Iemand ervaring met het kopen van een opknapper en deze vervolgens platschuiven en nieuwbouw plaatsen?
We willen graag in ons dorp blijven, maar kavels en huizen binnen ons wensenlijstje zijn relatief zeldzaam.
Nu staat er een huis te koop voor 3ton op een kavel van 367 m2, het huis is klein (75m2) en slechte staat. Hier mag een behoorlijk bouwvak bebouwd worden van 6 bij 15 meter (bestemmingsplan al nagekeken). Echter opknappen en uitbouwen is naar verwachting duurder dan nieuwbouw.
Op een andere locatie ligt een lege kavel van 9 bij 31 meter voor 2,8 ton, welke bouwrijp wordt opgeleverd. Van deze kavel is de locatie beter, maar deze moet eigenlijk gekocht worden met de kavel ernaast om vervolgens bebouwd te worden met een 2-onder-1-kap. Voor vrijstaand stelt de gemeente onhaalbare eisen ten opzichte van zijgevels en erfgrens (resultaat een huis van 3 meter breed).
Kortom de opknapper kopen lijkt geen slechte deal, zeker aangezien slopen van een volledige woning volgens verschillende websites maar 10.000 euro kost.
Vraag mij alleen af welke volgorde van handelen handig is, de verkopende partij kan ik immers ook niet eeuwig aan het lijntje houden. We hebben een bepaald bedrag in ons hoofd voor onze maandlasten (na verhuizing), dat bepaald het hypotheekbedrag en dus het bouwbudget. Op basis van ons salaris kan er meer, maar dat doen we liever niet.
Voordat ik tot kopen (van de opknapper) overga wil ik eigenlijk twee dingen weten:
- Kan ik bouwen wat ik wil binnen het beoogde budget
Ik werk zelf in de bouw, kan prima het ontwerp maken, weet ook redelijk wat bepaalde zaken kosten, maar niet alles. En heb voor bepaalde zaken ook experts nodig (constructeur, adviseur installatie, ...) en offertes. Dit duurt een paar weken. - Mag ik bouwen wat ik wil van de gemeente (bestemmingsplan is vrij summier)
Daarnaast zal ik bij de gemeente 'Principeverzoek voor bouwwerken' moet indienen, een formele bouwvergunning zou pas de volgende stap zijn, na aankoop van de locatie. Maar ook voor het beoordelen van een principeverzoek rekent de gemeente 8 tot 13 weken.
Kortom in het ergste geval hou ik de verkoper zo'n 13 weken aan het lijntje en is er ondertussen een andere geïnteresseerde gevonden.
Ben benieuwd of iemand eerder een soortgelijk project is aangegaan.