Als ze er op liggen heeft dat inderdaad geen nut meer.Artbij schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:52:
[...]
Nee ik bedoel, waarom zou je nog opstoken als je tegels er al in liggen?
blubbers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 15:17:
[...]
Als ze er op liggen heeft dat inderdaad geen nut meer.
En jij denkt dat dit vaak gedaan wordt?
Met gestrekt been.
Er worden vaak huizen opgeleverd zonder een opstook protocol ja.
En zo doet iedereen wat hem of haat het beste lijkt. Ik heb ook geen opstookprotocol gedaan maar wel vezel en droogtijdversneller, geen scheurtje te bekennen.
Onze bouwer voert zelf de controle uit over het opstookprotocol. Zodra dekvloer is gestort is het bouwwerk 4 weken verboden voor iedereen. hij komt 2 per dag langs om op verschillende plekken het vocht en de temperatuur te meten. Eventueel te luchten en de verwarming (gaspitten ofzo) bij te stellen.
In het verleden was het de verantwoording van de huiseigenaar maar hij was het gezeur over garantie, claims en ander gedoe helemaal zat. Nu moet ik er wij bijzeggen dat hij ook onze vloeren (zowel vloertegels als parket) gaat (laten) leggen. Het is dus ook in zijn eigen belang dat het goed is.
In het verleden was het de verantwoording van de huiseigenaar maar hij was het gezeur over garantie, claims en ander gedoe helemaal zat. Nu moet ik er wij bijzeggen dat hij ook onze vloeren (zowel vloertegels als parket) gaat (laten) leggen. Het is dus ook in zijn eigen belang dat het goed is.
Wat is jullie ervaring met een opleveringskeuring, hebben jullie dit wel of niet gedaan? Indien jullie dit wel hebben gedaan wat vond de aannemer daar dan van, de aannemer heeft natuurlijk niet zoveel te willen op dit gebied maar ben benieuwd hoe jullie dit dan hebben gecommuniceerd / hoe het bevallen was.
Mocht je geen opleveringskeuring hebben gedaan, wat was daar dan de reden voor?
Hebben nog wel een kennis in de kring die werkvoorbereider / aannemer is, dus die zouden we evt. wel kunnen vragen wat waarschijnlijk de beste optie is. Echter kan hij op het oplevermoment zelf niet, maar zou hij wel in het weekend daarvoor met ons door het huis kunnen lopen..
Onze aannemer/wij zitten bij Bouwgarant die ook een opleveringskeuring aanbieden, iemand daar ervaring mee? (https://www.bouwgarant.nl/service/opleverkeuring/)
Mocht je geen opleveringskeuring hebben gedaan, wat was daar dan de reden voor?
Hebben nog wel een kennis in de kring die werkvoorbereider / aannemer is, dus die zouden we evt. wel kunnen vragen wat waarschijnlijk de beste optie is. Echter kan hij op het oplevermoment zelf niet, maar zou hij wel in het weekend daarvoor met ons door het huis kunnen lopen..
Onze aannemer/wij zitten bij Bouwgarant die ook een opleveringskeuring aanbieden, iemand daar ervaring mee? (https://www.bouwgarant.nl/service/opleverkeuring/)
[ Voor 36% gewijzigd door Gynnad op 03-06-2019 22:28 ]
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Onze bouwer doet standaard een opleverkeuring met Eigen Huis, zit ook gewoon inbegrepen in de aanneemsom (samen met een jaar lidmaatschap van VEH). Ik was al lid, dus dat bedrag heb ik als minderwerk op de factuur gekregen. Ik kan donderdag waarschijnlijk vertellen hoe het beviel 
De oplevering gaat inderdaad gewoon door, de voornaamste punten die mij dit weekend waren opgevallen stonden juist voor deze drie dagen op de planning, dus zou goed moeten komen
De oplevering gaat inderdaad gewoon door, de voornaamste punten die mij dit weekend waren opgevallen stonden juist voor deze drie dagen op de planning, dus zou goed moeten komen
bij onze huidige nieuwbouwwoning 12 jaar geleden hebben we het wel gedaan via VEH. Ik vond het eerlijk gezegd een toneelstukje. Omdat we in ons project van 109 woningen woning105 waren die werd opgeleverd kende de bouwer het kunstje van de keurmeester wel.
Die vond dan ook maar 12 puntjes. waterleiding fontein WC niet geschilderd, kitrandje WC-Pot te kort. klemende raamhendel en wat schilder opmerkingen. Achter de keurmeester liep gelijk een klusjeman met 3 potten verf een bus WD40 en een paar schroevendraaiers.
Dus de meeste puntjes waren al opgelost tijdens het keuren. Verder krijg je wat uitleg over je ventilatie, en was meneer vooral bezig om zichzelf en de marges te verdedigen.
Onze huidige bouwer stelde voor om een onafhankelijke bouwkundige in te huren. Deze controleert zoals ik al eerder afgaf in dit topic steekproefsgewijs en onaangekondigd op de bouw en rapporteert zijn bevindingen. Verder wordt er pas een termijn betaald als zijn handtekening onder het proces verbaal staat. Dit uit uitdrukkelijk verzoek van de aannemer.
Die vond dan ook maar 12 puntjes. waterleiding fontein WC niet geschilderd, kitrandje WC-Pot te kort. klemende raamhendel en wat schilder opmerkingen. Achter de keurmeester liep gelijk een klusjeman met 3 potten verf een bus WD40 en een paar schroevendraaiers.
Dus de meeste puntjes waren al opgelost tijdens het keuren. Verder krijg je wat uitleg over je ventilatie, en was meneer vooral bezig om zichzelf en de marges te verdedigen.
Onze huidige bouwer stelde voor om een onafhankelijke bouwkundige in te huren. Deze controleert zoals ik al eerder afgaf in dit topic steekproefsgewijs en onaangekondigd op de bouw en rapporteert zijn bevindingen. Verder wordt er pas een termijn betaald als zijn handtekening onder het proces verbaal staat. Dit uit uitdrukkelijk verzoek van de aannemer.
Oei.JaxMcFadden schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:44:
Geen opstookprotocol hier!
Met gestrekt been.
Vanwaar de goed onderbouwde oei?
Ik hoor verschillende verhalen, de een doet het voordat de tegels erop liggen en de ander pas as de tegels erop liggen. Meeste aannemers volgen de protocollen van de leverancier, ik ben geen expert op dit gebied maar mag aannemen dat ze dit niet voor de eerste keer doen.
Ik heb al heel veel argumenten gelezen waarom men het doet, maar ik heb nog nooit een officieel document gezien waarin men adviseert het opstookprotocol uit te voeren terwijl de vloerafwerking er al op ligt.Gynnad schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:30:
[...]
Vanwaar de goed onderbouwde oei?
Ik hoor verschillende verhalen, de een doet het voordat de tegels erop liggen en de ander pas as de tegels erop liggen. Meeste aannemers volgen de protocollen van de leverancier, ik ben geen expert op dit gebied maar mag aannemen dat ze dit niet voor de eerste keer doen.
Wat is dan het hele nut van een opstookprotocol
Klinkt in mijn oren hetzelfde als voorbehoedsmiddelen gebruiken terwijl je vrouw zwanger is, het heeft op dat moment geen nut meer
Ik kan er trouwens ook nog wel enigszins inkomen als men het hele protocol niet uitvoert, maar wel uitvoeren met de afwerkvloer er al op is jammer van de tijd / energie naar mijn mening.
Maar ik zou de verantwoording lekker bij de aannemer laten, hebben wij destijds ook gedaan, en ook hij was verantwoordelijk voor de vloerafwerking, en mijn aannemer stond er destijds op dat het protocol werd uitgevoerd.
Hier zelfde ervaring. Aannemer en VEH inspecteur kende elkaar overduidelijk erg goed. Deur die niet open kon was volgens VEH inspecteur geen probleem. Vond het weg gegooid geld.gumtree schreef op maandag 3 juni 2019 @ 21:44:
bij onze huidige nieuwbouwwoning 12 jaar geleden hebben we het wel gedaan via VEH. Ik vond het eerlijk gezegd een toneelstukje. Omdat we in ons project van 109 woningen woning105 waren die werd opgeleverd kende de bouwer het kunstje van de keurmeester wel.
...
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ik had een vergelijkbaar verhaal hier, de man begon alles uit te leggen hoe dingen werkten enzo.NDF82 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:04:
[...]
Hier zelfde ervaring. Aannemer en VEH inspecteur kende elkaar overduidelijk erg goed. Deur die niet open kon was volgens VEH inspecteur geen probleem. Vond het weg gegooid geld.
Joh dat is helemaal niet zo relevant tijdens een oplevering. Ik kan ook de boekjes lezen.
De punten die hij vond waren niet zo spannend en echt kleine details.
Het is maar net wie je treft denk ik ook
Zijn allemaal ZZP'ers volgens mij die in naam van de VEH keuringen doen.
[ Voor 8% gewijzigd door 3DDude op 04-06-2019 10:02 ]
Be nice, You Assholes :)
Zo'n VEH keuring is ons wel goed bevallen. Kijk je moet een beetje geluk hebben met de keurmeester. Maar die van ons heeft een paar goede zaken opgemerkt die we zelf niet hadden gezien (plaatsen in- en uitkanaal van het WTW systeem bijv.). Bovendien, en dat is wellicht nog wel belangrijker levert je het uiteindelijk een lijst op waarmee je kunt communiceren met de aannemer. Dat is makkelijk in het natraject, zeker als de aannemer het daarna "druk" heeft zeg maar.
Kijk, als de aannemer het huis perfect oplevert dan is het niet nodig. Maarja dat is met elke keuring zo. Bovendien is het de prijs gering dus loont het al snel.
Kijk, als de aannemer het huis perfect oplevert dan is het niet nodig. Maarja dat is met elke keuring zo. Bovendien is het de prijs gering dus loont het al snel.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Wij hebben een dubbel opstook protocol gehad. Eerst tot 28 graden omdat de E-ketel de vloeren niet hoger kreeg. Daarna met de WP tot 30-32 graden per vloer Toen lag de tegelvloer en de PVC er al op. Maar het was maar 2-4 graden warmer dan tijdens die 1e opstook sessie. De reden was tijd bij ons omdat we verder moesten. De WP had er 2 maanden eerder moeten zijn..
We koelen de vloer nu, dus wellicht krijgen we nu spanning want hiervoor is de vloer nooit koeler als huis geweest de afgelopen 2 maanden, maar nu gaat er straks 18 graden door de vloer (het is aan het zakken sinds gistermiddag en nu trond de 19.6).
We koelen de vloer nu, dus wellicht krijgen we nu spanning want hiervoor is de vloer nooit koeler als huis geweest de afgelopen 2 maanden, maar nu gaat er straks 18 graden door de vloer (het is aan het zakken sinds gistermiddag en nu trond de 19.6).
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 04-06-2019 10:18 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wij hebben dezelfde ervaring als @MrFl0ppY . Goede keurmeester van VEH die kritisch mee kijkt en ook helpt als je discussie hebt met de aannemer. Daarbij maken ze gelijk een mooi proces verbaal van oplevering dat door beide partijen wordt ondertekend. In ons geval hadden we een verschil van inzicht met de aannemer over de ramen in de serre en het was wel heel handig dat VEH als onafhankelijke partij erbij was. Aannemer is overigens boos weggelopen bij de oplevering, omdat hij het niet met ons en VEH eens was, maar dat is een ander verhaal.
Wat zijn nou de kosten voor het laten bouwen van je eigen woning?
Zelf ben ik er nog niet over uit of ik bestaand wil of nieuw wil laten bouwen.
Is het realistisch een huis te laten bouwen van 160m2 + garage voor 2 ton exclusief bouwgrond?
Is het realistisch een huis te laten bouwen van 160m2 + garage voor 2 ton exclusief bouwgrond?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Je zult meer detail moeten geven dan dat - welke bouwmethode, wat wil je laten doen en wat doe je zelf, enz.?
Voorop gesteld denk ik dat het sowieso geen realistisch budget is; je komt dan uit op €1000/m2, wat bijzonder goedkoop is in de huidige markt. Daarvoor zet je momenteel een casco neer, geen afgewerkt huis.
Voorop gesteld denk ik dat het sowieso geen realistisch budget is; je komt dan uit op €1000/m2, wat bijzonder goedkoop is in de huidige markt. Daarvoor zet je momenteel een casco neer, geen afgewerkt huis.
Tja, ik heb max 2,5 ton te besteden aan het huis en welke bouwmethode, geen flauw idee. Dan moet alles erin zitten.
Ik wil wel een betonnen (verdiepings) vloeren en het moet gasloos zijn. Ik ben niet handig of zo dus kan niet echt klussen.
Ik wil wel een betonnen (verdiepings) vloeren en het moet gasloos zijn. Ik ben niet handig of zo dus kan niet echt klussen.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Good luck with thatBravertal schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:09:
Tja, ik heb max 2,5 ton te besteden aan het huis en welke bouwmethode, geen flauw idee. Dan moet alles erin zitten.
Dat gaat 'm niet worden nee.Bravertal schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:09:
Dan wordt het gewoon een bestaand huis kopen, jammer. Bedankt iedereen!
Anoniem: 224360
Prima onderzoek gedaan lijkt me zoBravertal schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:46:
Dan wordt het gewoon een bestaand huis kopen, jammer. Bedankt iedereen!
Pfff, vandaag zijn er flink wat binnenmuren gemetseld op de 1ste verdieping. Hopelijk blijft het staan met die windstoten.
* Joris748 zit met samengeknepen billen op de bank
* Joris748 zit met samengeknepen billen op de bank
Morgen verwacht ik de finale constructietekeningen. Als iedereen daar blij mee is kunnen we starten de komende weken. Kan niet wachten tot de schop er eens in gaat.
Dat is onmogelijk tenzij je een tent gaat neerzetten. De goedkoopste woning van Groothuisbouw (530 m3 zonder garage) kost al 230k en dan heb je geen sanitair, geen vloer/wandafwerking en geen keuken.Bravertal schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 19:52:
Wat zijn nou de kosten voor het laten bouwen van je eigen woning?
Als je alles met een lokale aannemer regelt, niet hoeft te heien en werkelijk voor alles de goedkoopst mogelijke uitvoering kiest kan het vast nog wel iets goedkoper, maar dan nog is 2 ton - of 250k incl afwerking - zo'n krap budget dat ik het je ernstig zou afraden.
Ben wel benieuwd naar je waarde eigenlijk. In Nederland gebruiken we qv10, maar dat is wel om te rekenen naar n50(?) wat ze in de rest van Europa gebruiken.Admiral Freebee schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:03:
Vandaag de blowerdoortest laten doen. De waarde delen zal niet veel zin hebben aangezien in België een andere maat gebruikt wordt en gemeten wordt met een andere druk
Het begint al wel op iets te lijken
[Afbeelding: Huis]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
In Vlaanderen wordt de V50 waarde gebruikt wat blijkbaar nog iets anders isVantage92 schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 08:56:
[...]
Ben wel benieuwd naar je waarde eigenlijk. In Nederland gebruiken we qv10, maar dat is wel om te rekenen naar n50(?) wat ze in de rest van Europa gebruiken.
n50=V50/m3gebouw
https://thermodetect.be/n50-v50-v50/
https://www.eurabo.be/nl/lexicon/n50-waarde
https://thermodetect.be/n50-v50-v50/
https://www.eurabo.be/nl/lexicon/n50-waarde
[ Voor 23% gewijzigd door Vantage92 op 06-06-2019 11:36 ]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Iemand een idee hoe lang momenteel het omzetten van een bouw- naar een huisaansluiting duurt in de regio Tilburg / Enexis? Wij verwachten 1e week oktober onze kozijnen, wil dan graag zsm een werkende meterkast
[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 06-06-2019 12:57 ]
Misschien een lompe opmerking van mij, maar neem eens contact op met je netbeheerder........
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Dat valt wel mee, maar tussen wat die zeggen en de praktijk is nogal eens een verschil, ik wil graag weten wat de consumenten er van denken 
edit: gebeld, maar ze kennen de planning van de aannemer niet
edit: gebeld, maar ze kennen de planning van de aannemer niet
[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 06-06-2019 13:47 ]
Die prijzen van die prefab Groothuisbouw woningen.... Zijn die een beetje concurrerend?
[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 06-06-2019 21:49 ]
.
[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:37 ]
Wij gaan achter voor een wijziging waarschijnlijk. Mensen hier nog opmerkingen (praktisch graag, smaak is subjectief). Standaard is er een een pui getekend van ruim 9 meter met een vast deel en een schuifpui, de schuifpui bestaat standaard uit een vast en bewegend deel dus effectief krijg je vast deel / vast deel / schuif. Alleen door die constructie krijgen we ook een bovenlicht, want de ruimte is daar 3m hoog en dat gaat niet met die 3 delen.
Nieuwe plan is om er 4 delen van te maken van 3m hoog bij 2,3 breed, waarbij het vast deel / taatsdeur / vast deel / taatsdeur gaat worden. Ziet er stukken strakker uit en je hebt geen optisch hoogteverlies wat je met een bovenlicht wel hebt. Ik heb de taatsdeur in het echt gezien en dat is echt heel mooi. Enkel bij de deur in het midden heb je het 'nadeel' dat als deze vol openstaat dat je die ruimte vrij moet houden op je terras, maar dat is voor ons eigenlijk geen issue want die deur gaat nooit vol open en een set tafel + stoelen kan makkelijk ergens geplaatst worden zonder dit probleem.
Ook kan de kolom in het midden zo weggewerkt worden tegen een stijl in hetzelfde aluminium als de kozijnen, dan zie je effectief geen kolom.
Meningen hier? Kijk wel even of ik nog een plaatje kan plaatsen.
Nieuwe plan is om er 4 delen van te maken van 3m hoog bij 2,3 breed, waarbij het vast deel / taatsdeur / vast deel / taatsdeur gaat worden. Ziet er stukken strakker uit en je hebt geen optisch hoogteverlies wat je met een bovenlicht wel hebt. Ik heb de taatsdeur in het echt gezien en dat is echt heel mooi. Enkel bij de deur in het midden heb je het 'nadeel' dat als deze vol openstaat dat je die ruimte vrij moet houden op je terras, maar dat is voor ons eigenlijk geen issue want die deur gaat nooit vol open en een set tafel + stoelen kan makkelijk ergens geplaatst worden zonder dit probleem.
Ook kan de kolom in het midden zo weggewerkt worden tegen een stijl in hetzelfde aluminium als de kozijnen, dan zie je effectief geen kolom.
Van die 2 zou ik ook kiezen voor hogere smallere sparingen (3h x2,3b) dan voor bredere lagere sparingen (2,4h x 3b)Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:04:
Wij gaan achter voor een wijziging waarschijnlijk. Mensen hier nog opmerkingen (praktisch graag, smaak is subjectief). Standaard is er een een pui getekend van ruim 9 meter met een vast deel en een schuifpui, de schuifpui bestaat standaard uit een vast en bewegend deel dus effectief krijg je vast deel / vast deel / schuif. Alleen door die constructie krijgen we ook een bovenlicht, want de ruimte is daar 3m hoog en dat gaat niet met die 3 delen.
Maar ik zou zelf voor optie 3 (nog iets smaller) kiezen denk ik, ligt alleen wel een beetje aan de rest van het ontwerp.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2019 14:12 ]
De rest van het ontwerp heb ik hier ergens neergezet, maar dan vind ik de bredere vlakken mooier denk ik. We maken een tussenwand in die ruimte dus dan wil ik het niet te druk maken.Ernemmer schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:11:
[...]
Van die 2 zou ik ook kiezen voor hogere smallere sparingen (3h x2,3b) dan voor bredere lagere sparingen (2,4h x 3b)
Maar ik zou zelf voor optie 3 (nog iets smaller) kiezen denk ik, ligt alleen wel een beetje aan de rest van het ontwerp.
[Afbeelding]
Is wel het overwegen waard!
Edit: of niet. Ik zit met die kolom in het midden, met 4 delen kan die mooi weggewerkt worden. Met 5 delen staat die voor het glas.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 07-06-2019 14:31 ]
Dan inderdaad 4 delen, of 2 dunnere kolommen, of 4 nog dunnere kolommenAnoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:23:
[...]
Edit: of niet. Ik zit met die kolom in het midden, met 4 deleny kan die mooi weggewerkt worden. Met 5 delen staat die voor het glas.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2019 14:29 ]
Geen constructie aanpassingen meer, ik wil het naar de gemeente doorzetten en starten
O, maar die kolommen zijn zo doorgerekend en kan je zelfs na de vergunning nog wel aanpassen, net zoals de indeling van je pui.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:32:
Geen constructie aanpassingen meer, ik wil het naar de gemeente doorzetten en starten
De vergunning is binnen, maar we mogen pas 2 weken na definitieve constructie starten heb ik begrepen. Los daarvan wil ik gewoon dat ze startenErnemmer schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 14:35:
[...]
O, maar die kolommen zijn zo doorgerekend en kan je zelfs na de vergunning nog wel aanpassen, net zoals de indeling van je pui.
Taatsdeuren krijg je toch niet fatsoenlijk geïsoleerd?Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:04:
Met gestrekt been.
Deze zijn de enige in Nederland (of Europa?) die dat wel fatsoenlijk voor elkaar hebben gekregen, zelf gemaakt systeem. De aannemer heeft het thuis zelf en dat ziet er goed uit, ook politiekeurmerk proof.Artbij schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 16:04:
[...]
Taatsdeuren krijg je toch niet fatsoenlijk geïsoleerd?
Wel is er inderdaad een verschil in isolatie bij de boven en onderkant in vergelijking met een schuifpui, daar blijf je ook bij dit systeem iets van verlies houden vanwege de borstels. Wel binnen de norm. Andere kozijnenboeren beginnen er niet aan.
Foto's op z'n tijd.
@hoijong omdat taatsdeuren geen aanslag profiel hebben (draaien twee kanten op)
Waar heb je de elektrische klep voor de afzuigkap vandaan?Admiral Freebee schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 10:28:
[...]
In Vlaanderen wordt de V50 waarde gebruikt wat blijkbaar nog iets anders isGeen idee of dat om te rekenen valt. Volgens de uitvoerder was het een degelijke waarde voor traditionele bouw. Grootste lek was een deel van het onderdak dat niet goed aansloot. Dat valt nog wel op te lossen. Verder een deur wat beter afgesteld. De elektrische afsluitklep van de dampkap werkte in ieder geval prima
Ik heb er tot nu toe twee gevonden: De erg mooi (maar ook erg dure) Berbel BMK serie, en de veel goedkopere Air Circle Aeroboy.
Mocht iemand nog meer hebben gevonden, dan zou ik dat graag horen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is een accessoire van Novy voor bij een Novy Pure line dampkap.PolderPloer! schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 08:27:
[...]
Waar heb je de elektrische klep voor de afzuigkap vandaan?
https://www.novy.be/nl/pr...cessoires/kleppen/906271/
Thx, echter dit zijn muurdoorvoeren ivm met een klep. Ik heb mijn afzuigkap via het platte dak van de garage als schoorsteen, dus een verticale doorvoer.Andrehj schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:21:
Ik heb er tot nu toe twee gevonden: De erg mooi (maar ook erg dure) Berbel BMK serie, en de veel goedkopere Air Circle Aeroboy.
Ik heb nu een terugslagklepje in de buis maar bij echt harde wind klappert deze toch nog open. Je hoort vaak dat na verloop van tijd door het vet deze wel blijft plakken, maar bij ons is dat dus niet zo. Ik zoek nu dus een gemotoriseerde versie.
Dit zou dus goed kunnen, maar wat een prijs inderdaad. Ik heb wel een alternatief, maar ik ben niet zo'n fan van 220V van AlieExpress... Daarnaast zou ik deze dan nog moeten koppelen met de bestaande afzuigkap. Ik zal eens kijken of ik het kan koppelen aan het lampje van de afzuigkap, misschien is dit wel 24 V, dan wordt het al een stuk veiliger.Admiral Freebee schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:42:
[...]
Dat is een accessoire van Novy voor bij een Novy Pure line dampkap.
https://www.novy.be/nl/pr...cessoires/kleppen/906271/
https://nl.aliexpress.com...ion-pipe/32803454910.html
Wanneer verwacht je de schuifpui open te zetten?Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:04:
Wij hebben uiteindelijk voor een praktische loopdeur gekozen in de pui. In de zomer willen we de warmte buiten houden, maar wel een praktische looproute tussen terras en keuken hebben.
Niet continue, daarom gaan we onder andere voor de taatsdeuren.Joris748 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:54:
[...]
Wanneer verwacht je de schuifpui open te zetten?
Wij hebben uiteindelijk voor een praktische loopdeur gekozen in de pui. In de zomer willen we de warmte buiten houden, maar wel een praktische looproute tussen terras en keuken hebben.
Bij die verdeling krijg je dus twee openingen met een vast deel er tussen. Dat is niet zo mooi als je bijvoorbeeld op een warme dag alles wilt openzetten. Door de verdeling worden het twee 'smalle' - alles is relatief - openingen en tegelijkertijd staat er dan 2 meter deur naar binnen of naar buiten. Da's minder praktisch.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:04:
Nieuwe plan is om er 4 delen van te maken van 3m hoog bij 2,3 breed, waarbij het vast deel / taatsdeur / vast deel / taatsdeur gaat worden. Ziet er stukken strakker uit en je hebt geen optisch hoogteverlies wat je met een bovenlicht wel hebt.
Je kunt bijvoorbeeld voor 2 schuifdeuren kiezen die elkaar in het midden raken (vast-schuif-schuif-vast). Je kunt ook naar een fijnere verdeling gaan - dus meer segmenten - in de vorm van een harmonica zoals je in de horeca wel ziet. Dat is wel weer duurder schat ik in.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ik heb letterlijk nog nooit m'n schuifpui volledig open gehad in m'n vorige woning en ik verwacht dat eigenlijk ook nooit te gaan doen in m'n nieuwe woning. Die 'smalle' opening is in de praktijk meer dan voldoende voor onze doeleinden.Conrado schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:35:
[...]
Bij die verdeling krijg je dus twee openingen met een vast deel er tussen. Dat is niet zo mooi als je bijvoorbeeld op een warme dag alles wilt openzetten. Door de verdeling worden het twee 'smalle' - alles is relatief - openingen en tegelijkertijd staat er dan 2 meter deur naar binnen of naar buiten. Da's minder praktisch.
Je kunt bijvoorbeeld voor 2 schuifdeuren kiezen die elkaar in het midden raken (vast-schuif-schuif-vast). Je kunt ook naar een fijnere verdeling gaan - dus meer segmenten - in de vorm van een harmonica zoals je in de horeca wel ziet. Dat is wel weer duurder schat ik in.
Donderdag wordt de bouw uitgezet! Ik blij.
Nou, ik weet wanneer mijn bouwstroom komt hoor: week 30. Net voor de bouwvak, en de definitieve aansluiting is aangevraagd voor week 35, dus eigenlijk heeft het totaal geen zin meer. 8 maanden gewacht. Waanzin
Bij ons ook zuid Europese toestanden in de straat. Op 1 hoog door de dakraampjes een verlengsnoer vanaf de buren omdat de aansluitingen er nog niet zijn.
Overigens hebben we ook 4-5 weken stroom van buren af moeten nemen, want onze slimme bouwer had 1 bouwstroom aansluiting voor 3 woningen. (en wel op elke rekening kosten voor de bouwaansluiting zetten natuurlijk)
Dus toen de buren eerder opgeleverd waren waren zaten wij in de afbouw en hebben we een paar kWh via hun moeten gebruiken voor boormachines etc.
Uiteindelijk hebben ze wel nuts opgeleverd voordat de bouwer klaar was. Had het ook vroeg genoeg aangevraagd.
Overigens hebben we ook 4-5 weken stroom van buren af moeten nemen, want onze slimme bouwer had 1 bouwstroom aansluiting voor 3 woningen. (en wel op elke rekening kosten voor de bouwaansluiting zetten natuurlijk)
Dus toen de buren eerder opgeleverd waren waren zaten wij in de afbouw en hebben we een paar kWh via hun moeten gebruiken voor boormachines etc.
Uiteindelijk hebben ze wel nuts opgeleverd voordat de bouwer klaar was. Had het ook vroeg genoeg aangevraagd.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je zou gecompenseerd moeten worden. Serieus.Daniel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 06:54:
Nou, ik weet wanneer mijn bouwstroom komt hoor: week 30. Net voor de bouwvak, en de definitieve aansluiting is aangevraagd voor week 35, dus eigenlijk heeft het totaal geen zin meer. 8 maanden gewacht. Waanzin
Ik zou bouwstroom niet laten aanleggen als je het nu niet meer echt nodig hebt, scheelt weer aansluitkosten.Daniel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 06:54:
Zo'n bouw aansluiting kost serieus geld. Bij ons ruim 1800 euro. Je hebt nog niet betaald neem ik aan. Anders zou ik er werk van maken.Daniel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 06:54:
Dat is erg veel. Ik betaal 740 voor de bouwaansluiting (enkel elektra!) en zal eenzelfde bedrag nog eens aftikken bij het doorsluizen naar meterkast. Dan zijn wel 3 man een paar uur bezig, met materiaal, dus die prijs begrijp ik wel.NDF82 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:14:
[...]
Zo'n bouw aansluiting kost serieus geld. Bij ons ruim 1800 euro. Je hebt nog niet betaald neem ik aan. Anders zou ik er werk van maken.
@Daniel: gelijk contact opnemen en de aanleg van de bouwstroom laten stop zetten!!! De eerste ''besparing'' is al binnen : - (
Vreselijk zo'n monopolie positie ..
Vreselijk zo'n monopolie positie ..
Uiteraard heb ik al betaald. Want het enige wat op tijd kwam was de factuur...op 18 januari al. En dan die tekst erbij "U ontvangt een factuur 4 weken voor aanvang van de werkzaamheden." Hufters. Wel een stuk minder betaald dan bij jullie, 800 euro ongeveer.NDF82 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:14:
[...]
Zo'n bouw aansluiting kost serieus geld. Bij ons ruim 1800 euro. Je hebt nog niet betaald neem ik aan. Anders zou ik er werk van maken.
De bouwer gaat proberen om de bouwaansluiting inderdaad meteen als definitieve aansluiting te laten aanleggen, omdat tegen die tijd het huis al helemaal dicht is en de meterkast er in zit. Maar gezien de "flexibiliteit" van Liander zal dat wel weer niet kunnen.
Bij ons kwam de bouwaansluiting 2 weken na start bouw, maar dat was gelukkig geen groot probleem omdat dat de fase van grof grondwerk en fundering is. Paar dagen aggregaat gebruikt. De vaste aansluitingen zijn al gedaan, een maand voor oplevering. Kwestie van heel vroeg aanvragen want de wachttijden zijn inderdaad absurd.
Morgen komt de vloer van de zolder. Daarna wordt er doorgetrokken om in week 29 het casco af te hebben en kunnen we met de afbouw beginnen. Helaas komt het glas pas in week 34.
Na de bouwvak wordt ook aan de constructie voor het glazen dak begonnen.
Na de bouwvak wordt ook aan de constructie voor het glazen dak begonnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 13-06-2019 07:31 ]
Dat is hufterij, niet om je (nogmaalsDaniel schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Uiteraard heb ik al betaald. Want het enige wat op tijd kwam was de factuur...op 18 januari al. En dan die tekst erbij "U ontvangt een factuur 4 weken voor aanvang van de werkzaamheden." Hufters. Wel een stuk minder betaald dan bij jullie, 800 euro ongeveer.
De bouwer gaat proberen om de bouwaansluiting inderdaad meteen als definitieve aansluiting te laten aanleggen, omdat tegen die tijd het huis al helemaal dicht is en de meterkast er in zit. Maar gezien de "flexibiliteit" van Liander zal dat wel weer niet kunnen.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]
Je zou gewoon een claim bij hen neer moeten leggen.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:33:
[...]
Dat is hufterij, niet om je (nogmaals) te vervelen, maar daar was ik niet blij mee geweest. Hier kreeg ik netjes na aansluiten een factuur om te voldoen. Sowieso ergens een formele klacht indienen, is er geen ombudsman oid voor dit soort zaken? Ik zou nu inzetten op maar 1x betalen.
Het is wettelijk bepaald dat men binnen 18 weken een aansluiting MOET realiseren.
Het argument personeelstekort is geen overmacht is eerder gebleken:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2018:3667
K*t! Vandaag laatste stukje grondwerk.
Ik "Zitter er kabels in de grond?"
Aannemer "Nee hoor"
Eerste schep ik de grond trekt meteen de riolering en ethernet bekabeling tussen huis en garage kapot.
Riolering was zo te fixen. Ethernet is anders...
Ik "Zitter er kabels in de grond?"
Aannemer "Nee hoor"
Eerste schep ik de grond trekt meteen de riolering en ethernet bekabeling tussen huis en garage kapot.
Riolering was zo te fixen. Ethernet is anders...
Met gestrekt been.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:36 ]
Met veel plezier ben ik de honderden
pagina's in dit forum aan het doorscannen. Super leuk en nuttig om de ervaringen en tips te lezen!
Zelf zijn wij ook bezig met het oriënteren op zelfbouw, we hebben inmiddels een optie op een bouwkavel en zijn bezig met het budget, de tekeningen en het zoeken van een geschikt bouwbedrijf.
Het huis dat we willen bouwen is relatief eenvoudig en niet heel groot (800m3). De belangrijkste reden voor zelfbouw is feitelijk het kavel zelf, in mindere mater het huis
Nu werd ik recent gewezen op het feit dat in het verleden een aantal geïnteresseerden (voor ditzelfde kavel) afgehaakt zijn vanwege de hoge extra kosten ivm de lastige bereikbaarheid van het kavel. Om materiaal aan te leveren zou in veel gevallen een kraanwagen nodig zijn.
Nu is het kavel inderdaad niet erg makkelijk bereikbaar, het laatste stukje is denk ik maar 3 of 4 meter breed. Ik kan me goed voorstellen dat in een heel aantal gevallen een kraan nodig is om grote onderdelen te leveren, maar dat de kosten zo hoog zouden oplopen dat het kavel niet meer interessant is klinkt voor mij nogal heftig.
Iemand hier ervaring mee? En orde van grootte van de extra kosten?
Zie onder een aantal situatie plaatjes:

Er is overigens geen andere manier om het kavel te bereiken. Aan de ene kant ligt water, aan de andere kanten zijn de huizen reeds gebouwd (de google maps foto is oud...).
Zie dat de Onedrive & Imgur linkjes (hoewel openbaar gezet) niet direct de foto laten zien, suggesties waar ik de foto's beter kan plaatsen?

Zelf zijn wij ook bezig met het oriënteren op zelfbouw, we hebben inmiddels een optie op een bouwkavel en zijn bezig met het budget, de tekeningen en het zoeken van een geschikt bouwbedrijf.
Het huis dat we willen bouwen is relatief eenvoudig en niet heel groot (800m3). De belangrijkste reden voor zelfbouw is feitelijk het kavel zelf, in mindere mater het huis
Nu werd ik recent gewezen op het feit dat in het verleden een aantal geïnteresseerden (voor ditzelfde kavel) afgehaakt zijn vanwege de hoge extra kosten ivm de lastige bereikbaarheid van het kavel. Om materiaal aan te leveren zou in veel gevallen een kraanwagen nodig zijn.
Nu is het kavel inderdaad niet erg makkelijk bereikbaar, het laatste stukje is denk ik maar 3 of 4 meter breed. Ik kan me goed voorstellen dat in een heel aantal gevallen een kraan nodig is om grote onderdelen te leveren, maar dat de kosten zo hoog zouden oplopen dat het kavel niet meer interessant is klinkt voor mij nogal heftig.
Iemand hier ervaring mee? En orde van grootte van de extra kosten?
Er is overigens geen andere manier om het kavel te bereiken. Aan de ene kant ligt water, aan de andere kanten zijn de huizen reeds gebouwd (de google maps foto is oud...).
Zie dat de Onedrive & Imgur linkjes (hoewel openbaar gezet) niet direct de foto laten zien, suggesties waar ik de foto's beter kan plaatsen?
[ Voor 20% gewijzigd door onne op 15-06-2019 11:25 ]
Vraagje over dakfolie. Ik heb een laag zadeldak (27 graden, nok 4,3m) en dat sluit aan op 1 zijde van een hoog zadeldak (48 graden, nok 7m)
Op de nok van het lage dak komt een strook folie te liggen die over beide zijden van het dak/nok naar beneden ligt. Deze strook moet aansluiten op het hoge dak, en bij voorkeur voor een deel omhoog liggen vanaf de aansluiting van het lage naar het hoge dak, zodat de dakfolie van het hoge dak hier over heen kan eindigen.
Nu ben ik bezig met het plaatsen van dakfolie en lattenwerk voor de dakpannen, maar ik zoek naar de beste manier om die aansluiting op het hoge dak te maken. Het is niet mogelijk om die nokstrook, wanneer deze aan beide zijden van de lage nok omlaag ligt, bij het hoge dak omhoog te leggen.
Ik zal die strook moeten doorsnijden vanaf de lage nok en de twee delen omhoog leggen, maar dan creeer ik een snede vanaf de lage nok en is de folie daar niet meer waterdicht.
Nu heb ik een tijd geleden een afbeelding gevonden waarin aangegeven werd hoe bijv. rond een kozijn gevelfolie verwerkt moet worden om deze rond de hoeken naar binnen te slaan, dat lijkt hier een beetje op. Ik kan hier echter niks over vinden.
Genoeg details van wanden/daken, maar nergens wordt beschreven hoe je dit soort kruispunten van hoeken afwerkt
edit: moet ik hiervoor tape kopen en stukken aanzetten?
Op de nok van het lage dak komt een strook folie te liggen die over beide zijden van het dak/nok naar beneden ligt. Deze strook moet aansluiten op het hoge dak, en bij voorkeur voor een deel omhoog liggen vanaf de aansluiting van het lage naar het hoge dak, zodat de dakfolie van het hoge dak hier over heen kan eindigen.
Nu ben ik bezig met het plaatsen van dakfolie en lattenwerk voor de dakpannen, maar ik zoek naar de beste manier om die aansluiting op het hoge dak te maken. Het is niet mogelijk om die nokstrook, wanneer deze aan beide zijden van de lage nok omlaag ligt, bij het hoge dak omhoog te leggen.
Ik zal die strook moeten doorsnijden vanaf de lage nok en de twee delen omhoog leggen, maar dan creeer ik een snede vanaf de lage nok en is de folie daar niet meer waterdicht.
Nu heb ik een tijd geleden een afbeelding gevonden waarin aangegeven werd hoe bijv. rond een kozijn gevelfolie verwerkt moet worden om deze rond de hoeken naar binnen te slaan, dat lijkt hier een beetje op. Ik kan hier echter niks over vinden.
Genoeg details van wanden/daken, maar nergens wordt beschreven hoe je dit soort kruispunten van hoeken afwerkt
[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 15-06-2019 11:24 ]
onne schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:04:

Het is inderdaad niet alleen smal, maar ook erg lastig indraaien met grote machines. Wat zit er aan de rechterkant van jullie kavel, lijkt nu in gebruik door een landbouwer? Kun je daar niet een tijdelijke toegang over zijn land mee regelen, tegen een redelijke vergoeding?
[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 15-06-2019 11:36 ]
Ja inderdaad... Het lijkt landbouwgrond, maar aan de rechterkant zit in werkelijkheid een brede sloot en een randweg. Dus vanuit die kant is (ook) geen mogelijkheid.Nielson schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:29:
[...]
Het is inderdaad niet alleen smal, maar ook erg lastig indraaien met grote machines. Wat zit er aan de rechterkant van jullie kavel, lijkt nu in gebruik door een landbouwer? Kun je daar niet een tijdelijke toegang over zijn land mee regelen, tegen een redelijke vergoeding?
Jammer dat je nieuwe buren dat zwembad achter in de tuin hebben, anders had je daar misschien nog iets mee kunnen onderhandelen om tijdelijk een stuk van hun tuin te gebruiken met de belofte om alles achteraf weer netjes te maken.onne schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:44:
[...]
Ja inderdaad... Het lijkt landbouwgrond, maar aan de rechterkant zit in werkelijkheid een brede sloot en een randweg. Dus vanuit die kant is (ook) geen mogelijkheid.
Die sloot ziet er inderdaad flink breed uit, maar misschien is daar nog wel een tijdelijke brug overheen te leggen? Dan is de verdere toegang misschien juist eenvoudiger vanaf die randweg.onne schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:44:
[...]
Ja inderdaad... Het lijkt landbouwgrond, maar aan de rechterkant zit in werkelijkheid een brede sloot en een randweg. Dus vanuit die kant is (ook) geen mogelijkheid.
Op basis van de straatnaam op de foto's is het trouwens erg makkelijk te vinden.
Ja inderdaad, dat zwembad zag ik ook pas op google maps, hebben ze mooi weten te verbergen. Maar als het een stukje gras was was het een makkelijker gesprek geweestNielson schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:50:
[...]
Jammer dat je nieuwe buren dat zwembad achter in de tuin hebben, anders had je daar misschien nog iets mee kunnen onderhandelen om tijdelijk een stuk van hun tuin te gebruiken met de belofte om alles achteraf weer netjes te maken.
De sloot is echt serieus breed, denk een meter of 10-15. Moeilijk te zien op de foto's / google maps.anboni schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:00:
[...]
Die sloot ziet er inderdaad flink breed uit, maar misschien is daar nog wel een tijdelijke brug overheen te leggen? Dan is de verdere toegang misschien juist eenvoudiger vanaf die randweg.
Op basis van de straatnaam op de foto's is het trouwens erg makkelijk te vinden.
Haha ja snap ik, het is niet echt een geheim hoor
Het lijkt wel een kavel die bij dat huis hoort, maar de mensen het niet gekocht hebben.onne schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:11:
[...]
Ja inderdaad, dat zwembad zag ik ook pas op google maps, hebben ze mooi weten te verbergen. Maar als het een stukje gras was was het een makkelijker gesprek geweest
[...]
De sloot is echt serieus breed, denk een meter of 10-15. Moeilijk te zien op de foto's / google maps.
Haha ja snap ik, het is niet echt een geheim hoor![]()
Heb je ook de afwegingen gemaakt m.b.t. zichtbaarheid en bezorgdiensten? Je voordeur zal nooit duidelijk aan de weg liggen.
Materieel daar krijgen is inderdaad aardig prijzig, er kunnen geen normale kranen gebruikt worden, ik vraag mij zelfs af of ze daar komen met een heipaal machine voor je fundering? Het huis wat er dus nu in aanbouw staat ( en af is) had wel die mogelijkheid getuige de streetview.
Zichtbaarheid vind ik niet zo'n punt. Sterker nog, vind het wel prettig dat het een beetje "verborgen" ligt.Vorkie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 12:15:
[...]
Het lijkt wel een kavel die bij dat huis hoort, maar de mensen het niet gekocht hebben.
Heb je ook de afwegingen gemaakt m.b.t. zichtbaarheid en bezorgdiensten? Je voordeur zal nooit duidelijk aan de weg liggen.
Materieel daar krijgen is inderdaad aardig prijzig, er kunnen geen normale kranen gebruikt worden, ik vraag mij zelfs af of ze daar komen met een heipaal machine voor je fundering? Het huis wat er dus nu in aanbouw staat ( en af is) had wel die mogelijkheid getuige de streetview.
Heipalen zijn hier niet nodig, dus dat zal het probleem niet zijn.
Het huis dat nu in aanbouw is had net wat meer ruimte op die toegangsweg, en over de voortuin van die andere woning die nog niet bewoont is. Feitelijk hebben ze de kavels in de verkeerde volgorde verkocht

De moeilijke toegang moet niet echt een probleem zijn. Het zal inderdaad wat meer kosten omdat je vaker een kraan nodig gaat hebben, maar om daar nu dit kavel niet voor te kopen lijkt mij een beetje ver gaan.
Gewoon onderaan beginnen inderdaad zodat de folie zich overlapt (15-20cm) en op de moeilijke hoeken aansnijden en daarna met tape de randen afplakken. Wel even kijken of je de juiste tape hebt die bij je folie hoort. Vaak hebben alle merken dakfolie hun eigen tape om af te plakken.stefijn schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 11:17:
Vraagje over dakfolie. Ik heb een laag zadeldak (27 graden, nok 4,3m) en dat sluit aan op 1 zijde van een hoog zadeldak (48 graden, nok 7m)
Bijvoorbeeld.
https://www.doerken.com/b...mm/produkte/flexxband.php
https://www.perfekt-bau.e...FLEXX-BAND-F-100-10m.html
YouTube: DELTA FLEXX BAND F100 - скотч для примыканий
De iets makkelijkere hoekjes en rechte stukken kan je met multiband afwerken.
https://www.doerken.com/b...mm/produkte/multiband.php
https://www.amazon.de/gp/...new?ie=UTF8&condition=new
YouTube: DELTA®-MULTIBAND
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 17-06-2019 18:20 ]
Mag ik vragen wat voor terrastegels dit zijn?Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:28:
[...]
Vouwpui, met deuren dus (zoals ik een paar posts terug heb uitgelegd).
Plaatje zodat we t over hetzelfde hebben (geen eigen foto, deze heeft wel een slot aan de buitenkant):
[Afbeelding: Vouwpui]
Dat mag, ik kan je alleen geen antwoord geven want deze foto is niet van mij zelf zoals er al bij stondassassin85 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:37:
[...]
Mag ik vragen wat voor terrastegels dit zijn?
Goeie. Daar zitten ze bij ons ruim overheen. Hoewel ze zich wellicht zullen verschuilen achter het feit dat de bouwkast niet naar hun tevredenheid was (nonsens) en ze dus niet kónden aansluiten.buiter schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:41:
[...]
Je zou gewoon een claim bij hen neer moeten leggen.
Het is wettelijk bepaald dat men binnen 18 weken een aansluiting MOET realiseren.
Het argument personeelstekort is geen overmacht is eerder gebleken:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBGEL:2018:3667
Geen idee hoe dat wettelijk in die 18 weken zit, maar daar heb je de schouwer voor. Die kwam bij ons een of twee weken van te voren de kast inspecteren. Was ook niet in orde, zelfde week nog een nieuwe gehaald en daarna foto's gestuurd. Akkoord bevonden en de aansluitingsdatum kon blijven staan (werd toen nog een week vervroegd). Dat kan geen argument zijn voor zulke vertragingen. Zeker werk van make dus! Succes ermee.Daniel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 10:55:
[...]
Goeie. Daar zitten ze bij ons ruim overheen. Hoewel ze zich wellicht zullen verschuilen achter het feit dat de bouwkast niet naar hun tevredenheid was (nonsens) en ze dus niet kónden aansluiten.
Even gekeken...ze zijn week 14 komen schouwen...dat was toen dus al de 18e week, want aangevraagd week 48 2018. Toen zeiden ze nog 6-8 weken na schouw. Dat wordt dus in de praktijk 16 weken.Anoniem: 224360 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:10:
[...]
Geen idee hoe dat wettelijk in die 18 weken zit, maar daar heb je de schouwer voor. Die kwam bij ons een of twee weken van te voren de kast inspecteren. Was ook niet in orde, zelfde week nog een nieuwe gehaald en daarna foto's gestuurd. Akkoord bevonden en de aansluitingsdatum kon blijven staan (werd toen nog een week vervroegd). Dat kan geen argument zijn voor zulke vertragingen. Zeker werk van make dus! Succes ermee.
Er echt iets mee doen is wel lastig. Het is moeilijk om aan te tonen wat mijn schade is, die ontstaat pas als mijn bouw uitloopt door dit geintje en ik niet kan verhuizen. Mijn aansluiting sneller aangelegd krijgen krijg ik alleen voor elkaar als ik nu een kort geding ga aanspannen. En dan moet ik denk ik toch wel enig spoedeisend karakter claimen (en dat is er - nog - niet, er kan gewoon gewerkt worden). Los daarvan zou ik ze dan eerst in gebreke moeten stellen etc. Die termijnen zouden zodanig gesteld moeten worden dat het bijna geen zin heeft.
Ik zal de rechtsbijstand eens bellen.
[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 17-06-2019 12:00 ]
Hallo mede-tweakers en wellicht mede-zelfbouwer,
Mijn vriendin en ik hebben een optie gekregen op een kavel in Leiden. Het gaat om een kavel waar we geschakelde bouw mogen realiseren.
Nu heb ik dit forum en andere informatiebronnen doorgenomen, maar ik vind weinig informatie over geschakelde zelfbouw. Met name het vinden van aannemers die openlijk op hun website aangeven dat ze er geen problemen mee hebben.
Van te voren weten we al dat we tegen een paar problemen aan gaan lopen tijdens de voorbereiding en tijdens de bouw:
- Het grootste probleem is ruimte te kort op de kavel zelf. Onze bouwgrond is 5,4m bij 9m en de gehele kavel is 5,4m bij 10m. Dat verschil is natuurlijk verwaarloosbaar.
- We moeten erg veel overleggen met onze buren en dan met name met hun aannemer. Wellicht kiezen voor dezelfde aannemer?
- Inzicht krijgen in wat de extra kosten zijn om te bouwen op een kavel met weinig ruimte.
Zijn er mensen die aannemers kennen die het geen probleem vinden om één geschakelde woning te bouwen? Of wellicht twee als onze buren ook open staan om dezelfde aannemer te nemen?
Ik hoor het graag!
Mijn vriendin en ik hebben een optie gekregen op een kavel in Leiden. Het gaat om een kavel waar we geschakelde bouw mogen realiseren.
Nu heb ik dit forum en andere informatiebronnen doorgenomen, maar ik vind weinig informatie over geschakelde zelfbouw. Met name het vinden van aannemers die openlijk op hun website aangeven dat ze er geen problemen mee hebben.
Van te voren weten we al dat we tegen een paar problemen aan gaan lopen tijdens de voorbereiding en tijdens de bouw:
- Het grootste probleem is ruimte te kort op de kavel zelf. Onze bouwgrond is 5,4m bij 9m en de gehele kavel is 5,4m bij 10m. Dat verschil is natuurlijk verwaarloosbaar.
- We moeten erg veel overleggen met onze buren en dan met name met hun aannemer. Wellicht kiezen voor dezelfde aannemer?
- Inzicht krijgen in wat de extra kosten zijn om te bouwen op een kavel met weinig ruimte.
Zijn er mensen die aannemers kennen die het geen probleem vinden om één geschakelde woning te bouwen? Of wellicht twee als onze buren ook open staan om dezelfde aannemer te nemen?
Ik hoor het graag!
Je vindt er vrij weinig over omdat het geen enkele probleem is.TwArbo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:01:
Ik hoor het graag!
Vaak is het wel goedkoper om beide woningen door dezelfde aannemer te laten bouwen.TwArbo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:01:
Ik hoor het graag!
Dan hoeft alles maar 1 keer getekend en uitgewerkt te worden. Ook alle werkvoorbereiding hoef je dan maar 1 keer te doen ipv 2 keer wat toch wel wat tijd kost voor een aannemer.
Ik heb toch al meerdere aannemers gehad die zeiden dat ze hier niet aan doen. Echter ging het in dit geval wel om bedrijven zoals Selekthuis en Groothuisbouw. Maar als de meeste het geen probleem vinden, dan is dat top!xminator schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:05:
[...]
Je vindt er vrij weinig over omdat het geen enkele probleem is.
We gaan het ook proberen met onze buren!Ernemmer schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:10:
[...]
Vaak is het wel goedkoper om beide woningen door dezelfde aannemer te laten bouwen.
Dan hoeft alles maar 1 keer getekend en uitgewerkt te worden. Ook alle werkvoorbereiding hoef je dan maar 1 keer te doen ipv 2 keer wat toch wel wat tijd kost voor een aannemer.
[ Voor 34% gewijzigd door TwArbo op 18-06-2019 11:29 ]
Dat scheelt zoveel geld, maar 1 bouwkeet, 1 kraan, 1 stroomaansluiting, 1 wateraansluiting.
Ik zou dat zeker bij 1 partij neerleggen.
Ik zou dat zeker bij 1 partij neerleggen.
als we het hier al konden, moet het in de huidige tijd toch een eitje zijn....TwArbo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:01:

Daar noem je ook wat partijen... dat zijn cataloguswoningen, alles wat niet in het grote plaatje past kan daar niet (of tegen hoge prijzen). Zo verdienen zij geld (efficiëntie).TwArbo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 11:20:
[...]
Ik heb toch al meerdere aannemers gehad die zeiden dat ze hier niet aan doen. Echter ging het in dit geval wel om bedrijven zoals Selekthuis en Groothuisbouw. Maar als de meeste het geen probleem vinden, dan is dat top!
Yes, eindelijk. Maandag is de werkvloer gestort, gister de bekisting en verder laten drogen. Vandaag de wapening en morgen de rest van de vloer. Maandag verder. Feestdag in Oostenrijk + lang weekend even vergeten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 13% gewijzigd door gumtree op 20-06-2019 23:12 ]
Wat een super mooie locatie, is zeker in België?gumtree schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 23:35:
Yes, eindelijk. Maandag is de werkvloer gestort, gister de bekisting en verder laten drogen. Vandaag de wapening en morgen de rest van de vloer.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kloppen de afstanden? 10x5m is toch relatief klein of is dit alleen het bouw gedeelte? En dit moet nog delen met de buren?TwArbo schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:01:
Ik hoor het graag!
[ Voor 62% gewijzigd door Wackmack op 20-06-2019 06:19 ]
Ietwat romantisch beeld van België heb jeWackmack schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:15:
[...]
Wat een super mooie locatie, is zeker in België?
gumtree schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:55:
Dit zijn de eerste schetsen voor ons (vakantie)huisje met mantelzorg woning voor schoonpa. Het huis wordt gebouwd in Oostenrijk. We kiezen bewust voor een Ziegelmassivhaus (keramische steen, zoals in de bovenstaande foto's in de post van @blubbers) De buitenkant krijgt nog wel een beetje isolatie zodat een muurdikte van 50cm ontstaat.
Voor de verwarming is onze keuze gevallen op aardwarmte met Flächenkollektoren mits de bodemsamenstelling het toelaat. Op het dak komen dan nog wat Photovoltaik panelen en dan moet ik een heel eind kunnen komen om zo energie neutraal mogelijk te leven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De afstanden kloppen zeker. De bouwgrond is 9m diep en 5,4m breed. Je hebt geen tuin en je moet tegen de buren bouwen. De woning mag wel 13 meter hoog zijn. Oftewel 4 verdiepingen en een dakterras.Wackmack schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:15:
[...]
Kloppen de afstanden? 10x5m is toch relatief klein of is dit alleen het bouw gedeelte? En dit moet nog delen met de buren?
Het project zit midden in Leiden, dus een stad waar niet heel veel ruimte is.
Nee het is Oostenrijk: gumtree in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"Wackmack schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 06:15:
[...]
Wat een super mooie locatie, is zeker in België?
[...]
Kloppen de afstanden? 10x5m is toch relatief klein of is dit alleen het bouw gedeelte? En dit moet nog delen met de buren?
Er is een zoekfunctie op naam
Op de eerste verdieping hebben we de zijkant van het trapje laten vervangen door een kalkzandsteen muurtjes welke behangklaar wordt opgeleverd in de offerte, nu wil de aannemer echter dit muurtjes van MDF maken en niet meer overheen stucen.
Ik zit zelf niet in de bouwwereld, maar wil de aannemer eigenlijk aan de offerte houden omdat MDF goedkoper oogt en voor mijn gevoel ook slapper materiaal is. Of sla ik hier de plank helemaal mis?
Ik zit zelf niet in de bouwwereld, maar wil de aannemer eigenlijk aan de offerte houden omdat MDF goedkoper oogt en voor mijn gevoel ook slapper materiaal is. Of sla ik hier de plank helemaal mis?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic