Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.605.776 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
Enige voordeel is dat er geen vertraging in de ruwbouw is, voor al het andere... waarom zou je dat willen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

@Dreadramon Voordeel is dat ik wel aan de slag kan gaan, dus wel kan stucen, sanitair plaatsen, keuken plaatsen en dergelijke.

Het water en elektra daarvoor mag ik dan hopelijk van de buren "lenen".

Nadelen zit volgens mij met name in de juridische hoek en het niet kunnen testen van veel zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 09:35

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Señor Sjon schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:50:
Enige voordeel is dat er geen vertraging in de ruwbouw is, voor al het andere... waarom zou je dat willen?
De stukadoor is de zo bepalend voor al het andere werk na de tijd. Zodra onze Stukadoor (buiten de aannemer ) klaar is kunnen we pas zoveel andere dingen goed doen (Vloer, keuken, badkamer volledig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je stukadoor wil ook warmte, elektra en water. Ik zou nooit wachten met nuts, maar die gelijk al binnen willen hebben. Die lui zijn zo onvoorspelbaar, binnen = binnen.

Wil je in het vervolg je laatste bericht aanpassen ipv dubbelposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 16:24
Ik heb juist spijt dat ik de NUTS te laat heb aangevraagd. Word nu aangesloten in week 51, maar de fundering ligt al bijna. Ik had dit liever geregeld gehad alvorens aanvang.

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel aan het uitstellen van NUTS. Ik zou het dan ook niet gek vinden als de installateurs er simpelweg niet aan beginnen en het als eis stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

@Bigg Balls ik heb ook laten opleveren zonder nuts aansluitingen, dit op advies van mijn aannemer zelf. (Nuts was 3 weken voor opleverdatum gepland voor invoeren meterkast, maar planningen betekenen niks bij dat bedrijf).
De aannemer gaf aan dat ik gebruik mocht maken van de bouwaansluitingen, zodat mijn eigen installateurs en bouwvakkers konden beginnen volgens mijn planning.

Gewoon met genoeg verlengkabels/haspels e.d. aan de slag dus :)

Uiteraard alles zwart op wit laten vastleggen, ook mbt bepaalde opleverpunten die idd niet 'getest' kunnen worden en de reden daarvan. Aangezien hij nog een woning verderop in de straat bouwt was dat al helemaal geen probleem om na de nuts aansluitingen (afgelopen vrijdag) weer ff langs te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door RUFFNECK op 04-12-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 13:41
RUFFNECK schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:13:
@Bigg Balls ik heb ook laten opleveren zonder nuts aansluitingen, dit op advies van mijn aannemer zelf. (Nuts was 3 weken voor opleverdatum gepland voor invoeren meterkast, maar planningen betekenen niks bij dat bedrijf).
De aannemer gaf aan dat ik gebruik mocht maken van de bouwaansluitingen, zodat mijn eigen installateurs en bouwvakkers konden beginnen volgens mijn planning.

Gewoon met genoeg verlengkabels/haspels e.d. aan de slag dus :)

Uiteraard alles zwart op wit laten vastleggen, ook mbt bepaalde opleverpunten die idd niet 'getest' kunnen worden en de reden daarvan. Aangezien hij nog een woning verderop in de straat bouwt was dat al helemaal geen probleem om na de nuts aansluitingen (afgelopen vrijdag) weer ff langs te komen.
Jij hebt wel eigen nuts, maar buiten de deur. @Bigg Balls heeft helemaal niets van zichzelf zoals ik het lees.

Wel een leuke buurman :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 21:14
the-edge schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:32:
Ik heb juist spijt dat ik de NUTS te laat heb aangevraagd. Word nu aangesloten in week 51, maar de fundering ligt al bijna. Ik had dit liever geregeld gehad alvorens aanvang.

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel aan het uitstellen van NUTS. Ik zou het dan ook niet gek vinden als de installateurs er simpelweg niet aan beginnen en het als eis stellen.
Ehh komen ze niet pas aansluiten als de meterkast er staat ?
De instalatuer begint toch met van die bochtstukken te plaatsen en dan wordt de bg basisvloer gegoten.
Dan heb je toch nog niets aan water en electra die daar uit komen !

Of snap ik verkeerd wat je bedoelt ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een nutspartij heeft ook wel een week of 12 nodig voor ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:59:
[...]

Ehh komen ze niet pas aansluiten als de meterkast er staat ?
De instalatuer begint toch met van die bochtstukken te plaatsen en dan wordt de bg basisvloer gegoten.
Dan heb je toch nog niets aan water en electra die daar uit komen !

Of snap ik verkeerd wat je bedoelt ?
De vraag naar stroom en water in deze fase is beperkt. Echter met het metselen van de fundering is elektra (betonmolen) en water (essentieel voor specie) wel fijn. Volgens mij gaat mijn aannemer nu met aggregaat en/of kant en klare specie (silo) aan de slag.

En alles gaat naar tijdelijke spullen. Bouwkast voor stroom en een waterput voor water, dat is niets nieuws toch!?

Hier is vandaag de fundering gestort, morgen of overmorgen word de fundering gemetseld. oOo

[ Voor 14% gewijzigd door the-edge op 04-12-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
the-edge schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:31:
[...]

De vraag naar stroom en water in deze fase is beperkt. Echter met het metselen van de fundering is elektra (betonmolen) en water (essentieel voor specie) wel fijn. Volgens mij gaat mijn aannemer nu met aggregaat en/of kant en klare specie (silo) aan de slag.

En alles gaat naar tijdelijke spullen. Bouwkast voor stroom en een waterput voor water, dat is niets nieuws toch!?

Hier is vandaag de fundering gestort, morgen of overmorgen word de fundering gemetseld. oOo
Ok dat snap ik.
Onze bouwer bouwt al een huis er naast, dus bouw stroom en water. Ik neem aan dat hij dat gebruikt.
Tgen die tijd dat ze daar de echte aanslutingen willen zal hij wel de bouw aansluitingen bij ons rond hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jacovn schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:38:
[...]

Ok dat snap ik.
Onze bouwer bouwt al een huis er naast, dus bouw stroom en water. Ik neem aan dat hij dat gebruikt.
Tgen die tijd dat ze daar de echte aanslutingen willen zal hij wel de bouw aansluitingen bij ons rond hebben.
Naast onze bouw word ook gebouwd. Mocht de nood hoog zijn hebben we met hen afgesproken daar een stekker te kunnen insteken. Onze aannemer heeft een stekker met een meter. Dus beginstand en eindstand opschrijven vermenigvuldigen met het tarief, fles wijn en krat pils en we staan weer quite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:56:
[...]

Jij hebt wel eigen nuts, maar buiten de deur. @Bigg Balls heeft helemaal niets van zichzelf zoals ik het lees.

Wel een leuke buurman :).
Zou kunnen kloppen idd, hij noemde 'opleveren' dus vandaar ik dat anders interpreteerde :)

In dat geval zou ik idd wat maanden voor oplevering de aanvraag doen via de welbekende aansluitingen website, zodat je hopelijk bij oplevering al de permanente aansluitingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07-2021
Hallo allemaal,

Wij hebben inmiddels de goedkeuring van de welstand binnen en zijn nu de aanvraag van de omgevingsvergunning aan het voorbereiden.

Onze aannemer wil nu weten of we een hybride pomp of WTW willen.
Pas zodra ze dit weten kunnen ze verder met de berekeningen, dus enerzijds willen we snel de knoop doorhakken, maar we willen ook de keuze snappen.
Heeft er iemand advies? Zelf weten we hier vrij weinig van en online vind ik het ook moeilijk duidelijk te krijgen.
Zoals ik het begrijp moeten we de volgende afweging maken:

Hybride pomp (Itho Daalderop Cool Cube):
-ventilatieroosters boven ramen (persoonlijk vinden we dit minder mooi)
-topkoeling mogelijk via de vloer (dit is een voordeel)
-geen airco mogelijk
-misschien subsidie (hier was de aannemer een beetje vaag over)

WTW
-geen ventilatieroosters
-geen topkoeling
-mogelijk om ook airco toe te voegen (hiervoor moeten buizen geïsoleerd worden)

Volgens onze aannemer zouden voor ons de kosten ongeveer gelijk zijn (bij hybride pomp wat extra kosten voor de roosters) en in EPC zou het ook niet uitmaken.

Zijn er nog meer voor- of nadelen aan beide installaties, en wat zouden jullie adviseren en waarom?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke WTW krijg je? Ook daar zit verschil in. Een hybride systeem ben ik niet echt voorstander van. Dat is eigenlijk van alles niks. De Cool Cube hoor ik ook wisselende verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
@Señor Sjon Bedankt voor je reactie! Welke WTW het precies was kon de aannemer niet zeggen, ik heb dit net nogmaals gevraagd.
Waarom ben je geen voorstander van hybride?
Wat is naar jouw idee de afweging tussen WTW en hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met een hybride systeem zit je nog steeds aan het gasnet vast, je MV is gekoppeld aan je CV-ketel en je hebt roosters boven de ramen. Eigenlijk van alles niks dus. :P

Ik zou voor een Itho Qualityflow systeem gaan als WTW. Dan heb je een centrale inblaas en afzuiging in de kamers. Je hebt dus een stuk minder leidingwerk nodig dan een reguliere WTW en je zou er ook mee kunnen koelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 05-12-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leifos
Bedankt! Dat klinkt inderdaad interessant, ook omdat je dan minder van die kanalen in het plafond nodig hebt (die ook niet per se mooi zijn).
Momenteel hebben we Warmte-Koude-Opslag, en daarmee ook iets van topkoeling vanuit de vloer. Weet jij misschien wat de verschillen zijn tussen WKO en WTW? Zoals ik het begrijp is bij WTW geen topkoeling mogelijk bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:47
Leifos schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:20:
Hallo allemaal,

Wij hebben inmiddels de goedkeuring van de welstand binnen en zijn nu de aanvraag van de omgevingsvergunning aan het voorbereiden.

Pas zodra ze dit weten kunnen ze verder met de berekeningen, dus enerzijds willen we snel de knoop doorhakken, maar we willen ook de keuze snappen.
Heeft er iemand advies? Zelf weten we hier vrij weinig van en online vind ik het ook moeilijk duidelijk te krijgen.

-geen airco mogelijk

WTW
-geen ventilatieroosters
-geen topkoeling

Volgens onze aannemer zouden voor ons de kosten ongeveer gelijk zijn (bij hybride pomp wat extra kosten voor de roosters) en in EPC zou het ook niet uitmaken.

Zijn er nog meer voor- of nadelen aan beide installaties, en wat zouden jullie adviseren en waarom?
Alvast bedankt!
Wat een rare vraag van je aannemer, het is geen of/of, het is en/en :)

Je hebt 1 een ventilatiesysteem nodig, en 2. een verwarmingssysteem die je allemaal in een willekeurige mix kunt nemen.

Verwarmingssysteem 2 opties

Met gas (CV ketel / evt. hybride)
Zonder gas (met een L/W of W/W WP)

Ventilatiesysteem 2 opties

Mechanische ventilatie type C (CO2 gestuurd) met "roosters" boven de ramen
WTW (balansventilatie).

Je kunt alles mixen, beide systemen kunnen door elkaar gebruikt worden.

De Itho Daalderop Cool Cube zou ik dus nooit gebruiken, dat ding heeft maar 1 voordeel dat is je EPC berekening eenvoudig halen, maar het is niet wat, en het wordt niet wat en het kost wel wat.

M.b.t. ventilatietypes zijn in dit topic al voldoende discussies geweest die je terug kunt vinden.

De 1 zweert bij WTW, de ander verafschuwd het, het is een persoonlijke keuze waarbij het zwaartepunt ligt bij de punten die jij belangrijk vindt :)

Persoonlijk hebben wij gekozen voor Ventilatie type C met een L/W warmtepomp, compleet gasloos.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Leifos schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:20:
Hallo allemaal,

-geen airco mogelijk

WTW
-geen ventilatieroosters
-geen topkoeling

Alvast bedankt!
Mijn mening:

Neem een L/W warmtepomp. Ga volledig gasloos. Zorg dat je een WTW type D hebt, voor mij overwegen de voordelen ruimschoots de nadelen.

Reactie specifiek op jouw post. Omdat je subsidie wilt moet je aannemer toch 2 berekeningen maken. Laat hem er een maken met een traditionele cv en type c of d ventiatlie en een met een l/w warmtepomp. Dan heeft de aannemer geen excuses om niet door te werken :). Ga daarna dit topic lezen en maak een beslissing :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 11:36
Voor de mensen die wat dieper in de materie zitten :

Ik heb een vraag gesteld aan de gemeente over het BeeldKwaliteitsPlan. Daarin staat dat de woning moet voldoen aan 2,5 laag inclusief souterrain of aan 3 lagen. Maar goed ik ben nog steeds niet zeker wat nu precies een laag is. Persoonlijk heb ik de voorkeur om te gaan voor laagbouw, maar ik ben bang dat met de verplichting van 3 lagen dat niet gaat lukken.

Als ik uitga van : http://www.joostdevree.nl/shtmls/bouwlaag.shtml

Bouwlaag :

Een bouwlaag is een verdieping van zodanige afmetingen en vorm dat de daardoor ontstane ruimte zonder ingrijpende voorzieningen geschikt kan worden gemaakt voor woonfuncties en daarmee gelijke gebruiksmogelijkheden geeft als de daaronder gelegen bouwlagen.

Een zolder of kelder wordt doorgaans niet gezien als bouwlaag als de hoogte minder is dan 1,5 m. Als de hoogte tussen 1,5 m en 2,1 m is wordt dit ook niet als bouwlaag gezien zolang de laag verder niet beloopbaar is. Als het in geval van een zolder een puntdak betreft en de hoogte alleen net onder de punt van het puntdakje bijvoorbeeld 1,8 m is, dan wordt de zolder niet geacht 'beloopbaar' te zijn."

Begrijp ik het dan goed dat een laagbouw woning niet mag omdat daar de zolder niet geschikt is om op te lopen ? Indien ja, op zoek naar andere grond :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
Alle palen staan erin en de kop is er af. Er is ook zand aangevuld.

Palen gekopt

Ze gaan bekisting timmeren, omdat grond en hemelwater de bouput nat kunnen maken denken ze dat de EPS anders weg kan drijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
KraveN schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:04:

Ik heb een vraag gesteld aan de gemeente over het BeeldKwaliteitsPlan. Daarin staat dat de woning moet voldoen aan 2,5 laag inclusief souterrain of aan 3 lagen. Maar goed ik ben nog steeds niet zeker wat nu precies een laag is. Persoonlijk heb ik de voorkeur om te gaan voor laagbouw, maar ik ben bang dat met de verplichting van 3 lagen dat niet gaat lukken.

Bouwlaag :

Een bouwlaag is een verdieping van zodanige afmetingen en vorm dat de daardoor ontstane ruimte zonder ingrijpende voorzieningen geschikt kan worden gemaakt voor woonfuncties en daarmee gelijke gebruiksmogelijkheden geeft als de daaronder gelegen bouwlagen.

Een zolder of kelder wordt doorgaans niet gezien als bouwlaag als de hoogte minder is dan 1,5 m. Als de hoogte tussen 1,5 m en 2,1 m is wordt dit ook niet als bouwlaag gezien zolang de laag verder niet beloopbaar is. Als het in geval van een zolder een puntdak betreft en de hoogte alleen net onder de punt van het puntdakje bijvoorbeeld 1,8 m is, dan wordt de zolder niet geacht 'beloopbaar' te zijn."

Begrijp ik het dan goed dat een laagbouw woning niet mag omdat daar de zolder niet geschikt is om op te lopen ? Indien ja, op zoek naar andere grond :)
Eénlaagbouw is één laag met maximaal een kap. Zeg maar de seniorenwoning of bungalow. Zij schrijven dus voor dat je minimaal 3 verdiepingen moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grappig die terminologie.

Bij mijn weten is de gangbare vrijstaande woning: één bouwlaag met kap (goot op crica 3 meter) en heeft 2 woonlagen :-)
Dat hoeft zeker geen seniorenwoning te zijn of is één bouwlaag≠Eénlaagbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Vandaag bijna €10k aan leges overgemaakt naar de gemeente.
Kon nog niet eens 'merry christmas' af op de brief... pfff 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JaxMcFadden op 07-12-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nokiaan958GB schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:30:
Grappig die terminologie.

Bij mijn weten is de gangbare vrijstaande woning: één bouwlaag met kap (goot op crica 3 meter) en heeft 2 woonlagen :-)
Dat hoeft zeker geen seniorenwoning te zijn of is één bouwlaag≠Eénlaagbouw.
Dat ligt er maar net aan of hij een vliering heeft of echte zolder. Daarom is er ook meestal sprake van goothoogte en bouwhoogte in bestemmingsplannen. Je zal ook moeten kijken in welke mate het beeldkwaliteitsplan dwingend is opgenomen in de diverse voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
JaxMcFadden schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:09:
Ik weet hoe je je voelt :(.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:51
Zojuist kreeg ik de uitvoeringlijst van mijn aannemer onder ogen. Daarop staan alle punten uit de offerte met stelposten welke ingevuld zijn en diverse opties. Zo ook voor de stelpost voor de WTW installatie. Daar vragen ze nog een flinke meerprijs voor waarmee ik niet zonder meer akkoord ga.

Mijn vraag is echter meer specifiek. Ik heb ik het voor traject aangeven een Qualityflow te willen gaan gebruiken. Nu heeft deze blijkbaar onvoldoende capaciteit en hebben ze een Zehnder ComfoAir E400 aangeboden als alternatief.

Heeft iemand ervaring met deze unit. Ik wil hem ook niet zomaar afschieten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
JaxMcFadden schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:09:
Dat is ook wel behoorlijk. Heb hier(noord-oost Brabant) +/- 4,5k aan leges betaald.

Hier is de bekisting dus gemaakt, gestort, de stalen kolommen voor de erkers zijn geplaatst.
Daarnaast is men bezig met het verder opmetselen van de fundering en het plaatsen van de spouwisolatie (in fundering).
Maandag gaat de loodgieter aan de slag waarna aangevuld en gestort kan worden.

Maar het weer is de komende weken niet zo denderend, hopelijk remt het niet af.

[ Voor 36% gewijzigd door the-edge op 07-12-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
3ton lijkt mij nog niet eens slecht met al die opties. Kijk maar eens op de site van groothuisbouw voor een notariswoning, met garage en iets groter afmeting (13x8.7) zit je al op de 336.000 (met 12m heipalen) en dan nog WP a 15.000 er bij, en 20 zonnepanelen a 11.000 er nog bij optellen. en 1e verdieping is niet standaard met vloerverwarming dus nog eens 3000 extra.

Geen idee of je onder de 3ton met die wensen kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

KraveN schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:04:

Bouwlaag :

Niet zozeer een antwoord op je vraag, maar wel goed om na te gaan: check ff wat er in het vigerende bestemmingsplan is bepaald. Het BKP is namelijk helemaal geen toetsingskader voor je aanvraag om een omgevingsvergunning (zie art. 2.10 Wabo). Het BKP kan hoogstens verplichtingen opleggen op basis van welstand, maar ook alleen als het BKP in de Welstandsnota is aangewezen als kader. Daarbij mag welstand geen afbreuk doen aan de bouwmogelijkheden die het bestemmingsplan biedt. Stel dat het bp helemaal niks zegt over het aantal bouwlagen of verplichte souterrains (dat laatste lijkt me überhaupt sterk), dan mag de gemeente je aanvraag die past binnen het BP, maar mogelijk in strijd is met het BKP, helemaal niet weigeren.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
TLer schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:55:
Zojuist kreeg ik de uitvoeringlijst van mijn aannemer onder ogen. Daarop staan alle punten uit de offerte met stelposten welke ingevuld zijn en diverse opties. Zo ook voor de stelpost voor de WTW installatie. Daar vragen ze nog een flinke meerprijs voor waarmee ik niet zonder meer akkoord ga.

Mijn vraag is echter meer specifiek. Ik heb ik het voor traject aangeven een Qualityflow te willen gaan gebruiken. Nu heeft deze blijkbaar onvoldoende capaciteit en hebben ze een Zehnder ComfoAir E400 aangeboden als alternatief.

Heeft iemand ervaring met deze unit. Ik wil hem ook niet zomaar afschieten namelijk.
2 qualitflow units nemen kan ook. Kom er hier anders ook niet met bouwbesluit eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-05 15:42
@TLer Dan zit je dus met een berekende ventilatiebehoefte ergens tussen de 325 en 400 m³ per uur. Een nadeel van conventionele balansventilatie is de hoeveelheid en spaghetti aan kanalen voor zowel toe- als afvoer. Bij de QF kun je bijna met de helft van de leidingen toe, toevoer is één groot kanaal met een (wand)rooster. Dat scheel uiteraard in materiaal en uren, dus kosten.

Wat ik me wel afvraag (voor de QF bezitters): is de luchtsnelheid bij het QF toevoerrooster nog wel comfortabel, of werkt het tevens als föhn? Bij maximaal debiet van 325m³/uur en de opgegeven roosterbreedte is de luchtsnelheid daar 2,5 m/s. Waarschijnlijk nog sneller omdat de lamellen het effectieve oppervlak ook nog wat verkleinen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aikink
Toch een dubbelpost, de eigen bouw even gescheiden houden van de rest. 8)

29 november: een klein bos aan stempels geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://15aqaq.bn1303.livefilestore.com/y4mMHFEzX9KYFByNnuESY81pGLb86-VeCqGiQ-476qgtDwZq4THahAYA5YV8ySlmoFwt33Bp1_IZ9fpaykkTCVEl8Ja21XyZ0UeRavKh9FtT4IUjuqJPNJoPLsPWMqj9JZcfYuvp82DTGQBnimTyVJ7TRHL9Py3KQ6wVDE11ydSqrhyLcGgCfjAMxf4DSrGjEw8IMhnoePadu6Kuav-H2l1Jg?width=1024&height=579&cropmode=none
01 december: hoge kwaliteit foto, maar voor de platen werden opgelegd moest eerst het één en ander aan staal de lucht in. Dit is een 4,5 meter lange UNP280 met aangelaste beugels en een geveldrager in één. Het U-staal om de breedplaatvloer in kwijt te kunnen, de beugels worden ingestort zodat staal en beton een samenwerkend geheeld worden, en de geveldrager creëert een oplegging voor het gevelmetselwerk.
Afbeeldingslocatie: https://0zbfug.bn1303.livefilestore.com/y4muTPYuX_FIKnTyrnVKWsQE2E8pdoyFnj_N3vfhdBUtgje9X2nI-QMOzAF36ZeJL8Wl8J6cji5DpGlRDTu9dP6zL-3e5l9xwtAfcyYbf23ZCxR854a50Ukykq9ia4LwHmzxf14PsDAjLytW2G95wTgR9MZ_Sojf8bNS0jgG0SC2GIFMkS13Mz88odvMsmgsM1pAquTyy0EGmymlSbSlEZw2g?width=1024&height=768&cropmode=none
01 december: breedplaten leggen. In totaal 9 stuks, en het paste ook nog als een puzzel.
Afbeeldingslocatie: https://0zbhug.bn1303.livefilestore.com/y4m6lCa0pwgn7g03df8hMe6JnRwPLEcZWq1T2wbYOlVSFIILgzODDJi8Nd1TLDdKGcZVlXuT-oddY2QJTX2Hu3xgnOLRkJHxSBMZa3OpnOF-w0Q3dcTU3AbMRaduQmVY0bdfccPMaKaVDuvM9WZbbAJfhioKs6XSKpiWABGoptUNnfvskF-dOu_V4eIiZw1UFthDfTcg3wD1QTvpufElkhf5g?width=1024&height=768&cropmode=none

04 december: gevelmetselwerk! Eindelijk een onderdeel dat in het zicht blijft, en we zijn er machtig tevreden over. :*)
Afbeeldingslocatie: https://zpbcug.bn1303.livefilestore.com/y4m3PdsyU0gylSjTF7XBDrnT5Fj3macRZg6HOHYjiSRljgH1KDwVEA1d_zHq4FWetcxmdVQHvAb9NQBA2igbKEGbiiqet6YYAEuyiC5IO0JZA0V3U0v7im2fk3YPeUl5YHy9Usn3pOJKhMmKU2IpOWAaAl6ZLCEgVwldCw-hTqAlMAq5wK0oke_bohRKhM4-N1kf5-jgrK1s6x8ecmL8xP9EQ?width=1024&height=579&cropmode=none
Afbeeldingslocatie: https://zzbjug.bn1303.livefilestore.com/y4m95_eOxOwWdlVvKmQ_7ZihUvq5RJ1Q-1bjWhTBeeO9e-8Qj80v1rAKx_uD-gSiSI3pM6YP15HkfyYCx08P-h8q1TifiXNrBEujjN9D3Hdkyfg4Tn8mPHjvwKUIWI2VvRxSWM0zdqgsKfGW5tfnMLinXwGxIXpz_YdVyTBnz49LAsvl-KWuNpbNDkky0kb0YgXkm0ccpbebFTRdGO9i5mNHw?width=1024&height=579&cropmode=none
Een stukje kozijnprofiel i.c.m. het metselwerk. De steen is nog wat donkerder door het verse metselwerk. De voeg blijft zoals die is, hooguit zal de kleur nog iets anders worden als het wat meer opdroogt.
Afbeeldingslocatie: https://zzbiug.bn1303.livefilestore.com/y4mDw56-uaaQPMCk8ukrtR8KmHQIk01as-N0xtvjB4VL6nhRlru9x2LTSa9NSCYak-SA9GAyAfzc6z6-R-fRrQ4AkL9ZF4XAc-9ct1gLIoOys7Cmnfem8caN32lysYShUEa6S3Vk2SAqvTVz4q6h-XpjAhmwkbBCdeJwsxJ1p_nlsdYXTH8JbUzuB5nou6IShuPLv5NX_DFNpULSV6GLKuSSg?width=1024&height=579&cropmode=none

Alleen de weersverwachting van de komende dagen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47
jacovn schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:48:
[...]

2 qualitflow units nemen kan ook. Kom er hier anders ook niet met bouwbesluit eisen.
Nice, leuk om te zien.

De discussie over de QualityFlow lees ik met veel interesse mee. Die moet ik ook nog maken binnenkort. Minder kanalen is altijd welkom, maar dan moet de unit het wel aankunnen inderdaad.

Vraag over de infiltratiekratten voor het regenwater. De aannemer gaat komende week de begaande grond vloer aanvullen. Daarvoor is er een kraan aanwezig en kunnen ze ook gelijk de kratten ingraven. Echter is de grote vraag nu of we die kratten in de voortuin of achtertuin willen. Als achtertuin willen, dan kan die graafmachine dat volgende week gelijk meenemen. Nadeel lijkt mij dat die kratten achterin liggen en als je er ooit bij wilt, je hele achtertuin overhoop moet en je daar potentieel niet makkelijk bij kan komen met groot materieel. Als we voortuin doen, dan kunnen ze dat waarschijnlijk niet gelijk meenemen volgende week omdat er aan de voorkant nog veel zwaar materieel over die grond moet komende maanden. Wat is jullie advies??

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 22:40
Infiltratiekratten werden bij ons pas op het laatste moment in de voortuin gegraven als er geen zwaar materieel meer voor het huis hoeft (maximale belasting van je krat) en er toch een graver was om de sleuf voor de definitieve nuts te maken en de rioolaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 19:14
Mooi dat dat vers metselwerk goed afgedekt wordt.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
aikink schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:27:
@TLer Dan zit je dus met een berekende ventilatiebehoefte ergens tussen de 325 en 400 m³ per uur. Een nadeel van conventionele balansventilatie is de hoeveelheid en spaghetti aan kanalen voor zowel toe- als afvoer. Bij de QF kun je bijna met de helft van de leidingen toe, toevoer is één groot kanaal met een (wand)rooster. Dat scheel uiteraard in materiaal en uren, dus kosten.

Wat ik me wel afvraag (voor de QF bezitters): is de luchtsnelheid bij het QF toevoerrooster nog wel comfortabel, of werkt het tevens als föhn? Bij maximaal debiet van 325m³/uur en de opgegeven roosterbreedte is de luchtsnelheid daar 2,5 m/s. Waarschijnlijk nog sneller omdat de lamellen het effectieve oppervlak ook nog wat verkleinen.
Net iets boven de 400. Ik zou dan eigenlijk sowieso meer capaciteit hebben, dus bijvoorbeeld twee keer een HRU 300 unit. Anders draait zo'n ding altijd op volle toeren lijkt me.

De rede dat ik voor een QF heb gekozen is door de eenvoud van het systeem en omdat de invoer boven in de woning is wat goed is voor de geluidservaring. Daarnaast kan je per ruimte gestuurd ventileren. Dat lijkt mij veel efficiënter en ik denk dat je met een QF eigenlijk ook wel uit kan met een lager debiet omdat zelden alle kamers geventileerd moeten worden. Een HRU 200 zou dan ook voldoende kunnen zijn.

Morgen zit ik bij de aannemer om e.e.a. te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
aikink schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:27:
Ik zit volgens de itho tool op:
system 1: (138 + 153.9) x 70% = 204.3
system 2: (127 + 164) x 70% = 203.4

Itho heeft het ook voor de instalateur uitgerekend maar toen de ruimtes anders ingedeeld (bestemming) en kwamen nog 50 m3 hoger uit.

Omdat de instalateur en ik zeker wilden zijn besloten voor 2 units.
Het aantal afzuigbuizen kwam ook boven de 12 uit, dus dan was kleppen aansturen ook een problem geworden denk ik.

Het is nomaal een 180 mm invoer buis en ze zouden in traphuis op 2 hoog door muur komen maar mijn instalateur verwacht geluid overlast. Er komen 2 * 60x60 cm geisoleerde bakken in plafond (2 hoog onder dak) met lamellen waardoor de lucht in dat vlak naar beneden valt. Dit zou daar moeten dempen.

Ik ben ooit bij een forum member met een qualityflow geweest en die vertelde me dat de invoer inderdaad een issue met geluid is en dat daar een geisoleerde demper slang aan moet.

Daar was mijn instalateur het mee eens dus die 2 invoer buizen worden tot die bakken als demper uitgevoerd.

Dan zullen ze in de praktijk wellicht allebeide 100-150 m2 per uur max gaan doen.
De kamer en keuken krijgen 2 afzuigpunten en die hebben beide een aansluiting op beide units.
Dus met verjaardagen etc komt daar meeste CO2 die we kunnen hebben denk ik. Spleet onder de deuren zal wel afdoende moeten zijn voor die 2 ruimtes.
TLer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 00:54:
[...]

Net iets boven de 400. Ik zou dan eigenlijk sowieso meer capaciteit hebben, dus bijvoorbeeld twee keer een HRU 300 unit. Anders draait zo'n ding altijd op volle toeren lijkt me.

De rede dat ik voor een QF heb gekozen is door de eenvoud van het systeem en omdat de invoer boven in de woning is wat goed is voor de geluidservaring. Daarnaast kan je per ruimte gestuurd ventileren. Dat lijkt mij veel efficiënter en ik denk dat je met een QF eigenlijk ook wel uit kan met een lager debiet omdat zelden alle kamers geventileerd moeten worden. Een HRU 200 zou dan ook voldoende kunnen zijn.
Ik weet niet of de HRU200 leverbaar blijft.
We krijgen 2 x HRU300. De rest van de onderldelen blijft gelijk, enkel die HRU-200 zou iets goedkoper zijn.

Maar aagezien ik wel bang voor vocht in een zo lucht dicht mogelijk huis (als budget toelaat) ben als je niet ventileerd, maar 2 x HRU-300 gekozen.

[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 08-12-2017 05:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zag laatst een oplossing waarbij die lelijke ronde afvoer en inblaasdoppen van de MV in het plafond vervangen waren door nette ‘gleuven’ in het plafond langs de muur. Zal vast iets meer kosten maar snap werkelijk waar niet dat dit niet vaker toegepast wordt, ziet er zoveel mooier uit. Iemand bekend hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-05 13:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

whoami schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:26:
Mooi dat dat vers metselwerk goed afgedekt wordt.
Begin November is daar nog een discussie over geweest:

Richard in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij Heb jij het riet er ondertussen al op zitten :?

Volgens mij heb ik nog geen fotootje gezien, en het zou er toch begin november opkomen :?

Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Niek_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:03:
Zag laatst een oplossing waarbij die lelijke ronde afvoer en inblaasdoppen van de MV in het plafond vervangen waren door nette ‘gleuven’ in het plafond langs de muur. Zal vast iets meer kosten maar snap werkelijk waar niet dat dit niet vaker toegepast wordt, ziet er zoveel mooier uit. Iemand bekend hiermee?
Die ronde doppen zijn ventielen die je kunt stellen. Bij een 'simpel' afzuigsysteem zonder regeling per punt is dat nodig om het juiste debiet te krijgen. Bij een gebalanceerd systeem met regeling per kanaal zou zo'n gat in de muur misschien wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:55:
@artbij Heb jij het riet er ondertussen al op zitten :?

Volgens mij heb ik nog geen fotootje gezien, en het zou er toch begin november opkomen :?

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Rietdekker is nog niet begonnen. Zou vorige week starten, maar door de regen is hij nog niet klaar met zijn vorige klus. En vandaag weet nat....

Elke dag regen komt nu neer op een extra dag vertraging.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:03:
Die krijg ik in de huiskamer. Wel fikse meerpijs, maar veel netter!

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 15:56

MAZZA

Barbie is er weer!

artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:37:
[...]

Ik zag dat ze ook als spotjes te vinden zijn. Ventiel icm lampje:
Afbeeldingslocatie: http://airspot.nl/wp-content/uploads/2015/08/PORT_01.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

[...]

Heb je daar een linkje van, weet niet echt waar ik op moet zoeken...
aikink schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:54:

Een stukje kozijnprofiel i.c.m. het metselwerk. De steen is nog wat donkerder door het verse metselwerk. De voeg blijft zoals die is, hooguit zal de kleur nog iets anders worden als het wat meer opdroogt.
[afbeelding]
Erg mooie steen! Welke is dat?

[ Voor 56% gewijzigd door NDF82 op 08-12-2017 13:54 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16

Dit is bij ons ook aan de gang geweest, en ik heb een eindeloze discussie met onze projectleiding/aannemer hierover.
Bij ons was het argument dat het leidingwerk niet zou passen. Nu worden 1 of 2 QF (verschilt per huis) vervangen door 1 Zehnder WH950.

Een aantal belangrijke nadelen van een Zehnder ten opzichte van de QF:
  • inblaas in verblijfsruimtes, niet in verkeersruimtes (dus in het zicht)
  • inblaas via normale ventielen, dus aanzienlijk meer ventielen totaal
  • sensoren in de ruimtes nodig, apart gevoed (230VAC) en vast gemonteerd. De QF doet dit in het centrale deel
  • iedere sensor kost extra, en er zit een maximum aan
  • sensoren zijn RF, dus bereik in een goed geïsoleerd huis is onbekend
Ik heb er hard voor gevochten om de QF te behouden, maar dat is helaas niet gelukt in het project.
Als je nog specifieke vragen hebt, PM me dan gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
jacovn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 05:47:
[...]

Ik zit volgens de itho tool op:
system 1: (138 + 153.9) x 70% = 204.3
system 2: (127 + 164) x 70% = 203.4

Itho heeft het ook voor de instalateur uitgerekend maar toen de ruimtes anders ingedeeld (bestemming) en kwamen nog 50 m3 hoger uit.

Omdat de instalateur en ik zeker wilden zijn besloten voor 2 units.
Het aantal afzuigbuizen kwam ook boven de 12 uit, dus dan was kleppen aansturen ook een problem geworden denk ik.

Het is nomaal een 180 mm invoer buis en ze zouden in traphuis op 2 hoog door muur komen maar mijn instalateur verwacht geluid overlast. Er komen 2 * 60x60 cm geisoleerde bakken in plafond (2 hoog onder dak) met lamellen waardoor de lucht in dat vlak naar beneden valt. Dit zou daar moeten dempen.

Ik ben ooit bij een forum member met een qualityflow geweest en die vertelde me dat de invoer inderdaad een issue met geluid is en dat daar een geisoleerde demper slang aan moet.

Daar was mijn instalateur het mee eens dus die 2 invoer buizen worden tot die bakken als demper uitgevoerd.

Dan zullen ze in de praktijk wellicht allebeide 100-150 m2 per uur max gaan doen.
De kamer en keuken krijgen 2 afzuigpunten en die hebben beide een aansluiting op beide units.
Dus met verjaardagen etc komt daar meeste CO2 die we kunnen hebben denk ik. Spleet onder de deuren zal wel afdoende moeten zijn voor die 2 ruimtes.

[...]

Ik weet niet of de HRU200 leverbaar blijft.
We krijgen 2 x HRU300. De rest van de onderldelen blijft gelijk, enkel die HRU-200 zou iets goedkoper zijn.

Maar aagezien ik wel bang voor vocht in een zo lucht dicht mogelijk huis (als budget toelaat) ben als je niet ventileerd, maar 2 x HRU-300 gekozen.
Persoonlijk vind ik (nog steeds) twee units overkill. De bezetting van je huis zal nooit van dien aard zijn dat twee units nodig zijn om te ventileren, buiten misschien een paar verjaardagen. Nou, als er zoveel volk is, kan er ook wel een raampje open. ;)

Overigens is een kier onder je deur niet voldoende verwacht ik, er zal ook ergens een rooster in moeten.

In het meest botte geval moet je minder ruimtes als verblijfsgebied/verblijfsruimte aanwijzen om zo de totale benodigde capaciteit op papier te drukken. Het mooie van het QF systeem is juist dat het afzuigt waar de CO2 (en dus mensen) is. Dan is het vrij zinloos om permanent telkens je hele huis leeg te trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Eens, dat was ook het argument wat ik zojuist met mijn aannemer heb besproken. De installateur zal er helaas niet bij. De voordelen voor een QF zijn voor mij overduidelijk. Ik heb ze wel van de eenvoud kunnen overtuigen (veel minder leidingwerk). Echter, ik weet niet of ik wel minder ventilatie vermogen mag installeren dan berekent in de EPG? Ik vermoed van niet. In mijn EPG staat dat ik 417m3/h moet toevoeren en afvoeren. In werkelijkheid zal dit nooit het geval zijn. Enkel op verjaardagen, maar dan is die 400m3 ook niet voldoende.

Ik ben al door het vergunningtraject heen, dus ik kan niet zomaar een slaapkamer welke op zolder is als verkeersruimte meer omtoveren ben ik bang.

Overigens ga je zeker naar de woonkamer/keuken moeten werken met overlooproosters. Anders kan je nooit het gewenst debiet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou gewoon het oorspronkelijke plan met één QF uitvoeren. In de regel is het uitgangspunt voor ventilatie 7 l/s/persoon. Dat komt overeen met (afgerond) 25 m³/uur. Met 300 m³/uur zit je op 12 personen capaciteit. Zo'n piekbelasting heb je zelden in een normaal gezin. En zoals gezegd, dan zet je een raam of deur open, huidige ventilatienormen gaan uit van normaal gebruik.

Zie o.a.:
Het Bouwbesluit schrijft voor dat de installatie per kamer minimaal 7 liter per seconde per m2 vloeroppervlak moet kunnen verversen. Het Bouwbesluit garandeert echter nog geen gezonde lucht. Vooral in een kleine slaapkamer is de norm te laag. Een beter uitgangspunt is 7 liter per seconde per m2* per persoon (oftewel 25 m3 per uur). In een tweepersoonsslaapkamer is dus 14 liter per seconde nodig (oftewel 50 m3 per uur).

De installatie moet die capaciteit bij een gemiddelde stand realiseren. Voor extra ventilatie, bijvoorbeeld bij een feestje, kunnen de bewoners de automatische regeling overrulen. Behalve de capaciteit van de installatie, is het belangrijk dat alle onderdelen van de installatie goed op elkaar zijn afgestemd. Dus ook de capaciteit en de plaats van ventilatieroosters en ventielen. Het wordt aangeraden in alle stappen van het bouwproces de samenhang goed in de gaten te houden.
*doorhaling is van mij, dat klopt namelijk niet met de rest van de tekst.

En de toelichting van het bouwbesluit: https://www.bouwbesluiton...rtikelsgewijs/hfd3/afd3-6

Met een gezin van vier heb je dus altijd zat capaciteit. De norm is x3 in badkamers, maar daar staat dan ook één persoon in. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:22:
[...]

Persoonlijk vind ik (nog steeds) twee units overkill. De bezetting van je huis zal nooit van dien aard zijn dat twee units nodig zijn om te ventileren, buiten misschien een paar verjaardagen. Nou, als er zoveel volk is, kan er ook wel een raampje open. ;)

Overigens is een kier onder je deur niet voldoende verwacht ik, er zal ook ergens een rooster in moeten.

In het meest botte geval moet je minder ruimtes als verblijfsgebied/verblijfsruimte aanwijzen om zo de totale benodigde capaciteit op papier te drukken. Het mooie van het QF systeem is juist dat het afzuigt waar de CO2 (en dus mensen) is. Dan is het vrij zinloos om permanent telkens je hele huis leeg te trekken.
Ik ben het op zich met je eens. Echter als de instalateur zich aan de norm wil of moet houden kom je daar wel op uit.
We krijgen 15 afzuigpunten (2x woonkamer, 2x keuken, 1x technische ruimte BG, 1x WC BG, 1x WC 1 hoog, 1x badkamer, 1 x slaapkamer 1, 1x inloopkast, 1x slaapkamer 2, 1 x slaapkamer 3, 1x was/droog ruimte, 1 x opslagruimte, 1x hobbyruimte)
Dus met maximaal 12 poorten op een plennum en 12 kleppen per QF controller komen we er niet.

Er kwam wel een voorstel om een demandflow op de 2e etage te zetten, maar dat vond ik een halve oplossing omdat de ruimtes met elkaar in verbinding staan.

Mijn tech ruimte op 2 hoog komt ook nog op een poort denk ik, of een aparte regeling daar om te veel warmte van de apparatuur in de zomer weg te krijgen. Daar moeten we nog een beslissing over nemen.

Om de aanvoer goed te krijgen gaat hier een pijp vanuit meterkast naar tech ruimte in garage voor aanvoer.
Dan heb ik daar gelijk luchtflow voor de switch en de firewall in de meterkast. De meterkast zit in de hal en dat is open trappenhuis en overloop tot 2 hoog waar de aanvoer zit.

Woonkamer en keuken zijn elk 40 m2 dus dan moet er best wel veel lucht onder de gangdeur naar woonkamer door inderdaad. Er kan altijd nog een rooster onder in de deur.
Van kamer naar keuken is een dubbele schuifdeur (die hangt volgens mij) daar moeten ze dan ook een redelijke spleet onder maken.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 08-12-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke ruimtes zijn gekoppeld? En welke kunnen een ventiel delen? Afzuigkap naar buiten of op de MV?

Inloopkast zit bij slk neem ik aan, opslagruimte is in principe ook niet nodig. Dan win je er al 2. Bij een open keuken kan je die wel combineren met degene van de woonkamer. Dan heb je drie ventielen voor woonkamer/keuken en kom je precies op 12 uit. :)

Formeel mag je niet via de ene VR een andere VR ventileren (woonkamer <> keuken). Beschouw het dan als één ruimte.

Een spleet onder de deur wordt zo groot dat je er onderdoor kan kruipen, dus ik zou een overstroomrooster opnemen hiervoor.

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Die opties hebben we allemaal ook min of meer doorgesproken.

Het mooie van de QF is wel dat je een ventiel een minimale flow kunt geven. Dus de inloopkast bijvoorbeeld 3 m3/min of zo (en geen 7.5) dan ventileer je wel. En wordt het niet muf.

Onze woonkamer en eetkeuken zijn door schuifdeuren gescheiden. Dus ventielen combineren gaat wat moeilijk. In de keuken ga ik met een plasma filter recirculeren.

Maar er rolt bij de bouwer een rapport uit met alle ruimtes en daar moet je dan een ventilatie oplossing tegenaan zetten. De 1e die ik kreeg had geen boven verdieping voor de ventialtie en was met zehnder 930. Dat is ook een manier, gewoon hele verdieping uit de berekening halen.

Onze opslagruimte krijgt ook het logeerbed. Oudste dochter wordt 13 zal ook wel eens een slaapfeestje of zo gaan doen. Moet er toch wel geventileerd worden.
De andere ruimte op 2 hoog is mijn thuiswerk/hobbyhok, ik hou ook wel van wat frisse lucht.

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 08-12-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou de inloopkast koppelen aan het ventiel voor de slk. Dan draai je die uit de inloopkast wat meer dicht.

Een aantal ruimtes hebben geen baat bij QF, ik zou het met name toepassen op ruimtes waar je veel verblijft en berghokken e.d. niet of aangesloten op een andere ventiel meenemen. In ieder geval niet op een aparte aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Ik zie dat ze ook komen met een 350m3 unit. Wellicht kunnen we het daarmee passend krijgen door een ruimte te laten vervallen op papier.

link naar ventilatieland.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TLer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:41:
Ik zie dat ze ook komen met een 350m3 unit. Wellicht kunnen we het daarmee passend krijgen door een ruimte te laten vervallen op papier.

link naar ventilatieland.nl
Als je vergunning erdoor is kun je niets meer veranderen. Of je moet de vergunning opnieuw aanvragen.

Overigens zou ik bovenstaande mij niet tegen laten houden ivm kleine veranderingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Laatst online: 06-03 13:53
NDF82 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:51:

[...]

Erg mooie steen! Welke is dat?
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:46
Ik ben plannen aan het maken voor ventilatie-WTW in een bestaande woning met QF en CO2-gestuurd. Wat ik hier zo lees is wordt bouwbesluit jullie doel. Hebben jullie nagedacht over het geluid en de gezondheid van het binnenklimaat?
> 1000 ppm CO2 is zeker niet aan te raden.
Wordt er waarschijnlijk niet goedkoper op, wel meer comfort ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hievidcttqd38.jpg
bron

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
@NDF82 Die afzuigpunten inclusief verlichting kan je vinden op http://airspot.nl/

@Chris_82 Nee, goede ventilatie is het doel. Wat uit mijn EPG komt is 416m3 per uur. Of te wel ruim 100m3 per persoon per uur in ons geval. Voldoet prima aan jouw lijstje, al is dat wel heel veel lucht hoor. Ik denk niet dat dit realistisch en noodzakelijk is. De QF regelt ook automatisch hoe hard en in welke ruimte geventileerd wordt. Dat zal 's-nachts vooral in de slaapkamers zijn. Overdag vrijwel niet en in de avond primair in de woonkamer en keuken zijn. Zelden zal dit in alle ruimtes tegelijk zijn.

[ Voor 77% gewijzigd door TLer op 08-12-2017 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 15:48

WNT

TLer schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:36:
@NDF82 Die afzuigpunten inclusief verlichting kan je vinden op http://airspot.nl/
Heb je een indicatie van de prijs van die Airspot? Zoiets had ik ook wel toe willen passen. We krijgen ze nu van Zehnder (https://www.ventishop.eu/zehnder-zsx-125-wit-705700010), iets mooier dan die standaard plastic dingen maar nog steeds niet het mooiste aspect van het huis.

Wij krijgen een Zehnder ComfoAir Q450, kan nog geen ervaringen delen. De kanalen liggen er allemaal wel in, wordt midden feb in gebruik genomen maar dat is voor jou te laat denk ik.
Zou vooral even vragen of en waar en koven noodzakelijk zijn voor de leidingen. Wij hebben veel staal in huis dat maakte de leidingen koofloos wegwerken niet makkelijk, uiteindelijk tevreden met de oplossing maar het had nog beter gekund.

[ Voor 54% gewijzigd door WNT op 08-12-2017 18:52 . Reden: Bleek ComfoAir Q450 ipv E450 te zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
nee, vond ze ook mooi. Via de foto link kon ik achterhalen waar ze vandaan komen, maar ik wist niet van het bestaan af tot een uurtje geleden :) Ik vermoed dat het redelijk prijzig is allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
[...]

Hoe heet dit? Merk? Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Geen idee, maar elke loodgieter kan het leveren.

Vandaag weer eens op de bouw geweest. Het voegwerk van het woonhuis is klaar. Zit er gvd gewoon de verkeerde voeg in :( .....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:56:
[...]
Vandaag weer eens op de bouw geweest. Het voegwerk van het woonhuis is klaar. Zit er gvd gewoon de verkeerde voeg in :( .....
Ouch dat is balen :/ ... en ook wel een beetje domme fout van de aannemer? Hoe gaat -ie het oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Onnodige faalkosten in de bouw, je kunt er een boek over schrijven. Maar ja, het zal wel nooit anders worden want hoeveel fouten ze ook maken, geen opdrachtgever zal zeggen hou maar op ik zoek een ander 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:56:
[...]

Oh damn, dat die dingen nog kunnen gebeuren zeg.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
jacovn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:56:
Die opties hebben we allemaal ook min of meer doorgesproken.

Het mooie van de QF is wel dat je een ventiel een minimale flow kunt geven. Dus de inloopkast bijvoorbeeld 3 m3/min of zo (en geen 7.5) dan ventileer je wel. En wordt het niet muf.

Onze woonkamer en eetkeuken zijn door schuifdeuren gescheiden. Dus ventielen combineren gaat wat moeilijk. In de keuken ga ik met een plasma filter recirculeren.

Maar er rolt bij de bouwer een rapport uit met alle ruimtes en daar moet je dan een ventilatie oplossing tegenaan zetten. De 1e die ik kreeg had geen boven verdieping voor de ventialtie en was met zehnder 930. Dat is ook een manier, gewoon hele verdieping uit de berekening halen.

Onze opslagruimte krijgt ook het logeerbed. Oudste dochter wordt 13 zal ook wel eens een slaapfeestje of zo gaan doen. Moet er toch wel geventileerd worden.
De andere ruimte op 2 hoog is mijn thuiswerk/hobbyhok, ik hou ook wel van wat frisse lucht.
In het trajecg naar ventilatievloer gekeken? Zou ik zelf bij een volgend project serieus overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Aannemers zijn gewoon op veel te veel plekken tegelijk bezig. Gasten zijn erg druk en zijn volgens mij bang om werk af te slaan. Dat resulteert in fouten en langere bouwtijden.

Als ik nu zou bouwen zou ik een heel harde tijdslijn met de aannemer afspreken. En een boete bij het niet halen ervan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:27:
Aannemers zijn gewoon op veel te veel plekken tegelijk bezig. Gasten zijn erg druk en zijn volgens mij bang om werk af te slaan. Dat resulteert in fouten en langere bouwtijden.

Als ik nu zou bouwen zou ik een heel harde tijdslijn met de aannemer afspreken. En een boete bij het niet halen ervan.
Hmm je zet me nu pas aan het denken. Alhoewel mijn aannemer niet meer dan 3 bouwen tegelijk aanneemt en hij dat makkelijk af kan.
Maar een harde afspraak en een malus, nee, dat is niet afgesproken. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:30:
[...]

Hmm je zet me nu pas aan het denken. Alhoewel mijn aannemer niet meer dan 3 bouwen tegelijk aanneemt en hij dat makkelijk af kan.
Maar een harde afspraak en een malus, nee, dat is niet afgesproken. :F
Drie bouwen en daarnaast alle klusjes tussendoor waarschijnlijk. Met onbetrouwbare levertijden kun je het ze ook niet kwalijk nemen. Mijn aannemer heeft bij zijn prive woning nu allerlei bouwmaterialen in de schuur liggen omdat hij niet meer van leveringen in een paar dagen uit kan gaan. Geloof dat de levertijd van algemeen materiaal van 1 dag naar 8 dagen was gegaan. Hij werd gewaarschuwd dat dit alleen maar langer ging worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:36:
[...]

Rietdekker is nog niet begonnen. Zou vorige week starten, maar door de regen is hij nog niet klaar met zijn vorige klus. En vandaag weet nat....

Elke dag regen komt nu neer op een extra dag vertraging.
Dat is jammer, de voorspellingen zijn ook niet best :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:52:
[...]

Dat is jammer, de voorspellingen zijn ook niet best :(
Inderdaad. Gelukkig hebben we wat speling, de rietdekker werkt niet op eerste kerstdag, anderen dagen incl weekend gelukkig wel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:44
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:27:

Ik denk dat ze dan zeggen voor jou 10 anderen ;)

Aangezien levertijden e.d. onzeker zijn is er bijna geen harde tijdslijn af te spreken..

En je komt er nu zelf ook al achter de rietdekker kan er nog niet bij vanwege het weer (en andere klus), en mogelijk als gevolg daarvan kan mogelijk je aannemer ook nog niet verder met wat er op de planning staat/stond.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Annuk schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 21:38:
[...]

Ik denk dat ze dan zeggen voor jou 10 anderen ;)

Aangezien levertijden e.d. onzeker zijn is er bijna geen harde tijdslijn af te spreken..

En je komt er nu zelf ook al achter de rietdekker kan er nog niet bij vanwege het weer (en andere klus), en mogelijk als gevolg daarvan kan mogelijk je aannemer ook nog niet verder met wat er op de planning staat/stond.
Nee hoor, ze hebben het druk, maar als ze al voor je gerekend hebben en blij zijn dat het ze gegund wordt trekken ze echt niet meer terug.

Niet werkbare dagen zijn er niet zoveel elk jaar. Die kunnen ze gewoon in de planning meenemen. Bij mij kunnen nu de kozijnen niet geplaatst worden omdat de steigers voor de rietdekker in de weg staan. Als er tijdsdruk was had de aannemer de steigers weg gehaald om toch de kozijnen te plaatsen en was de bouw nu dicht geweest, er had dan gestuct kunnen worden. Nu wacht hij tot de rietdekker klaar is.

Daarnaast nemen die gasten allerlei klusjes aan die tussendoor kunnen. Als er tijd over is sturen ze iemand naar de bouw van een huis, die losse klus gaat niet door als die niet binnen een maand kan, dus wacht dat huis nog maar even. Dat is toch al begonnen werk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:57:
[...]

Inderdaad. Gelukkig hebben we wat speling, de rietdekker werkt niet op eerste kerstdag, anderen dagen incl weekend gelukkig wel.
Bij Ons vorig jaar hetzelfde, streven was dicht voor de kerst, werd eind januari...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01 20:37
Ook hier inmiddels een wereld aan ervaringen opgedaan met het bouwen van onze split-level passiefwoning 😎. Deze is gelukkig net van de week grotendeels waterdicht gemaakt.

Nu nog luchtdicht maken om het passiefhuis certificaat te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PKwixhc7HZgP44eCJEHm6I84/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:54:
[...]

Als je vergunning erdoor is kun je niets meer veranderen. Of je moet de vergunning opnieuw aanvragen.

Overigens zou ik bovenstaande mij niet tegen laten houden ivm kleine veranderingen.
Je kan gewoon dingen aanpassen in overleg met de behandelend ambtenaar hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:37:
[...]

Je kan gewoon dingen aanpassen in overleg met de behandelend ambtenaar hoor. :)
In onze gemeente kan dat alleen officieel. Dus incl kosten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:54:
[...]

Wij hebben nooit iets overlegd met de gemeente, en de EPC berekening waar destijds de vergunning op is verleend klopt van geen kant met de gerealiseerde praktijk.

Praktisch elk installatie gedeelte is anders (beter) geworden als aangevraagd.
Volgens onze bouwbegeleider kraait geen haan hier naar, en als er "gezeur" van komt kun je vrij snel met een aangepaste EPC berekening laten zien dat het er beter op is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 23:40
Tip nummer 1 in de publieke sector; nooit slapende honden wakker maken, inderdaad zeker niet op zaken die achteraf snel afgehandeld kunnen worden. Bespaart heel veel discussie, vertraging of andere problemen.

[ Voor 49% gewijzigd door Divak op 09-12-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Divak schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:42:
Tip nummer 1 in de publieke sector; nooit slapende honden wakker maken, inderdaad zeker niet op zaken die achteraf snel afgehandeld kunnen worden. Bespaart heel veel discussie, vertraging of andere problemen.
Inderdaad, ik heb 2 x zo'n ambtenaar van de gemeente gezien, maar de laatste zag volgens mij het verschil niet tussen een frituurpan en een CV ketel.

Mij is ook altijd geleerd niet teveel vragen, dan krijg je ook niet zoveel ingewikkelde antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
Divak schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:42:
Precies! Beter achteraf sorry zeggen dan van te voren jezelf een hoop ellende op je nek halen >:)
xminator schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:33:

Ha! Hoi buurman. Klein wereldje :+ Hoe verloopt het bij jullie?
Ach je, kan altijd sneller ... ze zijn nu buiten bezig maar als je door het raam naar buiten kijkt kan je ongeveer inschatten hoe snel dat gaat :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Holyjoe op 09-12-2017 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
Graag jullie mening / advies.
Onze architect heeft een huis ontworpen waarbij het lijnenspel via de overstek doorloopt naar de carport. Zie foto:
render

De complete gevel wordt uitgevoerd in gevelstucwerk.
De overstekken zijn overkragende breedplaatvloeren met daar om heen isolatie.
In de tekeningen heeft de architect de carport getekend met "cementgebonden platen".
Nu geeft mijn aannemer een week voor de bouw aan dat er daardoor (twee verschillende materialen) dilataties van +- 1 cm toegepast moeten worden.

Dilatatie 2

Dilataties 1

De oplossing om geen dilataties te hebben is om ook de carport te isoleren. Kosten: 1200 euro.

Ik snap de noodzaak voor dilataties.
Mijn punt is: dit is toch gewoon slecht van mijn architect?
Kan ik dit op hem verhalen?
Hoe werkt dit?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:32:
Onze architect heeft een huis ontworpen waarbij het lijnenspel via de overstek doorloopt naar de carport. Zie foto:
[afbeelding]

In de tekeningen heeft de architect de carport getekend met "cementgebonden platen".
Nu geeft mijn aannemer een week voor de bouw aan dat er daardoor (twee verschillende materialen) dilataties van +- 1 cm toegepast moeten worden.

[afbeelding]

[afbeelding]

De oplossing om geen dilataties te hebben is om ook de carport te isoleren. Kosten: 1200 euro.

Hoe werkt dit?
Tof ontwerp.

Wat wil je verhalen dan? Welke schade is er? Snap wel dat hij het in eerste instantie goed had moeten tekenen, maar dan had het je ook 1200,- gekost.

[ Voor 6% gewijzigd door Artbij op 10-12-2017 12:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Nee, dat valt op niemand te verhalen. Je moet de keuze maken. Die 1200€ is het wel waard, en een betrekkelijk kleine verrassing. De vraag is welig het voldoende is om scheuren inde pleister te voorkomen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:58
Olee, hier is de omgevingsvergunning goedgekeurd. Nu nog even die "bijna" 10k aan kosten aftikken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Laatst online: 19-03 14:47
artbij schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:00:
[...]

Tof ontwerp.

Wat wil je verhalen dan? Welke schade is er? Snap wel dat hij het in eerste instantie goed had moeten tekenen, maar dan had het je ook 1200,- gekost.
Het is meer dat ik het zo amateuristisch vind van een architect.
Dat ik het als leek niet wist... Maar die architect heeft me 12k gekost.
Daarvoor mag ik toch verwachten hij dit soort dingen weet?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aikink
@rspoe @NDF82 Dat zijn de VanderSanden Morvan en Marron, in combinatie met een doorgestreken zwarte voeg van Remix.

@mistaoutlaw Heb je detailtekeningen van de architect op die punten? Of is dat categorie in het werk te bepalen? En zo'n 3D aanzicht met strakke aansluitingen ziet er dan wel leuk uit, maar hoe wordt de waterkering gemaakt vanaf het platte dak van de carport naar de opgaande verdiepingswand? Meestal wordt de dakbedekking een stuk verticaal opgezet, daarover stucwerk wordt het denk ik niet.

Detail zal er dan ongeveer zo uitzien.

[ Voor 42% gewijzigd door aikink op 10-12-2017 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mistaoutlaw schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:00:
[...]

In zo’n ontwerp staat heel veel niet. Dit soort dingen ga je meer tegenkomen.

Maar als je iets wilt verhalen moet je natuurlijk wel schade hebben.

En van die ene cm ga je nooit last hebben, als je er eenmaal woont. Wij maken ons ook druk om veel details die ons later nooit meer op zullen vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 10-12-2017 20:55 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabuer3
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-07-2023
We zijn al bezig met zelfbouw met kelder, mag ik vragen hoeveel je kelder heeft extra gekost, ik bedoel de meerprijs.
De kelder is gegoten, neem ik aan.
Hoe zit de kostposten eruit, bijvoorbeeld beton, grondwerk, bemaling, vloer, trap, ventilatie, verwarming en wandafwerking.
Cronimet schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 19:54:
[...]

Thanks, het is inderdaad wat apart maar dat was ook de richting die we uit wilden.

Zie hierbij ons plattegrond :

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
mistaoutlaw schreef op zondag 10 december 2017 @ 10:32:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Hoe werkt dit?
Heel leuk ontwerp!
Alleen jammer van de carport waar het je op het eerste gezicht nooit lukt in 1x uit te rijden via je oprit. Het je niet meer mogelijkheden aan de zijkant?

dilataties hoef je je geen zorgen over te maken. Die kunnen (met uitzondering van de bovenkant) nagenoeg onzichtbaar afgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 11:28
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:57:
[...]

Even een kleine kritische noot: hoe duurzaam is dat? andere mensen geen vrije dagen gunnen omdat jouw te krappe planning door het weer in de war wordt geschopt? Ik weet het, het is de markt en heel gewoon, maar toch iets om bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 11:28
mistaoutlaw schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:00:
[...]

Zou eerder aan de architect vragen om over dilataties na te denken. Geisoleer of ongeisoleerd, het lijkt mij een grote uitdaging om die gevel geheel gestuct / ongescheurd uit te voeren.
De carport blijft altijd een relatief los element. Is toch niet erg als er bij de aansluiting iets van een dilatatie/ voeg blijft bestaan? Je gaat toch niet de onderzijde van de carport meenemen in stuicwerk? En bovenzijde is dakbedekking. Isoleren lijkt me weinig zinvol. Carpoort krijgt grootste belasting uit wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:24:
[...]

Wij hebben nooit iets overlegd met de gemeente, en de EPC berekening waar destijds de vergunning op is verleend klopt van geen kant met de gerealiseerde praktijk.

Praktisch elk installatie gedeelte is anders (beter) geworden als aangevraagd.
Volgens onze bouwbegeleider kraait geen haan hier naar, en als er "gezeur" van komt kun je vrij snel met een aangepaste EPC berekening laten zien dat het er beter op is geworden.
Dit.

Ik maak regelmatig zelf epc berekeningen en dien ze ook in. De uiteindelijke woning klopt regelmatig aan geen kant met de ingediende aanvraag en d'r kraait inderdaad geen haan naar.

Als je een wijziging op je omgevingsvergunning aanvraagt omdat je een andere ketel of ventilatiebox hebt gekozen ben je niet goed snik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:47
Vraagje, hoe zit het met bouwstroom? Ik heb een tijdje geleden de bouwstroom gekregen van Liander. Maar kreeg vanmorgen een mail dat ik ook een energleverancier moest hebben, en dat ik nog 5 dagen heb voor afsluiting. hahah oeps. Net even snel met mijn huidige leverancier gebeld en die gaat de aansluiting aanmelden per morgen.

Maar hoe zit het met het verbruik tijdens de bouw? Ik heb nog nergens meterstanden moeten invoeren. Moet ik die nog ergens doorgeven door ze van die bouwkast van de aannemer af te lezen en dan bij oplevering de eindstand door te geven? Als ik dan de echte aansluiting in de woning krijg, krijgen die dan een ander EAN nummer of gewoon dezelfde en resetten ze de meterstanden ofzo?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04 11:16
Nog een vraagje in de discussie QualityFlow vs ander gebalanceerd systeem:

Er wordt van de QF gezegd dat er minder leidingwerk nodig zou zijn (o.a. door Señor Sjon in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2").

Een argument van onze installateur/aannemer om voor een ander gebalanceerd systeem te gaan was juist dat de QF meer leidingwerk nodig heeft.

Nu is het natuurlijk zo dat een QF maar 1 aanvoerleiding heeft, en voor iedere ruimte een afzuig leiding.
Bij een meer traditionele ventilatie is dat 1 aanvoer, 1 afvoer die zich later splitst.

Is het dan inderdaad niet zo dat dicht bij de WTW unit en bij de kanalen van verdieping naar verdieping er meer leidingwerk nodig is voor een QF, omdat bij een ander systeem daar maar 2 (grotere) leidingen moeten?

Of maakt dat netto niet uit, omdat je het oppervlakte van de leidingen toch nodig hebt, en het totaal even groot is?

Het probleem zou hem bij ons zitten in de sparingen die gemaakt moesten worden in de breedplaat om de kanalen van de ene kant van het huis naar de andere kant te laten gaan, en voor de kanalen om van de 2e verdieping naar de 1e en bg te gaan.
Als er zoveel 80mm buizen van een QF naast elkaar door de vloer moeten om naar een stijgschacht te gaan, zou dat ten koste gaan van de vloersterkte.

Iemand hier ideeën over of ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
GAEvakYD schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:14:
Vraagje, hoe zit het met bouwstroom? Ik heb een tijdje geleden de bouwstroom gekregen van Liander. Maar kreeg vanmorgen een mail dat ik ook een energleverancier moest hebben, en dat ik nog 5 dagen heb voor afsluiting. hahah oeps. Net even snel met mijn huidige leverancier gebeld en die gaat de aansluiting aanmelden per morgen.

Maar hoe zit het met het verbruik tijdens de bouw? Ik heb nog nergens meterstanden moeten invoeren. Moet ik die nog ergens doorgeven door ze van die bouwkast van de aannemer af te lezen en dan bij oplevering de eindstand door te geven? Als ik dan de echte aansluiting in de woning krijg, krijgen die dan een ander EAN nummer of gewoon dezelfde en resetten ze de meterstanden ofzo?
Je moet altijd een leverancier hebben, dat is ongeacht bouwstroom of vaste aansluiting. Ik weet niet wat je hebt aangevraagd bij je nutspartij, soms is het makkelijker om een vaste aansluiting los aan te vragen, in andere gevallen verhuizen ze de bouwaansluiting. Dat zal in overleg met de aannemer en nuts-aanleg moeten.
Dirtbiter schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:48:
Nog een vraagje in de discussie QualityFlow vs ander gebalanceerd systeem:

Er wordt van de QF gezegd dat er minder leidingwerk nodig zou zijn (o.a. door Señor Sjon in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2").

Een argument van onze installateur/aannemer om voor een ander gebalanceerd systeem te gaan was juist dat de QF meer leidingwerk nodig heeft.

Nu is het natuurlijk zo dat een QF maar 1 aanvoerleiding heeft, en voor iedere ruimte een afzuig leiding.
Bij een meer traditionele ventilatie is dat 1 aanvoer, 1 afvoer die zich later splitst.

Is het dan inderdaad niet zo dat dicht bij de WTW unit en bij de kanalen van verdieping naar verdieping er meer leidingwerk nodig is voor een QF, omdat bij een ander systeem daar maar 2 (grotere) leidingen moeten?

Of maakt dat netto niet uit, omdat je het oppervlakte van de leidingen toch nodig hebt, en het totaal even groot is?

Het probleem zou hem bij ons zitten in de sparingen die gemaakt moesten worden in de breedplaat om de kanalen van de ene kant van het huis naar de andere kant te laten gaan, en voor de kanalen om van de 2e verdieping naar de 1e en bg te gaan.
Als er zoveel 80mm buizen van een QF naast elkaar door de vloer moeten om naar een stijgschacht te gaan, zou dat ten koste gaan van de vloersterkte.

Iemand hier ideeën over of ervaring mee?
Ja, want er zijn ook koekenbakkers die een lus maken met aanvoer of retour en het via de ventielen in het plafond inregelen. Voordeel bij QF is dat je dus geen overspraak hebt (je kan de ene ruimte horen in de andere ruimte via de ventilatiekanalen). Het grote voordeel is gewoon dat de aanvoer veel makkelijker is geregeld. Daardoor kan je het ook vaak in bestaande bouw toepassen (ik overweeg een QF in een bestaande woning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb verhuizing aangevraagd. Als je een nieuwe aansluiting doet, moet je de andere af laten sluiten, dat ook weer geld kost.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 24 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic