Ik ben bijna klaar met het aanbrengen van de dakfolie/panlatten (wat een klus is dat zeg, zoveel handelingen voor je weer een laag hebt aangebracht).
Gisteren constateerde ik tijdens het aanbrengen van latten boven de keuken (48 graden dak) dat het dakvlak ingedeukt leek.
Ik heb vervolgens met een draadje gekeken wat voor kromming er in het dak zit, dat is nu ongeveer 18mm bij een (dakpaneel)breedte van 5,2m, gemeten over de tengels.
Vandaag aan de binnenzijde gemeten, daar is het maximaal ongeveer 13mm. Hoe dat verschil komt kan ik niet helemaal verklaren, misschien zit er nog wat extra hoogteverschil in de tengels.
Ik vind dit zelf al vrij veel, zeker aangezien er nog geen pannen op het dak liggen: het dak zakt dus al door zijn eigen gewicht al een beetje door.
Maar ik weet niet wat gangbaar is en ik snap natuurlijk ook wel dat houten constructies enige flexibiliteit hebben, maar ik vraag me af en hoeverre dit zichtbaar gaat zijn in de dakpannen, maar nog meer in hoeverre de dakplaten vérder gaan doorbuigen als de dakpannen erop liggen.
In principe wil ik graag vertrouwen op de constructieberekeningen en het geleverde product, maar toch.
Voordat ik de leverancier en constructeur ga raadplegen - ik had gehoopt deze bedrijven nooit meer te hoeven spreken vanwege hun zeer zeer belabberde manier van werken -, is er iemand die weet wat een beetje de normen zijn bij HSB dakplaten?
PS. Onze dakplaten liggen horizontaal
Bij de pijl is de doorzakking aan de binnenzijde 13mm. Bij de naad erboven is de doozakking aan de binnenzijde 10mm
[
Voor 15% gewijzigd door
Stefke op 07-07-2019 22:13
]