Wij hebben Kronos Les Bois Slavonia op de begane grond; ik ben er helemaal verliefd opel frikandel schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:17:
[...]
Kronos maakt mooie “houten” keramische tegels.
https://kronosceramiche.c...es/3/2015/09/WOODSIDE.pdf
Komt hoogstwaarschijnlijk ook in ons nieuwbouw huis.
Ik zou voor sanitaire ruimten altijd voor houtlook tegels kiezen ipv echt hout. Uiteindelijk is elke houtsoort toch licht poreus en dat wordt na verloop van tijd lelijk en smerig. Visueel zijn tegels nu zo goed dat het vrijwel niet te onderscheiden is, ook al hoor/voel je natuurlijk altijd verschil.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:34 ]
Wordt de woning in minder dan een maand tijd gebouwd of ben je in het verkeerde topic beland ?BlazeMuis schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:46:
25 oktober is de overdracht als alles goed gaat, we hebben er nu al zin in
edit:
=> Past beter in het nieuwbouwtopic.
=> Past beter in het nieuwbouwtopic.
[ Voor 96% gewijzigd door fsfikke op 29-07-2019 18:32 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Zojuist las ik over de Groenhypotheek van de Rabobank die 0,5% rentekorting biedt op de eerste 100-150k tijdens de eerste rentevastperiode van 10 jaar. Het casco van de woning moet dan gebouwd zijn met duurzaam hout en een EPC hebben van 0,26 of lager. Interessant rentevoordeel, maar de aanvraagprocedure lijkt echter duur / omslachtig voor ons zelfbouwers. Heeft iemand er desalniettemin ervaring mee?
Hoi,
Wij hebben op 4 juli onze cementchape (dekvloer op de vloerverwarming) laten gieten. Deze was mooi aan het uitdrogen, tot het vorige week zo warm werd in huis en sinds het weekend zijn nu enkele krimpscheuren verschenen die van muur tot muur lopen (gemiddeld één per kamer).
Wij willen binnen enkele weken vloer gaan leggen. Moeten deze scheurtjes behandeld worden of kan het geen kwaad?
Wij hebben op 4 juli onze cementchape (dekvloer op de vloerverwarming) laten gieten. Deze was mooi aan het uitdrogen, tot het vorige week zo warm werd in huis en sinds het weekend zijn nu enkele krimpscheuren verschenen die van muur tot muur lopen (gemiddeld één per kamer).
Wij willen binnen enkele weken vloer gaan leggen. Moeten deze scheurtjes behandeld worden of kan het geen kwaad?
Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks
Dat is aan de vloerenlegger om te beoordelen.Darks schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:05:
Hoi,
Hij zal garantie moeten leveren, dus zal ook een oordeel moeten vellen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
@Darks en ligt nogal aan wat er op de vloer komt liggen? Maar verder geen verstand van
Idd even vragen aan de vloerenlegger.
@iLLEVAiHCAM Gesprek gehad met de Rabobank (hele tijd terug) maar dat was inderdaad gedoe rond de Groenhypotheek en beperkt voordeel door die 150k begrenzing. Uiteindelijk bij Triodos terecht gekomen en dat is heel erg goed bevallen. Helft voor een jaar vastgezet tegen 0,9%, helft 10 jaar vast tegen 1,4%. Acceptatie e.d. ging in ons geval bijzonder soepel, ook rondom ondernemerschap b.v.
@iLLEVAiHCAM Gesprek gehad met de Rabobank (hele tijd terug) maar dat was inderdaad gedoe rond de Groenhypotheek en beperkt voordeel door die 150k begrenzing. Uiteindelijk bij Triodos terecht gekomen en dat is heel erg goed bevallen. Helft voor een jaar vastgezet tegen 0,9%, helft 10 jaar vast tegen 1,4%. Acceptatie e.d. ging in ons geval bijzonder soepel, ook rondom ondernemerschap b.v.
Een vraag voor mensen met ervaring van het bouwen van een 2 onder 1 kap:
Weten jullie in hoeverre het belangrijke is om de beide woningen gelijk te houden, en dan specifiek of het materiaal van de kozijnen mag verschillen, dus de ene woning kunststof en de andere hout?
Wordt hier naar gekeken door welstand of omgevingsvergunning?
Weten jullie in hoeverre het belangrijke is om de beide woningen gelijk te houden, en dan specifiek of het materiaal van de kozijnen mag verschillen, dus de ene woning kunststof en de andere hout?
Dat ligt aan de welstandscommissie en/of de lokale regelgeving. Kan niemand wat over zeggen.
In NL wilt de welstand dat het allemaal een beetje hetzelfde is. Materiaal kozijnen willen ze denk ik wel gelijk hebben anders krijg je vaak toch 2 verschillende woningen.MIBRK schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:56:
Wij hebben zojuist de duurzaamheidskorting van de ABN aangevraagd. Dit is slechts 0,2% rentekorting bij een EPC eis van 0.7. We gaan echter renoveren en niet nieuwbouw plegen. Het eerste rapport op laten maken voor de haalbaarheid was niet omslachtig en ook niet heel duur (400€). Ik heb verder nog niets gehoord van de bank.iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:01:
Zojuist las ik over de Groenhypotheek van de Rabobank die 0,5% rentekorting biedt op de eerste 100-150k tijdens de eerste rentevastperiode van 10 jaar. Het casco van de woning moet dan gebouwd zijn met duurzaam hout en een EPC hebben van 0,26 of lager. Interessant rentevoordeel, maar de aanvraagprocedure lijkt echter duur / omslachtig voor ons zelfbouwers. Heeft iemand er desalniettemin ervaring mee?
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Wij ook, net als @bartvb, goede ervaring met Triodos. Kijk vooral even naar hun klimaatplushypotheek. Wellichtdat je nog wat EPC stappen kunt maken of zelfs een passiefhuis wil bouwen ;-)iLLEVAiHCAM schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:01:
Wij hebben half jaar geleden afgesloten, 20 jaar voor 2,4 procent. We vonden Triodos echt meedenken en klantvriendelijk, als je voor afwijkende zaken een goede uitleg/onderbouwing hebt dan doen ze ook niet moeilijk.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
@bartvb & @Vantage92: Enorm bedankt voor de tip over de Triodos Klimaat Plus Hypotheek! 
Opmerkelijk genoeg heb ik die in mijn zoektocht kennelijk over het hoofd gezien. En aangezien wij een EPC0 woning bouwen gaat ons dat over de looptijd bekeken een aanzienlijke besparing opleveren! En daarnaast bieden ze óók nog eens de mogelijkheid om tegen 50% van de hypotheekrente tot 25k€ extra te lenen (met een looptijd van 10 jaar). Ten slotte valt via sites als Ikbenfrits mogelijk óók nog wat te besparen op advies/afsluitkosten.
Edit: mention-tags gebruikt ipv user-tags.
Opmerkelijk genoeg heb ik die in mijn zoektocht kennelijk over het hoofd gezien. En aangezien wij een EPC0 woning bouwen gaat ons dat over de looptijd bekeken een aanzienlijke besparing opleveren! En daarnaast bieden ze óók nog eens de mogelijkheid om tegen 50% van de hypotheekrente tot 25k€ extra te lenen (met een looptijd van 10 jaar). Ten slotte valt via sites als Ikbenfrits mogelijk óók nog wat te besparen op advies/afsluitkosten.
Edit: mention-tags gebruikt ipv user-tags.
[ Voor 6% gewijzigd door iLLEVAiHCAM op 30-07-2019 20:14 ]
Onze zelfbouw 2 kapper hebben we gelijk gehouden qua materialen. Dus zelfde kozijnen, stenen, voeg, dakpannen etc. Verliep allemaal erg soepel maar ligt er maar net aan wie je buren zijn (en hoe je zelf bent)MIBRK schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:56:
Je kunt het anders bij de welstand checken?
Er zijn ook zat 2^1kappers die asymetrisch zijn. Of symetrisch maar niet gelijk gestyled zijn. Ligt inderdaad geheel aan de lokale regels. Ik zie er genoeg waarvan de een een heel ander kozijntype heeft als de ander. Bijvoorbeeld hout vs kunststof. Als je de algehele stijl maar ongeveer gelijk houdt is er vaak niet zo veel aan de hand.
Dag allen,
Ik wil vragen of hier mensen ervaring hebben met het aanvragen van een afbouwvergunning? Begin 2020 kunnen we aan de slag in onze woning. Dit betreft een oude loods welke nu wordt gerenoveerd en getransformeerd tot woning. Hiervoor is door de projectontwikkelaar al een omgevingsvergunning aangevraagd. Echter na de casco oplevering dienen wij dus nog het gehele huis af te bouwen (van binnen) en dienen we hiervoor een afbouwvergunning aan te vragen.
Hier hebben we een lijst voor ontvangen met regels waaraan de woning moet voldoen ( "Bouwbesluit afbouwregels kopers cascowoning"). Echter is nu de vraag hoe zoiets dient te worden aangeleverd?
De gemeente zelf kon hier geeneens antwoord op geven
. Van de architect hebben we inmiddels wel gewoon plattegronden zoals het huis moet worden. Hierin staan rookmelders e.d. ook in getekend. Ik neem echter aan dat dit niet voldoende is. Er moeten bijv. afvoerpunten, wateropnames tegelwerk, rookgasafvoeren etc. worden aangelegd. Deze komen er uiteraard in, maar in hoeverre moet zoiets aantoonbaar zijn? Volstaat een tekening van de badkamer en locatie van de keuken of dient er een heel schema met verloop van de kanalen etc. gemaakt te worden? Zeker omdat we bijv. ook nog niet weten wat voor tegels in de badkamer komen, maar ik aanneem dat deze wel aan de eis zullen voldoen.
Het is ons helaas nu erg onduidelijk. We hopen dat we er zonder technisch tekenaar vanaf kunnen komen, maar misschien is dit te makkelijk gedacht?
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie tips!!
Ik wil vragen of hier mensen ervaring hebben met het aanvragen van een afbouwvergunning? Begin 2020 kunnen we aan de slag in onze woning. Dit betreft een oude loods welke nu wordt gerenoveerd en getransformeerd tot woning. Hiervoor is door de projectontwikkelaar al een omgevingsvergunning aangevraagd. Echter na de casco oplevering dienen wij dus nog het gehele huis af te bouwen (van binnen) en dienen we hiervoor een afbouwvergunning aan te vragen.
Hier hebben we een lijst voor ontvangen met regels waaraan de woning moet voldoen ( "Bouwbesluit afbouwregels kopers cascowoning"). Echter is nu de vraag hoe zoiets dient te worden aangeleverd?
De gemeente zelf kon hier geeneens antwoord op geven

Het is ons helaas nu erg onduidelijk. We hopen dat we er zonder technisch tekenaar vanaf kunnen komen, maar misschien is dit te makkelijk gedacht?
Ga je tegelen? Dan kan je imo best een ontkoppelingsmat verlijmen tussen je chape en tegels. Dan bewegen beide ondergronden los van elkaar.Darks schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:05:
Hoi,
De Nederbelg !
Om hier op terug te komen, het wordt een lucht-water warmtepomp met 250 liter boiler. Ik vond 77k aan installaties wel voldoende eigenlijkBany schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 13:23:
Hier nog steeds aan het wachten op offertes van aannemers, installateurs enz enz. Duurt allemaal erg lang ... 4 weken voor een offerte van een aannemer pffff.
Ben trouwens benieuwd, wij moeten gasloos bouwen uiteraard en gaan waarschijnlijk voor een warmte/warmte pomp met een bron wat wel een stuk duurder is dan een lucht/water pomp. Wat hebben jullie gekozen en waarom? (ik weet dat er een topic voor is maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie keuze, niet zozeer om te discussieren hoe wat en waarom die keuze is gemaakt)
Middenin de bouwvak dus verder weinig nieuws, staan in de wachtstand.
Inmiddels zitten we op €680 per m3 incl BTW.
Voor de geïnteresseerden: prijs is incl. Stucwerk, plafonds wit spuiten, sanitair, LW pomp met boiler en zoneregeling, 20 zonnepanelen, WTW, elektra, vloerverwarming, 4 meter alu vouwwand, 2 meter alu schuifpui, 2 keer glazen pui 3 bij 2.60
Exclusief keuken, vloeren, schilderwerk, tuin, aankoop grond enz.
Je tekening moet gewoon voldoen aan het bouwbesluit en je zal dus alles als ontwerp aan moeten geven. Grote kans dat de tekening van je architect genoeg is voor de vergunning.Kwakkies schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:48:
Dag allen,
De gemeente zelf kon hier geeneens antwoord op geven. Van de architect hebben we inmiddels wel gewoon plattegronden zoals het huis moet worden. Hierin staan rookmelders e.d. ook in getekend. Ik neem echter aan dat dit niet voldoende is. Er moeten bijv. afvoerpunten, wateropnames tegelwerk, rookgasafvoeren etc. worden aangelegd. Deze komen er uiteraard in, maar in hoeverre moet zoiets aantoonbaar zijn? Volstaat een tekening van de badkamer en locatie van de keuken of dient er een heel schema met verloop van de kanalen etc. gemaakt te worden? Zeker omdat we bijv. ook nog niet weten wat voor tegels in de badkamer komen, maar ik aanneem dat deze wel aan de eis zullen voldoen.
Voor de uitvoering van een aannemer zal er veel meer op de tekening moeten komen.
Als je de huidige tekeningen even in dit topic post kunnen wij wel beoordelen of het genoeg is.
[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 04-08-2019 13:50 ]
Dat zou super zijn als het is zoals jij zegt! Dat scheel een hoop extra tijd en geld. Gelukkig hebben de architect en aannemer nauw contact dus ik denk dat dat straks wel los loopt. Eerst deze vergunning even door de molen krijgen.Ernemmer schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:37:
[...]
Je tekening moet gewoon voldoen aan het bouwbesluit en je zal dus alles als ontwerp aan moeten geven. Grote kans dat de tekening van je architect genoeg is voor de vergunning.
Voor de uitvoering van een aannemer zal er veel meer op de tekening moeten komen.
Als je de huidige tekeningen even in dit topic post kunnen wij wel beoordelen of het genoeg is.
Ik heb de tekeningen even geüpload, hopelijk zijn deze duidelijk leesbaar:

Indien nodig kan ik het bouwbesluit ook nog uploaden. Alvast bedankt voor je/jullie blik hierop.
Verder hebben we ook nog een uitgebreide 3D tekening van de trap die we erbij willen aanleveren. Waar we dus het meest over twijfelen of ze ook willen zien hoe de afvoeren, riolering en rookkanalen (ver)lopen. Of dat dit wel duidelijk genoeg is. Een vóór situatieschets hebben we ook, maar dan is de ruimte simpelweg op het trapgat en de meterkast na helemaal leeg. Het afgeven van de vergunning kan tot 8 weken duren, dus het zo super zijn als we hem in 1x erdoorheen krijgen
[ Voor 14% gewijzigd door Kwakkies op 05-08-2019 13:20 ]
Die tekening is ruim voldoende als je de dagmaat van de deuren er ook even op zet, de elektra mag wel weg.
Ook even een doorsnede met hoogtemaatvoering en wat aanzichten van de gevels en een situatie willen ze hebben.
Als je jouw bouwbesluit toets even upload kan ik die ook bekijken.
Ook even een doorsnede met hoogtemaatvoering en wat aanzichten van de gevels en een situatie willen ze hebben.
[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2019 13:25 ]
Dat is in elk geval positief, bedankt! Gaan we ervoor zorgen dat de elektra eruit gaat en de maat voor de deuren erin komt. Volstaat dit t.b.v. de gevels? Linkje: https://api.niki.nl/files/6020952Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:23:
Die tekening is ruim voldoende als je de dagmaat van de deuren er ook even op zet, de elektra mag wel weg.
Hierbij het besluit:

.
[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:33 ]
Moet je ook de mate van daklichtintreding en ventilatie aan kunnen tonen?Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:23:
Voor de gevels is het goed.Kwakkies schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:48:
[...]
Dat is in elk geval positief, bedankt! Gaan we ervoor zorgen dat de elektra eruit gaat en de maat voor de deuren erin komt. Volstaat dit t.b.v. de gevels? Linkje: https://api.niki.nl/files/6020952
Hierbij het besluit:
[Afbeelding] upload
[Afbeelding] upload
De regels van het bouwbesluit moeten dmv berekeningen en tekeningen aangetoond worden.
Maar als het goed is weet je architect dit toch allemaal wel?
Ja en gebruiksoppervlakte en vrije hoogte (boven de trap).D.deJong schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Moet je ook de mate van daklichtintreding en ventilatie aan kunnen tonen?
[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2019 16:26 ]
Dit is per gemeente wel verschillend (de eisen van indiening).Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:24:
[...]
Voor de gevels is het goed.
De regels van het bouwbesluit moeten dmv berekeningen en tekeningen aangetoond worden.
[...]
Ja en gebruiksoppervlakte en vrije hoogte (boven de trap).
Voor onze gemeente geldt dat er vanuit wordt gegaan dat je volgens bouwbesluit bouwt.
Daarvoor hoef je niet bij voorbaat alle detail berekeningen te overleggen.
Dit hebben ze hier gedaan om de regeldruk te verlagen.
En aanvulling van berekeningen hoeft ook niet meteen voor vertraging te zorgen van de vergunningsprocedure.
Dat is iets wat inderdaad heel soms nu gedaan wordt, omdat de gemeente personeel te kort komt.buiter schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:32:
[...]
Dit is per gemeente wel verschillend (de eisen van indiening).
Voor onze gemeente geldt dat er vanuit wordt gegaan dat je volgens bouwbesluit bouwt.
En aanvulling van berekeningen hoeft ook niet meteen voor vertraging te zorgen van de vergunningsprocedure.
Maar voor jezelf moet dit soort toetsing er ook zijn, anders weet je niet of je volgens het bouwbesluit aan het bouwen bent.
Bedankt voor je reactie!Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:24:
[...]
Voor de gevels is het goed.
[...]
Ja en gebruiksoppervlakte en vrije hoogte (boven de trap).
Helaas hebben we een interieurarchitect, die weinig tot geen kennis heeft van het aanvragen en intekenen van zaken omtrent dit soort vergunningen. Ik ben dan ook bang als ik je reactie zo lees we ons ook tot een technisch tekenaar zullen moeten wenden om er toch zeker van te zijn dat alle puntjes uit het besluit zullen worden toegelicht...
Ook bedankt voor je reactie! Voordeel is misschien dat de projectontwikkelaar al een omgevingsvergunning heeft aangevraagd voor de renovatie van het pand en transformatie tot woonhuis (van de buitenkant). Wij dienen het enkel af te bouwen dus het project is op zekere hoogte al wel bij de gemeente bekend.buiter schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:32:
[...]
Dit is per gemeente wel verschillend (de eisen van indiening).
Jij zou dus zeggen op basis van de tekeningen die we nu hebben (met afmetingen deur er nog bij), om e.e.a. gewoon in te dienen? Goed punt dat als we alsnog zaken dienen aan te leveren we dit altijd nog kunnen doen en e.e.a. in elk geval alvast beoordeeld is.
Je kan het beste even een vooroverleg aanvragen bij de gemeente, dan neem je de tekeningen mee en dan hoor je precies wat er nog aangevuld moet worden.Kwakkies schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:50:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Helaas hebben we een interieurarchitect, die weinig tot geen kennis heeft van het aanvragen en intekenen van zaken omtrent dit soort vergunningen. Ik ben dan ook bang als ik je reactie zo lees we ons ook tot een technisch tekenaar zullen moeten wenden om er toch zeker van te zijn dat alle puntjes uit het besluit zullen worden toegelicht...
PS. ik mis nog een lichtschakelaar in slpk 2, slpk3 en het cv hok
Ook moet je de schakelaar in de badkamer nog naar de andere kant van de deur verplaatsen, of helemaal buiten de badkamer plaatsen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 05-08-2019 17:05 ]
Dat is het allerbeste, de gemeente moet de aanvraag uiteindelijk beoordelen....Ernemmer schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:59:
[...]
Je kan het beste even een vooroverleg aanvragen bij de gemeente, dan neem je de tekeningen mee en dan hoor je precies wat er nog aangevuld moet worden.
Wij krijgen een badkamer van ong 4x3m met vloerverwarming met contante temperatuur. We willen nog een IR-paneel op het plafond om even snel bij te verwarmen als je onder de douche gaat of zo. Hoeveel watt zou zo'n paneel moeten zijn voor een dergelijke ruimte?
Waarom zou je dat willen? Op welke temperatuur wordt de VV ingeregeld. In ons huidige huis is de VV in de badkamer (1 groepje) op de hoofdverwarming aangesloten en volgt deze de temperatuur in de woonkamer. Deze ligt ongeveer op 21 graden. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat onze badkamer te koud is. Zelfs mrs. Gumtree hoor ik daar niet over klagen. (en die heeft het altijd koud)stefijn schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:08:
Wij krijgen een badkamer van ong 4x3m met vloerverwarming met contante temperatuur. We willen nog een IR-paneel op het plafond om even snel bij te verwarmen als je onder de douche gaat of zo. Hoeveel watt zou zo'n paneel moeten zijn voor een dergelijke ruimte?
Een Badkamer is klein, de VV buizen liggen bij ons wel wat dichterbij elkaar dan in de woonkamer (h.o.h 10 cm als ik mij goed kan herinneren) de vloertegels nemen de warmte goed op.
Ik heb hier een 750 watt paneel aan het plafond hangen, precies daar waar je afdroogt na het douchen. Mijn vrouw vond het essentieel. Wij hebben veel massa, dus de warmte er mee opwarmen gaat relatief traag, maar als je eronder of naast staat voel je de stralingswarmte. En badkamer is uiteraard voorzien van vv en wandverwarming via vv.stefijn schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:08:
Wij gebruiken het dus gericht, alleen bij douchen, dat is eigenlijk altijd genoeg. Soms als het na baderen en douchen heel vochtig is geworden, staat hij nog wel eens aan om vocht te verminderen. Hij zit hier op een zwave schakelaar, zowel met de hand als via domotica te bedienen. En aangesloten op een aansluiting van een lamp aan het plafond.
Tnx, wij krijgen hoh 10 vv in de hele woning en verwarmen 26cm beton op een richttemp van 20 (zou volgens degene die de berekening heeft gemaakt voldoende moeten zijn).
De badkamer zal v.w.b. v.v. w.s. alleen via de verdeler iets warmer gezet worden en verder niet geregeld worden. Ik verwacht zelf niks extra's nodig te hebben, maar het management zal het wel prettig vinden om bij het gebruik van de badkamer nog niets iets meer warmte te hebben
De kosten van zo'n paneel zijn niet zo hoog, ik hou dan even rekening met 500-700watt.
Die wandverwarming...is dat gewoon een kwestie van een paar vv buizen door de muur leiden? Aangezien wij hsb binnenwanden hebben is dat misschien ook nog wel een leuke optie
De badkamer zal v.w.b. v.v. w.s. alleen via de verdeler iets warmer gezet worden en verder niet geregeld worden. Ik verwacht zelf niks extra's nodig te hebben, maar het management zal het wel prettig vinden om bij het gebruik van de badkamer nog niets iets meer warmte te hebben
De kosten van zo'n paneel zijn niet zo hoog, ik hou dan even rekening met 500-700watt.
Die wandverwarming...is dat gewoon een kwestie van een paar vv buizen door de muur leiden? Aangezien wij hsb binnenwanden hebben is dat misschien ook nog wel een leuke optie
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 07-08-2019 09:46 ]
Andere vraag: wij hebben boven onze keuken een open vide naar ons dak. De nok is daar 7m hoog en de vide is 7x5m en het dak gaat van 3-7m
Het plafond moet daar nog afgewerkt worden: luchttapes, gipsplaten, houten bekleding (platen van 60x120 met een zwarte naad), electra, lampen, WTW-leidingen.
Tot een meter of 4 kun je nog wel wat met een ladder, maar daarboven ga ik niet met een ladder staan werken als het om gisplaten etc gaat.
Ik zou een (rol)steiger kunnen huren, maar ik zie nog niet hoe je een stapel gipsplaten naar 7m hoogte krijgt op een steiger (anders dan heel moeilijk 1 voor 1 tillen, pfff)
Ik denk erover om een schaarlift te huren, en dat deel van het plafond (4-7m) in 1x helemaal af te werken zodat ik maar 1 of 2 weken iets hoef te huren.
Met zo'n lift kun je materiaal omhoog hijsen, je hebt een werkplateautje en je rijdt zo heen waar je moet zijn.
Logistiek gezien echter lastig, want dan moet ik zaken aanbrengen die verder in de woning nog niet aanwezig zijn, bijv. de luchtbuizen.
Heeft iemand een beter idee?
Het plafond moet daar nog afgewerkt worden: luchttapes, gipsplaten, houten bekleding (platen van 60x120 met een zwarte naad), electra, lampen, WTW-leidingen.
Tot een meter of 4 kun je nog wel wat met een ladder, maar daarboven ga ik niet met een ladder staan werken als het om gisplaten etc gaat.
Ik zou een (rol)steiger kunnen huren, maar ik zie nog niet hoe je een stapel gipsplaten naar 7m hoogte krijgt op een steiger (anders dan heel moeilijk 1 voor 1 tillen, pfff)
Ik denk erover om een schaarlift te huren, en dat deel van het plafond (4-7m) in 1x helemaal af te werken zodat ik maar 1 of 2 weken iets hoef te huren.
Met zo'n lift kun je materiaal omhoog hijsen, je hebt een werkplateautje en je rijdt zo heen waar je moet zijn.
Logistiek gezien echter lastig, want dan moet ik zaken aanbrengen die verder in de woning nog niet aanwezig zijn, bijv. de luchtbuizen.
[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 07-08-2019 10:27 ]
Hmm, over het algemeen werkt dat toch het beste net als bij de vloer, door massa op temperatuur te houden. Als het gebruikt wordt een een HSB wand, dan wordt de minimale warmte nauwelijks ergens gebufferd, dus ik denk niet dat je er effect van zou hebben.stefijn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:46:
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Ik kwam zojuist het volgende bericht tegen op nu.nl. Wellicht dat jij hier nog iets aan hebt?Daniel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:53:
Nou, het gaat gebeuren hoor. 231 dagenna de aanvraag gaat Liander langskomen om de bouwaansluiting te realiseren. Het is eigenlijk al niet meer nodig, want de meterkast zit er al in, dus ze zouden net zo goed de definitieve aansluiting meteen kunnen maken. Maar omdat de bouwaansluiting er nog niet is (en wiens schuld is dat....), kan die aanvraag nog niet in behandeling genomen worden. Echt ongekend die bureaucratie...het gaat enkel maar om de eigen processen en niet om het vooruithelpen van de klant/gebruiker. Owja en 800 euro door de plee natuurlijk, plus de kosten van de bouwkast die er al 4 maanden voor jan lul staat.
Nou goed, gelukkig is dit min of meer het enige dat tegenzit, want voor de rest zit het dak er op, de ramen zitten er in (wel eentje stuk, en natuurlijk de allerhoogste), de vloerverwarming er in, is de elektra bijna af en de ventilatie ook. De loodgieter loopt wel wat achter maar niks onverkomelijks. Nu eerst bouwvak, daarna de installaties afmaken, de laatste wanden dicht en dan kan het afbouwen echt beginnen
https://www.nu.nl/economi...llaadstation-fastned.html
Zie ook: https://www.dirkzwager.nl...nsluiten-binnen-18-weken/
Nee, bij HSB wandverwarming moet je metalen 'heatspreaders' toepassen voor voldoende W/m² afgifte.stefijn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:46:
Werkt dat niet enkel goed bij een hogere watertemperatuur? Bij water van 28-30 graden lijkt me dat toch niet veel capaciteit te hebben als je geen buffer hebt?The Lord schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:11:
[...]
Nee, bij HSB wandverwarming moet je metalen 'heatspreaders' toepassen voor voldoende W/m² afgifte.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Idd gewoon buizen de muur in. Hier is dat gedaan met de hele muur in de inloopdouche. De muur is daardoor niet koud (ook niet warm, omdat de Ta hier 24 tot 26 graden is). De ergste kilte is er af en dat is prettig.stefijn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:46:
Tnx, wij krijgen hoh 10 vv in de hele woning en verwarmen 26cm beton op een richttemp van 20 (zou volgens degene die de berekening heeft gemaakt voldoende moeten zijn).
(Gips)plaatlift zijn iets van 175 euro. Maar vast ook te huur.stefijn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:19:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja maar die gaan toch niet naar 5-7m, de gangbare modellen niet iig? En dan moet ik er zelf ook nog naast staan.
Bij nader inzien is een rolsteiger misschien ook wel te doen als ik kleine gipsplaten (60x120) neem, die zijn wel de steiger op te krijgen, en aangezien we het plafond met houten platen bekleden (60x120 oid) is de montage van de gipsplaten ook niet meer dan vastschroeven en dat is het. Stuucen etc allemaal niet nodig.
(De gisplaten zijn met name voor geluiddemping van ons HSB huis)
edit: het wordt heel mooi, dat "plafondloze" huis van ons, maar t zijn wel weer heel andere uitdagingen
Bij nader inzien is een rolsteiger misschien ook wel te doen als ik kleine gipsplaten (60x120) neem, die zijn wel de steiger op te krijgen, en aangezien we het plafond met houten platen bekleden (60x120 oid) is de montage van de gipsplaten ook niet meer dan vastschroeven en dat is het. Stuucen etc allemaal niet nodig.
edit: het wordt heel mooi, dat "plafondloze" huis van ons, maar t zijn wel weer heel andere uitdagingen
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 08-08-2019 10:05 ]
Mijn Google skills laten mij even in de steek vandaag, maar ik zoek in Duitsland die woning showroom waar ze iets van 20 showwoningen op 1 plek hebben staan.
Iemand een idee hoe dat heet?
Geen idee wat de hoogtes zijn, maar zo een enorme gipsplaat op een schaarlift lijkt me ook een hele toer. Die 60x120 zijn al een stuk hanteerbaarder.stefijn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:40:
Ja maar die gaan toch niet naar 5-7m, de gangbare modellen niet iig? En dan moet ik er zelf ook nog naast staan.
edit: het wordt heel mooi, dat "plafondloze" huis van ons, maar t zijn wel weer heel andere uitdagingen![]()
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik had dezelfde uitdaging voor het schilderen van onze vide (7,5 meter hoog). Inderdaad veel te hoog voor een ladder, en dat werkt ook gewoon voor geen meter natuurlijk. Uiteindelijk heb ik een steiger gehuurd, dat ging prima. Ik hoefde echter niet meer omhoog mee te nemen dan een pot verf en een kwaststefijn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:19:
Andere vraag: wij hebben boven onze keuken een open vide naar ons dak. De nok is daar 7m hoog en de vide is 7x5m en het dak gaat van 3-7m
Ik moet ook nog een lamp ophangen maar dat komt als de stukadoor bezig is, dan staat er weer een steiger.
Een schaarlift heb ik overwogen maar dat werd door mijn bouwer afgeraden vanwege het gewicht. Het eigen gewicht van zo'n ding is al snel 1500 tot 2000 kilo, en het is de vraag of je (dek)vloer een dergelijk gewicht kan dragen zonder beschadigingen aan bijvoorbeeld de vloerverwarming. Zelfs met 4 grote wielen heb je het al snel over zo'n 500 kilo last op een betrekkelijk klein oppervlak. Zij durfden het in ieder geval niet aan.
Je zou naar een ladderlift kunnen kijken die je tegen de steiger aan zet, of simpelweg een takel. Is wel gedoe natuurlijk, je moet dan altijd iemand hebben die beneden het spul voor je in die takel hangt.
De nok van onze zolder is 6,5m hoog en onze aannemer heeft de werkzaamheden met een rolsteiger uitgevoerd. Wel met drie man.. Ik zie ook niet hoe je het anders zou moeten doen. Misschien een desksurfer? Ik weet alleen niet of die zo hoog gaan.
https://www.fertighauswelt.de/ ?Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:48:
Mijn Google skills laten mij even in de steek vandaag, maar ik zoek in Duitsland die woning showroom waar ze iets van 20 showwoningen op 1 plek hebben staan.
Zoek eens op Musterhaus.Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:48:
Dit is wel een interessante website. Verder vonden wij de parken best wel tegenvallen. Er zit een gehaaide (ex-auto)-verkoper aan de eetkamertafel met een goed verhaal maar vraag je inhoudelijk door of wil je aanpassingen aan je woning dan zijn de prijzen compleet uit verhouding. Je koopt daar echt een catalogus-woning.
Het aanbod op de musterhausparken is 80% HSB en dat is uiteindelijk niet wat we eigenlijk wilde bouwen. Een aantal van de aanbieders bouwt trouwens ook in Nederland. Voor Weberhaus en Gussekhaus heb ik in Nederland wel eens wat maatvoerwerk gedaan.
Ik wil zelf wel HSB gaan bouwen en ben een beetje aan het rondkijken wat ik nu echt wil, ik vind meerdere stijlen erg mooi. Maar ik had eigenlijk gedacht dat het in de buurt van Oberhausen was, maar dit is een stuk verder rijden vanaf Arnhem.gumtree schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:51:
[...]
Zoek eens op Musterhaus.
Dit is wel een interessante website. Verder vonden wij de parken best wel tegenvallen. Er zit een gehaaide (ex-auto)-verkoper aan de eetkamertafel met een goed verhaal maar vraag je inhoudelijk door of wil je aanpassingen aan je woning dan zijn de prijzen compleet uit verhouding. Je koopt daar echt een catalogus-woning.
Het aanbod op de musterhausparken is 80% HSB en dat is uiteindelijk niet wat we eigenlijk wilde bouwen. Een aantal van de aanbieders bouwt trouwens ook in Nederland. Voor Weberhaus en Gussekhaus heb ik in Nederland wel eens wat maatvoerwerk gedaan.
Het 3D door de woning lopen op de website vind ik nog wel handig, hoef ik er heel niet heen te rijden.
Dan is deze slechts 45 minuten verder dan Oberhausen (vanaf Utrecht)Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Ik wil zelf wel HSB gaan bouwen en ben een beetje aan het rondkijken wat ik nu echt wil, ik vind meerdere stijlen erg mooi. Maar ik had eigenlijk gedacht dat het in de buurt van Oberhausen was, maar dit is een stuk verder rijden vanaf Arnhem.
Het 3D door de woning lopen op de website vind ik nog wel handig, hoef ik er heel niet heen te rijden.
https://www.musterhaus.ne...park/fertighauswelt-koeln, kun je mooi combineren met een bezoekje aan Keulen.
Ze vragen wel entree, dat is voor mij nieuw.
Als je zelf zou willen ontwerpen, kun je ook met een ontwerp naar Bruggemann gaan. Dat is een Duitse HSB bouwer die (naar eigen zeggen) één van de weinigen is die Hollandse architectuur bouwt. Heb een paar huizen van ze gezien en dat ziet er netjes uit. Wij wachten nu op een offerte van ze voor ons huis. De fabriek zit een half uurtje over de grens met Enschede, maar hun huizen staan door heel Nederland.Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Ik wil zelf wel HSB gaan bouwen en ben een beetje aan het rondkijken wat ik nu echt wil, ik vind meerdere stijlen erg mooi. Maar ik had eigenlijk gedacht dat het in de buurt van Oberhausen was, maar dit is een stuk verder rijden vanaf Arnhem.
Ik ga inderdaad zelf iets ontwerpen en wil dan een casco laten bouwen door een aannemer/leverancier.
Ik hou wel van een eenvoudig ontwerp en heb als kinderloos persoon ook niet zo'n groot huis nodig.
Mijn zoektocht heeft tot nu toe 2 bouwers opgeleverd, die goedkoop een HSB casco leveren en plaatsen. De afbouw wil ik helemaal zelf gaan doen.
Nederland
https://www.eigenwijsbouw.nl/
Letland
http://nl.vitbuve.com/
Die laatste is denk ik de goedkoopste optie, maar een NL bedrijf is natuurlijk een stuk makkelijker communiceren.
Een ontwerp wat mij wel aanspreekt is
http://nl.vitbuve.com/projects/vit-102/
Maar dan met andere pannen en buitenwandafwerking.
Wat wel erg fijn is, is dat ze daar precies dezelfde wandopbouw gebruiken als wat in NL gebruikelijk is.
http://nl.vitbuve.com/bouwpakket/
Ik hou wel van een eenvoudig ontwerp en heb als kinderloos persoon ook niet zo'n groot huis nodig.
Mijn zoektocht heeft tot nu toe 2 bouwers opgeleverd, die goedkoop een HSB casco leveren en plaatsen. De afbouw wil ik helemaal zelf gaan doen.
Nederland
Letland
Die laatste is denk ik de goedkoopste optie, maar een NL bedrijf is natuurlijk een stuk makkelijker communiceren.
Wat wel erg fijn is, is dat ze daar precies dezelfde wandopbouw gebruiken als wat in NL gebruikelijk is.
[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 08-08-2019 22:03 ]
@Ernemmer Wij hebben ook met eigen ontwerp gebouwd via Woodteq / Timberliving uit Holten, Overijssel. Zij zijn voornamelijk een bedrijf wat houtconstructies maakt maar ook woningen doet. Ze leveren voornamelijk casco maar doen ook meer. Prettige partij, goede communicatie en vooraf alles in 3D uitgetekend. Wel iets duurder dan je vrienden in Letland gok ik zo, maar zeker geen gekke prijzen.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Woodteq heeft onze houten constructieve elementen geleverd, voor een prima prijs (i.v.m. andere houtconstructie leverende bedrijven) en goede samenwerking.
Ik zie toch wel wat vreemde dingen in de opbouw zoals, thermische isolatie in een plafonddeel ( zou accoustisch moeten zijn), in de dakdelen zit isolatie tussen de balken dan folie daarna weer regels en daar weer isolatie tussen. En dit was even gauw, het kan misschien geen kwaad maar het is geen gemeengoed.Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:49:
Ik ga inderdaad zelf iets ontwerpen en wil dan een casco laten bouwen door een aannemer/leverancier.
Nederland
Letland
Stiekem wel benieuwd....bbbrumbrum schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:34:
Kan je de prijzen ook geven, niet schrikken...
Niet elke gemeente doet de constructieve toetsingen zelf. Als er dus iets wijzigt in constructieve tekeningen/berekeningen moet dit nogmaals gecontroleerd worden door een externe toetser. Hier gaat nou eenmaal wat tijd overheen.Anoniem: 224360 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:36:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Prachtige woning! mag ik je vragen welke gevelstenen en wat voor soort hout je hebt gebruikt? Wij zijn momenteel zelf bezig met de eerste schetsen en zijn ons aan het oriënteren op de materialen. Het project lijkt enigszins op dat van jullie.
Anoniem: 224360
Milo85 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:04:
[...]
Niet elke gemeente doet de constructieve toetsingen zelf. Als er dus iets wijzigt in constructieve tekeningen/berekeningen moet dit nogmaals gecontroleerd worden door een externe toetser. Hier gaat nou eenmaal wat tijd overheen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ah ok, dan heb ik inderdaad het verkeerd begrepenAnoniem: 224360 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:23:
[...]
Members only:
En in principe kan een (schone) betontegel geen kwaad. Maar als het exact 75 mm dik moet zijn wordt het een beetje lastig zo'n betontegel te vinden. En bij de buren zou de wapening gecontroleerd moeten zijn alvorens zij beton gingen storten.
Milo85 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:34:
[...]
Ah ok, dan heb ik inderdaad het verkeerd begrepen![]()
En in principe kan een (schone) betontegel geen kwaad. Maar als het exact 75 mm dik moet zijn wordt het een beetje lastig zo'n betontegel te vinden. En bij de buren zou de wapening gecontroleerd moeten zijn alvorens zij beton gingen storten.
Members only:
Inloggen
75mm afstandhouders zijn wel erg dik en kom je normaal in de woningbouw niet tegen. 40-50 is daar meer gebruikelijk. Ook het gebruik van betontegels wordt inderdaad veel gedaan, maar ben ik zelf ook niet echt een voorstander van.
Wij zijn opzoek naar een stijlvolle (liefst met slanke stijlen) aluminum schuifpui. Echter verbaas ik mij erover hoe weinig showrooms zo'n schuifpui hebben staan, bijna alles is kunstof.
Iemand hier tips waar we een aluminium schuifpui kunnen bekijken om te beslissen welke er in onze woning moet komen?
Iemand hier tips waar we een aluminium schuifpui kunnen bekijken om te beslissen welke er in onze woning moet komen?
Beetje afhankelijk van waar je woont. Wij hebben slanke aluminium kozijnen van Schuco. Deze hebben we bekeken bij Alulim (zit in België), maar zijn vast ook andere verkopers te vinden. Dit was voor ons de enige partij die onze grote schuifpui wilde maken en plaatsen (ruim 3,5m schuivend) .We zijn ook bij Belisol wezen kijken in Son, deze hebben veel klassieke kozijnen, maar ook een aantal strakke aluminium kozijnen in hun showroom staan.Novadecasa schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:48:
Wij zijn opzoek naar een stijlvolle (liefst met slanke stijlen) aluminum schuifpui. Echter verbaas ik mij erover hoe weinig showrooms zo'n schuifpui hebben staan, bijna alles is kunstof.
[ Voor 7% gewijzigd door Reynouts op 13-08-2019 15:06 ]
M'n aannemer gaf 40 aan inderdaad, maar als de gemeente dat eist en wij willen meewerken dan moet het maar. Ik snap ook niet waarom dat gevraagd wordt, maar ik heb geen zin in discussie en wil gewoon verder kunnen.Ernemmer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:20:
75mm afstandhouders zijn wel erg dik en kom je normaal in de woningbouw niet tegen. 40-50 is daar meer gebruikelijk. Ook het gebruik van betontegels wordt inderdaad veel gedaan, maar ben ik zelf ook niet echt een voorstander van.
Thanks.Luuk_c schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:11:
[...]
Prachtige woning! mag ik je vragen welke gevelstenen en wat voor soort hout je hebt gebruikt? Wij zijn momenteel zelf bezig met de eerste schetsen en zijn ons aan het oriënteren op de materialen. Het project lijkt enigszins op dat van jullie.
Steen
Morvan Zwart
Voeg
Cantillana. Daarover slechte ervaringen mee, Cantillana zelf geeft niet thuis

Er moet nog een vertegenwoordiger komen van Cantillana. Wordt een verhaal met een lange adem.
Hout
Plastica Elements Vulcan (rombus). Kleur: Teak.
Dankje, heb je een prijsindicatie's van deze pui? (mag ook via DM)Reynouts schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:04:
[...]
Beetje afhankelijk van waar je woont. Wij hebben slanke aluminium kozijnen van Schuco. Deze hebben we bekeken bij Alulim (zit in België), maar zijn vast ook andere verkopers te vinden. Dit was voor ons de enige partij die onze grote schuifpui wilde maken en plaatsen (ruim 3,5m schuivend) .We zijn ook bij Belisol wezen kijken in Son, deze hebben veel klassieke kozijnen, maar ook een aantal strakke aluminium kozijnen in hun showroom staan.
Kleine update: we zijn inmiddels nu een maand of 1,5 bezig met allemaal kleine klusjes, ter voorbereiding van de dakpannen en/of de gevelbekleding. Met de pannen kunnen we om allerlei redenen niet verder (o.a. omdat in ons ontwerp de dakbekleding nauw samenhangt met de gevelbekleding, soort kip-ei probleem), dus in plaats van eerst de dakpannen nu een poging om toch eerst de gevelbekleding aan te brengen.
Nu hebben we een kink in de kabel: afgelopen weekend hebben we met veel aandacht een EPDM strook op de overgang van de fundering naar het casco aangebracht, 3 dagen werk a 12-16u per dag, is er iets mis met het product. De strook laat op diverse plaatsen los, zelfs EPDM op EPDM blijft niet goed plakken. Leverancier kan niet aangeven wat het probleem is, fabrikant is nog in vakantiemodus
Hierdoor kunnen we nu weer niet verder en begint de klad echt in ons project te komen.
Baal als een stekker
Over 5 weken komen de kozijnen...moet het hele huis nog in de folie (en de bedoelign was eigenlijk dat de pannen en de houten bekleding er dan ook al op zaten)
Nu hebben we een kink in de kabel: afgelopen weekend hebben we met veel aandacht een EPDM strook op de overgang van de fundering naar het casco aangebracht, 3 dagen werk a 12-16u per dag, is er iets mis met het product. De strook laat op diverse plaatsen los, zelfs EPDM op EPDM blijft niet goed plakken. Leverancier kan niet aangeven wat het probleem is, fabrikant is nog in vakantiemodus
Baal als een stekker
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 14-08-2019 08:37 ]
Dat heeft te maken met de steeds zwaarder wordende eisen mbt thermische weerstand, aluminium heeft het einde van deze range inmiddels bereikt en is eigenlijk economisch verantwoord niet meer conform geldende eisen voor nieuwbouw toe te passen.Novadecasa schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:48:
Prima vraag voor je constructeur, kan je op je constructietekening ook terugvinden.Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:31:
[...]
M'n aannemer gaf 40 aan inderdaad, maar als de gemeente dat eist en wij willen meewerken dan moet het maar. Ik snap ook niet waarom dat gevraagd wordt, maar ik heb geen zin in discussie en wil gewoon verder kunnen.
Betondekking komt voort uit de toe te passen milieuklasse, sterkteklasse en duurzaamheidseis. De gemeente schrijft in dit stadium van de bouw niks voor, die controleren of je conform vergunning, ingediende tekeningen en bouwbesluit bouwt en that's it. Eurocode schrijft voor zover ik weet geen hogere dekking voor dan 55mm in 'normale' omstandigheden. Is er sprake van chemische aantasting?
Een betontegel is vanzelfsprekend broddelwerk, die dingen zijn poreus waardoor je aantasting van de wapening feitelijk garandeert.
Hakron bijvoorbeeld heeft gewoon afstandhouders met een dikte van 75mm als standaardproduct.
Ha, herkenbaar..rspoe schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:33:
Cantillana. Daarover slechte ervaringen mee, Cantillana zelf geeft niet thuis
Hou er wel goed rekening mee dat deze woningen niet voldoen aan het Bouwbesluit en niet zo 1:1 gekocht kunnen worden en wijzigingen relatief duur zijn bij standaardpakketten.Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:49:
Letland
[ Voor 16% gewijzigd door De Rikster op 14-08-2019 09:29 ]
Verklaar je eens nader? Als je slanke profielen wilt, dan is er in plastic veel minder mogelijk dan in alu. En economisch verantwoord is heel veel niet in de (zelf)(villa)bouw.De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:24:
[...]
Dat heeft te maken met de steeds zwaarder wordende eisen mbt thermische weerstand, aluminium heeft het einde van deze range inmiddels bereikt en is eigenlijk economisch verantwoord niet meer conform geldende eisen voor nieuwbouw toe te passen.
Met gestrekt been.
De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:24:
[...]
Prima vraag voor je constructeur, kan je op je constructietekening ook terugvinden.
Betondekking komt voort uit de toe te passen milieuklasse, sterkteklasse en duurzaamheidseis. De gemeente schrijft in dit stadium van de bouw niks voor, die controleren of je conform vergunning, ingediende tekeningen en bouwbesluit bouwt en that's it. Eurocode schrijft voor zover ik weet geen hogere dekking voor dan 55mm in 'normale' omstandigheden. Is er sprake van chemische aantasting?
Een betontegel is vanzelfsprekend broddelwerk, die dingen zijn poreus waardoor je aantasting van de wapening feitelijk garandeert.
Hakron bijvoorbeeld heeft gewoon afstandhouders met een dikte van 75mm als standaardproduct.
[...]
Members only:
Inloggen
Wij hebben een aluminium schuifpui van dit bedrijf in Ede: https://schipper-ede.nl/aluminium-schuifpui/Novadecasa schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:48:
Op hun website lees ik dat ze een ruime showroom hebben, wij zijn daar zelf niet geweest omdat we inspiratie hadden opgedaan bij een ander project van onze aannemer.
De gemeente heeft waarschijnlijk toch gewoon gelijk. De dekking die de constructeur voorschrijft is op basis van storten op een vlakke werkvloer (van beton). Bij het storten op een oneffen oppervlak zoals folie komt daar 40 mm bij.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:12:
[...]
Members only:
Folie altijd toepassen, maar een echte werkvloer werkt beter.
Een belangrijke uitvoeringsvoorwaarde voor het storten van beton is het voorkomen van ontrekking van vocht door de ondergrond. Dit kan je voorkomen door een (deels) verloren bekisting, een werkvloer of inderdaad folie waarmee je dus ivm de afwijking in vlakheid een hogere dekking moet aanhouden.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:12:
Idem voor gebruik folie onder de korf, m'n aannemer zegt dat folie niet altijd handig is of nodig en wilde dat ivm de brokkelende grond op plekjes niet doen. De gemeente schrijft het voor dus gebruiken we het toch. Bij mijn weten is folie niet noodzakelijk of voorgeschreven.
Dan is de vertraging dus niet door de gemeente veroorzaakt maar door de aannemer die niet op tijd de juiste materialen heeft besteld.Overigens is die afstandshouder wel een standaardproduct, maar ik schreef dan ook geen voorraadartikel. Vanwege de niet gebruikelijke maat.
Het dak van het AZ-stadion heeft ook 13 jaar gehangen, niet elke fout/subobtimale keuze heeft direct merkbare gevolgen.Wat betreft die tegel geloof ik je wel, maar als mensen al 20 jaar goede tegels of stenen gebruiken (en ik zie ze zelf overal gebruikt worden)
Omdat die of van (vezel)beton met dezelfde eigenschappen als constructiebeton of inert kunststof zijn vervaardigd met enkel dit doel.of als 'officiële' afstandhouders ook niks meer zijn dan een tegel in een bepaalde vorm vraag ik me af waarom die minder poreus zijn dat een fatsoenlijke steen.
Als je het wil proberen leg je even een stoeptegel een nacht in een bak water samen met een betonnen afstandshouder. Sla je ze morgen doormidden en kijk je hoever het vocht in beide is doorgedrongen.
Voor mij als bouwkundige is dat toch de enige juiste omschrijving.Broddelwerk en vanzelfsprekend lijkt me dan een grove conclusie.
Het verschil tussen haalbare en voorgeschreven gecombineerde U-waardes is inmiddels minimaal, de rek is er wel een beetje uit.Artbij schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:50:
[...]
Verklaar je eens nader? Als je slanke profielen wilt, dan is er in plastic veel minder mogelijk dan in alu. En economisch verantwoord is heel veel niet in de (zelf)(villa)bouw.
Economisch verantwoord komt met namelijk door het proces waarmee aluminium kozijnprofielen worden gefabriceerd (extrusie). Dat gaat over strekkende kilometers dus een niche bedienen qua productie (inclusief ontwikkeling en certificering) is enkele malen duurder, dan hebben we het niet over procenten.
Alles moet beter geïsoleerd worden en daar komt ook een hogere sterkte bij kijken door de zwaarte van het glas, slanke profielen worden zeldzaam. Wil je het slank in het aanzicht: vliesgevelprofiel, wil je het slank in de diepte wordt het lastig.
Dat zal best, maar wat ik online lees en van de aannemer hoor is lang niet bij alle ondergrond folie nodig. En is het dan aan de gemeente om daar tijdens controle iets van te vinden? Die folie staat niet op tekening en is nooit over gerept.De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:51:
[...]
Een belangrijke uitvoeringsvoorwaarde voor het storten van beton is het voorkomen van ontrekking van vocht door de ondergrond. Dit kan je voorkomen door een (deels) verloren bekisting, een werkvloer of inderdaad folie waarmee je dus ivm de afwijking in vlakheid een hogere dekking moet aanhouden.
De gemeente heeft al maanden beschikking over de tekeningen en komt bij de controle achteraf opeens aanzetten met de 75mm eis. Als gebruikelijk 40/50 is en dat wordt ook toegepast dan is dat niet aan de aannemer te wijten.[...]
Dan is de vertraging dus niet door de gemeente veroorzaakt maar door de aannemer die niet op tijd de juiste materialen heeft besteld.
[...]
Het dak van het AZ-stadion heeft ook 13 jaar gehangen, niet elke fout/subobtimale keuze heeft direct merkbare gevolgen.
Hier geloof ik zeker dat de producten die ervoor gemaakt zijn de betere optie zijn. Alleen zijn alle funderingen waar een korf op een tegel of steen gelegen heeft dan opeens onveilig? Gaan die balken allemaal schuiven hierdoor? Als dat zo is, ook helemaal prima, goed werk van de gemeente dan.[...]
Omdat die of van (vezel)beton met dezelfde eigenschappen als constructiebeton of inert kunststof zijn vervaardigd met enkel dit doel.
Als je het wil proberen leg je even een stoeptegel een nacht in een bak water samen met een betonnen afstandshouder. Sla je ze morgen doormidden en kijk je hoever het vocht in beide is doorgedrongen.
Heeft je beroep iets te maken met je manier van formuleren of chargeren? Ik neem aan dat er ook bouwkundigen zijn die niet zo dramatisch reageren. Sterker nog, ik ken ze.[...]
Voor mij als bouwkundige is dat toch de enige juiste omschrijving.
Dat iets niet op tekening vermeld staat laat onverlet dat de uitvoering wel volgens de eisen en/of voorschriften dient te geschieden. In eerste aanleg is de aannemer hier verantwoordelijk voor maar heeft de gemeente als bevoegd gezag hier een controlerende functie en kan hier dus wat van vinden.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
Dat zal best, maar wat ik online lees en van de aannemer hoor is lang niet bij alle ondergrond folie nodig. En is het dan aan de gemeente om daar tijdens controle iets van te vinden? Die folie staat niet op tekening en is nooit over gerept.
Als de constructeur een dekking voorschrijft dan had/mag/hoort de aannemer te weten dat het niet toepassen van een bescherming tegen vochtonttrekking / voldoende vlakke en stabiele ondergrond dit consequenties heeft.[...]
De gemeente heeft al maanden beschikking over de tekeningen en komt bij de controle achteraf opeens aanzetten met de 75mm eis. Als gebruikelijk 40/50 is en dat wordt ook toegepast dan is dat niet aan de aannemer te wijten.
Dergelijke vakinhoudelijke kennis mag je gewoon verwachten van je aannemer want daar betaal je hem immers voor, dat hij zich, onterecht, verschuilt achter de ogenschijnlijke willekeur van de gemeente doet hier niks aan af.
Jij komt zelf met de twee grootste dooddoeners uit de geschiedenis aan:[...]
We bouwen hier een 2 verdiepingen HSB huis, kom je met dit soort one-liners ook op je werk aanzetten?
- anderen doen het ook
- het gebeurt al jaren zo
Dat anderen het al jaren fout doen is geen argument om het zelf niet goed uit te laten voeren, dat heeft niks met chargeren of one-liners te maken maar met goed en degelijk bouwen.
Nee, waar de wapening niet omsloten is met beton van de juiste kwaliteit op een juiste dikte (de dekking) zal deze op den duur gaan corroderen en het beton aantasten wat uiteindelijk tot problemen gaat leiden. Ze zullen niet acuut aan de kant schuiven.[...]
Hier geloof ik zeker dat de producten die ervoor gemaakt zijn de betere optie zijn. Alleen zijn alle funderingen waar een korf op een tegel of steen gelegen heeft dan opeens onveilig? Gaan die balken allemaal schuiven hierdoor?
Maar ook al is het risico niet acuut, wil je dit riskeren tav je grootste bezit? Betaal je je aannemer voor goed en deugdelijk werk of zal het allemaal wel want het is maar een tweelaags HSB-huis?
Ter illustratie (niet vergelijkbaar maar geeft een idee wat corrosie voor effect heeft op beton):
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rust-reo-steel.jpg
Ik hou mijn hart vast voor de invoering van de wet kwaliteitsborging inderdaad.Als dat zo is, ook helemaal prima, goed werk van de gemeente dan.
Ja die zijn er zat, die gebruiken wat tegels als afstandhouders want is wel prima zo. "Doen we al 20 jaar!"[...]
Heeft je beroep iets te maken met je manier van formuleren of chargeren? Ik neem aan dat er ook bouwkundigen zijn die niet zo dramatisch reageren.
Fijn, geven je die ook gratis en voor niks advies ten aanzien van wat je van je aannemer voorgespiegeld krijgt? Dit kost je gewoon geld, tijd en hoofdpijn terwijl het niet nodig was.Sterker nog, ik ken ze.
Nog nooit zo’n onzin gelezen van iemand die zich bouwkundige noemt.De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:24:
[...]
Dat heeft te maken met de steeds zwaarder wordende eisen mbt thermische weerstand, aluminium heeft het einde van deze range inmiddels bereikt en is eigenlijk economisch verantwoord niet meer conform geldende eisen voor nieuwbouw toe te passen.
Alle grote fabrikanten (schuco, kawneer o.a) hebben allemaal profielseries die je in nieuwbouw conform bouwbesluit kan toepassen.
Bovendien scoort aluminium beter op milieugebied dan kunststof.
Ja, in winkels e.d. met veel lichtere eisen. Woningbouw met NOM is kunststof of hout. Het kan wel, maar je introduceert verliezen die je elders weer goed moet maken.digiman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:18:
[...]
Nog nooit zo’n onzin gelezen van iemand die zich bouwkundige noemt.
Alle grote fabrikanten (schuco, kawneer o.a) hebben allemaal profielseries die je in nieuwbouw conform bouwbesluit kan toepassen.
Bovendien scoort aluminium beter op milieugebied dan kunststof.
Overigens zijn termen als 'onzin' onnodig chargerend in een discussie als dit, hou het vriendelijk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
https://www.cobouw.nl/bou...0110-430702358.1531917724digiman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:18:
[...]
Nog nooit zo’n onzin gelezen van iemand die zich bouwkundige noemt.
Aluminium profielen passen nog net aan binnen de geldende normen, bij de Kawneer heb je het dan over bijvoorbeeld een RT72 met verbeterde spacers en kan je al geen roedes/wienersprossen/landhuisprofiel meer toepassen als je geen triple glas toepast.
Maar het ging over slankere profielen en dat zijn deze profielen duidelijk niet.
Maar jij weet het beter dus ik zou zeggen: help je medetweakers en stuur ze de goede richting op van slanke aluminium kozijnprofielen die voldoen aan de huidige regelgeving in plaats van zijdelings kritiek te leveren?
Op welk gebied? Qua U-frame waardes kan er in kunststof behoorlijk meer dan in aluminium op het moment.Bovendien scoort aluminium beter op milieugebied dan kunststof.
Qua duurzaamheid, footprints en dergelijke scoort aluminium veel beter. Echter moet het wel binnen de EPC en straks BENG vallen en daar is de limiet bij aluminium eerder bereikt dan bij kunststof.
Wat vind je van dit merk? https://www.wicona.com/nl/wicona-benelux/De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
https://www.cobouw.nl/bou...0110-430702358.1531917724
Aluminium profielen passen nog net aan binnen de geldende normen, bij de Kawneer heb je het dan over bijvoorbeeld een RT72 met verbeterde spacers en kan je al geen roedes/wienersprossen/landhuisprofiel meer toepassen als je geen triple glas toepast.
Maar het ging over slankere profielen en dat zijn deze profielen duidelijk niet.
Maar jij weet het beter dus ik zou zeggen: help je medetweakers en stuur ze de goede richting op van slanke aluminium kozijnprofielen die voldoen aan de huidige regelgeving in plaats van zijdelings kritiek te leveren?
[...]
Op welk gebied? Qua U-frame waardes kan er in kunststof behoorlijk meer dan in aluminium op het moment.
Qua duurzaamheid, footprints en dergelijke scoort aluminium veel beter. Echter moet het wel binnen de EPC en straks BENG vallen en daar is de limiet bij aluminium eerder bereikt dan bij kunststof.
Uiteindelijk moet het binnen de normen passen, maar is het toch ook een samenspel met de andere componenten? Als je zelf bouwt dan heb je vrijheid, als je in een project zit krijg je excuuspanelen om de norm te halen. Wat heb je dan liever?
Ken ze persoonlijk niet maar ze geven mooie U-waardes op. Maar ik denk dat degene die vroeg naar slanke profielen dit onder de dikke schaart.Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:00:
[...]
Wat vind je van dit merk? https://www.wicona.com/nl/wicona-benelux/
Vooral het schuifwandsysteem met een U-waarde van 1 bij tripple glas is wel gaaf (maar niet genoeg voor een passief huis):

Ik zie liever een goede berekening volgens PHPP dan het random aan de knoppen draaien totdat men binnen de norm valt inderdaad. Excuuspanelen, douchegoot WTW's en meer van dat soort maatregelen óm maar een (discutabele) waarde als EPC te halen vind ik zeer tegen de geest van de wet en meedenken met de gebruikers ingaan.Uiteindelijk moet het binnen de normen passen, maar is het toch ook een samenspel met de andere componenten? Als je zelf bouwt dan heb je vrijheid, als je in een project zit krijg je excuuspanelen om de norm te halen. Wat heb je dan liever?
Douchegoot WTW zie ik weer als voordeel bij een warmtepomp. Scheelt bufferen in een vat.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Excuses, maar ik vond m nogal ongenuanceerd (mag dat wel?)Señor Sjon schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
Ja, in winkels e.d. met veel lichtere eisen. Woningbouw met NOM is kunststof of hout. Het kan wel, maar je introduceert verliezen die je elders weer goed moet maken.
[mbr]Overigens zijn termen als 'onzin' onnodig chargerend in een discussie als dit, hou het vriendelijk.[/]
Maar inhoudelijk: je moet vooral zorgen dat je zo min mogelijk profielen toepast, (verhouding glas-profiel) dus kozijnindeling is maatgevend.
De prestatie-eis gaat altijd over een element, nooit over alleen een profiel.
Nederland wordt as we speak volgebouwd met woningen met aluminium kozijnen die prima voldoen, het zijn echt niet alleen winkels.
Ik bedoel de herbruikbaarheid. Aluminium kan je weer omsmelten naar aluminium, kunststof kozijnen naar pet-flessen (even gechargeerd gezegd) maar je kan er nooit meer kozijnen van maken.De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
https://www.cobouw.nl/bou...0110-430702358.1531917724
[...]
Op welk gebied? Qua U-frame waardes kan er in kunststof behoorlijk meer dan in aluminium op het moment.
En levensduur is veel beter van aluminium.
Je merkt: ik heb een aversie tegen kunststof, maar dat begreep je waarschijnlijk al 😉
In onze woning die in juni opgeleverd is zit een vouwpui van Schuco; 5.8m breed bestaande uit 6 delen. Ze zijn nog n keer langsgeweest om te stellen (zat n kiertje tussen de 2 binnenste (loop)deuren. Prachtig ding iig

Ik vind het voor een luxe woning beide niks dus wat mij betreft geen probleem.digiman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:32:
[...]
Ik bedoel de herbruikbaarheid. Aluminium kan je weer omsmelten naar aluminium, kunststof kozijnen naar pet-flessen (even gechargeerd gezegd) maar je kan er nooit meer kozijnen van maken.
En levensduur is veel beter van aluminium.
Je merkt: ik heb een aversie tegen kunststof, maar dat begreep je waarschijnlijk al 😉
Kunststof vind ik met name horen bij sociale woningbouw en aluminium bij appartementen met een balkon en utilitaire bouw. Vouwwanden en hoger dan verdiepingshoog vind ik het echt wat toevoegen, anders niet echt.
Hout is een veel duurzamer product dan beide alternatieven qua hernieuwbaarheid. Het vergt alleen meer onderhoud en dat vinden mensen vaak een bezwaar.
[ Voor 5% gewijzigd door De Rikster op 14-08-2019 21:22 ]
Hout hebben we ook nog overwogen, alleen bijna 25K meer ten opzichte van de kunststof kozijnen die er nu in komen (en we hebben daar zeker niet de goedkoopste variant van genomen) (tussen goedkoop en duur zat ook nog 10K)De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:21:
[...]
Ik vind het voor een luxe woning beide niks dus wat mij betreft geen probleem.
Kunststof vind ik met name horen bij sociale woningbouw en aluminium bij appartementen met een balkon en utilitaire bouw. Vouwwanden en hoger dan verdiepingshoog vind ik het echt wat toevoegen, anders niet echt.
Hout is een veel duurzamer product dan beide alternatieven qua hernieuwbaarheid. Het vergt alleen meer onderhoud en dat vinden mensen vaak een bezwaar.
heel gaaf, heel duurDe Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:13:
[...]
Ken ze persoonlijk niet maar ze geven mooie U-waardes op. Maar ik denk dat degene die vroeg naar slanke profielen dit onder de dikke schaart.
Vooral het schuifwandsysteem met een U-waarde van 1 bij tripple glas is wel gaaf (maar niet genoeg voor een passief huis):
[Afbeelding]
Jij werkt in de techniek en niet in de creatieve hoek?De Rikster schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:21:
[...]
Ik vind het voor een luxe woning beide niks dus wat mij betreft geen probleem.
Met gestrekt been.
Ik heb een flinke zoektocht gehad naar ramen, maar als je echt goede isolatie wil en een beetje betaalbaar, dan kom je er met aluminium kozijnen niet. Mijn eerste gedachte bij kunststof kozijnen is ook "jaren 80", maar dat is al lang niet meer.
Wij krijgen nu kozijnen met een gemiddelde Uw waarde van 0,85-0.9, met een profiel van 67mm (vaste ruit) voor het bedrag van "slechts" 30.000 euro. Wilde ik dergelijke waarden halen in aluminium was ik minimaal 45.000 euro kwijt, en er waren zelfs aanbieders die met >60.000 euro kwamen.
Een duitse passiefhuis aanbieder vroeg 70.000 euro
Aanbieders met "mooie slanke" profielen die aangaven Uw 1.0 te hebben haalden dat alleen in vaste ruiten (triple glas uiteraard), maar ruiten die open gingen scoorden al een stuk slechter en zaken als schuifpuien voldeden maar net aan de Uw van het bouwbesluit (1.6?) met een score van 1.4-1.5 waardoor het gemiddelde al snel richting de 1.3 ging.
Voor ons kunststof dus, ook al was mijn uitgangspunt hout en daarna alu.
Wij krijgen nu kozijnen met een gemiddelde Uw waarde van 0,85-0.9, met een profiel van 67mm (vaste ruit) voor het bedrag van "slechts" 30.000 euro. Wilde ik dergelijke waarden halen in aluminium was ik minimaal 45.000 euro kwijt, en er waren zelfs aanbieders die met >60.000 euro kwamen.
Een duitse passiefhuis aanbieder vroeg 70.000 euro
Aanbieders met "mooie slanke" profielen die aangaven Uw 1.0 te hebben haalden dat alleen in vaste ruiten (triple glas uiteraard), maar ruiten die open gingen scoorden al een stuk slechter en zaken als schuifpuien voldeden maar net aan de Uw van het bouwbesluit (1.6?) met een score van 1.4-1.5 waardoor het gemiddelde al snel richting de 1.3 ging.
Voor ons kunststof dus, ook al was mijn uitgangspunt hout en daarna alu.
[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 15-08-2019 08:39 ]
Mooiste combinatie vind ik kunststof met een aluminium schil (in kleur gepoedercoat) aan de buitenkant. Dat is de variant die wij hopelijk krijgen (als we er prijstechnisch met Finstral uitkomen).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic