Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Fabian
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:38
Dank voor de uitgebreide feedback!

- waar lopen de leidingsschachten of heb je deze niet nodig?
Riolering door een van de kasten naast de suitedeuren. Elektra/Water zal door de muur gaan.Voor de ventilatie (type D) weet ik nog niet hoe e.e.a. gaat lopen, maar als daarvoor een extra koof in de slaapkamer rechtsboven en/of de kleedkamer moet dan heb ik daar vrede mee.

- de deur van de wc is parallel geplaatst aan de entree/voordeur. Hou rekening met inkijk vanaf de straat.
Door het tuinontwerp wordt de inkijk deels beperkt. De kavel heeft aan de voorzijde uitzicht op weiland (dorpsgrens), komt geen huis tegenover.

- kan de trap naar de vliering niet een kwartslag worden gedraaid en meer in het middenlijn van de verdieping worden geplaatst. Op deze manier kan je de verkeersruimte nuttiger gebruiken door deze toe te voegen aan de inloopkast.
Ondanks dat de woning redeijk hoog is met een nok van 9m80, moet de trap naar de zolder in het midden uitkomen om te voorkomen dat je met je hoofd tegen het dak aankomt. Bedoel je met een kwartslag draaien, 90 graden rechtsom zodat je onder de trap door gaat om naar zolder te gaan ?

- je hebt een vrij groot raam bij je trapgat. Hou rekening met de aansluiting dak - carport/garage. Let o.a. op opspattend regenwater en vuil. Misschien een idee om later op dit dak een groendak aan te brengen. Zou een mooi gezicht zijn vanuit de hal.
De constructie van alle platte daken is voorbereid om een groendak. Met de veranda en carport erbij zijn het flink wat meters. Weet nog niet of overal meteen wat op komt, maar onder het raam beginnen is een goed idee.

- er staan geen maten bij, maar gevoelsmatig zijn de verkeersruimten op de eerste verdieping smal. Klopt dit of is gezichtsbedrog?
Alles is 1 meter breed. Zonder vide zou dit te claustrofobisch worden, maar met vide en veel licht hoop ik dat dit goed komt.

- je kan de wc op de eerste verdieping nog iets naar voren kunnen schuiven ten koste van de verkeersruimte. Je zou erachter dan een kast voor de slaapkamer kunnen laten maken en/of een nisje voor boven je bad.
Er zal een koof achter het toilet komen die ook dienst kan doen als leidingschacht. Met de huidige indeling wordt voorkomen dat een openstaande deur van het toilet een andere deur blokkeert.

- wat is het idee achter de grootte van de douche? Komt er een dubbele douche in? Daar is nu 1 grote regendouche gepland. Met 2m30 wordt het een flinke wandeling om eindelijk nat te worden ;)
De gehele badkamer was initieel groter gepland (inclusief toilet in de badkamer) maar deze heb ik juist kleiner gemaakt ten gunste van de slaapkamer linksboven. De huidige indeling lijkt tot op heden het meest praktische.

- wat ga je met de vliering doen? Ga je deze ruimte (in de toekomst) gebruiken voor verblijfsruimten? Zo ja, misschien slim om dan gelijk ook wat dakramen erin te plaatsen. Boven de trap zelf is denk ik sowieso wel fijn i.v.m. verlichting/daglicht. Als je de ruimte voorlopig nog niet gaat gebruiken misschien is het dan fijn om de trap te kunnen afsluiten?
Nog geen concrete plannen voor de zolder. Deze wordt wel voorbereid voor een 2e douche (water aanvoer/afvoer) en vloerverwarming. De linker helft van het dak staat vrijwel 100% op het zuiden. Deze wordt volledig gevuld met zonnepanelen. De rechter helft, boven de trap, op het noorden, zou voorzien kunnen worden van een dakraam. Goede tip!. Een alternatief is dat wanneer de zolder een bestemming krijgt, er een dakkapel komt.

• Fabian
Artbij schreef op donderdag 12 september 2019 @ 08:46:
[...]
Ik zou die vuilcontainers daar niet neerzetten. In warme zomers komen er echt veel vliegen etc op af. Die zet ik zelf zo ver mogelijk weg.
Joris748 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:04:
Als de plek overdekt is, kun je ervoor kiezen om er een horraam op te leggen. Dan heb je echt geen last van vliegen. Mijn ouders hebben hem naast het terras staan en je ruikt niets en je hebt ook geen last van vliegen.
Voorwaarde is wel dat het ding uit de zon en overdekt staat.
Dit zal de meest koele kant van de kavel worden. Op het noorden en in de schaduw van de woning. De nis voor de containers is volledig overdekt (+groen dak). Het lijkt mij wel vervelend wanneer de geuren uit de containers om de hoek waaien onder de veranda, maar een betere plek heb ik nog niet kunnen vinden.

Leg je een horraam op een open container of probeer je met een horraam zo’n hele nis af te sluiten ?

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Fabian schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:46:
[...]

[...]

Dit zal de meest koele kant van de kavel worden. Op het noorden en in de schaduw van de woning. De nis voor de containers is volledig overdekt (+groen dak). Het lijkt mij wel vervelend wanneer de geuren uit de containers om de hoek waaien onder de veranda, maar een betere plek heb ik nog niet kunnen vinden.

Leg je een horraam op een open container of probeer je met een horraam zo’n hele nis af te sluiten ?
Hor ligt direct op de open container, zodat er geen vliegen in kunnen.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-11 21:37
Fabian schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:09:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Aan de buitenkanten heb je die grijze/betonnen sierlijsten. Als ik om me heen kijk constateer ik dat (iig met beton) deze snel lelijk worden en evt de ruimte eronder ook.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:12
Joris748 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:04:
[...]

[...]

Graag!

[...]

Ja, volledig doorzichtig. Maar ook mogelijkheid voor matglas, omdat we vanuit de hal geen zicht willen hebben in de bijkeuken.

Nee nog niet. Ik gok op ca 60-70% van stalen taatsdeuren.

Ben ook erg enthousiast over de mogelijkheden met slanke kozijnprofielen voor tocht- en geluidswering en mogelijkheid voor geluidswerend gelaagd glas. Volgens de eigenaar tot 40 dB(A).

[...]

Als de plek overdekt is, kun je ervoor kiezen om er een horraam op te leggen. Dan heb je echt geen last van vliegen. Mijn ouders hebben hem naast het terras staan en je ruikt niets en je hebt ook geen last van vliegen.

Voorwaarde is wel dat het ding uit de zon en overdekt staat.
Geen super goede foto maar hier heb je een idee.

Afmeting is 180x260cm

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zitten de scharnieren van die deuren 'gewoon' in de wanden? Of in plafond/vloer?

wat ligt er op jullie vloer?

woekele wijzigde deze reactie 12-09-2019 19:22 (49%)

• Fabian
Deleon78 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:11:
Aan de buitenkanten heb je die grijze/betonnen sierlijsten. Als ik om me heen kijk constateer ik dat (iig met beton) deze snel lelijk worden en evt de ruimte eronder ook.
Op de 1e verdieping is inderdaad een betonnen sierlijst. Zal snel lelijk worden te voorkomen zijn met impregneren of op een andere manier behandelen ?

Rondom het raam beneden is staal of zink.

• Joris748
  • Nu online
Wackmack schreef op donderdag 12 september 2019 @ 18:43:
[...]

Geen super goede foto maar hier heb je een idee. [Afbeelding]

Afmeting is 180x260cm
Wij kijken nu naar dit soort deur. Toch weer anders dan jij laat zien.

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
woekele schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:21:
Zitten de scharnieren van die deuren 'gewoon' in de wanden? Of in plafond/vloer?

wat ligt er op jullie vloer?
Plafond en de vloer. Ligt een visgraat vloer maar beetje slechte foto he. Kan een betere zoeken, mocht iemand dat willen?

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-11 21:37
Fabian schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:32:
[...]

Op de 1e verdieping is inderdaad een betonnen sierlijst. Zal snel lelijk worden te voorkomen zijn met impregneren of op een andere manier behandelen ?

Rondom het raam beneden is staal of zink.
Ik heb werkelijk geen idee, sorry. Ik moest er aan denken omdat we voordat we zelfbouw besloten, hadden gekeken naar een projectwoning met een betonnen balkon. Bij de reeds gebouwde woningen werd het echter al lelijk.
Nu kan je er in ieder geval over nadenken! Succes! De lijnen maken het ontwerp wel iets spannender, dus ik zou ze zeker niet zo maar schrappen ofzo.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 19:47:
[...]

Wij kijken nu naar dit soort deur. Toch weer anders dan jij laat zien.

[Afbeelding]
Nevermind, niet goed gekeken :)

Admiral Freebee wijzigde deze reactie 12-09-2019 21:26 (12%)

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Fabian schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:09:
Members only:
Leuk ontwerp!
Hoe vaak denk je van bijkeuken naar de berging visa versa te moeten lopen?
Dacht dat ik liever van de hal naar de berging zou willen kunnen lopen. Voordeel is dat je ook iets minder looproutes hebt.
Zo'n terrasoverkapping over bijna de hele breedte van de achtergevel vind ik persoonlijk niet zo'n geweldig aanzicht.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:11

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
@Fabian Leuk plan!

- Zelf zit ik ook aan en suite te denken om woonkamer/keuken/eetkamer wat van elkaar te scheiden. In dit geval maakt het je woonkamer relatief klein. Als je woonkeuken en woonkamer omwisselt, heb je:
1) een grotere woonkamer,
2) je keuken bij de tuin, zodat je in de zomer met bv de BBQ en hapjes niet ver hoeft te lopen. Trust me, het hele huis telkens doorwandelen voor servies, eten en drankjes gaat snel vervelen,
3) kan je een directe verbinding met bijkeuken en/of garage maken. Nu moet je telkens ver lopen.
- Deur tussen bijkeuken en berging in het brede deel van de bijkeuken, anders kom je in een deurencarrousel terecht.
- Slim dat je rekening houdt met containers, ga wel uit van een vierde in een worst-case scenario. Komt ie er niet, kan je er altijd nog brandhout stapelen.
- Je veranda zit wat verstopt t.o.v. het huis. Nu zit je achter een blinde muur met enig interactie met het huis de bijkeuken.
- Voor de verdieping nog een paar mogelijkheden. Je kan wellicht e.e.a. voorbereiden voor een opbouw op de garage? Dan kan je in je hal oversteken.
- Wat ik sowieso zou doen, is de trap naar de zolder boven de andere trap te maken. Zo kan je een kunstwerk van je trappenhuis maken en komt de ruimte tegoed aan de slaapkamer. Het is geen grote ingreep. Vooruitbordurend hierop, als de trap spiegelt (dus aan de kant van de hoofdslk), dan blijft er een pad over naar het dak van de berging/bijkeuken. Hier kan je dan makkelijk een kamer op maken. Dat is een kwestie van een ander kozijn en je bent er.
- Je hebt genoeg ruimte om de overloop 1200 breed te maken. Doe dat, het voegt meer kwaliteit toe dan je in eerste instantie denkt, al is het maar in de rondgang om de trap.
- De slaapkamer rechtsboven op de tekening heeft wat te weinig daglicht. Staat niet in verhouding tot de kamer ernaast.
- Ik zou kijken of je een werkkamer oid op de begane grond kan maken. Een stuk gezelliger dan je op de verdieping opsluiten terwijl je partner beneden zit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Fabian
Dank voor de uitgebreide feedback. Extra input in dit stadium is fijn om te voorkomen dat ergens op blindgestaard wordt, of bevestigen dat de juiste keuze is gemaakt :)
- Zelf zit ik ook aan en suite te denken om woonkamer/keuken/eetkamer wat van elkaar te scheiden. In dit geval maakt het je woonkamer relatief klein. Als je woonkeuken en woonkamer omwisselt..
Tijdens het TV kijken heb ik geen zin in gegluur. Gordijnen kunnen daarbij helpen, maar dan is de woning de helft van de dag afgesloten :P. Aan de voorzijde loopt een 30km/h "wijkonsluitingsweg".
Slim dat je rekening houdt met containers, ga wel uit van een vierde in een worst-case scenario. Komt ie er niet, kan je er altijd nog brandhout stapelen.
Er wordt hier nu alleen gewerkt met een grijze en een groene container. De rest (plastic, papier, apparaten, blik) wordt iedere dinsdag aan de straat gezet en opgehaald. Dit kan natuurlijk veranderen, maar ruimte reserveren voor potentieel 2 containers (papier / plastic) is misschien wat zonde. Brandhout zal er niet te vinden zijn. Vuurtje fikken hoort niet in een dichtbebouwde nieuwbouwwijk.
Voor de verdieping nog een paar mogelijkheden. Je kan wellicht e.e.a. voorbereiden voor een opbouw op de garage? Dan kan je in je hal oversteken.
Wat ik sowieso zou doen, is de trap naar de zolder boven de andere trap te maken. Zo kan je een kunstwerk van je trappenhuis maken en komt de ruimte tegoed aan de slaapkamer. Het is geen grote ingreep. Vooruitbordurend hierop, als de trap spiegelt (dus aan de kant van de hoofdslk), dan blijft er een pad over naar het dak van de berging/bijkeuken. Hier kan je dan makkelijk een kamer op maken. Dat is een kwestie van een ander kozijn en je bent er.
Het huidige ontwerp is gemaakt met als uitgangspunten: woonkamer achterzijde, keuken voorzijde, een vide met alleen de trap naar de verdiepingsvloer, veel licht in de hal middels een groot raam naar buiten. Een opbouw op de bijkeuken/berging zou meteen al het licht wegnemen.
De cijfers die ik van de architect heb gekregen zien er als volgt uit:
  • Bruto vloeroppervlak; c.a. 321 m2
  • Netto binnnen oppervlak; c.a. 263 m2
  • Volume; c.a. 897 m3
  • Inhoud; c.a. 705 m3
Aantal personen dat er gaat wonen in de huidige situatie: 1
Ik zou kijken of je een werkkamer oid op de begane grond kan maken. Het gevoel van ruimte bij binnenkomst in de hal en de breedte van de overloop is nog wel een puntje van zorg. Wijzigingen in de vorm van het schuiven met muurtjes zullen altijd zorgen voor minder ruimte in de verblijfruimtes. 20cm van de badkamer afsnoepen zou geen probleem zijn
In het keukenontwerp, dat iets afwijkt van de plattegrond, blijft het tafelblad voor het raam aan de voorzijde. De vensterbank is bijna even diep als het tafelblad waardoor hierdoor voldoende ruimte is om te "werken". Ik werk thuis alleen op een laptop.

Fabian wijzigde deze reactie 14-09-2019 11:44 (5%)

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Fabian, ik heb een stokpaardje: wat als een van jullie onverhoopt slecht ter been wordt? Wij hebben in ons huis een plek gereserveerd voor een huislift. Nog niet geplaatst, maar al wel zwakke plekken in de tussenvloeren laten maken en op de begane grond de vloerverwarming weggelaten. Uit mijn hoofd 1,50 m x 1 m. Ik hoop dat er hem nooit nodig gaan hebben, maar zo ja, dan is hij verhoudingsgewijs makkelijk te plaatsen. Ook zou ik kijken hoe je de begane grond in zou kunnen zetten als je de trap helemaal niet meer op kan/wil. Waar slaap je en waar komt de badkamer? Vaak kan je met beperkte aanpassingen een veel grotere toekomstbestendigheid realiseren. Ja, dat is nog heel ver weg. Jij bent gezond, en dat blijf je tot je 105e. Maar hoe moet het in de 15 jaar daarna? ;)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20:43
Milmoor schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:28:
@Fabian, ik heb een stokpaardje: wat als een van jullie onverhoopt slecht ter been wordt? Wij hebben in ons huis een plek gereserveerd voor een huislift. Nog niet geplaatst, maar al wel zwakke plekken in de tussenvloeren laten maken en op de begane grond de vloerverwarming weggelaten. Uit mijn hoofd 1,50 m x 1 m. Ik hoop dat er hem nooit nodig gaan hebben, maar zo ja, dan is hij verhoudingsgewijs makkelijk te plaatsen. Ook zou ik kijken hoe je de begane grond in zou kunnen zetten als je de trap helemaal niet meer op kan/wil. Waar slaap je en waar komt de badkamer? Vaak kan je met beperkte aanpassingen een veel grotere toekomstbestendigheid realiseren. Ja, dat is nog heel ver weg. Jij bent gezond, en dat blijf je tot je 105e. Maar hoe moet het in de 15 jaar daarna? ;)
Ik ben 33 als ik door ouderdom niet meer kan wonen in m'n huis dan verkoop ik de toko en zoek ik iets passends. Ieder z'n meug, maar ik vind dat soort aanpassingen altijd zo draconisch en zonde van de centen.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Hoijong schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:22:
[...]

Ik ben 33 als ik door ouderdom niet meer kan wonen in m'n huis dan verkoop ik de toko en zoek ik iets passends. Ieder z'n meug, maar ik vind dat soort aanpassingen altijd zo draconisch en zonde van de centen.
Tja, je hoeft er ook niet van elke woning direct al een aanleunwoning te maken, maar wat is het probleem om er even over na te denken? Wij hadden als richtlijn dat het geen bovenmatige kosten met zich mee mocht brengen, en ook niet de huidige leefbaarheid aan mocht tasten. Maar dan is er nog behoorlijk wat speling. Ik heb er zo'n tweeduizend euro in geïnvesteerd. Een ander heeft er misschien maar tweehonderd of nog geen twintig voor over. Mag ook. Het was bij ons vooral wat afstemming en aandacht vooraf. Als je nog met de plattegronden bezig bent is het makkelijk mee te nemen. Maar we hebben deze discussie al eerder gevoerd en gaan het hier niet over eens worden.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Hoijong
@Milmoor daarom ieder z'n meug. Iedere euro is er een teveel bij wijze van voor mij.

• Joris748
  • Nu online
In ons geval was het een stalen balk extra en extra afvoer en waterleidingen. Zodat we van de speelkamer en werkkamer altijd een extra slaapkamer met inloopdouche kunnen maken.

Er zijn legio scenario’s te bedenken waar dat bij van pas kan komen. Geeft ons flexibiliteit en hoeven we niet meteen ons huis uit als een slaapkamer op de begane grond noodzakelijk wordt.

Joris748 wijzigde deze reactie 14-09-2019 23:03 (19%)

• Fabian
@Milmoor Ook ik moet nog 30+ jaar tot m'n pensioen. Nu al nadenken over minder valide worden maakt 't feestje een stuk minder leuk ;)

Indien nodig dan kan er een slaapkamer + badkamer in de berging.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Mijn ervaring met dat soort contingencies is dat de daadwerkelijke uitvoering zo anders wordt, dat de voorbereiding ervoor eigenlijk zonde van het geld is geweest.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dan nog is een extra logeer/badkamer in huis altijd chill :) Ik merk die zelfde 'reflex' soms als ik aan mensen zonder 2e badkamer vertel dat wij een 2e badkamer nemen. Ze worden dan bijna boos. Puur omdat ze het zelf niet hebben en een of ander psychologisch proces doorgaan waarin ze aan zichzelf moeten verantwoorden waarom ze het niet hebben. En dus is het ineens allemaal onzin. En dus is het stom als je het wél neemt. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken zou ik zeggen.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16:57
Wij hebben 2 badkamers. In de 2e wordt alleen de wastafel gebruikt. De douche nooit. (Is letterlijk alleen een keer aangeweest om de afvoer te testen). Schoonmaken weegt niet op tegen het gemak.

• Hoijong
woekele schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:49:
Dan nog is een extra logeer/badkamer in huis altijd chill :) Ik merk die zelfde 'reflex' soms als ik aan mensen zonder 2e badkamer vertel dat wij een 2e badkamer nemen. Ze worden dan bijna boos. Puur omdat ze het zelf niet hebben en een of ander psychologisch proces doorgaan waarin ze aan zichzelf moeten verantwoorden waarom ze het niet hebben. En dus is het ineens allemaal onzin. En dus is het stom als je het wél neemt. Laat mensen gewoon hun eigen keuzes maken zou ik zeggen.
Een tweede badkamer is direct functioneel en niet echt vergelijkbaar met voorbereidingen voor zaken die je mogelijk 20-50 jaar later een keer nodig hebt en waar je dan alsnog de hele toko voor moet verbouwen.

Denk dat die reacties dan ook niet echt vergelijkbaar zijn.....

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:35
Ik heb twee badkamers gepland in mijn nieuwe woning, één komt in directe, open verbinding met mijn slaapkamer, de tweede (een 'mobiele' douche cabine) komt in de logeerkamer.
Ik vind dit geen overdreven luxe, met meer ruimte zou ik de tweede douche een vaste plaats geven.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:28
En wij vinden een 2e badkamer jammer van de ruimte en zien er de toegevoegde waarde niet in.

Zo maakt een ieder zijn eigen keuzes gelukkig ;)

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 16:10
Grappig hoeveel tegenstellingen iets kan opleveren. Ik kan me nooit zo druk maken hoe anderen hun huis inrichten/ontwerpen. Ik vind het mooi of niet en dat hangt dan af van mijn eigen normen/waarden/denkwijzes.

Dus als mensen blij worden van twee badkamers moeten ze dat vooral doen. Eentje is wel minimaal. Wij zijn met zijn tweeen en hebben op dit moment genoeg aan 1 badkamer.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Dat is wat anders dan zaken voorbereiden op een halve eeuw later. Jouw voorbeeld qua jaloezie heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:32
Mij werd wel gewezen op betere verkoopbaarheid en dat een huis in de USA altijd 2 badkamers heeft.
Tja wellicht wel, maar dan moest heel stuk ruimte van 2e verdieping compleet anders ingericht worden.

We hebben wel in washok een gootsteen met warm en koud water, en er zit een afvoer voor deze wastafel, droger en wasmachine. In principe is er vast wel een douche van te maken, maar voor een WC een dikkere afvoerbuis nodig uiteraard,

• Fabian
Ook mij is verteld dat een woning van dit formaat beter verkoopt met twee badkamers. Een badkamer en suite die de luchtvochtigheid in de slaapkamer verhoogd lijkt mij niets.

Ter voorbereiding wordt er wel water aanvoer en afvoer naar de zolder gelegd voor een kleine doucheruimte. Het toilet op de 1e verdieping is al gecheiden van de badkamers waarmee er twee badkamers en twee toiletten zijn. De kosten voor een dergelijke voorbereiding zijn minimaal.

• mux
  • Registratie: januari 2007

mux

99% efficient!

Ik moet zeggen dat wij niet echt een huis bouwen om te verkopen. Het zal zeker verkocht worden, wie weet al binnen 10 jaar ofzo, maar we zijn nu vooral bezig gebruik te maken van het feit dat we de luxe hebben dat we een huis kunnen bouwen dat helemaal perfect voldoet aan wat wij (nu denken te) willen. Hoe cool is dat!

We zitten dan ook in de luxepositie dat we financieel niet afhankelijk (willen) zijn van de verkoopwaarde van het huis.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Fabian schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:00:
Ook mij is verteld dat een woning van dit formaat beter verkoopt met twee badkamers. Een badkamer en suite die de luchtvochtigheid in de slaapkamer verhoogd lijkt mij niets.

Ter voorbereiding wordt er wel water aanvoer en afvoer naar de zolder gelegd voor een kleine doucheruimte. Het toilet op de 1e verdieping is al gecheiden van de badkamers waarmee er twee badkamers en twee toiletten zijn. De kosten voor een dergelijke voorbereiding zijn minimaal.
Een fatsoenlijke ontworpen en uitgevoerde en suite geeft echt geen vochtproblemen. :) Vergeet niet dat de ruimte dan ook veel groter is dan een bedompte badkamer.

• jerh
jacovn schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:53:
Mij werd wel gewezen op betere verkoopbaarheid en dat een huis in de USA altijd 2 badkamers heeft.
Tja wellicht wel, maar dan moest heel stuk ruimte van 2e verdieping compleet anders ingericht worden.

We hebben wel in washok een gootsteen met warm en koud water, en er zit een afvoer voor deze wastafel, droger en wasmachine. In principe is er vast wel een douche van te maken, maar voor een WC een dikkere afvoerbuis nodig uiteraard,
Ik hoor makelaars altijd maar een ding zeggen: locatie, locatie, locatie

En daarom verkoopt een rijtjeshuis in Amsterdam-Zuid voor 1.5 miljoen en in Friesland/Groningen ben je met veel minder klaar.

• Fabian
Señor Sjon schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:21:
Een fatsoenlijke ontworpen en uitgevoerde en suite geeft echt geen vochtproblemen. :) Vergeet niet dat de ruimte dan ook veel groter is dan een bedompte badkamer.
Oke, dan lijkt een badkamer en suite mij om de verkeerde reden helemaal niets :*)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
jerh schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:15:
[...]

Ik hoor makelaars altijd maar een ding zeggen: locatie, locatie, locatie

En daarom verkoopt een rijtjeshuis in Amsterdam-Zuid voor 1.5 miljoen en in Friesland/Groningen ben je met veel minder klaar.
Alleen de meesten hier zijn niet in de markt voor een rijtjeshuis. ;)

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
Echt een badkamer ín de slaapkamer lijkt me helemaal niets. Ik sta bijna een uur eerder op dan mijn vrouw en dan zou ik in de slaapkamer moeten douchen en scheren, dat zou erg slecht voor onze relatie uitpakken denk ik.

Wij hebben we een badkamer die alleen via onze slaapkamer toegankelijk is, maar dan wel met een deur ertussen. De andere badkamer zit een etage lager en wordt vooral door de kinderen gebruikt, tenzij ik zelf een keer in bad wil.

We zouden in eerste instantie alleen een toilet op de zolder maken maar we hadden zoveel ruimte over dat het toch maar een badkamer met douche en wastafel is geworden.

• Hoijong
DJT schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:01:
Echt een badkamer ín de slaapkamer lijkt me helemaal niets. Ik sta bijna een uur eerder op dan mijn vrouw en dan zou ik in de slaapkamer moeten douchen en scheren, dat zou erg slecht voor onze relatie uitpakken denk ik.

Wij hebben we een badkamer die alleen via onze slaapkamer toegankelijk is, maar dan wel met een deur ertussen. De andere badkamer zit een etage lager en wordt vooral door de kinderen gebruikt, tenzij ik zelf een keer in bad wil.

We zouden in eerste instantie alleen een toilet op de zolder maken maar we hadden zoveel ruimte over dat het toch maar een badkamer met douche en wastafel is geworden.
Een badkamer in je slaapkamer vind ik ook armoe, tenzij je enorm van open ruimtes ofzo houdt.....En suite is ideaal, je kunt direct in bad of douche zonder over de gang te moeten. Een tweede badkamer is ideaal voor kinderen, zeker als dat tieners zijn. Wij hadden vroeger een relatief kleine woning, maar wel een extra badkamertje met douche en wasbak. Dat vond ik toch zeer prettig als tiener en kost weinig ruimte over het algemeen.

• jeka
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 15:58

jeka

Support your local club.

Vraag voor de experts hier zoals @Señor Sjon
Mijn huis wordt bijna opgeleverd maar nu maak ik me zorgen om de dakgoot van de garage:
Dakgoot hoek

- Dakleer is niet overal goed aan het kunststof vastgelijmd.
- Gaten geboord waar het water door heen moet lopen, maar er blijft water in staan.
- Geen daktrim.

Is dit normaal en mag dit? :/

En nog iets anders. We hebben een normale opdekdeur tussen onze keuken en de ongeisoleerde garage.
Deze deur stond eerst niet op de tekening en maakt volgens mij geen onderdeel uit van de epc berekening.
Ik denk dat deze deur veel te veel tocht oplevert. Klopt dit?

jeka wijzigde deze reactie 16-09-2019 22:04 (21%)

FCG

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
jeka schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:49:
Mijn huis wordt bijna opgeleverd maar nu maak ik me zorgen om de dakgoot van de garage:
[Afbeelding: Dakgoot hoek]

- Gaten geboord waar het water door heen moet lopen, maar er blijft water in staan.
- Geen daktrim.

En nog iets anders. We hebben een normale opdekdeur tussen onze keuken en de ongeisoleerde garage.
Deze deur stond eerst niet op de tekening en maakt volgens mij geen onderdeel uit van de epc berekening.
Dat dak ziet er slecht uit en zou ik zo niet accepteren.
De deur tussen keuken en ongeïsoleerde berging mag niet eens een normale binnendeur zijn, omdat je dan een koudebrug hebt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Zo'n binnendeur trekt ook vrij snel krom door de temperatuur en vochtigheidsverschillen.

Qua dak... wat een bende. Is dat een ongeïsoleerd plat dak? Soort prefab ding? Zo'n brakke constructie ken ik niet. Heb je een overzichtsfoto?

• jeka

jeka

Support your local club.

Dakgoot
Ik heb alleen nog deze foto.

Ik kan vanavond nog wel een foto maken van het geheel.
Het is een geïsoleerd plat dak van een uitbouw en garage.

jeka wijzigde deze reactie 17-09-2019 10:05 (10%)

FCG

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Is dit projectbouw? Wat is er omschreven/gedetailleerd voor deze goot?

• jeka

jeka

Support your local club.

Het is eigenbouw. Maar ik als leek heb er natuurlijk geen verstand van.
Dit is wat ik kan terugvinden in de omschrijving:
tekening dakgoot

FCG

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 17:23

- Geen daktrim.

Ik zou een goede bouwkeurder in handen nemen als ik jou was. Zeker gezien je zelf aangeeft een leek te zijn.

Wat voor beunhazen aannemingsbedrijf is dit geweest?

• CrashOne
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

- Geen daktrim.

Dat ziet er echt uit als gepruts en zou ik zeker niet accepteren. Dat bitumen hoort strak te liggen, die hoek is al helemaal vreemd en die gaten zijne erin gemaakt omdat er eerder een ontwerpfout is gemaakt. Mag hopen dat het aluminium is geen staal ivm roest door het openliggende metaal.

Zoals hierboven al gezegd: Neem een specialist in handen.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jeka

jeka

Support your local club.

Het is een kunststof goot. Ik ga een specialist meenemen.
Bedankt voor de hulp!

FCG

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
De garage is wel geïsoleerd? Dan is die binnendeur minder een probleem.

Ik heb het idee dat die goot erin 1x tegenaan is geschroefd en dat ie kopschotten heeft op de hoeken ipv open verstek om een extra verbinding waterdicht maken te voorkomen. Het detail is overigens verre van standaard. Normaal gesproken werk je met een dakopstand, eventueel met een overstek. Lijkt hier op een poor-mans-solution om hetzelfde visuele effect te bereiken. Ook lijkt erop alsof een detail voor een goot van een pannendak (onder helling) plat is gelegd voor een garage.

• jeka

jeka

Support your local club.

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:51:
De garage is wel geïsoleerd? Dan is die binnendeur minder een probleem.

Ik heb het idee dat die goot erin 1x tegenaan is geschroefd en dat ie kopschotten heeft op de hoeken ipv open verstek om een extra verbinding waterdicht maken te voorkomen. Het detail is overigens verre van standaard. Normaal gesproken werk je met een dakopstand, eventueel met een overstek. Lijkt hier op een poor-mans-solution om hetzelfde visuele effect te bereiken. Ook lijkt erop alsof een detail voor een goot van een pannendak (onder helling) plat is gelegd voor een garage.
Van de garage is alleen het dak geïsoleerd.
Dat van de dakgoot is volgens mij precies wat er gebeurd is.

FCG

• Fable
  • Nu online
jeka schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:21:
Het is eigenbouw. Maar ik als leek heb er natuurlijk geen verstand van.
Dit is wat ik kan terugvinden in de omschrijving:
[Afbeelding: tekening dakgoot]
Hele vreemde manier om de afwatering van een garagedak te regelen, ik zou het toch heel anders oplossen.
Dit is vast door een architect getekend :P

• jeka

jeka

Support your local club.

De architect had idd de rand bedacht. De aannemer de uitvoer.

FCG

• Fable
  • Nu online
jeka schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:20:
De architect had idd de rand bedacht. De aannemer de uitvoer.
De aannemer voert uit wat de architect verzint en dan krijg je soms hele slechte oplossingen.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Fable schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:22:
[...]

De aannemer voert uit wat de architect verzint en dan krijg je soms hele slechte oplossingen.
Jammer dat de aannemer niet een beetje meedenkt dan...

• Fable
  • Nu online
Daan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:25:
[...]

Dat zal hij vast gedaan hebben, maar de kans is groot dat de architect het gewoon zo wilt hebben en dan kan de aannemer weinig meer doen. Ik zeg niet dat dit zo moet zijn, maar een dakgoot aan een plat dak zie je praktisch nooit en zoals deze zit heb ik het nog nooit gezien.

• Joris748
  • Nu online
Daan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:25:
[...]

Het is een evenwicht. Aannemers die teveel meedenken wil je ook weer niet hebben. Regelmatig overleg is belangrijk: architect daagt aannemer uit, aannemer houdt architect scherp.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Joris748 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:33:
[...]

Het is een evenwicht. Aannemers die teveel meedenken wil je ook weer niet hebben. Regelmatig overleg is belangrijk: architect daagt aannemer uit, aannemer houdt architect scherp.
Ja precies. De aannemer kan toch zeggen "hey @jeka dit ziet er vreemd uit om <insert redenen>, check ff met de architect?". Lijkt me niet meer dan wenselijk. Jammer als dat dan niet gebeurd en de aannemer gewoon alles klakkeloos uitvoert.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Daan schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:38:
[...]

Ja precies. De aannemer kan toch zeggen "hey @jeka dit ziet er vreemd uit om <insert redenen>, check ff met de architect?". Lijkt me niet meer dan wenselijk. Jammer als dat dan niet gebeurd en de aannemer gewoon alles klakkeloos uitvoert.
Denk dat er wel een briefje naar architect is gegaan hierom. Architecten kunnen ook paranoïde zijn en in alles wat de aannemer zegt een bezuiniging zien, terwijl juist architecten steeds meer van de praktijk af zijn gaan staan en dit soort knullige details verzinnen.

@jeka in welke mate ben je betrokken geweest bij details, bouwvergaderingen e.d.? Heb je een bouwbegeleider gebruikt? Dit detail had nooit de VO-fase mogen overleven.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 17-09-2019 11:52 (14%)

• jeka

jeka

Support your local club.

Helaas geen bouwvergaderingen geweest. Ik heb een inmiddels iemand gevonden voor een opleverkeuring.
We hebben (helaas) geen bouwbegeleider gebruikt.
Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.
Bedankt voor jullie hulp.
Edit:

Volgens mij had dit gebruikt moeten worden:
https://www.polytech.nl/nl/dakranden/kunststof-boeidelen/

jeka wijzigde deze reactie 17-09-2019 12:03 (20%)

FCG

• ZeRoC00L
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

jeka schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:00:
Helaas geen bouwvergaderingen geweest. Ik heb een inmiddels iemand gevonden voor een opleverkeuring.
We hebben (helaas) geen bouwbegeleider gebruikt.
Ik ben benieuwd wat hier uitkomt.
Bedankt voor jullie hulp.
Edit:

Volgens mij had dit gebruikt moeten worden:
https://www.polytech.nl/nl/dakranden/kunststof-boeidelen/
Op je detail tekening staat een dakgoot (geen boeideel), dus zoiets:
https://www.polytech.nl/nl/kunststof-dakgoot/klassiek/

Maar zoals het is uitgevoerd lijkt het niet helemaal op de detail tekening.

Staat het gespecificeerd in het bestek ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• stefijn
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:55

stefijn

DBlogic

Vraagje aan de techneuten: werkt een dergelijke goot? Ik vind dit echt een fantastisch design en wil daar graag wat mee doen, maar ik vraag me af of
- het water boven niet naar "buiten" sproeit en de afvoer naar beneden overslaat
- water dat wel naar beneden loopt via het verticale deel niet de neiging heeft aan de zijkant de goot/sleuf te verlaten

www.dblogic.nl MS Office-automatisering

• buiter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18:51
ZeRoC00L schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:09:
[...]

Op je detail tekening staat een dakgoot (geen boeideel), dus zoiets:
https://www.polytech.nl/nl/kunststof-dakgoot/klassiek/

Maar zoals het is uitgevoerd lijkt het niet helemaal op de detail tekening.

Staat het gespecificeerd in het bestek ?
Wat op de tekening staat, zo is het ook uitgevoerd.
Je hebt alleen het verkeerde product erbij gepakt.
Het is een bakgoot: https://www.polytech.nl/nl/kunststof-dakgoot/bakgoot/

Hoewel het er niet superstrak uitziet ben ik wel benieuwd of het technisch fout is.

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:18
stefijn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:01:
[Afbeelding]
Vraagje aan de techneuten: werkt een dergelijke goot? Ik vind dit echt een fantastisch design en wil daar graag wat mee doen, maar ik vraag me af of
- het water boven niet naar "buiten" sproeit en de afvoer naar beneden overslaat
- water dat wel naar beneden loopt via het verticale deel niet de neiging heeft aan de zijkant de goot/sleuf te verlaten
'
Dit werkt misschien als jij zorgt dat er alleen miezer op het dak valt, met een serieuze bui zal het water op z'n minst rondom het verticale deel op de grond terecht komen. Maar de goot zelf is ook al erg minimalistisch, dus daar zal het ook al vrij snel overheen slaan.

• Joris748
  • Nu online
[Afbeelding]
Je zult er rekening mee moeten houden dat bij flinke regen het water over de randen gaat en niet direct in het riool terecht komt. Ik zou het daarom altijd combineren met een grindstrook rondom.

Maar als je het gaaf vind en de nadelen overkomelijk vindt: DOEN d:)b

• stefijn

stefijn

DBlogic

Het gaat me met name om het verticale gedeelte. Het horizontale deel van de goot komt bij ons verholen achter onze houten gevelbekleding, daar kunnen we prima een dusdanige rand/goot maken dat het water er niet overheen gaat.

De bedoeling is (tot nu toe) altijd geweest dat de (rechthoekige) regenpijpen in/tussen het gevelhout verdiept liggen, maar als ik bij wijze van spreken de voorzijde van de pijpen verwijder heb ik al van die open "watervallen". Maar die schuine zijden onder verstek zijn dan ook weer veel mooier

Maar het gaat me met name om de overgang van de horizontale goot naar de verticale "pijp" (blijft het water wel in het traject) en of het water in het verticale deel in de neergaande pijp blijft. Beneden zal het spatteren maar dat is jist wel leuk 😀

Grindbakken komen er ook

Misschien een proef opstelling maken met hout..

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[Afbeelding]
Hou er wel rekening mee dat de roest ook op de ondergrond gaat komen, tot vrij ver van de de goot af. Dat krijg je er heel moeilijk af.

• digiman
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:05

digiman

reboot...

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:51:
[...]

terwijl juist architecten steeds meer van de praktijk af zijn gaan staan en dit soort knullige details verzinnen.
Lekker generaliserend weer. Zoals in alle beroepsgroepen zijn er zowel goede als slechte exemplaren te vinden. Maar om nu dit te zeggen...gaat wel wat ver.

Mee eens dat het een knullig detail is, ik gruwel sowieso van plastic als bouwmateriaal. Dit is dus een voorbeeld van een slechte architect met beperkte bouwkundige en architectonische kennis, en weinig liefde voor het ambacht en de traditie.
Maar zo zijn ze echt niet allemaal.
Heus niet. Bij lange na niet.

• stefijn

stefijn

DBlogic

CrashOne schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:08:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de roest ook op de ondergrond gaat komen, tot vrij ver van de de goot af. Dat krijg je er heel moeilijk af.
In het plaatje is roest "by design" (ook dat aspect spreekt me zeer aan in dit plaatje). In ons geval zou het in principe zinkwerk zijn, dus geen roest. En dus een verholen horizontale goot, en alleen "opengewerkte" verticale regenpijpen in de gevelbekleding. Tenminste, dat is het idee. Even uitzoeken of zo open regenpijp goed - genoeg - werkt

Ik ga nog wel een variant hierop bij de voordeur (laten) maken, dat wordt WEL met roest, en imho heel erg gaaf. Pics volgen later (over een maand of 6 ;) )

stefijn wijzigde deze reactie 18-09-2019 08:49 (29%)

• Joris748
  • Nu online
stefijn schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:43:
[...]

In het plaatje is roest "by design" (ook dat aspect spreekt me zeer aan in dit plaatje). In ons geval zou het in principe zinkwerk zijn, dus geen roest. En dus een verholen horizontale goot, en alleen "opengewerkte" verticale regenpijpen in de gevelbekleding. Tenminste, dat is het idee. Even uitzoeken of zo open regenpijp goed - genoeg - werkt

Ik ga nog wel een variant hierop bij de voordeur (laten) maken, dat wordt WEL met roest, en imho heel erg gaaf. Pics volgen later (over een maand of 6 ;) )
Misschien kun je even experimenteren met een schuin schotje bovenin de verticale goot, zodat het water tegen de achterzijde van de goot wordt geleid (niet te vlak, omdat het dan weer vanaf de achterzijde terug spat).

• stefijn

stefijn

DBlogic

Joris748 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:57:
[...]

Misschien kun je even experimenteren met een schuin schotje bovenin de verticale goot, zodat het water tegen de achterzijde van de goot wordt geleid (niet te vlak, omdat het dan weer vanaf de achterzijde terug spat).
Ja zoiets dacht ik ook aan.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
digiman schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:46:
[...]

Lekker generaliserend weer. Zoals in alle beroepsgroepen zijn er zowel goede als slechte exemplaren te vinden. Maar om nu dit te zeggen...gaat wel wat ver.

Mee eens dat het een knullig detail is, ik gruwel sowieso van plastic als bouwmateriaal. Dit is dus een voorbeeld van een slechte architect met beperkte bouwkundige en architectonische kennis, en weinig liefde voor het ambacht en de traditie.
Maar zo zijn ze echt niet allemaal.
Heus niet. Bij lange na niet.
'Goede architectuur lekt' is niet voor niks een gevleugelde uitspraak. ;)

@stefijn als je de voorkant dichtmaakt (of desnoods perforeert) dan blijft het water ook in de buurt van die verticale koker. Maar hou rekening met lekwater eromheen. Spatten zal het altijd.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Bedoel je dichtmaken over de hele lengte (Hoogte)?

Ik ga eerst in hout eens een testopstelling maken, kijken hoe water stroomt over die verstekovergang van horizontaal naar verticaal in de opzet van het plaatje.

• Fable
  • Nu online
Geen idee wat je verder voor dak wilt, maar zoiets in combinatie met sedum zal best goed werken.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18:57
stefijn schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:43:
[...]

Het ziet er inderdaad best leuk uit maar wanneer geniet je er nou echt van als je dit vergelijkt met een gewone vierkante zinken koker? Als het regent ga je toch niet in die goot kijken hoe mooi het naar beneden valt en als het droog is dan is het gewoon een regenpijp waar 1 kant mist.
Ik denk dat als je het van zink laat maken dat heb best een dure grap is want ik ben het nog niet tegengekomen als standaard beschikbaar zinken product.
Tegen het 'eruitspuiten' kun je natuurlijk in overgang van goot naar pijp een soort stadsuitloop principe maken maar dan krijg je denk ik het probleem dat het er daar aan de buitenkant van de stadsuitloop uitkomt. , want daar is het hele regenpijp principe op gebaseerd volgens mij.

No Hands wijzigde deze reactie 18-09-2019 11:40 (11%)

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Joris748
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:38:
[...]

Het ziet er inderdaad best leuk uit maar wanneer geniet je er nou echt van als je dit vergelijkt met een gewone vierkante zinken koker? Als het regent ga je toch niet in die goot kijken hoe mooi het naar beneden valt en als het droog is dan is het gewoon een regenpijp waar 1 kant mist.
Ik denk dat als je het van zink laat maken dat heb best een dure grap is want ik ben het nog niet tegengekomen als standaard beschikbaar zinken product.
Tegen het 'eruitspuiten' kun je natuurlijk in overgang van goot naar pijp een soort stadsuitloop principe maken maar dan krijg je denk ik het probleem dat het er daar aan de buitenkant van de stadsuitloop uitkomt. , want daar is het hele regenpijp principe op gebaseerd volgens mij.
In zink zal het niet bijzonder duur zijn. Zink is prima te rolvormen en een beetje zinkwerker heeft daar gewoon de spullen voor. Die moet wel vaker een bijzonder gootje op maat maken.

Mooie van het concept is dat de goot verzonken ligt in de gevelbekleding (althans dat heb ik begrepen). Dan wordt het gewoon een mooi detail aan het huis.

• stefijn

stefijn

DBlogic

Ja, dat is het idee. Wij krijgen verticale houten gevelbekleding, planken in 3 verschillende breedtes met open voeg. De HWA zou dan bestaan uit een in de gevelbekleding verzonken rechthoekige zinken pijp.

Ik denk dat dergelijke verticale regengeleiders een geweldig verdiept 3d effect geven in onze gevelbekleding. En als het regent zijn die "watervalletjes" een leuk effect.

Ik heb al een prima offerte liggen voor het maken van alle (verholen) dakgoten incl. verticale HWA.
Het enige extra werk is dan dat de verticale regenpijpen niet rechthoekig worden, maar open waterbanen met schuine zijden. Maar die zijn als zinken profiel voor enkele tientjes ook weer zo te bestellen op diverse websites.

edit: het moet alleen niet zo zijn dat het water vanaf de dakgoot het verticale traject "skipt" door uit de dakgoot - op de verbinding naar het verticale traject - naar buiten te "spuiten", maar daar kan wellicht idd iets van geleiding gemaakt worden (al maakt dat het ontwerp minder mooi)

stefijn wijzigde deze reactie 18-09-2019 12:39 (34%)

• Rtificial
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-11 07:00

Rtificial

as fake as can be

Ik vind ze ook leuk, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet verwacht dat je die watervalletjes gaat bekijken als het regent.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Joris748
  • Nu online
Toch nog maar een keer noemen, dat ik enorm blij ben dat ik een paar jaar geleden mijn BE rijbewijs heb gehaald. Heb daar tijdens de bouw al heel veel plezier van gehad.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Mijn soap met de nuts-aansluiting duurt voort. Baas is vorige week eindelijk komen schouwen voor de definitieve aansluiting, en hebben de meterkast afgekeurd. Waarom, blijkt nu? Er is al een glasvezelaansluiting aangelegd door Reggefiber en het kastje daarvan zit 2 centimeter te dicht op de mantelbuis. Nu zou je als je dat ziet je natuurlijk even de installateur aan z'n mouw kunnen trekken en kunnen zeggen van 'yo gozer, verplaats dat even dan kunnen we hem goedkeuren en door', maar zo werkt die criminele organisatie niet. Of je valt uberhaupt niet over zo'n futiliteit natuurlijk.

Ze hebben zich niet eens gemeld bij de uitvoerder, mijn bouwer heeft totaal niet door gehad dat ze geweest zijn. Ze zijn zonder toestemming mijn terrein op gelopen, hebben gezocht naar iets waarop ze af konden keuren en zijn zo snel mogelijk weer vertrokken zodat ze mijn dossier weer lekker op de plank kunnen pleuren en een extra bezoekje kunnen factureren aan Liander. En nu kan ik dus weer 3-5 weken wachten op een volgende schouw, en dan weer 5-8 weken op een aansluiting. Dit jaar nog verhuizen lijk ik te kunnen vergeten en dat komt enkel door dit belachelijke gedrag :r

Gelukkig kunnen de installaties wel op bouwstroom gaan draaien zodat ik het opstookprotocol kan uitvoeren en vloer/keuken geplaatst kan worden, maar het huis kan pas bewoond worden als er een echte aansluiting ligt.

Daniel wijzigde deze reactie 24-09-2019 16:27 (4%)

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wat een verhaal zeg...

Als er een bordje verboden toegang bij je perceel staat of het is afgesloten door middel van een hek, dan kan je ontkennen dat ze ooit geweest zijn: Ze hadden je perceel/woning niet zo maar mogen betreden.

• Andrehj
  • Laatst online: 19:50
Daniel schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:49:
Gelukkig kunnen de installaties wel op bouwstroom gaan draaien zodat ik het opstookprotocol kan uitvoeren en vloer/keuken geplaatst kan worden, maar het huis kan pas bewoond worden als er een echte aansluiting ligt.
Waarom kun je niet wonen met bouwstroom? Ik zou lekker een 5x6mm² kabel naar binnen trekken vanaf de bouwkast via de kruipruimte en aan de hoofdschakelaar hangen. Kun je tenminste je huis in.

• Hoijong
Andrehj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:29:
[...]

Waarom kun je niet wonen met bouwstroom? Ik zou lekker een 5x6mm² kabel naar binnen trekken vanaf de bouwkast via de kruipruimte en aan de hoofdschakelaar hangen. Kun je tenminste je huis in.
Volgens mij kun je formeel niet verhuizen van de gemeente als een heleboel voorwaarden niet vervuld zijn.

• Grolsch
Ik denk niet dat de gemeente weet wat voor een soort stroom je hebt.

Wij hebben de eerste weken ook op bouwstroom gewoond, en dat werkt best goed hoor :)

Bouwstroom is vaak hoger afgezekerd als 3x25A, dus ik zie geen problemen om er te gaan wonen.

• Daniel
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Andrehj schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:29:
[...]

Volgens mij mag dat niet. Er is een opleverkeuring door de gemeente en voor zover ik weet mag je er niet gaan wonen zonder definitieve nutsaansluiting.

De bouwer zegt ook dat hij niet mag opleveren met enkel bouwstroom. Ik kan dus verder alles doen, tot inrichten aan toe, maar niet formeel verhuizen.

Twitter | Met Nerds om Tafel Podcast

• Grolsch
Van een oplever keuring hebben wij nooit geen last gehad.

Maar dan ga je niet verhuizen maar anti kraak huren ;)

• Hoijong
Grolsch schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:14:
Ik denk niet dat de gemeente weet wat voor een soort stroom je hebt.

Wij hebben de eerste weken ook op bouwstroom gewoond, en dat werkt best goed hoor :)

Bouwstroom is vaak hoger afgezekerd als 3x25A, dus ik zie geen problemen om er te gaan wonen.
Dat geloof ik prima, maar formeel verhuizen mag hier pas na eindkeuring gemeente en dan valt zo'n bouwkast in je voortuin wel op.

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:06
Hoijong schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:50:
[...]

Dat geloof ik prima, maar formeel verhuizen mag hier pas na eindkeuring gemeente en dan valt zo'n bouwkast in je voortuin wel op.
Dat hangt van de gemeente af, de meeste bouwers melden “bouw gereed” pas zodra de laatste woning in een project is opgeleverd.

De enige voorziening/aansluiting de een gemeente levert is de aansluiting op het riool. Wat ik heb begrepen zijn alleen de start bouw en dan met name de fundering en wapening een aandachtspunt van het gemeentelijke toezicht.

• Hoijong
gumtree schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:38:
[...]

Dat hangt van de gemeente af, de meeste bouwers melden “bouw gereed” pas zodra de laatste woning in een project is opgeleverd.

De enige voorziening/aansluiting de een gemeente levert is de aansluiting op het riool. Wat ik heb begrepen zijn alleen de start bouw en dan met name de fundering en wapening een aandachtspunt van het gemeentelijke toezicht.
Dit zijn geen projecten, maar individuele bouwers met afzonderlijke vergunningen. De vergunning is onder voorwaarden afgegeven en die worden dan ook getoetst. Geen zonnepanelen en dus je epc waarde halen, niet voor afwatering op eigen terrein gezorgd, geen wtw geplaatst waar dit wel bij de aanvraag een voorwaarde was? Wordt allemaal gecontroleerd hier.

Hier komt de gemeente kijken bij de wapening, beton en einde bouw. Tussendoor kan, maar doen ze niet veel.

• jacovn
Hoijong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:09:
[...]

Dit zijn geen projecten, maar individuele bouwers met afzonderlijke vergunningen. De vergunning is onder voorwaarden afgegeven en die worden dan ook getoetst. Geen zonnepanelen en dus je epc waarde halen, niet voor afwatering op eigen terrein gezorgd, geen wtw geplaatst waar dit wel bij de aanvraag een voorwaarde was? Wordt allemaal gecontroleerd hier.

Hier komt de gemeente kijken bij de wapening, beton en einde bouw. Tussendoor kan, maar doen ze niet veel.
Nou dat is wel verschillend per gemeente.

De controleur die ik kreeg bij bouw klaar, heeft welgeteld 1 minuut in de technische ruimte benden (WP) gekeken en wel 30 seconden in die boven (lucht WTW en solar) wel heeft hij de afzuigpunten in plafond gezien en wellicht is dat dan voldoende met een blik op de Itho doos om het te geloven. Een WP en boiler zal hij ook wel herkend hebben. Op het platte dak wilde hij niet kijken voor de Solar.

Ze komen overigens wel paar keer tijdens de bouw kijken naar de fundamenten en bewapening vloeren.
Op de constructie hebben ze wel een aantal projecten stil gelegd.

Ik vermoed dat ze controleren of ik EPC 0.4 wel haalde, en als ze dan aan de buitenkant een paar zonnepanelen zien, en geen CV maar een WP tegenkomen het wel in orde is, maar wellicht onderschatte ik de beste man..

• Hoijong
jacovn schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:43:
[...]

Nou dat is wel verschillend per gemeente.

De controleur die ik kreeg bij bouw klaar, heeft welgeteld 1 minuut in de technische ruimte benden (WP) gekeken en wel 30 seconden in die boven (lucht WTW en solar) wel heeft hij de afzuigpunten in plafond gezien en wellicht is dat dan voldoende met een blik op de Itho doos om het te geloven. Een WP en boiler zal hij ook wel herkend hebben. Op het platte dak wilde hij niet kijken voor de Solar.

Ze komen overigens wel paar keer tijdens de bouw kijken naar de fundamenten en bewapening vloeren.
Op de constructie hebben ze wel een aantal projecten stil gelegd.

Ik vermoed dat ze controleren of ik EPC 0.4 wel haalde, en als ze dan aan de buitenkant een paar zonnepanelen zien, en geen CV maar een WP tegenkomen het wel in orde is, maar wellicht onderschatte ik de beste man..
Zelfs in dezelfde gemeente zal het afhankelijk zijn van je controleur......

• jerh
Hoijong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:09:
[...]

Die zijn streng. Hier woonden we er al een maand en toen kwam de toezichthouder van de gemeente een bakkie doen. Enige controle punt was of er rookmelders op alle verdiepingen hingen. En met een u heeft een heel mooi huis en bedankt voor de koffie ging de man weer. Bij boren van de fundering en storten van beton is hij ook langs geweest.

jerh wijzigde deze reactie 25-09-2019 07:47 (5%)

• Hoijong
jerh schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:46:
[...]

Die zijn streng. Hier woonden we er al een maand en toen kwam de toezichthouder van de gemeente een bakkie doen. Enige controle punt was of er rookmelders op alle verdiepingen hingen. En met een u heeft een heel mooi huis en bedankt voor de koffie ging de man weer. Bij boren van de fundering en storten van beton is hij ook langs geweest.
Ik weet het.....een maand vertraging om niks hadden we dan ook. Volgende week kunnen de wanden omhoog!

• jacovn
Hoijong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:48:
[...]

Ik weet het.....een maand vertraging om niks hadden we dan ook. Volgende week kunnen de wanden omhoog!
Ik heb wel vertraging gehad met de bewapening. Die was niet goed genoeg en toen moest het weer langs de constructeur en de breedplaat fabrikant. De uitvoerder vertelde me dat hij nog nooit zo veel bewapening in een woning had gezien.
Het was toen net in de tijd dat de breedplaat vloeren negatief in het nieuws waren. Ze zullen wel gedacht hebben als we de marge nu eens ruim vergroten, dan zitten we wel goed.

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20:51
jacovn schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:21:
[...]

Ik heb wel vertraging gehad met de bewapening. Die was niet goed genoeg en toen moest het weer langs de constructeur en de breedplaat fabrikant. De uitvoerder vertelde me dat hij nog nooit zo veel bewapening in een woning had gezien.
Dat wordt wel eens vaker geroepen hoor ;)
Het was toen net in de tijd dat de breedplaat vloeren negatief in het nieuws waren. Ze zullen wel gedacht hebben als we de marge nu eens ruim vergroten, dan zitten we wel goed.
In mijn herinnering ging het bij de breedplaatvloeren die in het nieuws waren om een heel ander type. Nu komt het inderdaad wel voor dat je een ambtenaar treft die paniek zaait om niks :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Topicstarter
Die vloeren waren voor utiliteitsbouw. :)

@Daniel Je kan niks hieraan doen. Zo heb ik meterkasten die perfect waren afgekeurd zien worden vanwege de planning (week na vorst, dus te druk) en op een andere locatie met alleen een gat in de vloer de boel goedgekeurd (vakantieperiode, dus niks te doen).

• gumtree
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:06
Net terug van 10 dagen Oostenrijk en natuurlijk bijna iedere dag bij de bouw wezen kijken. Wat hebben ze deze week gedaan:

- Twee 4.000 liter tanks ingegraven t.b.v. regenwaterafvoer
- Dak gevlamd, (teer + bitumen gelegd)
- dak na het vlammen dak geïsoleerd en vervolgens met een soort kunststof folie afgewerkt
- Schoorsteen geplaatst
- Kozijnen zijn vandaag zo goed als allemaal geplaatst + driedubbel glas
Members only:

gumtree wijzigde deze reactie 25-09-2019 19:53 (4%)

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online

xoror

Makoto!

@Andrehj @bartvb
Welke WTW systemen hebben jullie uiteindelijk genomen? En werkt het goed en stil?
We zitten met een vergelijkbaar huis en twijfelen tussen een brink flair 400 en de zehnder q600.
Hoe doen jullie dat met de zolder? Volledig ventileren of alleen afzuigen? Met de flair 400 is er alleen genoeg capaciteit om de lucht af te voeren. De q600 heeft voldoende capaciteit voor alle ruimtes tegen een meerprijs.

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:23:
@Andrehj @bartvb
Welke WTW systemen hebben jullie uiteindelijk genomen? En werkt het goed en stil?
We zitten met een vergelijkbaar huis en twijfelen tussen een brink flair 400 en de zehnder q600.
Hoe doen jullie dat met de zolder? Volledig ventileren of alleen afzuigen? Met de flair 400 is er alleen genoeg capaciteit om de lucht af te voeren. De q600 heeft voldoende capaciteit voor alle ruimtes tegen een meerprijs.
Wij gaan voor de Zehnder Q600, gecombineerd met spirobuizen en -dempers voor de hoofdverdeling van de lucht, en daarna Ubbink Air Excellent voor de verdeling in de breedplaatvloeren. Volgens kenners is de Q600 de beste (en stilste) die je momenteel kunt kopen.

Overigens is de Brink Flair 400 een heel andere categorie WTW dan een de Zehnder Q600. Zehnder heeft ook genoeg eenvoudigere modellen, die qua prijs een stuk dichter bij de Brink zitten.

Zolder hebben we niet echt, daar zijn twee slaapkamers, die gewoon van een toevoerventiel worden voorzien en een badkamertje, met luchtafvoer.

Hoe dit uitpakt weet ik pas over een jaar, ons huis bestaat momenteel alleen nog maar uit een fundering...

edit: nog even over die zolder: Daar alleen afvoeren wordt door experts (bijvoorbeeld Azimut) afgeraden. Zij raden aan om zo veel mogelijk in de keuken af te voeren, zoveel mogelijk in de slaapruimtes toe te voeren (inclusief dus de zolder) en zoveel mogelijk gebruik te maken van overstroom.

Andrehj wijzigde deze reactie 25-09-2019 19:15 (12%)

• Hoijong
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:12:
[...]

Wij gaan voor de Zehnder Q600, gecombineerd met spirobuizen en -dempers voor de hoofdverdeling van de lucht, en daarna Ubbink Air Excellent voor de verdeling in de breedplaatvloeren. Volgens kenners is de Q600 de beste (en stilste) die je momenteel kunt kopen.

Overigens is de Brink Flair 400 een heel andere categorie WTW dan een de Zehnder Q600. Zehnder heeft ook genoeg eenvoudigere modellen, die qua prijs een stuk dichter bij de Brink zitten.

Zolder hebben we niet echt, daar zijn twee slaapkamers, die gewoon van een toevoerventiel worden voorzien en een badkamertje, met luchtafvoer.

Hoe dit uitpakt weet ik pas over een jaar, ons huis bestaat momenteel alleen nog maar uit een fundering...

edit: nog even over die zolder: Daar alleen afvoeren wordt door experts (bijvoorbeeld Azimut) afgeraden. Zij raden aan om zo veel mogelijk in de keuken af te voeren, zoveel mogelijk in de slaapruimtes toe te voeren (inclusief dus de zolder) en zoveel mogelijk gebruik te maken van overstroom.
En wat mag dat grapje kosten (ballpark)? Ben hier ook nog aan het kijken welke oplossing geschikt is.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online

xoror

Makoto!

Andrehj schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:12:
[...]

De Flair zou net voldoen als we alleen op de zolderverdieping afvoeren, en dan dmv onderdruk toch verse lucht naar binnen toe laten lopen. Maar denk dat we ook maar voor de Q600 unit moeten gaan, en alle ruimtes goed te ventileren.

We willen ook iets van co2 gestuurd doen met meerdere sensoren. Hebben jullie dat ook?

• Andrehj
xoror schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:42:
[...]
We willen ook iets van co2 gestuurd doen met meerdere sensoren. Hebben jullie dat ook?
Ik heb nog niks. CO2 sturing ga ik voorbereiden (zorg dat de dozen en buizen er liggen, draadloos wordt afgeraden), maar ga ik pas aanleggen als ik er met een simpele handmatige sturing niet uit kom.
Hoijong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:20:
[...]

En wat mag dat grapje kosten (ballpark)? Ben hier ook nog aan het kijken welke oplossing geschikt is.
Welk grapje en wat is een ballpark?

• Hoijong
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:49:
[...]

Ik heb nog niks. CO2 sturing ga ik voorbereiden (zorg dat de dozen en buizen er liggen, draadloos wordt afgeraden), maar ga ik pas aanleggen als ik er met een simpele handmatige sturing niet uit kom.

[...]

Welk grapje en wat is een ballpark?
Die Zehnder zoals jij hem gaat installeren......ballpark betekent grofweg een schatting, 5k, 8k?
Pagina: 1 ... 112 ... 117 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True