Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.608.641 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 01:38
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor het bouwen van ons huis. Wij willen proberen in de regio van Gorinchem een kavel te kopen rond de 450 m2 en daarop een huis te bouwen. Nadat we de grond zouden hebben gekocht hebben wij nog een budget van €250.000 om ons huis van te bouwen/inrichten, etc. Vanwege dit budget overwegen wij te gaan voor een partij als Eigenwijs Bouw. Ik ben zelf handig en heb gelukkig handige klussers in de familie. Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om veel van de bouw zelf te realiseren (vloerverwarming, badkamer, keuken, toilet, elektra aanleggen misschien?)

Omdat we nog in een oriënterende fase zijn wil ik graag jullie mening of dit realistisch is voor ons budget. Wat wij belangrijk vinden:
  • Minimaal 150 m2 woonoppervlak
  • Warmtepomp i.c.m. zonnepanelen (ik rijd een elektrische auto)
  • Rekening houdend met een toekomstige aanbouw + garage
  • Gasloos
  • Onderhoudsvrij (kunstof kozijnen)
  • Ten minste 4 aparte slaapkamers of de mogelijkheid daartoe (d.m.v aanbouw met eerste etage bijv.)
Een partij als Selekthuis is ook aantrekkelijk, maar die heeft een stuk hogere prijs t.o.v. Eigenwijs bouw. Dat komt natuurlijk omdat Selekthuis meer werkzaamheden zal uitvoeren dan Eigenwijs bouw.

PS: Iemand toevallig een soortgelijke ervaring met aandachtspunten en/of tips waar je niet snel aan denkt?
Je budget is best krap te noemen.

Selekthuis is op papier misschien wel duurder, maar hun geven heel duidelijk stelposten op die andere verbergen door ze niet te noemen.

bijv. grondverharding, stelpost stenen etc. ook zijn ze goed transparant over de binnen maten, buiten maten en denken ook goed mee over hoe je bepaalde dingen als zelf bouwer kan aanpassen en hoe hun dan met minimale kosten kunnen helpen. Uiteraad proberen hun wel winst te maken, dus zet van te voren goed op papier, wat voor soort ramen etc je wilt.

Ik heb met meerdere partijen gesprekken gevoerd, uiteindelijk waren selekthuis en janssenbouw de enige die na mijn idee eerlijk waren.

Kunststof zou ik je zelf afraden, maar daarvoor is een ander topic op het forum.

Als je casco bouwt, moet je nog zo 65-85k rekenen voor het volledig woonklaar is. dus warmtepomp, vloerverwarming, keuken, vloeren, tuin, plinten, hekwerk, waterput, bouwstroom, standleiding, riootleiding en overige leidingwerk, bouuwvergnning en opritvergunning etc..

dus je zult ongeveer van 175k casco woning uit moeten gaan, waarbij je afhankelijk van je situatie wel of geen rekening moet houden met heien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:33
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor het bouwen van ons huis. Wij willen proberen in de regio van Gorinchem een kavel te kopen rond de 450 m2 en daarop een huis te bouwen. Nadat we de grond zouden hebben gekocht hebben wij nog een budget van €250.000 om ons huis van te bouwen/inrichten, etc. Vanwege dit budget overwegen wij te gaan voor een partij als Eigenwijs Bouw. Ik ben zelf handig en heb gelukkig handige klussers in de familie. Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om veel van de bouw zelf te realiseren (vloerverwarming, badkamer, keuken, toilet, elektra aanleggen misschien?)

Omdat we nog in een oriënterende fase zijn wil ik graag jullie mening of dit realistisch is voor ons budget. Wat wij belangrijk vinden:
  • Minimaal 150 m2 woonoppervlak
  • Warmtepomp i.c.m. zonnepanelen (ik rijd een elektrische auto)
  • Rekening houdend met een toekomstige aanbouw + garage
  • Gasloos
  • Onderhoudsvrij (kunstof kozijnen)
  • Ten minste 4 aparte slaapkamers of de mogelijkheid daartoe (d.m.v aanbouw met eerste etage bijv.)
Een partij als Selekthuis is ook aantrekkelijk, maar die heeft een stuk hogere prijs t.o.v. Eigenwijs bouw. Dat komt natuurlijk omdat Selekthuis meer werkzaamheden zal uitvoeren dan Eigenwijs bouw.

PS: Iemand toevallig een soortgelijke ervaring met aandachtspunten en/of tips waar je niet snel aan denkt?
Is die €250.000 voor alleen ruwbouw, of inclusief sanitair, keuken, tuin etc. In dat laatste geval denk ik dat het niet realistisch is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05 16:10
badboyqxy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Je budget is best krap te noemen.

Selekthuis is op papier misschien wel duurder, maar hun geven heel duidelijk stelposten op die andere verbergen door ze niet te noemen.

bijv. grondverharding, stelpost stenen etc. ook zijn ze goed transparant over de binnen maten, buiten maten en denken ook goed mee over hoe je bepaalde dingen als zelf bouwer kan aanpassen en hoe hun dan met minimale kosten kunnen helpen. Uiteraad proberen hun wel winst te maken, dus zet van te voren goed op papier, wat voor soort ramen etc je wilt.

Ik heb met meerdere partijen gesprekken gevoerd, uiteindelijk waren selekthuis en janssenbouw de enige die na mijn idee eerlijk waren.

Kunststof zou ik je zelf afraden, maar daarvoor is een ander topic op het forum.

Als je casco bouwt, moet je nog zo 65-85k rekenen voor het volledig woonklaar is. dus warmtepomp, vloerverwarming, keuken, vloeren, tuin, plinten, hekwerk, waterput, bouwstroom, standleiding, riootleiding en overige leidingwerk, bouuwvergnning en opritvergunning etc..

dus je zult ongeveer van 175k casco woning uit moeten gaan, waarbij je afhankelijk van je situatie wel of geen rekening moet houden met heien.
Bedankt voor je reactie. Wat ik vergeten was om te noemen is dat tuin voor ons geen prio heeft. Deze willen we gerust zodra we er wonen langzaam bij beetje aanpakken.
deejeebv schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Is die €250.000 voor alleen ruwbouw, of inclusief sanitair, keuken, tuin etc. In dat laatste geval denk ik dat het niet realistisch is.

***members only***
Dat is inclusief sanitair, keuken, etc. Maar dus geen tuin zoals ik hierboven al had beschreven. Denk je dat het nog steeds niet realistisch is als je sanitair en keuken zelf doet?

Wat zijn (makkelijk) posten om op te besparen of welke je gemakkelijk later kan aanpakken om alsnog de woning te kunnen realiseren voor het budget?

Marstek Venus 5.12KWh V148 - Shelly Pro 3EM (B2500 geëmuleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wat ik vergeten was om te noemen is dat tuin voor ons geen prio heeft. Deze willen we gerust zodra we er wonen langzaam bij beetje aanpakken.

[...]

Dat is inclusief sanitair, keuken, etc. Maar dus geen tuin zoals ik hierboven al had beschreven. Denk je dat het nog steeds niet realistisch is als je sanitair en keuken zelf doet?

Wat zijn (makkelijk) posten om op te besparen of welke je gemakkelijk later kan aanpakken om alsnog de woning te kunnen realiseren voor het budget?
Zoals ik al zei,

reken 60-85k voor het afbouwen, tuin heb ik overigens hierin ook zelf niet meegenomen maar je moet er op termijn wel aan denken.

75k is realistisch als je alles zelf doet, maar rekenen ook wat voor tegenslagen.

dus voor het casco huis heb je maximaal 175k

als ik dan de prijslijst bekijkt: https://publish.folders.e...382ee3d3a&showShare=false

dan kun je zelf even kijken hoe realistisch het is. Let op dit zijn dus buiten maten en standaard huizen, algemeen komt daar nog z'n 15-30k bij.

heb je al een kavel of denk je een kavel voor die prijzen te kunnen krijgen (incl de btw van 21%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
badboyqxy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Zoals ik al zei,

reken 60-85k voor het afbouwen, tuin heb ik overigens hierin ook zelf niet meegenomen maar je moet er op termijn wel aan denken.

75k is realistisch als je alles zelf doet, maar rekenen ook wat voor tegenslagen.

dus voor het casco huis heb je maximaal 175k

als ik dan de prijslijst bekijkt: https://publish.folders.e...382ee3d3a&showShare=false

dan kun je zelf even kijken hoe realistisch het is. Let op dit zijn dus buiten maten en standaard huizen, algemeen komt daar nog z'n 15-30k bij.

heb je al een kavel of denk je een kavel voor die prijzen te kunnen krijgen (incl de btw van 21%)
Ik heb rekening gehouden met 200k voor de kavel. Ik heb her en der in de omgeving gezien dat 180k ook mogelijk is. Maar rekening houden met 175k voor het casco huis zelf lijkt me sowieso een goed idee. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
Als je er ook nog gelijk een garage bij wilt, zul je denk ik moeten gaan zoeken bij HSB (hout skelet bouw) en dan kiezen voor een ongeisoleerde garage. Buitenkant is dan gewoon gemetseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
badboyqxy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:41:
Als je er ook nog gelijk een garage bij wilt, zul je denk ik moeten gaan zoeken bij HSB (hout skelet bouw) en dan kiezen voor een ongeisoleerde garage. Buitenkant is dan gewoon gemetseld.
Om die reden kwam ik bij Eigenwijs Bouw terecht. Een garage is daarentegen niet direct nodig, of is dit op de lange termijn vele malen voordeliger?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:16:
Ik heb er een hard hoofd in of het uberhaupt mogelijk is, maar wij hebben onderstaande als contingency aangehouden (dus schrapbaar indien budget voortijdig opraakt):
  1. Zonnepanelen (moet binnen 2 jaar ivm EPC)
  2. Vrijstaande schuur achterwege laten
  3. Goedkope laminaatvloer ipv alles volledig betegelen
  4. Carport
  5. Stucwerk: spac ipv alles glad
  6. Schilderwerk zelf doen
Daarnaast nog een hoop zelf gedaan:
  • Elektra
  • Vloerverwarming
  • Voorstrijk
  • Keuken zelf kopen / plaatsen
  • Badkamer inrichting

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:43:
[...]

Om die reden kwam ik bij Eigenwijs Bouw terecht. Een garage is daarentegen niet direct nodig, of is dit op de lange termijn vele malen voordeliger?
Garage nooit via z'n partij doen en laten bouwen in eigen beheer anders worden het hele dure m2.
prijzen varieren van 15k - 30k vaak voor standaard garage Berging 3.25x6(buitenmaat),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
badboyqxy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Garage nooit via z'n partij doen en laten bouwen in eigen beheer anders worden het hele dure m2.
prijzen varieren van 15k - 30k vaak voor standaard garage Berging 3.25x6(buitenmaat),
Maar dan wel tegelijk met de bouw van de woning zelf vanwege het gemak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Maar dan wel tegelijk met de bouw van de woning zelf vanwege het gemak?
dat zal erna moeten, op het moment dat het bouwbedrijf werkzaam is, is de uitvoerder op dat moment de baas over je kavel. Kortom wie er op de bouw mag zijn en wanneer. Tuurlijk is er in overleg van alles mogelijk, maar reken er maar op dat ze na elkaar keer komen. Zou aan het begin focussen op je hoofdgebouw. Garage komt later wel.

Maar in geval van HSB kan het zomaar wel interessant zijn, dat moet je zelf even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15
Nog steeds in de orienterende fase...

Zijn er, qua kosten.
Voors- en tegens als we kijken naar 1 laag of 2 lagen?

1 laag
+ minder sterke fundering nodig
- grotere oppervlakte qua fundering

2 lagen
+ Minder oppervlakte van sterkere fundering nodig
- Sterkere fundering

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:20
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Meer energieverlies, want meer wand en dak naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
battler schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 07:10:
In het contract:
Het uitzetten, ontgraven van de bouwplaats tot 95 cm –peil, incl. schoon zand om de bouw, 10
cm schoon zand in de put en het later weer aanvullen. Er is gerekend op een gesloten
grondbalans. Na het gereedkomen van de woning wordt de eventueel nog beschikbare grond
geëgaliseerd.

Ik heb de afvoer van grond over het hoofd gezien als kostenpost, blijkbaar loopt dat flink in de papieren.
Woning heeft een grond oppervlakte van ongeveer 110m2. Dus dat is grofweg ruim 100m3 aan grond.
Voor de stortkosten alleen al heb ik een offerte van 35,- per m3. Vervoer zal ook niet goedkoop zijn maar ik denk dat het in totaal minimaal 5000,- gaat kosten.
Gewoon een boer in de buurt vragen. Die hebben altijd wel een hoekje om op te hogen.
Wel ff schoon grond verklaring regelen, ben je voor een fractie van die 5k klaar :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 30-04 14:00
nils7 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:08:

Zijn er, qua kosten.

1 laag
+ minder sterke fundering nodig
- grotere oppervlakte qua fundering

2 lagen
+ Minder oppervlakte van sterkere fundering nodig
- Sterkere fundering
Geen schuine wanden op de eerste verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
H34H schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Geen schuine wanden op de eerste verdieping.
Ook op een eerste verdieping kun je zonder een schuin dak!

Minder dak is minder plek voor panelen.
Geen schuin dak is vaak minder bergruimte

Wij zijn zelf voor een 1e verdieping met plat dak gegaan (dus 2 bouwlagen). De ruimte onder een schuin dak is relatief goedkoop, maar alle ruimte die je niet perse nodig hebt is alsnog duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:34

Zijn er, qua kosten.
De verschillen zijn nogal fundamenteel: meestal ligt op voorhand al vast hoeveel lagen je mag bouwen. Tegelijkertijd heb je voor laagbouw een groter kavel nodig.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Zijn er, qua kosten.

.....
In principe is 1 bouwlaag levensbestendig
vroeger was de levensduur van het dak een bezwaar maar sinds epdm is dat niet meer het geval
je hebt netto meer bruikbare vierkante meters omdat de trap geen ruimte inneemt
onderhoud kan goedkoper zijn omdat alles vanaf het keukentrapje kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
ybos schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Gewoon een boer in de buurt vragen. Die hebben altijd wel een hoekje om op te hogen.
Wel ff schoon grond verklaring regelen, ben je voor een fractie van die 5k klaar :Y
ff een schoon grond verklaring is niet zomaar geregeld en kan in deze tijd zomaar enige tijd duren, hopen dat je zonder weg kan brengen maar zelfs bij het laden en vervoeren zijn vervoerspapieren nodig. Dus zomaar in een kar laden en wegbrengen is er niet zomaar bij.
Bij ons 6 vrachtwagens weggereden, in totaal 120m3. Doordat we dit gelijk konden doen na het uitgraven van het huis was het mogelijk met de kraan van de aannemer die het huis toch al kwam uitgraven. Anders zou het achter het huis komen te liggen en moet je het later achter het huis vandaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:41
@newz

Wij gaan volledig Casco bouwen en hebben een budget van 100k voor de afbouw van het huis. Daarnaast hebben we voor 40k een post onvoorzien.

Hierin doen we alles zelf op het plaatsen van de warmtepomp, keuken en stucen na:
Denk hierbij dus ook aan:

Loodgieters werk
Electra
Verwarming
kozijnen en wanden schilderen
badkamers/toilet
vloeren
mechanische ventilatie
etc.etc.

We nemen de tuin nu nog niet mee, alleen het oprij pad. We willen zelf nog een HSB losstaande garage bouwen en hiervoor laten we wel alvast de heipalen de grond in gaan tegelijk met de woning, dat is puur uit gemak en om overlast te voorkomen.

Wij zijn zelf langs selekthuis geweest en heb daar een enorm goed gevoel bij gehad. We wouden alleen te veel extra's dat we goedkoper uit waren bij een lokale aannemer :). Mocht je weinig willen veranderen aan de indeling en tevreden zijn met een standaard selekthuis dan zou je zelf zo ver mogelijk kunnen duiken in je eigen budget of de afbouw volledig casco te doen is voor jullie :)
wat betreft eigenhuisbouw, hebben we ook naar geinformeerd. Vorig jaar zaten ze vol al 1.5 jaar vol. Dus hou rekening met een wachtlijst.

vergeet ook niet de administratieve kosten er omheen trouwens!
leges
nuts
notaris
advieskosten bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Aurum schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:47:
@newz

Wij gaan volledig Casco bouwen en hebben een budget van 100k voor de afbouw van het huis. Daarnaast hebben we voor 40k een post onvoorzien.

Hierin doen we alles zelf op het plaatsen van de warmtepomp, keuken en stucen na:
Denk hierbij dus ook aan:

Loodgieters werk
Electra
Verwarming
kozijnen en wanden schilderen
badkamers/toilet
vloeren
mechanische ventilatie
etc.etc.

We nemen de tuin nu nog niet mee, alleen het oprij pad. We willen zelf nog een HSB losstaande garage bouwen en hiervoor laten we wel alvast de heipalen de grond in gaan tegelijk met de woning, dat is puur uit gemak en om overlast te voorkomen.

Wij zijn zelf langs selekthuis geweest en heb daar een enorm goed gevoel bij gehad. We wouden alleen te veel extra's dat we goedkoper uit waren bij een lokale aannemer :). Mocht je weinig willen veranderen aan de indeling en tevreden zijn met een standaard selekthuis dan zou je zelf zo ver mogelijk kunnen duiken in je eigen budget of de afbouw volledig casco te doen is voor jullie :)
wat betreft eigenhuisbouw, hebben we ook naar geinformeerd. Vorig jaar zaten ze vol al 1.5 jaar vol. Dus hou rekening met een wachtlijst.

vergeet ook niet de administratieve kosten er omheen trouwens!
leges
nuts
notaris
advieskosten bank
Bedankt voor het delen van je ervaring. Zelf heb ik nog even contact gezocht met Eigenwijs Bouw. Zij lieten weten pas vanaf Q1 2022 weer tijd te hebben. Gelukkig is dit voor ons geen probleem. Ik ga komende tijd heel wat rekenen en we hopen daarna met beide partijen in gesprek te gaan om te kijken wat er voor het resterende budget te realiseren valt.

Weet je (of iemand anders) toevallig in hoeverre Selekthuis standaard al rekening houdt met ventielkanalen voor de WTW? Zijn dit kosten die bovenop de standaardprijzen komen voor het uitdenken/tekenen van die kanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:41
Deleon78 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:28:
[...]

Is er een specifieke reden waarom je de keuken niet ook zelf plaatst?
Vanwege de garantie van de apparatuur en montage. Heel veel gezeik gehad met de huidige keuken met kitnaadjes, stolwanden, plinten die tekort waren.

Daarbij kregen we niet veel geld terug voor de montage, dus dat was al deels verstopt in de kasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15
nokiaan958GB schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:20:
[...]

In principe is 1 bouwlaag levensbestendig
vroeger was de levensduur van het dak een bezwaar maar sinds epdm is dat niet meer het geval
je hebt netto meer bruikbare vierkante meters omdat de trap geen ruimte inneemt
onderhoud kan goedkoper zijn omdat alles vanaf het keukentrapje kan
Ja dat is ook het idee dat we er dan ook kunnen blijven zitten.
Overigens als het twee lagen zou zijn zou "onze" master bedroom al wel beneden zijn gesitueerd.
Conrado schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:19:
[...]

De verschillen zijn nogal fundamenteel: meestal ligt op voorhand al vast hoeveel lagen je mag bouwen. Tegelijkertijd heb je voor laagbouw een groter kavel nodig.
Klopt.
Lapjes grond die ik tot nu toe heb bekeken spreken alleen over maximale goot of bouwhoogtes.
Soms is er een kap vereist, dan valt die al snel af voor een bungalow type huis.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Nu online
Conrado schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Weet jij of hier doorgaans nog marge in zit?

Situatie bij ons is dat we een kavel op het oog hebben. In het kavelprofiel staat dat het een zadeldak moet worden (wat wij willen). De nokhoogte is max. 8meter en goot hoogte 3 meter. Wij willen 3 woonlagen realiseren, waardoor de kavel eigenlijk voor ons afvalt.

De buren hebben echter 9 meter hoog gebouwd. De gemente geeft aan wel enigzins te willen afwijken hiervan, maar ben even benieuwd of mensen hier ervaring hebben hoe groot de marge hier is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Kun je ook flauw een soort semibungalow maken? Dus in de basis een schuin dak, maar dan een heel stuk erbij met een plat dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
YLMOSE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Situatie bij ons is dat we een kavel op het oog hebben. In het kavelprofiel staat dat het een zadeldak moet worden (wat wij willen). De nokhoogte is max. 8meter en goot hoogte 3 meter. Wij willen 3 woonlagen realiseren, waardoor de kavel eigenlijk voor ons afvalt.

De buren hebben echter 9 meter hoog gebouwd. De gemente geeft aan wel enigzins te willen afwijken hiervan, maar ben even benieuwd of mensen hier ervaring hebben hoe groot de marge hier is..
Is meestal geregeld in een bestemmingsplan, dus niet eenvoudig aan te passen......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 19:10
[...]

Als de gemeente aangeeft mee te willen werken aan een aanpassing van het bestemmingplan zal dit via een standaard omgevingsvergunning kunnen alleen wel met een uitgebreide procedure. Kost wat meer moeite maar is te doen. Informeer hier naar bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
[...]

Wij zaten in een vergelijkbare situatie. We wilden absoluut geen schuin dak op de eerste verdieping, maar goothoogte was maximaal 4 meter. We hebben nu een mansarde dak, goten op 4 meter, en het dak loopt verticaal door tot de tweede verdieping :) Na goedkeuring van onze bouwvergunning kwam de gemeente er nog wel achter dat er een wijziging in het bestemmingsplan nodig was (want max. dakhelling was 60 graden, had ik zelf ook niet gezien) :P

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Vraagje, wij willen een schuur in onze tuin zetten.

De schuur komt (deels) binnen 4 meter naast ons huis te staan

De goot van onze woning is 3,3m boven maaiveld (nok 7m). De goothoogte van de schuur wordt 2,4m, de nokhoogte ong 4m

Ik krijg niet duidelijk of dit vergunningsvrij is.

Wat dat betreft voldoen we aan alle maten en andere regels, wanneer de schuur verder naar achteren zou staan (>4m van de woning), qua hoogte, breedte, oppervlakte, gebruiksdoel etc.

Echter: de schuur komt (deels) binnen 4m van de woning te staan (dat is die witte cirkel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwYMQKY38-eipiclDi_KnINwkk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5v58tuS1ALmCBDp7XghEBSl.png?f=fotoalbum_large
Dan bestaat er een regel die zegt dat de bouwlaag van de schuur niet hoger mag zijn dan de 1e bouwlaag van de woning, of zoiets
Alleen, soms wordt er melding gemaakt dat er dan nog wel een zadeldak op mag, soms weer niet (let op: het wordt niet vermeld, men geeft dan vaak een voorbeeld van een platte aanbouw)

Wie kan mij vertellen of dit vergunningsvrij zou zijn a.g.v. de positie?

https://www.jurable.nl/bl...10/vergunningvrij-bouwen/
1. Tot 4 meter van het oorspronkelijk hoofdgebouw
Vergunningvrije bouwwerken die tot 4 meter van de gevel af staan, mogen maximaal 5 meter hoog zijn. Deze maximale hoogte kan in sommige situaties echter lager zijn dan 5 meter. Er worden namelijk aanvullende voorwaarden aan de maximale hoogte gesteld. Zo mag het gebouw bijvoorbeeld niet hoger dan het hoofdgebouw zijn, en mag het ook niet meer dan 30 centimeter boven de bovenkant van de scheidingsconstructie uitsteken.
https://bouwadviesshop.nl/vergunningsvrij-bouwen-schuur/
Naast het denken aan de juiste oppervlakte, moet er ook gedacht worden aan bepaalde afmetingen van een schuur. Deze afmetingen hebben te maken met de afstand van de schuur tot het hoofdgebouw en de hoogte van de schuur zelf en het dak van de schuur.

Binnen de 4 meter vanaf het hoofdgebouw, mag een bijbehorend bouwwerk niet hoger worden dan 30 cm boven de hoogte van de vloer van de eerste bouwlaag. Dus, de schuur mag niet meer dan 30 cm boven het plafond van de woonkamer uitkomen.

Het voordeel is wel dat je waarschijnlijk toch niet hoger bouwt dan die 30 cm. Je komt dan al vrij dicht bij de ramen op de eerste verdieping en daar wil je natuurlijk niet te dicht in de buurt bouwen.

Maar wat nou als het hoofdgebouw maar één bouwlaag heeft?

In dat geval mag je niet hoger bouwen dat het hoofdgebouw. Maar ook dit zal je waarschijnlijk toch niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@stefijn een belletje met de gemeente deed wonderen hier. Wel schat ik binnen 4m in dat je een vergunning moet aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, heb ik al geprobeerd, maar degene die ik aan de lijn had kwam er ook niet uit :| ..... Dus wordt "vrees ik" een soort van vooraanvraag indienen (dat kost dan als het goed is €120, om uitsluitsel te krijgen, dus op zich prima)

edit; ALS ik een vergunning moet aanvragen (op zich zal dat een paar honderd euro kosten), geeft dat dan ook veel extra kosten a.g.v. bijv. andere eisen aan bouwberekeningen/tekeningen etc?

[ Voor 29% gewijzigd door Stefke op 13-01-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
stefijn schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:30:

De goot van onze woning is 3,3m boven maaiveld (nok 7m). De goothoogte van de schuur wordt 2,4m, de nokhoogte ong 4m

Ik krijg niet duidelijk of dit vergunningsvrij is.

Wat dat betreft voldoen we aan alle maten en andere regels, wanneer de schuur verder naar achteren zou staan (>4m van de woning), qua hoogte, breedte, oppervlakte, gebruiksdoel etc.

Echter: de schuur komt (deels) binnen 4m van de woning te staan (dat is die witte cirkel).
[Afbeelding]
Dan bestaat er een regel die zegt dat de bouwlaag van de schuur niet hoger mag zijn dan de 1e bouwlaag van de woning, of zoiets
Alleen, soms wordt er melding gemaakt dat er dan nog wel een zadeldak op mag, soms weer niet (let op: het wordt niet vermeld, men geeft dan vaak een voorbeeld van een platte aanbouw)

Wie kan mij vertellen of dit vergunningsvrij zou zijn a.g.v. de positie?

https://www.jurable.nl/bl...10/vergunningvrij-bouwen/

[...]

https://bouwadviesshop.nl/vergunningsvrij-bouwen-schuur/

[...]
https://watmagikbouwen.nl/bijgebouw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 00:34
stefijn schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:30:

[...]
De regels zijn overzichtelijk en ook in een mooie brochure samengevat: Vergunningvrij bouwen van een bijbehorend bouwwerk

Je zit binnen de 4 meter: Binnen een afstand van 4 meter mag er niet hoger worden gebouwd dan 30 cm boven de hoogte van de
vloer van de eerste bouwlaag)
.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:07

The Legend

*Plop*

Conrado schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:39:
[...]

De regels zijn overzichtelijk en ook in een mooie brochure samengevat: Vergunningvrij bouwen van een bijbehorend bouwwerk

Je zit binnen de 4 meter: Binnen een afstand van 4 meter mag er niet hoger worden gebouwd dan 30 cm boven de hoogte van de
vloer van de eerste bouwlaag)
.
Die brochure is geschreven voor artikel 2 van bijlage 2 van het Bor. Voor die categorie is geen omgevingsvergunning voor bouwen nodig én geen omgevingsvergunning voor eventueel strijdig gebruik met het bestemmingsplan. Als je bouwwerk echter qua bouwen en gebruik past binnen het vigerende bestemmingsplan, dan kun je ook zonder omgevingsvergunning bouwen op grond van artikel 3 van bijlage 2 van het Bor, en die regels zijn nog ruimer.
Een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de wet is niet vereist, indien deze activiteit betrekking heeft op:

1. een op de grond staand bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan in achtererfgebied, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. niet hoger dan 5 m,

b. op een afstand van meer dan 1 m vanaf openbaar toegankelijk gebied, tenzij geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn,

c. de ligging van een verblijfsgebied als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van het Bouwbesluit 2012, in geval van meer dan een bouwlaag, uitsluitend op de eerste bouwlaag, en

d. niet voorzien van een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte;

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat maakt het iets duidelijker (sorry, voor een leek - ook al bouw ik een eigen huis - vind ik dit soort dingen echt niet te volgen).
De BOR is een totaal nieuwe term voor mij, niet één keer tegengekomen in mijn google tocht.

@The Legend Bedoel jij dit?
http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/bor.asp#a2
http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/bor.asp#a3

Volgens mij zit ik op bijlage 2 van de BOR. Ik zie daar onder artikel 3 niet wat jij hier quote? Ik zie wel gelijkende teksten maar een beetje verspreid onder art 2 en 3.
Notabene, het wordt 8m schuur/werkplaats/garage (open ruimte, deels voorzien van een zoldervloertje voor opslag van spullen). De laatste 3 a 4m wordt een overdekt terras omdat we dat bij het huis niet hebben.
Afstand tot het huis 3,3 - 3,5m

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 13-01-2021 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het is inderdaad niet eenvoudig, maar als het gaat om precies te achterhalen wat wel of niet mag, is wel het best om de rechtstreekse bron te raadplegen.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2020-01-01#BijlageII

Jouw bron heeft volgens mij nog het Bor van voor de wijziging eind 2014. Das al een tijdje terug :p

[edit]

Als je wil bouwen o.g.v. artikel 2 zit je dus met je huidige bouwplan in de knel met de eisen die gelden voor bouwwerken op minder dan 4 meter van het hoofdgebouw. Ik zou dus even (laten) uitzoeken of je plan misschien gewoon in het bestemmingsplan past, want dan kun je volgens mij prima vergunningvrij bouwen o.g.v. artikel 3 (als je voldoet aan die eisen natuurlijk).

[ Voor 37% gewijzigd door The Legend op 13-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
hmm oke, en het verschil tussen art 2 en art 3 is dat onze schuur in principe ook aan het bestemmingsplan voldoet ("planologische activiteiten")?

Want dat zegt
3.2.3 Aan- en uitbouwen en bijgebouwen
Voor het bouwen van aan- en uitbouwen en bijgebouwen gelden de volgende regels:

- aan- en uitbouwen en bijgebouwen dienen op een afstand van ten minste 5 m achter de voorgevel van het bijbehorende hoofdgebouw (of het verlengde daarvan) te worden gebouwd;
- de gezamenlijke oppervlakte van de aan- en uitbouwen en bijgebouwen bij een hoofdgebouw mag niet meer bedragen dan 100 m2;
- de goothoogte van aan- en uitbouwen en bijgebouwen bedraagt maximaal 3,5 m;
- de bouwhoogte van aan- en uitbouwen en bijgebouwen bedraagt maximaal 6 m;
- ter plaatse van de aanduiding 'bijgebouwen' geldt dat de afmetingen van de bestaande bijgebouw(en) als maximum gelden.
Nou mooi dan :) denk dat ik dit dan voor de zekerheid toch maar even door de gemeente laat checken, dan heb ik iig een papiertje als bewijs.

*gaat betere schets maken

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 13-01-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Inderdaad. Artikel 2 is voor bouwen zonder vergunning voor de activiteit bouwen en zonder vergunning voor het gebruik van gronden en bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan. Artikel 3 is voor bouwen zonder omgevingsvergunning voor alleen de activiteit bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Eindelijk iemand die nederlands spreekt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Vraag:
Aansluitend aan mijn hoofdgebouw (nog te bouwen)
12x8.3 (mag max. 15x15)

Wil ik een bijgebouw:
Garage met aansluitend tuinhuis.
Ideaal zou dit bij elkaar. 120m2
Worden, echter staat in het bouwbesluit bestemmingsplan
Hoofdgebouw max. 15x15 en bijgebouw 60m2

Wat zou de procedure worden, om te kijken of je het toch mag bouwen?

[ Voor 3% gewijzigd door badboyqxy op 14-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:13
badboyqxy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:15:
Vraag:
Aansluitend aan mijn hoofdgebouw (nog te bouwen)
12x8.3 (mag max. 15x15)

Wil ik een bijgebouw:
Garage met aansluitend tuinhuis.
Ideaal zou dit bij elkaar. 120m2
Worden, echter staat in het bouwbesluit bestemmingsplan
Hoofdgebouw max. 15x15 en bijgebouw 60m2

Wat zou de procedure worden, om te kijken of je het toch mag bouwen?
Je kunt op www.omgevingsloket.nl een vergunningingvrij bouwen check doen. In bepaalde gevallen kun je namelijk tot 150m2 aan bouwwerken realiseren, mits het ligt in het achtererfgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Nog een tip, check ook even of er een dubbelbestemming op je kavel ligt.

Wij mogen bijvoorbeeld niet vergunningvrij een schuurtje o.i.d. plaatsen. Dit komt omdat er een dubbelbestemming over onze woonwijk ligt genaamd 'natuurinclusief'.
10.2 Bouwregels
Gronden binnen deze dubbelbestemming komen niet in aanmerking voor het vergunningsvrij bouwen van bijbehorende bouwwerken en bouwwerken, geen gebouwen zijnde in de vorm van erf- en perceelafscheidingen als bedoeld in artikel 2 lid 3 en lid 12 van bijlage II van het Besluit Omgevingsrecht, zoals dat luidt op het moment van de datum van inwerkingtreding van dit bestemmingsplan.
Zie voor meer uitleg ook: https://www.jurable.nl/bl...e-bouwplannen-dwarsbomen/

[ Voor 17% gewijzigd door Leaguer op 14-01-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:13
Leaguer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:37:
Nog een tip, check ook even of er een dubbelbestemming op je kavel ligt.

Wij mogen bijvoorbeeld niet vergunningvrij een schuurtje o.i.d. plaatsen. Dit komt omdat er een dubbelbestemming over onze woonwijk ligt genaamd 'natuurinclusief'.

[...]

Zie voor meer uitleg ook: https://www.jurable.nl/bl...e-bouwplannen-dwarsbomen/
Welke enkelbestemming geldt in jouw geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:24
Afgelopen week een hele dag bij de aannemer gezeten om de details door te spreken. Heb ook een meerprijs lijst gekregen maar een aantal dingen daarvan vallen me vies tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2ybqZZBDyXmk0lvR67-3mospJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdqrh2uvTYU01OOZ9vsiivCt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2V4cIF8pS46mm83xxNnl2quO_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogYChEdMqx8Qxy8F0iRpET2H.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit betekent dat als je het netjes los wil doen voor in de keuken:
Vaatwasser: 365,-
Oven: 365,-
Quooker: 365,-
Kookplaat: 780,-
Magnetron: 365,-

Oplaadpaal auto: 878,-
UTP Leiding voor zonnepanel: 1650,-!
Droger: 365,-

Ruim 5000,- aan elektra upgrades 8)7 Gelukkig is er een kruipkelder en leidingsschema.

[ Voor 3% gewijzigd door battler op 14-01-2021 16:50 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaguer
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Cagdas schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:40:
Welke enkelbestemming geldt in jouw geval?
Bestemming 'Wonen', maar omdat het een duurzame en natuurinclusieve woonwijk moet worden met de toevoeging 'natuurlijk ecologisch'. Het komt er op neer dat je een aantal maatregelen moet treffen als bijenhotel, vogelkasten, vleermuiskast etc .
7.1 Bestemmingsomschrijving

De voor 'Wonen - Natuurlijk ecologisch' aangewezen gronden zijn bestemd voor:

wonen;
beroep of bedrijf aan huis;
recreatief gastenverblijf;
ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van waarde- gemeenschappelijke ruimte', een gemeenschappelijke ruimte;
erven;
nutsvoorzieningen;
parkeervoorzieningen;
groenvoorzieningen;
tuinen;
een opstelling voor zonnepanelen uitsluitend ter plaatse van de aanduiding 'bouwvlak';
waterhuishoudkundige voorzieningen zoals waterpartijen, waterbergingsvoorzieningen, wadi's, oevers en taluds;

[ Voor 3% gewijzigd door Leaguer op 14-01-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 16:47:
Afgelopen week een hele dag bij de aannemer gezeten om de details door te spreken. Heb ook een meerprijs lijst gekregen maar een aantal dingen daarvan vallen me vies tegen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ruim 5000,- aan elektra upgrades 8)7 Gelukkig is er een kruipkelder en leidingsschema.
Dat is het nadeel van een catalogus bouwer, die gaat met meerwerk vaak op dezelfde manier om als een projectontwikkelaar.
Ik heb zelf in de tekeningen alle aansluitingen en loze leidingen en inbouwspots aangegeven. Op basis daarvan heeft de installateur zijn offertenaar de aannemer gemaakt.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben een cataloguswoning aan het bouwen. Zit er niet standaard al apparte groepen in voor bovenstaande en is dit niet alleen als je extra aparte aansluiting wil? Want bij ons waren deze groepen al standaard aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@deejeebv Ze mogen vragen wat ze willen maar dan doe ik er (achteraf) wat mantelbuizen in en laat ik het achteraf doen.

@chris vw Ik heb het contract nog een keer nagelopen, dit zit er in voor de keuken.
Keuken (verblijfsruimte)
2 dubbele wandcontactdozen
1 enkele wandcontactdoos afzuigkap
1 enkele wandcontactdoos koelkast
1 loze leiding boiler
1 loze leiding fornuis

Zijn loze leidingen altijd naar de meterkast of kan dat ook een centraaldoos zijn? Voor zover ik heb begrepen zijn het 19mm buizen, dus daar zou ik zelf 3fase in kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:21:
@deejeebv Ze mogen vragen wat ze willen maar dan doe ik er (achteraf) wat mantelbuizen in en laat ik het achteraf doen.

@chris vw Ik heb het contract nog een keer nagelopen, dit zit er in voor de keuken.
Keuken (verblijfsruimte)
1 enkele wandcontactdoos afzuigkap
1 enkele wandcontactdoos koelkast
1 loze leiding boiler
1 loze leiding fornuis

Zijn loze leidingen altijd naar de meterkast of kan dat ook een centraaldoos zijn? Voor zover ik heb begrepen zijn het 19mm buizen, dus daar zou ik zelf 3fase in kunnen trekken.
Bij mij was het iets completer
• 3 enkele wandcontactdozen voor de koelkast, afzuigkap en lijstverlichting
• 1 enkele wandcontactdoos op een 1-fasegroep voor de vaatwasmachine
• 1 enkele wandcontactdoos op een 1-fasegroep voor de combimagnetron of oven
• 1 bedrade leiding op een 2-fasegroep voor het kooktoestel inclusief afmonteren
• 1 loze leiding voor de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@chris vw Ik heb daar onvoldoende op gelet bij de aanschaf. Ze verwijzen naar de Electra op basis van de NPR 5310 (eenvoudig), het probleem is dat die norm niet publiekelijk inzichtelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
chris vw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Bij mij was het iets completer
• 3 enkele wandcontactdozen voor de koelkast, afzuigkap en lijstverlichting
• 1 enkele wandcontactdoos op een 1-fasegroep voor de vaatwasmachine
• 1 enkele wandcontactdoos op een 1-fasegroep voor de combimagnetron of oven
• 1 bedrade leiding op een 2-fasegroep voor het kooktoestel inclusief afmonteren
• 1 loze leiding voor de boiler
Is dit ook bij Allurebouw? Ik ben aan het oriënteren naar alle catalogusbouwers namelijk. Als een andere catalogusbouwer standaard al iets rijker in z'n spullen zit, dan zegt dat al iets over wat zij "standaard" vinden.

Sommige bouwers lijken net als de autofabrikanten te stunten met de vanafprijs terwijl nagenoeg niemand een auto zonder airco wil :P Maar natuurlijk snap ik dat je al snel iets bovenop het standaard wil

[ Voor 3% gewijzigd door newz op 14-01-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
newz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Is dit ook bij Allurebouw? Ik ben aan het oriënteren naar alle catalogusbouwers namelijk. Als een andere catalogusbouwer standaard al iets rijker in z'n spullen zit, dan zegt dat al iets over wat zij "standaard" vinden.

Sommige bouwers lijken net als de autofabrikanten te stunten met de vanafprijs terwijl nagenoeg niemand een auto zonder airco wil :P Maar natuurlijk snap ik dat je al snel iets bovenop het standaard wil
Nee dit is Rianthuis, onderdeel van Fraanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
newz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Dat een aantal zaken niet standaard zijn (bijvoorbeeld krachtstroom voor de kookplaat) kan ik mij voorstellen. Daarentegen bijna 800,- vragen voor iets wat ongeveer 100,- aan materiaal kost vind ik buiten proportioneel. Misschien denk ik er te makkelijk over maar dat merk ik dan wanneer ik het zelf ga doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:34:
[...]

Dat een aantal zaken niet standaard zijn (bijvoorbeeld krachtstroom voor de kookplaat) kan ik mij voorstellen. Daarentegen bijna 800,- vragen voor iets wat ongeveer 100,- aan materiaal kost vind ik buiten proportioneel. Misschien denk ik er te makkelijk over maar dat merk ik dan wanneer ik het zelf ga doen :+
Er staat bij dat ze daarvoor ook de meterkast aanpassen, maar ik neem aan dat die standaard al 3x25 ampere aansluiting krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@chris vw Zeker, aangezien de warmtepomp, wtw units allemaal krachtstroom zijn. Dus de hoofdschakelaar is daar al op afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:39:
@chris vw Zeker, aangezien de warmtepomp, wtw units allemaal krachtstroom zijn. Dus de hoofdschakelaar is daar al op afgestemd.
WTW unit krachtstroom? Snel afzeggen.

Hoofdschakelaar 3p kan ook in een enkelfase kast, word vaak als voorbereiding gedaan
Zorg dus dat je niet alleen een 3x25 hoofdaansluiting krijgt, maar ook een krachtgroep voor je kookplaat. Geen beunzooi met kookgroep.
Enkelfase groepen achter 3fase aardlek mag ook niet, maar zie je ook veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@bbbrumbrum Ik denk dat ik op een gegeven moment een elektra schema krijg of iets? Op basis daarvan weet ik wat op welke groep komt en of ik later zelf iets gemakkelijk kan omdraden (zelf bedacht woord blijkbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
battler schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:55:
@bbbrumbrum Ik denk dat ik op een gegeven moment een elektra schema krijg of iets? Op basis daarvan weet ik wat op welke groep komt en of ik later zelf iets gemakkelijk kan omdraden (zelf bedacht woord blijkbaar).
Ik denk het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@bbbrumbrum Bedankt, ik ga het gelijk navragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Ik heb bij catalogusbouw losse tekening gehad met alle elektra punten etc. Daarin stond rechtsonder het elektrisch schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
chris vw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:08:
[...]

Ik heb bij catalogusbouw losse tekening gehad met alle elektra punten etc. Daarin stond rechtsonder het elektrisch schema.
Ze zouden het in principe beschikbaar moeten hebben, maar het beschikbaar stellen van tekeningen aan opdrachtgever/eindklant is niet echt de normaalste zaak van de wereld in de bouw. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwpr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09-2024
@battler Dank voor een beeld wat de meerprijzen zijn bij Allurebouw, we hebben namelijk dezelfde dag in februari bij hun. Voor de bouw van een hoogbouwwoning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBnFpvGGau7HwQ1Z3OdJwmVI5_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFTgdcCA9Lv0wQs5zLjGWDdq.png?f=fotoalbum_large

Ben zeer benieuwd hoe die dag is en bij sommige dingen/prijzen denk ik inderdaad WTF. We gaan ook een aantal dingen zelf doen, zeker omdat we niet op de schopstoel zitten qua overdracht van oude huis.

Ook het elektrisch schema gaan we in de gaten houden cq vragen.

Ik had nog nooit gepost in dit topic, maar hou het al wel een tijd in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[Afbeelding][Afbeelding]

Serieuze prijzen, maar dat is wel vaker het geval bij catalogusbouwers als je afwijkt van standaard (in standaard zijn ze gespecialiseerd). Wij betaalde (in 2016) voor een enkel inbouw WCD €67,50 en dubbel €88 excl. BTW.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik weet niet helemaal zeker of het hier thuis hoort, maar ik kon even geen betere topic vinden.
Bij het aflossen van de hypotheek (verkoop oude woning met spaar hypotheek) kan je kiezen of je het opgespaarde deel wil verrekenen met het uitstaande hypotheek bedrag. Je kan ook voor kiezen om het opgebouwde deel uit te keren.

Nu gaat alles weer in de volgende woning, en ik vroeg me af wat fiscaal het verschil is tussen deze 2?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:32
xoror schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:17:
Ik weet niet helemaal zeker of het hier thuis hoort, maar ik kon even geen betere topic vinden.
Bij het aflossen van de hypotheek (verkoop oude woning met spaar hypotheek) kan je kiezen of je het opgespaarde deel wil verrekenen met het uitstaande hypotheek bedrag. Je kan ook voor kiezen om het opgebouwde deel uit te keren.

Nu gaat alles weer in de volgende woning, en ik vroeg me af wat fiscaal het verschil is tussen deze 2?
Fiscaal is er volgens mij geen verschil.
Tenzij je met je reguliere spaarrekening/beleggingen boven de €50.000 / €100.000 uitkomt (1 of 2 persoons huishouden).
Dan dien je aan het eind van het jaar (peilmoment) vermogensbelasting te betalen.

Het gespaarde bedrag zou ik zelf het liefst beschikbaar willen hebben.
Extra aflossen op je hypotheek kan namelijk altijd nog.
En ik bedoel: een klusje "handje contantje" afrekenen kan wel met je eigen middelen maar niet van je bouwdepot.
Ook kan het geld wat je dan in handen hebt beter laten renderen dan de 2% die je nu betaald voor je hypotheek.

Voor de overwaarde van je woning geldt in principe hetzelfde.
Maar dit "moet" binnen 3 jaar in je nieuwe woning gestoken worden.
Doe je dit niet dan heb je een probleem met je hypotheekrenteaftrek.
Geld is tegenwoordig (nog) niet gelabeld, zolang je de waarde van je overwaarde maar aantoonbaar in de woning steekt.
Dus met de overwaarde ben je minder flexibel.

Je bent wel grotendeels afhankelijk van de hypotheekverstrekker.
In sommige voorwaarden staat dat je eerst je eigen middelen in de woning moet steken (o.a. Aegon)
Dus het kan soms handig zijn om niet alle eigen middelen op te geven bij je hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@buiter Dankje voor je antwoord.
Bij verkoop heb ik een overwaarde, en er zit bovendien nog een opgebouwd deel in de spaar hypotheek.
dus stel hypotheek 250k, opgebouwd 50k, verkoop 300k.

scenario 1: ik moet de hypotheek aflossen met 200k (250 - 50; opgebouwde waarde verrekend met uitstaande hypotheek), en heb 100k overwaarde
scenario 2: ik moet de hypotheek aflossen met 250k, en krijg 50k opbouw uitgekeerd en 50k overwaarde, in totaal ook 100k

Maakt dus ws niets uit voor peil moment? Omdat ik in alle scenarios 100k op de rekening krijgt? En in alle gevallen gaat al het geld op aan de bodemloze put, wat de bouw heet :)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
van de week soort van 'startmeeting' met de aannemer gehad. En daar stond ineens een planning op het scherm die best scherp is met een totale bouwtijd van 20 weken. Ik heb eigenlijk alleen nog maar dit weekend om alle kanaal- en leidingsparingen te bepalen, terwijl we nog niet eens goed weten hoe we de gevel op gaan bouwen.
Tussendoor dan ook nog tegenvallers als een constructeur die in zijn rapport schrijft 'bemalingsadvies nodig', maar ik denk dat ik nu op het punt ben dat het achter elkaar keuzes maken is en doorpakken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@StevenK Moet je dat zelf allemaal doen? Wij kregen een voorstel voor bijvoorbeeld de luchtafvoer en daar hebben we aanpassingen op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:51:
@StevenK Moet je dat zelf allemaal doen? Wij kregen een voorstel voor bijvoorbeeld de luchtafvoer en daar hebben we aanpassingen op gemaakt.
*moet* niet, maar door zelf dingen af te stemmen tussen installateur en prefabbouwers spaar ik heel veel tijd uit in de bouwvoorbereiding en hoop ik te voorkomen dat ik straks met koven wordt geconfronteerd. Want met massieve wanden en vloeren heb je veel minder vrijheid op dat gebied.
En juist omdat ik heel veel druk leg op de voortgang, is het voor mijn gevoel wel erg lekker zelf ook mee te denken. Ik heb daarom ook de hele woning in 3D gezet, zodat ik dingen ook echt goed kan passen.

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 16-01-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@StevenK Wij hebben juist koven toegevoegd zodat we later zelf de zonnepanelen, airco en opbouw kunnen doen. Voor de keuken en badkamer willen ze wel al graag precies weten wat waar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:32:
@StevenK Wij hebben juist koven toegevoegd zodat we later zelf de zonnepanelen, airco en opbouw kunnen doen. Voor de keuken en badkamer willen ze wel al graag precies weten wat waar komt.
Da's ook een manier. We wonen nu in een woning die op elke slaapkamer een koof heeft op een onhandige plek en dan wil je dat juist voorkomen in de nieuwe woning. Wel een goed idee trouwens om daar waar we kanalen leggen om een dikke mantelbuis te leggen vanuit de technische ruimte naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@StevenK Bij ons is het in een kast of technische ruimte en alleen als verticale doorvoer. Daarnaast laten we leidingen aanpassen zodanig dat die later gebruikt kunnen worden voor doorvoer. Ik zou geen koven willen hebben in slaapkamers en al helemaal niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Eigenlijk moet elke huis een na de bouw toegankelijke backbone hebben.
Zo kun altijd na de bouw onderhoud plegen of wijzigingen toepassen.
Bij ons zit die naast de trap en loopt recht omhoog naar de bovengelegen verdiepingen. Het is nog mooier als hij naast de meterkast zit want hoef je voor elektra niet door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
battler schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:18:
@StevenK Bij ons is het in een kast of technische ruimte en alleen als verticale doorvoer. Daarnaast laten we leidingen aanpassen zodanig dat die later gebruikt kunnen worden voor doorvoer. Ik zou geen koven willen hebben in slaapkamers en al helemaal niet zichtbaar.
Technische ruimte zit bij ons in de kelder, meterkast en entree zitten buiten de hoogbouw, dus daar komt mijn uitdaging vandaan. In eerste instantie hebben we wel geprobeerd om net zoals bij seriebouw gebruikelijk is de technische ruimte, keuken en natte cellen boven elkaar te situeren, maar dat lukte niet, vanwege de vormgeving en plaats van de kozijnen. En aangezien het toch een echt architectenontwerp is *en* welstand al goedgekeurd was op dat moment, hebben we nu een andere indeling.
nokiaan958GB schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:04:
Bij ons zit die naast de trap en loopt recht omhoog naar de bovengelegen verdiepingen. Het is nog mooier als hij naast de meterkast zit want hoef je voor elektra niet door de kruipruimte.
Yep, dat zou echt heel functioneel zijn en - mede naar aanleiding van de eerder opmerking van @battler - ga ik dat ook proberen te doen, zorgen dat ik een koker heb die vanuit de technische ruimte naar de zolder loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Afgelopen vrijdag hebben wij ons eerste schetsontwerp gehad.
Situatie: kavel van 615m2 met tuin op het noorden. Huis is nu op de zuidoostelijke hoek van de kavel bedacht, zodat je in de middag / avond, maximaal van de zon profiteert.
We zijn nu aan het puzzelen op de indeling van de begane grond.
Wij hebben er bewust voor gekozen om woonkamer en keuken apart te doen, om zo wat rust in huis te creëren. Leek ons wel prettig met kleine kinderen. Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen die dit ook gescheiden hebben?
De keuken is aan de voorkant van het huis (op het zuiden). Overdag zijn we daar het grootste deel van de tijd, dus een lichte keuken is belangrijk.
Is een technische ruimte naast de woonkamer een goed idee? of hoor je daar veel van? Eigenlijk zou ik de Technische ruimte het liefst naar zolder verplaatsen, maar dat raadde de architect af.
Hebben jullie nog ideeën / tips om op te letten?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
H34H schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:55:
Situatie: kavel van 615m2 met tuin op het noorden. Huis is nu op de zuidoostelijke hoek van de kavel bedacht, zodat je in de middag / avond, maximaal van de zon profiteert.
Wij hebben er bewust voor gekozen om woonkamer en keuken apart te doen, om zo wat rust in huis te creëren. Leek ons wel prettig met kleine kinderen. Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen die dit ook gescheiden hebben?
De keuken is aan de voorkant van het huis (op het zuiden). Overdag zijn we daar het grootste deel van de tijd, dus een lichte keuken is belangrijk.
Is een technische ruimte naast de woonkamer een goed idee? of hoor je daar veel van? Eigenlijk zou ik de Technische ruimte het liefst naar zolder verplaatsen, maar dat raadde de architect af.
[Afbeelding]
Dat is nogal een flinke technische ruimte.
Wat moet daar allemaal komen? Kijk van een groepenkast zul je geen overlast ondervinden, maar van een serverrack die vol hangt mogelijk wel natuurlijk.

Ik gok je vloerverwarming, CV en elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 21:02
[Afbeelding]
Gescheiden keuken is een kwestie van smaak, ik heb het liever open. Kijk ik ook naar hoe lang je er wilt blijven wonen, de kinderen blijven immers niet klein...

Heb je nagedacht over de indeling van de woonkamer? Ivm deuren, ramen en hoekjes lijkt het me best wel een puzzel zo... ik zou er wat meubels in tekenen om te kijken of dit een stille layout is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 19:10

[Afbeelding]
Gescheiden keuken kan ik mij nog iets bij indenken alleen betrek het dan wel bij de woonkamer maar sluit deze af door bijvoorbeeld een schuifdeur. Nu is je keuken veel te ver weg van je woonkamer.

Stel je krijgt vrienden/familie over de vloer of de kids krijgen vriendjes thuis? Je moet iedere keer 2 deuren door om iets simpels als koffie te halen of een biertje als je 's avonds op de bank voor de buis hangt. Dat gaat je op een gegeven moment enorm irriteren.

Bovendien waar zijn de kids als jij aan het koken bent, ik zou ze niet om mij heen willen hebben als ik aan het koken ben, maar aan de andere kant wel een oogje in het zeil willen houden als ze in de woonkamer aan het klieren zijn.

Met deze indeling krijg ik echt zo'n beeld van een huis van vroeger waar de woonkamer alleen op zondag wordt gebruikt.

De technische ruimte werd al aangehaald. Deze is riant. (ik mag alleen niks zeggen want die van ons is zeker twee keer zo groot alleen verstopt in de verdom hoek van de kelder en gepland met de voorbereiding op een volledig energie neutraal huis) Of je er wat van hoort hangt er vanaf wat er inkomt. Bij ons staat bijvoorbeeld een deel van de WP in de technische ruimte en zodra de deuren dicht zijn hoor je een licht gezoem zodra de pomp loopt. Of dat geluid door de muren van je woonkamer komt? geen idee. Dit geldt trouwens ook voor de omvormer van de ZP, deze zoemt ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 17:29
[Afbeelding]
Wellicht is dit in België?
Ik Nederland moet de meterkast op maximaal 3 meter van de hoofddeur zitten.
Als je hier de technische ruimte voor wilt gaan gebruiken, gaat dat volgens mij niet goedgekeurd worden zo.
Bovendien begreep ik dat ze ook moeilijk kunnen doen als die erg groot is.

Zie: https://www.liander.nl/si...n-meterkast%202-10-19.pdf

Verder zou ik zelf ook niet snel kiezen voor de keuken zo ver van de woonkamer, maar dat is uiteraard jullie eigen keuze. :)

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:02
nokiaan958GB schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:04:
Wij zijn ook net gestart met het ontwerp voor onze nieuwe woning. Dit is inderdaad een punt wat ik ook mee wil nemen. Niets is zo vervelend als wanneer je huis staat niet flexibel te zijn t.a.v. uitbreidingen (al dan niet voorzien). Ben wel benieuwd hoe andere tweakers dat opgelost hebben (we zijn vast niet de eersten met deze ideeën :+ ). Het lijkt me inderdaad dat je bij voorkeur één (of meerdere) toegankelijke kolom(en) wilt hebben die je kunt gebruiken voor doorvoeren tussen de verdiepingen, liefst dan dus direct verbonden met de meterkast en de technische ruimtes op de verdieping(en). Verder van daaruit 'voldoende' loze leidingen naar de vertrekken (en wellicht wat mantelbuis of ducts) voor later aan te brengen voorzieningen.

Wat betreft zaken die ik al wèl voorzie:
  • aansluiting voor EV
  • aansluiting voor thuisbatterij
  • aansluiting voor doorstroomverwarmer
  • aansluitingsmogelijkheid extra PV panelen
  • voorzieningen voor Airco
  • gevel verlichting
  • elektrisch bediende screens / shutters
  • (warm) water voor tuindouche
  • UTP kabels voor PoE camera's
Het lijkt me dat je deze zaken als volgt op zou kunnen lossen? (feedback is welkom :)).

Op dit moment is er nog geen EV, maar over een aantal jaar zullen dat er wellicht 2 zijn, op te lossen door 6mm2 bekabeling voor 3-fasen tussen meterkast en laadpaal locatie aan te laten leggen? (nog niet aangesloten). Ik ga overigens uit van 3x 25A aansluiting op het net.

Thuisbatterij is op dit moment nog niet interessant, maar met vervallen van saldering en ontwikkelingen prijzen elektriciteit en thuisbatterijen in de toekomst wellicht wel (wil geen discussie over haalbaarheid starten, wel voorbereid zijn :)). Ook hier weer 6mm2 3-fasen kabel tussen meterkast en locatie van thuisbatterij. Zelfde liedje voor doorstroomverwarmer. In principe wil ik SWW via WP-boiler hebben, maar mocht capaciteit van boiler in de toekomst onvoldoende blijken (vanwege (incidenteel) extra verbruik) dan wil ik zeker weten dat ik altijd over warm water kan beschikken. In principe is 4mm2 voldoende bij afstanden < 25m, maar om de meerkosten hoef je het niet te laten, en better safe than sorry :)

Extra PV panelen kan met standaard 2.5mm2 tussen omvormer en meterkast (tenzij zwaardere omvormer?)

Ik wil in eerste instantie koelen met de Warmtepomp en VV, maar verneem vaak dat dit flink tegen kan vallen vanwege dauwpunt waardoor je niet zo ver kunt terugkoelen omdat er anders condens ontstaat. Vandaar dat ik voorbereid wil zijn op het toevoegen van een Airco omdat deze wèl ontvochtigd. Dat betekend dus dat je 230V aansluiting bij toekomstige locaties buitenunit en binnenunit, condensafvoeren, en ducts moet hebben om de koelleidingen door te leiden? Wellicht is de aanleg van deze voorzieningen al een dermate hoog bedrag dat je beter direct maar de Airco erbij kunt aanschaffen :+ ?

De andere zaken laat ik maar even staan als bullet-point om de post niet te lang te maken. Ben wel benieuwd naar jullie ideeën van voorbereid zijn op de toekomst en hoe jullie dat invullen (is natuurlijk deels persoonlijk, maar ter inspiratie kan het nooit kwaad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:26
Elja schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:58:
[...]Ik Nederland moet de meterkast op maximaal 3 meter van de hoofddeur zitten.
Binnen 3 meter van één deur, niet de hoofddeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
[Afbeelding]
Waar is de garderobe en schoenenkast?
Waar komt de meterkast?
Technische ruimte achter de opslag is zonde van de ruimte, nu moet je het gehele looppad vrij houden.
Wil je een eettafel en kookeiland in de keuken, dan is hij nu te klein.

Als je een rechte trap neemt en het toilet naar de voordeur toeschuift, dan kan de technische ruimte daar achter. Ik weet niet waarom er een deur is in de opslag, ik zou die dan waar in de keuken plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@H34H Leuk he, dat puzzelen op het ontwerp :)

Op dit moment zitten onze woonkamer en onze keuken op elkaar aangesloten met een doorgang van ongeveer 4,5x3. In ons nieuwe huis gaan we de keuken en de woonkamer verder uit elkaar doen, en komt er een kleine aparte 'hang'-kamer. We ervaren nu toch vaak overlast van de kinderen (en zij van ons) als wij met vrienden borrelen in de keuken en zij tv kijken in de woonkamer.
In eerste instantie noemden we die aparte ruimte speelkamer, maar als we eind dit jaar gaan verhuizen zijn de meiden 6 en 8, en hebben ze niet meer zoveel behoefte aan een aparte speelkamer, maar al meer aan een soort hangout. Die aparte kamer kan dus gebruikt worden door de meiden om met vriendinnen te hangen, iPad te kijken, te gamen, huiswerk te maken etc. Of als zij bijvoorbeeld een herhaling van Make-up Cup willen kijken en ik Wie is de Mol... Als de meiden groter worden kunnen we er altijd nog een whiskey-kamer van maken ofzo ;)

Voor wat betreft je huidige ontwerp: ik denk niet dat de ruimtes fysiek te ver van elkaar afliggen, maar weet niet of het prettig is om altijd door de hal te moeten. Ik weet niet hoe de hal er bij anderen uitziet, maar bij ons toch vaak een berg jassen en schoenen, stapeltjes post, etc. Ik zou dan ook zo proberen te schuiven met de indeling dat je niet door de hal hoeft. Van die ensuite-deuren kunnen een praktische oplossing zijn (eventueel in combinatie met een kastenwand).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
De huidige configurator van Eigenwijsbouw is offline, omdat ze met een nieuwe bezig zijn. Echter kwam ik in een ander topic deze afbeelding tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1h2HE1xf6ZETIjUIX8V6sjM5W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhMQNHmjrKF1kuc8KZCd9113.png?f=fotoalbum_large

Ik zit te twijfelen of ik zelf niet wil proberen de woning te gaan metselen. Ik heb geen ervaring met het metselen van een buitenmuur, maar wel van stenen opmetselen voor een fundering van een schuur. Hoe staan jullie er tegenover? Even een rekensommetje gemaakt hoeveel stenen, cement en zand zouden kosten en dan kom ik toch wel rond de 4 á 5k uit. Hier komt nog een voeg en verf bij (gevel moet wit worden). Vanwege het forse verschil vraag ik me af of dit überhaupt wel klopt... :S Al zouden de materiaalkosten rond de 10k liggen dan heb ik nog steeds een forse besparing. Duidelijk is dit wat kort door de bocht, want een steiger huren kost ook wat, etc. Maar dan blijf ik nog steeds wel ver van de 40k vandaan lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@newz Wat zijn de afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Het gaat om deze woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09IJ_eOlcNhP9iy0SgZgZ5n29aM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GK9BYziTZWldo9Pqa53QVt49.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yuCB4u61YynOW1I9SdLLK9ixjjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cEEeH64pcBHU8sIj8EyjuDN.jpg?f=fotoalbum_large

Met als buitenafmetingen 12×8,8x7m

Ik heb al een mailtje gestuurd met de vraag om meer gedetailleerde tekening zodat ik het precies kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
Ik zie verschillende bedragen voorbij komen maar als je uitgaat van 110m2 x 100,- dan is het metselwerk 11K. https://www.metsel-gigant.nl/kosten-metselwerk-per-m2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
battler schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:05:
Ik zie verschillende bedragen voorbij komen maar als je uitgaat van 110m2 x 100,- dan is het metselwerk 11K. https://www.metsel-gigant.nl/kosten-metselwerk-per-m2/
Ja klopt. Ik heb zelf even opgezocht hoeveel stenen ik ongeveer nodig zou hebben (€0,18 per steen), hoeveel zand en cement en dan kwam ik op 5k uit. Vandaar dat ik ook die 10k aanhaalde, omdat ik misschien wat te gunstig had zitten rekenen. Mocht het dus 11k zijn, dan nog steeds een forse besparing.

Ik hoop dat er iemand is die misschien zelf ook over heeft zitten twijfelen bij de bouw van het huis en om bepaalde redenen het juist wél of niet had gedaan

[ Voor 3% gewijzigd door newz op 18-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:05
De prijzen van een metselaar zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Afhankelijk van de complexiteit zit je nu ongeveer op één tot anderhalve euro per steen (excl. btw). Simpele schraagsteiger, etc. moet er nog wel bij, maar het lukt mij niet op de prijs van Eigenwijsbouw te komen. Kortom denk dat zelfs uitbesteden aan een klein metselbedrijf of ZZP'er een besparing op kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Arosa schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:51:
De prijzen van een metselaar zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Afhankelijk van de complexiteit zit je nu ongeveer op één tot anderhalve euro per steen (excl. btw). Simpele schraagsteiger, etc. moet er nog wel bij, maar het lukt mij niet op de prijs van Eigenwijsbouw te komen. Kortom denk dat zelfs uitbesteden aan een klein metselbedrijf of ZZP'er een besparing op kan leveren.
De configurator is op dit moment uit de lucht. Het plaatje wat ik deelde is van iemand anders ergens op het tweakers forum van enige tijd terug :P

Binnen één á twee maanden hopen we met Eigenwijsbouw rond de tafel te hebben gezeten. Ik zal dan ook eens wat offertes opvragen bij metselbedrijfjes in de buurt. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H34H
Dank voor jullie reacties!
We gaan weer terug naar de tekentafel, want dit gaat m zo niet worden is onze conclusie. Ik ga jullie feedback proberen te verwerken. We willen wel een scheiding tussen woonkamer en keuken houden, maar niet op deze manier.
Qua technische ruimte had ik hier ergens gelezen dat met boiler / ZP / vloerverwarming / etc. 4 m2 echt wel het minimum is, vandaar. We gaan 'm nu toch maar proberen naar zolder te verplaatsen.
Huis komt overigens te staan in Nederland, dus punt van meterkast neem ik ook mee.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
newz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Ja klopt. Ik heb zelf even opgezocht hoeveel stenen ik ongeveer nodig zou hebben (€0,18 per steen), hoeveel zand en cement en dan kwam ik op 5k uit. Vandaar dat ik ook die 10k aanhaalde, omdat ik misschien wat te gunstig had zitten rekenen. Mocht het dus 11k zijn, dan nog steeds een forse besparing.

Ik hoop dat er iemand is die misschien zelf ook over heeft zitten twijfelen bij de bouw van het huis en om bepaalde redenen het juist wél of niet had gedaan
Voor 0,18 per steen kom ik niet uit. Wij zitten waarschijnlijk rond de 0,70. Kijk even of jouw steen voor €0.18 te krijgen is.
H34H schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:38:
Dank voor jullie reacties!
We gaan weer terug naar de tekentafel, want dit gaat m zo niet worden is onze conclusie. Ik ga jullie feedback proberen te verwerken. We willen wel een scheiding tussen woonkamer en keuken houden, maar niet op deze manier.
Qua technische ruimte had ik hier ergens gelezen dat met boiler / ZP / vloerverwarming / etc. 4 m2 echt wel het minimum is, vandaar. We gaan 'm nu toch maar proberen naar zolder te verplaatsen.
Huis komt overigens te staan in Nederland, dus punt van meterkast neem ik ook mee.

Wordt vervolgd :)
Ik probeer looppaden samen te voegen. 2 aparte ruimtes kost je 2 looppaden. 1 ruimte met een functie aan iedere kant kost je maar 1 looppad.

[ Voor 30% gewijzigd door battler op 18-01-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badboyqxy
newz schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Per m2 zitten afhankelijk van methode zo 88 stenen.

Rekenvoorbeeld
12x8.3
= 12+8.3 x2 x2.6 x 2 * 88 ~ 18579
A 0.50ct per steen (je wilt waarschijnlijk geen standaard) = 9300

Je mag ervanuit gaan dat een metselaar zo 11 meter per dag legt.
968 stenen, 8 uur a 30 euro = 19.19 aka 20

20 * 8 * 30 = 4800 = 5000

Totaal 9300 + 5000 = 14300
Hierin heb ik raamvlakken etc. doorgerekend, deze zijn normaal iets duurder gaat dus nog wat vanaf en komt voegen nog bij, daarvan weet ik zo de kosten even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
badboyqxy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Rekenvoorbeeld
12x8.3

Hierin heb ik raamvlakken etc. doorgerekend, deze zijn normaal iets duurder gaat dus nog wat vanaf en komt voegen nog bij, daarvan weet ik zo de kosten even niet.
Handige berekening al vraag ik me af of het mogelijk is een (goede) metselaar te vinden voor 30 euro per uur. Denk dat ze inmiddels eerder op 50 euro per uur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newz
Ik heb intussen genoeg redenen gelezen om in ieder geval niet zelf aan de slag te gaan. T.z.t zal ik offertes bij metselbedrijfjes opvragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 11:34
badboyqxy schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:09:
[...]

Rekenvoorbeeld
12x8.3

Als hij zoals gezegd zijn gevel wit moet schilderen kun je met een vuilmetselwerksteen van 18 CT een prima gevel optrekken. Eenmaal wit geschilderd vallen de imperfecties niet of nauwelijks op.

Naar metselspullen is redelijk wat vraag op MP, daar hoef je niet zoveel op af te schrijven

Dit lijkt me een prima project voor een avontuurlijke DHZ-er met relatief lage risico's.
Pagina: 1 ... 168 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic