Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.162 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Goed, zoals aangegeven zou ik hier eens een wat uitgebreidere post doen met onze plannen.

Members only: huisinfo
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:02
Boeie schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:57:
Goed, zoals aangegeven zou ik hier eens een wat uitgebreidere post doen met onze plannen.

***members only***
Het eerste dat met opvalt is je inloopkast, hoe breed is die? Op eerste gezicht lijkt het of er niet echt iets in past als je er ook nog zelf in wilt.

Al dat zwart wordt hout? Dat moet je dus om de paar jaar schilderen? Is daar geen onderhoudsarme vervanging voor?

[ Voor 13% gewijzigd door Artbij op 11-12-2017 11:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Dirtbiter schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:48:
Het probleem zou hem bij ons zitten in de sparingen die gemaakt moesten worden in de breedplaat om de kanalen van de ene kant van het huis naar de andere kant te laten gaan, en voor de kanalen om van de 2e verdieping naar de 1e en bg te gaan.
Als er zoveel 80mm buizen van een QF naast elkaar door de vloer moeten om naar een stijgschacht te gaan, zou dat ten koste gaan van de vloersterkte.

Iemand hier ideeën over of ervaring mee?
Wij krijgen ook een spleet in de breedplaat vloer voor alleen QF buizen. Die komen naast elkaar in een Schacht, dus alle 80 mm pijpen

Van 1e naar 2e zijn het er 6 (in de breedplaatvloer die de 1e verdieping is zitten de BG ruimte ventielen uiteraard 2 keuken, 2 woonkamer, tech ruimte en WC)

Dat is dan een spleet van 100 x 600 mm of zo.
Een trapgat is stukken groter en dat zit ook in de meeste huizen. Als ik de vloer tekeningen krijg zal ik ze wel plaatsen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
En in principe gaan WC leidingen (rond 110) ook over de vloer. Het is even rekenen en tekenen, maar het is altijd wel passend te krijgen. :)

In bestaande bouw is veel spannender. >:)
Slaapkamers is makkelijk, die kunnen door de houten vloer van de vliering heen. De keuken heeft al een MV ventiel, maar zit samen met het WC-ventiel. De woonkamer heeft wel een open verbinding met de keuken, maar ook hier zal een ventiel bij moeten. Wellicht een afzuigpunt mee laten lopen met het haardkanaal, dan heb ik 1x woonkamer, 1x keuken (samen met WC) en alle slaapkamers. Aangezien dit huis geen ventilatieroosters in de ramen heeft en alleen MV, sowieso een verbetering. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
jacovn schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:48:
[...]

Wij krijgen ook een spleet in de breedplaat vloer voor alleen QF buizen. Die komen naast elkaar in een Schacht, dus alle 80 mm pijpen

Van 1e naar 2e zijn het er 6 (in de breedplaatvloer die de 1e verdieping is zitten de BG ruimte ventielen uiteraard 2 keuken, 2 woonkamer, tech ruimte en WC)

Dat is dan een spleet van 100 x 600 mm of zo.
Een trapgat is stukken groter en dat zit ook in de meeste huizen. Als ik de vloer tekeningen krijg zal ik ze wel plaatsen.
Daar heb je gelijk. Volgens mij ging het ook meer over het tracé van de unit naar die schacht, waar alle pijpen naast elkaar liggen. Als je 8 ruimtes hebt + een aanvoer, dan heb je dus een 9x80mm = 72cm breed 'pad' over de lengte van je breedplaat liggen, van ook 8cm hoog. Dat geeft een behoorlijke zwakte aan je plaat. Met een beter ontwerp of betere plaatsing van de unit/schacht had dit voorkomen kunnen worden. Of veel dikkere vloeren natuurlijk...

Overigens is bij ons het trapgat wel gemaakt van dragende kalkzandsteen muren, dus daar worden de breedplaten volgens mij opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Ons traphuis zit midden in lengte richting huis. Daar staat ook meterkast in de hal en daarboven is relatief erg grote overloop.
We dikken de muur 10 cm op met een koof die desnoods 2 meter breed is. De vloerverdeler voor 1 hoog komt er ook in te zitten in een inbouwkast.

Het issue bij ons worden I profielen die in de vloeren komen om de overspanning te ondersteunen. Die delen (groot) stuk van huis in lengte richting in tweeen. Daartussen in zouden dan de luchtpijpen in de vloer moeten lopen als de ventielen in de andere helft moeten (zal niet wenselijk zijn er een rond 80 mm gat in te maken). Maar volgens mij hoeven ze dat niet. Ik heb de detail tekeningen nog niet gezien, dus ik weet het niet precies.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:42
@Boeie Mooi ontwerp! Dampopen en luchtdichte schil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
kabuer3 schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:03:
We zijn al bezig met zelfbouw met kelder, mag ik vragen hoeveel je kelder heeft extra gekost, ik bedoel de meerprijs.
De kelder is gegoten, neem ik aan.
Hoe zit de kostposten eruit, bijvoorbeeld beton, grondwerk, bemaling, vloer, trap, ventilatie, verwarming en wandafwerking.

[...]
Gegoten kelder kwam uit op 23.000€ incl btw voor een kelder van 10x10x2,4m.
Grondwerken voor uitgraven kelder, afvoer grond en groen verwijderen 5200€ incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Boeie schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:57:

***members only***
Intgressant huis, vooral de buitenkant.

Maar boven wordt het echt te klein. Een slaapkamer van 9,7m2 met een 2-persoonbed erin, dat past alleen op tekening. In werkelijkheid komen er ook nog kasten en stoelen in een kamer.

Het meest voor de hand zou het toevoegen van het deel tussen as C-D bij de bovenverdieping zijn. Dan heb je 2 m extra voor de 3 kamers, dat gaat echt schelen.
Daarnaast zou ik bovenaan de trap wat meer ruimte maken, je moet nu meteen de hoek om (dat 2-persoon bed krijg je niet eens naar binnen :) )
Als je de badkamer 1m naar links schuift en de WC in het hoekje bij as E//6 plaatst, ontstaat er meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
artbij schreef op maandag 11 december 2017 @ 11:40:
[...]

Het eerste dat met opvalt is je inloopkast, hoe breed is die? Op eerste gezicht lijkt het of er niet echt iets in past als je er ook nog zelf in wilt.

Al dat zwart wordt hout? Dat moet je dus om de paar jaar schilderen? Is daar geen onderhoudsarme vervanging voor?
Inloopkast is nog breed genoeg, maar is maar 1 kastenwand aan de linkerkant (witte strook).

Dat 'zwarte' wordt hout, Dura sidings Patina wil ik hiervoor gaan gebruiken in de kleurtoon Schiefersgrau. Hout is verduurzaamd en behandeld dat het de komende 15 jaar niet geschilderd hoeft te worden. Het is ook niet het idee dat dit telkens geschilderd moet worden, we willen wel een beetje een natuurlijk materiaal.
aikink schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:12:
@Boeie Mooi ontwerp! Dampopen en luchtdichte schil?
Dampopen. Houtvezel of cellulose isolatie.
MeTooPV schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:22:
[...]

Intgressant huis, vooral de buitenkant.

Maar boven wordt het echt te klein. Een slaapkamer van 9,7m2 met een 2-persoonbed erin, dat past alleen op tekening. In werkelijkheid komen er ook nog kasten en stoelen in een kamer.

Het meest voor de hand zou het toevoegen van het deel tussen as C-D bij de bovenverdieping zijn. Dan heb je 2 m extra voor de 3 kamers, dat gaat echt schelen.
Daarnaast zou ik bovenaan de trap wat meer ruimte maken, je moet nu meteen de hoek om (dat 2-persoon bed krijg je niet eens naar binnen :) )
Als je de badkamer 1m naar links schuift en de WC in het hoekje bij as E//6 plaatst, ontstaat er meer ruimte.
De indeling boven staat nog 'open'. De 2-persoons bedden zijn ingetekend maar buiten de ouderslaapkamer worden dit kinderkamers.

Dat open deel aan de achterzijde blijft. Is inderdaad praktisch mooier maar we willen dit graag als ontwerpelement van het huis. Het huis was eerst 2 meter langer maar dat hebben we ingekort.

Bij de trap boven, daar denk ik ook nog over na. Wellicht de ouderslaapkamer anders maken waardoor je nog wat meer ruimte krijgt op de overloop, maar ik wil ook een niet te grote overloop aangezien ik dit zonde van de ruimte vind.

Andere oplossing zou zijn om de badkamer links bovenin (ruimte 23) te doen. Dan een open werkplek op de overloop, maar dit vind ik niet mooi + praktisch, met kinderen (er is er eentje op komst en ik verwacht dat er op termijn nog wel 1 bijkomt) en thuiswerken is dit gewoon te rumoerig.

Overigens wonen wij nu in een woning met 2 slaapkamers van 10m2 en 1 van 6m2. Niet heel ruim, maar die van 10m2 zijn prima als 1-persoons/kinderkamers (gebruiken wij nu als 2pers slaapkamer). Het is voor ons nooit een doel geweest een heel groot huis neer te zetten, maar bruikbare ruimtes.

Members only:

[ Voor 9% gewijzigd door Boeie op 11-12-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
aikink schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:00:
@rspoe @NDF82 Dat zijn de VanderSanden Morvan en Marron, in combinatie met een doorgestreken zwarte voeg van Remix.

@mistaoutlaw Heb je detailtekeningen van de architect op die punten? Of is dat categorie in het werk te bepalen? En zo'n 3D aanzicht met strakke aansluitingen ziet er dan wel leuk uit, maar hoe wordt de waterkering gemaakt vanaf het platte dak van de carport naar de opgaande verdiepingswand? Meestal wordt de dakbedekking een stuk verticaal opgezet, daarover stucwerk wordt het denk ik niet.

Detail zal er dan ongeveer zo uitzien.
De architect heeft alleen dit detail gemaakt van de luifel (boven de voordeur / aan de carport):
detail_luifel
artbij schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:40:
[...]

In zo’n ontwerp staat heel veel niet. Dit soort dingen ga je meer tegenkomen.

Maar als je iets wilt verhalen moet je natuurlijk wel schade hebben.

En van die ene cm ga je nooit last hebben, als je er eenmaal woont. Wij maken ons ook druk om veel details die ons later nooit meer op zullen vallen.
Thanks, ok ik begrijp dat het een lastig verhaal is om iets te "verhalen". Helaas.
nokiaan958GB schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:35:
[...]

Heel leuk ontwerp!
Alleen jammer van de carport waar het je op het eerste gezicht nooit lukt in 1x uit te rijden via je oprit. Het je niet meer mogelijkheden aan de zijkant?

dilataties hoef je je geen zorgen over te maken. Die kunnen (met uitzondering van de bovenkant) nagenoeg onzichtbaar afgewerkt worden.
Thanks voor het compliment!
Het wordt inderdaad krap aan, maar ik heb goede hoop (gebaseerd op het e.e.a. uitzetten met touw op de kavel :9 ) dat het toch goed gaat komen met het inparkeren en er uit rijden.
Oefening baart kunst.
We hebben toch gekozen voor de optie van het doortrekken van de isolatie.
Dan is het in ieder geval allemaal van hetzelfde materiaal dus hoeven de dilataties niet.
Het zou zonde zijn om op 1200 euro het ontwerp niet te maken zoals het bedoeld is.
MeTooPV schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:58:
[...]

Zou eerder aan de architect vragen om over dilataties na te denken. Geisoleer of ongeisoleerd, het lijkt mij een grote uitdaging om die gevel geheel gestuct / ongescheurd uit te voeren.
De carport blijft altijd een relatief los element. Is toch niet erg als er bij de aansluiting iets van een dilatatie/ voeg blijft bestaan? Je gaat toch niet de onderzijde van de carport meenemen in stuicwerk? En bovenzijde is dakbedekking. Isoleren lijkt me weinig zinvol. Carpoort krijgt grootste belasting uit wind.
Nou, de gevel gaat wel degelijk volledig gestuct worden.
De plek van de dilatatie is dusdanig dat wij het erg lelijk vinden.
Daarnaast zou de dilatatie 1 cm worden.
De onderzijde van de carport gaat wel degelijk meegenomen in het stucwerk.

Edit: nog een toevoeging in het kader van lessons learned...
Vorige week is de gemeente de kavel komen uitzetten.
Daarna is de aannemer aan de slag gegaan met het uitzetten van het huis.
Zoals gemeld worden deze week de heipalen geslagen...
Wat blijkt: het huis is niet goed gepositioneerd op de kavel (althans op de tekeningen van de architect).
De kavel is in zijn autocad 15.7 meter breed, terwijl deze eigenlijk 15.5 is (stond ook zo in het kavelpaspoort...).
Daarnaast heeft hij mijn huis 6 cm te ver naar voren gezet (buiten de bouwenvelop).
Als laatste heeft er een wijziging plaatsgevonden in de dikte van het isolatiemateriaal, die de architect zou verwerken maar blijkbaar heeft hij alleen de maten handmatig aangepast, zonder de daadwerkelijke dikte aan te passen. Al met al is ons huis 4 centimeter breder geworden aan beide kanten, maar niet door de architect binnen de bouwenvelop verplaatst.

Gelukkig heeft mijn aannemer dit gezien en het verder met de gemeente geregeld.
Die hadden er uiteraard (maar toch gelukkig) geen problemen mee als we in de bouwenvelop gaan bouwen :)
Lesson learned: vraag de autocad op van je architect en meet alles zelf na 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door mistaoutlaw op 11-12-2017 15:32 ]

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dirtbiter schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:09:
[...]

Daar heb je gelijk. Volgens mij ging het ook meer over het tracé van de unit naar die schacht, waar alle pijpen naast elkaar liggen. Als je 8 ruimtes hebt + een aanvoer, dan heb je dus een 9x80mm = 72cm breed 'pad' over de lengte van je breedplaat liggen, van ook 8cm hoog. Dat geeft een behoorlijke zwakte aan je plaat. Met een beter ontwerp of betere plaatsing van de unit/schacht had dit voorkomen kunnen worden. Of veel dikkere vloeren natuurlijk...

Overigens is bij ons het trapgat wel gemaakt van dragende kalkzandsteen muren, dus daar worden de breedplaten volgens mij opgevangen.
Je hebt er vier op de eerste en vier op de begane grond bv. Die kunnen in de regel in een schacht en eventueel boven de vloer in de technische ruimte aan de QF gekoppeld worden. Met wat extra wapening kom je een end. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
Nou heb een aanmelding van energieleverancier voor de bouwaansluiting. Dat was met een belletje naar mijn huidige leverancier in 5 min gepiept.

Ik zie alleen dat ze het termijnbedrag inschatten op 97 euro. Dat lijkt me wat veel voor enkel wat bouwstroom. Wat betalen jullie per maand aan kosten voor de bouwstroom?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
GAEvakYD schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:20:
Nou heb een aanmelding van energieleverancier voor de bouwaansluiting. Dat was met een belletje naar mijn huidige leverancier in 5 min gepiept.

Ik zie alleen dat ze het termijnbedrag inschatten op 97 euro. Dat lijkt me wat veel voor enkel wat bouwstroom. Wat betalen jullie per maand aan kosten voor de bouwstroom?
geen idee nog, maar je kunt toch gewoon zelf je voorschotbedrag omlaagzetten, en alles wat niet gebruikt wordt krijg je terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
@mistaoutlaw Wil je degene die de maten heeft aangepast maar niet het detail namens mij een schop onder z'n ... geven? Het is zo ook vragen om bouwfouten. :(

@GAEvakYD In het begin zal het meevallen, maar als je op het eind een heater gebruikt om het drogen wat te versnellen, reken maar dat de meter dan lekker doordraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Bronbemaling is ook prijzig :). Dus kan wel wat oplopen.

Stroom is bij mij wel het laatste waar ik aan denk mbt kosten. Die paar tientjes zijn verwaarloosbaar op het totaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Artbij op 11-12-2017 21:57 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Net de eindafrekening ontvangen. Na 6 maanden bouwaanaluiting krijgen we Eur 9,- terug.

Voor een 3x35a aansluiting was het maandbedrag Eur 150,-

De hoge kosten zitten met name in het vastrecht voor de hogere fase aansluiting.

Uiteraard is onze definitieve aansluiting teruggezet naar 3x25a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49

Hier is iets van 9500 kWh verbruikt gedurende de bouwtijd van 7 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Check, dan laat ik hem lekker op 95 euro staan. Het gaat om 3x25a en geen bronbemaling etc maar toch. Liever iets terugkrijgen dan moeten bijbetalen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik denk zelfs dat €95 te weinig is zodra er heaters aangaan. Voor dat bedrag neem je ~475 kWh af. Een bouwheater verbruikt al snel 2,5 kWh, dat is 50 cent per uur, €12 per dag, €372 per maand wanneer de heater 24/7 aanstaat (wat vaak wel aan te raden is ivm vocht). Dan heb je ook nog het overige verbruik (lampen, opladen van accu's en andere elektrische apparatuur).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Wij hadden de bouwstroom (gelukkig) bij de aannemer in zitten.

Per ongeluk kreeg ik de afrekening te zien, en voor bouwstroom was het een bedrag van € 1600,00 (September tm mei).

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een lamp voor onze technische ruimte, maar die bestaat eigenlijk helemaal uit een schuine kant (dakplaten). Hebben jullie nog tips :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

Betaald iemand wel eens een aanbetaling vooruit? Ik ben aan het bekijken hoe ik voor het einde van het jaar kosten kan besparen en een vooruitbetaling behoort tot die mogelijkheden (minder lasten in box 3). Een risico wat ik zie is het omver donderden van het bedrijf, al lijkt me vandaag de dag onwaarschijnlijk. Zien jullie andere mogelijkheden?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
NDF82 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:36:
Betaald iemand wel eens een aanbetaling vooruit? Ik ben aan het bekijken hoe ik voor het einde van het jaar kosten kan besparen en een vooruitbetaling behoort tot die mogelijkheden (minder lasten in box 3). Een risico wat ik zie is het omver donderden van het bedrijf, al lijkt me vandaag de dag onwaarschijnlijk. Zien jullie andere mogelijkheden?
Zitten die bedrijven te wachten op extra cash net voor het nieuwe jaar?

Mijn bouw zou ik wel vooruit durven betalen. Keukens en badkamers heb ik meer moeite mee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:55:
[...]

Zitten die bedrijven te wachten op extra cash net voor het nieuwe jaar?

Mijn bouw zou ik wel vooruit durven betalen. Keukens en badkamers heb ik meer moeite mee.
Het zou om de hoofdaannemer gaan. Heb het nog niet gevraagd, wilde het eerst even hier posten voordat ik bel... Ik kan eventuele nadelige gevolgen moeilijk overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:57
Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:35:
Wij hadden de bouwstroom (gelukkig) bij de aannemer in zitten.

Per ongeluk kreeg ik de afrekening te zien, en voor bouwstroom was het een bedrag van € 1600,00 (September tm mei).

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een lamp voor onze technische ruimte, maar die bestaat eigenlijk helemaal uit een schuine kant (dakplaten). Hebben jullie nog tips :?
Hangende tl geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22
@Boeie Mooi ontwerp! Wij hadden zo'n beetje dezelfde eisen voor de 1e verdieping (op de WC los na) :). Qua begane grond zou ik de woonkamer nog wat vergroten, de keuken is nu groter dan de woonkamer en ik denk dat het tegen gaat vallen qua loopruimtes als ik het zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het gaat om onderstaande ruimte, bovenin zie je wel de stroomkabel bungelen voor het lampje, maar kweet nog niet goed wat ik er in moet hangen.

Een hanglamp lijkt mij niet handig.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/333ep2h.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:11:
[...]

Het gaat om onderstaande ruimte, bovenin zie je wel de stroomkabel bungelen voor het lampje, maar kweet nog niet goed wat ik er in moet hangen.

[afbeelding]
€3,50 bij de Hornbach.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/492/469/42/DV_8_8558675_01_4c_DE_20130220060606.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wandlampje links van de deur aan de binnenkant, bv die arbij laat zien of een lage plafonniere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wel een heel simpel lampje, maar wel doeltreffend waarschijnlijk :P

Zal ik die zo in de dakplaat kunnen schroeven :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:17:
[...]

Wel een heel simpel lampje, maar wel doeltreffend waarschijnlijk :P

Zal ik die zo in de dakplaat kunnen schroeven :?
Zeker, ding weegt niets. Korte schroefjes erin en klaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 01:56
[...]

[afbeelding]
Even jouw vraag kapen, maar ik ben wel geinteresseerd in het type buis waarmee je die bocht gemaakt hebt op die foto.
In ons ventilatie-systeem werd er gebruik gemaakt van flexibele buizen zoals deze maar die zorgen voor ongelooflijk veel lawaai.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
whoami schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:20:
[...]

Even jouw vraag kapen, maar ik ben wel geinteresseerd in het type buis waarmee je die bocht gemaakt hebt op die foto.
In ons ventilatie-systeem werd er gebruik gemaakt van flexibele buizen zoals deze maar die zorgen voor ongelooflijk veel lawaai.
Om eerlijk te zijn geen flauw idee, heeft de installateur er in gemaakt, en ik heb geen last van lawaai.

Misschien dat iemand anders in dit topic het "herkent" :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
Begane grond vloer ligt er bijna ;)

Had verwacht dat het later zou gebeuren ivm. sneeuw. Zou het nog enige nadeel hebben dat het nu erop komt?

Met cement bijv. begreep ik dat een beetje regen juist goed is na het storten..

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
xminator schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:57:

Had verwacht dat het later zou gebeuren ivm. sneeuw. Zou het nog enige nadeel hebben dat het nu erop komt?

***members only***
Regen is goed voor beton.

Uitharden van beton is een chemische reactie waar water voor nodig is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:24:
[...]

Om eerlijk te zijn geen flauw idee, heeft de installateur er in gemaakt, en ik heb geen last van lawaai.

Misschien dat iemand anders in dit topic het "herkent" :?
Waarschijnlijk een spiralo variant. Daar zijn zoveel soorten in, geïsoleerd wel/niet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Road-runner83 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:01:
@Boeie Mooi ontwerp! Wij hadden zo'n beetje dezelfde eisen voor de 1e verdieping (op de WC los na) :). Qua begane grond zou ik de woonkamer nog wat vergroten, de keuken is nu groter dan de woonkamer en ik denk dat het tegen gaat vallen qua loopruimtes als ik het zo bekijk.
Dank voor het compliment!

Wij vinden dit juist prima. Leven meer in de keuken, vandaar ook de keuze :) Ze zijn ongeveer identiek qua afmeting. Bij elkaar is het 60m2, dus moet ruim genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
In beperkte mate, afhankelijk van de te behalen sterkte- en milieuklasse. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
[...]

Een ledstrip zodat je overal licht hebt, ook achter de wp en boiler. Kan handig zijn als je in het donker een keertje wat moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
@whoami Spiralo, spiralobuis of spirobuis. Drie benamingen voor hetzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
xminator schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:57:

***members only***
Van mensen die zonder helm onder een hijskraan staan zou ik NIKS geloven, nooit.

Beton moet natuurlijk niet uitdrogen door warmte, maar op de bouw water toevoegen is zeker ook niet de bedoeling. Een stortbui is echt geen kwaliteitsverhoging.

PS: als opdrachtgever ben je in Nederland mede verantwoordelijk voor veilig werken op de bouwplaats.

[ Voor 7% gewijzigd door MeTooPV op 12-12-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:44
MeTooPV schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 21:52:
[...]

Van mensen die zonder helm onder een hijskraan staan zou ik NIKS geloven, nooit.

Beton moet natuurlijk niet uitdrogen door warmte, maar op de bouw water toevoegen is zeker ook niet de bedoeling. Een stortbui is echt geen kwaliteitsverhoging.

PS: als opdrachtgever ben je in Nederland mede verantwoordelijk voor veilig werken op de bouwplaats.
Een stortbui tijdens het storten van beton niet nee..

Ik was niet op de bouw aanwezig op dat moment, kreeg dat plaatje door van een ander.. Gezien ik zelf noch de kennis noch de kunde bezit heb ik een bouwbedrijf ingeschakeld. Hoe ze daar normaliter staan of doen kan ik niet altijd in de gaten houden.

Echter als ik het zie zal ik het melden.

[ Voor 3% gewijzigd door xminator op 12-12-2017 22:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09
Bij deze het ontwerp waar wij mee bezig zijn voor onze kavel :) Eerste tekening van de architect en mijn eigen uitwerking daarvan in Sketchup

De uitgangspunten waren:
- niet te groot (wij zijn met zijn tweeen en dat blijft zo)
- geen loze ruimte
- gelijkvloers
- verhoogd huis (+/- 50cm) met "zwevende" terassen

In eerste instantie wilden we het hele huis voorzien van een zadeldak met hoek 25 graden (en nergens een "plafond") maar helaas vereist het bestemmingsplan dat we een dakhoek van 45-55 graden toepassen op het "hoofdgebouw". Dat hebben we nu opgelost door boven de slaapkamer/badkamer een 50 graden dak te zetten zodat daar boven nog een enigzins bruikbare vide-achtige ruimte ontstaat (open plafond in de hal). Wij hebben geen strikte functie voor deze ruimte, behalve dan een werkplek (beide thuiswerkers) - en opslag...

Exacte toepassing van glas/ramen wordt nog uitgewerkt door de architect, maar er zal veel glas zijn en toepassing van hout. Dak wordt voorzien van vlakke pannen, met knikpannen en pannen op de zijgevels. De kopgevels worden in verduurzaamd hout uitgevoerd.
Binnen een betonnen vloer, schuifdeuren daar waar mogelijk en bij voorkeur geen wit gestuucte muren (wat dan wel is nog niet bepaald :) )

Misschien maken we wat keuzes die jullie niet zouden maken, maar wij zijn vrij enthousiast over dit "eerste" ontwerp (zoals een relatief klein huis op een groot stuk grond, dat is voor ons juist de bedoelign ;) )

(Voor aan de straat staat nog een bosje op ons terrein, dat staat niet ingetekend. Blijft wel staan)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gbGfhH9OOEtHCHU2lAMNN9Nc1EuMZTGfryUJkjdLmY4AR65NDGAfUjOvq3dJ-gb5URB-2dj6HDILUWFIQI-ZgqeavJY_L9rX2hOo6gJU3ZXtHdVAyylOpcqn5NkNouyueuH69N9JATeVTsM3Mj8Ach1_TvYorHUEBO8gaAzAIJwYbhs75G9EOliPTbCkuxXPWn4jMAAOo4XEXIfp96nHanBWnP693Mq4q-hiGrXoIldqIv2-jCfMTjqfnh3kai245wQQrOgNNe7LrRtu2WvcmWP9stzx0Sal89mSpfBnz1RBlE1hCMPiNu5goBB9-GoNtkKVwnf0ooSW9smJ20d06XlSPA3BciRmsDLyV9YMupCzPYq1bys4gJgX7aRQ0ZDMTr6F0bf8kApHGs3tZo22axhkvB6DaezN-KUKpVbSekmzqQN4w2iWSdboDOYCmAmwSjJvxcFDUD8reO1lVlkQqkIV5Ta08qAJ80mQUOzXs7B_wcYbKZtHThz2Br4mu5Wr-joI2AIFD-xPfQLw-LrevO8B7r38ZaBofDDqYRKLJJ6lUb3K4Bs0EVAI0ihAWAd7556b2KnWjMOFw83M0PlJh1WdnFP5RpP0G1MyMKoQ27k=w1100-h619-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/YcIDijVlS70u64-a6XzFTKkjnrAv8sBeVN1liLRtIAY9eWjUiGVtcxd0L2U3YOk2dKRorZxaIpp44aAR7VNKAsKRbo-ywcRE1GXPqN3W1jIyFH3GSdExBU0cFlGYvu4b35GgHgmh1_Jnedfv5gbmt42AhA96tG7VIC7-mj44_scLom7fhDYyVri0XOamhb_XKLBR1wHxFZds1x5yOPg5tb6XwTuWgU3WzZczRPJ66xo8DWAFrFcOkSxGx_iQ2RPb8hOk_CfTIE2vUdnp98W7MCniLax4RwsSgLCFzChL3_GNMm0pp-6L7NiSFn-kx40EsBG0niZDlR6711DHmyQVBE--J958HMsCYD4smvRwzlREnNZjGBZ33e49UIQFgdDbn8g6CcrJhTsDTlwSXf1I4sSZ5MvJUfuBETcrt9WEC96p8NBCPq6vRBM9M-1TBkuqQoR-ENpBMYoEj8MAIEZzp7-Mg08KZ5QYdFYQ5GlobrCD1SebhojMPcCaKSCYUu4cGQTv2qi-uabCDs5wMI4BrQfMrq0uJBhXTyr7DNnVBFN5qf9Mq0-umJtsLV-nTtWHhSoq1Ixo1E-yv9cae9MiCtdOKNiPQbn8DxBMin84hSHLgpaQHxqSoCPcUdB5d60xaAK3gpAhkPi2nqWbU00wFIpJMB8VcNkf7DuN=w1100-h735-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/XGO1QzF0YYb72i15kiHKZxj6xOFeIT1-uhjd8yLHPDMwdHOz8E5cdEt7-TBHPAICXrvMEzh1zifAkdPmVedfrai5JXz48m0a32JVdcbQm7Ace4utoVvryx5SUilfshdl3lMdZLJ7mlbTFss1o9Ovq_iPFq3pjZ9bsUgGUcBCikyzm3zb2nu_BNfZjVzyirYWR0N9F0Wkv4CqoqHFpYIyPdlwtMcf9vm3-IqOZypxKDAi61kKhD06jTRgm6D7UORIKsYvaTo29-K7kgrcejU7gvmAaKAu0Nh-1b1YFjAfz4wnpbZwPtZudVvT-9Sw2WUPu_h4Z09VXMHmYdX8E2-8gxcZYI4Kz6UyFjOPuA3VngzUBD5RRvjR3WRSIsedsjPvFlfvAXXUK0TTWfNb4ef1pg4XqfqyVifyJYzv5oumNgSa_UN3kSzxNjUB7gn-xWHmXbTzJo6k9m7ur5VYee99ozG7DZgvU0KVPBK7apa85VpRTEntd5CcLgtBR8igUHbLJJ7YHHH7lFTKZWpZD-HJtQ8_ADB-0kvii8JzbkzOal1me6jBO89tnI7-A8a152zwfOZhSkOJsxm_4ND1RugKeHOlLt778wqEVBdMXF4wzpI=w1100-h772-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/J7AWZuEY8mrBNKrBlGXsF2dgqVaFCEt5G-b1CGZWKMZRabj_ARYMXkeEHvL_i_2NbxeNUduo4sqi6a94iuTnLV4nJORQ_VlbuG6ysu9rlz3cyydJAnTk4K5YGmQH6N_MYW32f7AElWsvfSXKxG0Q9C4LhBFDb7SuEB26PsfRyf09aBEx1oK8KG6bRA_phyEvs3TCHFBUHAhBJiEonYyTIRB62afjv69UV_c5Q4Sl4k__hukDewzPYUjZrVpwQmog8MPwMEvHKO0kaBwd_jfq7dKK-M5S9lHaAD8SU4PfznRzkBIAv53UvyzbIyfkKVVkTOPCczF4locFgF3iBnHp_sevNZ7Bb9SozjMidfKWRI7OLE0WqAZcbFqyliIecqFRW65yFG0ciPLIKV_ZbG8Z3G6Y4oVJfUNi5Sn0FgbN_9ht3cIGTwxrNOQzgp-OlEBuUpFDBVJnbHSx__pf3GGdnxF2tsUaCjilywCYPO3biYUVfgz1ec-kDpbT6-TAk27fsL6KcNK3znpQgrYV0KhhENBoVM6OvLmroKWLKZGzPiZnL6lKUq0nyWtrAcE1KtmWDibAP0cnPR0F8p8mB1T91vwtI5BPKs7OmF8xopxjK9VP6-wH3LlJzUoPvQYXqUcql9wYatBXlJkGJPWHR6AaOi5pC8QsDqr-tDP8=w1100-h769-no

(Tijdstip in de tekeningen is 13:00 in september)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 13-12-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Leuk ontwerp. Wat is de oriëntatie van de kavel? Ik mis wel een beetje eenheid in het ontwerp. Het zou bijvoorbeeld veel mooier zijn als beide puntjes op het huis gelijk zijn. Nu lijkt het meer een heel klein huisje met een garage eraan vast. Dus als je 2 identieke vormen zou kunnen krijgen (ook in lengte) en die dan op een mooie manier met elkaar verbinden.

Hoe het nu is voldoe je wel aan de 'eis' van jullie mbt een 25 graden dak maar als dat gewoonweg niet mag binnen de bestemmingsplannen zou ik daar vanaf stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De kavel is zuidwest/noordoost (voor/achter) georienteerd. De achterkant van de kavel ligt dus op het noordoosten. Het tijdstip van de tekeningen (schaduw) is ongeveer 13:00u.
Het lichtgroene deel van de kavel is het bouwvlak.

De eis is: het hoofdgebouw moet een dakhelling hebben van 45-55 graden.

Een 25 graden dak wordt niet uitgesloten, maar het hoofdgebouw moet dus die dakhoek (45-55) hebben.... Met de definitie "hoofdgebouw" springen we een beetje losjes om...
Ik zou het zonde vinden om de lagere vleugel ook een 6 meter hoge nok te geven (want daar komt zéker geen plafond en kost me veel te veel m3)
Aan de andere kant zou ik een plat dak heel saai vinden, dan wordt het inderdaad alleen maar een soort aanbouw.

Het hoge huis langer maken wil ik niet want dan wordt het allemaal weer veel te groot. Dit huis geeft ons ongeveer 115m2 en dat is ruimschoots voldoende (aangezien we nu prima wonen op 44m2...)
We hadden eerst een langwerpig ontwerp van een schuurwoning, waarbij alle gebruiksruimten ook beneden waren, maar daar kregen we een veel te grote bovenverdieping en waren we dus alleen maar m3 aan het genereren.

De inspiratie komt een beetje hiervan al zal het materiaalgebruik bij ons wat anders zijn
http://www.contemporist.c...30s-home-phoenix-arizona/
Afbeeldingslocatie: https://www.contemporist.com/wp-content/uploads/2016/11/contemporary-house-extension-261116-1220-01.jpg

De openheid zal duidelijk maken dat het geen garage is ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 13-12-2017 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Je mist wel het gevoel van ruimte, wat het voorbeeld wel heeft. Ik denk dat dat vooral komt omdat je hoofdgebouw lager is dan je bijgebouw. De uitstraling is daardoor heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
Ik volg dit topic al geruime tijd met grote interesse.
Ook ik ben begonnen met het bekijken wat de mogelijkheden zijn om een nieuwe woning te laten bouwen.

Wat ik me af vraag is wat jullie ervaring of advies is in het contact met de gemeente.

Het perceel waar ik op wil bouwen is in bezit van familie en hier staat momenteel een oude woning op. Deze woning dient gesloopt te worden.
Het bestemmingsplan op het perceel heeft niet volledig de bestemming wonen. Dit zal dus aangepast moeten worden. De gemeente weet hier van en heeft toegezegd hierin mee te werken.
Ik heb eerder al eens een gesprek gehad met een bouwbedrijf, deze wil dit traject met de gemeente graag uitvoeren.

Wat is jullie advies of ervaring hiermee. Is het handig om door een bouwbedrijf te laten doen (ik wil me natuurlijk niet afhankelijk maken van deze bouwer) of kan ik dit beter door een adviseur of architect laten uitvoeren. Of misschien wel gewoon zelf?
In een later stadium zal er ook nog eens een welstandsgoedkeuring en bouwvergunning aangevraagd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
CrashOne schreef op woensdag 13 december 2017 @ 18:34:
Je mist wel het gevoel van ruimte, wat het voorbeeld wel heeft. Ik denk dat dat vooral komt omdat je hoofdgebouw lager is dan je bijgebouw. De uitstraling is daardoor heel anders.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Het oogt van buiten misschien klein, maar we maken dan ook geen groot huis. Als ik de ruimtelijkheid van het voorbeeld wil evenaren moet ik een groot (groter) huis bouwen met meer m3 en dat is niet ons doel. Ik ben zeer gefascineerd door tinyhouses.

De ruimte met de woonkamer/keuken wordt in de nok 3,5 - 3,6m hoog. Dat is gewoon heel hoog plafond. Daarnaast komt in de voorgevel een raam van 4m breed, de achtergevel wordt een volledige glazen pui tot in de nok en in de zijgevel aan de tuinkant komt een grote schuifpui en nog meer glas. Eventueel zelfs nog dakramen voor nog meer daglicht, bijvoorbeeld boven het keukenblad. En in de lange wand komt ook nog iets van glas (n.t.b.). Het zal een zeer lichte ruimte zijn.
Het is dan misschien geen grote ruimte (zeker niet als je het vergelijkt met huizen van >800m3), maar ik kan me niet voorstellen dat je daar geen ruimtelijkheid voelt.

Het andere deel, sja, dat is wat traditioneler. Een badkamer ensuite is erg mooi en open, maar lijkt mij gewoon niet praktisch (herrie van de douche).
Overigens wordt de voorgevel ook niet dicht zoals in de 3d plaatjes. De badkamer krijgt een andere indeling waardoor er zowieso in de voorgevel een raam in komt en waarschijnlijk komt er in de zijkant van de badkamer ook nog glas.
De bovenverdieping krijgt helemaal geen muren en ook meer glas dan in het voorbeeld.

En inderdaad is dat hoge deel geen groot huisblok (8 x 6m om precies te zijn), maar nogmaals, mijn doel IS om géén groot huis te bouwen.
Maar om eerlijke te zijn, ik twijfel soms ook wel of het vanaf de straat niet té klein overkomt, maar ja...ik bouw toch niet voor mensen die langs komen rijden? Ik hoef niemand te imponeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:12
@Grolsch Bij de Hornbach een ledstrip op op Alu profiel (onder 45 of 60 graden)halen met een kastschakelaar er bij. Zodra je de deur open doet een zee van licht....
Het profiel kan je dan van helemaal links naar helemaal rechts op de rachels achter je gips schroeven.

Kind kan de was doen. En jij het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

stefijn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:51:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Het oogt van buiten misschien klein, maar we maken dan ook geen groot huis. Als ik de ruimtelijkheid van het voorbeeld wil evenaren moet ik een groot (groter) huis bouwen met meer m3 en dat is niet ons doel. Ik ben zeer gefascineerd door tinyhouses.

De ruimte met de woonkamer/keuken wordt in de nok 3,5 - 3,6m hoog. Dat is gewoon heel hoog plafond. Daarnaast komt in de voorgevel een raam van 4m breed, de achtergevel wordt een volledige glazen pui tot in de nok en in de zijgevel aan de tuinkant komt een grote schuifpui en nog meer glas. Eventueel zelfs nog dakramen voor nog meer daglicht, bijvoorbeeld boven het keukenblad. En in de lange wand komt ook nog iets van glas (n.t.b.). Het zal een zeer lichte ruimte zijn.
Het is dan misschien geen grote ruimte (zeker niet als je het vergelijkt met huizen van >800m3), maar ik kan me niet voorstellen dat je daar geen ruimtelijkheid voelt.

Het andere deel, sja, dat is wat traditioneler. Een badkamer ensuite is erg mooi en open, maar lijkt mij gewoon niet praktisch (herrie van de douche).
Overigens wordt de voorgevel ook niet dicht zoals in de 3d plaatjes. De badkamer krijgt een andere indeling waardoor er zowieso in de voorgevel een raam in komt en waarschijnlijk komt er in de zijkant van de badkamer ook nog glas.
De bovenverdieping krijgt helemaal geen muren en ook meer glas dan in het voorbeeld.

En inderdaad is dat hoge deel geen groot huisblok (8 x 6m om precies te zijn), maar nogmaals, mijn doel IS om géén groot huis te bouwen.
Maar om eerlijke te zijn, ik twijfel soms ook wel of het vanaf de straat niet té klein overkomt, maar ja...ik bouw toch niet voor mensen die langs komen rijden? Ik hoef niemand te imponeren.
Je bouwt inderdaad voor jezelf, begrijp je keuzes ook wel, maar voor mijn gevoel kan je meer uit je ontwerp halen.

Hoe praktisch is het dat je de slaapkamer alleen via de badkamer kunt bereiken?

Een tip: Ga voor HR+++ glas als je zoveel glas gaat gebruiken op plekken waar je veel gaat zitten. Dat scheelt veel in comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
CrashOne schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:31:
[...]

Je bouwt inderdaad voor jezelf, begrijp je keuzes ook wel, maar voor mijn gevoel kan je meer uit je ontwerp halen.

Hoe praktisch is het dat je de slaapkamer alleen via de badkamer kunt bereiken?

Een tip: Ga voor HR+++ glas als je zoveel glas gaat gebruiken op plekken waar je veel gaat zitten. Dat scheelt veel in comfort.
HR+++ is in beeld, tnx

Slaapkamer: sja...logistiek gezien is het niet zo verkeerd: 's avonds je tandenpoetsen en naar bed, 's ochtends omgekeerd. Daarnaast is de badkamer nu bereikbaar voor eventuele gasten (die bijv. op een logeerbedje op de bovenverdieping logeren) zonder dat ze door de slaapkamer moeten.
Als ik de slaapkamer en badkamer omdraai, dan is dat laatste niet meer mogelijk. Nu bouw ik natuurlijk ook niet voor die ene gast die een keer logeert, maar ik heb de slaapkamer ook liever aan de achterzijde i.v.m. geluid van de straat (vrij rumoerig asfalt).

Ik heb er naar zitten kijken, maar als ik de slaapkamer een eigen ingang geef dan zou het hele (hoge) huis een meter langer moeten worden en die ruimte komt dan bij de slaapkamer erbij (en de bijkeuken).
Dat vind ik te inefficient.

Desondanks kan het wel zijn dat ik in een later stadium besluit het huis iets groter te maken (als het budget duidelijker is), dat is zo aangepast, en dan zou de slaapkamer een eigen ingang kunnen krijgen.

Het is overigens de bedoeling dat de badkamer een raam aan de voorzijde krijgt, dus dan heb je doorzon door de badkamer/slaapkamer. Die tussendeur blijft dus zowieso (schuifdeur)

Ik vind zelf overigens de indeling van het hoge deel iets te traditioneel "kamertjes", maar als je ruimte wil besparen ontkom je daar niet echt aan. Dat is helaas een gevolg van de eisen van het bestemmingsplan... ;(

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 13-12-2017 23:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
stefijn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:51:
[...]

Ik herken je gevoel wel. Wij hebben een afwijkend huis gebouwd (modern, voegloze stenen met kleurtekenening, pv dak) en het steekt af tegen de rest van de buurt. Er zijn dus mensen die echt mooi vinden en die het echt lelijk vinden..... Wij vinden het zelf echt mooi en daar doe je het dus voor.

Ook qua indeling komt er af en toe best commentaar. We hebben wel een groot huis, 230m2 en meer dan 800m3, maar op dit moment maar twee slaapkamers. We zijn ook maar met zijn tweeen en dat gaat niet meer veranderen. De zolder van 92m2 is mijn mancave, ik vind het geweldig. Maar sommig bezoek vind het heel raar dat er geen kamers op zolder zijn en roepen dan als je ooit wilt verkopen, dan heb je wel heel weinig slaapkamers. Tja denk ik dan, wie dan leeft (uiteraard is de zolder qua voorzieningen wel zo, dat jer makkelijk twee kamers van kan maken). Wij vonden het zelf heel belangrijk om ruim te wonen, grote kamers te hebben en aparte kledingruimte en waskamer.

Je doet het uiteindelijk voor jezelf en in jouw geval is er veel (indirecte) druk om groot te bouwen. Meer, meer is dan toch een soort sociale druk die je kan voelen.

Ik zou zeggen blijf bij je gevoel en maak daar vandaan keuzes.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

jerh schreef op donderdag 14 december 2017 @ 03:57:
[...]
Ook qua indeling komt er af en toe best commentaar. We hebben wel een groot huis, 230m2 en meer dan 800m3, maar op dit moment maar twee slaapkamers. We zijn ook maar met zijn tweeen en dat gaat niet meer veranderen. De zolder van 92m2 is mijn mancave, ik vind het geweldig. Maar sommig bezoek vind het heel raar dat er geen kamers op zolder zijn en roepen dan als je ooit wilt verkopen, dan heb je wel heel weinig slaapkamers. Tja denk ik dan, wie dan leeft (uiteraard is de zolder qua voorzieningen wel zo, dat jer makkelijk twee kamers van kan maken). Wij vonden het zelf heel belangrijk om ruim te wonen, grote kamers te hebben en aparte kledingruimte en waskamer.
Toen wij ons huis kochten, zater er 7 slaapkamers in. Nu hebben er nog 4. Twee slaapkamers zijn gewoon verdwenen waardoor we een hele mooie ruime open zolder hebben, één slaapkamer is bij een andere kamer getrokken waardoor die groter is geworden. En één slaapkamer is kleiner gemaakt om de badkamer wat ruimer te maken. Er zijn maar 2 slaapkamers onveranderd gebleven. Uiteindelijk draait het er tenslotte om dat wij in dat huis willen wonen, voor langere tijd. En hij nu aan al onze eisen voldoet (en die waren niet simpel!) Dat andere het zonde vinden, heb ik geen boodschap aan. Ik moet er tenslotte wonen, en niet zij.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
In de eerste plannen van onze woning was ook een extra slaapkamer bedacht.
Aangezien wij "maar" 2 kinderen hebben en het wat ons betreft hierbij blijft hebben wij van 2 slaapkamers 1 grote "berg" kamer gemaakt.

Wel zo ingedeeld dat mocht het nodig zijn we er alsnog 2 kamers van kunnen maken.
Nu is het een redelijke ruimte van 21,5m2, andere waren het 2 kleinere "hokjes" geworden.

Nu dus 3 slaapkamers (9m2 + 12,5m2 + 22,1m2) en 1 grote bergkamer (21,5m2)

@stefijn ik neem aan dat je deze woning gaat bouwen met het idee daar oud te worden. Als dat zo is zou ik hem bouwen zoals jullie het zelf willen en geen rekening houden met eventuele eisen/wensen van potentiële kopers.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 14-12-2017 08:12 ]

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

CrashOne schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:41:
Onze trap was vrij prijzig omdat wij wel wat wensen hadden (eiken, qua kleur gelijk aan de vloer, keepboom, doorlopende afwerking richting de vide). Ik geloof dat onze meerprijs €3.400 was (tov een twee keer een dichte eikenhouten trap).

Heb er zo geen recente foto's van, maar wel van tijdens de bouw:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Veel licht, wat via de vide het huis binnenkomt (eerder had ik al wat foto's van de buitenkant gepost).
Heb m'n eerste offerte binnen voor twee vergelijkbare trappen incl. balustrades. Totaal prijs: 23.500 incl. BTW. Vind dit echt heel erg veel of ligt dit aan mij?

• Dirtbiter
NDF82 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:31:
[...]

Heb m'n eerste offerte binnen voor twee vergelijkbare trappen incl. balustrades. Totaal prijs: 23.500 incl. BTW. Vind dit echt heel erg veel of ligt dit aan mij?
Dat lijkt me érg duur, maar alles hangt natuurlijk wel af van het formaat, materiaal (welk hout), afwerking, details, en voor de balustrades ook al deze variabelen. Kun je iets meer info geven?

• Dirtbiter
Niek_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:03:
Zag laatst een oplossing waarbij die lelijke ronde afvoer en inblaasdoppen van de MV in het plafond vervangen waren door nette ‘gleuven’ in het plafond langs de muur. Zal vast iets meer kosten maar snap werkelijk waar niet dat dit niet vaker toegepast wordt, ziet er zoveel mooier uit. Iemand bekend hiermee?
artbij schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:37:
[...]

Die krijg ik in de huiskamer. Wel fikse meerpijs, maar veel netter!
Heeft een van jullie daar een linkje naartoe? Ik ben erg nieuwsgierig.

We hebben hier ook ooit naar gevraagd, maar toen niets kunnen vinden.

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:45
@stefijn

Qua indeling vind ik het doordacht (oa weinig loze ruimtes), echter wordt (te) weinig gebruik gemaakt van de zon.

- De ruimte waar je het meest gaat verblijven (bijgebouw met keuken/woonkamer) zou ik groter maken. Aangezien je geen extra m3 wil, zou ik het bijgebouw voorzien van een platdak en het geheel breder en langer maken. Een goede/creatieve architect kan daar zeker iets moois van maken!
- Is er een mogelijkheid voor het bouwen van een bungalow?
- Een andere optie is om de functie van BG hoofdgebouw en bijgebouw om te draaien. Op die manier komt ook in de winter veel licht binnen in keuken en woonkamer. Gratis opwarming; 1 van de basisbeginselen van het passief bouwen.

Wellicht heb je hier iets aan ... : - )

Hulpmiddel om na te gaan hoe de zon op komt en onder gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/txApS8aPWYFdWZhDmbPUw9hi/medium.png

[ Voor 11% gewijzigd door SjakieZulu op 14-12-2017 10:06 ]

• Artbij
Dirtbiter schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:14:
[...]

[...]

Nope, spreek volgende week de installateur, zal het hem wel eens vragen.

Met gestrekt been.

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

[...]

[...]

Die van @artbij had ik ook nog niet voorbij zien komen. Wel deze: https://www.designventiel.nl/pages/voorbeelden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:54:
De kavel is zuidwest/noordoost (voor/achter) georienteerd. De achterkant van de kavel ligt dus op het noordoosten. Het tijdstip van de tekeningen (schaduw) is ongeveer 13:00u.
Het lichtgroene deel van de kavel is het bouwvlak.

De eis is: het hoofdgebouw moet een dakhelling hebben van 45-55 graden.

Een 25 graden dak wordt niet uitgesloten, maar het hoofdgebouw moet dus die dakhoek (45-55) hebben.... Met de definitie "hoofdgebouw" springen we een beetje losjes om...
Ik zou het zonde vinden om de lagere vleugel ook een 6 meter hoge nok te geven (want daar komt zéker geen plafond en kost me veel te veel m3)
Aan de andere kant zou ik een plat dak heel saai vinden, dan wordt het inderdaad alleen maar een soort aanbouw.

Het hoge huis langer maken wil ik niet want dan wordt het allemaal weer veel te groot. Dit huis geeft ons ongeveer 115m2 en dat is ruimschoots voldoende (aangezien we nu prima wonen op 44m2...)
We hadden eerst een langwerpig ontwerp van een schuurwoning, waarbij alle gebruiksruimten ook beneden waren, maar daar kregen we een veel te grote bovenverdieping en waren we dus alleen maar m3 aan het genereren.

De inspiratie komt een beetje hiervan al zal het materiaalgebruik bij ons wat anders zijn
http://www.contemporist.c...30s-home-phoenix-arizona/
[afbeelding]

De openheid zal duidelijk maken dat het geen garage is ;)
Leuk dat je zelf iets bedenkt Stefijn. Was al bang voor het derde groothuisbouw 13 in een dozijn huis.

Met tweeen heb je niet veel nodig, dus klein bouwen moet je gewoon doen, het huis naast jouw is ook niet zo dat jouw huis gaat wegvallen. Als je echt bouwt wat je nu tekent zal het er positief bovenuit steken, ook al is het klein.

Waarom trouwens de aversie tegen groot bouwen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
[...]

[...]

Toch maar 5sec gegoogled voor je :)

Afbeeldingslocatie: https://www.installatievakwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/575x390/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/0/3052002507640129214600.jpg

Met gestrekt been.

• aikink
[...]

Heb je de trap en balustrades ook gespecificeerd? Ken je specifieke situatie niet, maar balustrades kunnen ook flink in de papieren lopen als je kiest voor RVS onderdelen en/of glas.

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[...]

Dat is flink, dat hebben onze trappen niet gekost.

Hoeveel offertes heb je aangevraagd?

• Stefke
artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:09:
[...]

Leuk dat je zelf iets bedenkt Stefijn. Was al bang voor het derde groothuisbouw 13 in een dozijn huis.

Met tweeen heb je niet veel nodig, dus klein bouwen moet je gewoon doen, het huis naast jouw is ook niet zo dat jouw huis gaat wegvallen. Als je echt bouwt wat je nu tekent zal het er positief bovenuit steken, ook al is het klein.

Waarom trouwens de aversie tegen groot bouwen?
Tnx :) Omdat ik geen Groothuis wil bouwen ;) Ik wil buitenruimte, geen binnenruimte.

Ik wil de maandlasten betaalbaar houden (dus geen groot huis en ook geen complex ontwerp) en ik hou niet van schoonmaken (en ook niet van een huis met veel bergruimte die langzaam dichtslibt met allerlei verzamelde troep). Ik ben zeer enthousiat over de Tinyhousebeweging, en zou het geen enkel probleem vinden om in een Tinyhouse in een bos te wonen. Dat is helaas echter (op dit moment althans) slecht haalbaar vanwege de bouwregels en een kavel in een bos krijg je ook niet in deze regio. Maar om hier een Tinyhouse te bouwen...gaat ook te ver, maar een tiny huis daarentegen :)

Ik vind jaren 30 niks, en al die huizen die Selectbouw en zo bouwen... het is allemaal zo standaard. Het huis van de buren is ook veel te standaard voor mijn smaak en dat huis daar op de hoek vind ik echt zonde van het geld en de plek. Maar goed, als de eigenaar er happy mee is prima natuurlijk.

Dit was onze grootste inspiratie voor onze kavel
Afbeeldingslocatie: http://www.gevelbouw.info/wp-content/uploads/2015/12/Brouwhuis-006.jpg
Jouw ongetwijfeld wel bekend (bij Groot Speijck). Maar de dakeisen gooien roet in mijn eten...

@SjakieZulu Je punten snijden allemaal hout, maar ook de ligging is het resultaat van een aantal overwegingen/compromissen die ik helaas moet.

- Een platdak zou ik erg saai vinden (maar het is wel efficient) en gaat ook ten koste van de hoogte van de ruimte.
- Een bungalow was wat we in eerste instantie wilden maken (maar met een zadeldak met een hoek van 25 graden) echter vereist het bestemmingsplan dat het hoofdgebouw een 45-55 graden dakhoek heeft. Ik vind het zonde om de ruimte die ontstaat onder de 50 graden kap niet te gebruiken, dus komt er een kleine verdieping

- Qua orientering heb ik ook veel over nagedacht. De kavel ligt nou eenmaal op het noordoosten en ik wil maximaal het uitzicht/ tuin kunnen zien. Het beste uitzicht ligt zelfs op het noorden. De achtertuin orienteert zich wat mij betreft voornamelijk aan de noord en oostzijde, dat dicteert voor mij dat het huis beter aan de westkant kan liggen.

Ik begrijp dat een passiefhuis aan de noordzijde beter geisoleerd (en dus dichter) moet zijn dan aan de zuidzijde, maar dat zou betekenen dat ik de zichtlijnen op de straat leg. Dat gaat niet gebeuren....
Een ander "nadeel" van de kavel is dat het huis vrij ver naar achteren moet staan, wat een grote voortuin oplevert en minder achtertuin. Ik heb dus ook geprobeerd een zo groot mogelijke tuin op het oosten (noordoosten) te creeren.
Het hoge deel staat inderdaad de winterzon in de weg, maar als ik de boel omdraai orienteert het hele huis zich op de noordwestelijke kant en die is voor mijn gevoel na het noorden de minst lichtbrengende zijde.

De noordwestkant van het lage deel is vrij gesloten, maar daar komt in de winter toch al weinig zon (zuidwest ondergaande zon) en ik wil aan die kant meer privacy voor de buren links (en mijzelf).

Liever had ik gehad dat de hele kavel 90 graden gedraaid lag, maar dat is helaas niet zo ;( Je kan niet alles hebben ... Moet ook wel zeggen dat ik me redelijk beperkt voel in de vrijheid

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:33:
[...]

Tnx :) Omdat ik geen Groothuis wil bouwen ;) Ik wil buitenruimte, geen binnenruimte.

Ik wil de maandlasten betaalbaar houden en ik hou niet van schoonmaken (en ook niet van een huis met veel bergruimte die langzaam dichtslibt met allerlei verzamelde troep). Ik ben zeer enthousiat over de Tinyhousebeweging, en zou het geen enkel probleem vinden om in een Tinyhouse in een bos te wonen. Dat is helaas echter (op dit moment althans) slecht haalbaar vanwege de bouwregels en een kavel in een bos krijg je ook niet in deze regio. Maar om hier een Tinyhouse te bouwen...gaat ook te ver, maar een tiny huis daarentegen :)

Ik vind jaren 30 niks, en al die huizen die Selectbouw en zo bouwen... het is allemaal zo standaard. Het huis van de buren is ook veel te standaard voor mijn smaak en dat huis daar op de hoek vind ik echt zonde van het geld en de plek. Maar goed, als de eigenaar er happy mee is prima natuurlijk.

Dit was onze grootste inspiratie voor onze kavel
[afbeelding]
Jouw ongetwijfeld wel bekend (bij Groot Speijck). Maar de dakeisen gooien roet in mijn eten...

@SjakieZulu Je punten snijden allemaal hout, maar ook de ligging is het resultaat van een aantal overwegingen/compromissen die ik helaas moet.

- Een platdak zou ik erg saai vinden (maar het is wel efficient) en gaat ook ten koste van de hoogte van de ruimte.
- Een bungalow was wat we in eerste instantie wilden maken (maar met een zadeldak met een hoek van 25 graden) echter vereist het bestemmingsplan dat het hoofdgebouw een 45-55 graden dakhoek heeft. Ik vind het zonde om de ruimte die ontstaat onder de 50 graden kap niet te gebruiken, dus komt er een kleine verdieping

- Qua orientering heb ik ook veel over nagedacht. De kavel ligt nou eenmaal op het noordoosten en ik wil maximaal het uitzicht/ tuin kunnen zien. Het beste uitzicht ligt zelfs op het noorden. De achtertuin orienteert zich wat mij betreft voornamelijk aan de noord en oostzijde, dat dicteert voor mij dat het huis beter aan de westkant kan liggen.

Ik begrijp dat een passiefhuis aan de noordzijde beter geisoleerd (en dus dichter) moet zijn dan aan de zuidzijde, maar dat zou betekenen dat ik de zichtlijnen op de straat leg. Dat gaat niet gebeuren....
Een ander "nadeel" van de kavel is dat het huis vrij ver naar achteren moet staan, wat een grote voortuin oplevert en minder achtertuin. Ik heb dus ook geprobeerd een zo groot mogelijke tuin op het oosten (noordoosten) te creeren.
Het hoge deel staat inderdaad de winterzon in de weg, maar als ik de boel omdraai orienteert het hele huis zich op de noordwestelijke kant en die is voor mijn gevoel na het noorden de minst lichtbrengende zijde.

De noordwestkant van het lage deel is vrij gesloten, maar daar komt in de winter toch al weinig zon (zuidwest ondergaande zon) en ik wil aan die kant meer privacy voor de buren links (en mijzelf).

Liever had ik gehad dat de hele kavel 90 graden gedraaid lag, maar dat is helaas niet zo ;( Je kan niet alles hebben ...
Prachtig huis inderdaad daar. Wel veel inkijk vanaf de weg.

Als wij zelf mochten kiezen stond er ook een bungalow die meer op dat huis leek. Wij zaten echter ook met het bestemmingsplan. Ik vraag me zelfs af of al dat hout wel mag.

Mbt de oriëntatie van de tuin heb ik zelf voor noordwest gekozen. Liever inde middag zon dan in de avond. Ik ben ook wel verbaasd over je september zon inschatting of bouw je niet parallel aan de weg? Ik had zelf het idee dat die pas rond 16:00u recht op het huis staat.Voel je vrij om voor zon inschatting mijn kavel op te lopen op verschillende tijden van de dag.

Met gestrekt been.

• Artbij
Zelf ook met de trap bezig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PRGxBrLewCCSNG7fKzDhMmWB/full.jpg

Voor deze trap met essen treden en de rest vuren op keepboom moet de trappenboer 7500,- ex btw hebben.

Met gestrekt been.

• Señor Sjon
Dat is best pittig. Waarom zou je vuren toepassen? Dat kraakt en werkt alleen maar.

• Artbij
Señor Sjon schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:43:
Dat is best pittig. Waarom zou je vuren toepassen? Dat kraakt en werkt alleen maar.
Prijs. Als dit incl btw al tegen de 10k loopt, wat zou helemaal essen dan wel niet kosten.

Ik heb ook een offerte voor een compleet vuren trap. Als ik die met deze vergelijk betaal ik 140,- extra per trede om van vuren naar essen te gaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
stefijn schreef op woensdag 13 december 2017 @ 23:11:
[...]

HR+++ is in beeld, tnx

Slaapkamer: sja...logistiek gezien is het niet zo verkeerd: 's avonds je tandenpoetsen en naar bed, 's ochtends omgekeerd. Daarnaast is de badkamer nu bereikbaar voor eventuele gasten (die bijv. op een logeerbedje op de bovenverdieping logeren) zonder dat ze door de slaapkamer moeten.
Als ik de slaapkamer en badkamer omdraai, dan is dat laatste niet meer mogelijk. Nu bouw ik natuurlijk ook niet voor die ene gast die een keer logeert, maar ik heb de slaapkamer ook liever aan de achterzijde i.v.m. geluid van de straat (vrij rumoerig asfalt).

Ik heb er naar zitten kijken, maar als ik de slaapkamer een eigen ingang geef dan zou het hele (hoge) huis een meter langer moeten worden en die ruimte komt dan bij de slaapkamer erbij (en de bijkeuken).
Dat vind ik te inefficient.

Desondanks kan het wel zijn dat ik in een later stadium besluit het huis iets groter te maken (als het budget duidelijker is), dat is zo aangepast, en dan zou de slaapkamer een eigen ingang kunnen krijgen.

Het is overigens de bedoeling dat de badkamer een raam aan de voorzijde krijgt, dus dan heb je doorzon door de badkamer/slaapkamer. Die tussendeur blijft dus zowieso (schuifdeur)

Ik vind zelf overigens de indeling van het hoge deel iets te traditioneel "kamertjes", maar als je ruimte wil besparen ontkom je daar niet echt aan. Dat is helaas een gevolg van de eisen van het bestemmingsplan... ;(
Als je gasten hebt en die gebruiken de badkamer, kan je zelf je slaapkamer niet meer uit?

• Stefke
Das waar :) Nou verwacht ik niet heel vaak gasten dus ik wil het daar ook weer niet op richten, maar is wel een punt ja.. Alleen op te lossen door de slaapkamer een eigen ingang te geven.
artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:39:
[...]

Prachtig huis inderdaad daar. Wel veel inkijk vanaf de weg.

Als wij zelf mochten kiezen stond er ook een bungalow die meer op dat huis leek. Wij zaten echter ook met het bestemmingsplan. Ik vraag me zelfs af of al dat hout wel mag.

Mbt de oriëntatie van de tuin heb ik zelf voor noordwest gekozen. Liever inde middag zon dan in de avond. Ik ben ook wel verbaasd over je september zon inschatting of bouw je niet parallel aan de weg? Ik had zelf het idee dat die pas rond 16:00u recht op het huis staat.Voel je vrij om voor zon inschatting mijn kavel op te lopen op verschillende tijden van de dag.
Zal de orientatie nog eens bekijken. Wanneer ben je op je kavel een keer? Is leuker dan dat ik er in mijn eentje over ga.

Overigens, er staat ook nog een bosje op onze voortuin (op onze grond) aan de straatgrens. Ik denk dat die in de winter zowieso de zon al blokkeert in de middag. Dat bosje blijft staan (ik zal het ws wel wat uitdunnen omdat het wat rommelig is nu)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/yKaXgVKpsRWMCRFIlMdJPNR094249XU6TIfTNhGLm_yO030jwTERLH1ycmZGyPEfUXzGHMSZtJ5u7B_JxgxE09MP7AgLK_CUXlHOsZ3IBBSa2nyCm3adnJ8MpJkaUoCK9L60Sh-5o0B1bPcZ-UBNxnCvOR-XWaZ8FHd5x2LwIY8soUF2ogO08inpOyDyiEqTiWWEMq5ZiZ1ri_uCL4L9EcV1OUTegMuFXQ3tXdECKCpJx8FyEPwwRMlvZVMxrqDiDb4C3Ruoe3pqu8KrjQG8RQMBhxR5Odmt8Br3wvew_GkYC05PAp6fwuTE0vNaxUhz8XzRk9zs38XY8fUJ6skeC9Lw3M3YKGyl0gMGH_judPqiYPqcJpHwovu6R629PifiBWy8nwRiD73hKZw3_xRKZexU4qN99vFe8uGwzWuAXwlxzqo7D2Qx9uLhhNTt-okypDLRF52e7HOF_AimdvaCiRctNy4AYujLCVXv-7rC071f-SKlljsXOSMypeOIAlGeKVlGCRlep4aX2H_9HTgMSqYhaNyFsPsK12DLnY0GwA4diT6lgvMioGp8IcmDDVw3q4l5VQoVgn92gHczu6aFjvYk2YjYyJXOfq0rhDLCu1k=w1100-h578-no
Zie de 3 bomen die hier ingetekend staan aan de straatkant (linksboven). Dat zijn in de praktijk wel 15 bomen (een paar grotere met een stel kleine ertussen)

Ik ga er vanuit dat dat hout mag (misschien anders in zwart). De welstandsregels (die schijnbaar licht gehanteerd worden) schrijven rode stenen voor, maar onze buren hebben gele stenen, en daarnaast staat (jullie buren) een huis van zwart hout en strakke zwarte pannen op de gevel met houten inleg (dat vind ik een geweldig gaaf huis)
Wij doen eigenlijk hetzelfde als dat zwarte huis, nl. hout op de kopgevel, dakpannen op de zijgevels (en dan nog een nader te bepalen materialisering in onbehandeld hout).
Ik ga er vanuit dat de gemeente ons ontwerp o.b.v. de materialisering niet kan weigeren gezien de buren....

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 14-12-2017 12:04 ]

• Dirtbiter
artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:10:
[...]

Toch maar 5sec gegoogled voor je :)

[afbeelding]
Bedankt. Maar heb je toevallig ook een linkje naar het product? Krijg hem in de 100en producten daar zo snel niet gevonden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de toepassing, inbouw en aansluiting bijvoorbeeld.

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:02:
Das waar :) Nou verwacht ik niet heel vaak gasten dus ik wil het daar ook weer niet op richten, maar is wel een punt ja.. Alleen op te lossen door de slaapkamer een eigen ingang te geven.

[...]

Zal de orientatie nog eens bekijken. Wanneer ben je op je kavel een keer? Is leuker dan dat ik er in mijn eentje over ga.

Overigens, er staat ook nog een bosje op onze voortuin (op onze grond) aan de straatgrens. Ik denk dat die in de winter zowieso de zon al blokkeert in de middag. Dat bosje blijft staan (ik zal het ws wel wat uitdunnen omdat het wat rommelig is nu)
[afbeelding]
Zie de 3 bomen die hier ingetekend staan aan de straatkant (linksboven). Dat zijn in de praktijk wel 15 bomen (een paar grotere met een stel kleine ertussen)

Ik ga er vanuit dat dat hout mag (misschien anders in zwart). De welstandsregels (die schijnbaar licht gehanteerd worden) schrijven rode stenen voor, maar onze buren hebben gele stenen, en daarnaast staat (jullie buren) een huis van zwart hout en strakke zwarte pannen op de gevel met houten inleg (dat vind ik een geweldig gaaf huis)
Wij doen eigenlijk hetzelfde als dat zwarte huis, nl. hout op de kopgevel, dakpannen op de zijgevels (en dan nog een nader te bepalen materialisering in onbehandeld hout).
Ik ga er vanuit dat de gemeente ons ontwerp o.b.v. de materialisering niet kan weigeren gezien de buren....
Werk vandaag thuis en vanmiddag is het droog, dus zeg het maar,

Je hebt inderdaad gelijk. Als je min of meer hetzelfde bouwt als dat huis moet het mogen. Zorg wel dat je beterop de details let als daar....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Dirtbiter schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:07:
[...]

Bedankt. Maar heb je toevallig ook een linkje naar het product? Krijg hem in de 100en producten daar zo snel niet gevonden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de toepassing, inbouw en aansluiting bijvoorbeeld.
https://www.installatieva...r-bilamina-tube-990321640

Met gestrekt been.

• Stefke
artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:08:
[...]

Werk vandaag thuis en vanmiddag is het droog, dus zeg het maar,

Je hebt inderdaad gelijk. Als je min of meer hetzelfde bouwt als dat huis moet het mogen. Zorg wel dat je beterop de details let als daar....
Vanmiddag ben ik er niet. Misschien zaterdagmiddag?

Details? Ik heb t nog niet van dichtbij bekeken, het enige wat me opviel was dat het blanke hout van hun bijgebouw tot op de grond doorloopt, lijkt me niet duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:14:
[...]

Vanmiddag ben ik er niet. Misschien zaterdagmiddag?

Details? Ik heb t nog niet van dichtbij bekeken, het enige wat me opviel was dat het blanke hout van hun bijgebouw tot op de grond doorloopt, lijkt me niet duurzaam.
Zaterdag waarschijnlijk wel. Moet de kelder leeg gaan pompen :(.

Let maar eens op het riet. En het zwarte hout wordt gloeiend heet in de zomer en gaat flink werken.

Met gestrekt been.

• Stefke
Zwembad in de kelder?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kunnen jullie via DM verder daten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Nee. :P
Klopt. Valt ook wel erg veel regen de laatste dagen.

[ Voor 37% gewijzigd door Artbij op 14-12-2017 14:19 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mistaoutlaw
detail_luifel

De palen gaan er in vandaag! 8)
Dit was de eerste.

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:40
Apart,

Specifieke reden dat er niet eerst is uitgegraven voor het heiwerk?

in ieder geval gefeliciteerd ;-)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Dirtbiter schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:12:
[...]

Dat lijkt me érg duur, maar alles hangt natuurlijk wel af van het formaat, materiaal (welk hout), afwerking, details, en voor de balustrades ook al deze variabelen. Kun je iets meer info geven?
aikink schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:23:
[...]

Heb je de trap en balustrades ook gespecificeerd? Ken je specifieke situatie niet, maar balustrades kunnen ook flink in de papieren lopen als je kiest voor RVS onderdelen en/of glas.
Dit is wat we gevraagd hebben:
Members only:

Referentie beelden:
Voorbeeld trap 1
Voorbeeld trap 2
Voorbeeld trap 3
CrashOne schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:25:
[...]

Dat is flink, dat hebben onze trappen niet gekost.

Hoeveel offertes heb je aangevraagd?
3 tot nog toe. 1 geen reactie (alleen mail contact), de tweede (op bezoek geweest) kon/wilde niet leveren wat we wilden en de derde (langs geweest en telefonisch contact) vroeg 23.500 :/

Volgens mij heeft iedereen het ook retedruk dus als je aangeeft dat het te duur is, doen ze ook geen moeite om mee te denken naar een goedkoper alternatief.

• mistaoutlaw
Rob-T6 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:23:
Apart,

Specifieke reden dat er niet eerst is uitgegraven voor het heiwerk?

in ieder geval gefeliciteerd ;-)
Bezuinigingspost: mijn aannemer gaf aan te kunnen bezuinigen door staal in de paal draaien en daar de fundering op maken (bekisting, bewapening, beton). Ipv koppen snellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Ondanks het natte weer heeft de loodgieter alle leidingen erin zitten.

Members only:

Schrik er toch weer van hoe klein het lijkt zo :X (het is ook niet heel groot, maar lijkt dan nog eens tegen te vallen).
Zaterdag a.s. word er aangevuld en afgetrild, ook de inrit en een deel van de overige toekomstige bestrating wordt dan meteen van gebroken puin en geel zand voorzien. Infiltratieput wordt gegraven, waterput en de bouwkast word geplaatst.

Volgende week, net voor kerst, beton storten. Althans, dat hopen we. Dan is ons doel voor 2017 gehaald :)

Overigens hebben wij een deadline voor wat betreft het aangegeven van alle doorvoeringen (spots, lichtpunten, enz.) voor de breedplaatvloeren. Maandagochtend worden ze besteld, dan is de levering week 8 2018 }:|

Ik kan dus op een DWG bestand de doorvoeringen aangeven, maar ik heb nog niet zo snel geschikte software gevonden (nee, ik ga geen autoCAD aanschaffen >:) ). Weet iemand een freeware tool om wat simpele dingen te markeren in een DWG?

[ Voor 21% gewijzigd door the-edge op 14-03-2023 13:58 ]

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:59:

***members only***

Schrik er toch weer van hoe klein het lijkt zo :X (het is ook niet heel groot, maar lijkt dan nog eens tegen te vallen).
Zaterdag a.s. word er aangevuld en afgetrild, ook de inrit en een deel van de overige toekomstige bestrating wordt dan meteen van gebroken puin en geel zand voorzien. Infiltratieput wordt gegraven, waterput en de bouwkast word geplaatst.

Volgende week, net voor kerst, beton storten. Althans, dat hopen we. Dan is ons doel voor 2017 gehaald :)

Overigens hebben wij een deadline voor wat betreft het aangegeven van alle doorvoeringen (spots, lichtpunten, enz.) voor de breedplaatvloeren. Maandagochtend worden ze besteld, dan is de levering week 8 2018 }:|

Ik kan dus op een DWG bestand de doorvoeringen aangeven, maar ik heb nog niet zo snel geschikte software gevonden (nee, ik ga geen autoCAD aanschaffen >:) ). Weet iemand een freeware tool om wat simpele dingen te markeren in een DWG?
Ik zou zelf niet in een dwg gaan kloten. Laat die verantwoording lekker bij de aannemer.

Wij hebben loodgieter en elektricien thuis gehad om samen te kijken naar lichtpunten e.d. Gebruik maken van de kennis van die mannen is me goed bevallen.

Met gestrekt been.

• Artbij
NDF82 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:52:
[...]

[...]

***members only***

Referentie beelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

3 tot nog toe. 1 geen reactie (alleen mail contact), de tweede (op bezoek geweest) kon/wilde niet leveren wat we wilden en de derde (langs geweest en telefonisch contact) vroeg 23.500 :/

Volgens mij heeft iedereen het ook retedruk dus als je aangeeft dat het te duur is, doen ze ook geen moeite om mee te denken naar een goedkoper alternatief.
Weet niet of 23k een goede prijs is, maar jouw vrouw heeft wel echt een dure smaak....

Met gestrekt been.

• rbremmer
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Draftsight.com is een gratis dwg editor. Jaarlijks registreren met een geldig mail adres, dan krijg je een activatiecode gemaild.

• the-edge
rbremmer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:57:
Draftsight.com is een gratis dwg editor. Jaarlijks registreren met een geldig mail adres, dan krijg je een activatiecode gemaild.
Thanks!
Maar ik ga mijn spots en lichtpunten mooi met het handje aangeven, mag de aannemer en/of elektricien deze zelf uitlijnen en passend maken :)

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:40:
Zelf ook met de trap bezig:

[afbeelding]

Voor deze trap met essen treden en de rest vuren op keepboom moet de trappenboer 7500,- ex btw hebben.
Verdorie, bijna dezelfde als ik heb 😀, buiten de keepboom dan

• aikink
Wel een verschil, bij ons zaten er precies 12 werkdagen tussen het opsturen van de goedgekeurde tekeningen en de levering op de bouw. Met de controlerondes erbij duurde het hele feest niet langer dan een maand.
Je hebt ook Autocad 360. Is volgens mij ook gratis nadat je een account hebt aangemaakt. Draait op/via Chrome.

• the-edge
aikink schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:23:
[...]

Wel een verschil, bij ons zaten er precies 12 werkdagen tussen het opsturen van de goedgekeurde tekeningen en de levering op de bouw. Met de controlerondes erbij duurde het hele feest niet langer dan een maand.
Ik weet ook niet in hoeverre dit "een slag om de arm is" van de aannemer.
De feestdagen helpen ook niet echt...

• LittleTycoon
  • Laatst online: 11-08 21:46
NDF82 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:52:
[...]

[...]

***members only***

Referentie beelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[...]

Ja, dat is mooi. Er zitten veel dingen in die het duur maken, de stalen leuningen, z trap, dichte balustrades, het eikenhout. Misschien dat 23,5K wat over the top is, maar tussen 17-20K zal het zeker zijn.

Ik heb ook vergelijkbare poging gewaagd, alleen dan bamboe met stalen leuningen, nog geeneens met dichte borstweringen, kwam niet onder de 15K helaas, heb het laten varen. Die van jou is nog luxer, dus zeker duurder.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:13
[...]

[...]

Helaas niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GAEvakYD
Gaaf man. Wij zitten in het dezelfde bouwfase als ik het zo zie. Mijn installateur is vandaag ook begonnen met de riolering aanleggen.

Mis je bij jou niet de ventilatie van de kruipruimte? Ik beb op veel plekken van die zwarte ventilatie dingen zitten. Zie mijn foto. Ik had de aannemer nog gevraagd wat dat was omdat ik het nog niet vaker ergens zag. Heb ik nou een overijverige aannemer die aan die ventilatie doe of is dit gewoon een groot voordeel
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_4974.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ordelman.org/IMG_4917.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door GAEvakYD op 14-12-2017 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
GAEvakYD schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:38:
[...]

Gaaf man. Wij zitten in het dezelfde bouwfase als ik het zo zie. Mijn installateur is vandaag ook begonnen met de riolering aanleggen.

Mis je bij jou niet de ventilatie van de kruipruimte? Ik beb op veel plekken van die zwarte ventilatie dingen zitten. Zie mijn foto. Ik had de aannemer nog gevraagd wat dat was omdat ik het nog niet vaker ergens zag. Heb ik nou een overijverige aannemer die aan die ventilatie doe of is dit gewoon een groot voordeel
[afbeelding]
[afbeelding]
Nice!
Wij krijgen alleen geen kruipruimte. Vandaar ook geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
GAEvakYD schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:38:
[...]

Bij ons werden die er pas ingestopt toen de buitenmuur werd opgemetseld. Waarschijnlijk doet jouw aannemer het dus gewoon iets eerder ;).
Bij veel mensen in dit topic zie ik dat de waterleidingen allemaal geisoleerd zijn (een blauwe/rode huls eromheen). Bij ons zijn het alleen witte slangen (die in de verwarmde breedplaatvloer ok, maar in de kruipruimte had ik toch isolatie verwacht). Zal dat veel verschil maken? Anders moet ik eens vragen of de loodgieter de slangen in de kruipruimte nog wil isoleren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

the-edge schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:07:
[...]

Thanks!
Maar ik ga mijn spots en lichtpunten mooi met het handje aangeven, mag de aannemer en/of elektricien deze zelf uitlijnen en passend maken :)
Op zich kan dat prima, als je ook de exacte maten/afstanden aangeeft. Anders zal je je gewoon moeten neerleggen bij de interpretatie van diegene die de gaten boort.
Skating_vince schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:22:
[...]
Bij veel mensen in dit topic zie ik dat de waterleidingen allemaal geisoleerd zijn (een blauwe/rode huls eromheen). Bij ons zijn het alleen witte slangen (die in de verwarmde breedplaatvloer ok, maar in de kruipruimte had ik toch isolatie verwacht). Zal dat veel verschil maken? Anders moet ik eens vragen of de loodgieter de slangen in de kruipruimte nog wil isoleren....
Sowieso is het in veel gevallen niet echt isolatie, maar gewoon een mantel. Kleur maakt het gemakkelijker te zien welke leiding wat is, biedt een klein beetje bescherming. Soms is het echt een schuimisolatie, maar dat is nog altijd niet veel.
Alle isolatie helpt natuurlijk om de watertemperatuur goed te houden, maar ik zou geen wonderen verwachten van het laten isoleren van de leidingen. Je echte warmteverlies zit in de woning zelf, niet in de waterleidingen.

[ Voor 52% gewijzigd door Rtificial op 15-12-2017 07:45 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
the-edge schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:12:
[...]

Nice!
Wij krijgen alleen geen kruipruimte. Vandaar ook geen ventilatie. Heb je bewust gekozen voor geen kruipruimte? Ik heb dat in mijn huidige huis ook niet en ik heb dat wel een paar keer gemist. Bijvoorbeeld toen ik een laadpaal moest aanleggen voor de elektrische auto en het een drama was om een kabel naar de meterkast te krijgen, of toen ik een buitenkraan erbij wilde.
Ahhhh dat verklaart natuurlijk veel. haha oeps.

Ook hier moet voor de kerst de vloer gestort zijn. Wel jammer dat de aannemer straks twee weken dicht is, laatste week 2017 en eerste week 2018. Maar de jongens hebben het ook wel verdient zeg. Die staan met al die sneeuw en regen van afgelopen week gewoon te ploeteren in die bagger.

[ Voor 22% gewijzigd door GAEvakYD op 15-12-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:35:
[...]

Weet niet of 23k een goede prijs is, maar jouw vrouw heeft wel echt een dure smaak....
Vertel mij wat, heel dat huis is veel te duur door materiaal gebruik...
LittleTycoon schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:33:
[...]

Ja, dat is mooi. Er zitten veel dingen in die het duur maken, de stalen leuningen, z trap, dichte balustrades, het eikenhout. Misschien dat 23,5K wat over the top is, maar tussen 17-20K zal het zeker zijn.

Ik heb ook vergelijkbare poging gewaagd, alleen dan bamboe met stalen leuningen, nog geeneens met dichte borstweringen, kwam niet onder de 15K helaas, heb het laten varen. Die van jou is nog luxer, dus zeker duurder.
Pfff, dan weet ik genoeg, zal waarschijnlijk buiten budget zijn. Heb nog één hoop, een gepensioneerde trappen bouwer die bij beunt, fingers crossed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Daar kan je inderdaad nog wat voordeel mee scoren, maar alleen de materiaalkosten zijn al hoor.
Je hebt toch geen kinderen ofzo hoop ik? :+

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Pagina: 1 ... 25 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic