Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.298 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Alsjemenou schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:05:
[...]

Zelfs als ik alles op custom kleur van Sigma doe kom je toch lang niet aan de 11k? Ik zou eerder aan 2-3k denken (dan zit ik ruim). Of zit de stukadoor erbij? En renovlies? En arbeidskosten?

Voor dat bedrag schilder ik liever zelf het hele huis met zo'n unit: https://www.verfspuit.net/wagner-hea-250m
Met lakken bedoelen ze het houtwerk vermoed ik. Trappen, kozijnen, deuren. Wij hadden er ook 10k voor staan door dat het in de kap nogal aantikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
Lakken én sauzen.

Lakken 6k
Sauzen 5k

Inclusief materiaal en arbeidskosten.

Maar het zijn maar inschattingen he. Bij indicaties heb ik liever dat ze te hoog dan te laag zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Deleon78 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:26:
[...]

Ik weet niet hoe snel spuiten gaat, maar lakken en verven kost wel meer dan "een paar dagen met zn 2en". Het is ook niet het enige wat je moet doen.
Spuiten gaat enorm snel. Ik heb mijn eigen huis in mijn eentje a 200m2 woonoppervlak in 2,5 dagen gesaust met rollers en uiteraard 2 verflagen en meerdere kleuren. Ik denk spuiten een halve dag scheelt. Een halve dag besteed je aan het afplakken van alle kozijnen e.d.

We hoeven uiteindelijk niet tot op de details alles uit te zoeken. Het blijft uiteraard dat je in deze schaarste een flinke prijs moet betalen voor vakmensen. Ik schat dat ze zeker een eurotje of 80 vragen deze tijd. Dat klopt dan wel met 14 dagen arbeidstijd x 80 euro per uur, wat neerkomt op 9000 euro arbeidskosten excl. materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
[...]

Dank voor de tip.

Als ik het goed begrijp zijn het de vlg werkzaamheden:

- voorlopig ontwerp
- definitief ontwerp
- bestek + constructieberekening
- vergunningaanvraag
- bouwbegeleiding
- 3x bouwplaatsbezoek
Dan is het wel erg duur imo,

SO 1500
VO 1500
DO 2500
B+C 1000+3000
Vergunningaanvraag 500
bouwbsluittoetsing (staat niet in jouw lijstje) 1000
begeleiding 2500
bouwplaatsbezoek 1500

totaal 15000 komt beter in de buurt.

En alle prijzen zijn echt 99/100 keer exclusief BTW in de bouw.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 15-07-2020 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:00:
Wij zijn gisteren bij een architect geweest die ons via een zeeerrrrrr uitgebreide Excel sheet een kosteninschatting heeft gegeven.

€ 450m3 is het beginpunt x 650m3 = € 374k
- architect + bouwtoezicht = 26,5k
- leges = 6k
- sondering = 1k
- onvoorziene bouwkosten = 19k
- uitvoeringskosten (water, riool elektra etc) = 5k
- kadaster = 1k
- keuken+badkamer = 40k
- lakken/sauzen = 11k
- extra bouwkosten per m3 (warmtepomp, glazen puien, andere bouwkeuzes) = 110€ per m3.

Totaal komen wij dan uit op €485.000 voor een relatief eenvoudige schuurwoning, met veel glas aan achterkant en vide.

Betekent dat we toch iets moeten bezuinigen op de gewenste kavel...
Vergis je niet in wat overige kosten als het ophogen van je perceel, aanleg van straatwerk en in inrichten van je tuin waar (afhankelijk van je wensen) serieus geld in kan gaan zitten.
Zo is mijn broer (die er net in woont) alleen al ~€7k kwijt geweest om zijn perceel op te hogen.
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:40:
Lakken én sauzen.

Lakken 6k
Sauzen 5k

Maar het zijn maar inschattingen he. Bij indicaties heb ik liever dat ze te hoog dan te laag zijn..
Er zit best veel verschil in wat bepaalde bouwers wel en niet meenemen. Als ik eea vergelijk tussen mijn broer (Notaris woning) en mij zelf zit er serieus verschil tussen.
Ik heb geen opleg deuren genomen waardoor alle deuren geschilderd moeten worden, mooier maar duur kom ik nu achter :D. Doet de aannemer het buitenschilder werk? (bij mij wel, bij mijn broer niet)

Ik laat door de schilder alle wanden voorzien van glasvlies was helaas ook niet gratis is. Heb overigens ook wat zaken uit mijn offerte geschrapt: zo doe ik de garage en zolder zelf.

[ Voor 32% gewijzigd door Tortelli op 15-07-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tortelli schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:09:
[...]

Vergis je niet in wat overige kosten als het ophogen van je perceel, aanleg van straatwerk en in inrichten van je tuin waar (afhankelijk van je wensen) serieus geld in kan gaan zitten.
Dit is exact de reden waarom wij heel graag een marge willen van 100k van ten opzichte van ons maximale budget.

Want uiteindelijk hoor je bij echt 99% van de mensen dat a) er altijd dingen zijn die een stuk duurder uitvallen somehow en b) er nog onvoorziene kosten zijn.

Gevoelsmatig hebben wij echt een ruim budget, maar nu ik een steeds beter beeld krijg van het gehele kostenplaatje, valt dat echt verdraaid tegen :).

Dan zijn er toch wel wat koopwoningen de revu gepasseerd waar we misschien iets meer hadden moeten bieden, omdat ze stiekem toch goedkoper waren dan ze leken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Requiem19 maar hadden die koopwoningen ook de indelen / look-n-feel die je wou? Als je bouwt beslis je gewoon alles zelf (mits financiele restricties in acht te nemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@tehfnz Ja, eens. Dat is natuurlijk nooit 100% zo. Maar bij een zelfbouwproject weet je ook niet helemaal hoe het gaat uitpakken en doe je lijkt me toch af en toe ook concessies vanwege de prijs.

Ter vergelijk, wij hebben geboden op deze woning:

https://www.funda.nl/koop...-voorburggracht-3/#foto-1

Perceel van 465m2. Vergelijkbaar perceel in dat gebied kost ongveer 225k
848m3. Als ik dat nu zou moeten bouwen zou dat ongeveer 848 x EUR 550 zijn = 466k.

Zit je al op 691k en dan heb je nog niet alle bijkomende kosten zoals notaris, keuken, vergunningen etc etc meegenomen.

Dan vind ik zo'n woning dus eigenlijk 'best goedkoop'. Ik denk omdat deze bijv 2 jaar terug gebouwd is en toen a) de grondprijzen lager waren en ook de bouwkosten veel lager waren.

Zet me wel aan het denken of nú bouwen het juiste moment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
Bestaand kopen is vrijwel altijd goedkoper dan zelf bouwen. Bij zelf bouwen betaal je voor de woning compleet naar wens bouwen en dat alles nieuw is. Het is een afweging die je moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:19
Daan schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:42:
Bestaand kopen is vrijwel altijd goedkoper dan zelf bouwen. Bij zelf bouwen betaal je voor de woning compleet naar wens bouwen en dat alles nieuw is. Het is een afweging die je moet maken.
Hier in onze wijk zijn de meeste woningen toch wel €250.000,- meer waard dan het heeft gekost om zelf te bouwen en dat in een paar jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 14:15
Hoe kijken jullie aan tegen modulair (prefab) bouwen?

Ik ben absoluut geen kenner en ik mijn partner waren dan ook erg skeptisch we hadden een bepaald beeld bij modulair bouwen (denk aan dunne gipswandjes waar je zo doorheen loopt, gehorig etc.). Maar dat blijkt na een aantal gesprekken met de aannemer helemaal niet meer het geval te zijn en ik moet zeggen dat we hier behoorlijk positief tegenover staan. Kosten technisch is het zeer interessant, wordt nul op de meter gebouwd en we kunnen met ons budget er toch, voor ons, behoorlijk mooi huis neerzetten.

Ik vraag me alleen af waarom er in Nederland zo weinig (particulier) modulair wordt gebouwd. Wordt dat gewoon nog zo weinig gedaan of zit er toch ergens een addertje onder het gras waar wij als nitwits niet van op de hoogte zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Tinus_Budel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:35:

Ik ben absoluut geen kenner en ik mijn partner waren dan ook erg skeptisch we hadden een bepaald beeld bij modulair bouwen (denk aan dunne gipswandjes waar je zo doorheen loopt, gehorig etc.). Maar dat blijkt na een aantal gesprekken met de aannemer helemaal niet meer het geval te zijn en ik moet zeggen dat we hier behoorlijk positief tegenover staan. Kosten technisch is het zeer interessant, wordt nul op de meter gebouwd en we kunnen met ons budget er toch, voor ons, behoorlijk mooi huis neerzetten.

Ik vraag me alleen af waarom er in Nederland zo weinig (particulier) modulair wordt gebouwd. Wordt dat gewoon nog zo weinig gedaan of zit er toch ergens een addertje onder het gras waar wij als nitwits niet van op de hoogte zijn.
Dat komt voornamelijk omdat de bouw zowat de meest conservatieve sector is die er bestaat. Daar is verder geen gegronde reden voor helaas. Men vind het nog steeds volkomen logisch om alle grondstoffen naar 1 plek te slepen, en het daar pas om te toveren tot iets bruikbaar omdat we dat nou eenmaal gewend zijn. Gelukkig komen de alternatieven steeds sneller op en zie je nu veel meer modulaire woningbouw ontstaan door o.a. de doelen die de overheid heeft gesteld m.b.t. woningbouw, en het schrijnende tekort aan (en het steeds duurder worden van) handjes op de bouwplaats.

[ Voor 17% gewijzigd door B-lex op 15-07-2020 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinus_Budel
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 14:15
B-lex schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:39:
[...]

Dat komt voornamelijk omdat de bouw zowat de meest conservatieve sector is die er bestaat. Daar is verder geen gegronde reden voor helaas. Men vind het nog steeds volkomen logisch om alle grondstoffen naar 1 plek te slepen, en het daar pas om te toveren tot iets bruikbaar omdat we dat nou eenmaal gewend zijn. Gelukkig komen de alternatieven steeds sneller op en zie je nu veel meer modulaire woningbouw ontstaan door o.a. de doelen die de overheid heeft gesteld m.b.t. woningbouw, en het schrijnende tekort aan (en het steeds duurder worden van) handjes op de bouwplaats.
Toch bijzonder dat daar (nog) zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Wij gaan in ieder geval op die manier bouwen, vergunning wordt in augustus aangevraagd en januari 2021 kunnen we erin dus dat gaat lekker vlot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

Nederlanders willen steen met metselwerk en als het even kan beton met metselwerk.

Ik ben toevallig net met een project bezig voor 240 vakantiehuisjes en daarbij wordt alles in HSB prefab gebouwd. Fabricage in Bosnië en daarna worden ze in Nederland geplaatst. Op zich best mooie huisjes en zeer goed geïsoleerd.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 15-07-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:40:
Lakken én sauzen.

Lakken 6k
Sauzen 5k

Ik was rond de 10k kwijt voor lakken (kozijnen en deuren) en muren/plafonds spuiten. Totaal zo'n 450 m2 en 14 deuren. Schilderen is een dure grap, grootste deel is arbeid en die tarieven gaan alleen maar omhoog.
Daarmee ook een kans om veel te besparen als je de tijd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Precies, even de band tussen jezelf en je woning vergroten door wat zweetdruppeltjes neer te leggen.

Verder zijn er volgens mij niet echt concrete grote bezuiningsposten. De kavel is de meest easy win door te gaan zoeken naar een kavel verder uit de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:17
@Daniel: schilderen is een vak.

Al lopen lopen er altijd koekebakkers tussen ..

Ik vind het knap hoe strak een (goede) schilder bv. een deur krijgt geschilderd.
Slecht schilderwerk (en stucwerk) doen echt afbraak aan de uitstraling van een villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Alsjemenou schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:20:
[...]

Vandaar de vraag of de arbeidskosten erbij zaten. De mijne enkel voor materiaalkosten. Voor die belachelijke prijzen ga je toch zelf even een paar dagen schilderen?

Wat bedoel je met acryl in de hoeken? Je bedoeld (anti-crack) acrylaatkit?
@Verwijderd Ik denk dat het niet duidelijk is wat er onder die 11K valt. Bij ons zouden we tussen de 20-25K uitkomen om alles af te laten lakken en schilderen. Denk dan aan al het houtwerk (kozijnen binnen en buiten, trappen en boven alle vensterbanken), wanden en plafonds. En dan het laten doen he. Ik kreeg al voor 3 schuifpuien buiten aflakken een offerte van 2K!! Bizar. Uiteindelijk hebben wij alle wanden laten sausen en het plafond voor dacht €7 per m2 (nadat er renovlies op gezet was) was met Sikkens alpha acryl verf. Al het houtwerk kozijnen (binnen en buiten), deuren en de trap hebben we zelf gedaan (wat een klus, was niet in 2-3 dagen gedaan hoor), in delen ongeveer 6 maanden over gedaan (want ja het moet soms ook goed weer zijn) Aan verf.kwasten etc zijn we denk ik 3K kwijt (Sikkens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
SjakieZulu schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:23:
@Daniel: schilderen is een vak.

Al lopen lopen er altijd koekebakkers tussen ..

Ik vind het knap hoe strak een (goede) schilder bv. een deur krijgt geschilderd.
Slecht schilderwerk (en stucwerk) doen echt afbraak aan de uitstraling van een villa.
Ja weet ik. Het vaststellen is niet hetzelfde als het adviseren he ;) En een heel huis is wat anders dan even de slaapkamer een andere kleur geven, je verkijkt je enorm op hoe veel werk het is. Muren gaat vaak nog wel maar hout heeft doorgaans drie lagen (1x gronden + 2x lakken) nodig plus tussendoor schuren, ontvetten etc.
En dan nog krijg je het doorgaans niet zo goed als een vakman. Laat staan als je behulpzame vrienden en familie gaat inschakelen. Met houtwerk buiten zou ik al helemaal geen risico nemen.

Ik heb af en toe nog spijt dat ik er voor gekozen heb 3500 euro te besparen door voor een dunnere stuclaag te kiezen. Op sommige plekken was dat toch net niet genoeg om alle oneffenheden weg te werken. Aan de andere kant...dat kan altijd nog in de toekomst gefixed worden als mijn huis niet meer zo veel krimpt en uitzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
StevenK schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:30:
[...]

Er zijn ongetwijfeld architecten die de plank niet misslaan met de kosten, maar de meeste architecten schatten de kosten veel te laag in.
Yep. Bij ons ook. We kwamen minimaal 30% hoger uit dan de architect had bedacht. Gelukkig was ik er door dit fantastische forum _/-\o_ al op voorbereid en hadden we bij de architect bewust een flink laag budget genoemd... >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:46
Ernemmer schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:58:
[...]

Nederlanders willen steen met metselwerk en als het even kan beton met metselwerk.

Ik ben toevallig net met een project bezig voor 240 vakantiehuisjes en daarbij wordt alles in HSB prefab gebouwd. Fabricage in Bosnië en daarna worden ze in Nederland geplaatst. Op zich best mooie huisjes en zeer goed geïsoleerd.
Ik heb 20 jaar geleden (ja, de tijd vliegt) een project gedaan met 200 vakantiehuisjes. toen ook half-fabrikaat uit ik meen Tsjechië en deels een maatwerk Ytongblok met ingebakken schuim isolatie. De woningen uit de eerste fase zijn nu al gesloopt en vervangen.

HSB is in Duitsland/Oostenrijk populair al komt men daar ondertussen toch ook wel weer meer traditioneel bouw tegen. Met de huidige generatie bouwblokken (Wienerberger porotherm) bouw je ook een redelijk tempo de muren op en is de isolatie ook goed) Het casco van ons huis, (dus vloeren en muren in de genoemde stenen in ruwbouw) is ook in 18 dagen gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23

Hier in de straat zijn 3 van de 8 woningen HSB en modulair. In het dorp staat zo nog een handje vol.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
.

[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 16-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 16-09 19:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 11:10

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

Post op de frontpage: "Het Kadaster stelt 3d-bestand van Nederland beschikbaar als open data"

Mede-tweaker @MotorLum zegt er over: "Ik heb er even mee gespeeld. op https://www.pdok.nl/how-to-faq1 vind je verdere instructies hoe de dataset te gebruiken. Ik denk dat dit o.a. handig is voor degene die bezig is met zelfbouw voor een kavel. Dan kun je inderdaad nu zelf controleren of schaduwen e.d. je electrische zelfopwekking met zonnepanelen reduceert. Met gasloos bouwen nu is de zelfopwekking een feit. Tegelijkertijd zijn deze diensten voor een paar honderd euro's zo uitbesteed. Mijn oordeel: handig voor de enthousiaste hobbyist."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gumtree
Deleon78 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:37:
[...]

Omdat het gebaseerd is op satelietfoto's kan ik me voorstellen dat met name de hoogtes en dakvormen niet helemaal overeenkomen met de werkelijkheid. Is het, als je zo handig bent, niet eenvoudiger zelf wat outlines te maken van wat om je heen staat of komt te staan?
Neemt niet weg dat het supercool, leuk en handig kan zijn :)
Vergis je niet in de nauwkeurigheid, het is zeer nauwkeurig.

Het zijn zeker geen satellietfoto's, luchtfoto's worden gemaakt door vliegtuigen en in 2018 heeft het kadaster in een samenwerking met gemeenten, waterschappen en nog een paar publieke diensten een aanbesteding gedaan om heel Nederland te laten vliegen.

Dat vliegen gaat met een overlap waardoor je dus stereografisch de beelden kunt bekijken en een 3D model kunt genereren. Om het nog mooier te maken kun je bij het vliegen ook een laserscan meenemen. Dankzij deze techniek kun je in een redelijk kort tijdsbestek een nauwkeurig (<5cm) hoogte model creëren.

Combineer je de data dan met het AHN (Actueel hoogte model Nederland) dan heb je een bak data waar je u tegen zegt en waar je met de juiste tools hele leuke 3D dingen kan doen. Een heel simpel voorbeeld: https://www.ahn.nl/ahn-viewer)

In mijn oude job lieten we deze beelden jaarlijks in maken (zonder samwerking) met een betere resolutie 5 cm ipv 25 cm en door de jaren met elkaar te vergelijken werden de vergunningsvrije schuurtjes, uitbouwen, dakkapellen etc etc opgespoord voor WOZ bepaling. De data wordt nu ook gebruikt voor de overgang in de WOZ van inhoud naar oppervlakte.

Hier onder een voorbeeldje van de Martinitoren + kerk in Doesburg. Met de link hierboven kun je dit ook voor je eigen huis/grondstuk doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONaKQ6GIVWRYcSGPs3do29y41kU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wBwPsbqtUnhSdT8ht2zrL6e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik had het in het badkamer topic gevraagd, maar niet echt veel response. Dus even hier proberen.
De installatie kosten voor een badkamer, waar komt dat op uit bij jullie? We krijgen nu installatie kosten die gelijk of zelfs meer zijn dan de materialen. Dat is toch best krom dat het 50/50 (materiaal/installatie) is? Een bad plaatsen is toch hetzelfde werk voor een goedkoop bad vs duur bad?

Als ik het werk terug reken naar uurloon voor een maand (lekker ruim genomen) kom ik op meer dan 150 incl btw/uur uit. Dat kan toch niet kloppen? Ik had rond 40-60 euro ex btw verwacht aan uurloon voor installateurs.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mijn keukeninstallatie bij verbouwing was duurder dan de keuken zelf.

Voor de badkamer liepen de materiaalkosten redelijk gelijk op met de installatiekosten (2 jaar terug).

Kan me voorstellen dat bij een nieuwbouwhuis het juist lager zou moeten zijn, aangezien de huidige keuken/badkamer er niet uit hoeft en de leidingen etc (als het goed is) al redelijk op hun plek liggen.

Aan de andere kant worden de uurlonen van dit soort werk gewoon steeds hoger en hoger :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even serieus. 150 is advocaat uurloon...
Ik moet switchen van beroep....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mijn uurtarief als fiscalist is nog wel een stuk hoger ^^.

Jammer dat ik er zelf alleen zo weinig van terug zie 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
xoror schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:48:
Ik had het in het badkamer topic gevraagd, maar niet echt veel response. Dus even hier proberen.
De installatie kosten voor een badkamer, waar komt dat op uit bij jullie? We krijgen nu installatie kosten die gelijk of zelfs meer zijn dan de materialen. Dat is toch best krom dat het 50/50 (materiaal/installatie) is? Een bad plaatsen is toch hetzelfde werk voor een goedkoop bad vs duur bad?

Als ik het werk terug reken naar uurloon voor een maand (lekker ruim genomen) kom ik op meer dan 150 incl btw/uur uit. Dat kan toch niet kloppen? Ik had rond 40-60 euro ex btw verwacht aan uurloon voor installateurs.
Ik snap je redenering en frustratie. Hier 2 jaar geleden badkamer laten installeren en heb ook offertes voorbij zien komen met uurtarieven >100 Euro bij omrekenen.

Helaas zijn deze mannen en vrouwen niet aan te slepen en kunnen ze zich deze tarieven permiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 09:28

Ik zit nu met precies hetzelfde. Ben zelf aan het rond shoppen geslagen voor installatie + tegelwerk.
Voor alleen leggen vloertegels benedenverdieping heb ik nu al ruim 1500,- excl BTW “bespaard”. Badkamer helaas nog niet klaar met vergelijken, maar verwacht toch nog wel wat winst te behalen met wat de badkamerboer me aanbiedt (die trouwens Rechtstreeks bij ZZPers offertes opvraagt en inhuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
AlexR schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:46:
[...]

Ik zit nu met precies hetzelfde. Ben zelf aan het rond shoppen geslagen voor installatie + tegelwerk.
Voor alleen leggen vloertegels benedenverdieping heb ik nu al ruim 1500,- excl BTW “bespaard”. Badkamer helaas nog niet klaar met vergelijken, maar verwacht toch nog wel wat winst te behalen met wat de badkamerboer me aanbiedt (die trouwens Rechtstreeks bij ZZPers offertes opvraagt en inhuurt).
De badkamerboer heeft meestal vaste prijslijsten per m2 tegelwerk voor zijn vaste ploeg ZZP-ers. Dat kwam ik tenminste vaak tegen toen ik nog tegelzetter was. (20 jaar geleden)

Er waren ook vaste prijzen voor een inbouw WC of een badombouw en ook het jollyprofiel plakken werd per m1 gefactureerd. Eigenlijk had alles wat je bij een badkamer plaatsen kon verzinnen een vaste prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 17-07-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree

Wie levert het materiaal? Doe je dat zelf of doet je aannemer dat en tegen welke condities. Bij ons oude huis in Nederland konden we tegen de installeursprijzen inkopen en dat scheelde op de armaturen en het bad een kleine 40% en op de tegels bijna 50% . De Mosa Terra maestricht deed bij de tegelzetter € 72 m2 en via de groothandel kregen we de zelfde tegel voor € 38,- (ex btw)

Onze tegelzetter was daar natuurlijk niet zo blij mee en wilde zijn marge weer verrekenen in de legkosten. Uit eindelijk zijn we daar toen met een beetje onderhandelen wel uitgekomen.

Zit trouwens alles in het overzicht van de materialen, tegellijm is tegenwoordig niet goedkoop meer.

Ik kan het in onze opdracht er slecht uit halen aangezien de installateur alles heeft gedaan van wamtepomp tot wc's, en de tegelzetter ook alles heeft gedaan van kelder, keuken,wc's en badkamers.

[ Voor 6% gewijzigd door gumtree op 17-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@gumtree Dit is via een 'winkel' die de installateur inhuurt... Ik lever dus niets.

Maar ik kan denk ik zelf beter spullen kopen en zzp'er inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
-

[ Voor 100% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Karp schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:24:
Ik heb hier wat gegevens van een overlijdensrisicoverzekering liggen en ik volg het niet helemaal.

Jaren terug hebben we er 2 afgesloten. Ik op mijn vrouw, en andersom. Twee verzekeringen en twee premies. De premies veranderen ook door de jaren heen omdat het risico verandert, en het bedrag is lineair aflopend.
Nu hebben we 1 maandpremie gehoord, en 1 totaalbedrag. Ook lineair aflopend. Is het dan dezelfde premie gedurende de hele verzekering? Is er nu 1 verzekering IPV 2? Of mis ik nou iets?
Zou je niet gewoon je verzekeraar hiervoor kunnen bellen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:51
Artbij schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 23:43:
[...]

Zou je niet gewoon je verzekeraar hiervoor kunnen bellen?
Op zaterdagavond om half 11 zijn die vaak niet te bereiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 16:43
Ik heb hier wat gegevens van een overlijdensrisicoverzekering liggen en ik volg het niet helemaal.

Jaren terug hebben we er 2 afgesloten. Ik op mijn vrouw, en andersom. Twee verzekeringen en twee premies. De premies veranderen ook door de jaren heen omdat het risico verandert, en het bedrag is lineair aflopend.
Nu hebben we 1 maandpremie gehoord, en 1 totaalbedrag. Ook lineair aflopend. Is het dan dezelfde premie gedurende de hele verzekering? Is er nu 1 verzekering IPV 2? Of mis ik nou iets?
Dat kunnen verschillende varianten voor zijn. Het kan zijn dat het inderdaad ook een gelijkblijvende premie gedurende de looptijd gaat, maar het kan ook zijn dat dit de premie in het eerste jaar is en het wel stijgt. Zul je in de voorwaarden kunnen nalezen.

Ook kan zowel de variant van 1 verzekering en van 2 verzekeringen voorkomen. Belangrijk daarbij is om te weten of de verzekering wel of niet doorloopt als een van jullie komt te overlijden. Kun je, als het goed is, ook nalezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree

Hoeveel jaren terug heb je deze afgesloten? Bij het oversluiten van onze hypotheek twee jaar geleden golden in eens veel betere voorwaarden vooral op het medische vlak. Bepaalde uitzonderingen die we in 2008 in onze polis hadden staan waren in 2018 in eens vervallen. We gingen van twee losse premies van bij elkaar 175 eu per maand in eens naar nog geen 30 eu. We voelde ons dan ook behoorlijk genaaid door de eerste tussenpersoon. bij de verzekering van 30 euro waren we beiden gedekt in geval van het overlijden van een van ons twee voor het deel van de aflossingsvrije hypotheek. Volgens mij ging dat om een bedrag van iets van 135K. Dit betrof trouwens een gelijkblijvende premie.

Lineair dalend was bij de hypotheek vorm niet mogelijk en een ander voordeel is dat we de verzekering nu gewoon mee kunnen nemen gedurende de resterende looptijd. Zonder premieverhoging etc etc.

Ik vermoed trouwens dat dit onderwerp niet in dit topic thuis hoort, maar daar weet de mod denk ik wel een oplossing voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
No Hands schreef op zondag 19 juli 2020 @ 07:40:
[...]

Op zaterdagavond om half 11 zijn die vaak niet te bereiken.
Je hebt gelijk. Dat soort informatie kan niet wachten tot maandag. 😭

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:47:
[...]

Je hebt gelijk. Dat soort informatie kan niet wachten tot maandag. 😭
Los daarvan snap ik niet waarom je het in dit specifieke topic zou plaatsen. Dit soort verzekeringen zijn doorgaans verplicht bij NHG. Bij zelfbouw blijf je zelden onder die grens en is dat gewoon een optioneel thema gerelateerd aan je hypotheek, niet aan bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 09:07
Ik lees al wat langer mee, omdat ik momenteel een oud huis aan het verbouwen ben. Ik weet niet of dat hier ook thuis hoort, want ik laat effectief 3 muren staan en daar zie je straks eigenlijk niets meer van. Ik weet dan ook niet of daar wat plaatjes van online mogen op dit forum?

Maar ik zie mooie ontwerpen voorbij waar ik mooi inspiratie uit kan halen. Op dit moment ben ik op zoek naar antraciete goten (bakken) met vierkante regenpijpen. Nu zag ik dat @battler schreef:
battler schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:35:

Buitenkant donker steen, aluminium kozijnen, vierkante regenpijpen en hout accent. Interieur betonnen vloer, witte muren en plafond.
Dus ik ben benieuwd of jij al wat hebt?

Misschien dat andere dit wellicht in hun huis (of toekomstig huis) geïntegreerd hebben, maar ik hoor van zinken goten dat die gesoldeerd moeten worden, waardoor ze uiteindelijk niet zo strak worden en vaak beschadigen met de beugels die eronder komen. Dit gebeurd ook met aluminium goten, die strak in de beugels zitten en dus lelijke krassen krijgen waar de coating eraf gaat. Wat is de ervaring van mensen die dat hier hebben?
Ik heb gekeken naar PVC antraciete goten die geen zichtbare beugels hebben, maar ja, die zijn gewoon erg lelijk. Ik hoop dat er wat ervaringsdeskundige zitten hier ;).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• onne
  • Laatst online: 21:19
Update van de voortgang van onze zelfbouw.
Geen fancy drone beelden, maar met de voeten in de modder ;)

Mooi om te zien hoe na weken van relatief traag grondwerk de woning in 2 weken tijd ineens de lucht in gaat.
Deze week wordt het BG metselwerk afgemaakt, donderdag de 1e verdiepingsvloer erop.

Verwacht net voor de bouwvak dus nog een factuur :P maargoed, zolang ze snelheid maken vind ik het prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FK_T3jgcuM1K3AKZmidBk0MY1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9W3zdSWxI2GJLFVTT3zn4v2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpCU-82ioPHTRHsAMKdOhg5ITxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjMdO2KLNAwPx5bwEGlO6joV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hx_7LnnUv0VDfZuxvsqw_HAV818=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5Qf2u7yIznbRIbXYLdnYqNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gumtree
onne schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:10:

Mooi om te zien hoe na weken van relatief traag grondwerk de woning in 2 weken tijd ineens de lucht in gaat.
Deze week wordt het BG metselwerk afgemaakt, donderdag de 1e verdiepingsvloer erop.

Verwacht net voor de bouwvak dus nog een factuur :P maargoed, zolang ze snelheid maken vind ik het prima.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk, vraag even aan de metselaars of ze de bovenkanten van die porotherm stenen willen afdekken als ze naar huis gaan. Mocht het gaan regenen en het vocht loopt in de steen dan duurt het verdomd lang voor alles weer droog is.

De metselaars die bij ons de porotherm hebben verlijmd dekte iedere avond voordat ze naar huis gingen met een dikke bouwfolie op maat van de stenen de boel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

onne schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig om te zien hoe je een huis kan bouwen op verschillende manieren.

Wij plaatsen de kozijnen pas als het binnenwerkmetselwerk klaar is.
Dat werkt zoveel makkelijker.

Op de plek waar een kozijn komt zetten we een metselprofiel neer en geven aan wat de hoogte van de borstwering is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09
MLLL schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:46:
[...]

Grappig om te zien hoe je een huis kan bouwen op verschillende manieren.

Wij plaatsen de kozijnen pas als het binnenwerkmetselwerk klaar is.
Dat werkt zoveel makkelijker.

Op de plek waar een kozijn komt zetten we een metselprofiel neer en geven aan wat de hoogte van de borstwering is .
Daar is al eens eerder over gesproken.
Dat verschilt per aannemer.
Je weet als opdrachtgever nu in ieder geval exact waar de ramen en deuren komen zodat je nog op tijd kan ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

buiter schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Daar is al eens eerder over gesproken.
Dat verschilt per aannemer.
Je weet als opdrachtgever nu in ieder geval exact waar de ramen en deuren komen zodat je nog op tijd kan ingrijpen.
Mag toch aannemen dat dat op tekening staat.
Kozijnen die gesteld staan voor het metselen en daarna nog even veranderd wordt ,wordt een aannemer ook niet blij van.

Zeker kleine kozijntjes zoals een wc-raampje zijn een crime om te stellen, een schuifpui van 3 meter staat sneller. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09
MLLL schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:01:
[...]

Mag toch aannemen dat dat op tekening staat.
Kozijnen die gesteld staan voor het metselen en daarna nog even veranderd wordt ,wordt een aannemer ook niet blij van.

Zeker kleine kozijntjes zoals een wc-raampje zijn een crime om te stellen, een schuifpui van 3 meter staat sneller. _/-\o_
Er staat wel heel veel meer op de tekening maar het gaat toch regelmatig fout.
Waaronder: verouderde tekening, ter plaatse afgesproken wijziging etc.

Zelf kijk ik er ook een beetje raar tegenaan maar schijnbaar werkt dit het beste voor sommige aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
buiter schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Er staat wel heel veel meer op de tekening maar het gaat toch regelmatig fout.
Waaronder: verouderde tekening, ter plaatse afgesproken wijziging etc.

Zelf kijk ik er ook een beetje raar tegenaan maar schijnbaar werkt dit het beste voor sommige aannemers.
Weten wij alles van, nadat de eerste uitvoerder zijn pols brak tijdens de bouw en dus een paar weken was uitgeschakeld nam een andere uitvoerder het over. alleen deze handige Harry keek niet verder in zijn map. en pakte de oude tekening. (met een mega dik kruis erop) Die tekening ging in zijn plastic regenhoes en daarmee ging hij aan de gang. Alle binnenmuren op de BG staan 10 cm te veel naar rechts en 2 buitenmuren staan niet volgens tekening (dus buitenmuur links 10 cm naar links en buitenmuur rechts staat 10 cm te ver naar rechts)

Aannemer heeft dit niet gemeld, uiteindelijk kwam de elektricien er achter want die kwam met zijn aanlegplan niet uit.

Aannemer meldde zich pas bij een afrekening, want die 20 cm lijkt niks maar kom je overal weer tegen. Daar hebben we zijn probleem van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Ik krijg de indruk dat het korte antwoord "niet" is, maar in hoeverre kun je als fanatiek schetser de Qv van een woning beinvloeden?
Voor m'n gevoel zou een plat dak beter kunnen zijn dan een schuin dak. Maar wie weet zijn dakramen wel weer beter te integreren dan kozijnen. Ik heb echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Wij laten ook een woning bouwen en we komen nu een beetje in de fase dat we de afbouwopties moeten doorgeven.

Nu kan ik de aannemer alles laten stucen en sausen en alles van binnen schilderen (binnendeuren en de binnendeurkozijnen / overloop etc) maar dat is best duur. De incl. btw prijzen die ik bij de aannemer moet betalen zijn :

18.150 euro voor 120 m2 plafond + 365 m2 wanden stucen.
15.000 euro voor sauswerk + schilderwerk van binnen.
5000 euro voor het schuine dak (70 graden) netjes afwerken (glad maken, naden weg).

Dus ik gaf aan : muren behangklaar, plafond stucen. Rest doen we zelf. Toen kreeg ik een vaag verhaal dat het wel lastig was want bv de electricien kan dan zijn werk nog niet doen want die moet wachten op de stucer. En ook de binnendeuren kunnen dan pas erin na het stucen en voor het schilderen. En dan was er nog een verhaal van verantwoordelijkheid enz enz. Oftewel de aannemer had er niet zoveel zin in (wat ik kan begrijpen met die prijzen).

Wat is jullie ervaring hiermee ? Wat is een handige volgorde ? De aannemer alles laten plaatsen (elektra + deuren + wenteltrap). De wanden wel of niet behangklaar laten opleveren ? Dan onze eigen stucer erin en wij doen zelf even de kapjes afplakken en later weer monteren ?

Het betreft de volgende woning (met een wenteltrap dus) :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3yPH2zX/Capture.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:07:
Ik krijg de indruk dat het korte antwoord "niet" is, maar in hoeverre kun je als fanatiek schetser de Qv van een woning beinvloeden?
Voor m'n gevoel zou een plat dak beter kunnen zijn dan een schuin dak. Maar wie weet zijn dakramen wel weer beter te integreren dan kozijnen. Ik heb echt geen idee.
Wil je nu het ontwerp aanpassen om een betere Qv te halen?
Met goede detaillering krijg je alles wel luchtdicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 21-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
vortexnl1982 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:43:
Wij laten ook een woning bouwen en we komen nu een beetje in de fase dat we de afbouwopties moeten doorgeven.

Nu kan ik de aannemer alles laten stucen en sausen en alles van binnen schilderen (binnendeuren en de binnendeurkozijnen / overloop etc) maar dat is best duur. De incl. btw prijzen die ik bij de aannemer moet betalen zijn :

5000 euro voor het schuine dak (70 graden) netjes afwerken (glad maken, naden weg).

Dus ik gaf aan : muren behangklaar, plafond stucen. Rest doen we zelf. Toen kreeg ik een vaag verhaal dat het wel lastig was want bv de electricien kan dan zijn werk nog niet doen want die moet wachten op de stucer. En ook de binnendeuren kunnen dan pas erin na het stucen en voor het schilderen. En dan was er nog een verhaal van verantwoordelijkheid enz enz. Oftewel de aannemer had er niet zoveel zin in (wat ik kan begrijpen met die prijzen).

Wat is jullie ervaring hiermee ? Wat is een handige volgorde ? De aannemer alles laten plaatsen (elektra + deuren + wenteltrap). De wanden wel of niet behangklaar laten opleveren ? Dan onze eigen stucer erin en wij doen zelf even de kapjes afplakken en later weer monteren ?

[Afbeelding]
Je doet wat je wilt, je aannemer zorgt maar dat hij het regelt. Welke verantwoordelijkheid wil hij afwuiven?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online

[Afbeelding]
Tussendoor andere mensen op de bouw is altijd gezeik.
De stucadoor wil beginnen maar de elektricien heeft nog niet alle leidingen in de muur zitten.
Of tegelijk in dezelfde ruimte aan het werk. Of of of.

Ik zou eerst even goed kijken wat het je oplevert, voor een paar duizend euro wil je straks geen gezeik hebben over wij waar verantwoordelijk voor is lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

[Afbeelding]
Het klinkt alsof hij de grote klus wilt om het meeste rendement te halen, waar jij geen boodschap aan hebt. Je moet het gewoon doen zoals jij voor ogen hebt. De aannemer werkt voor jou, jij werkt niet voor de aannemer.

Ik zou mijn eigen stukadoor laten komen. Voor circa 485 m2 stucwerk zouden wij rond de 9000 euro klaar zijn, inclusief voorstrijken en afplakken. Als ik iemand zou inschakelen voor het schilderwerk liet ik alleen de trap en kozijnen doen. In enkele dagen met wat vrienden heb je de muren eenvoudig gesaust.

Hoeveel gaat het je kosten om het elektra te doen? En met elektra neem ik aan dat ze enkel het schakelmateriaal nog hoeven te plaatsen? Dit zou ik doen nadat je stukadoor is geweest en vooraf de wanddozen afdekken met afdekplaatjes voor inbouwdozen (als je Attema dozen hebt kan je deze kopen).

Al het schakelmateriaal heb ik zelf aangesloten. Prima te doen als je boerenverstand gebruikt (groepen uit) en een (half) dagje werk. Als ik het zou moeten laten doen was ik 2500 euro kwijt. Ik heb het zelf voor 500 euro gedaan waar de 500 euro voor het schakelmateriaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Ernemmer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:47:
[...]

Wil je nu het ontwerp aanpassen om een betere Qv te halen?
Met goede detaillering krijg je alles wel luchtdicht.
Als ik daar makkelijk rekening mee kan houden dan zou ik dat doen ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Karp schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Als ik daar makkelijk rekening mee kan houden dan zou ik dat doen ja.
Gewoon nieuwsgierig hoor, maar waarom zou je zoiets groots als het ontwerp van je huis laten beïnvloeden door zoiets kleins als wat extra luchtdichtheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Ernemmer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Gewoon nieuwsgierig hoor, maar waarom zou je zoiets groots als het ontwerp van je huis laten beïnvloeden door zoiets kleins als wat extra luchtdichtheid?
Ik denk dat wat groot is, en wat klein, heel erg per persoon verschilt. Anders hadden we wel allemaal hetzelfde ontwerp, dezelfde vragen, en was dit hele topic niet nodig. Misschien kan ik ook wel met een relatief kleine handeling de luchtdichtheid beinvloeden? Ik weet het niet. Vandaag de vraag.

Wij hechten wel buitengewoon veel waarde aan duurzaamheid, luchtkwaliteit en geluidsisolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14
Ernemmer schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Omdat het heel goed niet 'iets kleins', maar een fundamenteel uitgangspunt kan zijn. Bij ons staan dit soort zaken ook heel hoog op het lijstje en worden design-aspecten ondergeschikt aan dit soort functionele eisen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het is inderdaad afhankelijk van de persoon wat je groot en klein vind, maar een goede luchtdichtheid is al een eis uit het bouwbesluit. De extra luchtdichtheid zal niet heel veel toevoegen aan het verminderen van het energieverbruik en is vaak met 1 extra zonnepaneel al opgelost.

Persoonlijk zou ik dan een huis bouwen wat ik mooi vind en dan met 1 extra zonnepaneel dat laatste beetje duurzaamheid oplossen ipv het hele ontwerp aanpassen voor wat extra luchtdichtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 103% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Alsjemenou schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Het klinkt alsof hij de grote klus wilt om het meeste rendement te halen, waar jij geen boodschap aan hebt. Je moet het gewoon doen zoals jij voor ogen hebt. De aannemer werkt voor jou, jij werkt niet voor de aannemer.

Ik zou mijn eigen stukadoor laten komen. Voor circa 485 m2 stucwerk zouden wij rond de 9000 euro klaar zijn, inclusief voorstrijken en afplakken. Als ik iemand zou inschakelen voor het schilderwerk liet ik alleen de trap en kozijnen doen. In enkele dagen met wat vrienden heb je de muren eenvoudig gesaust.

Hoeveel gaat het je kosten om het elektra te doen? En met elektra neem ik aan dat ze enkel het schakelmateriaal nog hoeven te plaatsen? Dit zou ik doen nadat je stukadoor is geweest en vooraf de wanddozen afdekken met afdekplaatjes voor inbouwdozen (als je Attema dozen hebt kan je deze kopen).

Al het schakelmateriaal heb ik zelf aangesloten. Prima te doen als je boerenverstand gebruikt (groepen uit) en een (half) dagje werk. Als ik het zou moeten laten doen was ik 2500 euro kwijt. Ik heb het zelf voor 500 euro gedaan waar de 500 euro voor het schakelmateriaal was.
Is het niet handiger om de electricien al het schakelmateriaal laten installeren ? Dan kan hij lekker zijn ding doen en testen. Na de oplevering schroef ik het schakelmateriaal eraf, klepje erop, stucen en schakelmateriaal er weer op ?

En heb jij de muren behangklaar laten opleveren of helemaal niks op de muren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Niet als reactie op jou, maar hoe is luchtdicht duurzamer?
Je hebt continu apparaten nodig om een gezond klimaat binnen te krijgen. Daarnaast installeert iedereen gelijk koeling (zo'n huis koelt nauwelijks af), waardoor je ineens ook in de zomer extra verbruik hebt... dan nog alle troep etc die gebruikt wordt om het dicht te maken erbij.
Kijk dan naar het buitenland voor inspiratie hoe ze daar met hitte en kou omgaan en volg hun passieve oplossingen.
Maar goed, wat weet ik ervan? Niet veel.
Door luchtlekken kan koude lucht je huis binnenkomen en warme lucht er uit gaan. De extra luchtdichting scheelt echt peanuts qua energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
Deleon78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:16:
[...]

Niet als reactie op jou, maar hoe is luchtdicht duurzamer?
Je hebt continu apparaten nodig om een gezond klimaat binnen te krijgen. Daarnaast installeert iedereen gelijk koeling (zo'n huis koelt nauwelijks af), waardoor je ineens ook in de zomer extra verbruik hebt... dan nog alle troep etc die gebruikt wordt om het dicht te maken erbij.
Kijk dan naar het buitenland voor inspiratie hoe ze daar met hitte en kou omgaan en volg hun passieve oplossingen.
Maar goed, wat weet ik ervan? Niet veel.
Een concept als Passivhaus werkt met flinke isolatie, maar ook erg lage luchtdichtheid. Je kan je huis heel koel houden, maar als er dan toch warme lucht binnenkomt, is dat weer zonde.
Als ik het goed begrijp loont het daarom op een bepaald punt heel weinig om extra te isoleren. Voor passivhaus raden ze een Qv van < 0,15 aan wat erg laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:42:
[...]

Een concept als Passivhaus werkt met flinke isolatie, maar ook erg lage luchtdichtheid. Je kan je huis heel koel houden, maar als er dan toch warme lucht binnenkomt, is dat weer zonde.
Als ik het goed begrijp loont het daarom op een bepaald punt heel weinig om extra te isoleren. Voor passivhaus raden ze een Qv van < 0,15 aan wat erg laag is.
Inderdaad, boven Rc 5 loont het bijna niet meer en zijn er op andere gebieden, goedkopere oplossingen te vinden.

- warmtepomp met betere COP
- Co2 gestuurde ventilatie, zodat je WTW motor niet de hele dag te hard draait.
- extra zonnepanelen
- dikke gordijnen
- goede zonwering
etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyqUGWmIVnFZ90L6FwPFCa5PBdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu7L1BMWjqtOOKzGotcp7TLn.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een vrijstaande woning zal het iets meer verschil zijn, maar heel erg schokkend zal het niet zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Ruwweg zijn er twee varianten mogelijk. Je kan ieder een aparte overlijdensrisicoverzekering afsluiten op het leven van je partner. Dan heb je dus twee verzekeringen, en betaal je twee keer premie. Jij voor de verzekering op het leven van je vrouw en v.v., om te erfbelasting te ontlopen.
Je kunt ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten waarbij jullie beiden begunstigde zijn. Dan betaal je ieder de helft van de premie (ook weer voor elkaar om fiscale redenen)

Het verschil is dat in het eerste geval je twee keer een bedrag uitgekeerd krijgt als jullie beiden overlijden, en in het tweede geval maar één keer. Als je het koppelt aan een woning is de tweede variant doorgaans voldoende, want bedoeld om te zorgen dat de overblijvende partner in het huis kan blijven wonen.

Overigens zijn de premies voor ORV's de laatste jaren behoorlijk gedaald dus het is goed mogelijk dat je een stuk minder gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Daniel schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Ruwweg zijn er twee varianten mogelijk. Je kan ieder een aparte overlijdensrisicoverzekering afsluiten op het leven van je partner. Dan heb je dus twee verzekeringen, en betaal je twee keer premie. Jij voor de verzekering op het leven van je vrouw en v.v., om te erfbelasting te ontlopen.
Je kunt ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten waarbij jullie beiden begunstigde zijn. Dan betaal je ieder de helft van de premie (ook weer voor elkaar om fiscale redenen)

Het verschil is dat in het eerste geval je twee keer een bedrag uitgekeerd krijgt als jullie beiden overlijden, en in het tweede geval maar één keer. Als je het koppelt aan een woning is de tweede variant doorgaans voldoende, want bedoeld om te zorgen dat de overblijvende partner in het huis kan blijven wonen.

Overigens zijn de premies voor ORV's de laatste jaren behoorlijk gedaald dus het is goed mogelijk dat je een stuk minder gaat betalen.
Dankje voor de informatie, en ook de andere mensen die reageerden. We zitten in het nogal lastige pakket dat ik dit jaar een hersenoperatie heb gehad. Dat maakt de verzekeraars niet zo happpig op een aanbod doen. Dus hoewel de premies gedaald zijn, we hebben nog een stuk van het budget gedekt met een oude ORV en mogelijk houden we die aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ernemmer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Inderdaad, boven Rc 5 loont het bijna niet meer en zijn er op andere gebieden, goedkopere oplossingen te vinden.

- warmtepomp met betere COP
- Co2 gestuurde ventilatie, zodat je WTW motor niet de hele dag te hard draait.
- extra zonnepanelen
- dikke gordijnen
- goede zonwering
etc.

[Afbeelding]

Bij een vrijstaande woning zal het iets meer verschil zijn, maar heel erg schokkend zal het niet zijn.
Dit klopt redelijk, we hebben het getweaked met epc man tot:
vloer RC4
wanden RC6
dak RC7

Je moet prijstechnisch het juiste punt vinden. Het domme van het huidige systeem is dat je meer kan verdienen met paar zonnepanelen extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Ieder heeft z'n eigen insteek maar ik kijk ook niet alleen naar het financiele plaatje. Als ik het gevoel heb een duurzamere keus te kunnen maken, dan doe ik dat graag. Ik heb liever een huis dat geen extra zonnepanelen nodig heeft. Minder spullen vind ik prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Karp schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:26:
Ieder heeft z'n eigen insteek maar ik kijk ook niet alleen naar het financiele plaatje. Als ik het gevoel heb een duurzamere keus te kunnen maken, dan doe ik dat graag. Ik heb liever een huis dat geen extra zonnepanelen nodig heeft. Minder spullen vind ik prettig.
Dat is een persoonlijk iets. Als je echt duurzaam wilt zijn kun je vraagtekens bij de hele bouw van een eigen woning zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:26:
Iedereen zijn ding, maar als ik met minder geld meer kan bereiken lijkt mij dat een goede insteek.
En of je nu 10 of 12 panelen op je dak legt maak imo niet zoveel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2020 11:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:46:
[...]

Dat is een persoonlijk iets. Als je echt duurzaam wilt zijn kun je vraagtekens bij de hele bouw van een eigen woning zetten.
Dan kun je beter in een plaggenhut gaan wonen? >:)

Zijn er hier ook mensen die er bewust voor hebben gekozen een klein huis (<100 m2) neer te zetten?
M'n vriendin en ik willen graag een woning buitenaf, maar zijn met z'n tweeën. We hebben geen kinderwens en hebben weinig ruimte voor ons zelf nodig doordat we weinig spullen hebben. Ons huidige huis is 105 m2 en dat voelt al te groot aan, we hebben een kamer over en in de woonkamer hebben we ook een deel wat we eigenlijk niet gebruiken.
Een kleiner huis maakt het buitenaf wonen ook betaalbaarder voor ons, die kavels zijn over het algemeen flink aan de prijs doordat ze een stuk groter zijn. Tuin vinden we belangrijker dan veel ruimte binnen hebben die we niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:34:
[...]

Die vraag is wel al eerder gesteld, maar kan me niet herinneren dat iemand daar bevestigend op heeft geantwoord :)
Meest gehoorde antwoord is dat een klein huis vrijwel net zo duur is als een groter huis, en dat dus veel mensen groter bouwen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ontwerp. Hopelijk kan je nog eens wat posten :)

Wij hebben zelf nu te groot gebouwd (zijn we nu achter gekomen). Volgende huis wordt ook bewust wat kleiner (maar wel groter dan 100m2 schat ik, ivm hobbies). Elke m2 een doel zeg maar (ruimte kan ook een doel zijn!)
Waar wij aan zitten te denken is zoiets als dit. Misschien nog wel een iets andere inrichting met een ruimte waar we wat was zouden kunnen drogen en een werkplek kunnen maken ten koste van wat woonkamer / keukenruimte. We zijn vrijdag bij een aantal van deze huisjes wezen kijken en dat zag er echt ontzettend mooi uit van de buitenkant en wat we door de ramen hebben kunnen zien. We hebben bij een nog iets kleiner huisje in 't zelfde 'dorp' binnen gekeken. Die vonden we net iets te klein, maar de stijl van bouwen en de kwaliteit van de afwerking vond ik wel erg goed.

Ik ben erg benieuwd naar jouw huis, kun je wat delen? En wat in je huidige huis vind je te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koehandelaar schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:47:
[...]

Waar wij aan zitten te denken is zoiets als dit. Misschien nog wel een iets andere inrichting met een ruimte waar we wat was zouden kunnen drogen en een werkplek kunnen maken ten koste van wat woonkamer / keukenruimte. We zijn vrijdag bij een aantal van deze huisjes wezen kijken en dat zag er echt ontzettend mooi uit van de buitenkant en wat we door de ramen hebben kunnen zien. We hebben bij een nog iets kleiner huisje in 't zelfde 'dorp' binnen gekeken. Die vonden we net iets te klein, maar de stijl van bouwen en de kwaliteit van de afwerking vond ik wel erg goed.

Ik ben erg benieuwd naar jouw huis, kun je wat delen? En wat in je huidige huis vind je te groot?
Dat lijkt mij wel erg klein, maar is wel heel goedkoop om te bouwen.

Persoonlijk zou ik iets neerzetten met 2 slaapkamers, dan is het nog iets makkelijker te verkopen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Koehandelaar schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:47:
[...]

Mooi! Ik zou ook wel heel graag een recreatiewoning of bijgebouw van hen willen. Lijkt me prachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:00:
[...]

Onze huidige woning is iets van 280m2 met zn tweeen, verder redelijk standaard huisindeling (garage aan huis, bijkeuken, keuken. Dan moet de hal wel in het midden (vrij uitzicht voor) en kom je automatisch op (niet superhandige) u-indeling.
Ik schat dat we inmiddels terugkunnen naar ong 90m2 woonruimte plus wat we nog voor hobbies willen. Op dit moment is dat zo'n 90m2. Zal volgende huis wel minder worden schat ik. Zal sowieso totaal ander ontwerp worden. Als we ooit de gelegenheid krijgen, bv financieel.
Oef, 280 m2 zou ik niet weten wat ik er mee aan zou moeten. Ik moet wel zeggen dat hier dan ook nog een schuur bij zou komen van zo'n 50 m2 met daarbij een overkapping om onder te kunnen zitten. Mijn hobby is houtbewerken en daarvoor wil ik wat machines bij huis hebben staan. En ik wil kunnen sleutelen aan een motor of auto binnen.
Ernemmer schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt mij wel erg klein, maar is wel heel goedkoop om te bouwen.

Persoonlijk zou ik iets neerzetten met 2 slaapkamers, dan is het nog iets makkelijker te verkopen straks.
Dat is ook de bedoeling, met twee slaapkamers. Dus of het huis iets groter zodat er ruimte voor twee slaapkamers ontstaat of de woonkamer iets kleiner met een extra slaapkamer / kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koehandelaar schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:38:
[...]

Oef, 280 m2 zou ik niet weten wat ik er mee aan zou moeten. Ik moet wel zeggen dat hier dan ook nog een schuur bij zou komen van zo'n 50 m2 met daarbij een overkapping om onder te kunnen zitten. Mijn hobby is houtbewerken en daarvoor wil ik wat machines bij huis hebben staan. En ik wil kunnen sleutelen aan een motor of auto binnen.

[...]

Dat is ook de bedoeling, met twee slaapkamers. Dus of het huis iets groter zodat er ruimte voor twee slaapkamers ontstaat of de woonkamer iets kleiner met een extra slaapkamer / kantoor.
Misschien iets kleins met een puntdak, de ruimte onder een schuine kap is vaak redelijk goedkope ruimte.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2020 16:09 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:42

Piper

No guts, no glory

Steigers weg, dat knapt op. Vandaag de gevlinderde betonvloer erin gegaan, die kan mooi drogen tijdens de bouwvak. Verder schiet het aardig op. Nou nog stroom van de nutspartijen.... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZWFAdxvP8UhebOFC06U100f6aA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOm2lBb9SXjUFElVbYQIvO9c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9wF3XXKa7OdAL1NS8zqmHyiUqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVSStlYkPmYL3Pf5xeAaCB6V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4JSeVBeih-0h-_CCH952FA18FM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oww0XPYa0TK6UvfvQ6KsnYpm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxTTxNqUHsVYQGmBKbbfGJ5PomE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkoR5KMDgdYPIe6BzxUwwOr9.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:51
[...]

[...]
Ja precies, wij hebben nu 111m2, dat is echt groot zat voor ons twee, ook geen kinderwens. Dus een nieuw houten huisje van hetzelfde formaat met een mooie schuur om aan ouwe auto's te prutsen en een enorme tuin lijkt me heerlijk.
Helaas is een enorme tuin altijd vel geld tenzij in groningen of drenthe ofzo, en daar heb ik vooralsnog verder niks te zoeken :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
[...]

[...]

Houtbewerken en een houten huisje. Dan ga je vast ook zelf wat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Piper schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:04:
Steigers weg, dat knapt op. Vandaag de gevlinderde betonvloer erin gegaan, die kan mooi drogen tijdens de bouwvak. Verder schiet het aardig op. Nou nog stroom van de nutspartijen.... 8)7
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Bekende omgeving en dat ziet er goed uit! Welke aannemer heeft dit mogen doen? En hoe beviel dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gaaf. Heb je toevallig details van die gevelbekleding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Deleon78 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:34:
[...]

Welke details zoek je? Het zijn houten latjes in 2 maten :)
Hoe ze bevestigd zijn, hoe de aansluiting bij de goot is gemaakt, hoe de goot is verwerkt, waar je de HWA hebt.. Allemaal vragen waar ik nu mee bezig ben samen met architect en tekenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[Afbeelding]
Hebben ze aan de zijkant geen zwart achterhout gebruikt?

Het repeterende patroon is niet mijn smaak, maar ze hebben het er verder wel heel strak opzitten, verdekte dagkanten zien er bvb ook goed uit!

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-07-2020 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:19:
[...]

Ja precies, wij hebben nu 111m2, dat is echt groot zat voor ons twee, ook geen kinderwens. Dus een nieuw houten huisje van hetzelfde formaat met een mooie schuur om aan ouwe auto's te prutsen en een enorme tuin lijkt me heerlijk.
Helaas is een enorme tuin altijd vel geld tenzij in groningen of drenthe ofzo, en daar heb ik vooralsnog verder niks te zoeken :)
Als ik de prijzen zie die hier betaald worden per m2 koop ik daar een kavel voor van 3000 m2 ofzo hier in de buurt (omgeving Deventer). € 700 per m2, dat is toch niet te doen..

En inderdaad, dat zijn mooie aantal m2's. Ik heb daarin ruimte genoeg, kantoortje waar we beide kunnen zitten. Ruime woonkamer en keuken en een slaapkamer met inloopkast. Weet niet wat ik nog meer nodig zou hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Koehandelaar op 23-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Misschien is zoiets wel wat voor je, 2 slaapkamers is makkelijker verkopen straks.

https://www.veersekreek.nl/360-tour/

Maar dan met een grote schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:06:
[...]

Dat heb je eerder al gezegd: een ruime schuur voor o.a. houtbewerking :)
Haha oké, in huis dan.. ;)
Ernemmer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:19:
Misschien is zoiets wel wat voor je, 2 slaapkamers is makkelijker verkopen straks.

https://www.veersekreek.nl/360-tour/

Maar dan met een grote schuur :)
Dat zijn vakantiewoningen zo te zien, maar qua grootte kan het. Ben wel benieuwd naar de prijs, heb jij daar meer informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Koehandelaar schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Haha oké, in huis dan.. ;)

[...]

Dat zijn vakantiewoningen zo te zien, maar qua grootte kan het. Ben wel benieuwd naar de prijs, heb jij daar meer informatie over?
Inderdaad vakantiehuisjes, maar het ging hoofdzakelijk over de indeling en toch 2 verdiepingen.
Inclusief kavel
https://www.veersekreek.nl/prijslijst/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 16-08 17:48
[Afbeelding]
Dit huis is een beetje gek, maar wel een toffe manier!

Mooi man! Succes met de laatste loodjes.

Is een gevilderde getonvloer hetzelfde als een betonnen gietvloer? Wij hebben zelf een betonnen gietvloer (geen PU, echt beton) en daar heb ik een haat/liefde verhouding mee. :)

Hoeveel m3 is dit huis (boven de grond)?

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 16-08 17:48
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:34:
@tehfnz

Zet me wel aan het denken of nú bouwen het juiste moment is.
Misschien ben ik pessimistisch, maar ik denk dat we echt richting een recessie gaan. Ik volg de laatste https://www.cobouw.nl/. De meeste signalen vanuit de bouw zijn ook zorgelijk.

Aan de andere kant: Mijn woning is nu 700k waard. Als ik wacht tot een crisis, ga ik dat niet meer krijgen.

Strategisch zou zijn om nu lekker te verkopen en te wachten tot een crisis. Alleen wat moet ik in de tussentijd met vrouw en kind en dan geen huis. :+

https://vsospecialist.nl

Pagina: 1 ... 142 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic