@Daniel Zuid-Limburg gaat beter dan. Eind maart aangevraagd, met de gedachte dat lukt wel in mei. Eerst mogelijke datum was 21 mei, die maar gepakt. Ze komen deze week al. Veel bellen helpt wel is mijn ervaring.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:43 ]
Niemand heeft er belang bij niet mee te werken aan de omgevingsvergunning. De verkoper wil je graag de grond verkopen, de gemeente ziet bouwlegens en een hogere OZB (namelijk jouw huis) in het verschietInspired schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:27:
@Anoniem: 224360 , @Conrado Is het eigenlijk mogelijk een omgevingsvergunning aan te vragen op een stuk grond waar je niet de eigenaar van bent?
....
Een andere optie waar we aan denken is onderhands ophogen van de hypotheek op het huidige huis en dan de kavel kopen.
Over die hypotheek zou ik niet moeilijk doen. Onder de streep heb je een financiering nodig dus zorg dat, dat op je (toekomstige) bouw wordt gegeven als je de grond koopt. Wat heb je aan grond als je daarna fianncieel niet verder kunt?
Neem in je begroting aan dat de opbrengst van je huis tegenvalt, en baseer daar je financiering op. Als het meevalt heb je òf minder financiering nodig òf kun je dat extraatje gebruiken om tijdelijke ergens anders te wonen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ja, we lenen nu stroom van de buren dus de bouwers kunnen binnen enige grenzen wel door, maar op een gegeven moment moeten er natuurlijk installaties gaan draaien. Ik zal eens vragen of er inderdaad niet nu al een meterkast in gezet kan worden.bbbrumbrum schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:43:
[...]
Ik wou zeggen, kun je nu niet beter gewoon een tijdelijke meterkast timmeren en een definitieve aansluiting laten aansluiten? Zonde om een kast buiten neer te zetten als je al bijna de uiteindelijke meterkast kan plaatsen.
Kun je tot die tijd niet op de buren meeliften met stroom? Doen we hier ook.
Volgens mijn bouwer komt de bouwstroom pas over 8 (!) weken. Meer dan 220 dagen levertijd.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 13-05-2019 11:25 ]
Als je kavel rond de 400 m^2 is en je woning rond de 600 m^3 zit je volgens mij aardig in de richting. Maar ik geloof dat je kavel 3x zo groot was. Wat voor huis wil je er op gaan zetten?Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Is de onderstaande bierviltberekening redelijk OK? Of zitten hier gekke dingen in, missen grote posten?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
PSN: DutchTrickle PVoutput
.
Kavel is een stukje groter inderdaad, waarschijnlijk rond de 1000. Woning zal richting 800m^3 gaan.Maverick schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:49:
[...]
Als je kavel rond de 400 m^2 is en je woning rond de 600 m^3 zit je volgens mij aardig in de richting. Maar ik geloof dat je kavel 3x zo groot was. Wat voor huis wil je er op gaan zetten?
Thanks voor de tips. Schilder ga ik verdubbelen.Deleon78 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 13:03:
Afhankelijk van de plannen met je tuin, zou ik die verdubbelen.
Ik denk dat je een aantal veilige posten hebt opgenomen, bravo. Ik ken je niet, dus geen idee of dat veilige posten zijn of dat je er over heen zal gaan, maar het kan zeker voor dat geld.
325k aannemer is lastig inschatten, maar neem aan dat je offerte hebt.
Schilder 10k, indien alleen voor binnen of alleen buiten, kan misschien net. Voor beide is het te weinig. Geen idee wat in bestek zit.
Succes!
[ Voor 43% gewijzigd door Inspired op 14-05-2019 13:17 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Reken 550 per m3, dan zit je redelijk veilig. Wat zit er in de post gasloos? Reken met de voorstaande 550 en je hebt gewoon de post huis, geen gasloos of fundering.Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Is de onderstaande bierviltberekening redelijk OK? Of zitten hier gekke dingen in, missen grote posten?
Members only:
20k is een luxe badkamer.
Wat bedoel je met aankleding?
Om te weten of 15k voor de tuin iets is, moet je weten wat je ermee gaat doen. Gras? Of italiaans graniet?
Met gestrekt been.
Wat valt er onder aankleding? Zit elektra in de post 'huis'?Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Members only:
Als ik huis + gasloos + fundering + bad/wc optel zit je op 395k voor 'sleutelklaar' (de exacte definitie daarvan wisselt). Is voor 800 m3 wellicht wat aan de lage kant maar hangt er maar helemaal vanaf wat je gaat bouwen.
Als je kavel 1000 m2 is, is 15k voor tuin te weinig, tenzij je enkel gras neerlegt en geen/zeer goedkope erfafscheiding doet. Mijn kavel is minder dan de helft, en ik ga met die post waarschijnlijk al niet eens uitkomen.
20k voor een keuken zou voor mij te weinig zijn, maar het kan natuurlijk wel. Badkamer 20k lijkt me OK als het inclusief installatie en tegelen is. Anders wellicht wat veel.
Vergeet bouwplaatskosten niet: hekken, keet, kranen etc. loopt aardig op.
[ Voor 7% gewijzigd door Daniel op 14-05-2019 13:36 ]
.
[ Voor 118% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:43 ]
@Inspired ik heb voor 750m2 nu 40k reservering tuin staan en dan doe ik niet heel gek. (Veel gras, 2 terrassen waarvan 1 met overkapping en een toegangshek en erfafscheidingen)
Volgens een eerste schatting van een hovenier zal het erom hangen, ik zoek dus nog even door
.
Volgens een eerste schatting van een hovenier zal het erom hangen, ik zoek dus nog even door
[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 14-05-2019 14:51 ]
Je aankleding voelt wel beetje weinig als ik naar de rest van de bedragen kijk. Ik neem aan dat je dit er uit gaat betalen:Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Members only:
- Vloer
- Raambekleding
- Behang
Voor een PVC vloer in het hele huis zijn wij al 14000 euro kwijt, inclusief leggen.
Een keuken van 20k is lekker luxe. Je kan prima 2 apparaten, quooker etc kiezen, maar wil je met dikke stenen bladen werken + landelijk hout dan ben je zo door de 20k heen en is het te weinig.
Badkamer/WC heb ik me op verkeken. Uiteindelijk is alles bij elkaar 20k geworden bij ons, en het kan ook veel lager, maar als je mooie 60x60 tegels aan de muur wilt dan schiet de prijs omhoog wbt arbeid.
- Keuken (wand + kookeiland) zijn we 25k voor kwijt waarvan ruim 18k aan apparatuur (Quooker Flex Combi, Miele kookplaat, stoom/bakoven combi, bakoven/magentron combi, vaatwasser), Wave afzuigkap), alles greeploos en modern met composiet werkbladen.
- Sanitair (10m2 badkamer + 3 toiletten) zit richting de 22k maar is vrij luxe qua tegels, een whirlpoolbad, Sunshower en inbouwkranen. ex. montage!
Onze initiele begroting voor de badkamer en sanitair was beiden 15k (30k totaal dus); dat is niet helemaal gelukt dus
We hebben de mazzel dat we de montage van alles zelf kunnen doen; sanitair via de aannemer had t waarschijnlijk behoorlijk duurder gemaakt dan "gewoon".
- Sanitair (10m2 badkamer + 3 toiletten) zit richting de 22k maar is vrij luxe qua tegels, een whirlpoolbad, Sunshower en inbouwkranen. ex. montage!
Onze initiele begroting voor de badkamer en sanitair was beiden 15k (30k totaal dus); dat is niet helemaal gelukt dus
18k apparatuur? Vind ik wel heel veel. Dat is 30k aan apparatuur tegen adviesprijs.Cartman! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:28:
- Keuken (wand + kookeiland) zijn we 25k voor kwijt waarvan ruim 18k aan apparatuur (Quooker Flex Combi, Miele kookplaat, stoom/bakoven combi, bakoven/magentron combi, vaatwasser), Wave afzuigkap), alles greeploos en modern met composiet werkbladen.
Andere comments neem ik mee. Dank allen!
18k adviesprijs is t; alleen de stoom/bakoven met vaste wateraansluiting kost al 4k bijvoorbeeld.Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:34:
[...]
18k apparatuur? Vind ik wel heel veel. Dat is 30k aan apparatuur tegen adviesprijs.
De marge zit vooral op de kastjes+werkblad; op de apparatuur zit vrij weinig.
[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 14-05-2019 15:42 ]
Hoe groot is je tuin? Wat ga je met je tuin doen. Als je alleen gras doet is het voldoendeInspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Members only:
Ja, OK. Maar adviesprijs meenemen is een beetje nutteloos. Een keuken van 40k komt uiteindelijk op 20k uit. Op apparatuur zat bij onze vorige keuken makkelijk 40% op adviesprijs. (2012)Cartman! schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:37:
[...]
18k adviesprijs is t; alleen de stoom/bakoven met vaste wateraansluiting kost al 4k bijvoorbeeld.
De marge zit vooral op de kastjes+werkblad; op de apparatuur zit vrij weinig.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 14-05-2019 15:55 ]
Voor de apparatuur vind ik het zeker relevant om te noemen gezien de lage marge die daar op zit. Denk ook dat het per merk erg wisselt hoeveel marge erop zit; bij Miele niet veel iig. En de helft korting is erg onrealistisch; ben bij 3 of 4 zaken geweest en meestal zit t rond de 25% a 30%, geen 50%Inspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 15:54:
[...]
Ja, OK. Maar adviesprijs meenemen is een beetje nutteloos. Een keuken van 40k komt uiteindelijk op 20k uit.
Hoe dan ook; waar t om ging is dat we eerst 15k begroot hadden en uitgekomen zijn op 25k omdat we bepaalde dingen toch graag wat luxer wilden dan we eerst hadden gedacht. Zoals n paar pagina's terug al genoemd was gebeurt dat aan de lopende band dus ik zou t advies willen geven alles ook wat ruimer te begroten dan je nu in je hoofd hebt of de post onvoorzien gewoon erg ruim maken.
Er zijn ook genoeg zaken waar je een keuken koopt zonder korting en zonder dat je dief van je eigen portemonnee bent, maar dan moet je niet naar de meubelboulevard gaan. Miele apparatuur is zo'n beetje het duurste wat je kunt krijgen, met Bosch/Siemens zal het zo'n beetje op de helft uitkomen. Keuzes, keuzes.
Ik vind de combinatie van posten nogal vreemd: je hebt èn de aannemer, daarnaast een fundering en gasloos. Zijn dat inschattingen van je of (deels) al offertes? We kunnen wel over de kleinere posten discussiëren maar de aannemer is natuurlijks de hoofdmoot, na de grond natuurlijkInspired schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 12:28:
Is de onderstaande bierviltberekening redelijk OK?
Ik vind de schilder nogal laag ingeschat en mis de architect en constructeur.
En hoeveel m3 gaat het om? Zo'n 650?
En hoeveel m3 gaat het om? Zo'n 650?
op internet worden de mooiste verhalen verteld van wat mogelijk is kwa prijs. In hoeverre is het realistisch om op een kavel van 190K/320m2 een vrijstaand huisje te kunnen bouwen van ong 2 ton van een meter of 130m2? Dus dat de totaal prijs rond de 400K komt? Uiteraard een casco huis dan.
Anoniem: 224360
Dat is weinig realistischPainkillA schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:28:
op internet worden de mooiste verhalen verteld van wat mogelijk is kwa prijs. In hoeverre is het realistisch om op een kavel van 190K/320m2 een vrijstaand huisje te kunnen bouwen van ong 2 ton van een meter of 130m2? Dus dat de totaal prijs rond de 400K komt? Uiteraard een casco huis dan.
Naja, voor 200.000 euro een casco bouwen van totaal 130m2, dus 2 woonlagen van 65m2, dat is ongeveer 470€/m3 voor een casco. Dat gaat wel lukken lijkt me.
Maar met casco reken ik dan een wind en waterdichte doos.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Je kunt met jouw bouwmethode toch wel een volledig huis daar neer zetten voor dat geld?Rtificial schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:48:
Naja, voor 200.000 euro een casco bouwen van totaal 130m2, dus 2 woonlagen van 65m2, dat is ongeveer 470€/m3 voor een casco. Dat gaat wel lukken lijkt me.
Met gestrekt been.
@PainkillA Wat versta je onder casco, want dat is nogal een ruim begrip. Bij Groothuisbouw kun je voor minder dan 200.000 een casco huis laten bouwen: https://www.groothuisbouw...ststof-topgevels-7/?tab=4 (klik op casco). Op basis van jouw opmerking heb ik echt het idee dat je bedoelt een huis exclusief keuken, vloeren, gordijnen ed, maar inclusief alle binnenmuren, elektrische installatie, leidingwerk en dergelijke. In dat geval wordt het een grotere uitdaging. Afhankelijk van de locatie zul je ook nog moeten heien en dat kost al snel een paar duizend euro.
Ik denk inderdaad dat ik een doos van 65 + 65 wel zou kunnen neerzetten voor dat geld ja. Afgewerkt. Maar ik kan niet oordelen over de wensen die hier verder achter schuilgaan, de uren die iemand er zelf in wil steken, de materiaalkeuzes die iemand maakt, etc.Artbij schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:38:
[...]
Je kunt met jouw bouwmethode toch wel een volledig huis daar neer zetten voor dat geld?
Maar ja, inderdaad, het kan wel.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Beetje buiten de scope van dit topic, maar inderdaad. De Mandemakers-vrienden doen het vaak nog op de oude manier (keuken van eerst 20k en dan 45% korting geven MET GRATIS MONTAGE EN QUOOKER CADEAU, dat werk), maar de meeste andere zaken zijn inmiddels wel wat wijzer geworden. Met dank aan het internet zijn apparatuurprijzen transparant geworden dus het is zinloos om daar met adviesprijzen te gaan schermen. De kasten en blad zit dan nog de marge in, en daar kun je een beetje onderhandelen.Oilman schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:10:
Er zijn ook genoeg zaken waar je een keuken koopt zonder korting en zonder dat je dief van je eigen portemonnee bent, maar dan moet je niet naar de meubelboulevard gaan. Miele apparatuur is zo'n beetje het duurste wat je kunt krijgen, Bosch/Siemens zal het zo'n beetje op de helft uitkomen. Keuzes, keuzes.
Met casco wordt bedoeld een wind&waterdicht huis zonder installaties, dus echt een kale woning met ramen, deuren en een dak erop, maar verder niks. Vooropgesteld dat je niet al te gekke dingen verzint qua architectuur of bouwmethode moet dat zeker wel te doen zijn. Nog iets beter dan casco ook wel denk ik.PainkillA schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:28:
Als casco voor jou neerkomt op een huis incl. installaties maar dan zonder keuken/badkamers/vloer/wandafwerking heb je het eigenlijk over sleutelklaar en dan lijkt me het niet echt realistisch en ook niet bepaald rendabel. Er zijn nogal wat kosten die weliswaar lager worden als je een kleiner/goedkoper huis bouwt, maar niet omgekeerd evenredig met een kleiner huis: bouwplaatskosten, architect, constructeur, bodemonderzoek etc. nemen al snel een erg grote hap uit je totale begroting.
Ik heb voor kaal wind- en waterdicht toch vaker de term ruwbouw gehoord.Daniel schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:41:
[...]
Beetje buiten de scope van dit topic, maar inderdaad. De Mandemakers-vrienden doen het vaak nog op de oude manier (keuken van eerst 20k en dan 45% korting geven MET GRATIS MONTAGE EN QUOOKER CADEAU, dat werk), maar de meeste andere zaken zijn inmiddels wel wat wijzer geworden. Met dank aan het internet zijn apparatuurprijzen transparant geworden dus het is zinloos om daar met adviesprijzen te gaan schermen. De kasten en blad zit dan nog de marge in, en daar kun je een beetje onderhandelen.
[...]
Met casco wordt bedoeld een wind&waterdicht huis zonder installaties, dus echt een kale woning met ramen, deuren en een dak erop, maar verder niks. Vooropgesteld dat je niet al te gekke dingen verzint qua architectuur of bouwmethode moet dat zeker wel te doen zijn. Nog iets beter dan casco ook wel denk ik.
Als casco voor jou neerkomt op een huis incl. installaties maar dan zonder keuken/badkamers/vloer/wandafwerking heb je het eigenlijk over sleutelklaar en dan lijkt me het niet echt realistisch en ook niet bepaald rendabel. Er zijn nogal wat kosten die weliswaar lager worden als je een kleiner/goedkoper huis bouwt, maar niet omgekeerd evenredig met een kleiner huis: bouwplaatskosten, architect, constructeur, bodemonderzoek etc. nemen al snel een erg grote hap uit je totale begroting.
Casco word toch vaak al iets van installaties in meegenomen, natuurlijk omdat je deel van het installatiewerk ook in vloeren (en wanden) moet verwerken kun je dat niet allemaal zelf achteraf doen... Tenminste, bij traditioneel over het algemeen niet.
In de bouwwereld zijn casco en ruwbouw wel een beetje hetzelfde, het grote verschil zit vaak in dat casco wind- en waterdicht is en ruwbouw vaak nog niet.bbbrumbrum schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:44:
[...]
Ik heb voor kaal wind- en waterdicht toch vaker de term ruwbouw gehoord.
Casco word toch vaak al iets van installaties in meegenomen, natuurlijk omdat je deel van het installatiewerk ook in vloeren (en wanden) moet verwerken kun je dat niet allemaal zelf achteraf doen... Tenminste, bij traditioneel over het algemeen niet.
Binnenwanden en installaties vallen meestal buiten het casco, op de riolering in de kruipruimte en de meterkastplaat na.
Dus ook geen leidingen etc in de muren of vloer?Ernemmer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:07:
[...]
In de bouwwereld zijn casco en ruwbouw wel een beetje hetzelfde, het grote verschil zit vaak in dat casco wind- en waterdicht is en ruwbouw vaak nog niet.
Binnenwanden en installaties vallen meestal buiten het casco, op de riolering in de kruipruimte en de meterkastplaat na.
Met gestrekt been.
Normaal gesproken niet (of het moet een prefab betoncasco zijn), aangezien er ook geen binnenwanden of afwerkvloer in een casco zit, maar veel aannemers hebben hun eigen definitie van casco waardoor er vaak weer van alles bij in kan zitten.Artbij schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:34:
[...]
Dus ook geen leidingen etc in de muren of vloer?
Als je kijkt bij Selekthuis of 1 van dat soort partijen zit er meer in een casco dan alleen een waterdicht omhulsel.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 15-05-2019 14:38 ]
Dit maakt het hele prijs vergelijken ook zo lastig. De definities zijn ongeveer gelijk, maar afhankelijk van wie je treft kun je zomaar 20k-50k aan meevallers of verrassingen tegenkomen. En het schijnen meestal verrassingen te zijn waar je niet op zit te wachten.....Maar het hele topic staat vol van dit soort vragen, met hoe duur is bouwen nou. Ik heb de vraag zelf ook nog gesteld.Ernemmer schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:38:
[...]
Normaal gesproken niet (of het moet een prefab betoncasco zijn), aangezien er ook geen binnenwanden of afwerkvloer in een casco zit, maar veel aannemers hebben hun eigen definitie van casco waardoor er vaak weer van alles bij in kan zitten.
Als je kijkt bij Selekthuis of 1 van dat soort partijen zit er meer in een casco dan alleen een waterdicht omhulsel.
Wat sowieso een goede manier is, veel offertes opvragen bij mensen als je concrete plannen en ontwerpen hebt. Rekening houden met duurder dan je verwacht en niet teveel op definities afgaan, want die wisselen.
Eerste offerte binnen van een aannemer uit de buurt, €945 per m3 incl BTW... of €2930 per m2.
Inclusief stelpost keuken 10k en stelpost badkamer/sanitair 12.5k, inclusief afwerking, stucen, texen binnendeuren etc.
Ik vond het nogal wat. Ik verwachtte niet meer dan €700 per m3 kwijt te zijn eigenlijk. Onrealistisch?
Vrijdag gesprek met een andere aannemer, ben zeer benieuwd naar zijn offerte.
Inclusief stelpost keuken 10k en stelpost badkamer/sanitair 12.5k, inclusief afwerking, stucen, texen binnendeuren etc.
Ik vond het nogal wat. Ik verwachtte niet meer dan €700 per m3 kwijt te zijn eigenlijk. Onrealistisch?
Vrijdag gesprek met een andere aannemer, ben zeer benieuwd naar zijn offerte.
Wauw. Stevig. Wat ben je allemaal van plan. Hoeveel is het zonder die afwerking? De meeste prijzen die hier vergeleken worden houden geen rekening met keuken/sanitair/stuc/schilder.
Aannemers kunnen nu vragen wat ze willen, voor jou nog 10 andere projecten. Ik vind het zelf erg hoog en zou het voor dit geld niet laten bouwen.
aannemers kunnen idd vragen wat ze willen maar dit gaat wel heel erg ver.. bijna 1000 euro per m3...
Mijn nieuwbouw huis moet gebouwd worden voor 475 a 500m3 en is 850m3 en heeft meerdere overstekken etc etc
Mijn nieuwbouw huis moet gebouwd worden voor 475 a 500m3 en is 850m3 en heeft meerdere overstekken etc etc
12 binnendeuren a 480€ ex BTW vond ik ook nogal duur.
80k voor installatie werken E , W, Data en Inrichtingen waarvan 35k voor WTW, systeemverwarming.
Zonder keuken, schilder etc kom ik nog op ruim €850 per m3.... Terwijl ik dacht op 550 te zitten excl. Keuken, vloer, schilderwerken.
Het huis is 145m2, bungalow dus geen verdieping, geen trappen. Geen garage, wel een berging. Gasloos, ventilatie, warmtepomp enz. 4 slaapkamers, 1 badkamer, 1 wc apart, overal vloerverwarming. In de woonkamer 1 schuifpui van 4 meter en 1 raampartij van 3 meter. Verder geen bijzonderheden, zie tekening hieronder.
Toch fijn te lezen dat ik niet gek wordt en deze offerte dus echt wel enorm hoog is.
80k voor installatie werken E , W, Data en Inrichtingen waarvan 35k voor WTW, systeemverwarming.
Zonder keuken, schilder etc kom ik nog op ruim €850 per m3.... Terwijl ik dacht op 550 te zitten excl. Keuken, vloer, schilderwerken.
Het huis is 145m2, bungalow dus geen verdieping, geen trappen. Geen garage, wel een berging. Gasloos, ventilatie, warmtepomp enz. 4 slaapkamers, 1 badkamer, 1 wc apart, overal vloerverwarming. In de woonkamer 1 schuifpui van 4 meter en 1 raampartij van 3 meter. Verder geen bijzonderheden, zie tekening hieronder.
Toch fijn te lezen dat ik niet gek wordt en deze offerte dus echt wel enorm hoog is.
[ Voor 9% gewijzigd door Bany op 15-05-2019 19:25 ]

[ Voor 48% gewijzigd door Bany op 15-05-2019 19:37 ]
Dat zijn wel écht forse prijzen. Ik ben -as we speak- met aannemers bezig en we bouwen zeker niet goedkoop maar zitten nu op 590,= per m3 incl stucwerk, schilderwerk & btw. bgg vloer zit er dan wel bij in, alu kozijnen tikken ook wel aan.
86k inc btw voor E&W heb ik hier ook. Das wel voor 215m2 gebruiksopp.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het gesprek met de tweede aannemer. We zitten overigens in regio Noord-Brabant.
Hoeveel m3 is je woning? foto's? 590 vind ik ook al redelijk veel maar idd aluminium kozijnen klappen dr ook aardig in,.Piper schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 19:27:
Dat zijn wel écht forse prijzen. Ik ben -as we speak- met aannemers bezig en we bouwen zeker niet goedkoop maar zitten nu op 590,= per m3 incl stucwerk, schilderwerk & btw. bgg vloer zit er dan wel bij in, alu kozijnen tikken ook wel aan.
Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Dat ondervonden wij ook met de offertes van de aannemers. We hebben er drie gevraagd om aan de hand van een concept tekening een prijsopgave te maken en deze offertes te specificeren. Wat een werk omdat te vergelijken en de verschillen onderling waren enorm.
Wat bijvoorbeeld bij de goedkoopste aannemer opviel was het prijs NTB (nader te bepalen) En wat bij hem bijvoorbeeld heel hufterig in de kleine lettertjes stond was dat wij zelf voor een schaf- en directiekeet moesten zorgen en een dixi. (deze kon wel via hem gehuurd worden. (Boels prijs x 3)
Een andere regeltje, afvoer van grond. Dat was niet inbegrepen en zou door zijn eigen grondwerker worden afgevoerd tegen een x bedrag afhankelijk van de kwaliteit en de stortlocatie.
Al met al was de goedkoopste uiteindelijk de duurste.
Waar ook veel mee gegoocheld werd was de muurdikte. Wil willen een gemetselde Porotherm muur en zo min mogelijk gebruik van polystyreen. De duurste bouwde een muur op van 20 cm Porotherm en drukte daar vervolgens 30 cm isolatie materiaal tegenaan. De aannemer die nu gaat bouwen heeft van alle offertes de meest uitgebreide gemaakt en alles is tot in detail omschreven en geprijsd. Hij geeft een goed gevoel en de werken die van hem hebben gezien zijn gewoon netjes.
Wat bijvoorbeeld bij de goedkoopste aannemer opviel was het prijs NTB (nader te bepalen) En wat bij hem bijvoorbeeld heel hufterig in de kleine lettertjes stond was dat wij zelf voor een schaf- en directiekeet moesten zorgen en een dixi. (deze kon wel via hem gehuurd worden. (Boels prijs x 3)
Een andere regeltje, afvoer van grond. Dat was niet inbegrepen en zou door zijn eigen grondwerker worden afgevoerd tegen een x bedrag afhankelijk van de kwaliteit en de stortlocatie.
Al met al was de goedkoopste uiteindelijk de duurste.
Waar ook veel mee gegoocheld werd was de muurdikte. Wil willen een gemetselde Porotherm muur en zo min mogelijk gebruik van polystyreen. De duurste bouwde een muur op van 20 cm Porotherm en drukte daar vervolgens 30 cm isolatie materiaal tegenaan. De aannemer die nu gaat bouwen heeft van alle offertes de meest uitgebreide gemaakt en alles is tot in detail omschreven en geprijsd. Hij geeft een goed gevoel en de werken die van hem hebben gezien zijn gewoon netjes.
Dat worden mooie binnendeurenBany schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 18:36:
12 binnendeuren a 480€ ex BTW vond ik ook nogal duur.
...
Het huis is 145m2, bungalow dus geen verdieping, geen trappen.
De kuubprijs blijft appels met peren vergelijken omdat de basiskosten voor een kleinere woning over minder kuubs verdeeld worden, zie ook bouwkosten per m³. Maar dit is wel erg te veel

Ja inderdaad wel erg teveel. Ik had gerekend op 550 maar 600 is ook nog acceptabel. Die bijna 1000 in de offerte is echt ruim boven wat iedereen hier aangeeft en ook wat ik kan vinden op internet. Ik snap het niet. Maar goed... Op naar de volgende dan maar.
Ach prijzen, ben nu sanitair aan het uitzoeken en daar vind ik kwaliteit bepalen ook een loterij. Hornbach heeft soms mooi spul, de bekende merken ook, Italiaans design is helemaal van de pot gerukt
Je kunt niets zeggen over de redelijkheid van een bedrag als je niet weet hoe het gespecificeerd is. Ook een klein huis kun je duur bouwen. 480 euro voor een binnendeur klinkt veel, maar als je allemaal stalen taatsdeuren hebt gekozen is het goedkoop.Bany schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:17:
Ja inderdaad wel erg teveel. Ik had gerekend op 550 maar 600 is ook nog acceptabel. Die bijna 1000 in de offerte is echt ruim boven wat iedereen hier aangeeft en ook wat ik kan vinden op internet. Ik snap het niet. Maar goed... Op naar de volgende dan maar.
Een bungalow zal altijd aan de hoge kant zitten qua kuubsprijs omdat je een grote fundering en dak hebt, en de kosten daarvan over relatief weinig kuubs verdeeld worden.
Als ik me baseer op de m2 prijs die je aangeeft en het oppervlak kom ik op een offertebedrag van ongeveer 425k inclusief stelposten keuken, badkamer en afwerking. Voor een vrijwel afgewerkte vrijstaande woning naar eigen ontwerp, met warmtepomp, wtw etc. vind ik dat in de huidige markt geen raar bedrag.
Uit die 425k en de opgegeven kuubsprijs volgt een woning van ±450 m3 en die verwachtte je - als je 600 euro per m3 aanhoudt - voor ±270k te kunnen bouwen. Ik denk dat dat altijd al moeilijk zou worden tenzij je voor een hele eenvoudige uitvoering en afwerking kiest.
Ik verwachtte inderdaad maximaal 270k uit te geven maar dan wel excl. schilderen, vloeren en keuken. Dat lijkt me echt niet raar, ook niet voor een bungalow. Het budget zit nog wel rek in maar €1000 per m3 gaat hem niet worden, dat is boven budget.
Wat betreft de deuren hebben we gekozen voor kamerhoge, stompe binnendeuren die overal te koop zijn voor max €150 incl BTW. Waarom er hier dan aangegeven wordt €480 excl BTW is me een raadsel. En dat keer 12 tikt wel aan.
Wat betalen jullie bijvoorbeeld voor "bouwkeet, dixie en container"? In onze offerte: €3000
En "bouwwater en bouwstroom , incl. huur kasten, wmp etc." Onze offerte: €3000
Wat betreft de deuren hebben we gekozen voor kamerhoge, stompe binnendeuren die overal te koop zijn voor max €150 incl BTW. Waarom er hier dan aangegeven wordt €480 excl BTW is me een raadsel. En dat keer 12 tikt wel aan.
Wat betalen jullie bijvoorbeeld voor "bouwkeet, dixie en container"? In onze offerte: €3000
.
Ligt er aan wat hij aanbied en wat er bij zit voor een vlakke binnendeur is dit duur.
Pak je een decor deur van bijvoorbeeld Skantrea ben je zo 250 euro kwijt voor alleen de deur.
Deze hangt er nog niet in, zit er misschien hang en sluitwerk&kozijn in de prijs van deur?
Dan is het weer niet duur.
Kortom zonder achterliggende info kan je niet zeggen of dit duur is.
Ik neem aan dat die bouwer niet deur inkoop maal 4 doet. Dat grenst aan oplichterij en hoewel ik geen hoge pet op heb van de bouwwereld, dat gaat wel erg ver. Dus inderdaad: is 480 dan alleen de deur, of ook kozijn, beslag, afhangen, schilderen etc? Want dat maakt nogal een verschil.Bany schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:38:
Ik verwachtte inderdaad maximaal 270k uit te geven maar dan wel excl. schilderen, vloeren en keuken. Dat lijkt me echt niet raar, ook niet voor een bungalow. Het budget zit nog wel rek in maar €1000 per m3 gaat hem niet worden, dat is boven budget.
Hoe duur dergelijke bouwplaatskosten uitvallen is ook maar net afhankelijk van hoe lang je het nodig hebt. Als het er 10 maanden moet staan is dat allicht duurder dan bij een project dat maar een half jaar kost.
Maar dit zijn wel typisch de vaste kosten die relatief hard aantikken bij een kleiner huis. 3k lijkt mij niet raar.
In Italie kunnen ze hele mooie dingen makenAnoniem: 224360 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 22:32:
Ach prijzen, ben nu sanitair aan het uitzoeken en daar vind ik kwaliteit bepalen ook een loterij. Hornbach heeft soms mooi spul, de bekende merken ook, Italiaans design is helemaal van de pot gerukt
Ik heb destijd alles bij https://www.reuter.de/ gekocht, was een stuk goedkoper dan hier in NL.
Kozijnen voor de binnendeuren staan apart benoemd á 12x €250 ex BTW. Schilderwerk is ook apart benoemd.Sjembecks schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:55:
[...]
Ligt er aan wat hij aanbied en wat er bij zit voor een vlakke binnendeur is dit duur.
Pak je een decor deur van bijvoorbeeld Skantrea ben je zo 250 euro kwijt voor alleen de deur.
Deze hangt er nog niet in, zit er misschien hang en sluitwerk&kozijn in de prijs van deur?
Dan is het weer niet duur.
Kortom zonder achterliggende info kan je niet zeggen of dit duur is.
Dus in totaal €883,30 incl BTW per binnendeur compleet. (excl schilderen)
Maar goed, genoeg over de deuren, vrijdag de tweede aannemer en bij de eerste gaan we ook nog rond de tafel om een betere specificatie te krijgen want ik heb veel openstaande vragen. Hij heeft bijv ook 200m2 genomen ipv de 145m2 dat het eigenlijk is. Er staat een post in voor vensterbanken en raamomtimmeringen á €3600, wat is dit precies vraag ik me af, we hebben namelijk 0 vensterbanken omdat de ramen van vloer tot plafond lopen in alle kamers.
Wat ik trouwens goedkoop vond was het stucwerk voor de binnenmuren all-in €7200
Heb je op de slaapkamers en badkamer ook alle ramen tot de grond?Bany schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:38:
[...]
Kozijnen voor de binnendeuren staan apart benoemd á 12x €250 ex BTW. Schilderwerk is ook apart benoemd.
Dus in totaal €883,30 incl BTW per binnendeur compleet. (excl schilderen)
Maar goed, genoeg over de deuren, vrijdag de tweede aannemer en bij de eerste gaan we ook nog rond de tafel om een betere specificatie te krijgen want ik heb veel openstaande vragen. Hij heeft bijv ook 200m2 genomen ipv de 145m2 dat het eigenlijk is. Er staat een post in voor vensterbanken en raamomtimmeringen á €3600, wat is dit precies vraag ik me af, we hebben namelijk 0 vensterbanken omdat de ramen van vloer tot plafond lopen in alle kamers.
Wat ik trouwens goedkoop vond was het stucwerk voor de binnenmuren all-in €7200
Met gestrekt been.
@Bany Binnendeuren kan je zo gek maken als je wilt. Wij hebben Xinnix, niet eens plafond hoog en die komen ook al op 10k incl. BTW voor 9 deuren, kozijnen en plaatsen (maar excl. aflakken en beslag). Je hebt dan wel iets bijzonders.
Welke eigenschappen (naast plafond hoog) zijn er nog meer vermeld in het bestek?
Edit: Plafond hoog vraagt waarschijnlijk meer van de afwerking. Wellicht dat dat ook de prijs opdrijft.
Welke eigenschappen (naast plafond hoog) zijn er nog meer vermeld in het bestek?
Edit: Plafond hoog vraagt waarschijnlijk meer van de afwerking. Wellicht dat dat ook de prijs opdrijft.
[ Voor 14% gewijzigd door NDF82 op 16-05-2019 11:23 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Weer aardig wat stappen gemaakt
Metselwerk rond de ramen. Erg blij met het resultaat.

Metselwerk met terugliggende steen aan één zijde van de garage

En inmiddels zijn ook de kozijnen van de 1ste verdieping gesteld
Metselwerk rond de ramen. Erg blij met het resultaat.

Metselwerk met terugliggende steen aan één zijde van de garage

En inmiddels zijn ook de kozijnen van de 1ste verdieping gesteld

Dat schiet op @Joris748! Krijgt je huis nog steeds een glazen dak? Wordt vast erg mooi.
Yep, dat gaat er komen.NDF82 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:31:
Dat schiet op @Joris748! Krijgt je huis nog steeds een glazen dak? Wordt vast erg mooi.
Wordt een systeem dat ook voor vliesgevels wordt gebruikt.

Hebben nog geen keuze gemaakt voor een leverancier.
De opbouw van het houtskelet is inmiddels begonnen. Het gaat vrij snel, want het is (nu nog) basicly het in elkaar zetten en vastschroeven van een soort uit z'n krachten gegroeide houten Lego. Ze waren vanochtend gestart en dit was de situatie rond half 12 vanochtend. Ergens eind volgende week zou er al aan het dak begonnen kunnen worden.

Zie hier: https://gathering.tweaker...message/56582071#56582071Clive schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 20:40:
[...]
Hoeveel m3 is je woning? foto's? 590 vind ik ook al redelijk veel maar idd aluminium kozijnen klappen dr ook aardig in,.
25 PV panelen, alu kozijnen, 140m2 afgewerkte betonvloer plus helemaal sausklaar gestuct en geschilderd zijn niet echt zaken die gunstig zijn voor de prijs inderdaad.
Ja slaapkamers wel, badkamer zit niet aan de gevel, die heeft wel een dakraam.Artbij schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 10:45:
[...]
Heb je op de slaapkamers en badkamer ook alle ramen tot de grond?
Nice! Benieuwd naar het resultaatJoris748 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:53:
[...]
Yep, dat gaat er komen.
[Afbeelding]
Ruim een jaar na mijn vorige post zijn we inmiddels een stuk gevorderd met bouwen.
Het ontwerp is in hoofdlijnen ongewijzigd gebleven ten opzichte van mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/54912715#54912715
Hieronder voor de geïnteresseerden enkele foto's.
Inmiddels zijn ook de NUTS aansluitingen geregeld, dat ging gelukkig heel snel
Voor nu is het wachten op de gevelstenen en de breedplaatvloeren en dan kunnen we weer verder.
Het ontwerp is in hoofdlijnen ongewijzigd gebleven ten opzichte van mijn eerdere post: https://gathering.tweaker...message/54912715#54912715
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Voor nu is het wachten op de gevelstenen en de breedplaatvloeren en dan kunnen we weer verder.
[ Voor 29% gewijzigd door RxxR op 16-05-2019 22:13 . Reden: thumbnails ]
Heel gaaf, wat een super ontwerp ook! Leuk om dit te delen, ben heel benieuwd.
Succes met bouwen.
Succes met bouwen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ben benieuwd wat dit project van @RxxR gaat kosten, dat zal een mooie EUR/M3 prijs opleveren
Mooi project, RxxR, mag ik vragen in welke regio je bouwt? Doet me namelijk denken aan een architect hier in West Brabant.
Heel erg mooi @RxxR ! En wat is het groot
Je gaat duidelijk voor een luxe afwerking. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik zie dat je een houten garage deur krijgt die dezelfde afwerking krijgt als de rest van de gevel. Wat wordt de soort en wie wordt de leverancier?
Je gaat duidelijk voor een luxe afwerking. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik zie dat je een houten garage deur krijgt die dezelfde afwerking krijgt als de rest van de gevel. Wat wordt de soort en wie wordt de leverancier?
Mooi project maar zou je de volgende keer je plaatjes met een normaal formaat kunnen posten? Nu moet ik ze allemaal aanklikken om ze te kunnen bekijken.RxxR schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 21:50:
Ruim een jaar na mijn vorige post zijn we inmiddels een stuk gevorderd met bouwen.
Members only:
//EDIT: de gezochte plattegrond blijkt woning V.22 van Brummelhuis te zijn
(gevonden met omgekeerd zoeken
)
Misschien een beetje een gekke vraag, maar wij zijn ons aan het orienteren op de mogelijkheden van een nieuwbouwwoning en een paar weken geleden heb ik onderstaande plattegrond opgeslagen.
Ik denk haast zeker te weten dat ik dit plaatje uit deze topicsreeks gehaald heb, maar ik kan de post niet meer vinden... de indeling spreekt me namelijk erg aan, maar ik weet niet meer van wie deze plattegrond is en bij welk (type) huis deze hoort.
Iemand die deze plattegrond herkent en me naar de originele post kan leiden?

@GeeMoney dank voor de moeite, maar is toch een andere woning met andere indeling.
Misschien een beetje een gekke vraag, maar wij zijn ons aan het orienteren op de mogelijkheden van een nieuwbouwwoning en een paar weken geleden heb ik onderstaande plattegrond opgeslagen.
Ik denk haast zeker te weten dat ik dit plaatje uit deze topicsreeks gehaald heb, maar ik kan de post niet meer vinden... de indeling spreekt me namelijk erg aan, maar ik weet niet meer van wie deze plattegrond is en bij welk (type) huis deze hoort.
Iemand die deze plattegrond herkent en me naar de originele post kan leiden?

@GeeMoney dank voor de moeite, maar is toch een andere woning met andere indeling.
[ Voor 18% gewijzigd door pascal s68 op 18-05-2019 09:08 ]
@pascal s68 volgens mij is die van @Bany ?
Bany in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Bany in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 18:37
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het gebruik van thumbnails moedigen we juist aan.Ernemmer schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 17:55:
[...]
Mooi project maar zou je de volgende keer je plaatjes met een normaal formaat kunnen posten? Nu moet ik ze allemaal aanklikken om ze te kunnen bekijken.
Wil iemand een nieuw deeltje aanmaken? Deze is over de 10000 posts.
Dat weet ik wel maar vind het uitermate onhandig. We leven ook niet meer in 2005, grote plaatjes moet imo gewoon kunnen.tweakduke schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 21:45:
[...]
Het gebruik van thumbnails moedigen we juist aan.
Wil iemand een nieuw deeltje aanmaken? Deze is over de 10000 posts.
PS dit is het enige forum wat ik ken waar plaatjes geschaald moeten worden en voor zijn tech forum is het ook erg raar dat er extern gehost moet worden. Ook iets wat je nog maar zelden tegenkomt.
Als tweakers zelf gewoon host kunnen ze makkelijker de grootte beperken tot een normaal formaat wat weinig kb kost.
[ Voor 30% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2019 22:12 ]
die post-limiet geldt niet meer toch?
ik vind nieuwe topics alleen maar irritant.
[ Voor 38% gewijzigd door woekele op 18-05-2019 10:43 ]
Die post limiet gold technisch gezien al niet meer toen we afscheid namen van het onvolprezen Topix, met maximaal 256 posts per thread. Dat is uit m’n hoofd 15 jaar geleden
Gisteren bij een bekende, grotere aannemer uit de buurt op gesprek geweest, alle tekeningen en wensen doorgenomen en hij verwacht niet boven de 500-550 per m3 uit te komen. Inclusief binnendeuren 
(Exclusief keuken, vloeren, schilderwerken)
Over een paar weken krijgen we de offerte binnen. Het was een prettig, open gesprek. Ze zijn op het kavel achter en naast ons ook al bezig, gelukkig hebben ze nog tijd voor ons
(Exclusief keuken, vloeren, schilderwerken)
Over een paar weken krijgen we de offerte binnen. Het was een prettig, open gesprek. Ze zijn op het kavel achter en naast ons ook al bezig, gelukkig hebben ze nog tijd voor ons
offtopic: Soms vind ik een nieuw topic wel handig als er ook een mooie nieuwe TS komt met nieuwe informatie.woekele schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:12:
die post-limiet geldt niet meer toch?
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar het leuke plaatjestopic, je moet dan gewoon elk kwartaal weer een nieuwe bookmark aanmaken wat imo nergens goed voor is.
Wat ide naam van dit systeem? Welke leverancier is het plaatje van?Joris748 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:53:
[...]
Yep, dat gaat er komen.
[Afbeelding]
Dat is van StabaluxLittleTycoon schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 15:01:
[...]
Wat ide naam van dit systeem? Welke leverancier is het plaatje van?
https://www.stabalux.com/nl/
Hoe hebben jullie onderhandeld met de aannemer voorafgaand aan de aannemingsovereenkomst? Gewoon 'gevraagd' of er x van de prijs af kon, of alleen d.m.v. zaken bij de aannemer weg te halen en zelf uit te zetten?
Je gaat de complete begroting af en probeert op elk punt wat te winnen, bijvoorbeeld omdat je ergens gezien hebt dat het goedkoper kan, meestal doe je dit samen met je architect of bouwbegeleider, die hebben wel wat verstand van normale prijzen. Ook een aanpassing van gebruikte materialen zal aanzienlijk kunnen schelen in bouwkosten.Piper schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:53:
Hoe hebben jullie onderhandeld met de aannemer voorafgaand aan de aannemingsovereenkomst? Gewoon 'gevraagd' of er x van de prijs af kon, of alleen d.m.v. zaken bij de aannemer weg te halen en zelf uit te zetten?
Gewoon tegen een aannemer zeggen dat er 10% af moet heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik denk alleen wel dat er op dit moment weinig speling in zit, buiten het gebruik van andere materialen om. Voor jouw werk hebben ze nog 5 aanvragen per week.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 18-05-2019 20:17 ]
Wij hebben de offerte van onze aannemer door een externe partij laten controleren. Zowel op bouwtechnisch aspect, op duurzaamheid en op de prijs. Hij heeft op een aantal van de posten op de offerte opmerkingen gemaakt en daar zijn we dan ook weer mee in gesprek gegaan met de aannemer. Dat leverde onderaan de streep een besparing op van een kleine 20K. (en een betere (lees duurdere) warmtepomp dan in eerste instantie was opgenomen in de offerte)Piper schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:53:
Verder is deze bouwkundige gedurende de bouw ons vertrouwenspersoon. Hij gaat onaangekondigd tijdens de bouw kijken en doet voorafgaand aan een betalingstermijn een controle op de uitvoering. Pas als zijn en onze handtekening onder het proces verbaal van bevindingen staat wordt er betaald.
[ Voor 0% gewijzigd door gumtree op 18-05-2019 20:40 . Reden: typo ]
Ja het gaat weer goed in de bouw maar we moeten hier ook niet overdrijven. Grond is nog altijd schaars en duur en - op een complete nieuwbouwwijk na - zijn het allemaal individuele opdrachten. Ik hou het grondaanbod hier in ZO Brabant aardig in de gaten en in een groot gebied worden er nauwelijks kavels verkocht. En prijzen kunnen niet blijven stijgen want dan haken kopers sowieso af.Ernemmer schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 20:11:
[...]
Ik denk alleen wel dat er op dit moment weinig speling in zit, buiten het gebruik van andere materialen om. Voor jouw werk hebben ze nog 5 aanvragen per week.
Er is in een bouwproject altijd ruimte want het blijft met elkaar afstemmen. Je kunt de vraag trouwens ook omdraaien; waar ziet de aannemer mogelijkheden
Ik zie het dagelijks dat er nergens goed personeel te krijgen is voor de bouw waardoor de prijzen gewoon omhoog gaan. En als jij die prijs dan niet wilt betalen dan nemen ze de opdracht van een ander wel om te bouwen.Conrado schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 21:13:
[...]
Ja het gaat weer goed in de bouw maar we moeten hier ook niet overdrijven. Grond is nog altijd schaars en duur en - op een complete nieuwbouwwijk na - zijn het allemaal individuele opdrachten. Ik hou het grondaanbod hier in ZO Brabant aardig in de gaten en in een groot gebied worden er nauwelijks kavels verkocht. En prijzen kunnen niet blijven stijgen want dan haken kopers sowieso af.
Er is in een bouwproject altijd ruimte want het blijft met elkaar afstemmen. Je kunt de vraag trouwens ook omdraaien; waar ziet de aannemer mogelijkheden
Je ziet ook heel veel kleine aannemers nu gewoon werk maken bij de grote jongens, lekker makkelijk veel geld verdienen zonder de ''last'' van particulieren.
[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 18-05-2019 21:58 ]
Onderhandelen is best lastig, de meeste ruimte zit er in werk 'zonder bonnetje'.
Dat tweede is eigenlijk geen onderhandelenPiper schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 19:53:
Als de prijs omlaag moet kan dat min of meer op drie manieren: de aannemer neemt genoegen met minder winst/risico, er wordt scherper ingekocht bij de onderaannemers, of er wordt aan de wijze van uitvoeren gesleuteld.
Verlagen van winst/risico is het simpelst: dit is eenvoudigweg de marge die de aannemer maakt op al het werk. De percentages wisselen, maar liggen doorgaans tussen de 6 en 12%. Zit jouw aannemer hoger dan calculeert hij wel erg veel onzekerheid in (en moet je zorgen dat je die vermindert), zit hij lager dan is het erg scherp berekend en kun je je afvragen of je niet binnen het project over elk wissewasje aan meerwerk gedoe krijgt. Als een bouwer het werk graag wil doen kun je hier wel behoorlijke kortingen bedingen, maar ik zou persoonlijk hier nooit proberen het onderste uit de kan te halen. De aannemer moet ook gewoon een faire marge kunnen maken.
Waarschijnlijk bestaat een aanzienlijk deel van de posten in je begroting uit onderaannemers: bijvoorbeeld installatiewerk wordt bijna altijd weer doorgesluisd naar specialisten die apart het werk begroot hebben. De hoofdaannemer heeft hier over het algemeen geen enkele incentive heeft om een scherpe prijs te onderhandelen - het wordt toch 1-op-1 doorberekend aan jou én hoe hoger het bedrag, hoe hoger het deel winst/risico wat er overheen gaat. Zeker als je meerdere offertes opvraagt kan je dit gemakkelijk vergelijken. Ik heb in mijn vergelijkingen grote verschillen aangetroffen: 10k verschil (30 vs 40k) op hetzelfde staalconstructiewerk, 4500 euro verschil op dezelfde PV-installatie (9k vs 13,5k), 35k op aluminium kozijnen (ander type en hoppa 50% duurder) en 15k verschil op hetzelfde aftimmerwerk. Soms verschillen de interpretaties van het bestek ook enorm. Je zal je hoofdaannemer niet zo snel zo ver krijgen dat hij voor een andere onderaannemer kiest maar je kunt natuurlijk op basis van verschillende offertes de bedragen wel ter discussie stellen. Laat ze maar uitleggen waarom ze een X bedrag duurder zijn dan een ander.
Het loont de moeite om de aannemer naar economische alternatieven te vragen op het moment dat je vindt dat het te duur is. Soms zijn er kleine dingen met grote technische gevolgen die het geheel kostbaar maken, bijvoorbeeld omdat het heel veel arbeid kost of er specialistisch materiaal nodig is. Daag je aannemer uit om een goedkoper alternatief voor te stellen. Om een voorbeeld te geven: mijn architect had bij een eerder woningontwerp allemaal verdikkingen in het metselwerk voorgesteld. Heel mooi, maar excessief veel werk voor de (dure) metselaars om te maken vanwege de noodzaak speciale ankers te gebruiken, veel extra stelwerk bij de kozijnen etc. Voorstel van de aannemer was om geen echte extra steenlaag te doen, maar de stenen simpelweg iets verder uit te laten steken. Tot 20mm kon dat zonder veel meerkosten. Natuurlijk niet zo in het oog springend als oorspronkelijk bedoeld maar het kwam visueel een eind in de buurt en was duizenden euro's goedkoper. Zo kun je vaak wel meer dingen verzinnen die een stuk vereenvoudigd kunnen worden. Aan de aannemer de taak om hierin met de klant mee te denken.
[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 20-05-2019 10:01 ]
Wanneer kan de meterkast worden geplaatst? Wij krijgen om allerlei redenen geen bouwaansluiting en lenen stroom van de buren. Kan de meterkast geplaatst worden als het casco wind en waterdicht is en er net een zandcementdekvloer is gestort? Wil eigenlijk zo snel mogelijk stroom in huis hebben.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Als het gaat in welk stadium van de bouw dan kan dat al heel snel.Vantage92 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:21:
Wanneer kan de meterkast worden geplaatst? Wij krijgen om allerlei redenen geen bouwaansluiting en lenen stroom van de buren. Kan de meterkast geplaatst worden als het casco wind en waterdicht is en er net een zandcementdekvloer is gestort? Wil eigenlijk zo snel mogelijk stroom in huis hebben.
Zie mijn post: buiter in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"
Bij ons kwamen ze eerst "schouwen" of wij aan de voorwaarde voldeden om de stroom naar binnen te trekken. De meterkast moet b.v. afsluitbaar zijn, dus de deur moet erin zitten. We moesten aantonen dat bepaalde mantelbuizen aanwezig waren en op de goede diepte lagen. De schouwer werkt gewoon zijn vink-lijstje af.
Bij ons zijn ze deze week begonnen met het stucen, dus de oplevering komt dichterbij (+/- 24 juni)! Nu zie ik dat Praxis vrijdagavond/zaterdagochtend 25% korting op bijna alles geeft, dus een mooi moment om het een en ander in te slaan, qua gereedschap hebben we redelijk wat maar ik vroeg mij af of er bepaalde zaken zijn die we moeten hebben wat nu slim is om aan te schaffen. Zelf had ik het volgende in gedachten:
- Laminaat legset (aanslagijzer, afstandhouders en slagblok)
- Handschoenen 2 paar
- 4x Stucloper
- Stucloper tape
Verfbenodigheden willen we bij de action halen aangezien ik van sommige had gehoord dat de prijs/kwaliteit daar goed is. Iemand nog tips voor overige zaken die handig zijn om te hebben en om nu in te slaan?
- Handschoenen 2 paar
- 4x Stucloper
- Stucloper tape
Verfbenodigheden willen we bij de action halen aangezien ik van sommige had gehoord dat de prijs/kwaliteit daar goed is. Iemand nog tips voor overige zaken die handig zijn om te hebben en om nu in te slaan?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
@Gynnad
Verhuis fittingen
Verleng snoeren
Stanley mes (een knappe!)
Emmers
Schuurpapier
Bij de action kan je in ieder geval plastic bekers, lepels, bordjes mes en vorken meenemen voor tijdens het klussen lekker makkelijk en snel verder te kunnen
.
Verhuis fittingen
Verleng snoeren
Emmers
Schuurpapier
Bij de action kan je in ieder geval plastic bekers, lepels, bordjes mes en vorken meenemen voor tijdens het klussen lekker makkelijk en snel verder te kunnen
[ Voor 46% gewijzigd door GeeMoney op 22-05-2019 20:45 ]
Thanks! We hebben een filmlaag als stucwerk, las net dat het slim is om die te schuren met schuurgaas K120 dus laten we die ook maar vast inslaan!GeeMoney schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:44:
@Gynnad
Verhuis fittingen
Verleng snoeren
Emmers
Schuurpapier
Bij de action kan je in ieder geval plastic bekers, lepels, bordjes mes en vorken meenemen voor tijdens het klussen lekker makkelijk en snel verder te kunnen.
Iemand ook nog tips voor kwalitatieve schilderstape, hebben er ooit gehad die vlug los liet maar ook waar je soms zelfs doorheen ging! Een collega had het ook over een verfspuiter i.v.m. met een roller de muren doen, iemand daar goede ervaringen mee of werkt dat in de praktijk niet echt fatsoenlijk?
[ Voor 22% gewijzigd door Gynnad op 22-05-2019 20:59 ]
Spuiten is best een vak.
Roller (op een stok) werkt erg snel.
Zou geen muurverf van de action nemen.
Meer a la histor/flexa wat je ook veel in aanbiedingen ziet en niet zo duur is.
Met betonmuren zal je dat dan 2 x moeten doen voor een perfect resultaat.
Op die manier kan je heel snel werken en met de huismerken echt niet.
Oh en voorstrijkmiddel kan je ook veel naars besparen.
[ Voor 8% gewijzigd door izdp op 22-05-2019 21:38 ]
Sorry was misschien niet duidelijk, verf gaan we zeker niet bij de action halen. Maar hoorde dat het rand materiaal om te verven daar best prima is, in elk geval de bakken en druipplaat enzo..izdp schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:35:
Spuiten is best een vak.
Verf zal inderdaad iets van histor of bij de verfkampioen worden..
Ook met 25% korting is de Praxis niet goedkoop en veel van wat ze bieden is qua kwaliteit maar vrij mager. Zelf gaan wij meestal voor Sikkens verf, maar de andere kwaliteitsmerken zijn ook prima. Prijsverschil met eigen merk bouwmarkt is overigens bij online bestellen maar beperkt, terwijl het kwaliteitsverschil groot is en daardoor veel fijner werkt. Bakjes, kwasten en dergelijke bestel ik gewoon mee, Action hebben we ook wel eens geprobeerd, maar niet plakkende afplaktape was geen succes en uiteindelijk is het Euro werk, daarvoor ga ik niet specifiek naar de Action toe rijden. Zelf goede ervaringen met bijvoorbeeld budgetverf.nl en verf.nu
Waarom laat je het niet spuiten?Gynnad schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:52:
[...]
Sorry was misschien niet duidelijk, verf gaan we zeker niet bij de action halen. Maar hoorde dat het rand materiaal om te verven daar best prima is, in elk geval de bakken en druipplaat enzo..
Kost geen drol, is super snel en ook nog een stuk mooier dan met de hand rollen.
Naast wat hierboven al genoemd is haal wat meer handschoenen (zeker als je hulp verwacht te krijgen) en haal ook ff een doosje (of paar doosjes) wegwerp/latex handschoenen. Zeker voor met het schilderen/sauzen en evt de rollers schoonmaken etc.Gynnad schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:39:
Bij ons zijn ze deze week begonnen met het stucen, dus de oplevering komt dichterbij (+/- 24 juni)! Nu zie ik dat Praxis vrijdagavond/zaterdagochtend 25% korting op bijna alles geeft, dus een mooi moment om het een en ander in te slaan, qua gereedschap hebben we redelijk wat maar ik vroeg mij af of er bepaalde zaken zijn die we moeten hebben wat nu slim is om aan te schaffen. Zelf had ik het volgende in gedachten:
- Handschoenen 2 paar
- 4x Stucloper
- Stucloper tape
Verder evt een (zachte) bezem en genoeg afvalzakken.
Goede verlengsnoeren en evt ook één puf evt paar meer bouwlampen. Vaak met wit op wit valt het tegen om goed te zien waar je bent gebleven.
En zoek voor de lol eerst ff online want ook met 25% korting is praxis etc. vaak niet zo goedkoop.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dit is meer voor het klustopic denk ikGynnad schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:52:
[...]
Sorry was misschien niet duidelijk, verf gaan we zeker niet bij de action halen. Maar hoorde dat het rand materiaal om te verven daar best prima is, in elk geval de bakken en druipplaat enzo..
Simpele RAL9010 of 9001 latex boeit niet zo veel waar je het haalt, lakverf en muurverf die op kleur moet een stuk meer. Goedkopere verfsoorten beschadigen makkelijk en verkleuren snel. Ik heb zelf vooral goede ervaringen met Farrow&Ball maar dat is echt wel gruwelijk duur als je grote oppervlakken gaat schilderen (30 euro per liter...)
Spuitwerk is over het algemeen netter dan rollen maar het is moeilijker om het zelf onder de knie te krijgen, en werkt vooral goed als alles dezelfde kleur krijgt en je niet al te veel hoeft af te dekken of plakken. Anders ben je al snel meer tijd kwijt met het prepareren dan wat je wint door het te spuiten.
Ben heel blij dat we hier niets hebben laten spuiten. Was duurder geweest dan laten rollen en dan hadden we niets onzichtbaar kunnen repareren. Zou zelf nooit voor spuiten gaan.
Met gestrekt been.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic