Duidelijk. Het huis wordt verder wel goed geïsoleerd, dus dan zal het wel loslopen! Dank voor je reactie.Rtificial schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:41:
Sowieso is het in veel gevallen niet echt isolatie, maar gewoon een mantel. Kleur maakt het gemakkelijker te zien welke leiding wat is, biedt een klein beetje bescherming. Soms is het echt een schuimisolatie, maar dat is nog altijd niet veel.
Alle isolatie helpt natuurlijk om de watertemperatuur goed te houden, maar ik zou geen wonderen verwachten van het laten isoleren van de leidingen. Je echte warmteverlies zit in de woning zelf, niet in de waterleidingen.
Weinig voortgang.
Verdrinkende heipalen:

Ze zijn begonnen met de palen voor de bekisting. Die wordt van ander huis waar gisteren beton in is gegoten afghaald en dan bij ons volgende week opgebouwd (ze gebruiken dat blijkbaar vaker dan 1 keer)
Gisteren hadden ze het droog gepompt, maar er is veel regen gevallen en het loopt er ook van de omliggende stukken grond weer in.
Verdrinkende heipalen:

Ze zijn begonnen met de palen voor de bekisting. Die wordt van ander huis waar gisteren beton in is gegoten afghaald en dan bij ons volgende week opgebouwd (ze gebruiken dat blijkbaar vaker dan 1 keer)
Gisteren hadden ze het droog gepompt, maar er is veel regen gevallen en het loopt er ook van de omliggende stukken grond weer in.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wij hebben gisteren het eerste gesprek met de elektricien gehad. Hij gaf aan dat wij waarschijnlijk een 3x35A en misschien zelfs een 3x50A aansluiting nodig hebben als gevolg van onze 14KW Daikin LW warmtepomp die voor zowel de binnen als de buitenunit 400V, 20A nodig heeft. Als ik bij Stedin (netbeheerder in onze regio) kijk dan zijn de transportkosten bij 3x35A 748 euro per jaar tegenover 149 euro voor een 3x25A aansluiting. Hoe zit het met de andere gebruikers van een grotere warmtepomp, zoals @Grolsch en @artbij?
Komt uit je wvb die 14 kW ? Of heb je wellicht maar 9 of 10 kW nodig ?
Je hebt toch nog een cop van >2 bij -10 dus dan zou je de helft aan electrisch vermogen maximaal maar verbruiken lijkt me.
Kan haast niet geloven dan je 2 maal 3 fase 20 ampere volledig nodig hebt.
Meeste mensen hier hebben gewoon 3x25, ik neem ook aan dat wij daar mee kunnen doen. 9.2 kW W/W die max 12 ampere aan 400 volt doet => 4.8 kW (met electrisch element van 3 kW ook vol aan)
Je hebt toch nog een cop van >2 bij -10 dus dan zou je de helft aan electrisch vermogen maximaal maar verbruiken lijkt me.
Meeste mensen hier hebben gewoon 3x25, ik neem ook aan dat wij daar mee kunnen doen. 9.2 kW W/W die max 12 ampere aan 400 volt doet => 4.8 kW (met electrisch element van 3 kW ook vol aan)
[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 15-12-2017 11:29 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wij willen ons huis laten bouwen door een aannemer zonder Woongarant of Woningborg. Is dit heel dom om te doen of zitten we goed als we bankgarantie krijgen?
We betalen de termijnen pas als het werk is uitgevoerd en dus niets vooraf.
De aannemer bouwt veel bij ons in de buurt.
FCG
Ik heb heel bewust niet gekozen voor een dergelijke garantie.jeka schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:34:
Wij willen ons huis laten bouwen door een aannemer zonder Woongarant of Woningborg. Is dit heel dom om te doen of zitten we goed als we bankgarantie krijgen?
Dat is gebaseerd op een onderbuikgevoel, en dus een grote gok. Ook ik betaal voor "gedane werk".
Ik denk dat een aannemer in deze tijd, niet snel op de fles gaat.
Ik heb hier voor de definitieve aansluiting 3x50 genomen. Gruwelijke overkill, vooral voor mijn 9.0KW L/W pompje. Dit laat ik wijzigen in 3x25 ampere. De 3x50 is meer uit haastige spoed gekozen, de aansluitingen moesten geregeld worden.jacovn schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:25:
Komt uit je wvb die 14 kW ? Of heb je wellicht maar 9 of 10 kW nodig ?
De tijdelijke aansluiting tbv bouw is 3x35, wat ook overkill is
[ Voor 41% gewijzigd door the-edge op 15-12-2017 11:39 ]
Een bankgarantie is een garantie dat jij een in een contract vastgelegd bedrag van de bank als lening krijgt. Dat staat compleet los van een garantie dat je huis afgebouwd wordt.jeka schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:34:
Als je pas betaald als iets af is, dan is het risico klein neem ik aan. Je zit dan alleen met het risico dat bij een faillissement een andere aannemer gezocht moet worden, die wellicht duurder is. Of dat je huis af is, er een faillissement plaatsvindt en dat er nog veel gebreken zijn.
Dat ze veel bouwen zegt niet alles, wellicht is er een ander probleem (slecht management, een gokverslaving, etc).
@jeka wat Crashone zegt. Plus: zoveel kost die garantie ook niet hoor.CrashOne schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:56:
[...]
Een bankgarantie is een garantie dat jij een in een contract vastgelegd bedrag van de bank als lening krijgt. Dat staat compleet los van een garantie dat je huis afgebouwd wordt.
Als je pas betaald als iets af is, dan is het risico klein neem ik aan. Je zit dan alleen met het risico dat bij een faillissement een andere aannemer gezocht moet worden, die wellicht duurder is. Of dat je huis af is, er een faillissement plaatsvindt en dat er nog veel gebreken zijn.
Dat ze veel bouwen zegt niet alles, wellicht is er een ander probleem (slecht management, een gokverslaving, etc).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bij ons hebben ze vandaag afgegraven en ik geloof dat ze een zandbed neerleggen.

I was born intelligent - education ruined me
Gewoon 3 x 25 is ruimschoots voldoende normaal gesproken.Sturgeon22 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:10:
Wij hebben gisteren het eerste gesprek met de elektricien gehad. Hij gaf aan dat wij waarschijnlijk een 3x35A en misschien zelfs een 3x50A aansluiting nodig hebben als gevolg van onze 14KW Daikin LW warmtepomp die voor zowel de binnen als de buitenunit 400V, 20A nodig heeft. Als ik bij Stedin (netbeheerder in onze regio) kijk dan zijn de transportkosten bij 3x35A 748 euro per jaar tegenover 149 euro voor een 3x25A aansluiting. Hoe zit het met de andere gebruikers van een grotere warmtepomp, zoals @Grolsch en @artbij?
Die installateur / electricien weet dat het vermogen van een WP wordt opgegeven in THERMISCH vermogen, en niet in elektrisch opgenomen vermogen
Ik heb een 11,2KW 3 fasen WP en die moet afgezekerd worden 16A net zoals de 14KW variant, dus dit zal bij jou niet veel anders zijn.
Elektrisch heb ik hem maximaal 4KW uit het net zien trekken (over 3 fasen) dus geen enkele reden voor 3x35A.
Ook hebben wij een inductieplaat (3 fasen) met een aansluitwaarde van 11KW, geen enkel probleem.
In December op enig moment maximaal een keer 6,5KW uit het net getrokken.
NDF82 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:52:
[...]
[...]
Dit is wat we gevraagd hebben:
***members only***
Referentie beelden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
3 tot nog toe. 1 geen reactie (alleen mail contact), de tweede (op bezoek geweest) kon/wilde niet leveren wat we wilden en de derde (langs geweest en telefonisch contact) vroeg 23.500
Volgens mij heeft iedereen het ook retedruk dus als je aangeeft dat het te duur is, doen ze ook geen moeite om mee te denken naar een goedkoper alternatief.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Sturgeon22 Mijn installateur had het over 3x35A, omdat ik mogelijk binnenkort elektrisch ga rijden. Als het dan buiten 10 graden vriest, je auto max oplaadt, je WP op vol vermogen draait, je aan het koken bent op je 6 pits inductieplaat en je twee ovens aanstaan. Wellicht heb je dan tekort.Grolsch schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:23:
[...]
Gewoon 3 x 25 is ruimschoots voldoende normaal gesproken.
Die installateur / electricien weet dat het vermogen van een WP wordt opgegeven in THERMISCH vermogen, en niet in elektrisch opgenomen vermogen
Ik heb een 11,2KW 3 fasen WP en die moet afgezekerd worden 16A net zoals de 14KW variant, dus dit zal bij jou niet veel anders zijn.
Elektrisch heb ik hem maximaal 4KW uit het net zien trekken (over 3 fasen) dus geen enkele reden voor 3x35A.
Ook hebben wij een inductieplaat (3 fasen) met een aansluitwaarde van 11KW, geen enkel probleem.
In December op enig moment maximaal een keer 6,5KW uit het net getrokken.
Ik heb geen zin in die extra vastrecht kosten. Dus hebben we een tussenoplossing. Ik bestel gewoon 3 x 25a, als dat neit voldoende blijkt te zijn kunnen de zekeringen altijd nog verzwaard worden. Dat is even duur als 2 jaar extra vastrecht.
Met gestrekt been.
Daarnaast kunnen de meeste elektrische laders voor auto's communiceren met de elektra meter binnen. Als er veel wordt verbruikt kan die eenvoudig terug trottelen of in sommige gevallen zelfs energie leveren uit de accu van de auto naar het huis.
In mijn oude woning had in een WP, inductiekookplaat, quooker, oven en een plugin hybride allemaal tegelijk op 1x35A. Dan moet 3x25A zeker lukken lijkt me.....
In mijn oude woning had in een WP, inductiekookplaat, quooker, oven en een plugin hybride allemaal tegelijk op 1x35A. Dan moet 3x25A zeker lukken lijkt me.....
De rode leiding zal dan wel warm water zijn neem ik aan.Rtificial schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:41:
[...]
Sowieso is het in veel gevallen niet echt isolatie, maar gewoon een mantel. Kleur maakt het gemakkelijker te zien welke leiding wat is, biedt een klein beetje bescherming. Soms is het echt een schuimisolatie, maar dat is nog altijd niet veel.
Alle isolatie helpt natuurlijk om de watertemperatuur goed te houden, maar ik zou geen wonderen verwachten van het laten isoleren van de leidingen. Je echte warmteverlies zit in de woning zelf, niet in de waterleidingen.
Als het de voedings leiding voor een vloer verwarming is, is er dan niet (te) veel verlies met lage temperatuur verwarming als het daar in wintertijd door ventilatie waarschijnlijk redelijk fris kan zijn ?
Nooit over nagedacht hoe de leidingen vanuit achterin de garage bij de vloerverdelers komen. Waarschijnlijk ook onder de vloer want in de deklaag van een broodjesvloer is vast niet veel ruimte, maar wellicht genoeg..
In onze offerte staat 600€ ex btw voor de voedingsleidingen (3 stuks). Dus 200€ per stuk en gemiddeld een meter of 8. Dus 16 meter leiding voor 200€. Ik mag haast aannemen dat dat ook geisoleerd is voor die prijs, maar dat zal ik wel eens vragen.
Normaal liggen alle vloerverwarmingsleidingen op de betonlaag in de dekvloer. Hier in België liefst op een laag isolatie, want de warmte in het beton steken is zonde. De leidingen die onder de betonplaat lopen zijn verwacht ik gewoon waterleidingen, die we in België bóven de betonplaat, onder/in de isolatie leggen. Niet zo door de kruipruimte normaal gesproken, dat is meer van vroeger.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Ik weet niet of we op de bg isolatie krijgen onder de vv.
Er komt toch iets van 70 mm gietvloer over de basis beton laag heen.
Koud water moet vanuit de meterkast naar de WP unit, die staat achteraan in de garage in een apart hokje.
Dan dus 3 voedings leidingen naar BG, 1e en 2e etage vloerverdelers.
Er zit 1 deur van dat hokje naar de keuken, dan schuifdeur naar kamer en deur naar gang en een deur onder trapkast waar de bg vv verdeler zit.
Voor 1e en 2e verdieping moet het door de meterkast om hoog, of wellicht door de schacht in de wc ruimte.
Wellicht leiding door de dekvloer van de garage en gaten in de muren om bij de meterkast/gang te komen ? Zit allemaal in de geisoleerde schil van het huis.
Er komt toch iets van 70 mm gietvloer over de basis beton laag heen.
Koud water moet vanuit de meterkast naar de WP unit, die staat achteraan in de garage in een apart hokje.
Dan dus 3 voedings leidingen naar BG, 1e en 2e etage vloerverdelers.
Er zit 1 deur van dat hokje naar de keuken, dan schuifdeur naar kamer en deur naar gang en een deur onder trapkast waar de bg vv verdeler zit.
Voor 1e en 2e verdieping moet het door de meterkast om hoog, of wellicht door de schacht in de wc ruimte.
Wellicht leiding door de dekvloer van de garage en gaten in de muren om bij de meterkast/gang te komen ? Zit allemaal in de geisoleerde schil van het huis.
[ Voor 4% gewijzigd door jacovn op 17-12-2017 07:35 ]
Hier komt wel isolatie onder de vloerverwarming. Alle leidingen zijn geïsoleerd vanwege eventuele warmte verlies tijdens transport. Maar dat is (aanname alert
) te verwaarlozen.
Komende week word waarschijnlijk de vloer gestort.
Vanmorgen om 11:15 nog even op de kavel geweest (en gisteren om 16u). De zon gaat momenteel op de voorzijde van de kavel onder (zuidwest), dus op de westgevel komt in de winter helemaal geen zon. Die mag dus prima gesloten zijn.
Vandaag (volle zon) om 11:15 was de kavel ook in zijn geheel in de schaduw (bomen) op de laatste 15m na. Er zal dus ook in de winter weinig direct zonlicht op het huis komen en dan lijkt me dat ik weinig warmte van de zon binnen kan halen door het huis aan de zuidkant meer te openen.
@artbij jij hebt geen bomen voor dus inderdaad meer zon gedurende de dag.
Was je gisteren nog op je kavel? Had je niet gezien
Vandaag (volle zon) om 11:15 was de kavel ook in zijn geheel in de schaduw (bomen) op de laatste 15m na. Er zal dus ook in de winter weinig direct zonlicht op het huis komen en dan lijkt me dat ik weinig warmte van de zon binnen kan halen door het huis aan de zuidkant meer te openen.
Nagevraagd en alle voedingsleidingen komen onder de BG vloer door te lopen. Alles is wel geisoleerd behalve warm water (legionella issue wellicht) Dus aanvoer en retour vloerverwarming per verdieping. En warm en koud water.the-edge schreef op zondag 17 december 2017 @ 10:53:
Hier komt wel isolatie onder de vloerverwarming. Alle leidingen zijn geïsoleerd vanwege eventuele warmte verlies tijdens transport. Maar dat is (aanname alert) te verwaarlozen.
De broodjesvloer is geisoleerd volgens de norm. Extra isoleren zou niet zo zinvol zijn is me verteld. Echter een reflectie folie of zo zal toch altijd helpen. Maar goed.
Wel stond er een opmerking, als ik zou willen isoleren zou de vloerdikte toe nemen en dat kan nu niet zo maar meer. Dat snap ik.
Iedereen dank voor de reacties. Ik vind de suggestie van @artbij om te beginnen met 3x25A en eventueel om te bouwen naar 3x35A als het te weinig blijkt te zijn wel een goede oplossing, zal dit bespreke met de elektricien.
@jacovn Ik heb het idee dat de installateur erg voorzichtig is met zijn keuze van de warmtepomp, hij wilde eigenlijk 16kw.
@Grolsch 20A is wel volgens de installatieinstructies van Daikin, dus dat heeft de beste man niet zelf verzonnen.
@jacovn Ik heb het idee dat de installateur erg voorzichtig is met zijn keuze van de warmtepomp, hij wilde eigenlijk 16kw.
@Grolsch 20A is wel volgens de installatieinstructies van Daikin, dus dat heeft de beste man niet zelf verzonnen.
In de winter komt de zon is het ZO op en gaat in het ZW ten onder.stefijn schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:07:
Vanmorgen om 11:15 nog even op de kavel geweest (en gisteren om 16u). De zon gaat momenteel op de voorzijde van de kavel onder (zuidwest), dus op de westgevel komt in de winter helemaal geen zon. Die mag dus prima gesloten zijn.
Is het geen optie om de keuken en woonkamer in het gebouw aan de rechterkant (ZO) te situeren? Door slim de ramen/kozijnen te plaatsen, kun je nog redelijk gebruik maken van de zonlicht/warmte. Daar waar je het meest leeft, wil je normaal gesproken zonlicht/warmte hebben.
Wij hebben een offerte ontvangen van een aannemer. Ongeveer 550m3.
Kosten komt uit op zo'n 350k euro incl btw. Inclusief alles is dit. Afwerking (verf, vloeren) maar ook centraal aanleggen elektra, warmtepomp, 36 indak zonnepanelen.
Zo'n 636 euro per m3 incl btw dus, ruim 500 exc per m3. Flink bedrag.
We gaan het zelf zetten dus er zal nog wel heel wat vanaf gaan. Dit gaan we nu calculeren, ik ben benieuwd waar het eindigt.
Kosten komt uit op zo'n 350k euro incl btw. Inclusief alles is dit. Afwerking (verf, vloeren) maar ook centraal aanleggen elektra, warmtepomp, 36 indak zonnepanelen.
We gaan het zelf zetten dus er zal nog wel heel wat vanaf gaan. Dit gaan we nu calculeren, ik ben benieuwd waar het eindigt.
Volgende informatie is ook handig (anders zegt het weinig):rspoe schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:50:
- Regio;
- Wat voor aannemer (bouwgarant / woningborg ?);
- Wat voor woning (gevelbekleding / aantal ramen kan een flink prijsverschil laten ontstaan);
- Inclusief alles leest als inclusief keuken en badkamer, klopt dit?
Want als is het incl. bouwgarant + vrijstaand met luxe afwerking + keuken en badkamer erbij zitten dan is het een prima bedrag.
Pittige prijs. Hoeveel m2 betreft die 550m3? Uit interesse welke WP en welk merk indak zonnepanelen?rspoe schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:50:
xminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:07:
[...]
Volgende informatie is ook handig (anders zegt het weinig):
- Regio;
- Wat voor woning (gevelbekleding / aantal ramen kan een flink prijsverschil laten ontstaan);
Want als is het incl. bouwgarant + vrijstaand met luxe afwerking + keuken en badkamer erbij zitten dan is het een prima bedrag.
[ Voor 16% gewijzigd door Moonsugar op 13-08-2024 14:12 . Reden: Op verzoek van gebruiker ]
Beneden is 8*10.LittleTycoon schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:11:
[...]
Pittige prijs. Hoeveel m2 betreft die 550m3? Uit interesse welke WP en welk merk indak zonnepanelen?
1e verdieping ook. Loopt vanaf 1,5 meter schuin.
Zolder is 2,7 bij 10 woonoppervlak.
Dus bij elkaar zo'n 180 m2.
Warmtepomp is de Nefit Enviline All-Electric.
Zonnepanelen is gerekend met canadian solar panelen 275wp, solaredge omvormers en SCX indaksysteem.
Die dingen voegen weinig toe.xminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:07:
[...]
Volgende informatie is ook handig (anders zegt het weinig):
- Regio;
Als je dit topic leest kun je wel concluderen dat er heel veel dingen zijn die een huis duur of goedkoop maken. Veel meer dan dat kleine rijtje van relatief kleine bedragen.
Met gestrekt been.
Betreft 1 trap inderdaad.LittleTycoon schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:15:
[...]
Mooi, 1 trap neem ik aan, of 2 trappen?
Incl alles, is dat inclusief keuken en badkamer?rspoe schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:50:
Met gestrekt been.
Vind je? Een aannemer met bouwgarant/woningborg is al gauw een stuk duurder (ik heb meerdere offertes gezien die dit onderbouwen). Mja, wat is je referentiekader? Vind je 10k of 20k een klein bedrag?artbij schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:30:
[...]
Die dingen voegen weinig toe.
Als je dit topic leest kun je wel concluderen dat er heel veel dingen zijn die een huis duur of goedkoop maken. Veel meer dan dat kleine rijtje van relatief kleine bedragen.
Bouwgarant is 0,45%, €450 per €100.000, als je €10k tot €20k verschil had, dan heb je in ieder geval in een andere prijsklasse dan wij gebouwdxminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:28:
[...]
Vind je? Een aannemer met bouwgarant/woningborg is al gauw een stuk duurder (ik heb meerdere offertes gezien die dit onderbouwen). Mja, wat is je referentiekader? Vind je 10k of 20k een klein bedrag?
Bouwgarant kost war @CrashOne zegt.xminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:28:
[...]
Vind je? Een aannemer met bouwgarant/woningborg is al gauw een stuk duurder (ik heb meerdere offertes gezien die dit onderbouwen). Mja, wat is je referentiekader? Vind je 10k of 20k een klein bedrag?
En ja, op 350.000,- is 10k een klein bedrag. Geen bedrag waarop een vergelijking mank kan gaan.
10 of 20 of 30k verschil tussen twee bouwen heb je al heel snel. En het kan best zijn dat die bouw van 30k meer een betere deal gehad heeft.
Met gestrekt been.
Wij hebben destijds ook een bankgarantie gevraagd van de aannemer.jeka schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:34:
Tevens factureren in termijnen na gereed werk, betaling binnen 30 dagen na factuurdatum.
Dit gaf ons voldoende "financiële speelruimte" om bij een faillissement van de aannemer het huis af te laten bouwen door een andere aannemer.
Ik weet niet of je ook nog dakpannen ernaast krijgt. Indien geen dakpannen kun je evenrueel overwegen om dak af te werken met b.v. bitumen of ander spul om het dak waterdicht te krijgen. Daarover kun je dan direct montagespul zonnepanelen doen plus zonnepanelen daar weer bovenop. Misschien wat eenvoudig houten regelwerk om te zorgen dat bouten pv montagesysteem niet door isolatie dak gaan.rspoe schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:20:
[...]
Beneden is 8*10.
1e verdieping ook. Loopt vanaf 1,5 meter schuin.
Zolder is 2,7 bij 10 woonoppervlak.
Dus bij elkaar zo'n 180 m2.
Warmtepomp is de Nefit Enviline All-Electric.
Zonnepanelen is gerekend met canadian solar panelen 275wp, solaredge omvormers en SCX indaksysteem.
Dat scx systeem ziet er duur uit, als ik op hub site kijk naar hun projecten dan is het natuurlijk niet echt in dak. Lijkt me voornamelijk een duur montagesysteem, te begrijpen indien wel omringd door dakpannen
Het afnemen van een bouwgarant certificaat kost dat inderdaad. Echter voordat je een bouwgarant certificaat kan afnemen dien je een aannemer te hebben die daarbij is aangesloten.CrashOne schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:40:
[...]
Bouwgarant is 0,45%, €450 per €100.000, als je €10k tot €20k verschil had, dan heb je in ieder geval in een andere prijsklasse dan wij gebouwd
Dus aannemer die wel bouwgarant/woningborg is aangesloten versus aannemer die dat niet is kan een groot verschil in prijs hebben.
Dan merk je het volgende:
Aannemers die nergens zijn aangesloten is vaak het goedkoopst. Aannemers aangesloten bij bouwgarant is iets duurder. Aannemers aangesloten bij woningborg zijn het duurst.
[ Voor 14% gewijzigd door xminator op 18-12-2017 17:54 ]
Woningborg etc dwingt ze aan allerlei normen te voldoen. Dat moet inderdaad ook betaald worden. Vijf jaar geleden zou ik zelf ook voor zoiets gegaan zijn, tegenwoordig niet meer. Een bankgarantie dwingt een aannemer in principe alleen maar eerder een faillissement in.xminator schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:53:
[...]
Het afnemen van een bouwgarant certificaat kost dat inderdaad. Echter voordat je een bouwgarant certificaat kan afnemen dien je een aannemer te hebben die daarbij is aangesloten.
Dus aannemer die wel bouwgarant/woningborg is aangesloten versus aannemer die dat niet is kan een groot verschil in prijs hebben.
Dan merk je het volgende:
Aannemers die nergens zijn aangesloten is vaak het goedkoopst. Aannemers aangesloten bij bouwgarant is iets duurder. Aannemers aangesloten bij woningborg zijn het duurst.
Maar om te stemmen dan een woningborg aannemer altijd duurder is lijkt me onzin.
Met gestrekt been.
@rspoeLittleTycoon schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:27:
[...]
Ik weet niet of je ook nog dakpannen ernaast krijgt. Indien geen dakpannen kun je evenrueel overwegen om dak af te werken met b.v. bitumen of ander spul om het dak waterdicht te krijgen. Daarover kun je dan direct montagespul zonnepanelen doen plus zonnepanelen daar weer bovenop. Misschien wat eenvoudig houten regelwerk om te zorgen dat bouten pv montagesysteem niet door isolatie dak gaan.
Dat scx systeem ziet er duur uit, als ik op hub site kijk naar hun projecten dan is het natuurlijk niet echt in dak. Lijkt me voornamelijk een duur montagesysteem, te begrijpen indien wel omringd door dakpannen
Nee, geen bitumen of epdm, dat is niet dampopen. In dat geval kan je beter het systeem gebruiken wat ik heb liggen. Een speciale dakfolie en een goed uitgemeten dak. Zie mijn fotogallerij hier en de eerdere posts er over.
SCX was toen ik er naar keen een OEM van Fath Joule en relatief duur.
Dan ook geen dampdichte folie aan de binnenkant, want dan heb je niets aan de damopen folie aan de buitenkant. Het risco van vocht, dus schimmel en rot (= tegen epdm of bitumen) is natuurlijk heel erg afhankelijk van andere zaken zoals hoe je ventilatie is geregeld, hoeveelheid hout in de constructie, kierdichtheid, etc. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.jerh schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:18:
[...]
@rspoe
Nee, geen bitumen of epdm, dat is niet dampopen. In dat geval kan je beter het systeem gebruiken wat ik heb liggen. Een speciale dakfolie en een goed uitgemeten dak. Zie mijn fotogallerij hier en de eerdere posts er over.
Waarom zou een bankgarantie een aannemer tot een faillissement dwingenartbij schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:03:
[...]
Woningborg etc dwingt ze aan allerlei normen te voldoen. Dat moet inderdaad ook betaald worden. Vijf jaar geleden zou ik zelf ook voor zoiets gegaan zijn, tegenwoordig niet meer. Een bankgarantie dwingt een aannemer in principe alleen maar eerder een faillissement in.
Maar om te stemmen dan een woningborg aannemer altijd duurder is lijkt me onzin.
Als een aannemer dusdanig weinig liquide middelen tot zijn beschikking heeft dat een bankgarantie tot zijn faillissement zou leiden, vraag ik me af of je serieus een huis van tonnen wilt bouwen met zo'n "toko".
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2017 08:49 ]
Als een aannemer 5 huizen bouwt van 3 ton met allemaal een bankgarantie, dan is ie een aardig werkkapitaal kwijt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Klopt, maar er wordt nooit voor het volledige bedrag een bankgarantie afgegeven / gevraagd, je wil immers je risico afdekken, in ons geval werd een een aanbetaling van 5% gevraagd, en voor dat bedrag hebben wij een bankgarantie gevraagd.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:37:
Als een aannemer 5 huizen bouwt van 3 ton met allemaal een bankgarantie, dan is ie een aardig werkkapitaal kwijt.
Dus in het geval van 300.000, 15K.
Een aannemer die 5 huizen tegelijkertijd bouwt is geen kleine aannemer, dus dat behoort inderdaad tot zijn werkkapitaal.
De aannemer betaalt zijn leveranciers ook niet direct, dus het eventuele liquiditeitsprobleem wordt in de keten "gedrukt"
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 19-12-2017 10:02 ]
5-10% is vrij standaard als garantie. Dan heb je het over zomaar 150k liquide middelen. Dat is vrij veel voor een aannemer. Marges zijn ook weer niet zo hoog.
Hoe is je dak dan opgebouwd, wat voor folie / isolatie? Heb je details / foto's van je afwerking?jerh schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:18:
[...]
@rspoe
Ik heb ook een offerte gehad van iemand die het op de sandwichpanelen plaatst.
Yes.artbij schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:28:
[...]
Incl alles, is dat inclusief keuken en badkamer?
Het is en blijft de vrijwillige keuze van een aannemer om de order te accepteren of niet.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:07:
5-10% is vrij standaard als garantie. Dan heb je het over zomaar 150k liquide middelen. Dat is vrij veel voor een aannemer. Marges zijn ook weer niet zo hoog.
Voor ons was het een absolute no-go om een aanbetaling van 15K te doen zonder enige vorm van zekerheid.
Onze aannemer deed ook helemaal niet moeilijk over de bankgarantie, dus wat dat betreft geen enkel probleem.
Onze aannemer heeft nog steeds een aantal opleverpuntjes (roedes van de kozijnen zijn nog niet goed, en de schoorsteen moet er nog op) waardoor hij zijn laatste termijn nog niet eens verstuurd heeft.
Als ik hem was wist ik het wel, oplossen en factureren, maar blijkbaar is hij het geld niet zo hard nodig
Onze aannemer heeft afgelopen vrijdag de aanvraag voor de omgevingsvergunning verzonden. Gisteren hebben wij aangegeven dat wij toch liever hardstenen muurafdekkers op de kopgevels hebben in plaats van zink. De aannemer geeft nu aan dat dit niet mogelijk is, aangezien alles reeds is ingediend bij de gemeente. Is dit waar, ik neem toch aan dat dergelijke wijzigingen nog wel mogelijk zijn?
Ja, Gewoon een wijziging uploaden voor de betreffende documenten bij het omgevingsloket.Sturgeon22 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:13:
Onze aannemer heeft afgelopen vrijdag de aanvraag voor de omgevingsvergunning verzonden. Gisteren hebben wij aangegeven dat wij toch liever hardstenen muurafdekkers op de kopgevels hebben in plaats van zink. De aannemer geeft nu aan dat dit niet mogelijk is, aangezien alles reeds is ingediend bij de gemeente. Is dit waar, ik neem toch aan dat dergelijke wijzigingen nog wel mogelijk zijn?
Niet mogelijk = geen zin in dit geval. Wat ik wel frappanter vind is dat je nu pas besluit om hardsteen ipv zink te gebruiken. Zo'n beslissing neem je normaliter veel eerder.
Bedankt voor je reactie. Dat leek mij ook. Ik heb het huidige materialenstaatje bekeken en daar staan veel meer fouten in die nog aangepast moeten worden.
Je hebt helemaal gelijk, dit stond al vrij snel als meerwerk optie op de lijst. mompelt iets over vrouw die geen keuze kon makenSeñor Sjon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:17:
[...]
Wat ik wel frappanter vind is dat je nu pas besluit om hardsteen ipv zink te gebruiken. Zo'n beslissing neem je normaliter veel eerder.
15K bankgarantie vind ik eigenlijk nergens op slaan. Snap dat je zekerheid wilt, maar wat koop je met 15k als je alles achteraf betaald?
Met gestrekt been.
Wat sjon zegt, volgende keer dat ik bouw doe ik de aanvraag zelf. Dan houd ik alles in de hand en zijn er geen vertragingen.Sturgeon22 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 12:13:
Met gestrekt been.
Vergeet niet dat ook wat details en gevelaanzichten aangepast moeten worden. Je kan dus extra tekenkosten verwachten.Sturgeon22 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:17:
Bedankt voor je reactie. Dat leek mij ook. Ik heb het huidige materialenstaatje bekeken en daar staan veel meer fouten in die nog aangepast moeten worden.
[...]
Je hebt helemaal gelijk, dit stond al vrij snel als meerwerk optie op de lijst. mompelt iets over vrouw die geen keuze kon maken
Bouwvakkers die andermans werk af moeten maken zijn vreemd genoeg altijd duurder.artbij schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:19:
15K bankgarantie vind ik eigenlijk nergens op slaan. Snap dat je zekerheid wilt, maar wat koop je met 15k als je alles achteraf betaald?
Klopt. Maar meer als vervanging van woningborg. Ik denk dan meer aan 50K bankgaratie oid.Señor Sjon schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:47:
[...]
Vergeet niet dat ook wat details en gevelaanzichten aangepast moeten worden. Je kan dus extra tekenkosten verwachten.
[...]
Bouwvakkers die andermans werk af moeten maken zijn vreemd genoeg altijd duurder.
Met gestrekt been.
Niemand die kan zeggen of dit een normale prijs is?
Voor een goed vergelijk moet je gewoon andere offertes opvragen.mistaoutlaw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 06:40:
[...]
Niemand die kan zeggen of dit een normale prijs is?
Met gestrekt been.
Dammm, gisteren hebben ze de begaande grond vloer gestort. Is er kort daarna een hond ofzo doorheen gelopen. Die loopt met de kerst in ieder geval niet makkelijk met een blok beton aan de poten.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Dat hadden wij over de hele vloer heen met poezenpotenGAEvakYD schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:28:
Dammm, gisteren hebben ze de begaande grond vloer gestort. Is er kort daarna een hond ofzo doorheen gelopen. Die loopt met de kerst in ieder geval niet makkelijk met een blok beton aan de poten.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Haha zeker. Wij krijgen ook nog een dekvloer dus kan het inderdaad geen kwaad. Leuk dat ze zijn begonnen met de vloer etc. Jammer dat ze nu twee weken dicht gaan. Echter hebben die mannen weken lang in het koude weer buiten doorgewerkt om de vloer voor de kerst te kunnen storten.WNT schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:47:
[...]
Dat hadden wij over de hele vloer heen met poezenpotenWas best grappig om te zien, vooral toen de muren er stonden. Bij ons kwam er nog een cementdekvloer bovenop en toen was het weer opgelost. Wel leuk dat ze nu echt begonnen zijn met bouwen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Zoooo, krijg zojuist een offerte van Ziggo a 4831 euro.... Die zijn gek.
Ik bouw gewoon in een bestaande wijk. Melden ze ook nog leuk dat ze het liefst samen met de andere Nuts bedrijven de aansluiting komen maken. Ja, dat snap ik. Zo kan je leuk je winst maximaliseren.
Wat hebben jullie betaald voor Ziggo of soortgelijk?
Ik bouw gewoon in een bestaande wijk. Melden ze ook nog leuk dat ze het liefst samen met de andere Nuts bedrijven de aansluiting komen maken. Ja, dat snap ik. Zo kan je leuk je winst maximaliseren.
Niks, dat was de enige die gratis was.
Ziggo en glasvezel (Reggefiber) waren bij ons beide gratis. Maar het is bij ons wel tegelijk met een nieuwe infrastructuur. Eigenlijk wel bijzonder dat het dan gratis is.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Ik werd door Ziggo gebeld dat ze de aansluiting met de overige nutsvoorzieningen gelijk aan wilden leggen, waarbij mijn antwoord was dat ik dat niet hoef omdat we alles via glasvezel willen. Toen werd direct verteld dat de aansluiting gratis werd gerealiseerd.
Net als bij @MrFl0ppY was Reggefiber bij ons ook gratis.
Net als bij @MrFl0ppY was Reggefiber bij ons ook gratis.
[ Voor 10% gewijzigd door CrashOne op 22-12-2017 11:37 ]
Hier net alles aangevraagd. Ziggo is de enige inderdaad die gratis is. :-). De enige meevaller in het bouwtraject haha. (Je kan dan wel alleen maar diensten van Ziggo aanvragen staat er in de overeenkomst) Glasvezel is hier nog niet.
Stedin kwam op 3800 uit en Dunea weet ik nog niet ws 895 als ik de site moet geloven. Ps Stedin nog in discussie mee, die rekenen naast de 25m gasleiding nog 20m extra, alleen niemand weet waarom, Buren hebben dat allemaal niet. (en nee hier is het postzegelbouw, dus geen meters om in bewoonde wereld te komen.
Stedin kwam op 3800 uit en Dunea weet ik nog niet ws 895 als ik de site moet geloven. Ps Stedin nog in discussie mee, die rekenen naast de 25m gasleiding nog 20m extra, alleen niemand weet waarom, Buren hebben dat allemaal niet. (en nee hier is het postzegelbouw, dus geen meters om in bewoonde wereld te komen.
Zojuist maar om opheldering gevraagd. Anders komt er gewoon geen Ziggo. TV kijken doen we toch niet en Internet is ook op diverse andere manieren te regelen.
Bij mij was de offerte 2500,-. Wel net buiten de bebouwde kom in de laatste 100 meter waar ze uberhaubt leveren.TLer schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:09:
Zoooo, krijg zojuist een offerte van Ziggo a 4831 euro.... Die zijn gek.
Met gestrekt been.
Kan schreeuwend duur zijn. Een bij mij bekende situatie bij een verbouwing en een nieuwbouw:
- KPN had aansluiting, maar was oude woning; aansluiting verouderd, slechte plek en moest wel vernieuwd worden (lees: verplaatsen naar meterkast).
Werd in de tuin een gleuf gegraven en kabel verlegd naar meterkast; hooguit 3 kwartier werk.
De rekening was ergens in de €900. Na onenigheid wat betreft de totale lengte dat aangelegd was heeft eigenaar gelijk gekregen en is er ruim €500 teruggestort.
- Er komt daar ergens in de komende 2 jaar glasvezel.
Want ADSL is hier tergend langzaam. De benodigde 50% is ruim gehaald en dus wordt er aangelegd.
Kost €15 p/maand vastrechtvergoeding of eenmalig €1900 bovenop je provider (waar er feitelijk ook maar 2 van zijn)
Meld je je later aan dan kost heb je weer dit bedrag plus aanlegkosten die minimaal €995 bedragen.
Maar hoe verder weg je woont; hoe hoger dit bedrag wordt.
In hun situatie zou het eerder naar de €1200 gaan maar mogelijk nog wel meer; hier kon men geen sluitend antwoord over geven.
Met andere woorden; zodra zij hun woning over een paar jaar willen aansluiten zijn ze minimaal €3000 verder en dan hebben ze alleen de aansluiting en slechts keuze uit 2 (niet al te beste) providers.
Maar ja; ze moeten wel want traag ADSL werkt ook niet.
Gelukkig kunnen ze nu wel voorlopig uitzingen met KPN's 4G Buitengebied.
Geheel gratis en snelheid is bijna vertienvoudigd.
- KPN had aansluiting, maar was oude woning; aansluiting verouderd, slechte plek en moest wel vernieuwd worden (lees: verplaatsen naar meterkast).
Werd in de tuin een gleuf gegraven en kabel verlegd naar meterkast; hooguit 3 kwartier werk.
De rekening was ergens in de €900. Na onenigheid wat betreft de totale lengte dat aangelegd was heeft eigenaar gelijk gekregen en is er ruim €500 teruggestort.
Want ADSL is hier tergend langzaam. De benodigde 50% is ruim gehaald en dus wordt er aangelegd.
Kost €15 p/maand vastrechtvergoeding of eenmalig €1900 bovenop je provider (waar er feitelijk ook maar 2 van zijn)
Meld je je later aan dan kost heb je weer dit bedrag plus aanlegkosten die minimaal €995 bedragen.
In hun situatie zou het eerder naar de €1200 gaan maar mogelijk nog wel meer; hier kon men geen sluitend antwoord over geven.
Met andere woorden; zodra zij hun woning over een paar jaar willen aansluiten zijn ze minimaal €3000 verder en dan hebben ze alleen de aansluiting en slechts keuze uit 2 (niet al te beste) providers.
Toevallig in de kop van Overijssel? Die net afgelopen maandag de inschrijving heeft gesloten en positief afgerond?Piet91 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:21:
Kan schreeuwen duur zijn. Een bij mij bekende situatie bij een verbouwing en een nieuwbouw:
gezien de exacte bedragen die je noemt en die ook hier in de kop van overijssel voorbij kwamen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ja.Annuk schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:04:
Toevallig in de kop van Overijssel? Die net afgelopen maandag de inschrijving heeft gesloten en positief afgerond?
gezien de exacte bedragen die je noemt en die ook hier in de kop van overijssel voorbij kwamen
En ik snap volledig dat glasvezel aanleggen in het buitengebied duurder is dan in dorpen/steden eventueel met buitengebied gecombineerd. Zo ken ik mensen die écht ver weg wonen; dan wil ik niet weten wat de aanleg daar wel niet van kost.

Maar het blijft natuurlijk toch €180 die je per jaar aftikt puur voor het hebben van glasvezel.
Of dus eenmalig €1900 wat gelijk staat aan ruim 10 jaar lang die €15 p/maand.
Las dus ook van huishoudens die samen 1 aansluiting gingen doen wat natuurlijk niet hielp om die 50% te halen.
Mijn grootste probleem is echter nog de zeer beperkte keuze uit providers. Wil je internet, telefonie en tv, dan heb je keuze uit slechts Solcon en Caiway waarbij Solcon wel heel erg op de centen zit (activatiekosten, opleveringskosten, borgkosten). Dus je betaalt veel geld en alsnog keuze uit maar 2 aanbieders. KPN is min of meer de concurrent van het project dus die krijg je niet; net zoals haar dochterbedrijven. En ook geen Tweak, Fiber, Stipte etc.
Zo'n ambassadeur zei al dat je dan maar moet hopen dat KPN de boel uiteindelijk overneemt en je meer keuze in providers krijgt.
Maar goed; beide huishoudens gaan alsnog voor glasvezel. Het plan is om 1 jaar te nemen zodat je in ieder geval de kabel hebt liggen en dan maar verder kijken of ze het houden.
En sorry voor off-topic.
Maar vergis je niet.. als je éénmalig die 1900 betaald ben je van die 15 p.m. af, maar als je die 15 betaald en na 1 of 2 jaar denk je toch bevalt goed en koop het af betaal je alsnog die 1900Piet91 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:19:
[...]
Ja.
En ik snap volledig dat glasvezel aanleggen in het buitengebied duurder is dan in dorpen/steden eventueel met buitengebied gecombineerd. Zo ken ik mensen die écht ver weg wonen; dan wil ik niet weten wat de aanleg daar wel niet van kost.![]()
Maar het blijft natuurlijk toch €180 die je per jaar aftikt puur voor het hebben van glasvezel.
Las dus ook van huishoudens die samen 1 aansluiting gingen doen wat natuurlijk niet hielp om die 50% te halen.

De constructie is een beetje vreemd, en dankzij een bepaalde wethouder zijn de kosten verder gestegen (initiële opzet/inzet was €1500/10 p.m.)
Solcon is ook dochter van KPN heMijn grootste probleem is echter nog de zeer beperkte keuze uit providers. Wil je internet, telefonie en tv, dan heb je keuze uit slechts Solcon en Caiway waarbij Solcon wel heel erg op de centen zit (activatiekosten, opleveringskosten, borgkosten). Dus je betaalt veel geld en alsnog keuze uit maar 2 aanbieders. KPN is min of meer de concurrent van het project dus die krijg je niet; net zoals haar dochterbedrijven. En ook geen Tweak, Fiber, Stipte etc.
Hehe die uitspraak heb ik ook al van meerdere ambassadeurs gehoord, hopen dat KPN zich "inkoopt" en een pakket aanbied voor b.v. €50 p.m. incl de 15 p.m. die je moet betalen.Zo'n ambassadeur zei al dat je dan maar moet hopen dat KPN de boel uiteindelijk overneemt en je meer keuze in providers krijgt.
Is inderdaad ook verstandige keuze.. eerst 1 jaar afwachten/aanzien.. maar het KPN buitengebied gaat er straks wel af hier als glas er ligt (familielid van me heeft ook KPN buitengebied ter ondersteuning van z'n lijn, maar had al bericht dat dat straks hier stopt voor dit tarief i.v.m. glasvezel die gelegd gaat worden).Maar goed; beide huishoudens gaan alsnog voor glasvezel. Het plan is om 1 jaar te nemen zodat je in ieder geval de kabel hebt liggen en dan maar verder kijken of ze het houden.
En sorry voor off-topic.
Hier ook sorry voor het off-topic
In België heb nog nooit iemand horen klagen over een dure glasvezelaansluiting

Piet91 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:19:
[...]
Ja.
En ik snap volledig dat glasvezel aanleggen in het buitengebied duurder is dan in dorpen/steden eventueel met buitengebied gecombineerd. Zo ken ik mensen die écht ver weg wonen; dan wil ik niet weten wat de aanleg daar wel niet van kost.![]()
Mijn grootste probleem is echter nog de zeer beperkte keuze uit providers. Wil je internet, telefonie en tv, dan heb je keuze uit slechts Solcon en Caiway waarbij Solcon wel heel erg op de centen zit (activatiekosten, opleveringskosten, borgkosten). Dus je betaalt veel geld en alsnog keuze uit maar 2 aanbieders. KPN is min of meer de concurrent van het project dus die krijg je niet; net zoals haar dochterbedrijven. En ook geen Tweak, Fiber, Stipte etc.
Zo'n ambassadeur zei al dat je dan maar moet hopen dat KPN de boel uiteindelijk overneemt en je meer keuze in providers krijgt.
Maar goed; beide huishoudens gaan alsnog voor glasvezel. Het plan is om 1 jaar te nemen zodat je in ieder geval de kabel hebt liggen en dan maar verder kijken of ze het houden.
En sorry voor off-topic.
Die 15/1900 zijn kosten die je anders ook betaald, maar dan zitten ze in je provider abbo prijs.Annuk schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:30:
[...]
Maar vergis je niet.. als je éénmalig die 1900 betaald ben je van die 15 p.m. af, maar als je die 15 betaald en na 1 of 2 jaar denk je toch bevalt goed en koop het af betaal je alsnog die 1900![]()
![]()
De constructie is een beetje vreemd, en dankzij een bepaalde wethouder zijn de kosten verder gestegen (initiële opzet/inzet was €1500/10 p.m.)
[...]
Solcon is ook dochter van KPN hemaar zitten inderdaad al met al nog al beetje haken en ogen aan.
[...]
Hehe die uitspraak heb ik ook al van meerdere ambassadeurs gehoord, hopen dat KPN zich "inkoopt" en een pakket aanbied voor b.v. €50 p.m. incl de 15 p.m. die je moet betalen.
[...]
Is inderdaad ook verstandige keuze.. eerst 1 jaar afwachten/aanzien.. maar het KPN buitengebied gaat er straks wel af hier als glas er ligt (familielid van me heeft ook KPN buitengebied ter ondersteuning van z'n lijn, maar had al bericht dat dat straks hier stopt voor dit tarief i.v.m. glasvezel die gelegd gaat worden).
Hier ook sorry voor het off-topic
Ik heb 2500,- neergelegt voor een glasvezelaansluiting. Hierna heb ik voor ca 45,- een 900/900 abbo met telefonie en tv. Bij bv ziggo is dit abbo veel duurder dus betaal ik uiteindelijk ook die 2500,-.
Met gestrekt been.
Voor mij is 15K veel geld om te verliezenArtbij schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 13:19:
Het ging over een bankgarantie voor een aanbetaling, dus niet achter.
Nee dit zijn in principe de NUTS aanleg/sluit kosten die jij hieronder benoemd à €2500,-Artbij schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:39:
[...]
[...]
Die 15/1900 zijn kosten die je anders ook betaald, maar dan zitten ze in je provider abbo prijs.
De constructie is er een beetje wazig hier maar komt door een bepaalde wethouder die de boel (naar mijn idee) enigszins flest..
De abbo's zijn hier (goedkoopste pakket van Caiway à 100/100 meen ik) €50,- + €15,- p.m. dus effectief €65,- p.m.Ik heb 2500,- neergelegt voor een glasvezelaansluiting. Hierna heb ik voor ca 45,- een 900/900 abbo met telefonie en tv. Bij bv ziggo is dit abbo veel duurder dus betaal ik uiteindelijk ook die 2500,-.
Het enige vreemde is betaal je nu de 1900,- ben je van die €15 p.m. af, maar betaal je die 15 wel p.m. en na 2 jaar denk je ik koop het nu toch af is het NIET 1900-360=€1540,- maar betaal je effectief dus €2260,-
Ik neem even aan (gezien de bedragen en de providerkeuze) dat de glasvezelinfra wordt aangelegd door CIF. het vastrecht van 15 euro per maand of 1900 euro eenmalig betaal je aan CIF en hier heeft de gemeente niet zo heel veel mee te maken. Ik begrijp dus ook niet hoe je er bij komt dat er een wethouder is die de boel flest? In mijn beleving is een glasvezelverbinding voor eenmalig 1900 euro een prima deal als je in het buitengebied woont.
De reden dat de afkoop van het vastrecht niet omlaag gaat als je al een tijdje hebt betaald zal wellicht te maken hebben met het voorkomen van een hoop administratief geneuzel.
Het enige nadeel is wel dat er maar weinig keuze is in providers, maar daar kan CIF dan weer weinig aan doen. Er zijn blijkbaar maar weinig providers die op dat netwerk hun diensten willen aanbieden.
De reden dat de afkoop van het vastrecht niet omlaag gaat als je al een tijdje hebt betaald zal wellicht te maken hebben met het voorkomen van een hoop administratief geneuzel.
Het enige nadeel is wel dat er maar weinig keuze is in providers, maar daar kan CIF dan weer weinig aan doen. Er zijn blijkbaar maar weinig providers die op dat netwerk hun diensten willen aanbieden.
Dat is mij inderdaad bekend.Annuk schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:30:
Maar vergis je niet.. als je éénmalig die 1900 betaald ben je van die 15 p.m. af, maar als je die 15 betaald en na 1 of 2 jaar denk je toch bevalt goed en koop het af betaal je alsnog die 1900![]()
![]()
Rare constructie eigenlijk. Niet iedereen wil even €1900 in een keer aftikken en kiest men dus voor het (ogenschijnlijk) goedkopere €15 p/maand, maar als je dus langer dan 10 jaar glasvezel blijft afnemen dan betaal je uiteindelijk veel meer.
Want die maandelijkse vastrechtvergoeding wordt elke januari opnieuw geïndexeerd.
(m.a.w.; deze €15 kan elk jaar meer worden)
Even vergeten.Solcon is ook dochter van KPN hemaar zitten inderdaad al met al nog al beetje haken en ogen aan.
In dat opzicht wel goed dat glasvezel hier doorgaat; want als men de 50% niet had gehaald was er ook voorlopig geen glasvezel gekomen; want een bedrijf als KPN gaat dan ook nooit hier glasvezel aanleggen omdat ze weten dat er weinig interesse voor zou zijn.Hehe die uitspraak heb ik ook al van meerdere ambassadeurs gehoord, hopen dat KPN zich "inkoopt" en een pakket aanbied voor b.v. €50 p.m. incl de 15 p.m. die je moet betalen.
(Naast het feit dat KPN hier natuurlijk zo lang mogelijk de koper blijft uitknijpen)
Dat is wel jammer. Is mij niet bekend dat ze dat hier ook willen doen.Is inderdaad ook verstandige keuze.. eerst 1 jaar afwachten/aanzien.. maar het KPN buitengebied gaat er straks wel af hier als glas er ligt (familielid van me heeft ook KPN buitengebied ter ondersteuning van z'n lijn, maar had al bericht dat dat straks hier stopt voor dit tarief i.v.m. glasvezel die gelegd gaat worden).
In dat opzicht ook mooi dat het Kabinet aanstuurt op vrij keuze voor modem en decoder.
Hopelijk kunnen ze dus straks mooi zélf uitkiezen wat voor decoder ze nemen en kunnen ze die hele huur en borgkosten van de decoder vergeten. Gewoon eenmalig zo'n decoder betalen (en dan dus ook zélf kiezen wat voor decoder) en van de kosten af zijn.
Een Humax decoder heb je voor €130 nieuw; die heb je er in 2 jaar dus uit t.o.v. huren.
Stel dat Humax (of ander merk) decoders gaat maken voor IPTV voor gelijkwaardige prijs dan is beter dan wat KPN/Caiway/Solcon aanbiedt.
(Zelfde geldt voor Ziggo huurconstructie/aantal smartcards, gelukkig hebben wij nog oude constructie met gekochte smartcard/Humax)
Dat zou kunnen inderdaad; daarom kijk ik ook altijd naar de totale kosten.Artbij schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 15:39:
Die 15/1900 zijn kosten die je anders ook betaald, maar dan zitten ze in je provider abbo prijs.
Met €2500 is dat dus nog altijd minder dan de €1900 (vastrecht) + €995+ aanleg = €2900 die hier betaald moet worden als je niet voor afgelopen maandag hebt aangemeld.Ik heb 2500,- neergelegt voor een glasvezelaansluiting. Hierna heb ik voor ca 45,- een 900/900 abbo met telefonie en tv. Bij bv ziggo is dit abbo veel duurder dus betaal ik uiteindelijk ook die 2500,-.
En dat geldt natuurlijk voor heel veel huishoudens, want er wordt hier genoeg nieuw gebouwd/verbouwd.
En dan betaal jij dus €45 voor 900/900 (waar?
Maximaal wat je hier kunt krijgen bij Caiway is 500/500 en dat kost je €70 p/maand.
Alleen internet is 300/300 voor €45.
En bij beide moet je dan ook nog €50 betalen voor een wifi modem/router.

Solcon vraagt zelfs €79 p/maand voor Alles-in-1 met 250/250.
Alleen internet met die snelheid is alsnog €69.
En dan dus nog de activatiekosten, opleveringskosten, borgkosten etc.)
Beide providers bieden geen hogere snelheden.
En in onze gevallen hoeven we overigens niet eens dergelijke snelheden. We willen bruikbaar internet.
We halen hier nog geen 10/1. Ofwel tegelijk (HD) tv kijken en internetten werkt niet of nauwelijks, laat staan 2 (of meer) TV's en internetten. Schotel is ook niets voor TV (ook duur en storingsgevoelig) en omdat hier geen kabel ligt zijn ze wel genoodzaakt om voor glasvezel te gaan.
Klopt.mtthw schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:18:
Ik neem even aan (gezien de bedragen en de providerkeuze) dat de glasvezelinfra wordt aangelegd door CIF.
Op zich ben ik hier ook wel benieuwd naar, mag anders ook wel via PM, daarnaast lopen er op Tweakers een aantal topics over.het vastrecht van 15 euro per maand of 1900 euro eenmalig betaal je aan CIF en hier heeft de gemeente niet zo heel veel mee te maken. Ik begrijp dus ook niet hoe je er bij komt dat er een wethouder is die de boel flest?
Dat is natuurlijk als je voor afgelopen maandag hebt aangemeld. Ieder nieuw huishouden betaalt dus minstens zo'n €3000. En buitenaf is verschillend interpreteerbaar; genoeg plekken (waaronder de huishoudens waar ik het over heb) waar honderden woningen bij elkaar staan.In mijn beleving is een glasvezelverbinding voor eenmalig 1900 euro een prima deal als je in het buitengebied woont.
Meer koop/huur constructie wat ik hierboven al aangaf.De reden dat de afkoop van het vastrecht niet omlaag gaat als je al een tijdje hebt betaald zal wellicht te maken hebben met het voorkomen van een hoop administratief geneuzel.
Niet iedereen wil die €1900 nu al direct aftikken. Men vind/denkt al snel dat €15 p/maand goedkoper is.
Maar uiteindelijk betalen die dus na 10 jaar meer dan de mensen die direct de €1900 betalen.
Zeker als de jaarlijkse indexering hoger uitvalt (wie weet betalen ze over een paar jaar wel €20 p/maand)
Zeg maar vergelijkbaar met smartphone en abonnement. Niet dure smartphone los kopen (want te duur) maar wel duurder abonnement nemen.
Heb elders gelezen dat dit project (want ze hebben meerdere gebieden) inderdaad problemen heeft met aanbieders die niet willen/komen aanbieden. Ook hier op Tweakers.Het enige nadeel is wel dat er maar weinig keuze is in providers, maar daar kan CIF dan weer weinig aan doen. Er zijn blijkbaar maar weinig providers die op dat netwerk hun diensten willen aanbieden.
En slechts 2 aanbieders is natuurlijk wel een FLINK nadeel.
OK, en nu laat ik het hier écht bij.
(Mag natuurlijk via PM/ander topic graag voorzetten indien gewenst)
Ik heb net de eerste offerte voor de trap ontvangen, een rechte Z-trap met 14 tredes in eik afgewerkt voor 5300€ incl btw.
De betonnen trap is al gegoten, het gaat enkel om het afwerken in eik.

[ Voor 12% gewijzigd door Cronimet op 22-12-2017 22:17 ]
Fundering staat! 

@mistaoutlaw hebben ze nu die zwarte grond//klei zo weer tussen die fundatiebalken gegooid ?
Bedoel je voorin?jacovn schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 07:18:
@mistaoutlaw hebben ze nu die zwarte grond//klei zo weer tussen die fundatiebalken gegooid ?
Dat is de carport.
Is daar iets mis mee?
[ Voor 4% gewijzigd door mistaoutlaw op 23-12-2017 08:11 ]
Doorlaten van water, inklinken.
Bij mij wilden ze eigenlijk afgegraven grond ook rond om huis weer terugbrengen. Maar daar zit ook riet in en er komt nu schoon zand/geel zand of hoe je het ook noemt omheen. Ander vrees ik altijd issues te houden met tegels er over heen.
Bij mij wilden ze eigenlijk afgegraven grond ook rond om huis weer terugbrengen. Maar daar zit ook riet in en er komt nu schoon zand/geel zand of hoe je het ook noemt omheen. Ander vrees ik altijd issues te houden met tegels er over heen.
Als je wilt bestraten moet dat geel zijn toch?mistaoutlaw schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 08:11:
[...]
Bedoel je voorin?
Dat is de carport.
Is daar iets mis mee?
Met gestrekt been.
Op die fiets!
Het maaiveld komt straks hoger.
Ik heb sowieso de grond nodig: ik ga de tuin ophogen achter en aan de linkerzijde (ophogen beschoeiing)
Dus dat komt wel goed, als mijn berekening tenminste klopt
Het maaiveld komt straks hoger.
Ik heb sowieso de grond nodig: ik ga de tuin ophogen achter en aan de linkerzijde (ophogen beschoeiing)
Dus dat komt wel goed, als mijn berekening tenminste klopt

Dank voor de info. Wij zijn ook naar trappen aan het kijken, maar de prijzen vallen nogal tegen. Betonnen trap bekleden hebben we nog niet overwogen. Mag ik vragen wat de betonnen trap zelf kost?Cronimet schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 22:14:
Ik heb net de eerste offerte voor de trap ontvangen, een rechte Z-trap met 14 tredes in eik afgewerkt voor 5300€ incl btw.
[afbeelding]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Bij ons ligt er nu iets van 100-140 m3 en ik hoop dat de offerte eens doorkomt om alles af te voeren. De bouwput moet met geel aangevuld worden omdat er toch tegels rond huis komen.
Dan heb ik naast huis en naar de buren nog 1.5 meter breed liggen. Ik denk dat met de achtertuin samen maar af te laten voeren en er tuingrond inbrengen: geen riet en makkelijkere grond om een goede tuin in te leggen.
Achter huis wil ik kunstgras en moet ik maar kijken wat daar de ondergrond voor moet zijn.
Dan heb ik naast huis en naar de buren nog 1.5 meter breed liggen. Ik denk dat met de achtertuin samen maar af te laten voeren en er tuingrond inbrengen: geen riet en makkelijkere grond om een goede tuin in te leggen.
Achter huis wil ik kunstgras en moet ik maar kijken wat daar de ondergrond voor moet zijn.
Kunstgras heeft dezelfde ondergrond als straatwerk.
Volgens mij leg je kunstgras in gravel (gemalen steen/beton) en niet in geel zand zoals straatwerk.Señor Sjon schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 13:44:
Kunstgras heeft dezelfde ondergrond als straatwerk.
Met gestrekt been.
Nee hoor, 5 tot 10cm aangetrild zand. Optioneel kan je voor meer demping een rubberen ondergrond gebruiken. Heb hier al dik twee jaar kunstgras liggen. In mijn nieuwe huis heb ik 400+ m2 gazon... Dat wordt me iets te duur in kunstgras.
Pff hier ook een soort van klei grond... Met een flinke regenbui staan de plassen in de tuin, wat zelfs doorweekt naar de vloer van de schuur. Waardeloos, wou dat er bij de bouw een halve meter van deze grond was afgegraven en verbanden was door 'gewoon zand'jacovn schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 08:29:
Doorlaten van water, inklinken.
1500€ voor de betonnen trapNDF82 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:35:
[...]
Dank voor de info. Wij zijn ook naar trappen aan het kijken, maar de prijzen vallen nogal tegen. Betonnen trap bekleden hebben we nog niet overwogen. Mag ik vragen wat de betonnen trap zelf kost?
En ook nog stucen, of zit dat in de afwerking?
Stucen is voor de stucadoor, dat heeft niets met de trap te makenLittleTycoon schreef op zondag 24 december 2017 @ 10:30:
[...]
En ook nog stucen, of zit dat in de afwerking?
Is het esthetisch mooier om de tegelvloer bg door te trekken tot in de toilet zodat er een geheel ontstaat? Of, zijn er argumenten om de toilettegels van zelfde soort te houden als in de badkamer?
[ Voor 0% gewijzigd door borgoe72 op 27-12-2017 13:37 . Reden: Grammar ]
@borgoe72 Dat zal afhangen van wat voor tegelvloer je neemt. Onze bg vloer is natuursteen en dat schijnt minder goed tegen zuren/agressieve schoonmaakmiddelen en dergelijke te kunnen dan sanitair tegels. Wij hebben er daarom voor gekozen om in de toilet een andere tegel te leggen.
Ik ben momenteel aan het kijken naar een haard. Qua looks/plek vergelijkbaar met:

Dak komt vol met zonnepanelen (38) op zuid, warmtepomp lucht/water, vloerverwarming beneden in zones + verdieping in zones, ventilatiesysteem via roosters. Aangezien we geen gasleiding gaan leggen valt een gashaard af.
Overige opties:
Elektrisch
+ Huis is all electric
+ Wanneer we kunnen salderen hebben we voldoende stroom
+ Geen rookkanaal nodig
+ Aan te sluiten op domoticasysteem
- Als de salderingsregeling verandert kan het een dure hobby worden
- Nep vuur
Hout
+ Warmte, echt vuur wat het gezellig maakt
+ Knapperend vuur
- Fijnstoffen vervuilen de lucht in huis
- Conflicteert met het temperatuur verwarmingssyteem. Dus als ik het erg warm stook gaat de vloerverwarming op laag, als het dan snel afkoelt moet de vloerverwarming weer snel opwarmen. Waar het niet op ingericht is.
Pellet
+ Momenteel aantrekkelijk, in de toekomst nog maar de vraag of pellets goedkoop blijven?
- Maakt geluid?
Momenteel zit ik te denken aan een elektrische haard, zoals deze: https://www.vanmanenkachels.nl/blog/nieuw-faber-ematrix . Een elektrische haard met realistisch vlammenspel zou mooi zijn, met warmteafgifte zou een plus zijn maar niet noodzakelijk (wel gezellig).
Iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch gaan voor een hout- of pelletkachel
.

Dak komt vol met zonnepanelen (38) op zuid, warmtepomp lucht/water, vloerverwarming beneden in zones + verdieping in zones, ventilatiesysteem via roosters. Aangezien we geen gasleiding gaan leggen valt een gashaard af.
Overige opties:
Elektrisch
+ Huis is all electric
+ Wanneer we kunnen salderen hebben we voldoende stroom
+ Geen rookkanaal nodig
+ Aan te sluiten op domoticasysteem
- Als de salderingsregeling verandert kan het een dure hobby worden
- Nep vuur
Hout
+ Warmte, echt vuur wat het gezellig maakt
+ Knapperend vuur
- Fijnstoffen vervuilen de lucht in huis
- Conflicteert met het temperatuur verwarmingssyteem. Dus als ik het erg warm stook gaat de vloerverwarming op laag, als het dan snel afkoelt moet de vloerverwarming weer snel opwarmen. Waar het niet op ingericht is.
Pellet
+ Momenteel aantrekkelijk, in de toekomst nog maar de vraag of pellets goedkoop blijven?
- Maakt geluid?
Momenteel zit ik te denken aan een elektrische haard, zoals deze: https://www.vanmanenkachels.nl/blog/nieuw-faber-ematrix . Een elektrische haard met realistisch vlammenspel zou mooi zijn, met warmteafgifte zou een plus zijn maar niet noodzakelijk (wel gezellig).
Iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch gaan voor een hout- of pelletkachel
@rspoe Ik zou sowieso adviseren om naar een haardenspecialist te gaan (voor als je dat nog niet gedaan hebt) om het eea in het echt te bekijken\ervaren
. Wij zijn wel voor een gashaard gegaan (maar hebben ook nog een CV).
@rspoe We zaten met hetzelfde 'probleem'. Eerst nog serieus naar een gashaard gekeken, maar om alleen gas te gebruiken voor de haard, nou nee. Daarna gekeken naar hout en pellets, maar het probleem is dat de minimum capaciteit vaak al te groot is voor een goed geïsoleerd huis. Of, om de woorden van een kachelverkoper te gebruiken: 'na 10 minuten kun je de ramen en deuren open zetten om de warmte weer kwijt te raken'.
Wat we nu hebben: een 'haard' met bio-ethanol branders. Rustig op marktplaats gekeken of er wat voorbij zou komen die aan het wensenpakket (vrijstaand, room divider, doorkijkmodel) voldeed, en nu staat er al een tijdje een Rubyfires Ambiance te wachten op gebruik. Model van een paar jaar oud met 2 kleinere branders, zodat we daarmee nog wat kunnen sturen in de warmte die vrijkomt.
Ervaring met het gebruik hebben we nog niet, nog ongeveer 10 maanden geduld daarvoor...
Wat we nu hebben: een 'haard' met bio-ethanol branders. Rustig op marktplaats gekeken of er wat voorbij zou komen die aan het wensenpakket (vrijstaand, room divider, doorkijkmodel) voldeed, en nu staat er al een tijdje een Rubyfires Ambiance te wachten op gebruik. Model van een paar jaar oud met 2 kleinere branders, zodat we daarmee nog wat kunnen sturen in de warmte die vrijkomt.
Ervaring met het gebruik hebben we nog niet, nog ongeveer 10 maanden geduld daarvoor...
Dit was ik zeker van plan.Road-runner83 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:41:
@rspoe Ik zou sowieso adviseren om naar een haardenspecialist te gaan (voor als je dat nog niet gedaan hebt) om het eea in het echt te bekijken\ervaren. Wij zijn wel voor een gashaard gegaan (maar hebben ook nog een CV).
Dat is ook een optie.aikink schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:44:
@rspoe Wat we nu hebben: een 'haard' met bio-ethanol branders.
Jammer dat hout niet optimaal is in een goed geïsoleerd huis inderdaad. Daarom ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen! Thanks.
Hout is prima in een geïsoleerd huis, kwestie van de juiste haard kiezen. Mijn haard kan volgena mij max 5kWh stoken maar ik doe altijd rustig aan. Max 3 blokken erop. De haard is gesloten dus ook geen last van fijnstof.rspoe schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:55:
[...]
Dit was ik zeker van plan.
[...]
Dat is ook een optie.
Jammer dat hout niet optimaal is in een goed geïsoleerd huis inderdaad. Daarom ben ik erg benieuwd naar ervaringen van mensen! Thanks.
Heb je mijn haard gezien?
@rspoe Wij hadden in het vorige huis geen fatsoenlijke mogelijkheid tot geveldoorvoer of rookkanaal en "moesten" dus kiezen tussen elektrisch of bio ethanol. Diverse duurdere elektrische varianten bekeken met waterdamp, maar ze vielen mij allemaal tegen (was 7-8 jaar geleden). Toen zagen we bio ethanol, heeft echte vlammen en lijkt qua vuurspel op een gasopenhaard. Daarvoor gekozen en dat is prima bevallen. De grootte van de vlammen kun je regelen door het schuifje verder of minder ver open te zetten. De haard gaf ook meer warmte dan ik van t voren had verwacht, in ons rijtjeshuis was de temperatuur na een paar uur 2-3 graden gesteegn. Wij kochten de bio ethanol bij de action (rond de 1,50 euro per fles).
Nog even los van wat hierboven allemaal geschreven wordt;
Met een beetje duurzaam nieuwbouwhuis hou je goed rekening met luchtdichtheid. Vervolgens ga je voor een haard een gigantisch luchtlek maken, dat niet meer goed luchtdicht af te sluiten is.
De reden is dan enkel voor de gezelligheid, want de warmte heb je volstrekt niet nodig, sterker nog, die moet je door geopende ramen gaan laten ontsnappen, omdat het anders te warm is binnen.
Als het zoals ik hier boven lees, met 3 blokken, niet boven de 25 graden oploopt in huis, dan is het misschien redelijk geisoleerd, maar naar hedendaagse normen zeker niet "goed" geisoleerd.
Ook een gashaard zal hetzelfde probleem kennen, die hebben in feite altijd een te hoog vermogen.
Bio ethanol of elektrisch lijken me dan op dit moment de enige realistische keuze, mits je goed geisoleerd en luchtdicht bouwt.
Met een beetje duurzaam nieuwbouwhuis hou je goed rekening met luchtdichtheid. Vervolgens ga je voor een haard een gigantisch luchtlek maken, dat niet meer goed luchtdicht af te sluiten is.
De reden is dan enkel voor de gezelligheid, want de warmte heb je volstrekt niet nodig, sterker nog, die moet je door geopende ramen gaan laten ontsnappen, omdat het anders te warm is binnen.
Als het zoals ik hier boven lees, met 3 blokken, niet boven de 25 graden oploopt in huis, dan is het misschien redelijk geisoleerd, maar naar hedendaagse normen zeker niet "goed" geisoleerd.
Ook een gashaard zal hetzelfde probleem kennen, die hebben in feite altijd een te hoog vermogen.
Bio ethanol of elektrisch lijken me dan op dit moment de enige realistische keuze, mits je goed geisoleerd en luchtdicht bouwt.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic