Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.374 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bij ons had de aannemer een bedrijfje ingehuurd. De coordinaten kwamen van de gemeente. Ons project heeft geen vaste rooilijn, dus ik denk niet dat iemand is wezen kijken.

Ik heb trouwens het volgende apparaatje gekocht: https://www.ardusimple.co...b-basic-starter-kit-ip65/. Kan je 'grof' met je mobieltje met een usb OTG kabeltje op een paar cm (afhankelijk hoever je van NTRIP server bent) nameten (bij goed weer). Bij ons was het best goed gedaan. Apparaatje gebruikt dezelfde principes als de profi apparatuur (correctie data van andere stations). voor meer info: https://www.ardusimple.co...roid-smartphones-tablets/

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:03
Zo, mooi plan gevonden in NH met nog redelijk wat beschikbare kavels en prijzen die nog (een beetje..) betaalbaar zijn:

Op advies link naar plan weggehaald ;)

50 minuutjes rijden vanaf Amsterdam. Ben benieuwd of ik daar aan zou kunnen wennen :D.

Wij hebben nu twee afspraken gemaakt om dit proces te beginnen:

1) bij Taats.nl. Klein ontwerpbureau dat veel doet in regio NH
2) Livingstone. Grotere partij, die ook een link lijkt te hebben met het project waar we nu naar kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 09-07-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Deleon78 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:00:
@Requiem19 ik zou eerst je eigen kavel veiligstellen voordat je de locatie deelt met de rest van de wereld.
Die paar tweakers, daar zou ik me niet zo'n zorgen over maken? Het zou zomaar kunnen dat iemand een soortgelijke kavel zoekt in de regio maar de gemiddelde tweakers had die dan zelf vast al via Funda gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Deleon78: goed punt, je weet maar nooit :).

Maar als je serieus op zoek bent weet je binnen uurtje wel wat er te koop is in een provincie qua kavels.

Misschien een brutale vraag, maar voor degenen die recent een kavel gekocht hebben, wat voor prijs hebben jullie betaald per m2 en in welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
xoror schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:59:
Bij ons had de aannemer een bedrijfje ingehuurd. De coordinaten kwamen van de gemeente. Ons project heeft geen vaste rooilijn, dus ik denk niet dat iemand is wezen kijken.

Ik heb trouwens het volgende apparaatje gekocht: https://www.ardusimple.co...b-basic-starter-kit-ip65/. Kan je 'grof' met je mobieltje met een usb OTG kabeltje op een paar cm (afhankelijk hoever je van NTRIP server bent) nameten (bij goed weer). Bij ons was het best goed gedaan. Apparaatje gebruikt dezelfde principes als de profi apparatuur (correctie data van andere stations). voor meer info: https://www.ardusimple.co...roid-smartphones-tablets/
Heel interessant en een heel stuk goedkoper dan de Leica GPS, Je zou hem eens kunnen checken/kalibreren op de vaste punten van het Rijksdriehoeknet.

Deze kun je vinden op https://www.nsgi.nl/rdinfo zoek een rood vierkantje op en klik deze aan, je krijgt dan alle informatie die je nodig hebt.

De rode puntjes zijn vaak openbaar toegankelijk en makkelijk bereikbaar. De blauwe stipjes zijn kerktorens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
gumtree schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Heel interessant en een heel stuk goedkoper dan de Leica GPS, Je zou hem eens kunnen checken/kalibreren op de vaste punten van het Rijksdriehoeknet.

Deze kun je vinden op https://www.nsgi.nl/rdinfo zoek een rood vierkantje op en klik deze aan, je krijgt dan alle informatie die je nodig hebt.

De rode puntjes zijn vaak openbaar toegankelijk en makkelijk bereikbaar. De blauwe stipjes zijn kerktorens.
Ja stukken goedkoper. 211 euro was prima deal.
Toevallig toen ik ermee aan het spelen was op de kavel, was er iemand met z'n profi apparaat aanwezig die de muren aan het uitzetten was van onze woning (Ja tegenwoordig zetten ze alles om cm nauwkeurig uit via GPS).

Even mee gebabbeld en samen een aantal punten nagemeten en vergeleken. Scheelde maar paar cm. Dus ik heb hem al 'gechecked'. Het is wel zo dat je helder weer nodig heb, geen idee of de profi app ook goed werkt bij slecht weer, denk het ook niet eerlijk gezegd.

Fabrikant heeft hem al wel getest tegen known points, zie : https://www.ardusimple.co...rmance-ntrip-corrections/ best indrukwekkend voor het geld.

[ Voor 7% gewijzigd door xoror op 09-07-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
xoror schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Ja stukken goedkoper. 211 euro was prima deal.
Toevallig toen ik ermee aan het spelen was op de kavel, was er iemand met z'n profi apparaat aanwezig die de muren aan het uitzetten was van onze woning (Ja tegenwoordig zetten ze alles om cm nauwkeurig uit via GPS).

Even mee gebabbeld en samen een aantal punten nagemeten en vergeleken. Scheelde maar paar cm. Dus ik heb hem al 'gechecked'. Het is wel zo dat je helder weer nodig heb, geen idee of de profi app ook goed werkt bij slecht weer, denk het ook niet eerlijk gezegd.

Fabrikant heeft hem al wel getest tegen known points, zie : https://www.ardusimple.co...rmance-ntrip-corrections/ best indrukwekkend voor het geld.
Maatvoering heb ik nooit met GPS gedaan, nauwkeurigheid van een centimeter is leuk voor grondwerk en rooilijnen niet voor stramien maatvoering. Voor maatvoering altijd de tachymeter/total station (-luxe theodoliet) erbij gepakt. Dan kun je ook makkelijk een lokaal stelsel maken. (heel eerlijk met een tachymeter ben ik sneller dan met GPS en je bent veel minder afhankelijk van bijv. je dataverbinding)

De profi GPS werkt eigenlijk altijd wel, behalve onder bomen en in de buurt van hoge muren (dan krijg je last van de reflectie van de signalen) Regen en wolken geen probleem. Ik heb grote delen van de Betuwelijn met GPS in de meest bizarre weersomstandigheden met GPS uitgezet. Dat mag je ook wel verwachten van een setje gereedschap met een aanschafwaarde van > € 30K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Requiem19 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:07:

Maar als je serieus op zoek bent weet je binnen uurtje wel wat er te koop is in een provincie qua kavels.

Misschien een brutale vraag, maar voor degenen die recent een kavel gekocht hebben, wat voor prijs hebben jullie betaald per m2 en in welke regio?
Hier gisteravond doormiddel van loting in bezit gekomen van een kavel van de gemeente (de optie gekregen)
Grootte: bijna 1.000m2
Prijs: €180.000 incl btw

Niet te vergelijken met alle prijzen die je soms voorbij ziet komen.
Het heeft (uiteraard) heel erg te maken met de locatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-05 21:37

Wij zitten in de regio rond Rotterdam, we betalen € 560 p/m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Deleon78 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:10:
[...]

Blijkbaar niet, want dan had je onderstaande vraag niet hoeven stellen, want dan had je geweten welke prijzen er gevraagd werden. Of even van andere provincies opgezocht.

[...]

-
Kavels zijn helemaal niet zo makkelijk te vinden als je schrijft. Funda is verre van compleet, elke gemeente aanschrijven schiet niet op en dan weet je nog niet eens wat er particulier beschikbaar is.
Ik zou willen dat er een Funda voor kavels was.
Om dan maar even de bal terug te kaatsen:

Ik vroeg om de prijs die betaald is en niet de vraagprijs. Daarnaast: van kavels die al lang verkocht zijn is de vraagprijs natuurlijk niet te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-05 16:38

Kavel viel onder project, 470m2 voor 94.4k :-) Maar goed, regio midden Drenthe :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 13:31
Regio Zwolle: 209K incl BTW voor 688m2 (303 euro/m2, gekocht in 2019)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023

Hier nabij Amersfoort €700 Eigenlijk niet normaal die prijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misty79
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Heerhugowaard 579m2 voor 198000. Ik denk in dezelfde wijk als waar jij nu naar kijkt 😉

Misty79

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
2017 582m2 voor €325.000 (€558 per m2) zuid-holland zoetermeer

(2020 591m2 kavel achter ons te koop nu voor €419.000 dus €701 per m2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-05 08:47

Rockster schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:27:
Regio Zwolle: 209K incl BTW voor 688m2 (303 euro/m2, gekocht in 2019)
Same here. Net buiten Zwolle, 2-1 kap kavel van 780m2 (390m2 per kavel) voor €300 per m2

@Rockster Toevallig in Hasselt gebouwd of aan het bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
Jannick1 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:21:
[...]

[...]

@Rockster Toevallig in Hasselt gebouwd of aan het bouwen?
Nee, maar wel dichtbij :) Wij hebben gebouwd in Nieuwleusen; wel naar Hasselt gekeken maar daar was destijds niets (meer) beschikbaar helaas.

Ik moet zeggen dat ik wel sta te kijken naar de bedragen van rond 700 euro / m2 zeg, in ons geval zou een dergelijke prijs betekenen dat de kavel duurder is dan het huis :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-05 08:47
Rockster schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:29:
[...]

Nee, maar wel dichtbij :) Wij hebben gebouwd in Nieuwleusen; wel naar Hasselt gekeken maar daar was destijds niets (meer) beschikbaar helaas.

Ik moet zeggen dat ik wel sta te kijken naar de bedragen van rond 700 euro / m2 zeg, in ons geval zou een dergelijke prijs betekenen dat de kavel duurder is dan het huis :o
Nu je het zegt, tijdens het doorspitten van het topic heb ik dat ook wel voorbij zien komen!

Vorig jaar al gebouwd toch? Heb je toevallig nog wat plaatsjes van nu het af is of nog niet klaar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rockster
Jannick1 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Nu je het zegt, tijdens het doorspitten van het topic heb ik dat ook wel voorbij zien komen!

Vorig jaar al gebouwd toch? Heb je toevallig nog wat plaatsjes van nu het af is of nog niet klaar?
Ik vrees dat dit huis nooit klaar is :+

Dit is de status van een maandje geleden:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De tuin is inmiddels af, en het afgelopen weekend heb ik de sproei-installatie afgerond, net op tijd voor de huidige moesson ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34
Wat een hoge grondprijzen zeg, dan is het toch niet meer grappig om een huis te bouwen.....

Hier (Buitengebied Twente) destijds 1750m2 gekocht voor 140K (80/m2) en toevallig vanavond bij de buurman geweest.

Zowel wij als de buurman rechts naast mij willen een nieuwe schuur/garage bouwen.
Nu loopt ons kavel wat scheef van achteren.

Beide percelen zijn 30 meter breed (totaal dus 60 meters).

Wat we graag wilden is de achterkant gelijk / recht / haaks trekken.

De buurman rechts naast mijn buurman bezit het weiland achter onze grond, en onder het genot van een LPG'tje (Lekker Potje Grolsch) eens gevraagd of hij die punt van in totaal zo'n 400m2 niet wil verkopen.

Situatie, ik woon dus rechts en "krijg" dus de grootste punt (zo'n 275m2)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/niv9ptc011n1.jpg

Hij vond het geen probleem, scheelde hem maaien, landbouwgrond doet zo'n 60~80K de hectare, dus 6 á 8 euro m2, dus 275*8, doe eens wild, 10 euro / m2, dan hebben we het over nog geen 3K :Y

Wat mij betreft een No-Brainer, ik ben aanzienlijk meer geld kwijt aan randzaken zoals kadaster, notaris, keerwanden, grondwerk, hek verzetten etc.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:15

The Legend

*Plop*

Maar ga je dan je niet voor agrarische doeleinden bestemde garage bouwen op die landbouwgrond? ;)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:50:
Maar ga je dan je niet voor agrarische doeleinden bestemde garage bouwen op die landbouwgrond? ;)
Voor het bouwen van een bijgebouw worden bij ons in de gemeente geen "gekke" eisen gesteld, volgens mij mogen we dit zelfs vergunningsvrij bouwen (wellicht een meldingsplicht).

Dit is al uitgezocht door de architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Nice @Grolsch toch geen geld he zo. Ben wel benieuwd hoe je je garage gaat positioneren, hoe ga je de oprit leggen zeg maar?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:07:
[...]

Voor het bouwen van een bijgebouw worden bij ons in de gemeente geen "gekke" eisen gesteld, volgens mij mogen we dit zelfs vergunningsvrij bouwen (wellicht een meldingsplicht).

Dit is al uitgezocht door de architect.
Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar kijk hier mee uit. De architect doelt waarschijnlijk op de mogelijkheid van vergunningsvrij bouwen op grond van artikel 2 van bijlage II van het Bor. Los van de bouweisen die daaruit volgen, is de belangrijkste eis dat er alleen gebouwd mag worden in het ‘achtererfgebied’. De Raad van State heeft in 2017 uitgesproken dat een stuk agrarisch perceel achter een perceel met een woonbestemming niet aangemerkt kan worden als achtererfgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Grolsch schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:22:
Wat we graag wilden is de achterkant gelijk / recht / haaks trekken.

De buurman rechts naast mijn buurman bezit het weiland achter onze grond, en onder het genot van een LPG'tje (Lekker Potje Grolsch) eens gevraagd of hij die punt van in totaal zo'n 400m2 niet wil verkopen.
Jouw gazon kan wel een likje verf gebruiken;) Zal er inmiddels wel weer mooi groen bij staan met deze moesson periode. Prachtig voorbeeld van hoe je de dingen regelt met goed noaberschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:17
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar kijk hier mee uit. De architect doelt waarschijnlijk op de mogelijkheid van vergunningsvrij bouwen op grond van artikel 2 van bijlage II van het Bor. Los van de bouweisen die daaruit volgen, is de belangrijkste eis dat er alleen gebouwd mag worden in het ‘achtererfgebied’. De Raad van State heeft in 2017 uitgesproken dat een stuk agrarisch perceel achter een perceel met een woonbestemming niet aangemerkt kan worden als achtererfgebied.
Wij hebben met een vergelijkbare situatie van doen. Als ik het goed begrijp is vergunningsvrij bouwen niet aan de orde, omdat het geen achtererfgebied is. Dat betekent dat wij voor een schuurtje een bouwvergunning aan moeten vragen en dat het aan de gemeente is om deze al dan niet te vergunnen? Maw het is aan de gemeente of deze bebouwing in strijd met het bestemmingsplan wil toestaan?

Vat ik het zo goed samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Joris748 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:12:
[...]

Wij hebben met een vergelijkbare situatie van doen. Als ik het goed begrijp is vergunningsvrij bouwen niet aan de orde, omdat het geen achtererfgebied is. Dat betekent dat wij voor een schuurtje een bouwvergunning aan moeten vragen en dat het aan de gemeente is om deze al dan niet te vergunnen? Maw het is aan de gemeente of deze bebouwing in strijd met het bestemmingsplan wil toestaan?

Vat ik het zo goed samen?
Ja, en het probleem daarbij is dat je in beginsel alleen een vergunning kan krijgen als je voldoet aan het geldende bestemmingsplan. En nu je vermoedelijk je schuur niet voor agrarische doeleinden gaat gebruiken, zul je daar nooit aan kunnen voldoen.

Verreweg meest safe weg is proberen om op het aangekochte perceel een woonbestemming te krijgen. Tweede optie is kijken of de gemeente bereid is om een vergunning te verlenen (in afwijking van het bestemmingsplan). Laatste optie is gewoon bouwen en hopen dat de gemeente niet handhavend optreedt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:24:
[...]

Ja, en het probleem daarbij is dat je in beginsel alleen een vergunning kan krijgen als je voldoet aan het geldende bestemmingsplan. En nu je vermoedelijk je schuur niet voor agrarische doeleinden gaat gebruiken, zul je daar nooit aan kunnen voldoen.

Verreweg meest safe weg is proberen om op het aangekochte perceel een woonbestemming te krijgen. Tweede optie is kijken of de gemeente bereid is om een vergunning te verlenen (in afwijking van het bestemmingsplan). Laatste optie is gewoon bouwen en hopen dat de gemeente niet handhavend optreedt :p
We hebben net (2 jaar geleden) een bestemmingsplanwijziging (Ruimte voor Ruimte) achter de rug, dat heeft de nodige tijd, geld en energie gekost. Kan denk ik het beste in contact treden met de gemeente en optie 1 en 2 bespreken. Misschien ligt er een algehele bestemmingsplanwijziging in het verschiet en kunnen we daarop meeliften.

Optie 2 is waarschijnlijk de snelste weg en zal ook wel een redelijke kans van slagen hebben. Ter hoogte van waar wij een schuurtje zouden willen bouwen, hebben de buren wel al een schuur staan (op een perceel met woonbestemming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Het verneukeratieve in dit soort situaties is dat je vooraf nooit goed weet hoe je gemeente er in staat. Vraag je het netjes en staat er nog niks, kan een regeltjes-gemeente heel makkelijk zeggen ‘njet’. Terwijl als je bouwt zonder vergunning, zelfs de regeltjes-gemeente moet bekijken of er niet toch ergens een mogelijkheid is om de zaak te legaliseren. Het adagium ‘de brutalen hebben de de halve wereld’ gaat hier zeker op, maar het risico dat je de hele zaak moet afbreken is ook weer niet denkbeeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:01:
Het verneukeratieve in dit soort situaties is dat je vooraf nooit goed weet hoe je gemeente er in staat. Vraag je het netjes en staat er nog niks, kan een regeltjes-gemeente heel makkelijk zeggen ‘njet’. Terwijl als je bouwt zonder vergunning, zelfs de regeltjes-gemeente moet bekijken of er niet toch ergens een mogelijkheid is om de zaak te legaliseren. Het adagium ‘de brutalen hebben de de halve wereld’ gaat hier zeker op, maar het risico dat je de hele zaak moet afbreken is ook weer niet denkbeeldig.
En ook daar zijn weer twee sporen in te vinden.Voor de gemeente waar ik werkte mochten particuliere woningbezitters in het agrarische gebied ten westen van het centrum helemaal niks, sterker nog er was een zwaar ontmoediging-beleid opgesteld door de provincie. Ten oosten van het centrum mocht in het agrarische gebied dan weer van alles. Prachtig voer voor rechtszaken en ander gedoe. De provincie was in deze keihard maar liet de gemeente de shit oplossen.

Je kunt inderdaad de grenzen opzoeken. Kijk wat bijvoorbeeld de eisen zijn voor een carport. Bouw na een x aantal jaar een muurtje links, dan een muurtje recht en na een jaartje of zes staat er toch een volwaardige garage vergunningsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Scr33x0r schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:26:
Nice @Grolsch toch geen geld he zo. Ben wel benieuwd hoe je je garage gaat positioneren, hoe ga je de oprit leggen zeg maar?
Dit was het eerste plan, maar als die 10 meter erbij komt gaat de garage dus ook een stuk naar achteren:

Ik zal richting de garagedeur wel bestrating aan laten leggen, maar het is niet de bedoeling dat er een auto in komt te staan, maar ik wil de mogelijkheid wel hebben natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/id7fhiz4ajx.jpg
falconz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Jouw gazon kan wel een likje verf gebruiken;) Zal er inmiddels wel weer mooi groen bij staan met deze moesson periode. Prachtig voorbeeld van hoe je de dingen regelt met goed noaberschap!
Het was inderdaad erg droog toen die foto gemaakt is, het staat er ondertussen mooi groen bij :P
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Is zeker een punt van aandacht, ik wil dat van te voren goed dichtgespijkerd hebben, tnx voor de tip.

Voor de volledigheid nog een plattegrondje van wat ongeveer onze bedoeling is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a1dtn9z647wj.ja1dtn9z647wj

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 10-07-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Is dat nu een carport dan op die luchtfoto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Klopt, en daar staan de auto's onder, en daar blijven ze ook onder staan.

Ik zat ff te zoeken naar foto's, maar kom alleen maar foto's van tijdens de bouw tegen, ik zal binnenkort weer eens een foto maken, alweer veel veranderd in 3 jaar tijd met een beukenhaag, bomen, etc. etc.

[ Voor 58% gewijzigd door Grolsch op 10-07-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Afgelopen donderdag ben ik de gelukkige winnaar van een kavel, nu wordt het tijd om serieus de mogelijkheden te onderzoeken.
Ik zit nu met het schetsontwerp.
Het concept van onderstaande voorbeeld staat me aan maar ik mis nog details in het ontwerp die het completeren.
Wie heeft leuke/goede suggesties?

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM7nK3w9vZmUe4CzraYtG57LVs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZSfjGhrdpp3KjT5ahDsSGiv.png?f=fotoalbum_large

Achteraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7Pbnbi1tTZAVrS48GZCEnDMqmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0weiJrp4MW8ldSiyFy6j7F9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
@buiter Misschien heb je wat inspiratiefoto's of modelwoningen die je aanspreken?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
battler schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:15:
@buiter Misschien heb je wat inspiratiefoto's of modelwoningen die je aanspreken?
Mijn vorige post gaf misschien iets te weinig informatie om suggesties te doen.

Onze wensen:
- Ruime woning
- Woonkamer/keuken in één open ruimte
- Eerste etage rechte muren

Kenmerken:
- Geen “standaard” woning
- Moderne uitstraling

Hieronder een aantal impressies die we verzameld hebben.
Op elke foto valt wel iets op of aan te merken.
De rode steen aan het eind is de steen die we willen gebruiken omdat deze uit de provincie komt (Strating, Pekela)
Wel voegloos uitgevoerd zoals op de eennalaatste foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tRvxfup2pgea0Y_rLB0urFJgpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Agct3BK0IIz4ZvbX3zGLfB7D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nculg9Y7g4cEkL-iMXiV7HZyY6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1HnVsRimnLZQZLwRlR0ZtCG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpfQDhvxM8CihMPOOi2aF6CvYB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JBSvEhcqgGAgkGvPc0T7FlN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv6M80rlY9AS304xIM-yukvVnXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU9qlZPjEWfMbe3CYUMwQ6Z6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvbqIyxkltUSudezS9TBVdhOpS8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RWtdibWx0EyRLkftJzZaFo4W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvQTmRYqFN64ZTDqynbMPgpufxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ws7nKmUpttcPXTAEmOoi9xy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9HhVT6InVhNoEpfwOYgmpWyPuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vogQzJuvpHH1WGfIc9xDalLm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jkTR_EUFwSkiLXJTqO3uyG_kSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL5ch6HqAWPLxh4bcrGjlBVD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV5U1j_CuX1BOj3k3dHVnqKfYyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWOhmFSv9wbpoWzBZLr4p0Pu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRzw0W3Bi7L3clqH_DQttRKVK5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN4v6oTW81Owt2DF1S14EsiM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm_ETMET4iPfSvByj65BGwPdaIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0P1QWr7CGI968MQQ9PMZYQPS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMDMX7x9pfVWy8ZB0TVPhsxZO7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK8WkkC5urGMvykmT3F0RPDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UyY5wPMrEneIM8fhf2a2hFzB2g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9cr4AlBs6i3RO66du2TH9x9O.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 106% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 09:36
buiter schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Onze wensen:
- Ruime woning

Kenmerken:
- Moderne uitstraling
knip
Met die lijstje kan een architect toch al mooie dingen doen?

Op deze manier begonnen wij ook.
Je hebt een aantal indelingswensen, je weet wat je mooi vind aan de buitenzijde dus je slaat al een richting in.

Wij hebben toen voor onszelf een lijstje gemaakt me welke ruimtes ik verder in de woning wil, en hoeveel m2 deze ongeveer moeten zijn om mooie ruime kamers te hebben.

Dit bij elkaar geharkt, en naar de architect gestuurd die toen met een aantal voorstellen voor de indeling kwam en met een kleine beetje schuifwerk hadden we toen bijna direct de winnende indeling te pakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
@buiter Hou je ook rekening met wat er mag op het kavel? Ruimtelijke plannen, Welstand, beeldkwaliteitsplan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Even iets anders; Kreeg van het weekend een brief van de bank (abn) dat ik bij 50% uitgegeven bouwdepot een bouwkundige inspectie moet uit laten voeren met bijbehorende rapporten. Ook moet ik bewijzen dat er voldoende geld over is om het af te bouwen. Nu was ik wel van plan om tussentijdse inspectie te doen, maar volgens mij mogen ze dit niet zo eisen? Ik kan het niet in de voorwaarden vinden namelijk. (edit: Ok staat er wel in) Ook zou het depot bevroren worden totdat het rapport er is.

Is dit verder gebruikelijk of iets nieuws ivm covid?

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 12-07-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Deleon78 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:58:
[...]

New to me, maar zou ook een steekproef kunnen zijn?
Dat vraag ik me af. Er staat in dat ze het mogen vragen. Nu vraag ik me af of wij 'geluk' hebben of dat dit nieuwe regels zijn ivm corona.

https://www.abnamro.nl/nl...n/nieuwbouw/zelfbouw.html hier staat dat het nu wel vereist is bij 50%. Alleen in mijn voorwaarden (vorig jaar afgesloten) staat dat ze het kunnen eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
buiter schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:52:
Afgelopen donderdag ben ik de gelukkige winnaar van een kavel, nu wordt het tijd om serieus de mogelijkheden te onderzoeken.
Ik zit nu met het schetsontwerp.
Het concept van onderstaande voorbeeld staat me aan maar ik mis nog details in het ontwerp die het completeren.
Wie heeft leuke/goede suggesties?

Vooraanzicht:
[Afbeelding]

Achteraanzicht:
[Afbeelding]
Ik vind het zelf altijd wel mooi als er ook verticaal metselwerk in een gevel zit en dan misschien ook met een steen die wat groter of kleiner is.

En voor je model zou je eens kunnen beginnen met het toevoegen van rollagen boven je kozijnen ( ik zie nu 17:00 pas dat al je voorbeelden geen rollagen hebben) en waterslagen onder je kozijnen.
Ramen moet je ook donker maken, als je van buiten ergens naar binnen kijkt is een raam vaak heel donker.
Ook het toevoegen van de hemelwaterafvoer heeft al snel een ander beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2020 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
buiter schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Onze wensen:
- Ruime woning

Kenmerken:
- Moderne uitstraling

Hieronder een aantal impressies die we verzameld hebben.
Op elke foto valt wel iets op of aan te merken.
De rode steen aan het eind is de steen die we willen gebruiken omdat deze uit de provincie komt (Strating, Pekela)
Wel voegloos uitgevoerd zoals op de eennalaatste foto.
Als je voegloos wilt zou ik kijken naar Clickbrick, voegloos en cradle-2-cradle.

Ons huis is er in gebouwd, omdat wij perse voegloos wilde:

Zonnedak

Er zijn ook een aantal Rabobanks meegebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-05 16:54
Deleon78 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:18:
[...]

Uit zijn post:

:)
Volgens mij vroeg @buiter om suggesties, dus dacht ik laat er eentje doen voor voegloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:04
Wij laten een herenhuis bouwen in Amsterdam (Watergraafsmeer). Een kenmerk van zo'n huis zijn de hoge plafonds, wij hebben 3,80 meter hoge plafonds.

Wat zouden jullie doen met de toiletruimte op de begane grond ? Het plafond verlagen met een vlieringkje of toch een hoog plafond ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Als je een herenhuis met plafonds van 3,80m kunt laten bouwen dan is die verloren ruimte in je toilet gewoon in te calculeren toch? Hoog zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
En een nieuwe offerte ontvangen. Deze keer voor een traditionele bouw. De offerte voor een HSB vind je hier.

Het is een nog grotere boterham. Heb 'm voor mezelf uit de PDF naar Excel gekopiëerd en dat wat mooier/leesbaarder gemaakt. Even zien wat dat geeft als ik dat zootje hier opnieuw plak (en dan een tabel toepas) :)

Members only:

Commentaren/feedback? Laat maar horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 113% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Kwakkel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:30:

Hoe kan er een cv ketel worden geoffreerd als dat wettelijk niet eens meer mag? Dat is nogal een verschil met elk ander warmtesyteem wat er nu al is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:21
No Hands schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:44:
[...]

Hoe kan er een cv ketel worden geoffreerd als dat wettelijk niet eens meer mag? Dat is nogal een verschil met elk ander warmtesyteem wat er nu al is.
Omdat het België is?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
Deleon78 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:39:
Gewoon een bestaande offerte snel ff aangepast op hoofdlijnen. Gas is natuurlijk erg slordig.
Weet je iig wel dat het eerder gedaan is obv deze offerte. Hoe goed of slecht weet je echter niet.
Zou kunnen, al zijn er niet-standaard zaken (zoals de waterzuivering) die ze er wel hebben ingestoken. Nuja, heb voor die zaken alvast een budget in het achterhoofd. Ze mogen, na het bouwverlof, de offerte aanpassen en dan zien we wel waar we uitkomen :)
[...]
België - hier mag het nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 19:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
The Legend schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:24:
[...]
Het hangt natuurlijk van de gemeente af maar die eerste optie zal aardig kansloos zijn vermoed ik. De gemeente zal niet graag meewerken aan het (voor een appel en een ei) onttrekken van grond aan het agrarisch gebied om daar vervolgens een woonbestemming op te plakken. Precedenten zijn een ding in gemeenteland. Bovendien is die route hun core business, daar worden gemeentebegrotingen mee rond gemaakt ;)

Zie dat stuk rond als compensatie voor het stuk tuin dat je kwijtraakt door er een garage op te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
@Kwakkel
- ik zee geen prijs staan voor afvoeren afgegraven grond, of ga je 250 kuub kunnen gebruiken?
- komen je nutsvoorzieningen toe in de kelder of niet?
- kan die spouwmuurisolatie niet wat dikker?
- zie ik er overheen of is er geen isolatie voorzien op de platte daken?
- ga je natte cellen gewoon laten bezetten + kerdimat of cementeren?
- slechts 40 WCD (Stopcontacten)?
- vrees dat je met een keuken van 12k incl BTW nog behoorlijk gaat mogen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Daniel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:36:
[...]

Het hangt natuurlijk van de gemeente af maar die eerste optie zal aardig kansloos zijn vermoed ik. De gemeente zal niet graag meewerken aan het (voor een appel en een ei) onttrekken van grond aan het agrarisch gebied om daar vervolgens een woonbestemming op te plakken. Precedenten zijn een ding in gemeenteland. Bovendien is die route hun core business, daar worden gemeentebegrotingen mee rond gemaakt ;)

Zie dat stuk rond als compensatie voor het stuk tuin dat je kwijtraakt door er een garage op te bouwen.
Je zal het zeker niet overal gedaan krijgen, maar het concurreert natuurlijk niet met gemeentekavels. De extra grond krijgt weliswaar een woonbestemming, maar natuurlijk geen bouwvlak en ook geen bouwtitel voor het realiseren van een 2e woning. Het is simpelweg het omzetten van een stukje agrarische grond in tuin. De precedentwerking daarvan zal wel meevallen.

In die zin is het niet anders dan het voor weinig aanbieden van stukjes openbaar groen die veel gemeenten beheertechnisch liever kwijt dan rijk zijn. Die stukjes krijgen doorgaans bij de eerstvolgende bestemmingsplanwijziging ‘gratis’ een wijziging van openbaar groen naar wonen.

[ Voor 12% gewijzigd door The Legend op 13-07-2020 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 21:30
Kwakkel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:30:
En een nieuwe offerte ontvangen. Deze keer voor een traditionele bouw. De offerte voor een HSB vind je hier.

Het is een nog grotere boterham. Heb 'm voor mezelf uit de PDF naar Excel gekopiëerd en dat wat mooier/leesbaarder gemaakt. Even zien wat dat geeft als ik dat zootje hier opnieuw plak (en dan een tabel toepas) :)

***members only***
Elektrische installatie is wel erg minimaal, slechts 40 wcd's? Ik heb er in onze woning net 110 ingebouwd... Verder slechts twee internetaansluitingen en 1 TV-aansluiting?
En maar 5 binnendeuren?
En behalve de warmtepomp mis ik ook nog de vloerwarming. Anno 2020 bouwt toch niemand meer radiatoren in een woning in?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-05 15:57
[...]

Er zijn ook gemeentes waar je nu nog steeds met een cv ketel mag bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:44:
[...]

Elektrische installatie is wel erg minimaal, slechts 40 wcd's? Ik heb er in onze woning net 110 ingebouwd... Verder slechts twee internetaansluitingen en 1 TV-aansluiting?
En maar 5 binnendeuren?
En behalve de warmtepomp mis ik ook nog de vloerwarming. Anno 2020 bouwt toch niemand meer radiatoren in een woning in?
Lol 110 wcds, ik heb er 36 in mijn huis, geen idee wat ik met 110 van die dingen zou moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
tehfnz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 16:48:
@Kwakkel
- ik zee geen prijs staan voor afvoeren afgegraven grond, of ga je 250 kuub kunnen gebruiken?
- komen je nutsvoorzieningen toe in de kelder of niet?
- kan die spouwmuurisolatie niet wat dikker?
- zie ik er overheen of is er geen isolatie voorzien op de platte daken?
- ga je natte cellen gewoon laten bezetten + kerdimat of cementeren?
- slechts 40 WCD (Stopcontacten)?
- vrees dat je met een keuken van 12k incl BTW nog behoorlijk gaat mogen opleggen.
- terrein mag 30 cm opgehoogd worden dacht ik. Terrein is 1146m². Dus zal wel wat kunnen gebruiken. Maar inderdaad, afvoer is niet inbegrepen. We gaan moeten bekijken hoe relevant dat dat is :)
- Technische ruimte is idd voorzien in de kelder
- Spouwmuurisolatie te bekijken. Wil zowiezo van de PUR af.
- Plat dak-isolatie: K0111 Pirotherm? Misschien? Anders zijn ze wellicht iets vergeten :) Goed punt - kan me niet voorstellen dat het dak niet geïsoleerd moet worden :)
- Onder kerdimat staan muurtegels als post? Of zijn die er in de tabel afgevallen?
- 40 is idd weinig. Huidige woning telt er ook een 100-tal. Gaan we nog finetunen!
- keuken moet inderdaad op 25k begroot worden.
Andrehj schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:44:
[...]

En maar 5 binnendeuren?
- Ik mik ook op een 100-tal punten. Misschien nog wat meer nu, voor in de kelder
- 2 internet is inderdaad ook te weinig. 1 TV aansluiting heb ik geen mening over. Wij kijken TV, maar geen TV op de slaapkamer. Voor de kids komt er wellicht ook geen TV op de kamer. Mediaconsumptie is daar wellicht zowiezo niet meer via de kabel :)
- 5 binnendeuren inderdaad voorzien. Voor de schuifdeuren (3 stuks denk ik) moesten ze nog op een prijs wachten. (Ontwerp staat hier ook - er zijn niet gek veel deuren :))
- VVW haalde ik al aan als 'missing item' :)
Ernemmer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Lol 110 wcds, ik heb er 36 in mijn huis, geen idee wat ik met 110 van die dingen zou moeten doen
36 is wel heel minimaal precies. Gebruik je veel multistekkers oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:09:

[...]

36 is wel heel minimaal precies. Gebruik je veel multistekkers oid?
Een paar, maar dat heeft er meer mee te maken omdat de WCD's op onlogische plekken zitten.
Er hadden er op sommige plekken wat weg gemogen en op een andere plek wat bij, maar 110 zie ik het nut niet van in bij een normale woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Kwakkel als de technische ruimte in de kelder is ben je volgens mij weinig met standaard energiebocht. Denk dat je, net zoals ik, voor horizontale kelderdoorvoeren moet gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 103% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
@tehfnz : thanks - ik neem het op in mijn lijst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
Deleon78 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat die dingen niet tegen het plafond hangen maar een stuk lager. En dat ze in principe zonder bochten naar je meterkast moeten (muv bocht omhoog).
Dus als je meterkast niet aan de buitenmuur zit, je best een stuk van je kelder met buizen krijgt.
Dat is geen probleem: de technische ruimte is inderdaad voorzien aan de voorkant van de woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:15
Los van de meterkast, maakt het voor de "technische ruimte" erg uit of die in de geisoleerde schil zit, of bijvoorbeeld in een minder geisoleerde schuur/garage?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat het bijdraagt aan de warmteproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Kwakkel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:09:
[...]

- terrein mag 30 cm opgehoogd worden dacht ik. Terrein is 1146m². Dus zal wel wat kunnen gebruiken. Maar inderdaad, afvoer is niet inbegrepen. We gaan moeten bekijken hoe relevant dat dat is :)
Wat voor een grond is het? als het klei of leemachtige grond is wil je daar echt niet mee ophogen. Dan krijg je echt een probleem met de waterdoorlatendheid van de rest van het grondstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
@Karp als je boilervat bv in de schuur / garage staat die buiten het beschermde volume zit ga je uiteraard meer verliezen hebben.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• tehfnz
Net voor het bouwverlof zijn de ramen & deuren (Sapa alu profiel met drievoudige beglazing, RAL 9004) nog geplaatst. De screens komen na de bouwvak.

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200707_193256-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_181535-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_181557-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_181607-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_181622-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_181646-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_182007-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_182105-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200708_182153-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200709_165104-150x150.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.hs26e.be/wp-content/uploads/2020/07/20200709_170906-150x150.jpg

meer foto's

Verder hebben we zelf alle technieken (waterleiding, electriciteit, afvoeren, ventilatie) verder afgewerkt aslook de EPDM op het dak.

Next on the list: PV installatie & vloerverwarming plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:35

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

xoror schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:37:
Even iets anders; Kreeg van het weekend een brief van de bank (abn) dat ik bij 50% uitgegeven bouwdepot een bouwkundige inspectie moet uit laten voeren met bijbehorende rapporten. Ook moet ik bewijzen dat er voldoende geld over is om het af te bouwen. Nu was ik wel van plan om tussentijdse inspectie te doen, maar volgens mij mogen ze dit niet zo eisen? Ik kan het niet in de voorwaarden vinden namelijk. (edit: Ok staat er wel in) Ook zou het depot bevroren worden totdat het rapport er is.

Is dit verder gebruikelijk of iets nieuws ivm covid?
Ik heb deze vraag (nog) niet gehad van de ABN, huis is inmiddels bijna af en ver voorbij de 50% qua uitgaven :+

Dus ik denk dat je "gelukt" hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:22

NDF82

Doomed Space Marine

tehfnz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:53:
Net voor het bouwverlof zijn de ramen & deuren (Sapa alu profiel met drievoudige beglazing, RAL 9004) nog geplaatst. De screens komen na de bouwvak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie deur! Wij hebben ongeveer dezelfde deur; ook van Sapa, volledig vlak met zo'n zelfde greep. Alleen zie ik bij jou 3d scharnieren. Bij ons zijn het "gewone" en hierdoor is de binnenkant van de deur minder strak. Dit is niet expliciet besproken geweest tijdens het offerte traject en vond ik achteraf jammer.

Hoe is dat in combinatie met de 3d scharnieren? Is de deur van binnen ook volledig vlak?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
baronruud schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:39:
@buiter Hou je ook rekening met wat er mag op het kavel? Ruimtelijke plannen, Welstand, beeldkwaliteitsplan etc.
Daar houdt ik uiteraard rekening mee.
Er zijn weinig beperkingen en je bent niet afhankelijk van welstand of andere commissies.

Niet hoger dan 11 meter, niet meer bebouwen dan 50% van de kavel en max 80m2 bijgebouw etc.
Uiteraard wat beperkingen in hoogte bij de perceelgrenzen, maar dat is niet spannend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tehfnz
@NDF82 we hebben bewust, ondanks de toch fixe meerprijs gekozen om zowel binnen als buiten een vleugelovertrekkend paneel te voorzien icm de verborgen scharnieren.

T is wel een behoorlijk zware deur (270x120cm + gemotoriseerd antipaniekslot) maar zijn er heel erg blij mee

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:36

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Eerste echte progressie is hier ook van mijn nieuwbouw:
Members only:

Bijgebouw is deels bijkeuken en berging, andere deel is garage.

Inhoud van 740M³, oppervlakte van 220M² en totaal 1875M² oppervlakte :D

Voor de bouwvak de vloer erop (zodat ze een mooie factuur kunnen sturen ;))

[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 14-07-2020 21:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
tehfnz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:25:

T is wel een behoorlijk zware deur (270x120cm + gemotoriseerd antipaniekslot) maar zijn er heel erg blij mee
Met een noodstroomvoorziening? Wij hebben ook zo'n paniekslot in combi met keyless entry. (vingerprint en rfid chip) werkt fantastisch totdat vorige maand de stroom voor een uurtje of twee uitviel door een blikseminslag bij de buren een paar 100 meter verderop (wij hebben nog stroommasten). Dan doet niks het meer, ook de deur niet meer. De sleutel lag natuurlijk binnen.

Offerte voor een noodstroom voorziening voor de deuren is aangevraagd. Al werd ik door de leverancier er op gewezen dat het misschien slimmer is om dit te op te lossen met een huisaccu. (waar je de zonnestroom in op kunt slaan) Een goede huisaccu werkt ook als een UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
Neen, geen noodstroomvoorziening. Misschien iets om te bekijken, bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
tehfnz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

meer foto's

Verder hebben we zelf alle technieken (waterleiding, electriciteit, afvoeren, ventilatie) verder afgewerkt aslook de EPDM op het dak.

Next on the list: PV installatie & vloerverwarming plaatsen.
Prachtig! Ik vind het alleen heel erg storend dat die twee onderste ramen verschillend van grootte zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:26:
[...]

Ik kom ook niet verder dan 30-35, waarvan 80% wel dubbel uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
@No Hands snap wat je bedoelt, t was echter niet mogelijk deze gelijk te trekken (en toch voldoende natuurlijk licht naar binnen te halen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Wij zijn gisteren bij een architect geweest die ons via een zeeerrrrrr uitgebreide Excel sheet een kosteninschatting heeft gegeven.

€ 450m3 is het beginpunt x 650m3 = € 374k
- architect + bouwtoezicht = 26,5k
- leges = 6k
- sondering = 1k
- onvoorziene bouwkosten = 19k
- uitvoeringskosten (water, riool elektra etc) = 5k
- kadaster = 1k
- keuken+badkamer = 40k
- lakken/sauzen = 11k
- extra bouwkosten per m3 (warmtepomp, glazen puien, andere bouwkeuzes) = 110€ per m3.

Totaal komen wij dan uit op €485.000 voor een relatief eenvoudige schuurwoning, met veel glas aan achterkant en vide.

Betekent dat we toch iets moeten bezuinigen op de gewenste kavel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Zelfs als ik alles op custom kleur van Sigma doe kom je toch lang niet aan de 11k? Ik zou eerder aan 2-3k denken (dan zit ik ruim). Of zit de stukadoor erbij? En renovlies? En arbeidskosten?

Voor dat bedrag schilder ik liever zelf het hele huis met zo'n unit: https://www.verfspuit.net/wagner-hea-250m

[ Voor 23% gewijzigd door Alsjemenou op 15-07-2020 08:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
Joris748 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:57:
[...]

Ik kom ook niet verder dan 30-35, waarvan 80% wel dubbel uitgevoerd.
Veronderstel dat er gewoon 2 verschillende telmethodes gebruikt zijn. Jij zou zo op 60 a 70 uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:00:
Wij zijn gisteren bij een architect geweest die ons via een zeeerrrrrr uitgebreide Excel sheet een kosteninschatting heeft gegeven.

- leges = 6k
- sondering = 1k
- kadaster = 1k
- keuken+badkamer = 40k
- lakken/sauzen = 11k
- extra bouwkosten per m3 (warmtepomp, glazen puien, andere bouwkeuzes) = 110€ per m3.

Totaal komen wij dan uit op €485.000 voor een relatief eenvoudige schuurwoning, met veel glas aan achterkant en vide.

Die 450 + 110, is dat ex btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
tehfnz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:10:
[...]

Veronderstel dat er gewoon 2 verschillende telmethodes gebruikt zijn. Jij zou zo op 60 a 70 uitkomen
Dat zijn zulke fantastische rekenmodellen. Vaak rekenen ze er ook 2 als je een dubbele hebt die eigenlijk maar op 1 inbouwdoos hebt zitten. Wat rekenen ze bij anderhalfdozen/Y-dozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Alsjemenou schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:05:
[...]

Zelfs als ik alles op custom kleur van Sigma doe kom je toch lang niet aan de 11k? Ik zou eerder aan 2-3k denken (dan zit ik ruim). Of zit de stukadoor erbij? En renovlies? En arbeidskosten?

Voor dat bedrag schilder ik liever zelf het hele huis met zo'n unit: https://www.verfspuit.net/wagner-hea-250m
Stuur de schilder die voor die prijs komt anders even langs.....heb hier net onder de 600m2 plafonds en wanden. 6400 was een goedkope schilder, ik kreeg ook offertes van 9k tot 12k. Dubbel spuitwerk met acryl in de hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:17:
[...]

Stuur de schilder die voor die prijs komt anders even langs.....heb hier net onder de 600m2 plafonds en wanden. 6400 was een goedkope schilder, ik kreeg ook offertes van 9k tot 12k. Dubbel spuitwerk met acryl in de hoeken.
Vandaar de vraag of de arbeidskosten erbij zaten. De mijne enkel voor materiaalkosten. Voor die belachelijke prijzen ga je toch zelf even een paar dagen schilderen?

Wat bedoel je met acryl in de hoeken? Je bedoeld (anti-crack) acrylaatkit?

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 15-07-2020 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:00:

- leges = 6k
- sondering = 1k
- kadaster = 1k
- keuken+badkamer = 40k
- lakken/sauzen = 11k

Tip: ga niet naar een architect voor een kostenschatting. Ga met je tekening naar een aannemer, die kan het bouwen dus die weet ook wat het kost.

De post "- architect + bouwtoezicht = 26,5k" is schrikbarend hoog. Wat gaat de architect doen voor dat geld? Elke dag zitten kijken op de bouw wat de bouwvakkers doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
StevenK schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:14:
[...]

Die 450 + 110, is dat ex btw?
Alles incl btw geloof ik. Maar heb de Excel niet nagerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Requiem19 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Alles incl btw geloof ik. Maar heb de Excel niet nagerekend.
Tip 2: als het er niet bijstaat dan is het excl btw.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Artbij schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Tip: ga niet naar een architect voor een kostenschatting. Ga met je tekening naar een aannemer, die kan het bouwen dus die weet ook wat het kost.

De post "- architect + bouwtoezicht = 26,5k" is schrikbarend hoog. Wat gaat de architect doen voor dat geld? Elke dag zitten kijken op de bouw wat de bouwvakkers doen?
Dank voor de tip.

Als ik het goed begrijp zijn het de vlg werkzaamheden:

- voorlopig ontwerp
- definitief ontwerp
- bestek + constructieberekening
- vergunningaanvraag
- bouwbegeleiding
- 3x bouwplaatsbezoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Artbij schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:26:
[...]

Tip 2: als het er niet bijstaat dan is het excl btw.
Specifiek gevraagd of het eindbedrag 485 ex kavel) = incl btw.

Zou kunnen dat de m3 prijs excl is en dat de btw er later in de sheet bijgeplust wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Artbij schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Er zijn ongetwijfeld architecten die de plank niet misslaan met de kosten, maar de meeste architecten schatten de kosten veel te laag in. Nadeel van een calculatie door een aannemer is dat de hoogte van die calculatie ook heel erg afhangt van zijn beschikbare tijd en enthousiasme.
Als je een energieneutrale houten woning neerlegt bij een klassiek bouwbedrijf zul je in de calculatie niets terugzien van de bouwkostenvoordelen van droogbouw.
Als die 26,5k alles is vanaf schets tot detailtekeningen + complete bouwbegeleiding dan lijkt me dat eerder laag dan hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:33 ]

Pagina: 1 ... 141 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic