Snap de combinatie rechttoe rechtaan huis met rieten kap niet.
Je moet meer aan 2350/m2 denken.
Als je m3 prijs wil hanteren, moet je meer aan 600/m3 denken. Riet is duur, stuccen ook. veel glas ook en constructie is niet eenvoudig (2e voorbeeld).
Als je m3 prijs wil hanteren, moet je meer aan 600/m3 denken. Riet is duur, stuccen ook. veel glas ook en constructie is niet eenvoudig (2e voorbeeld).
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Anoniem: 224360
Lees dit topic en ga eens daadwerkelijk prijzen opvragen en maak een overzicht van alle kosten. Dan ga je van een koude kermis terugkomen als je iets dergelijks goedkoop meent te kunnen bouwen. Genoeg voorbeelden hier dat goedkoper bouwen ook kan, maar dan kom je zelf veel aan het doen of moet je kleiner en simpel bouwen. Niet de doorsnee zelfbouw en al helemaal niet de luxe variant.MagniArtistique schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:17:
[...]
De meeste partijen hebben het over een m2 prijs. Bij 'zeer luxe' afwerking is dat zo'n 1750 per m2. Bij een huis van 200m2 zou je dan uitkomen op zon 350.000 euro. Nu snap ik dat riet dekken wat duurder is dan dat, maar 5 ton voor een vrij eenvoudig ontwerp met als enige uitzondering een rieten dak en een wit gestuckte pui maakt toch geen 1.5 ton verschil?
Ik bedoelde juist het tweede voorbeeld, een enorme kap gedragen door een glasconstructie. Toen wij begonnen aan deze exercitie hadden we onszelf een budget gesteld van 450.000 euro voor het huis (dus zonder leges, dubbele lasten, keuken, wandafwerking, vloeren etc.). Ik kwam dit huis tegen en was op slag verliefd, dit moest het worden:MagniArtistique schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:54:
[...]
Nee check, daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar dat 2e voorbeeld?
:strip_exif()/f/image/zFdKr9aHikmdOyJmL72PH1Fq.jpg?f=fotoalbum_large)
Het werd al heel snel duidelijk dat we dat nooit zouden kunnen betalen.
We bouwen nu dit, voor 500.000 euro
:strip_exif()/f/image/RdnQh53tkfSZcJaDGftGJruU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook bij de catalogusbouwers kwamen we niet veel goedkoper uit als we een beetje moesten sleutelen aan de standaardontwerpen om het naar onze zin te krijgen.
Dat soort details kunnen een woning plots duur maken ja: een groot overstek waar dan een speciale constructie voor moet komen en in dit geval dus vooral ook het feit dat er iets van een spantconstructie moet komen boven je glazen pui. Want die gaat je dak niet dragen.MagniArtistique schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Doet dat zoveel ja? Ik hoef niet echt een overstek (wel mooi! Wellicht verkeerd voorbeeld gepakt) maar met een recht toe, recht aan bouw zit je er ook overheen?
Ik heb heel veel relatief simpele rechthoekige gebouwen qua kosten om zeep geholpen zien worden door allerlei overstekken, grote overspanningen of erkers op moeilijke plaatsen. Maar goed, je bent nog ruim op tijd om op dat soort zaken te letten
Zoiets?MagniArtistique schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:48:
Zijn er ook mensen die bezig zijn met de bouw van een moderne rietgedekte (semi) villa?
Wij zijn aan het oriënteren en wordt maar niet wijzer over de prijzen per m2/m3 voor de bouw.
De ene partij bouwt een 200m2 bungalow voor 3.5 ton met houten gevelbekleding, de andere partij vraagt 4 ton voor een prefab twee onder een kapper met foeilelijke stenen.
https://thecitadelcompany...-buitengebied-Heino_1.jpg
https://iboc.nl/wp-conten...tuct_zwarte_spanten_5.jpg
Zoiets als dit zeg maar. Ik snap dat een groot deel in het (binnen) afwerkingsniveau zit maar dit moet toch te doen zijn voor rond de 4? Iemand met ervaringen?
:strip_exif()/f/image/Cf2qLlrTdGw3ZCnxHUd9clpg.jpg?f=fotoalbum_large)
Met gestrekt been.
Dat lijkt me een eigen foto, ervaringsdeskundige?
Alles wat tussen mijn voorbeelden en dit in zit inderdaad.
Standaard kap zonder overstek mag van mij ook.
Wat was je ervoor kwijt? Lijkt me zon 200m2?
https://encrypted-tbn0.gs...ulOlIKfxDtCDb-Fw&usqp=CAUMeTooPV schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:50:
Snap de combinatie rechttoe rechtaan huis met rieten kap niet.
Zoiets (dus geen gekke dingen, erkers, oversteken, etc.)
Ook mooi! Je oorspronkelijke idee lijkt mij als leek dan weer niet eens zo ingewikkeld? Waarom is een erker zo duur als hij niet deels dragend is? Lijkt me een relatief 'standaard' ontwerp. Kan toch gewoon aangebouwd worden?We bouwen nu dit, voor 500.000 euro:
[Afbeelding]
Ook bij de catalogusbouwers kwamen we niet veel goedkoper uit als we een beetje moesten sleutelen aan de standaardontwerpen om het naar onze zin te krijgen.
Qua budget komen we denk ik wel weg (4 tot overwaarde, 5 ton lenen, eventueel 50/50) kom je op zo'n 9 ton. Grond kost hier gelukkig maar 275-350 m2 dus daar ben ik voor 3 mee klaar.
Zal ook wel de tijd zijn denk ik.. Kunnen nu vragen wat ze willen. Als ik zie wat hier in de buurt staat en waarvoor het verkocht wordt (8-9 ton, 900 tot 1200m met zwembad en 225 woonoppervlak) en er vanuit gaan dat dat allemaal 5 jaar geleden gebouwd is dan kan dat bijna niet anders.
Het lijkt hier net te lukken voor je budget. Maar let op dat dit allemaal standaard is, loopt zoals ik het leest hard op. https://groothuisbouw.nl/bbMagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:40:
[...]
https://encrypted-tbn0.gs...ulOlIKfxDtCDb-Fw&usqp=CAU
Zoiets (dus geen gekke dingen, erkers, oversteken, etc.)
Kon daar wat configgen voor 400k, krijg je ongeveer 744m3 voor. Dat is weer ongeveer richtprijs van 537/m3.
[ Voor 11% gewijzigd door xoror op 29-06-2020 09:53 ]
Die ken ik inderdaad. Ik denk dat ik alle configurators wel gehad heb inmiddels. Maar dit blijft een beetje shady, Komt nog 20% kosten bij (leges, architecten, etc.), ieder stopcontact kost je 150 euro extra, etc.xoror schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:51:
[...]
Het lijkt hier net te lukken voor je budget. Maar let op dat dit allemaal standaard is, loopt zoals ik het leest hard op. https://groothuisbouw.nl/bb
Kon daar wat configgen voor 400k, krijg je ongeveer 744m3 voor. Dat is weer ongeveer richtprijs van 537/m3.
Waarom zijn er niet gewoon partijen die zeggen: Dit hebben we opgeleverd (met plaatjes) en dit heeft het totaal gekost. Dat is wat iemand die oriënteert wil weten lijkt me. Tevens de reden dat ik dus uiteindelijk hier uitkwam met de vraag:. Wat heb je gebouwd en wat kostte dat
Omdat het appels met peren vergelijken is. Wat valt er allemaal onder deze prijs? Ga je casco vermelden? Maar wat als er H+++ glas in zit? Luchtdichtheid hoog is? Voorbereidingen voor x? Mate van afwerking, gebruikte materialen. Lijkt makkelijk, maar dat is het dus niet.
En omdat juist iedereen met "zelfbouw" dus zijn eigen wensen erin verwerkt is dat extreem lastig.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Die ken ik inderdaad. Ik denk dat ik alle configurators wel gehad heb inmiddels. Maar dit blijft een beetje shady, Komt nog 20% kosten bij (leges, architecten, etc.), ieder stopcontact kost je 150 euro extra, etc.
Waarom zijn er niet gewoon partijen die zeggen: Dit hebben we opgeleverd (met plaatjes) en dit heeft het totaal gekost. Dat is wat iemand die oriënteert wil weten lijkt me. Tevens de reden dat ik dus uiteindelijk hier uitkwam met de vraag:. Wat heb je gebouwd en wat kostte dat
Elk detail is van invloed op de prijs en die zie je niet altijd aan de buitenkant op een foto.
Je moet voor jezelf duidelijk maken wat je nu precies zoekt, met welke materialen je wilt werken, kap type, erkers, uitbouwen, inhoud, details constructie, materialen etc. etc.
Tenzij je catalogusbouw neemt en op de basis wilt vergelijken dan kan dat wellicht maar meer ook niet lijkt mij.
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2020 10:16 ]
@MagniArtistique Nou ik gaf je 2 vuistregels. Wij hebben een redelijke afwerkniveau en daar kom je op 2350/m2 voor traditioneel bouw en wat duurdere materialen (alu kozijnen, tripple glas, keramische blokken ipv kalkzandsteen, gevel stucwerk, lastige constructie met veel staal, breedplaat vloeren, wtw, verlichting meegestort etc). @Daniel kwam ook op vergelijkbare m2 prijs uit.
Voor m3 kom ik ongeveer op 550/m3 incl, maar ik heb prijspeil van 2019. Ik denk dat het nu wat duurder is.
Voor m3 kom ik ongeveer op 550/m3 incl, maar ik heb prijspeil van 2019. Ik denk dat het nu wat duurder is.
Je mag best weten wat ik ervoor kwijt was, maar wat wil je ermee? De rieten kap is wel iets duurder dan pannen, maar het maakt niet de prijs van een woning. Dat zit ook in heel veel andere dingen.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Dat lijkt me een eigen foto, ervaringsdeskundige?
Alles wat tussen mijn voorbeelden en dit in zit inderdaad.
Standaard kap zonder overstek mag van mij ook.
Wat was je ervoor kwijt? Lijkt me zon 200m2?
Met gestrekt been.
Erkers en overstekken zijn duur in de m2 meter prijs je hebt in verhouding veel meuk nodig zonder dat de m2 toenemen en dus gaat de m2 prijs omhoog.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Ook mooi! Je oorspronkelijke idee lijkt mij als leek dan weer niet eens zo ingewikkeld? Waarom is een erker zo duur als hij niet deels dragend is? Lijkt me een relatief 'standaard' ontwerp. Kan toch gewoon aangebouwd worden?
extra stukjes gevel (in de meeste gevallen glas vaak ook een extra constructie (in iedergeval meer fundering) maar in veel gevallen ook een balk o.i.d in het geval van een erker.
In de meeste gevallen kan je een klein stukje overstek hebben zonder extreem veel extra kosten, dan kan het overstek gerealiseerd worden met de standaard oplossingen van de dak fabrikant, maar het voegt natuurlijk wel m2 dak toe en dus wel extra kosten voor dakpannen e.d.
Verdiepingshoog glas is duurder doordat je dan extra eisen hebt vanwegen de veiligheid (gelaagd glas)
je hebt vaak in verhouding ook meer glas en vooral zwaarder glas wat het plaatsen weer duurder maakt,
(behalve meer apparatuur en mensen ook meer risico)
Een rietenkap heeft in veel gevallen extra overstekken omdat er geen dakgoot is zo blijft het water van de gevel en wordt die niet nat/groen. en dus ook weer extra m2 dak en dus kosten, zonder dat de m2 woning toenoemen.
Vriend van mij heeft ook met riet gebouwd (hij woont er nu twee maand), maar was maar € 5000 meer kwijt t.o.v. een pannendak. Het riet zelf is een stuk duurder gaf hij aan, maar doordat je met riet geen goten etc nodig hebt viel de meerprijs uiteindelijk erg mee. En verzekeren kost een euro per maand extra t.o.v. dakpannen. Dat hadden ze namelijk eerst verkeerd doorgevoerd bij de verzekeraar, na correctie naar riet bleek het maar een euro p.m. duurder te zijn.Artbij schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:24:
[...]
Je mag best weten wat ik ervoor kwijt was, maar wat wil je ermee? De rieten kap is wel iets duurder dan pannen, maar het maakt niet de prijs van een woning. Dat zit ook in heel veel andere dingen.
Nadeel zijn natuurlijk wel de onderhoudskosten en dat je over 30 / 40 jaar een nieuwe kap er op moet zetten.
Als ik dan weer hier kijk zie ik https://www.architectuurw...es/villa-groot-koolwitje/ een heel degelijk aanbod voor 380. Er vanuit gegaan dat je nog 75 kwijt bent aan extra wensen zit je aan 4.5. Maar als ik iedereen hier zo beluister dan moet de kwaliteit wel ergens heel ruk zijn dan als dat voor die prijs kan?
Heb vorige week toevallig prijzen opgevraagd (niet specifiek voor dit type woning). Maar voor de woning die jij aangeeft is de vanafprijs nu 390.2kMagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:20:
Als ik dan weer hier kijk zie ik https://www.architectuurw...es/villa-groot-koolwitje/ een heel degelijk aanbod voor 380. Er vanuit gegaan dat je nog 75 kwijt bent aan extra wensen zit je aan 4.5. Maar als ik iedereen hier zo beluister dan moet de kwaliteit wel ergens heel ruk zijn dan als dat voor die prijs kan?
Opties:
garagie 40k
erker 16.5k
carport 13.3k
veranda 15.7k
Dakpannen ipv riten dak -10.8k
prefab schoorsteen 3.65k
Met 75k voor extra wensen kom je denk ik wel een eind (excl. keuken en sanitair).
De naam is in ieder geval wel heel rukMagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:20:
Als je die 75k erbij optelt kom je op 585 euro per m3 en dat is in de huidige markt best een realistische prijs. Daar moet je een prima woning voor kunnen laten bouwen tenzij je wat exotischer wensen qua afwerking of uitrusting wil. Daar zit dan nog geen afwerking in (keuken, vloeren etc), en geen tuin.
Maar even los daarvan: vanaf-prijzen zeggen gewoon niks. Net zoals de vanaf-prijs van een auto weinig zegt. Ja je kunt een Volkswagen Polo kopen 'vanaf € 19.661' maar hey, ander kleurtje, betere navigatie, leuke wielen en hop je moet 23k afrekenen. Het enige wat dit zegt is dat het volume dat je zoekt ruwweg te realiseren valt voor een bepaald budget, maar niet dat dat dan ook een huis oplevert dat naar je wensen is. Het is een startpunt om het gesprek aan te gaan, maar ik zo'n vanafprijs zeker niet als 'het budget' aanhouden - eerder als max 80% van het budget.
Ooh dat is toevallig. Tonen ze dan in de foto de meest luxe uitvoering ofzo dan en als je de vanafprijs neemt dan zit de helft er niet bij?SquareOne schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:25:
[...]
Heb vorige week toevallig prijzen opgevraagd (niet specifiek voor dit type woning). Maar voor de woning die jij aangeeft is de vanafprijs nu 390.2k
Opties:
garagie 40k
erker 16.5k
carport 13.3k
veranda 15.7k
Dakpannen ipv riten dak -10.8k
prefab schoorsteen 3.65k
Met 75k voor extra wensen kom je denk ik wel een eind (excl. keuken en sanitair).
Het lijkt er inderdaad op dat op alle plaatjes alle opties staan ingetekend. De opties maken geen onderdeel uit van de vanafprijzen.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Ooh dat is toevallig. Tonen ze dan in de foto de meest luxe uitvoering ofzo dan en als je de vanafprijs neemt dan zit de helft er niet bij?
Dat is toch altijd zo, dat gebeurt bij auto's etc ook.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Ooh dat is toevallig. Tonen ze dan in de foto de meest luxe uitvoering ofzo dan en als je de vanafprijs neemt dan zit de helft er niet bij?
Noem me naief maar ik snap dat niet. Je zet je clienten op het verkeerde been en je bent er alleen maar druk mee. De helft haakt af omdat je de verkeerde verwachting schetst dus verloren manuren en clienten beginnen gelijk met een soort van wantrouwen. Maar goed, tis geen ideale wereld..JBplap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:43:
[...]
Dat is toch altijd zo, dat gebeurt bij auto's etc ook.
In het geval van catalogus woningen zijn de te bezoeken woningen ook in de meeste gevallen de grotere versie ,dus dan hebben we het eigenlijk niet meer over opties maar een totaal andere basis woningMagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:36:
[...]
Met je budget van totaal 9 ton kun je echt wel bouwen hoor! Alleen reken dus niet op meterslange overstekken.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:56:
[...]
Noem me naief maar ik snap dat niet. Je zet je clienten op het verkeerde been en je bent er alleen maar druk mee. De helft haakt af omdat je de verkeerde verwachting schetst dus verloren manuren en clienten beginnen gelijk met een soort van wantrouwen. Maar goed, tis geen ideale wereld..
Maak wat afspraken bij catalogusbouwers of zo'n samenwerkingsverband wat wij hebben. Architect ontwerpt op de kosten, aannemer vanaf het begin betrokken.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:26 ]
Sorry dubbele post
[ Voor 97% gewijzigd door sanvv78 op 29-06-2020 13:49 ]
Kijk eens bij Arkana (arkana.be). Weliswaar uit België, maar ik weet dat ze net iemand uit Nederland hebben aangenomen, dus ga er van uit dat ze kijken naar uitbreiding/bediening van de NL marktKarp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
In dit topic zie ik een hoop nuttige informatie waar ik veel aan heb, maar ik heb een vraag die ik hier hopelijk ook kwijt kan.
Wij (samen met vrouw en kind van 2.5jr) hebben een optie voor een kavel. Ik heb een schets die we (of in ieder geval ikzelf) mooi vinden. Wat we alleen nog niet hebben kunnen vinden is een partij die het kan bouwen voor ons.
We willen graag EPC <= 0. Indeling 1e verdieping is nog compleet flexibel. De ramen liggen ook nog niet vast. We neigen zelf naar houtskeletbouw.
De grootste eis is misschien wel dat we sleutelklaar willen. We hebben niet de mogelijkheid (fysiek) om zelf te bouwen of daar in bij te dragen. We willen 1 contactpersoon die echt zo veel mogelijk doet.
Zijn er hier nog tips voor met wie we dit zouden kunnen bereiken?
[Afbeelding]
(Als je wilt, kan ik je wel contactgegevens bezorgen van een van hun consulenten. Zeer gedreven persoon!)
Geen idee of andere catalogusbouwers het ook doen, maar Selekthuis ontwerpt en bouwt ook unieke huizen. Dan heb je alles bij 1 partij en zou je nog een externe bouwbegeleider kunnen inhuren die jou alles kan uitleggen en het werk van Selekthuis kan controleren.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
In dit topic zie ik een hoop nuttige informatie waar ik veel aan heb, maar ik heb een vraag die ik hier hopelijk ook kwijt kan.
Wij (samen met vrouw en kind van 2.5jr) hebben een optie voor een kavel. Ik heb een schets die we (of in ieder geval ikzelf) mooi vinden. Wat we alleen nog niet hebben kunnen vinden is een partij die het kan bouwen voor ons.
We willen graag EPC <= 0. Indeling 1e verdieping is nog compleet flexibel. De ramen liggen ook nog niet vast. We neigen zelf naar houtskeletbouw.
De grootste eis is misschien wel dat we sleutelklaar willen. We hebben niet de mogelijkheid (fysiek) om zelf te bouwen of daar in bij te dragen. We willen 1 contactpersoon die echt zo veel mogelijk doet.
[Afbeelding]
Of je neemt een goede architect die ook de bouwbegeleiding doet. Dan heb je ook 1 aanspreekpunt, maar je moet dan nog wel zelf (samen met je architect) de aannemer kiezen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 29-06-2020 13:52 ]
Flevoland is wel een flinke stap vanuit België. Mijn ervaring zegt me dat dat te ver voor ze is. (We hebben bijvoorbeeld ook contact gehad met Duitse bouwers.) Qua stijl zitten ze wel in de goede hoek denk ik!Kwakkel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Kijk eens bij Arkana (arkana.be). Weliswaar uit België, maar ik weet dat ze net iemand uit Nederland hebben aangenomen, dus ga er van uit dat ze kijken naar uitbreiding/bediening van de NL markt
(Als je wilt, kan ik je wel contactgegevens bezorgen van een van hun consulenten. Zeer gedreven persoon!)
-
[ Voor 98% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:28 ]
Een goede architect kost 100-150 euro per uur en je zal ongeveer 10-20k kwijt zijn aan tekenwerk voor een architectonische woning.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:24:
[...]
We hebben wel contact met Desaunois nu. Beetje in dezelfde categorie denk ik?
En als je zo'n goede architect zoekt, hoe ga je die vinden? Men gooit zelden met prijzen of prijscategoriën.
Als je een precieze prijsopgave wilt kan ik je wel een architect aanraden via DM, hij werkt veel in Almere en heeft daar al de nodige huizen ontworpen.
Flevoland - gingen we vroeger wel eens op vakantieKarp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:23:
[...]
Flevoland is wel een flinke stap vanuit België. Mijn ervaring zegt me dat dat te ver voor ze is. (We hebben bijvoorbeeld ook contact gehad met Duitse bouwers.) Qua stijl zitten ze wel in de goede hoek denk ik!
Is inderdaad wat verder - je kan maar proberen natuurlijk (niet geschoten is altijd mis
Is natuurlijk wel een Belgische bouwfirma, dus je hebt waarschijnlijk wel een eigen architect nodig (dat is in BE namelijk verplicht).
Zolang je in nederland gaat bouwen is dat niet nodig. dan zijn de nederlandse regels van toepassing. Mede daarom zullen niet alle firma's staan te springen om over de grens te werken.Kwakkel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Flevoland - gingen we vroeger wel eens op vakantie
Is inderdaad wat verder - je kan maar proberen natuurlijk (niet geschoten is altijd mis)
Is natuurlijk wel een Belgische bouwfirma, dus je hebt waarschijnlijk wel een eigen architect nodig (dat is in BE namelijk verplicht).
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 29-06-2020 16:37 ]
Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
[Afbeelding]
Selekthuis is inderdaad niet bepaald meer een catalogusbouwer (wat natuurlijk wel kan). Ze hebben trouwens zelf ook een architect. Dus daar is veel mogelijk.Ernemmer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:51:
[...]
Geen idee of andere catalogusbouwers het ook doen, maar Selekthuis ontwerpt en bouwt ook unieke huizen. Dan heb je alles bij 1 partij en zou je nog een externe bouwbegeleider kunnen inhuren die jou alles kan uitleggen en het werk van Selekthuis kan controleren.
Of je neemt een goede architect die ook de bouwbegeleiding doet. Dan heb je ook 1 aanspreekpunt, maar je moet dan nog wel zelf (samen met je architect) de aannemer kiezen.
[ Voor 44% gewijzigd door DeBaroN op 29-06-2020 19:55 ]
Ik zou eens naar Bruggemann kijken, zij bouwen veel HSB in Almere en hebben daar ook een kantoor. De woning in Hengelo in hun portfolio heeft iets weg van jullie schets. Die woning heb ik vorig jaar bekeken en dat zag er heel netjes uit, echte Duitse degelijkheid.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
[Afbeelding]
-
[ Voor 99% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:28 ]
Dit is gewoon een blokkendoos toch? elk bedrijf moet dit kunnen maken. Wij kwamen uit bij Allurebouw.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:11:
[Afbeelding]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ga je in Almere Oosterwold bouwen? Zo ja heb ik wel wat tips.. Bij ons gaan hopelijk met een paar weken de palen de grond in, en hebben daarvoor wel wat partijen gesproken. Ook Bruggemann, en die was voor ons inderdaad ook boven budget. Oosterwold is nogal een eigenzinnig project, en het is in ieder geval wel gunstig als de bouwende en/of ontwerpende partij al wat ervaring heeft daar.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:34:
[...]
Die hebben we toevallig gesproken. Helaas ging dat boven budget en viel de communicatie erg tegen. Als dat anders gelopen was, was de keuze een stuk makkelijker. Ik vind dat ze mooie dingen neerzetten.
Dat zou je denken! De garage mag zelfs nog los. Hoe is je ervaring met Allurebouw? Dat is traditionele bouw lijkt me?battler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:37:
[...]
Dit is gewoon een blokkendoos toch? elk bedrijf moet dit kunnen maken. Wij kwamen uit bij Allurebouw.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:27 ]
Toevallig bekend met welk merk kozijnen Allurebouw werkt?battler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:37:
[...]
Dit is gewoon een blokkendoos toch? elk bedrijf moet dit kunnen maken. Wij kwamen uit bij Allurebouw.
Ben wel gecharmeerd van deze kunstof kozijnen in een Allurebouw woning met HVL met luiken.
https://www.allurebouw.nl...riswoning-te-amersfoort-8
:strip_exif()/f/image/eri5sxvOR9ca4AWrCY8DWjyd.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens valt me nu pas op dat die luiken waarschijnlijk niet functioneel zijn
Allurebouw is traditioneelbouw inderdaad. Wij zijn voornamelijk gelimiteerd qua budget dus dan kan je vaak gewoon op de beste prijs/kwaliteit verhouding en voor ons was dat Allurebouw. Wij zijn nog niet begonnen aan de bouw dus helaas nog geen echte ervaring. Wat wij wel hebben gedaan is vrij veel bedrijven gemaild, bezocht en gesproken. Als je goed nadenkt over het ontwerp, je budget en je materialen dan kan je vrij snel prijsindicaties krijgen bij een bedrijf. Mijn advies is wel om een afspraak te maken, per email is bijna niet te doen.Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:56:
[...]
Dat zou je denken! De garage mag zelfs nog los. Hoe is je ervaring met Allurebouw? Dat is traditionele bouw lijkt me?
Heb je een budgetindicatie want je hebt een aantal dure elementen in je ontwerp zitten. Mocht je een contactpersoon zoeken binnen Allurebouw stuur een pm.
[ Voor 3% gewijzigd door battler op 29-06-2020 21:06 ]
We zijn bij Veluwse Architecten uitgekomen, en een klein bouwbedrijf (eenmanszaak). Zie pm voor meer details!Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:57:
[...]
Klopt ja! We hebben onze AO zelfs al voor elkaar.
Waar ben je uiteindelijk bij uitgekomen? Of bouw je toevallig casco?
-
[ Voor 99% gewijzigd door Karp op 21-04-2022 21:28 ]
Wij zijn van plan een huis in Enschede te bouwen van ongeveer 150m2 met een budget van max 250K.
Ik heb een optie op deze kavel:
/f/image/zfzhH26PbuFLmjRwXvyqKr7v.png?f=fotoalbum_large)
Voor 68K.
Vervolgens is het plan om iets te bouwen met dit als huidige idee:
/f/image/xBxFvES1iAFovD7FuPvyRRq4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sFaW5FTnLqadoj0fomJZB1iv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g892qmL640TpLOhjyQjeADE6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y8FIA9eIeWKMkZ8rkycMy9eZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/T1E8z3cRjxAn0WiDx4Wle4Yk.png?f=fotoalbum_large)
De buitenkant zal er vast niet zo uit komen te zien, er missen dakramen en zonnepanelen op de plaatjes. Het geheel moet een EPC waarde van 0.0 gaan hebben wat we gaan realiseren door:
- goede isolatie
- grond warmte pomp
- vloerverwarming
- zonnepanelen
- balansventilatie met wtw
- zonwering
Daarbovenop wil ik een boel domotica zelf gaan aanleggen (zoveel mogelijk bekabeld, ster topologie voor alle lichtpunten/wandcontactdozen/temperatuursensoren/andere sensoren, plc voor sturing etc.).
Mijn schoonvader is aannemer, dat is waarom het mogelijk is om dit realiseren voor het relatief lage budget (of hoge eisen/wensen
)
Ik ben van plan dit topic door te nemen en aantekeningen te maken, maar ik ben wel benieuwd naar eventuele op/aanmerkingen wat betreft de huidige plannen/layout van het huis en dergelijke.
/f/image/zfzhH26PbuFLmjRwXvyqKr7v.png?f=fotoalbum_large)
Voor 68K.
/f/image/xBxFvES1iAFovD7FuPvyRRq4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sFaW5FTnLqadoj0fomJZB1iv.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/g892qmL640TpLOhjyQjeADE6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y8FIA9eIeWKMkZ8rkycMy9eZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/T1E8z3cRjxAn0WiDx4Wle4Yk.png?f=fotoalbum_large)
De buitenkant zal er vast niet zo uit komen te zien, er missen dakramen en zonnepanelen op de plaatjes. Het geheel moet een EPC waarde van 0.0 gaan hebben wat we gaan realiseren door:
- goede isolatie
- grond warmte pomp
- vloerverwarming
- zonnepanelen
- zonwering
Daarbovenop wil ik een boel domotica zelf gaan aanleggen (zoveel mogelijk bekabeld, ster topologie voor alle lichtpunten/wandcontactdozen/temperatuursensoren/andere sensoren, plc voor sturing etc.).
Mijn schoonvader is aannemer, dat is waarom het mogelijk is om dit realiseren voor het relatief lage budget (of hoge eisen/wensen
Ik ben van plan dit topic door te nemen en aantekeningen te maken, maar ik ben wel benieuwd naar eventuele op/aanmerkingen wat betreft de huidige plannen/layout van het huis en dergelijke.
Wij zitten op 1600/m2 maar dat is met een EPC van 0.4 (excl. zonnepanelen, incl. heipalen). Gevelbekleding van hout lijkt me niet goedkoop, Sedumdak is ook niet goedkoop, enorme raampartij zonder draagkolom is ook niet goedkoop. Die 1750 per m2 is indicatief voor de grove schatting maar je prijsopbouw is niet lineair dus afhankelijk van het formaat gaat het wel of niet haalbaar zijn. Heb je iets van een plattegrond en/of afmetingen?Karp schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:38:
[...]
We hebben voor m'n gevoel ook al veel contact gehad, maar tot nu toe zonder resultaat. Kost toch wel een hoop tijd en energie, want elk bedrijf wil graag wat verkopen.
We denken nu rond de 1750e/m2 BVO geloof ik. We hebben partijen gesproken van 2000 en meer, en dat was helaas te veel.
Zijn er elementen die je meteen als duur in schat? Ik weet dat veel glas z'n prijs heeft. Maar verder heb ik vooral zo efficiënt mogelijk getekend. Veelal volgens "passivhaus"-principes ook. Het is niet voor niks een blokkendoos.
Disclaimer: Ik ben geen ervaren huizenbouwer en heb alleen mijn ervaring als referentie.
Ik zou de inloopkast tussen de slaapkamer en de badkamer zetten. Dus dat je eerst je kast inloopt en dan de badkamer (mooie Openslaande stalen deuren met matglas?)mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
Wij zijn van plan een huis in Enschede te bouwen van ongeveer 150m2 met een budget van max 250K.
[Afbeelding]
Voor 68K.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De buitenkant zal er vast niet zo uit komen te zien, er missen dakramen en zonnepanelen op de plaatjes. Het geheel moet een EC waarde van 0.0 gaan hebben wat we gaan realiseren door:
- goede isolatie
- grond warmte pomp
- vloerverwarming
- zonnepanelen
- zonwering
Mijn schoonvader is aannemer, dat is waarom het mogelijk is om dit realiseren voor het relatief lage budget (of hoge eisen/wensen)
Ik zie daarnaast een relatief kleine meterkast. Past daar een waterpomp in?
Gevelbekleding is flexibel. Maar we hebben partijen gesproken die zeiden dat hout een soort basisoptie is. Plat en sedum leek me goedkoper dan een schuin dak.battler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:54:
[...]
Wij zitten op 1600/m2 maar dat is met een EPC van 0.4 (excl. zonnepanelen, incl. heipalen). Gevelbekleding van hout lijkt me niet goedkoop, Sedumdak is ook niet goedkoop, enorme raampartij zonder draagkolom is ook niet goedkoop. Die 1750 per m2 is indicatief voor de grove schatting maar je prijsopbouw is niet lineair dus afhankelijk van het formaat gaat het wel of niet haalbaar zijn. Heb je iets van een plattegrond en/of afmetingen?
Disclaimer: Ik ben geen ervaren huizenbouwer en heb alleen mijn ervaring als referentie.
Ik wel wat plattegrondjes getekend. Indeling 1e verdieping is helemaal flexibel. Maar ik heb getekend met het idee dat ik kon controleren of het in ieder geval past. Alle ramen zijn ook nog flexibel. Maar ik wil graag veel glas op het zuiden, weinig op oost/west en (vrijwel) niks op noord.
:strip_exif()/f/image/rF1rBMl8PpP1K8poX0ScSUqu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RigRefig6WHe6rWGVAIMlofX.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je naar het woonoppervlak kijkt vind ik het best bescheiden. Ik geloof rond de 129m2? Ik heb geprobeerd compact te tekenen, weinig ongewone hoeken en ook nog wat muren boven elkaar.
//edit: De gang is ook nog open voor interpretatie. Lijkt me typisch iets voor een andere partij.
Bedankt voor de suggestie, daar zal ik even over nadenken.MagniArtistique schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:00:
[...]
Ik zou de inloopkast tussen de slaapkamer en de badkamer zetten. Dus dat je eerst je kast inloopt en dan de badkamer (mooie Openslaande stalen deuren met matglas?)
Ik zie daarnaast een relatief kleine meterkast. Past daar een waterpomp in?
Het idee was om de warmtepomp in de bijkeuken te plaatsen, voor de domotica ben ik nog niet zeker of ik dat ook in de bijkeuken wil doen of dat ik iets anders met de meterkast moet verzinnen om die groter te maken.
Leuke plaatjes, maar je vermeldt niet wat je allemaal van die 250K wil kopen?mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
Is dat in- of exclusief kavel? Keuken? Sanitair? Tuin? Vloeren? Zonwering? Zonnepanelen? Gordijnen? Leges?
Maar zelfs als dat er allemaal niet in zit, is 250K erg weinig. Ook als je schoonvader aannemer is.
Als ik bij ons de volledige aanneemsom en de kosten van de kavel zou weglaten, zou ik het nog niet eens met die 250K hebben gered....
P.S. waarom zo'n dure W/W warmtepomp? L/W is minimaal 10K goedkoper...
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 29-06-2020 22:13 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wij zaten op 176m2 (bruto) voor ongeveer 300K excl. kavel, inrichting (keuken etc), leges en heipalen. Ik kan mij niet voorstellen dat als het uurtarief en winstmarges wegvallen het misschien net haalbaar is?Andrehj schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Leuke plaatjes, maar je vermeldt niet wat je allemaal van die 250K wil kopen?
Is dat in- of exclusief kavel? Keuken? Sanitair? Tuin? Vloeren? Zonwering? Zonnepanelen? Gordijnen? Leges?
Maar zelfs als dat er allemaal niet in zit, is 250K erg weinig. Ook als je schoonvader aannemer is.
Als ik bij ons de volledige aanneemsom en de kosten van de kavel zou weglaten, zou ik het nog niet eens met die 250K hebben gered....
In principe is dat inclusief kavel, keuken, sanitair, vloeren, installaties (zonnepanelen, warmtepomp, ventilatie) en leges. Hopelijk ook zonwering.Andrehj schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Leuke plaatjes, maar je vermeldt niet wat je allemaal van die 250K wil kopen?
Het plan is om het als luchtdicht houten skelet casco neer te laten zetten zonder binnenmuren en daarna "zelf" aan de slag te gaan met nog een paar dingen om goedkoper uit te zijn.
Al met al zal het zeker wel krap worden, maar dan is er wel wat spaargeld en kunnen er wel wat dingen uitgesteld worden.
EDIT:
Het bodemonderzoek voor de warmtepomp is effectief al gedaan door de gemeente en als we met andere mensen die daar gaan bouwen de buizen in de grond laten aanleggen dan valt dat ook nog wel wat goedkoper te doen dan als het voor 1 huis moet gebeuren. Al met al zijn de grondwaterpompen een stuk efficienter bij lagere buitentemperaturen dus mij de meerprijs wel waard (helpt ook met het halen van de verplichte epc van 0.0).
[ Voor 17% gewijzigd door mauritso op 29-06-2020 22:25 ]
@Karp 130m2 voor 1750m2 zit je op ongeveer 227K, dat lijkt mij onrealistisch laag. Als je groter gaat bouwen (richting 200m2) dan kan ik mij voorstellen dat het wel haalbaar kan zijn (qua afmeting/prijs, nog niet met de wensen die je hebt).
Wat mij hielp was een kantelpunt voor mijzelf te bedenken wat de minimale afmetingen en prijs moesten zijn voor ons om mee door te gaan. Anders staar je je misschien blind met de droom om iets zelf te bouwen op een eigen kavel terwijl soms een bestaande woning een betere optie kan zijn.
Wat mij hielp was een kantelpunt voor mijzelf te bedenken wat de minimale afmetingen en prijs moesten zijn voor ons om mee door te gaan. Anders staar je je misschien blind met de droom om iets zelf te bouwen op een eigen kavel terwijl soms een bestaande woning een betere optie kan zijn.
Die prijs is gebaseerd op BVO (bruto vloeroppervlak), niet de leefruimte. Scheelt helaas een flinke factor. Afhankelijk van wanddikte en wel/geen garage zit je meer in de buurt van 185-200m2 BVO.battler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:19:
@Karp 130m2 voor 1750m2 zit je op ongeveer 227K, dat lijkt mij onrealistisch laag. Als je groter gaat bouwen (richting 200m2) dan kan ik mij voorstellen dat het wel haalbaar kan zijn (qua afmeting/prijs, nog niet met de wensen die je hebt).
@Karp Top! Dat maakt het een stuk realistischer. Kijk even naar mijn ontwerp, de afmetingen en de prijs dan heb je een referentie. Heel veel succes met de gesprekken en we horen graag de uitkomst.
@mauritso Uiteindelijk kom je dan misschien op 1000 per m2. Dat lijkt mij extreem goedkoop maar je schoonvader is aannemer dus die zal er wel zicht op hebben. Als het lukt, chapeau!
Dat is niet krap, maar onmogelijk. Reken maar mee:mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:17:
[...]
In principe is dat inclusief kavel, keuken, sanitair, vloeren, installaties (zonnepanelen, warmtepomp, ventilatie) en leges. Hopelijk ook zonwering.
Het plan is om het als luchtdicht houten skelet casco neer te laten zetten zonder binnenmuren en daarna "zelf" aan de slag te gaan met nog een paar dingen om goedkoper uit te zijn.
Al met al zal het zeker wel krap worden, maar dan is er wel wat spaargeld en kunnen er wel wat dingen uitgesteld worden.
70K Kavel
20K W/W WP
5K PV
10K Keuken (is al krap)
10K Sanitair (ook laag)
5K zonwering
100m2 * 70 = 7K vloeren
5K Leges
5K ventilatie
20K bouwkundige / architect.
Dat is samen al 157K. Dan blijft er dus nog maar 93K over om je huis te bouwen... Hoe je ook rekent, dat gaat gewoon niet.
Dat verschil is maar marginaal (hooguit 1 COP punt). Op zo'n relatief kleine woning is dat misschien 500 kWh per jaar verschil, oftewel 100 euro (als je de stroom moet inkopen). Dat betekent dat de terugverdientijd van die extra investering van W/W in de orde van grootte van 100 jaar zit...mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:17:
[...]
Al met al zijn de grondwaterpompen een stuk efficienter bij lagere buitentemperaturen dus mij de meerprijs wel waard (helpt ook met het halen van de verplichte epc van 0.0).
Ik denk dat je je te krappe budget beter kan besteden.
[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 29-06-2020 22:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor je voorbeeld/schatting van de kosten.Andrehj schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:29:
[...]
Dat is niet krap, maar onmogelijk. Reken maar mee:
70K Kavel
20K W/W WP
5K PV
10K Keuken (is al krap)
10K Sanitair (ook laag)
5K zonwering
100m2 * 70 = 7K vloeren
5K Leges
5K ventilatie
20K bouwkundige / architect.
Dat is samen al 157K. Dan blijft er dus nog maar 93K over om je huis te bouwen... Hoe je ook rekent, dat gaat gewoon niet.
Als we de zonwering weglaten, de warmtepomp voor 15K weten te realiseren, de subsidies van de gemeente (~3k) en de werkelijke prijs van de kavel nemen dan zitten we op 109k. Mogelijk dat de bouwkundige/architect nog wat goedkoper kan en als we er wat geld bij doen dan zitten we op 120k.
Mijn schoonvader denkt dat het mogelijk is en als ik dit bekijk dan denk ik dat het te doen is.
Mocht je gelijk hebben dan zul je dat over een maand of twee krijgen als de plannen verder uitgewerkt zijn.
Overigens waren we van plan te isoleren met een stapel eierdozen die we nog hebben liggen...
EDIT:
Oke dan ga ik daar naar kijken, bedankt!Dat verschil is maar marginaal (hooguit 1 COP punt). Op zo'n relatief kleine woning is dat misschien 500 kWh per jaar verschil, oftewel 100 euro (als je de stroom moet inkopen). Dat betekent dat de terugverdientijd van die extra investering van W/W in de orde van grootte van 100 jaar zit...
Ik denk dat je je te krappe budget beter kan besteden.
Weet je toevallig of het ook best goed voor het koelen van je huis gebruikt kan worden zoals een grond-water warmtepomp?
[ Voor 18% gewijzigd door mauritso op 29-06-2020 22:55 ]
We gaan het zien, ik vertrouw er op dat hij goed zicht op de kosten heeftbattler schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:28:
@mauritso Uiteindelijk kom je dan misschien op 1000 per m2. Dat lijkt mij extreem goedkoop maar je schoonvader is aannemer dus die zal er wel zicht op hebben. Als het lukt, chapeau!
Mooie uitdaging, moet best kunnen voor dit geld. Wel zou ik vanaf het begin al goedkope oplossingen zoeken.mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 21:43:
[Afbeelding]
Voor 68K.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- goede isolatie
- grond warmte pomp
- vloerverwarming
- zonnepanelen
- zonwering
Mijn schoonvader is aannemer, dat is waarom het mogelijk is om dit realiseren voor het relatief lage budget (of hoge eisen/wensen)
Als je wil kan ik wel een offerte maken voor het tekenwerk.
Goedkope oplossingen zoeken is inderdaad wat we zoveel mogelijk doen en daarom kan ik inzichten zoals die van @Andrehj over een lucht/water warmtepomp zeker waarderen.Ernemmer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:17:
[...]
Mooie uitdaging, moet best kunnen voor dit geld. Wel zou ik vanaf het begin al goedkope oplossingen zoeken.
Als je wil kan ik wel een offerte maken voor het tekenwerk.
Op dit moment wacht ik nog even af wat betreft tekenen, volgens mij ging daar al iemand voor geregeld worden, maar toch bedankt.
Kijk ook even naar lucht lucht warmtepomp, persoonlijk vind ik dat ook een mooie oplossing.mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:29:
[...]
Goedkope oplossingen zoeken is inderdaad wat we zoveel mogelijk doen en daarom kan ik inzichten zoals die van @Andrehj over een lucht/water warmtepomp zeker waarderen.
Op dit moment wacht ik nog even af wat betreft tekenen, volgens mij ging daar al iemand voor geregeld worden, maar toch bedankt.
Stuk goedkoper en makkelijker en sneller installeren. En je kan er heel goed mee koelen.
In de eerste instantie wilde ik zelf ook voor L/W gaan, maar vooral koelen gaat daarmee een stuk minder efficiënt heb ik begrepen, omdat bij grondgebonden warmtepomp dan alleen de pomp hoeft te draaien en niet de compressor.Ernemmer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:33:
[...]
Kijk ook even naar lucht lucht warmtepomp, persoonlijk vind ik dat ook een mooie oplossing.
Stuk goedkoper en makkelijker en sneller installeren. En je kan er heel goed mee koelen.
Heeft iemand ergens cijfers of berekeningen van de terugverdientijd voor verwarmen + koelen van de verschillende warmtepompen? Ik denk namelijk dat koelen bij een modern goed geïsoleerd huis belangrijker zal zijn dan verwarmen. De meeste cijfers die ik kan vinden zijn voor alleen verwarmen en dan kom je inderdaad aan erg lange terugverdientijd. Los van de "herrie" van een L/W die voor sommige natuurlijk ook een belangrijk punt kan zijn.
Terugverdientijd tov van wat dan?Sivvis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:42:
[...]
In de eerste instantie wilde ik zelf ook voor L/W gaan, maar vooral koelen gaat daarmee een stuk minder efficiënt heb ik begrepen, omdat bij grondgebonden warmtepomp dan alleen de pomp hoeft te draaien en niet de compressor.
Heeft iemand ergens cijfers of berekeningen van de terugverdientijd voor verwarmen + koelen van de verschillende warmtepompen? Ik denk namelijk dat koelen bij een modern goed geïsoleerd huis belangrijker zal zijn dan verwarmen. De meeste cijfers die ik kan vinden zijn voor alleen verwarmen en dan kom je inderdaad aan erg lange terugverdientijd. Los van de "herrie" van een L/W die voor sommige natuurlijk ook een belangrijk punt kan zijn.
W/W kost 30k en heb je nog leidingwerk in je vloer nodig 3k
L/W kost 10k en heb je nog leidingwerk in je vloer nodig 3k
L/L kost 5k
Een L/W maakt geen herrie als je hem op de goede plek zet.
Een L/L maakt wel geluid binnen maar dat is imo maar heel weinig.
Snelle berekening
Energiekosten voor een goed geïsoleerde woning met zonnepanelen 500 euro per jaar.
Verschil tussen de verschillende oplossingen maximaal 50% (volgens mij is dit wel heel erg ruim)
Besparing W/W tov L/W en L/L is dan 250 euro per jaar.
tvt 20000/250= 80 jaar.
Maar hier moet je niet zo op kijken, want die 250 euro kan je met 5 extra zonnepanelen op je dak ook opvangen.
[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2020 16:29 ]
Correct me if I'm wrong maar L/L gaat meestal maar max 2/3 kW aan capaciteit. Kan je moeilijk hele woning mee verwarmen.Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:50:
[...]
Terugverdientijd tov van wat dan?
W/W kost 30k en heb je nog leidingwerk in je vloer nodig 3k
L/W kost 10k en heb je nog leidingwerk in je vloer nodig 3k
L/L kost 5k
Een L/W maakt geen herrie als je hem op de goede plek zet.
Een L/L maakt wel geluid binnen maar dat is imo maar heel weinig.
L/L is er ook in hoge capaciteit.xoror schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:58:
[...]
Correct me if I'm wrong maar L/L gaat meestal maar max 2/3 kW aan capaciteit. Kan je moeilijk hele woning mee verwarmen.
Ik kan bijv. geen vinden die 8kW geeft bij -10 (tenzij je meerdere gaat stacken). Hoe zit het met SWW?
Vraag me af waarom het niet zoveel wordt toegepast, is voornamelijk L/W en W/W.
beetje overdreven maar ze zijn er wel.xoror schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:12:
[...]
Ik kan bijv. geen vinden die 8kW geeft bij -10 (tenzij je meerdere gaat stacken). Hoe zit het met SWW?
Vraag me af waarom het niet zoveel wordt toegepast, is voornamelijk L/W en W/W.
https://www.klimate.nl/da...ultisplit-buitenunit.html
iets normaler
https://www.klimate.nl/pa...ultisplit-buitenunit.html
En als je een goed geïsoleerd huis hebt, dan is 5Kw vaak al genoeg.
Ze worden weinig toegepast in NL omdat het niet ingeburgerd is, in Zweden en Noorwegen worden genoeg huizen op deze manier verwarmd.
Groot voordeel is dat je praktisch geen leidingwerk nodig hebt en je kan er heel snel mee verwarmen en koelen. SWW kan je op veel verschillende manieren opwekken. bijvoorbeeld met een warmtepompboiler of een zonnecollector.
[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2020 09:24 ]
Ons huis is berekend op 4kW en is goed maar niet extreem goed geisoleerd. Een passiefhuis kan volgens mij wel met minder dan 2kW af...
Iemand die een idee heeft wat voor houtsoort dit is? Al dan niet i.c.m. vernis/olie?
https://nl.pinterest.com/pin/244038873545450001/
Als ik naar de vloer kijk denk ik dat de trap van hetzelfde gemaakt lijkt en dat dat grenen is (omdat die vloer mij aan grenen doet denkene) maar dat is meer een gevoel (want gebrek aan houtkennis).
Grenen vind ik over het algemeen niet zo mooi (snel oubollig) maar de kleur/schakeringen in de trap is een beetje wat wij zoeken voor onze trap
Iemand die een idee heeft wat voor houtsoort dit is? Al dan niet i.c.m. vernis/olie?
Als ik naar de vloer kijk denk ik dat de trap van hetzelfde gemaakt lijkt en dat dat grenen is (omdat die vloer mij aan grenen doet denkene) maar dat is meer een gevoel (want gebrek aan houtkennis).
Grenen vind ik over het algemeen niet zo mooi (snel oubollig) maar de kleur/schakeringen in de trap is een beetje wat wij zoeken voor onze trap
[ Voor 38% gewijzigd door Stefke op 30-06-2020 09:27 ]
Uit mijn warmteverliesberekening kwam 7.7kW en ik heb een goed geisoleerde woning icm WTW (26,7 W/m2 verlies). Maar ziet er verder goed uit, enige nadeel is binnen lawaai. Maar koelen is wel mooi met het weer van tegenwoordig.Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:19:
[...]
beetje overdreven maar ze zijn er wel.
https://www.klimate.nl/da...ultisplit-buitenunit.html
iets normaler
https://www.klimate.nl/pa...ultisplit-buitenunit.html
En als je een goed geïsoleerd huis hebt, dan is 5Kw vaak al genoeg.
Ze worden weinig toegepast in NL omdat het niet ingeburgerd is, in Zweden en Noorwegen worden genoeg huizen op deze manier verwarmd.
Groot voordeel is dat je praktisch geen leidingwerk nodig hebt en je kan er heel snel mee verwarmen en koelen.
Je hebt ook nog systemen waar je werkt met kanaalunits die je dan in de muur verwerkt, dan zijn ze stiller en netter weggewerkt, maar dan gaat de prijs wel omhoog.xoror schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Uit mijn warmteverliesberekening kwam 7.7kW en ik heb een goed geisoleerde woning icm WTW (26,7 W/m2 verlies). Maar ziet er verder goed uit, enige nadeel is binnen lawaai. Maar koelen is wel mooi met het weer van tegenwoordig.
30dB hoor je praktisch niet.
https://www.comfortklimaa...eem-inverter-fdxm60f.html
Als je dan lekker doe-het-zelft krijg je
https://www.airco4u.nl/wp...l-zolder-door-Airco4U.jpg
En er zijn ook nog systemen waarbij je gewoon via je WTW ventilatiesysteem warme/koele lucht inblaast, maar dan wordt het ook weer wat duurder. Je hebt dan wel alles in 1 wat misschien wel fijn is met aansturen en onderhouden.
[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2020 09:48 ]
Let op bij L/L dat de hoeveelheid energie die je (comfortabel) via lucht kan verplaatsen behoorlijk beperkt is. L/L werkt alleen als je echt een heel kleine energiebehoefte hebt, als dat zo is dan is het wel een erg mooie oplossing maar dan zit je op passiefhuisniveau.
Voor onze woning (RC8, Ug=0,.5, Qv10=0,15) naar gekeken maar daar haalde we dit niet omdat we te weinig zon invangen.
Als je dit interessant vindt kijk dan eens naar een 'compacttoestel'. Die comineert verwarming en WTW., Typische passiefhuisoplossing.
Voor onze woning (RC8, Ug=0,.5, Qv10=0,15) naar gekeken maar daar haalde we dit niet omdat we te weinig zon invangen.
Als je dit interessant vindt kijk dan eens naar een 'compacttoestel'. Die comineert verwarming en WTW., Typische passiefhuisoplossing.
Voor de warmtepompen discussie is er een topic over iedere methode, WW, WL en LL. Kun je weken in lezen.....Wat daar ook al meermaals door @Grolsch berekend is, een WW haal je qua investering nooit eruit ten opzichte van beide alternatieven. Of je LL prettig vindt verwarmen moet je ervaren, ik heb liever VVW in m'n woning.
LL ben ik geen echte voorstander van als dat vermeden kan worden. toevallig vandeweek nog een filmpje van gezien van MinuteEarth, dat is wat mij betreft een erg kortzichtige oplossing die onhoudbaar is op den duur.
Natuurlijk kan je zeggen, ach, leg er een paar extra zonnepanelen op maar ook dat is alleen maar weer meer materiaal tegen een probleem aan gooien dat misschien met beter design of een verdedigbare investering ook of beter bereikt kan worden. Terugverdientijd is niet het enige wat belangrijk is.
Natuurlijk kan je zeggen, ach, leg er een paar extra zonnepanelen op maar ook dat is alleen maar weer meer materiaal tegen een probleem aan gooien dat misschien met beter design of een verdedigbare investering ook of beter bereikt kan worden. Terugverdientijd is niet het enige wat belangrijk is.
Ons schetsontwerp en voorlopig ontwerp hebben we inmiddels opgemaakt met onze architect. Binnenkort beginnen we aan het definitieve ontwerp (we wachten nog op een bestemmingsplanwijziging). Zodoende zijn we bezig met de details in het ontwerp. De creativiteit is even op... ik ben benieuwd of we creatieve oplossingen over het hoofd zien voor het volgende:
We hebben twee grote puien (van bijde ongeveer 4 m) in ons ontwerp opgenomen welke een mooi zicht op het terras/ tuin moeten opleveren vanuit de woonkamer en keuken. Beide willen we op een of andere manier kunnen openen. Daarnaast willen we ergens een loopdeur verwerken. Hier loop ik vast...
Momenteel staan twee schuifwanden ingetekend welke we in de warme dagen mooi open kunnen zetten en waar we een ''hor'' in kunnen verwerken. Hier missen we alleen een deur.
Een andere oplossing zou een harmonicadeur kunnen zijn met een loopdeur daarin verwerkt. Ik vraag me hierbij af hoe degelijk/slijtvast een dergelijke loopdeur is als hij ook onderdeel uitmaakt van de harmonicadeur... en het plaatsen van een hor lijkt me hier ook lastig.
Al met al een boel opties, maar wellicht zien wij een creatieve oplossing over het hoofd!?
We willen binnenkort langs bij verschillende kozijnenboeren, maar ik kom daar liever goed voorbereid binnen. mocht iemand wat mooie showrooms kennen in de buurt van noord oost brabant, dan zijn suggesties ook welkom.
We hebben twee grote puien (van bijde ongeveer 4 m) in ons ontwerp opgenomen welke een mooi zicht op het terras/ tuin moeten opleveren vanuit de woonkamer en keuken. Beide willen we op een of andere manier kunnen openen. Daarnaast willen we ergens een loopdeur verwerken. Hier loop ik vast...
Momenteel staan twee schuifwanden ingetekend welke we in de warme dagen mooi open kunnen zetten en waar we een ''hor'' in kunnen verwerken. Hier missen we alleen een deur.
Een andere oplossing zou een harmonicadeur kunnen zijn met een loopdeur daarin verwerkt. Ik vraag me hierbij af hoe degelijk/slijtvast een dergelijke loopdeur is als hij ook onderdeel uitmaakt van de harmonicadeur... en het plaatsen van een hor lijkt me hier ook lastig.
Al met al een boel opties, maar wellicht zien wij een creatieve oplossing over het hoofd!?
We willen binnenkort langs bij verschillende kozijnenboeren, maar ik kom daar liever goed voorbereid binnen. mocht iemand wat mooie showrooms kennen in de buurt van noord oost brabant, dan zijn suggesties ook welkom.
[ Voor 22% gewijzigd door Les Paulos op 27-09-2021 08:28 ]
Wij hebben essenhout als ik me niet vergis, dat komt wel in de buurt.stefijn schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:25:
Ons huis is berekend op 4kW en is goed maar niet extreem goed geisoleerd. Een passiefhuis kan volgens mij wel met minder dan 2kW af...
Met gestrekt been.
@Les Paulos Vouw- en harmonicadeuren zijn erg tof, alleen zijn ze (bijna?) nooit goed dicht te krijgen. Luchtdichting van deuren/wanden is een heel stuk minder dan bij andere systemen. Dat is wel een (flink) punt van aandacht als je speciale eisen aan de luchtdichting van je woning stelt. Die deuren zijn super tof in de zomer maar niet bepaald prettig bij je zit- of eethoek in de winter als je verder nergens tocht of roosters hebt.
Maar lastig om praktijkervaringen te vinden met bamboe op een trap, vooral mbt onderhoud en beschadigen/slijtage.
Wat hebben jullie uiteindelijk gedaan met de trap? Wij zijn ook bamboe van plan, onze trappenmaker is niet super enthousiast maar ik vermoed dat dit grotendeels is omdat bamboe in het verwerken niet perse heel fijn is. Beuken-, eiken- of essenhout is een heel stuk prettiger met zagen, schaven en schuren dan kneiterhard verlijmd bamboe.Anoniem: 224360 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:49:
Nog mensen die ervaring hebben met bamboe trappen? Wij overwegen een switch, ziet er best strak uit.
Maar lastig om praktijkervaringen te vinden met bamboe op een trap, vooral mbt onderhoud en beschadigen/slijtage.
@Les Paulos Leuke woning! Wij hebben een schuifpui van 7 meter en ook getwijfeld over nog een extra deur. Uiteindelijk niet gedaan omdat zoals bij jou de "omweg" via de bijkeuken minimaal is. Anders dan een schuifpui wilden we niet o.a. ook vanwege de horren, die zijn door de kozijnen boer geleverd en passen perfect.
Ben je overigens niet bang dat je keuken te donker wordt in de winter met die grote overkapping?
Ben je overigens niet bang dat je keuken te donker wordt in de winter met die grote overkapping?
[ Voor 13% gewijzigd door NDF82 op 30-06-2020 13:56 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ik hoop dat de trap eind juli, begin augustus geplaatst gaat worden in bamboe.bartvb schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:52:
@Les Paulos Vouw- en harmonicadeuren zijn erg tof, alleen zijn ze (bijna?) nooit goed dicht te krijgen. Luchtdichting van deuren/wanden is een heel stuk minder dan bij andere systemen. Dat is wel een (flink) punt van aandacht als je speciale eisen aan de luchtdichting van je woning stelt. Die deuren zijn super tof in de zomer maar niet bepaald prettig bij je zit- of eethoek in de winter als je verder nergens tocht of roosters hebt.
[...]
Wat hebben jullie uiteindelijk gedaan met de trap? Wij zijn ook bamboe van plan, onze trappenmaker is niet super enthousiast maar ik vermoed dat dit grotendeels is omdat bamboe in het verwerken niet perse heel fijn is. Beuken-, eiken- of essenhout is een heel stuk prettiger met zagen, schaven en schuren dan kneiterhard verlijmd bamboe.
De besparing die je doet tov een WW pomp kan je steken in HSB en andere dingen die goed zijn voor het milieu. Dan kan je met je geld veel meer goed doen, dan dat je een WW pomp kiest imo.Sivvis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:30:
LL ben ik geen echte voorstander van als dat vermeden kan worden. toevallig vandeweek nog een filmpje van gezien van MinuteEarth, dat is wat mij betreft een erg kortzichtige oplossing die onhoudbaar is op den duur.
Als je de carport ook voor je car gebruikt zou ik hem een stuk dieper maken zodat ie er geheel onder past.Les Paulos schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:16:
Ons schetsontwerp en voorlopig ontwerp hebben we inmiddels opgemaakt met onze architect. Binnenkort beginnen we aan het definitieve ontwerp (we wachten nog op een bestemmingsplanwijziging). Zodoende zijn we bezig met de details in het ontwerp. De creativiteit is even op... ik ben benieuwd of we creatieve oplossingen over het hoofd zien voor het volgende:
We willen binnenkort langs bij verschillende kozijnenboeren, maar ik kom daar liever goed voorbereid binnen. mocht iemand wat mooie showrooms kennen in de buurt van noord oost brabant, dan zijn suggesties ook welkom. (zie onderstaande impressies)
***members only***
Als je via de bijkeuken binnenkomt wil je daar vast ergens je jas ophangen. Waar doe je dat dan? De gang naar de garage is zo breed als een deur, dus daar is weinig jasruimte. Andere hoekje kan ook niet want daar draait de deur naar de keuken.Les Paulos schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:16:
We willen binnenkort langs bij verschillende kozijnenboeren, maar ik kom daar liever goed voorbereid binnen. mocht iemand wat mooie showrooms kennen in de buurt van noord oost brabant, dan zijn suggesties ook welkom. (zie onderstaande impressies)
***members only***
Ik zie een schuifwand(denk ik) tussen de keuken en het eetgedeelte. Waarom is die daar? Ik kan me geen situatie voorstellen waarin je dat zou willen scheiden van elkaar. Eerder dat die deur dan het zitgedeelte en het eetgedeelte van elkaar zou afscheiden., een heel andere locatie in huis dus.
Wat ik heel vaak zie, en nu ook weer, is dat men het eetgedeelte laat grenzen aan de tuin. Je eet max. een uur per dag en dan kijk je naar je bord. Waarom doe je dat dan bij je mooie tuin, en stop je de zithoek(waar je hopelijk langer zit dan een uur per dag) aan de straatzijde gericht op een televisie?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Dat verschilt denk ik toch per gezinssituatie.No Hands schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:17:
[...]
Wat ik heel vaak zie, en nu ook weer, is dat men het eetgedeelte laat grenzen aan de tuin. Je eet max. een uur per dag en dan kijk je naar je bord. Waarom doe je dat dan bij je mooie tuin, en stop je de zithoek(waar je hopelijk langer zit dan een uur per dag) aan de straatzijde gericht op een televisie?
Een gezin met kinderen zit overdag (heel) veel meer aan de keukentafel dan op de bank.
Bij ons wel tenminste.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]
Daarnaast relevant voor onze situatie:buiter schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:44:
[...]
Dat verschilt denk ik toch per gezinssituatie.
Een gezin met kinderen zit overdag (heel) veel meer aan de keukentafel dan op de bank.
Bij ons wel tenminste.
Je bent lekker snel buiten met eten om lekker buiten te eten (of te borrelen). Zeker als je wat mensen over de vloer hebt blijf je anders maar op en neer lopen.
Een warmteverlies- en koellastberekening laten maken of nog liever een TO-berekening zodat ik weet hoe significant het echt is. Als het in totaal nergens over gaat moet ik er ook geen probleem van gaan maken.Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:42:
[...]
De besparing die je doet tov een WW pomp kan je steken in HSB en andere dingen die goed zijn voor het milieu. Dan kan je met je geld veel meer goed doen, dan dat je een WW pomp kiest imo.
Ik zal inderdaad eens in het warmtepomp topic rondkijken.
En die 5 (iets meer dan ik eerst had) extra zonnepanelen is waarschijnlijk een stuk minder materiaal dan de bron die gegraven moet worden.Sivvis schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:26:
[...]
Een warmteverlies- en koellastberekening laten maken of nog liever een TO-berekening zodat ik weet hoe significant het echt is. Als het in totaal nergens over gaat moet ik er ook geen probleem van gaan maken.
Ik zal inderdaad eens in het warmtepomp topic rondkijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 30-06-2020 16:29 ]
Het is een aardige uitdaging maar ik denk dat je voor 120k wel een eenvoudige woning kunt bouwen als je veel zelf doet en stevig gematst wordt door je schoonvader. Als je materialen en manuren alleen kostprijs hoeft te betalen helpt dat al behoorlijk, en als je een keet, steigers, hekken etc gewoon kan lenen haalt dat ook flink wat overhead uit je kosten. Juist op goedkope woningen tikken dat soort dingen hard door.mauritso schreef op maandag 29 juni 2020 @ 23:00:
[...]
We gaan het zien, ik vertrouw er op dat hij goed zicht op de kosten heeft
Niet helemaal, er stond een vraagteken achter dus het was nog steeds een vraag, maar ging wel uit van een mijn eigen situatie ja. Ik zou liever mijn eigen tuin bewonderen dan de tv en zit zelden aan mijn eettafel.Deleon78 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:09:
[...]
Eens.
Typisch gevalletje: mijn waarheid is jouw waarheid
[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 30-06-2020 18:17 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ws zit ie vast aan dat carport 1m achter voorgevel moet zitten. Had ik ook last vanErnemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:44:
[...]
Als je de carport ook voor je car gebruikt zou ik hem een stuk dieper maken zodat ie er geheel onder past.
[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 30-06-2020 18:35 ]
Aan de luchtdichtheid had ik nog niet gedacht. Goed punt om mee te nemen naar de kozijnenboer dus. Thanks.bartvb schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:52:
DankjeNDF82 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:54:
@Les Paulos Leuke woning! Wij hebben een schuifpui van 7 meter en ook getwijfeld over nog een extra deur. Uiteindelijk niet gedaan omdat zoals bij jou de "omweg" via de bijkeuken minimaal is. Anders dan een schuifpui wilden we niet o.a. ook vanwege de horren, die zijn door de kozijnen boer geleverd en passen perfect.

Boven het kookeiland komt een lichtstraat. De helft van de keuken zit namelijk onder de laagbouw. dat zou voldoende licht moeten geven.
Scherp, die wordt inderdaad 5 meter diep, dat klopt niet helemaal op deze plattegrond.Ernemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 14:44:
[...]
Als je de carport ook voor je car gebruikt zou ik hem een stuk dieper maken zodat ie er geheel onder past.
Ook hier stoeien we nog een beetje mee. Precies om deze reden laten we naar verwachting de scheidingsmuur tussen de garage en de bijkeuken weg. De garage wordt toch verwarmd, dus dan staat die muur alleen maar in de weg.No Hands schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:17:
[...]
Als je via de bijkeuken binnenkomt wil je daar vast ergens je jas ophangen. Waar doe je dat dan? De gang naar de garage is zo breed als een deur, dus daar is weinig jasruimte. Andere hoekje kan ook niet want daar draait de deur naar de keuken.
Ik zie een schuifwand(denk ik) tussen de keuken en het eetgedeelte. Waarom is die daar? Ik kan me geen situatie voorstellen waarin je dat zou willen scheiden van elkaar. Eerder dat die deur dan het zitgedeelte en het eetgedeelte van elkaar zou afscheiden., een heel andere locatie in huis dus.
Wat betreft de schuifwand. Die hebben we daar geplaatst om twee ruimtes te kunnen creëren. Hoe het zit met kinderen weten we gelukkig nog niet
5m is nog krap, een beetje auto gaat al snel richting de 5m en als je dan de garagedeur nog wilt openen heb je iets meer ruimte nodig.Les Paulos schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:
[...]
Aan de luchtdichtheid had ik nog niet gedacht. Goed punt om mee te nemen naar de kozijnenboer dus. Thanks.
[...]
Dankje. Over die ''omweg'' twijfelen wij ook. De schuifpui zou alleen gebruikt worden om binnen wat te drinken te pakken, of met eten naar het terras te lopen of andersom. (we BBQ'en graag). Ik vraag me af of het stoort om daar geen loopdeur te hebben...
![]()
Boven het kookeiland komt een lichtstraat. De helft van de keuken zit namelijk onder de laagbouw. dat zou voldoende licht moeten geven.
[...]
Scherp, die wordt inderdaad 5 meter diep, dat klopt niet helemaal op deze plattegrond.
[...]
Ook hier stoeien we nog een beetje mee. Precies om deze reden laten we naar verwachting de scheidingsmuur tussen de garage en de bijkeuken weg. De garage wordt toch verwarmd, dus dan staat die muur alleen maar in de weg.
Wat betreft de schuifwand. Die hebben we daar geplaatst om twee ruimtes te kunnen creëren. Hoe het zit met kinderen weten we gelukkig nog niet, maar wij(ik) kook graag, en dan met of zonder gezelschap. Het lijkt me dan een groot voordeel om deze ruimte te kunnen afsluiten als er iemand tv wil kijken als ik gezelschap heb of een muziekje op heb staan in de keuken. Wij verwachten dus ook meer te leven in de keuken, en vandaar dat deze dan ook aan de achterkant bij het terras zit. De weg naar de koelkast is dan ook wat korter vanaf het terras
. Misschien ook niet helemaal duidelijk op de foto, maar de tuin bevind zich bijna volledig aan de rechterkant van het huis, en ligt volledig op zuid/west. Zicht op de tuin heb je dus vanuit het hele huis.
Eens, maar die ruimte is er helaas niet. En om daar de hal, en daarmee de indeling van de keuken, woonkamer, etc. op te schuiven vind ik persoonlijk niet logisch. Dan maar de achterruitverwarming aan i.p.v. krabbenErnemmer schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:56:
[...]
5m is nog krap, een beetje auto gaat al snel richting de 5m en als je dan de garagedeur nog wilt openen heb je iets meer ruimte nodig.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:37 ]
Wij vinden het erg prettig om vanaf het terras direct in de keuken te staan. Wij hebben daarom bewust voor een loopdeur in de achterpui gekozen, ipv voor een schuifpui. Schuifpui is alleen leuk als je hem in de praktijk open wilt laten staan. Vind het niet handig om even snel binnen/buiten te lopen.Les Paulos schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:46:
[...]
Aan de luchtdichtheid had ik nog niet gedacht. Goed punt om mee te nemen naar de kozijnenboer dus. Thanks.
[...]
Dankje. Over die ''omweg'' twijfelen wij ook. De schuifpui zou alleen gebruikt worden om binnen wat te drinken te pakken, of met eten naar het terras te lopen of andersom. (we BBQ'en graag). Ik vraag me af of het stoort om daar geen loopdeur te hebben...
![]()
[...]
Scherp, die wordt inderdaad 5 meter diep, dat klopt niet helemaal op deze plattegrond.
[...]
Ook hier stoeien we nog een beetje mee. Precies om deze reden laten we naar verwachting de scheidingsmuur tussen de garage en de bijkeuken weg. De garage wordt toch verwarmd, dus dan staat die muur alleen maar in de weg.
Wat betreft de schuifwand. Die hebben we daar geplaatst om twee ruimtes te kunnen creëren. Hoe het zit met kinderen weten we gelukkig nog niet, maar wij(ik) kook graag, en dan met of zonder gezelschap. Het lijkt me dan een groot voordeel om deze ruimte te kunnen afsluiten als er iemand tv wil kijken als ik gezelschap heb of een muziekje op heb staan in de keuken. Wij verwachten dus ook meer te leven in de keuken, en vandaar dat deze dan ook aan de achterkant bij het terras zit. De weg naar de koelkast is dan ook wat korter vanaf het terras
. Misschien ook niet helemaal duidelijk op de foto, maar de tuin bevind zich bijna volledig aan de rechterkant van het huis, en ligt volledig op zuid/west. Zicht op de tuin heb je dus vanuit het hele huis.
Wij hebben geen achterdeur maar 2 schuifpuien. 1 van 5m, 1 van 3m. Die van 5m is te zwaar om snel open te maken, maar die van 3m is prima te gebruiken als loopdeur.
UIteraard is een normale deur nóg makkelijker, maar ik heb het geprobeerd, maar deed de uitstraling van onze woning geen eer aan.
UIteraard is een normale deur nóg makkelijker, maar ik heb het geprobeerd, maar deed de uitstraling van onze woning geen eer aan.
Hallo allemaal, ik lees al een tijdje mee maar een ding is me nog niet duidelijk.
Ik heb een kavel op het oog die me ongeveer 120000 kost, ik heb bij een aannemer een offerte opgevraagd van een te bouwen huis, die kost ongeveer 250000 (2 onder 1 kapper)
Welke kosten komen er dan nog bij? Ik hoor geluiden van mensen dat het zomaar een 500k zal gaan kosten, maar dat lijkt me sterk. Wie heeft er eerder in deze prijsklasse gebouwd en wat was je totaal kwijt?
Ik heb een kavel op het oog die me ongeveer 120000 kost, ik heb bij een aannemer een offerte opgevraagd van een te bouwen huis, die kost ongeveer 250000 (2 onder 1 kapper)
Welke kosten komen er dan nog bij? Ik hoor geluiden van mensen dat het zomaar een 500k zal gaan kosten, maar dat lijkt me sterk. Wie heeft er eerder in deze prijsklasse gebouwd en wat was je totaal kwijt?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic