artbij schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:09:
[...]
Leuk dat je zelf iets bedenkt Stefijn. Was al bang voor het derde groothuisbouw 13 in een dozijn huis.
Met tweeen heb je niet veel nodig, dus klein bouwen moet je gewoon doen, het huis naast jouw is ook niet zo dat jouw huis gaat wegvallen. Als je echt bouwt wat je nu tekent zal het er positief bovenuit steken, ook al is het klein.
Waarom trouwens de aversie tegen groot bouwen?
Tnx

Omdat ik geen Groothuis wil bouwen

Ik wil buitenruimte, geen binnenruimte.
Ik wil de maandlasten betaalbaar houden (dus geen groot huis en ook geen complex ontwerp) en ik hou niet van schoonmaken (en ook niet van een huis met veel bergruimte die langzaam dichtslibt met allerlei verzamelde troep). Ik ben zeer enthousiat over de Tinyhousebeweging, en zou het geen enkel probleem vinden om in een Tinyhouse in een bos te wonen. Dat is helaas echter (op dit moment althans) slecht haalbaar vanwege de bouwregels en een kavel in een bos krijg je ook niet in deze regio. Maar om hier een Tinyhouse te bouwen...gaat ook te ver, maar een tiny huis daarentegen
Ik vind jaren 30 niks, en al die huizen die Selectbouw en zo bouwen... het is allemaal zo standaard. Het huis van de buren is ook veel te standaard voor mijn smaak en dat huis daar op de hoek vind ik echt zonde van het geld en de plek. Maar goed, als de eigenaar er happy mee is prima natuurlijk.
Dit was onze grootste inspiratie voor onze kavel

Jouw ongetwijfeld wel bekend (bij Groot Speijck). Maar de dakeisen gooien roet in mijn eten...
@
SjakieZulu Je punten snijden allemaal hout, maar ook de ligging is het resultaat van een aantal overwegingen/compromissen die ik helaas moet.
- Een platdak zou ik erg saai vinden (maar het is wel efficient) en gaat ook ten koste van de hoogte van de ruimte.
- Een bungalow was wat we in eerste instantie wilden maken (maar met een zadeldak met een hoek van 25 graden) echter vereist het bestemmingsplan dat het hoofdgebouw een 45-55 graden dakhoek heeft. Ik vind het zonde om de ruimte die ontstaat onder de 50 graden kap niet te gebruiken, dus komt er een kleine verdieping
- Qua orientering heb ik ook veel over nagedacht. De kavel ligt nou eenmaal op het noordoosten en ik wil maximaal het uitzicht/ tuin kunnen zien. Het beste uitzicht ligt zelfs op het noorden. De achtertuin orienteert zich wat mij betreft voornamelijk aan de noord en oostzijde, dat dicteert voor mij dat het huis beter aan de westkant kan liggen.
Ik begrijp dat een passiefhuis aan de noordzijde beter geisoleerd (en dus dichter) moet zijn dan aan de zuidzijde, maar dat zou betekenen dat ik de zichtlijnen op de straat leg. Dat gaat niet gebeuren....
Een ander "nadeel" van de kavel is dat het huis vrij ver naar achteren moet staan, wat een grote voortuin oplevert en minder achtertuin. Ik heb dus ook geprobeerd een zo groot mogelijke tuin op het oosten (noordoosten) te creeren.
Het hoge deel staat inderdaad de winterzon in de weg, maar als ik de boel omdraai orienteert het hele huis zich op de noordwestelijke kant en die is voor mijn gevoel na het noorden de minst lichtbrengende zijde.
De noordwestkant van het lage deel is vrij gesloten, maar daar komt in de winter toch al weinig zon (zuidwest ondergaande zon) en ik wil aan die kant meer privacy voor de buren links (en mijzelf).
Liever had ik gehad dat de hele kavel 90 graden gedraaid lag, maar dat is helaas niet zo

Je kan niet alles hebben ... Moet ook wel zeggen dat ik me redelijk beperkt voel in de vrijheid