Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 115 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:18
Alsjemenou schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:06:
@vdbeke mooie vloer! Waar heb je het systeem met de wigjes gekocht en hoeveel was je er ongeveer voor kwijt?
https://www.hornbach.nl/s...rset/6045346/artikel.html

Weet niet of @vdbeke deze heeft gebruikt, maar het is een systeem als deze...

• DeWâl
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15-11 14:57
stefijn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:32:

Wanneer ga je bouwen? Wij hebben zelf het casco ook in elkaar gezet, met een 12m verreiker. Die kun je tzt wel overnemen? :*)
[Afbeelding]
8)
Mooi ding! Maar de aannemer regelt dit ;)
Over een week of 2 als het goed is.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:42
stefijn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:52:
Een kennis van mij heeft een betonnen kelder laten storten, en die blijkt nu lek te zijn. De kelder is gebouwd in passiefblokken, en bij het storten van het beton leek het beton in het begin vooral veel steen, later werd de massa veel homogener (zie rond 1:30 en 2:30 min)
YouTube: BetonKelder
Op het eind staan een paar foto's van plekken waar de kelder lek is. Dat beton is toch totaal fout, het lijkt wel 50 jaar rot beton? Het lijkt wel alsof er gewoon puur grind gestort is...
Het geluid wat je in het begin hoort is het smeerbed ( veel water en cementslurrie),die spuit je bij een kelderwand zeker naast de kist en niet in de kist.
Bij zo’n hoge wand ga je in minimaal 2 keer rond en tril je tot onderin de kist, de kerel met trilnaald steekt hem er hooguit een metertje in.
Het mengsel hoort xc4 fijn grind te zijn met eventueel vliegas. Ik bel altijd voor dit soort situaties een betontechnoloog van de betoncentrale voor een heksenbrouwsel, ook in de constructietekening moet een mengsel staan.
Kortom, prutswerk.
Dit is wel te repareren door het grindnest uit te hakken en aan te smeren met reparatiemiddel speciaal voor waterdichte wanden.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Niet om reclame te maken, maar als die kelder ergens in de Achterhoek staat dan kan ik onderstaand bedrijf aanbevelen voor de reparatie.
https://www.jaki.nl/

• Brik
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:43
Hebben jullie nog ideeen voor goede zonwering?

Wij gaan nl een huis bouwen met aan de kopse kant een glazen pui. Deze wordt in totaal 10m breed x 8 meter hoog. Voor de beneden verdieping hebben we naast zonwerende triple beglazing 60/28 aan de buitenkant screens. Voor de bovenverdieping (10 x 4 meter met nok) is dit laatste wat lastiger. Er zijn screens die van beneden omhoog gaan tot in de nok /\ maar die zijn onbetaalbaar (>20k). Aan de buitenzijde lamellen plaatsen vind ik daarentegen weer esthetisch niet zo mooi.

Hebben jullie nog alternatieven?

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:32

stefijn

DBlogic

20k voor zonwering onbetaalbaar als je een 8x10m glasgevel hebt? Wat kost die pui wel niet :D die zonwering is toch een schijntje ;)
Waarom boven ook niet zonwerend glas?

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• Fable
Paar gordijnen en een flinke airco met zonnepanelen en dan blijf je nog wel onder die 20k

Of een hele grote boom in de tuin zetten die veel blad heeft in de zomer en weinig blad in de winter.

Fable wijzigde deze reactie 24-10-2019 09:13 (37%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:10:
20k voor zonwering onbetaalbaar als je een 8x10m glasgevel hebt? Wat kost die pui wel niet :D die zonwering is toch een schijntje ;)
Haha inderdaad. Bij 8x10mtr glas is niet mn eerste gedachte: “die bouwen met een beperkt budget....”

Wat is de orientatie vd gevel?

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:00
Begint nu langzaam wat vorm te krijgen. Begane grond skelet staat en wordt langzamerhand dichtgemaakt. Tuinmuur wordt morgen gestort rondom het te vormen verlaagd terras.

Planning is vooralsnog voor december verdieping erop, wind waterdicht en het dak erop.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Brik schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:08:

Wij gaan nl een huis bouwen met aan de kopse kant een glazen pui. Deze wordt in totaal 10m breed x 8 meter hoog. Voor de beneden verdieping hebben we naast zonwerende triple beglazing 60/28 aan de buitenkant screens. Voor de bovenverdieping (10 x 4 meter met nok) is dit laatste wat lastiger. Er zijn screens die van beneden omhoog gaan tot in de nok /\ maar die zijn onbetaalbaar (>20k). Aan de buitenzijde lamellen plaatsen vind ik daarentegen weer esthetisch niet zo mooi.

Ja. Als die pui aan de zuidkant zit (en daar lijkt het wel op, gezien je vraagstelling), dan zou ik beginnen met de zonwering en daar de rest van je huis omheen bouwen.
Daar komt bij mooi weer namelijk zo gigantisch veel warmte naar binnen
(rekenvoorbeeldje voor een idee: Stel warmtestraling is 1000 W/m² (uit de PV topics), maar onder 45°, dus maal 0.7. Dus 700 W/m². Maal 80 m² = 56 kW! 8)7
Als je extreem zonwerende beglazing hebt komt er nog ca 30% daarvan naar binnen, dus zo'n 17 kW.
Daar is niet tegenop de koelen.
Dus het belangrijkste onderdeel van je woning wordt de zonwering aan die kant.
Screens zou ik dan extreem zonde vinden, want dan zit je bij mooi weer altijd tegen die screens aan te kijken.
Wij krijgen buitenjaloeziën van Warema, maar ook die zijn bij een raam met schuine bovenkant niet goedkoop.
Deze jaloeziën kun je zodanig onder een hoek zetten dat de zon niet naar binnen schijnt, maar jij er wel tussendoor naar buiten kunt kijken.

• Hoijong
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Ja. Als die pui aan de zuidkant zit (en daar lijkt het wel op, gezien je vraagstelling), dan zou ik beginnen met de zonwering en daar de rest van je huis omheen bouwen.
Daar komt bij mooi weer namelijk zo gigantisch veel warmte naar binnen
(rekenvoorbeeldje voor een idee: Stel warmtestraling is 1000 W/m² (uit de PV topics), maar onder 45°, dus maal 0.7. Dus 700 W/m². Maal 80 m² = 56 kW! 8)7
Als je extreem zonwerende beglazing hebt komt er nog ca 30% daarvan naar binnen, dus zo'n 17 kW.
Daar is niet tegenop de koelen.
Screens zou ik dan extreem zonde vinden, want dan zit je bij mooi weer altijd tegen die screens aan te kijken.
Wij krijgen buitenjaloeziën van Warema, maar ook die zijn bij een raam met schuine bovenkant niet goedkoop.
Deze jaloeziën kun je zodanig onder een hoek zetten dat de zon niet naar binnen schijnt, maar jij er wel tussendoor naar buiten kunt kijken.
Je zou toch verwachten dat eenieder die zo'n huis ontwerpt daar aan denkt? In de zomer gaat dat echt verschrikkelijk zijn bij een goed geïsoleerd huis.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16:56

Gewoon die screens bestellen. Je wilt toch niet halverwege je gevel bakken van de screens voor je onderste 4 meter?

Overigens hebben wij een pui van 12mx3m. En daarvoor waren screens al rond de 18k. We hebben het toen niet gedaan omdat het er niet uitziet.

Met gestrekt been.

• Brik
Boven zit ook zonwerend glas. En nee, dat is geen schijntje ;)
Fable schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:13:
Paar gordijnen en een flinke airco met zonnepanelen en dan blijf je nog wel onder die 20k

Of een hele grote boom in de tuin zetten die veel blad heeft in de zomer en weinig blad in de winter.
Dit zie ook ook als reëel alternatief. Aan de binnenkant zonwerende gordijnen / jaloezieen en dan 2 hoge bomen planten (= overigens ook niet goedkoop).
bbbrumbrum schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Haha inderdaad. Bij 8x10mtr glas is niet mn eerste gedachte: “die bouwen met een beperkt budget....”

Wat is de orientatie vd gevel?
ZZO
Andrehj schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:57:
[...]
[...]
Screens voor de beneden verdieping komen er sowieso, met de bak precies ter hoogte van de verdiepingsvloer. Hier kun je wel door van binnen naar buiten kijken maar niet van buiten naar binnen.
Hoijong schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:39:
[...]

Je zou toch verwachten dat eenieder die zo'n huis ontwerpt daar aan denkt? In de zomer gaat dat echt verschrikkelijk zijn bij een goed geïsoleerd huis.
Er is ook veel over nagedacht. Maar gezien de oplopende kosten her en der zit ik te denken aan een goed alternatief wat minder prijzig is.

Zo vroeg ik me af of het niet relatief eenvoudig een systeem te bedenken is waarbij er een fok uitgerold kan worden langs een staag met een paal in de grond. Maar dit soort systemen heb ik helaas nog niet gevonden (en gaat waarschijnlijk ook niet lukken).

Brik wijzigde deze reactie 25-10-2019 15:27 (4%)

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:31

Vorige op mijn werk gehoord:
In Bolsward is een fabrikant van glas voor zeer uiteenlopende doelen die ook aan de particulier levert, onder ander jaloezie-glas en zonwerend glas, geen tussenhandel.
Dacht ik alle (buitenlandse) fabrikanten van glas zowat te kennen! is er één zowat naast mijn deur... :)
https://www.dewolkglas.nl/

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:17

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik vind 20k nog wel meevallen gezien het formaat. Ik heb voor twee ramen met een afwijkende vorm (4 m2 oppervlak, bovenste helft is driehoekig) shutters nodig aan de binnenkant en die zijn 3200 euro per stuk. En dan is de goedkoopste, sommige leveranciers vragen 4500 8)7

Maar ja echt goede alternatieven zijn er niet. Normale gordijnen kunnen niet, plissé is lelijk want dan krijg je zo gek waaiertje en verticale lamellen geven zo’n kantoorvibe. Dat zegt de architect er dan weer niet bij als ie ergens een mooi fancy gevelraam intekent :X

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:27
Heeft de architect hier dan niet aan gedacht? Zoveel glas op deze richting vraagt toch om een integrale ontwerp oplossing en niet achteraf (qua ontwerp proces) er wat tegen aan te plakken.

Bomen zijn overigens zo duur als je het zelf wilt maken. Snel groeiende bomen vallen wel mee qua kosten, een 10-15 meter hoge boom die langzaam groeit gaat je wel de jackpot kosten.

• vdbeke
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:02
Alsjemenou schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:06:
@vdbeke mooie vloer! Waar heb je het systeem met de wigjes gekocht en hoeveel was je er ongeveer voor kwijt?
waar ik de tegels heb gekocht (engelen Lommel, BE), prijs starter kit 100clips, 100wigjes en tqng €39.69, 400clips €33.48

link (eerste hit die ik in google tegenkwam)

vdbeke wijzigde deze reactie 26-10-2019 22:12 (19%)

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• vdbeke
  • Laatst online: 20:02
stefijn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:52:
Een kennis van mij heeft een betonnen kelder laten storten, en die blijkt nu lek te zijn. De kelder is gebouwd in passiefblokken, en bij het storten van het beton leek het beton in het begin vooral veel steen, later werd de massa veel homogener (zie rond 1:30 en 2:30 min)
YouTube: BetonKelder
Op het eind staan een paar foto's van plekken waar de kelder lek is. Dat beton is toch totaal fout, het lijkt wel 50 jaar rot beton? Het lijkt wel alsof er gewoon puur grind gestort is...
met de beton is niks mee mee, buiten dat er net wat minder/ niet lang genoeg gemixt is. maar dat heeft hier niet het verschil gemaakt.

het drillen is echt wel fout, als ze de tweede laag doen, loopt een tweede man rond om tot helemaal op de bodem te trillen. en trek je dan ook wat omhoog en laat hem terug wat zakken en dit elke halve meter.
Wat je nu zit op jouw foto's is het resultaat van slecht getrild, ijzer roest en beton valt er langs af. zonde. kimplaat zal in dit geval niets doen, kwa waterdichting

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Artbij
Als ik zie wat wij betaald hebben voor kozijnen kost die gevel wel een stuk minder dan 20k.

Met gestrekt been.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:54
stefijn schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:46:
Een kelder vol zand is geen kelder? :D Maar goed, gelukkig is dát niet mijn probleem
Een kelder vol water is ook geen kelder..

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17-11 09:19
Wij zijn bezig met ons eigen huis laten bouwen, maar het valt me echt vies tegen hoeveel het kost. We hebben nu wat bedragen van wat aannemers terug, en die zitten eigenlijk allemaal zo rond de 700-900€ per m3 voor ons huis (ca 630 m3), volledig af, alleen excl keuken. Ik schrik hier van, want ik lees dat je luxe villa’s kan bouwen voor €600/m3, en dat zijn wij zeker niet aan het doen.

Dus ik vroeg me af: hoeveel kost jullie huis dat je nu aan het bouwen bent per m3? Evt excl keuken.

Ik hoop dat wij gewoon de verkeerde aannemers spreken, maar welke dan wel? (Omgeving Leiden)

Dit betreft alleen de bouwkosten, dus excl grond en architect en andere adviseurs.

ChrisM wijzigde deze reactie 27-10-2019 09:48 (6%)

• Artbij
ChrisM schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 09:44:
Wij zijn bezig met ons eigen huis laten bouwen, maar het valt me echt vies tegen hoeveel het kost. We hebben nu wat bedragen van wat aannemers terug, en die zitten eigenlijk allemaal zo rond de 700-900€ per m3 voor ons huis (ca 630 m3), volledig af, alleen excl keuken. Ik schrik hier van, want ik lees dat je luxe villa’s kan bouwen voor €600/m3, en dat zijn wij zeker niet aan het doen.

Dus ik vroeg me af: hoeveel kost jullie huis dat je nu aan het bouwen bent per m3? Evt excl keuken.

Ik hoop dat wij gewoon de verkeerde aannemers spreken, maar welke dan wel? (Omgeving Leiden)
Waar lees jij dat je luxe villa's kunt bouwen voor 600€/m3?

Zoek eens in het topic zou ik zeggen. Meeste prijzen die je hier ziet zal wel zonder badkamer en keuken.

Met gestrekt been.

• Clive
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 15-11 17:26
Wij zitten ook midden in de aanbestedingsfase en hebben inmiddels ook 3 offertes binnen. De goedkoopste wil het bouwen voor 612 euro per m3 en de duurste zit rond de 670 per m3

Dit terwijl de architect had voorspelt dat het voor 475 a 500 per m3 gebouwd zo kunnen worden.

De goedkoopste geeft wel aan dat er nog wat onderhandelingsruimte is.

Flinke verschillen ook. zo geeft bouwbedrijf nr 1 aan dat het stucwerk op 19k komt en nr 2 komt gewoon met het dubbele aan 39k. het duurste bouwbedrijf rekent 98k voor het metselwerk want die geostylistix is moeilijk te verwerken en je kunt maar een paar lagen per dag metselen.

ook de prefab verdieping die ze alle 3 uitbesteed hebben zitten enorme verschillen in. de goedkoopste rekent 38k en de duurste zit op 57k

Uiteraard waren er hier al een aantal mensen die het onmogelijk achten dat dit voor 500 de m3 gebouwd kon worden. Het lijkt erop dat ze gelijk gaan krijgen.

We gaan nog een aantal bouwbedrijven benaderen want ik ben eigenlijk niet bereid om 600euro per m3 te betalen.

Ik zou het kunnen betalen maar dan moet ik de budgetten voor de keuken, sanitair, vloeren en tuin flink inkorten en dat is iets wat ik liever niet doe

to be continued!

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:58
Snap eigenlijk niet zo goed dat je nog steeds op die 500/m3 zit. Sinds je een half jaar geleden het hier in de groep hebt gegooid is er niemand geweest die dat een redelijk bedrag vond. Eerder het tegengestelde.

Je bent nu hard op zoek naar de goedkoopste en je zult nog wel iets vinden dat goedkoper is.
Zelf zou ik in dit geval eerder met de duurste om tafel gaan zitten, omdat die er goed naar gekeken heeft en duidelijk aangeeft waar de pijn zit. (Gevel 98 k). Als je echt wilt bezuinigen, dan zou ik samen met de aannemer naar dit soort grote posten kijken. Is er iets dat erop lijkt, maar goedkoper is?

• Brik
Wij zitten incl vloeren, armaturen, beslag, waterpomp en sanitair op een hoog afwerkingsniveau op 680/m3. Dit is dus excl keuken en screens voor de nok ;)

• Artbij
Clive schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:19:
Wij zitten ook midden in de aanbestedingsfase en hebben inmiddels ook 3 offertes binnen. De goedkoopste wil het bouwen voor 612 euro per m3 en de duurste zit rond de 670 per m3

Dit terwijl de architect had voorspelt dat het voor 475 a 500 per m3 gebouwd zo kunnen worden.

De goedkoopste geeft wel aan dat er nog wat onderhandelingsruimte is.

Flinke verschillen ook. zo geeft bouwbedrijf nr 1 aan dat het stucwerk op 19k komt en nr 2 komt gewoon met het dubbele aan 39k. het duurste bouwbedrijf rekent 98k voor het metselwerk want die geostylistix is moeilijk te verwerken en je kunt maar een paar lagen per dag metselen.

ook de prefab verdieping die ze alle 3 uitbesteed hebben zitten enorme verschillen in. de goedkoopste rekent 38k en de duurste zit op 57k

Uiteraard waren er hier al een aantal mensen die het onmogelijk achten dat dit voor 500 de m3 gebouwd kon worden. Het lijkt erop dat ze gelijk gaan krijgen.

We gaan nog een aantal bouwbedrijven benaderen want ik ben eigenlijk niet bereid om 600euro per m3 te betalen.

Ik zou het kunnen betalen maar dan moet ik de budgetten voor de keuken, sanitair, vloeren en tuin flink inkorten en dat is iets wat ik liever niet doe

to be continued!
Als je die anyway deuren en staal etc hebt die op je tekening staan mag je in je handjes klappen met 600 per m3.

Met gestrekt been.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Clive schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:19:
De ervaring leert dat architecten, zeker in deze tijden, meestal te laag zitten met hun inschatting. Bij de meeste woningen die wij als constructeur langs zien komen komt met de aannemer nog een bezuinigingsrondje langs.

Pas overigens op bij het zomaar kiezen van de goedkoopste. In de huidige schaarste komt het voor dat simpele klusbedrijven of ZZP-ers zich aanbieden als "aannemer". Die besteden vervolgens alles weer uit aan onderaannemer. Maar dan zit je wel met een hoofduitvoerder voor wie zo'n huis eigenlijk te hoog gegrepen is.

D-e-n wijzigde deze reactie 27-10-2019 13:48 (27%)

• LittleTycoon
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:22
Ik zie een markt die hard tot stilstand gaat komen omdat mensen het gewoon niet meer kunnen en willen betalen. Het is behoorlijk bizar, in 3-4 jaar tijd van 350-400 per m3 naar 700+ per m3.

• Fable
LittleTycoon schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:57:
Ik zie een markt die hard tot stilstand gaat komen omdat mensen het gewoon niet meer kunnen en willen betalen. Het is behoorlijk bizar, in 3-4 jaar tijd van 350-400 per m3 naar 700+ per m3.
4 jaar geleden stond een metselaar voor 25 euro op de steiger en nu betaal je al 50+ euro per uur voor een metselaar. Zolang de rente laag blijft zal het niet gaan dalen, het is nu niet dat er zoveel nieuwe vakkrachten bij komen in de bouw of dat de vraag naar huizen zal dalen. Er zullen hooguit iets minder luxe woningen gebouwd gaan worden, maar daar wordt de prijs per kuub niet veel anders van.

• LittleTycoon
De vraag gaat gewoon stoppen.

• Fable
Dat zou je denken, maar er is bijna nergens een stukje grond te koop en als het te koop is, dan is het ook zeer snel weer verkocht. Ik denk dat de vraag wel iets gaat afnemen, maar flink dalen zal het niet binnenkort.

Misschien gaan meer aannemers prefab elementen plaatsen, dan kan het volgens mij tegenwoordig nog wel een flink stuk goedkoper dan het traditionele wat meestal in NL wordt neergezet.

Mensen kijken vaak ook niet naar de prijs, maar naar de maandlasten en die zijn niet veel veranderd sinds 2015 volgens mij.

Rente
2015, 20 jaar vast 4,2%
2019, 20 jaar vast 1,52%

Wel kunnen die stikstof en PFAS eisen roet in het eten gaan gooien, want er liggen nu echt heel veel projecten stil, waardoor er weer genoeg arbeiders beschikbaar zijn die dan goedkoper aan het werk kunnen.

Fable wijzigde deze reactie 27-10-2019 16:29 (26%)

• Artbij
Want mensen gaan in tentjes wonen en niet meer in huizen?

Vraag zal groot blijven. Ook bij een hoge prijs. Wellicht wat afvlakken, maar de vraag gaat niet stoppen.

Met gestrekt been.

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-11 18:40
vorige week besloten om de oplevering van ons huis een maand op te schuiven. er moet in zes weken nog zoveel gebeuren dat er afgeraffeld gaat worden.

We hebben onze externe bouwopzichter ook uitgezwaaid. Meneer beloofde iedere week langs te gaan en een rapportage van zijn bevindingen te mailen. Mailen werd bij hem in eens whatsappen. Toen we vorige week zelf constateerde dat 3 van de 4 openingen voor een kozijn zeker 10 cm te smal zijn en er op het dak nogal amateuristisch is gewerkt met de dakbedekking. Hebben we hem nogmaals gevraagd waar zijn rapportages zijn. Die waren er dus niet.

Gelukkig hebben we nu wel iemand anders gevonden, hij is dan wel 2 x zo duur maar met een bouw op 1.200 km afstand is goed toezicht voor ons zeer belangrijk.

Onze aannemer reageerde gelijk... eindelijk iemand met verstand van zaken op de bouw en niet loopt te zeiken over een dixi die scheef staat.

Vrijdag is de esterich gestort, dat mag nu ongeveer 2 a 3 weken drogen en dan kan de afbouwer en de installateur aan de gang. De schilder en de tegelzetter beginnen met de badkamers en de keuken. Daarna de parketvloeren en dan de keuken.

Via de installateur van de e-installatie zijn we afgelopen week op de grote inkoopbeurs geweest. Daar praktisch alle lampen voor binnen en buiten gekocht tegen een hele goede prijs, en via zijn netwerk ook de koellkast (Liebherr) en uit de opruimhoek ook een leuke TV op de kop getikt.

Ondertussen twijfelen we nog of we onze inrit laten asfalteren of met een betonplaat laten aanleggen.

• Fable
gumtree schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:46:
vorige week besloten om de oplevering van ons huis een maand op te schuiven. er moet in zes weken nog zoveel gebeuren dat er afgeraffeld gaat worden.

We hebben onze externe bouwopzichter ook uitgezwaaid. Meneer beloofde iedere week langs te gaan en een rapportage van zijn bevindingen te mailen. Mailen werd bij hem in eens whatsappen. Toen we vorige week zelf constateerde dat 3 van de 4 openingen voor een kozijn zeker 10 cm te smal zijn en er op het dak nogal amateuristisch is gewerkt met de dakbedekking. Hebben we hem nogmaals gevraagd waar zijn rapportages zijn. Die waren er dus niet.

Gelukkig hebben we nu wel iemand anders gevonden, hij is dan wel 2 x zo duur maar met een bouw op 1.200 km afstand is goed toezicht voor ons zeer belangrijk.

Onze aannemer reageerde gelijk... eindelijk iemand met verstand van zaken op de bouw en niet loopt te zeiken over een dixi die scheef staat.

Vrijdag is de esterich gestort, dat mag nu ongeveer 2 a 3 weken drogen en dan kan de afbouwer en de installateur aan de gang. De schilder en de tegelzetter beginnen met de badkamers en de keuken. Daarna de parketvloeren en dan de keuken.

Via de installateur van de e-installatie zijn we afgelopen week op de grote inkoopbeurs geweest. Daar praktisch alle lampen voor binnen en buiten gekocht tegen een hele goede prijs, en via zijn netwerk ook de koellkast (Liebherr) en uit de opruimhoek ook een leuke TV op de kop getikt.

Ondertussen twijfelen we nog of we onze inrit laten asfalteren of met een betonplaat laten aanleggen.
Ik zou beton nemen, dat blijft veel langer mooi en zou je ook nog kunnen instrooien met een mooie toplaag of een motief geven.

• gumtree
Fable schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:27:
[...]

Ik zou beton nemen, dat blijft veel langer mooi en zou je ook nog kunnen instrooien met een mooie toplaag of een motief geven.
Er komt een profiel in, gevlinderd beton is spiegelglad en aangezien de winters bij ons koud zijn is de kans op een ijsbaan zeker aanwezig.

Vergeten te vermelden, beton is 4 x zo duur als asfalt. (5.000/1.200)

• LittleTycoon
Artbij schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:37:
[...]

Want mensen gaan in tentjes wonen en niet meer in huizen?

Vraag zal groot blijven. Ook bij een hoge prijs. Wellicht wat afvlakken, maar de vraag gaat niet stoppen.
Ze blijven gewoon zitten waar ze zitten, zoals ik

• Artbij
LittleTycoon schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:58:
[...]

Ze blijven gewoon zitten waar ze zitten, zoals ik
Je hebt door dat er steeds meer mensen bij komen? En dat er ook nog mensen zijn zonder huis?

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
Artbij schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Je hebt door dat er steeds meer mensen bij komen? En dat er ook nog mensen zijn zonder huis?
Er komen nauwelijks mensen bij in dit topic, zegt genoeg, retesaai -O-

Die mensen zonder huis gaan gelijk natuurlijk een kavel kopen en een vrijstaand huis erop zetten, zie het helemaal voor me _/-\o_

• Oilman
Artbij schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:14:
[...]

Dat was van 2008 tot 2014 ook gewoon het geval, maar toch was de bouw volledig tot stilstand gekomen.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
De voornaamste reden nu is de stop ivm milieumaatregelen :)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:35
Oilman schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:24:
[...]

Dat was van 2008 tot 2014 ook gewoon het geval, maar toch was de bouw volledig tot stilstand gekomen.
2008-2014 gemiddeld +71K per jaar. Nu 100K per jaar, al jaren. De jaren voor 2008 nog veel minder dan 2008-2014.
Deleon78 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:30:
De voornaamste reden nu is de stop ivm milieumaatregelen :)
Welke stop? Dat bevind zoch nog allemaal in het papierwerkstadium. Er wordt gewoon doorgebouwd nu. Als er daadwerkelijk een stop was zouden die tarieven dalen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 27-10-2019 23:48 (33%)

• Artbij
LittleTycoon schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:23:
[...]

Er komen nauwelijks mensen bij in dit topic, zegt genoeg, retesaai -O-

Die mensen zonder huis gaan gelijk natuurlijk een kavel kopen en een vrijstaand huis erop zetten, zie het helemaal voor me _/-\o_
O ja, iedereen die een huis bouwt moet zich melden in dit topic :').

Deze discussie is nutteloos, je weet net zo goed als ik dat er overal nog gewoon gebouwd wordt.

Met gestrekt been.

• Oilman
kabeltjekabel schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:44:
[...]

2008-2014 gemiddeld +71K per jaar. Nu 100K per jaar, al jaren. De jaren voor 2008 nog veel minder dan 2008-2014.

[...]

Welke stop? Dat bevind zoch nog allemaal in het papierwerkstadium. Er wordt gewoon doorgebouwd nu. Als er daadwerkelijk een stop was zouden die tarieven dalen.
Die cijfers zeggen pas wat als je het aandeel project bouw kent. Die aantallen zijn veel groter, maar niet vergelijkbaar en geven dus een vertekend beeld.

• Fable
kabeltjekabel schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:44:
[...]

[...]

Nou, er wordt dus echt niet veel meer gebouwd, veel bouwen zijn stilgelegd en de offerteaanvragen zijn ook gestopt tot praktisch 0. Ik heb het dan over de grote projecten. De particuliere bouw gaat nog wel redelijk door.

Ik doe zelf alleen grote bouwen en mijn opdrachtgevers (architecten en aannemers) waar ik altijd tussen switch hebben allemaal praktisch niks te doen nu.

Het grootste probleem is de PFAS, er wordt nergens meer een gat gegraven, omdat niemand de grond meer wilt hebben.
Ook het intrekken van veel vergunningen waar al voor ingekocht was, is natuurlijk een flinke kostenpost voor de aannemers. Dat materiaal ligt klaar bij de producent, maar omdat de vrachtwagen wat stikstof uitstoot mag het niet vervoerd worden naar de bouwplaats.

Fable wijzigde deze reactie 28-10-2019 08:35 (35%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:38
@Fable
Ik merkte al bij afvoeren grond dat het een heikel punt aan het worden was. Kavel van gemeente gekocht maar die kunnen/willen er niet een schoon grond verklaring bij leveren.
Bij afgraven bouwpunt mocht het niet eens direct afgevoerd worden. De grond is toen getest en afgevoerd wat mij waanzin leek.

Het enige wat ik van de gemeente gekregen heb is output van een systeem wat verklaard dat er nooit enige bebouwing heeft gestaan met als bewijs luchtfotos van 20 jaar lang. Het is Almere dus langer terug heeft geen zin omdat er toen niets was en daarvoor 4 meter water erboven zat.

Ik heb laatst de tuin 30 cm af laten graven en dat af laten voeren voor 20€ per kuub. Dat was dubbele van wat ik bij bouwput had. En geen test of niets. Wel had ik het prul document van de gemeente gestuurd.

jacovn wijzigde deze reactie 28-10-2019 11:58 (22%)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:58
Er is geen schone grond in Nederland.Alle grond is vervuild. De mate van vervuiling bepaald wat je er nog mee kan doen. Maar grond waarin PFAS wordt gemeten kan nergens meer heen.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:15
Wij hebben nog net op tijd ca 100 m3 laten storten, maar hebben daar helaas niet genoeg aan. Ben benieuwd wat de gevolgen gaan zijn en hoe de problemen opgelost worden.

Misschien moeten we maar een plan B uit gaan werken met meer hoogteverschillen in onze tuin.

• Artbij
Joris748 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:01:
Wij hebben nog net op tijd ca 100 m3 laten storten, maar hebben daar helaas niet genoeg aan. Ben benieuwd wat de gevolgen gaan zijn en hoe de problemen opgelost worden.

Misschien moeten we maar een plan B uit gaan werken met meer hoogteverschillen in onze tuin.
Wordt grond kopen ook duurder dan? Ik zou gewoon in je regio kijken waar gebouwd wordt, die komen het waarschijnlijk gratis brengen.

Met gestrekt been.

• Joris748
Artbij schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:03:
[...]

Wordt grond kopen ook duurder dan? Ik zou gewoon in je regio kijken waar gebouwd wordt, die komen het waarschijnlijk gratis brengen.
Tot begin deze maand mocht er binnen onze gemeente grond zonder schone-grond-verklaring vervoerd worden. De 'zandboeren' zijn er niet meer zo happig op om niet geteste grond te gaan vervoeren en bij hun droogt het aanbod ook op.

80 m3 is een beetje veel om met een aanhanger te gaan vervoeren en en wij willen niet het risico lopen dat we zo meteen met 80 m3 slechte grond zitten.

• jacovn
leveren al die toeleveranciers van zand en grond er dan wel een schoongrond verklaring bij ?
Dat is toch geen doen om alles te laten testen, en de kosten zullen ook niet meevallen.

• Joris748
jacovn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
leveren al die toeleveranciers van zand en grond er dan wel een schoongrond verklaring bij ?
Dat is toch geen doen om alles te laten testen, en de kosten zullen ook niet meevallen.
Ja, dat deden ze als de grond van buiten de gemeente kwam. Binnen onze gemeente was dat niet nodig. Wat ik begrepen heb zijn zij in overtreding (economisch delict) als zij grond vervoeren zonder de benodigde papieren.

Hier kun je meer achtergrond informatie lezen:
https://www.ad.nl/binnenl...bouwsector-plat~af76e8be/

(Gebruik incognito-venster indien je al 3 premium artikelen gelezen hebt)

Joris748 wijzigde deze reactie 29-10-2019 09:36 (20%)

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:23:
Dat is nu juist het probleem. Dat moeten ze gaan doen. "Vroeger" mocht je grond zonder verklaring wel vervoeren, maar nu moet het blijkbaar op locatie al getest worden.

Met gestrekt been.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:32

xoror

Makoto!

Artbij schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:07:
[...]

Dat is nu juist het probleem. Dat moeten ze gaan doen. "Vroeger" mocht je grond zonder verklaring wel vervoeren, maar nu moet het blijkbaar op locatie al getest worden.
https://nos.nl/artikel/23...oor-pfas-in-de-grond.html
Ze lijken de normen te gaan oprekken. Maar dan moet je nog steeds laten testen waarschijnlijk?

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-11 07:21

Piper

No guts, no glory

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Piper schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:29:
Members only:
Wij hebben geen CAI aan laten leggen, overal UTP, daar loopt zowel internet als TV over.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Daan
  • Registratie: februari 2000
@Piper Erg mooi ontwerp! Waar ergens gaan jullie bouwen?

• Fable
xoror schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:48:
[...]

https://nos.nl/artikel/23...oor-pfas-in-de-grond.html
Ze lijken de normen te gaan oprekken. Maar dan moet je nog steeds laten testen waarschijnlijk?
Het testen was niet het grootste probleem, (al moet er nu veel meer getest worden, wat extra kosten met zich meebrengt en er een wachtrij is ontstaan bij de labs), het feit dat je de grond nergens kwijt kon wel.

Zou mooi zijn als het kabinet even een noodoplossing bedenkt en dan op langere termijn met betere richtlijnen komt. Eigenlijk zou dit ook wel handig zijn voor de stikstof, maar dat ligt iets moeilijker. (EU regels)

• Joris748
Members only:
Ik heb nog wel CAI, zodat wij zonder settopbox het standaard zenderpakket kunnen kijken. Het glasvezelmodem van Trined splitst een coax-signaal af.

Voor een eventuele laadpaal, zou ik geen bekabeling leggen maar een flexibele mantelbuis (rond 50 mm) die uitkomt in de meterkast.

Voor de regeling van de vloerverwarming hebben wij Uponor Smatrix. Wij werken alleen met temperatuurvoelers in de ruimten, waarop geen temperatuur in te stellen of af te lezen is. Dat kan via een bedieningsconsole of via een app.

Joris748 wijzigde deze reactie 29-10-2019 11:58 (5%)

• Artbij
Voor bekabeling naar je laadpaal zou ik gewoon een dikke grondkabel leggen. Je elektricien weet wel wat je moet hebben.

Met gestrekt been.

• jacovn
Fable schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 11:54:
Het testen was niet het grootste probleem, (al moet er nu veel meer getest worden, wat extra kosten met zich meebrengt en er een wachtrij is ontstaan bij de labs), het feit dat je de grond nergens kwijt kon wel.
Dat was het ook bij de grond uit de bouwput, die heeft er weken gelegen voordat ze het af konden voeren.
Bij onze gemeente hebben ze grond banken/depots. Maar die willen geen grond hebben. Wel kun je er grond en zand afhalen.

Ze hebben wel een soort grondkaart van gebieden die schoon zijn, en je kunt voor je kavel een soort van omgevings document genereren, maar nog steeds kun je als bewoner niets bij ze afleveren. Waar ze voor bestaan is me onduidelijk. Ik zie alleen maar zand aangevoerd worden door andere bedrijven en die halen het niet bij de gemeente.

• retchet4
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 07-11 13:11
Members only:
Damn, mijn comlimenten met dit mooie ontwerp! Mag ik vragen wat het hele project kost?

• stefijn

stefijn

DBlogic

CAI is toch gewoon "een lege buis". Ik heb een twee buizen naar de woonkamer liggen, daar kan CAI doorheen, of iets anders (we krijgen eigenlijk sowieso al geen CAI meer, want Ziggo vraagt 4000 euro)

• jacovn
Ziggo komt bij ons in de straat niet eens langs. Ik heb het niet aangevraagd en toch een setje coax rommel gekregen van de club die al het andere naar binnen brachten (elektra, water en fiber)

Best wel een raar gezicht, allemaal dunne groene buizen die bij huizen omhoog komen uit de straat.
We wonen er nu 'pas' een jaar, sommigen mensen al meer dan 1.5 jaar. Ze komen simpelweg niet lijkt het.

• Kwakkel
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-11 09:59
Members only:
Vind 't ook best mooi! Mijn vrouw wilt echter een schuin dak (omwille van bergruimte op zolder).
Hoeveel m² heb je (over de 2 verdiepingen)?

Hier in België rekenen we vaak in m² (bewoonbare oppervlakte). In dit topic zie ik geregeld m³ (volume) voorbijkomen. Kan je snel het een naar het ander omrekenen?

• Piper

Piper

No guts, no glory

Kwakkel schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Vind 't ook best mooi! Mijn vrouw wilt echter een schuin dak (omwille van bergruimte op zolder).
Hoeveel m² heb je (over de 2 verdiepingen)?

Hier in België rekenen we vaak in m² (bewoonbare oppervlakte). In dit topic zie ik geregeld m³ (volume) voorbijkomen. Kan je snel het een naar het ander omrekenen?
Wij begonnen onze wensenlijst ook met een schuin dak.. :P ;) . Het levert echter ook wel een paar onhandige hoeken en gaten op. Wij zitten op 201m2 gebruiksoppervlak. Bruto vloeroppervlak is 259m2. Een gemiddelde verdieping is incl vloeren bijna 3 meter dik, dus doe het keer 3 en je hebt een hele grove indicatie van het aantal m3 bij een 'normaal' huis. Ons schuine dak bij woonkamer/keuken is relatief inefficiënt qua m3, maar wel leuk.. :+

@retchet4 Tsja, wat reken je allemaal mee...? Met keuken, schilderwerk, vloeren, architect, leges maar excl. grond + tuin tikken we de 600k wel aan. Mede mogelijk gemaakt door de gekte op de woningmarkt.

Piper wijzigde deze reactie 29-10-2019 16:21 (11%)

• Clive
Mooie woning @Piper 550 euro per m3 is al een stuk goedkoper dan de ruim 600 euro per m3 die ze voor mijn woning vragen. Heb je bij veel aannemers offertes aangevraagd? en waren er grote verschillen of zaten ze toch redelijk bij elkaar qua prijs?

En wat krijg je voor die 550? een volledig energie neutrale woning? Zonder keuken en binnenschilderwerk zeg je.. maar wel inclusief vloeren en sanitair of?

Welke regio word het gebouwd?

201m2 gebruiksoppervlak is echt flink wat.. Mijn woning zit op 173m2 en is 870m3 :)

• nokiaan958GB
  • Niet online
173/870 lijkt best wel een rare verhouding. Heb je erg hoge plafonds en/of een zolder, aangebouwde garage of kelder die niet tot de woonoppervlakte wordt gerekend maar wel bij de kuubs in zitten?

• Clive
@nokiaan958GB Ik heb idd nog een zolder die via een vlizo te bereiken is en daarom niet meetelt in de m2 en ik heb een flinke aangebouwde garage maar die m2 zitten dr geloof ik wel bij..

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-11 11:08
• Hebben jullie nog CAI laten trekken door het huis of alleen ethernet? Ik heb nu CAI ingetekend staan naar de 2 mogelijke locaties van de TV en naar de studie/speelhoek. UTP ligt ook overal, dat hebben we sowieso. Ik vraag me een beetje af of CAI nog zinvol is en het geld waard.
Laat wat extra loze leidingen leggen, liefst 19mm, dan kun je daar altijd coax of utp doorheen trekken.
• Ik heb buiten bij de garage ook een stroompunt gepland staan. Wat voor bekabeling zou hier naartoe moeten om in de toekomst op een goede manier je auto op de laden?
5x2,5 YMVK kabel neerleggen, daar kun je dan met standaard 3x25 aansluiting op 11kw mee laden.
Erg mooi ontwerp trouwens! Succes met de bouw!

• Piper

Piper

No guts, no glory

@falconz Dank!

@Clive Energieneutraal blijft een marketingterm en is leuk totdat het salderen wordt afgeschaft maar dat is een andere discussie. De laatste EPC berekening kwamen we tot -0,02. 7750wp aan PV panelen doet hier de truc echter dus dat zegt eigenlijk niet zoveel.

Vloer is RC 6,5, Wanden RC6(massief gasbeton zonder spouw) en het dak RC8&9. Of moet ik dan weer RM zeggen? Ik ben af en toe het spoor ook een beetje kwijt ;-).

DoucheWTW, LTV vloerverwarming, triple glas(Uglas = 0,6), WTW ventilatie met CO2 sturing.

Het is zo ontworpen dat het terras met de overkapping op het Oosten ligt, daar zou 's ochtends de zoninstraling zijn eerste werk moeten doen. 'S zomers zou de zon dan buitengehouden moeten worden door de overstek, 's winters kan 'ie wel binnenkomen en hopen we daar de warmte voor een groot deel uit te kunnen halen. Het raam in de 'houten' gevel op het laatste plaatje zit pal west en wordt voorzien van een screen zodat we daar zomers de zon buiten kunnen houden maar 's winters aan het eind van de middag nog wel van een zonnetje kunnen genieten. Omdat we dikke muren krijgen en de binnenkant afgetimmerd wordt zou dat het volgende effect moeten geven:

Op de bovenverdieping wordt het glas zonwerend. Met goede isolatie, vloerkoeling en evt dichte gordijnen zouden we dan ook comfortabel moeten kunnen slapen.

Met een echte passiefhuisarchitect had er wel meer in gezeten en hadden we het meer door kunnen rekenen maar het zal wel goed komen zo. En zo niet, dan toch.

Op de bgg krijgen we een gevlinderde betonvloer, die zit bij die prijs in. Boven komt PVC maar dat moeten we zelf nog doen.

We hebben 3 aannemers aangeschreven. 1 was 100k duurder, de 2e z'n offerte was een zooitje t.o.v. het bestek dus daar was ik al direct het vertrouwen in kwijt maar was qua prijs vergelijkbaar met de 3e. Daar hadden we een goede klik mee, de prijs was wat wij ongeveer hadden verwacht(en dus iets hoger dan de architect had verwacht :+ ). We hebben verder niet onderhandeld over de prijs bij de aannemer; wel hebben zij wat andere zaken en leveranciers voorgesteld waarmee we 15k wonnen t.o.v. de initiële prijs.

Qua m2: wij hebben de 'garage'(berging officiëel) inpandig en binnen de geïsoleerde schil, dat tikt aardig aan qua m2.

Piper wijzigde deze reactie 30-10-2019 15:07 (15%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Piper schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:56:
@falconz Dank!

Op de bgg krijgen we een gevlinderde betonvloer, die zit bij die prijs in.
Ook al bepaald wat je daarmee gaat doen? Onze betonnen gevlinderde vloer wordt morgen aangelegd. Wij twijfelen nog tussen impregneren (dat kan direct) of toch maar een transparante PU laag (dat kan pas over 3 maanden met kans op vlekken/beschadigingen) maar het maakt de vloer bjina 2x duurder.
Nu willen we een "industriele" look, dus vlekken horen er bij, maar toch... Iemand die de vloer had laten impregneren heeft later toch een PU laag laten aanbrengen omdat de impregneer toch nergens tegen bestand bleek.

• Fable
Piper schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:56:
@falconz Dank!

@Clive Energieneutraal blijft een marketingterm en is leuk totdat het salderen wordt afgeschaft maar dat is een andere discussie. De laatste EPC berekening kwamen we tot -0,02. 7750wp aan PV panelen doet hier de truc echter dus dat zegt eigenlijk niet zoveel.

Vloer is RC 6,5, Wanden RC6(massief gasbeton zonder spouw) en het dak RC8&9. Of moet ik dan weer RM zeggen? Ik ben af en toe het spoor ook een beetje kwijt ;-).

DoucheWTW, LTV vloerverwarming, triple glas(Uglas = 0,6), WTW ventilatie met CO2 sturing.

Het is zo ontworpen dat het terras met de overkapping op het Oosten ligt, daar zou 's ochtends de zoninstraling zijn eerste werk moeten doen. 'S zomers zou de zon dan buitengehouden moeten worden door de overstek, 's winters kan 'ie wel binnenkomen en hopen we daar de warmte voor een groot deel uit te kunnen halen. Het raam in de 'houten' gevel op het laatste plaatje zit pal west en wordt voorzien van een screen zodat we daar zomers de zon buiten kunnen houden maar 's winters aan het eind van de middag nog wel van een zonnetje kunnen genieten. Omdat we dikke muren krijgen en de binnenkant afgetimmerd wordt zou dat het volgende effect moeten geven:

[Afbeelding]

Op de bovenverdieping wordt het glas zonwerend. Met goede isolatie, vloerkoeling en evt dichte gordijnen zouden we dan ook comfortabel moeten kunnen slapen.

Met een echte passiefhuisarchitect had er wel meer in gezeten en hadden we het meer door kunnen rekenen maar het zal wel goed komen zo. En zo niet, dan toch.

Op de bgg krijgen we een gevlinderde betonvloer, die zit bij die prijs in. Boven komt PVC maar dat moeten we zelf nog doen.

We hebben 3 aannemers aangeschreven. 1 was 100k duurder, de 2e z'n offerte was een zooitje t.o.v. het bestek dus daar was ik al direct het vertrouwen in kwijt maar was qua prijs vergelijkbaar met de 3e. Daar hadden we een goede klik mee, de prijs was wat wij ongeveer hadden verwacht(en dus iets hoger dan de architect had verwacht :+ ). We hebben verder niet onderhandeld over de prijs bij de aannemer; wel hebben zij wat andere zaken en leveranciers voorgesteld waarmee we 15k wonnen t.o.v. de initiële prijs.

Qua m2: wij hebben de 'garage'(berging officiëel) inpandig en binnen de geïsoleerde schil, dat tikt aardig aan qua m2.
Je spreekt over Rm als het om 1 materiaal gaat en Rc als het over de complete opbouw gaat.

Leuk, de keuze voor massiefblokken, dat zie je niet vaak in NL.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Vraagje aan wie t antwoord weet: vandaag is onze betonnen eindvloer van 100mm gestort en gevlinderd in ons SIP (HSB) huis, momenteel niet geventileerd want luchtdicht casco met ramen. Advies van de storter: geen actieve droging en 2 maanden laten drogen.
Prima, dat komt het beton ten goede.

Alleen ik kom zojuist in het huis om de vloer te bekijken en het is er erg warm (door het beton) en extreem vochtig. Oke, goed voor het beton :)

Maar is dat ook goed voor onze houten huis? Misschien toch maar één of twee raampjes open zetten voor het ergste vocht van de eerste dagen?

De storter heeft natuurlijk vnl verstand van beton en zal waarschijnlijk meestal in een "stenen" gebouw werken (en dus vnl adviseren m.b.t zijn vloer)

stefijn wijzigde deze reactie 31-10-2019 20:02 (5%)

• AartvZ
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:07
Als gevelbekleding hebben wij gekozen voor verticale houten delen in drie verschillende breedtes. De houten delen worden bevestigd op een gewolmaniseerd houten regelwerk van 2x 28 mm dik. Tussen de houten delen laten we 10mm speling.

We hebben in eerste instantie gekozen voor Siberisch Lariks, onbehandeld, aan de buitenzijde fijn bezaagd en 21mm dik. Het hout zal op gegeven moment gaan vergrijzen. Vanwege de oriëntatie van de gevels en de overstekken zal dit niet gelijkmatig gebeuren. Dit is voor ons geen probleem. Over langere termijn (10 jaar) is het op een gegeven moment toch wel gelijk getrokken.

Maar we beginnen nu te twijfelen of we het hout moeten laten behandelen/impregneren t.b.v verduurzaming. Alleen zit daar wel een aardig prijskaartje aan.

De eerste optie is Drywood Woodstain vv. Deze beits moet je alleen om de drie jaar opnieuw aanbrengen om de waterafstotende kwaliteit te behouden. Daar hebben we eigenlijk geen behoefte aan.

De tweede optie is gemodificeerd hout zoals Ayous of Plato. Doordat het eigenlijk gewoon door de bewerking dood hout is en daardoor een relatief lange onderhoudsvrije levensduur heeft blijft het snelgroeiend hout (zoals bijv. vuren) wat niet de kwaliteit heeft van de langzaam groeiend Sibirische Lariks. Ik weet het, het is gevoelsmatig.

Momenteel kijken we naar Siberisch Lariks Waxedwood van Foreco (optie drie). Heeft iemand daarmee ervaring? Het gaat ons vooral om de waterafstotende kwaliteit waardoor het langer mooi/onderhoudsvriendelijk blijft. Het vergrijzen is voor ons geen probleem.

Optie 4 is niets doen en onbehandeld Siberisch lariks nemen.

Tsja, wat is wijsheid?

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
AartvZ schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:13:
Als gevelbekleding hebben wij gekozen voor verticale houten delen in drie verschillende breedtes. De houten delen worden bevestigd op een gewolmaniseerd houten regelwerk van 2x 28 mm dik. Tussen de houten delen laten we 10mm speling.

We hebben in eerste instantie gekozen voor Siberisch Lariks, onbehandeld, aan de buitenzijde fijn bezaagd en 21mm dik. Het hout zal op gegeven moment gaan vergrijzen. Vanwege de oriëntatie van de gevels en de overstekken zal dit niet gelijkmatig gebeuren. Dit is voor ons geen probleem. Over langere termijn (10 jaar) is het op een gegeven moment toch wel gelijk getrokken.

Maar we beginnen nu te twijfelen of we het hout moeten laten behandelen/impregneren t.b.v verduurzaming. Alleen zit daar wel een aardig prijskaartje aan.

De eerste optie is Drywood Woodstain vv. Deze beits moet je alleen om de drie jaar opnieuw aanbrengen om de waterafstotende kwaliteit te behouden. Daar hebben we eigenlijk geen behoefte aan.

De tweede optie is gemodificeerd hout zoals Ayous of Plato. Doordat het eigenlijk gewoon door de bewerking dood hout is en daardoor een relatief lange onderhoudsvrije levensduur heeft blijft het snelgroeiend hout (zoals bijv. vuren) wat niet de kwaliteit heeft van de langzaam groeiend Sibirische Lariks. Ik weet het, het is gevoelsmatig.

Momenteel kijken we naar Siberisch Lariks Waxedwood van Foreco (optie drie). Heeft iemand daarmee ervaring? Het gaat ons vooral om de waterafstotende kwaliteit waardoor het langer mooi/onderhoudsvriendelijk blijft. Het vergrijzen is voor ons geen probleem.

Tsja, wat is wijsheid?
Ons bedrijfspand is in 2016 bekleed met Siberisch Lariks Waxedwood van Foreco en begint nu mooi te vergrijzen en vind het verticaal gemonteerd erg mooi materiaal.
Kom gerust eens kijken, mocht het oosten te ver zijn: in Zwolle staat het pand van Brink langs de a28 in hetzelfde materiaal.

(Ik werk in het ronde pand op hun projecten pagina)

arjants wijzigde deze reactie 31-10-2019 20:45 (4%)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17-11 11:08
stefijn schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:50:
Vraagje aan wie t antwoord weet: vandaag is onze betonnen eindvloer van 100mm gestort en gevlinderd in ons SIP (HSB) huis, momenteel niet geventileerd want luchtdicht casco met ramen. Advies van de storter: geen actieve droging en 2 maanden laten drogen.
Prima, dat komt het beton ten goede.

Alleen ik kom zojuist in het huis om de vloer te bekijken en het is er erg warm (door het beton) en extreem vochtig. Oke, goed voor het beton :)

Maar is dat ook goed voor onze houten huis? Misschien toch maar één of twee raampjes open zetten voor het ergste vocht van de eerste dagen?

De storter heeft natuurlijk vnl verstand van beton en zal waarschijnlijk meestal in een "stenen" gebouw werken (en dus vnl adviseren m.b.t zijn vloer)
Bedoelt de storter met actieve droging niet het gebruik van een bouwdroger/verwarming? Een raampje open lijkt me echt geen kwaad kunnen, zeker in deze tijd van het jaar (hoge luchtvochtigheid) niet, zou ik zeker doen! Overigens zullen de wanden van jouw huis die 2 maanden wel gaan overleven. Maar was je ook van plan 2 maanden geen binnen klussen uit te voeren? Want dan gaan er ook constant deuren open...

• AartvZ
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:07
arjants schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:36:
[...]

Ons bedrijfspand is in 2016 bekleed met Siberisch Lariks Waxedwood van Foreco en begint nu mooi te vergrijzen.
Vind het verticaal gemonteerd erg mooi materiaal.
Kom gerust eens kijken

(Ronde pand op hun projecten pagina)
Het is zeker mooi, maar heeft het impregneren echt het verschil gemaakt of denk je dat het net zo goed zonder had gekund? :)

Is het nog steeds waterafstotend?

AartvZ wijzigde deze reactie 31-10-2019 21:07 (25%)

• gumtree
falconz schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:47:
[...]

Bedoelt de storter met actieve droging niet het gebruik van een bouwdroger/verwarming? Een raampje open lijkt me echt geen kwaad kunnen, zeker in deze tijd van het jaar (hoge luchtvochtigheid) niet, zou ik zeker doen! Overigens zullen de wanden van jouw huis die 2 maanden wel gaan overleven. Maar was je ook van plan 2 maanden geen binnen klussen uit te voeren? Want dan gaan er ook constant deuren open...
Wij bouwen dan geen HSB (gewoon baksteen 50 cm ziegelmassiv), maar hebben wel een droogprocotol gekregen, dus 2 x per dag 30 minuten luchten om het vocht er uit te krijgen. Doen we dit niet krijgen we gratis een druipsteengrot + magic-mushroomplantage van de aannemer. ;)

Er mogen geen ramen tegenover elkaar openstaan, het mag vooral niet tochten om ongelijkmatig drogen en daardoor krimp te voorkomen.

Vanavond is er door de vloerenlegger als het goed is een gaskachel geplaatst (om het laatste restvocht er goed uit te krijgen. Deze blijft de komende twee weken staan.)

Nu is er in onze vloer wel een droogversneller toegevoegd ivm de grote temperatuursverschillen tussen dag en nacht van de afgelopen week. (+25 overdag en - 2 's nachts)

gumtree wijzigde deze reactie 31-10-2019 21:57 (6%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:54

Tsja, wat is wijsheid?
Ik heb net 1 van mijn 2 zijgevels zelf bekleed met Ayous, zou levensduur van 25 jaar moeten hebben nu. Dit zal inderdaad vergrijzen maar ik moet er niet aan denken om dat in te olieen of beitsen. Vreselijk veel werk en ik heb dit juist gekozen om er 25 jaar niets aan te moeten doen.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Wij krijgen ook planken van 3 breedtes op onze gevel, red cedar. Bewust gekozen voor vergrijzend hout, omdat we dat mooi vinden :) als ik al iets zou toepassen op gevelhout is het een olieachtig iets, dan hoef je eventuele oude lagen niet te verwijderen/schuren
falconz schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:47:
[...]

Ik heb expliciet met de storter besproken om geen actieve droging toe te passen, dus geen verwarming en geen bouw(condensdrogers), en daarbij gaf hij aan dat hoe langer het droogproces duurt hoe beter voor de vloer, dus impliciet hoe langer het vocht er in blijft hoe beter voor de vloer. Volgens mij kwam ook wel ter sprake om het huis voorlopig even dicht te laten.

De wanden zullen het wel overleven maar het is nu binnen inderdaad een soort druipsteengrot (qua gevoel): heel warm en extreem vochtig. Het water loopt bijna langs de ramen naar beneden. Dat zal een week of misschien twee weken geen probleem zijn, maar ik wil natuurlijk niet dat over een paar weken het hele huis vol schimmel zit. Ik had niet verwacht dat het zó warm en vochtig zou zijn.
De komende twee weken zullen we binnen niet zoveel doen, hooguit op de bovenverdieping waar geen betonnen vloer ligt.
Over 4 weken leg ik vochtregulerende stucloper (Permafix 1120)

Onze bovenverdieping is 1 grote open ruimte met de benedenverdieping (grote vide). Ik zet daar wel een raampje open, en inderdaad niet tegen elkaar, goeie tip

stefijn wijzigde deze reactie 01-11-2019 08:09 (7%)

• Fable
@stefijn Beter zet je wel een aantal ramen open, zoveel vocht in een HSB huis is erg slecht. Die betonvloer wordt ook wel hard zonder dat vocht, het gaat er om dat je er geen bouwdrogers in zet om het vocht echt uit de vloer te trekken.
Een betonvloer in de open lucht gestort wordt ook hard, dus om de ruimte vochtig te houden is niet nodig.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Snap ik, maar dit is een betonnen gevlinderde eindvloer. Ik wil niks doen wat de kans op scheurvorming vergroot en ook niet de kans op vlekken op de vloer.
maar dit lijkt me inderdaad niet goed voor het huis dus ik ga even wat open zetten.

• Fable
@blubbers Hoe staat het met jouw huis? na het metselwerk heb ik geen update meer gezien.

Fable wijzigde deze reactie 03-11-2019 18:27 (38%)

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 22:04

Tsja, wat is wijsheid?
Wij hebben hier ook Waxed wood Siberisch lariks, zit er nu 3 maand op. Toevallig ook in drie diktes.
Je ziet wel echt dat het waterafstotend is. De druppels rollen er zo vanaf.
Let wel op het verschil tussen rood en groen geïmpregneerd.
Wij hadden groen, dat kleurt nu mooi goudbruin.
Ik vind het rood geïmpregneerde wat sjieker, maar weer niet hoe dit verkleurt.
Wij gebruiken een niet opgehaalde foutieve levering van rood geimpregneerd waxed wood voor onze schuur.

• Leandra66
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 08-11 18:54

Leandra66

is onmogelijk

Iemand ervaring met een Duitse (passief)systeembouwer?

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:17

Daniel

Kapitein NCC-1701
stefijn schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 08:07:
De wanden zullen het wel overleven maar het is nu binnen inderdaad een soort druipsteengrot (qua gevoel): heel warm en extreem vochtig. Het water loopt bijna langs de ramen naar beneden. Dat zal een week of misschien twee weken geen probleem zijn, maar ik wil natuurlijk niet dat over een paar weken het hele huis vol schimmel zit. Ik had niet verwacht dat het zó warm en vochtig zou zijn.
De komende twee weken zullen we binnen niet zoveel doen, hooguit op de bovenverdieping waar geen betonnen vloer ligt.
Door de chemische reactie bij het uitharden van beton komt warmte vrij, en dat geeft een gevoel alsof je in een subtropisch zwemparadijs woont. Met name het vocht wil je zo snel mogelijk naar buiten dus je zal op eoa manier moeten ventileren. Ik heb simpelweg alle dakramen op een kier gezet, en daarmee was het na een week of anderhalf al een heel stuk beter.

Edit: ah, de Liander soap duurt voort. Men zou deze week definitief komen aansluiten maar heeft net zo makkelijk besloten volgende week maar te komen ('ja we zitten vol'). Wat niet kan, want dan wordt de vloer gegoten en kunnen ze er niet in. Verhuizing dreigt nu een probleem te worden :X

Daniel wijzigde deze reactie 04-11-2019 12:39 (12%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Timmetjuh
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10-11 19:58
Wij hebben momenteel een optie op een kavel en zijn voornemens te gaan bouwen via een catalogusbouwer. Mijn vriendin en ik zijn beiden gecharmeerd van de standaard herenhuizen die alle catalogusbouwers aanbieden dus heeft het voor ons weinig zin om bij een architect aan te kloppen. We hebben wel een oriënterend gesprek gehad met een architect maar zagen hier achteraf toch geen meerwaarde in.

Nu lees ik in dit topic veel over de grote jongens als Selekthuis, Groothuis en Brummelhuis, maar weinig (of eigenlijk helemaal niets) over Varianthuis/Bouwbedrijf Striper en Roweco Bouw. Zijn er hier wel mensen die ervaringen hebben met één van beide bedrijven?

Ons budget is zo'n 400-450k, excl. kavel en we zouden graag iets bouwen van 800-900m3. Als ik huizen van de genoemde bouwers bekijk zou dit mogelijk moeten zijn, of mis ik iets?

• Fable
Timmetjuh schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:16:
Wij hebben momenteel een optie op een kavel en zijn voornemens te gaan bouwen via een catalogusbouwer. Mijn vriendin en ik zijn beiden gecharmeerd van de standaard herenhuizen die alle catalogusbouwers aanbieden dus heeft het voor ons weinig zin om bij een architect aan te kloppen. We hebben wel een oriënterend gesprek gehad met een architect maar zagen hier achteraf toch geen meerwaarde in.

Nu lees ik in dit topic veel over de grote jongens als Selekthuis, Groothuis en Brummelhuis, maar weinig (of eigenlijk helemaal niets) over Varianthuis/Bouwbedrijf Striper en Roweco Bouw. Zijn er hier wel mensen die ervaringen hebben met één van beide bedrijven?

Ons budget is zo'n 400-450k, excl. kavel en we zouden graag iets bouwen van 800-900m3. Als ik huizen van de genoemde bouwers bekijk zou dit mogelijk moeten zijn, of mis ik iets?
Als je het helemaal standaard wilt hebben dan klopt de prijs vaak wel, maar als je iets wilt aanpassen vragen veel bedrijven daar de hoofdprijs voor.
450.000/800= 560 euro per m3 en daar kan je goed een standaard huis voor bouwen.

Maar ik zou er toch nog even goed over nadenken of je voor dat geld niet iets unieks neer wilt zetten. Dit hoeft helemaal niet via een architect te gaan. Als je zelf plaatjes zoekt van wat je mooi vind en daarmee naar een tekenbureau gaat kan hij/zij vaak wel iets moois er van maken wat goed bij je kavel past.

Fable wijzigde deze reactie 04-11-2019 15:28 (11%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

We hebben nu overdag een raampje openstaan en het meeste vocht is nu zo wel weg, het was de eerste twee dagen het ergste. Vochtpercentage in huis is nu 85% bij 17 graden. Nog steeds hoog, maar het loopt iig niet meer van de muren.

De betonnen gevlinderde vloer ziet er echt fantastisch uit!

• Joris748
De afbouw vordert nu goed. Tegelzetter is helemaal klaar. Timmerman is de binnendeuren aan hangen en de plinten aan het plaatsen. Schilder begint deze week. Volgende week worden de keuken en de kastenwanden geplaatst. Met een beetje mazzel kunnen we kerst in het nieuwe huis vieren.

• Hoijong
stefijn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:54:
We hebben nu overdag een raampje openstaan en het meeste vocht is nu zo wel weg, het was de eerste twee dagen het ergste. Vochtpercentage in huis is nu 85% bij 17 graden. Nog steeds hoog, maar het loopt iig niet meer van de muren.

Heb je een adres en prijs per m2? Ik heb nu een aanbieding liggen, kan ik nog eens vergelijken. Mag ook per DM.

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:28
stefijn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:54:

Besef wel dat de vloer na verloop van tijd een héél stuk lichter gaat worden. Je kunt dat natuurlijk weer wat meer donker maken door hem te behandelen.
Hoijong schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 10:54:
[...]

Heb je een adres en prijs per m2? Ik heb nu een aanbieding liggen, kan ik nog eens vergelijken. Mag ook per DM.
Wij waren circa €62 per m2 (incl BTW) kwijt voor 70m2 gevlinderde betonvloer met een dikte van 5/6 cm. Moet wel bekennen dat ik niet verder heb gekeken naar andere partijen. Was een (lange) dag werk en na twee dagen mocht ik hem belopen. Het was in mijn geval een kelderruimte die op dat moment nog niet werd geventileerd. Ik heb de hele boel een week of vier laten drogen voordat ik er langzaam wat spullen op heb gezet (wat gereedschap op vochtdoorlatende stucloop. Toen ik dat na een paar weken weer weg haalde kon je duidelijk zien dat de vloer daar minder goed had gedroogd. Dat is in de periode daarna gewoon weer bij getrokken.

DJT wijzigde deze reactie 05-11-2019 11:03 (43%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

De kleur boeit ons helemaal niets. Beton is beton, dus elke kleur die t krijgt is prima. Hoe makkelijk is dat? :)

Hij is nu donker met heel erg veel vlekken, net een schilderij. Dat zal waarschijnlijk inderdaad veel lichter worden.
We laten er over 2 maanden nog een coating overheen doen, dan zal hij waarschijnlijk weer ongeveer de kleur krijgen die hij nu heeft.

Edit: De onze € 50 ex BTW voor >100mm gevlinderd beton, 105m2. Ik leg er pas over 2 weken ademende stucloper op (1,2L/24u)

stefijn wijzigde deze reactie 05-11-2019 11:21 (14%)

• stefijn

stefijn

DBlogic

Nu trouwens bezig met het dak, eindelijk

We hebben lastige details (zo sluiten de dakpannen bijv. nauw aan op de gevelbekleding) en aangezien ik nog nooit een dak gedekt heb loop ik telkens tegen nieuwe uitdagingen aan. En met zo'n voorgevel als onderdeel van de pannen wordt het ook niet makkelijker. Maar het gaat allemaal erg langzaam, veel taakjes links en rechts voor je eindelijk kunt beginnen met waar je aan wil beginnen.

(mocht je het willen weten, steiger komt, ik weet wel redelijk wat ik wel en niet kan doen daarboven ;) moest even de dekbreedte van de pannen bovenin bepalen )

stefijn wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:26 (10%)

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-11 09:18
stefijn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:22:
[Afbeelding]
Mooi! Welke pan is het geworden?

zeroxcool.net - curity.eu

• stefijn

stefijn

DBlogic

Imerys HP10.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:20
stefijn schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:22:
[Afbeelding]
Ben benieuwd naar het eindresultaat! Is uiteraard smaak maar ik had het qua kleur waarschijnlijk net andersom gedaan (dakpannen donker grijs en gevelbekleding licht grijs) ;).

• stefijn

stefijn

DBlogic

De gevelbekleding is nog de gevelfolie ;)
Er komt red cedar tegen de gevels, een lichte variant. Die sectie links van de voordeur én de voordeur worden daarmee bekleed, en ook het deel links van het rechter (badkamer) raam. Verticale planken in 3 breedten, bij de voordeur kijk je er dus doorheen.

Ons huis is nu idd zwart, ziet er wel gaaf uit 8) maar t wordt dus licht, en vergrijst uiteindelijk.

stefijn wijzigde deze reactie 05-11-2019 15:30 (15%)

Pagina: 1 ... 115 116 117 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True