Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.281 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Ik zou als uitgangspunt stellen de kelder buiten de warmteschil, aangezien hier niet wordt gewoond.

De belangrijkste vraag is dan, wordt het in de kelder net zo koud als buiten, waarop de rekenmethoden voor rc-waarden zijn bepaald? Nee is dat antwoord, het warmteverlies is hierdoor tevens een stuk lager. Je zou hierdoor met minder isolatie, het hetzelfde warmteverlies kunnen bereiken. De effecten van een koudebrug zijn hierdoor ook een stuk lager. Je kan hier uiteraad aan rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

JustDutch

was ambtenaar :)

Andrehj schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:55:
[...]

Die koudebrug onder de garagedeur is bij ons ontwerp ook nog een probleem. Zelfs een fabrikant als Hörmann, die volgens mij de best geïsoleerde deur levert, heeft geen principedetails voor een thermisch onderbroken onderdorpel beschikbaar.
Zoekend naar een oplossing kwam ik afgelopen voorjaar op de bouwbeurs het bedrijf DTS-dorpels tegen, dat klantspecifieke kunststof onderdorpels kan frezen. Voorlopig is dat de beste oplossing die ik kon vinden, maar ik ben nog steeds op zoek naar een bedrijf wat zo'n onderdorpel gewoon op voorraad heeft. Aanbevelingen welkom!
Buva heeft volgens mij zo'n dorpel standaard, ik weet allen niet of die ook geschikt is voor garages.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
De panelen van de Hörmann LPU67 zijn idd geïsoleerd, maar daar houdt ’t op. Het frame is bijvoorbeeld niet geïsoleerd, ze hebben enkel een soort kunststof voorzetprofieltje. Een sectionaaldeur heeft geen dorpels, het drukt zichzelf met een brede rubber profiel gewoon onder tegen de vloer. Als je thermisch wilt ontkoppelen zul je dus een kunststof dorpel in de vloer moeten aanbrengen. De onderdorpels van Buva (bedankt @JustDutch ) hebben alleen niet de juiste vorm en ik weet ook niet of ze tegen de druk van een autoband bestand zijn.

Het grootste probleem is echter de luchtdoorlating. Een sectionaaldeur lekt lucht, vooral op de uiteinden van de sectienaden. Zie dit onderzoek van de Universiteit van Gent.

Ik loop nog tegen een ander probleem aan. Normaal monteer je de sectionaaldeur in/tegen het binnenblad. Een keldermuur is echter massief beton, dus per definitie een koudebrug.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Conrado schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:12:
De panelen van de Hörmann LPU67 zijn idd geïsoleerd, maar daar houdt ’t op. Het frame is bijvoorbeeld niet geïsoleerd, ze hebben enkel een soort kunststof voorzetprofieltje. Een sectionaaldeur heeft geen dorpels, het drukt zichzelf met een brede rubber profiel gewoon onder tegen de vloer. Als je thermisch wilt ontkoppelen zul je dus een kunststof dorpel in de vloer moeten aanbrengen. De onderdorpels van Buva (bedankt @JustDutch ) hebben alleen niet de juiste vorm en ik weet ook niet of ze tegen de druk van een autoband bestand zijn.

Het grootste probleem is echter de luchtdoorlating. Een sectionaaldeur lekt lucht, vooral op de uiteinden van de sectienaden. Zie dit onderzoek van de Universiteit van Gent.

Ik loop nog tegen een ander probleem aan. Normaal monteer je de sectionaaldeur in/tegen het binnenblad. Een keldermuur is echter massief beton, dus per definitie een koudebrug.
Ga je in die passief geisoleerde, luchtdichte garage dan een ICE auto plaatsen?
Lijkt me niet zo handig, aangezien je voor afvoer van uitlaatgassen en benzinedampen dan helemaal afhankelijk van je (balans)ventilatie bent.
Daarnaast, als je een grote ruimte in een passiefhuis warm kunt houden met een paar mensen, een koelkast en een TV, wat gebeurd er dan als je >200kg heet metaal (blok + uitlaat) binnen parkeert?
Warmte geldt overigens ook voor een BEV, aangezien het laden ook niet 100% efficient is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
JustDutch schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:15:
[...]
Buva heeft volgens mij zo'n dorpel standaard, ik weet allen niet of die ook geschikt is voor garages.
Dank, die kende ik nog niet. Ik zal ze eens bellen of het 140mm model (voor de hefschuifdeuren) of een variant daarvan ook geschikt kan zijn voor een garagedeur.
Conrado schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:12:
Vandaar de in mijn vorige post genoemde massieve kunststof dorpels, die het qua isolatie altijd een stuk beter doen dan doorlopend beton.
Gelukkig houden wij wel de garage (die op bouwbesluitniveau geïsoleerd is) buiten de isolatiezone van het huis. Dus ook buiten de WTW. Luchtdichtheid van de garage wordt daarmee een stuk minder spannend.
Bij ons is dat anders gepland. De buitenmuur wordt 11 cm de hoek om gemetseld, en daar wordt de garagedeur (met thermoframe) tegenaan gemonteerd. Dit heeft als voordeel dat het thermoframe bijna tegen de isolatie aan gemonteerd zit, en dat de garagedeur "in de dag" gemonteerd wordt, en dus niet van de beschikbare ruimte in de garage af gaat.
Garagedeur in de Dag

Edit: Dit heb ik ooit op een Belgische site gevonden. Ook hier wordt de deur dus tegen het buitenspouwblad gemonteerd:
Thermische onderbreking garagedeuraansluiting

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 05-05-2019 13:59 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
headhunter1985 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:50:
Ik zou als uitgangspunt stellen de kelder buiten de warmteschil, aangezien hier niet wordt gewoond.
Ik weet niet hoeveel procent van zijn kelder wordt ingenomen door de garage maar @Conrado zou er dan nog voor kunnen kiezen de rest van de kelder van binnenuit te isoleren. Garage en betonwanden keldervloer vallen dan buiten de schil. Isolatie zit dan op de keldervloer en aan de binnenkant van de wanden. We opletten bij de begane grond vloer dan. Maar met wat koudebrugonderbrekingen moet dat te doen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 05-05-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:05
Niet vergeten ook dat een stallingsruimte voor motorvoertuigen met 3 liter/seconde/m² geventileerd moet worden: Bouwbesluit artikel 3.32, lid 5. 20 m² garage zit dan al aan 216 m³ ventilatie per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Die ventilatie-eis slaat nergens op (wie laat nou een katalysator-loze auto dagenlang stationair draaien in de garage?), dus daarom bouwen wij een berging naast de woning...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Of een BEV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wat is een BEV? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Battery electric vehicle (itt Hybrid electric vehicle, die wel een uitlaat heeft en een FCEV die een plasje water achterlaat).
Maar ventileren wil je wel, zeker met de las- soldeer- en chemieplannen van @mux.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
bbbrumbrum schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:44:
[...]

Ga je in die passief geisoleerde, luchtdichte garage dan een ICE auto plaatsen?
Lijkt me niet zo handig, aangezien je voor afvoer van uitlaatgassen en benzinedampen dan helemaal afhankelijk van je (balans)ventilatie bent.
Ik begon de discussie juist omdat beiden in mijn geval lastig is: de garage is moeilijk bij het passief volume te betrekken, maar de technische ruimte en hal moet er wél in.
D-e-n schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Ik weet niet hoeveel procent van zijn kelder wordt ingenomen door de garage maar @Conrado zou er dan nog voor kunnen kiezen de rest van de kelder van binnenuit te isoleren. Garage en betonwanden keldervloer vallen dan buiten de schil. Isolatie zit dan op de keldervloer en aan de binnenkant van de wanden. We opletten bij de begane grond vloer dan. Maar met wat koudebrugonderbrekingen moet dat te doen zijn.
Dat is wat ik ga plannen: de kelder gedeeltelijk isoleren en bij het passief volume trekken. Nu enkel naar de constructie van het trappengat kijken ivm de koudebrug van de BG vloer. De garage wordt circa 70 m².
Overiegns heb ik nu nooit de verwarming in de kelder aan, daar is het constant zo'n 17º. De kelder steekt nu circa 50 cm boven het maaiveld uit. De benodigde isolatie zal dus wel beperkt zijn.
aikink schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:37:
Niet vergeten ook dat een stallingsruimte voor motorvoertuigen met 3 liter/seconde/m² geventileerd moet worden: Bouwbesluit artikel 3.32, lid 5. 20 m² garage zit dan al aan 216 m³ ventilatie per uur.
Die luchtafvoer heb ik al heel lang uit staan. Je opent de garagedeur, start de motor en weg ben je. Rij nu trouwens een Hybride en in de stad altijd electrisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op zondag 5 mei 2019 @ 17:47:
Battery electric vehicle (itt Hybrid electric vehicle, die wel een uitlaat heeft en een FCEV die een plasje water achterlaat).
Maar ventileren wil je wel, zeker met de las- soldeer- en chemieplannen van @mux.
Uiteraard. In mijn garage komt zelfs een eigen systeem C (rooster in het raam boven de werkbank en een klein afzuigventilatorboxje). Maar geen niet-afsluitbare roosters en 3 l/s/m²!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Laatst online: 22:05
Conrado schreef op zondag 5 mei 2019 @ 18:13:
[...]

[...]

Dat is wat ik ga plannen: de kelder gedeeltelijk isoleren en bij het passief volume trekken. Nu enkel naar de constructie van het trappengat kijken ivm de koudebrug van de BG vloer. De garage wordt circa 70 m².
Overiegns heb ik nu nooit de verwarming in de kelder aan, daar is het constant zo'n 17º. De kelder steekt nu circa 50 cm boven het maaiveld uit. De benodigde isolatie zal dus wel beperkt zijn.

[...]
Bij 17 graden hoef je niet bang te zijn voor koudebrug, warmteverlies zal minimaal zijn. Een berekening van koudebrug is gebaseerd op 20 graden binnen, oftewel 17 graden is een minimaal verlies. Een daadwerkelijke koudebrug zal geen sprake van zijn, condensatie treedt op bij 11,9 graden binnen temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Afgelopen vrijdag een stalen spant geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QK9Fq98c/IMG-20190503-152440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@headhunter1985 Thanks!
Andrehj schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:55:
De buitenmuur wordt 11 cm de hoek om gemetseld, en daar wordt de garagedeur (met thermoframe) tegenaan gemonteerd.
Mooi oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

gumtree schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:09:
[...]

En daarop een aanvulling. Dan heb je ook recht op een teruggave van een deel van de betaalde leges. Daar worden gemeenten momenteel niet echt blij van. :)
Dat ligt er maar net aan hoe de legesverordening is opgesteld. Er zullen ook best wel gemeenten zijn waar je dan naar je geld kan fluiten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 11:42
Even een praktische vraag: wij zijn aan het verbouwen de komende 5-6 maanden in een andere gemeente dan waar we wonen. Ik wil eigenlijk een bezoekers parkeervergunning aanvragen, maar om dat te doen moet ik in die nieuwe gemeente inschrijven. Je mag maar in 1 gemeente ingeschreven staan.

Heeft iemand ervaring en oplossing om in een parkeervergunning zone de kosten van de klusbussen zo laag mogelijk te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Dit gaat in de regel over het nieuw bouwen van een vrijstaand huis. Dan heb je parkeerplek zat. Denk niet dat iemand je in dit topic kan helpen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Veel steden hebben bezoekersvergunningen. Misschien kun je met je toekomstige buren iets regelen dat je die van hun leent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaxMcFadden
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-06-2022
Conrado schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:18:
[...]Wij bouwen in ZO Brabant, dus op zand. Het is hier zo droog dat we indertijd de kelder bouwden zonder extra drainage ;)
Dat is niet echt een positief iets.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Bij ons hebben ze vandaag leidingen gelegd (riool en waterleiding). Wat mij opvalt is dat de warmwater leiding dezelfde leiding is als de koudwater leiding. Beide, volgens mij niet geissoleerd. Is dit gek? Of zit ik mijzelf gek te maken. Heb installateur nog niet kunnen bereiken in de avond:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J4iD4PI.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

grote_oever schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:38:
Bij ons hebben ze vandaag leidingen gelegd (riool en waterleiding). Wat mij opvalt is dat de warmwater leiding dezelfde leiding is als de koudwater leiding. Beide, volgens mij niet geissoleerd. Is dit gek? Of zit ik mijzelf gek te maken. Heb installateur nog niet kunnen bereiken in de avond:

[Afbeelding]
Warmwater wordt niet geïsoleerd. Reden is mogelijk ontstaan/groei van legionella.

Niet gek dus.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:08
.

[ Voor 96% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
BTS schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:30:
[...]

Warmwater wordt niet geïsoleerd. Reden is mogelijk ontstaan/groei van legionella.

Niet gek dus.
Grappig, hier heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Als ik google op legionella kom ik inderdaad op linkjes die zeggen dat de leidingen snel af moeten koelen en juist daardoor geen isolatie moeten hebben.
Deleon78 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:45:
Bij mij zijn zowel warm als koud water geïsoleerd.
Ik heb wel een warmtepomp ipv cv. Zou hier nog verschil in zitten? Want zelf persoonlijk vind ik het beetje raar. Op sommige stukken hebben ze de leidingen over het zand laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:18
Het relatief kleine beetje waterleiding dat je in je woning hebt, is het niet echt waard te isoleren. Dat zou bijna meer kosten dan het warmteverlies dat je ervan hebt.

Daarnaast is het inderdaad zo dat je over het algemeen graag hebt dat deze waterleidingen afkoelen om legionellabesmetting te voorkomen. In de praktijk zal dat wel meevallen, maar je wil toch niet het risico lopen.

Conclusie: niks mis met ongeïsoleerde warm tapwaterleidingen en het feit dat deze in het zand liggen. Lijkt vreemd, is geen probleem in de praktijk. NB: voor de netheid is beugelen aan de vloer, zodat ze niet in het zand liggen, wel netjes.

Overigens is het wel erg nuttig om CV-leidingen te isoleren, maar dat is omdat het een gesloten circuit is waarbij je alle warmte op de door jou bepaalde plek wil hebben, in plaats van in de vloer/achter een schot/onder de vloer.

[ Voor 5% gewijzigd door Runner15 op 06-05-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26
Deleon78 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:54:
Leidingen isoleren kost echt geen moeite, want die worden gewoon geisoleerd met een mantel geleverd. Uponor volgens mij. Loop je niet een groter risico op legionella als warm water en koud water in de buurt van elkaar liggen?
Misschien maar even een expert laten antwoorden.
Ik ben geen expert, maar weet wel zeker dat warmtapwaterleidingen NOOIT geïsoleerd mogen worden, ivm legionella. Het is de bedoeling dat die dingen zo snel als mogelijk weer afkoelen: beter is het om een zo dun mogelijk (16mm) leiding te nemen: dan hoeft er vanaf de ketel minder liter water te worden opgewarmd.
Runner15 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 23:08:
..... NB: voor de netheid is beugelen aan de vloer, zodat ze niet in het zand liggen, wel netjes....
Ik zeg altijd beugelen, ivm waterslag!

[ Voor 15% gewijzigd door Sammy_tukker op 07-05-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn de bouwaansluitingen gewoon een week vervroegd, midden mei nu. Dat zijn andere verhalen dan je hier leest. Daarna hopelijk snel van start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 147% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:55:
[...]

Grappig, hier heb ik inderdaad nog niet aan gedacht. Als ik google op legionella kom ik inderdaad op linkjes die zeggen dat de leidingen snel af moeten koelen en juist daardoor geen isolatie moeten hebben.
De leiding moet echter wel kunnen werken als deze warm wordt, in de muur moet er dus wel een mantel overheen. De leidingen in mijn woning zijn ook van uponor, de warm water leidingen hebben een standard kunststof mantel, de warmtepompleidingen hebben wel een isolerende mantel.

Afbeeldingslocatie: http://www.cvdeals.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1200x1200/1c55dc7b4e41dc2371e03a5495306b03/1/0/1013679.jpg

vs

Afbeeldingslocatie: https://123installatieshop.nl/pub/media/catalog/product/cache/image/560x560/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/u/p/uponorisorood-1_4.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Avvd op 07-05-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 132% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Bij watertemperaturen tussen de 25 en 50 graden ontstaat legionella en dit loopt exponentieel op bij hogere temperaturen.

Warmwaterleiding in een kruipruimte isoleer je daarom niet daar je wil dat deze zo snel mogelijk na gebruik weer afkoelt. Isoleren van een koudwaterleiding in de kruipruimte is zinloos daar de temperatuur in de kruipruimte nooit boven de 25 graden zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Deleon78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:33:
Bovendien zorgt de isolerende mantel dat de warmte niet uitstraalt naar de koudwaterleiding, wat daar weer voor legionella kan zorgen.

Bij mij zijn het allemaal de onderste (geisoleerde) variant. Deze zitten allemaal in de cementdekvloer of muren.
Bij mij idem

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 23:04
Deleon78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:12:
[Afbeelding]

Is hier wat mis mee dan? Deze zijn geisoleerd, maar is volgens mij standaard zo?
Foto is niet heel duidelijk, op basis daarvan is het niet te zeggen of het een mantelbuis is of isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Deleon78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Weet je ook wat het verschil is met leidingen in muren / breedplaatvloeren?
Ik snap de logica niet :(
Yep, de ene gaat door de muur en de ander door de vloer ;)

Hier trekken ze dezelfde leiding zo ver mogelijk ononderbroken door.
Oilman schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:23:
[...]

Foto is niet heel duidelijk, op basis daarvan is het niet te zeggen of het een mantelbuis is of isolatie.
Ik herken hem als geïsoleerde buis. Hebben hier dezelfde.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 14:25
Sammy_tukker schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:40:
[...]

Ik ben geen expert, maar weet wel zeker dat warmtapwaterleidingen NOOIT geïsoleerd mogen worden, ivm legionella. Het is de bedoeling dat die dingen zo snel als mogelijk weer afkoelen: beter is het om een zo dun mogelijk (16mm) leiding te nemen: dan hoeft er vanaf de ketel minder liter water te worden opgewarmd.

[...]

Dan heb je het toch fout, uittapleidingen isoleer je niet, circulatie wel.
Nu zullen de meesten hier geen circulatie thuis hebben gezien de grootte van de woning.

Verder leg je een warmwater nooit naast de koudwater, al waren de regels hiervoor een aantal jaar geleden minder streng.

Die standaard isolatie van uponor heb je trouwens helemaal niks aan, is een leuk idee, maar isolatie waarde 0,0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
Blueone schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:30:
[...]

De leiding moet echter wel kunnen werken als deze warm wordt, in de muur moet er dus wel een mantel overheen. De leidingen in mijn woning zijn ook van uponor, de warm water leidingen hebben een standard kunststof mantel, de warmtepompleidingen hebben wel een isolerende mantel.

[Afbeelding]

vs

[Afbeelding]
Is de eerste foto niet gewoon een indicatie dat het om een warmwater leiding gaat? Werking met die leidingen is toch bijna 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Deleon78 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:50:
[...]

Weet je ook wat het verschil is met leidingen in muren / breedplaatvloeren?
Ik snap de logica niet :(
In mijn opinie ook overbodig. Isolatie in muren en vloeren helpt niks. Leidingen in het bouwkundige muren of vloeren zal dezelfde temperatuur ruimtetemperatuur aannemen als de muur of vloer.

Enkel isolatie in onbereikbare of onverwarmde ruimten zoals achter een knieschot, in een schacht, zolder heeft nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
[...]

[...]

Das wel heel stellig😂
Nee hoor. Wordt wel gedaan met die standaard isolatie. Doet inderdaad weinig. Het is wel wenselijk dat de leidingen geïsoleerd zijn als koud en warm elkaar raken. Al mag dat eigenlijk niet maar soms is dat niet te voorkomen. Dan de koud en warm beiden in de isolatie. Dan heb je samen weer genoeg ‘afstand’ Das belangrijker dan de isolatie zelf ;-)

De situatie van de foto van groteoever is gewoon goed, en als ze wel ‘geisoleerd’ zijn (die standaard unipor) is ook gewoon goed in een woonhuis. Daar is het risico sowieso laag. De leidingen in het zand vind ik overigens minder netjes. Dat is gewoon lekker makkelijk van de installateur. Het maakt niets uit hoor, maar het is gewoon niet (minder) netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

Japie.G

Colour Classic

Hmm. Ik zie dat ik een stuk leiding onder de kruipruimte juist wel geïsoleerd heb gekregen. Loop ik nu gevaar? Maw moet ik de isolatie verwijderen? Het is van die standaard rode isolatie. Maak me na bovenstaand verhaal niet te veel zorgen, maar toch..

Installateur had tijdens bouw me nog uitgelegd hoe het zat met de nen normen dus heb er verder niet bij stil gestaan. Maar de leiding naar de keukenkraan in de kruipruimte is echt geïsoleerd!

Edit
Nevermind, heb een prof op dit gebied gevraagd en maakt dus allemaal zo goed als niets uit. Stond hier al enigszins vermeld maar vind het toch fijn om ff bevestigd te hebben😉

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 07-05-2019 22:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
Japie.G schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:09:
Hmm. Ik zie dat ik een stuk leiding onder de kruipruimte juist wel geïsoleerd heb gekregen. Loop ik nu gevaar? Maw moet ik de isolatie verwijderen? Het is van die standaard rode isolatie. Maak me na bovenstaand verhaal niet te veel zorgen, maar toch..

Installateur had tijdens bouw me nog uitgelegd hoe het zat met de nen normen dus heb er verder niet bij stil gestaan. Maar de leiding naar de keukenkraan in de kruipruimte is echt geïsoleerd!

Edit
Nevermind, heb een prof op dit gebied gevraagd en maakt dus allemaal zo goed als niets uit. Stond hier al enigszins vermeld maar vind het toch fijn om ff bevestigd te hebben😉
jep, maak je niet te druk er over.
die isolatie stelt altijd niks voor.
wil je het goed doen met isolatie dan word de buis zo dik, dan is hij nergens meer weg te werken is. >:)
dus dat gebeurd nooit. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Iemand had het eerder al over waterslag: dit is een structureel probleem in alle huizen waarin ik heb gewoond totnogtoe, zelfs met één keer lekkage als gevolg. Is het niet een ontzettend mooie oplossing om een geïsoleerde buis te gebruiken dan? De isolatie doet niet zoveel, maar zorgt er wel voor dat de buis mooi kan werken en over de gehele lengte de waterslag flexibel kan worden opgevangen, in plaats van dat je de buis op beugels vastzet die na verloop van tijd losgaan of breken.

Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
[...]
Ik heb mijn eerste 2 meter uit het boilervat wel geïsoleerd, eerste meter is altijd warm ivm geleiding.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen waarom je tegenwoordig bij nieuwbouw nog leidingen voor water in je kruipruimte zou willen?
Ik verbaas mij er over dat zoveel mensen die nog hebben. Boven zitten toch ook alle leidingen in de vloer dus waarom beneden ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

nokiaan958GB schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:31:
Kan iemand mij uitleggen waarom je tegenwoordig bij nieuwbouw nog leidingen voor water in je kruipruimte zou willen?
Ik verbaas mij er over dat zoveel mensen die nog hebben. Boven zitten toch ook alle leidingen in de vloer dus waarom beneden ook niet?
Mijn huis uit 1988 had alle leidingen in de vloer. Na verbouwingen alles onder de vloer, dit vooral vanwege de vloerverwarming.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
nokiaan958GB schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:31:
Of nog iets breder gesteld, waarom zou je een kruipruimte willen. Hier heeft de hele wijk geen kruipruimte. Hoge grondwaterstand. Bij ons scheelde was geen kruipruimte ongeveer 5K goedkoper, dus dat hebben wij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:12:
[...]

- Opslagruimte van overtollig bouwmatriaal
- Flexibiliteit in de toekomst
Je kan zonder kruipruimte nergens meer bij.
Wat gaat een gemiddelde bewoner met overtollig bouwmateriaal doen? Flexibiliteit voor wat? Het gaat hier over je eigen huis bouwen, dan leg de benodigde aansluitingen (of loze leidingen) aan en dan heb je over 10 jaar opeens een kruipruimte nodig?
Ik zou niet weten waar ik bij zou moeten. Het kan verder ook weinig kwaad, maar ik zie weinig meerwaarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:40:
[...]

Wat gaat een gemiddelde bewoner met overtollig bouwmateriaal doen? Flexibiliteit voor wat? Het gaat hier over je eigen huis bouwen, dan leg de benodigde aansluitingen (of loze leidingen) aan en dan heb je over 10 jaar opeens een kruipruimte nodig?
Ik zou niet weten waar ik bij zou moeten. Het kan verder ook weinig kwaad, maar ik zie weinig meerwaarde.
Ik heb ook geen kruipruimte en moet nu een half pak gevelstenen, reservedakpannen en reservetegels elders leggen.

Verder had ik graag een kruipruimte gehad om later toch nog wat eenvoudiger iets bij te kunnen leggen. Ja, je kan loze leidingen leggen maar de meeste mensen zullen toch altijd iets vergeten zijn. Zoals ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:40:
[...]

Denk niet dat ze in 1930 dachten dat zo'n kruipruimte toch nog van pas komt om kabels door te voeren, de vloer te isoleren, voor opslag van dakpannen. Of voor zo'n enorme zak zout als warmtekoude opslag.

Zo'n kruipruimte met water er in is natuurlijk half nutteloos, maar als hij gewoon droog is :9~ Dat is gewoon 20 kuub opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draadloos is de toekomst ;) Ik zeg ook niet dat het geen waarde heeft, ik vind het de meerprijs simpelweg niet waard. Mijn mening over opslag heb ik hier al eerder gegeven. Liefst minder spullen, geeft rust in je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:13:
Draadloos is de toekomst ;) Ik zeg ook niet dat het geen waarde heeft, ik vind het de meerprijs simpelweg niet waard. Mijn mening over opslag heb ik hier al eerder gegeven. Liefst minder spullen, geeft rust in je hoofd.
Daar ben ik toch aardig van teruggekomen, storingsgevoelig, band zit vol, zeker met wat meer buren om je heen en bereik is beperkt. Ik heb inmiddels nog 2 of 3 loze leidingen over en alles maar dan ook echt alles met een kabel voorzien... Enige is dat de telefoon alleen op wifi kan, maar verder. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
@Verwijderd Krijgen we straks ook draadloze stroom dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Draadloos is leuk voor mobiele devices en sommige IoT toepassingen. Voor de rest is wired the only way to go. Dat was 20 jaar geleden al zo (toen ik voor het eerste iemand hoorde beweren dat we "binnenkort" amper meer bedrade netwerkaansluitingen nodig zouden hebben), dat zal over 20 jaar nog steeds zo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Mooi dit:

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/C5612AQHlHuMb-isMCg/article-cover_image-shrink_720_1280/0?e=1562803200&v=beta&t=HxfWOOsBLoEzV30QGRFj-hgKfuFqpfZSwqYcZej-Zow

Eerst de meterkast met aansluitingen, dan de rest.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:05:
Mooi dit:

[Afbeelding]

In elk geval op tijd voor de aanvraag NUTS. Wellicht om het risico op vertraging te voorkomen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:07:
[...]

In elk geval op tijd voor de aanvraag NUTS. Wellicht om het risico op vertraging te voorkomen? :)
Nou ja, NUTS heb je niet in de hand. Die mannen doen precies waar ze zelf zin in hebben en alle aannemers zijn er bang voor. Dus inderdaad risico's mitigeren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
Ik meende toch iets tegen gekomen te zijn in ons bouwproces dat de nuts niet wilde komen voordat huis wind en waterdicht was. Nu zullen die meterkasten op de foto ook wel wind en waterdicht zijn, maar er is toch een beetje verschil :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ook hoeven ze nu maar 1 keer te komen omdat de bouwaansluiting overgeslagen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:47:
@Verwijderd Krijgen we straks ook draadloze stroom dan?
Los van de smiley die ik met reden gebruikte......waarom is een kruipruimte noodzakelijk voor stroomaanpassingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Los van de smiley die ik met reden gebruikte......waarom is een kruipruimte noodzakelijk voor stroomaanpassingen?
Stroomaanpassingen zijn niet zo ondenkbaar (aanbouw, zonnepanelen, laadpaal voor auto) en niet naar elke plek heb je zomaar loze leidingen/nissen/schachten en dan moet je (om te voorkomen dat de boel in het zicht komt) aardig gaan hakken/breken/frezen.

Noodzakelijk? Neuh. PITA: jup :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
jacovn schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:24:
Ik meende toch iets tegen gekomen te zijn in ons bouwproces dat de nuts niet wilde komen voordat huis wind en waterdicht was. Nu zullen die meterkasten op de foto ook wel wind en waterdicht zijn, maar er is toch een beetje verschil :)
Dat is het innovatieve aan die kast, die is wind en waterdicht. Eigenlijk zouden de netbeheerders zich kapot moeten schamen dat de rest van de wereld zich in zulke gekke bochten aan het wringen is omdat ze zo onvoorspelbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hierynomus
  • Laatst online: 17-09 14:27
MeTooPV schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Dat is het innovatieve aan die kast, die is wind en waterdicht. Eigenlijk zouden de netbeheerders zich kapot moeten schamen dat de rest van de wereld zich in zulke gekke bochten aan het wringen is omdat ze zo onvoorspelbaar zijn.
Zeker weten, hoorde van de week van de bouwer dat de meterkast was afgekeurd. De schouwer vond hem te groot 8)7 ... Hij mocht maar zo groot zijn als de doorvoerplaat. Bouwer heeft er dus maar even wat valse wandjes in gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-01 12:31
hierynomus schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Zeker weten, hoorde van de week van de bouwer dat de meterkast was afgekeurd. De schouwer vond hem te groot 8)7 ... Hij mocht maar zo groot zijn als de doorvoerplaat. Bouwer heeft er dus maar even wat valse wandjes in gezet.
Te groot, ik vind dat zo'n onzin.. De richtlijnen voor meterkast en de afmetingen van de meterkastplaat zijn minimumeisen. Wij hebben hem ook wat groter gemaakt, omdat er een aantal domotica modules in komen, waterontharder, patchkast voor netwerk, dat soort zaken. Dan heb je aan een 'traditionele' meterkast al snel te weinig ruimte. Ze zijn vooral bang dat je een te grote meterkast als opslag gebruikt voor zaken die er niet thuis horen. Wat een betutteling.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Vantage92 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:32:
[...]

Te groot, ik vind dat zo'n onzin.. De richtlijnen voor meterkast en de afmetingen van de meterkastplaat zijn minimumeisen. Wij hebben hem ook wat groter gemaakt, omdat er een aantal domotica modules in komen, waterontharder, patchkast voor netwerk, dat soort zaken. Dan heb je aan een 'traditionele' meterkast al snel te weinig ruimte. Ze zijn vooral bang dat je een te grote meterkast als opslag gebruikt voor zaken die er niet thuis horen. Wat een betutteling.
Dat ga jij toch ook doen? Met je waterontharder?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Dat ga jij toch ook doen? Met je waterontharder?
Waarom zou die er niet thuishoren? Zeker als je geen gas of stadsverwarming hebt, is de onderste helft van de meterkast praktisch leeg. Zolang je zo'n apparaat zodanig opstelt dat alle meters en kranen nog bereikbaar zijn, lijkt dat me prima. Je moet er alleen geen stofzuiger, schoonmaakmiddelen en andere rotzooi in gaan opstapelen, wat veel mensen nog wel 'ns willen poberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
anboni schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 18:01:
[...]

Waarom zou die er niet thuishoren? Zeker als je geen gas of stadsverwarming hebt, is de onderste helft van de meterkast praktisch leeg. Zolang je zo'n apparaat zodanig opstelt dat alle meters en kranen nog bereikbaar zijn, lijkt dat me prima. Je moet er alleen geen stofzuiger, schoonmaakmiddelen en andere rotzooi in gaan opstapelen, wat veel mensen nog wel 'ns willen poberen.
Zeker, want een waterontharder is een meter/aansluitng.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Artbij schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 09:05:
Mooi dit:

[Afbeelding]

https://www.cobouw.nl/bou...meterkast-eerst-101247502
Verwijderd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:13:
Als je zelf klust heb je noodzakelijkerwijs gewoon restmaterialen. Alles meteen wegdoen geeft dan alleen maar hogere kosten.

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-05-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
hierynomus schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Zeker weten, hoorde van de week van de bouwer dat de meterkast was afgekeurd. De schouwer vond hem te groot 8)7 ... Hij mocht maar zo groot zijn als de doorvoerplaat.
Hè, sinds wanneer bestaan er maximale maten dan?
Uit de richtlijnen: "De minimale afmetingen van de meterruimte bedragen 240x75x31 centimeter (hxbxd)."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
Admiral Freebee schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:47:
[...]

Ik heb ook geen kruipruimte en moet nu een half pak gevelstenen, reservedakpannen en reservetegels elders leggen.

Verder had ik graag een kruipruimte gehad om later toch nog wat eenvoudiger iets bij te kunnen leggen. Ja, je kan loze leidingen leggen maar de meeste mensen zullen toch altijd iets vergeten zijn. Zoals ik :P
Wij wonen nu 3jr in onze zelfbouw 2-kapper en heb afgelopen zomer (na 2jr dus) de kruipruimte gebruikt voor nog een extra groep aan te leggen in de tuinkamer (voor oa 2 heaters) :).

En wellicht komt er in de toekomst nog 1tje bij, naast de tuinkamer is nog een perfecte plek voor een jacuzzzi O+

En ja daar kun je allemaal rekening mee houden maar toch ga je dingen vergeten ;).

EDIT: en waarschijnlijk ook nog 1 voor een laadpaal in de toekomst voor als ik klaar ben met de diesels :+

[ Voor 6% gewijzigd door Road-runner83 op 09-05-2019 21:09 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Vandaag het hoogste punt bereikt!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JDwFJnWF/IMG-20190509-173000.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@Road-runner83 de kabels voor een eventuele laadpaal liggen er al bij ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:35
@Admiral Freebee Kijk dat scheelt al :). Ook voor zonnepanelen of komen er die al direct op?

Was 4jr geleden niet interessant. De 2-kapper buren hebben dat toen wel gedaan en zijn dezelfde prijs kwijt voor 10 panelen als wij nu voor 20 panelen (en dan ook nog eens minder kwh per paneel 4jr geleden)....via de aannemer is dat vaak toch een stuk duurder is mijn beeldvorming.

Op zolder hadden we gelukkig wel 3 loze leidingen (in het totaal een stuk of 9/10) dus dat was geen probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
Road-runner83 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:03:
[...]

Wij wonen nu 3jr in onze zelfbouw 2-kapper en heb afgelopen zomer (na 2jr dus) de kruipruimte gebruikt voor nog een extra groep aan te leggen in de tuinkamer (voor oa 2 heaters) :).

En wellicht komt er in de toekomst nog 1tje bij, naast de tuinkamer is nog een perfecte plek voor een jacuzzzi O+

En ja daar kun je allemaal rekening mee houden maar toch ga je dingen vergeten ;).

EDIT: en waarschijnlijk ook nog 1 voor een laadpaal in de toekomst voor als ik klaar ben met de diesels :+
Ik schreef al eerder bij ons was geen kruipruimte 5K goedkoper (minder graafwerk/grondafvoer en nog wat van dat soort posten) en hoge grondwaterstand. Wij hebben dus goed opgelet waar we nog loze leidingen willen. We wonen er nu 4 jaar en nog niet de behoefte gehad om iets toe te voegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:40
Snelle update, van afgelopen woensdag. nu wachten op OSB en buitenplaten. van het weekend proberen chemisch anker te voorzien en constructie pas zetten en opstijven.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-0_e2_njFkQE/XNR_o0My48I/AAAAAAAAWh0/sysj8opPGMIQ9gUYPxbifQBZu4WeWHpiACLcBGAs/s1600/IMG_20190508_210307.jpg

Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-rktbleuWc0g/XNR_m_hr-oI/AAAAAAAAWhw/1WLcyBdLIJ4mY2FEXXCJl1h7idz7osAkQCLcBGAs/s1600/IMG_20190508_210326.jpg

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-1ePaWU1bpB8/XNR_phN5s6I/AAAAAAAAWh4/R15NfamrQ3QnE4rNRmmuvLl-6MnamNb_ACLcBGAs/s1600/IMG_20190508_210339.jpg

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:52
Joopieboy schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:23:
[...]

Daar ben ik toch aardig van teruggekomen, storingsgevoelig, band zit vol, zeker met wat meer buren om je heen en bereik is beperkt. Ik heb inmiddels nog 2 of 3 loze leidingen over en alles maar dan ook echt alles met een kabel voorzien... Enige is dat de telefoon alleen op wifi kan, maar verder. :P
Ik ben daar ook van terug gekomen, vaste aansluitingen zijn gewoon betrouwbaarder. Daarom ook extra kabels laten trekken, sowieso naar mijn werkkamer want ik wil mijn pc daar bekabeld aansluiten. Ook naar de bovenverdieping maar dan om daar een tweede router te plaatsen, het signaal gaat moeilijk door de vloeren heen is mijn ervaring. En naar de master bedroom, een smart-tv doet het vaak ook beter met een vaste aansluiting dan op wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:52
Onze woning wordt volgende maand opgeleverd. De stukadoor is nu bezig net als de tegelzetter. Na oplevering wordt de keuken geplaatst en de vloeren gelegd.

Nu wees iemand mij erop om het huis professioneel te laten schoonmaken na oplevering. Iemand daar ervaring in/ ideeën over? En wat is dan een goede timing, voor of na keuken/ vloeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou hem zelf schoonmaken, dan weet je zeker dat het echt schoon is en kan je heel goed alle gebreken zien, die je daarna nog weer kan laten oplossen door de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met @Ernemmer mijn vrouw maakt minimaal even goed schoon (hoe smerig is je huis bij oplevering?) en dan zie je alles zelf. Goede vaklui leveren aardig schoon op al, eer van je werk enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:09
twodigits schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:02:
Onze woning wordt volgende maand opgeleverd. De stukadoor is nu bezig net als de tegelzetter. Na oplevering wordt de keuken geplaatst en de vloeren gelegd.

Nu wees iemand mij erop om het huis professioneel te laten schoonmaken na oplevering. Iemand daar ervaring in/ ideeën over? En wat is dan een goede timing, voor of na keuken/ vloeren?
Hoorde iemand anders iets soortgelijks te zeggen over zijn verkochte huis.
Het ging hem er juist om dat zijn verkochte huis niet te schoon werd gemaakt.
En tegen de verkopende kun je aantonen dat je het hebt laten doen.
Maar aangezien jullie er zelf gaan wonen bestaat "te schoon" niet.
Als je de tijd en energie voor hebt: gewoon zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:21:
Met @Ernemmer mijn vrouw maakt minimaal even goed schoon (hoe smerig is je huis bij oplevering?) en dan zie je alles zelf. Goede vaklui leveren aardig schoon op al, eer van je werk enzo.
Je huis is heel smerig en vooral stoffig na oplevering.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:07:
[...]

Je huis is heel smerig en vooral stoffig na oplevering.
M'n vorige woning niet, verwacht ik nu ook niet. Stof wel, dat is onvermijdelijk bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:43:
[...]

M'n vorige woning niet, verwacht ik nu ook niet. Stof wel, dat is onvermijdelijk bij nieuwbouw.
Ik denk dat het vooral met de definitie van smerig te maken heeft...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Artbij schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat het vooral met de definitie van smerig te maken heeft...
Niet smerig vereist geen professionele schoonmaak. Stof is 1x zuigen, restant met een doek en klaar. Hier loopt nog net niet iemand met smetvrees rond, dus ik hoor het wel als iets 'smerig' is......

We gaan zien hoe deze aannemer oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:21
Zijn er hier ook ervaringsdeskundigen die bouwgrond van een particulier gekocht hebben? We hebben interesse in een kavel die in een nieuwbouwwijk ligt. De vraag is even; welke voorwaarden zijn gangbaar qua overdracht, en hoe te financieren?

- We hebben flinke overwaarde in ons huidige huis. Met de overwaarde zouden we de kavel kunnen financieren.
- Een hypotheekverstrekker zal pas geld verstrekken op het moment dat er een vergunning en aannemersverenkomst is.
- Bij de koop van een kavel van de gemeente is het mogelijk een optie te nemen en in die periode bovenstaande te regelen.

Kavel staat al een tijd te koop (18+m) dus neem aan dat de verkopende partij wel open staat voor het e.e.a. Wijk is zeer gewild maar de kavel is voor velen te groot/kostbaar denk ik. (1250m2) Daarnaast zal het feit dat hij via een particulier verkocht wordt ook niet positief zijn. (6% overdrachtsbelasting en dus minder mogelijkheden qua opties.)

We hebben de komende week gesprekken met adviseur/makelaar maar wellicht dat iemand hier wat tips heeft of mogelijke opties waar we aan kunnen denken inzake financiering?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Inspired ik snap je probleem niet? Als je de kavel kunt kopen met je overwaarde dan heb je geen financiering nodig?

Hier ook overgenomen van een particuliere partij. Zelf verkocht en overwaarde binnen voor levering kavel. Die was niet voldoende voor de volledige kavelprijs dus financiering benodigd. En dan moet je gewoon alles klaar hebben. De verkopers waren flexibel en kenden het spel, maar wilden wel een datum vastleggen uiteraard. Dat werd 1 mei, ik dacht optimistisch eind maart wel klaar te zijn. Uiteindelijk eind april overdracht gehaald. En dat was snel in deze tijd.

Hoogte van het bedrag was geen probleem, maar je loopt eigenlijk tegen de omgevingsvergunning en een vereiste aanneemovereenkomst aan.

Kun je dus de kavel overnemen zonder financiering. Doen. Anders plan alles goed, maak duidelijke afspraken.

Ervan uitgaande dat je gaat verkopen, dan huren (of ergens intrekken) en dan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Verwijderd "Probleem" is even dat we dan het huis moeten verkopen, en dan "hopen" dat de kavel nog beschikbaar is. Of hebben jullie de kavel gekocht met de voorwaarde dat je eerst je eigen huis verkoopt? Eigenlijk zouden we het liefst ook in ons huis blijven wonen aangezien dat ook de goedkoopste optie is, en het meest praktische. Maar als het qua financieren makkelijker is, en natuurlijk meer zekerheid, dan is dat ook zeker wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:11:
@Verwijderd "Probleem" is even dat we dan het huis moeten verkopen, en dan "hopen" dat de kavel nog beschikbaar is. Of hebben jullie de kavel gekocht met de voorwaarde dat je eerst je eigen huis verkoopt? Eigenlijk zouden we het liefst ook in ons huis blijven wonen aangezien dat ook de goedkoopste optie is, en het meest praktische. Maar als het qua financieren makkelijker is, en natuurlijk meer zekerheid, dan is dat ook zeker wel een optie.
Ik heb de makelaar gezegd, verkoop mijn woning voor deze prijs dan koop ik de kavel voor die prijs. Dat is gelukt, maar had ook mis kunnen lopen op meerdere punten. Mislopen in dat geval was blijven wonen waar we zaten (was ook prima geweest), niet zonder huis en kavel eindigen.

Ik kon niet blijven wonen in mijn woning. Ik had de overwaarde nodig om voldoende eigen middelen te hebben. Al m'n spaargeld zat in de nieuwbouw en dat heb ik meer dan verdubbeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Inspired
Wij hebben getwijfeld tussen een kavel van een particulier en de gemeente. Uiteindelijk de laatste gekozen vanwege de mooiere ligging.

In principe is de verkoop van een bouwkavel door een particulier gelijk aan die van de gemeente. Ook nu kun je een optie nemen, als partijen dat overeenkomen. Financiering is ook gelijk. In jouw geval heb je voor de realisatie een financiering nodig, dus neem je een voorbehoud van financiering in de overeenkomst op.

Er zijn ook verschillen. Een gemeente hanteert vaste prijzen, met een particulier is er ruimte voor onderhandeling. Andersom regelt de gemeente van alles voor je, maar weet je niet of een particulier dat ook gedaan heeft. Let daarbij op je onderzoekplicht: heeft het bestemmingsplan een woonfunctie, is het kavel bouwrijp, is er een schonegrondverklaring, zijn er aansluitingen voor nutsvoorzieningen en ga zo maar door.

Die overeenkomst is ook een dingetje. Een gemeente heft daar een standaard verhaal voor, ik neem aan dat de particuliere verkoper dat niet heeft. Je hebt dus iemand nodig die een overeenkomst kan opstellen c.q. een modelovereenkomst kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
twodigits schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:02:
Gebruik het geld van het "professioneel te laten schoonmaken" en koop hiervoor (indien je deze nog niet hebt) een knappe bouwstofzuiger. Heb je ook na de opleveringen genoeg profijt van. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Verwijderd , @Conrado Is het eigenlijk mogelijk een omgevingsvergunning aan te vragen op een stuk grond waar je niet de eigenaar van bent? Bij koop via de gemeente is dat volgens mij min of meer de volgorde. Hier tenminste, je koopt het onder de voorwaarde dat de vergunning rond komt. Als dat het geval is passeert de kavel pas, en op dat moment moet de financiering rond zijn. Dat is ook wel mogelijk omdat een verstrekker dan wel een hypotheek wil verstrekken. Een andere optie waar we aan denken is onderhands ophogen van de hypotheek op het huidige huis en dan de kavel kopen. Maar dat gaan we overleggen aankomende week. Ik weet even niet of de huidige verstrekker akkoord gaat met het ophogen van een flink bedrag wat we niet in het huis stoppen. Ook al blijft de hypo dan nog steeds onder de executiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op zondag 12 mei 2019 @ 10:27:
@Verwijderd , @Conrado Is het eigenlijk mogelijk een omgevingsvergunning aan te vragen op een stuk grond waar je niet de eigenaar van bent? Bij koop via de gemeente is dat volgens mij min of meer de volgorde. Hier tenminste, je koopt het onder de voorwaarde dat de vergunning rond komt. Als dat het geval is passeert de kavel pas, en op dat moment moet de financiering rond zijn. Dat is ook wel mogelijk omdat een verstrekker dan wel een hypotheek wil verstrekken. Een andere optie waar we aan denken is onderhands ophogen van de hypotheek op het huidige huis en dan de kavel kopen. Maar dat gaan we overleggen aankomende week. Ik weet even niet of de huidige verstrekker akkoord gaat met het ophogen van een flink bedrag wat we niet in het huis stoppen. Ook al blijft de hypo dan nog steeds onder de executiewaarde.
Bij ons moest de oude vergunning door de eigenaren teruggetrokken worden. De kavel was natuurlijk wel al aan ons verkocht, maar nog niet geleverd. Feitelijk vraag je dan een vergunning aan voor een kavel die niet jouw eigendom is inderdaad. Bij ons behandelde de gemeente dat gewoon. Die willen uiteindelijk ook gewoon een woning zien en geen lege kavel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Bij mij ligt sinds afgelopen donderdag de begane grond vloer erin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hIC9Vjznr5rTiHi1R0W2amQc/full.jpg

Komende week wordt begonnen met de opbouw. Waar wel met dank aan de cijferneukers van de gemeente voor zo'n 2k aan extra constructief werk aan gedaan moet worden :(
Ondertussen 166 dagen na aanvraag nog altijd geen bouwstroom. Inmiddels begin ik me enigszins zorgen te maken over de definitieve aansluiting, als daar net zo lang over gedaan wordt ga ik maanden moeten wachten voordat ik kan verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Daniel
Je kunt toch gewoon je huis aan de bouwaansluiting hangen? Dikke kabel naar de ingang van je meterkast en klaar. Nadeel is alleen dat je langer voor de dure bouwstroomaansluiting (3x35A of nog meer) moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:06:
@Daniel
Je kunt toch gewoon je huis aan de bouwaansluiting hangen? Dikke kabel naar de ingang van je meterkast en klaar. Nadeel is alleen dat je langer voor de dure bouwstroomaansluiting (3x35A of nog meer) moet betalen.
Ik wou zeggen, kun je nu niet beter gewoon een tijdelijke meterkast timmeren en een definitieve aansluiting laten aansluiten? Zonde om een kast buiten neer te zetten als je al bijna de uiteindelijke meterkast kan plaatsen.

Kun je tot die tijd niet op de buren meeliften met stroom? Doen we hier ook.
Andrehj schreef op zondag 12 mei 2019 @ 19:06:
@Daniel
Bouwstroom kan ook gewoon 3x25A. Kosten verschillen niet veel met definitief, enkel niet veel keus, geen overstappremies en de eenmalige kosten hakken er hard in.

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-05-2019 19:44 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic