 euro per jaar kwijt ben (daarnaast zijn ze vrijwel allemaal verhuurd...). Dat geld kan ik ook steken in een (vergunningsvrije) houten schuur/tuinhuis als tijdelijke woning, die schuur moet er zowieso komen. Is mijn woning gereed dan blijft de schuur staan (al dan niet woonvoorzieningen verwijderen).
Dus de vraag aan de gemeente was: hoe kan dit geregeld worden.
De gemeente heeft gezegd: vraag bouwvergunning huis aan, zet het vergunningsvrije bijgebouw als "vergunningsvrij" op de tekeningen, en vraag een vergunning (of toestemming?) aan voor het tijdelijk bewonen van het bijgebouw. Na gebruik moeten de woonvoorzieningen verwijderd worden (wat dat laatste precies betekent is n.t.b., bijvoorbeeld de "badkamer" verwijderen)
Als ik jouw verhaal lees kan ik dingen niet goed met elkaar rijmen: ik vraag een bouwvergunning aan voor een woonhuis, dat uiteraard voldoet aan het bouwbesluit. Het vergunningsvrije bouwwerk is niet tijdelijk, want dat moet gewoon blijven staan wanneer ons huis klaar is. Ik vraag alleen of wij dit tijdelijk mogen bewonen.
Is er eigenlijk helemaal geen mogelijkheid om tijdelijk in je eigen tuinhuis te wonen? Moet ik anders misschien eerst mijn bouwvergunning aanvragen en direct wanneer de fundering er ligt mijn vergunningsvrije schuur bouwen, en pas dán aanvragen of ik deze tijdelijk mag bewonen?
Ik heb de bouwaansluiting aangevraagd voor de omgevingsvergunning verleend was, maar nadat ik met de aannemer een contract had getekend.Atomic2005 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:55:
Op welk moment in het bouwproces kun je je nuts/electra aansluiting aanvragen?
Ingediend op 17 juli met verzoek realisatie in september.
Bouwaansluiting wordt volgende week 29 november gerealiseerd... Een week voor start bouw dus net op tijd.
I was born intelligent - education ruined me
En @ @Dezzmistaoutlaw schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:11:
[...]
Ik heb de bouwaansluiting aangevraagd voor de omgevingsvergunning verleend was, maar nadat ik met de aannemer een contract had getekend.
Ingediend op 17 juli met verzoek realisatie in september.
Bouwaansluiting wordt volgende week 29 november gerealiseerd... Een week voor start bouw dus net op tijd.
Dien je dan ook al direct aan te geven wat voor electra aansluiting je wilt? 3x25A lijkt me het meest geschikt voor de gewenste 3fase omvormer, inductieplaat en eventueel doorstromer, en andere zware electra apparatuur.
Dank je voor het meedenken!Mooi ontwerp en een mooi huis![]()
maar dat slaapkamerverhaal zou ik nog eens serieus over nadenken
Heb je kinderenAls die straks een jaar of 18 zijn en met vriendjes in de woonkamer Happy Hardcore deel 487 lopen te luisteren, en jij slaapt daar pal naast lijkt mij dat niet wenselijk
Of je hebt een verjaardag gehad met een lekker broodje shoarma, dan zit je 's nachts in de stank
Bij ons komt het nog wel eens voor dat ik met vrienden nog in de kamer / keuken zit 's avonds / 's nachts terwijl mijn vrouw al in bed ligt
Andere optie was rechts achterin, achter de garage. Maar dan missen we het prachtige uitzicht en zonlicht op het moment van wakker worden.
Kids gaan naar verwachting over 4/5 jaar op kamers; propedeuse halen en daarna ''verplicht'' op kamers. Op de wijze waarop wij leven, verwacht ik weinig issues. Binnendeuren zijn nog niet ingetekend, op de schuifdeuren tussen woonkamer en keuken na. Er worden nog maatregelen getroffen om heel de wand tussen slaapkamer en keuken geluidsdicht(er) te krijgen.
Het lijkt me juist fantastisch om zoveel als mogelijk gelijkvloers te wonen vanwege het comfort.
Je moet inderdaad al aangeven wat voor vermogen je nodig hebt. Je aannemer of elektricien kan je wel vertellen of 3x25a voldoende is, maar ik ga ervan uit dat dit wel het geval isAtomic2005 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 23:35:
[...]
En @ @Dezz
Dien je dan ook al direct aan te geven wat voor electra aansluiting je wilt? 3x25A lijkt me het meest geschikt voor de gewenste 3fase omvormer, inductieplaat en eventueel doorstromer, en andere zware electra apparatuur.
Beam Me Up!
Er wordt eerst een sondering en funderingsadvies uitgevoerd. Daarna gaat de constructeur pas een start maken.aikink schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:30:
@SjakieZulu De architect die een fundering kiest? Ik zou voordat die alles uit gaat werken eerst de sonderingen (laten) regelen, dat geeft al een hele indicatie hoe de grondslag is. Of weet je al hoe de bodemopbouw is?
De regio bestaat in de regel uit zandgronden. Heel de straat heeft niet hoeven heien e/o grondverbetering hoeven toe te passen. Maar zekerheid heb je pas na een sondering.
In de offerte staat ''EPG berekening uitgebreide berekeningsmethoden''. Ik ga ervan uit dat dit in goede handen is bij mijn architect; hij weet dat ik een betere thermische schil wil en NOM overweeg.
Anders een optie om een woonunit te kopen? En na realisatie heel de kiet weer te verkopen?In eerste instantie zou dat een woonunit zijn, maar toen bedacht ik mij dat ik voor het huren/plaatsen van een woonunit 6.000 tot 10.000 euro per jaar kwijt ben (daarnaast zijn ze vrijwel allemaal verhuurd...).
Ik ben daar zelf ook mee bezig geweest. Zelf al verkoop je de unit voor hetzelfde bedrag dan schiet je er toch bij in.SjakieZulu schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:46:
[...]
Anders een optie om een woonunit te kopen? En na realisatie heel de kiet weer te verkopen?
Bij mij bleek in mijn eigen woning blijven zitten de voordeligste optie.
Met gestrekt been.
Members only:
Inloggen
Zow, ik kan hier ook een en ander gaan volgen. Deze week te horen gekregen dat we bouwgrond toegewezen hebben gekregen. Eerst maar eens deze post maar eens allemaal doornemen.
Al eerste tips om mee te beginnen?
Tijd van werken, tijd van rusten
Aanvragen gas water lichtDriek schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 13:42:
Zow, ik kan hier ook een en ander gaan volgen. Deze week te horen gekregen dat we bouwgrond toegewezen hebben gekregen. Eerst maar eens deze post maar eens allemaal doornemen.
Bestellen heipalen
Bestellen PIR platen.
Zonder gekheid. Ga een architect zoeken en stel je budget vast. Mooie eerste stappen.
Met gestrekt been.
@Driek: in welke regio ga je bouwen? Kan zijn dat heien in jouw regio niet gebruikelijk is.
Ik heb destijds de eerste t/m de laatste blz doorgelezen. Leerzaam en zeker de moeite waard. Zo'n beetje alle aspecten mbt zelfbouw komen voorbij ...
Ik heb destijds de eerste t/m de laatste blz doorgelezen. Leerzaam en zeker de moeite waard. Zo'n beetje alle aspecten mbt zelfbouw komen voorbij ...
Het klopt wat je stelt over de tijdsduur van een tijdelijk bouwwerk. Mocht de gemeente hiervan een probleem gaan maken. Dan "transformeer" je de schuur van woonfunctie naar een overige gebruiksfunctie. In de nieuwe situatie (overige gebruiksfunctie) wordt voldaan aan de eisen van niveau bestaande bouw voor een overige gebruiksfunctie (geen RC eis). Je gaat niet hiervoor niet verbouwen, oftewel je bent niet vergunningsplichtig. Probleem opgelost.aikink schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:12:
[...]
Als de gemeente al lagere eisen toestaat dan kom je er goed mee weg. De toelichting op het bouwbesluit zegt in het kort het volgende: een tijdelijk bouwwerk kan maximaal 15 jaar onafgebroken blijven staan. Blijft het na die periode van 15 jaar staan, dan moet het bouwwerk voldoen aan de reguliere eisen van nieuwbouw, met de eisen geldend op de dag van de oorspronkelijke bouwaanvraag. Een tijdelijke gebruiksfunctie zegt niets over de tijdelijkheid van het bouwwerk.
Hoe het (volgens de letter) zou moeten: je vraagt een vergunning voor een permanent bouwwerk aan. Deze moet je toetsen aan de eisen van een woonfunctie en een overige gebruiksfunctie (schuur). De zwaarste uitkomst per onderdeel telt, in de regel komt dat in dit geval altijd neer op de woonfunctie. De zwaarte zit hem in het verblijven (en slapen) van personen, wat je in een normaal geval in een schuur niet zo snel zou doen. Uitzonderingen daargelaten.Als je dus wegkomt met een lagere Rc (en die waarde ook acceptabel is voor de schuur) zou ik de ambtenaar snel de hand schudden en me snel uit de voeten maken voordat ie zich bedenkt.
Je moet het tijdelijk bouwwerk puur toetsen aan de eisen voor een woonfunctie, met inachtneming van de eisen welke staan benoemd voor tijdelijke bouwwerken.
@headhunter1985 Welk tijdelijk bouwwerk? Die is er niet, de schuur is er om te blijven staan. Dat je het eerst tijdelijk gaat bewonen doet niets af aan het permanente karakter van dat bouwwerk, dat zijn verschillende definities. Het bouwbesluit noemt een periode van 15 jaar (aaneengesloten), vul je een bouwaanvraag in dan gaat het zelfs over een periode van maximaal 5 jaar wanneer een bouwwerk niet meer als tijdelijk wordt gezien.
Members only:
Inloggen
Het gaat nu wat meer off-topic.aikink schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:49:
@headhunter1985 Welk tijdelijk bouwwerk? Die is er niet, de schuur is er om te blijven staan. Dat je het eerst tijdelijk gaat bewonen doet niets af aan het permanente karakter van dat bouwwerk, dat zijn verschillende definities. Het bouwbesluit noemt een periode van 15 jaar (aaneengesloten), vul je een bouwaanvraag in dan gaat het zelfs over een periode van maximaal 5 jaar wanneer een bouwwerk niet meer als tijdelijk wordt gezien.
***members only***
Wat je stelt over functiewijziging geldt pas indien verbouw noodzakelijk is. Zonder verbouw kan je het gebouw in gebruik nemen, indien het voldoet aan de voorschriften voor bestaande bouw van de nieuwe gebruiksfunctie.
Een gebouw dat na functieverandering voldoet aan de voorschriften
voor bestaande bouw voor de nieuwe gebruiksfunctie, kan
worden gewijzigd in die functie zónder dat hoeft te worden
verbouwd. bron: infoblad verbouw en transformatie.
Precies. En dus zou @stefijn eerst een schuur als woonfunctie moeten laten toetsen om het na bewoning om te laten zetten in een overige gebruiksfunctie. Krijg je een héél goed geïsoleerd en geventileerd gebouw. En andersom: maak je van een schuur een woning, dan zit je alsnog met een verbouwing.
Dan kies ik voor C: niets melden. Schuur in gebruik nemen, en klaar.

Even een kleine tip aan de bouwers hier, als je nog geen PIR/PUR platen hebt besteld, NU doen en prijzen direct laten vastleggen op papier.
Was vandaag even bij een groothandel in dergelijke panelen, die verwacht vanaf half januari/begin februari een prijsstijging van ~65% op dergelijke panelen.
Was vandaag even bij een groothandel in dergelijke panelen, die verwacht vanaf half januari/begin februari een prijsstijging van ~65% op dergelijke panelen.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
ik zit in Oost-brabant, 6 jaar geleden projectbouw gedaan waar heipalen van 4 mtr in zijn gegaan. Lijkt me dus weer noodzakelijk aangezien het hier slechts 200mtr vandaan is.SjakieZulu schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:05:
@Driek: in welke regio ga je bouwen? Kan zijn dat heien in jouw regio niet gebruikelijk is.
Ik ben me inmiddels druk aan het inlezen. En zo te zien gaan we het druk krijgen de komende periodes. Iemand ervaring met catalogusbouwers zoals groothuis? We hebben op zich geen rare eisen/wensen. Als we er maar op vooruitgaan qua ruimte.
Heb bij groothuis een huis bij elkaar geklikt die mijn vrouw meteen wil hebben
Aan welke kosten moet ik trouwens denken naast grond en "sleutel" klaar huis?
[ Voor 27% gewijzigd door Driek op 24-11-2017 22:06 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
In de regel zitten bij een cataloguswoning de kosten voor de constructeur en eventueel architect in de prijs begrepen. Daarnaast zijn de types ook al vaak gebouwd en zijn de woningen aan te passen naar jouw wensen.Driek schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:11:
[...]
ik zit in Oost-brabant, 6 jaar geleden projectbouw gedaan waar heipalen van 4 mtr in zijn gegaan. Lijkt me dus weer noodzakelijk aangezien het hier slechts 200mtr vandaan is.
Ik ben me inmiddels druk aan het inlezen. En zo te zien gaan we het druk krijgen de komende periodes. Iemand ervaring met catalogusbouwers zoals groothuis? We hebben op zich geen rare eisen/wensen. Als we er maar op vooruitgaan qua ruimte.
Bijkomende kosten zijn o.a.:
leges bouwvergunning
aansluitkosten nutsvoorzieningen (gas, water, riolering cai etc)
diepere/zwaardere fundering of heien
financieringskosten
sonderingskosten
kosten voor afbouw, keuken, badkamer, meerwerk enzovoorts
tuinaanleg
Met alle respect, maar geloof je het zelfAnnuk schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:06:
Even een kleine tip aan de bouwers hier, als je nog geen PIR/PUR platen hebt besteld, NU doen en prijzen direct laten vastleggen op papier.
Dat zou heel goed kunnen hoor wat jij zegt, maar aangezien het spul op het moment rete schaars is en de prijzen telkens al omhoog schieten zou het mogelijk wel een kern van waarheid kunnen zijn.Grolsch schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:42:
[...]
Met alle respect, maar geloof je het zelfIk krijg zo'n gevoel dat iemand omzet wil scoren.
Als is indd 65% flink aan de hoge kant
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
65% duurder ten opzichte van een jaar eerder kan wel denk ik.Annuk schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:15:
[...]
Dat zou heel goed kunnen hoor wat jij zegt, maar aangezien het spul op het moment rete schaars is en de prijzen telkens al omhoog schieten zou het mogelijk wel een kern van waarheid kunnen zijn.
Met gestrekt been.
Ik denk dat C lastig is aangezien we ook nog een huis moeten bouwen. Gemeente geeft aan scherp te zijn op zaken die niet toegestaan zijn en grote kans dat ik een controle krijg tijdens de bouw?aikink schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:02:
Precies. En dus zou @stefijn eerst een schuur als woonfunctie moeten laten toetsen om het na bewoning om te laten zetten in een overige gebruiksfunctie. Krijg je een héél goed geïsoleerd en geventileerd gebouw. En andersom: maak je van een schuur een woning, dan zit je alsnog met een verbouwing.
Aangezien de gemeente zelf heeft aangegeven dat artikel 5.7 van toepassing is kan ik denk ik beter gewoon de door gemeente zelf voorgestelde procedure volgen: mijn vergunningsvrije schuur op de tekening zetten (gekenmerkt als vergunningsvrij), schuur bouwen met een isolatiewaarde van >1,3 en, toestemming voor tijdelijk wonen aanvragen.
Als ik het krijg, prima. Krijg ik het niet, dan zie ik voorlopig van dat plan af en bedenk ik iets anders.
Toevallig gaat groothuisbouw in februari starten met de bouw van ons huis :-). Dus mocht je vragen hebben stuur maar even een pb-tje.Driek schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:11:
[...]
ik zit in Oost-brabant, 6 jaar geleden projectbouw gedaan waar heipalen van 4 mtr in zijn gegaan. Lijkt me dus weer noodzakelijk aangezien het hier slechts 200mtr vandaan is.
Extra kosten die wij tot nu tegen zijn gekomen zijn:
- Omgevingsvergunning (hier is dat 2.2% van de aanneemsom)
- Grondkosten
- Woning (let wel reken zo'n €15.000 zeker als extra meerwerkkosten, voor extra loze leidingen, extra groepen in meterkast, extra wcd's. meerkosten sanitair, zeker met de tegels kom je standaard ws niet weg, of je moet 10x10 wit mooi vinden ;-), etc)
- Schoon zand voor de kruipruimte €1000
- Hekwerk tijdens de bouw (indien verplicht door de gemeente) €1500
- Langere heipalen dan staat in de offerte (kan zo + €2500 zijn, maar is pas na sondering te weten)
- Rijplaten €1000
- Aansluiten gas/water/electra/kabel €4500
- Dubbele maandlasten tijdens de bouw
- Taxatie, notaris, advieskosten mocht je een hypotheek nodig hebben.
- Dit is het zo snel wat je bij de online prijs op zou moeten tellen.
Rest is natuurlijk luxe die je zelf kiest voor vloeren, keuken, wanden, tuin etc. Tot nu loopt de communicatie wel goed met groothuisbouw. Ze reageren snel en offerte is helder, alles staat er duidelijk in.
Dan is dat het addertje onder het groothuis gras..sanvv78 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:07:
Extra kosten die wij tot nu tegen zijn gekomen zijn:
- meerkosten sanitair, zeker met de tegels kom je standaard ws niet weg, of je moet 10x10 wit mooi vinden ;-), etc)
- Hekwerk tijdens de bouw (indien verplicht door de gemeente) €1500
- Langere heipalen dan staat in de offerte (kan zo + €2500 zijn, maar is pas na sondering te weten)
- Rijplaten €1000
Ik ben nooit verder met ze gegaan omdat er geen garage tegen huis aan kon staan. Moest een stukje tussen huis en garage geplaatst worden.
Maar de dingen uit je quote die ik heb laten staan kom ik bij de huidige bouwer wel al in de standaard aanbieding tegen.
En sanitair is stelpost tegels van 35€ ex btw, daar is wel iets meer dan 10x10 wit voor te vinden.
Maar het zijn goede punten,
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Kavel is uitgezet !!!
Maandag of dinsdag uitgraven, en donderdag heipalen.
Maandag of dinsdag uitgraven, en donderdag heipalen.
Blijft apart dat de garage niet direct geplaatst kon worden. Wij hebben hem echt tegen de GL6 gezet en vrienden van ons strak tegen hun GH2. zonder tussenstukje oid.jacovn schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:04:
[...]
Dan is dat het addertje onder het groothuis gras..
Ik ben nooit verder met ze gegaan omdat er geen garage tegen huis aan kon staan. Moest een stukje tussen huis en garage geplaatst worden.
Maar de dingen uit je quote die ik heb laten staan kom ik bij de huidige bouwer wel al in de standaard aanbieding tegen.
En sanitair is stelpost tegels van 35€ ex btw, daar is wel iets meer dan 10x10 wit voor te vinden.
Maar het zijn goede punten,
Natuurlijk zullen er "addertjes" zijn, al is hier nooit over gezwegen, alleen niet alles hebben wij direct opgeslagen in ons systeem ;-). Want hun communicatie is wel duidelijk. Sanitair was bij ons al direct duidelijk na 1e gesprek, heipalen en/of optie moeten boren ook. De rest is gemeente-afhankelijk.
Gebruikelijke verhaal waarmee ze je bang proberen te maken. Zijn net badkamerboeren.Annuk schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:15:
[...]
Dat zou heel goed kunnen hoor wat jij zegt, maar aangezien het spul op het moment rete schaars is en de prijzen telkens al omhoog schieten zou het mogelijk wel een kern van waarheid kunnen zijn.
C is de beste optie. Ik zou niet zo bang zijn voor de gemeente. Wat willen ze doen? Je uit het huis (garage) gooien? En kan uit ervaring vertellen dat die strenge controle best meevalt.stefijn schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:50:
[...]
Ik denk dat C lastig is aangezien we ook nog een huis moeten bouwen. Gemeente geeft aan scherp te zijn op zaken die niet toegestaan zijn en grote kans dat ik een controle krijg tijdens de bouw?
Aangezien de gemeente zelf heeft aangegeven dat artikel 5.7 van toepassing is kan ik denk ik beter gewoon de door gemeente zelf voorgestelde procedure volgen: mijn vergunningsvrije schuur op de tekening zetten (gekenmerkt als vergunningsvrij), schuur bouwen met een isolatiewaarde van >1,3 en, toestemming voor tijdelijk wonen aanvragen.
Als ik het krijg, prima. Krijg ik het niet, dan zie ik voorlopig van dat plan af en bedenk ik iets anders.
Overigens wel een Groothuis nadeel, bij de bouw van de groothuizen in ons dorp is nooit met de gemeente gecommuniceerd. Er is geen enkele controle geweest bij wapeningen, uitzetten rooilijn e.d.
Dat vind ik zelf wel kwalijk....
Met gestrekt been.
Bij ons was het bij een GH2 huis wat het niet kon zonder tussen stukje. Werd te breed voor ons kavel.sanvv78 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:35:
[...]
Blijft apart dat de garage niet direct geplaatst kon worden. Wij hebben hem echt tegen de GL6 gezet en vrienden van ons strak tegen hun GH2. zonder tussenstukje oid.
Natuurlijk zullen er "addertjes" zijn, al is hier nooit over gezwegen, alleen niet alles hebben wij direct opgeslagen in ons systeem ;-). Want hun communicatie is wel duidelijk. Sanitair was bij ons al direct duidelijk na 1e gesprek, heipalen en/of optie moeten boren ook. De rest is gemeente-afhankelijk.
Kavel 17.5 meter breed waar we aan een kant 2.5 meter moesten blijven van de rand van kavel (hoek kavel)
We wilden ook niet op de rand waar we wel tegen buren aan mochten de garage tegen de grens bouwen.
Dus huis in de breedte paste niet. Huis 90" draaien dat het dan gevel 8-9 breed werd met garage direct ertegen aan zodat huis dan 11-12 meter breed wordt met 2x 2.5 meter aan beide zijkanten (gezeik met kunstof kozijnen en brand doorslaan)
Dus met dat tussenstukje te breed. Kon niet, dus maar naar andere bouwer toe waar het wel kan.
@Driek deze woning dus :-). Start bouw is nu week 6.sanvv78 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:26:
Bij deze onze woning :-).
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
@WNT start bouw zal rond week 10 zijn 2018, oplevering week 22/23 2018. Helaas kunnen ze niet eerder starten met de bouw, van ons zou het nu al mogen ;-)
Ja. Ondertekende offerte van begin oktober voor het leveren van 15 cm (twee lagen van resp. 9 en 6 cm) PIR-isolatie plus benodigdheden zoals spouwankers, klemmen en PUR, zitten we op een kleine €34 per m². In de BTW.Grolsch schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:42:
[...]
Met alle respect, maar geloof je het zelfIk krijg zo'n gevoel dat iemand omzet wil scoren.
Wil ik datzelfde spul wat er nu bij ons op de bouwplaats ligt inkopen bij een bouwmaterialenhandel, dan kom ik al op €45 (incl. BTW) uit. Zonder die benodigdheden...
Diezelfde bouwmateriaalhandel waarschuwt nu ook al dat ze per 01-01-2018 de prijzen voor nieuwe projecten van alle materialen met ten minste 5% procent gaan verhogen, en raden de calculatie-afdelingen aan om nog een iets grotere marge in te bouwen.
Helaas pindakaas. Eerste vertraging te pakken, nog voor start bouw (ze beginnen in week 50 met het heiwerk) . De vertraging is 3 weken ivm levertijd kalkzandsteen door onderaannemer (7.5 week ipv de gestelde 4 weken). Hoort er bij in deze tijd denk ik.
Ter info: Mijn aannemer stelt dat hij voor een nieuw traject een bestelling heeft geplaatst en daarvoor een indicatieve leveringsdatum van week 19 heeft gekregen. Gaat lekker in de bouw.
Ter info: Mijn aannemer stelt dat hij voor een nieuw traject een bestelling heeft geplaatst en daarvoor een indicatieve leveringsdatum van week 19 heeft gekregen. Gaat lekker in de bouw.
Bij dit soort zaken vraag ik mij af: zijn die bouwmaterialen nu werkelijk duurder geworden doordat bijvoorbeeld de grondstoffen duurder zijn geworden en omdat de fabrikanten daarvan meer kosten hebben.aikink schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:28:
[Ja. Ondertekende offerte van begin oktober voor het leveren van 15 cm (twee lagen van resp. 9 en 6 cm) PIR-isolatie plus benodigdheden zoals spouwankers, klemmen en PUR, zitten we op een kleine €34 per m². In de BTW.
Wil ik datzelfde spul wat er nu bij ons op de bouwplaats ligt inkopen bij een bouwmaterialenhandel, dan kom ik al op €45 (incl. BTW) uit. Zonder die benodigdheden...
Diezelfde bouwmateriaalhandel waarschuwt nu ook al dat ze per 01-01-2018 de prijzen voor nieuwe projecten van alle materialen met ten minste 5% procent gaan verhogen, en raden de calculatie-afdelingen aan om nog een iets grotere marge in te bouwen.
Of is het gewoon "omdat het kan" en de markt toch wel om huizen vraagt en er toch wel gebouwd gaat worden ?
Hoe liggen de prijzen als je het uit Belgie of Duitsland haalt ?
Wij hebben alle kzs vervangen door Poriso. Wellicht voor jou ook een optie? Poriso geeft bijvoorbeeld veel minder scheuren dan kzs. En volgens mijn aannemer beter te leveren dan kzs.mistaoutlaw schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 23:02:
Helaas pindakaas. Eerste vertraging te pakken, nog voor start bouw (ze beginnen in week 50 met het heiwerk) . De vertraging is 3 weken ivm levertijd kalkzandsteen door onderaannemer (7.5 week ipv de gestelde 4 weken). Hoort er bij in deze tijd denk ik.
Met gestrekt been.
Ik mag toch aannemen dat een huizenbouwer bekend is met levertermijnen en hun logistiek zo voor elkaar heeft dat de benodigde onderdelen er op tijd er zijn?
Wel bij mijn aanstaande buren gezien dat ze geen metselploeg konden krijgen, maar stenen stonden er al die tijd wel. Nu er metselaars zijn gaar het snel.
Palen lijken ze wel een beetje aangepast te hebben naar beschikbaarheid, want ze hadden ook 2 weken eerder kun en beginnen. Maar we gaan het meemaken voor de rest. De fundatieblaken en broodjesvloer zal er wel vlot komen. De breedplaatvloeren zal wel leverijd hebben, maar dat is juist iets wat ik hoop dat ingeplanned is.
Wel bij mijn aanstaande buren gezien dat ze geen metselploeg konden krijgen, maar stenen stonden er al die tijd wel. Nu er metselaars zijn gaar het snel.
Palen lijken ze wel een beetje aangepast te hebben naar beschikbaarheid, want ze hadden ook 2 weken eerder kun en beginnen. Maar we gaan het meemaken voor de rest. De fundatieblaken en broodjesvloer zal er wel vlot komen. De breedplaatvloeren zal wel leverijd hebben, maar dat is juist iets wat ik hoop dat ingeplanned is.
@artbij Ik zal eens vragen naar dat Poriso! Weet niet of dat nog in de eerste week van december geleverd kan worden en hoe mijn aannemer het contractueel heeft geregeld met zijn kzs leverancier.
@jacovn Ze hadden een bevestiging gekregen van een levertijd van 4 weken. Neem aan dat zij er ook niks aan kunnen doen als hun toeleverancier ineens zegt dat het 7.5 week wordt.
@jacovn Ze hadden een bevestiging gekregen van een levertijd van 4 weken. Neem aan dat zij er ook niks aan kunnen doen als hun toeleverancier ineens zegt dat het 7.5 week wordt.
Ik heb gevraagd poriso toe te passen. Als ze niet gewend zijn het te gebruiken hebben ze veel argumemten die het duurder maken is mijn ervaring..
Als ze wel ervaring hebben zal het een afweging worden met inkoop, verwerkings snelheid en boete bij uitlopen mocht het echt een duurder product zijn dan kzs.
Als ze wel ervaring hebben zal het een afweging worden met inkoop, verwerkings snelheid en boete bij uitlopen mocht het echt een duurder product zijn dan kzs.
Metselaars zonder ervaring met poriso? Weet niet of het dan echte vakmensen zijn...jacovn schreef op zondag 26 november 2017 @ 07:35:
Ik heb gevraagd poriso toe te passen. Als ze niet gewend zijn het te gebruiken hebben ze veel argumemten die het duurder maken is mijn ervaring..
Bij ons was het even duur als kzs. Maar de aannemer gebruikte het veel liever dan kzs. Door kwaliteit en ook door levertijden.
Met gestrekt been.
Voor zover als ik het begrepen heb is het materiaal iets duurder, verwerkt het sneller. De stucklaag zou duurder zijn, en je hebt holle wand pluggen nodig.artbij schreef op zondag 26 november 2017 @ 08:44:
[...]
Metselaars zonder ervaring met poriso? Weet niet of het dan echte vakmensen zijn...
Bij ons was het even duur als kzs. Maar de aannemer gebruikte het veel liever dan kzs. Door kwaliteit en ook door levertijden.
Ik zou er een meerprijs voor moeten betalen, iets van 3-5 K€ (maar dat was een losse schatting en geen meerprijs offerte) voor hele huis, dus maar niet gedaan.
Die aannemers doen maar wat met die prijzen.jacovn schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:12:
[...]
Voor zover als ik het begrepen heb is het materiaal iets duurder, verwerkt het sneller. De stucklaag zou duurder zijn, en je hebt holle wand pluggen nodig.
Ik zou er een meerprijs voor moeten betalen, iets van 3-5 K€ (maar dat was een losse schatting en geen meerprijs offerte) voor hele huis, dus maar niet gedaan.
Holle wandpluggen heb je niet nodig. Buitenkant van de steen is dik genoeg voor een normale plug.
Mijn stucadoor heeft niets gevraagd over wel of geen poriso. Die meerprijs zal dus ook wel meevallen.
Belangrijkste, het scheurt niet. Voor mij zou het een meerprijs waard zijn.
Met gestrekt been.
Ik kreeg een half jaar geleden dat al te horen, dat PIR/PUR erg lastig verkrijgbaar zijn.Grolsch schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:42:
[...]
Was een of andere fabriek afgebrand.
Ik vond dat ook het hele probleem met de 2 aannemers waar ik mee gesproken heb.
Alle opties die ik wel wilde weten waren moeilijk en duur.
Gedrag om je aan de standaard te houden. Die we nu hebben was de meest flexibele van de 2.
Ik had verwacht dat ze gewoon af konden geven: je hebt xxx m2 binnenmuur, dan kost het €xx/m2 meer.
De eerste prijsonderhandelingen zat ook een vaag ding in. Dakluik nodig, 4500€ ex btw. Dus ik had ???
Andere aannemer had daar €1500 voor staan. Dus toen kon het ook wel voor die prijs. Zo €3000 eraf.
Het wordt nu een Gorter RHT9090, en dat is wel een mooi luik voor die prijs (incl plaatsing)
Later heeft mijn bouwbegeleider het overgenomen en hier en daar ook nog punten gevonden.
Alle opties die ik wel wilde weten waren moeilijk en duur.
Gedrag om je aan de standaard te houden. Die we nu hebben was de meest flexibele van de 2.
Ik had verwacht dat ze gewoon af konden geven: je hebt xxx m2 binnenmuur, dan kost het €xx/m2 meer.
De eerste prijsonderhandelingen zat ook een vaag ding in. Dakluik nodig, 4500€ ex btw. Dus ik had ???
Andere aannemer had daar €1500 voor staan. Dus toen kon het ook wel voor die prijs. Zo €3000 eraf.
Het wordt nu een Gorter RHT9090, en dat is wel een mooi luik voor die prijs (incl plaatsing)
Later heeft mijn bouwbegeleider het overgenomen en hier en daar ook nog punten gevonden.
Bijgaand wat tekeningen van onze nieuwe woning. De woning is bijna gereed overigens. Het wachten is nog op de aansluiting van de nutsvoorzieningen, waarna de aannemer binnen 2 weken wil gaan opleveren.

Zo ziet het er nu uit:

Zo ziet het er nu uit:

Poriso is geen wonder materiaal. Kan ook gewoon scheuren. De constructieve sterkte is minder dan kalkzandsteen. Dus dragende muren kunnen niet zondermeer worden omgezet in poriso.
Verder een prima materiaal en zeker te overwegen bij leverproblemen kalkzandsteen.
Verder een prima materiaal en zeker te overwegen bij leverproblemen kalkzandsteen.
@Fonsz Mooi huis, wat voor pan zit hier op?
Overigens betekent dit niet meteen dat je vertraging hebt mbt je opleverdatum. Neem aan dat de aannemer dit soort dingen ingecalculeerd heeft.mistaoutlaw schreef op zondag 26 november 2017 @ 07:28:
@artbij Ik zal eens vragen naar dat Poriso! Weet niet of dat nog in de eerste week van december geleverd kan worden en hoe mijn aannemer het contractueel heeft geregeld met zijn kzs leverancier.
Met gestrekt been.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic