Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.324 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:33
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:00:
Smaken verschillen natuurlijk qua indeling..

Wat betreft het koken richting de gasten: Wij zijn een jong stel zonder kinderwens.
Wat er nu niet is kan altijd nog komen... En vergeet niet dat je je woning mogelijk ooit nog wilt verkopen.

Zul je dus even samen moeten afwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Gewoon lekker vaak op de bouw gaan kijken of het gemaakt wordt zoals jij het wilt en niet verwachten dat het wel goed komt.
Of nog beter, iemand inhuren die alles goed controleert.
Zeker, ben er dagelijks en heb veel vertrouwen in de aannemer. Korte lijn ook, reageert meteen.

@Clive niemand gaat zo ver van z'n tv zitten. Prachtig plaatje, totaal niet praktisch. Ik zou goed naar gebruik kijken, als ik de plaatjes zie lijkt het me een geval form over function......dat ziet er mooi uit, maar woont wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:40
Heeft iemand zich hier wel eens verdiept in het aankopen van bouwgrond (met lening/hypotheek) zonder direct te gaan bouwen? Lees veel verschillende verhalen, ook omtrent Belastingdienst (huis binnen 3 jaar gereed ivm renteaftrek), hypotheekverstrekkers die zonder bouwvergunning niks kunnen/willen doen, enz. Wellicht dat hier iemand is die dit traject als eens doorlopen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 17:00:
Smaken verschillen natuurlijk qua indeling..

Wat betreft het koken richting de gasten: Wij zijn een jong stel zonder kinderwens. In de praktijk is het waarschijnlijk zo dat 1 van ons staat te koken en dat de ander of meehelpt of op de bank zit.. Een enkele keer zul je vrienden en of familie over de vloer hebben en ja dan kook je wel met de rug naar ze toe. Ik heb nu een gesloten keuken dus dit is al een hele verbetering en ik heb dr ook totaal geen moeite mee.

zo'n eiland in het midden neemt wel veel ruimte in beslag maar de woonkamer/keuken is zo'n 65m2 dus de ruimte is er wel.

@Grolsch Prachtige keuken. zo'n vaste kant met spoelbak is ook handig idd maar voor ons niet echt een optie

wat het spoel en kookgedeelte op het eiland betreft dat zijn goede tips. We moeten nog een keuken uitzoeken dus dat zijn details waar we nog niet over hebben nagedacht.

@Artbij de warmtepomp staat zo'n 5 meter van de keuken af ja.. Die dingen worden vaak in een berging geplaatst ofwel een afstandje van de keuken. dat lijkt me niet echt een probleem. Dr komt een Nibe F1255 in en die zijn niet groter dan 60 bij 60.. natuurlijk komt er dan nog wat leidingwerk bij maar echt heel erg groot zijn ze niet. Het ventilatiesysteem komt op de zolder te hangen en op de 1e verdieping hebben we een waskamer dus de bijkeuken is ook qua m2 prima zo

De te gebruiken ruimte van de werkplek is idd zo'n 3x3meter en dat is in mijn optiek ruim zat. Ik heb nu een vergelijkbare ruimte en dat werkt prima. Die plek is ook puur voor mezelf

@Sjembecks wat @buiter zegt.. 3 meter vanaf een toegangsdeur dus geen probleem hier
Hebben die Nibe's geen buffervat voor SWW of voor VV? Die moet je ook kwijt.

Zou ook uitkijken met die stalen deuren. Het gebruik ervan is heel modeafhankelijk. De populariteit is al tanende begrijp ik en laat je huis er mogelijk snel gedateerd uitzien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Clive ; heel aparte indeling, als je het mij vraag. Maargoed, dat ben ik. Ik zou geen open trap willen, niet een random "bijkeuken" aan de andere kant dan de keuken, geen keuken midden in de kamer, etc.

En waar is de afzuigkap gebleven? Veel vertrouwens in zo'n onderafzuiger?
buiter schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:50:
[...]

Deze discussie is hier al meerdere keren gevoerd : 3 meter vanaf een toegangsdeur
Hoeft dus niet de voordeur te zijn.
Ja, maar hier zit er nog een extra deur tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:43
.

[ Voor 115% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Was bij ons geen probleem: eerst toilet dan meterkast.
Je had de meterkast in het toilet :?

Ik bedoel dus;
De meterruimte moet vanaf de toegangsdeur direct door de hal
of gang bereikbaar zijn.
In de tekening van @Clive is de meterruimte dus niet direct door de hal bereikbaar, maar moet men eerst door nog een deur.

[ Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-07-2019 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 16:25
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:52:
[...]

Was bij ons geen probleem: eerst toilet dan meterkast.
Ik kreeg bij navraag bij de netbeheerder geen goedkeuring om me meterkast in de bijkeuken te plaatsen, een extra deur ertussen dus. Nu ingediend zonder deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:28
Hele mooie renders hoor! Leuke fase is dit. Met de opmerkingen over de keuken ben ik het eens, ik zou 'm anders indelen.
Wat ik niet begrijp is de trap, bereik je die achter de keuken of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
De meningen zijn duidelijk haha

De keuken hadden de meesten van jullie anders ingericht. Maar goed, Smaken verschillen :) . Op zich zou ik het eiland ook graag parallel willen zien aan de kastenwand maar dan hebben we geen ruimte meer voor de eettafel.. Die kastenwand verschuif je ook niet zomaar even.. Dan zou de gehele indeling weer op de schop moeten.

Sta je nu te koken dan kijk je wel mooi uit over de woonkamer en door de pui naar buiten over de achtertuin die ruim 30 meter diep is.

De trap zit idd min of meer in de keuken.. Maar wel volledig uit het zicht. Wij vonden dit wel uniek en een prachtig plekje.

Wat ik niet snap is dat sommige mensen beslist de bijkeuken aan de keuken vast willen hebben.. Dat is dan om daar eventueel een extra koelkast oid te plaatsen?

@Artbij die nibe heeft een interne buffer van 180 liter. wellicht moet er nog een externe buffer bijgeplaats worden.. lijkt me ook geen probleem. En wat betreft je opmerking over die stalen deuren. tja... die sla je dr zo weer uit als je ze zat bent.

@Verwijderd Ik ken meerdere mensen die rond de 5 meter van hun tv afzitten.. Ik zit er momenteel 4 meter vanaf en ik heb een 65inch oled tv.. ik denk niet dat die extra meter vervelend gaat worden en zowel dan hang ik een 75inch op ben je ook klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:28
Een bijkeuken zit vanuit zijn aard aan een keuken gekoppeld, aldus wikipedia: "Een bijkeuken of achterkeuken is een ruimte grenzend aan de eigenlijke keuken die voor ondersteunende huishoudelijke handelingen gebruikt wordt, zoals wassen, drogen en strijken, maar ook voor het opbergen en bewaren van (etens)voorraden en schoonmaakspullen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:
Weer even een kleine update van mijn kant mensen.

Ook hebben we bepaald dat er in de hal 3 mat zwarte anyway doors van de vloer tot het plafond geplaatst gaan worden. Zie foto

We zijn echt heel erg tevreden met deze renders. Hiermee krijg je echt een goed beeld van hoe het er uit kan komen te zien en de ruimte etc

Nu is het alleen zo dat mijn vriendin twijfelt aan de locatie van het kookeiland. Ze ziet liever de eettafel en het kookeiland van plek gewisseld. Ikzelf vind de huidige opstelling mooier en ook veel praktischer vanwege de locatie van de kastenwand. ook creëer je met de huidige opstelling echt een eetgedeelte en een leefgedeelte.
Fraaie deuren!

En die renders zien er ook mooi uit, geeft een goede impressie wat je kan krijgen.

Qua kookeiland, ik weet niet hoe fanatiek jullie met koken zijn, maar ik zou de opstelling niet zo maken. Je wilt eigenlijk het kookeiland dan een kwartslag draaien, zodat je makkelijk bij alle kasten kan. Voor ovens e.d. is het niet zo'n probleem als je er iets verder voor moet lopen, maar de overige dingen die je wilt pakken is het wel heel vervelend.
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:23:
Zorg dat je links/rechts ruimte hebt bij het spoel- en kookdeel. Nu kan je bv links niks kwijt (vul - wasbak - schoon). Een eiland in het midden is een ruimtevreter. Maar goed, ik zou ook nooit de trap zo in de hoek zitten. Bijkeuken is eigenlijk een loopruimte. De locatie van de werkplek zorgt ervoor dat je (te)veel looplijnen door je woonkamer hebt.

Het voelt meer aan als een appartement dan een woning. Maar goed, dit is jouw woning natuurlijk.
Is zeker wat voor te zeggen. Of neem op je kookeiland alleen de kookplaat, dan heb je uiteraard nog ergens anders aanrechtblad nodig voor het wasgedeelte. Het hangt er helemaal vanaf hoe je kookt. Ik heb het hier gescheiden, dus kookeiland van 2.40 x 1.20 met daarop alleen de inductieplaat en aanrechtblad van 2.40 x 0.7 met spoelgedeelte. Je hoeft je dan alleen om te draaien om te switchen. Alles staat en valt met hoe je kookt.
Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:44:
[...]

Zoals ook door anderen aangegeven, als je aan het koken bent zou ik met m'n gezicht richting de gasten willen kijken. De opmerking van ruimte naast de wasbak is ook wel een goede.

Wij hebben ook een kookeiland, maar ook een "vaste" kan waar de wasbak in zit.

Het koken op het kookeiland terwijl de kids op de barkrukjes zitten is echt een daverend succes @ huize Grolsch. Dat had ik vooraf niet verwacht, maar dat doen we heel vaak als we met ons eigen gezin zijn.

De gebakken eitjes vliegen zondag 's morgens zo op mijn bord :P

Ook zitten de kids vaak spelletjes te spelen op de barkruk terwijl moeders de vrouw aan het koken is.
Dat gezicht richting de gasten is wel ingewikkeld, zitten ze aan de eettafel of in het woonkamer gedeelte. Als je permanent naar je gasten wil kijken moet je eigenlijk de keuken uitdiepen en in een rechthoek, woon- en eetgedeelte hebben (zo hebben wij het gedaan). Ik zelf vind het overigens minder belangrijk om altijd naar mijn gasten te kunnen kijken. Die zijn er niet altijd en je hebt onder het koken ook niet altijd tijd daarvoor.

En ik snap je opmerking over de barkrukjes, maar ik zou het zonde van de ruimte vinden, daar heb ik een eettafel voor. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren denk ik dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 08:31
ja dat heb ik gedaan!! Anders waren we wel op het dubbele uitgekomen. Ik heb vervolgens iedere zondag ook een mail gerapporteerd met wat er in de afgelopen week is gedaan, wat komende week in de planning stond en wat er aan open punten stonden en welke fouten ik geconstateerd heb. Maar scheve dakkapellen zie je pas als de aluminium kozijnen er in komen. De aannemer heeft simpelweg nooit iets gedaan met alle gerapporteerde punten en vond dat ik pas bij oplevering moest oordelen want alleen dat is een formeel moment. volgens hem.
Ernemmer schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:42:
[...]

De volgende keer dat je iets laat bouwen lekker elke week gaan kijken en controleren wat ze gedaan hebben.
Nu kan je alleen de juridische weg kiezen en met heel veel geduld gaan wachten tot het meeste opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
ongeveer 850 kuub. Ik ben benieuwd hoe hier op dit forum wordt geadviseerd.
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:27:
@1ehans eerste post in dit topic en dan deze klaagzang, wat verwacht je van de mensen nu?

Grote woning als je 20 vensterbanken hebt, dat alleen al is een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
Jawel, iedere dag gaan kijken!!! En sommige dingen zijn echt pas heel laat opgevallen. Bijvoorbeeld hardstenen dorpels onder en boven de ramen dat die scheef liggen (ondiep naar dieper) zijn echt niet eerder opgevallen. Dat is een proces omdat je dingen gaan opvallen als vensterbanken die niet recht liggen, dan ga je echt anders kijken en zie je vervolgens wel heel veel punten.
Ik ben het volledig met je eens en ik heb dezelfde opstelling, maar dat je als aannemer er zo'n broddelwerk van kunt maken had ik eerlijk gezegd niet ingecalculeerd.
T.E schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:03:
[...]

Ben je nooit op de bouw gaan kijken? Is er nooit iets opgevallen? Een scheef dakkapel is niet van de laatste week. Ik kijk voordurend bij de bouw van ons huis en elke opmerking geef ik door zodat dit bij oplevering niet weer bovenkomt. Ze zullen me intussen wel een zeikzak vinden maargoed je koopt geen pakje boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
Ik heb VEH ingeschakeld, de keurmeester had nog nooit meegemaakt dat een aannemer niet komt opdagen...

We hebben de aannemer schriftelijk in gebreke gesteld en 3 maanden gegeven de problemen op te lossen. Maar als je ongeveer 20k in depot hebt zitten, en de aannemer 50K kosten moet maken voor herstel, wat is dan zijn drive om tot oplevering te komen? Hij is degene die een oplevermoment bepaald. Alleen de dagvergeling voor vertraging zou druk kunnen geven maar ook als die niet in verhouding staat is dat geen pressiemiddel...
gumtree schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:57:
:)
[...]

Zoek juridische hulp eventueel via VEH, 200 punten is veel heel veel, in denk dat een in gebreke stelling hier zeker op zijn plaats is. Geef de aannemer wel een redelijke termijn om het op te lossen en vraag dan weer een herkeuring aan. Snel handelen is wel op zijn plek als je twijfels hebt over de solvabiliteit van de aannemer.

Zijn al deze punten tijdens de eindcontrole aan het licht gekomen en niet tussentijds gemeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
jerh schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Fraaie deuren!

En die renders zien er ook mooi uit, geeft een goede impressie wat je kan krijgen.

Qua kookeiland, ik weet niet hoe fanatiek jullie met koken zijn, maar ik zou de opstelling niet zo maken. Je wilt eigenlijk het kookeiland dan een kwartslag draaien, zodat je makkelijk bij alle kasten kan. Voor ovens e.d. is het niet zo'n probleem als je er iets verder voor moet lopen, maar de overige dingen die je wilt pakken is het wel heel vervelend.

[...]

Is zeker wat voor te zeggen. Of neem op je kookeiland alleen de kookplaat, dan heb je uiteraard nog ergens anders aanrechtblad nodig voor het wasgedeelte. Het hangt er helemaal vanaf hoe je kookt. Ik heb het hier gescheiden, dus kookeiland van 2.40 x 1.20 met daarop alleen de inductieplaat en aanrechtblad van 2.40 x 0.7 met spoelgedeelte. Je hoeft je dan alleen om te draaien om te switchen. Alles staat en valt met hoe je kookt.

[...]

Dat gezicht richting de gasten is wel ingewikkeld, zitten ze aan de eettafel of in het woonkamer gedeelte. Als je permanent naar je gasten wil kijken moet je eigenlijk de keuken uitdiepen en in een rechthoek, woon- en eetgedeelte hebben (zo hebben wij het gedaan). Ik zelf vind het overigens minder belangrijk om altijd naar mijn gasten te kunnen kijken. Die zijn er niet altijd en je hebt onder het koken ook niet altijd tijd daarvoor.

En ik snap je opmerking over de barkrukjes, maar ik zou het zonde van de ruimte vinden, daar heb ik een eettafel voor. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren denk ik dan maar :)
Zelf zou ik het kookeiland ook een kwartslag draaien en de eettafel parallel aan het eiland zetten. Eventueel een element neerzetten wat de woonkamer en keuken optisch van elkaar scheidt.

@Clive verder ziet het er goed uit! Afstand tot de tv lijkt me nog wel een aandachtspuntje.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
De afstand tot de tv lijkt een meter of 5?
Dat is met een 65” toch prima te doen?
Hij zou de bank ook nog iets naar voren kunnen zetten, die ruimte is er ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik zit een meter of 5 van een 55" TV af, en geen enkel probleem, al zal de volgende wel een 65" worden :P

Deze TV is nog meegekomen van ons oude huis, maar werkt nog goed.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Die barkrukjes kosten bij ons geen extra ruimte. Het is een kookeiland waar je ik neem aan ook bij jou ruim om heen wilt kunnen lopen, dus ruimte om het kookeiland heb je nodig.

Het enige "nadeel" zou kunnen zijn dat je op de plek van barkrukken geen kasten hebt, dus minder opberg ruimte.

Ons kookeiland is 250x120CM, dus kastje genoeg, die 2 kastjes mis ik qua ruimte niet, maar inderdaad het is een kwestie van smaak en keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Grolsch schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:19:
[...]

Die barkrukjes kosten bij ons geen extra ruimte. Het is een kookeiland waar je ik neem aan ook bij jou ruim om heen wilt kunnen lopen, dus ruimte om het kookeiland heb je nodig.

Het enige "nadeel" zou kunnen zijn dat je op de plek van barkrukken geen kasten hebt, dus minder opberg ruimte.

Ons kookeiland is 250x120CM, dus kastje genoeg, die 2 kastjes mis ik qua ruimte niet, maar inderdaad het is een kwestie van smaak en keuzes maken.
Ik heb 2 muren aan de zijkant en ben gek op keukenkastjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Ik ben bijna klaar met het aanbrengen van de dakfolie/panlatten (wat een klus is dat zeg, zoveel handelingen voor je weer een laag hebt aangebracht).

Gisteren constateerde ik tijdens het aanbrengen van latten boven de keuken (48 graden dak) dat het dakvlak ingedeukt leek.
Ik heb vervolgens met een draadje gekeken wat voor kromming er in het dak zit, dat is nu ongeveer 18mm bij een (dakpaneel)breedte van 5,2m, gemeten over de tengels.

Vandaag aan de binnenzijde gemeten, daar is het maximaal ongeveer 13mm. Hoe dat verschil komt kan ik niet helemaal verklaren, misschien zit er nog wat extra hoogteverschil in de tengels.

Ik vind dit zelf al vrij veel, zeker aangezien er nog geen pannen op het dak liggen: het dak zakt dus al door zijn eigen gewicht al een beetje door.
Maar ik weet niet wat gangbaar is en ik snap natuurlijk ook wel dat houten constructies enige flexibiliteit hebben, maar ik vraag me af en hoeverre dit zichtbaar gaat zijn in de dakpannen, maar nog meer in hoeverre de dakplaten vérder gaan doorbuigen als de dakpannen erop liggen.

In principe wil ik graag vertrouwen op de constructieberekeningen en het geleverde product, maar toch.

Voordat ik de leverancier en constructeur ga raadplegen - ik had gehoopt deze bedrijven nooit meer te hoeven spreken vanwege hun zeer zeer belabberde manier van werken -, is er iemand die weet wat een beetje de normen zijn bij HSB dakplaten?

PS. Onze dakplaten liggen horizontaal

Bij de pijl is de doorzakking aan de binnenzijde 13mm. Bij de naad erboven is de doozakking aan de binnenzijde 10mm
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/K42wLLBm/Screenshot-2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 07-07-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Wat voor doorbuiging meet je? Verticaal of haaks op het dakvlak?
Ik begrijp dat je nu 18 mm op 5200 mm meet dus 0,003 x Lengte. Dat is inderdaad behoorlijk als er nog geen pannen op liggen.
Punt is wel dat het bouwbesluit geen eisen meer heeft voor doorbuiging. Dus er is volgens mij geen norm meer voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
MeTooPV schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:24:
Wat voor doorbuiging meet je? Verticaal of haaks op het dakvlak?
Ik begrijp dat je nu 18 mm op 5200 mm meet dus 0,003 x Lengte. Dat is inderdaad behoorlijk als er nog geen pannen op liggen.
Punt is wel dat het bouwbesluit geen eisen meer heeft voor doorbuiging. Dus er is volgens mij geen norm meer voor.
Haaks, dus over de lengte van de horizontaal liggende panelen en dan in het midden van het paneel (bij de pijl dus). De panelen liggen op de buitenwand links en op het blauwe spant rechts.

Wat is het handigst om te doen, toch maar even de leverancier en constructeur mailen dat ik dit constateer en of ze kunnen bevestigen dat dit binnen hun marges valt? Uiteindelijk zijn zij natuurlijk wel verantwoordelijk.

In principe maak ik me geen zorgen over de constructie, maar toch, helemaal lekker voelt het niet als straks mét de pannen de panelen misschein wel twee keer zo veel (?) gaan doorbuigen.... (los van het feit dat de pannen dan ook niet meer recht liggen, maar dat zou ik dan nog wel kunnen uitvullen door de panlatten te verhogen. Kutklus, maar goed)

edit: 18mm is gemeten op de tengels aan de buitenzijde. Aan de binnenzijde op ongeveer dezelfde hoogte meet ik 13mm. Aan de binnenzijde is het nog het kale OSB SIP paneel

edit: het is óók mogelijk dat de panelen al vóór montage al enigzins gebogen waren en dat de doorbuiging dus niet perse is gekomen na de montage. Het is nu pas zichtbaar geworden omdat ik met mijn neus op de panlatten zit.
Daarnaast kan ik me herinneren dat ik gezien heb dat een paneel - van het achterdak - op de grond inderdaad al enigzins gebogen was. Toen dacht ik nog: die moeten we eigenlijk ondersteboven monteren (dat kan bij SIP) Uiteindelijk hebben we alle panelen gemontereerd zoals ze van de stapel kwamen.

Hier staat maximale doorbuiging L/200, dat zou 2,6cm zijn.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/stijfheid.shtml

Met 18mm zitten we met ons kale dak daar niet heel ver vandaan?

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 07-07-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het goed is staat de doorbuiging in je constructieberekening vermeld.

2cm zou ik niet moeilijk over doen op zo'n vlak, daar ga je normaal gesproken niet veel van zien.

[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 08-07-2019 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:
Weer even een kleine update van mijn kant mensen.

We hebben het ontwerp iets aangepast

Clive schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:22:

In het vorige ontwerp zat mn meterkast onder de trap en dat betekende dat ik de meeste ruimte onder de trap niet zou kunnen benutten en dat is natuurlijk zonde.
We hebben de meterkast verplaatst naar de bijkeuken en daar ben ik heel blij mee. Nu gaan we onder de trap de verdeler van de vloerverwarming en de waterontharder plaatsen, en dan hou je nog mooi wat opslagruimte over voor bijv de stofzuiger etc

de wc deur is iets verplaatst naar links en gaat nu open naar links zodat de deur geen contact kan maken met de voordeur. verder hebben we nog een raampje laten plaatsen in de wc

[Afbeelding]

Ook hebben we bepaald dat er in de hal 3 mat zwarte anyway doors van de vloer tot het plafond geplaatst gaan worden. Zie foto

[Afbeelding]

In mijn vorige post vertelde ik dat ik niet helemaal blij was met 1 bepaalde render van het huis. Dit heb ik met mn architect besproken en eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat dat specifieke aanzicht een wat vertekend beeld gaf. En dat er in het echt nog wat meer detail in de woning komt met de steen en dakkapel etc. Dus daar gaan we niets aan veranderen.

Inmiddels hebben we ook een paar renders van de binnenkant ontvangen die ik met jullie wil delen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

We zijn echt heel erg tevreden met deze renders. Hiermee krijg je echt een goed beeld van hoe het er uit kan komen te zien en de ruimte etc

Nu is het alleen zo dat mijn vriendin twijfelt aan de locatie van het kookeiland. Ze ziet liever de eettafel en het kookeiland van plek gewisseld. Ikzelf vind de huidige opstelling mooier en ook veel praktischer vanwege de locatie van de kastenwand. ook creëer je met de huidige opstelling echt een eetgedeelte en een leefgedeelte.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen

@breaq De bank afgebeeld op de plattegrond is 3,5 meter breed. Je zou hier een iets kleinere kunnen plaatsen en of 1 of 2 losse fauteuil dr bij kunnen plaatsen.. Je zou zelfs de hele boel om kunnen draaien en de tv op de muur achter de bank hangen.

Wat betreft de kosten van dit ontwerp.. mn architect is van mening dat dit ontwerp hier in het hoge noorden voor zo'n 475 a 500 euro per m3 moet kunnen worden gebouwd. het ontwerp is 870m3 . Die 475 a 500 is uiteraard zonder alle anders kosten. Perceel, leges, architect, sanitair ,keuken, vloeren, inrichting etc

Ik verwacht eind deze maand mn eerste offertes aan te kunnen vragen. Dan zit je wel met de bouwvak dus voor ik die binnen heb zijn we wel ff een tijdje verder. Maar ik hou jullie op de hoogte
Hele mooie renders!

Alternatief voor indeling:
- Keuken en woonkamer omdraaien.
- Keuken kastenwand waar nu tv meubel zit, kookeiland parallel ervoor
- tafel waar nu de bank staat
- waar nu de kastenwand van de keuken zit mooi maatwerkmeubel in die nis voor TV met kasten
- bank er recht tegenover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ernemmer schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:54:
Als het goed is staat de doorbuiging in je constructieberekening vermeld.

2cm zou ik niet moeilijk over doen op zo'n vlak, daar ga je normaal gesproken niet veel van zien.
Bedankt. Ik zal eens kijken of ik t kan vinden in het document

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:01
Wat is jullie advies mbt een cementdekvloer in een nieuwbouwhuis (zelfbouw). Ik dacht zelf aan een cementdekvloer vast op de onderliggende betonvloer. Nu krijg ik als advies om voor een zwevende cementdekvloer te kiezen, maar ik zie hier wat nadelen:
  • Minder massa, dus minder grote warmte buffer, een buffer lijkt me in combinatie met warmtepomp een pre?
  • Met een zwevende vloer kan als ik het goed begrijp minder grote vloervlakken maken zonder dat een dilatatie noodzakelijk is
De voordelen van een zwevende cementdekvloer wegen op het eerste oog niet zo zwaar (in mijn specifieke geval), schat ik dit goed in?
  • Extra isolatie, niet nodig de constructievloer is prima geïsoleerd (RC6)
  • Geluidsisolatie, aangezien het alleen de begane grondvloer betreft lijkt me geluidisolatie niet nodig, ik verwacht geen klachten uit de kruipruimte
Overige informatie:
Constructieve vloer is een balken broodjesvloer
Vloer moet worden voorzien van een vloerverwarming die als hoofdverwarming moet gaan dienen. Het aanleggen van de vloerverwarming wil ik zelf gaan doen, de dekvloer besteed ik verder uit. In verband met een voorziene warmtepomp wil ik graag een lage temperatuur van het verwarmingssysteem. Keuze voor afwerkvloer is nog niet gemaakt, tegels, hout en zelfs een troffelvloer zijn nog opties. De beschikbare ruimte voor de cementdekvloer is ca 8cm.
Huis is verder overal geïsoleerd volgens de laatste eisen mbt bouwbesluit of beter.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik zou geen zwevende vloer nemen, kost alleen maar extra geld en je hebt er praktisch niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 22:05
Voor isolatie warmte heeft het geen zin. Voor je vloerverwarming is het gering positief, minder massa om op te warmen waardoor sneller warm. Hierdoor ook door minder massa is die sneller afgekoeld.

Voor geluid kan het argument zijn, maar eigenlijk ook niet. Binnen een huis zullen de deuren toch maatgevend zijn voor de luchtgeluid isolatie.

Conclusie ik zal het niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Hier ten zuiden van de grens is een zwevende dekvloer de gangbare praktijk. Bovenop de broodjes/kanaalplaten/betonvloer leg je eerst de leidingen, daarop de isolatie, daarop de vloerverwarming, en dan vervolgens de dekvloer van een centimeter of 8-10 er bovenop.
Wij hebben er nog niet echt nadelen van ondervonden. Maar met de in Nederland gangbare methode is wat mij betreft ook niets mis. Of het kostentechnisch wezenlijk anders is weet ik niet.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het glas zit er in, en de dakplaten zijn aangebracht. Het begint al wat te worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jnMPKGdcB48MSfk7qgFPbFsL/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fspFW0mhX1qUsnAbPnKLFh7a/full.jpg

Volgende stap is het afwerken van de gevels met hout, en deels worden de dakplaten doorgetrokken naar beneden. Deze week is verder de loodgieter de installaties aan het afwerken waarna volgende week de vloerverwarming wordt aangebracht en nét voor de bouwvak de dekvloeren er in gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Daniel op 09-07-2019 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28
@Ernemmer @headhunter1985

Mooi advies maar er staat toch echt dat er nog vloerverwarming geïnstalleerd moet worden.
Als vloerverwarming op de constructievloer komt te liggen dan MOET je volgens mij de vloer zwevend aanleggen.

Hier in het noorden worden de meeste woningen voorzien van een zandcement dekvloer wat in mijn ogen heel normaal is.

Eerder de vraag: doe je dit met zandcement of een met vloeibare substantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:05:
[...]

@Ernemmer @headhunter1985

Mooi advies maar er staat toch echt dat er nog vloerverwarming geïnstalleerd moet worden.
Als vloerverwarming op de constructievloer komt te liggen dan MOET je volgens mij de vloer zwevend aanleggen.

Hier in het noorden worden de meeste woningen voorzien van een zandcement dekvloer wat in mijn ogen heel normaal is.

Eerder de vraag: doe je dit met zandcement of een met vloeibare substantie.
Bij vloerverwarming is het niet nodig een zwevende vloer te maken en het soort vloer is inderdaad vaak zand-cement omdat dat de goedkoopste variant is. Je kan ook een anhydrietvloer gieten, maar dat is voor een woning erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@buiter ]

Het betreft inderdaad een zand cement vloer, ook hier in het zuiden de standaard bij zelfbouw. In deze dekvloer moet de vloerverwarming komen liggen. Tot 10 tot 15 jaar terug het was de standaard oplossing om een cement dekvloer met vloerverwarming vast aan de dragende ondervloer te zetten. Dit gebeurt tegenwoordig minder vaak om diverse redenen zoals, isolatiemogenlijkheid bij een zwevende vloer, tegengaan van contactgeluiden, etc. etc.

Omdat deze voordelen niet erg relevant zijn in mijn specifieke geval heb ik daarom de voorkeur om de vloer te koppelen aan de ondervloer. Ik realiseer me dat hier wat aandachtspunten zijn: de ondervloer moet goed schoon en vetvrij zijn, de ondervloer moet worden aanbranden of geprimerd voordat de cementdekvloer wordt aangebracht enz.

Ik hoop dus dat dit gewoon kan op de "oude" manier. Oude tussen aanhaaltekens omdat deze methode nog steeds wel wordt toegepast. Ik mis alleen de ervaring om een goede afweging te maken vandaar mijn vraag om onafhankelijk advies (de vraag staat overigens ook uit bij de vloerenboer). Aangezien je vrij stel;lig bent in je advies, kun je aangeven waarom of waar ik meer info kan vinden?

@Rtificial

De door jou beschreven methode zie je hier in nl ook veel en is denk weinig mis mee, maar heeft wat nadelen die voor mij relevant zijn en wat voordelen die niet erg zwaar wegen in mijn specifieke geval. Vandaar mijn vraag of er nog technische of practische bezwaren zijn die ik als leek nu heb gemist.

[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 09-07-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Ernemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Bij vloerverwarming is het niet nodig een zwevende vloer te maken en het soort vloer is inderdaad vaak zand-cement omdat dat de goedkoopste variant is. Je kan ook een anhydrietvloer gieten, maar dat is voor een woning erg duur.
Thanks voor de info...
Maar het verschil is wel minimaal: een folielaag en randisolatie rondom.
En die zorgen er alleen voor dat de vloer vrij kan uitzetten. (wat mij logisch in de oren klinkt)
Ik zou bijna zeggen dat een cementdekvloer legger hier meteen iets van zegt.

Het vastzetten van vloerverwarming aan de constructievloer (betonkernactivering) is mij bekend.
Echter, de constructievloer ligt er al, dit is niet helemaal hetzelfde.
Ik vraag me af of die folielaag het verschil maakt.

Is er dan verder geen enkel nadeel?

Ik ben geïnteresseerd of dit mogelijk is, dan kan ik het misschien ook zonder folie/isolatie toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er misschien scheurvorming in de dekvloer kan komen als de constructievloer uit meerdere delen bestaat. (kanaalplaatvloer of zo)
Bij een broodjesvloer is het 1 betonplaat waardoor er normaal gesproken geen scheuren zullen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben een Hectarfundering, dat is een van buitenaf geisoleerde betonplaat, in ons geval 16cm dik Ik ben van plan om onze 10cm (gevlinderd betonnen) eindvloer met vloerverwarming daar rechtstreeks op te leggen, zodat uiteindelijk de hele betonplaat (16+10cm) opwarmt/koelt en we een constante temperatuur k rijgen, lage temp vloerverwarming met een warmtepomp.

De eindvloer laat ik in principe storten/vlinderen door een "gewone betonstorter" (zo een die bedrijfsvloeren maakt), maar sommigen geven aan dat het misschien nodig is om folie tussen de eindvloer en fundering te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:27:
Wij hebben een Hectarfundering, dat is een van buitenaf geisoleerde betonplaat, in ons geval 16cm dik Ik ben van plan om onze 10cm (gevlinderd betonnen) eindvloer met vloerverwarming daar rechtstreeks op te leggen, zodat uiteindelijk de hele betonplaat (16+10cm) opwarmt/koelt en we een constante temperatuur k rijgen, lage temp vloerverwarming met een warmtepomp.

De eindvloer laat ik in principe storten/vlinderen door een "gewone betonstorter" (zo een die bedrijfsvloeren maakt), maar sommigen geven aan dat het misschien nodig is om folie tussen de eindvloer en fundering te leggen.
Ik zou de constructievloer opruwen en dan de nieuwe betonvloer inclusief netwapening (9*100) daar direct op storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
En is het dan nog nodig om dilatatievoegen aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
In ons geval wordt de vloerverwarming op 20 mm tackerplaat gemonteerd.

https://www.uponor.nl/cat...onor-tacker-plaat-eps-deo

Op de bovenverdieping komt daar ook nog 80 mm EPS onder. Dit in verband met een overstek die van buiten matig beperkt geïsoleerd is.

Voordeel moet zitten in een sneller reagerend systeem. Hier hebben we voor gekozen omdat wij grote verschillen in opwarming van ruimtes verwachten. Zuidkant heeft een grote glazen pui, de noordkant heeft veel minder ramen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:41:
En is het dan nog nodig om dilatatievoegen aan te brengen?
Vaak wel, ligt natuurlijk aan de afmeting van je vloer. Je constructeur weet precies hoe groot jouw vlakken maximaal mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik neem aan dat je dan de constructeur bedoeld die de fundering heeft berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:54:
Ik neem aan dat je dan de constructeur bedoeld die de fundering heeft berekend?
Geen idee hoeveel constructeurs jij voor je huis ingehuurd hebt, maar ik leg de berekening van de constructie altijd bij 1 bedrijf/persoon neer.

Je moet degene hebben die je vloer uitgerekend heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De Hectarfundering is door Hectar (hun constructeur) berekend, o.b.v. de belasting die de hoofdconstructeur (SIP) opgegeven heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:04:
De Hectarfundering is door Hectar (hun constructeur) berekend, o.b.v. de belasting die de hoofdconstructeur (SIP) opgegeven heeft
Met zo'n hectasfundering heb ik geen ervaring maar als het goed is weet de vloerenlegger het ook wel.

PS. zou je mij misschien de tekening en de prijs van die vloer willen sturen? Ik ben wel benieuwd wat zoiets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
De prijzen varieren nogal sterk als je gaat zoeken naar bedrijven die "woonbeton" leveren, dat gaat van 70-130m2 voor een gevlinderde vloer en met slijpen komt er nog het eea bij. Helaas, het bedrijf dat het voor 70 euro zou doen - dat was wel het idee - komt nogal veel op bij slechte reviews (zo'n bedrijf met allerlei bvs en om de haverklap een andere naam met dezelfde eigenaar die al jarenlang mensen laat zitten), die gaat het toch maar niet worden. Ik ben niet zo van de reviews, maar het klinkt allemaal wel wat schimmig.

Als je prijzen opvraagt bij een gewone betonverwerker dan heb ik nu prijzen van ong 50-55 per m2. Je moet dan nog wel wat qua impregneren, maar dat kun je zelf makkelijk doen. Waarschijnlijk laat ik het degene doen die ook het Hectarbeton heeft gestort, ik moet even een keer bij een paar van zijn projectjes gaan kijken.

Echt goedkoop zou het zijn als je het beton laat storten en zelf gaat vlinderen, maar om dat voor het eerst te doen als eindvloer vind ik net effe een stap te ver.

Aangezien wij voor een echte industriele look gaan, is een echte industriele vloer ook gepast :) met scheuren en vlekken.

Plattegrond, overal beton behalve in de douche (omdat beton niet waterdicht te krijgen is, daar komt vooralsnog een cementdekvloer met tegels *)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mzhS7PJm/Screenshot-2.png

(*) dat vind ik mooier dan een of andere andere laag (betoncire of zo) die net niet hetzelfde is als het beton van de rest van de vloer

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 09-07-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50
Ernemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Vaak wel, ligt natuurlijk aan de afmeting van je vloer. Je constructeur weet precies hoe groot jouw vlakken maximaal mogen zijn.
De constructeur gaat toch niks zeggen over dilatatie in de afwerkvloer? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, dat heeft hij zojuist ook aangegeven. Hij had wel wat info, dat zal ik met de uitendelijke verwerker bespreken. Die zal ongetwijfeld wel weten waar rekening mee te houden:
De krimpscheuren ontstaan zodra de dekvloer na de stort weer afkoelt. De dekvloer wil krimpen, maar wordt tegengehouden door hechting aan de onderliggende vloer of aanwezige wanden. De scheurvorming is afhankelijk van de hechting aan de ondervloer (een dubbele folie of dunne isolatielaag kan dit voorkomen), van de samenstelling van het beton, van de weersomstandigheden, van wapening en van de aanwezige wanden in de ruimte. De Hectar funderingsvloer heeft daar geen invloed op, met iedere andere onderliggende vloer is het exact hetzelfde.
De eindvloer helemaal hechten aan de fundering klinkt toch niet als de beste oplossing. Misschien toch maar wat folie er tussen. Ik zou ook geen probleem hebben met her en der wat naden in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:43:
[...]

De constructeur gaat toch niks zeggen over dilatatie in de afwerkvloer? Dat heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt
Aangezien zijn afwerkvloer een betonvloer van 10cm dik wordt, kan de constructeur heel goed bepalen of, en waar deze vloer gedilateerd moet worden.

@stefijn Ik ben hier nu met een ander project bezig en daar komt een 60 mm monolithisch afgewerkte betonvloer op de bestaande funderingsplaat van 1200 m². Die wordt er op gestort zoals ik hiervoor al aangegeven heb. In deze vloer zullen vast ook dilataties komen, maar dat mag de constructeur uitzoeken.

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Ernemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Aangezien zijn afwerkvloer een betonvloer van 10cm dik wordt, kan de constructeur heel goed bepalen of, en waar deze vloer gedilateerd moet worden.
Ik denk toch dat er slechts weinig hoofdconstructeurs iets gaan zeggen over iets wat feitelijk gewoon de afwerking betreft. Het enige dat wij nog wel eens adviseren is dat je een dilatatie nodig hebt daar waar bijvoorbeeld een later aangebracht aanbouw begint.

Tien centimeter is vrij dik overigens maar dat is niet ongewoon in België dacht ik. Ik zou eerder aan de constructeur vragen of er met het gewicht van die dikke afwerking is gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
D-e-n schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Ik denk toch dat er slechts weinig hoofdconstructeurs iets gaan zeggen over iets wat feitelijk gewoon de afwerking betreft. Het enige dat wij nog wel eens adviseren is dat je een dilatatie nodig hebt daar waar bijvoorbeeld een later aangebracht aanbouw begint.

Tien centimeter is vrij dik overigens maar dat is niet ongewoon in België dacht ik. Ik zou eerder aan de constructeur vragen of er met het gewicht van die dikke afwerking is gerekend.
Dat is vanaf het begin altijd al de bedoeling geweest (10cm dikke betonnen eindvloer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:01:
[...]

Dat is vanaf het begin altijd al de bedoeling geweest (10cm dikke betonnen eindvloer)
Dan gaat dat vast helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:23:

Het voelt meer aan als een appartement dan een woning. Maar goed, dit is jouw woning natuurlijk.
Dat is inderdaad het gevoel wat ik ook bij de renders heb.
Waar nu de haard is heb ik van Dru of Faber een haard gezien die aan twee kanten glas heeft. Dus zowel binnen als buiten. Op het plaatje zag het er echt supercool uit.
De deuren van Anyways heb ik even gegoogled en er blijkt een dealer in Berkel en Rodenrijs te zitten op nog geen 5 minuten van mijn huis. Dus net ff langsgeweest ivm onze nieuwbouw.
Toch handig zo’n forum!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:49:
De eindvloer helemaal hechten aan de fundering klinkt toch niet als de beste oplossing. Misschien toch maar wat folie er tussen. Ik zou ook geen probleem hebben met her en der wat naden in de vloer
Ik heb eind mei de dekvloer laten "smeren" zoals dat heet. Het gaat om 9 cm zandcement. Deze ligt direct, zonder folie op de 20cm ruwe betonvloer waar ik eerst de vloerverwarming op draadmatten op geknoopt had. Als je een ervaren smeervloerenlegger hebt zal hij de ondergrond eerst netjes aanbranden met water en cement. Bij mij heeft hij de smeervloer nog gevlinderd om er een biljartlaken van te maken. Ik ga lamelparket direct op de zandcementvloer lijmen, dan is een vlakke uitgangssituatie wel zo fijn. Mocht er een scheurtje in komen, dan is dat prima. Voorlopig is er echter geen enkele scheur waarneembaar, maar de vloerverwarming staat ook nog niet aan. En zoals gezegd, straks zie ik dat toch niet meer...
Mijn advies: gewoon je zandcement hechtend op de ruwe hectar vloer storten, wel eerst aanbranden, maar dat snapt de vloerenlegger ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
@lithoijen
Toch nog een kleine aanvulling.
Je hebt drie manier van cementdekvloer:
- hechtend
- niet-hechtend (scheidingslaag ertussen)
- zwevend op een isolatiemateriaal

Ik begrijp dat de topic waar je naar verwijst een "echte" zwevende vloer betreft.
Met isolatie eronder.
Met folie ertussen zal het een stijver geheel vormen.
Maar zoals je hierboven ziet, niets staat je in de weg om het zonder te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
falconz schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Ik heb eind mei de dekvloer laten "smeren" zoals dat heet. Het gaat om 9 cm zandcement. Deze ligt direct, zonder folie op de 20cm ruwe betonvloer waar ik eerst de vloerverwarming op draadmatten op geknoopt had. Als je een ervaren smeervloerenlegger hebt zal hij de ondergrond eerst netjes aanbranden met water en cement. Bij mij heeft hij de smeervloer nog gevlinderd om er een biljartlaken van te maken. Ik ga lamelparket direct op de zandcementvloer lijmen, dan is een vlakke uitgangssituatie wel zo fijn. Mocht er een scheurtje in komen, dan is dat prima. Voorlopig is er echter geen enkele scheur waarneembaar, maar de vloerverwarming staat ook nog niet aan. En zoals gezegd, straks zie ik dat toch niet meer...
Mijn advies: gewoon je zandcement hechtend op de ruwe hectar vloer storten, wel eerst aanbranden, maar dat snapt de vloerenlegger ook wel.
Wij krijgen een betonnen eindvloer, geen zandcement dus. Er komt dus niks meer overheen. Een beetje scheuren hoort wel bij een echte betonnen vloer, maar liefst binnen de perken.
En dan begrijp ik dat het toch wel beter is om de vloer los te leggen (op plastic dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Bedankt voor al jullie input. Ik wacht nog even af waarmee de vloerenboer komt, maar ik ben er wel uit denk ik. De opmerkingen, suggesties en adviezen die ik hier krijg komen mooi overeen met de bouwkundige in mijn kennisenkring die ik gepolst heb. Dat schept vertrouwen.

Ik zorg er zelf voor dat de vloer mooi schoon en vetvrij is, zorg ervoor dat de vloerverwarming er strak inligt. Ook het aanbranden kan ik natuurlijk prima zelf doen, dan is de rest voor de vloerensmeerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Even terugkomend op onze dakplaten

- aan de buitenzijde meet ik 18mm over 5,2m
- aan de binnenzijde meet ik 13mm doorbuiging over 5,2m

Het verschil is denk ik deels iig te verklaren door onregelmatigheden in de tengels en vochtinwerking van het OSB (zo heb ik op diverse plekken gezien dat het 15mm OSB niet meer 15mm dik is)

Als ik uitga van 13mm staat in het constructiedocument

- onbelast kort 7mm
- onbelast lang 13,6mm
- belast + 10mm
- totale doorbuiging 23,6 voldoet niet aan L/300
Extra houtregel noodzakelijk (....berekeningetje....) doorbuiging 15,5mm

M.a.w. onze dakdoorbuiging zit aan de maximale waarde van de berekening en boven de waarde die zou moeten volgen uit het feit dat een extra regel berekend is.

Mijn grootste concern is de veiligheid: kunnen we nu het dak bedekken met dakpannen?

Als de doorbuiging zichtbaar wordt in de dakpannen ga ik de boel wel uitvullen...

Ik heb de vraag gesteld aan de constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Sto of Xpor-system als gevelisolatie of gevelafwerking?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee in combinatie met stucwerk t.o.v. metselwerk met stucwerk als buitengevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wat beta(a)l(d)en jullie voor stucwerk (filmlaag)
Ik krijg net prijs door: wanden 8100 ex, plafonds 2350 ex. Plafonds zijn vlug gerekend zo'n 85 m2 dus dat is effectief 27 euro per m2. Hoeveelheid wanden uitrekenen is erg veel werk, maar denk dat dat ook op 22-24 euro per m2 komt. Lijkt mij heel veel eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
SquareOne schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:37:
[...]

Hele mooie renders!

Alternatief voor indeling:
- Keuken en woonkamer omdraaien.
- Keuken kastenwand waar nu tv meubel zit, kookeiland parallel ervoor
- tafel waar nu de bank staat
- waar nu de kastenwand van de keuken zit mooi maatwerkmeubel in die nis voor TV met kasten
- bank er recht tegenover
Ja precies dit. Tevens kan je bij deze indeling een zitbank langs de muur maken. Scheelt ook de nodige ruimte (en kan dienen als opbergkast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
lithoijen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:18:
Bedankt voor al jullie input. Ik wacht nog even af waarmee de vloerenboer komt, maar ik ben er wel uit denk ik. De opmerkingen, suggesties en adviezen die ik hier krijg komen mooi overeen met de bouwkundige in mijn kennisenkring die ik gepolst heb. Dat schept vertrouwen.

Ik zorg er zelf voor dat de vloer mooi schoon en vetvrij is, zorg ervoor dat de vloerverwarming er strak inligt. Ook het aanbranden kan ik natuurlijk prima zelf doen, dan is de rest voor de vloerensmeerders.
Een vloer hoef je vaak alleen even goed te vegen en de grote plekken van vallend stuc er af steken. Als je het helemaal top wilt doen even lekker met de bouwstofzuiger er over om echt alles op te zuigen.
Aanbranden van de vloer moet je doen, vlak voordat je gaat smeren, zodat het nog iets nat is als de smeervloer er op gaat.
Daniel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:41:
Ik krijg net prijs door: wanden 8100 ex, plafonds 2350 ex. Plafonds zijn vlug gerekend zo'n 85 m2 dus dat is effectief 27 euro per m2. Hoeveelheid wanden uitrekenen is erg veel werk, maar denk dat dat ook op 22-24 euro per m2 komt. Lijkt mij heel veel eigenlijk....
Grote tekorten zorgen voor hoge prijzen, maar dit is imo wel erg hoog.
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:26:
Even terugkomend op onze dakplaten

- aan de buitenzijde meet ik 18mm over 5,2m
- aan de binnenzijde meet ik 13mm doorbuiging over 5,2m

Het verschil is denk ik deels iig te verklaren door onregelmatigheden in de tengels en vochtinwerking van het OSB (zo heb ik op diverse plekken gezien dat het 15mm OSB niet meer 15mm dik is)

Als ik uitga van 13mm staat in het constructiedocument

- onbelast kort 7mm
- onbelast lang 13,6mm
- belast + 10mm
- totale doorbuiging 23,6 voldoet niet aan L/300
Extra houtregel noodzakelijk (....berekeningetje....) doorbuiging 15,5mm

M.a.w. onze dakdoorbuiging zit aan de maximale waarde van de berekening en boven de waarde die zou moeten volgen uit het feit dat een extra regel berekend is.

Mijn grootste concern is de veiligheid: kunnen we nu het dak bedekken met dakpannen?

Als de doorbuiging zichtbaar wordt in de dakpannen ga ik de boel wel uitvullen...

Ik heb de vraag gesteld aan de constructeur.
Het dak zal echt niet bezwijken, die doorbuiging heeft voor de bruikbaarheid een max.
Een kanaalplaatvloer kan op sterkte 10-15 cm doorbuigen op 10m lengte, maar er in niemand die die ruimte durft te betreden als je de vloer door ziet hangen.
Dit is met hout net zo, ten eerste is het nooit helemaal recht en leg je dakelementen en dakbalken altijd met de bolle kant boven.
Jij had dat volgens mij niet gedaan en dan gaat het doorbuigen snel qua mm, qua sterkte kan het dak het makkelijk hebben. Of je constructeur moet een fout hebben gemaakt, maar die kans schat ik uiterst klein.

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 09-07-2019 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben de panelen gewoon geplaatst zoals ze van de stapel kwamen, en ik kan me inderdaad herinneren dat ik bij een bepaald paneel (ander dakdeel) zag dat het licht krom was en dat ik dacht: dat moet andersom op het dak.
Uiteindelijk hebben we voor zover ik weet geen enkel paneel (bewust) omgedraaid geinstalleerd, dus dan zal het dat wel zijn.

Bedankt, ben weer iets meer gerustgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:27:

Wij hebben ook een betonnen vloer van circa 20cm dik met zandcement afwerking en de vloerverwarming ligt ergens middenin die 20 cm. Mooie massa die met de warmtepomp mooi warmte buffert. Ze wilden er bij ons ook folie tussenuren maar dat kon ik nog net voorkomen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
No Hands schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:09:
[...]

Wij hebben ook een betonnen vloer van circa 20cm dik met zandcement afwerking en de vloerverwarming ligt ergens middenin die 20 cm. Mooie massa die met de warmtepomp mooi warmte buffert. Ze wilden er bij ons ook folie tussenuren maar dat kon ik nog net voorkomen.
Ik snap dat het gevoel zegt dat de lagen wordt gescheiden door een een folielaag.
Maar ik verwacht echter nul komma nul effect als het gaat om de massa van het geheel en verschil in buffercapaciteit van de vloerverwarming.
Dus als die folie er wel tussen zat maakte dat geen verschil.
Of iemand moet mij nu ernstig corrigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:46
Oeps, sinds vandaag weet ook de brandweer waar ons huis komt te staan. Tijdens de graaf werkzaamheden begon de graaf machine te glijden en verloor de machinist de controle over zijn machine. Hij was alleen aan het werk en hij kreeg zijn machine niet meer zelf recht en had wat technische hulp nodig.

Geen gewonden, geen schade aan het huis alleen een paar krassen aan zijn machine. (straat voor het huis langs wel 1,5 uur afgesloten voor al het verkeer om de graafmachine uit zijn benarde positie te krijgen.)

Eigenlijk weet de brandweer het nog niet, het verkeerde korps uit een dorp onder in het dal werd gestuurd. Het werd gezien als een mooie oefening en ze hebben weer een mooi verhaal :P

[ Voor 16% gewijzigd door gumtree op 09-07-2019 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:27
Nieuwbouwprijzen rijzen de pan uit

De prijzen van nieuwbouwhuizen gaan door het dak. Voor een gemiddelde nieuwbouwwoning wordt inmiddels 387.000 euro neergeteld. Dat is 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat concluderen de makelaars op basis van de laatste kwartaalcijfers.

Een jaar geleden kocht je een gemiddeld nieuwbouwhuis nog voor 322.000 euro, nu legt de koper al bijna 390.000 euro neer. Stijgende grond-, personeels- en bouwkosten maar ook maatregelen als gasloos bouwen stuwen de prijzen tot recordhoogte. Een verontrustende ontwikkeling, vindt voorzitter Ger Jaarsma van de grootste makelaarsclub van het land, de NVM. ,,De gemiddelde nieuwbouwwoning is al twee kwartalen op rij 80.000 euro duurder dan een gemiddelde bestaande woning en dat is echt een probleem.”

Het probleem van die torenhoge prijzen is dat er steeds minder kopers overblijven. Dat is goed terug te zien in de cijfers van de makelaars. Het aantal nieuwbouwhuizen dat te koop staat steeg tot 14.300, een stijging van 12 procent. Ook werden vorig kwartaal 13 procent (zo'n 6900) minder nieuwbouwhuizen verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Volgens de makelaarsclub is dit het zesde kwartaal op rij dat er minder nieuwbouwwoningen zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. ,,Dit is de grootste daling tot dusver”, reageert makelaarsvoorzitter Jaarsma. ,,Er moet snel meer betaalbaar aanbod komen, zodat de prijzen van nieuwbouw minder hard stijgen en – veel belangrijker – zodat iedereen een goede en passende woning kan vinden”, roept de NVM-voorzitter op. Het is niet de eerste keer dat hij deze oproep doet. Ook andere woningmarktexperts benadrukken het belang om bij te bouwen.

Positieve noot
De makelaars mogen dan bezorgd zijn over de nieuwbouwmarkt, hun algemene beeld van de woningmarkt is vrij positief. De reden: er zijn meer bestaande huizen verkocht, meer woningen staan te koop én de prijzen van bestaande woningen stijgen ‘slechts’ licht. Het resultaat is dat voor het eerst in acht kwartalen het aantal verkochte bestaande koopwoningen is toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Een record dus.

Er wisselden vorig kwartaal bijna 39.200 woningen van eigenaar bij de NVM-makelaars. Dat komt neer op een stijging van 1,8 procent in vergelijking met een jaar eerder, oftewel een plus van 700. Jaarsma: ,,Het is goed nieuws dat er veel nieuw woningaanbod op de markt komt, zeker wanneer dat in regio’s gebeurt waar de krapte op de markt erg groot is. Steeds meer verkopers zien dat het nu een goed moment is om hun woning te koop te zetten.”
Bron: AD.nl

[ Voor 97% gewijzigd door Sunri5e op 11-07-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
Daniel schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 16:41:
20 om 25 euro zou netjes zijn maar er zullen altijd uitschieters zijn naar onder en naar boven, ik betaalde 3 jaar terug 12,50 om 18,00 en met de huidige prijsverhogingen kan het best kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ernemmer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:56:

Een kanaalplaatvloer kan op sterkte 10-15 cm doorbuigen op 10m lengte,
cm = mm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Nee, Fable bedoelt dat de kanaalplaat makkelijk 100mm door kan buigen voor deze stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
D.deJong schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:32:
[...]

20 om 25 euro zou netjes zijn maar er zullen altijd uitschieters zijn naar onder en naar boven, ik betaalde 3 jaar terug 12,50 om 18,00 en met de huidige prijsverhogingen kan het best kloppen.
Klus staat nu op Werkspot en als ik de slecht Nederlands sprekende beunhazen met 2 recensies even buiten beschouwing laat lijkt 15-18 euro per m2 incl. een redelijke prijs te zijn. Maakt de bijna 30 euro per m2 die hier gevraagd wordt wel extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nee, ik bedoel echt cm, 5mm buigt een kanaalplaatvloer van 10 meter standaard al door, alleen zie je dit niet omdat ze krom gemaakt worden. Als ze dan op de plek gelegd worden zijn ze vlak.

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgz/zeeg_3_toog_kanaalplaat_ontwerpaspecten_enz_afstudeerwerk_joost_velthorst_tudelft.jpg

En een video waar goed te zien is dat ie ver kan buigen voordat ie echt bezwijkt.
YouTube: Ribbed Slab Crushing Test

[ Voor 71% gewijzigd door Ernemmer op 11-07-2019 20:31 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gumtree
En we hebben de gang er in....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Morgen waarschijnlijk verder in de kelder. Er is een tekort aan 50 Porotherm stenen. De binnenmuren in de kelder worden met een dunnere steen gemaakt en die staan al klaar voor verwerking.

We hebben ook aarde/grond te kort. Bij een bouwproject een stukje verder wordt er gelukkig heel veel afgevoerd dus hopelijk kunnen we daar wat van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
N.a.v. ons dak een mail gestuurd met naar de hoofdconstructeur en een reactie teruggekregen.

Er wordt aangegeven dat het volgens hun niet gevaarlijk is.

Hij stelt voor om de dakplaat los te halen, met stempels 1 cm naar buiten te drukken en dan weer vast te schroeven en na een paar weken de stempels te verwijderen.

Even buiten de vraag of daarmee het gewenste effect bereikt wordt.....Loshalen? Alle dakplaten zijn rondom helemaal aan elkaar vernageld zoals voorgeschreven. Daarnaast gaat het niet om één dakplaat maar om een vlak van zeker 3 panelen.
Loshalen is volslagen onmogelijk.

|:(

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 12-07-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
stefijn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:11:
N.a.v. ons dak een mail gestuurd met naar de hoofdconstructeur en een reactie teruggekregen.

Er wordt aangegeven dat het volgens hun niet gevaarlijk is.

Hij stelt voor om de dakplaat los te halen, met stempels 1 cm naar buiten te drukken en dan weer vast te schroeven en na een paar weken de stempels te verwijderen.

Even buiten de vraag of daarmee het gewenste effect bereikt wordt.....Loshalen? Alle dakplaten zijn rondom helemaal aan elkaar vernageld zoals voorgeschreven. Daarnaast gaat het niet om één dakplaat maar om een vlak van zeker 3 panelen.
Loshalen is volslagen onmogelijk.

|:(

Er was een reden waarom ik hoopte deze partij niet meer nodig te hebben.
Met alle respect voor je zelfbouw project, maar wat hun aangeven is waarschijnlijk wel de beste oplossing voor het mooiste resultaat.

Feitelijk heb jij de dakplaten verkeerd gemonteerd, daar kunnen hun ook niet zoveel aan doen >:)

maar hun oplossing is zeker niet de makkelijkste, dus ik kan me voorstellen dat je voor een "quick & dirty" oplossing gaat.

In mijn dagelijkse werk maken wij ook van alles van platen, en holle/bolle kanten komen altijd voor, en het is in onze branche toch wel algemeen bekend dat je i.v.m. de zwaartekracht bolle kanten altijd naar boven moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Grolsch schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:30:
[...]

Met alle respect voor je zelfbouw project, maar wat hun aangeven is waarschijnlijk wel de beste oplossing voor het mooiste resultaat.

maar hun oplossing is zeker niet de makkelijkste, dus ik kan me voorstellen dat je voor een "quick & dirty" oplossing gaat.
Dat is geen oplossing: Het is onmogelijk, het hele dak zou uit elkaar gesloopt moeten worden en vervangen door een nieuw dak aangezien de panelen NIET meer uit elkaar kunnen.

Aangezien dat NIET is wat hij voorstelt heb ik sterk de indruk dat hij niet de gaten heeft dat alles rondom aan elkaar genageld is, zoals voorgeschreven.

Dat gezegd hebbende: na de eerste "schrik" van de constatering heb ik gisteren - bij het aanbrengen van nog wat lattenwerk - gezien dat de doorbuiging inderdaad eigenlijk moeilijk te zien is. Als je het niet zou weten is het vrijwel niet te zien - ook niet aan de buitenzijde - dat het dakvlak doorbuigt.
Daarnaast is het zo dat "toevallig" het dakvlak ernaast net iets te hoog gemonteerd ligt, dus het effect wordt versterkt doordat de eerste panlat naast het doorbuigende vlak te hoog ligt en een knik in de panlatten veroorzaakt.
Die knik kan ik verwijderen door de panlatten daar iets bij te schaven.

Binnen is het ook eigenlijk alleen maar zichtbaar als je met je gezicht plat tegen de platen ligt en er langsop kijkt, en eigenlijk alleen met een draadje is te zien dat er daadwerkelijk doorbuiging is.

De vraag is dan alleen wat ik op langere termijn mag verwachten, als ook de dakpannen op het dak liggen. Volgens het constructiedocument zou de dakbelasting voor nog 10mm doorbuiging moeten zorgen, dan is de doorbuiging aan de binnenzijde 23mm. Waarschijnlijk dan net zichtbaar.

Dus, mits ik een beetje een goede indruk krijg van wat ik op termijn mag verwachten, wil ik ook best accepteren dat het zo is.

NB. ik heb twee timmerlui, waarvan één met ervaring met daken, ingehuurd voor de montage van het dak. Dacht je dat ik zelf in mijn eentje een heel dak in elkaar had gezet?

[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 12-07-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
stefijn schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Dat is geen oplossing: Het is onmogelijk, het hele dak zou uit elkaar gesloopt moeten worden en vervangen door een nieuw dak aangezien de panelen NIET meer uit elkaar kunnen.

Aangezien dat NIET is wat hij voorstelt heb ik sterk de indruk dat hij niet de gaten heeft dat alles rondom aan elkaar genageld is, zoals voorgeschreven.
Ik ben geen dakenbouwer, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen oplossing is.

Nagels kun je er toch ook uitboren of hoe ze dat dan ook doen?

Alles is op te lossen, als je er maar voldoende tijd / energie / geld voor hebt >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gumtree
Heerlijk een aannemer die meedenkt. Hij belde vorige week op en begon over de lengte van mijn vrouw. Zij is niet zo groot namelijk (1,65m) hij begon over de ramen en de sluitingen daarvan.

Hij had namelijk ontdekt dat bij een aantal ramen (draai/kiep) de hendels wel wat hoog zaten. Dus of ze even langs wilde komen met haar platte schoenen om te kijken wat de maximale hoogte van de raamhendels mag worden. In samenspraak met de ramen/kozijnen leverancier worden de raamhendels nu zo geplaatst dat ze er wel bij kan. Het zijn van die kleine details waar je zelf niet direct bij stilstaat.

[ Voor 255% gewijzigd door gumtree op 14-07-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
idd zo zouden er meer moeten zijn. hoop niet dat hij het gesprek zo is begonnen :p. lijkt me nogal awkward.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
vdbeke schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:32:
idd zo zouden er meer moeten zijn. hoop niet dat hij het gesprek zo is begonnen :p. lijkt me nogal awkward.
Jawel, hij is gewoon lekker direct, draait er niet om heen. Hij weet dat zowel ik als mijn vrouw ook uit de bouwwereld komen en wel wat gewend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
vdbeke schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:32:
Zo aanspreken is wellicht in België een probleem in NL en veel andere landen niet.

Ik heb wel gelachen bij ons. De aannemer vroeg aan mijn vrouw of ze wel gedacht had aan een handig stopcontact voor bij de strijkplank. Had hij beter niet kunnen doen 😉.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Artbij schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:40:
[...]

Zo aanspreken is wellicht in België een probleem in NL en veel andere landen niet.

Ik heb wel gelachen bij ons. De aannemer vroeg aan mijn vrouw of ze wel gedacht had aan een handig stopcontact voor bij de strijkplank. Had hij beter niet kunnen doen 😉.
Klinkt heel gek het was eigenlijk een unique selling point om voor deze aannemer te kiezen. Bij de eerste aannemer waar we binnen kwamen was alles pracht en praal. Marmer op de vloeren. luxe kamers met flatscreens op de muur in maatje mega. Uitvoerder in een pak. Ik werd ondanks dat ik 100 x had gezegd dat ze mijn gewoon "gumtree" mochten noemen toch met "meneer gumtree" aangesproken.

Verder wilde deze aannemer overal mee. We mochten de badkamer, de tegels de vloeren, alleen uitzoeken als hij een gaatje in zijn agenda had. Hij wilde overal bij zijn. De kleine lettertjes in zijn contract waren bijna 10 a4-tjes vol. overal was wel over geschreven. Voornamelijk om zich zelf in te dekken Onze notaris/jurist die ons heeft geholpen gaf ons aan dit contract nooit zo te tekenen. Te veel escapes om onder claims uit te komen.

De aannemer die we nu hebben liet ons wat dat betreft gewoon vrij, betrok ons gewoon bij de bouwbesprekingen, staat met beide benen op de grond en is gewoon een realist en een mensen-mens. Praat op een zakelijk manier maar trekt niet gelijk zijn blocnote en rekenmachine en ziet dan de dollartekens al in zijn ogen.

Natuurlijk is het een gevoel, maar er is een klik en wederzijds begrip. Dat is zo belangrijk. ik heb een hekel aan dat formele gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:41
stefijn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:24:
Wij hebben de panelen gewoon geplaatst zoals ze van de stapel kwamen, en ik kan me inderdaad herinneren dat ik bij een bepaald paneel (ander dakdeel) zag dat het licht krom was en dat ik dacht: dat moet andersom op het dak.
Uiteindelijk hebben we voor zover ik weet geen enkel paneel (bewust) omgedraaid geinstalleerd, dus dan zal het dat wel zijn.

Bedankt, ben weer iets meer gerustgesteld
Waarom timmer je er niet een plafond onder van gips platen?
Deze kun je dan helemaal vlak uitvullen.

Als het er van buiten netjes uitziet zal ik daar niet teveel aankomen.
Je krijgt het nooit zo netjes als het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Nou, het gaat gebeuren hoor. 231 dagen :( na de aanvraag gaat Liander langskomen om de bouwaansluiting te realiseren. Het is eigenlijk al niet meer nodig, want de meterkast zit er al in, dus ze zouden net zo goed de definitieve aansluiting meteen kunnen maken. Maar omdat de bouwaansluiting er nog niet is (en wiens schuld is dat....), kan die aanvraag nog niet in behandeling genomen worden. Echt ongekend die bureaucratie...het gaat enkel maar om de eigen processen en niet om het vooruithelpen van de klant/gebruiker. Owja en 800 euro door de plee natuurlijk, plus de kosten van de bouwkast die er al 4 maanden voor jan lul staat.

Nou goed, gelukkig is dit min of meer het enige dat tegenzit, want voor de rest zit het dak er op, de ramen zitten er in (wel eentje stuk, en natuurlijk de allerhoogste), de vloerverwarming er in, is de elektra bijna af en de ventilatie ook. De loodgieter loopt wel wat achter maar niks onverkomelijks. Nu eerst bouwvak, daarna de installaties afmaken, de laatste wanden dicht en dan kan het afbouwen echt beginnen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 15-07-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 06:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou dat belooft wat... Ik wil Liander mijn aansluiting laten verplaatsen volgend jaar, geloof dat ik dat maar eens rap ga aanvragen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje over platdak: wij hebben twee dakkapellen met plat dak. Ik wil daar EPDM op leggen. De daken hebben nog geen afschot, dus ik kan of afschot EPS en afschot PIR platen kopen.

PIR is nogal prijzig. Onze daken zijn al RC7 en dus gaat het alleen maar om afschot dus ik heb liever de EPS platen. Ik heb begrepen dat je EPDM niet op EPS kunt verlijmen.

Is het een idee dat ik op de EPS platen een 9mm OSB plaat bevestig en dan daar de EPDM op verlijm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
Je kunt de EPDM ook mechanisch bevestigen. Bij ons zit er houtvezelplaat op het dak. EPDM is mechanisch bevestigd aan het dakelement eronder.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat is een mogelijkheid echter: uit diverse bronnen maak ik op dat het niet verstandig is om op onze SIP (PUR) panelen een dampdichte laag aan te brengen, rechtstreeks of op een EPS/PIR (afschot) tussenlaag

In het kort komt het er op neer dat ik in ieder geval de buitenste OSB plaat opsluit tussen een dampdichte laag en een in ieder geval behoorlijk dampdicht dakpaneel. In het ergste geval condenseert er vocht en wordt de OSB plaat aangetast.

Ik zou het kunnen proberen met een dampdichte laag aan de binnenzijde, maar dan sluit ik het hele paneel op tussen twee dampdichte lagen.

De beste optie lijkt om afschot te maken met lattenwerk en een houten plaat en daar het EPDM op te monteren, en te zorgen dat de onstane ruimte kan ventileren. Is wel meer werk, maar ook de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:59
Artbij schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:40:
[...]

Zijn we hier niet gewend, maar doe het zelf ook hoor. Vrienden schrikken er van, maar dan weet je waar je aan toe bent. Mag dan wel een Belg zijn, maar werk in NL. Dus weet wel hoe en wat. Soms verschieten mijn Nederlandse collega's er wel eens van hoe direct ik ben.

maarja verder met huisjes bouwen.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
stefijn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:16:
Dat is een mogelijkheid echter: uit diverse bronnen maak ik op dat het niet verstandig is om op onze SIP (PUR) panelen een dampdichte laag aan te brengen, rechtstreeks of op een EPS/PIR (afschot) tussenlaag

In het kort komt het er op neer dat ik in ieder geval de buitenste OSB plaat opsluit tussen een dampdichte laag en een in ieder geval behoorlijk dampdicht dakpaneel. In het ergste geval condenseert er vocht en wordt de OSB plaat aangetast.

Ik zou het kunnen proberen met een dampdichte laag aan de binnenzijde, maar dan sluit ik het hele paneel op tussen twee dampdichte lagen.

De beste optie lijkt om afschot te maken met lattenwerk en een houten plaat en daar het EPDM op te monteren, en te zorgen dat de onstane ruimte kan ventileren. Is wel meer werk, maar ook de goedkoopste oplossing.
Een variabele dampremmer onder in je dakelement geen optie? Dan kan het vocht er wel uit dampen als het warm is, en er niet in als het koud is. Of was het nu andersom..?

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:11
stefijn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:14:
Vraagje over platdak: wij hebben twee dakkapellen met plat dak. Ik wil daar EPDM op leggen. De daken hebben nog geen afschot, dus ik kan of afschot EPS en afschot PIR platen kopen.

PIR is nogal prijzig. Onze daken zijn al RC7 en dus gaat het alleen maar om afschot dus ik heb liever de EPS platen. Ik heb begrepen dat je EPDM niet op EPS kunt verlijmen.

Is het een idee dat ik op de EPS platen een 9mm OSB plaat bevestig en dan daar de EPDM op verlijm?
afhankelijk van hoe groot de dakkapel is (uit mijn hoofd waren ze niet zo heel groot op je foto) kun je toch gewoon een stuk hout even schuin af laten schaven en dat erop nieten. epdm erop en klaar.
Of alleen twee afgeschuinde latten erop, daar plaatje osb op en ook klaar. Gek dat je niet in je std. bouwpakket er al afschot in hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ze zijn wat groter (2,5x2,5 en 1,5x2,5), maar een paar latten van verschillende dikte en wat OSB platen met EPDM erop en dan is dat opgelost, dat afschot. Ik moet echter wel de ruimte daaronder ventileren, dus ik moet even zorgen dat de zijkant open blijft (anders dan het detail nu getekend is). Maar ik ben er inmiddels uit.

Ja, dan heb je een architect, een constructeur, tekenaars, een producent van een pakket etc, en een hoeveelheid details waar alle professionals zich blijkbaar niet druk om maken.

Maar dat is de bouw he, ieder voor zich en als je je verantwoordelijkheid maar af kunt schuiven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
stefijn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:36:
Ze zijn wat groter (2,5x2,5 en 1,5x2,5), maar een paar latten van verschillende dikte en wat OSB platen met EPDM erop en dan is dat opgelost, dat afschot. Ik moet echter wel de ruimte daaronder ventileren, dus ik moet even zorgen dat de zijkant open blijft (anders dan het detail nu getekend is). Maar ik ben er inmiddels uit.

Ja, dan heb je een architect, een constructeur, tekenaars, een producent van een pakket etc, en een hoeveelheid details waar alle professionals zich blijkbaar niet druk om maken.

Maar dat is de bouw he, ieder voor zich en als je je verantwoordelijkheid maar af kunt schuiven. ;)
Vanuit interesse:
Het dauwpunt ligt toch hoe dan ook midden in de isolatie?
Dan kan er zodoende toch geen vocht bij het hout komen?
Zolang de vochtige binnenlucht maar wordt tegengehouden maakt de opbouw aan de koude zijde toch niet veel uit.
Mits het aan de normale voorwaarden van het materiaal voldoet (bevestiging/stevigheid etc)
Ben benieuwd hoe dat precies zit en/of mijn aannames fout zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:53:
Nou, het gaat gebeuren hoor. 231 dagen :( na de aanvraag gaat Liander langskomen om de bouwaansluiting te realiseren. Het is eigenlijk al niet meer nodig, want de meterkast zit er al in, dus ze zouden net zo goed de definitieve aansluiting meteen kunnen maken. Maar omdat de bouwaansluiting er nog niet is (en wiens schuld is dat....), kan die aanvraag nog niet in behandeling genomen worden. Echt ongekend die bureaucratie...het gaat enkel maar om de eigen processen en niet om het vooruithelpen van de klant/gebruiker. Owja en 800 euro door de plee natuurlijk, plus de kosten van de bouwkast die er al 4 maanden voor jan lul staat.

Nou goed, gelukkig is dit min of meer het enige dat tegenzit, want voor de rest zit het dak er op, de ramen zitten er in (wel eentje stuk, en natuurlijk de allerhoogste), de vloerverwarming er in, is de elektra bijna af en de ventilatie ook. De loodgieter loopt wel wat achter maar niks onverkomelijks. Nu eerst bouwvak, daarna de installaties afmaken, de laatste wanden dicht en dan kan het afbouwen echt beginnen :)
Kun je de aannemer niet vragen om hem gewoon naar de meterkast te trekken?
Zou de bouwkast iig alvast opruimen, is er ook niets om aan te sluiten.
Over het algemeen zijn de mannen die het werk doen wel schappelijk.
Er zijn betere manieren om €1000 door de wc te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Anme heb jij foto's van je gevlinderde betonvloer toevallig? Overwegen wij hier ook.

En misschien aangeven hoe comfortabel de vloer boven is?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:55:
[...]

Kun je de aannemer niet vragen om hem gewoon naar de meterkast te trekken?
Zou de bouwkast iig alvast opruimen, is er ook niets om aan te sluiten.
Over het algemeen zijn de mannen die het werk doen wel schappelijk.
Er zijn betere manieren om €1000 door de wc te spoelen.
Ik ga het risico maar niet nemen om creatief te worden. Ze struikelden bij het schouwen al over het ontbreken van een stukje pijp van 5 centimeter. Maar misschien valt het mee. En anders moet mijn elektricien maar zorgen dat de huis-installaties alvast kunnen draaien op de bouwaansluiting, dat hebben de buren ook gedaan en dan kunnen we gewoon verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:36:

De eindverantwoordelijkheid ligt normaal gesproken bij de aannemer die met zijn praktijkervaring veel dingen in het werk nog oplost.
Veel architecten en tekenaars van die details hebben nog nooit een hamer vastgehouden of een knooppunt van dichtbij gezien.
Pagina: 1 ... 106 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic