Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.892 views

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06 17:02

Daniel

Kapitein NCC-1701
Inmiddels zijn er muren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iPPzrc9EfdtYaeGxBz5JHusD/full.jpg

En veel hout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lj4AdRiBzMzzWxwvhXzooTsM/full.jpg

Bouwstroom komt over 5 weken. Week 26...aangevraagd week 48 2018 voor levering week 7 2019. Gewoon 20 weken er bovenop, who cares. Het is al bijna niet meer nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Daniel schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:56:

[Afbeelding]

En veel hout.

[Afbeelding]

Bouwstroom komt over 5 weken. Week 26...aangevraagd week 48 2018 voor levering week 7 2019. Gewoon 20 weken er bovenop, who cares. Het is al bijna niet meer nodig 8)7
Toch vind ik het altijd wel mooi om te zien, al dat houtwerk :) Vraag trouwens of ze op de locatie van je TV's platen hout tussen de balken maken, dan kan je straks je TV veel makkelijker ophangen (en even opmeten waar ze precies zitten).

Je bouwstroom is echt schandalig zeg, 19 weken vertraging..

[ Voor 12% gewijzigd door CrashOne op 23-05-2019 10:18 ]

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
CrashOne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:17:
Je bouwstroom is echt schandalig zeg, 19 weken vertraging..
Mijn bouwer gebruikt teksten als 'absurd', 'bezopen', 'nog nooit vertoond' maar ja je doet er niets aan. Gelukkig is tot nu toe weinig stroom nodig en kunnen we lenen van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:22
Even een vraag waarbij ik hoop dat iemand met meer kennis me op weg kan helpen.

Vorig jaar is onze vrijstaande woning opgeleverd. Hierbij hebben we er voor gekozen om de garage die uit het project werd aangeboden niet te nemen. Nu is het moment daar dat we toch wel graag op korte termijn een (vrijstaande) garage willen laten bouwen. Vanwege de vorm van het kavel komt deze zo'n 25 meter achter het huis. Onze voorkeur gaat uit naar een houtskeletbouw dubbele garage met dakpannen. Eventueel met steenstrips zoals ook het woonhuis gebouwd is (aardbevingsgebied). Ik heb wat rondgebeld naar catalogusbouwers maar die geven allemaal aan geen losstaande garages te bouwen. Wat ik op internet kan vinden zijn alleen houten schuren of lelijke rechthoekige dozen. Kan ik er van uit gaan dat de enige manier is om een architect te zoeken en die iets te laten tekenen om vervolgens aannemers aan te schrijven? Hoe werkt zoiets :? ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:24

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Mag vernieuwbouw ook in dit topic?

Wij hebben een huis gekocht wat eigenlijk grotendeels leeg gaat, eigenlijk blijven alleen de dragende muren staan. Doel is richting nul-op-de-meter, onder andere door nieuwe, geisoleerde, buitengevels, nieuwe, geisoleerde, kap. Maar met over de indeling van de ruimtes en in algemeen grotere projecten zit in dit topic wel wat kennis merk ik...

[ Voor 17% gewijzigd door deWit op 23-05-2019 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

titan1901 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 17:08:
Even een vraag waarbij ik hoop dat iemand met meer kennis me op weg kan helpen.

Vorig jaar is onze vrijstaande woning opgeleverd. Hierbij hebben we er voor gekozen om de garage die uit het project werd aangeboden niet te nemen. Nu is het moment daar dat we toch wel graag op korte termijn een (vrijstaande) garage willen laten bouwen. Vanwege de vorm van het kavel komt deze zo'n 25 meter achter het huis. Onze voorkeur gaat uit naar een houtskeletbouw dubbele garage met dakpannen. Eventueel met steenstrips zoals ook het woonhuis gebouwd is (aardbevingsgebied). Ik heb wat rondgebeld naar catalogusbouwers maar die geven allemaal aan geen losstaande garages te bouwen. Wat ik op internet kan vinden zijn alleen houten schuren of lelijke rechthoekige dozen. Kan ik er van uit gaan dat de enige manier is om een architect te zoeken en die iets te laten tekenen om vervolgens aannemers aan te schrijven? Hoe werkt zoiets :? ?
Als je een kleine aannemer vindt die hsb doet dan gaat die wel even met je zitten en een offerte maken. Althans de mijne zou zoiets doen als hij tijd had voor het project. Goed zoeken in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
CrashOne schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:17:
[...]

Toch vind ik het altijd wel mooi om te zien, al dat houtwerk :)
Ik word er echt heel onpasselijk van. Vind 't een rare ontwikkeling maar ieder z'n ding.

[ Voor 3% gewijzigd door JaxMcFadden op 23-05-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 08:39
Daniel schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:56:

[Afbeelding]

En veel hout.

[Afbeelding]

Toch vreemd om te zien hoe ze die balkdragers gebruiken. Hebben ze me afgeraden, beter houte balk onder steken. ijzer verzwakt direct bij brand en heel de verdieping komt naar beneden. hout houd langer stand.

Weliswaar heb ik geen harde cijfers, dus mocht iemand ze weten...

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
JaxMcFadden schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:28:
[...]

Ik word er echt heel onpasselijk van. Vind 't een rare ontwikkeling maar ieder z'n ding.
Van traditionele bouw, daar word je pas echt onpasselijk van. Sick building syndrome enzo. Met hout bouwen is het veel makkelijker om allerlei onpasselijkheden te vermijden. Damp-open, betere akoestiek etc. Daarnaast is hout echt een prachtmateriaal. Gaat honderden jaren mee, is hernieuwbaar, slaat CO2 op en is ontzettend bewerkelijk, handig voor prefab enzo.
En als je het hout niet mooi vindt, dan zet je toch wat voor qua afwerking?

Afbeeldingslocatie: https://bouwbiologie-zwolle.nl/wp-content/uploads/2019/01/Schermafbeelding-2019-01-03-om-10.07.04.png

[ Voor 13% gewijzigd door Vantage92 op 23-05-2019 21:02 ]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Waarom vind je dit een rare ontwikkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Geen idee wat er voor je edit stond maar zou je wat uitleg kunnen geven? Waar heb je moeite mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12
Inmiddels zijn ze bij ons al een heel eind en staat de oplevering gepland voor 24 juni, morgen over precies een maand dus! Deze week zijn ze bezig geweest met het stucwerk, we hebben alleen een filmlaag laten doen omdat het toch nog gaat scheuren, dus over x jaar zullen we het toch overnieuw moeten doen.

Huis
Voor aanzichtAchter aanzichtAfwatering / Regenpijpen
Vloerverwarming 1Vloerverwarming 2Cementdekvloer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eSjz0MrQVn9Rmj7EaCzyFxvf/thumb.jpg

Echter hebben ze de spullen opgeruimd maar zijn ze volgens mij nog niet helemaal klaar :? Heb de aannemer nog niet kunnen spreken, maar verwacht dat ze met het onderstaande nog wel wat moeten (kwam op meerdere punten voor, maar heb maar twee foto's toegevoegd). Verder vraag ik mij af wat we van een filmlaag mogen verwachten, hoe kritisch kunnen we zijn over de vlaktes, dient alles netjes wit te zijn en glad?

Stucwerk @ Huize Gynnad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6AgKxGesoe0dZYgT3qSjV68S/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z4lIKegs65X0ISsyzBO0cT5g/thumb.jpg

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gynnad schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:24:
Inmiddels zijn ze bij ons al een heel eind en staat de oplevering gepland voor 24 juni, morgen over precies een maand dus! Deze week zijn ze bezig geweest met het stucwerk, we hebben alleen een filmlaag laten doen omdat het toch nog gaat scheuren, dus over x jaar zullen we het toch overnieuw moeten doen.

Huis
[Afbeelding: Voor aanzicht][Afbeelding: Achter aanzicht][Afbeelding: Afwatering / Regenpijpen]
[Afbeelding: Vloerverwarming 1][Afbeelding: Vloerverwarming 2][Afbeelding: Cementdekvloer]
[Afbeelding]

Echter hebben ze de spullen opgeruimd maar zijn ze volgens mij nog niet helemaal klaar :? Heb de aannemer nog niet kunnen spreken, maar verwacht dat ze met het onderstaande nog wel wat moeten (kwam op meerdere punten voor, maar heb maar twee foto's toegevoegd). Verder vraag ik mij af wat we van een filmlaag mogen verwachten, hoe kritisch kunnen we zijn over de vlaktes, dient alles netjes wit te zijn en glad?

Stucwerk @ Huize Gynnad
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zijn flinke horizontale verslepingen door ?draag?muren. heeft de constructeur daar naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Laatst online: 21-06-2022
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:23:
[...]

Geen idee wat er voor je edit stond maar zou je wat uitleg kunnen geven? Waar heb je moeite mee?
Ik heb 't al eens eerder aangegeven in dit topic maar ik zie alleen maar Amerikaanse natuurrampen voor me waar al die houten huisjes daar allemaal omliggen. Nu is dat niet te vergelijken met het Nederlandse klimaat dus het zal wel niet zo'n vaart lopen, maar ja ... klimaatverandering... dus wie weet... Ik zou me er niet zo veilig in voelen I guess...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JaxMcFadden schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Ik heb 't al eens eerder aangegeven in dit topic maar ik zie alleen maar Amerikaanse natuurrampen voor me waar al die houten huisjes daar allemaal omliggen. Nu is dat niet te vergelijken met het Nederlandse klimaat dus het zal wel niet zo'n vaart lopen, maar ja ... klimaatverandering... dus wie weet... Ik zou me er niet zo veilig in voelen I guess...
Los van het klimaat wat denk je dat een constructeur betekent bij hsb? Die woningen zijn net zo stevig als ieder andere recente woning in Nederland....fundering en al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12
twain4me schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:31:
[...]

Dat zijn flinke horizontale verslepingen door ?draag?muren. heeft de constructeur daar naar gekeken?
Ik neem aan dat je het over deze foto hebt: https://tweakers.net/ext/f/3gNs8EGHg24gqOPRzEYNXt7v/full.jpg, en daar bedoel je de waterleiding die horizontaal door de muur loopt? Die muur is in principe geen draagmuur, behalve het achterste gedeelte en onder de ramen, maar dat is alleen op de begane grond, daar zit geen verdieping meer bovenop. Neem aan dat de loodgieter dit heeft overlegd met de aannemer, lijkt jouw dit dan een probleem?

Zoals ik het heb begrepen van de aannemer zijn de rode lijnen de draagmuren, daarboven zit ook nog een verdieping, bij de overige (aan/bij)gebouwen niet.

Rood = draagmuur
Groen = ijzerenbalk/constructie ter vervanging van draagmuur
Blauw = leidingwerk wat je op de foto ziet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jmUCQmUlLPW1zd0uI8Hr9o2g/medium.png

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:53
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:44:
[...]

Los van het klimaat wat denk je dat een constructeur betekent bij hsb? Die woningen zijn net zo stevig als ieder andere recente woning in Nederland....fundering en al.
Net zo stevig?
Allicht dat de woning dezelfde (minimale) normen haalt maar net zo stevig is het echt niet.
Ik vat het overigens het woord "stevig" ook letterijk op: een houten etagevloer beweegt meer dan een betonnen etagevloer (als je even springt of resonerende duw op de vloer maakt)
Fundering is meestal gelijkwaardig (gemetseld/beton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
buiter schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:30:
[...]

Net zo stevig?
Allicht dat de woning dezelfde (minimale) normen haalt maar net zo stevig is het echt niet.
Ik vat het overigens het woord "stevig" ook letterijk op: een houten etagevloer beweegt meer dan een betonnen etagevloer (als je even springt of resonerende duw op de vloer maakt)
Fundering is meestal gelijkwaardig (gemetseld/beton)
Uh HSB =\ houten verdiepingsvloer, daar kan ook gewoon een (zandcement-)dekvloer in.

Je voorbeeld gaat meer over stijfheid.

Maar definieer stevig eens zou ik zeggen, welke belasting zou traditioneel beter kunnen handlen?

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-05-2019 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ja, inderdaad. Als iets kan buigen dan breekt het niet ;-)
Laten we hier aub niet te emotionele reacties plaatsen zodat dit leuke topic niet verzandt in gevoelens van mensen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:35:
[...]

Uh HSB =\ houten verdiepingsvloer, daar kan ook gewoon een (zandcement-)dekvloer in.

Je voorbeeld gaat meer over stijfheid.

Maar definieer stevig eens zou ik zeggen, welke belasting zou traditioneel beter kunnen handlen?
Een betonnen vloer voelt stijver aan dan een houten vloer en dus steviger.

Als bovenstaand voorbeeld kan inderdaad een cementdekvloer op een houten balklaag. Maar dat heeft ten eerste veel invloed op de benodigde afmetingen van de balklaag (het gewicht van een 50 mm dekvloer geeft een verhoging van +/- 200% van het totale gewicht van de vloer), daarnaast is het zo dat hout in grotere mate 'kruipt' dan andere materialen en dat de doorbuiging in de loop van de jaren door extra belasting blijft toenemen.
Traditionele bouw is robuuster. Ondanks dat ook een HSB woning aan alle rekennormen zou moeten voldoen of voldoet, is het niet voor niets dat bij de invoering van de Eurocode regels ook de eigenfrequentie van houten vloeren wordt gecontroleerd voor een betere bruikbaarheid, hierdoor zouden nieuwe houten vloeren al weer steviger moeten aanvoelen dan de oudere vloeren.
nokiaan958GB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:15:
Ja, inderdaad. Als iets kan buigen dan breekt het niet ;-)
Laten we hier aub niet te emotionele reacties plaatsen zodat dit leuke topic niet verzandt in gevoelens van mensen :+
Ik snap dat heel veel mensen voordelen zien in HSB, en die zijn er ook. Maar om dan de nadelen van HSB ten opzichte van traditioneel alleen onder de emotie te schuiven is misschien ook een beetje sentimenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door DrogeR op 24-05-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
DrogeR schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:47:
[...]

Een betonnen vloer voelt stijver aan dan een houten vloer en dus steviger.

Als bovenstaand voorbeeld kan inderdaad een cementdekvloer op een houten balklaag. Maar dat heeft ten eerste veel invloed op de benodigde afmetingen van de balklaag (het gewicht van een 50 mm dekvloer geeft een verhoging van +/- 200% van het totale gewicht van de vloer), daarnaast is het zo dat hout in grotere mate 'kruipt' dan andere materialen en dat de doorbuiging in de loop van de jaren door extra belasting blijft toenemen.
Traditionele bouw is robuuster. Ondanks dat ook een HSB woning aan alle rekennormen zou moeten voldoen of voldoet, is het niet voor niets dat bij de invoering van de Eurocode regels ook de eigenfrequentie van houten vloeren wordt gecontroleerd voor een betere bruikbaarheid, hierdoor zouden nieuwe houten vloeren al weer steviger moeten aanvoelen dan de oudere vloeren.

Ik snap dat heel veel mensen voordelen zien in HSB, en die zijn er ook. Maar om dan de nadelen van HSB ten opzichte van traditioneel (een postje verder) alleen onder de emotie te schuiven is misschien ook een beetje sentimenteel.
Dat balklagen zwaarder worden bij een dekvloer lijkt me logisch, maar ook bij droogbouw icm vloerverwarming en ontkoppeling komen er nog best wat lagen op, en dus gewicht.

Robuuster, in het aardbevingsgebied kan dat zomaar tegenvallen.

Maar inderdaad, als er te licht spul word geplaatst is het niet optimaal, maar een te lichte breedplaatvloer zal ook problemen geven...

HSB zal steeds vaker voorkomen, maar nederland is een traditioneel bouwend land, en zoals voor beide bouwwijzes geld: mits goed uitgevoerd heb je er een perfecte woning aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrogeR
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06-2024
bbbrumbrum schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Robuuster, in het aardbevingsgebied kan dat zomaar tegenvallen.
Dat klopt, robuust bouwen in aardbevingsgebied levert grotere krachten op om alle koppelingen tussen vloeren en wanden voor elkaar te krijgen en is dan minder economisch dan HSB ten opzichte van dit vergelijk in een niet-aardbevingsgebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
JaxMcFadden schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:41:
[...]

Een beetje F3 tornado trekt ook gewoon het dak van je traditioneel gebouwde woning af. Maar die zijn niet zo gebruikelijk in Nederland :P

Op zich heb je gelijk dat een traditioneel gebouwde woning sterker te maken is dan een HSB-woning. Wat nog niet wil zeggen dat dat ook gedaan wordt. Sterker = meer materiaal en dus duurder, en als het niet hoeft van het bouwbesluit, waarom zou je? Ik denk dat je in de praktijk weinig verschil zult merken.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen over de stevigheid van m'n huis. Er komt nog een normale cementdekvloer op de balkenlaag dus daar ga je ook niet veel verschil merken met traditionele bouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Laatst online: 16-06 08:43
@titan1901 Wij hebben de garage ook zelf geregeld. Gekeken naar een gemetselde garage, maar dat werd te duur. Vervolgens gekeken naar een houten garage, maar uiteindelijk een bedrijf gevonden dat houtlook kunststof garages op maat leverde. Iets duurder, maar minder onderhoud. Ben erg blij met het resultaat (hier nog zonder hemelwaterafvoer):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ponmYqNv2tLtr-CvLnpnXiQE746nafLisJ6wIP4r2BNIZiSvhYJ3B5hVdopLeCDS1RsNd3w6Qxwta1hFBrPcbeWYJRhOohgmuQ78mRT4iMhcHE_mX1Yv7Nq8mmndIRYIwKY0V9J9N6aV9CvL0hbrlK2E5giICOdlTXw01XLNvrrD_f5zQ7atYV0KFIVuscLSLxS-FMIE6X-ilq68feA_4XyP3BWeiF8SrMMur22etC7UbQLFpsPnE2bdNem0BFaANLcjvwfYsN9oSyWxb7dgQDIO0Jq3-ZfrJZaos4Df4NG7Snl_sDuHyeusZ1212TiMSJcuyInQCLX3wcAEn21yhpg2UsRUjdw85Ba_q_BvS0JHW8tZlDq7Gd3bD6m0l4wmHuGVOYbjKkYuXw0dWjFaUYy8SO0SUBHlA_gX3xM33jAqGSbNVojaHxqcs-PQyzELyalVoNU5xA_BzCnhJgMILc9pI2CxrQ9IAnyjeqxZW-7YeF5RDBo5nO0XImLl6I6Sdu0DGC7HxC4jUxfAUyKXrk85fjEG-4715CI76Z6vuBZnpe5EdO3382m1fFr-plndU00rYzdJGn9RZNSzmcvvqy57HpZTbLJuBlkcinjlZGTJWYT4NMvgH69SEwvG0Gro1utlSgIs-ERyzQmrBsdtNaP5M5xjz-M=w1410-h1057-no
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xlhsJ0oEZmNICdnFmymD--JaCu3HcxpENp70RakAyhixcvF3RJWOfip_BoIqc-wnidyQQYUzeD3ddsFxcqUal6cjIshaUspKRglGPqYXRNB2maQAupIYecSb1HvElZj3HEe3DrSGDMpmQETU3L8hUcEJF2VydK_zcMo2ZkIsAZ6dwgNTHsoA9pyYMC2788YlpkISTZn5CAmPG6dDTTG8RBy21MgDhnNnYKTIrNucdBJgyqzUhu0KYpi4ULgXxQe8swNyON1As24PH2NYaPrPi4hgCmMseOqhleqe9DX4CMF-APpYLj5VS1fPpZctMb3PO9LuWfxjac3qs3YRU-nC9R5MfzfmYUxhuilphNXEvgRGTabdiXneaF73-NQJobt5C59mu_cdtFFT4gMXWn9ZiJ4lp-PnsEHrskod0fEHoUC-Oo_L6Ea8__kKs0GLHYrz1nbrEMGSWKpbd2bNNmW-PscgfqYE7KmxCNKJPgX3CMeY76Ffe8_ewqqJBLI_kpCDjlqeN1PYKaYyfo8RT0WV13Vuy0vgl_6OVVUk6b_pjPjGGxn0YtawYrGM4NZkkiB1FfbCj17q-l3nxz5gq2Vjo6sE_ABWP4UYahT3-caChuWBnxRZxU9blUPOh9KJHpW45CUxCoyyuFSCyOu6B0nX4n800Acy3Yo=w1410-h1057-no

De constructie aan de binnenkant is gewoon HSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:22
Sturgeon22 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 11:00:
@titan1901 Wij hebben de garage ook zelf geregeld. Gekeken naar een gemetselde garage, maar dat werd te duur. Vervolgens gekeken naar een houten garage, maar uiteindelijk een bedrijf gevonden dat houtlook kunststof garages op maat leverde. Iets duurder, maar minder onderhoud. Ben erg blij met het resultaat (hier nog zonder hemelwaterafvoer):
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De constructie aan de binnenkant is gewoon HSB.
Oh dit is eigenlijk precies wat we zoeken _/-\o_ . Steenstrips of kunststof gevelbekleding maakt me eigenlijk niet zoveel uit maar het onderhoud dat bij hout komt kijken staat me wel erg tegen. Mag ik vragen welk bedrijf dit gedaan heeft? En wat je hiervoor betaald hebt :P (eventueel in een PB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Daniel schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Een beetje F3 tornado trekt ook gewoon het dak van je traditioneel gebouwde woning af. Maar die zijn niet zo gebruikelijk in Nederland :P

Op zich heb je gelijk dat een traditioneel gebouwde woning sterker te maken is dan een HSB-woning. Wat nog niet wil zeggen dat dat ook gedaan wordt. Sterker = meer materiaal en dus duurder, en als het niet hoeft van het bouwbesluit, waarom zou je? Ik denk dat je in de praktijk weinig verschil zult merken.

Ik maak me in ieder geval geen zorgen over de stevigheid van m'n huis. Er komt nog een normale cementdekvloer op de balkenlaag dus daar ga je ook niet veel verschil merken met traditionele bouw.
Ga je ook gebruik maken van andere voordelen die ik bij die Amerikanen zie?
Ik vind zelf die inwall speakers en subwoofers helemaal geweldig. Misschien niet meest optimaal maar in 90% van de gevallen ruim voldoende kwaliteit voor in de gemiddelde woonkamer.
Of heb ik een verkeerd beeld van HSB in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Headhunter07 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:21:
[...]

Ga je ook gebruik maken van andere voordelen die ik bij die Amerikanen zie?
Ik vind zelf die inwall speakers en subwoofers helemaal geweldig. Misschien niet meest optimaal maar in 90% van de gevallen ruim voldoende kwaliteit voor in de gemiddelde woonkamer.
Of heb ik een verkeerd beeld van HSB in Nederland?
Ik was niet van plan erg veel in te gaan bouwen maar die holle wanden hebben wel een voordeel ja. Even een extra leidinkje trekken is supersimpel. Ik zou zelfs de hele indeling kunnen aanpassen in de toekomst, want vrijwel alle binnenwanden hebben geen constructieve functie dus kunnen weggehaald of verplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
De garage is geleverd door Romahaus (www.romahaus.com). Bedrijf zit in Duitsland, net over de grens bij Emmen. De eigenaar is een Nederlander, dus emails, telefoontjes ed gewoon via de email. Zal in PB wel meer info geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de bouwaansluitingen geplaatst zijn.....meldt de netbeheerder zich dan zelf dat je een leverancier moet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 09:31:
Als de bouwaansluitingen geplaatst zijn.....meldt de netbeheerder zich dan zelf dat je een leverancier moet regelen?
Je weet toch wanneer hij aangesloten word? In principe is hij dan gewoon operationeel, de netbeheerders komen liever niet een extra keer terug om daadwerkelijk aan te sluiten (=mespatronen plaatsen?).
Dus gewoon zorgen dat je leverancier start op de dag dat het aangesloten gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:42:
[...]

Je weet toch wanneer hij aangesloten word? In principe is hij dan gewoon operationeel, de netbeheerders komen liever niet een extra keer terug om daadwerkelijk aan te sluiten (=mespatronen plaatsen?).
Dus gewoon zorgen dat je leverancier start op de dag dat het aangesloten gaat worden.
M'n bouwaansluitingen zijn al aangesloten. Alleen begin de bouw pas de komende weken. De meters zitten op nul, gaat nu enkel om vastrecht enzo. Water is maar 1 optie dat loopt wel los, maar een leverancier voor stroom moet ik nog regelen. Je leest er weinig over op de bekende sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:55:
[...]

M'n bouwaansluitingen zijn al aangesloten. Alleen begin de bouw pas de komende weken. De meters zitten op nul, gaat nu enkel om vastrecht enzo. Water is maar 1 optie dat loopt wel los, maar een leverancier voor stroom moet ik nog regelen. Je leest er weinig over op de bekende sites.
Ah ok, jij bent de uitzondering op de regel dat netbeheerders systematisch te laat aansluiten!

Qua bouwstroom is er idd weinig keus, zit zelf bij Nuon.

Van de andere kant, al zou je "te laat" zijn, ze kunnen je toch niet op afstand afsluiten, en de beginmeterstand is logischerwijs altijd 0 en dat kan met terugwerkende kracht gewoon verrekend worden.

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-05-2019 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bbbrumbrum schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 12:04:
[...]

Ah ok, jij bent de uitzondering op de regel dat netbeheerders systematisch te laat aansluiten!

Qua bouwstroom is er idd weinig keus, zit zelf bij Nuon.
Ja is zelfs een week vervroegd hier, na 5 weken had ik een aansluiting. Nu staat er een bouwkast en een waterput zielig te wachten op start bouw. Maar daarvoor moet er nog een finale overeenstemming op de constructie komen....

Achter gaan we straks voor 2 taatsdeuren ipv de standaard schuifpui. Wordt mooi met alu kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
@Anoniem: 224360 waarom zou je alu kozijnen kiezen? Ze geleiden als een gek en isoleren dus een stuk slechter/niet. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:32

Piper

No guts, no glory

Euh, er zijn vrij goed isolerende alu kozijnen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:02:
@Anoniem: 224360 waarom zou je alu kozijnen kiezen? Ze geleiden als een gek en isoleren dus een stuk slechter/niet. Of mis ik iets?
Klopt wel een beetje, maar het oppervlakte van het kozijn is natuurlijk erg klein vergeleken bij de rest van je huis. Ik zou zelf altijd voor aluminium kiezen als het budget het toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Q
Sturgeon22 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:05:
De garage is geleverd door Romahaus (www.romahaus.com). Bedrijf zit in Duitsland, net over de grens bij Emmen. De eigenaar is een Nederlander, dus emails, telefoontjes ed gewoon via de email. Zal in PB wel meer info geven.
Hebben ze de complete bouw met fundering gedaan, daar lees ik niets over op hun website, enkel de eisen aan de fundering.

Zag wel een optie voor een aardig dak wat ongelijk is voor zonnepanelen. Maar zelf een fundering maken zie ik niet zo zitten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ik heb ook gekozen voor aluminium kozijnen. Tegenwoordig isoleren aluminium kozijnen minstens zo goed als kunstof volgens sommige bronnen zelfs beter.

de profielen van aluminum kozijnen zijn vaak wat smaller dan die van kunstof.. ze ogen wat strakker en moderner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Clive schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Ik heb ook gekozen voor aluminium kozijnen. Tegenwoordig isoleren aluminium kozijnen minstens zo goed als kunstof volgens sommige bronnen zelfs beter.

de profielen van aluminum kozijnen zijn vaak wat smaller dan die van kunstof.. ze ogen wat strakker en moderner.
Verschilt van profiel tot profiel, er zijn passiefhuis alu kozijnen, maar ook van kunststof. Uf....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Omdat het bij een moderne woning veruit de mooiste variant is vind ik. En die dingen zijn dubbel thermisch onderbroken. Heb je qua isolatie echt geen problemen mee.

Kosten ook een godsvermogen, maar dan heb je wel kwaliteit die 30 jaar probleemloos meegaat met enkel wat schoonhouden als onderhoud. En probeer ergens anders maar eens een taatsdeur van 2,30m breed x 3m hoog naar buiten te krijgen die voldoet aan isolatie en inbraaknormen.

Kunststof is prima, maar vind ik echt niet mooi in vergelijking met alu. Hout is zwaar en moet steeds onderhouden worden.

Alu is echt wel het luxeproduct onder de kozijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hier ook aluminium kozijnen. Hout is in België niet zo gangbaar bij nieuwbouw en kunststof vind ik altijd wat minder kwalitatief aanvoelen. Misschien heb ik er nog geen goede gezien maar na een tijd klemmen en kraken ze vaak. Ook vind ik de uitstraling van aluminium mooier.

Wij hebben uiteindelijk RAL9007 met structuurlak gekozen. Erg mooi vind ik zelf. Helaas is het een kleur die niet goed gestandaardiseerd is dus andere zaken in RAL9007 kunnen er anders uitzien.

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-05-2019 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 11:55:
[...]

Hier was ik in de drukte vergeten om de bouwaansluiting bij een leverancier aan te melden. Na 4 of 5 maanden kreeg ik een brief dat ik afgesloten zou worden :| , even gebeld naar in dit geval essent om het meteen te regelen, daarna was het gewoon goed en wordt het verrekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Blueone schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 21:04:
[...]

Hier was ik in de drukte vergeten om de bouwaansluiting bij een leverancier aan te melden. Na 4 of 5 maanden kreeg ik een brief dat ik afgesloten zou worden :| , even gebeld naar in dit geval essent om het meteen te regelen, daarna was het gewoon goed en wordt het verrekend.
Oftewel: @Anoniem: 224360 moet zo snel mogelijk een energieleverancier uitzoeken en aanvragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32

Don Quijote

El Magnifico

Ik snap dat dit een vraag is in de categorie "wat kost een auto". Maar toch ga ik het proberen...

Mijn vrouw en ik hebben interesse in een project waarbij een oud pand casco is gerenoveerd (buitenmuren, kozijnen, ramen, deuren naar buiten, meterkast) maar binnen alles nog moet worden aangelegd en gedaan. Hieronder wat beelden wat betreft de huidige staat.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fT0nkJzH/210-2160.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nLp6d2v5/212-2160.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHrgnQ5g/209-2160.jpg

Nu staat internet vol met M3/M2 prijzen voor compleet nieuwe huizen (inclusief ruwbouw) of voor de afwerking van nieuwbouwhuizen. Maar ik kan weinig vinden voor dit soort gevallen; waarbij de ruwbouw gedaan is, maar verder niks. Heeft er iemand een gevoel bij m2 prijzen in dit soort gevallen voor installatiewerk en afwerking? (Elektra, water, gas, vloerverwarming, stuc, gietvloer/parket). (ex keuken en badkamers).

We hebben op dit moment twee opties in dit pand; eentje van 200m2 en eentje van 340m2. Maar totaal 0 gevoel bij de kosten die we mogen verwachten voor het inwendig afmaken van de woning. Afhankelijk of dit voor 500 Euro per m2 of 2000 Euro per m2 kan, zullen we op een van de twee kunnen focussen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
jacovn schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:47:
Q
[...]

Hebben ze de complete bouw met fundering gedaan, daar lees ik niets over op hun website, enkel de eisen aan de fundering.

Zag wel een optie voor een aardig dak wat ongelijk is voor zonnepanelen. Maar zelf een fundering maken zie ik niet zo zitten.
Ze maken geen funderingen en leveren geen constructieberekeningen, alleen een bovenaanzicht met de afmetingen die de fundering moet hebben. Wij hebben de fundering laten maken door een ander bedrijf.

In ons geval hebben ze alleen de garage geleverd, montage hebben wij zelf gedaan. Ze hebben echter ook monteurs indienst, dus montage kun je laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Sturgeon22 schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:16:
[...]

Ze maken geen funderingen en leveren geen constructieberekeningen, alleen een bovenaanzicht met de afmetingen die de fundering moet hebben. Wij hebben de fundering laten maken door een ander bedrijf.

In ons geval hebben ze alleen de garage geleverd, montage hebben wij zelf gedaan. Ze hebben echter ook monteurs indienst, dus montage kun je laten doen.
Ok duidelijk. Heb een schroefpalen fundatie bedrijf een mail gestuurd wat een en ander kosten moet. Zit eerst op tuinuitbreiding te wachten. Daarna past er pas in wat we willen.
Zal ze wel een mail sturen op te vragen wat de meerprijs voor de dakvorm is waarbij er beter zonnepanelen op passen.
Zoals dit:
Dakvorm voor solar

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 27-05-2019 10:36 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
@jacovn Ok, ben benieuwd.

Wij hebben heiwerk voor de garage tegelijk met het huis laten doen via de aannemer (nieuwbouw). De betonvloer is vervolgens gemaakt door een ander bedrijf, aangezien de offerte van de aannemer voor de vloer bizar hoog was. Totaal van heiwerk + betonvloer was overigens wel hoger dan ik had verwacht. Nu is er ook wel heel veel en erg dikke wapening in de vloer gedaan. Vraag me echt af of de constructeur niet ergens een foutje gemaakt had. Maak me in ieder geval geen zorgen over de stevigheid ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
@Sturgeon22
Bij ons was een hijpaal €325 ex BTW per heipaal maar ik had nog niet een goed idee waar ik het wilde hebben. Het is inmiddels al naar de andere kant van de tuin is het idee.

Het wordt een schuurtje voor kinderspeelgoed wat tuingereedschap, paar stoelen etc.
De initiele prijs leek me wel wat hoog, maar geen onderhoud is wel fijn, zeker als achterkant tegen schutting staat waardoor je er slecht bij kunt.
Ik betwijfel of ik er een betonnen vloer en fundatie onder wil, als een kunstof versie ook kan heb ik dat denk ik liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
@DivWhis Verbouwingen zijn niet in m2 prijzen te vatten. Je zal zelf moeten bepalen welke onderdelen je wel en niet doet. Dit topic is meer voor nieuwbouw van eigen woningen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
DivWhis schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:35:
Ik snap dat dit een vraag is in de categorie "wat kost een auto". Maar toch ga ik het proberen...

Mijn vrouw en ik hebben interesse in een project waarbij een oud pand casco is gerenoveerd (buitenmuren, kozijnen, ramen, deuren naar buiten, meterkast) maar binnen alles nog moet worden aangelegd en gedaan. Hieronder wat beelden wat betreft de huidige staat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu staat internet vol met M3/M2 prijzen voor compleet nieuwe huizen (inclusief ruwbouw) of voor de afwerking van nieuwbouwhuizen. Maar ik kan weinig vinden voor dit soort gevallen; waarbij de ruwbouw gedaan is, maar verder niks. Heeft er iemand een gevoel bij m2 prijzen in dit soort gevallen voor installatiewerk en afwerking? (Elektra, water, gas, vloerverwarming, stuc, gietvloer/parket). (ex keuken en badkamers).

We hebben op dit moment twee opties in dit pand; eentje van 200m2 en eentje van 340m2. Maar totaal 0 gevoel bij de kosten die we mogen verwachten voor het inwendig afmaken van de woning. Afhankelijk of dit voor 500 Euro per m2 of 2000 Euro per m2 kan, zullen we op een van de twee kunnen focussen ;).
Is dit Sancta Maria in Noordwijk(erhout)? Ik meen dat @DJT daar woont dus die kan wellicht meer vertellen.
Ik heb destijds - voordat we besloten helemaal zelf te bouwen - ook gekeken en rekende met 1000 euro per m2 voor de afbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32

Don Quijote

El Magnifico

Daniel schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:51:
[...]

Is dit Sancta Maria in Noordwijk(erhout)? Ik meen dat @DJT daar woont dus die kan wellicht meer vertellen.
Ik heb destijds - voordat we besloten helemaal zelf te bouwen - ook gekeken en rekende met 1000 euro per m2 voor de afbouw.
In één keer goed. Dank. Ik zal @DJT eens een PB sturen, want ik zit in het verkeerde topic zo blijkt. Excuses.
Señor Sjon schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:25:
@DivWhis Verbouwingen zijn niet in m2 prijzen te vatten. Je zal zelf moeten bepalen welke onderdelen je wel en niet doet. Dit topic is meer voor nieuwbouw van eigen woningen.

[ Voor 49% gewijzigd door Don Quijote op 27-05-2019 12:54 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
Afgelopen week het casco gereed gekregen voor onze woning in ongeveer 5 werkweken :)

Timelapse:
YouTube: Timelapse casco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:15:
Afgelopen week het casco gereed gekregen voor onze woning in ongeveer 5 werkweken :)

Timelapse:
8) 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

Timelapse:
Leuk zo'n filmpje.

Casco is mijns inziens iets meer dan alleen het dakbeschot er op. Ik zou niet eerder voor het casco betalen als de dakpannen er ook op liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Aangezien ik het zelf bouw maakt al dan niet betalen niets uit ;) De term casco is nogal een grijs gebied, in dit geval heb ik het alleen over het SIP pakket. Het eerstvolgende worden de dakpannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ben ik met je eens, voor mij is casco wind en waterdicht. Dat betekent in dit geval dat er folie op het dak moet liggen, folie op de wanden, en de ramen en deuren er in.
Maar knap gedaan hoor, ik zag in je timelapse dat het wel een iets gecompliceerder bouwpakket was dan wij hebben gekregen. Dat maakt toch wel een groot verschil. Goed voor mij om te zien voor de toekomst, dus bedankt voor het delen!

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:03

Timelapse:
Nice! Als het dan toch zo hard opschiet, kun je met je verreiker dan niet even een zakje grind komen verzetten bij mij?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:52
@Stefijn: gaaf om zo de vorderingen te zien!

Ik kan het erg waarderen hoe jij de bouw aanvliegt: in detail meedenken over het ontwerp, inkopen doen, groot materieel aanschaffen, zelf meebouwen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Tnx voor t compliment. Ik heb niet meer kluservaring dan een afdakje maken zeg maar, en doordat ik alles 6x nameet duurt het allemaal veel langer dan ik wil, maar ik doe mijn best. Hopelijk in september wind- en waterdicht, daarna binnen aan de slag.
Tot nu toe zit ik nog binnen 5% van mijn budget en ik zie geen redenen waarom ik er boven zou komen. Bij de binnenposten zit nog erg veel ruimte in de geschatte bedragen dus mogelijk kom ik zelfs positief uit.

Gisteren kozijnen-deal gesloten, kunststof kozijnen met een Uw van gemiddeld 0,9 voor een heel betaalbaar bedrag (iets duurder dan ik begroot heb). We moeten die waarde hebben omdat we een 3kw grond-WP systeem krijgen.

Achterzijde van de woning
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/z3psNyM0/IMG-20190524-093207.jpg
Artbij schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:48:
[...]

Nice! Als het dan toch zo hard opschiet, kun je met je verrijker dan niet even een zakje grind komen verzetten bij mij?
haha, kan wel hoor ;) maar t is verreiker hoor, ik word er niet bepaald rijk van :+

[ Voor 67% gewijzigd door Stefke op 29-05-2019 14:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vdbeke
  • Laatst online: 13-06 08:39
Begin van de week aan plat dak begonnen, maar slechte weer geeft tegengas, hopelijk kan ik het zondag dicht leggen. dat de zon maar zen best doet, zodoende hout goed kan drogen. verre van ideaal zo nat. het was letterlijk stofzuigen met de hemelsluizen open.

Vandaag begonnen aan de dampopen platen te monteren.

Niet slecht voor op 25 dagen in men eentje (met af en toe een handje hulp) recht te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-FoWnaiLeHtw/XPAfPrd7FWI/AAAAAAAAWsQ/kD1QmxHpir8rZiy9-QsLe5t20USp7R35ACLcBGAs/s1600/IMG_20190530_165625.jpg

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Komende week oplevering, spannend! Heb wel een hele lijst met dingen waar ik op ga letten. Waar m'n buurman over begon dat hij bij zichzelf en ons zag: de vouwpui kan alleen vanaf de binnenkant op slot gedaan worden, dat betekent dat ik altijd om t huizenblok heen zou moeten lopen als ik aankon of weg wil met de fiets in de schuur, dat lijkt me een punt wat de aannemer moet gaan oplossen, wat vinden jullie? Die vouwpui heeft zo'n 7000 euro gekost en er zit al een cilinderslot in; lijkt me niet onmogelijk om op te lossen voor ze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:51:
Komende week oplevering, spannend! Heb wel een hele lijst met dingen waar ik op ga letten. Waar m'n buurman over begon dat hij bij zichzelf en ons zag: de vouwpui kan alleen vanaf de binnenkant op slot gedaan worden, dat betekent dat ik altijd om t huizenblok heen zou moeten lopen als ik aankon of weg wil met de fiets in de schuur, dat lijkt me een punt wat de aannemer moet gaan oplossen, wat vinden jullie? Die vouwpui heeft zo'n 7000 euro gekost en er zit al een cilinderslot in; lijkt me niet onmogelijk om op te lossen voor ze toch?
Wij hebben de cilinder wel doorgevoerd naar buiten in de harmonica-deuren en niet in de schuifdeur. Het is niet een bouwfout om het niet te hebben. Genoeg mensen leven via de voordeur en willen niet achterom naar binnen kunnen wegens diefstal risico of uiterlijk.Dat wel of niet doen is vooraf een niet zo ingrijpende keuze. Achteraf moeten ze een andere cilinder regeren, gaten boren, extra deurbeslag monteren, daarvoor mogelijk nog verstevigingen aanbrengen. Zeker vragen als je het anders wil, maar ik denk dat ze niet zo enthousiast zijn om dit aan te passen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:36
Bij ons is de oplevering voor aanstaande donderdag gepland, maar gezien hoe het er gisteren bij stond, vraag ik me sterk af of dat wel realistisch is. Naast het schilderwerk wat nog niet af is (dat wisten we, daar kunnen we wel omheen werken - schilder streeft ernaar binnen af te ronden en daarna de buitenkant te gaan doen), moeten warmtepomp, zonnepanelen en WTW nog in bedrijf genomen worden. De waterontharder en kookplaat zijn er nog helemaal niet. Hekwerk bij vide en balkon ontbreken nog, (sier-)luiken zijn ook nog niet geplaatst. Lijkt me sterk dat dat allemaal in drie dagen wordt afgerond, dus dan wordt het of opleveren met al die zaken als restpunten, of oplevering uitstellen.

Voordeel van toch opleveren is dat we dan toch ook zelf al aan de slag kunnen, nadeel is dan wel weer dat een hoop risico ineens voor ons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Milmoor schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:09:
[...]

Wij hebben de cilinder wel doorgevoerd naar buiten in de harmonica-deuren en niet in de schuifdeur. Het is niet een bouwfout om het niet te hebben. Genoeg mensen leven via de voordeur en willen niet achterom naar binnen kunnen wegens diefstal risico of uiterlijk.Dat wel of niet doen is vooraf een niet zo ingrijpende keuze. Achteraf moeten ze een andere cilinder regeren, gaten boren, extra deurbeslag monteren, daarvoor mogelijk nog verstevigingen aanbrengen. Zeker vragen als je het anders wil, maar ik denk dat ze niet zo enthousiast zijn om dit aan te passen.
Dank voor je input. Een bouwfout wil ik t niet noemen maar vind het vreemd dat er een vouwdeur ingezet wordt terwijl je er in praktijk niks aan hebt tenzij je thuis bent. Ga morgen de fabrikant eens bellen om te vragen wat de opties zijn zodat ik meteen bij oplevering wat kan voorstellen. Er zit al een cilinder in dus kan me niet voorstellen dat er geen mogelijkheden zijn. Materiaalkosten wil ik niet perse moeilijk over doen ook; die zijn voor ons want anders hadden we dat toch in de bouwsom al moeten betalen. Tenzij het een heel onrealistisch bedrag is natuurlijk :)
anboni schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:21:
Bij ons is de oplevering voor aanstaande donderdag gepland, maar gezien hoe het er gisteren bij stond, vraag ik me sterk af of dat wel realistisch is. Naast het schilderwerk wat nog niet af is (dat wisten we, daar kunnen we wel omheen werken - schilder streeft ernaar binnen af te ronden en daarna de buitenkant te gaan doen), moeten warmtepomp, zonnepanelen en WTW nog in bedrijf genomen worden. De waterontharder en kookplaat zijn er nog helemaal niet. Hekwerk bij vide en balkon ontbreken nog, (sier-)luiken zijn ook nog niet geplaatst. Lijkt me sterk dat dat allemaal in drie dagen wordt afgerond, dus dan wordt het of opleveren met al die zaken als restpunten, of oplevering uitstellen.

Voordeel van toch opleveren is dat we dan toch ook zelf al aan de slag kunnen, nadeel is dan wel weer dat een hoop risico ineens voor ons is.
Wow, dat is wel heel veel wat niet gedaan is dan :o Ik heb wel een hoop kleine puntjes maar de 99% is toch wel goed geregeld allemaal (bij ons dan, dit is bij n paar buren nog even de vraag).

[ Voor 31% gewijzigd door Cartman! op 02-06-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:21:

Je kunt wel op laten leveren maar niet betalen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:36
Artbij schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:32:
[...]

Je kunt wel op laten leveren maar niet betalen.
Ja, de laatste 5% staat sowieso al in depot bij de notaris. En ik heb er ook wel vertrouwen in dat alles goed gaat komen, zou alleen vervelend zijn als we onze planning moeten gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
anboni schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:37:
[...]

Ja, de laatste 5% staat sowieso al in depot bij de notaris. En ik heb er ook wel vertrouwen in dat alles goed gaat komen, zou alleen vervelend zijn als we onze planning moeten gaan aanpassen.
Als je WP nog niet in bedrijf is gesteld kan ook het opstookprotocol niet uitgevoerd zijn. Dan kun je sowieso nog vrij weinig doen. Een woning opleveren zonder werkende installaties lijkt mij een no-go eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:51:
Dit is toch het bouw je eigen woning topic? Wat hebben je buren daar dan mee te maken? En als je zelf bouwt dan weet je toch wat je zelf hebt uitgekozen bij afspraken met de aannemer?

Bij onze projectwoning had ik weinig te kiezen, werd gewoon opgeleverd met schuifpui enkel van binnen open te maken. Bij m'n te bouwen woning bepaal ik alles zelf en daar betaal je voor. Worden 2 taatsdeuren om en om in 4 vlakken van 2,3m breed bij 3m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:09:
[...]
Dit is toch het bouw je eigen woning topic? Wat hebben je buren daar dan mee te maken? En als je zelf bouwt dan weet je toch wat je zelf hebt uitgekozen bij afspraken met de aannemer?
CPO is zelf bouwen maar dan met anderen ;)
Bij onze projectwoning had ik weinig te kiezen, werd gewoon opgeleverd met schuifpui enkel van binnen open te maken. Bij m'n te bouwen woning bepaal ik alles zelf en daar betaal je voor. Worden 2 taatsdeuren om en om in 4 vlakken van 2,3m breed bij 3m hoog.
Dit onderwerp is simpelweg niet ter sprake gekomen. De architect had een voorstel voor een pui maar die bleek 13k te zijn; uit kostenbesparing (scheelde bijna de helft!) is toen voor een ander merk gekozen en het type is met ons gedeeld maar tot t detail van t slot is niet gesproken. Inmiddels afbeeldingen gevonden dat het vanuit dit type pui wel kan dus de grootste zorg is al weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:11:
[...]

CPO is zelf bouwen maar dan met anderen ;)

[...]

Dit onderwerp is simpelweg niet ter sprake gekomen. De architect had een voorstel voor een pui maar die bleek 13k te zijn; uit kostenbesparing (scheelde bijna de helft!) is toen voor een ander merk gekozen en het type is met ons gedeeld maar tot t detail van t slot is niet gesproken. Inmiddels afbeeldingen gevonden dat het vanuit dit type pui wel kan dus de grootste zorg is al weggenomen.
13k is geld genoeg voor 1 bewegend deel......grote pui? Aluminium? Moet de definitieve prijs nog krijgen, maar zat al rond de 39 voor alles eerste prijs die ik zag. Alleen zit daar ook deel van de aannemer in en niet enkel de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:15:
[...]

13k is geld genoeg voor 1 bewegend deel......grote pui? Aluminium? Moet de definitieve prijs nog krijgen, maar zat al rond de 39 voor alles eerste prijs die ik zag. Alleen zit daar ook deel van de aannemer in en niet enkel de kozijnen.
Het is een vouwpui bestaande uit 6 delen van totaal 5.8m breed. De middelste 2 delen zijn deuren die los open kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:16:
[...]

Het is een vouwpui bestaande uit 6 delen van totaal 5.8m breed. De middelste 2 delen zijn deuren die los open kunnen.
Dat verklaart veel, veel techniek en lastig goed af te dichten lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 11:42
Goede opmerking, hier ook nooit ter discussie geteld en zelfs nooit over nagedacht maar onze schuifpui is ook niet vanaf de buitenkant te openen of te sluiten.

Ook nooit gemist trouwens, tis dat jij het nu zegt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:31:
[...]

Dat verklaart veel, veel techniek en lastig goed af te dichten lijkt me?
Ik denk t :+
Grolsch schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:53:
Goede opmerking, hier ook nooit ter discussie geteld en zelfs nooit over nagedacht maar onze schuifpui is ook niet vanaf de buitenkant te openen of te sluiten.

Vrijstaand is dat ook minder opvallend denk ik? Ik heb een tussenwoning.

[ Voor 49% gewijzigd door Cartman! op 02-06-2019 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:01:
[...]

Ik denk t :+

[...]

Vrijstaand is dat ook minder opvallend denk ik? Ik heb een tussenwoning.
Hoe kom je dan achter je huis? Dan moet je toch altijd door de voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:03:
[...]

Hoe kom je dan achter je huis? Dan moet je toch altijd door de voordeur?
Precies de reden dat ik er zo'n punt van maak ja :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Cartman! schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:08:
[...]

Precies de reden dat ik er zo'n punt van maak ja :D
Ik kijk ff in mijn glazen bol, je hebt een tussenwoning met een achter ingang zonder achterdeur met een schuifpui?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:22:
[...]

Ik kijk ff in mijn glazen bol, je hebt een tussenwoning met een achter ingang zonder achterdeur met een schuifpui?
Vouwpui, met deuren dus (zoals ik een paar posts terug heb uitgelegd).

Plaatje zodat we t over hetzelfde hebben (geen eigen foto, deze heeft wel een slot aan de buitenkant):
Vouwpui

[ Voor 31% gewijzigd door Cartman! op 02-06-2019 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
.

[ Voor 155% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:32 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:30
Onze stand van zaken. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f4vowrii4pjh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Grolsch schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:53:

Hier hetzelfde, nooit bij stilgestaan...onze schuifpui heeft zo'n grote grendel aan de binnenkant dus die kan no way van buitenaf geopend worden. Is op zich ook niet zo'n groot probleem...we hebben nog een deur aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:43:
[...]

Hier hetzelfde, nooit bij stilgestaan...onze schuifpui heeft zo'n grote grendel aan de binnenkant dus die kan no way van buitenaf geopend worden. Is op zich ook niet zo'n groot probleem...we hebben nog een deur aan de zijkant.
Die hendel kan ook aan de buitenkant natuurlijk. Maar dat ziet er waarschijnlijk niet uit.dst is ook de reden dat wij hem van buiten niet kunnen openen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Die dakpannen.....
Ik weet het niet, was het niet mooier geweest om één soort te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Die dakpannen.....
1 soort kennen ze in België niet, daar staat echt alles door elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nice. Typisch Belgisch tafereel. Twee heel verschillende huizen aan elkaar vast.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
buiter schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:58:
[...]

Die dakpannen.....
Tja, de buren wouden niet meewerken :9

edit, de buren hebben er voor gekozen om andere pannen te nemen dan de 3 andere nieuwbouw woningen. :'( Het lijkt wel of er nen hoop vogels gezellig samen hebben zitten schijten op dat dak. Zijn gloednieuwe pannen trouwens....

[ Voor 31% gewijzigd door blubbers op 03-06-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 3 juni 2019 @ 10:59:
[...]

1 soort kennen ze in België niet, daar staat echt alles door elkaar :D
Dat kan ik bevestigen! Wij zijn een huis aan het bouwen in een wijk met allemaal recente huizen. Projectbouw bestaat hier ook maar vaak komt er ook een nieuwe verkaveling en doet iedereen zijn eigen zin binnen de grenzen van de voorschriften.

Wij hebben dus een 'eigentijdse' eindwoning in lichtgrijze steen terwijl de buren een soortgelijke woning hebben als de buren van @blubbers. Ik had overigens ook graag vlakke pannen gehad maar we hebben dan toch maar dezelfde pannen als de buren gekozen omdat heel het rijtje die al had :P

Ook heel typisch voor niet vrijstaande huizen in Vlaanderen is dat het een rechthoek met puntdak is en dan op het gelijkvloers een lange uitbouw en op de verdieping eventueel een kortere uitbouw _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
Hier nadert de bouw het einde; de oplevering staat gepland voor 5 juni *O*

Vanochtend was het spitsuur op de bouw:
- schoonmaakbeurt door een professioneel schoonmaakbedrijf
- laatste puntes vwb de elektra en het installeren van inbouwspotjes & gevelverlichting door de elektricien
- plaatsen van plinten, aftimmerwerkzaamheden ed. door de timmermannen
- verkeerde wtw was geinstalleerd (Zehnder WHR950), deze wordt nu vervangen door de juiste type (Zehnder Q450) door de installateur
- tegelwerk kelderkast door de tegelzetter
- plaatsen trap naar zolder door de interieurbouwer

Na de oplevering staat het volgende op het programma:
- opstookprotocol
- egaliseren vloeren en het leggen van de vloerbekleding (14 en 18 juni)
- plaatsen van keuken en bijkeuken (19-21 juni)
- het schilderwerk (laatste week juni / eerste week juli)
- bestrating en tuinwerkzaamheden (in juni)
- raambekleding (nader te bepalen)

We zijn uitermate tevreden over de aannemer. De vaart zit er vanaf de start goed in (totale duur 8,5 maand) en de communicatie verloopt snel en soepel.

Bedankt voor alle tips en adviezen en geweldig de hoeveelheid info die uit de relevante fora te halen zijn! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
@Deleon78: op heel de BG (op de woonkamer na) liggen tegels. Deze zijn een maand geleden gelegd en gevoegd (dekvloer is 2 maanden geleden gestort). De keuken kan zonder probleem geplaatst worden. Voor de BG ga ik een lange opstookprotocol van 5 weken draaien.

Woonkamer krijgt PVC in visgraat, 1e verdieping en zolder vinyl.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
SjakieZulu schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:07:
@Deleon78: op heel de BG (op de woonkamer na) liggen tegels. Deze zijn een maand geleden gelegd en gevoegd (dekvloer is 2 maanden geleden gestort). De keuken kan zonder probleem geplaatst worden. Voor de BG ga ik een lange opstookprotocol van 5 weken draaien.

Woonkamer krijgt PVC in visgraat, 1e verdieping en zolder vinyl.

Bedankt voor het meedenken.
Waarom ga je eerst tegelen, en daarna opstookprotocol uitvoeren ?

Normaal gesproken doe je dat andersom, eerst opstookprotocol zodat de vloer kan "schrikken" en die zal dan ook gaan barsten op plekken waar teveel spanning in zit.

Opstookprotocol uitvoeren nadat de tegels er al in liggen heeft volgens mij niet zo heel veel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
SjakieZulu schreef op maandag 3 juni 2019 @ 12:35:
Hier nadert de bouw het einde; de oplevering staat gepland voor 5 juni *O*

Vanochtend was het spitsuur op de bouw:
- schoonmaakbeurt door een professioneel schoonmaakbedrijf
- laatste puntes vwb de elektra en het installeren van inbouwspotjes & gevelverlichting door de elektricien
- plaatsen van plinten, aftimmerwerkzaamheden ed. door de timmermannen
- verkeerde wtw was geinstalleerd (Zehnder WHR950), deze wordt nu vervangen door de juiste type (Zehnder Q450) door de installateur
- tegelwerk kelderkast door de tegelzetter
- plaatsen trap naar zolder door de interieurbouwer

Na de oplevering staat het volgende op het programma:
- opstookprotocol
- egaliseren vloeren en het leggen van de vloerbekleding (14 en 18 juni)
- plaatsen van keuken en bijkeuken (19-21 juni)
- het schilderwerk (laatste week juni / eerste week juli)
- bestrating en tuinwerkzaamheden (in juni)
- raambekleding (nader te bepalen)

We zijn uitermate tevreden over de aannemer. De vaart zit er vanaf de start goed in (totale duur 8,5 maand) en de communicatie verloopt snel en soepel.

Bedankt voor alle tips en adviezen en geweldig de hoeveelheid info die uit de relevante fora te halen zijn! _/-\o_
Mooi geregeld, het huis ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 3 juni 2019 @ 13:12:
[...]

Waarom ga je eerst tegelen, en daarna opstookprotocol uitvoeren ?

Normaal gesproken doe je dat andersom, eerst opstookprotocol zodat de vloer kan "schrikken" en die zal dan ook gaan barsten op plekken waar teveel spanning in zit.

Opstookprotocol uitvoeren nadat de tegels er al in liggen heeft volgens mij niet zo heel veel nut.
Precies wat ik dacht.

Ben benieuwd wat er met de tegels gebeurd als je hem nu op gaat stoken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
Artbij schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Precies wat ik dacht.

Toch wordt het heel vaak zo gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
blubbers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:30:
[...]

Toch wordt het heel vaak zo gedaan. :)
Waarom zou je dat doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Met de rest: eerst opstookprotocol en daarna de vloer er pas in. Zo adviseerde mijn tegelboer het ook omdat de boel anders kan scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Artbij schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Waarom zou je dat doen?
Ik denk dat het heel vaak zo gebeurd om de oplevering sneller te laten gebeuren.
Praktisch gezien komt de vloerder vaak vlak na de bezetter en dan kan je geen weken een opstook protocol uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
blubbers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat het heel vaak zo gebeurd om de oplevering sneller te laten gebeuren.
Praktisch gezien komt de vloerder vaak vlak na de bezetter en dan kan je geen weken een opstook protocol uitvoeren?
Nee ik bedoel, waarom zou je nog opstoken als je tegels er al in liggen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Artbij schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Precies wat ik dacht.

In het ergste geval gaan ze los zitten, of scheuren.

Volgens mij (correct me if i'm wrong) wordt het opstookprotocol uitgevoerd om spanningen die ontstaan in de beton "vrij" te laten, als je het opstookprotocol niet uitvoert heb je kans op scheuren in de vloer als je 's winters daadwerkelijk gaat verwarmen.

De informatie beschikbaar op internet is er vrij duidelijk over:

bron: https://m2vloeren.nl/blog/opstookprotocol

Citaat
Het uitvoeren van het protocol gebeurt altijd vóór het aanbrengen van de vloerbedekking (dus niet als de vloer al af is). Dan kan er nog aan de vloerverwarming worden gewerkt zonder dat de eindafwerking beschadigd wordt.
Hier nog een "worst case" scenario waar geen opstookprotocol is uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://m2vloeren.nl/sites/m2vloeren.nl/files/styles/full_width_mobile/public/2018-01/opstookprotocol-2.jpg

Bij onze woning zag ik (met name op de 1e verdieping) allemaal van dit soort krimpscheurtjes (niet zo erg als op bovenstaande foto) ontstaan na het uitvoeren van het opstookprotocol. Precies zoals het hoort.
Als de definitieve vloerafwerking er al op zit heeft het naar mijn idee geen nut meer om het opstookprotocol uit te voeren.

Ze noemen het ook wel Craquelé, als je daar op googled vind je veel meer van dat soort foto's

https://www.google.com/se...AUIECgB&biw=1920&bih=1057

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 03-06-2019 15:00 ]

Pagina: 1 ... 103 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic