Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.675 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51
@Woody179 @ybos @Andrehj @Wackmack
Ik ben er wel door van slag omdat ik nog niet weet wat dit betekent voor het project.

Dat de grond zwak is, wisten we. Er moeten heipalen in tussen de 20 en 25m. Dit is als stelpost opgenomen maar wat voor bedrag hier mee gemoeid is, willen ze niet prijsgeven. Na veel gezeur heb ik toen de prijs per paal gekregen (~ 600 per paal uit mijn hoofd). In totaal zouden we 21 palen nodig hebben.

Nu komt het (onduidelijke) verhaal dat er geen zwaar materiaal kan komen. Dit zal ongetwijfeld kloppen want de buren hadden al laten dat dit waarschijnlijk een uitdaging zou worden (paar weken geleden). Als we rond de 22K rekenen voor het originele palenplan (grove schatting) en daar nu nog 30K bijkomt. Betekent dat er voor ongeveer 52K alleen al aan palen de grond in gaat.

Ik heb de aannemer gevraagd om een betere onderbouwing wat nu precies de uitdaging is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Waar de container staat (langs het water), dat is ons perceel.

[ Voor 8% gewijzigd door battler op 26-01-2021 22:14 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
battler schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:12:
Ik ben er wel door van slag omdat ik nog niet weet wat dit betekent voor het project.

Dat de grond zwak is, wisten we. Er moeten heipalen in tussen de 20 en 25m. Dit is als stelpost opgenomen maar wat voor bedrag hier mee gemoeid is, willen ze niet prijsgeven. Na veel gezeur heb ik toen de prijs per paal gekregen (~ 600 per paal uit mijn hoofd). In totaal zouden we 21 palen nodig hebben.

Nu komt het (onduidelijke) verhaal dat er geen zwaar materiaal kan komen. Dit zal ongetwijfeld kloppen want de buren hadden al laten dat dit waarschijnlijk een uitdaging zou worden (paar weken geleden). Als we rond de 22K rekenen voor het originele palenplan (grove schatting) en daar nu nog 30K bijkomt. Betekent dat er voor ongeveer 52K alleen al aan palen de grond in gaat.

Ik heb de aannemer gevraagd om een betere onderbouwing wat nu precies de uitdaging is.

***members only***

Pff, dat is wel echt balen... ik heb geen idee of die 30k realistisch is maar jullie bouwer lijkt daarin ook niet heel erg transparant te zijn. Jullie hebben immers al eerder gedoe gehad over de heipalen. Je zou verwachten dat ze na die discussie wel met een fatsoenlijk prijs voorstel konden komen.
battler schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:16:
Een tegenvaller. Allurebouw had eerst 20 heipalen van 20 diep en 25x25cm begroot. Daarna werden het 21 heipalen en nu is het 22m diep en 29x29cm. Meerprijs, 5.5K.

We hebben expliciet gevraagd of de stelpost representatief was voor een soortgelijke woning in dit gebied. Ze wouden ook hun stelpost niet prijsgeven. Het enige wat ik nu kan doen is navragen wat er bij soortgelijke woningen is ingegaan. Gelukkig heb ik alle communicatie op papier of opgenomen telefoongesprekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04-2023
Maar... er staat nu toch zwaar materiaal? Er wordt al geheid, maar dan vlak naast jou kavel?
Wat kunnen zij wat jou bouwer niet kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
jowi_kuro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:14:
Maar... er staat nu toch zwaar materiaal? Er wordt al geheid, maar dan vlak naast jou kavel?
Wat kunnen zij wat jou bouwer niet kan?
Exact dat :?
Ik zou eerst maar eens een knappe onderbouwing vragen voordat ik dit zomaar accepteerde.
Daarnaast zou ik uitzoeken of een stelpost in een contract zonder ingrijpende wijzigingen zomaar zoveel mag aangepast worden.

Als je een stelpost hebt voor standaard kranen en je wilt gouden kranen, dan is het logisch dat de stelpost flink veranderd.
Is er een stelpost voor 21 palen van 10 mtr en het worden 21 palen van 30mtr ook.
Maar als het aantal palen niet veranderd (en de lengte ook niet), lijkt het mij nog steeds risico aannemer.

(offtopic: Liggen paar beste palen daar op de foto zeg :o )

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 26-01-2021 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
Of is jouw kavel de smalle strook direct langs het slootje ofzo, dat de zware machines niet op die rand kunnen staan omdat ze dan het slootje inzakken? Wat is nu precies jouw kavel?

Dan komen de woningen daar wel erg dicht tegen elkaar aan te staan zeg... daar zit niks tussen. Neem aan dat de heipalen op de foto van huis 2 is, en dat jij daar nog eens naast komt?

[ Voor 34% gewijzigd door jowi op 26-01-2021 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29

Ai!

Even vragen bij Boer BV (https://boerbv.com/) wat zij gerekend hebben voor de buren?
Je zou zeggen dat het met de buren geen groot verschil moet zijn.

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
T is maar een gedachte maar je zou t ook eens bij van Schie kunnen informeren. Die kunnen die uitdaging denk ik prima aan al heb ik geen idee van de kosten.
Vanschie.com

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 27-01-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

***members only***

Dat is wel echt balen... Wij hebben idd ook van die lange palen, maar was risico voor de bouwer/tussenpersoon. En ze zijn echt volop aan het bouwen en als de heimachine van de buren er kan komen moet het bij jullie ook wel lukken toch?

Voor 30k zou ik aardig wat stampij maken als ik jou was. Succes...

Leuk om dat gebied van grote hoogte te zien, ons huis in aanbouw staat er echt net niet op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 15:36
jowi_kuro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:46:
Iemand die een goede, redelijk betaalbare fabrikant weet voor horizontale buitenjaloezien/lamellen? Betreft de schuine gevel van de verdieping van een schuurwoning, vergelijkbaar met de plaatjes.

Uiteraard zal dit elektrisch bedienbaar moeten worden... het hoeft dus niet omhoog of omlaag, positie is fixed, maar moet wel open en dicht kunnen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Warema kan dit maken, ik denk alleen dat het bij niemand goed koop is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:22
Foutje.

[ Voor 199% gewijzigd door CrazyOne op 27-01-2021 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:00
foutje herstelt

[ Voor 97% gewijzigd door deejeebv op 27-01-2021 09:05 . Reden: foutje herstelt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-06 16:35

***members only***

Wij hebben met stalen buispalen geheid, ook tot een meter of 22. Wat de meerkosten t.o.v. traditioneel heien tot 10 meter waren, weten we niet exact. We hebben dit van te voren laten cappen op 25k. Maar die 25k was ook voor een extra staalconstructie voor de buitenhaard en nog wat kleinere dingen als vooropnames en trillingsmetingen i.v.m. op staal gefundeerde omliggende panden.

Van te voren schatte de aannemer de meerkosten op 15k. Een extra van 30k lijkt mij dus ook excessief.

Bizar dat ze moeilijk doen met onderbouwing! Moet zeggen dat onze buren, die bouwen met Groothuis, een soortgelijk akkefietje hadden. De buurman heeft zelf nog offertes opgevraagd bij verschillende partijen voordat Groothuis met een acceptabel onderbouwd voorstel kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:59
Andrehj schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:26:
[...]

Dat kan denk ik wel flink goedkoper. Ik heb hier 11 raffstores van Warema, voor in totaal € 8500.... Dat waren weliswaar rechte vlakken, maar zij hebben ook een oplossing voor schuine ramen. Die staan dan alleen niet horizontaal, maar evenwijdig aan het dak. En kunnen omhoog.
PM me maar voor een zeer geschikte dealer (die door heel NL rijdt).
Wij zouden eerst ook voor Raffstores gaan, echter met kleine kinderen i.c.m. de locaties waar deze gemonteerd zouden worden hebben we besloten om toch voor ritsscreens te gaan. Ik heb de meest geschikte prijzen gevonden op:
https://raffstores24.com/
en
https://www.sundiscount.nl/buitenjaloezieen-raffstores

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-06 22:32
jowi_kuro schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:36:
Of is jouw kavel de smalle strook direct langs het slootje ofzo, dat de zware machines niet op die rand kunnen staan omdat ze dan het slootje inzakken?
Kan me voorstellen dat dat mogelijk aan de orde is. Maar daar zijn tal van mogelijkheden voor om dat toch werkbaar te maken, sloot dempen, duiker er in en afdekken, damwand plaatsen ect. Maar dan nog zie ik zo een twee drie geen put om 30k in te kieperen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Sjembecks schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Warema kan dit maken, ik denk alleen dat het bij niemand goed koop is...
Het zal altijd prijzig blijven denk ik, maar elke euro minder is er weer 1 die je niet uit hoeft te geven.Het kan zomaar een paar duizend euro schelen heb ik zo’n idee. Ik geef liever 12K uit dan 17K :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Woody179 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Kan me voorstellen dat dat mogelijk aan de orde is. Maar daar zijn tal van mogelijkheden voor om dat toch werkbaar te maken, sloot dempen, duiker er in en afdekken, damwand plaatsen ect. Maar dan nog zie ik zo een twee drie geen put om 30k in te kieperen.....
Damwand trillen en weer verwijderen is niet heel goedkoop. (heb je bovendien weer een zware kraan voor nodig incl. transport wordt dat een duur geintje.

Sloot dempen/duikers plaatsen. Niks gaat in dat geval zonder vergunningen van het waterschap. Helemaal in deze maanden.

Een goede heier neemt rijschoten mee, (geen rijplaten) maar zware houten platen die voorkomen dat de heistelling wegzakt. De meeste heiers zijn bijzonder creatief met deze schotten.

Bel de heier van de buren (https://boerbv.com/contact/) gewoon op en vraag of ze tijdens de klus tegen bijzondere problemen zijn aangelopen. (eventueel een offerte aanvragen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Je zou bijna platen over de palen van de buren leggen en vanaf daar jou palen slaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:32

ChUcKiE

Dus........

jowi_kuro schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 11:04:
Je zou bijna platen over de palen van de buren leggen en vanaf daar jou palen slaan...
Sorry..

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 27-01-2021 11:20 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ze kunnen toch gewoon draglineschotten - net als bij de buren - op je kavel leggen en dan achteraan beginnen met heien en zo naar voren werken? (De schotten verschuiven en ook vanaf de slootkant naar achteren werken)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 27-01-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Wat bedoel je? Jij bent de buurman toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@SquareOne
@jowi_kuro Ja dat is mij ook nog niet duidelijk. Het daar komen moet geen probleem zijn. Zoveel is er niet gewijzigd nadat de buren waren gaan heien.
De kavels zijn smal en de buren bouwen maar 0.5m van de erfgrens af. Het perceel is inderdaad direct langs het water (~12m excl. 1.5m water).
@ybos In het contract stellen ze dus dat een gewijzigde methode verrekenbaar is. De lengte van de heipalen hadden ze op voorhand kunnen weten of openlijk de risicos communiceren. Als er echt te weinig ruimte is weet ik niet of dat dat risico bij hun ligt.
@Elja @stefijn Ik heb dat al eerder opgebracht. Stelpost zonder budget indicatie, mag ik dan wel mijn eigen partij inbrengen. Toen kwam er een verhaal over geen garantie etc.
@kepler Als ik met de drone weer wat opneem kan ik best ook jullie woning meenemen. Er woont nog niemand dus toestemming zal geen probleem zijn.
@Dengra Bedankt, dat geeft hoop.
@Woody179 We willen sowieso een beschoeiing/damwand, en het liefst ook 50cm verbreden. Dat weet de aannemer want zij hebben die vergunning aangevraagd. Ik had hier een budget voor van 10K maar als dat 15 moet worden zodat de heimachine er op kan is dat absoluut een mogelijkheid.

In het contract staat het volgende:
Er is gerekend op het hydraulisch inheien van 21 st. betonnen heipalen, lang 20 m1, vierkant
25 cm. Het blok, dat nodig is om te heien, zal worden bepaald aan de hand van de lengte en
dikte van de heipalen. E.e.a. is incl. klicmelding, uitzetten, opstorten, kalenderen etc.
Gewijzigde lengte, aantal palen, doorsnede en/of methode is verrekenbaar n.a.v. de uitkomst
van de sondering en na definitieve berekening constructeur.
Er is tevens gerekend op het laten
maken van 2 st. sonderingen tot een diepte van 20 m1 om de grondsituatie in kaart te brengen.

Uiteraard hebben we eerst geprobeerd om dit als projectprijs op te nemen maar dat was niet mogelijk. Vervolgens heb ik gevraagd wat het bedrag van de stelpost was maar ook dat konden ze niet melden.
Uiteindelijk kwam de volgende specificatie: prijs per heipaal is 589,- op basis van die toen geldende afmetingen.

Op basis van een sondering van de buren bleek dus dat de palen groter moesten worden (in alle dimensies). Geschatte meerprijs 5.5K. Rechtsbijstand erbij betrokken die gaf aan dat een stelpost redelijk moet zijn (heb ik ook eerder zo gecommuniceerd) en dat niet meer dan 10% mag zijn.

Doordat de buren aangaven dat het waarschijnlijk lastig ging worden met heien heb ik fotos genomen en aangedrongen om hier een vroegtijdig naar te kijken.

Uiteindelijk kwam dus gisteren de volgende reactie (voor mij onverwacht).
Ook heeft hij naar de situatie van jullie kavel gekeken en zeer waarschijnlijk kunnen we niet met zwaar transport bij de kavel kunnen komen, kunnen we dus niet heien met een normale (zware) heistelling en geeft de lengte van betonnen heipalen en probleem.
Het heien met stalen buispalen is het beste alternatief. Dit systeem houdt in dat er korte stalen buispalen de grond in worden geheid, die telkens opgelast worden.
Als richtprijs hebben wij minimaal €30.000,- hiervoor aangegeven (zie minder/minderwerklijst), we kunnen nog niet precies zeggen wat de kosten hiervan gaan worden aangezien de constructeur de berekening van jullie woning nog moet maken, dit zal zoals eerder al aangegeven heeft pas gebeuren wanneer de woning definitief is;

Een meerprijs van minimaal 30K kunnen we ons niet veroorloven. Ik heb dan ook direct contact opgenomen om aan te geven dat de gevolgen hiervan ernstig zijn en dat hier een betere onderbouwing voor nodig is. Eerder heb ik namelijk ook al gemerkt dat er onvoldoende oplossingsgericht wordt gedacht. Voornamelijk risico van de klant, hoort erbij niets aan te doen.

Op een filmpje was voor mij duidelijk wat waarschijnlijk het probleem is.

Hier is voor mij duidelijk te zien hoe groot de draaicirkel is van die machine. Zeker met palen van 22m.

Daarentegen zijn er andere plekken waar die draai gemaakt kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gi9u8m0FkrwKdaL9-xrJ48n8jNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUvzcjBMqrI7fAJis7mp8Rr1.png?f=fotoalbum_large

Gisteren zag ik het even niet meer zitten. Voornamelijk de laksheid en stelligheid waarmee de aannemer aangeeft dat er even minimaal 30K bij komt, en het gebrek aan een geldboom (tuin moet nog worden aangelegd), deden het niet goed. Bedankt voor de reacties hier, dat relativeert en schept perspectief. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door battler op 27-01-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Lijkt mij dat dat ding prima over de rechterkant van de kavel kan rijden, langs de grens met de buren dus - en dan - naar links gedraaid - palen langs de sloot in kan slaan (en voor/achter zich)
Dat groene pad gaat over grond van de buren, moet je wel op tijd zijn en hun medewerking krijgen.

Maar goed, ik heb dan ook niet meer bouwervaring dan alleen mijn eigen huis :+

Buurman gebruikt wel jouw grond als opslag? Misschien kan ie je ook ergens mee helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

battler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:01:
[..]

Uiteindelijk kwam dus gisteren de volgende reactie (voor mij onverwacht).
Ook heeft hij naar de situatie van jullie kavel gekeken en zeer waarschijnlijk kunnen we niet met zwaar transport bij de kavel kunnen komen, kunnen we dus niet heien met een normale (zware) heistelling en geeft de lengte van betonnen heipalen en probleem.
Het heien met stalen buispalen is het beste alternatief. Dit systeem houdt in dat er korte stalen buispalen de grond in worden geheid, die telkens opgelast worden.
Als richtprijs hebben wij minimaal €30.000,- hiervoor aangegeven (zie minder/minderwerklijst), we kunnen nog niet precies zeggen wat de kosten hiervan gaan worden aangezien de constructeur de berekening van jullie woning nog moet maken, dit zal zoals eerder al aangegeven heeft pas gebeuren wanneer de woning definitief is;

[..]
Weet je zeker dat het €30k meer is, niet €30k totaal? €8k meer lijkt me veel, maar te overzien.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@CrashOne Dat dacht ik ook, nagebeld en het ging echt om een meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@battler
Wat een rare manier van omschrijven.. dus als de constructeur besluit dunnere of minder of kortere palen te gebruiken is het nog steeds 30.000 ? een stelpost die alleen omhoog kan dus :D
Ik zou een funderings bedrijf direct aanschrijven en nog 4 keer nadenken of je wel iets met deze aannemer wil doen, dit getuigd niet echt van eerlijkheid en meedenkendheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
Afgaand op jou plannen en luchtfoto's vraag ik me af waarom je aannemer niet eerst de damwand plaatst ( breder kavel = meer bewegingsruimte). Is al ingecalculeerd dus geen meerkosten.
Daarna,
Toepassen van eerder genoemde rijplaten ivm draagkracht van de grond.
Heien van voor naar achter minimaliseert het draaien van de machine, de eerste palen kan de machine zelf aan.
Daarna middels een telescoop kraan (geplaatst op de weg) paal voor paal lossen op het kavel, zo behoudt je de meeste bewegingsruimte. Uitgaande van een heipaal van 25*25cm * 22 meter weegt een paal circa 7000 kilo. Met een 150 tons telescoop kraan kun je die tot een vlucht van 30 meter hebben.
Kosten voor de kraan zullen rond de 2k per dag liggen... heb even niet scherp hoeveel palen er geplaatst moeten worden maar reken ruim met 2 a 3 dagen = 6K ex BTW.

Bij voltooiing van het heien het kavel aan de achterzijde verlaten via de achtertuin van de buren... Als hier nog niks aangelegd is zijn de kosten minimaal, hooguit een keer een loonwerker met een kraantje laten spitten ivm verdichting. Maak je buren blij met een doosje hele lekkere wijn

Het zou mij verbazen als hier meer als 8 a 10k ex BTW. meerwerk in gaat zitten. Nog altijd vervelend maar te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
battler schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:01:
Uiteraard hebben we eerst geprobeerd om dit als projectprijs op te nemen maar dat was niet mogelijk. Vervolgens heb ik gevraagd wat het bedrag van de stelpost was maar ook dat konden ze niet melden.
Uiteindelijk kwam de volgende specificatie: prijs per heipaal is 589,- op basis van die toen geldende afmetingen.
Is de prijs excl of incl BTW?

Wij hebben 50 heipalen van 25x25 (27*15 en 23*17 meter) voor ongeveer 340 incl btw per paal, maar dit is nog zonder incl. klicmelding, uitzetten, opstorten, kalenderen etc. Nu is de prijs uiteindelijk niet veel hoger per paal. Kandelaren kostte rond de 3 euro per paal bijv.. Ons huis had niet zoveel heipalen nodig. We werkte samen met de buren.

Ook wij hadden een vrij lastig te benaderen locatie voor de heistellage, maar met de zware houten platen was het goed te doen. Ze waren er erg behendig in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
@battler Is ons koopcontract staat dat de gemeente gaat zorgen voor beschoeiing van de sloot, inclusief onderhoud. Bij jullie dus niet? Geen idee hoe het er uit gaat zien, maar ons peil ligt bijna een meter boven de sloot.

En als je nog een keer over ons kan vliegen graag :D Ik heb alleen zo'n goedkope Chinese drone van 80 euro :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Woody179 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Afgaand op jou plannen en luchtfoto's vraag ik me af waarom je aannemer niet eerst de damwand plaatst ( breder kavel = meer bewegingsruimte). Is al ingecalculeerd dus geen meerkosten.
Daarna,
Toepassen van eerder genoemde rijplaten ivm draagkracht van de grond.
Heien van voor naar achter minimaliseert het draaien van de machine, de eerste palen kan de machine zelf aan.
Daarna middels een telescoop kraan (geplaatst op de weg) paal voor paal lossen op het kavel, zo behoudt je de meeste bewegingsruimte. Uitgaande van een heipaal van 25*25cm * 22 meter weegt een paal circa 7000 kilo. Met een 150 tons telescoop kraan kun je die tot een vlucht van 30 meter hebben.
Kosten voor de kraan zullen rond de 2k per dag liggen... heb even niet scherp hoeveel palen er geplaatst moeten worden maar reken ruim met 2 a 3 dagen = 6K ex BTW.

Bij voltooiing van het heien het kavel aan de achterzijde verlaten via de achtertuin van de buren... Als hier nog niks aangelegd is zijn de kosten minimaal, hooguit een keer een loonwerker met een kraantje laten spitten ivm verdichting. Maak je buren blij met een doosje hele lekkere wijn

Het zou mij verbazen als hier meer als 8 a 10k ex BTW. meerwerk in gaat zitten. Nog altijd vervelend maar te overzien.
Beetje afhankelijk van de planning en de kraan heb je daar geen telescoopkraan voor nodig. Een goeie kraanmachinist trekt die palen zo naar zich toe. En zoals een machine de bouwput in gaat, gaat ie er ook uit. Via de achtertuin naar buiten is alleen maar lastig want dan moet dat ding continue zijn dragline schotten verplaatsen en dat kost wel wel tijd.

Alternatief voor het palen probleem zouden eventueel boorpalen kunnen zijn, alleen geeft dat wel een klere bende in je bouwput. Boorpalen zijn ongeveer 20% duurder dan geheide palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Dat filmpje van dat heien vond ik wel interessant; die palen glijden vrijwel in zijn geheel door de zwaartekracht de grond in, en worden alleen maar de laatste paar meter vrijwel moeiteloos verder "getrild"? Niet eens geheid? Of zie ik dat niet goed?

Dat lijkt me minimale overlast te geven voor buren, terwijl dit toch gewoon ‘echte’ palen zijn? Zit zelf een beetje te orienteren op alternatieven voor heien, vooral ivm overlast voor de buren (ik ga tussen beetaande woningen bouwen), maar als ik dit zie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

jowi_kuro schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:58:
Dat filmpje van dat heien vond ik wel interessant; die palen glijden vrijwel in zijn geheel door de zwaartekracht de grond in, en worden alleen maar de laatste paar meter vrijwel moeiteloos verder "getrild"? Niet eens geheid? Of zie ik dat niet goed?

Dat lijkt me minimale overlast te geven voor buren, terwijl dit toch gewoon ‘echte’ palen zijn? Zit zelf een beetje te orienteren op alternatieven voor heien, vooral ivm overlast voor de buren (ik ga tussen beetaande woningen bouwen), maar als ik dit zie...
Enkele duizenden kilo's op een oppervlakte van 25x25 cm, dat wilt wel ja :) Maar voor hetzelfde geld moet je al vanaf 1 meter heien. De palen moeten rusten op een stabiel deel in de grond. Wij zijn ook gaan bouwen tussen bestaande woningen en hebben om deze reden gekozen voor boorpalen (er was al eerder schade veroorzaakt aan een aantal woningen door heien).

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 14:22
Allurebouw had ik ook aangeschreven met mijn wensenlijstje (met als richtlijn: inhoud 400 – 450 m3, oppervlakte 175 – 200 m2), maar daar kreeg ik een kreeg ik een kortaf antwoord op hoe ik dat voor me zag, 200m2 maal 3 meter is namelijk 600m3. Kennelijk maken ze daar alleen vierkante dozen waarbij elke verdieping overal 3 meter hoog is.
Als dit al de houding van hun presales is dan weet ik genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
DappereDodo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:03:
Allurebouw had ik ook aangeschreven met mijn wensenlijstje (met als richtlijn: inhoud 400 – 450 m3, oppervlakte 175 – 200 m2), maar daar kreeg ik een kreeg ik een kortaf antwoord op hoe ik dat voor me zag, 200m2 maal 3 meter is namelijk 600m3. Kennelijk maken ze daar alleen vierkante dozen waarbij elke verdieping overal 3 meter hoog is.
Als dit al de houding van hun presales is dan weet ik genoeg...
bouwkundige m2 meet je toch vanaf 1,5 m hoogte?

Hier is het intussen de week van de forse financiële tegenvallers, twee weken voor de start van de bouw.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

StevenK schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:10:
[...]

bouwkundige m2 meet je toch vanaf 1,5 m hoogte?

Hier is het intussen de week van de forse financiële tegenvallers, twee weken voor de start van de bouw.
Dat is je gebruiksoppervlakte.
Bouwkundige m3 zijn "gewoon" m3. Blijkbaar kent Allurebouw het schuine dak nog niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
PaT schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:15:
[...]

Dat is je gebruiksoppervlakte.
Bouwkundige m3 zijn "gewoon" m3. Blijkbaar kent Allurebouw het schuine dak nog niet.
Ik denk dat ze wel degelijk van gebruiksoppervlakte uitgaan, omdat ze daar telkens opnieuw tegenaan lopen. Zo'n bouwer verwacht geen tweaker aan tafel, net zoals dat mijn aannemer best wel wat moet wennen aan het feit dat ik een 3D model in elkaar heb gedraaid.

Neemt overigens niet weg dat ik het een erg lompe en klantonvriendelijke reactie vind. Dat soort reacties heb ik van meer aannemers gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door StevenK op 27-01-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Mis ik iets? Als je 200m2 oppervlakte wil, met 400m3 als inhoud. Dan kom je toch op gemiddeld 2m hoogte? Hoe ziet het ontwerp er uit dan? Ik ben wel benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als iemand aangeeft dat ze 200m2 willen, dan gaan de aannemers er vanuit dat dat bruikbaar vloeroppervlak is. (gemeten op 1,5m vanaf vloerniveau)

Standaard rekenregeltje voor woningen is m2x3.5=m3.
200m2 geeft dus ~700 m3

Die 200m2 is ook het vloeroppervlakte binnen de buitenwanden en de 700 m3 is met buitenwanden en dakpakket.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 27-01-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Ik gaf een range van 175 tot 200m2 en 400 tot 450m3. Helemaal precies zal het vast niet kloppen, maar ik ben dan ook geen architect hè. Botte reactie en absoluut niet meedenken. En dat bij het eerste contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
DappereDodo schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:28:
Ik gaf een range van 175 tot 200m2 en 400 tot 450m3. Helemaal precies zal het vast niet kloppen, maar ik ben dan ook geen architect hè. Botte reactie en absoluut niet meedenken. En dat bij het eerste contact.
Geen idee hoe ze gereageerd hebben, maar enige uitleg waarom jouw eisen nooit kunnen had inderdaad wel gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Die starre onvriendelijke houding van Allurebouw kan ik helaas beamen. Op de eerste dag had ik twee verkopers, 1 nare man en een hele vriendelijke. Het gehele onderhandelingstraject met de vriendelijke man gedaan. Twee weken na mondelinge toezeggingen is hij opgestapt bij Allurebouw. Daarna kreeg ik de nare man. Niet klantvriendelijk maar ook vooral niet oplossingsgericht. Er is bij hem altijd 1 oplossing en die komt vaak neer op een flinke meerprijs.

Er is nog geen steen gelegd dus een echte mening kan ik pas geven aan het eind van de rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:40
Vergeet ook niet dat bij de inhoud de buitenmuren en het dak worden meegenomen. Een huis van 180m2 (90m2 per verdieping) zal dus binnen bijv 10x10 meter zijn (ik reken even 10m2 verlies aan binnenmuren, meterkast, trappen etc). Buiten is dat dan 10.8x10.8x6 = 700 m3. Met een schuine kap verandert dat nauwelijks, omdat de eerste meters onder het schuine deel niet meetellen en de ruimtes onder de nok hoger zijn dan de 2m60.
Jouw 400 a 450 m3 is dus inderdaad verre van realistisch.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:48:
[...]

Vergeet ook niet dat bij de inhoud de buitenmuren en het dak worden meegenomen. Een huis van 180m2 (90m2 per verdieping) zal dus binnen bijv 10x10 meter zijn (ik reken even 10m2 verlies aan binnenmuren, meterkast, trappen etc). Buiten is dat dan 10.8x10.8x6 = 700 m3. Met een schuine kap verandert dat nauwelijks, omdat de eerste meters onder het schuine deel niet meetellen en de ruimtes onder de nok hoger zijn dan de 2m60.
Jouw 400 a 450 m3 is dus inderdaad verre van realistisch.
Bij de bouwkundige m2 waar aannemers mee rekenen (netto vloeroppervlak) zitten de binnenwanden gewoon bij. Een woning met 2x90m2 heeft een binnenwerkse maat van 9x10m.

handige grafiekje om de verschillende oppervlakten en namen te bepalen.
https://nl.wikipedia.org/...edia/Bestand:NEN_2580.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
“Handig grafiekje”? Serieus? Wat een onlogische verzameling bij elkaar geschoven blokjes. Wat is is nu precies de bedoeling? Lees ik het ding van links naar rechts, boven naar beneden?

[ Voor 58% gewijzigd door jowi op 28-01-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
jowi_kuro schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:40:
“Handig grafiekje”? Serieus? Wat een onlogische verzameling bij elkaar geschoven blokjes. Wat is is nu precies de bedoeling? Lees ik het ding van links naar rechts, boven naar beneden?
Hier kan je de tekst lezen.
Wikipedia: Vloeroppervlak

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Ernemmer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:17:
[...]
Bij de bouwkundige m2 waar aannemers mee rekenen (netto vloeroppervlak) zitten de binnenwanden gewoon bij. Een woning met 2x90m2 heeft een binnenwerkse maat van 9x10m.
Dan is de inhoud 635 m3, nog steeds veel meer dan 400 a 450 m3...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:04:
[...]

Dan is de inhoud 635 m3, nog steeds veel meer dan 400 a 450 m3...
Klopt, dat stond een aantal posts hierboven al, meestal wordt 3,5 als factor gebruikt tussen netto vloeroppervlakte en bruto volume.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 28-01-2021 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Nou als ik het zo lees is jouw eerste eis dus praktisch onmogelijk en geeft de bouwer dat ook aan en vraagt hoe je dat dan voor je ziet.
Ik kan me ook voorstellen dat ze denken dat jij gelijk al begint met het onmogelijke te vragen en misschien denken dat het een moeizaam proces gaat worden? Ik weet niet helemaal hoe de markt is van bouwers, maar als die net zo is als alle kleine aannemers dan hebben ze het druk genoeg.

Neemt niet weg dat ze zeker netjes hadden kunnen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Wij zijn een woning aan het ontwerpen waarin we nu op circa 120-130 m2 uitkomen en dan zit je volgens onze eerste berekeningen zo rond de 400 à 450 m3. Dus die vuistregel maal 3,5 lijkt wel te in de buurt te zitten.

Een woning van 180m2 voor 450 m3 lijkt me, tenzij je inderdaad niet volgens het bouwbesluit kan gaan bouwen (dus veel lagere plafonds), niet heel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Leaguer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:
Wij zijn een woning aan het ontwerpen waarin we nu op circa 120-130 m2 uitkomen en dan zit je volgens onze eerste berekeningen zo rond de 400 à 450 m3. Dus die vuistregel maal 3,5 lijkt wel te in de buurt te zitten.

Een woning van 180m2 voor 450 m3 lijkt me, tenzij je inderdaad niet volgens het bouwbesluit kan gaan bouwen (dus veel lagere plafonds), niet heel realistisch.
Hier net zo. Pak 'm beet 40 m2 plat dak, volledig onderkelders, hoogbouw ongeveer 70 m2 net scharnierkap, kom op een verhouding 3,6 tussen oppervlakte en inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Tussen alle hei- oppervlakte problemen door; ik zit te denken wat ik allemaal aan loze leidingen en dozen wil hebben voor een 5.1.2 speakersysteem, wat is handig, gewoon normale elektra inbouwdozen, of zijn er wellicht speciale oplossingen voor?

Wie heeft er trouwens al zijn audio apparatuur bijv. weggewerkt in een andere ruimte, in een 19” rack bijv.?

Nog andere tips mbt audio en leidingen?

Of misschien beter even in het audioforum vragen?

[ Voor 6% gewijzigd door jowi op 28-01-2021 17:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• battler
Goed nieuws! Vandaag goed gesprek gehad met werkvoorbereider en hij gaf aan dat ze waarschijnlijk wel kunnen gaan heien. @Woody179 Waarschijnlijk gaan ze jouw plan uitvoeren want er gaat een extra kraan gehuurd worden. Qua kosten konden ze niets zeggen maar ik ga even uit van 10K extra. Nog altijd veel geld en jammer dat het moet, maar ik ben er erg gelukkig mee.
Allen bedankt voor het advies en de mogelijkheden.

@jowi_kuro Google even op audio wall socket of luidspreker wandcontactdoos. Ik twijfel zelf ook waar de receiver komt. Misschien onder de trapkast en dan met hdbase-t of via ethernet naar de tv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Leaguer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:32:
Ik heb anders een standaard bouwtekening van Selekthuis gezien waar dit stond:

oppervlakte hoofdbouw = 196 m²
inhoud hoofdbouw = 475 m³
bebouwings oppervlakte = 82 m²

Hoe moet ik dat dan zien? Ik snap wel dat die 196m2 niet allemaal even bruikbaar zullen zijn, maar zo gek is mijn beschrijving dan toch niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
battler schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:30:
Goed nieuws! Vandaag goed gesprek gehad met werkvoorbereider en hij gaf aan dat ze waarschijnlijk wel kunnen gaan heien. @Woody179 Waarschijnlijk gaan ze jouw plan uitvoeren want er gaat een extra kraan gehuurd worden. Qua kosten konden ze niets zeggen maar ik ga even uit van 10K extra. Nog altijd veel geld en jammer dat het moet, maar ik ben er erg gelukkig mee.
Ik zou die extra kosten wel verantwoord willen zien. Voor 10K kun je stiekem nog best veel doen.
Want een kraan huren kost misschien 1000 euro per dag (volgens deze prijslijst die ik zo via Google vond). En met een dagje heien zitten die palen er vast wel in.
(Anders kun je beter gaan boren, want bij ons werden de 26 palen ook in 1 dag geboord, voor minder dan 10k ex BTW totaal, al waren die maar 7.5 meter lang, dat zal wel wat schelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:42
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Andrehj Zeker, er zitten wel meer vreemde meerprijzen in. We hebben bijvoorbeeld een stelpost voor baksteen. Nu gaan we waarschijnlijk voor een andere baksteen, waarvan zij aangeven dat deze minder zuigt en we daardoor ongeveer 2500,- aan extra kosten krijgen. Die 10K kwam overigens van @Woody179 dus dat heb ik nu opgenomen in de begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:08
DappereDodo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Hoe moet ik dat dan zien? Ik snap wel dat die 196m2 niet allemaal even bruikbaar zullen zijn, maar zo gek is mijn beschrijving dan toch niet?
BVO lijkt me. Dus 2x 82m2 + oppervlakte zolder, gemeten vanaf buitenzijde constructie, wat dus 32m2 zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 28-01-2021 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
battler schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:30:
Allen bedankt voor het advies en de mogelijkheden.
Heel gaaf om te horen maar zoals Andrehj ook al aangaf zou ik de kosten vooraf inderdaad wel gefundeerd 😜 willen zien. Deze moeten ze prima inzichtelijk kunnen maken van te voren!

Iets mag best een beetje ruiken maar het mag niet stinken... Van een vage 30k naar een vage 10k zakken met een telefoontje stinkt in mijn beleving harder dan het ruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Woody179 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Heel gaaf om te horen maar zoals Andrehj ook al aangaf zou ik de kosten vooraf inderdaad wel gefundeerd 😜 willen zien. Deze moeten ze prima inzichtelijk kunnen maken van te voren!

Iets mag best een beetje ruiken maar het mag niet stinken... Van een vage 30k naar een vage 10k zakken met een telefoontje stinkt in mijn beleving harder dan het ruikt
Mooi gezegd, alleen zijn ze in de bouw verre van transparant met prijzen. Maar geef de bouwers geen vinger strobreedte want één vinger wordt al snel een hand. Op het moment dat er onderhandeld gaat worden let dan goed op of je het zelfde krijgt.Vooral de voor een leek onzichtbare kwaliteitseigenschappen zien wij niet maar maken een wezenlijk prijsverschil uit. Dus 5.000 korting op een klusje kan heel veel lijken maar als daarbij gekozen wordt voor een minderwaardig product kan het uiteindelijk een verkeerde besparing worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
DappereDodo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Lijkt mij onmogelijk. 82 m², dus 2 x 82 x 3 = 492 m³ voor 1e en 2e verdieping. Dan zit je al over die 475 m³ heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
StevenK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Lijkt mij onmogelijk. 82 m², dus 2 x 82 x 3 = 492 m³ voor 1e en 2e verdieping. Dan zit je al over die 475 m³ heen.
Op Selekthuis website: https://www.selekthuis.nl...rkoopmap-Eiger-2020.1.pdf
Dat vloeroppervlak is dan niet gemeten volgens de NEN meetinstructie. OP de plattegrond staat 25m2 zolder, terwijl die in de nok maar 1,53 m is, dus alleen geschikt als berging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
De benedenverdieping is 6,8*9,9m = 67m2 gebr oppervlak, de 2e verdieping kleiner, en de zolder mag je niet eens meerekenen. Dus, deze woning is dus bij lange na geen 196m2 aan oppervlak. Hebben ze de dakvlakken ook meegerekend? Ik denk dat je hier misschien 110m2 aan netto gebr. oppvl. hebt (geen zin om te rekenen)

Ik denk dat jij 196m2 gebruiksoppervlak in je hoofd hebt na het zien van dit plaatje (*). Er staat hier "hoofdbouw oppervlak" en niet gebruiksopp.

Dus, laat je plan varen. Voor 200m2 gebruiksoppervlak heb je een grotere woning nodig, en hou die factor aan die hierboven al meerdere keren is aangegeven ;)

(*) en ik denk dat dat ook de bedoeling is van degene die deze cijfers in die brochure heeft geplaatst...

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 29-01-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:24
hallo tweakers,

Wij zijn bezig met het aankopen van een kavel, nu vraagt de verkoper een rente van 7procent voor de periode tussen het tekenen en de betaling

het duurt alleen nog even voordat wij een financiering kunnen krijgen omdat de architect nog bezig is met het tekenen. hierna moet het dus nog naar de gemeente toe.

mijn vraag is nu is dit normaal om deze rente te hebben?
en mij lijkt de hoogte van de rente erg hoog vergeleken met de rente die de bank vraagt.

wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
riberts schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:16:
hallo tweakers,

Wij zijn bezig met het aankopen van een kavel, nu vraagt de verkoper een rente van 7procent voor de periode tussen het tekenen en de betaling

het duurt alleen nog even voordat wij een financiering kunnen krijgen omdat de architect nog bezig is met het tekenen. hierna moet het dus nog naar de gemeente toe.

en mij lijkt de hoogte van de rente erg hoog vergeleken met de rente die de bank vraagt.

WIj kochten het kavel van de gemeente, wij moesten alleen een reserveringsvergoeding betalen van €750. Zelfs de gebruikelijke 10% waarborgsom hoefden we niet te storten.
7% vragen kan altijd, het is natuurlijk de vraag hoeveel onderhandelingsruimte er is, als er achter jou 10 anderen in de rij staan heb je denk ik weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
hallo tweakers,

Die rente is een beetje wat de waarde van de grond omhoog gaat per jaar, zolang jij niet betaald hebt kan de verkoper het geld niet gebruiken om 7% rendement te maken.

Ik vind het niet zo heel raar om 7% rente te vragen op grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:24
Deleon78 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:20:
[...]

7% rente per (...)?
Hypotheken zitten op wat, 2%?
Particulier?

Het kopen van het kavel staat in principe los van het tekenen van de woning en goedkeuring van de gemeente. Koop gewoon de grond?
7 procent per jaar. de kavel kost 315.000
dit staat inderdaad los van elkaar maar om een hypotheek te kunnen krijgen moet alles van het huis ook al rond zijn.
we willen het inderdaad van een particulier kopen.
de hypotheek rente die wij ongeveer gaan betalen is 1.3%

dus het verschil van de hypotheek rente en de rente die de verkoper vraagt vind ik erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deleon78 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Zonder de grond kan hij juist geen 7% rendement maken, je redenatie is verkeerd om :P
Maar toch klopt het ongeveer wel ;)
Ok, iets uitgebreider,
Als hij de grond verkocht heeft, kan hij met dat geld andere grond aankopen en 7% rendement halen.
Als hij nu de grond ''op papier'' verkoopt kan hij dat geld niet gebruiken om 7% rendement te maken, en daarom vraagt hij 7% rente totdat de aankoop betaald is.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 29-01-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Maar waar komt die 7% vandaan dan? Is dat de gemiddelde prijsstijging van grond in die gemeente dan ofzo? Als dat zo is koopt iedereen grond, met de spaarrentes van nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
stefijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:20:
De benedenverdieping is 6,8*9,9m = 67m2 gebr oppervlak, de 2e verdieping kleiner, en de zolder mag je niet eens meerekenen. Dus, deze woning is dus bij lange na geen 196m2 aan oppervlak. Hebben ze de dakvlakken ook meegerekend? Ik denk dat je hier misschien 110m2 aan netto gebr. oppvl. hebt (geen zin om te rekenen)

Ik denk dat jij 196m2 gebruiksoppervlak in je hoofd hebt na het zien van dit plaatje (*). Er staat hier "hoofdbouw oppervlak" en niet gebruiksopp.

Dus, laat je plan varen. Voor 200m2 gebruiksoppervlak heb je een grotere woning nodig, en hou die factor aan die hierboven al meerdere keren is aangegeven ;)

(*) en ik denk dat dat ook de bedoeling is van degene die deze cijfers in die brochure heeft geplaatst...
Idd.
De bestektekening geeft ook gewoon het GO aan.
Dat is 116m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
StevenK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:49:
[...]

82 x 3.6m + inhoud van de kap zal wel op 492 uit kunnen komen.
Kap begint ongeveer op 3200+ P zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
baronruud schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:56:
[...]

82 x 3.6m + inhoud van de kap zal wel op 492 uit kunnen komen.
Kap begint ongeveer op 3200+ P zo te zien.
Dus de kap is 7817-3300=4517, dus de inhoud is 82 x (3.2+4.517/2)= 447.6 Past makkelijk, maar zoals gezegd met feitelijk een dikke 100 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
stefijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:20:

Bovenverdieping is maar 55 m² binnen de 1m50 lijnen. Deze woning is dus maar 122 m². En voor de echt bruikbare oppervlaktes gaan daar ook nog de binnenmuren, trappen etc van af.
Zo'n woning aanbieden als 196 m² is gewoon oplichting. Zou voor mij al een reden zijn om nooit meer iets met Selekthuis te maken te willen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Dat mensen uberhaupt met partijen als selekthuis etc. in zee gaan... alleen al om de kosten van de ultradikke catalogus die je krijgt te betalen, moeten ze al flinke winst maken. Zodra ik dat superdure luxe kleuren drukwerk kreeg gingen hier de alarmbellen al af. En zodra je ook maar iets af wil wijken van de standaard cataloguswoning, betaal je helemaal de hoofdprijs. Casco gaat nog, maar de afbouwprijzen zijn gigantisch. Voor wat ze durven vragen voor iets wat feitleijk variaties op 13 in een dozijn zijn, kun je een goede architect inhuren. Wat ik dus ook aan het doen ben. Is ook niet goedkoop, maar wel duidelijk, en je kunt alle kanten op. En je kunt zelf je aannemer en partijen etc. kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Andrehj schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:16:
[...]

Bovenverdieping is maar 55 m² binnen de 1m50 lijnen. Deze woning is dus maar 122 m². En voor de echt bruikbare oppervlaktes gaan daar ook nog de binnenmuren, trappen etc van af.
Zo'n woning aanbieden als 196 m² is gewoon oplichting. Zou voor mij al een reden zijn om nooit meer iets met Selekthuis te maken te willen hebben.
Heeft niks met oplichting te maken. Maar met lezen. Als dit het BVO is, dan klopt het gewoon.
En nogmaals op de bestektekening staat gewoon de GO vermeldt en dat is 116m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
@jowi_kuro Het zit hem voor een gedeelte ook in het gemak. Zelfs met een vriendin die architect is hebben wij alsnog voor een prefabwoning gekozen. We hebben onvoldoende tijd om er continue boven op te zitten (op dit moment). De nadelen van een prefabwoning zijn groter op het moment dat je weet wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oplichting niet echt, want er staat ook niet dat dat de nuttige bruikbare meters zijn. Maar het is wel natuurlijk bewust de eventuele koper een beetje misleiden. Het ziet er natuurlijk een stuk beter uit als er 196m2 staat ipv 116m2 met de bijbehorende prijs.
Een onoplettende consument kijkt hier overheen en wordt dan hopelijk pas laat in het proces wakker, als de vis eenmaal binnen is.

En als je als leverancier dan vragen van consumenten op een cynische manier afhandelt, ik zou een ander zoeken. Ze hebben zo'n vraag aan hun eigen brochure te danken.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 29-01-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
De meerwerkteller loopt weer door.. "we moeten voor de gemeente een akoestisch en stikstof rapport aanleveren. Dit is niet inbegrepen in de prijs maar reken op ongeveer 1000,- per rapport."

Staat ook zo in het contract:
Eventuele aanvullende rapporten (bv. akoestisch onderzoek) die locatie gerelateerd zijn, zijn
voor rekening van de opdrachtgever. Eventuele hieruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening
van de opdrachtgever.

[ Voor 39% gewijzigd door battler op 29-01-2021 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:37:
De meerwerkteller loopt weer door.. "we moeten voor de gemeente een akoestisch en stikstof rapport aanleveren. Dit is niet inbegrepen in de prijs maar reken op ongeveer 1000,- per rapport."

Staat ook zo in het contract:
Eventuele aanvullende rapporten (bv. akoestisch onderzoek) die locatie gerelateerd zijn, zijn
voor rekening van de opdrachtgever. Eventuele hieruit voortvloeiende kosten zijn voor rekening
van de opdrachtgever.
Ja dit hadden wij dus ook. Wat je kan doen is kijken of je buren het hebben moeten doen. Bij ons was het geen vereiste bij de buurman, en wel bij ons. Dus beroep gedaan op gelijke behandeling, en rapport geschrapt gekregen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@xoror De gemeente gaf zelf ook al aan dat sommige woningen het wel hadden en andere niet. Bedankt voor je post, we gaan even kijken of dat dit klopt en wij hier ook een beroep op kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 20:50
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:28:
@xoror De gemeente gaf zelf ook al aan dat sommige woningen het wel hadden en andere niet. Bedankt voor je post, we gaan even kijken of dat dit klopt en wij hier ook een beroep op kunnen doen.
Bij ons ook, hebben het op de gok niet aangeleverd met de vergunningsaanvraag en niks meer van gehoord. Of het nodig is hangt af van hoe dicht je bij wegen zit, kan je op een kaartje opzoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
Dat stikstof rapport is toch alleen van toepassing als je dicht bij of in een natura 2000 gebied bouwt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
jowi_kuro schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:30:
Dat stikstof rapport is toch alleen van toepassing als je dicht bij of in een natura 2000 gebied bouwt?
Goed punt, dat lees ik ook:
Uit de ‘Handreiking woningbouw en AERIUS’ blijkt dat onder bepaalde omstandigheden de stikstofdepositie minder bedraagt dan de geldende norm. Hiervoor is een stikstofberekening niet nodig. Deze omstandigheden zijn:
  • als sprake is van maximaal 50 laagbouwwoningen;
  • als wordt gebouwd op zandgrond;
  • én op minimaal 7 km afstand van een Natura 2000-gebied.
Bron

Maar volgens mij kan de gemeente het alsnog eisen. De algemene conclusie is dat de stikstofdepositie onder gemiddelde omstandigheden 0,00 mol/ha/jaar is.

Bericht van de gemeente:
Ontvankelijkheid
Wij hebben uw aanvraag getoetst aan de daarvoor geldende indieningseisen, zoals deze zijn
opgenomen in de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). De conclusie is dat de verstrekte
gegevens en documenten onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de
voorbereiding van de beschikking. De volgende gegevens ontbreken en dient u nog aan te leveren:
 Aerius berekening gebruik en bouwfase PDF incl. motivatie van invoerwaarden.

IK heb het gevoel dat de gemeente het eist, ondanks dat de overheid aan geeft dat het niet noodzakelijk is. We proberen een afspraak te maken met de welstandscommissie maar zij reageren niet/nauwelijks. Ondertussen heb ik een indicatie van de kosten als we dit document zelf regelen en dat is ~400,-. Misschien is een gevalletje choose your battles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
stefijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:34:
Oplichting niet echt, want er staat ook niet dat dat de nuttige bruikbare meters zijn. Maar het is wel natuurlijk bewust de eventuele koper een beetje misleiden. Het ziet er natuurlijk een stuk beter uit als er 196m2 staat ipv 116m2 met de bijbehorende prijs.
Een onoplettende consument kijkt hier overheen en wordt dan hopelijk pas laat in het proces wakker, als de vis eenmaal binnen is.

En als je als leverancier dan vragen van consumenten op een cynische manier afhandelt, ik zou een ander zoeken. Ze hebben zo'n vraag aan hun eigen brochure te danken.
Voor de goede orde, die botte reactie kwam van Allurebouw. Als afmeting had ik die tekening van Selekthuis in m'n hoofd. Zoals jullie merken ben ik nog een leek op dit gebied. Maar, weer wat geleerd :)
jowi_kuro schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:34:
Dat mensen uberhaupt met partijen als selekthuis etc. in zee gaan... alleen al om de kosten van de ultradikke catalogus die je krijgt te betalen, moeten ze al flinke winst maken. Zodra ik dat superdure luxe kleuren drukwerk kreeg gingen hier de alarmbellen al af. En zodra je ook maar iets af wil wijken van de standaard cataloguswoning, betaal je helemaal de hoofdprijs. Casco gaat nog, maar de afbouwprijzen zijn gigantisch. Voor wat ze durven vragen voor iets wat feitleijk variaties op 13 in een dozijn zijn, kun je een goede architect inhuren. Wat ik dus ook aan het doen ben. Is ook niet goedkoop, maar wel duidelijk, en je kunt alle kanten op. En je kunt zelf je aannemer en partijen etc. kiezen.
Grote nadeel van een architect vind ik dan weer dat je geen (redelijke) zekerheid over de kosten krijgt. Je geeft een paar duizend uit aan tekeningen en dan moet je maar hopen dat de architect een beetje goed ingeschat heeft wat een aannemer er voor gaat vragen. Voordat je het weet zit je 50k boven budget, want ja, die tekeningen zagen er toch wel mooi uit. Zeg dan maar dag tegen je buffer.

Ik zou het graag doen, hoor, maar die onzekerheid kan ik niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 20:50
DappereDodo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Voor de goede orde, die botte reactie kwam van Allurebouw. Als afmeting had ik die tekening van Selekthuis in m'n hoofd. Zoals jullie merken ben ik nog een leek op dit gebied. Maar, weer wat geleerd :)

[...]

Grote nadeel van een architect vind ik dan weer dat je geen (redelijke) zekerheid over de kosten krijgt. Je geeft een paar duizend uit aan tekeningen en dan moet je maar hopen dat de architect een beetje goed ingeschat heeft wat een aannemer er voor gaat vragen. Voordat je het weet zit je 50k boven budget, want ja, die tekeningen zagen er toch wel mooi uit. Zeg dan maar dag tegen je buffer.

Ik zou het graag doen, hoor, maar die onzekerheid kan ik niet hebben.
Wij hebben daarom met een bouwteam gewerkt. Vanaf dag 1 met architect en (beoogde) aannemer aan tafel. Zo kan je direct bijsturen, bij ons is het budget binnen 5% gebleven van inschatting architect / aannemer in de ontwerpfase. Het houdt de architect ook scherp, om geen hele complexe constructies te gebruiken en “beloftes” te doen qua prijzen die niet realistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
hallo tweakers,

Bij ons rekende ze ook 7%.
Dat was voor ons reden om niet gelijk te tekenen.
Eerst een realistische verwachting gemaakt van de datum van wanneer we een hypotheek zouden kunnen krijgen en toen die datum aangehouden.

Zo hebben we de datum verplaatst van 1 september tot 15 januari.
Dat hielp. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:28:
Wij hebben wel een akoestisch onderzoek en stikstof berekening moeten laten doen... Dus dat helpt je helaas niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
hallo tweakers,

Waarom financier je dan het kavel niet apart? Dat is niet ongebruikelijk bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
kepler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:07:
[...]

Wij hebben wel een akoestisch onderzoek en stikstof berekening moeten laten doen... Dus dat helpt je helaas niet...
De aannemer gaf aan 2000,- . Als ik zelf een beetje google dan ben ik voor 400,- klaar. Dat scheelt toch weer een hoop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jowi
DappereDodo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:10:
Heb zelf een eerste opzet ontworpen en getekend voor een huis, en ben daarmee naar zowel een architect gegaan, als een 4 tal aannemers om het globaal door te rekenen en te beoordelen. Toen bleek dat zowel de architect als de aannemers qua prijs inschatting ongeveer op 1 lijn zaten, en binnen mijn budget, ben ik pas verder gegaan, de architect heb ik toen aangenomen en wat dingen verder laten verfijnen, en dat plan nogmaals door 2 aannemers waar ik intussen wel vertrouwen in had, onafhankelijk door laten rekenen om zeker te zijn dat eea nog steeds haalbaar is en binnen budget blijft. Intussen 1 aannemer benaderd om ook daadwerkelijk verder mee te gaan, inderdaad in bouwteam vorm, om constant bij te blijven en in te kunnen grijpen, positief of negatief. 2 weken terug goedkeuring gekregen van de welstand, gisteren de grond gekocht van de gemeente, traject voor bouwvergunning gaat nu lopen, dus dingen als tekeningen uitwerken, constructieberekening, sondering etc. Doel is ergens na de zomer te gaan bouwen.

[ Voor 20% gewijzigd door jowi op 29-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je die 4 of 2 aannemers betaald voor hun werk?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 155% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
We zijn door de meer/minderwerk aan het lopen de grootste pijn zit hem in de bakstenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEveAnQM76TnGd9-qSRn6b5mDb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70A3NNknZFGwGcCbs2MQAwi4.png?f=fotoalbum_large

De vraag is hoe realistisch zijn deze bedragen? Ik zie 3.5K voor een kleurtje geven aan voeg en mortel, dat klinkt als heel erg duur kleursel. Ik schat even dat we ongeveer 15.000 stenen hebben. De steen die wij willen is 0,25 cent duurder dan onze stelpost (0,52). We betalen dus ook ongeveer 1600,- voor aanpassingen matig zuigende steen.

[ Voor 6% gewijzigd door battler op 29-01-2021 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-06 16:35
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:16:
@jowi_kuro Het zit hem voor een gedeelte ook in het gemak. Zelfs met een vriendin die architect is hebben wij alsnog voor een prefabwoning gekozen. We hebben onvoldoende tijd om er continue boven op te zitten (op dit moment). De nadelen van een prefabwoning zijn groter op het moment dat je weet wat je wilt.
Ik heb nu niet het idee dat je veel gemak hebt van je catalogusbouwer... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:16:
Dat snap ik heel goed.

Ik heb een architect die puur de vormgeving heeft gedaan en heeft meegedacht over inrichtingsvragen, een bouwkundige die de bouwaanvraag getekend heeft en nu een aannemer en een installateur voor de uitvoering.

De (werkvoorbereider en projectleider van de) aannemer nemen mij veel werk uit handen, maar omdat het grotendeels prefab is *en* er sprake is van nieuwe techniek en een eigenwijze opdrachtgever investeer ik nu ook zelf veel tijd in het uitdenken van oplossingen voor vraagstukken.

Zo is er bijvoorbeeld de dekvloer. We gaan uit van 7 cm cementdekvloer, maar dan moet ik wel ff een plan uittekenen dat we zeker zijn dat elektraleidingen nergens kruisen.

Voor de WTW en afvoeren heb ik ook al een heel plan uitgetekend, omdat ik vanwege de massieve vloeren niet heel flexibel ben met leidingen verslepen.

Voordeel is dat als zo over drie weken de bouw start we eigenlijk alles al afgekaart hebben en er relatief weinig beslissingen op de bouw genomen worden.

Als ik alles bij de architect / bouwkundige gelegd zou hebben, zou ik ongetwijfeld een in bouwkundig en esthetisch opzicht even mooi resultaat bereiken, maar weet ik ook wel zeker dat ik teveel geremd zou zijn in mogelijkheden.

Dankzij de Corona ellende heb ik er nu gelukkig wel een beetje de tijd voor. Normaal gesproken ben ik elk weekend in touw vanwege wedstrijden van de kinderen en dat ligt nu helemaal stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:43:
We zijn door de meer/minderwerk aan het lopen de grootste pijn zit hem in de bakstenen:

[Afbeelding]

De vraag is hoe realistisch zijn deze bedragen? Ik zie 3.5K voor een kleurtje geven aan voeg en mortel, dat klinkt als heel erg duur kleursel. Ik schat even dat we ongeveer 15.000 stenen hebben. De steen die wij willen is 0,25 cent duurder dan onze stelpost (0,52). We betalen dus ook ongeveer 1600,- voor aanpassingen matig zuigende steen.
Wij hebben een recente offerte met 900 euro voor bepaalde kleur voeg. Is voor 210m2..
Verdiepen van de voeg is 1000 euro.

Ook een catalogusbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nice

De woonkamer oogt krap?

Warmtepomp zo tegen de muur genereert veel extra geluid. Ik zou m ergens op je kavel zetten (haagje er omheen als je m niet wil zien)

[ Voor 31% gewijzigd door Stefke op 30-01-2021 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jowi
.

[ Voor 145% gewijzigd door jowi op 09-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
jowi_kuro schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:24:
Woonkamer is 5.5m diep bij 7.5m breed (gevelbreedte). Valt mee toch? Keuken zit daar ook bij natuurlijk.
Plek van de buitenunit is nog niet definitief. Als hij hier komt te staan komt ie niet tegende wand, maar op zijn eigen, losse funderingkje, dus losgekoppeld vh huis. Maar ergens ver op het kavel geeft weer lange leidingen...
Ruimte is altijd relatief. Een vriend van mij woont in hartje Amsterdam nogal tiny en maakt wel eens de grap dat mijn camper groter oogt dan zijn huis. Voor mij is het grootste voordeel van zelf bouwen dat je je woning functioneel kunt ontwerpen. Wij hebben heel bewust gekeken naar de ruimtes die we elk willen hebben en waarvan we verwachten dat we die de komende tien jaar zullen willen hebben. Daarnaast hebben we rekening gehouden met de mogelijkheid om op langere termijn een slaapkamer beneden te maken.
Of je dan veel of weinig vierkante meters maakt is heel erg afhankelijk van hoe je die ruimte denkt te gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door StevenK op 30-01-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jowi
Precies, de garage beneden is ook bedoeld om later om te bouwen naar slaapkamer en badkamer, mocht ik later als ik echt oud ben, de trap niet meer op kunnen.
Pagina: 1 ... 170 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic