Dank, die kende ik nog niet. Ik zal ze eens bellen of het 140mm model (voor de hefschuifdeuren) of een variant daarvan ook geschikt kan zijn voor een garagedeur.
Conrado schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:12:
De panelen van de Hörmann LPU67 zijn idd geïsoleerd, maar daar houdt ’t op. Het frame is bijvoorbeeld niet geïsoleerd, ze hebben enkel een soort kunststof voorzetprofieltje. Een sectionaaldeur heeft geen dorpels, het drukt zichzelf met een brede rubber profiel gewoon onder tegen de vloer. Als je thermisch wilt ontkoppelen zul je dus een kunststof dorpel in de vloer moeten aanbrengen. De onderdorpels van Buva (bedankt @
JustDutch ) hebben alleen niet de juiste vorm en ik weet ook niet of ze tegen de druk van een autoband bestand zijn.
Vandaar de in mijn vorige post genoemde massieve kunststof dorpels, die het qua isolatie altijd een stuk beter doen dan doorlopend beton.
Het grootste probleem is echter de luchtdoorlating. Een sectionaaldeur lekt lucht, vooral op de uiteinden van de sectienaden. Zie dit
onderzoek van de Universiteit van Gent.
Gelukkig houden wij wel de garage (die op bouwbesluitniveau geïsoleerd is) buiten de isolatiezone van het huis. Dus ook buiten de WTW. Luchtdichtheid van de garage wordt daarmee een stuk minder spannend.
Ik loop nog tegen een ander probleem aan. Normaal monteer je de sectionaaldeur in/tegen het binnenblad. Een keldermuur is echter massief beton, dus per definitie een koudebrug.
Bij ons is dat anders gepland. De buitenmuur wordt 11 cm de hoek om gemetseld, en daar wordt de garagedeur (met thermoframe) tegenaan gemonteerd. Dit heeft als voordeel dat het thermoframe bijna tegen de isolatie aan gemonteerd zit, en dat de garagedeur "in de dag" gemonteerd wordt, en dus niet van de beschikbare ruimte in de garage af gaat.
Edit: Dit heb ik ooit op een Belgische site gevonden. Ook hier wordt de deur dus tegen het buitenspouwblad gemonteerd:
[
Voor 4% gewijzigd door
Andrehj op 05-05-2019 13:59
]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.