De regels en berekenmethodiek zijn op 15 oktober gewijzigd en strenger geworden. Ik weet niet of deze handreiking is geactualiseerd in de tussentijd. Ik werk zelf ook voor een gemeente en wij vragen bij ieder project op dit moment een calculatie op. We hadden ook zo'n richtlijn, maar die kon op 15 oktober de prullenbak in.battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:50:
[...]
Goed punt, dat lees ik ook:
Uit de ‘Handreiking woningbouw en AERIUS’ blijkt dat onder bepaalde omstandigheden de stikstofdepositie minder bedraagt dan de geldende norm. Hiervoor is een stikstofberekening niet nodig. Deze omstandigheden zijn:Bron
- als sprake is van maximaal 50 laagbouwwoningen;
- als wordt gebouwd op zandgrond;
- én op minimaal 7 km afstand van een Natura 2000-gebied.
Maar volgens mij kan de gemeente het alsnog eisen. De algemene conclusie is dat de stikstofdepositie onder gemiddelde omstandigheden 0,00 mol/ha/jaar is.
Bericht van de gemeente:
Ontvankelijkheid
Wij hebben uw aanvraag getoetst aan de daarvoor geldende indieningseisen, zoals deze zijn
opgenomen in de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). De conclusie is dat de verstrekte
gegevens en documenten onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de
voorbereiding van de beschikking. De volgende gegevens ontbreken en dient u nog aan te leveren:
Aerius berekening gebruik en bouwfase PDF incl. motivatie van invoerwaarden.
IK heb het gevoel dat de gemeente het eist, ondanks dat de overheid aan geeft dat het niet noodzakelijk is. We proberen een afspraak te maken met de welstandscommissie maar zij reageren niet/nauwelijks. Ondertussen heb ik een indicatie van de kosten als we dit document zelf regelen en dat is ~400,-. Misschien is een gevalletje choose your battles.
Ik denk dat je die 400 euro beter maar kan besteden dan de strijd aan kan gaan.
Een afspraak met welstand maak je toch gewoon via de vergunningverlener? Die zorgt ervoor dat je bij de volgende vergadering digitaal aanwezig kan zijn en dan kan je je punten bespreken.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters