Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 171 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.624.062 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:50:
[...]

Goed punt, dat lees ik ook:
Uit de ‘Handreiking woningbouw en AERIUS’ blijkt dat onder bepaalde omstandigheden de stikstofdepositie minder bedraagt dan de geldende norm. Hiervoor is een stikstofberekening niet nodig. Deze omstandigheden zijn:
  • als sprake is van maximaal 50 laagbouwwoningen;
  • als wordt gebouwd op zandgrond;
  • én op minimaal 7 km afstand van een Natura 2000-gebied.
Bron

Maar volgens mij kan de gemeente het alsnog eisen. De algemene conclusie is dat de stikstofdepositie onder gemiddelde omstandigheden 0,00 mol/ha/jaar is.

Bericht van de gemeente:
Ontvankelijkheid
Wij hebben uw aanvraag getoetst aan de daarvoor geldende indieningseisen, zoals deze zijn
opgenomen in de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). De conclusie is dat de verstrekte
gegevens en documenten onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de
voorbereiding van de beschikking. De volgende gegevens ontbreken en dient u nog aan te leveren:
 Aerius berekening gebruik en bouwfase PDF incl. motivatie van invoerwaarden.

IK heb het gevoel dat de gemeente het eist, ondanks dat de overheid aan geeft dat het niet noodzakelijk is. We proberen een afspraak te maken met de welstandscommissie maar zij reageren niet/nauwelijks. Ondertussen heb ik een indicatie van de kosten als we dit document zelf regelen en dat is ~400,-. Misschien is een gevalletje choose your battles.
De regels en berekenmethodiek zijn op 15 oktober gewijzigd en strenger geworden. Ik weet niet of deze handreiking is geactualiseerd in de tussentijd. Ik werk zelf ook voor een gemeente en wij vragen bij ieder project op dit moment een calculatie op. We hadden ook zo'n richtlijn, maar die kon op 15 oktober de prullenbak in.

Ik denk dat je die 400 euro beter maar kan besteden dan de strijd aan kan gaan.
Een afspraak met welstand maak je toch gewoon via de vergunningverlener? Die zorgt ervoor dat je bij de volgende vergadering digitaal aanwezig kan zijn en dan kan je je punten bespreken.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:49:
De bovenverdieping bestaat uit links een hobbyhok/atelier (eindelijk een grote treinbaan!) , met daarboven een opbergzolder(tje) en het rechtergedeelte is een geheel open ruimte (dus tot aan de nok, 4.5m) met daarin slaapkamer, werkplek en badkamer, die allen grenzen aan de glazen gevel. Ik kijk aan die kant overigens uit op kilometers aan landerijen en koetjes en paardjes :)

[Afbeelding]
Gaaf. Ik zou alleen wel een stukje van die ruimte gebruiken voor een afzonderlijk toilet. Nu heb je een toiletruimte in open verbinding met je slaapkamer.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 08:51
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:49:
De bovenverdieping bestaat uit links een hobbyhok/atelier (eindelijk een grote treinbaan!) , met daarboven een opbergzolder(tje) en het rechtergedeelte is een geheel open ruimte (dus tot aan de nok, 4.5m) met daarin slaapkamer, werkplek en badkamer, die allen grenzen aan de glazen gevel. Ik kijk aan die kant overigens uit op kilometers aan landerijen en koetjes en paardjes :)

[Afbeelding]
Woonkamer is inderdaad prima zo, op de 3d plaat lijkt het net alsof de bank maar 2m van de linkerwand staat bij wijze van. Wel apart dat je slaapkamer bijna groter is dan je woonkamer. Misschien een overweging om de slaapkamer iets in te korten, een vide boven de woonkamer en dan een binnenruit om de slaapkamer van de woonkamer te scheiden...
Al is het maar een meter bij wijze van spreken, geeft zowel beneden als boven een heel ruimtelijk gevoel.

edit: ik zie dat die ruimte er niet is op je 3d plaatjes. OP de plattegrond wel?

Bovenverdieping is ook leuk zo. Open badkamer is gaaf, maar ik zou inderdaad n dit geval een apart toilet maken.

Jullie zijn ook met zijn tweeen? Leuk, ook iemand die het gewoon aandurft om het huis daarop in te richten en er geen maximaal aantal kamers in propt :) net als wij

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 30-01-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 120% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben een beetje soortgelijke layout, alleen is bij ons de hele bovenverdieping open, met vide van 5x7m boven de keuken/woonkamer. De bovenruimte is waar jou hobbykamer is. Geheel open met beneden.
Geen problemen met akoestiek, integendeel. Maar dat komt vermoedelijk omdat ons huis HSB (SIP) is en het plafond bekleed met houten platen die (niet bewust) waarschijnlijk veel geluid dempen.
Boven is het net zo warm als beneden, dat scheelt maximaal een halve graad. Het is helemaal niet zo dat de warmte naar boven trekt...

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 30-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
@stefijn ; zou jij het leuk vinden om nog eens een aantal foto's / updates te plaatsen van jouw huis? Vond het qua ontwerp en uitstraling een erg leuk huis om te zien en ben benieuwd hoe het eindresultaat nu is geworden.

@jowi_kuro; gaaf ontwerp! En mooi dat je het ontwerpt naar je eigen wensen, met een indeling die bij jou past. Die open nok gaat je een heel ruimtelijk gevoel geven verwacht ik.

Ik zie alleen dat er vrij weinig ruimte zit tussen je bank en de stoelen aan je eettafel. Niet bang dat je er niet tussendoor kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@jowi_kuro Heel gaaf ontwerp! Enige minpunt in mijn ogen is de werkplek zo op de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Koehandelaar schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:49:
@stefijn ; zou jij het leuk vinden om nog eens een aantal foto's / updates te plaatsen van jouw huis? Vond het qua ontwerp en uitstraling een erg leuk huis om te zien en ben benieuwd hoe het eindresultaat nu is geworden.
Binnenkort, we zijn de bovenverdieping aan het afwerken. Beneden is het 90% af en we wonen er nu 3 maanden in.
Het afwerken gaat om allerlei redenen heel traag. Veel gezeik met de keuken (die staat al 5 maanden half af! maar is wel bruikbaar), &*$#ziek word ik van. Ik werk weer wat meer dus minder tijd, en veel kleine dingen kosten een hoop tijd. Ben ook buiten bezig met allerlei dingen en intussen ook begonnen met een ontwerp voor ons tuinhuis. Bij ons is letterlijk alles maatwerk-diy dus t kost veel tijd :) maar t wordt echt supergaaf (imo ;) )
Als het boven af is zal ik weer eens een update doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 30-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
@jowi_kuro Mooi ontwerp en tof dat je het geheel naar eigen wens invult. Heb jij ontwerp en tekeningen zelf gemaakt? Welke programma's gebruik jij hiervoor? Wij zijn nu ook aan het schetsen voor een eigen woning. Nu in Sweet home 3d voor makkelijke 3d view. Is er ook een handig (gratis?) programma om die technische tekeningen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curtain
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-06 16:34

Curtain

Plannen en Organiseren

En hier meldt zich een nieuwe bouwer 🙂 We zitten nog helemaal in het begin van het traject en dan is dit topic een enorme bron van informatie. Heel fijn. Zodra het eerste schetsontwerp binnen is, zal ik het graag met jullie delen voor commentaar en verbeterpunten.
Zijn er misschien Tweakers die hun net gebouwde huis willen laten zien? Ik zou graag dingen (buitenafwerking, warmtepomp, SWW vat, keuken, kozijnen, vloeren) in het echt zien om een beter gevoel te krijgen wat werkt en wat niet en hoe veel ruimte iets kost. Ook geluidsisolatie ín het huis is belangrijk.
In deze coronatijd is het allemaal minder makkelijk en als je er niks voor voelt, dan is dat natuurlijk ook prima. Ik kom uit Z-O Brabant en afstand is wat mij betreft geen probleem.

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 117% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:00
Gekke vraag, maar is het niet zonde om de garage in je woning te doen? Qua ruimte toch zonde? Kan er in prin ipe makkelijk naast lijkt me?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 166% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:42
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:39:
Ik vind een garage naast de woning niet mooi om te zien. Daarnaast kan deze ruimte later worden omgebouwd tot slaapkamer en badkamer voor de oude dag. En ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik met deze ruimte zou moeten doen als het geen garage was. Ik zou wel een metertje bij de woonkamer willen, maar voor de rest...

Het heeft ook te maken met de eerste opzet van het plan, het ontwerp was eerst een veel minimalistischer, monolitische versie van de schuurwoning, beetje zoals dit:
[Afbeelding]

En bij zo'n ontwerp vind ik een aparte er aangebouwde garage absoluut niet mooi. Overigens is het ook een kostenaspect. Aparte garage is weer 30-40K meer, en de ruimte die ik overhoud kan ik eigenlijk niet veel mee.
Het oogt wel smal, als er mensen aan tafel zitten moet je al door de zithoek als je naast degene aan tafel wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Zoals ik zei, de bank kan nog naar voren. De woning verbreden is wegens het budget niet mogelijk. Ja. als ik hem korter maak, maar dan kijg je daar weer problemen. Soms moet je een compromis sluiten. Overigens zal de tafel niet vaak vol zitten. De tafel is eerlijk gezegd veel te groot voor mij alleen ;) (100x220cm) maar ik vind het gewoon mooi.

[ Voor 35% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bij zo'n woning past imho prima een garage, de kosten even daar gelaten. Als je er dezelfde vorm naast zet - bij voorkeur ook in de lengte - kan dat juist heel erg speels effect opleveren. Kan er tegenaan staan of juist los.
Een platte kubus zou inderdaad niet mooi zijn, dat moet het functioneel vereist zijn...

Een tafel van 100x220 is net voldoende om comfortabel met 4 personen te zitten. Met 6 kan, maar wordt al snel krap. Krijg je nooit bezoek?

Als je de bank verder opschuift wordt het inderdaad een heel krap hoekje...Dan zit je met je hoofd 3m van de wand? De twee stoeltjes die in de plattegrond ingetekend zijn passen volgens mij in de praktijk al niet eens fatsoenlijk, tenzij het hele kleine stoeltjes zijn. Dit soort dingen vertekent vaak.

Mijn broertje heeft een appartement gekocht, met een niet al te grote keuken/woonkamer (maar prima voor zo'n appartement voor iemand in zijn eentje). Woonkamer is krap 5m breed. Daar is een tafel ingetekend met 8 stoelen. Dat oogt op de tekening wel leuk, maar het is een tafel van 2m lang (1m breed). Hoe zet je daar in de praktijk 8 stoelen aan? Kinderstoeltjes? Is gewoon een beetje vertekend beeld maken op de tekening om kopers te laten denken dat het best een ruime woonkamer is. Dat is het niet.

Ik snap de redenatie van je garage met het oog op later, maar waar het boven juist heel ruim is is het op deze manier beneden niet ruimtelijk. Die ruimte is natuurlijk fors (want er moet een auto in) maar het is zonde dat je daarvoor de leefruimte zo moet inperken.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 30-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
De grootte van de meubels in die plattegrond klopt voor geen meter. Had ik de architect ook al gezegd dat dat vertekend, moet ie niet meer mee aankomen :) Maar een tafel van 220cm te klein voor 6 personen? Kom op zeg. Dat is royaal hoor.

Er is verder gewoon niet veel aan te passen aan de woonkamer, anders dan de breedte. Het is niet anders. Zoals ik zei, een geaccepteerd compromis. Ik laat nog wel doorrekenen wat het verlengen vd woning met 1 a 1,5m kost, maar dat gaat dus over de breedte van de woonkamer, niet over de diepte. De afstand bank/keuken verander daar niet mee.

[ Voor 32% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51

Sen

<-->

Huis in je garage is een keuze maar ik kies er expres voor om juist mijn garage apart te doen en later dan de rest van het huis omdat als reserve te hebben zeg maar. Ook interesseert het mijn auto en fietsen niet of het op beton staat in een warme schil of op straatstenen met een houten wandje er omheen.

Ook zijn er dingen die ik opsla in mijn garage (verf, benzine etc) die ik niet in mijn woonschil wil hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jowi
Dat is het leuke aan zelf ontwerpen, je maakt keuzes voor jezelf, niet voor anderen :)

Overigens is de garage niet voor de daily driver, die staat lekker buiten, maar voor een italiaanse youngtimer waarvoor het wel belangrijk is dat ze een beetje warm en droog staat ;)

[ Voor 51% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:34:
Dat is het leuke aan zelf ontwerpen, je maakt keuzes voor jezelf, niet voor anderen :)
Helaas is dat niet helemaal waar. Waar ik het wel zou willen maar we hebben heel veel regels hier in Nederland en ik kijk toch altijd wel naar verkoopbaarheid. (Ik weet namelijk echt niet waar ik over een jaar sta)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Ja natuurlijk, maar iemand die het koopt gaat in 90% van de gevallen toch alles verbouwen,dus als die de garage er niet wil sloopt ie hem er maar lekker uit. Het zijn in dit geval allemaal geen absurde zaken die de woning onverkoopbaar zouden maken. Zo kun je boven bijv. makkelijk voor de badkamer een aparte ingang vanaf de gang maken, de master bedroom afsluitbaar maken, en de hobbykamer opdelen in 2 kamers zodat je er met een gezin kan wonen, zonder structurele wijzigingen door te voeren. Dus ik hou er wel een beetje rekening mee.

Daarnaast is het wel degelijk de bedoeling om hier 20-30 jaar te gaan wonen en oud te worden. Mijn insteek hier is echt wat ik er zelf mee wil. Mijn centjes, mijn beslissing ;)

[ Voor 34% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11
@jowi_kuro Mooi ontwerp en, als je zelf een huis (laat) bouwen doe je dat zoals je het helemaal zelf wilt hebben. Ik zou even goed kijken naar de thermische schil bij de garage. Die loopt nu buitenom en dat is goed en zeker als je de ruimte later wil gebruiken als woonvertrek.

Maar, ik neem aan dat de garage niet wordt verwarmd. Er is nu geen isolatie getekend tussen garage en de rest van de woning. De isolatiewaarde van de garagedeuren gaat ook nog een rol spelen. Garages worden ook nog eens goed geventileerd maar, bij een elektrische auto zal dat wellicht niet meer nodig zijn.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Ik denk dat de garage wel een radiator krijgt, maar geen vloerverwarming. Even zien wat qua installatie etc het makkelijkst is. Als je er wat wil klussen wil je niet in de kou werken. En aangezien er geklust gaat worden aan een italiaans wonder der techniek is vloerverwarming misschien wel zo fijn, omdat je er vaak onder ligt lol :) De garagedeuren worden 2 ‘normale’ openslaande deuren, dus geen traditionele dunne metalen garageklep die naar boven klapt. De garagedeuren zullen als het ware in het houtwerk van de voorgevel weggewerkt/gecamoufleeerd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04
Leuk topic! Wij gaan ook bouwen en zou graag willen weten wat voor budget realistisch is voor een carport en berging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpvZiZcmDHAUMVSC9wQPWP00gDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heniSRlj0Bg2XFfkjEOgkTfz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-OO8dBlUxqCAk-j5MBAV1xGTGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKm9XL8rZgIFQ0YgnPJKjkbU.jpg?f=fotoalbum_large

Voor enkel de carport hebben wij een offerte gekregen van de aannemer van 19k.. Dit vinden we nogal fors. We denken er daarom aan dit achteraf te doen. Aangezien elementen van het huis worden voorzien van zwart cedar hout willen we dit ook terug laten komen in de carpoort / berging (stallen van fietsen en tuin rommel). We hebben al een bijkeuken.

Is het verstandig om dit achteraf te doen en met welk budget moeten we rekening houden? Specifieke zaken waar we op moeten letten? Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:19

The Legend

*Plop*

@jowi_kuro Als je geen extra isolatie toepast tussen de garage en de rest van de woning, dan zou ik wel extra aandacht besteden aan de isolatie van die deuren. Wij hebben een standaard aangebouwde maar wel volledig geïsoleerde garage (met vloerverwarming) met openslaande deuren, maar je merkt dat daar gewoon veel warmte weglekt. We hebben wel de wand tussen de garage en de woning nog extra geïsoleerd. Ik zou sowieso de vloerverwarming doortrekken en niet voor een aparte radiator gaan daar. Zeker niet als je de ruimte later anders zou willen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door The Legend op 30-01-2021 12:41 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik ga er vanuit dat de isolerende werking van de deuren in de garage niet anders is dan de deuren in de voorgevel of als bijv. de voordeur... misschien zelfs wel beter omdat de garagedeuren geen glas bevatten. Maar wel een aandachtspuntje om even mee te nemen!

[ Voor 10% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
Ik ga er vanuit dat de isolerende werking van de deuren in de garage niet anders is dan de deuren in de voorgevel of als bijv. de voordeur... misschien zelfs wel beter omdat de garagedeuren geen glas bevatten. Maar wel een aandachtspuntje om even mee te nemen!
Succes, garage moet sterk geventileerd zijn. Is een OGF met stalling motorvoertuigen.
Je zou dus de wand tussen garage en woning moeten isoleren en een speciaal kozijn + deur moeten toepassen van garage naar woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:53

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

En vergeet niet bij de bouw leidingen en afvoeren voor een toekomstige badkamer in de garage aan te leggen. Achteraf is dat veel gedoe

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 30-01-2021 13:37 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Ik ga er vanuit dat architect en aannemer dat goed beoordelen. Overigens kan ik het ook nog altijd classificeren als inpandige berging ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Assumption is the mother of all fuck ups - zeker bij een woning bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:38:
Ik ga er vanuit dat architect en aannemer dat goed beoordelen. Overigens kan ik het ook nog altijd classificeren als inpandige berging ;)
Jij kan het classificeren als een berging. Maar een ander als een garage, er kan een motorvoertuig in. Jij bent misschien niet de eeuwige bewoner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Requiem19 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:44:
Assumption is the mother of all fuck ups - zeker bij een woning bouwen.
Weet nooit wat ik met dit soort “advies” aan moet. Lees tussen de regels door dan zie je dat het mijn aandacht heeft, en aannemer en architect zijn beiden ook geen pannekoek. Dan moet de bouwvergunning er nog overheen, bouwbesluit etc. Als iets niet volgens de regels gaat krijg je dat ongetwijfeld te horen. Daarnaast is er ook nog zoiets als common sense. Natuurlijk wil ik geen tochtig koud of gevaarlijk hok in mijn woning. En wat iemand na mij er mee wil ga ik dus absoluut geen rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:31:
[...]

Weet nooit wat ik met dit soort “advies” aan moet. Lees tussen de regels door dan zie je dat het mijn aandacht heeft, en aannemer en architect zijn beiden ook geen pannekoek. Dan moet de bouwvergunning er nog overheen, bouwbesluit etc. Als iets niet volgens de regels gaat krijg je dat ongetwijfeld te horen. Daarnaast is er ook nog zoiets als common sense. Natuurlijk wil ik geen tochtig koud hok in mijn woning. En wat iemand na mij er mee wil ga ik dus absoluut geen rekening mee houden.
Kom je hier om te vertellen wat je gaat doen, of wil je ervaringen hoor waar je zelf wat mee kan?

Als je ziet waar mensen die een woning bouwen tegenaanlopen, zou ik NIETS aannemen.

Klein voorbeeld: vriend van mij heeft een standaard nieuwbouwwoning waarbij de bouwer vergeten is de afzuiging in de tweede badkamer aan te leggen.

Een badkamer, je zou denken dat een bouwer wel begrijpt dat daar ventilatie in moet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Kijk, nu kom je met advies ipv cliché oneliners. Daar heb ik wat aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:25
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Het hele traject is tot nu toe 1 grote aanname. Er zit nog geen schep in de grond. Vraag me nu wel af hoe ik de “aannemer” nu moet noemen ;) maar serieus, ik zal overal constant bovenop zitten en niets aan het toeval overlaten. Neem dat maar van mij aan. Oh wacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dubbelpost...

[ Voor 95% gewijzigd door jowi op 30-01-2021 15:40 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-10 23:23
Sorry maar dit gaat dus werkelijk nergens over....
Als je een woning bouwt voor de verkoop dan speel je in op wensen van een toekomstig bewoner. Als je hem bouwt om er zelf te gaan wonen doe je dat op basis van je eigen wensen. Keuken- badkamer- interieurtrends veranderen elk jaar. Of wil je zeggen dat jullie wel graag een jaren 80 Bruynzeel keuken willen met rvs werkblad?

Er zijn genoeg manieren om een inpandige garage als restauratie ruimte goed bruikbaar te maken daar hoef je in je wooncomfort helemaal niks van te merken.. denk aan een harmonica deur ipv garagedeur, rubberen werkplaats vloer voor comfort en een dedicated afzuiging i.v.m. mogelijke dampen en je bent helemaal het baasje. Noem het voor je bouwvergunning een atelier (wat niet eens zoveel veel afwijkt van de daadwerkelijke functie) en geen haan die daar naar kraait.

[ Voor 38% gewijzigd door Woody179 op 30-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Als ik zo brutaal mag zijn, wat voor Italiaanse schone komt er te staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 124% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Mijn 1998 Alfa Romeo GTV 2.0 V6 Turbo. Grigio Eclisse met rode Momo lederen interieur.
Mooie wagen! Daarmee is overigens het probleem van de "krappe" woonkamer ook gelijk opgelost. Jij zit straks toch grotendeels in de garage😜.

(Gesproken door een volvoman)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
LOL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:48:
Ik heb die fout bij mijn aanbouw gemaakt: binnen de thermische schil een nauwelijks verwarmde berging (gescheiden met kalkzandsteenmuur) grenzend aan woonruimte. Dat is niet comfortabel want je heb een koude muur in je kamer.
Tenzij je je italiaanse schone in de winter op 18 graden verwarmd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:09
Dat is dan weer jammer, ik had gehoopt op een Italiaanse 2 wieler :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
nokiaan958GB schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:47:
[...]

Ik heb die fout bij mijn aanbouw gemaakt: binnen de thermische schil een nauwelijks verwarmde berging (gescheiden met kalkzandsteenmuur) grenzend aan woonruimte. Dat is niet comfortabel want je heb een koude muur in je kamer.
Tenzij je je italiaanse schone in de winter op 18 graden verwarmd :+
Er komt sowieso verwarming in. Het wordt geen koude ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
Woody179 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:33:
[...]

Mooie wagen! Daarmee is overigens het probleem van de "krappe" woonkamer ook gelijk opgelost. Jij zit straks toch grotendeels in de garage😜.

(Gesproken door een volvoman)
Hij kan altijd de garagewanden deels van glas maken. Lijkt het lekker groot en je hebt uitzicht op je italiaanse apparaat!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
Goedemorgen, hier een potentiële nieuwe bouwer... Potentieel omdat we nog aan het zoeken zijn naar de bouw kosten.
Je leest overal diverse richt prijzen en nu ben ik op zoek naar wat gebruikers ervaringen cq cijfers. Heb diverse pagina's hier bekeken maar wellicht over het hoofd gezien; wat zijn een beetje gangbare m3 (of m2) bouw prijzen? Sleutel klaar excl keuken, tuin, vloer ed. Wel badkamer inbegrepen (zo wordt het volgens mij meestal gedaan).
We willen een schuurwoning laten plaatsen van 750 m3. Mooi kavel bij het bos en de architect rekent nu met 550e per m3 voor de bouw. Is dit hoog of juist te laag? We kunnen tzt de bouw kosten zeker wel drukken door slim inkoop (lang verhaal) maar wil graag meer gevoel bij de m3 prijs. Iemand suggesties of wil zijn getallen delen? Mag ook dm. Thx

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

RoelsRules schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:31:
Goedemorgen, hier een potentiële nieuwe bouwer... Potentieel omdat we nog aan het zoeken zijn naar de bouw kosten.
Je leest overal diverse richt prijzen en nu ben ik op zoek naar wat gebruikers ervaringen cq cijfers. Heb diverse pagina's hier bekeken maar wellicht over het hoofd gezien; wat zijn een beetje gangbare m3 (of m2) bouw prijzen? Sleutel klaar excl keuken, tuin, vloer ed. Wel badkamer inbegrepen (zo wordt het volgens mij meestal gedaan).
We willen een schuurwoning laten plaatsen van 750 m3. Mooi kavel bij het bos en de architect rekent nu met 550e per m3 voor de bouw. Is dit hoog of juist te laag? We kunnen tzt de bouw kosten zeker wel drukken door slim inkoop (lang verhaal) maar wil graag meer gevoel bij de m3 prijs. Iemand suggesties of wil zijn getallen delen? Mag ook dm. Thx
De schuurwoning van selecthuis van 679m3 is sleutelklaar 334k en casco 208k.

Dus die 550 lijkt me redelijk gangbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
No Hands schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:19:
Hij kan altijd de garagewanden deels van glas maken. Lijkt het lekker groot en je hebt uitzicht op je italiaanse apparaat!
Als het een mooie Ferrari ofzo was geweest had ik dat zeker gedaan :) maar dan had ik ook een heel ander budget gehad, was het een dubbele of driedubble garage geweest en liet ik me hier echt niet zien O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:59
jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Als het een mooie Ferrari ofzo was geweest had ik dat zeker gedaan :) maar dan had ik ook een heel ander budget gehad, was het een dubbele of driedubble garage geweest en liet ik me hier echt niet zien O-)
Is hier niemand met een Ferrari denk je?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Sen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Casco scheelt wel veel! Thx. Incl of excl btw?

En als er anderen met bedragen zijn dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
€550 is wel echt het minimum waar je mee moet rekenen In de huidige markt.
Een architect kan daar wel mee rekenen maar dan moet je nog een bouwer vinden die het voor die prijs wilt bouwen; daar zit het grootste probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 31-01-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:56
Sen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Dat bedrag loopt al snel op als je iets wilt aanpassen aan de standaard. Muurtje verplaatsen €, paar stopcontacten erbij €, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

SquareOne schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Dat bedrag loopt al snel op als je iets wilt aanpassen aan de standaard. Muurtje verplaatsen €, paar stopcontacten erbij €, etc
Dat zou ik ook niet doen maar om aan 550 te komen moet je toch 40k aan opties aanvinken.

Ik reken met ongeveer 400 euro per m3 maar ik heb dan ook zelf niets beters te doen. Fulltime huisvader en thuis klusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
No Hands schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:10:
Is hier niemand met een Ferrari denk je?
Vast wel. Maar totaal irrelevant voor wat IK zou doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Als het een mooie Ferrari ofzo was geweest
Een Ferrari is er voor elk budget.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epYaSwp6gLbH33qvUU0WHP5JyC8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WpOskX1UNHtHZCrS3Mg1VDkQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Mijn woning, in een goedkope regio, excl. grond, excl. keuken/badkamer uiteraard, en absoluut geen gouden kranen of marmeren vloeren, dus geen absurd hoog afwerkniveau, gaat al naar de 600/m3 incl. btw. en dat is dan de goedkoopste aannemer. Anderen kruipen al snel richting de 650/m3. Ik denk dat sommigen zich flink verkijken op wat bouwen tegenwoordig kost.

[ Voor 15% gewijzigd door jowi op 31-01-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Randstad (regio Den Haag). 700 per m3 (plat dak, prefab, casco woning prijs). Totaal inclusief grond, afwerking, keuken, badkamer etc. komen we richting de 1700 per m3.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Hier ook ruim boven de 600/m3. Wel redelijk luxe en hoog afgewerkt maar het is idd een dure tijd. En het word alleen maar duurder. mijn aannemer vertelde afgelopen week nog dat de prijzen van bouwmaterialen weer waren gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
Dank zo ver (meer input is altijd welkom).
De bedragen variëren nu dus van 400 (zelf doen) tot meer dan 700 per m3. Pfff dat is een stuk duurder dan 10 jaar geleden in ons huidige huis (wel project bouw maar goed).
Weert eens goed rekenen wat we willen en kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:16:
Randstad (regio Den Haag). 700 per m3 (plat dak, prefab, casco woning prijs). Totaal inclusief grond, afwerking, keuken, badkamer etc. komen we richting de 1700 per m3.
Zo dat scheelt veel. Ik kom incl. grond en keuken etc. op iets boven de 900/m3.
Grond was hier spotgoedkoop 8)7 700m2 voor 75K incl. btw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:53

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:41:
[...]

In welke regio is de grond zo goedkoop ?
Of van familielid gekocht ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Dat is mi erg goedkoop... Wij zitten op 1000m2 voor 400kplus..
Wat was alleen je bouw kosten per m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi_kuro Er gaan hier parkeerplekken voor meer :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
Grond is hier ook niet duur, maar goed daar zijn de uitdagingen ook naar.
Wij hebben 1400m2 grond a 168k v.o.n.
(No Brabant)

Huis wordt met een grondoppervlak van 120m2(10x12), nok op 8m en goot op 3. Circa 750m3
Bouw gaan we alles zelf doen, grof gecalculeerd kom ik bij volledige zelfbouw op 240 per kuub aan materiaal kosten. Dit zal maar alle waarschijnlijkheid nog wat zakken door slimme inkoop aangezien we dit samen gaan doen met de buren.

Over een maand of anderhalf verwacht ik de details van de constructeur te hebben. Dan pas kan ik exact gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
964C2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:50:
In welke regio is de grond zo goedkoop ?
Of van familielid gekocht ?
Het vriezige hoge noorden. Gewoon een kavel van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Het vriezige hoge noorden. Gewoon een kavel van de gemeente.
Da’s wel lekker betaalbaar daar. :)
Hier (Wijchen, Gelderland) 1.070 m2 voor 412k.

Vooralsnog heb ik vooral nog een heel duur onkruidveldje voor meer dan 2x de prijs waarvoor ik mijn eerste (huidige) huis gekocht heb. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Ongeveer 1435m2 voor 125k en een bak extra werk met bijbehorende kosten.
https://www.maakoosterwold.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
En al jullie genoemde prijzen incl btw en incl (eventueel)kk/overdrachtsbelasting/notaris/kadaster? Bij mij wel.

[ Voor 5% gewijzigd door jowi op 31-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
RoelsRules schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:21:
Dank zo ver (meer input is altijd welkom).
De bedragen variëren nu dus van 400 (zelf doen) tot meer dan 700 per m3. Pfff dat is een stuk duurder dan 10 jaar geleden in ons huidige huis (wel project bouw maar goed).
Weert eens goed rekenen wat we willen en kunnen.
Wij gaan alles inclusief (daarmee bedoel ik kosten voor architect, leges, wandafwerking, keuken maar niet het kavel) naar de € 1.000 / m3. We doen niets zelf, nog niet eens de verf op de muur, maar ook zeker geen gouden kranen.

Voor 2 badkamers en 2 toiletten zijn we bijvoorbeeld € 42k kwijt, de keuken € 28.5k. Dat zijn dus geen budgetkeuzes maar ook geen top of the line.

GeoStylixis stenen en een groot overstek zaten er bijvoorbeeld niet in met ons budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Dengra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Wij gaan alles inclusief (daarmee bedoel ik kosten voor architect, leges, wandafwerking, keuken maar niet het kavel) naar de € 1.000 / m3. We doen niets zelf, nog niet eens de verf op de muur, maar ook zeker geen gouden kranen.

Voor 2 badkamers en 2 toiletten zijn we bijvoorbeeld € 42k kwijt, de keuken € 28.5k. Dat zijn dus geen budgetkeuzes maar ook geen top of the line.

GeoStylixis stenen en een groot overstek zaten er bijvoorbeeld niet in met ons budget.
Ik weet niet wat hier de norm is, maar ik zou toch schrikken van 28.5k voor een keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Dengra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Poeh 28,5k voor een keuken da's knap geld, wat krijg je daarvoor als ik vragen mag? Lijkt me namelijk geen IKEA keukentje voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
28K voor een keuken daar zit je echt zo aan... hoef je niet eens heel gek voor te doen.
Maar goed, daar is al een ander topic voor :)

[ Voor 21% gewijzigd door jowi op 31-01-2021 14:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-10 21:35
Woody179 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Poeh 28,5k voor een keuken da's knap geld, wat krijg je daarvoor als ik vragen mag? Lijkt me namelijk geen IKEA keukentje voor dat geld.
Ik heb een aantal keer gepost in het keuken topic. Dit is het uiteindelijk geworden van Saksen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18bs7yz-znRESXASNEUHCenfo1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMPKcMBae9U5kU0mXchW3zQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIdI1zVGDzpudaDw0JIar4SKXbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPPXw0fVaIrhMb1KZWbVI76X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBRmKfnERcXbBR9Aem1X7ov1gr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZd2ekGN2BP0v5MSUiRVNdED.jpg?f=fotoalbum_large

+ een Bora X en Quooker.

Zoals gezegd, zeker geen budgetapparatuur/meubels maar ook geen Miele of Siematic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Ik ga dat keukentopic ook maar eens goed bestuderen geloof ik. Mooie keuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Dengra Erg mooie keuken.

Iemand ervaring met het plaatsen van de warmtepomp op het dak. Wij hebben op dit moment een split unit maar dat zal waarschijnlijk flink wat geluid produceren en ziet er niet uit. Als wij het uit het zicht willen hebben zijn we ongeveer 3K kwijt aan extra fundering en isolatie.
Op het dak is een optie alleen de aannemer geeft aan dat het te horen zal zijn in de woning. We kunnen upgraden naar een monoblock. Deze zijn stiller en misschien is het dan wel te doen op het dak. Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 1% gewijzigd door battler op 31-01-2021 16:35 . Reden: Foutje, stond wtw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Een warmte terugwin installatie met splitunit? Huh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@jowi_kuro Foutje, het gaat om de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:36:
@jowi_kuro Foutje, het gaat om de warmtepomp.
Is het beton of hout? Hout niet doen beton kan maar je gaat het ws horen bij vriesweer.

[ Voor 15% gewijzigd door Sen op 31-01-2021 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:28:
Als wij het uit het zicht willen hebben zijn we ongeveer 3K kwijt aan extra fundering en isolatie.
Op het dak is een optie alleen de aannemer geeft aan dat het te horen zal zijn in de woning. We kunnen upgraden naar een monoblock.
Als je voor een monoblock gaat zou ik het Panasonic monoblock warmtepomp topic eens bekijken. Zijn heel makkelijk om zelf te installeren en er staan een paar uitgebreide voorbeelden in. Laat je aannemer de leidingen voorbereiden en doe de rest zelf.

Het 5kw model is in Duitsland meen ik 6 a 700 euro goedkoper als in Nederland. Die fundering en isolatie kan elke beginnend diy-er maken voor een paar honderd euro.... Dan kun je daar al zeker 3k in je zak houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-10 12:44
Woody179 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Als je voor een monoblock gaat zou ik het Panasonic monoblock warmtepomp topic eens bekijken. Zijn heel makkelijk om zelf te installeren en er staan een paar uitgebreide voorbeelden in. Laat je aannemer de leidingen voorbereiden en doe de rest zelf.

Het 5kw model is in Duitsland meen ik 6 a 700 euro goedkoper als in Nederland. Die fundering en isolatie kan elke beginnend diy-er maken voor een paar honderd euro.... Dan kun je daar al zeker 3k in je zak houden.
In NL is 5kW model circa €3700. Met inkoopactie hebben 14 tweakers er €2500 voor betaald bj RJtec in Duitsland. Goede service en bezorging. Die winkel heeft ook optie om compressor extra te isoleren voor nog minder geluid.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
vandermark schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:04:
[...]

In NL is 5kW model circa €3700. Met inkoopactie hebben 14 tweakers er €2500 voor betaald bj RJtec in Duitsland. Goede service en bezorging. Die winkel heeft ook optie om compressor extra te isoleren voor nog minder geluid.
Die 6 a 700 euro bedoelde ik ook keer 2 O-)

Maar even zonder gein, da's serieus de moeite!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Sen schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Is het beton of hout? Hout niet doen beton kan maar je gaat het ws horen bij vriesweer.
Beton (prefab), platdak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Woody179 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Die 6 a 700 euro bedoelde ik ook keer 2 O-)

Maar even zonder gein, da's serieus de moeite!!
Ja, want de ISDE subsidie in mijn geval (woning net voor 2018 omgevingsvergunning aangevraagd, gewoon projectbouw) van €1.800 blijft :)
Daarmee is de aanschaf stuk minder dan cv-ketel. Aansluiten is ook niet moeilijk met monoblock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@vandermark Geldt de subsidie ook voor particulieren nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:23:
Oh dat soort dingen wil ik ook graag weten. Welke subsidies zijn er nog als je dit of komend jaar gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:23:
Volgens mij is een harde eis dat de omgevingsvergunning voor 2018 moet zijn ingediend. Particulier/project maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26
jowi_kuro schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:34:
[...]

Oh dat soort dingen wil ik ook graag weten. Welke subsidies zijn er nog als je dit of komend jaar gaat bouwen.
De subsidieregeling voor nieuwbouw is vanwege corona verlengd (volgens mij met een half jaar oid, tot 1-1-2021?), maar als je nu nog moet beginnen ben je zeker te laat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Andrehj schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:47:
[...]

De subsidieregeling voor nieuwbouw is vanwege corona verlengd (volgens mij met een half jaar oid, tot 1-1-2021?), maar als je nu nog moet beginnen ben je zeker te laat.
Die ken ik niet, ik heb het over deze voor warmtepompen voor huiseigenaren: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Voorwaarden:
  • U bent eigenaar van de koopwoning en het is uw hoofdverblijf (of wordt uw hoofdverblijf direct na renovatie).
  • De warmtepomp is een nieuw product en is dus geen tweedehands / gebruikt product.
  • U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.
  • De warmtepomp is geïnstalleerd voordat u een aanvraag gaat doen.
  • U heeft de warmtepomp na 30 juni 2020 laten installeren
  • De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
  • U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
  • U kunt tot maximaal 12 maanden na installatie van uw warmtepomp nog subsidie aanvragen indien uw aanvraag niet gepaard gaat met een aanvraag voor een isolatiemaatregel. Wanneer u uw aanvraag combineert met een isolatiemaatregel geldt dat u tot 12 maanden na het installeren of aanbrengen van de eerste maatregel subsidie aan kunt vragen.
  • U heeft geen recht op subsidie als u al eerder een andere subsidie voor de betreffende warmtepomp heeft ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@vandermark zie overgangsregelingen https://www.rvo.nl/subsid...genaren/overgangsregeling
Overgangsregeling voor particulieren

Voor particulieren gelden overgangsperiodes:

Heeft u als particulier vóór 1 januari 2020 voor uw eigen woning een pelletkachel of biomassaketel aangeschaft en geïnstalleerd? Dan heeft u na de installatie nog 6 maanden de tijd om subsidie aan te vragen.
Heeft u als particulier vóór 1 januari 2020 een warmtepomp of zonneboiler aangeschaft voor een bouwwerk waarvoor de omgevingsvergunning na 30 juni 2018 is aangevraagd? En installeert u die warmtepomp of zonneboiler voor 1 januari 2021? Dan kunt u binnen 6 maanden na de installatie nog subsidie aanvragen.

Deze overgangsbepaling - voor de installatie van warmtepompen en zonneboilers die al in 2019 zijn aangeschaft t.b.v. een (nieuwbouw)woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd na 30 juni 2018 - is per 17 juni 2020 verruimd.
Vanwege COVID-19 is het voor particulieren namelijk niet altijd mogelijk om een installatiebedrijf in te huren dat voor 1 juli 2020 de installatie zou kunnen installeren. Om deze reden moet de installatie in geval van deze overgangsbepaling voor 1 januari 2021 geïnstalleerd zijn. Dit was eerst 1 juli 2020.
Ik heb mijn subsidie net ontvangen, en mijn warmte pomp is ergens eind vorig jaar geplaatst (nieuwbouw woning, vergunning eind 2019)

Je moet aantonen dat je verplichting bent aangegaan (voor 1 jan 2020) en installatie voor 1 jan 2021.
In mijn geval had ik het volgende ingediend:
- epc rapport en referentie berekening zonder warmtepomp
- aanneem overeenkomst
- factuur en betaal bewijs

[ Voor 57% gewijzigd door xoror op 31-01-2021 18:17 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
xoror schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:04:
@vandermark zie overgangsregelingen https://www.rvo.nl/subsid...genaren/overgangsregeling

Ik heb mijn subsidie net ontvangen, en mijn warmte pomp is ergens eind vorig jaar geplaatst.

Je moet aantonen dat je verplichting bent aangegaan en installatie voor 1 jan 2021.
In mijn geval had ik het volgende ingediend:
- epc rapport en referentie berekening zonder warmtepomp
- aanneem overeenkomst
- factuur en betaal bewijs
Verplichting aangegaan *voor* 1 januari 2020, geïnstalleerd voor 1 januari 2021:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NDWxizEAP6tNPmPOd06cCQhrFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5kW7XkFIPo8TQEUo5H22Zrj.jpg?f=fotoalbum_large
Achterliggende idee is dat omdat alle nieuwbouw gasloos moet zijn, die gasloosheid niet gesubsidieerd hoeft te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 31-01-2021 18:08 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bedankt, die installatieperiode gaan we net niet halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Verplichting aangegaan *voor* 1 januari 2020, geïnstalleerd voor 1 januari 2021:
[Afbeelding]
Achterliggende idee is dat omdat alle nieuwbouw gasloos moet zijn, die gasloosheid niet gesubsidieerd hoeft te worden.
My bad even duidelijker formuleren, voor 2020 verplichting aangegaan, en installatie voor 1 jan 2021. In mijn geval had ik al medio 2019 koop-aanneemovereenkomst getekend.

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 31-01-2021 18:18 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
Goedenavond allen,

Wij gaan morgen tekenen voor een mooi stuk grond in Berkel en Rodenrijs!

We hebben al met enkele partijen gesproken en voor nu hebben wij bij Allure en Thuis in Bouwen het beste gevoel.

Is er iemand die zijn of haar ervaringen met één van deze twee partijen met ons wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Over kosten gesproken; wat mij erg tegenvalt zijn de kosten voor het bouwen van een kelder. Compleet onderkelderen ging in mijn geval over de 50-60K, en bijv. een prefab bak van bijv. 6x4m ofzo, kost in de catalogus misschien 8K ofzo, maar dan... afgraven, grondwater, grond kwijt zien te raken (pfas) transport, kraan huren, isolatie, trap, dak er op, integratie met de rest van de woning erboven... brengt zo’n goedkoop prefab doosje van 8K ook al snel naar de 30K. Erg jammer, ik had juist gehoopt dat een kelder niet zo duur was als je die meteen meeneemt bij de bouw... of ben ik verkeerd voorgelicht?

Als het budget het toe zou laten zou ik best wel een flinke kelder willen, helaas groter dan de grootste prefab (minimal 4m breed binnen) voor bijv. een mancave/home theater ofzo. Probleem is een beetje dat je nu moet beslissen of je budget het in de toekomst toelaat ;) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
€550/m3 inclusief of exclusief btw? Wij kwamen voor een sleutelklare schuurwoning uit op €675/m3 exclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@jowi_kuro Ik heb er toen naar gekeken maar boven de grond bouwen was goedkoper dan onder de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
battler schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:29:
@jowi_kuro Ik heb er toen naar gekeken maar boven de grond bouwen was goedkoper dan onder de grond.
Ja precies, terwijl de kelderbouwers altijd roepen dat een kelder de goedkoopeste manier is om m2 toe te voegen aan je woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Martinus010 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:38:
Goedenavond allen,

Wij gaan morgen tekenen voor een mooi stuk grond in Berkel en Rodenrijs!

We hebben al met enkele partijen gesproken en voor nu hebben wij bij Allure en Thuis in Bouwen het beste gevoel.

Is er iemand die zijn of haar ervaringen met één van deze twee partijen met ons wil delen?
@battler bouwt met Allurebouw, hij was recent niet heel positief.
Maar wellicht een incident.

Zelf zijn wij met Groothuisbouw bezig.
We zijn daar vooralsnog enthousiast over. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Pagina: 1 ... 171 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic