Je budget is best krap te noemen.newz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
Mijn vriendin en ik zijn aan het oriënteren voor het bouwen van ons huis. Wij willen proberen in de regio van Gorinchem een kavel te kopen rond de 450 m2 en daarop een huis te bouwen. Nadat we de grond zouden hebben gekocht hebben wij nog een budget van €250.000 om ons huis van te bouwen/inrichten, etc. Vanwege dit budget overwegen wij te gaan voor een partij als Eigenwijs Bouw. Ik ben zelf handig en heb gelukkig handige klussers in de familie. Daarnaast vind ik het zelf ook leuk om veel van de bouw zelf te realiseren (vloerverwarming, badkamer, keuken, toilet, elektra aanleggen misschien?)
Omdat we nog in een oriënterende fase zijn wil ik graag jullie mening of dit realistisch is voor ons budget. Wat wij belangrijk vinden:Een partij als Selekthuis is ook aantrekkelijk, maar die heeft een stuk hogere prijs t.o.v. Eigenwijs bouw. Dat komt natuurlijk omdat Selekthuis meer werkzaamheden zal uitvoeren dan Eigenwijs bouw.
- Minimaal 150 m2 woonoppervlak
- Warmtepomp i.c.m. zonnepanelen (ik rijd een elektrische auto)
- Rekening houdend met een toekomstige aanbouw + garage
- Gasloos
- Onderhoudsvrij (kunstof kozijnen)
- Ten minste 4 aparte slaapkamers of de mogelijkheid daartoe (d.m.v aanbouw met eerste etage bijv.)
PS: Iemand toevallig een soortgelijke ervaring met aandachtspunten en/of tips waar je niet snel aan denkt?
Selekthuis is op papier misschien wel duurder, maar hun geven heel duidelijk stelposten op die andere verbergen door ze niet te noemen.
bijv. grondverharding, stelpost stenen etc. ook zijn ze goed transparant over de binnen maten, buiten maten en denken ook goed mee over hoe je bepaalde dingen als zelf bouwer kan aanpassen en hoe hun dan met minimale kosten kunnen helpen. Uiteraad proberen hun wel winst te maken, dus zet van te voren goed op papier, wat voor soort ramen etc je wilt.
Ik heb met meerdere partijen gesprekken gevoerd, uiteindelijk waren selekthuis en janssenbouw de enige die na mijn idee eerlijk waren.
Kunststof zou ik je zelf afraden, maar daarvoor is een ander topic op het forum.
Als je casco bouwt, moet je nog zo 65-85k rekenen voor het volledig woonklaar is. dus warmtepomp, vloerverwarming, keuken, vloeren, tuin, plinten, hekwerk, waterput, bouwstroom, standleiding, riootleiding en overige leidingwerk, bouuwvergnning en opritvergunning etc..
dus je zult ongeveer van 175k casco woning uit moeten gaan, waarbij je afhankelijk van je situatie wel of geen rekening moet houden met heien.