Fabian schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:41:
Nuttige informatie! Nu is het installatiebedrijf zeer wellwillend in het kijken naar een oplossing, maar ik ben er na de oplevering van het huis toevallig achter gekomen dat "we" de verkeerde Q600 hebben besteld en geinstalleerd. Er is eentje zonder enthalpiewisselaar gekomen terwijl ik met heb besteld. De Q600 wordt dus tzt nog omgeruild en ik had de hoop dat die ook een ander geluid zou maken, maar als ik jouw beschrijving zo lees dan veranderd daar weinig aan.
Ik heb nog helemaal niet gezegd dat wij geen enthalpiewisselaar hebben

. Maar die hebben we inderdaad niet omdat dat qua luchtvochtigheid maar een klein beetje schijnt te helpen.
Een tweede demper in serie met de eerste is een goed haalbare en eenvoudige optie omdat de buizen op zolder zeer toegankelijk zijn. Een tweede inblaasventiel in de ouderslaapkamer wordt lastig, maar ik heb de woning op de groei gekocht en vooralsnog slaapt er 1 ouder op de slaapkamer

Dan zou 1 ventiel vooralsnog genoeg moeten zijn. Toch moet je hier het installatiebedrijf op aanspreken, want 1 ventiel op de ouderslaapkamer hoort gewoon niet.
Ik ben nog voornemens om overal co2 meters te plaatsen, maar heb nu nog geen idee hoe de luchtkwaliteit is.
Ik zou gewoon een losse van minder dan 100 euro kopen en die steeds na een dag ergens anders plaatsen. (doe ik ook) Na een dag meten weet je wel ongeveer wat de niveaus zijn. Continu meten is niet nodig, tenzij je een mooie regeling gaat maken.
Overdag staan er twee ramen open
Dat snap ik niet. Waarom ramen open doen als je WTW hebt? Hier kunnen ook alle ramen open (om ze van binnen schoon te kunnen maken), maar voor frisse lucht is dat nog nooit nodig geweest.
Wanneer ik vanwege stankoverlast (houtrook) bij de vorige woning een avond de WTW uit deed en ik vergat dit, dan had ik de volgende ochtend hoofdpijn. Daar heb ik tot op heden geen last van gehad.
Motoren een beetje kunnen sturen is mooi, maar dit is wel heel variabel
[Afbeelding]
Hoe kom jij aan die mooie data? Uit de app bij mijn Comfolan Q kan ik dat niet halen. Of heb je zelf iets geknutseld?
Overigens ben ik nog wel van plan om een CO2 regeling op de WTW te gaan maken. Moet alleen morgen eerst Zehnder bellen, want met hun spullen loop ik tegen twee problemen aan:
- Standaard kunnen er maar 4 0-10V bronnen aan de option box, hoe doe je dat in een huis met 5 slaapkamers (waarvan twee nu in gebruik als thuiswerkplek) en een woonkamer?
- Volgens de documentatie mag je de aansluitingen van hun option box maar met 37.5 mA belasten, maar hoe stellen ze zich dat voor als hun eigen CO2 sensoren 100 mA verbruiken...

Iemand hier dat systeem in gebruik?
[
Voor 11% gewijzigd door
Andrehj op 20-01-2021 11:15
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.