Ik twijfel over de ondergrond, moet dit helemaal een verdicht zandpakket zijn of kan dit gewoon op bouwgrond?
Uiteraard plaats ik de units altijd op betontegels of grindtegels zodat het gewicht goed verdeeld wordt.
Ligt aan de ondergrond.Novadecasa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:01:
Zijn er hier mensen met ervaring met het plaatsen van een woonunit op hun kavel?
Ik twijfel over de ondergrond, moet dit helemaal een verdicht zandpakket zijn of kan dit gewoon op bouwgrond?
Uiteraard plaats ik de units altijd op betontegels of grindtegels zodat het gewicht goed verdeeld wordt.
Hier (zand) gewoon vlakgetrokken, 60x60x10 betontegel eronder et voila.
Paar kleine gaatjes vullen met geel en avondje trillen, kan. Maar als t niet nodig is...
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:39 ]
Ja precies, in dit geval is het voormalige landbouwgrond.bbbrumbrum schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Ligt aan de ondergrond.
Hier (zand) gewoon vlakgetrokken, 60x60x10 betontegel eronder et voila.
Paar kleine gaatjes vullen met geel en avondje trillen, kan. Maar als t niet nodig is...

Ontwerp is nog behoorlijk aangepast tov hetgeen ik hier vorig jaar heb gepost. Maar wij zijn er happy mee.
Ik zal zo af en toe een update sturen van de voortgang.
BG
/f/image/LaxrqTLpwSx3ZfUbR4njSlEb.png?f=fotoalbum_large)
1e verdieping
:strip_exif()/f/image/wygRyOsrJi5mOLmRdHhSfWQB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zolder
:strip_exif()/f/image/07S8XyyD4XTIS69YjpTLpt3a.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorkant
/f/image/hDVECAVCuqrxeoYTFnw37B8V.png?f=fotoalbum_large)
Achterkant 1
/f/image/aLJsdbDdRq80uvIaA7uEIja5.png?f=fotoalbum_large)
Achterkant 2
/f/image/os4Kavxp1xdXMl4xdKbI58Xm.png?f=fotoalbum_large)
Bouw
:strip_exif()/f/image/3li1pzuemwS0ttkqW50mpB6G.jpg?f=fotoalbum_large)
Even in willekeurige volgorde:Lurge schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:33:
***members only***
- Overweeg een oprit met twee auto's naast elkaar als het kan. Dat is veel ruimtelijke qua entree.
- Je entree is een smalle gang van net iets breder dan de voordeur. Waar hang je je jassen op?
- Kantoor heeft te weinig daglicht met enkel een sleufraampje
- Raampartijen op zuiden is niet heel verstandig ivm oververhitting van je woning. Zonwering aan de buitenzijde om warmte enigszins buiten te houden.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een aantal punten denk ik wel. Eerst en vooral hebben we ons tweede kind gekregen tijdens het bouwproces. Dat is niet optimaal want je hebt dan andere prioriteiten en kan te weinig tijd in het bouwproces steken.Kwakkel schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:56:
Hah, dan heeft het weinig zin ja![]()
Hopelijk genieten jullie er van!
(Zijn er zaken waar je nu spijt van hebt, of die je misschien toch liever anders had gezien? Kwestie van te leren uit andermans 'fouten')
Waar ik (een beetje) spijt van heb:
• Trap in de woonkamer. Dit geeft toch wel te veel geluid naar boven en hoewel onze kinderen er geen last van lijken te hebben zorgt het ervoor dat ik mij soms verplicht voel om stiller te doen dan anders. Mijn vrouw wilde echter absoluut een trap in de woonkamer. We hebben overigens wel een schuifdeur bovenaan de trap (mijn eis) maar het geluid lekt toch ook deels via de trap zelf (er zit een trap boven naar de zolder en dat isoleert het geluid niet zo goed).
• Geen warmtepomp genomen. Een twijfelgeval. Ik heb het vooral niet gedaan omdat het politieke klimaat in België zo onzeker is. Gas is nu nog goedkoop, elektriciteit is duur. Het salderen van zonnepanelen staat zwaar onder druk en de politiek hier kennende is het idee over wat kan en mag over 2 jaar weer helemaal anders. In België leeft de discussie over gas loslaten niet zo dus ik verwacht dat de politiek dit nog een tijd zal ondersteunen. Desalniettemin had ik graag al voorbereid willen zijn.
• Vergeten een muuraansluiting aan te leggen voor een AP in de woonkamer. Stom stom stom.
• Een houten trap met Z-treden. Mooi, maar loopt minder comfortabel dan de klassieke trap die we naar zolder hebben.
• Niet direct een actieve koolstoffilter op de ventilatie laten plaatsen. In de winter zijn er wel een aantal houtstokers in de buurt en in de zomer heb je weer de vuurkorven. Als de wind slecht staat mag je mee genieten in het hele huis.
• Inbouwrolluiken. Ik ben héél tevreden van de functie als zonnewering maar ze laten wel veel geluid naar binnen via de rolluikkast. Wel over screens gedacht maar niet genomen wegens niet volledig verduisterend en een stuk duurder.
• Geen voorbereiding gelegd voor airco. Vooral omdat ik te weinig tijd had. Het is nog niet pe se nodig geweest dankzij de rolluiken maar ik had wel graag de optie gehad.
• Geen manier om van buiten eerst in een vuile ruimte zoals een berging of garage te komen. We hebben geen garage maar wel een buitenberging in huis. Deze kan je echter niet van binnen benaderen. Dat was een bewuste keuze omdat een deur hier in plaatsen te veel plek ging afsnoepen maar achteraf gezien hadden we ze op één of andere manier groter moeten maken.
Die zijn onderweg. Heb al wel een aantal ramingen (vooral op eerdere ontwerpen). 1 raming op dit ontwerp ligt wel fors boven budget, maar we (inclusief architect) gaan er van uit dat het wel goedkoper kanbattler schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:06:
[...]
Heb je overigens al een prijs van dit ontwerp gehad wat er zitten een aantal flink dure elementen in. De staalconstructie moet flink wat dragen en veiligheidsglas ivm hoogte van de ramen.
8 offertes gevraagd, van 5 zijn we al zeker dat ze een offerte zullen indienen.
Blij dat onze centjes voor de architect nuttig besteed warenAurum schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:03:
Nou na nog wat avonden achter de tekentafel en wat ideeën opgedaan te hebben van de verschillende ontwerpen die van andere tweakers nog zijn langs gekomen (met shoutout naar @Kwakkel ) is dit een andere indeling geworden met als focus o.a. dat de trap op een juiste manier uit zou komen op de bovenverdieping.
Ook interessant - zie een aantal zaken terugkomen bij ons namelijkAdmiral Freebee schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:58:
[...]
Een aantal punten denk ik wel. Eerst en vooral hebben we ons tweede kind gekregen tijdens het bouwproces. Dat is niet optimaal want je hebt dan andere prioriteiten en kan te weinig tijd in het bouwproces steken.
Waar ik (een beetje) spijt van heb:
• Trap in de woonkamer. Dit geeft toch wel te veel geluid naar boven en hoewel onze kinderen er geen last van lijken te hebben zorgt het ervoor dat ik mij soms verplicht voel om stiller te doen dan anders. Mijn vrouw wilde echter absoluut een trap in de woonkamer. We hebben overigens wel een schuifdeur bovenaan de trap (mijn eis) maar het geluid lekt toch ook deels via de trap zelf (er zit een trap boven naar de zolder en dat isoleert het geluid niet zo goed).
• Geen warmtepomp genomen. Een twijfelgeval. Ik heb het vooral niet gedaan omdat het politieke klimaat in België zo onzeker is. Gas is nu nog goedkoop, elektriciteit is duur. Het salderen van zonnepanelen staat zwaar onder druk en de politiek hier kennende is het idee over wat kan en mag over 2 jaar weer helemaal anders. In België leeft de discussie over gas loslaten niet zo dus ik verwacht dat de politiek dit nog een tijd zal ondersteunen. Desalniettemin had ik graag al voorbereid willen zijn.
• Vergeten een muuraansluiting aan te leggen voor een AP in de woonkamer. Stom stom stom.
• Een houten trap met Z-treden. Mooi, maar loopt minder comfortabel dan de klassieke trap die we naar zolder hebben.
• Niet direct een actieve koolstoffilter op de ventilatie laten plaatsen. In de winter zijn er wel een aantal houtstokers in de buurt en in de zomer heb je weer de vuurkorven. Als de wind slecht staat mag je mee genieten in het hele huis.
• Inbouwrolluiken. Ik ben héél tevreden van de functie als zonnewering maar ze laten wel veel geluid naar binnen via de rolluikkast. Wel over screens gedacht maar niet genomen wegens niet volledig verduisterend en een stuk duurder.
• Geen voorbereiding gelegd voor airco. Vooral omdat ik te weinig tijd had. Het is nog niet pe se nodig geweest dankzij de rolluiken maar ik had wel graag de optie gehad.
• Geen manier om van buiten eerst in een vuile ruimte zoals een berging of garage te komen. We hebben geen garage maar wel een buitenberging in huis. Deze kan je echter niet van binnen benaderen. Dat was een bewuste keuze omdat een deur hier in plaatsen te veel plek ging afsnoepen maar achteraf gezien hadden we ze op één of andere manier groter moeten maken.
- Trap is bewust buiten de woonkamer gehouden (op verzoek van de vrouw). Hij ligt er wel tegen, dus geen idee of dat veel verschil gaat maken
- Wij oriënteren ons momenteel naar een geothermische warmtepomp. Hopelijk is het haalbaar
- Aansluiting AP - denk dat ik 2 of 3 punten ga voorzien bij de TV. Een AP zal misschien niet nodig zijn, en anders kan dat wel op 1 van de 3 kabels
- Trap: architect stelde ook Z-treden voor (met onderliggende trapbomen, voor de kenners). Waarom ervaar je dit als minder comfortabel?
- Die filters zullen er wel komen denk ik, ongeacht of het nodig is
- Wij gaan inderdaad voor screens, maar denken wel dat we rolluiken gaan missen voor de verduistering.
- Airco hopen we niet nodig te hebben, aangezien de warmtepomp voorzien zal worden van een koelfunctie. Koelt uiteraard niet zoveel als airco, maar met de huidige isolatievereisten gaan we er van uit dat het wel voldoende zal zijn
- Ook geen garage voorzien, wel een fietsenberging. Net zoals bij jullie ook geen doorgang naar het huis, om geen ruimte te moeten opofferen.'Groter maken' is niet meteen een optie (denken we): het budget zal wel op zijn
Ik (IK, 'wij' weten dat nog niet
) overweeg om eventueel de keuken een L te laten maken en een deel van de glazen achtergevel op te geven voor een gesloten gevel (of gevel+raam) om dan inderdaad een deur te kunnen voorzien naar de fietsenberging. Maar dat is dan wel jammer van de achtergevel
Wel goed om te weten dat dit als een gemis ervaren kan worden! (fietsenberging zal quasi dagelijks gebruikt worden voor de motor!)
In de zomer staat de zon hoog in de lucht en wordt een raam op het zuiden nauwelijks ervaren als opwarmende factor. In de winter wil je juist dat zuid raam, dan is de spaarzame zon lager in de licht en komt er dus wel warmte binnen.Señor Sjon schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:28:
[...]
• Raampartijen op zuiden is niet heel verstandig ivm oververhitting van je woning.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Anoniem: 224360
Veel plezier met (bovenmatig) veel glas. Dat is prachtig, maar echt killing voor je klimaat binnen.No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:17:
[...]
In de zomer staat de zon hoog in de lucht en wordt een raam op het zuiden nauwelijks ervaren als opwarmende factor. In de winter wil je juist dat zuid raam, dan is de spaarzame zon lager in de licht en komt er dus wel warmte binnen.
Op sommige plekken op aarde zou je meer gelijk (of minder ongelijk) hebben, maar nog steeds incorrect.No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:17:
[...]
In de zomer staat de zon hoog in de lucht en wordt een raam op het zuiden nauwelijks ervaren als opwarmende factor. In de winter wil je juist dat zuid raam, dan is de spaarzame zon lager in de licht en komt er dus wel warmte binnen.
Ooit eens een schaduw/lichtintrede simulatie gedraaid in sketchup?
Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd.bbbrumbrum schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:27:
[...]
Op sommige plekken op aarde zou je meer gelijk (of minder ongelijk) hebben, maar nog steeds incorrect.
Ooit eens een schaduw/lichtintrede simulatie gedraaid in sketchup?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

https://www.nemokennislin...hoog-komt-de-zon-vandaag/
Met slim gebruik van overstek, (lei)bomen en andere manieren, kun je hier best mee spelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 15-06-2020 16:21 ]
Wij hebben het aanrechtblad aan de buitenmuur, met daarin een groot raam. Vind ik een groot pluspunt van ons huis. Lekker naar buiten kijken tijdens het koken, altijd goed licht op je aanrechtblad.• Ik (IK, 'wij' weten dat nog niet) overweeg om eventueel de keuken een L te laten maken en een deel van de glazen achtergevel op te geven voor een gesloten gevel (of gevel+raam) om dan inderdaad een deur te kunnen voorzien naar de fietsenberging. Maar dat is dan wel jammer van de achtergevel
Wel goed om te weten dat dit als een gemis ervaren kan worden! (fietsenberging zal quasi dagelijks gebruikt worden voor de motor!)
[/list]
Inderdaad, zoietsFimke schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:08:
[...]
Wij hebben het aanrechtblad aan de buitenmuur, met daarin een groot raam. Vind ik een groot pluspunt van ons huis. Lekker naar buiten kijken tijdens het koken, altijd goed licht op je aanrechtblad.
Alleen zit je dan wel te klooien met de zichtlijnen, wat jammer is ...
Klopt, die opwarming is vooral een issue later in het voorjaar en vroeger in het najaar. In de zomer geen noemenswaardige extra opwarming en in de winter is het heerlijk.No Hands schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:17:
[...]
Wij zitten op Brabantse zandgrond. Hebben het oppervlak laten egaliseren met een loader. Op de zwarte grond grote grindtegels gelegd (twee op elkaar) en daar de hoeken van de units op laten rusten. Geen verdicht zandpakket.Novadecasa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:01:
Zijn er hier mensen met ervaring met het plaatsen van een woonunit op hun kavel?
Het is helemaal afgehankelijk van je ondergrond
In zwart de bestaande grenzen, in rood de nieuwe grens.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ybqyHoGtrzug3WsVQf87b4Y.jpg?f=user_large)
Je zou verwachten dat de vorm van beide kadastrale percelen aangepast zou worden (voor 157 EUR). Maar nee hoor, wat gaan ze doen:
- Nieuwe grens inmeten
- De twee percelen opsplitsen in vier percelen
- Vervolgens moeten wij naar de notaris voor de eigendomsoverdracht van een paar postzegels van in totaal 60 m2.
Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar dit vind ik gewoon moeilijk doen en mensen op kosten jagen. Wat een stelletje bureaucraten

Dat moest ik even kwijt
Wij hebben 2-e hands stelcon platen op de kavel laten leggen. Alleen onder de platen is er verdicht. We moesten toch met groot materiaal een puinbaan aanleggen, het was dus een kleine aanvullende klus.Novadecasa schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:01:
Daar krijg je wel een extra perceelnummertje voor terugJoris748 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:22:
Wat een stelletje rukkers bij het kadaster. Wij hebben in overleg met de buren de grens van onze percelen gewijzigd (met gesloten portemonnee). Nu willen we het kadaster de nieuwe grens vast laten leggen.
In zwart de bestaande grenzen, in rood de nieuwe grens.
[Afbeelding]
Je zou verwachten dat de vorm van beide kadastrale percelen aangepast zou worden (voor 157 EUR). Maar nee hoor, wat gaan ze doen:Kosten 2x 157 EUR + kosten notaris
- Nieuwe grens inmeten
- De twee percelen opsplitsen in vier percelen
- Vervolgens moeten wij naar de notaris voor de eigendomsoverdracht van een paar postzegels van in totaal 60 m2.
Ik hoef echt niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar dit vind ik gewoon moeilijk doen en mensen op kosten jagen. Wat een stelletje bureaucraten![]()
Dat moest ik even kwijt
Het lijkt duur maar ik vind 314 euro voor een grenscorrectie best wel meevallen. Daarvoor komt de landmeter even zijn GPS of total-station showen en aanzetten en praat vervolgens met jou en de buren of het allemaal volgens afspraak gaat. (het is trouwens geen DHZ- GPS-setje maar een verdomd prijzig geheel welke regelmatig geijkt en gecontroleerd moet worden)
Voorafgaand aan zijn opname in het veld zoekt hij de veldwerken van de vorige inmeting er bij, controleert deze op de juistheid en op kwaliteit van de meetdata. Daarnaast checkt hij de juistheid van de eigenaren. er gaat dus best wat aan vooraf.
Alleen voor een notaris zou ik even gaan shoppen en eis een offerte met alle kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door gumtree op 16-06-2020 14:17 ]
Ik snap dat het allemaal niet gratis is, maar ik baal vooral van de starheid. Feitelijk voeren ze nu 2 grenscorrecties uit in plaats van 1. En dan worden posten als voorrijdkosten, controle van eigenaren, etc dubbel in rekening gebracht. Daar heb ik moeite mee.gumtree schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Daar krijg je wel een extra perceelnummertje voor terug![]()
Het lijkt duur maar ik vind 314 euro voor een grenscorrectie best wel meevallen. Daarvoor komt de landmeter even zijn GPS of total-station showen en aanzetten en praat vervolgens met jou en de buren of het allemaal volgens afspraak gaat. (het is trouwens geen DHZ- GPS-setje maar een verdomd prijzig geheel welke regelmatig geijkt en gecontroleerd moet worden)
Voorafgaand aan zijn opname in het veld zoekt hij de veldwerken van de vorige inmeting er bij, controleert deze op de juistheid en op kwaliteit van de meetdata. Daarnaast checkt hij de juistheid van de eigenaren. er gaat dus best wat aan vooraf.
Alleen bij de notaris zou ik even gaan shoppen.
Zelfde als met het uitzetten van kavelgrenzen. 1 punt meten kost x, 5 hoekpunten meten kost 5x. Dan vind ik het betaalde niet meer in verhouding staan tot het geleverde.
Begrijp ook dat klagen hier geen zin heeft, maar het lucht wel op
Even voor mijn beeld? is het een nieuwbouw woning en is er al een definitieve aanwijs geweest? Dat zou namelijk nog kunnen schelen.Joris748 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:17:
[...]
Ik snap dat het allemaal niet gratis is, maar ik baal vooral van de starheid. Feitelijk voeren ze nu 2 grenscorrecties uit in plaats van 1. En dan worden posten als voorrijdkosten, controle van eigenaren, etc dubbel in rekening gebracht. Daar heb ik moeite mee.
Zelfde als met het uitzetten van kavelgrenzen. 1 punt meten kost x, 5 hoekpunten meten kost 5x. Dan vind ik het betaalde niet meer in verhouding staan tot het geleverde.
Begrijp ook dat klagen hier geen zin heeft, maar het lucht wel op
Ja, het is nieuwbouw. Maar wel op een bestaand perceel. De kadastergrenzen zijn al tientallen jaren ongewijzigd.gumtree schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:00:
[...]
Even voor mijn beeld? is het een nieuwbouw woning en is er al een definitieve aanwijs geweest? Dat zou namelijk nog kunnen schelen.
Oké dan kom je wel terecht in de splitsingsprocedure. Bij een nog niet definitief gevormde grens zou je volgens mij nog wat kunnen regelen. Deze vlieger gaat helaas niet op.Joris748 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:09:
[...]
Ja, het is nieuwbouw. Maar wel op een bestaand perceel. De kadastergrenzen zijn al tientallen jaren ongewijzigd.
Heb me daar inmiddels bij neergelegd. Het heeft geen zin om tegen (ambtelijke) molens te vechten. Hopelijk vallen de kosten bij de notaris mee.gumtree schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:14:
[...]
Oké dan kom je wel terecht in de splitsingsprocedure. Bij een nog niet definitief gevormde grens zou je volgens mij nog wat kunnen regelen. Deze vlieger gaat helaas niet op.
Wel een nadeel van veel glas (wij hebben over de volledige lengte van keuken en woonkamer een pui van vloer tot plafond): zonder (rol)gordijnen of andere verduistering blijft het nu 's avonds veel te lang licht in de woonkamer. Dat draagt niet bij aan mijn proces van moe worden en in slaap vallen.Joris748 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:27:
[...]
Klopt, die opwarming is vooral een issue later in het voorjaar en vroeger in het najaar. In de zomer geen noemenswaardige extra opwarming en in de winter is het heerlijk.
Bij ons was geen wijziging in het kadaster nodig, dus waren we het er snel over eens dat we wel een landmeter in zouden huren om een paar paaltjes te slaan.
Dat is inderdaad een nadeel. Wij hebben in de woonkamer ook een groot raam maar het licht wordt daar 's avonds gefilterd door grote bomen die achter ons perceel staan en dat geeft dan weer een zeer rustgevend effect.Joris748 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:12:
Wel een nadeel van veel glas (wij hebben over de volledige lengte van keuken en woonkamer een pui van vloer tot plafond): zonder (rol)gordijnen of andere verduistering blijft het nu 's avonds veel te lang licht in de woonkamer. Dat draagt niet bij aan mijn proces van moe worden en in slaap vallen.
Mogen die bomen nooit dood gaan natuurlijk
De bedoeling is een gevlinderd betonnen terras, maar ons terras komt ong 40cm boven grasniveau te liggen . Op de plek van het terras ligt momenteel al een cm of 25 puin als fundering.
Iets dergelijks:
https://nl.pinterest.com/pin/476466835563295454/
Hoe wordt zoiets gestort? Maak je eerst een bekisting voor de omliggende rand van 40cm hoog - als een soort zwembadmuur -, stort je de rand en wordt dan de vloer gestort als de rand gedroogd is?
Kan me voorstellen dat een bekisting voor zowel de rand als de vloer wanneer die in 1x gestort worden nogal fors moet zijn.
De bedoeling is dat de verticale zijde gestort wordt in een bekisting van ruwe planken (zodat het houtpatroon zichtbaar is)
Zou wel graag willen dat het als één geheel oogt. Als je de vloer later stort dan de rand zal dat zichtbaar zijn...?
Dat kan je in een keer storten, stort naden blijf je in de meeste gevallen zien. Het princiepe wat je aan het toepassen bent is een vloer met vorstrand. die stort je eigenlijk altijd in 1 keer.stefijn schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:57:
Hoe wordt zoiets gestort? Maak je eerst een bekisting voor de omliggende rand van 40cm hoog - als een soort zwembadmuur -, stort je de rand en wordt dan de vloer gestort als de rand gedroogd is?
Kan me voorstellen dat een bekisting voor zowel de rand als de vloer wanneer die in 1x gestort worden nogal fors moet zijn.
De bedoeling is dat de verticale zijde gestort wordt in een bekisting van ruwe planken (zodat het houtpatroon zichtbaar is)
Zou wel graag willen dat het als één geheel oogt. Als je de vloer later stort dan de rand zal dat zichtbaar zijn...?
gewoon wat platen (planken in jouw geval) een paar pikketen en wat schoren.
denk ook na of je miscchien nog dieper wil ivm een vorstrand.
Dit is een beetje het idee van de bekisting

Wij zijn ook bij Mattone geweest. Ze bouwen mooie dingen maar was voor ons niet de juiste keuze. Misschien hebben jullie een budget waarvoor ze wel denken een huis neer te kunnen zettenPeacefield78 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:04:
Hallo, sinds een tijdje lees ik hier mee. Wij hebben een kavel gekocht en zijn nu in gesprek met een aantal partijen voor het ontwerp en de bouw van een huis. We willen geen cataloguswoning, maar wel graag een partij die ons van ontwerp tot oplevering kan ‘ontzorgen’ (verschrikkelijk woord, maar dat is wel wat we willen). We hebben gesproken met Livingstone en Buitenhuis Villabouw. We hebben straks een afspraak met EVE Architecten. Kunnen jullie ons nog andere partijen aanraden, of wellicht afraden? Ook andere tips zijn welkom.
Op het plaatje storten ze alleen maar een funderingsrand? De bekisting ziet er vrij licht uit. Ik kan me voorstellen als je meteen ook de hele fundering volstort er veel meer gewicht tegen de bekisting aan leunt?
Ik wil natuurlijk ten allen tijde voorkomen dat de buitenrand ook maar 1cm naar buiten leunt, want dan is het hele terras "rond". Maar goed, dat is een kwestie van meer hout. Die driehoekjes die ze hier gemaakt hebben ziet er wel goed uit als steun.
Bedankt voor je reactie. Mattone heb ik ook de brochure van, ziet er wat klassiek uit, en door de bewoording in de brochure kreeg ik al het beeld dat ze aan de prijs zouden zijnDengra schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Wij zijn ook bij Mattone geweest. Ze bouwen mooie dingen maar was voor ons niet de juiste keuze. Misschien hebben jullie een budget waarvoor ze wel denken een huis neer te kunnen zetten. We hebben uiteindelijk bij Buitenhuis getekend, Bongers is de architect.
Buitenhuis hadden we een prettig gesprek. Vanochtend gesprek gehad met EVE Architecten, zij doen ook aan selectie aannemer en bouwbegeleiding (als coach of regievoerder). Ook heel fijn gesprek. Daar hebben we nu over twee weken een vervolggesprek.
Ik zie dat EVE Architecten wat meer in het oosten van het land ligt waardoor deze tip misschien wat te ver rijden wordt, maar zeker de moeite waard: JK Houses (Groningen).Peacefield78 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:04:
Hallo, sinds een tijdje lees ik hier mee. Wij hebben een kavel gekocht en zijn nu in gesprek met een aantal partijen voor het ontwerp en de bouw van een huis. We willen geen cataloguswoning, maar wel graag een partij die ons van ontwerp tot oplevering kan ‘ontzorgen’ (verschrikkelijk woord, maar dat is wel wat we willen). We hebben gesproken met Livingstone en Buitenhuis Villabouw. We hebben straks een afspraak met EVE Architecten. Kunnen jullie ons nog andere partijen aanraden, of wellicht afraden? Ook andere tips zijn welkom.
Ook met die schoortjes kan het nog iets rond gaan staan (golvend). Vaak wordt bovenaan (ook) een regel aan de randkist gemaakt.stefijn schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:48:
Ja oke, een vloer met een verticale vorstrand. Zou idd nog een stukje in de grond kunnen, dan word het ook gemakkelijker om de boel te "verankeren" dan wanneer alles bovenop de grond staat.
Op het plaatje storten ze alleen maar een funderingsrand? De bekisting ziet er vrij licht uit. Ik kan me voorstellen als je meteen ook de hele fundering volstort er veel meer gewicht tegen de bekisting aan leunt?
Ik wil natuurlijk ten allen tijde voorkomen dat de buitenrand ook maar 1cm naar buiten leunt, want dan is het hele terras "rond". Maar goed, dat is een kwestie van meer hout. Die driehoekjes die ze hier gemaakt hebben ziet er wel goed uit als steun.
Dat gezegd hebbende zou ik het nooit doen. Ga je zelf vlinderen, heb je het eerder gedaan? Je mooie structuurtje zal overigens binnen 1 jaar groen uitslaan. Deze kan beter voorzien worden van een afdekker met lekdorpel.
Wat bedoel je met een afdekker?
Dat groen worden, het zal wel. Werd me bij mijn vorige huis ook afgeraden om zeer grove gevelstenen te gebruiken (stond nog een grote boom voor), nooit ook maar een beetje groene aanslag op gekomen. Desondanks geloof ik best dat er wat groen op kan komen. Hoort bij het product zullen we maar zeggen.
Zelfde als mensen die zeggen geen gevelhout op een huis te doen, want dat gaat werken... Sja, dan kies je wat anders, ik vind dat het erbij hoort.
Overigens kan het plan/vorm natuurlijk aangepast worden, het ging me er in eerste instantie om of ik zo'n betonnen "blok" in 1x moet laten storten of in 2x (rand en vlak)
Oorspronkelijk wilden we een zwevend betonnen terras, maar dat heeft weer andere moeilijkheden.....alhoewel, als ik een bekisting maak met een overhangende rand van 20cm heb je ook een zweven terras...
[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 17-06-2020 12:01 ]
Een eerste offerte is binnen: betreft betonbouw (wind- & waterdicht). Komt opbattler schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:06:
[...]
Heb je overigens al een prijs van dit ontwerp gehad wat er zitten een aantal flink dure elementen in. De staalconstructie moet flink wat dragen en veiligheidsglas ivm hoogte van de ramen.
Los van afwerking (keuken, sanitair, verwarming, niet-dragende binnenmuren, trap, binnendeuren, elektriciteit, ventilatie, ...), zit daar niet bij in:
- grondwerken
- buitenriolering
- bemaling
- zonwering
- carport & fietsenberging
- aanvulling gestabiliseerd zand (indien nodig)
- Alle buitenmuren (nogal vanzelfsprekend
)
- Kelder
- Muren aan de trap
- 1 stalen ligger in het verlengde van de rechter trapmuur
- Gelijkvloers
- Muren links en rechts van de trap
- Ligger aan de schuifdeur (glazen 'wand' op het zuiden/rechts aan keuken en overdekt terras)
- Verdieping
- Muur links van de trap
- Ligger over de kasten aan de kinderkamers, in het verlengde van de buitenmuur
Geen idee wat de Alkortec dakbedekking waard is. Iemand hier ervaring mee?
Vragen of opmerkingen, laat maar weten!
Exclusief BTW
Vraag me af wat er onder 'grondwerk' valt. Als daar het uitgraven van de bouwput onder valt ...
Bemaling zou kunnen meevallen (in the big picture): 1 000 euro voor een week ofzo? Uiteraard ook nog te bespreken/bevestigen.
Dus, heb er wel aan gedacht, maar nog geen concrete informatie voor
Wat bedoel je met 'zelf'? Ik ga quasi niets zelf doen
Bij SOD is het eenvoudig: SOD doet alles. Bij algemene aannemer zal dat min of meer hetzelfde zijn (minus de keuken misschien, of zaken waar hij aangeeft dat beter niet via hem te doen).
Bij deze betonbouwer kan ik, in een latere fase, ook offertes laten maken voor technieken e.d., ofwel kan ik ervoor kiezen om daar zelf (of via de architect) mensen voor te zoeken die sanitair, verwarming, elektriciteit, binnenmuren, trap, ..... komen doen. Zal een beetje afhangen van de geboden prijs indien het via de bouwer loopt
[ Voor 4% gewijzigd door Kwakkel op 17-06-2020 16:30 ]
[ Voor 104% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:39 ]
Betonbouwer voorziet leidingen voor elektriciteit e.d.. Bij HSB wordt er gewerkt met leidingspouw (maar is via SOD, dus moet ik me daar zoiezo niets van aantrekken
Goed punt - bouwaansluiting moet ik nog bekijken. Weet dat het er moet komen, maar vergeet telkens van daar eens deftig naar te kijken
Budget is helaas niet onbeperkt, dus ik let er wel op hoor
- Elektriciteit: 10 000
- Verwarming: 20 000
- Sanitair: begroot op 8 000 (is misschien te weinig, nog geen idee van)
- Keuken: begroot op 25 000 (moet voldoende zijn voor onze wensen)
- Ventilatie: 10 000
- Screens op alle ramen: 10 000
- Grondwerk: 6 000 (schatting)
- Bemaling: 2 000 (schatting)
- Binnenmuren
- Binnendeuren
- Trappen
- Bepleistering (stuccen in NL?) - enkel indien nodig: bij HSB zit je met gyproc wanden en eventueel dunpleister, bij betonbouw kunnen we opteren om het (deels) beton zichtbaar te laten
- Verlichting
- Verduistering
Verder zie ik hier en daar wat deukjes, maar dat zal ws niet z'n ramp zijn gok ik zo.
[ Voor 40% gewijzigd door xoror op 18-06-2020 14:43 ]
Het gewicht van de vloer ligt niet allemaal op de rand. de hoogte en daarmee de spatkracht zijn bepalendstefijn schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:48:
Ja oke, een vloer met een verticale vorstrand. Zou idd nog een stukje in de grond kunnen, dan word het ook gemakkelijker om de boel te "verankeren" dan wanneer alles bovenop de grond staat.
Het is idd een kwestie van genoeg ondersteunig maken, een balk boven en onderin helpen daar ook bij, eventueel nog aanvullen met zand kan ook gewoon.
Wij zijn ook bij Livingstone en Buitenhuis geweest. Uiteindelijk met geen van beiden zaken gedaan maar Livingstone maakte op mij wel echt een goede indruk. Mooie afwerking, veel mogelijkheden. Achteraf wel spijt gehad dat we niet men hen hebben doorgepakt, dat had een hoop stress gescheeldPeacefield78 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:04:
Buitenhuis vond ik weinig creatief, die wilden eigenlijk eerst dat je tekende voor een opdracht voordat ze na gingen denken.
Ben er ook geweest. Top beleving, maar de prijs die hij neerlegde sloeg echt helemaal nergens op. De kelder net zo duur als de bouw boven de grond. Ging overigens over een andere kavel dan ik nu gekocht heb.Daniel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:49:
[...]
Wij zijn ook bij Livingstone en Buitenhuis geweest. Uiteindelijk met geen van beiden zaken gedaan maar Livingstone maakte op mij wel echt een goede indruk. Mooie afwerking, veel mogelijkheden. Achteraf wel spijt gehad dat we niet men hen hebben doorgepakt, dat had een hoop stress gescheeld
[ Voor 5% gewijzigd door StevenK op 17-06-2020 20:52 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Nu krijg ik een mailtje dat dit zonder de opdrachtgever (ikke) gaat i.v.m. corona. Ik zou er toch graag wel bij willen zien.
Ik kan wel iets vinden op www.helpdeskcorona-bt.nl over "Bouwplaatsbezoeken worden waar mogelijk uitgesteld." maar ik weet niet of dat voor ons geldt. Hebben jullie hier ervaring mee ?
Hier een kleine update, het schiet inmiddels lekker op. Kozijnen en glas zit erin, eerste houtwerk zit tegen de gevel en de stukadoor is binnen aan de eerste slaapkamer begonnen en de pannen liggen inmiddels ook. Over 3 mnd moet het af zijn. Tot zover nog geen vertraging en erg tevreden met de aannemer. De communicatie loopt lekker vlot en vaak zodat pijnpuntjes ook z.s.m. verholpen kunnen worden en dat werkt vanuit beide zijden erg lekker tot nu toe. Nu hopen dat de nutspartijen een klein beetje mee willen werken..

Inmiddels uiteraard ook een aantal zaken die je, als je alles van te voren had geweten, anders had willen doen, maar daar moet ik maar mee leren leven.
Plaatjes van hoe het vorige week was en hoe het ongeveer moet worden(de laatste 2..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wat is het alternatief wat er op lijkt? Iets van aluminium gecoat in zink kleur ? (welke RAL kleur is dat?)
Mag gecoat zink ook niet? Dat mocht bij ons destijds wel, en als ik me niet vergis nu ook weer.xoror schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:43:
We mogen van de gemeente geen zink gebruiken. Dit was opgenomen voor goten, hwa's en kralen.
Wat is het alternatief wat er op lijkt? Iets van aluminium gecoat in zink kleur ? (welke RAL kleur is dat?)
we willen graag van je leren, wat zou je de andere keer anders doen?[b]
Inmiddels uiteraard ook een aantal zaken die je, als je alles van te voren had geweten, anders had willen doen, maar daar moet ik maar mee leren leven.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ik zie in dat andere koppelstuk een kier, daar kan zo beton naar binnen lopen. Dat lijkt me ook de bedoeling nietxoror schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:18:
Even een vraagje over WTW leidingen. Ik zie hier bij een koppelstuk dat het scheef erin is gezet om de bocht te maken. Je krijgt dan binnen ws wat uitstekende kantjes. Kan dit verder kwaad ivm geluid?
Verder zie ik hier en daar wat deukjes, maar dat zal ws niet z'n ramp zijn gok ik zo.
[Afbeelding]
Gewoon anderhalve meter afstand houden toch?vortexnl1982 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:23:
Wij laten een huis bouwen in Amsterdam. Nu is er binnenkort de inspectie van de ruwbouw (dit doet onze bouwbegeleider).
Nu krijg ik een mailtje dat dit zonder de opdrachtgever (ikke) gaat i.v.m. corona. Ik zou er toch graag wel bij willen zien.
Ik kan wel iets vinden op www.helpdeskcorona-bt.nl over "Bouwplaatsbezoeken worden waar mogelijk uitgesteld." maar ik weet niet of dat voor ons geldt. Hebben jullie hier ervaring mee ?
Ja lijkt mij ook. Ik weet alleen niet of er voorschriften zijn vanuit RIVM betreft bezoek bouwplaats. Ik kan het zo 1-2-3 niet vinden.No Hands schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Gewoon anderhalve meter afstand houden toch?
Ik heb ook al aangegeven met mondkapje + handschoenen de bouwplaats te willen bezoeken
Ik was er al bang voorFimke schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:15:
[...]
we willen graag van je leren, wat zou je de andere keer anders doen?
Ik denk dat we met name (nog..) meer tijd zouden nemen om alles door te kijken en over na te denken. We hebben een vrij nauwkeurig bestek, wat echt ideaal werkt. Wel is dit vrij vroeg in het traject opgesteld waardoor je nu soms tegen dingen aan loopt 'Oh hadden we dat zo gekozen?'. Gelukkig is dit eigenlijk overal ook goed en naar onze wens maar wie weet waar we nog tegenaan lopen. Ik ben blij dat ik een aantal dingen er 'doorheen heb gedrukt' of heb voorgesteld, dat zijn wel een paar pluspunten in de woning, al zeg ik het zelf.

Paar concrete puntjes:
- Ik had de dakhelling iets flauwer gemaakt zodat het lage gedeelte iets hoger had gelegen.
- Ik had andere dakbedekking door laten rekenen ipv accepteren dat de architect zei dat dat fors duurder zou worden. Dan had ik de beslissing beter kunnen onderbouwen. De aannemer rekent wel, die maakt het niet zoveel uit.
- Ik had nog kritischer naar alle lichtpunten moeten kijken.
- Ik had het onderheien van het terras mee moeten laten nemen in de offerte, snijden had altijd nog gekund.
Ik ben eigenlijk continue aan het zoeken hoe dingen beter kunnen, terwijl de bouwwereld gewoon doet wat er gezegd wordt (of getekend staat..). Terwijl ik denk, gasten, jullie doen dit vaker, wat kan er beter, slimmer, anders.. Wat zijn de voordelen van deze keuzes en wat zijn de voordelen van deze keuzes.
Laat je verder niks wijsmaken, vraag door als je twijfelt en als je op tweakers heb gelezen dat iets anders, beter of wél kan, laat ze vooral zien wat er kan ;-)
Al met al is het vooral dat ik er vooraf nóg meer tijd en aandacht in had willen steken. Maargoed, we kregen de 2e hier thuis, zijn vorig jaar alvast van ons vorige koophuis naar een huurhuis gegaan en het werk was toen ook nogal druk. Soms is er ook niet meer tijd of aandacht, we kregen een kans op een prachtig kavel en kunnen daar nu met onze 2 kleine kinderen gaan wonen waardoor ook zij er lang plezier van hebben i.p.v. pas als de kids 12+ zijn een keer deze stap maken wat we ook wel veel zien gebeuren. Mijn wederhelft kan vrij lastig dingen visualiseren en dat i.c.m. een jaar lang slaaptekort maakt het ook niet makkelijker om dingen vanaf tekening te veranderen.
Done is better than perfect.
Viel bij ons nog wel mee (achteraf). Prijsindicatie 460k (incl garage) van iets meer dan 200 m2 GBO, na wat rekenen ging daar nog een stukje vanaf. Kwamen uiteindelijk op ongeveer 410k uit zonder garage.StevenK schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:52:
[...]
Ben er ook geweest. Top beleving, maar de prijs die hij neerlegde sloeg echt helemaal nergens op. De kelder net zo duur als de bouw boven de grond. Ging overigens over een andere kavel dan ik nu gekocht heb.
Is natuurlijk wel de prijs op basis van hun standaarduitvoering, waarschijnlijk was daar nog wel wat bij gekomen. Aan Finnhouse was ik twee jaar later 470k kwijt voor ongeveer hetzelfde volume.
Zal wel een vrouwending zijn. Ik kan dat ook helemaal niet. Ik ben deze keer veel minder enthousiast over de kavel en het bouwen dan bij de beslissing over de bouw van ons huidige huis. Toen stonden de woningen eromheen al, en kenden we de wijk al goed omdat we er al woonden. Nu ligt de nieuwe kavel in een wijk waar verder nog niets staat.Piper schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:22:
[...]
Mijn wederhelft kan vrij lastig dingen visualiseren [...]
Vind het zo lastig, wilde eigenlijk gewoon de optie laten verlopen 🙈 Ben overgehaald met afspraak dat we het huidige huis pas verkopen wanneer nieuwe huis richting oplevering gaat en ik het zie zitten... nu maar hopen dat woningmarkt niet helemaal instort...
hangt af van welke fase je in de verkleuring ziet als zink kleurxoror schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:43:
We mogen van de gemeente geen zink gebruiken. Dit was opgenomen voor goten, hwa's en kralen.
hier kanje een sample opvragen van 7030
https://www.dakgootwinkel...p-kleursamples-aanvragen/
Het is gekit, dus geen issue.No Hands schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:07:
[...]
Ik zie in dat andere koppelstuk een kier, daar kan zo beton naar binnen lopen. Dat lijkt me ook de bedoeling niet
@Daniel Grappig jullie komen uit op (470k/200) 2350/m2. Hier zit neem ik aan geen keuken en sanitair bij toch? Wij zitten op vrijwel hetzelfde bedrag voor traditionele bouw. Dus dat lijkt een goede indicator te zijn. De manier waarop je bouwt lijkt dan zich niet echt uit te drukken in de m2 kosten.
@twain4me Zat te denken aan 9007
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 18-06-2020 14:46 ]
Kan zeker, dat is meer de kleur die het heeft als het nieuw is, kan (net als nieuw zink) een beetje schreeuwerig zijn met een goede glanslaag. Aluminium grijs heet het in mijn oude waaier
[ Voor 38% gewijzigd door twain4me op 18-06-2020 14:54 ]
Geen keuken, wel sanitair (nouja, 12k stelpost dan). Qua m2-prijs scheelt het juist wel veel want mijn huidige huis is minder m2’s maar hetzelfde volume (865 m3 incl veranda).xoror schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:35:
@Daniel Grappig jullie komen uit op (470k/200) 2350/m2. Hier zit neem ik aan geen keuken en sanitair bij toch? Wij zitten op vrijwel hetzelfde bedrag voor traditionele bouw. Dus dat lijkt een goede indicator te zijn. De manier waarop je bouwt lijkt dan zich niet echt uit te drukken in de m2 kosten.
Als ik een andere vorm had neergezet (rechthoekige doos) had ik binnen hetzelfde volume ook wel 240 m2 kunnen realiseren, nu is het 180 oid. Het verschil tussen 1900 en 2600 euro per m2. Heeft weinig te maken met de bouwwijze, hoewel ik denk dat mijn huis in traditionele bouw nog wel wat goedkoper had gekund. Uiteindelijk is vorm echter een veel grotere factor.
[ Voor 13% gewijzigd door Daniel op 18-06-2020 23:23 ]
Omdat dit mijn eerste 'nieuwbouwhuis' zou worden heb ik geen idee wat nou een realistische termijn is om de financiering rond te krijgen.
Uiteraard wil ik het bod als ontbindende voorwaarde opnemen dat de financiering rond moet zijn. Hoeveel weken zou ik hier voor moeten opnemen? Ik ga er vanuit dat er ook al een aannemer in de arm genomen moet worden met een bouwtekening voordat de bank de financiering toekent. Wat is een goede termijn om hiervoor aan te houden?
Dank!
De meeste (niet alle) banken willen zelfs een onherroepelijke omgevingsvergunning als de financiering zowel de grond als bouw betreft.Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
Jongens ik wil gaan bieden op een kavel bouwgrond.
Omdat dit mijn eerste 'nieuwbouwhuis' zou worden heb ik geen idee wat nou een realistische termijn is om de financiering rond te krijgen.
Uiteraard wil ik het bod als ontbindende voorwaarde opnemen dat de financiering rond moet zijn. Hoeveel weken zou ik hier voor moeten opnemen? Ik ga er vanuit dat er ook al een aannemer in de arm genomen moet worden met een bouwtekening voordat de bank de financiering toekent. Wat is een goede termijn om hiervoor aan te houden?
Dank!
Het proces van optie op de grond, architect, aannemer, tot onherroepelijke vergunning duurde bij ons een maand of 11. Als je tekeningen al hebt kan je daar een maand of 5 vanaf trekken.
Bij aankoop van grond van de gemeente zijn dergelijke termijnen vaak geen probleem, igv een particulier ligt dat anders kan ik me voorstellen.
[ Voor 3% gewijzigd door onne op 19-06-2020 16:12 ]
Thanks!onne schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:11:
[...]
De meeste (niet alle) banken willen zelfs een onherroepelijke omgevingsvergunning als de financiering zowel de grond als bouw betreft.
Het proces van optie op de grond, architect, aannemer, tot onherroepelijke vergunning duurde bij ons een maand of 11. Als je tekeningen al hebt kan je daar een maand of 5 vanaf trekken.
Bij aankoop van grond van de gemeente zijn dergelijke termijnen vaak geen probleem, igv een particulier ligt dat anders kan ik me voorstellen.
Zo dat duurt lang allemaal. Ja het betreft hier een bod bij een particuliere verkoop waarbij er hoogstwaarschijnlijk meerdere inschrijvingen zijn. Dus als ik 11 maanden als voorbehoud financiering vermeld dan kan ik er wel naar fluiten denk ik
Dus bieden met "voorbehoud van financiering" en dan weet ook een verkopend makelaar wel dat overdracht kavel pas plaats vind bij verkrijgen (onherroepelijke?) bouwvergunning.
Dankje.AlexR schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:25:
Wat "onne" zegt klopt ongeveer wel. Ik zit nu ook in dat proces. Bij ons een maand of 7 totaal (hopelijk; de bouwvergunning gaat er nu bijna in). Maar tenzij de particulier die het verkoopt een partij heeft die de grond uit eigen zak betaald, zal je altijd aan dit soort tijdslijnen zitten.
Dus bieden met "voorbehoud van financiering" en dan weet ook een verkopend makelaar wel dat overdracht kavel pas plaats vind bij verkrijgen (onherroepelijke?) bouwvergunning.
Dus als ik bv 24 weken zet als voorbehoud financiering, zou dat realistisch zijn?
En stel dat we er dan na 20 weken achter komen dat het nog wat langer gaat duren, is dat dan nog 'uit te stellen'? Of loop ik dan risico op waarborgsom kwijt?
Vind ik lastig "adviseren". Kan wel zeggen hoe wij het nu doen / ging:Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Dankje.
Dus als ik bv 24 weken zet als voorbehoud financiering, zou dat realistisch zijn?
En stel dat we er dan na 20 weken achter komen dat het nog wat langer gaat duren, is dat dan nog 'uit te stellen'? Of loop ik dan risico op waarborgsom kwijt?
Eerst hadden we interesse getoond voor het kavel (maart). We waren de eerste en dus ook recht van uitzoeken.
Toen zijn we met aannemers in gesprek gegaan om te kijken wat het zou gaan kosten.
Mondeling akkoord met verkoper over aankoop kavel was half mei. Begin juni hebben we pas het voorlopig koopcontract getekend.
Financiering ook aangevraagd bij de bank. Nadeel is dat dat rente aanbod slechts 4 maanden geldig is (plus 2 maanden verlengen tegen kosten). Ik hoop dat de gemeente dus een beetje op schiet, want die hebben 8 weken behandeltijd bouwaanvraag + 6 weken moet die ter inzage liggen voor bezwaren.
Waarborgsom heb ik met verkoper afgesproken dat dat 5% is omdat we dat zelf financieren; ben er niet zeker van of de bank die garantie bij de notaris stort als er geen onherroepelijke omgevingsvergunning is.
Hopelijk overdracht van kavel (+start bouw) half september.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ja uitstellen kan in overleg met de verkoper. Maar er is een verschil tussen het moment dat het voorbehoud van financiering afloopt en het daadwerkelijk transport van de grond.Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Dankje.
Dus je moet zorgen dat je voor afloop voorbehoud financiering zeker weet dat je de financiering rond kan krijgen obv kostenraming aannemer en financier.
Mocht dit onverhoopt toch niet lukken op het moment dat het transport plaats vindt dan ben je de waarborgsom kwijt.
Maar als je dit goed uitzoekt vantevoren en er geen grote veranderingen zijn in je persoonlijke financiële situatie is dat risico beperkt. Of het risico acceptabel is is uiteraard persoonlijk.
Ja dat hadden wij. 8 weken regulier, 8 weken uitstel, 6 weken inspraak. Wat een feestxoror schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:55:
Gemeente kan nog 8 weken extra uitstellen he? Dus 8+8+6 weken is worse case.

Ja weet ik. Gaan we even niet vanuit 😉 (fingers crossed).xoror schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:55:
Gemeente kan nog 8 weken extra uitstellen he? Dus 8+8+6 weken is worse case.
(T’s trouwens welstandsvrij en bouwen binnen gestelde nokhoogte en inhoud m3)
Bij ons duurde het al een jaar voordat we een ontwerp door de welstand hadden...Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
Dank!
Daarna moest het nog verder worden uitgewerkt en waren we nog een 7 maanden verder voor we een vergunning hadden.
Vanaf daar ging het gelukkig wel snel, want toen de vergunning er nog niet was stonden de bouwhekken er al, en was de bouw al uitgemeten. Na ontvangst van de vergunning ging de volgende dag de graafmachine de bouw al uitgraven. Dat was vorig jaar op 8 augustus.
Nu moet er alleen nog wat installatiewerk, sanitair, keuken en vloeren. Als het goed is kunnen we er eind juli in. Bouw duurde dan precies een jaar.
Totale proces vanaf aankoop kavel tot en met verhuizing dus zo'n twee en een half jaar.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Verschilt per bank. Ik kreeg bij ABN 80% LTV gefinancierd op basis van koopovereenkomst kavel + taxatierapport van het ontwerp. En die taxatie was dan weer gebaseerd op o.a. planvoorschriften en een indicatieve calculatie van een aannemer.Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
Dank!
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Wij hebben toch wel een tegenvaller gehad. Ze trekken geen 'lege' loze leidingen meer. Dit is een recente beslissing geweest. Uit coulance hoeven we niets te betalen voor cat6 en coax (volgens mij telt dat nu voor iedereen), maar de stopcontacten zijn toch al snel minimaal €35 per loze leiding duurder.Elja schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:59:
[...]
We hebben nog geen toegang tot de app, want nog geen intentieverklaring.
We zijn nu eerst bezig de hypotheek te regelen, ook wel handig en als ondernemer niet zo recht-toe-recht-aan.
Wat is jullie insteek voor koeling en verwarming boven nu?
Succes met het gesprek, ik ben benieuwd hoe dat verloopt.
Wij hebben in de offerte een post voor 8.500 euro laten opnemen aan extra leidingwerk en dingetjes. Hadden jullie zoiets ook vooraf al gedaan of komt er nu straks nog een (onverwachts) extra bedrag bij?
Wij zijn nu wel redelijk veel uit de kosten gelopen qua leidingwerk. Maar dit is iets wat je maar één keer makkelijk goed kan doen dus hebben we het geaccepteerd en wat andere zakelijk op de langere baan geschoven.
De koeling en verwarming boven hebben we de standaard gelaten (dus de elektornische kachels van DRL Klima). Wel hebben we voor basis vloerverwarming gekozen beneden in de berging (dat is niet standaard). Heb anderen gesproken met een huis van Groothuisbouw die dat ook zo geregeld hadden en die waren tevreden. Het wordt dan al snel veel duurder als je boven koeling wil, volgens mij moet je dan een grotere warmptepomp, vloerverwarming boven, etc.
Verder ging het gesprek wel goed en geen reden tot klagen.
Succes met de hypotheek, hoop dat het lukt
Wij hebben een kavel gekocht waar veel belangstelling voor was en het hele financieringsvoorbehoud geschrapt omdat je anders de loterij voor de kavels vrij onvoorspelbaar was.Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
Dank!
Wij waren er vrij zeker van dat de fianciering rond zou komen (op basis van info van de adviseur). Mocht dat niet zo zijn kon je er altijd nog voor 10% onderuit. Uiteindelijk heeft dat goed uitgepakt.
Het financieringsvoorbehoud zou anders 6 weken zijn en ze wilden dit niet verlengen of aanpassen. Wij moesten trouwens bij ABN een getekende aannemersovereenkomst indienen en een kopie van de omgevingsvergunning (dit omdat het huis en de grond tegelijk gefinancieerd werden). Volgens mij financieren sommige banken niet alleen grond zonder dat ze weten dat er zeker een huis op gaat komen.
Vanaf wanneer (als in; moet je dan al kavel en ontwerp er hebben?) geeft groothuisbouw toegang tot kosten van meerwerk? Heb al even zitten zoeken maar kan nergens een lijst vinden.rickbouman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Wij hebben toch wel een tegenvaller gehad. Ze trekken geen 'lege' loze leidingen meer. Dit is een recente beslissing geweest. Uit coulance hoeven we niets te betalen voor cat6 en coax (volgens mij telt dat nu voor iedereen), maar de stopcontacten zijn toch al snel minimaal €35 per loze leiding duurder.
Wij zijn nu wel redelijk veel uit de kosten gelopen qua leidingwerk. Maar dit is iets wat je maar één keer makkelijk goed kan doen dus hebben we het geaccepteerd en wat andere zakelijk op de langere baan geschoven.
De koeling en verwarming boven hebben we de standaard gelaten (dus de elektornische kachels van DRL Klima). Wel hebben we voor basis vloerverwarming gekozen beneden in de berging (dat is niet standaard). Heb anderen gesproken met een huis van Groothuisbouw die dat ook zo geregeld hadden en die waren tevreden. Het wordt dan al snel veel duurder als je boven koeling wil, volgens mij moet je dan een grotere warmptepomp, vloerverwarming boven, etc.
We gaan morgen de modelwoningen bekijken. Heb op hoofdlijnen wel een idee wat het zou kunnen worden maar ben wel benieuwd naar prijzen voor loze leidingen voor accesspoints en extra verlichting, zonnepanelen, en zou zelf eigenlijk wel vloerverwarming boven willen afhankelijk van de meerprijs.
[ Voor 97% gewijzigd door ownedbyrick op 19-06-2020 20:11 . Reden: Fout ]
Geheel afhankelijk van de keuzes die je gaat nemen. Prijzen bij een catalogusbouwer zijn sneller te krijgen en te vinden. Doe daar een x bedrag bij voor meerwerk, heipalen, leges, keuken, inrichting enz dit samen met de prijs van de grond is het bedrag wat je moet kunnen "ophoesten"Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:50:
Dank!
Je kan dit op voorhand laten toetsen of dit haalbaar is. Wordt dat lastig dan zou je een ruime tijd in moeten plannen om de financiering rond te krijgen, is het haalbaar dan zou het minder lang hoeven duren denk ik.
Wij hebben niet zo lang nodig gehad als bovenstaande voorbeelden. Alleen in deze tijden is het wel wat lastiger. Zo moesten we bijv papieren aanleveren met de verklaring dat we in deze corona tijd niet verwachten onze baan kwijt te raken.
Wij hebben de financiering wel rond gekregen zonder omgevingsvergunning en hebben de grond aan kunnen kopen met een bijbehorende aannemingsovereenkomst en taxatie van de te bouwen woning.
Je kan zelfs een voorbehoud voor de omgevingsvergunning opnemen. Je hebt niks aan een kavel als je er niet het gewenste huis op kan bouwen.Stab schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Dankje.
Dat klinkt leuk. Ik had het naast ons ook. Maar de afgegeven vergunning was in strijd met het bestemmingsplan. Dus bezwaar gemaakt. Daar werd niks van aangetrokken en toen heb is de bouw door de vergunningsverlener stil gelegd en moest het zaakje opnieuw ingediend worden.... het huis moest opnieuw uitgerekend worden, onder meer de nok was een meter te hoog.Andrehj schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:48:
[...]
Bij ons duurde het al een jaar voordat we een ontwerp door de welstand hadden...![]()
Daarna moest het nog verder worden uitgewerkt en waren we nog een 7 maanden verder voor we een vergunning hadden.
Vanaf daar ging het gelukkig wel snel, want toen de vergunning er nog niet was stonden de bouwhekken er al, en was de bouw al uitgemeten. Na ontvangst van de vergunning ging de volgende dag de graafmachine de bouw al uitgraven. Dat was vorig jaar op 8 augustus.
Nu moet er alleen nog wat installatiewerk, sanitair, keuken en vloeren. Als het goed is kunnen we er eind juli in. Bouw duurde dan precies een jaar.
Totale proces vanaf aankoop kavel tot en met verhuizing dus zo'n twee en een half jaar.
Als ze van te voren overleg hadden gevoerd, had het best anders gekund. Maar dan was die nokhoogte een breekpunt geweest.
Dus afwachten tot de vergunning definitief is, is niet zomaar. Dus 6 weken
Als je maar voldoende vragen stelt dan geven ze je redelijk snel de meerwerklijst. Daar staat al aardig wat op, maar je mist wel de meerpijzen voor bijvoorbeeld een specifieke andere steen enzo. Dat zagen wij pas in de offerte.SquareOne schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:51:
Vanaf wanneer (als in; moet je dan al kavel en ontwerp er hebben?) geeft groothuisbouw toegang tot kosten van meerwerk? Heb al even zitten zoeken maar kan nergens een lijst vinden.
We gaan morgen de modelwoningen bekijken. Heb op hoofdlijnen wel een idee wat het zou kunnen worden maar ben wel benieuwd naar prijzen voor loze leidingen voor accesspoints en extra verlichting, zonnepanelen, en zou zelf eigenlijk wel vloerverwarming boven willen afhankelijk van de meerprijs.
Extra leidingen voor stroom en cat6 zijn zo tussen de 100 en 160 euro. Voor de verlichting ligt het ook aan hoe je schakelt. Ik verwacht dat wij aan leidingwerk zo’n 10.000 euro extra kwijt gaan zijn boven op de offertebedragen.
Op zich werken ze wel prettig dat het niet uit maakt waar je de aansluitingen wilt. Een extra wateraansluiting op zolder is net zo duur als een extra aansluiting in de keuken. Wel transparant dus. Al is het dus relatief duur om bijvoorbeeld bij je televisie extra wandcontacten aan te leggen. Daar kun je prijstechnisch beter een extra verdeelsnoer neerleggen.
Veel installatietechnische dingen, zoals vloerverwarming, worden afgeschoven naar de ‘installateur’. Daar krijg je veel minder makkelijk duidelijkheid over voordat je de intentieovereenkomst zou tekenen. Dat is ons in elk geval niet echt gelukt.
Voor zonnepanelen geven ze alleen een ruime stelpost. Die prijzen fluctueren volgens Groothuis teveel om al een goede prijs te geven. Volgens mij vinden ze het prettiger als je dat gewoon met een lokale partij doet. Ze kunnen wel alvast de stroompunten hiervoor aanleggen.
Wij kwamen in de offerte al snel zo’n 30k hoger uit dan wat je ziet op de website. Inmiddels zitten we door extra wensen al op 70k extra, maar mogelijk moeten we daar nog wel wat in schrappen om het betaalbaar te houden. En ik vermoed dat er bij het ‘puntjes op de i’-gesprek nog wel wat bij kan komen.
Veel plezier met de modelwoningen, ik vind dat echt prettig dat je daar rond kunt lopen en een goede indruk kunt krijgen van je toekomstige huis. Let wel op dat de modelwoningen ook veel opties hebben die niet standaard zijn en altijd groter zijn uitgevoerd dan de basismaten.
[ Voor 0% gewijzigd door Elja op 20-06-2020 09:47 . Reden: Typo ]
Photofacts; weblog over fotografie..
Balen van die tegenvaller. Wij hebben ook een aantal loze leidingen in de planning, maar dat kan dus blijkbaar niet meer. Jullie hadden geloof ik het plan alle kabels zelf te trekken, toch?rickbouman schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:19:
Wij hebben toch wel een tegenvaller gehad. Ze trekken geen 'lege' loze leidingen meer. Dit is een recente beslissing geweest.
Jullie hebben uiteindelijk dus geen koeling boven. Ik vroeg me af of het niet handig kan zijn daar airco’s te plaatsen (die ook kunnen verwarmen) in plaats van de standaard radiatoren.
Photofacts; weblog over fotografie..
Nu worstelen we met de laatste details; Met name met de screens. Gisteren zijn we bij een screen installateur geweest, die normaal gesproken pas screens installeert ná de bouw, hij was geen liefhebber van verborgen screens, uit installateurs oogpunt. Maar we hebben verdekte houten kozijnen in het ontwerp en willen dat graag zo houden. Ook willen we de screen rails en kasten uit het zicht hebben, maar (her-)installatie en onderhoud moet wel mogelijk zijn. Hoe is dit bij jullie weggewerkt?
:strip_exif()/f/image/qr7v5YBqzjHJ5g6xjdHApCFM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Cyad95atyaryyfdXfPI5umJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/amdh0hICMd86ip1OYLC1vA7B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AmDaqfBtdz6v7nIXzRIWoCFi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou ook de bovenverdieping met airco's koelen en verwarmen, dit laatste is maar heel weinig nodig bij nieuwe huizen.Elja schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:43:
[...]
Als je maar voldoende vragen stelt dan geven ze je redelijk snel de meerwerklijst. Daar staat al aardig wat op, maar je mist wel de meerpijzen voor bijvoorbeeld een specifieke andere steen enzo. Dat zagen wij pas in de offerte.
Extra leidingen voor stroom en cat6 zijn zo tussen de 100 en 160 euro. Voor de verlichting ligt het ook aan hoe je schakelt. Ik verwacht dat wij aan leidingwerk zo’n 10.000 euro extra kwijt gaan zijn boven op de offertebedragen.
Op zich werken ze wel prettig dat het niet uit maakt waar je de aansluitingen wilt. Een extra wateraansluiting op zolder is net zo duur als een extra aansluiting in de keuken. Wel transparant dus. Al is het dus relatief duur om bijvoorbeeld bij je televisie extra wandcontacten aan te leggen. Daar kun je prijstechnisch beter een extra verdeelsnoer neerleggen.
Veel installatietechnische dingen, zoals vloerverwarming, worden afgeschoven naar de ‘installateur’. Daar krijg je veel minder makkelijk duidelijkheid over voordat je de intentieovereenkomst zou tekenen. Dat is ons in elk geval niet echt gelukt.
Voor zonnepanelen geven ze alleen een ruime stelpost. Die prijzen fluctueren volgens Groothuis teveel om al een goede prijs te geven. Volgens mij vinden ze het prettiger als je dat gewoon met een lokale partij doet. Ze kunnen wel alvast de stroompunten hiervoor aanleggen.
Wij kwamen in de offerte al snel zo’n 30k hoger uit dan wat je ziet op de website. Inmiddels zitten we door extra wensen al op 70k extra, maar mogelijk moeten we daar nog wel wat in schrappen om het betaalbaar te houden. En ik vermoed dat er bij het ‘puntjes op de i’-gesprek nog wel wat bij kan komen.
Veel plezier met de modelwoningen, ik vind dat echt prettig dat je daar rond kunt lopen en een goede indruk kunt krijgen van je toekomstige huis. Let wel op dat de modelwoningen ook veel opties hebben die niet standaard zijn en altijd groter zijn uitgevoerd dan de basismaten.
@JanJeen lekker de screens achter het metselwerk plaatsen als het past met je negge, dan hoef je de kast ook niet schoon te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 21-06-2020 10:09 ]
Dit is ook nog een optie, opbouwscreens:JanJeen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 10:00:
Update van mijn kant; We verwachten komende week de vergunningsaanvraag in te dienen! Een esthetische goedkeuring hebben we al binnen, dat ging bij ons via de planontwikkelaar.![]()
Nu worstelen we met de laatste details; Met name met de screens. Gisteren zijn we bij een screen installateur geweest, die normaal gesproken pas screens installeert ná de bouw, hij was geen liefhebber van verborgen screens, uit installateurs oogpunt. Maar we hebben verdekte houten kozijnen in het ontwerp en willen dat graag zo houden. Ook willen we de screen rails en kasten uit het zicht hebben, maar (her-)installatie en onderhoud moet wel mogelijk zijn. Hoe is dit bij jullie weggewerkt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vind dat het mooist omdat je er het minst van ziet.
Inbouw bedoel jeCrashOne schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:10:
[...]
Dit is ook nog een optie, opbouwscreens:
[Afbeelding]
Ik vind dat het mooist omdat je er het minst van ziet.

Mooi. Maar ook erg lastig te onderhouden. En al helemaal als het dicht laat stucen. Of je moet er een houten plaat over de bak aan de binnenkant heen zetten, die je altijd gaat en blijft zien, of anders kom je niet meer bij.Road-runner83 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:24:
[...]
Inbouw bedoel je. Dat hebben wij ook (en op de 1e verdieping rolluiken), is zeker het mooiste. Vooral bij rolluiken vanwege de grote bakken:
[Afbeelding]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Klopt je hebt binnen houten bakken die geverfd zijn. Als hij los moet (in het begin een paar keer voorgekomen) dan moeten ze erna weer geverfd worden zodat je de schroeven niet meer ziet. Maar van binnen ziet het er ook strak uitJoopieboy schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:13:
[...]
Mooi. Maar ook erg lastig te onderhouden. En al helemaal als het dicht laat stucen. Of je moet er een houten plaat over de bak aan de binnenkant heen zetten, die je altijd gaat en blijft zien, of anders kom je niet meer bij.
Klinkt al een goede isolatielek. Zowel warmte/kou als geluid.Road-runner83 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:25:
[...]
Klopt je hebt binnen houten bakken die geverfd zijn. Als hij los moet (in het begin een paar keer voorgekomen) dan moeten ze erna weer geverfd worden zodat je de schroeven niet meer ziet. Maar van binnen ziet het er ook strak uit. 1000x beter dan lelijke opbouwbakken aan de buitenkant als je het mij vraagt. Soms kan dat met screens nog meevallen maar met rolluiken zeker niet
.
Geen idee, wij betalen nu 45 euro per maand aan elektra/gas met 20 panelen op het dak (2-kapper) en CV ketel + Inventum Ecolution Combi 50. Huis is 200m2 woonoppervlakte dus wij zijn zeer tevredenFabian schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:27:
[...]
Klinkt al een goede isolatielek. Zowel warmte/kou als geluid.
Als de rolluiken dicht zijn isoleert het ook wat warmte en geluid. Wij hebben er veelvoudig discussies over of we dit uberhaupt moeten doen en zo ja, of het weggewerkt moet zijn. Nog steeds geen besluit genomenFabian schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:27:
[...]
Klinkt al een goede isolatielek. Zowel warmte/kou als geluid.
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:38 ]
Dit topic is gesloten.
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic