Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.082 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
artbij schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:53:
[...]

Overigens betekent dit niet meteen dat je vertraging hebt mbt je opleverdatum. Neem aan dat de aannemer dit soort dingen ingecalculeerd heeft.
Daar ga ik ook van uit hoor.

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-08 08:12
Boeie schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:39:
@Fonsz Mooi huis, wat voor pan zit hier op?
Dit is de "stonewold" van Monier. http://www.monier.nl/prod...anmodellen-stonewold.html

Was op zich nog wel opmerkelijk verhaal. Het thema in dit plan is "landelijk wonen" (kun je overigens alle kanten mee op, maar dat terzijde). Nu is dit best wel een strakke pan, dus wij hadden het idee dat ie wel eens niet door de beeldkwaliteit zou komen. Heel veel moeite gehad om de vergunning erdoor te krijgen, echter geen enkele opmerking over de dakpan. Mijn nieuwe buurman had deze pan ook graag willen hebben op zijn huis, maar hij kreeg er geen toestemming voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Fonsz schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:26:
[...]

Dit is de "stonewold" van Monier. http://www.monier.nl/prod...anmodellen-stonewold.html

Was op zich nog wel opmerkelijk verhaal. Het thema in dit plan is "landelijk wonen" (kun je overigens alle kanten mee op, maar dat terzijde). Nu is dit best wel een strakke pan, dus wij hadden het idee dat ie wel eens niet door de beeldkwaliteit zou komen. Heel veel moeite gehad om de vergunning erdoor te krijgen, echter geen enkele opmerking over de dakpan. Mijn nieuwe buurman had deze pan ook graag willen hebben op zijn huis, maar hij kreeg er geen toestemming voor.
Typisch gemeentes. Gewoon twee verschillende mannetjes die het behandeld hebben..

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Laatst online: 11-06-2024
Maeslant schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:30:
Ik kreeg een half jaar geleden dat al te horen, dat PIR/PUR erg lastig verkrijgbaar zijn.

Was een of andere fabriek afgebrand.
Ja klopt https://www.vandergucht.b...r-schaarste-aan-materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
artbij schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:03:
[...]
Overigens wel een Groothuis nadeel, bij de bouw van de groothuizen in ons dorp is nooit met de gemeente gecommuniceerd. Er is geen enkele controle geweest bij wapeningen, uitzetten rooilijn e.d.

Dat vind ik zelf wel kwalijk....
Voor de fundering maken ze gebruik van een prefab strokenfundatie. Controle is dus alleen mogelijk door de ambtenaren uit te nodigen in de fabriek, maar ik verwacht niet dat veel ambtenaren dat zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
@artbij ja, met dwangsom of zo? Ik weet niet hoe vervelend gemeentes gaan doen. En anders is er altijd wel een vervelende buurman die gaat klagen ;)
[...]

Ik probeer al 3 weken via allerlei kanalen prijzen voor deze pan op te vragen. Ik word continue van kastje naar de muur gestuurd tussen Monier en leveranciers. Wij willen een dergelijke pan (met knikpannen, met name daar wil ik de prijs van weten), weet jij daar prijzen van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:27:
@artbij ja, met dwangsom of zo? Ik weet niet hoe vervelend gemeentes gaan doen. En anders is er altijd wel een vervelende buurman die gaat klagen ;)

[...]

Ik probeer al 3 weken via allerlei kanalen prijzen voor deze pan op te vragen. Ik word continue van kastje naar de muur gestuurd tussen Monier en leveranciers. Wij willen een dergelijke pan (met knikpannen, met name daar wil ik de prijs van weten), weet jij daar prijzen van?
Klagende buren omdat jij een bed in je schuur hebt staan? Nu ken ik ze toevallig en zal het wel meevallen. Ze hebben alle begrip voor buren die nog aan het bouwen zijn :).

De vraag is ook of de gemeente er achter komt dat je in je schuur woont.

Als je veel zelf gaat bouwen zou ik eens contact zoeken met BMN om te kijken of je niet vanuit daar geleverd kunt krijgen. Die kunnen ook snel met prijzen komen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@artbij t was een grapje en ik bedoelde jou ;)

BMN gaf aan dat ze zonder een volledig ontwerp geen prijzen konden geven voor de dakpannen.... Maar goed, komt wel goed verder (aikink heeft me de prijzen al gegeven) en ik heb al prijzen van andere merken.

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 27-11-2017 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Laatst online: 11-06-2024
artbij schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:03:
C is de beste optie. Ik zou niet zo bang zijn voor de gemeente. Wat willen ze doen? Je uit het huis (garage) gooien? En kan uit ervaring vertellen dat die strenge controle best meevalt.
Mjn buren gaan een nieuw huis bouwen 100m verderop, het oude huis hebben ze verkocht en ze gaan tijdens de bouw in een chalet op de kavel wonen.

Dat hebben wel meer zelfbouwers bij mij in de straat gedaan.
Daar zeurt de gemeente ook niet over
Overigens wel een Groothuis nadeel, bij de bouw van de groothuizen in ons dorp is nooit met de gemeente gecommuniceerd. Er is geen enkele controle geweest bij wapeningen, uitzetten rooilijn e.d.

Dat vind ik zelf wel kwalijk....
Zou dat niet zo zijn omdat een grotere aannemer als Groothuis inmiddels wat krediet bij de ambtenaren heeft opgebouwd en ze daarom niet meer elke keer komen kijken ?
Ook ivm een tekort aan ter zake kundige ambtenaren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Sturgeon22 schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:59:
[...]

Voor de fundering maken ze gebruik van een prefab strokenfundatie. Controle is dus alleen mogelijk door de ambtenaren uit te nodigen in de fabriek, maar ik verwacht niet dat veel ambtenaren dat zullen doen.
De fabriek zal maken wat er besteld wordt, de gemeente zal dan nog moeten controleren of er ook besteld is wat de constructeur en vergunning voorgeschreven hebben.

Ook het niet goed hebben van de rooilijn kan voor nogal wat problemen zorgen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
bluemoon23 schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:12:
[...]
Mjn buren gaan een nieuw huis bouwen 100m verderop, het oude huis hebben ze verkocht en ze gaan tijdens de bouw in een chalet op de kavel wonen.

Dat hebben wel meer zelfbouwers bij mij in de straat gedaan.
Daar zeurt de gemeente ook niet over
[...]
Gaan ze in een chalet wonen dat naderhand weer verwijderd wordt? Wij willen een schuur/tuinhuis bouwen dat na de bouw van het huis blijft staan. Dat is een beetje het probleem, en de gemeente Oisterwijk is "doodsbang" dat in zo'n situatie een dergelijk huisje bewoond blijft op wat voor manier dan ook. Zo communiceren ze het in ieder geval. En ik heb geen zin in gezeik daarover, dus ik probeer de officiele weg te bewandelen. Gelukkig heb ik nog even voor het allemaal gaat spelen, en als we bijv. heel lang moeten wachten op een bouwaansluiting gaat het voorlopig zowieso niet door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:35:
[...]

Gaan ze in een chalet wonen dat naderhand weer verwijderd wordt? Wij willen een schuur/tuinhuis bouwen dat na de bouw van het huis blijft staan. Dat is een beetje het probleem, en de gemeente Oisterwijk is "doodsbang" dat in zo'n situatie een dergelijk huisje bewoond blijft op wat voor manier dan ook. Zo communiceren ze het in ieder geval. En ik heb geen zin in gezeik daarover, dus ik probeer de officiele weg te bewandelen. Gelukkig heb ik nog even voor het allemaal gaat spelen, en als we bijv. heel lang moeten wachten op een bouwaansluiting gaat het voorlopig zowieso niet door...
Wij hebben gesproken met de gemeente over een woon unit op het kavel.Toen kwamen ze het met zelfde argument. Het mag wel, alleen zo klein dat het oncomfortabel is, omdat ze inderdaad bang zijn dat mensen niet meer weg gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Laatst online: 12:19
[...]

Mooie pan, ik denk momenteel aan de Signy-finnez van Monier of er komt toch een stalen felsdak op ons huis. Enige is dat de aannemer(s) hier heel veel geld voor rekenen, veel duurder dan pannen, terwijl het materiaal een stuk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Zo'n 1100 euro per 1000 stuks. Als jij ze goedkoper hebt kunnen krijgen hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou de commentaren onder dat berichtje even lezen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
Wij moeten 2 meter uitgraven en wellicht grondbemaling toepassen omdat het grondwater op 1.80 zit. Daarna grondverbetering toepassen (om de 30 cm gele zand aantrillen).

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van een kelder, aangezien we toch moeten uitgraven nu? En wat de meerkosten daar dan van kunnen zijn. Oppervlakte is 10m x 8m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:44:
Wij moeten 2 meter uitgraven en wellicht grondbemaling toepassen omdat het grondwater op 1.80 zit. Daarna grondverbetering toepassen (om de 30 cm gele zand aantrillen).

Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van een kelder, aangezien we toch moeten uitgraven nu? En wat de meerkosten daar dan van kunnen zijn. Oppervlakte is 10m x 8m.
Wat wil je weten? Ik heb een kelder van 12x8.

Is in de buurt voor je, mag zelfs komen kijken :).

Het is helaas niet goedkoop.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:55:
[...]

Wat wil je weten? Ik heb een kelder van 12x8.
Is in de buurt voor je, mag zelfs komen kijken :).
Het is helaas niet goedkoop.
Een indicatie van de kosten. De kosten voor het uitgraven moeten we al maken, en het gele zand hebben we dan niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat het dan toch nog tienduizenden euro's gaat kosten: kozijnen/ramen voor daglicht, trap, vloeren, afwerking, elektra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:58:
[...]

Een indicatie van de kosten. De kosten voor het uitgraven moeten we al maken, en het gele zand hebben we dan niet nodig. Maar ik kan me voorstellen dat het dan toch nog tienduizenden euro's gaat kosten: kozijnen/ramen voor daglicht, trap, vloeren, afwerking, elektra.
Het is maar de vraag of je onder de kelder niet ook grond moet verbeteren, dan heb je de kosten alsnog. En je moet het extra zand ook afvoeren.

Het kost inderdaad tienduizenden euro's. Graven is niet duur. Kelder met 4 ramen kost rond de €30K en dan heb je alleen de betonnen bak en vier kozijntjes.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Laatst online: 15:07
@rspoe Dat wat @artbij zegt. Wij hadden in onze eerste begroting ook een volledige onderkeldering staan, dat liep op dat een kleine 50k. Betonnen bak, kozijnen, koekoeken (of -s), gemetselde binnenwanden, kozijnen en deuren op dezelfde standaard als begane grond, simpele tegels, stucwerk (behangklaar), en eenzelfde trap als die naar de verdieping.

Uiteindelijk gekozen voor een prefab kelder van 4,5 bij 2,6m (inwendig), alleen voor opslag van proviand. In verhouding (€€/m³) een stuk duurder, maar op de totaalsom scheelt het een hele duit. Zelfs met de 200m³ zand die aangevoerd is om de boel op niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Mja, hangt er dus wel van af wat je met de kelder wil doen.
De kelder zelf moet onder de 30k€ te storten zijn. Inclusief binnenwanden.
Waar komen de extra kosten dan uit: Bijvoorbeeld ramen, afwerking, meer dan basic elektra, dus in feite als je het als leefruimte wil kunnen gebruiken in plaats van opslag.

Wat wel een punt is, is of je op een meter of 3 diepte wel vaste grond hebt, of dat je dan alsnog bodemverbetering zou moeten toepassen.

Een kelder van 9x9 heeft ons zo'n 20.000€ gekost. Fundering zou ongeveer 7.000€ zijn, dus de meerprijs is dan zo'n 13.000€. Jouw oppervlakte is groter, dus dat heeft wel wat impact op de prijs natuurlijk, verder hangt het er veel vanaf of het recht-op-recht is, of dat er allerlei hoekjes in zitten.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
mistaoutlaw schreef op zondag 30 juli 2017 @ 20:51:
Hoi,

Twee vragen:
- Wat zijn ongeveer de kosten voor het omzetten van een tijdelijke bouwaansluiting naar een permanente aansluiting?
- Dit is de offerte die ik krijg van Stedin. Hoe kan ik nou beoordelen of dit een goede prijs is.........?
[afbeelding]
Ik zie hier een offerte van Stedin voor een bouwaansluiting. Nu heb ik alleen permanente aansluitingen aan hoeven vragen, maar ik heb er geen tarief bij gekregen voor de aanvraag vergunning? Hoeft deze dan niet? Of verschilt dit per gemeente? We zitten ook vast aan Stedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
sanvv78 schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:48:
[...]

Ik zie hier een offerte van Stedin voor een bouwaansluiting. Nu heb ik alleen permanente aansluitingen aan hoeven vragen, maar ik heb er geen tarief bij gekregen voor de aanvraag vergunning? Hoeft deze dan niet? Of verschilt dit per gemeente? We zitten ook vast aan Stedin.
Zal per gemeente verschillen. Ik heb (welliswaar niet via Stedin maar Enexis) stroom (Enexis) en water (Brabant water) aangevraagd. Dat kostte me in totaal zo'n €1500. Op offerte geen leges of andere kosten.

Heijmans heeft de klus aangenomen en zal rond week 51 (waarschijnlijk in het nieuwe jaar) gebeuren.

Vandaag is bij ons de bouw uitgepaald voor de graafwerkzaamheden die morgen gebeuren.

Na morgen zal ik wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Waarom zou je leges betalen over een water/gas/stroom aansluiting?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz

[...]

Helaas heb ik geen prijs van deze pan voor je. Mijn aannemer heeft hier een meerprijs voor berekend van €1400 ten opzichte van een standaard betonpan. Dit was inclusief aanpassen panlatverdeling enzovoorts. Ik meen mij wel te herinneren dat ze geleverd werden door Raab Karcher. Misschien kun je daar eens informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:48:
[...]

Waarom zou je leges betalen over een water/gas/stroom aansluiting?
Inderdaad, ook niet eerder van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
artbij schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:14:
[...]

Typisch gemeentes. Gewoon twee verschillende mannetjes die het behandeld hebben..
Dat zou je inderdaad denken, echter het zit toch anders. Wij hebben de bouwkavel gekocht van de projectontwikkelaar die het terrein ontwikkelt. Om de beeldkwaliteit te "bewaken" is tussen de gemeente en ons als opdrachtgever een stedenbouwkundig bureau geplaatst. Naar dit bureau moesten wij de schetsontwerpen toesturen. Ons eerste ontwerp werd natuurlijk afgekeurd. Vervolgens vroegen wij wat er nu precies mis was met ons ontwerp. Welnu, daar kregen we geen antwoord op, zelfs niet tijdens een gesprek met de stedenbouwkundige waarbij onze aannemer ook aanwezig was. Het moest anders, en hoe dat moesten we zelf dan maar uitzoeken.
Daarop hebben wij ons ontwerp licht aangepast (hiermee viel de woning volledig binnen de beeldkwaliteitseisen naar ons idee en onze aannemer). Dit ontwerp hebben wij ingediend met de mededeling richting de projectontwikkelaar en stedenbouwkundige dat dit het moest zijn. Anders wilden wij ons geld terug van de kavelaankoop. Zo hadden wij het immers niet gekocht.
Ten tijde van de aankoop stonden er al twee woningen die ook niet voldeden aan de eisen.Tel daarbij op dat je in het plan ook een woning door de projectontwikkelaar kon laten bouwen die ook niet aan de beeldkwaliteitseisen voldeed (die staat er ook).
Na veel bellen (nu ook met de gemeente) heeft deze strategie effect gesorteerd. Uiteindelijk hebben wij ons ontwerp voor 95% erdoor gekregen. Wat dat betreft moet je zo lang mogelijk je poot stijf houden en niet meteen overal akkoord mee gaan.
Iemand van de gemeente maakte nog wel de opmerking dat het altijd "een gedoe was" met onze aannemer. Wij vonden dat niet netjes en hebben deze opmerking doorgespeeld naar onze aannemer. Dit resulteerde dat de gemeente meteen in de meewerkstand stond hierna.
Van de 8 woningen die er nu staan zijn er 4 van onze aannemer. Bij 3 woningen van deze 4 was er gezeur. Mijn andere buren hebben nauwelijks problemen gehad. Toch wel opmerkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Misschien meer een belastingtechnische vraag maar 't heeft wel wat relevantie voor dit topic. Wij hebben reeds een woning en daarop een hypotheek. Daarnaast zijn we in het bezit van een kavel (zonder hypotheek) waarop we een huis gaan bouwen (met hypotheek) waar we vervolgens naartoe verhuizen. Dienen wij vermogensbelasting te betalen over dit kavel?

[ Voor 13% gewijzigd door JaxMcFadden op 27-11-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
Lijkt me wel, is gewoon eigen vermogen. Wat het waard is voor de bd is vers 2, gebaseerd op WOZ :?

anders zou iedereen zonder hypotheek (Dus met veel vermogen) grond kopen ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 27 november 2017 @ 22:09:
Lijkt me wel, is gewoon eigen vermogen. Wat het waard is voor de bd is vers 2, gebaseerd op WOZ :?

anders zou iedereen zonder hypotheek (Dus met veel vermogen) grond kopen ;)
Nope.
JaxMcFadden schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:51:
Misschien meer een belastingtechnische vraag maar 't heeft wel wat relevantie voor dit topic. Wij hebben reeds een woning en daarop een hypotheek. Daarnaast zijn we in het bezit van een kavel (zonder hypotheek) waarop we een huis gaan bouwen (met hypotheek) waar we vervolgens naartoe verhuizen. Dienen wij vermogensbelasting te betalen over dit kavel?
Je kavel valt in box 1 net als je huidige woning en hypotheek. Niet in box 3 waar vrh over geheven wordt.

Officieel kan dit alleen als je binnen 6 maanden gaat bouwen en binnen 3 jaar er gaat wonen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
[...]

Zo ver ben ik nog niet :9
Dus geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bind je jezelf er niet te veel op vast, vorstverlet, slecht weer etc. staat om de hoek in deze tijd van het jaar. Wel is er nu een lekkere buffer om deze op te vangen inderdaad :*)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Paragon93 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:20:
[...]

Bind je jezelf er niet te veel op vast, vorstverlet, slecht weer etc. staat om de hoek in deze tijd van het jaar. Wel is er nu een lekkere buffer om deze op te vangen inderdaad :*)
Hoe ver je nu bent neemt niemand je meer af. Hier is het doel om 'uit de grond' te zijn voor de winter, dat is heel erg haalbaar, al het meerdere is dus meegenomen en alleen maar fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben nu zover dat het riet erop kan. Echter elke dag dat het regent heb ik nu een dag vertraging. Kou maakt niet uit, maar met regen kan riet niet gedekt worden.

Er zou maandag begonnen worden, maar dat wordt nu al een week later. En volgens mij gaat het vandaag weer regenen...

Het is inderdaad wat @the-edge hierboven zegt, dagen die je nu al voorloopt pakken ze niet meer af.

[ Voor 15% gewijzigd door Artbij op 28-11-2017 08:50 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
the-edge schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:39:
[...]

Inderdaad, ook niet eerder van gehoord.
Had ik zo opgenomen in mijn begroting, beetje aan de hand van de offerte die @mistaoutlaw van Stedn had ontvangen (zelfde regio).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Bij ons is het begonnen.

Bouwput

Zal een pomp op moeten want door de klei zakt water maar weinig de grond in. Tevens kwam er kwel water omhoog achter op kavel.

Drainage is dus wel nodig vrees ik..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:05:
Bij ons is het begonnen.

[afbeelding]

Zal een pomp op moeten want door de klei zakt water maar weinig de grond in. Tevens kwam er kwel water omhoog achter op kavel.

Mooi dat het begonnen is, maar het is nog niet zo'n mooi plaatje.
Goed zwembad ;) :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoi Buurman! Ik zag de foto's en dacht bij mezelf "dat komt wel erg bekend voor" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Bij ons is het begonnen.

[afbeelding]

Mooi dat ze begonnen zijn, maar dat grondwaterpeil kan geen echte verrassing zijn, toch?
Er komt bij jou geen kelder dacht ik?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:15:
[...]

Nope.

[...]

Je kavel valt in box 1 net als je huidige woning en hypotheek. Niet in box 3 waar vrh over geheven wordt.

Officieel kan dit alleen als je binnen 6 maanden gaat bouwen en binnen 3 jaar er gaat wonen.
Zo zat het :) Het is dus wel eigen vermogen, maar je hoeft het niet op te geven in box 3 als het je eerste woning is. Dus valt het inderdaad in box 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:26
@Señor Sjon Senor Sjon. Ik zie dat de link van het stappenplan niet meer werkt. Is deze te repareren? ofheeft iemand een nieuwe link of Kopie er van?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:11
Fixed. Ik had ergens van iemand anders al een link gehad, maar ben die vergeten aan te passen. :$

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Rtificial schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:27:
[...]

Mooi dat ze begonnen zijn, maar dat grondwaterpeil kan geen echte verrassing zijn, toch?
Er komt bij jou geen kelder dacht ik?
Nee, er moeten palen in en daarop Fundatiebalken gemaakt. Dus pompen ze het wel droog.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• the-edge
Belofte maakt schuld :)

Enerverend dagje.

Members only:

[ Voor 54% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
Paragon93 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:20:
[...]

the-edge schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:22:
[...]

Hoe ver je nu bent neemt niemand je meer af. Hier is het doel om 'uit de grond' te zijn voor de winter, dat is heel erg haalbaar, al het meerdere is dus meegenomen en alleen maar fijn.
Bedankt! Alles is inderdaad mooi meegenomen. Vertraging kan in een klein hoekje zitten, zeker met de huidige markt. Bij een buurman aan de overkant lopen ze nu gewoonweg vertraging doordat de levertermijn van cape cod gevelbekleding flink is opgelopen..
Holyjoe schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:43:
Hoi Buurman! Ik zag de foto's en dacht bij mezelf "dat komt wel erg bekend voor" :)

[...]
Ha! Hoi buurman. Klein wereldje :+ Hoe verloopt het bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Bij ons is het begonnen.

[afbeelding]

Zo'n zwembad hadden wij ook (al ontstond die van ons nadat het geregend had). Uiteindelijk is het één keer leeggepompt, maar toen de fundering kwam regende het weer hard. Inmiddels staat het huis en is de kruipruimte nog wel vochtig, we gaan er wsl schelpen in storten. Weet iemand hoe urgent zo'n probleem is om op te lossen? (een natte kruipruimte bedoel ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
WNT schreef op woensdag 29 november 2017 @ 06:59:
[...]

Zo'n zwembad hadden wij ook (al ontstond die van ons nadat het geregend had). Uiteindelijk is het één keer leeggepompt, maar toen de fundering kwam regende het weer hard. Inmiddels staat het huis en is de kruipruimte nog wel vochtig, we gaan er wsl schelpen in storten. Weet iemand hoe urgent zo'n probleem is om op te lossen? (een natte kruipruimte bedoel ik dan).
Er schijnt nog 10-20 cm schoon zand in te komen nadat het droog gepompt is (morgen heipalen)
Op naburige kavels al gezien dat ze een dompelpomp erin hebben gezet waar ze met de fundatiebalken aan voor bereiden zijn.

Wat betreft droog houden van kruip ruimte, daar heb ik wel kort over gesproken. Echter niet concreet iets.
Ik wil er drainage omheen hebben. Als er echt binnen huis water omhoog komt heb ik een probleem. Dat is een risico hier op -5.20 (bodem bouwput, grondwater zou - 5.85 moeten zij ) maar volgens uitvoerder zouden ze na droogpompen kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
xminator schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:33:
[...]

Bedankt! Alles is inderdaad mooi meegenomen. Vertraging kan in een klein hoekje zitten, zeker met de huidige markt. Bij een buurman aan de overkant lopen ze nu gewoonweg vertraging doordat de levertermijn van cape cod gevelbekleding flink is opgelopen..
Van Dura Sidings? Wij zijn hier ook naar aan het kijken maar dan Patina, levertijd hierop is niet heel lang...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
Bij ons worden de muren inmiddels gemetseld! De kap ligt er gelukkig al sinds 2 weken op dus we hebben weinig last van de regen.

Metselwerk 1

Metselwerk 2

Metselwerk 3

En nog een mooie herfst sfeerfoto
Sfeerfoto

Deze week installatie afmaken, metselen, cementdekvloer en zonnepanelen plaatsen :9 . Gaat lekker zo.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Brief gehad dat de omgevingsvergunning is verleend. Yay!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Good news show: we hebben vandaag bij de notaris gezeten voor de overdracht van de grond.
En de bouwaansluiting is gerealiseerd.
Gaan met die banaan 7(8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WNT

WNT

Ziet er goed uit @MrFl0ppY!

En gefelicitieerd @JaxMcFadden en @mistaoutlaw allebei een belangrijke stap in het proces gezet.

Hier gaat het ook voorspoedig. 4 weken geleden is het HSB geplaatst, inmiddels zijn alle binnenwanden/plafonds afgewerkt, leidingen voor WTW,water en elektra liggen erin. Deze week vloerverwarming en cementdekvloer. Metselaars zijn ook bijna klaar met metselen en maken deze week een opzetje voor de voegen zodat we de voegkleur kunnen kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:40:
Bij ons worden de muren inmiddels gemetseld! De kap ligt er gelukkig al sinds 2 weken op dus we hebben weinig last van de regen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En nog een mooie herfst sfeerfoto
[afbeelding]

Deze week installatie afmaken, metselen, cementdekvloer en zonnepanelen plaatsen :9 . Gaat lekker zo.
Nice. Maar metselen ze bij jullie gewoon door in de regen? Bij ons wilde metselaar dat perse niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 16:14
Ja en nee, ze gingen alleen metselen waar ze uit de regen en wind stonden. Ons dak loopt iets door dus daar stonden ze goed droog. Gisteren en vandaag doen ze hopelijk de "regen kant".

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jacovn
Droog gepompt:
Bouwput droog

Eerste paal erin:
1e paal

Je ziet de palen gewoon 5 meter zakken door gewicht heiblok en dan pas hoeven ze het heiblok echt aan te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 30-11-2017 15:45 ]

• xminator
jacovn schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:43:
Droog gepompt:
[afbeelding]

Eerste paal erin:
[afbeelding]

Je ziet de palen gewoon 5 meter zakken door gewicht heiblok en dan pas hoeven ze het heiblok echt aan te zetten.
Heb je wel zelf de eerste paal erin geslagen? :P

• jacovn
xminator schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:07:
[...]

Heb je wel zelf de eerste paal erin geslagen? :P
Moest wel heel hard slaan met de hamer >:)

Dochters mochten even in de stoel van de machinist van de heimachine zitten. Dat was wel leuk.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:59
jacovn schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:43:
Dat is nog niks. Ik heb palen meer dan 15 meter zien zakken bij het plaatsen van het blok :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
D-e-n schreef op donderdag 30 november 2017 @ 19:17:
[...]

Dat is nog niks. Ik heb palen meer dan 15 meter zien zakken bij het plaatsen van het blok :+
Ze zijn maar 10 meter :)

Is toplaag van 1 meter zand op ijselmeer bodem met een deklaag van klei tegen verwaaien etc.
Dan zit er op 3 meter klei/prut een zandlaag van goed een meter dan weer stuk klei/prut en dan kom je in de zandlaag die stevig genoeg is en waar ze de palen een stuk in slaan. Ik denk dat de paal zo door de toplaag met kleinen dekzand gaat en zakt tot die eerste zandlaag. Je ziet de paal met de eerste klappen van heiblok ook nog wel redelijk zakken tot de laaste 2 meter en dan moeten er nog behoorlijk wat slagen doen.

Er was eerst ander huis met 22’palen en dat heeft van 08:30 - 12:30 ongeveer geduurd. Toen moesten ze de houten balken waar heimachine op staat van ene kavel naar andere takelen. Toen 14:25 bij ons begonnen tot het donker werd denk ik. Maandag gaan ze het afmaken.

Zoals het er nu uit ziet:
Helft palen

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 01-12-2017 20:44 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Wij zijn sinds juni bezig met onze nieuwbouw in Lanaken. Eerst hadden we voorzien om op volle grond te bouwen maar na de sondering bleek dat de grond hier niet stabiel genoeg was.
Gezien we naast de Maas liggen dan maar gekozen voor een gegoten kelder.
Achteraf gezien zijn we hier blij mee, extra ruimte komt altijd wel van pas.
Het is een blok van 10x10m zonder poespas, wij houden van eenvoud en strakheid.
We hebben gekozen voor de Geostylistix gevelstenen van MBI, deze zijn heel lang en smal waardoor de woning een strakke look krijgt.
Schrijnwerk is van aluminium.
Gezien wij aan Epeil 50 moeten voldoen hebben we hier wel wat in moeten investeren:
10cm isolatie in de vloer, 14 in de spouw en 20 in het dak. Beneden leggen we vloerverwarming over de hele verdieping, boven enkel in de badkamer.
We hebben gekozen voor een gasketel gezien er zeer weinig vraag is naar warmte. Dan vond ik de investering in een warmtepomp niet de moeite.
We gaan wel voorzien dat we in de toekomst de gasketel simpel kunnen vervangen door een warmtepomp indien deze al wat betaalbaarder gaan zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nqacf5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/9kbi53.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24ev1mq.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Cronimet op 30-11-2017 21:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• aikink
Dan ook maar even een duit in het zakje doen, de bouw loopt inmiddels al een dikke maand. In chronologische volgorde:

Start bouw: 27 oktober. Een klein gat graven om daarin de prefab kelder kwijt te kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://15b49a.bn1303.livefilestore.com/y4mSrkR4S_kEqXT4auDGNVwfuLuVHTvgiv2PRQot_go0fUn53BgAnEqGJc6rEyY_jOYHpNXO4PH76CfkiXAYcb27Oa8jFXO-sZ1dOzF7eu6Ozi0VqnTsvhQAmWeDzM79Q2ir8AmV91rmZ4RcKBvrf9nRPMhCi9wkLNg__18GujH8LgktjljfR0nC_2vTyveurGvm1h5_rAYb6iROSG0JPg2Pg?width=1024&height=579&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://15b09a.bn1303.livefilestore.com/y4mRqSGRDlciAu5p0K5msLfVIB8tqKwuZ6rNY4RZ0rh4qjSTpj2r8BMAtKujzKdzRIEu9J1xYSzs0RNZ_F4L7qn55UjEpYcTVyYZ6VFVXjbwnyV8TrygnwOkpepfPchyu_TYNeLa9pj-zeSjNTeQtsphygIrU61oLfbFdOF_KkwTvGY6Cw-AfmGDTKe9-fwJkE2fCiU-K3Rh9XVO1uto44Jbg?width=1024&height=768&cropmode=none
30 oktober: het gat is inmiddels gedicht, de kelder geïsoleerd, de overige grond uitgegraven en weer aangevuld tot op het goede niveau.
Afbeeldingslocatie: https://05b29a.bn1303.livefilestore.com/y4mjRoikmnJHruQE_tJ6gYJoKFdoWphVgFPZG14LjmM54_SX8_Vs8zSu5TBejFuXjPfmKmtxjNIkdJokKAGnH0fG6vizBH6I9RTOF6BFBUR3XUFJExUtULbqDNt926vVoLrDNQ5G85zyei_BzdSRY7GxqXt_Jp2Ciz6c7FyOjBRQ74a6TlExFLVKI0sWiadmT3aom2MWPE0JpeNxC2PlolUKw?width=1024&height=579&cropmode=none
Next up: de Hectar fundering.
Afbeeldingslocatie: https://0pb19a.bn1303.livefilestore.com/y4mjOyUuBesczJ2o_eOEQnRloooJNAf4XFn9r5OTyBj7btoyr9SgSiiTSzkWbUetDJMCs5KggOnYtFDKK_BfmhTZPgt_1XrV8ArJXK06gf7JFjFK2-GiGawZBL2wGQ_nzwjtSpgpbwTPi8a6BZpKMMwgS6PEEtOjX2yI83xNP42LlOs7NM9V5GFuZ406g1m7zxRDW5QC8o9mOMoQWjhDLnAgA?width=1024&height=579&cropmode=none
Randkisten liggen klaar, de tweede laag EPS zit er ook zo goed als in.
Afbeeldingslocatie: https://zzbx9a.bn1303.livefilestore.com/y4mrPjnWGrvafQ3f4dTIYW9D4u0kdOGr9dq-xeJ6ZGqCYdFUqufLjg_SPeSFBkOdPT4rePs0t1bK77ZfyOAPmo1aDrxDmCHHMFrdH8rDVXq5G2I6pShcuyaFl7Ltf2e4_guPL_Lj4qcd_mT9w8AXIGJeTq6v4pI_554SzSyMLbAtiRFAnjNB02dfa61oY8qRTLqTCvjq05Fmi9m4lR2rXw_zA?width=1024&height=579&cropmode=none
05 november: dan nog dik 2 ton staal en een krappe 25 m³ beton toevoegen voor een vlakke vloer.
Afbeeldingslocatie: https://2jbgug.bn1303.livefilestore.com/y4mkUqfUqoDHN3CfZCH9hw3H8O9kt-JWQ7AxEzRSpQHJaoumNvfrqwBJcRz3FUa0Cdfa5rRcypFU1FLq-ZanfFNGmB8mmX8FfLlWEyPGr_ABekYiLsVsmgekZOePdXt4B4k4iQ_Zp8QFE70uel0L9ufkz_HxzS8Lvb2ZpH1DHf1NMkW3PoFfLMKb3Au7tQaMW3wR6tQ-LromtPAwZuTsTCNRA?width=1024&height=579&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://1pbhug.bn1303.livefilestore.com/y4md7TEUzX5DCXhEhd26i8q7Lu7oIdwcYr3_SxH96lFZz1Nk8AIiez_csNpM-MfNql79ECxZyg1dEr9XSmOfuyN9eovE_eaAixLZ74-0WkjtGkE41RyZ9yNWy14kWQuHBk9XoSLdCba3UOz1qIcEgie9E14LDEDz4rXvuaYkGU8aF9ZMHvaN4UHfhBa4J6t_9KJ8AXIUZ_mUzsTmu-4R-_5kQ?width=1024&height=579&cropmode=none
11 november: profielen en deuren stellen.
Afbeeldingslocatie: https://1jyt3g.bn1303.livefilestore.com/y4mGdAgf1LWv3Ydd3mhbn4NJxzA6ibpAhn9D7cNj3qp4Xcibcpq9UWaTQVm_1l8uL3bGqY4W7vPgpU-QmE114Z-k_pLJ0JdeL-Tkud4TOtMcF5o6Wq6b--uywrxL-Q8XhrhTAnpqnTnFPwj0-sXZwQCmWy7tVryPAis1j5k5sFLfuROPqGx2ow11t8-RSBJY5aF4TilJsllj1m-8Wr7NCXhjg?width=1024&height=579&cropmode=none
15 november: eerste dag blokken stapelen.
Afbeeldingslocatie: https://0pyo3g.bn1303.livefilestore.com/y4mnUq3vbgPEhpv79WGh39chi3Jyzfwn6K7il0njfYwg5h4I5dd2q-fw4jNRGlHDJX8HWZ5lbxZrSpRLghk15zg7l7_azhJZk_35zRUkrt0sdbWKiEnM1dXIrFVAKr2G7sYLW8LDFnBy4rA6R3V3avsNwxtbL-fwuTwRVrCobdT-x4m1ycIN36w9m55PcUMVAfzj4C1JWSJeYWEj20ydtwosA?width=1024&height=579&cropmode=none
22 november: eerste dag spouw isoleren. De isolatie komt in twee lagen van 9 en 6 cm. Met overlappende naden en de boel goed afpurren moet de wand al redelijk luchtdicht zijn.
Afbeeldingslocatie: https://zzavaq.bn1303.livefilestore.com/y4mt69jCGZ2P9E_M0Q5Mhqubbm9gXx1lBhsmfaNaeJht7zakQf50kXiUWXkeuGCpwK_wVqHV8H9sRbMaEJ5nkSHHHIQbFTT4XQ_9tygtIj8y7ya1pW0o2MAn1hmr2UReB7PrOt3hncwq-pqqpqL3jCn4O1nWFpTCglyoz4w80lZlJesXVC9HfPsvm5O8pOEWEVm4b8JE_s2do1DlOvtGU3b0Q?width=1024&height=579&cropmode=none
29 november: binnenmetselwerk gereed, de tweede laag spouwisolatie vordert ook mooi.
Afbeeldingslocatie: https://2janaq.bn1303.livefilestore.com/y4mxI5664EMWs-QJ0rLoCjLNfAn6qdtkyRq604yamtUOW_K1nZbtBqx8BujStpR3PfFn9SqwpYdfU3DzsYeCTW_5b177_Vo0IgKOY0hYu14lb02arqirM6x8mb9hnUkI4CFeqFI2jPIZ6Wb8Dr7qOjMxMPeok9FFc1c49QE51vo_3xxI4Bfnn5xu-d3I-5s2v0XJuoOsJ7ukFyHYYTDBGMsAA?width=1024&height=579&cropmode=none

01 december: breedplaatvloeren leggen. Nog geen beelden van... :P Volgende week kan de installateur aan de slag om alle leidingen, kanalen en buizen in de verdiepingsvloer te leggen, en wordt een begin gemaakt met het buitenmetselwerk. De stenen staan er al, zeer benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02
@Cronimet @aikink Ziet er goed uit en schiet al lekker op :). Ik vind die moderne look ook wel erg gaaf!

Zijn de plattegronden al eens voorbij gekomen? Altijd leuk om te zien :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• the-edge
Heel erg mooi @Cronimet en het schiet super goed op @aikink.

Ons doel om voor de winter uit de grond te zijn lijkt wel te worden gehaald. Komende week storten, daarna loodgieter er een dagje in, aanvullen en dan kan het winter worden.
Alle "warme" dagen die volgen zijn alleen maar mooi meegenomen.

Een paar foto's:
-
-
-
-

[/mo]

[ Voor 25% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Mooie voortgang allemaal, ik zal dit weekend eens een uitgebreide post schrijven met ons ontwerp en tekeningen, ipv deels mee te lezen.

@aikink Ik heb ook voor een Hectar vloer gekeken, alleen weet ik niet hoe ze dit goed toe zouden kunnen passen bij ons. Wij bouwen in de grond/klei, op 12M zit pas een fatsoenlijke zandlaag dus er zal sowieso geheid gaan worden. Wel gaan we waarschijnlijk hierop een in het werk gestorte vloer toepassen met evt schuimbeton eronder, de aannemer is dat nu aan het rekenen.

Beoogde start bouw is maart, huis zal dan in de zomer geplaatst worden en gereed eind oktober...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 14:03:
Heel erg mooi @Cronimet en het schiet super goed op @aikink.

Ons doel om voor de winter uit de grond te zijn lijkt wel te worden gehaald. Komende week storten, daarna loodgieter er een dagje in, aanvullen en dan kan het winter worden.
Alle "warme" dagen die volgen zijn alleen maar mooi meegenomen.

Een paar foto's:

***members only***
Ben wel benieuwd waarom je nu toch aan het bouwen bent en niet gekozen hebt voor bestaande bouw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:55:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je nu toch aan het bouwen bent en niet gekozen hebt voor bestaande bouw.
Members only:

[ Voor 69% gewijzigd door the-edge op 06-02-2020 20:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cronimet
Road-runner83 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 22:57:
@Cronimet @aikink Ziet er goed uit en schiet al lekker op :). Ik vind die moderne look ook wel erg gaaf!

Zijn de plattegronden al eens voorbij gekomen? Altijd leuk om te zien :)
Thanks, het is inderdaad wat apart maar dat was ook de richting die we uit wilden.

Zie hierbij ons plattegrond :

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ou4j9x.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Cronimet op 01-12-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@the-edge , huis bouwen zonder bank _/-\o_ _/-\o_ dat is de meesten van ons in dit topic niet gegund.

Puur uit nieuwsgierigheid, zo hard gespaard of geluk met "de familie" omstandigheden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WNT

WNT

Cronimet schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:54:
[...]

Thanks, het is inderdaad wat apart maar dat was ook de richting die we uit wilden.

Zie hierbij ons plattegrond :

[afbeelding]
Mooie plattegrond, je hebt alle functies heel efficiënt en effectief ingepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:59:
@the-edge , huis bouwen zonder bank _/-\o_ _/-\o_ dat is de meesten van ons in dit topic niet gegund.

Puur uit nieuwsgierigheid, zo hard gespaard of geluk met "de familie" omstandigheden :?
niet relevant

[ Voor 45% gewijzigd door the-edge op 06-02-2020 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:04
Grolsch schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:59:
Ik weet zeker dat mijn ouders het mij wel gegund hadden hoor >:)
Ze hebben er alleen de middelen niet voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
@Cronimet Gewoon strak in het vierkant. Toevallig ook de hoogte (ok. kelder - bk. dak) strak op 10 meter? een architect zou d'r jaloers van worden. :P En dan die steen... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@Boeie Hectar kun je ook toepassen op heiwerk, het dragende aspect ontbreekt dan, maar je pakt wel de andere punten mee die voor ons de doorslag gaven: een luchtdichte en koudebrugvrije constructie. En bouwen op klei (mits de grondslag gelijk is) i.c.m. met een vlakke vloer moet ook wel te doen zijn. Zakken mag, zo lang het maar gelijkmatig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Korte vraag over vloerverwarming:

Wat zjin de kosten ongeveer voor 110m2 vloerverwarming als dit tijdens de bouw gelegd kan worden? En de (meer)prijs als dit direct na oplevering wordt ingefreest?

Situatie. : Na indienen bouwaanvraag hebben familieleden toch besloten om de gasaansluiting te laten vervallen. Nu kunnen ze van de bouwer 7100euro inc btw terugkrijgen als ze alle gas/installatiewerk laten vervallen. Daar zit in :
cv ketel
alle gasleidingen
vloerverwarming begane grond hart-hart 15cm. (110m2)
1x radiator slaapkamer begane grond.

Aangezien de bouwer zn installateur het van A tot Z wil regelen ivm "garantie" willen we misschien alles laten vervallen en zelf in de hand nemen. En na oplevering een pana mono l/w WP plaatsen+ evt vloerverwarming hart-hart 10cm. En een oplossing voor sanitair warm water.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 15-09 21:57
Ik zie veel herkenbare foto's voorbij komen. Bij ons is de bouw ook begonnen en zijn de bezig met de bekisting en gereed maken voor de fundering. Uiteindelijk storten ze de vloer in het werk ipv wat ze oorspronkelijk wilde doen om een kanaalplaatvloer toe te passen. Die levertijd was te bizar waardoor het nu maar in het werk word gestort.

Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/week1.jpg

Wel leuk.Mijn huidige woning staat in de achtergrond, die blokkendozen. Altijd leuk om na het werk even lang te rijden en te zien wat er gedaan is. Helaas is het tegenwoordig vroeg donker.

Ow ja, ik heb ook nog een timelaps camera hangen. Helaas hing die de eerste week niet goed uitgericht. Die heb ik vorig weekend gecorrigeerd en nu zou die alles goed moeten vastleggen. Komend weekend doe ik er nog een zonnekap op tegen het zonlicht en de regendruppels.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=c4Cij1EBp4Y&feature=youtu.be]

[ Voor 4% gewijzigd door GAEvakYD op 01-12-2017 21:43 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:08:
[...]

100% geluk, dat is gewoon een feit. Maar het komt niet zomaar aanwaaien, daar word nog steeds hard voor gewerkt. Daarnaast is het niet helemaal vrij van lening maar een deeltje is met een familie bank constructie opgelost. Wat in feite een gewone hypotheek is.

Maar een gesprek met een bank, of een gesprek met ouders om een lening rond te krijgen, dat is natuurlijk super voordelig en daar zijn we mee gezegend. We beseffen ons heel goed dat we in een luxe positie zitten.
Loterij gewonnen? Als je het hard werken verdient heeft het weinig met geluk te maken. :)

Ik heb zelf ook zitten kijken, maar vond met deze rentestanden een hypotheek eigenlijk wel gunstig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
aikink schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:21:
@Cronimet Gewoon strak in het vierkant. Toevallig ook de hoogte (ok. kelder - bk. dak) strak op 10 meter? een architect zou d'r jaloers van worden. :P En dan die steen... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

@Boeie Hectar kun je ook toepassen op heiwerk, het dragende aspect ontbreekt dan, maar je pakt wel de andere punten mee die voor ons de doorslag gaven: een luchtdichte en koudebrugvrije constructie. En bouwen op klei (mits de grondslag gelijk is) i.c.m. met een vlakke vloer moet ook wel te doen zijn. Zakken mag, zo lang het maar gelijkmatig is.
8m50 van keldervloer tot het dak.
Kelder van 2m40, gelijkvloers 2m70 en verdiep 2m60.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 22:04:
[...]

Loterij gewonnen? Als je het hard werken verdient heeft het weinig met geluk te maken. :)

Ik heb zelf ook zitten kijken, maar vond met deze rentestanden een hypotheek eigenlijk wel gunstig.
Members only:

[ Voor 28% gewijzigd door the-edge op 06-02-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

GAEvakYD schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:42:
Ik zie veel herkenbare foto's voorbij komen. Bij ons is de bouw ook begonnen en zijn de bezig met de bekisting en gereed maken voor de fundering. Uiteindelijk storten ze de vloer in het werk ipv wat ze oorspronkelijk wilde doen om een kanaalplaatvloer toe te passen. Die levertijd was te bizar waardoor het nu maar in het werk word gestort.
Bij ons zelfde verhaal, ook daarom gestort. Zelfde geldt voor heipalen, die worden geschroefd omdat die iets beter verkrijgbaar zijn...

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons was de verwachting dat er van die witte piepschuim blokken om de funderingsbalk zouden komen.
Maar omdat er zo veel water in de bouput blijft komen, gaan ze bekisting zelf maken en met paaltjes verankeren. Koste iets meer tijd alleen werd me verteld, en hij zou de fundatieblak balk 5 cm hooger maken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26
Ik ben erg benieuwd hoe jullie zo'n eerste gesprek met een aannemer en architect aangaan. Je hebt toch een bepaald budget. Gooi je dat direct op tafel? Of hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voorstel laten doen en dan zuur kijken en het goedkoper te willen.
Dat kan dan vervolgens door bouwer alleen door te besparen op opties (laten vallen of mindere kwaliteit materialen bijvoorbeeld)

Naar mijn idee zit in eerste voorstellen veel marge, na opmerking over duur dakluik kon daar zonder enig nadenken aan bouwers kant €3500 vanaf (1e gesprek)

Daarna heeft mijn bouwbegeleider er nog ongveer 15k € afgehaald (eigen begeleiding voor instalateurs, te ruim berekende m2 bij sommige dingen) en daarna nog wat dingen erbij geregeld (binnenwanden verfklaar voor 1€/m2, aftimmering van veranda en carport in onderhoudsvrij materiaal, grond netjes terug verspreiden op het oog op afschot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Sunri5e schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:38:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie zo'n eerste gesprek met een aannemer en architect aangaan. Je hebt toch een bepaald budget. Gooi je dat direct op tafel? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Hier uitgegaan van een aantal stelregels: 300 tot 400 euro per m3 om te kijken of we het uberhaupt konden betalen. Vervolgens de architect een schets laten maken en een voorcalculatie en daarna aannemer een open offerte laten opstellen.

Veel van de prijs hangt af van de keuzes die je qua materiaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Welk budget bedoel je? Het budget voor je bouw of voor je architect.

Je architect kan pas iets tekenen als hij weet wat je te besteden hebt, dat lijkt me duidelijk.

Ik zou een architect laten weten wat je wilt en voor welk budget, hij mag dan dingen laten zie die hij met dat budget en voor die wensen al eerder gedaan heeft.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
rspoe schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:53:
[...]

Wij betalen dit (prijzen incl btw):

Constructieberekening- en tekening
€ 1270,50

Sondering 2x, 1x handboring
€ 484,-

Funderingsadvies
€ 393,25

EPC + Bouwbesluittoetsing
€ 650,-
Goedkoop :)
Hier (incl btw) constructieberekening en tekening 2900 euro
Sondering (4x + handboring) en funderingsadvies 1300 euro
EPC 480 euro

Nu heb ik wel een vrij uitdagend ontwerp met een niet standaard dakconstructie (zaagtanddak) en grote overspanningen, maar tot nu toe is qua kosten enkel de EPC meegevallen (en de architect omdat dat in de vriendenkring zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonsz
Wij hebben bij 3 aannemers offertes opgevraagd. Deze beoordeeld op prijs, kwaliteit van de toegepaste materialen en de uitvoering. De uiteindelijke keuze was niet alleen de prijs/kwaliteit van de offerte maar ook het contact tijdens het offerte traject met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Daniel schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:15:
[...]

Goedkoop :)
Hier (incl btw) constructieberekening en tekening 2900 euro
Sondering (4x + handboring) en funderingsadvies 1300 euro
EPC 480 euro

Nu heb ik wel een vrij uitdagend ontwerp met een niet standaard dakconstructie (zaagtanddak) en grote overspanningen, maar tot nu toe is qua kosten enkel de EPC meegevallen (en de architect omdat dat in de vriendenkring zit)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Met je architect moet je het natuurlijk ook meteen over budget hebben. Het lastige daaraan is dat je pas weet wat het echt gaat kosten als je offertes van aannemers hebt tot die tijd weet je niet zeker of je budget toereikend gaat zijn. Je architect weet echter normaal gezien wel wat economische keuzes zijn. Je kunt een ontwerp hebben dat makkelijk en dus goedkoop te bouwen is, of juist iets dat complex is en dus kostbaar.
Met detaillering kun je zo ver gaan als je zelf wil, maar dat is nog vrij gemakkelijk later in het traject te sturen om te zorgen dat de boel binnen je begroting past.

De aannemer komt normaal gezien pas later aan bod, als er een ontwerp met voldoende detail ligt om op te kunnen calculeren. Het is altijd verstandig (en tegenwoordig ook gewoon nodig omdat sommige bouwers geen tijd/zin hebben) om meerdere offertes op te vragen, de verschillen kunnen oplopen tot 15-20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Architect heeft er geen belang bij om je budget te benaderen of te overschrijden. Je zult dus open kaart moeten spelen met de architect.

Echter, een architect is geen aannemer, de prijzen die een architect noemt zijn ervaringen uit het verleden.
Nadat je architect en constructieve onderdelen hebt kun je daarmee naar een aannemer. Althans, zo deden wij dat. We hebben 3-4 aannemers (4 is eigenlijk te veel), aangeschreven, op gesprek gehad, sommige op 2e gesprek en zo maak je tijdens dit proces de keuze.

Wat wij het lastigste vonden was het goed vergelijken van de offertes, dus materialen, (stel)posten etc.. Dat uitpluizen vergt best veel tijd.

Wij hadden niet zo'n uitgebreid bestek, een volgende keer zou ik dit in het voortraject helemaal uitkauwen zodat je 100% appels-appels kunt vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
the-edge schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:53:
[...]

Architect heeft er geen belang bij om je budget te benaderen of te overschrijden. Je zult dus open kaart moeten spelen met de architect.

Echter, een architect is geen aannemer, de prijzen die een architect noemt zijn ervaringen uit het verleden.
Nadat je architect en constructieve onderdelen hebt kun je daarmee naar een aannemer. Althans, zo deden wij dat. We hebben 3-4 aannemers (4 is eigenlijk te veel), aangeschreven, op gesprek gehad, sommige op 2e gesprek en zo maak je tijdens dit proces de keuze.

Wat wij het lastigste vonden was het goed vergelijken van de offertes, dus materialen, (stel)posten etc.. Dat uitpluizen vergt best veel tijd.

Wij hadden niet zo'n uitgebreid bestek, een volgende keer zou ik dit in het voortraject helemaal uitkauwen zodat je 100% appels-appels kunt vergelijken.
Bedankt voor je reactie (en die van de mensen hierboven ook hebben gereageerd). Waarom vind je 4 aannemers te veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:55:
[...]

Bedankt voor je reactie (en die van de mensen hierboven ook hebben gereageerd). Waarom vind je 4 aannemers te veel?
Je moet je niet vergissen hoeveel tijd het kost om zelf alles te vergelijken. Zoals @the-edge hierboven al aangeeft, je krijgt geen appels, maar ook peren en soms zelfs citroenen. Die moet je op de een of andere manier vergelijken.

Daarnaast kost het de aannemer ook veel tijd om zo'n offerte te maken.

Als ik weer moest bouwen ging ik eerst eens kennis maken met de aannemers om er achter te komen hoe ze werken en wat werk te zien. Daarna zou ik ze pas vragen om te gaan rekenen. Ik had zelf in eerste instantie 4 aannemers gevraagd. Eentje had geen tijd om te bouwen en eentje viel af nadat we kennis gemaakt hadden (hij had dus al wel gerekend). Omdat eentje er heel lang over deed heb ik nog een aannemer gevraagd, deze naam had ik via via en ik had erg goede referenties van hem gehad. Uiteindelijk is dit dus de gene die uiteindelijk is gaan bouwen. Niet de goedkoopste, wel degene die voor ons het mooiste huis neer gaat zetten en die op een manier werkt die bij ons past.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
artbij schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:25:
[...]

Je moet je niet vergissen hoeveel tijd het kost om zelf alles te vergelijken. Zoals @the-edge hierboven al aangeeft, je krijgt geen appels, maar ook peren en soms zelfs citroenen. Die moet je op de een of andere manier vergelijken.

Daarnaast kost het de aannemer ook veel tijd om zo'n offerte te maken.

Als ik weer moest bouwen ging ik eerst eens kennis maken met de aannemers om er achter te komen hoe ze werken en wat werk te zien. Daarna zou ik ze pas vragen om te gaan rekenen. Ik had zelf in eerste instantie 4 aannemers gevraagd. Eentje had geen tijd om te bouwen en eentje viel af nadat we kennis gemaakt hadden (hij had dus al wel gerekend). Omdat eentje er heel lang over deed heb ik nog een aannemer gevraagd, deze naam had ik via via en ik had erg goede referenties van hem gehad. Uiteindelijk is dit dus de gene die uiteindelijk is gaan bouwen. Niet de goedkoopste, wel degene die voor ons het mooiste huis neer gaat zetten en die op een manier werkt die bij ons past.
Toch lijkt het mij lastig om op basis van de tekening erachter te komen hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Sunri5e schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:43:
[...]

Toch lijkt het mij lastig om op basis van de tekening erachter te komen hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien.
Daarom moet je ook een goede aannemer hebben, die in de bouw nog met ideeen komt en die ideeen die jij hebt nog aanpast.

Dit vind ik zelf belangrijker dan wat het kost.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
artbij schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:25:
[...]
Dit kun je voor een deel ondervangen door een goed bestek uit te (laten) schrijven en niet al te veel 'of gelijkwaardig' items op te nemen, zodat je de keuzes voor de aannemer beperkt houdt. Maakt de kans op interessante prijsverschillen natuurlijk ook wel kleiner.

Wij hebben voor de aanbesteding een bouwbegeleider in de arm genomen, ik heb veel te weinig verstand van bouwen om een goede afweging te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Sunri5e schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:43:
[...]

Dat is ook moeilijk, je architect moet je daarbij kunnen helpen.
Sunri5e schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:55:
[...]

Wij vonden 4 veel omdat het je heel veel tijd kost om alle appels, peren, citroenen, meloenen (cq: hele fruitmand :+) van elkaar te onderscheiden. 4 aannemers, 4 totaal verschillende offertes.
Zoals ik al zei, een compleet bestek kan je daarbij helpen, je moet dan dus het denkwerk vooraf doen, ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:59:
[...]

Dit kun je voor een deel ondervangen door een goed bestek uit te (laten) schrijven en niet al te veel 'of gelijkwaardig' items op te nemen, zodat je de keuzes voor de aannemer beperkt houdt. Maakt de kans op interessante prijsverschillen natuurlijk ook wel kleiner.

Wij hebben voor de aanbesteding een bouwbegeleider in de arm genomen, ik heb veel te weinig verstand van bouwen om een goede afweging te kunnen maken.
Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb. Veel dingen doen we nu net anders dan we eerder gedacht hadden. Die vrijheid hebben we nu gelukkig wel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mistaoutlaw schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:43:
Wie kan goede partijen aanraden voor het plaatsen van zonnepanelen in Rotterdam?
In Hardinxveld zitten 2 prima leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:28

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Het volgende speelt bij ons, we kunnen de woning opgeleverd krijgen zonder NUTS voorzieningen. Deze zijn nog niet aangesloten door de partij die dat namens de NUTS partijen afhandelt.

De aannemer gebruikt Elektriciteit en water dmv een aggregaat en stroom van de buren. Nu moet ik de keuze maken of ik de woning accepteer zonder NUTS voorzieningen of dat ik de woning pas aanneem zodra de NUTS voorzieningen geleverd zijn.

Bij dat laatste kan ik zelf de woning niet afbouwen (Stucen, sanitair, keuken en de vloer) en zal ik moeten wachten tot het daadwerkelijk aangesloten is (wat telkens uitgesteld wordt ivm regen oid...).

Wij vinden het een lastige keuze... Wat zijn de adviezen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 14:55
Je beschrijft nu enkel een nadeel voor het nu op laten leveren, wat zijn de voordelen?

Op basis van dit lijstje is het geen lastige keuze...
Pagina: 1 ... 23 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic