Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 140 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.246 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
kleefding schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:40:
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee maar een ding is me nog niet duidelijk.
Ik heb een kavel op het oog die me ongeveer 120000 kost, ik heb bij een aannemer een offerte opgevraagd van een te bouwen huis, die kost ongeveer 250000 (2 onder 1 kapper)
Welke kosten komen er dan nog bij? Ik hoor geluiden van mensen dat het zomaar een 500k zal gaan kosten, maar dat lijkt me sterk. Wie heeft er eerder in deze prijsklasse gebouwd en wat was je totaal kwijt?
Denk aan:
- architect
- leges
- keuken
- badkamer
- constructeur
- milieu berekeningen
- Schoongrond verklaring

En wat doet de aannemer allemaal in zijn offerte? Heb je al een ontwerp? Zit bijvoorbeeld dit in de offerte:
- bouwaansluitingen
- installateur (riool, elektra, warmtepomp, zonnepanelen, doet de installateur ook alles intekenen)
- afvoeren grond
- Fundering en heien (Wel of geen drainage)
- Wat is het afwerk niveau?

En dit is nog niet alles. Dit is alleen wat ik even snel bedenk.

[ Voor 5% gewijzigd door TwArbo op 01-07-2020 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Vergeet zonwering, toiletten, domotica, vloeren, verlichting, schilderwerk (wanden, plafond, deuren, trap, etc), raambekleding, tuin, berging, carport en bestrating niet. Eventueel nog een interieurstylist (m/v) of binnenhuisarchitect. Voor je het weet zit je aan 100k aan bijkomende kosten/afwerking, beetje afhankelijk van het gewenste luxeniveau en wat er wel/niet bij de aannemer in zit.

Er zijn online wel wat kostenramingen voor woningen te vinden. In dit topic ook al redelijk wat opsommingen van de bijkomende kosten.

[ Voor 10% gewijzigd door bartvb op 01-07-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee maar een ding is me nog niet duidelijk.
Ik heb een kavel op het oog die me ongeveer 120000 kost, ik heb bij een aannemer een offerte opgevraagd van een te bouwen huis, die kost ongeveer 250000 (2 onder 1 kapper)
Welke kosten komen er dan nog bij? Ik hoor geluiden van mensen dat het zomaar een 500k zal gaan kosten, maar dat lijkt me sterk. Wie heeft er eerder in deze prijsklasse gebouwd en wat was je totaal kwijt?
Dat ligt er aan wat er al in de offerte van de aannemer staat maar je moet wel rekening houden met

Legeskosten
gemeenteaansluiting
Tijdelijke aansluiting met bijbehorend verbruik
Bouwrente
Dubbele hypotheeklasten
Bouwbegeleider
Tuinaanleg
Paalfundering
Keuken
Badkamer
Toiletten
Vloerafwerking
Schilderwerk wanden en plafond
Raambekleding

En als je zelf nog het ontwerp wilt gaan maken komen daar nog extra kosten bij;
Architect
Constructeur
Bouwfysica

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 01-07-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Ok, in de offerte zat bijna alles behalve schilderwerk en de keuken. Maar ik zie al dat er dan nog heel wat meer bij komt kijken. Binnen gaat het ook nog wel een beetje kosten dan en buiten om het huis ook.

Bedankt voor de informatie.
Ernemmer schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:04:
[...]

Dat ligt er aan wat er al in de offerte van de aannemer staat maar je moet wel rekening houden met

Legeskosten
gemeenteaansluiting
Tijdelijke aansluiting met bijbehorend verbruik
Bouwrente
Dubbele hypotheeklasten
Bouwbegeleider
Tuinaanleg
Paalfundering
Keuken
Badkamer
Toiletten
Vloerafwerking
Schilderwerk wanden en plafond
Raambekleding

En als je zelf nog het ontwerp wilt gaan maken komen daar nog extra kosten bij;
Architect
Constructeur
Bouwfysica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-05 22:34
In de offerte van onze heipalen staat geschreven:
- opruimen van paalkoppen a 250,-
- puinbak tbv paalkoppen 2500,-

iemand enig idee of dit zelf op te ruimen is? en daarmee een mooi bedrag te besparen? Betreft 20 palen 25x25. Als ik daar een dagje mee bezig ben lijkt het me een mooi uurloon opleveren.

We kunnen puin gratis wegbrengen en eventueel kan ik iemand regelen met een bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 15:21
@iWout Dat is prima zelf te doen. Ze halen een X aantal cm beton van de palen. Dat zelf afvoeren met een aanhanger is goed te doen. 2500 voor container is ook wel heel erg prijzig! Bij ons was het volgens mij veel minder en daarom heb ik het door de aannemer laten doen (laptop niet bij de hand, dus kan de offertes niet inzien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik denk dat de prijs andersom moet
250 voor de puinbak. Een 6 kuub bak voor puin kost 169 inclusief alles.
125 per paal om te koppensnellen. Die laatste is wel erg duur, je doet makkelijk 10 palen op een dag.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 01-07-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat zijn forse kosten.

Zelf opruimen moet kunnen maar verkijk je niet op het gewicht!

Dacht zelf ook aan een typefout dat de prijs van de puinbak een nul teveel heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
Dank voor de reacties, betreft ook nog ex btw...

Voor haast 3000,- ex btw kan ik best paar keer heen en weer naar de stort rijden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 15:21
@iWout Net even gekeken, bij ons was het 243 euro voor opruimen puin en 143 euro voor de puincontainer. Dit was voor 21 palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iWout
Ik kan gelukkig mijn tijd benutten aan leukere zaken dan paalkoppen opruimen ☺️. Blijkt een typevoutje en prijs wordt aangepast 👌.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:55
iWout schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:58:
Ik kan gelukkig mijn tijd benutten aan leukere zaken dan paalkoppen opruimen ☺️. Blijkt een typevoutje en prijs wordt aangepast 👌.
Zou nu toch even kijken of er niet nog meer 'foutjes' in staan? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ashy schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Zou nu toch even kijken of er niet nog meer 'foutjes' in staan? :/
Sommige aannemers maken inderdaad vaker van dit soort foutjes.
Offertes en de latere rekeningen altijd goed controleren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-05 19:15
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van het woningborg certificaat?
De bank eist nu ineens een afbouwgarantie anders krijgen we de financiering niet. (Alle overige documenten zijn akkoord).
Zowel de aannemer als ik zitten hier natuurlijk niet op te wachten maar de bank wil niet afwijken van deze eis.

In onze huidige aanneemovereenkomst zitten een aantal posten niet die we zelf regelen, kan dat een probleem zijn voor het verkrijgen van het woningborg certificaat?

Volgende posten zitten niet in onze aanneemovereenkomst:
-Grondwerkzaamheden, dit regelen we zelf met een bevriende loonwerker/kraanmachinist.
- Elektriciteit, hier hebben we een aparte offerte voor van een elektricien.
- Installaties en loodgieterswerkzaamheden, hier hebben we een aparte offerte van een installatie bedrijf.
- tegelwerk gaan we zelf doen en we willen niet de wanden van de badkamer en toiletten volledig betegelen, dit moet officieel wel volgens het bouwbesluit heb ik ergens vernomen.

We kunnen pas beginnen met de bouw als we het woningborg certificaat hebben, tot die tijd kunnen we niet bij ons bouwdepot. We hebben de aanvraag net ingediend dus ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft zodat we weten wat ons te wachten staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 21:50
Kwakkel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:42:
Heb enige tijd geleden al eens een eerste ontwerp gepost. Omwille van het budget, en de slechtere ondergrond, is dat ontwerp ondertussen gefinetuned, na ongeveer 3 maanden en een 6-tal iteraties :), tot het volgende (helaas wat minder spannende, meer 13-in-een-dozijn) ontwerp:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na de eerste offerte op dit ontwerp (enkel ruwbouw/winddicht - betonbouw) hier, nu een complete offerte binnen van een SOD-firma. Helaas, veel duurder dan een eerdere raming van dezelfde firma. Heb al een vraag uitstaan waarom dit plots zoveel duurder is geworden. I'm not amused :( Gelukkig verwachten we nog offertes - hopelijk zit daar wel iets bruikbaars in.

Ik lijst het even volledig op (daar ga ik zo meteen spijt van krijgen 8)7 ), en dan lees ik graag jullie feedback over wat ontbreekt of anders zou kunnen, ....
Mocht er trouwens iemand een HSB-firma kennen die geen SOD doet (en wel in België werkt/wilt werken), hou ik me ook aanbevolen. De ruwbouw bij SOD-firma's lijkt veel te prijzig te zijn ifv het totale budget!

Opnieuw, bedankt voor de ongetwijfeld nuttige tips!
En wellicht kan het ook anderen helpen bij het beoordelen van offertes of opmaken van een budget, ....

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Een offerte zonder goede specificaties is erg moeilijk vergelijken. Als ik een aanbesteding doe dan wil ik een gespecificeerde calculatie zien.
Nu heb je iets zonder m2 en bij veel staat ook geen merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Kwakkel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Na de eerste offerte op dit ontwerp (enkel ruwbouw/winddicht - betonbouw) hier, nu een complete offerte binnen van een SOD-firma. Helaas, veel duurder dan een eerdere raming van dezelfde firma. Heb al een vraag uitstaan waarom dit plots zoveel duurder is geworden. I'm not amused :( Gelukkig verwachten we nog offertes - hopelijk zit daar wel iets bruikbaars in.

Ik lijst het even volledig op (daar ga ik zo meteen spijt van krijgen 8)7 ), en dan lees ik graag jullie feedback over wat ontbreekt of anders zou kunnen, ....
Mocht er trouwens iemand een HSB-firma kennen die geen SOD doet (en wel in België werkt/wilt werken), hou ik me ook aanbevolen. De ruwbouw bij SOD-firma's lijkt veel te prijzig te zijn ifv het totale budget!

Opnieuw, bedankt voor de ongetwijfeld nuttige tips!
En wellicht kan het ook anderen helpen bij het beoordelen van offertes of opmaken van een budget, ....

***members only***
Dienen alle posten opgeteld te worden? Wat krijg je daar qua afmetingen voor terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
90m² voor kelder, 90m² voor gelijkvloers, 90m² voor verdiep

Inderdaad, optellen, maar heb de 'deelposten' reeds opgeteld. Totaal komt op 386k zonder BTW.

Inderdaad, veel merken ontbreken nog. Daar moet nog aan gewerkt worden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 23:12
Basegel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:31:

Zelf geen ervaring mee gelukkig, en het was ook geen eis voor onze hypotheeknemer (ING). Als ik het me goed kan herinneren van mijn zoektocht destijds was een vereiste van het gros van dit soort certificaten dat de aannemer ook aangesloten was bij de desbetreffende organisatie (bijv. BouwGarant). Ik kan zo snel niet vinden of dat bij Woningborg ook het geval is, heb je dit gechecked bij je aannemer?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
Rockster schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:14:
[...]

Zelf geen ervaring mee gelukkig, en het was ook geen eis voor onze hypotheeknemer (ING). Als ik het me goed kan herinneren van mijn zoektocht destijds was een vereiste van het gros van dit soort certificaten dat de aannemer ook aangesloten was bij de desbetreffende organisatie (bijv. BouwGarant). Ik kan zo snel niet vinden of dat bij Woningborg ook het geval is, heb je dit gechecked bij je aannemer?
Ik geloof dat dit een nieuwe strengere eis is van de hypotheekverstrekkers, onze advisuer had het ook niet eerder meegemaakt en nu ineens voor alle zelfbouw projecten.
Onze aannemer is aangesloten bij woningborg vandaar de keuze voor het woningborg certificaat om de afbouwgarantie te waarborgen voor de bank.

Maar heb in het projectbouwforum een tijdje terug gelezen dat aannemers te badkamer niet casco op willen leveren ivm dit certificaat. Badkamer moet blijkbaar volledig waterdicht (betegeld) zijn om aan het bouwbesluit te voldoen wat weer een eis is voor het woningborg certificaat. En nu ben ik benieuwd of wij wel kans maken op dit certificaat met de huidige aanneemovereenkomst zonder grondwerk, badkamer, elektrica etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Basegel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:31:
Beste Tweakers,

De bank eist nu ineens een afbouwgarantie anders krijgen we de financiering niet. (Alle overige documenten zijn akkoord).
Kwamen ze (ABN AMRO) bij mij ook om: aannemingsovereenkomst met afbouwgarantie. Die overeenkomst had ik nog niet en de aannemer vertelde mij dat die afbouwgarantie een best prijzige verzekering is. Omdat ik onder tijdsdruk stond omdat ik de grond af moest nemen en bij een gedeeltelijke financiering die voorwaarden niet golden en een taxatie van het bouwplan voldoende was, heb ik ervoor een gekozen deels voor een FFF financiering te gaan.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:27
StevenK schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Kwamen ze (ABN AMRO) bij mij ook om: aannemingsovereenkomst met afbouwgarantie. Die overeenkomst had ik nog niet en de aannemer vertelde mij dat die afbouwgarantie een best prijzige verzekering is. Omdat ik onder tijdsdruk stond omdat ik de grond af moest nemen en bij een gedeeltelijke financiering die voorwaarden niet golden en een taxatie van het bouwplan voldoende was, heb ik ervoor een gekozen deels voor een FFF financiering te gaan.
Zo'n verzekering kost je 0,25% van de aanneemsom. Prijzig is relatief :)
Op 100k kost het je dan 250 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 02-07-2020 22:51 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basegel
StevenK schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Hier hetzelfde probleem, maar helaas niet de mogelijkheid om op de zelfde manier op te lossen. bij ons kwam ABN Amro ineens met het verzoek voor de afbouwgerantie een week voor het verlopen van de offerte. Omdat dit natuurlijk niet in 4 dagen te regelen is hebben we 2 weken uitstel gehad. Nu hebben we alles laten taxeren en mogen we hopelijk het perceel al wel kopen en blijft dan het bouwdepot geblokkeerd tot het woningborg certificaat binnen is. Dan kunnen we pas echt beginnen, dus hoop geen problemen meer te krijgen bij het verkrijgen van dit certificaat..
Geloof dat woningborg 0,4% kost van aanneemsom, toch sonde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Ernemmer schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:00:
Een offerte zonder goede specificaties is erg moeilijk vergelijken. Als ik een aanbesteding doe dan wil ik een gespecificeerde calculatie zien.
Nu heb je iets zonder m2 en bij veel staat ook geen merk.
Is er toevallig ergens een voorbeeld van een meetstaat? Liefst een template, waar ik dan een selectie kan maken van wat wel of niet nodig is?
Vrees dat een aantal van de offertes die we gaan krijgen ongeveer hetzelfde detail (of gebrek daar aan) gaan tonen. Architect heeft namelijk geen meetstaat opgemaakt, omdat we voornamelijk naar 2 SODs keken in het begin. Omdat de 1ste ramingen veel te hoog waren, hebben we dat gaandeweg opengetrokken en meer bedrijven gevraagd voor offertes. Daar ben ik nu alleszins wel blij om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
De aannemer maakt een meetstaat anders kan hij geen prijs maken. Gewoon de aannemer vragen om een gespecificeerde offerte zodat je die kan vergelijken met andere aannemers.

In NL gebruiken we meestal de NL-sfb om een calculatie te maken.

Toen ik ooit in een ver verleden wel eens een calculatie maakte kopieerde ik het bestek (technische omschrijving) in excel en begon gewoon van boven af aan alles in te vullen. Lekker met het liniaaltje over de tekening en m2 uitrekenen. Gelukkig hoef ik het NOOIT meer te doen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2020 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
@Ernemmer - thanks, deze?

(Nja, laat ook maar - als leek lijkt me dat moeilijk bruikbaar :))

[ Voor 27% gewijzigd door Kwakkel op 03-07-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Meestal krijg je zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zwLtsjckuLCFbVwE_cC54xIjyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCuiFE33gYtMWC4HGjXoaxVY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Dat is al veel leesbaarder - zoiets zoek ik dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:16:
Archicalc is de goedkoopste software voor zover ik weet.
https://webwinkel.bouwformatie.nl/view?art=247
Maar dat is iets wat de aannemer dus moet gebruiken om goede offertes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:26
@Ernemmer @Kwakkel
Wij kregen voor een renovatie van een kleine aanbouw al een gespecificeerde offerte met alle prijzen. Volgens mij gewoon in Excel gemaakt.

Zo ingewikkeld moet dat toch niet zijn? Een aannemer doet dat anno 2020 toch niet op een bierviltje?

[ Voor 4% gewijzigd door D-e-n op 03-07-2020 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 22:28
iWout schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:17:
Dank voor de reacties, betreft ook nog ex btw...

Voor haast 3000,- ex btw kan ik best paar keer heen en weer naar de stort rijden.

***members only***
Ik zie nu de offerte pas. Maar 244 euro voor 20 paal pikketjes? Is dat incl uitzetten? Wij durfde die dingen niet eens op de offerte te zetten. Die dingen kosten nog geen 27 cent per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
gumtree schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Ik zie nu de offerte pas. Maar 244 euro voor 20 paal pikketjes? Is dat incl uitzetten? Wij durfde die dingen niet eens op de offerte te zetten. Die dingen kosten nog geen 27 cent per stuk.
Ik heb al offertes voorbij zien komen met 30k aan kosten waarvan mijn vrouw zei: 'wordt dat gerekend? Dat verwacht je toch gewoon van de aannemer?', zoals 'opruimen bouwplaats'. Het is een bijzondere wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zoals ik een offerte van een aannemer ken staat alles er op, inclusief aanvullen toiletartikelen en woning aanvegen voor de oplevering
Alles staat er op, dan kan je ook niet steggelen over wat er wel en niet bij de prijs in zat.

Veel opdrachtgevers willen dit ook graag allemaal in de offerte hebben staan, dan weet je gewoon precies waar je wat voor betaald en krijg je later geen gezeik en je kan dan een stuk beter vergelijken tussen offertes.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 03-07-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
D-e-n schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:54:
@Ernemmer @Kwakkel
Wij kregen voor een renovatie van een kleine aanbouw al een gespecificeerde offerte met alle prijzen. Volgens mij gewoon in Excel gemaakt.

Zo ingewikkeld moet dat toch niet zijn? Een aannemer doet dat anno 2020 toch niet op een bierviltje?
Wellicht niet als je het krijgt :)
Maar, als je wilt gaan vergelijken, en iedereen heeft zijn eigen 'format' wordt het wel ingewikkeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Je zal nooit alles kunnen ondervangen natuurlijk :) Maar makkelijker wordt het volgens mij toch altijd wel hoor - de zaken zullen veel meer op eenzelfde manier worden weergegeven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Er zit altijd wel een klein beetje verschil in maar met NL-sfb zit toch het meeste wel goed. En al helemaal als er een goed bestek bij geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout
gumtree schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Volgens mij incl uitzetten, was allang blij dat die ene prijs niet klopte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
iWout schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Volgens mij incl uitzetten, was allang blij dat die ene prijs niet klopte.
Dan is het een hele nette prijs, wij rekende vroeger voor 20 paaltjes ongeveer een halve dag werk (indien in de buurt) ongeveer 600 euro ex incl tekenwerk.

Meestal was het uitzetten palenplan onderdeel van de hele maatvoering, dus ook grondwerk en stramien-maatvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
Wij hebben in deze prijsklasse gebouwd. Grond was 135K (321m2) en 2-kapper inderdaad rond de 250K. We zitten nu in het totaal op 490K maar dat is met een Veranda/tuinkamer van 12K die later geplaatst is en zonnepanelen a 6.5K.

Ook hebben we wat luxe zaken zoals inbouw rolluiken/screens en een gashaard. Daarnaast ook nergens op bezuinigd eigenlijk. Dus gelijk een goede keuken en badkamer en tuin :).

We hebben wel in 2015/2016 gebouwd dus toen was alles nog wat voordeliger (onze 2-kapper is bijv. 210m2 woonoppervlakte).

Edit: Dit zelfde huis kost nu trouwens 350K, een tweaker wilt namelijk precies hetzelfde huis (had wat vragen voor mij) en had dit gecheckt bij de aannemer.

[ Voor 6% gewijzigd door Road-runner83 op 05-07-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:43

evol

hello world

In onze huidige (project) woning hebben we in beide toiletten en in de badkamer een verlaagd plafond met daarin een KBSound setje (2 speakertjes + FM radio) die met het licht mee inschakelen. Super simpel, voor ons super effectief. Vrij snel na inschakelen van de verlichting klinkt de radio.

Nu zijn we bezig met plannen voor een nieuw huis. Dat zal gebouwd worden met breedplaten en we houden rekening met inbouwspots en evt. speakers. Geen verlaagd plafond.

Wat zou een goed alternatief zijn voor de huidige setup? Met uitfasering van FM en slechte binnen ontvangst van DAB+ neig ik zelf naar iets met lichte domotica. Via internet dan een radio zender streamen, of indien gewenst een eigen playlist op Spotify o.i.d.
Ik keek naar de speakers van Lithe audio die nu ook bijv. Fibaro ondersteuning hebben.

Hebben jullie nog andere ideeën over hoe zoiets 'eenvoudig' te bereiken?
Ik hoef geen compleet bedraad complex/duur domotica systeem. Blauwe draad overal heen lijkt me sowieso wel nuttig.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
evol schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:33:
In onze huidige (project) woning hebben we in beide toiletten en in de badkamer een verlaagd plafond met daarin een KBSound setje (2 speakertjes + FM radio) die met het licht mee inschakelen. Super simpel, voor ons super effectief. Vrij snel na inschakelen van de verlichting klinkt de radio.

Nu zijn we bezig met plannen voor een nieuw huis. Dat zal gebouwd worden met breedplaten en we houden rekening met inbouwspots en evt. speakers. Geen verlaagd plafond.

Wat zou een goed alternatief zijn voor de huidige setup? Met uitfasering van FM en slechte binnen ontvangst van DAB+ neig ik zelf naar iets met lichte domotica. Via internet dan een radio zender streamen, of indien gewenst een eigen playlist op Spotify o.i.d.
Ik keek naar de speakers van Lithe audio die nu ook bijv. Fibaro ondersteuning hebben.

Ik hoef geen compleet bedraad complex/duur domotica systeem. Blauwe draad overal heen lijkt me sowieso wel nuttig.
Ik zag deze inbouw radio's toevallig gisteren bij de Hornbach (in 🇦🇹) , kwam best knap geluid uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:47
Ook hier momenteel aan het bouwen (tweekapper en niet in een project) en deze kosten zijn niet heel gek hoor.
Week voor de bouwvak gaat de verdiepingsvloer erop dus we zijn al even onderweg.

Members only:

Mocht je meer specifieke info willen mag je ook altijd een pb sturen tenzij de rest het ook waardevolle informatie vind uiteraard, dan kan ik het ook hier delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 10:40
Even een hele domme vraag... maar als je zelf een tweekapper laat bouwen, is dan het idee dat je 1 van de 2 woningen na oplevering zelf gaat verkopen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:47
Requiem19 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 10:34:
Even een hele domme vraag... maar als je zelf een tweekapper laat bouwen, is dan het idee dat je 1 van de 2 woningen na oplevering zelf gaat verkopen? :)
Oh nee wij bouwen met een medebouwer, maar had het specifiek over ons deel van de twee kapper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iWout

Waarom niet een losse speaker van sonos. Tegenwoordig ook met spraakbediening, en te koppelen aan spotify. Voor relatief weinig geld ook makkelijk uit te breiden naar andere kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Kwakkel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:16:
wij hebben elkaar al een paar keer tegen gekomen op forums, aangezien we aan het zelfde traject (HSB bijna start) bezig zijn. (ook BE forums ;) )

Zoals ik al es zei, wij hebben nu voor dewaele gekozen maar wij hebben daar effectief wel een relatief complete Aannemingsovereenkomst gekregen.
Bezorg mij anders privé eens je adres en ik wil die gerust eens doorsturen bij interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:43

evol

hello world

iWout schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:03:
[...]

Waarom niet een losse speaker van sonos. Tegenwoordig ook met spraakbediening, en te koppelen aan spotify. Voor relatief weinig geld ook makkelijk uit te breiden naar andere kamers.
Inbouw is mooier, maar losse Sonos speaker zou eventueel ook kunnen. Maar dan om met het licht aan direct radio (voorkeur) of een playlist te spelen, moet ik sowieso iets met domotica doen?

De Gira inbouwradio valt terug op FM volgens mij. Ik betwijfel of de ontvangst in het nieuwe huis zo goed gaat zijn als nu in ons huidig huis. Plus dat FM ooit ophoudt...

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 19:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
evol schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:40:
[...]

Inbouw is mooier, maar losse Sonos speaker zou eventueel ook kunnen. Maar dan om met het licht aan direct radio (voorkeur) of een playlist te spelen, moet ik sowieso iets met domotica doen?

De Gira inbouwradio valt terug op FM volgens mij. Ik betwijfel of de ontvangst in het nieuwe huis zo goed gaat zijn als nu in ons huidig huis. Plus dat FM ooit ophoudt...
Beetje buiten de scope van dit topic, maar met een Sonos zou je iets van IFTTT moeten gebruiken in combinatie met een bewegingssensor of maybe een Hue-schakelaar, dat kun je niet zomaar met een normale schakelaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
.
Daniel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:14:
[...]

Beetje buiten de scope van dit topic, maar met een Sonos zou je iets van IFTTT moeten gebruiken in combinatie met een bewegingssensor of maybe een Hue-schakelaar, dat kun je niet zomaar met een normale schakelaar doen.
Je zou ook kunnen overwegen om een inbouw sonos speaker te gaan gebruiken, maar wellicht is dit buiten budget. Kosten 600 euro voor een paar. Ik denk voor een toilet zware overkill, maar mocht je uren in een badkamer vertoeven, dan is het wellicht een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Repi3 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:32:
[...]

wij hebben elkaar al een paar keer tegen gekomen op forums, aangezien we aan het zelfde traject (HSB bijna start) bezig zijn. (ook BE forums ;) )

Zoals ik al es zei, wij hebben nu voor dewaele gekozen maar wij hebben daar effectief wel een relatief complete Aannemingsovereenkomst gekregen.
Bezorg mij anders privé eens je adres en ik wil die gerust eens doorsturen bij interesse?
Dat is best mogelijk :D Ik probeer overal wat info los te peuteren O-) - en natuurlijk ook mijn gekregen info te delen zoals je kunt zien ;)
Ik stuur je zo meteen nog een DM - bedankt alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:27
Wij zijn ook bezig om ons te verdiepen voor op een stuk bouwgrond te gaan bouwen d.m.v. een 3e partij:

Nu staat hier in Zuid-limburg een stuk bouwgrond v.o.n. voor 166.200 euro

En zijn er verschillende Partijen:
1. Roweco bouw (tussen persoon met bijv. Varianthuis, wat is de toegevoegde waarde? extra overhead)
2. Brummelhuis (Duurder t.o.v. andere partijen, ik zie hem veel actief hier in het Zuiden)
3. Varianthuis (Ook vanwege dit topic en de negatieve reacties, niet mijn favoriet)
4. Selekthuis (valt af, bouwen niet lager dan Maasbracht.

Mijn favoriet lijkt in eerste instantie Brummelhuis, maar lijkt ook direct de duurste van deze partijen.

Wie heeft ervaring met deze partijen? moet ik nog ergens aan denken?

[ Voor 3% gewijzigd door DaYwaLkUr op 06-07-2020 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-05 19:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
JPruissen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 12:55:

Je zou ook kunnen overwegen om een inbouw sonos speaker te gaan gebruiken, maar wellicht is dit buiten budget. Kosten 600 euro voor een paar. Ik denk voor een toilet zware overkill, maar mocht je uren in een badkamer vertoeven, dan is het wellicht een optie.
Sonos inbouw is niet powered...daar moet je dan dus nog een amp aan hangen. Dan wordt het helemaal wat overdreven denk ik.

Busch Jaeger verkoopt een inbouwmodule die via wlan internetradio (TuneIn) kan afspelen. Er is ook een poort om hem remote aan/uit te zetten. Wellicht is dat wat voor je? https://new.abb.com/produ...2/8216-u-busch-radio-inet

Op Amazon.de vond ik een setje met twee speakers en kabel voor ongeveer 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 08:08
Daniel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:39:
Busch Jaeger verkoopt een inbouwmodule die via wlan internetradio (TuneIn) kan afspelen. Er is ook een poort om hem remote aan/uit te zetten. Wellicht is dat wat voor je? https://new.abb.com/produ...2/8216-u-busch-radio-inet
Ik heb de voorloper hiervan gehad zonder netwerk. FM en AUX-IN. Vond het niet geweldig. Een hoorbare brom en links/rechts leken gemixt waardoor er twee keer mono uit kwam. Leuk voor in de wachtkamer van de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 02:32
DaYwaLkUr schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:07:
Wij zijn ook bezig om ons te verdiepen voor op een stuk bouwgrond te gaan bouwen d.m.v. een 3e partij:

Nu staat hier in Zuid-limburg een stuk bouwgrond v.o.n. voor 166.200 euro

En zijn er verschillende Partijen:
1. Roweco bouw (tussen persoon met bijv. Varianthuis, wat is de toegevoegde waarde? extra overhead)
2. Brummelhuis (Duurder t.o.v. andere partijen, ik zie hem veel actief hier in het Zuiden)
3. Varianthuis (Ook vanwege dit topic en de negatieve reacties, niet mijn favoriet)
4. Selekthuis (valt af, bouwen niet lager dan Maasbracht.

Mijn favoriet lijkt in eerste instantie Brummelhuis, maar lijkt ook direct de duurste van deze partijen.

Wie heeft ervaring met deze partijen? moet ik nog ergens aan denken?
Wij vonden zelf de toegevoegde waarde van Roweco bouw relatief klein. Rob doet de verkoop, tekeningen, calculaties. Het bouwen gebeurt door Varianthuis. Daarentegen heeft Varianthuis geen mensen in dienst dus je krijgt met onderaannemers te maken. Als je Varianthuis overweegt zou ik wel even goed dit topic doorspitten, ik kwam op een interessante blog. Zij hebben een periode 40+ woningen per jaar gemaakt. Dit kwam de kwaliteit absoluut niet ten goede. Ik ben zelf nog naar een Varianthuis woning gereden en heb met de eigenaar gesproken. Hij heeft een hoop zelf moeten afmaken maar zou het uiteindelijk wel weer met Varianthuis doen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Na een lange poging om een nieuw koophuis te vinden, vervolgens focus op nieuwbouw deze week geconcludeerd dat wij te kritisch zijn.

Dan is er maar 1 oplossing: bouwen wat je in je hoofd hebt.

We hebben een architect gevonden die ons aanspreekt en die ook mogelijkheid biedt om het hele proces betrokken te zijn en die met enkele vaste aannemers werkt.

Deze week gaan wij verkennend met hem in gesprek. Onze wensenlijst is vrij lang, dus ik voorzie dat we daarin wel moeten schrappen:

- kavel 200-250k in NH
- vrijstaande woning
- traditionele bouw
- ruimte voor sportschool
- veel glas achterzijde
- warmtepomp / vloerverwarming elke verdieping / epc 0
- 160-180m2
- totaal budget 700-750k (incl grond en afwerking)

Type woningen dat ons aanspreekt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdNiUI2AZ8Ec9hSRmTIwx7LGWC4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bJU3m5Se8GRcTEe8o8f1gjSW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buABerGEhAhZMP4UzJDC4beDIJM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uZScurC2CYuAZf5ZPR4uA1yi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6zCc18i0WMkdnTM_TqgS2ndOmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgjaEzZeFbD8eRkTmPXi3q5W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht de feedback te krijgen dan we 300k tekort komen voor wat we willen :-). Maar je moet ergens beginnen.

Zijn er nog algemene tips qua proces? Websites die handig zijn om door te lezen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je architect je budget vraagt moet je minimaal twintig procent lager aangeven, dan past zijn ontwerp wel in je echte budget.

Handig stappenplan inclusief prijzen. https://www.martenontwerpt.nl/werkwijze/#stappenplan

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 06-07-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:28
Requiem19 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:43:
Na een lange poging om een nieuw koophuis te vinden, vervolgens focus op nieuwbouw deze week geconcludeerd dat wij te kritisch zijn.

We hebben een architect gevonden die ons aanspreekt en die ook mogelijkheid biedt om het hele proces betrokken te zijn en die met enkele vaste aannemers werkt.

Deze week gaan wij verkennend met hem in gesprek. Onze wensenlijst is vrij lang, dus ik voorzie dat we daarin wel moeten schrappen:

- kavel 200-250k in NH
- vrijstaande woning
- traditionele bouw
- veel glas achterzijde
- 160-180m2

Type woningen dat ons aanspreekt:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik verwacht de feedback te krijgen dan we 300k tekort komen voor wat we willen :-). Maar je moet ergens beginnen.

Zijn er nog algemene tips qua proces? Websites die handig zijn om door te lezen?
De eerste twee voorbeelden zijn toch echt totaal anders dan de laatste. Dat is een doorsnee vrijstaand huis uit de gemiddelde jaren 90 wijk. Die andere twee zijn veel moderner.
Zulke gekke eisen zie ik niet in je lijstje, dat is toch gewoon te vinden en dan eventueel vloerverwarming laten aanleggen? Die kavel voor 200-250k zal nog het lastigst zijn denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• battler
@Requiem19 Volgens mij is dat qua totaal budget wel haalbaar maar de kavel is inderdaad erg lastig. Het model is vrij standaard dus ik zou zeker overwegen om dit bij een modelbouwer aan te vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door battler op 07-07-2020 07:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:40

NDF82

Doomed Space Marine

@Requiem19 Ik denk niet dat het gaat lukken, met name het tweede voorbeeld niet. Veel dure details (alu ramen, zinken bekleding, riet) aan de buitenkant. En ik neem aan dat wanneer je de buitenkant mooi afwerkt, dat je dat aan de binnenkant ook doet.

Een standaard woning zoals het derde plaatje zal vast wel lukken.

Members only:

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Thanks all voor het meedenken.

De Architect heeft de volgende standaard begrotingen als indicatie op zijn website. Lijkt mij redelijk. Maar dan zie je dat je al snel aan de 770k zit. Dus zeker in het geval, zoals @NDF82 zegt, dat we voor luxere details / constructie gaan, zullen we snel hieraan toekomen is mijn verwachting.

Wij vinden bijv ook een hoge keuken heel vet, met doorkijkjes vanaf de 1e verdieping naar de keuken etc. Overigens zijn er wel wat kavels te koop in de gewenste prijsklasse, maar zo te zien moet je er wel echt snel bij zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t49zW6LNLhK9Wb9ConQA9FQ7dPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atB51DIH9ZgdezSeaTzSVp6g.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:31
Requiem19 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:16:
Thanks all voor het meedenken.

De Architect heeft de volgende standaard begrotingen als indicatie op zijn website. Lijkt mij redelijk. Maar dan zie je dat je al snel aan de 770k zit. Dus zeker in het geval, zoals @NDF82 zegt, dat we voor luxere details / constructie gaan, zullen we snel hieraan toekomen is mijn verwachting.

Wij vinden bijv ook een hoge keuken heel vet, met doorkijkjes vanaf de 1e verdieping naar de keuken etc. Overigens zijn er wel wat kavels te koop in de gewenste prijsklasse, maar zo te zien moet je er wel echt snel bij zijn...

[Afbeelding]
Blijf me verbazen over de prijzen van 600 euro/m. Dat is gewoon een verdubbeling van de bouwkosten in 2015/2016. Je zou bijna denken om je om te laten scholen naar aannemer, het is dat ik twee linker handen heb :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
SquareOne schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Blijf me verbazen over de prijzen van 600 euro/m. Dat is gewoon een verdubbeling van de bouwkosten in 2015/2016. Je zou bijna denken om je om te laten scholen naar aannemer, het is dat ik twee linker handen heb :*) .
Komt dat dan doordat de bouwers toen dingen op/onder kostprijs deden om maar aan het werk te blijven en het nu rammend druk hebben?

Ik vind het niet erg om een stevige prijs te betalen, maar ik wil dan ook wel echt topkwaliteit.

Dat is een beetje onze zorg in dit proces. Dat we onze hele portemonnee legen, maar toch maar de helft voor elkaar krijgen dat we voor ogen hebben. Dan zou je weer kunnen gaan bezuinigen door zelf dichter op het bouwproces te zitten, maar dat kost ook weer extra tijd (en stress).

Je zou denken dat als je 'zoveel geld' te besteden hebt je gewoon of een top huis moet kunnen kopen of een fantastisch huis moet kunnen laten bouwen. Maar de realiteit is volgens mij dat 750k in de huizenwereld vrij normaal begint te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
Requiem19 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:25:
[...]

Komt dat dan doordat de bouwers toen dingen op/onder kostprijs deden om maar aan het werk te blijven en het nu rammend druk hebben?

Ik vind het niet erg om een stevige prijs te betalen, maar ik wil dan ook wel echt topkwaliteit.
Voor een deel komt dit volgens mij ook door de alsmaar stijgende prijzen van de bouwstoffen. Wij hebben bijvoorbeeld de breedplaatvloer en een grote hoeveelheid beton al besteld nog voordat we uberhaupt de kavel gekocht hadden (en uberhaupt de financiering rond hadden :P ) om gebruik te kunnen maken van het 2018 prijspeil (we gingen vanaf maart 2019 bouwen, bouw afgerond in december 2019). Scheelde zo'n 7% aan prijsstijging.

Wij hebben erg veel zelf gedaan (o.a. al het installatiewerk) en we zitten op zo'n 450 euro/m3 incl BTW. Dat is inclusief badkamer, toiletten en vloeren, maar nog zonder kavel (209K), keuken (24K) en verven (4K). Ons huis + aparte schuur hebben een inhoud van zo'n 900m3. Eerlijk gezegd viel het mij ook tegen aan het begin hoeveel geld het eigenlijk kost, moet je nagaan als je nu nog moet bouwen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Moet je nagaan als je nu een huis moet kopen op de markt, die is gewoon vrolijk doorgestegen ondanks Corona.

Als je een winnend bod wilt hebben betaal je echt de absolute hoofdprijs en dan heb je vaak geen energiezuinig / toekomstbestendige woning.

Met zelf bouwen heb je de prijzen / keuzes in ieder geval zelf enigszins in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het was voor ons weer een apart weekend.

Vorige week een email gehad van de verkoopmakelaar(kavel) met de vraag voor een status update. Ik gereageerd dat de communicatie tussen de twee makelaars moet lopen, die zijn daar tenslotte voor. Mijn makelaar heeft verzuimd te reageren en plots was daar zaterdagavond een ingebrekestelling wegens niet voldoen aan het contract. In het contract staat namelijk dat wij binnen 6 maanden een status update moeten geven en de bouwvergunning aangevraagd moeten hebben. Ondertussen is de grond nog niet bouwrijp dus voel ik er ook nog weinig voor om de grond te laten passeren. Makelaar gaat nu uitzoeken hoe het juridisch zit.
Doordat we er relatief lang overdoen hebben we een een beetje geluk met het dalen van de hypotheekrente en dat de huidige woning ~15% meer waard is geworden (aldus hypotheekadviseur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
battler schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:11:
Het was voor ons weer een apart weekend.

Vorige week een email gehad van de verkoopmakelaar(kavel) met de vraag voor een status update. Ik gereageerd dat de communicatie tussen de twee makelaars moet lopen, die zijn daar tenslotte voor. Mijn makelaar heeft verzuimd te reageren en plots was daar zaterdagavond een ingebrekestelling wegens niet voldoen aan het contract. In het contract staat namelijk dat wij binnen 6 maanden een status update moeten geven en de bouwvergunning aangevraagd moeten hebben. Ondertussen is de grond nog niet bouwrijp dus voel ik er ook nog weinig voor om de grond te laten passeren. Makelaar gaat nu uitzoeken hoe het juridisch zit.
Doordat we er relatief lang overdoen hebben we een een beetje geluk met het dalen van de hypotheekrente en dat de huidige woning ~15% meer waard is geworden (aldus hypotheekadviseur).
Wauw, dan zit de verkoper wel strak in de race :/ Is het een gemeente die de kavel verkoopt? En heb je al wel de bouwvergunning aangevraagd?

De kavels rondom ons huis liepen ook wat vertraging op in het proces (verkoop door gemeente), maar dat was uiteindelijk geen groot probleem geloof ik. Wel heeft de gemeente per 1 januari de prijzen met 12% verhoogd; degenen die toen binnen de contractuele termijn nog geen bouwvergunning hadden aangevraagd en de overdracht van de kavel nog niet hadden afgerond kregen netjes de verhoging voor hun kiezen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Verkoopmakelaar heeft waarschijnlijk een dubbele agenda. Wellicht dat er andere kopers zijn? Is de locatie gewild?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
SquareOne schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Misschien iets voor mij dan, ik bouw ons huis voor ong 400 eur/m. Zou een lekkere winst kunnen maken! :D

(en dat is incl. alles, keuken, badkamer, architect, verguningen etc)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 07-07-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:23
stefijn schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Misschien iets voor mij dan, ik bouw ons huis voor ong 400 eur/m. Zou een lekkere winst kunnen maken! :D

(en dat is incl. alles, keuken, badkamer, architect, verguningen etc)
In jouw tempo? :P Als je maar 1 huis per 2 jaar bouwt, heb je een grotere marge nodig ;)

O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 07-07-2020 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefke
Nee hoor, dan zou ik behoorlijk verdienen, 80-100k per jaar? (aangezien een huis van 700 kub zo'n 500k kost gezien het staatje boven, ik bouw het voor iets meer dan de helft)

Ik vind dat wij het niet slecht doen qua bouwtijd gezien het feit dat ik nagenoeg alles zelf doe (en dat ik nog nooit zoiets gedaan heb). Over 2-3 maanden wonen wij in het huis, dan heeft het zo'n 15-16 maanden geduurd. Imho niet slecht voor een huis van 700m3
Dat het hele project zoveel langer duurt is te wijten aan de SIP leverancier. Het had al 10 maanden klaar kunnen zijn.

edit: vandaag wordt onze verreiker opgehaald :) dat was een goede aankoop _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 07-07-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:40

NDF82

Doomed Space Marine

@stefijn Qua inkomsten zou ik gewoon in de automatisering blijven werken ;-)

Daarnaast gaat de vergelijking ook behoorlijk scheef door ander materiaal gebruik. Wat ook weer andere werk wijzes vereist met bijbehorende kosten plaatjes.

Maar... Respect hoor, voor wat je hebt bereikt _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door NDF82 op 07-07-2020 12:57 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Klopt, ik maak het ook iets te zwart/wit ;) anyway, binnen schiet het nu redelijk op.

Ons hoge plafond is afgewerkt (er moet nog wel verlichting en WTW buizen werk onder). Donderdag ga ik onze gevlinderde betonvloer schoonmaken.... De dampdoorlatende stucloper die er op gelegd is laat over de hele vloer lijm achter (en restanten stucloper) :( Schoonmaakkosten worden door de leverancier vergoed.
Dan kan volgende week de transparante coating aangebracht worden, daarna kan het sanitair erin en de keuken. Zal weer eens een update doen over enkele weken.

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 07-07-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:43:

- kavel 200-250k in NH
- vrijstaande woning
- traditionele bouw
- veel glas achterzijde
- 160-180m2

Type woningen dat ons aanspreekt:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben wel erg benieuwd. Wij hebben net 2-onder-1 project gekocht, maar door een nogal flinke stijging qua inkomsten toch alvast een beetje aan het kijken voor over een jaar of 3-4 haha. Altijd een droom gehad om een huis naar eigen ontwerp te bouwen, de woningen die jij laat zien (vooral de eerste) spreekt ons erg aan.

Je kan natuurlijk altijd nog naar de standaard prefab bouwers gaan? VDM, Selekthuis, etc. Met beide van deze hebben vrienden/famillie van mij ervaring. Selekthuis moest iets vaker terugkomen, maar is wel echt een gaaf huis geworden. Basis van huis is geloof ik 8 x 13, totale kosten incl afwerking, dikke vide, betonnenvloer voor zolder was iets van 5ton, incl grond van 130k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Scr33x0r schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:45:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd. Wij hebben net 2-onder-1 project gekocht, maar door een nogal flinke stijging qua inkomsten toch alvast een beetje aan het kijken voor over een jaar of 3-4 haha. Altijd een droom gehad om een huis naar eigen ontwerp te bouwen, de woningen die jij laat zien (vooral de eerste) spreekt ons erg aan.

Je kan natuurlijk altijd nog naar de standaard prefab bouwers gaan? VDM, Selekthuis, etc. Met beide van deze hebben vrienden/famillie van mij ervaring. Selekthuis moest iets vaker terugkomen, maar is wel echt een gaaf huis geworden. Basis van huis is geloof ik 8 x 13, totale kosten incl afwerking, dikke vide, betonnenvloer voor zolder was iets van 5ton, incl grond van 130k.
Thanks, ik vind het voor mezelf ook wel interessant om af en toe even een update in dit topic te plaatsen.

Ik heb ook kort gekeken naar catalogusbouw. Als ik de reacties oa in dit topic lees, heb ik het idee dat (veel) custimization bij catalogusbouw lastig is, terwijl wij juist die flexibiliteit willen hebben.

Ik zou bijv graag een dedicated sportschool van 40m2 met een redelijk hoog dak aan mn huis willen vastbouwen :).

Als ik zo de (geschatte) prijzen bekijk, lijkt catalogusbouw mij overigens wel relatief goedkoper. Dus misschien moeten we toch eens langs bij zo'n bedrijf om wat modelwoningen te bekijken en te bespreken welke bespoke oplossingen er mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Requiem19 waarom noem je het een sportschool? Wil je daar les gaan geven of bedoel je gewoon een sportruimte voor jezelf?

Dat soort ruimtes met afwijkende hoogtes zullen een leuk prijskaartje hebben. Nog los van de kostbare M2's afhankelijk van de regio waar je zit.

@Scr33x0r een dergelijke bouw aangaan om te iets nieuws te bouwen na 3 a 4 jaar is wel een redelijke gok. Verkijk je ook niet op alles custom willen. Zodra je wensen specifieker en unieker worden gaat de prijs ook omhoog. Enige fijne vind ik ten opzichte van m'n vorige projectbouw woning dat relatief simpele zaken als een badkamertegel nu niet de hoofdprijs kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:37:
@Scr33x0r een dergelijke bouw aangaan om te iets nieuws te bouwen na 3 a 4 jaar is wel een redelijke gok. Verkijk je ook niet op alles custom willen. Zodra je wensen specifieker en unieker worden gaat de prijs ook omhoog. Enige fijne vind ik ten opzichte van m'n vorige projectbouw woning dat relatief simpele zaken als een badkamertegel nu niet de hoofdprijs kost.
Och ik ga nu nog niks aan, maar ik volg het topic wel al tijdje. Maar over een jaar of 3-4 wil ik, afhankelijk van hoe alles loopt, misschien wel iets nieuws. Anders blijven we lekker in onze 2-onder-1 kap.

[ Voor 16% gewijzigd door Scr33x0r op 07-07-2020 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@Anoniem: 224360 Sportruimte voor onszelf inderdaad. Bedoel dat we niet een rommel schuurtje willen met paar gewichten, maar eigenlijk een mini crossfit box voor onszelf.

Ik zie gewoon een ruime garage voor me zonder plafond, zodat je ook wat hoogte hebt dmv schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 28-05 15:05
Mag ik vragen of die 250.000 voor het complete bouwwerk is of voor 1 helft van een twee-onder-1-kapper?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
CrashOne schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:49:
Verkoopmakelaar heeft waarschijnlijk een dubbele agenda. Wellicht dat er andere kopers zijn? Is de locatie gewild?
Hij moet van de grond af vanwege belastingtechnische redenen. De locatie is waarschijnlijk wel gewild (Delft/Rijswijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Rockster schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:21:
[...]

Wauw, dan zit de verkoper wel strak in de race :/ Is het een gemeente die de kavel verkoopt? En heb je al wel de bouwvergunning aangevraagd?

De kavels rondom ons huis liepen ook wat vertraging op in het proces (verkoop door gemeente), maar dat was uiteindelijk geen groot probleem geloof ik. Wel heeft de gemeente per 1 januari de prijzen met 12% verhoogd; degenen die toen binnen de contractuele termijn nog geen bouwvergunning hadden aangevraagd en de overdracht van de kavel nog niet hadden afgerond kregen netjes de verhoging voor hun kiezen :o
Verkoper is particulier, beetje gek :) Had de gemeente van te voren wel aangekondigd dat de 12% er aan zat te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
NoepZor schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Mag ik vragen of die 250.000 voor het complete bouwwerk is of voor 1 helft van een twee-onder-1-kapper?
Dat is voor 1 helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
battler schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:59:
[...]

Verkoper is particulier, beetje gek :) Had de gemeente van te voren wel aangekondigd dat de 12% er aan zat te komen?
Volgens mij werd het wel van te voren aangekondigd, maar als je al enigszins gevorderd bent in het hele proces is het wel wat zuur natuurlijk. Uiteindelijk waren wij ruim op tijd, maar het blijft gek dat de kleinere kavels nu duurder zijn dan die van ons :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
NoepZor schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Voor 1 helft, en zonder keuken. En zoals je kunt lezen komt er nog heel veel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Onze aannemer kan plots volgende week al beginnen met het grondwerk. Nu vragen wij ons af wie gaat bepalen waar het huis precies komt te staan. De gemeente komt vooraf nog eenmalig het kavel uitzetten. Onze aannemer zegt dat we nog een landmeter moeten zoeken om uit te meten waar het huis moet komen te staan. Doet de gemeente dat niet op basis van de afgegeven vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
EdwinV schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:10:
Onze aannemer kan plots volgende week al beginnen met het grondwerk. Nu vragen wij ons af wie gaat bepalen waar het huis precies komt te staan. De gemeente komt vooraf nog eenmalig het kavel uitzetten. Onze aannemer zegt dat we nog een landmeter moeten zoeken om uit te meten waar het huis moet komen te staan. Doet de gemeente dat niet op basis van de afgegeven vergunning?
De gemeente zet de kavel en de gevellijn uit, de rest zal je zelf moeten doen.

Meestal zit dit bij de offerte van de aannemer in, maar als het er niet op staat zal je iemand moeten inhuren om je gebouw te maatvoeren.
Beter laat je de aannemer iemand inhuren, dan ligt de verantwoordelijkheid bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
Kavel uitzetten heeft de gemeente niet echt wat mee te maken, maar de grenzen van het bouwwerk wel. Dat is waarom de gemeente als het goed is de grenzen van het bouwwerk uitzet. Kavel wordt in de regel uitgezet door de verkoper en zo niet, door het kadaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 10:11
Over het algemeen zet de gemeente niets uit, maar controleren ze of het goed is uitgezet.

Bij ons heeft de aannemer het uitgezet of een onder aannemer van hem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Hangt een beetje van de gemeente af, ik werkte vroeger voor een gemeente en heb mij o.a. bezig gehouden met het uitzetten. Wij gaven afhankelijk van de kavel 2 of 3 punten van de roolijn mee, deze staat ook in het bestemmingsplan en is de voorste lijn van het bouwvlak.

Op die lijn mocht je bij ons conform te regels van het bestemmingsplan schuiven wat je wil. Alleen met de kanttekening dat wij niet verantwoordelijk zijn voor kavelgrenzen. Deze taak ligt nog steeds bij het Kadaster. Was het bijvoorbeeld een megakavel dan was dat niet zo'n probleem maar bij de kleine inbreidingsplannetjes vaak wel.

In oude stadsgebieden en buitengebieden zijn digitale grenzen vaak erg onnauwkeurig. Omdat goed uit te zoeken heb je veldwerken en tijd nodig.

Voordat ik bij de gemeente terecht kwam en nog voor een ingenieursbureau werkte, werden we of door een gemeente ingehuurd om de rooilijn aan te geven. Of we werden door een aannemer ingehuurd om de roolijn in samenspraak met de gemeente te bepalen en dan deden we vervolgens in overleg met de aannemer en eventuele bewoners de volledig maatvoering, (van ontgraving, tot palenplan en stramienmaatvoering)
Grolsch schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:53:
Over het algemeen zet de gemeente niets uit, maar controleren ze of het goed is uitgezet.

Bij ons heeft de aannemer het uitgezet of een onder aannemer van hem.
Controleren deden we pas als alles klaar was t.b.v. BGT en BAG. vooral door het vergunningsvrij aanbouwen van garages, erkers, en uitbouwen is dat amper te controleren voor de bouw. De enige controle tijdens de bouw krijg je van bouw- en woningtoezicht. Meestal tijdens de voorbereiding van het betonvlechtwerk van je fundering.

[ Voor 15% gewijzigd door gumtree op 08-07-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

StevenK schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Kavel uitzetten heeft de gemeente niet echt wat mee te maken, maar de grenzen van het bouwwerk wel. Dat is waarom de gemeente als het goed is de grenzen van het bouwwerk uitzet. Kavel wordt in de regel uitgezet door de verkoper en zo niet, door het kadaster.
Wat @Grolsch zegt ben ik ook gewend. Waarom zou de gemeente aansprakelijk riskeren voor dergelijk werk als ze op papier de plek heeft goedgekeurd en daar enkel op hoeft te controleren?

De gemeente heeft wel met meer zaken te maken voortvloeiend uit de vergunning, maar komt dat echt niet voor je doen. Ze komen wel lastig doen over punten als dat nodig is (of je een vervelende ambtenaar treft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Nu online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:44:
[...]

Wat @Grolsch zegt ben ik ook gewend. Waarom zou de gemeente aansprakelijk riskeren voor dergelijk werk als ze op papier de plek heeft goedgekeurd en daar enkel op hoeft te controleren?
Waar ik ga bouwen wordt het wel door de gemeente uitgezet (n=1, assumption is the mother of all fuckups). Maar misschien is dat wel omdat ik in een plangebied bouw waar de beperkingen juist ten aanzien van bouwvlak en volume best strikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 10:11
Wie fysiek de paaltjes bij ons geslagen heeft weet ik niet, ik was er niet bij.

Vanuit het oogpunt van de opdrachtgever (wij dus) regelde de aannemer het, en ik begreep destijds van de aannemer dat hij de gemeente heeft uitgenodigd om de rooilijn te bepalen, en dat er iemand geweest was van de gemeente om het goed te keuren.

Als het op (fysieke) arbeid aankomt is de gemiddelde ambtenaar nu eenmaal niet de hardste werker :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Het zou natuurlijk te zot voor woorden zijn dat de gemeenschap betaalt voor het uitzetten van een woning.
De gemeente bepaalt inderdaad (als je geluk hebt) de rooilijn en/of de voorste bouwlijn. Als je pech hebt, controleren ze alleen.
Dus, de beste tip is inderdaad je aannemer vragen dat te doen of te organiseren.
Leuker is natuurlijk om het zelf te doen :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Rtificial schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:22:
Het zou natuurlijk te zot voor woorden zijn dat de gemeenschap betaalt voor het uitzetten van een woning.
De gemeente bepaalt inderdaad (als je geluk hebt) de rooilijn en/of de voorste bouwlijn. Als je pech hebt, controleren ze alleen.
Dus, de beste tip is inderdaad je aannemer vragen dat te doen of te organiseren.
Leuker is natuurlijk om het zelf te doen :)
Je betaald toch leges voor je vergunning omgevingswet (=Bouwvergunning) en die zijn niet misselijk daar maar de gemeente dan best wat voor doen :9

Alleen wij hadden de regel dat we maar 1 x langs komen. Bij de tweede keer kreeg je alleen de GPS coordinaten en kun je het dus zelf oplossen.
Grolsch schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:01:

Als het op (fysieke) arbeid aankomt is de gemiddelde ambtenaar nu eenmaal niet de hardste werker :+
En bedankt :+

[ Voor 13% gewijzigd door gumtree op 09-07-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

gumtree schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:25:
[...]

Je betaald toch leges voor je vergunning omgevingswet (=Bouwvergunning) en die zijn niet misselijk daar maar de gemeente dan best wat voor doen :9

Alleen wij hadden de regel dat we maar 1 x langs komen. Bij de tweede keer kreeg je alleen de GPS coordinaten en kun je het dus zelf oplossen.

[...]

En bedankt :+
Die leges zouden natuurlijk kostendekkend moeten zijn voor al het administratieve werk rondom een vergunningsverlening. Nu kan het best dat jouw gemeente hier mee kosten mee dekt, maar de aansprakelijkheid voor meetfouten zou ik als gemeente toch niet graag willen lopen. Die aansprakelijkheid lijkt me dan weer niet rechtstreeks in het belang van de inwoners ;-)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Rtificial schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:28:
[...]

Die leges zouden natuurlijk kostendekkend moeten zijn voor al het administratieve werk rondom een vergunningsverlening. Nu kan het best dat jouw gemeente hier mee kosten mee dekt, maar de aansprakelijkheid voor meetfouten zou ik als gemeente toch niet graag willen lopen. Die aansprakelijkheid lijkt me dan weer niet rechtstreeks in het belang van de inwoners ;-)
Als we het over de uitzet risico\s hebben check dan ook even de voorwaarden van je aannemer. Wij hadden bij het ingenieursbureau in de algemene voorwaarden staan dat onze aansprakelijkheid voor meetfouten nooit meer dan 100% van het deelfactuurbedrag kon zijn. Dus ik vraag mij af op wie de kosten dan verhaald gaan worden.

Voorbeeldje: Het uitzetten van een palenplannetje met 20 paaltjes kostte ongeveer 500 a 600 euro, stel dat er één heipaal verkeerd is uitgezet en de heistelling + nieuwe heipaal moet opnieuw worden geleverd en geslagen dan zijn deze kosten vele malen hoger dan wat het uitzetten heeft gekost.

Het werk van een maatvoerder/uitzetter bestaat voor 50% uit uitzetten en 50% uit controleren controleren en nog eens controleren. (lang leve Pythagoras)
Pagina: 1 ... 140 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic