Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.613.985 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aan onze woning komt een volledig aftimmerde overkapping waarin ook een stalen balk zit verwerkt, wordt een dergelijke balk normaal gesproken verzinkt of alleen in de menie gezet? De balk ligt nu niet verzinkt op de bouw, als ik kijk in de offerte staat er "Extern staalwerk verzinkt" waarbij je kan discussiëren of dit intern of extern is aangezien het wel volledig is afgetimmerd. Weet iemand wat normaal gesproken gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Blueone schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:42:
Aan onze woning komt een volledig aftimmerde overkapping waarin ook een stalen balk zit verwerkt, wordt een dergelijke balk normaal gesproken verzinkt of alleen in de menie gezet? De balk ligt nu niet verzinkt op de bouw, als ik kijk in de offerte staat er "Extern staalwerk verzinkt" waarbij je kan discussiëren of dit intern of extern is aangezien het wel volledig is afgetimmerd. Weet iemand wat normaal gesproken gebeurd?
Als het geen zichtwerk is, dan is menie (of een andere natte coating?) het meest toegepast. Onbehandeld ijzer is niet OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ernemmer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:19:
[...]

De eindverantwoordelijkheid ligt normaal gesproken bij de aannemer die met zijn praktijkervaring veel dingen in het werk nog oplost.
Veel architecten en tekenaars van die details hebben nog nooit een hamer vastgehouden of een knooppunt van dichtbij gezien.
Dat merk ik ook bij m'n aannemer, die pakt echt veel zaken op. @stefijn dat is wel een groot risico van het alleen bouwen, je moet zelf oplossingen verzinnen en mist wat ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Dat merk ik ook bij m'n aannemer, die pakt echt veel zaken op. @stefijn dat is wel een groot risico van het alleen bouwen, je moet zelf oplossingen verzinnen en mist wat ervaring.
Vaak is het ook de aannemer die alle werktekeningen inclusief details maakt, die zijn vaak een stuk goedkoper te maken en beter dan wat een architect verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 19:23
Die ervaring krijg ik wel zo ;) Maar het is jammer dat veel partijen zo onbehulpzaam zijn. Ik snap ook wel, tijd is geld, maar dan nog.

Twee bedrijven waar ik echt heel blij mee ben, de leverancier van de dakpannen en die van mijn tapes/folies. Nooit te beroerd om mee te denken en geen vraag is teveel, bij wijze van spreken.
Hoe anders is dat bij de leverancier van het SIP pakket bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het is momenteel een gekkenhuis in de bouw. Ze maken elkaar helemaal gek met de naderende bouwvak.

Mijn ervaring is dat er niet verder dan 48 uur vooruit wordt gekeken. En dat gaat ten kosten van een goede voorbereiding.

@Ernemmer Ieder zijn vak ;) Ik heb gemerkt dat onze architect de aannemer uitdaagt en onze aannemer de architect scherp houdt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 20:46
gumtree schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 21:09:
En we hebben de gang er in....

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Morgen waarschijnlijk verder in de kelder. Er is een tekort aan 50 Porotherm stenen. De binnenmuren in de kelder worden met een dunnere steen gemaakt en die staan al klaar voor verwerking.

We hebben ook aarde/grond te kort. Bij een bouwproject een stukje verder wordt er gelukkig heel veel afgevoerd dus hopelijk kunnen we daar wat van krijgen.
Wat een uitzicht, waar is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:21
Joris748 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:23:
[...]

Als het geen zichtwerk is, dan is menie (of een andere natte coating?) het meest toegepast. Onbehandeld ijzer is niet OK.
Meestal geldt, extern = buiten de isolatieschil van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, volgende onderwerp: wij krijgen red cedar gevelbekleding. Ik ben op zoek naar RVS nagels met bolkoppen. Waarschijnlijk ga ik niet de tacker gebruiken omdat die de nagels waarschijnlijk al snel te diep zal schieten, maar welke nagels moet ik NIET hebben.
Schijnbaar geven bepaalde RVS nagels vlekken of strepen op bepaalde houtsoorten. Is er iemand die daar iets van weet?

De leverancier heeft gezegd dat ik iig geen nagels of schroeven van het merk Woodies zou moeten nemen

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 17-07-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stefijn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:47:
Oke, volgende onderwerp: wij krijgen red cedar gevelbekleding. Ik ben op zoek naar RVS nagels met bolkoppen. Waarschijnlijk ga ik niet de tacker gebruiken omdat die de nagels waarschijnlijk al snel te diep zal schieten, maar welke nagels moet ik NIET hebben.
Schijnbaar geven bepaalde RVS nagels vlekken of strepen op bepaalde houtsoorten. Is er iemand die daar iets van weet?

De leverancier heeft gezegd dat ik iig geen nagels of schroeven van het merk Woodies zou moeten nemen
Dat heeft toch met de zuren in het hout te maken die reageren op bepaalde metalen? Aluminium zou dan een probleem opleveren, fatsoenlijk RVS nooit.

https://www.cedarland.nl/...-doos-ongeveer-230-stuks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Precies, met RVS zou normaal gezien goed moeten gaan.
Wordt een hele klus, als je dat met de hand gaat timmeren. Als je een nagelpistool goed afstelt, dan is de diepte van iedere nagel nagenoeg gelijk.
Maar wellicht wordt het met de hand genageld een stuk mooier, dat wil ik nog wel geloven.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
stefijn schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:47:

Wat voor houtprofiel ga je toepassen?

Inderdaad met RVS zou het goed moeten gaan. Zie hier voorbeelden van hoe het eruit ziet met verkeerde nagels: https://hansklanker.nl/houten-gevelbekleding.html

RVS geringde bolkopnagels tbv coilnailer:
https://www.wovar.nl/rvs-bolkopnagels-op-rol-45mm/

Inschieten met een Bostitch N66C-2-E (EUR200 @ Amazon), dit gaat mooi constant op de juiste diepte, mits je zorgt dat er een constante aanvoerdruk is, maar dat spreekt voor zich lijkt me.
Heb wel een malletje zodat ik 10cm boven de kop hem kan uitlijnen op een schietlijn, want het punt van @Rtificial is wel valide, uit losse hand is het wel lastig de nagel binnen 1mm van je lijn te schieten.

Heb ook nog een Dewalt DCN692 overwogen, maar die spijkers zijn toch niet zo mooi en het kreng is fooooooooooooking zwaar. Met mijn mietenarmpjes dan maar een pneumatische die de helft weegt. :P

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-07-2019 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-06 11:47
Wie heeft er hier wel eens gehoord van SPAANPLAAT GAS, oftwel Formaldehyde welk vrij komt door het gebruik van spaanplaat in woningen en kan zorgen voor diverse lichamelijke klachten?

Mijn vader wees mij hierop, toen ik een video doorstuurde van ons in aanbouw zijnde woning (totale renovatie). Had er nog nooit van gehoord en google en navraag leert mij dat dit wel degelijk een 'ding' is.

Nu blijkt met de nodige afwerking van de wanden (gipsplaat ervoor, stuccen, sauzen) en goed luchten dat de impact "mee valt".

Maar als dit zo'n slechte leefomgeving veroorzaakt, waarom bestaat dit na, pak hem beet, 40-50 jaar nog steeds?

Dit is tijden geleden in het nieuws geweest (vast ook wel ergens besproken hier), maar het heeft verder weinig met dit topic te maken. Maak daar een nieuw topic over in AWM bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 18-07-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verticale planken, 50-75-150mm, open voeg, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.vandergucht.be/legacy/van-der-gucht/assets/content/cedar-gevel.jpg

Ik kende de link van hansklanker.nl, heb zo nog een aantal pagina's bestudeerd. Hoop dat ik alles goed in de praktijk kan brengen :)

Ik heb een Duofast pistool waar ook RVS nagels op spoel voor te krijgen zijn, maar ik denk dat het daarmee te lastig is om de spijkers mooi op lijn te krijgen omdat je het richtpunt nooit zo precies kunt plaatsen, maar ik moet het nog eens proberen, en zal gelijk nog eens testen met de schietdiepte.
Misschien is met een ander apparaat beter te richten, maar om nou een ander apparaat te kopen... Huren is sowieso niks, want ik zal meer dan een paar weken bezig zijn en voor de huurprijs koop je dan een nieuwe..

Dus ik begin gewoon met de hamer, als het echt niet te doen is kan ik altijd nog wat anders doen.

Maar, ik ga er dus maar vanuit dat als ik ergens RVS nagels bestel dit geen probleem oplevert ,tnx

edit: een malletje is misschien wel een goed idee ja, dan kan ik hem met de kop gewoon boven tegen de mal drukken en weet ik dat ik in de hoogte iig perfect zit

Dit nog gevonden
Red Cedar heeft niet zoals vuren en grenen lastige harsgangen en de noesten zitten geheel vast zodat er geen gaten in vallen. Bij het vastzetten van Red Cedar moet er alleen om gedacht worden dat net als in eikenhout de conserverende stoffen zuur zijn en dus stalen spijkers doen roesten. Vastzetten moet dus met roestvrijstalen of verzinkte spijkers en schroeven. Schroeven is het best, maar bij gebruik van spijkers kan het beste gekozen worden voor spijkers met een soort schroefdraad of ribbels op de schacht.

[ Voor 26% gewijzigd door Stefke op 18-07-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, geringde nagels slaan is overigens ook geen pretje denk ik. In ieder geval niet het aantal dat je moet gaan doen. Maar, wel het mooiste resultaat denk ik. Je moet je alleen afvragen of je dat verschil echt gaat zien. Met een mal denk ik dat je met een nagelpistool ook goed uit de voeten kan. Met een pistool gaat het wel 5-15x sneller dan met de hand.
Ik heb zelf een Paslode gebruikt, op gas, dan kan je echt draadloos werken. Wel zware apparaten.
Ik heb RVS schroefnagels gebruikt. Die schiet je er in, en kan je als het zou moeten, ook nog losschroeven als je een keer iets moet corrigeren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Met bolkop? Hoe haal je zo'n schroefnagel er uit dan?

Ik heb mn Duafast tot nu toe alleen nog gebruikt voor het lompe werk (Sip panelen en panlatten), dus nog niet geprobeerd hoe nauwkeurig de plaatsing en diepte daarmee te doen is. Zal dit weekend eens een proefstukje maken

[ Voor 79% gewijzigd door Stefke op 18-07-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Nee, natuurlijk niet met een bolkop :) Maar je schreef zelf dat het plaatsingsadvies schoeven of ringnagels zijn. Normaal gezien schiet je die, in plaats van hameren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Schroeven kun je verwijderen, schroefnagels volgens mij niet. Maar schroeven vind ik niet mooi, de kop moet op t hout blijven zodat het zo weinig mogelijk beschadigd, dus dan is een bolkop t mooist. Ringnagels (of schroefnagels) zitten weer extra vast maar zijn ws. met een hamer inderdaad minder gemakkelijk in t gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Nagels allemaal op dezelfde diepte schieten valt niet mee omdat je ook afhankelijk bent van de kwaliteit van het achterhout en die is niet altijd consistent. Als je op een knoest schiet bijvoorbeeld gaat de nagel er amper in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja daar heb je gelijk in, de gevelplank zelf is al niet helemaal consequent wat dat betreft. Maar dan kun je nog een hamer achter de hand houden ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Met een handhamer gaat dat ook niet zo goed :)
Schroefnagels kan je gewoon er uit draaien, en ook weer terugdraaien. Voor mijn sidings zijn die schroefnagels ook specifiek geadviseerd in het plaatsingsadvies van de fabrikant. Ze wilden zelfs vanuit Paslode nog iemand langssturen om te laten zien hoe je die het best gebruikt :)

YouTube: Paslode Nail Screw

[ Voor 11% gewijzigd door Rtificial op 18-07-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inwatering bij spijker of schroef dient bij onbehandeld hout te worden vermeden. Het beste is dus de kop van de spijker nog net uit te laten steken. Bijkomend voordeel is dat de spijker eventueel later te verwijderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Inderdaad wil ik de schroeven/nagels met de kop op het oppervlak te laten om het hout zoveel mogelijk dicht en intact te laten, maar zon schroefkop is ook niet erg mooi

Om spijkers te verwijderen moet je denk ik geen geringde nagels gebruiken? Die zijn volgens mij zeer lastig te verwijderen, dat hen ik wel gemerkt ik de ringnagels die ik voor t casco heb gebruikt (waren wel 65mm IPV 35...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Waarom zou je ze willen verwijderen?

Gewoon een goed pistool met de diepte goed afgesteld en je bent zo klaar. De nagels die net niet ver genoeg zijn gegaan geef je een klap na met een hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Rtificial schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:10:
Met een handhamer gaat dat ook niet zo goed :)
Schroefnagels kan je gewoon er uit draaien, en ook weer terugdraaien. Voor mijn sidings zijn die schroefnagels ook specifiek geadviseerd in het plaatsingsadvies van de fabrikant. Ze wilden zelfs vanuit Paslode nog iemand langssturen om te laten zien hoe je die het best gebruikt :)

YouTube: Paslode Nail Screw
Hebben ze die ook in RVS?
stefijn schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:10:
Inderdaad wil ik de schroeven/nagels met de kop op het oppervlak te laten om het hout zoveel mogelijk dicht en intact te laten, maar zon schroefkop is ook niet erg mooi

Om spijkers te verwijderen moet je denk ik geen geringde nagels gebruiken? Die zijn volgens mij zeer lastig te verwijderen, dat hen ik wel gemerkt ik de ringnagels die ik voor t casco heb gebruikt (waren wel 65mm IPV 35...)
Word er niet aangeraden om 2,5x de houtdikte te nemen? Dus 45-50mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat heeft weinig zin als je hout op een regel bevestigd, de spijker gaat er dan doorheen, waardoor je regels aan de achterzijde weer extra kwetsbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
.

[ Voor 99% gewijzigd door Stefke op 19-07-2019 10:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-06 21:05
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:59:
@Anme heb jij foto's van je gevlinderde betonvloer toevallig? Overwegen wij hier ook.

En misschien aangeven hoe comfortabel de vloer boven is?
Wij vinden de vloer tot nu toe fijn, hij is geïmpregneerd, neemt wel vocht op. Wij hebben een goede akoestiek, maar dat komt omdat ons plafond van hout is (bretdelen). Wij hebben nog geen echte scheuren, 1 haarscheurtje. We hebben wel een kleed onder de tafel gelegd, omdat de stoelen strepen geven , die wel weg te poetsen zijn, maar je moeilijk elke keer als je gaat zitten gaan poetsen. De vloer heeft niet helemaal de goede hoogte, waardoor onze aluminium plinten (onder de deuren zijn weggevallen (1 mm te hoog helaas). Exact de juiste hoeveelheid storten is dus moeilijk.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/18/18d6b18bf1.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/18/18d694cc1a.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:58:
[...]

Hebben ze die ook in RVS?
[...]
Die zijn RVS ja.

Voor wat betreft de ringnagels; dat wordt normaal voor gevelbekleding wel geadviseerd ja, juist omdat dat er dan ook door de wind niet uit te trekken is.
Of schroefnagels dus, maar ik snap dat je die kop niet mooi vind. Als je wil proberen heb ik hier misschien nog wel ergens een strip liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
Ernemmer schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 09:24:
Waarom zou je ze willen verwijderen?

Gewoon een goed pistool met de diepte goed afgesteld en je bent zo klaar. De nagels die net niet ver genoeg zijn gegaan geef je een klap na met een hamer.
Het gaat juist om de nagels die te ver gaan en dus te diep en dan je oppervlakte beschadigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-10-2024
Wij zijn bezig met het ontwerpen van onze woning welke eind dit jaar casco wordt opgeleverd.
Met de architect willen we een trapombouw maken van houten latjes (met daarin/achter ook de trapkast). Ongeveer dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://bnla.nl/wp-content/uploads/2017/11/ontwerp_casco-appartement-f02-1.jpg

Weet iemand hoe dit het beste realiseerbaar is zonder een al te dure houtsoort of arbeid nodig te hebben? Houten latjes die je vast kan maken en aflakken lijken het simpelst?
Het plafond is casco zonder elektra, afwerking e.d. met 330 centimeter ook vrij hoog.
Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Kwakkies schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:40:
Wij zijn bezig met het ontwerpen van onze woning welke eind dit jaar casco wordt opgeleverd.
Met de architect willen we een trapombouw maken van houten latjes (met daarin/achter ook de trapkast). Ongeveer dit idee:

[Afbeelding]

Weet iemand hoe dit het beste realiseerbaar is zonder een al te dure houtsoort of arbeid nodig te hebben? Houten latjes die je vast kan maken en aflakken lijken het simpelst?
Het plafond is casco zonder elektra, afwerking e.d. met 330 centimeter ook vrij hoog.
Juist het aflakken van zulke kleine, open bekleding lijkt me een crime. Zou dit dan doen voordat ze gemonteerd worden. Als de latten op lengte worden aangeleverd heeft een timmerman dat in een paar uur er wel op getackerd lijkt me.

Maar details zoals die geintegreerde deur en kast zijn sowieso bewerkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-07-2019 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:28

[Afbeelding]

Wellicht vloeken in de kerk, je kunt ook behang nemen met een houtmotief. Dat zal ongetwijfeld goedkoper zijn en minder bewerkelijk. En als je het zat ben, plak je er wat anders tegen aan.

Maar goed ik vind behang mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:23

[Afbeelding]

Waarom niet zoiets met mooi plaatmateriaal naar keuze en dat laten infrezen? Lijkt me een vrij solide oplossing en aan de binnenkant is het mooi dicht.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:49
Weet iemand hoe dit het beste realiseerbaar is zonder een al te dure houtsoort of arbeid nodig te hebben?
Je ziet het ook veel als gevelbekleding, dus misschien daar eens kijken, bv:

https://gadero.nl/rhombus-red-cedar-18x68mm/

Of nog eenvoudiger maar minder wild kleurverloop een plank met blokprofiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]

Poeh, als ik iets dergelijks zie dan waan ik me helemaal weer in de jaren 70

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-06 09:43
@Kwakkies Wij hebben vergelijkbare plannen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S99Q54WEyfyGo41Napw2209P/full.png

(oud plaatje maar even voor het idee)
Ronde deel rechts is entree/toilet

Nadeel van die verticale latten is dat het nogal een enorm (lastig schoon te maken) stofnest wordt. Zijn er nog niet uit hoe we die wand precies gaan bekleden en hoe we de deur daar mooi in krijgen.

Als we voor de verticale latten gaan dan worden ze van te voren afgelakt en vervolgens op een zwarte achtergrond gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
bartvb schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:16:
@Kwakkies Wij hebben vergelijkbare plannen:

[Afbeelding]

(oud plaatje maar even voor het idee)
Ronde deel rechts is entree/toilet

Nadeel van die verticale latten is dat het nogal een enorm (lastig schoon te maken) stofnest wordt. Zijn er nog niet uit hoe we die wand precies gaan bekleden en hoe we de deur daar mooi in krijgen.

Als we voor de verticale latten gaan dan worden ze van te voren afgelakt en vervolgens op een zwarte achtergrond gelijmd.
Ha, netjes! dit is inderdaad een beetje het zelfde idee. Ik zat er ook wel mee in mijn achterhoofd (zeker met 2 katten) dat het wel echt een stofnest moet gaan worden. Een plumeau is dan wel echt een must.

We hebben ongeveer dezelfde plan van aanpak als jullie met de verticale latten, alleen zijn we dan zoekende welke soort hout mooi en niet te duur is. De red cedar die hierboven werd vermeld is heel erg mooi, maar €22,- per latje tikt aardig hard aan. Wat voor oplossing is jou foto nu precies qua latten of hout? Plaatmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48

NDF82

Doomed Space Marine

Red cedar is zacht hout en zal dus erg snel beschadigen.Je kunt beter hardhout nemen bijvoorbeeld teak of afrormosia. Goedkoop zal het echter nooit zijn aangezien het erg bewerkelijk is.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

[Afbeelding]

oeh, zoeits willen wij ook op een (nog te maken) schuifdeur. Wij zagen het bij buren op de buitenmuur. We hebben helaas nog niet de oplossing du sik blijf meelezen :).

Ik dacht zelf: Simpele schuifeuren maken, daar zwart doek op lijmen, of zwart schilderen en dan latjes (al dan niet vooraf in de juiste kleur) er op 'tacken'. maar misschien wordt dat wat zwaar voor een schuifdeur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met eikenhouten traptreden (geolied of gebeitst)? Hoe glad wordt zo'n trap, met in het achterhoofd dat we 4 van de 5 keer met sokken aan op de trap lopen?

Zitten met de vraag of we wel of geen antislip strips in moeten laten frezen. Esthetisch gezien heb ik liever geen strips op de treden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:48

NDF82

Doomed Space Marine

@Joris748 Onze eiken houten trap delen zijn gelakt met Pura Natura. Deze lak is niet glad en er zijn dus geen anti slip strips in de trap gefreesd. We wonen er nu een half jaar en heb nog nooit het gevoel gehad dat ik weg gleed.

In onze vorige huis zat een vuren wit geverfde trap. Die was wel echt glad, ondanks de anti slip strips die er in zaten.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Joris748 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:54:
Wat zijn jullie ervaringen met eikenhouten traptreden (geolied of gebeitst)? Hoe glad wordt zo'n trap, met in het achterhoofd dat we 4 van de 5 keer met sokken aan op de trap lopen?

Zitten met de vraag of we wel of geen antislip strips in moeten laten frezen. Esthetisch gezien heb ik liever geen strips op de treden.
Ik heb zelf eiken overzettreden van eiken op m'n trap gemonteerd. Zonder strips zou ik mijn trap best onveilig vinden. Zelf vind ik de strips een mooi detail geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AKgrn2draKr3qOEa6pU176p7/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

orf schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:01:
[...]

Ik heb zelf eiken overzettreden van Eiken op m'n trap gemonteerd. Zonder strips zou ik mijn trap best onveilig vinden. Zelf vind ik de strips een mooi detail geven.

[Afbeelding]
Met enkel de tredes zo gaat het nog, maar mooi vind ik het niet. Hier komt ook een eiken trap, had daarvoor een mahonie trap. Met de juiste lak erop heb je nul gladheid en prima grip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Heb geen strips en we lopen er al een jaar probleemloos over met sokken.

Je gaat toch geen eiken trap nemen om dan van die lelijke zwarte strips erop te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:45

Ik heb het zonder, we lopen nooit met schoenen aan in huis over de geverniste eiken trap.
Dat gaat prima, geen klachten. Is geen hoogglans overigens maar doodgewone eiglans, ik weet het niet zeker maar ik stel me voor dat dat ook nog iets scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na 6 weken eindelijk de groepenindeling gekregen en m'n vermoeden is bevestigd... ze zijn 4 groepen "vergeten", vandaar maar weer de telefoon inklimmen. Er zijn echt n hoop fouten gemaakt, sommige kunnen opgelost worden en sommige niet. Ze hebben we vorige week nog gaten in de vloer gemaakt zodat de mantelbuizen voor een toekomstige warmtepomp toch op de goede verdieping kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:53

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kwakkies schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:35:
[...]

Ha, netjes! dit is inderdaad een beetje het zelfde idee. Ik zat er ook wel mee in mijn achterhoofd (zeker met 2 katten) dat het wel echt een stofnest moet gaan worden. Een plumeau is dan wel echt een must.

We hebben ongeveer dezelfde plan van aanpak als jullie met de verticale latten, alleen zijn we dan zoekende welke soort hout mooi en niet te duur is. De red cedar die hierboven werd vermeld is heel erg mooi, maar €22,- per latje tikt aardig hard aan. Wat voor oplossing is jou foto nu precies qua latten of hout? Plaatmateriaal?
Als je losse latten gaan gebruiken wordt het altijd duur - althans, vergeleken met andere vormen van afwerking. Er gaat relatief heel veel materiaal in zitten, dat zal nooit goedkoop worden. Om het effect te krijgen van je plaatje moet je ook verschillende soorten/kleuren door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
Daniel schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:20:
[...]

Als je losse latten gaan gebruiken wordt het altijd duur - althans, vergeleken met andere vormen van afwerking. Er gaat relatief heel veel materiaal in zitten, dat zal nooit goedkoop worden. Om het effect te krijgen van je plaatje moet je ook verschillende soorten/kleuren door elkaar gebruiken.
Ja precies, dat is ook zo. Daarom hoopte ik dat er ook goedkope, maar wel mooie houten latten bestaan en iemand wist welke je hier het best voor kan gebruiken. Het hoeft niet 1 op 1 zoal op de foto te worden, maar wel het idee qua latten en hout. Ik vind de suggestie van hierboven van de plank met een blokprofiel ook geen slechte oplossing, zeker i.v.m. stof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kwakkies schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Ja precies, dat is ook zo. Daarom hoopte ik dat er ook goedkope, maar wel mooie houten latten bestaan en iemand wist welke je hier het best voor kan gebruiken. Het hoeft niet 1 op 1 zoal op de foto te worden, maar wel het idee qua latten en hout. Ik vind de suggestie van hierboven van de plank met een blokprofiel ook geen slechte oplossing, zeker i.v.m. stof :)
Vuren- of grenenhout is een stuk goedkoper maar ook zacht. Als je een grotere variatie in lengte/breedte prima vindt wordt het ook wel goedkoper. Een andere optie is inderdaad kant en klare panelen gebruiken, maar dan zie je mogelijk de naden. Een kamerhoog paneel lijkt me niet direct goedkoper dan losse latten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Annuk schreef op zondag 21 juli 2019 @ 16:41:
[...]

Waarom niet zoiets met mooi plaatmateriaal naar keuze en dat laten infrezen? Lijkt me een vrij solide oplossing en aan de binnenkant is het mooi dicht.
Op een project ooit zoiets gedaan met een bamboe-multiplex, alle lambrisering van een verzorgingstehuis. Om de 20 mm in laten frezen (machinaal) maar helaas waren ze vergeten (mijn collega vond het onzin) dat je dan ook de achterkant moet doen, die platen trokken zo krom als een hoepel.
We hadden daar een mooi klusje aan, paar honderd vierkante meter weer los halen na een paar jaar en de achterzijde inzagen met een invalzaag.

[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 22-07-2019 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Wat is jullie ervaring met het afwerken van gipsplaat? Al mijn binnenwanden en vlakke plafonds zijn gipsplaat op rachels. Mijn stucadoor stelt voor om het enkel dun af te werken (gaten/naden vullen 2x smeren en dan schuren) en vervolgens te spuiten met latex (voorstrijk + 2 lagen). Wordt dit dan ook echt strak? Of kan ik toch beter een laag 'echt' stucwerk er op laten zetten?

Prijsverschil is 3300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:20
Daniel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:23:
Wat is jullie ervaring met het afwerken van gipsplaat? Al mijn binnenwanden en vlakke plafonds zijn gipsplaat op rachels. Mijn stucadoor stelt voor om het enkel dun af te werken (gaten/naden vullen 2x smeren en dan schuren) en vervolgens te spuiten met latex (voorstrijk + 2 lagen). Wordt dit dan ook echt strak? Of kan ik toch beter een laag 'echt' stucwerk er op laten zetten?

We hebben op zolder alle muren en plafond zelf met ragels en gipsplaten netjes gemaakt. wat me is opgevallen is dat wij voor de wand ook daadwerkelijk wandgipsplaten hebben gebruikt die een redelijk grote inkeping heeft zodat het er verstevigings tape op geplakt kan worden. we hebben de schroefgaten en de naden ingesmeerd met gipsvuller en verder heeeel heeeeeel veel geschuurd. daarna geschilderd met voorstrijk en 3x latex. en je ziet nogsteeds het verschil tussen gipsplaat en de gevulde naden. omdat het de zolder is en je het voornamelijk met natuurlijk licht ziet vinden wij het niet heel erg.

ik denk dat het heel erg meevalt als ze wel de hele muur/plafond met een laagje stuc bedekken zodat het structuur verschil tussen gipsplaat en vuller niet zo duidelijk is. schroefgaten goed vullen en afschuren en die daarna schilderen dat zie je nauwelijks. dat hadden we op het plafond en dat is prima. daar hebben we toen besloten die afgeronden naden te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hmmja, daar ben ik dus ook bang voor. Heb geen zin in die zichtbare banen door m'n hele huis. Dan liever wat meer uitgeven. Maar goed dat kan ik natuurlijk ook als ze komen kijken nog met de kerel zelf bespreken. Ze komen wel over als mensen die eer in hun werk hebben dus ik neem aan dat ze deze oplossing niet zomaar voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-06 09:43
@Kwakkies Plaatje is een simpele Sketchup render van de architect. Heel erg concept, nog niet uitgewerkt op houtsoort, daar moeten we nog mee aan de slag. Zoek in de buurt een grote houthandel en ga daar eens kijken/praten.

Vuren/grenen is idd een relatief goedkope optie, stuk zachter dan een hoop andere houtsoorten maar dat maakt voor binnen niet zo heel veel uit lijkt me behalve voor de delen rond je deur.

Maar het hangt allemaal heel sterk af van wat je mooi vind. Heel betaalbare optie:
https://www.bamboebouwnederland.nl/bamboematten :)

@Daniel Wij zitten nu tijdelijk gehuurd, gerenoveerde basisschool met veel HSB en hier zijn een aantal wanden ook gevuld, beetje geschuurd en 1 laagje latex door de vorige huurders. Dat ziet er eigenlijk al prima uit. kan me goed voorstellen dat dat met een beetje meer aandacht en wat meer latex/voorstrijk er helemaal prima uit kan zien.

Ons vorige bouwplan bestond ook uit HSB, plan was daar om 4xAK gipsplaat te gebruiken, schijnbaar is dat erg goed af te werken zonder stucwerk.

En oh my! Wat gaat dat hard bij jullie! :9~
Hier zijn ze net bezig met het lijmwerk voor de beganegrond... Moet binnenkort eens kijken of ik een update kan plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 23-07-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Wij hebben alles van gips (HSB), de afwerking is wel belangrijk. Bij ons is alles gladgemaakt (inclusief gebruik tape), daarna renovlies erover en dat is gesausd (al kan het best zijn dat er over het renovlies nog wat zit). Ziet er strak uit.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik had mijn gipsplaten er ook behoorlijk strak in zitten maar toch adviseerde de stucadoor om er een volledige laag gips overheen te zetten. Ook een 2e stucadoor die langs kwam voor een offerte gaf hetzelfde advies, omdat je anders altijd de overgangen zou blijven zien.
Inmiddels zijn we >2500 kg gips verder en is de hele tent gestuuct door overal (wand en plafond) een laag overheen te zetten. Het is superstrak geworden, de enige manier om het sausklaar te krijgen mijns inziens. Een gigantische bak werk, maar als het goed is doe(t) je (stucadoor) dit maar 1 keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 13:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Ze doen het in bijna heel de wereld zo, en het wordt mits goed gedaan gewoon strak.
Is uitleggen waarom je twijfeld en vragen om een referentie of een test stuk laten maken, (gewoon 1 kamer kant en klaar.) geen een optie? Als het goed genoeg is voor highend Manhattan, zou het toch goed genoeg moeten zijn voor schutterkuttenveen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb in mijn oude huis gipsplaten alleen de naden dicht gestuuct, geschuurd en verder meteen gelatexed. Na 10 jaar was er nog steeds helemaal niets aan te zien en waren muren perfect strak. Geen 3300 euro waard.
Uiteraard zal een stucadoor je anders adviseren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Deleon78 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:01:
[...]
Die conclusie kan je toch helemaal niet trekken? :S
Je hebt helemaal gelijk dat ik niet weet hoe mijn huis geworden zou zijn met alleen gevulde naden. Maar wat ik wel weet is dat wij niet gaan behangen waarmee voor ons de eis van een strakke muur nogal hard was. En wat ik ook weet is dat er bij een kennis met eveneens HSB constructie met gips en alleen gevulde naden zonder behang het toch echt nog mogelijk was om aan te geven waar de overgangen zaten. Bij mij gaat je dat niet lukken.
Ik vind de tip om te starten met 1 kamer naden vullen een hele goede. Dan kun je zien of je tevreden bent met het resultaat. On the other hand werkt het niet altijd zo met planning, je wilt de klus graag in een bepaalde tijd klaar, en als het na 1 kamer tegen valt moet je op zoek naar een andere stucadoor.
Het zal niet per definitie noodzakelijk zijn maar de kans op glad resultaat is groter met volledig pleisteren. De prijs ligt dan echter ook hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Als de naden in 2 keer zijn gevuld en geschuurd met een wand/plafond schuurmachine dan kan je zo sausen. Mijn ervaring opgelopen met 22 jaar in de bouw dat een gipsafwerker heel wat anders is dan een stucadoor, stucadoors willen smeren en het liefst dikke lagen.
Gladder dan een goed aangebrachte gipsplaat bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Kwakkies schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:32:
[...]

Als je iets interessants tegenkomt, laat me even weten. Wij willen dergelijke latten als achterwand en plafond van het toilet, maar ik heb ook nog geen idee wat voor - betaalbaar - hout je daarvoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is kwalitatief hoogwaardig hout dat er mooi uitziet en van een fatsoenlijke duurzame bron komt gewoon duur. Dat moet je accepteren als je een dergelijk product zoekt.

Hier wordt de bergingpoort en een zijvlak straks met rhombus of vlakprofiel thermowood bekleed. Dat is een stukje beter betaalbaar, maar nog steeds prijzig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Er is ook heel mooi sloophout te vinden alleen zijn de prijzen daarvan ook niet naar wat de benaming suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee dat klopt :D

Alleen een toilet is een paar m2, dus dat is altijd wel te overzien. Maar ik weet gewoon ook niet welke houtsoorten je voor zoiets moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkies
stefijn schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:47:
Nee dat klopt :D

Alleen een toilet is een paar m2, dus dat is altijd wel te overzien. Maar ik weet gewoon ook niet welke houtsoorten je voor zoiets moet nemen.
Precies wat je zegt. We kijken nu naar het blokprofiel van Gadero aangezien dit denk ik het makkelijkst te verwerken is. Alleen als ik het zo bereken bij verticale plaatsing komen we alleen voor het hout al op een bedrag van plus minus 700 euro. Je zou denken dat dit goedkoper moet kunnen. Mocht iemand dus inderdaad ervaring hebben hierin of iets tegenkomen wat een goede betaalbare houtsoort is, dan hoor ik het ook graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Te heet om beton te storten, funderinggraafwerk en bekisting deze week afronden en dan volgende week beton storten. Ze werken enkel tussen 6 en 12 nog en dan is de week goed geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-06 21:05
Wij hebben voor de traptreden bureaublad/aanrechtblad van beuk gebruikt van 4 cm dik en daar dus zelf treden van gemaakt. Op eerder geplaatste foto zijn de treden te zien. Geen groeven en toch absoluut niet glad, afgewerkt met ultramat naturel (ik weet niet of dat nodig was) van Traelex. Ik vind onze trap prachtig.

Wij hebben op onze Fermacell platen een heel dun laagje stuc laten zetten, en daarna laten latex spuiten. Het ziet er heel mooi uit en was niet duur, 5000 voor het hele huis (leefruimte 170 m2) ongeveer. Geen plafonds, daar hebben we plafondplaat opgedaan. We hebben de stucadoor gevonden via werkspot. Omdat we HSB hebben alle hoeken laten insnijden en kitten. Scheuren nu zoals gehoopt alleen in de hoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Kwakkies schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Precies wat je zegt. We kijken nu naar het blokprofiel van Gadero aangezien dit denk ik het makkelijkst te verwerken is. Alleen als ik het zo bereken bij verticale plaatsing komen we alleen voor het hout al op een bedrag van plus minus 700 euro. Je zou denken dat dit goedkoper moet kunnen. Mocht iemand dus inderdaad ervaring hebben hierin of iets tegenkomen wat een goede betaalbare houtsoort is, dan hoor ik het ook graag :)
Gadero is ook gewoon een te grote "consumentachtige" partij. Je moet eigenlijk via e.o.a. houtbewerker hout zien te krijgen, nadeel is dan alleen weer dat je het zelf moet nabewerken, bijv schuren, oliën etc.
Maar voor "goed" hout moet je wel rekenen op minimaal 50-60 euro/m2 en dan is 700 euro geen gek bedrag, is toch een redelijke oppervlakte in dat ontwerp van jullie
Ik heb destijds wat gemodificeerde houtsoorten gekregen voor op de gevel, er waren er een aantal bij met dergelijke prijzen. Eigenlijk bedoeld als gevelhout dus, maar natuurlijk ook geschikt voor binnen.
Wij krijgen nu red ceder op de gevel, maar dat is denk ik inderdaad wat te zacht voor binnen (en ook niet de kleur die ik voor binnen zoek)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 24-07-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Daniel schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 11:19:
Hmmja, daar ben ik dus ook bang voor. Heb geen zin in die zichtbare banen door m'n hele huis. Dan liever wat meer uitgeven. Maar goed dat kan ik natuurlijk ook als ze komen kijken nog met de kerel zelf bespreken. Ze komen wel over als mensen die eer in hun werk hebben dus ik neem aan dat ze deze oplossing niet zomaar voorstellen.
Lekker glad schuren en eerste laag zuigprimer aanlengen zodat het melk wordt. Daarmee of 2 dunne lagen. Dan verfprimer erover, en dan pas lakken in de gewenste kleuren. Geen naden zichtbaar

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
stefijn schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Als je iets interessants tegenkomt, laat me even weten. Wij willen dergelijke latten als achterwand en plafond van het toilet, maar ik heb ook nog geen idee wat voor - betaalbaar - hout je daarvoor kunt gebruiken.
eppinga.nl, houthandel met enorme keuze maar kost gewoon 60 euro per m2.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 10:37
Ondanks tropische temperaturen gaan we gewoon door. Dit is bouwdag 27 even uit mijn hoofd.

Alle buitenwanden staan nu, morgen wat stelwerk bij de openingen voor de schuifpui en dan wordt vrijdag een begin gemaakt met de vloer van de eerste verdieping.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
stefijn schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Wellicht nog iets om over na te denken; hout op achterwand Toilet is misschien niet hygiënisch. Zeker als je latjes gebruikt zijn er veel hoekjes waar viezigheid in kan gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:53
SquareOne schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:27:
[...]

Wellicht nog iets om over na te denken; hout op achterwand Toilet is misschien niet hygiënisch. Zeker als je latjes gebruikt zijn er veel hoekjes waar viezigheid in kan gaan zitten.
Want jij pist altijd de hele muur onder?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Artbij schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Want jij pist altijd de hele muur onder?
Sta jij in voor het pisgedrag van je gasten en/of kinderen?

Je wilt niet weten waar die spetters via de bril allemaal terecht komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 25-07-2019 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Hout gaat er toch komen:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/5b/e1/ea/5be1ea4edf2a392ed8b5f94879efae06.jpg
Sorry jongens, jullie mogen niet bij ons naar het toilet.

Voor dergelijke praktische problemen zijn altijd wel oplossingen te vinden. Goede lak, een glasplaat, vervangen als de pissporen te erg worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 25-07-2019 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 14:20
stefijn schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:19:

Voor dergelijke praktische problemen zijn altijd wel oplossingen te vinden. Goede lak, een glasplaat, vervangen als de pissporen te erg worden.
Gewoon doen! echt super mooi! je kan er nog overna denken om ze aansluitend te maken zodat je een 'gladde' wand hebt maar gewoon doen wat je mooi vind.

Qua bescherming van het hout, wij hebben een eikenhouten eettafel/dressoir en bureau. deze hebben we met Skylt ultra matte lak 3 lagen gegeven en echt letterlijk niets trekt in het hout. De matte lak is zo mooi dat je echt geen verschil ziet tussen ongelakt en deze lak. Echt top spul. Het is wel 2 componenten lak dus het vergt wel wat moeite en precies meetwerk.
Ik heb niet geplast op onze tafel 8)7 maar ik denk dat dat er niet intrekt dus geen lelijke vlekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
Aurum schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Gewoon doen! echt super mooi! je kan er nog overna denken om ze aansluitend te maken zodat je een 'gladde' wand hebt maar gewoon doen wat je mooi vind.

Qua bescherming van het hout, wij hebben een eikenhouten eettafel/dressoir en bureau. deze hebben we met Skylt ultra matte lak 3 lagen gegeven en echt letterlijk niets trekt in het hout. De matte lak is zo mooi dat je echt geen verschil ziet tussen ongelakt en deze lak. Echt top spul. Het is wel 2 componenten lak dus het vergt wel wat moeite en precies meetwerk.
Ik heb niet geplast op onze tafel 8)7 maar ik denk dat dat er niet intrekt dus geen lelijke vlekken.
Vinden wij oo! :) en we gaan het gewoon zo (ongeveer zo) maken. Maar eerst even verder met de buitenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanvv78
  • Laatst online: 01-03-2021
Het ziet er echt heel erg gaaf uit die toilet, maar ik wil niet weten hoe je tussen al die naadjes wat andere uitwerpselen wil peuteren...... of zijn jullie of vooral de kids nooit misselijk.......dan zou ik met urine minder moeite hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Had je al aan diarree gedacht?

Haha, ze zijn wel echt van de zekerheid hier :+ ("wat als...") Ik heb al 20 jaar niet meer gekotst, mijn vriendin ook niet. Was niet van plan dat de komende 20 jaar te doen.
Kids komen er ook niet, en als er bezoekers (of kids van..) zijn die het presteren de achterwand vol te kotsen, dan ruimen ze t ook maar zelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:44
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
pics?

edit: dus de ventilatie zit ook achter je latten? Geen ventilatieopening zichtbaar dus? Strak

[ Voor 90% gewijzigd door Stefke op 25-07-2019 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:53
Je krijgt toch stank van alle pis, kots en diarree die blijkbaar regelmatig tegen de muren omhoog klotsen. Dat je afzuiging minder werkt is maar een detail.

[ Voor 19% gewijzigd door Artbij op 25-07-2019 17:40 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Deleon78 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:49:
[...]

Wij hebben het zo gemaakt met eiken, is erg mooi geworden (vinden we zelf) :)
- Achterwand zwart geverfd.
- Bij ons zit ventilatierooster in het plafond. Met wat dwarslatten en verlaging gemaakt en dan met geimpregneerd zwart doek het plafond dichtgemaakt, zodat de ventilatie nog blijft werken.
En hoe ga je de ventilatieroosters of ventielen (en het MV-systeem) schoonmaken, wat je natuurlijk jaarlijks moet doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Reinier schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:02:
[...]

En hoe ga je de ventilatieroosters of ventielen (en het MV-systeem) schoonmaken, wat je natuurlijk jaarlijks moet doen?
Latjes er af halen natuurlijk, 1 pagina terug kwamen de speciale spijkerschroeven nog langs. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 10:37
Toevallig was ik vorige week getuige van een audit van een schoonmaakbedrijf. Daar werden alle toiletten onder de loep genomen met een CSI achtige vloeistof en lamp werden alle (urine) vlekken zichtbaar gemaakt. Brrrr... het zat echt overal.

Kun je de houtlook niet oplossen met een houtlook vloertegel of keramisch parket? Dat lijkt mij veel hygiënischer en eenvoudiger in het schoonmaken.

Ik geef onmiddellijk toe, ik ga gewoon zitten als ik moet piesen, alleen dat kan ik van mijn bezoek niet verwachten. Als ik zie hoe mijn schoonpa de WC achterlaat na een blaasontspanning dan vrees ik echt het ergste met een houten achterwand.

[ Voor 23% gewijzigd door gumtree op 25-07-2019 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:00
Ons eigen gezin gaat ook wel goed maar na een verjaardag met de vrienden kan ik je beloven dat mijn vrouw blij is dat wij tegels hebben.

Maar toch is echt hout wel mooier

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jakkes. Altijd goor. Ik vraag me dan af of die mensen zelf nooit de WC schoonmaken ofzo... zal wel niet.

Als je zelf een huis laat bouwen kun je natuurlijk ook overwegen een pisbak te installeren...

Hier is het ook altijd hommeles... bij bepaalde familie vooraf de WC schoon maken voor de goede sier... bij andere familie achteraf... want ze maken er toch een bende van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
kabeltjekabel schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:58:
Jakkes. Altijd goor. Ik vraag me dan af of die mensen zelf nooit de WC schoonmaken ofzo... zal wel niet.

Als je zelf een huis laat bouwen kun je natuurlijk ook overwegen een pisbak te installeren...

Hier is het ook altijd hommeles... bij bepaalde familie vooraf de WC schoon maken voor de goede sier... bij andere familie achteraf... want ze maken er toch een bende van.
Wij hebben dan ook een pisbak, maar sommigen presteren het zelfs om daar nog een rommeltje van te maken.

Het lijkt wel of sommige mannen een sproeikop hebben ofzo :'(

Maar een pisbak was wel 1 van mijn voorwaarden toen we een huis gingen bouwen, samen met een houtkachel en WP :P

Veel meer heb ik niet te vertellen gehad :+

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 25-07-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:36
Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 18:52:
Ons eigen gezin gaat ook wel goed maar na een verjaardag met de vrienden kan ik je beloven dat mijn vrouw blij is dat wij tegels hebben.

Maar toch is echt hout wel mooier
Dat is ook iets waar ik tegenop kijk na een feestje. Ik weet niet hoe die mensen het voor elkaar krijgen, maar na wat drank is het schijnbaar moeilijk om de boel netjes te houden. Ik zou dat hout dus ook nooit in een wc gebruiken.

En dan nog het feit dat ik het gevoel heb dat het heel erg modegevoelig is. Nu vind ik het er inderdaad wel mooi uitzien, maar dat hout gaat ook weer verkleuren/uit de smaak raken en dan zit je met je 'schrootjes'. Want dat zijn het in principe naar mijn mening. Ben blij dat ik die vieze dingen uit de wc heb gehaald tijdens onze verbouwing en het gewoon half gestuct/half betegeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je hebt ook tegels die enorm op hout lijken, wij hebben dat op de vloer beneden maar je kan het perfect toepassen in een badkamer/toilet. Het is dan wel geen echt hout maar misschien een goede tussenweg tussen iets wat goed schoon te houden is en er qua look wel hetzelfde uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:02
Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Wij hebben dan ook een pisbak, maar sommigen presteren het zelfs om daar nog een rommeltje van te maken.

Het lijkt wel of sommige mannen een sproeikop hebben ofzo :'(

Maar een pisbak was wel 1 van mijn voorwaarden toen we een huis gingen bouwen, samen met een houtkachel en WP :P

Veel meer heb ik niet te vertellen gehad :+
Heb jij een houtkachel en een warmtepomp in je huis? Hoe heb je dat gedaan qua warmte etc? Houtkachel wordt snel heel heet in een goed geïsoleerd huis, toch? Wij gaan ook nieuwbouwen en zijn daarin geïnteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@ChrisM een houtkachel heeft naar mijn mening ook geen plaats in een energiezuinige woning. Je wil geen gas meer verbranden maar je buurt vergiftigen met een houtkachel is dan wel oké? Hier in de buurt heeft iemand ook een pelletkachel geplaatst en die stookt letterlijk met de ramen open omdat het vermogen veel te groot is voor zijn goed geïsoleerde woning :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
ChrisM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Heb jij een houtkachel en een warmtepomp in je huis? Hoe heb je dat gedaan qua warmte etc? Houtkachel wordt snel heel heet in een goed geïsoleerd huis, toch? Wij gaan ook nieuwbouwen en zijn daarin geïnteresseerd.
Yup, kleinste houtkachel zoeken die er bestaat, en ik heb geen passief huis, wel goed geïsoleerd.

Vanwege de houtkachel wel zoneregeling, zodat de rest van de woning wel warm blijft.
Admiral Freebee schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:45:
@ChrisM een houtkachel heeft naar mijn mening ook geen plaats in een energiezuinige woning. Je wil geen gas meer verbranden maar je buurt vergiftigen met een houtkachel is dan wel oké? Hier in de buurt heeft iemand ook een pelletkachel geplaatst en die stookt letterlijk met de ramen open omdat het vermogen veel te groot is voor zijn goed geïsoleerde woning :')
Hoezo geen plaats in een energiezuinige woning :? Hout is een natuurproduct, ik betaal zo'n 8 euro in de maand aan energiekosten, dus wat mij betreft energiezuinig.

En de buurt vergiftigen :? Ik stook mooi hout, daar hebben de buren geen last van, en daarbij heel de buurt heeft hier een houtkachel (waar niemand last van heeft, Twents Noaberschap noemen ze dat), en ik woon niet in een woonwijk, dat helpt ook wel misschien.

Ik doe mijn ramen niet open als ik de houtkachel aan heb, en ja, het wil wel eens 24 graden in de woonkamer worden op een zondagavond, lekker man met de vrouw op het berenvel voor de kachel }) *O*

Laat me gokken, je bent ook Veganist, hebt geen auto, en vliegt nooit :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Grolsch ik ben ook niet heiliger dan de paus hoor :) ik stel voor dat we de discussie niet verder zetten hier want ik ga offtopic maar als je wat leesvoer wil mag je altijd een DM sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Grolsch schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Yup, kleinste houtkachel zoeken die er bestaat, en ik heb geen passief huis, wel goed geïsoleerd.

Vanwege de houtkachel wel zoneregeling, zodat de rest van de woning wel warm blijft.

[...]

Hoezo geen plaats in een energiezuinige woning :? Hout is een natuurproduct, ik betaal zo'n 8 euro in de maand aan energiekosten, dus wat mij betreft energiezuinig.

En de buurt vergiftigen :? Ik stook mooi hout, daar hebben de buren geen last van, en daarbij heel de buurt heeft hier een houtkachel (waar niemand last van heeft, Twents Noaberschap noemen ze dat), en ik woon niet in een woonwijk, dat helpt ook wel misschien.

Ik doe mijn ramen niet open als ik de houtkachel aan heb, en ja, het wil wel eens 24 graden in de woonkamer worden op een zondagavond, lekker man met de vrouw op het berenvel voor de kachel }) *O*

Laat me gokken, je bent ook Veganist, hebt geen auto, en vliegt nooit :?
Maar heb heb je die beer ook zelf geschoten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:28
ChrisM schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:39:
[...]

Dan kan je het beste kijken naar een massa (of accumulerende) kachel. Je hebt onder andere de tegelkachel, finnoven en de rocketbatch. Hier een finnoven in combinatie met een w/w wp en een huis met betere isolatiegraad dan van @Grolsch. Voordeel van een finnoven is dat de massa de warmte accumuleert en over een periode van 24 uur afgeeft. Ongeveer 25 procent gaat via het ruitje. Ook ligt de stooktemperatuur vele malen hoger dan bij een gewone kachel, dus hij verbrandt ook schoner. Voldoet aan alle Scandanavische en Duitse eisen en die liggen een stuk hoger dan hier.

En idd met een gewone kachel kan je hier in je onderbroek gaan zitten op de berevel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 12:37
Cartman! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:02:
Je hebt ook tegels die enorm op hout lijken, wij hebben dat op de vloer beneden maar je kan het perfect toepassen in een badkamer/toilet. Het is dan wel geen echt hout maar misschien een goede tussenweg tussen iets wat goed schoon te houden is en er qua look wel hetzelfde uitziet?
Kronos maakt mooie “houten” keramische tegels.

https://kronosceramiche.c...es/3/2015/09/WOODSIDE.pdf

Komt hoogstwaarschijnlijk ook in ons nieuwbouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben ook keramisch parket, niet goedkoop maar qua looks bijna niet van echt te onderscheiden, en erg onderhoudsvriendelijk.

Pagina: 1 ... 107 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic