@
falconz Dank!
@
Clive Energieneutraal blijft een marketingterm en is leuk totdat het salderen wordt afgeschaft maar dat is een andere discussie. De laatste EPC berekening kwamen we tot -0,02. 7750wp aan PV panelen doet hier de truc echter dus dat zegt eigenlijk niet zoveel.
Vloer is RC 6,5, Wanden RC6(massief gasbeton zonder spouw) en het dak RC8&9. Of moet ik dan weer RM zeggen? Ik ben af en toe het spoor ook een beetje kwijt ;-).
DoucheWTW, LTV vloerverwarming, triple glas(Uglas = 0,6), WTW ventilatie met CO2 sturing.
Het is zo ontworpen dat het terras met de overkapping op het Oosten ligt, daar zou 's ochtends de zoninstraling zijn eerste werk moeten doen. 'S zomers zou de zon dan buitengehouden moeten worden door de overstek, 's winters kan 'ie wel binnenkomen en hopen we daar de warmte voor een groot deel uit te kunnen halen. Het raam in de 'houten' gevel op het laatste plaatje zit pal west en wordt voorzien van een screen zodat we daar zomers de zon buiten kunnen houden maar 's winters aan het eind van de middag nog wel van een zonnetje kunnen genieten. Omdat we dikke muren krijgen en de binnenkant afgetimmerd wordt zou dat het volgende effect moeten geven:
Op de bovenverdieping wordt het glas zonwerend. Met goede isolatie, vloerkoeling en evt dichte gordijnen zouden we dan ook comfortabel moeten kunnen slapen.
Met een echte passiefhuisarchitect had er wel meer in gezeten en hadden we het meer door kunnen rekenen maar het zal wel goed komen zo. En zo niet, dan toch.
Op de bgg krijgen we een gevlinderde betonvloer, die zit bij die prijs in. Boven komt PVC maar dat moeten we zelf nog doen.
We hebben 3 aannemers aangeschreven. 1 was 100k duurder, de 2e z'n offerte was een zooitje t.o.v. het bestek dus daar was ik al direct het vertrouwen in kwijt maar was qua prijs vergelijkbaar met de 3e. Daar hadden we een goede klik mee, de prijs was wat wij ongeveer hadden verwacht(en dus iets hoger dan de architect had verwacht

). We hebben verder niet onderhandeld over de prijs bij de aannemer; wel hebben zij wat andere zaken en leveranciers voorgesteld waarmee we 15k wonnen t.o.v. de initiële prijs.
Qua m2: wij hebben de 'garage'(berging officiëel) inpandig en binnen de geïsoleerde schil, dat tikt aardig aan qua m2.
[
Voor 15% gewijzigd door
Piper op 30-10-2019 15:07
]