Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.318 views

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het vordert hier inmiddels goed. Er is een dak (dakplaten komen volgende week) en men is druk bezig met de binnenwanden en de elektra-installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ejb2WcMbZ5K63fQVpMhOCzxX/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2qa4mZ9U3goCSSyKdIXFUwDq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ljEPWt350j0WI8D70KeG8fDl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YZDID5fjhb1tbpU708XGZsjv/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qKRXIrKebVXrDD74Qe1Yxpdk/full.jpg

Inmiddels beginnen de eerste plannings-issues zich al voor te doen. De aannemer kan geen stucadoor vinden, en bijvoorbeeld de inbouwdelen van de badkamers komen waarschijnlijk te laat. Aan de andere kant laten ze ineens weten dat ze volgende week de installatietekeningen van de keuken moeten hebben, terwijl wij nog volop bezig zijn met het ontwerpen daarvan. Globale indeling zal wel niet meer echt wijzigen maar dat gaan ze zeker niet op tijd krijgen 8)7 Zeg dat dan eerder...

En we krijgen zelf nu ook voortschrijdend inzicht...zo zit er een breed raam in de keuken dat bij nader inzien niet heel veel functie heeft, maar wel behoorlijk in de weg zit. En in één van de kamers hadden we eenvoudig een balkon kunnen maken, maar dat is achteraf lastig omdat er een vaste glaspartij in komt. Nouja, al doende leert men :)
TwArbo schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:29:
[...]
De afstanden kloppen zeker. De bouwgrond is 9m diep en 5,4m breed. Je hebt geen tuin en je moet tegen de buren bouwen. De woning mag wel 13 meter hoog zijn. Oftewel 4 verdiepingen en een dakterras.

Het project zit midden in Leiden, dus een stad waar niet heel veel ruimte is.
Half Amsterdam staat vol met dat soort woningen. Je kunt eens wat van die wijken (IJburg, Zeeburgereiland, Noord) langsrijden en waar wat in aanbouw is de borden bekijken, of simpelweg aanbellen bij een woning die je aanspreekt en vragen wie de bouwer is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Hier nog steeds aan het wachten op offertes van aannemers, installateurs enz enz. Duurt allemaal erg lang ... 4 weken voor een offerte van een aannemer pffff.

Ben trouwens benieuwd, wij moeten gasloos bouwen uiteraard en gaan waarschijnlijk voor een warmte/warmte pomp met een bron wat wel een stuk duurder is dan een lucht/water pomp. Wat hebben jullie gekozen en waarom? (ik weet dat er een topic voor is maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuze, niet zozeer om te discussieren hoe wat en waarom die keuze is gemaakt)

Heeft er hier ook iemand een ondergrondse hemelwateropslag? Lijkt mij wel handig voor in ieder geval de tuin/gras/planten, nog niet gekeken naar de optie om dat water te gebruiken voor bijv de wasmachine of wc.
We mogen het hemelwater ook niet afvoeren in het riool namelijk dus waarom niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:32
Bany schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:23:
Ben trouwens benieuwd, wij moeten gasloos bouwen uiteraard en gaan waarschijnlijk voor een warmte/warmte pomp met een bron wat wel een stuk duurder is dan een lucht/water pomp. Wat hebben jullie gekozen en waarom? (ik weet dat er een topic voor is maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuze, niet zozeer om te discussieren hoe wat en waarom die keuze is gemaakt)
Water/Water. Ik vind zo'n buitenunit geen porem, dus die keuze was makkelijk.
Heeft er hier ook iemand een ondergrondse hemelwateropslag? Lijkt mij wel handig voor in ieder geval de tuin/gras/planten, nog niet gekeken naar de optie om dat water te gebruiken voor bijv de wasmachine of wc.
We mogen het hemelwater ook niet afvoeren in het riool namelijk dus waarom niet gebruiken.
Wel aan gedacht en ook al over gesproken met de hovenier, maar veel concreter dan dat is het nog niet. We hebben wel alvast loze leidingen vanuit kruipruimte naar beide toiletten laten leggen, dat scheelt wat hak- en breekwerk als we het in de toekomst inderdaad gaan doen. Wij hebben overigens wel een gescheiden hemelwater afvoer in de straat liggen (waarschijnlijk rechtstreeks de sloot aan het eind van de straat in)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Hier nog steeds aan het wachten op offertes van aannemers, installateurs enz enz. Duurt allemaal erg lang ... 4 weken voor een offerte van een aannemer pffff.

Je bestelt ook geen pak koekjes. Een offerte duurt zo 6-8 weken met aanvragen onderaannemers, etc, etc.

Grijswater systemen zijn tot nu toe nauwelijks terug te verdienen, dus je zal iets uit idealisme moeten plaatsen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2019 13:38 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:46
Gewoon even bellen wanneer ze verwachten een offerte uit te brengen, het is druk in de bouw en het maken van een offerte voor bouw van een huis is natuurlijk geen uurtje werk. Maar 4 weken is afhankelijk van het te bouwen huis imho wel de max.
Wij hebben een gewone warmtepomp gekozen, we hebben een bron nog overwogen alleen dat werd ruim 18 K duurder. Met een gemiddelde levensduur van 15 jaar van je pomp + installatie haal je dat er nooit uit. Nu hebben we voor die 18K het dak vol gegooid met zonnepanelen. Nu is onze situatie natuurlijk anders i.v.m. bouw in het buitenland. Ik heb de doorrekening van de installateur laten doorrekenen door een externe adviseur en die kwam zelfs nog slechter uit dan de installateur. Hij had als alternatief de ringcollector alleen is deze techniek voor mij te nieuw en had onze installateur er te weinig ervaring mee en durfde het nog niet aan.

De vlakcollector hebben we ook nog overwogen alleen dan leg je praktisch je hele tuin vol met slangen. Vrij risicovol en de ligging van ons perceel was daar niet voor geschikt.
Sterker nog het is bij ons verplicht we krijgen twee grote grindkoffers met een doorsnede van 1,5 meter. In overleg met de aannemer gaan we er eentje zo bouwen dat het regenwater niet gelijk infiltreert maar wordt opgeslagen. Om dat we ook een zwembad(je) plannen zijn we nog aan het kijken of dit een oplossing is om het regenwater te gebruiken. Aansluiten op de wasmachine en/of wc is te kostbaar en aan strenge regels gebonden.

[ Voor 13% gewijzigd door gumtree op 21-06-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou voor een lucht/water kiezen omdat die een stuk goedkoper is. Voor dat verschil in geld zal ik net als Gumtree lekker het dak vol leggen met panelen. Gericht op de toekomst waar je dan ook je auto mee op kan laden en je extra accupakket in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
Bravertal schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:09:
Tja, ik heb max 2,5 ton te besteden aan het huis en welke bouwmethode, geen flauw idee. Dan moet alles erin zitten.

Ik wil wel een betonnen (verdiepings) vloeren en het moet gasloos zijn. Ik ben niet handig of zo dus kan niet echt klussen.
Die van ons wordt 145m2 en gaat bijna een ton meer kosten. Exclusief grond.

Ik denk niet dat 250k haalbaar is voor een compleet huis, de goedkoopste optie incl garage bij Groothuisbouw is 260k. Dan is je huis 1 laags met 2 slaapkamers boven. De optie met 2 complete verdiepingen en meer slaapkamers komt afgebouwd op 295k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gumtree schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:38:
[...]

Gewoon even bellen wanneer ze verwachten een offerte uit te brengen, het is druk in de bouw en het maken van een offerte voor bouw van een huis is natuurlijk geen uurtje werk. Maar 4 weken is afhankelijk van het te bouwen huis imho wel de max.

[...]

Wij hebben een gewone warmtepomp gekozen, we hebben een bron nog overwogen alleen dat werd ruim 18 K duurder. Met een gemiddelde levensduur van 15 jaar van je pomp + installatie haal je dat er nooit uit. Nu hebben we voor die 18K het dak vol gegooid met zonnepanelen. Nu is onze situatie natuurlijk anders i.v.m. bouw in het buitenland. Ik heb de doorrekening van de installateur laten doorrekenen door een externe adviseur en die kwam zelfs nog slechter uit dan de installateur. Hij had als alternatief de ringcollector alleen is deze techniek voor mij te nieuw en had onze installateur er te weinig ervaring mee en durfde het nog niet aan.

De vlakcollector hebben we ook nog overwogen alleen dan leg je praktisch je hele tuin vol met slangen. Vrij risicovol en de ligging van ons perceel was daar niet voor geschikt.

[...]

Sterker nog het is bij ons verplicht we krijgen twee grote grindkoffers met een doorsnede van 1,5 meter. In overleg met de aannemer gaan we er eentje zo bouwen dat het regenwater niet gelijk infiltreert maar wordt opgeslagen. Om dat we ook een zwembad(je) plannen zijn we nog aan het kijken of dit een oplossing is om het regenwater te gebruiken. Aansluiten op de wasmachine en/of wc is te kostbaar en aan strenge regels gebonden.
Bij vervanging van pomp ga je toch niet de leidingen opnieuw maken? Die blijven dan gewoon zitten. :) Het gros van de kosten zit juist in de bodemboring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenVandeput
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-11-2020
TwArbo schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 07:29:
[...]

De afstanden kloppen zeker. De bouwgrond is 9m diep en 5,4m breed. Je hebt geen tuin en je moet tegen de buren bouwen. De woning mag wel 13 meter hoog zijn. Oftewel 4 verdiepingen en een dakterras.

Het project zit midden in Leiden, dus een stad waar niet heel veel ruimte is.
Als je eerst bouwt moet je een simpele vraag kunnen beantwoorden: heb ik toestemming van niet bebouwde naast gelegen verkavelingen om daar stockage van materialen te doen en deze te gebruiken voor de werkzaamheden. Gewoon een mailtje naar de eigenaar (verkavelaar...) kan helpen.
Dit is geen zekere oplossing: een bouw plannen en uitvoeren kost tijd en als ze in de tussentijd de bouwgrond naast je verkopen of beginnen bouwen zit je terug in deze initiële situatie.

Indien niet dan is het geen "probleem" maar een slimme/goeie aannemer gaat hier wel (terecht) een kost aan verbinden verwacht ik. Praktisch gezien gaat hij veel moeilijker (of zelfs helemaal niet) zijn materialen kunnen stockeren (dus meer JIT of veel georganiseerder moeten werken of veel tijd verliezen met materialen op het juiste moment zelf aan te brengen...). Kan hij zijn "standaard" bouwkraan ergens kwijt?

Je kan ook eens bij de stad zelf gaan praten: in de situatie die je beschrijft klinkt het alsof de aannemer zeker en vast ruimte zal innemen op de openbare weg. Er bestaat een kans dat de stad hier een bepaalde kost voor gaat aanrekenen. In België weet ik dat dit afhangt van stad tot stad maar typisch een kost is PER DAG PER VIERKANTE M. Voor een dag te verhuizen is dat niet veel, voor een ruwbouw project dat enkele maanden kan aanslepen zou ik toch de kost proberen in te schatten en te budgetteren.

Sowieso alles goed budgetteren: een "gesloten bebouwing" heeft zeker enkele voordelen qua kosten (minder gevelsteen...). Maar mensen vergeten wel eens de nadelen (bv. mogelijks onderschoeiing/Berliner wand voor fundering te kunnen plaatsen, meer risico op schade aan buren dus verzekering is belangrijker...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
KenVandeput schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:36:
[...]

Als je eerst bouwt moet je een simpele vraag kunnen beantwoorden: heb ik toestemming van niet bebouwde naast gelegen verkavelingen om daar stockage van materialen te doen en deze te gebruiken voor de werkzaamheden. Gewoon een mailtje naar de eigenaar (verkavelaar...) kan helpen.
Dit is geen zekere oplossing: een bouw plannen en uitvoeren kost tijd en als ze in de tussentijd de bouwgrond naast je verkopen of beginnen bouwen zit je terug in deze initiële situatie.

Indien niet dan is het geen "probleem" maar een slimme/goeie aannemer gaat hier wel (terecht) een kost aan verbinden verwacht ik. Praktisch gezien gaat hij veel moeilijker (of zelfs helemaal niet) zijn materialen kunnen stockeren (dus meer JIT of veel georganiseerder moeten werken of veel tijd verliezen met materialen op het juiste moment zelf aan te brengen...). Kan hij zijn "standaard" bouwkraan ergens kwijt?

Je kan ook eens bij de stad zelf gaan praten: in de situatie die je beschrijft klinkt het alsof de aannemer zeker en vast ruimte zal innemen op de openbare weg. Er bestaat een kans dat de stad hier een bepaalde kost voor gaat aanrekenen. In België weet ik dat dit afhangt van stad tot stad maar typisch een kost is PER DAG PER VIERKANTE M. Voor een dag te verhuizen is dat niet veel, voor een ruwbouw project dat enkele maanden kan aanslepen zou ik toch de kost proberen in te schatten en te budgetteren.

Sowieso alles goed budgetteren: een "gesloten bebouwing" heeft zeker enkele voordelen qua kosten (minder gevelsteen...). Maar mensen vergeten wel eens de nadelen (bv. mogelijks onderschoeiing/Berliner wand voor fundering te kunnen plaatsen, meer risico op schade aan buren dus verzekering is belangrijker...)
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Vanuit het project komt er ruimte beschikbaar om je bouwmaterialen te plaatsen. Het is een project waarbij 24 kavels zijn verkocht en waar men zelf een huis op gaan (laten) bouwen. Het gaat om een doodlopende weg, dus als we iets laten staan heeft dat bijna geen hinder. Bij ons zal één buurman daar last van hebben, maar het kan zelfs zo zijn dat we dezelfde aannemer nemen om de kosten te drukken.

Ik denk dat we veel tijd zullen kwijt zijn met het plannen met onze buren zodat iedereen zo efficient mogelijk kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik heb wel ondergrondse infiltratie (bijna 5000 liter) maar dat loopt gewoon de bodem in. Een grijswatercircuit moet je inderdaad alleen uit idealistische overwegingen doen, tenzij je echt een gigantische (groente)tuin gaat aanleggen die zeer veel water nodig heeft. Voor gebruik in huis is het gezien de lage prijs van drinkwater niet rendabel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31

Wij nemen een lucht/water warmtepomp. Omdat we een heel lage warmtevraag hebben was een lucht/water warmtepomp veruit de goedkoopste optie.

Wij nemen ook een hemelwateropslag om de wc’s mee door te spoelen, wasje te draaien en de tuin mee te besproeien. 10.000 liter tank onder de grond met een pomp in de tank. Kost zo’n 5K. Wel uit idealisme dus. Ga je nooit terugverdienen maar vind het van de zotten om mijn poep met zuiver drinkwater naar het riool te begeleiden. Overigens was opvang van regenwater hier verplicht, buren hebben allemaal infiltratiekratten.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Wij hebben een bodemwarmtepomp... reden? Behalve alle obvious voordelen is voor mij het belangrijkste dat ik niet zo'n lelijke zoemende unit buiten heb staan terwijl ik net lekker buiten met mijn pilsje zit te genieten van mijn uitzicht op de bossen. Ja klopt... tis duurder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JaxMcFadden schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:59:
[...]

Wij hebben een bodemwarmtepomp... reden? Behalve alle obvious voordelen is voor mij het belangrijkste dat ik niet zo'n lelijke zoemende unit buiten heb staan terwijl ik net lekker buiten met mijn pilsje zit te genieten van mijn uitzicht op de bossen. Ja klopt... tis duurder...
Tweede keer dat ik deze reden zie, maar dat is toch jezelf wat wijsmaken? Als je buiten kunt zitten dan zoemt dat ding niet. Wat moet ie dan doen? En op een beetje kavel staat ie ergens naast je kliko's waar je toch al niet komt normaliter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Alleen wanneer je ermee zou willen koelen in de zomer kan dat ding evt. lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Unit in de voortuin zetten met wat leuks er omheen dat je hem minder ziet en je hebt in je achtertuin echt geen last van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:18:
Unit in de voortuin zetten met wat leuks er omheen dat je hem minder ziet en je hebt in je achtertuin echt geen last van het geluid.
Hier ook LWWP in de voortuin. WW is technisch zeker de mooiste oplossing, maar erg gesloten partijen die het verkopen (geen duidelijkheid over berekeningen, minimale aanvoertemp en genoeg verhalen dat het misgaat). Maar met name de meerprijs van >20k is eigenlijk gewoon echt gekkenwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-06-2019 20:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
JaxMcFadden schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 19:59:
[...]

Als ik buiten zit is de temperatuur over het algemeen +10 graden en doet de WP niets.
En al deed hij wel wat dan hoor ik hem niet.

En bij een WW WP zit de compressor binnen, en ja als het -10 is zit ik binnen, daar waar de compressor dus ook draait bij een WW WP.

Dus geluid is bij een vrijstaande woning een "kul" argument, bij een 34-onder-1-kap-woning met 150m2 grond zou ik er ook niet aan beginnen, of in ieder geval heel goed over nadenken.

En inderdaad als je hem niet mooi vindt kun je 10K extra betalen.
Ook kun je hem voor een fractie van de prijs wegwerken, op een plek neerzetten waar je geen last van hebt en je hebt geen "Geneuzel" met uitgeputte bronnen en ander geneuzel :P

Met de resterende 9,5K kun je dus echt leuke dingen doen zoals bijvoorbeeld 950 kratjes Grolsch kopen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 21-06-2019 20:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

L/W.

W/W verdien je never nooit terug.

Bij mij staat ie op het dak. Niemand die ooit iets hoortl, past verder goed bij ontwerp woning zo op het dak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Grolsch schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:30:
[...]

Als ik buiten zit is de temperatuur over het algemeen +10 graden en doet de WP niets.
En al deed hij wel wat dan hoor ik hem niet.

En bij een WW WP zit de compressor binnen, en ja als het -10 is zit ik binnen, daar waar de compressor dus ook draait bij een WW WP.

Dus geluid is bij een vrijstaande woning een "kul" argument, bij een 34-onder-1-kap-woning met 150m2 grond zou ik er ook niet aan beginnen, of in ieder geval heel goed over nadenken.

En inderdaad als je hem niet mooi vindt kun je 10K extra betalen.
Ook kun je hem voor een fractie van de prijs wegwerken, op een plek neerzetten waar je geen last van hebt en je hebt geen "Geneuzel" met uitgeputte bronnen en ander geneuzel :P

Met de resterende 9,5K kun je dus echt leuke dingen doen zoals bijvoorbeeld 950 kratjes Grolsch kopen :+
@Bany Ik heb gekozen voor een w/w wp om zeker te zijn als het koud is dat er warmte geproduceerd wordt. Financieel is een l/w op dit moment duidelijk goedkoper, toen ik koos was het crisis en waren er geen subsidies en was het verschil gering. De argumenten die Grolsch noemt gaan gedeeltelijk op.

Zijn "Geneuzel" moet je dan weer wegzetten tegenover het geklaag van l/w bezitters als het mistig is en rond het vriespunt, dan staan die l/w 's permanent te ontdooien met veel lawaai en weinig rendement :) en draait mijn wp met een aanvoer van 10 graden relaxt door. Om even de stammenstrijd tegen elkaar af te zetten :) En bij -15 moeten ze allemaal aan hun vrouw gaan uitleggen waarom het binnen vriest :) en is de bedstee verkilt.....

Als je voor een l/w kiest en je kunt hem goed op je perceel plaatsen, dan is dat financieel op dit moment de beste optie. Denk daarbij aan je buren, liep van de week op een nieuwbouwproject en daar stonden alle buitenunits op de erfgrens en gericht op de buren, dat gaat dan geheid gezeik opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:01
jerh schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:51:
[...]

@Bany Ik heb gekozen voor een w/w wp om zeker te zijn als het koud is dat er warmte geproduceerd wordt.
Dat is precies de reden dat anderen kiezen voor L/W.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Voor ieder die het overweegt is het ook wel nuttig om mee te wegen dat er veel (r)evolutie is geweest in L/W warmtepompen in de laatste 3-4 jaar. Het probleem van aanvriezend water in hoge luchtvochtigheid is inmiddels echt bijna geen probleem meer, door een combinatie van hogere COP en gebruik van variabele compressoren met warmtesturing ipv dom aan/uit pompen. Het is net als zonnepanelen; je kunt niks met ervaringen van meer dan een paar jaar terug, want het hele veld is veranderd.

Zelfde geldt voor geluid; als je echt denkt dat een L/W WP irritant geluid gaat maken op de locatie die je hebt bedacht, dan kun je gewoon kiezen voor een variant met de pomp binnen. Buiten is er dan alleen een ventilator op de warmtewisselaar die een whoosh-geluid maakt dat je meestal niet eens kunt horen boven het kleinste zuchtje wind. Wederom; het is niet zoals de raamunit-airco's van weleer, er zijn inmiddels goede alternatieven.

Informeer jezelf met up-to-date informatie als je een keuze maakt. Baseer je niet op verouderde ervaringen, en baseer je vooral niet op één bron! Dat is niet te zeggen dat een L/W WP altijd de beste keuze is, er zijn genoeg redenen voor een W/W WP, maar veel van de redenen die in de afgelopen pagina zijn genoemd zijn inmiddels écht verouderd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 09:51:
[...]

@Bany Ik heb gekozen voor een w/w wp om zeker te zijn als het koud is dat er warmte geproduceerd wordt. Financieel is een l/w op dit moment duidelijk goedkoper, toen ik koos was het crisis en waren er geen subsidies en was het verschil gering. De argumenten die Grolsch noemt gaan gedeeltelijk op.

Zijn "Geneuzel" moet je dan weer wegzetten tegenover het geklaag van l/w bezitters als het mistig is en rond het vriespunt, dan staan die l/w 's permanent te ontdooien met veel lawaai en weinig rendement :) en draait mijn wp met een aanvoer van 10 graden relaxt door.
Valt mee hoor, al zijn temperaturen rond 0 graden wel het "vervelendst" voor een WP, maar defrosten beperkt zich echt tot eens in het uur als het heel bar en boos is, en mijn Mitsu maakt bij defrosten nagenoeg geen geluid. Als er iets geluid maakt is dat SWW (Ta 60 graden) bij -10, dat kun je inderdaad horen als je er naast staat.
Om even de stammenstrijd tegen elkaar af te zetten :) En bij -15 moeten ze allemaal aan hun vrouw gaan uitleggen waarom het binnen vriest :) en is de bedstee verkilt.....
Mijn Zubadan 11,2KW levert bij -15 nog 13,59KW zonder behulp van element, dus wij komen echt niet in de kou. Al zijn er wel aardig veel LW WP's die qua vermogen flink inkakken bij deze temperaturen.

Pas bij -20 (hoe vaak maken we dat mee in NL) kakt het vermogen van mijn WP in naar 10,46KW (Compressor only).
Als je voor een l/w kiest en je kunt hem goed op je perceel plaatsen, dan is dat financieel op dit moment de beste optie. Denk daarbij aan je buren, liep van de week op een nieuwbouwproject en daar stonden alle buitenunits op de erfgrens en gericht op de buren, dat gaat dan geheid gezeik opleveren.
Juiste plaatsing van de buitenunit bij een LW WP is zeker van belang.
Net zoals juiste plaatsing van de binnenunit bij een WW WP, die zou ik ook niet in mijn slaapkamer willen hebben.

Technisch gezien zijn beide types wp's geschikt om een nieuw huis warm te maken / houden, alleen heeft de LW WP een betere ROI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Señor Sjon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:15:
[...]

Bij vervanging van pomp ga je toch niet de leidingen opnieuw maken? Die blijven dan gewoon zitten. :) Het gros van de kosten zit juist in de bodemboring.
Het had met afschrijving te maken, de extra kosten die gepaard gaan met de boring wegen niet in ieder geval niet op tegen de oplossing die we nu hebben.

In AT is geothermie in de woningbouw al wat langer een thema, de eerste problemen met de oude installaties dienen zich nu dan ook aan Denk aan verstopte leidingen, door kalkafzetting en lekkages. Garanties op de levensduur van de boring durft niemand te geven. Verder is de afvoer van het boorsel ook een ding. Deze grond is niet geschikt om bijv. in je tuin te verwerken en wordt als verontreinigde grond afgevoerd.

Als alternatief werd trouwens ook aardgas aangeboden. Sterker nog met subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 21:00:
[...]

L/W.

W/W verdien je never nooit terug.

Bij mij staat ie op het dak. Niemand die ooit iets hoortl, past verder goed bij ontwerp woning zo op het dak.
Op het dak is ook een goede. Ik ben wel benieuwd of je dan echt helemaal geen brom hebt op zolder of zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Ernemmer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:27:
[...]

Op het dak is ook een goede. Ik ben wel benieuwd of je dan echt helemaal geen brom hebt op zolder of zo.
0 brom. Nieuwste model van Nibe met grote ventilator, die zijn echt stil, ook met defrost. Staat verder op kunstof balken betonnen ondergrond

Je ziet hem nauwelijks op 6 meter hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ehw2xDbCcSWo7Wa54J3ld9YL/full.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Even een statusupdate...

Een maandje geleden ben ik met mn architect naar de gemeente geweest voor een vooroverleg. Hier werd het ontwerp al vrij snel afgekeurd om verschillende redenen.

[quote]Ernemmer schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:28:

Inmiddels hebben we de tekeningen wat aangepast. oa de garage plus werkplek iets naar achteren geschoven.

Met dit ontwerp is de welstand akkoord gegaan en op dit moment liggen de stukken bij de constructeur.

Deze week heb ik van mn architect een aantal renders gekregen die ik graag met jullie wil delen.

Hieronder eerst even de aangepaste plattegrond

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i4r4bli6n3.38.36.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1azgtpwcmpk9.04.45.png

En dan hier een aantal renders

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ta2jbv5b2hrl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b3liu4a0z5ah6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gwp9c3cjiksc.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ibwfkm88.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5k8x2ww4.jpg

Opzich zijn we heel erg tevreden met deze renders.. De woning aan de tuinzijde ziet er echt heel erg mooi uit met de verschillende overstekken de schoorsteen etc..

Alleen ik heb wat twijfels bij de voorzijde.. met name de laatste render. daarbij heb ik niet echt zoiets van wauw wat een huis.

Ik wil heel graag een aantal mening horen hier. Wellicht is het een optie om de nok iets te verhogen waardoor het huis er iets meer uitspringt. De nok is nu 8,60 hoog

In dit stadium kan ik nog dingen wijzigen. Over een maandje verwacht ik dat we de vergunning aan gaan vragen en bouwbedrijven kunnen gaan benaderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:27
Ik zou eens goed kijken naar hal-trap-wc. Je gaat daar vreemd met de ruimte om, bovendien heb je het trapgat in de keuken (= kookgeurtjes in de slaapkamers)

Kijk of je iets kan doen om de wc weg te halen van de buitenmuur en daar een raam te hebben. Hierdoor krijgt je huis meer smoel.

Wellicht door een S- cormige trap, die uitkomt waar nu het fonteintje van de WC is. Onder de trap kan je de wc kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
Voor wat betreft warmtepomp. Wij hebben ook voor L/W gekozen. W/W was wel zuiniger, maar de terugverdientijd ten opzicht van L/W was langer dan de levensduur. Dat heeft dus niet zo veel zin. Wilde de unit eerst op het dak van de garage hangen, maar omdat we houtskeletbouw hebben staat hij op aanraden van de installateur gewoon op de grond in de tuin. Maakte me eerst wat zorgen over het geluid, maar ding maakt echt bijna geen geluid. Je moet er echt naast gaan staan wil je wat horen.
Clive schreef op zondag 23 juni 2019 @ 12:22:
Even een statusupdate...

Een maandje geleden ben ik met mn architect naar de gemeente geweest voor een vooroverleg. Hier werd het ontwerp al vrij snel afgekeurd om verschillende redenen.

Inmiddels hebben we de tekeningen wat aangepast. oa de garage plus werkplek iets naar achteren geschoven.

Met dit ontwerp is de welstand akkoord gegaan en op dit moment liggen de stukken bij de constructeur.

Deze week heb ik van mn architect een aantal renders gekregen die ik graag met jullie wil delen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Opzich zijn we heel erg tevreden met deze renders.. De woning aan de tuinzijde ziet er echt heel erg mooi uit met de verschillende overstekken de schoorsteen etc..

Alleen ik heb wat twijfels bij de voorzijde.. met name de laatste render. daarbij heb ik niet echt zoiets van wauw wat een huis.

Ik wil heel graag een aantal mening horen hier. Wellicht is het een optie om de nok iets te verhogen waardoor het huis er iets meer uitspringt. De nok is nu 8,60 hoog

In dit stadium kan ik nog dingen wijzigen. Over een maandje verwacht ik dat we de vergunning aan gaan vragen en bouwbedrijven kunnen gaan benaderen.
Vind het er allemaal wel mooi uit zien. Wat je wellicht kan doen is die houtdelen (zie ik dat goed op het plaatje?) doorlaten lopen tot aan de kozijnen. Maakt wellicht iets meer een statement dan alleen dat kleine hoekje.
Zou trouwens ook nog wat kleine dingen wijzigen aan je indeling:
- voordeur iets naar boven verschuiven. He komt echt wel voor dat er mensen van het toilet komen op het moment dat de deur opengaat (veel vrouwen plassen nog snel even voor ze de deur uit gaan ;) ) en dan kom je niet met de twee deuren in de knoop.
- ik zou een wandje plaatsen in slaapkamer 1 voor de je kastenwand (net naast de deur beginnend). Dan creëer je een soort van inloopkast, en kijk je niet uit over je kasten. Kan prima want de slaapkamer is aardig fors volgens mij,

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Even een statusupdate...

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De voorkant komt denk ik, althans dat is in ieder geval mijn mening, doordat er vrij veel lichtgrijs zit. Daardoor wordt het geheel saaier, aan de achterkant lijkt dat mi beter in balans. Je kan denk ik beter oplossen met materiaalgebruik (ander hout, steen, keraliet, kleur ed) oplossen dan door de nok te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
@burnedhardware Ik vind het eigenlijk wel uniek om de trap daar te hebben. Ik denk niet dat je de kookluchtjes snel boven krijgt. Mocht dat wel het geval zijn dan valt er voor de trap nog prima een mooie steel look deur te plaatsen.

Dr komt nog wel een klein raampje in de wc

Maar je hebt wel een punt.. Wellicht moeten we de hal en trap anders gaan inrichten

@Maverick Dat is een houten privacy scherm.. daarachter zit glas tot aan het dak.

Voordeur heb ik genoteerd. Dat moet idd veranderen ja
wandje in slaapkamer gaat hem denk ik niet worden. Ik heb het idee dat de slaapkamer daar net wat te klein voor is.

@jerh Het is idd wel wat een grijze massa. Ik ga nog eens met de architect om tafel wellicht heeft hij nog wat ideeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 20:27
Wat dat grijs betreft: kikk eens wat een donkerrode steen doet. Of juist witverven en de carport/dakgoten een contrasterende kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:57
@clive, Mooi ontwerp! Trap zou ik zo houden, tenzij je de 1e verdieping weer over wilt doen. Wat doe je met de loze ruime er onder?

Het 'probleem' met het vooraanzicht bestaat mi uit twee zaken: doordat de garage naar achter is verplaatst oogt de hoofdbouw wat smal. Kijk maar eens wat de garage aan de achterzijde aan breedte aan het geheel geeft. Daarnaast zorgen de smalle raampartij, muur en 'onzichtbare' raampartij voor drie verticalen elementen, die de hoofdbouw optisch smaller maken.
Wellicht kun je daar horizontale elementen inbrengen?

Los daarvan vraag de dakkapel mi ook nog wel wat aandacht. Die oogt nu wel heel sober van opzet. Dat kan spannender.

Entree is al benoemd, je zou de locatie van toilet en garderobe kunnen omwisselen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
@Conrado Dank! de loze ruimte onder de trap is zoals het nu staat niet te gebruiken. Zouden we de meterkast verplaatsen veranderd dat.

Je omschrijving van het "probleem" is spot on. Het huis lijkt idd wat smal door die verticale lijnen.
Ik zou niet weten hoe ik daar horizontale elementen in zou moeten verwerken. Of je zou het hele vooraanzicht moeten veranderen.

De dakkapel op de render oogt idd wat saai maar hij word gemaakt van zink. Daarbij krijg je van die felsbanen in het zicht. Dat oogt lekker robuust.

Toilet en garderobe kun je niet makkelijk omwisselen. Dan zou je de gehele hal op de schop moeten gooien denk ik..

Zou ik het probleem op kunnen lossen door het huis nog iets te verbreden.. zeg 50 a 60cm? Of zou dat ook vrij weinig doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:55

NDF82

Doomed Space Marine

@Clive Ik vind het huis allesbehalve saai. Het ontwerp bevat een hoop details. Met nog meer details toevoegen loop je het risico dat het een "kermis" wordt.

Het zink met de (ik neem aan staande) fels staat niet op de renders maar is zeker ook een waardevolle toevoeging. Het benadrukt de hoogte, de kracht van het vooraanzicht v.w.b. de woning.

Dat de voorgevel van het huis smal en hoog is vind ik erg geslaagd. Mede omdat de carport breed en laag is; ze vullen elkaar aan.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701

Ik vind het anders een best indrukwekkende gevel zo. Nok hoger maken zou ik niet zomaar doen, dan wordt het geheel visueel alleen maar smaller omdat je dakhelling steiler wordt. Het oogt nu al relatief smal doordat je hoofdvolume niet al te breed is in verhouding tot de garage. De hele kap optillen met dezelfde helling kan ook maar dan raakt het snel uit verhouding, en dat levert heel veel extra kuubs op waar je niet direct wat aan hebt.

8.60m is voor een huis van 2 verdiepingen ook al meer dan zat, ik heb 8.45m (2 verdiepingen + vliering) en ik zit nu af en toe al binnen te kijken waarom ik dat in godsnaam nodig vond.
Je zou kunnen overwegen de rechterkant van het dak juist wat minder steil te maken zodat hij wat verder over de garage komt en het hoofdvolume wat breder oogt.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel op 24-06-2019 15:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bany
Vandaag goed nieuws gekregen, de bouwaanvraag is goedgekeurd. *O*
Weer een stap dichterbij.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Kleine update, ben nu al een tijdje bezig met het dak dichtmaken
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gwr2M0kg/IMG-20190629-111759.jpg
Gaat helaas niet zo snel als ik wil maar gelukkig is het droog. Ik word elke keer gestoord door werk ;) of dingen die ik eerst goed moet uitzoeken voor ik verder kan. Voor een eerste keer dakdekken ligt het er allemaal wel perfect bij :)

Nu bezig met het voordak (folie + latten), hopelijk over een week starten met de dakpannen en het solar indaksysteem.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/23itjwk.jpg

Wij zitten in de afrondingsfase... drukke week geweest met een hoop afmonteren, bodemputten boren, cement/stuc rand aan buitenzijde woning... vloerbedekkinkje op zolder... toiletten, douches, etc... schilders zijn nu nog bezig om 't binnen allemaal af te maken.. rioolaansluiting donderdag nog... morgen worden inbouwkasten geplaatst... etc

Volgende week verhuizen! ...

[ Voor 4% gewijzigd door JaxMcFadden op 03-07-2019 11:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gumtree
Status update.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn de graafwerkzaamheden gestart, ben er blij mee! Nu doorstomen, fundering, vloerplaat en dan de schil opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ehans
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 08:31
Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door Aannemingsbedrijf Pietje Puk Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Feit is dat de resterende 5% in depot niet opweegt tegen de hoeveelheid herstelwerkzaamheden, denk aan scheve dakkapellen, verschillende peilhoogtes tussen woning en garage, balk boven trap waardoor je niet naar boven kunt zonder je hoofd in te moeten trekken, dakgoten niet conform afspraak maar links en rechts 40 cm uitstekende 'oren', 20 scheve vensterbanken etc.etc.
Wij zijn angstig dat deze aannemer, ook gezien het broddelwerk dat hij levert, niet lang meer zal overleven. Hoe kijken jullie hiernaar welke stappen we kunnen zetten om het fatsoenlijk afwerken veilig te stellen?

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2019 09:27 . Reden: Bedrijfsnaam weggehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 22:05
1ehans schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:24:
Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door Aannemingsbedrijf Xxx uit Xxx. Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Feit is dat de resterende 5% in depot niet opweegt tegen de hoeveelheid herstelwerkzaamheden, denk aan scheve dakkapellen, verschillende peilhoogtes tussen woning en garage, balk boven trap waardoor je niet naar boven kunt zonder je hoofd in te moeten trekken, dakgoten niet conform afspraak maar links en rechts 40 cm uitstekende 'oren', 20 scheve vensterbanken etc.etc.
Wij zijn angstig dat deze aannemer, ook gezien het broddelwerk dat hij levert, niet lang meer zal overleven. Hoe kijken jullie hiernaar welke stappen we kunnen zetten om het fatsoenlijk afwerken veilig te stellen?
Heel erg vervelend! Je eerste stap die je moet doen is het verwijderen van de naam van het aannemingsbedrijf. Ik snap je, maar dit is niet netjes en kan zelfs tegen je werken.

Tweede stap alles noteren en aannemer confronteren. Doe dit schriftelijk.

Derde stap is de aannemer de kans geven voor herstel. Doe dit schriftelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
:)
Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door Aannemingsbedrijf XXX uit XXX. Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Zoek juridische hulp eventueel via VEH, 200 punten is veel heel veel, in denk dat een in gebreke stelling hier zeker op zijn plaats is. Geef de aannemer wel een redelijke termijn om het op te lossen en vraag dan weer een herkeuring aan. Snel handelen is wel op zijn plek als je twijfels hebt over de solvabiliteit van de aannemer.

Zijn al deze punten tijdens de eindcontrole aan het licht gekomen en niet tussentijds gemeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door [mbr]*snip* uit Bakel. Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Ben je nooit op de bouw gaan kijken? Is er nooit iets opgevallen? Een scheef dakkapel is niet van de laatste week. Ik kijk voordurend bij de bouw van ons huis en elke opmerking geef ik door zodat dit bij oplevering niet weer bovenkomt. Ze zullen me intussen wel een zeikzak vinden maargoed je koopt geen pakje boter.

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 15-08-2019 09:28 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Deleon78 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Hoe zouden ze de onderste verdieping bij dijkwoningen noemen?
Souterrain

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@1ehans eerste post in dit topic en dan deze klaagzang, wat verwacht je van de mensen nu?

Grote woning als je 20 vensterbanken hebt, dat alleen al is een prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:28
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:27:
@1ehans eerste post in dit topic en dan deze klaagzang, wat verwacht je van de mensen nu?

Grote woning als je 20 vensterbanken hebt, dat alleen al is een prestatie.
Hij somt zijn probleem op en stelt toch gewoon toch een vraag?
Je bijdrage draagt niet heel veel bij.

Zo te zien heeft het bedrijf Bouwgarant, hopelijk heb je dit ook afgesloten tijdens het bouwen.
Ik zou toch je punten schriftelijk kenbaar maken en hun reactie afwachten.
Eventueel met juridische ondersteuning maar dit kan je uiteraard ook zelf doen.
Wellicht hebben ze een goed excuus en maken ze alles weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door Aannemingsbedrijf XXX. Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Ik heb de financiele cijfers bekeken en ze lijken toch wel goed uit de crisis gekomen. Qua financien lijkt het op orde. Laatste cijfers zijn van 2017. Gezien hun stiptheid in publiceren zijn er binnen een maand nieuwe cijfers en dan is er wat meer te zeggen over het heden.

Maar als ze echt broddelwerk leveren kan het hard gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 05-07-2019 09:28 . Reden: Bedrijfsnaam uit quote gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@1ehans Ik zou ook die naam ff weghalen, en hoe kan het zijn dat deze punten pas bij de oplevering ziet ?

Wat @jerh al aangeeft, het is geen beunhaas, ik neem aan dat je zaken gedaan hebt met de xxx Bouw en Vastgoed B.V., die zag er 31-12-2017 financieel gezond uit, al kan dat hard achteruit gaan in een jaar natuurlijk.

Gezien het feit dat jullie dit overkomen is kan ik maar 1 ding adviseren, schakel een professional in die de aannemer in gebreke gaat stellen (schriftelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een statusupdate...

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Een mooi ontwerp! De “zithoek” zou ik zelf nog eens overdenken. Immers is de situatie nu zo dat je met drieën op een rij komt te zitten waarbij er een languit ligt. Zo te zien i.v.m. de plaatsing van de TV.

Kan/wil je iets zeggen over de geprognotiseerde bouwkosten van dit ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wij hadden 21 juni onze woning opgeleverd moeten krijgen door Aannemingsbedrijf XXX uit Bakel. Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
De volgende keer dat je iets laat bouwen lekker elke week gaan kijken en controleren wat ze gedaan hebben.
Nu kan je alleen de juridische weg kiezen en met heel veel geduld gaan wachten tot het meeste opgelost gaat worden.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 06-07-2019 22:39 . Reden: Bedrijfsnaam uit quote gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buiter schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:44:
[...]

Hij somt zijn probleem op en stelt toch gewoon toch een vraag?
Je bijdrage draagt niet heel veel bij.

Zo te zien heeft het bedrijf Bouwgarant, hopelijk heb je dit ook afgesloten tijdens het bouwen.
Ik zou toch je punten schriftelijk kenbaar maken en hun reactie afwachten.
Eventueel met juridische ondersteuning maar dit kan je uiteraard ook zelf doen.
Wellicht hebben ze een goed excuus en maken ze alles weer in orde.
Als je met een enkele post met halve informatie komt klagen met naam en toenaam ben ik niet genegen om heel behulpzaam te zijn nee. Zijn probleem kan prima besproken worden zonder dat te vermelden en dan nog kun je vraagtekens zetten bij de plek waar hij de vraag stelt.

Heeft dit iets met het bouwen van je huis te maken of is dit al een juridisch probleem? Geen idee met de gegeven info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:44:
[...]

Als je met een enkele post met halve informatie komt klagen met naam en toenaam ben ik niet genegen om heel behulpzaam te zijn nee. Zijn probleem kan prima besproken worden zonder dat te vermelden en dan nog kun je vraagtekens zetten bij de plek waar hij de vraag stelt.

Heeft dit iets met het bouwen van je huis te maken of is dit al een juridisch probleem? Geen idee met de gegeven info.
Toch lukt het andere om behulpzaam te zijn...
Oftewel: je kunt het ook negeren en niet regeren ;)
Maar goed, on topic maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
gumtree schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:07:
Status update.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
er mooi!

Wanden zijn zo niet regendicht. Hoe gaan de wanden afgewerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bitumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
stefijn schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:29:
Kleine update, ben nu al een tijdje bezig met het dak dichtmaken
[Afbeelding]
Gaat helaas niet zo snel als ik wil maar gelukkig is het droog. Ik word elke keer gestoord door werk ;) of dingen die ik eerst goed moet uitzoeken voor ik verder kan. Voor een eerste keer dakdekken ligt het er allemaal wel perfect bij :)

Nu bezig met het voordak (folie + latten), hopelijk over een week starten met de dakpannen en het solar indaksysteem.
Wat voor indaksysteem ga je toepassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
nokiaan958GB schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:08:
[...]

er mooi!

Wanden zijn zo niet regendicht. Hoe gaan de wanden afgewerkt worden?
Wat je op de foto zit is de grondlaag voor de bitumen, daarover dus een dikke laag bitumen, en dan nog een 20 cm dikke XPS hardschuim plaat. waarvan de naden en voegen ook met dat bitumensmeersel worden dicht gesmeerd.
Deleon78 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:10:
[...]

Toevallig zag ik laatst een bouwproject in Duitsland en daar viel me op dat men, net als bij jou, de onderste laag de kelder noemt. Ik zou zelf een kelder alleen fysiek onder de grond zo noemen.
Wel grappig natuurlijk, aangezien we in NL nauwelijks hoogteverschillen hebben waardoor ik misschien een verkeerd beeld heb van de term kelder. Hoe zouden ze de onderste verdieping bij dijkwoningen noemen?
Op de bouwtekening wordt het Untergeschoss (UG) genoemd. Omdat we in de "hang" bouwen komt de achterkant van de kelder dus deels boven de grond. Daar konden dus ook mooi een paar ramen in en zo ontstaat mijn toekomstige kantoortje en de logeerkamer.

Het gat voor het raam wat je op de foto ziet ligt trouwens wel volledig onder het maaiveld. Daar komt alleen een koekoek zodat er wel wat daglicht in de kelder komt.

[ Voor 52% gewijzigd door gumtree op 03-07-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door gumtree op 03-07-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:05:
@1ehans Ik zou ook die naam ff weghalen, en hoe kan het zijn dat deze punten pas bij de oplevering ziet ?

Wat @jerh al aangeeft, het is geen beunhaas, ik neem aan dat je zaken gedaan hebt met de xxx Bouw en Vastgoed B.V., die zag er 31-12-2017 financieel gezond uit, al kan dat hard achteruit gaan in een jaar natuurlijk.

Gezien het feit dat jullie dit overkomen is kan ik maar 1 ding adviseren, schakel een professional in die de aannemer in gebreke gaat stellen (schriftelijk).
Beetje koffiedik kijken op basis van de beperkte deponering. Ik vind het niet heel gezond ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
bbbrumbrum schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:23:
[...]

Wat voor indaksysteem ga je toepassen?
Easyroof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Echter ruim 200 fouten, gebreken en onnauwkeurigheden hebben ertoe geleid dat de aannemer niet is komen opdagen bij de oplevering, waar Vereniging Eigen Huis bij aanwezig was.
Een dergelijke hoeveelheid is moeilijk voor te stellen. Normaal gesproken is er een regelmatig bouwoverleg (elke 2 tot 4 weken, afhankelijk van de fase waarin de bouw zich bevindt) met de opdrachtgever waarbij gebreken vrij snel aan het licht komen en nog in het werk hersteld kunnen worden. Sowieso ben je altijd vrij om wanneer je wil te gaan kijken, het is tenslotte jouw grond (ik ga er even van uit dat het hier particulier opdrachtgeverschap is en geen projectbouw)
Het lijkt mij tenzij je bouwoverleg en locatiebezoek compleet geskipped hebt, of je je gedurende de bouw op ongekende wijze in de luren hebt laten leggen bijna onmogelijk om bij oplevering ineens tot zo'n enorme hoeveelheid bouwfouten te komen. Dan heb je zelf ook ergens niet opgelet.
Het begint altijd met een lijst van alle gebreken en een redelijke termijn waarbinnen die door de aannemer hersteld moeten worden. Normaal gesproken is die termijn drie maanden. De 5% is puur een stok achter de deur om eventueel daarna nog wat af te kunnen dwingen of in eigen beheer te laten herstellen.
Wellicht zijn er dingen die niet meer veranderd kunnen worden zonder het halve huis af te breken (zoals die balk boven de trap), dan moet daar een schadevergoeding voor afgesproken worden als het daadwerkelijk een fout betreft.

Als je bang bent dat de tent omvalt is er op zich niet zo heel veel wat je nog kunt doen om meer geld achter de hand te hebben. Als er betaald is voor werk dat botweg niet is uitgevoerd kun je wel een kortere termijn stellen, omdat er dan betaald is voor iets dat (nog) niet geleverd is. Voor bouwfouten is de termijn doorgaans veel langer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

buiter schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:56:
[...]

Toch lukt het andere om behulpzaam te zijn...
Oftewel: je kunt het ook negeren en niet regeren ;)
Maar goed, on topic maar weer.
Jij maakt diezelfde keus voor mijn post.....

Hier leek Hans nog heel tevreden: https://www.ad.nl/helmond...oor-bouwvakkers~a14c2905/

Zoals gezegd genoeg anderen zijn behulpzaam, ik heb liever een compleet verhaal.

Edit: 2 maanden geleden nog geen vuiltje aan de lucht?
https://www.facebook.com/...1552813448&type=3&theater

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:28
Vreemd verhaal. Achteraf ruzie over kosten gekregen en dat langs deze weg ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hier nog wel een probleempje gevonden. Jaar geleden opgeleverd en ik kom er nu achter dat er geen nul-draden getrokken zijn naar de lichtknoppen...

Aannemer maar eens bellen om dat te fixen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:01
Het is ook niet gebruikelijk om nul draden naar een schakelaar trekken, tenzij het afgesproken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:35
nllight schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:31:
Het is ook niet gebruikelijk om nul draden naar een schakelaar trekken, tenzij het afgesproken is?
Inderdaad, ik heb het apart laten opnemen als meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:35:
[...]

Hier leek Hans nog heel tevreden: https://www.ad.nl/helmond...oor-bouwvakkers~a14c2905/

Zoals gezegd genoeg anderen zijn behulpzaam, ik heb liever een compleet verhaal.

Scherp. Die dakgoten die fout zouden zijn zaten er daar ook al op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:35:
[...]

Ohh wat erg, diverse foto's van tijdens de bouw, en dan al die tijd niets opmerken??? Hoe dan? Het is een vreemd verhaal in ieder geval. Op zich ziet de woning er op de foto's goed uit, ik vraag mij af of het echt om grote gebreken gaat of dat het om puntjes gaat. Wel apart dat als het niet opgeleverd is, ze wel al zelf hun deuren hebben kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01
Ik kan me best voorstellen dat een inspecteur iets kritischer is, of iets meer verstand van zaken heeft..

--

Ondertussen ben ik ook een beetje aan het kijken naar kavels, huizen en wat zoiets nou kost. Erg lastig en niet echt doorzichtig. Projectbouw is toch wel makkelijk dan hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Scr33x0r schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 16:11:
Ik kan me best voorstellen dat een inspecteur iets kritischer is, of iets meer verstand van zaken heeft..

--

Ondertussen ben ik ook een beetje aan het kijken naar kavels, huizen en wat zoiets nou kost. Erg lastig en niet echt doorzichtig. Projectbouw is toch wel makkelijk dan hehe.
Oriënteren op iets waar je geen verstand van hebt is inderdaad niet echt eenvoudig. Met een project van een paar ton is het misschien wel handig om een specialist in te huren. Die kunnen vaak alles wel uitleggen, over hoeveel werk het is en wat er allemaal bij komt kijken verder.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 04-07-2019 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
sanvv78 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:44:
[...]

Ohh wat erg, diverse foto's van tijdens de bouw, en dan al die tijd niets opmerken??? Hoe dan? Het is een vreemd verhaal in ieder geval. Op zich ziet de woning er op de foto's goed uit, ik vraag mij af of het echt om grote gebreken gaat of dat het om puntjes gaat. Wel apart dat als het niet opgeleverd is, ze wel al zelf hun deuren hebben kunnen plaatsen.
Ik was zo blij dat ik een bouwadvisieur in mijn vriendenkring heb. Er gebeurde van alles wat ik niet doorhad en niet goed was. Hij heeft heel veel ellende voorkomen en zag ook allerlei zaken die wij niet zagen. Je kunt wat dat betreft pech met je aannemer of projectleider hebben.

Het hoogtepunt was dat de eigenaar van de aannemer kwam kijken naar aanleiding van geklaag van de bouwadvisieur en met ons meeliep en toen mijn vrouw klaagde dat je bij het strijklicht vanuit het raam zag, dat de betonplaten van het plafond scheef lag: Dan metselen we toch het raam dicht mevrouw. Daarop heeft de bouwadvisieur hem meegenomen en een pittig gesprek gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@jerh Klinkt ook als een fijne aannemer.... wel fijn dat je een goede bouwbegeleider bij je had. Ik bedoel eigenlijk dat de dingen die hij benoemt (scheve dakkapellen, iets waar je je hoofd tegen stoot, zaken zijn die je als leek op moeten vallen tijdens de bouw, die zijn er niet zomaar opeens.Technische dingen, tja daar moet je inderdaad bij mij ook niet mee aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Wij hebben ook een externe adviseur in de hand genomen. Hij heeft alle offertes en tekeningen gecontroleerd en heeft daar nog leuke besparingen uitgehaald. Hele simpele dingen waar je zelf niet snel bij stil staat.

Besparingen op de schuifpui bijvoorbeeld. De door de architect ingetekende pui was ruim 5K duurder dan de oplossing die we nu hebben. was 6 meter is nu 4 meter geworden. Een ondersteunde kolom die echt mega in de weg zou staan en op een andere plek veel logischer zou zijn. Een ruimte in de kelder die net 10 cm te smal is om de wasmachine te plaatsen.

met andere woorden hij heeft zich zelf min-of-meer al terugverdiend.

Verder controleert hij de bouw zowel in overleg met de bouwer als onverwachts. (hij woont op nog geen 10 minuten afstand van het project) Bij iedere termijn maakt hij een proces verbaal en pas als zijn handtekening er op staat wordt er betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Artbij schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:55:
Hier nog wel een probleempje gevonden. Jaar geleden opgeleverd en ik kom er nu achter dat er geen nul-draden getrokken zijn naar de lichtknoppen...

Tenzij je dat apart afgesproken hebt gaat hij daar gewoon een factuur voor schrijven. Nuldraden bij de schakelaar is echt iets voor de 1% die van die op afstand bedienbare schakelaar wil gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 18:30
Artbij schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:55:

Dat gaat nog aardig wat werk worden; volgens mij wordt het niet aangeraden om alsnog een losse nuldraad extra er doorheen te trekken ivm beschadigen van de isolatie van de reeds aanwezige draden. Dat wordt dus de aanwezige draden eruit, en een nieuw setje + nuldraad er weer in :/ Ben benieuwd hoe je aannemer hier op gaat reageren >:)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nuldraden waren ze bij ons ook vergeten ondanks dat dit wel in de overeenkomst stond; is achteraf nog opgelost. Ook de rookmelders waren niet t goede type dus die mochten er allemaal weer vanaf en vervangen met de goede. Al met al een hoop puntjes die opgelost moeten worden maar ze lijken niet echt haast te maken. Ook helaas loze leidingen die echt loos lijken te zijn...ze komen nergens uit of op de verkeerde plek; erg balen maar gelukkig zijn de belangrijkste loze leidingen wel allemaal goed aangelegd.

Waar ik wel enorm van baal; we hadden 2 mantelbuizen op de tekening gezet voor een toekomstige warmtepomp, deze buizen stoppen nu op de 1e terwijl ze naar de 2e hadden gemoeten. Vraag me af wat de aannemer daarmee gaat doen; oplossen door t door die vloer te boren en te verlengen of zeggen "hier heb je je 300 euro terug, succes ermee". Ik heb natuurlijk liever dat ze t oplossen.

Idem voor de loze leidingen; er zijn er een stuk of 5 simpelweg niet aangelegd volgens tekening maar hoeveel geld kan ik daarvoor terugclaimen/achterhouden, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deleon78 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Tijdens constructie doen kost het geen drol aan kabel en kan je later alle kanten op. Vandaar dat Artbij dit toen ook gevraagd heeft, schat ik :)
Hehe, eindelijk iemand die een beetje verder denkt ;).

Ook al zouden meerdere kabels vervangen moeten worden, elektriciens doen de hele dag niets anders.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
jerh schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:22:
[...]

Ik was zo blij dat ik een bouwadvisieur in mijn vriendenkring heb. Er gebeurde van alles wat ik niet doorhad en niet goed was. Hij heeft heel veel ellende voorkomen en zag ook allerlei zaken die wij niet zagen. Je kunt wat dat betreft pech met je aannemer of projectleider hebben.

Het hoogtepunt was dat de eigenaar van de aannemer kwam kijken naar aanleiding van geklaag van de bouwadvisieur en met ons meeliep en toen mijn vrouw klaagde dat je bij het strijklicht vanuit het raam zag, dat de betonplaten van het plafond scheef lag: Dan metselen we toch het raam dicht mevrouw. Daarop heeft de bouwadvisieur hem meegenomen en een pittig gesprek gevoerd.
Serieus? Dit is het oudste grapje in de bouwwereld zo'n beetje. :P

Sowieso is strijklicht killing voor alles. Wil je het spiegelglad, trek dan de buidel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Cartman! schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:04:
Nuldraden waren ze bij ons ook vergeten ondanks dat dit wel in de overeenkomst stond; is achteraf nog opgelost. Ook de rookmelders waren niet t goede type dus die mochten er allemaal weer vanaf en vervangen met de goede. Al met al een hoop puntjes die opgelost moeten worden maar ze lijken niet echt haast te maken. Ook helaas loze leidingen die echt loos lijken te zijn...ze komen nergens uit of op de verkeerde plek; erg balen maar gelukkig zijn de belangrijkste loze leidingen wel allemaal goed aangelegd.

Waar ik wel enorm van baal; we hadden 2 mantelbuizen op de tekening gezet voor een toekomstige warmtepomp, deze buizen stoppen nu op de 1e terwijl ze naar de 2e hadden gemoeten. Vraag me af wat de aannemer daarmee gaat doen; oplossen door t door die vloer te boren en te verlengen of zeggen "hier heb je je 300 euro terug, succes ermee". Ik heb natuurlijk liever dat ze t oplossen.

Idem voor de loze leidingen; er zijn er een stuk of 5 simpelweg niet aangelegd volgens tekening maar hoeveel geld kan ik daarvoor terugclaimen/achterhouden, iemand ervaring mee?
Ze moeten er maar gewoon voor zorgen dat ze leveren wat is afgesproken.
Dan moet dit technisch nog wel kunnen natuurlijk, maar die 2 mantelbuizen kan men toch nog alsnog doen :?
Artbij schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:05:
[...]

Hehe, eindelijk iemand die een beetje verder denkt ;).

Ook al zouden meerdere kabels vervangen moeten worden, elektriciens doen de hele dag niets anders.
Jou kennende zul je dit wel hebben vastgelegd destijds, dus mogen ze het alsnog doen.

Afspraak is afspraak.

Hier 2 jaar na oplevering nog steeds problemen met de kozijnenboer.
Wel bijna alle problemen zijn opgelost maar de laatste loodjes (ik verwacht 1 dag werk) worden maar niet opgelost.

Ik heb nog steeds 10K los staan, en daar vraagt ook niemand naar :?

Als het nog een jaar duurt los ik het zelf op en steek ik die 10K in m'n eigen zak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:38:
Dan moet dit technisch nog wel kunnen natuurlijk, maar die 2 mantelbuizen kan men toch nog alsnog doen :?
Dat is wel waar ik me hard voor ga maken ja. Die paar honderd euro boeit me niet, ik wil die mantelbuizen op de goede plek...dat later nog eens doen is veel duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mannen, m'n bouw gaat zo beginnen. Met deze verhalen word ik nerveus ;)

Bij de meeste zaken zal de aannemer liever een paar honderd teruggeven dan een veelvoud aan kosten hebben om te herstellen. Gewoon laten herstellen dus, want die kosten gaan nooit lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:38:
[...]

[...]

Jou kennende zul je dit wel hebben vastgelegd destijds, dus mogen ze het alsnog doen.

Afspraak is afspraak.

Hier 2 jaar na oplevering nog steeds problemen met de kozijnenboer.
Wel bijna alle problemen zijn opgelost maar de laatste loodjes (ik verwacht 1 dag werk) worden maar niet opgelost.

Ik heb nog steeds 10K los staan, en daar vraagt ook niemand naar :?

Als het nog een jaar duurt los ik het zelf op en steek ik die 10K in m'n eigen zak ;)
Wij hebben ook nog problemen met de kozijnenboer, veel beschadigingen en rubbers van de schuifpui. En nog issues met de rietdekker. En nog geen plinten in de kelder. Ik heb ongeveer 6K van de kozijnen nog niet betaald en 10k bij de aannemer.

Ik zou het ook graag zelf op laten lossen, gaat sneller en mbt de rietdekker zou ik ook wel eens een second opinion willen. Maar volgens mij kun je dat niet zomaar doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:35:
[...]

Serieus? Dit is het oudste grapje in de bouwwereld zo'n beetje. :P

Sowieso is strijklicht killing voor alles. Wil je het spiegelglad, trek dan de buidel maar.
Hij was serieus..... en hij kwam natuurlijk niet, omdat het allemaal zo geweldig ging. Mijn vrouw was echt woest. Zij had erop aangedrongen dat het goed moest gebeuren en dat we daar ook voor wilden betalen. Kennelijk kan het zelfs dan nog niet goed. En je ziet het niet alleen met strijklicht, er zit een verloop van ongeveer 2 cm.

Thanks overigens voor het aanpassen van mijn quote iets terug, ik had er niet bij stil gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Hier gaat het wat betreft planning niet erg goed. Het was eigenlijk de bedoeling om net na de bouwvakvakantie te beginnen met het stucwerk. Echter heeft de aannemer laten weten dat ze het platte dak (een klein deel) niet dicht krijgen, dit is echter geen probleem omdat de stucadoor deze ruimte als laatste kan oppakken.

Een groter punt vinden we dat het glas er niet in zit voordat de stucadoor begint, mijn gevoel zegt dat er niet gestuct kan worden zonder dat het huis glasdicht is. Wat denken jullie? Is het inderdaad verstandiger om te wachten tot het huis wel glasdicht is? Dit heeft echter de consequentie dat we een flinke tijd doorschieten i.v.m. de beschikbaarheid van de stucadoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Blueone schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:54:
Hier gaat het wat betreft planning niet erg goed. Het was eigenlijk de bedoeling om net na de bouwvakvakantie te beginnen met het stucwerk. Echter heeft de aannemer laten weten dat ze het platte dak (een klein deel) niet dicht krijgen, dit is echter geen probleem omdat de stucadoor deze ruimte als laatste kan oppakken.

Een groter punt vinden we dat het glas er niet in zit voordat de stucadoor begint, mijn gevoel zegt dat er niet gestuct kan worden zonder dat het huis glasdicht is. Wat denken jullie? Is het inderdaad verstandiger om te wachten tot het huis wel glasdicht is? Dit heeft echter de consequentie dat we een flinke tijd doorschieten i.v.m. de beschikbaarheid van de stucadoor :/
Je kunt speciale folie in de kozijnen spannen. Dan kan de stukadoor gewoon aan de slag.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:45:
Mannen, m'n bouw gaat zo beginnen. Met deze verhalen word ik nerveus ;)

Bij de meeste zaken zal de aannemer liever een paar honderd teruggeven dan een veelvoud aan kosten hebben om te herstellen. Gewoon laten herstellen dus, want die kosten gaan nooit lager worden.
Gewoon lekker vaak op de bouw gaan kijken of het gemaakt wordt zoals jij het wilt en niet verwachten dat het wel goed komt.
Of nog beter, iemand inhuren die alles goed controleert.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 05-07-2019 12:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Clive
Weer even een kleine update van mijn kant mensen.

We hebben het ontwerp iets aangepast

In het vorige ontwerp zat mn meterkast onder de trap en dat betekende dat ik de meeste ruimte onder de trap niet zou kunnen benutten en dat is natuurlijk zonde.
We hebben de meterkast verplaatst naar de bijkeuken en daar ben ik heel blij mee. Nu gaan we onder de trap de verdeler van de vloerverwarming en de waterontharder plaatsen, en dan hou je nog mooi wat opslagruimte over voor bijv de stofzuiger etc

de wc deur is iets verplaatst naar links en gaat nu open naar links zodat de deur geen contact kan maken met de voordeur. verder hebben we nog een raampje laten plaatsen in de wc

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5oldeorq8.35.42.png

Ook hebben we bepaald dat er in de hal 3 mat zwarte anyway doors van de vloer tot het plafond geplaatst gaan worden. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/az3v0zj697p.jpg

In mijn vorige post vertelde ik dat ik niet helemaal blij was met 1 bepaalde render van het huis. Dit heb ik met mn architect besproken en eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat dat specifieke aanzicht een wat vertekend beeld gaf. En dat er in het echt nog wat meer detail in de woning komt met de steen en dakkapel etc. Dus daar gaan we niets aan veranderen.

Inmiddels hebben we ook een paar renders van de binnenkant ontvangen die ik met jullie wil delen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sonqh5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dhz0fho66.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nipzpv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xcn22rhub4x.jpg

We zijn echt heel erg tevreden met deze renders. Hiermee krijg je echt een goed beeld van hoe het er uit kan komen te zien en de ruimte etc

Nu is het alleen zo dat mijn vriendin twijfelt aan de locatie van het kookeiland. Ze ziet liever de eettafel en het kookeiland van plek gewisseld. Ikzelf vind de huidige opstelling mooier en ook veel praktischer vanwege de locatie van de kastenwand. ook creëer je met de huidige opstelling echt een eetgedeelte en een leefgedeelte.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen

@breaq De bank afgebeeld op de plattegrond is 3,5 meter breed. Je zou hier een iets kleinere kunnen plaatsen en of 1 of 2 losse fauteuil dr bij kunnen plaatsen.. Je zou zelfs de hele boel om kunnen draaien en de tv op de muur achter de bank hangen.

Wat betreft de kosten van dit ontwerp.. mn architect is van mening dat dit ontwerp hier in het hoge noorden voor zo'n 475 a 500 euro per m3 moet kunnen worden gebouwd. het ontwerp is 870m3 . Die 475 a 500 is uiteraard zonder alle anders kosten. Perceel, leges, architect, sanitair ,keuken, vloeren, inrichting etc

Ik verwacht eind deze maand mn eerste offertes aan te kunnen vragen. Dan zit je wel met de bouwvak dus voor ik die binnen heb zijn we wel ff een tijdje verder. Maar ik hou jullie op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:

In het vorige ontwerp zat mn meterkast onder de trap en dat betekende dat ik de meeste ruimte onder de trap niet zou kunnen benutten en dat is natuurlijk zonde.
We hebben de meterkast verplaatst naar de bijkeuken en daar ben ik heel blij mee. Nu gaan we onder de trap de verdeler van de vloerverwarming en de waterontharder plaatsen, en dan hou je nog mooi wat opslagruimte over voor bijv de stofzuiger etc

de wc deur is iets verplaatst naar links en gaat nu open naar links zodat de deur geen contact kan maken met de voordeur. verder hebben we nog een raampje laten plaatsen in de wc

[Afbeelding]

Ook hebben we bepaald dat er in de hal 3 mat zwarte anyway doors van de vloer tot het plafond geplaatst gaan worden. Zie foto

[Afbeelding]

In mijn vorige post vertelde ik dat ik niet helemaal blij was met 1 bepaalde render van het huis. Dit heb ik met mn architect besproken en eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat dat specifieke aanzicht een wat vertekend beeld gaf. En dat er in het echt nog wat meer detail in de woning komt met de steen en dakkapel etc. Dus daar gaan we niets aan veranderen.

Inmiddels hebben we ook een paar renders van de binnenkant ontvangen die ik met jullie wil delen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

We zijn echt heel erg tevreden met deze renders. Hiermee krijg je echt een goed beeld van hoe het er uit kan komen te zien en de ruimte etc

Nu is het alleen zo dat mijn vriendin twijfelt aan de locatie van het kookeiland. Ze ziet liever de eettafel en het kookeiland van plek gewisseld. Ikzelf vind de huidige opstelling mooier en ook veel praktischer vanwege de locatie van de kastenwand. ook creëer je met de huidige opstelling echt een eetgedeelte en een leefgedeelte.

@breaq De bank afgebeeld op de plattegrond is 3,5 meter breed. Je zou hier een iets kleinere kunnen plaatsen en of 1 of 2 losse fauteuil dr bij kunnen plaatsen.. Je zou zelfs de hele boel om kunnen draaien en de tv op de muur achter de bank hangen.

Wat betreft de kosten van dit ontwerp.. mn architect is van mening dat dit ontwerp hier in het hoge noorden voor zo'n 475 a 500 euro per m3 moet kunnen worden gebouwd. het ontwerp is 870m3 . Die 475 a 500 is uiteraard zonder alle anders kosten. Perceel, leges, architect, sanitair ,keuken, vloeren, inrichting etc

Ik verwacht eind deze maand mn eerste offertes aan te kunnen vragen. Dan zit je wel met de bouwvak dus voor ik die binnen heb zijn we wel ff een tijdje verder. Maar ik hou jullie op de hoogte
Ik vind het echt de verkeerde plek voor je kookeiland. De werkkant van je kookeiland zou ik nooit in het zicht willen hebben. Die kastjes zijn vaker vies, ook wordt de grond daar eerder vies/nat. Als je gasten hebt sta je met je rug naar ze toe te koken, dat vind ik ook een groot nadeel.

Verder valt me op dat je bijkeuken ver van je keuken afzit en dat je daar je WPneerzet. Die WP is trouwens getekend als 80cmx80cm. Maar die is echt veeeel groter. Als ook nog MV hebt hangt je hele wand daar vol. Dat zal je naar de garage moeten verplaatsen ben ik bang.

Je werkkkamer is als ik het goed zie 3mx3m, is dat niet veel te krap voor 1, laat staan 2 fatsoenlijk werkplekken?

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 05-07-2019 15:28 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zorg dat je links/rechts ruimte hebt bij het spoel- en kookdeel. Nu kan je bv links niks kwijt (vul - wasbak - schoon). Een eiland in het midden is een ruimtevreter. Maar goed, ik zou ook nooit de trap zo in de hoek zitten. Bijkeuken is eigenlijk een loopruimte. De locatie van de werkplek zorgt ervoor dat je (te)veel looplijnen door je woonkamer hebt.

Het voelt meer aan als een appartement dan een woning. Maar goed, dit is jouw woning natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Clive schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vind het een erg mooi ontwerp, en ook erg mooie renders, ik dacht echt dat ik naar foto's zat te kijken toen ik je post de eerste keer las :P

Zoals ook door anderen aangegeven, als je aan het koken bent zou ik met m'n gezicht richting de gasten willen kijken. De opmerking van ruimte naast de wasbak is ook wel een goede.

Wij hebben ook een kookeiland, maar ook een "vaste" kan waar de wasbak in zit.

Het koken op het kookeiland terwijl de kids op de barkrukjes zitten is echt een daverend succes @ huize Grolsch. Dat had ik vooraf niet verwacht, maar dat doen we heel vaak als we met ons eigen gezin zijn.

De gebakken eitjes vliegen zondag 's morgens zo op mijn bord :P

Ook zitten de kids vaak spelletjes te spelen op de barkruk terwijl moeders de vrouw aan het koken is.

Ter illustratie en eventuele inspiratie hieronder onze tekening:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oez6wi9on3sw.jpg

En onze render van destijds

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zw7wip8o4p.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:22
Officieel mag de meterkast alleen in de gang zitten.
Zie: https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

Meestal doen ze niet zo moeilijk maar als je een lastige keurder er tussen hebt zitten wordt de meterkast afgekeurd en kun je als alles klaar hebt de boel gaan verbouwen.
(speek uit ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Sjembecks schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:16:
Officieel mag de meterkast alleen in de gang zitten.
Zie: https://www.liander.nl/si...Richtlijnen-meterkast.pdf

Meestal doen ze niet zo moeilijk maar als je een lastige keurder er tussen hebt zitten wordt de meterkast afgekeurd en kun je als alles klaar hebt de boel gaan verbouwen.
(speek uit ervaring)
Deze discussie is hier al meerdere keren gevoerd : 3 meter vanaf een toegangsdeur
Hoeft dus niet de voordeur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
Smaken verschillen natuurlijk qua indeling..

Wat betreft het koken richting de gasten: Wij zijn een jong stel zonder kinderwens. In de praktijk is het waarschijnlijk zo dat 1 van ons staat te koken en dat de ander of meehelpt of op de bank zit.. Een enkele keer zul je vrienden en of familie over de vloer hebben en ja dan kook je wel met de rug naar ze toe. Ik heb nu een gesloten keuken dus dit is al een hele verbetering en ik heb dr ook totaal geen moeite mee.

zo'n eiland in het midden neemt wel veel ruimte in beslag maar de woonkamer/keuken is zo'n 65m2 dus de ruimte is er wel.

@Grolsch Prachtige keuken. zo'n vaste kant met spoelbak is ook handig idd maar voor ons niet echt een optie

wat het spoel en kookgedeelte op het eiland betreft dat zijn goede tips. We moeten nog een keuken uitzoeken dus dat zijn details waar we nog niet over hebben nagedacht.

@Artbij de warmtepomp staat zo'n 5 meter van de keuken af ja.. Die dingen worden vaak in een berging geplaatst ofwel een afstandje van de keuken. dat lijkt me niet echt een probleem. Dr komt een Nibe F1255 in en die zijn niet groter dan 60 bij 60.. natuurlijk komt er dan nog wat leidingwerk bij maar echt heel erg groot zijn ze niet. Het ventilatiesysteem komt op de zolder te hangen en op de 1e verdieping hebben we een waskamer dus de bijkeuken is ook qua m2 prima zo

De te gebruiken ruimte van de werkplek is idd zo'n 3x3meter en dat is in mijn optiek ruim zat. Ik heb nu een vergelijkbare ruimte en dat werkt prima. Die plek is ook puur voor mezelf

@Sjembecks wat @buiter zegt.. 3 meter vanaf een toegangsdeur dus geen probleem hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
@Clive Hele nette tekening en hele gave renders..
Maar ik zou me zoals de meesten ook al zeggen toch nog even focussen op de keuken, ik denk dat dit niet heel fijn werkt..
Deels ook afhankelijk van wat je in je kastenwand plaatst etc. zou ik evt toch eens kijken of je niet de hele wand enzo kunt verplaatsen en dan evt je eiland er parallel aan zetten inplaats van haaks erop zoals nu.

Dat zou ik zelf denk ik fijner vinden. Maar dit moet je inderdaad voor jezelf en je partner gezamelijk goed overwegen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 105 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic