@
SquareOne
@jowi_kuro Ja dat is mij ook nog niet duidelijk. Het daar komen moet geen probleem zijn. Zoveel is er niet gewijzigd nadat de buren waren gaan heien.
De kavels zijn smal en de buren bouwen maar 0.5m van de erfgrens af. Het perceel is inderdaad direct langs het water (~12m excl. 1.5m water).
@
ybos In het contract stellen ze dus dat een gewijzigde methode verrekenbaar is. De lengte van de heipalen hadden ze op voorhand kunnen weten of openlijk de risicos communiceren. Als er echt te weinig ruimte is weet ik niet of dat dat risico bij hun ligt.
@
Elja @stefijn Ik heb dat al eerder opgebracht. Stelpost zonder budget indicatie, mag ik dan wel mijn eigen partij inbrengen. Toen kwam er een verhaal over geen garantie etc.
@
kepler Als ik met de drone weer wat opneem kan ik best ook jullie woning meenemen. Er woont nog niemand dus toestemming zal geen probleem zijn.
@
Dengra Bedankt, dat geeft hoop.
@
Woody179 We willen sowieso een beschoeiing/damwand, en het liefst ook 50cm verbreden. Dat weet de aannemer want zij hebben die vergunning aangevraagd. Ik had hier een budget voor van 10K maar als dat 15 moet worden zodat de heimachine er op kan is dat absoluut een mogelijkheid.
In het contract staat het volgende:
Er is gerekend op het hydraulisch inheien van 21 st. betonnen heipalen, lang 20 m1, vierkant
25 cm. Het blok, dat nodig is om te heien, zal worden bepaald aan de hand van de lengte en
dikte van de heipalen. E.e.a. is incl. klicmelding, uitzetten, opstorten, kalenderen etc.
Gewijzigde lengte, aantal palen, doorsnede en/of methode is verrekenbaar n.a.v. de uitkomst
van de sondering en na definitieve berekening constructeur. Er is tevens gerekend op het laten
maken van 2 st. sonderingen tot een diepte van 20 m1 om de grondsituatie in kaart te brengen.
Uiteraard hebben we eerst geprobeerd om dit als projectprijs op te nemen maar dat was niet mogelijk. Vervolgens heb ik gevraagd wat het bedrag van de stelpost was maar ook dat konden ze niet melden.
Uiteindelijk kwam de volgende specificatie: prijs per heipaal is 589,- op basis van die toen geldende afmetingen.
Op basis van een sondering van de buren bleek dus dat de palen groter moesten worden (in alle dimensies).
Geschatte meerprijs 5.5K. Rechtsbijstand erbij betrokken die gaf aan dat een stelpost redelijk moet zijn (heb ik ook eerder zo gecommuniceerd) en dat niet meer dan 10% mag zijn.
Doordat de buren aangaven dat het waarschijnlijk lastig ging worden met heien heb ik fotos genomen en aangedrongen om hier een vroegtijdig naar te kijken.
Uiteindelijk kwam dus gisteren de volgende reactie (voor mij onverwacht).
Ook heeft hij naar de situatie van jullie kavel gekeken en zeer waarschijnlijk kunnen we niet met zwaar transport bij de kavel kunnen komen, kunnen we dus niet heien met een normale (zware) heistelling en geeft de lengte van betonnen heipalen en probleem.
Het heien met stalen buispalen is het beste alternatief. Dit systeem houdt in dat er korte stalen buispalen de grond in worden geheid, die telkens opgelast worden.
Als richtprijs hebben wij minimaal €30.000,- hiervoor aangegeven (zie minder/minderwerklijst), we kunnen nog niet precies zeggen wat de kosten hiervan gaan worden aangezien de constructeur de berekening van jullie woning nog moet maken, dit zal zoals eerder al aangegeven heeft pas gebeuren wanneer de woning definitief is;
Een meerprijs van minimaal 30K kunnen we ons niet veroorloven. Ik heb dan ook direct contact opgenomen om aan te geven dat de gevolgen hiervan ernstig zijn en dat hier een betere onderbouwing voor nodig is. Eerder heb ik namelijk ook al gemerkt dat er onvoldoende oplossingsgericht wordt gedacht. Voornamelijk risico van de klant, hoort erbij niets aan te doen.
Op een filmpje was voor mij duidelijk wat waarschijnlijk het probleem is.
Hier is voor mij duidelijk te zien hoe groot de draaicirkel is van die machine. Zeker met palen van 22m.
Daarentegen zijn er andere plekken waar die draai gemaakt kan worden.
Gisteren zag ik het even niet meer zitten. Voornamelijk de laksheid en stelligheid waarmee de aannemer aangeeft dat er even minimaal 30K bij komt, en het gebrek aan een geldboom (tuin moet nog worden aangelegd), deden het niet goed. Bedankt voor de reacties hier, dat relativeert en schept perspectief.
[
Voor 13% gewijzigd door
battler op 27-01-2021 12:21
]