Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.609.520 views

Onderwerpen

Anoniem: 224360

Andrehj schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:24:
Mooiste combinatie vind ik kunststof met een aluminium schil (in kleur gepoedercoat) aan de buitenkant. Dat is de variant die wij hopelijk krijgen (als we er prijstechnisch met Finstral uitkomen).
Welke bedragen gaat het om? Wat wil je kwijt zijn en wat vragen ze?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:14
@Anoniem: 224360
Voor wat betreft de discussie over dekking begrijp ik de geschiedenis niet helemaal. Waarom doet de aannemer zo moeilijk? Het is toch een fundering op palen?

Wat betreft de afstandhouders ben ik het wel grotendeels met @De Rikster eens. Ook al wordt het wel gedaan, ik zou voor mijn eigen woning ook geen tegels willen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:40
De ruwbouw staat er al een tijdje, batterijen en omvormer zijn naar de kelder van poolhouse verhuist.
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-me2chvN9sMo/XT2Q3j_oitI/AAAAAAAAXFk/gSvjh5cgnxE9YyEw1rPSeNOtlOZD1kYZQCLcBGAs/s1600/IMG_20190728_112216.jpg

muren voor badkamer staan erin
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-FowS9wfc9A4/XTR642bOBgI/AAAAAAAAXCg/WIWFV7eNT78eaUrAjC9MCrn1UJ0ZlGAdwCLcBGAs/s1600/IMG_20190721_125748.jpg

valse muren (leidingenspouw) zijn geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-Ep-ABzew_Zk/XVMYziotgPI/AAAAAAAAXO8/TsVuoDErBHEjMIeWA6dtkFlzz9Y07oHiQCLcBGAs/s1600/IMG_20190813_211540.jpg

gaatjes boren voor afvoeren ed (in dit geval voor watertoevoer voor wasmachine in de kelder.
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-w2BT3Q5VjKQ/XU8j4Fki6jI/AAAAAAAAXMM/auXTFwAzvzIAnFby6dm1AVzWXs5Iucy5ACLcBGAs/s1600/IMG_20190810_164808.jpg

elek en sanitair zit er sinds deze week in
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-cy_AnpSQljI/XVBgT24SyrI/AAAAAAAAXOQ/wWPwDA9knMU9VQNaZerzEBPuKBepBNZsQCLcBGAs/s1600/IMG_20190811_162117.jpg
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-p9fFjKRRFIE/XVBaklJ-pTI/AAAAAAAAXNo/uP4A7UKaW50-XafFmpLAJickk9JrNGYMQCLcBGAs/s1600/IMG_20190811_162248.jpg

gisteren gechapped of toch de uitvul laag voor de leidingen
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-uusKT23zqRk/XVWFdyKLYkI/AAAAAAAAXQo/Wl_tt-fK49oQJ-rgmeGtYN1wKCBs6zemgCEwYBhgL/s1600/IMG_20190815_161635.jpg
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-MuTsY2xXEB0/XVWFcidighI/AAAAAAAAXQg/sWIZnoqu5EIPdntp50oioGF5ai6ql1O2QCEwYBhgL/s1600/IMG_20190815_161557.jpg

Ramen zijn besteld en komen midden/ eind september.

nu nog isolatie, vloerverwarming en definitieve chape laag.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

D-e-n schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:34:
@Anoniem: 224360
Voor wat betreft de discussie over dekking begrijp ik de geschiedenis niet helemaal. Waarom doet de aannemer zo moeilijk? Het is toch een fundering op palen?

Wat betreft de afstandhouders ben ik het wel grotendeels met @De Rikster eens. Ook al wordt het wel gedaan, ik zou voor mijn eigen woning ook geen tegels willen.
Fundering op staal, sleuven en daarop een funderingsplaat. Nu zouden de sleuven eerst 60 cm korven met bekisting zijn, maar vanwege brokkelende stukken werd dat 40 cm zonder bekisting, maar daarbovenop komt wel gewoon de 20cm dekking, breder dan eerst uitgetekend. Als de sleuven gestort zijn, bekisting en leidingen etc. En weer volstorten. Dan is de fundering klaar.

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-06 18:15
vdbeke schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:48:
De ruwbouw staat er al een tijdje, batterijen en omvormer zijn naar de kelder van poolhouse verhuist.
Mooie installatie! Wat voor batterijen zijn dit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
Fabian schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:18:
[...]

Mooie installatie! Wat voor batterijen zijn dit ?
Li-Ion batterijen van een Porsche Panamera hybride

[ Voor 4% gewijzigd door vdbeke op 16-08-2019 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:05:
[...]

Finstral vroeg 45k voor onze configuratie. Ze hadden wel goede isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Hoe gaan jullie om met woningborg (of bouwgarant) met jullie aannemers?

Doen jullie dat wel of niet, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:42
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:05:
[...]
Dat ga ik hier uiteraard in deze fase niet benoemen. Maar bij een nieuw te bouwen vrijstaande woning gaat het om serieuze bedragen, dus daar ga ik niet over 1 nacht ijs.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
@vdbeke Liggen warm- en koud water nu tegen elkaar aan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:39
Novadecasa schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:09:
Hoe gaan jullie om met woningborg (of bouwgarant) met jullie aannemers?

Doen jullie dat wel of niet, en waarom?
Even de zoekfunctie gebruiken, is al veel over geschreven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Andrehj schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:26:
[...]

Dat ga ik hier uiteraard in deze fase niet benoemen. Maar bij een nieuw te bouwen vrijstaande woning gaat het om serieuze bedragen, dus daar ga ik niet over 1 nacht ijs.
Want?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andrehj schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:26:
[...]

Wat @Artbij zegt......zet het gewoon in mo tags anders. Hebben andere bouwers er nog iets aan. Ik zit ook rond de 45k @stefijn , maar dat is inclusief alle werkzaamheden van de aannemer. Zou ik ze ergens anders goedkoper halen dan komt er nog een component werk van de aannemer bij. Ook heb ik nu sowieso:

- vleugeloverdekkend profiel in de entree deur
- structuur lak
- alle aluminium raamdorpels opgenomen onder in de kozijnen.
- hardsteen dorpels onder de puien en loopdeuren.
- 2 taatsdeuren achter in de pui

Veel geld, wel 30 jaar geen omkijken naar en ze gaan uit van levenslange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
Señor Sjon schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 08:54:
@vdbeke Liggen warm- en koud water nu tegen elkaar aan?
yep, zijn geïsoleerde buizen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
stefijn schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:33:

Aanbieders met "mooie slanke" profielen die aangaven Uw 1.0 te hebben haalden dat alleen in vaste ruiten (triple glas uiteraard), maar ruiten die open gingen scoorden al een stuk slechter en zaken als schuifpuien voldeden maar net aan de Uw van het bouwbesluit (1.6?) met een score van 1.4-1.5 waardoor het gemiddelde al snel richting de 1.3 ging.

Voor ons kunststof dus, ook al was mijn uitgangspunt hout en daarna alu.
We moeten het warmteverlies van iets mindere isolatie niet overdrijven, verschil van 1 naar 1,3 merk je niet echt veel van in je energielasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:33:
Aanbieders met "mooie slanke" profielen die aangaven Uw 1.0 te hebben haalden dat alleen in vaste ruiten (triple glas uiteraard), maar ruiten die open gingen scoorden al een stuk slechter en zaken als schuifpuien voldeden maar net aan de Uw van het bouwbesluit (1.6?) met een score van 1.4-1.5 waardoor het gemiddelde al snel richting de 1.3 ging.

Voor ons kunststof dus, ook al was mijn uitgangspunt hout en daarna alu.
Het bouwbesluit zegt 2,2 maximaal voor een kozijn, waarbij het totaal van de hele woning onder de 1,6 moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
vdbeke schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 18:48:
[Afbeelding]

muren voor badkamer staan erin
[Afbeelding]

valse muren (leidingenspouw) zijn geplaatst
[Afbeelding]

gaatjes boren voor afvoeren ed (in dit geval voor watertoevoer voor wasmachine in de kelder.
[Afbeelding]

elek en sanitair zit er sinds deze week in
[Afbeelding]
[Afbeelding]

gisteren gechapped of toch de uitvul laag voor de leidingen
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ramen zijn besteld en komen midden/ eind september.

nu nog isolatie, vloerverwarming en definitieve chape laag.
België :?

Het is maar net wat je gewend bent maar ik krijg altijd de kiebels van al die losse (flexibele?) bekabeling in de wanden en vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 18:55

DJT

ybos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:55:
[...]

Het is maar net wat je gewend bent maar ik krijg altijd de kiebels van al die losse (flexibele?) bekabeling in de wanden en vloeren.
Hoezo? Het zijn toch gewoon (flexibele) PVC buizen waar de bekabeling in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-04 15:08
Onze offerte is binnen en wij zijn niet geschrokken. Ze kunnen netjes binnen ons budget ons huis bouwen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We moeten komende week nog een paar iteraties met de architect maken, hopelijk kan ik dan een paar tekeningen delen zodat jullie je kritische blik er eens overheen kunnen laten gaan!

[ Voor 0% gewijzigd door EdwinV op 28-08-2019 16:11 . Reden: Duidelijk maken dat bedragen inclusief btw zijn. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwinV schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Onze offerte is binnen en wij zijn niet geschrokken. Ze kunnen netjes binnen ons budget ons huis bouwen.

Members only:

We moeten komende week nog een paar iteraties met de architect maken, hopelijk kan ik dan een paar tekeningen delen zodat jullie je kritische blik er eens overheen kunnen laten gaan!
Je zult het niet zo bedoelen, maar ik zou niet pas schrikken als iets buiten budget valt. Als het gewoon (te) duur is kan ik ook prima schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
ybos schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:55:
[...]

yep België.

Mits goed gelegd kan je hier ook perfect nieuwe draad door trekken. maar ik voorzie altijd genoeg draden, bij voorkeur paar extra. Alle verlichtingspunten zijn bv 5G. kan je ook nog altijd een RGB ledstrip op aansluiten. met zo'n dingen moet je niet op een paar euro kijken.

Hier gebruikt men al dik 10 jaar niets anders meer. losse buizen zijn enkel nog voor opbouw leidingen in kelders ed.
Maar die heb ik ook niet, heb potjes in de betonnen muren van de kelder gestoken. veel strakker resultaat. ik probeer opbouw zoveel mogelijk te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 20:54
vdbeke schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 18:05:
[...]

yep België.

Mits goed gelegd kan je hier ook perfect nieuwe draad door trekken. maar ik voorzie altijd genoeg draden, bij voorkeur paar extra. Alle verlichtingspunten zijn bv 5G. kan je ook nog altijd een RGB ledstrip op aansluiten. met zo'n dingen moet je niet op een paar euro kijken.

Hier gebruikt men al dik 10 jaar niets anders meer. losse buizen zijn enkel nog voor opbouw leidingen in kelders ed.
Maar die heb ik ook niet, heb potjes in de betonnen muren van de kelder gestoken. veel strakker resultaat. ik probeer opbouw zoveel mogelijk te mijden.
Excuus, dan niet goed gezien. Het leek alsof het losse draden waren zonder buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij beginnen langzamerhand met onze gevels, vandaag gevelfolie aangebracht op twee gevels.

Vooruitlopend op onze verticale gevelbekleding (verticale planken met open voeg) zit ik uit te zoeken hoe de regels precies aangebracht moeten worden rond de ramen. Bij ons liggen de ramen verzonken in het casco, daarop komt 46mm regelwerk met 19mm planken. Het kozijn ligt daardoor ongeveer 50 65mm verzonken in de buitengevel.

Dat betekent dat ik de negge moet aftimmeren, zodat je niet achter de spouw van de gevelbekleding kijkt. Dat is voor de zijkant niet zo'n probleem, ik zorg ervoor dat ik tegen de regels een plank kan timmeren. Alleen, wat komt er dan boven een raam. Ik kan daar niet echt een plank horizontaal timmeren, want dan loopt daar water op.
Ik kan ook niet echt vinden wat voor oplossingen daar voor te koop zijn (als in, hoe noem je zoiets)

Insectenrooster sluiten die ruimte ook af, maar die lijken me onnodig aangezien onze gevelplanken 10mm uit elkaar liggen en ze daar toch wel achter kruipen.

Weet één van de bouwexperts hier wat daar gebruikelijk voor is?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y33wQg8n/Screenshot-1.jpg

Misschien een alumunium goot oid?

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 19-08-2019 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je hebt waarschijnlijk horizontaal regelwerk. Kun je de onderste regel boven het raam niet zo laag positioneren dat je niet achter het regelwerk kijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 21:18

digiman

reboot...

Je kunt wel een horizontale lat maken mits je daar bovenop een schuine lat maakt en deze aan de bovenzijde afplakt met folie of je kan hier een lateislabbe voor misbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:18
stefijn schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:33:
Wij beginnen langzamerhand met onze gevels, vandaag gevelfolie aangebracht op twee gevels.

Vooruitlopend op onze verticale gevelbekleding (verticale planken met open voeg) zit ik uit te zoeken hoe de regels precies aangebracht moeten worden rond de ramen. Bij ons liggen de ramen verzonken in het casco, daarop komt 46mm regelwerk met 19mm planken. Het kozijn ligt daardoor ongeveer 50 65mm verzonken in de buitengevel.

Dat betekent dat ik de negge moet aftimmeren, zodat je niet achter de spouw van de gevelbekleding kijkt. Dat is voor de zijkant niet zo'n probleem, ik zorg ervoor dat ik tegen de regels een plank kan timmeren. Alleen, wat komt er dan boven een raam. Ik kan daar niet echt een plank horizontaal timmeren, want dan loopt daar water op.
Ik kan ook niet echt vinden wat voor oplossingen daar voor te koop zijn (als in, hoe noem je zoiets)

Insectenrooster sluiten die ruimte ook af, maar die lijken me onnodig aangezien onze gevelplanken 10mm uit elkaar liggen en ze daar toch wel achter kruipen.

Weet één van de bouwexperts hier wat daar gebruikelijk voor is?
[Afbeelding]

Misschien een alumunium goot oid?
Ik heb voor mijn gevelafwerking zwart afgeschuinde latten die ik net boven het kozijn monteer. Dan steekt je bekleding daar inderdaad iets overheen en vanonder kijk je tegen die zwarte lat aan. Afgeschuind vanwege waterafloop. Doordat het geveldoek ook zwart is valt alle inkijk dan weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de tips :) Hoe makkelijk kan het zijn, inderdaad wordt het zicht voor een groot gedeelte al door de onderste horizontale lat weggenomen, maar ik zou het toch liever wat netter afwerken. Een zwarte lat is een mooie optie, al vergt dat wat werk om dat duurzaam genoeg te maken (zoals je omschrijft). Goede optie.

Ik denk echter dat ik ga kijken of ik een aluminium variant kan laten maken, dat is volgens mij niet zo heel duur, en dan heb ik er nooit meer omkijken naar.

Btw, ventilatieprofiel, dat was eigenlijk het woord dat ik zocht. Dat hebben we ook nog nodig voor bij de voorgevel (gevelpannen), maar ik kwam niet op t juiste bij google.

edit: plastisol, dat gaat t denk ik worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 20-08-2019 22:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EdwinV
Hierbij ook onze plannen even delen:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
EdwinV schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:08:
Members only:
Maar wat is de reden dan dat je 'm niet in de hal wilt hebben, een hal is toch juist bedoeld om dat soort dingen (trap, kapstok, etc) uit het zicht te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:41
@EdwinV allereerst ziet het er super gaaf uit!
Members only:

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2019 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinV
Nielson schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:29:
[...]
Maar wat is de reden dan dat je 'm niet in de hal wilt hebben, een hal is toch juist bedoeld om dat soort dingen (trap, kapstok, etc) uit het zicht te hebben?
Een mooie trap in de woonkamer kan juist een element van je huis zijn dat je wél in beeld wilt hebben. Daarnaast betrek je de bovenverdieping meer bij je huis en kan het goed zijn voor de routering in je huis. We komen uit een appartement waar slaapkamers en badkamer heel dichtbij de woonkamer liggen, zo behouden we dat gevoel ook in het nieuwe huis een beetje. Het heeft uiteraard nadelen m.b.t. geluiden en geurtjes boven, maar dat wordt niet slechter t.o.v. ons huidige appartement.

Een voorbeeld dat voor ons als inspiratie dient:

Afbeeldingslocatie: https://assets.themodernhouse.com/wp-content/uploads/2015/09/1_-Hindmans-Yard-%C2%A9-Michael-Franke_MG_42831-1600x1067.jpg
GeeMoney schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:31:
@EdwinV allereerst ziet het er super gaaf uit!
Waarom draai je op de big die ruimte "installaties" niet een kwartslag en zet je die tweede ingang naar de kamer niet dicht? Dan vergroot je je bijkeuken behoorlijk namelijk.
De bijkeuken + installaties gaan we pas definitief indelen zodra we van de installateur weten hoeveel ruimte hij nodig heeft. Het dicht zetten van de tweede schuifdeur naar de woonkamer is inderdaad een mogelijkheid, maar mijn inschatting is dat we nu al voldoende ruimte hebben. In de bijkeuken staat nu de warmtepomp + balansventilatie combi unit ingetekend die onze aannemer vaker toepast, veel meer heb je eigenlijk niet nodig daar.

Daarnaast vinden we het speelse effect van rond de trap kunnen lopen erg leuk. Je krijgt dan een soort vrijstaand meubel met kapstok, trap, boekenkast en keukenkasten in je kamer te staan. Ik denk dat juist de schuifdeur naar de voordeur vaker dicht zal zijn als er visite komt, omdat je die misschien niet gelijk in je keuken wilt hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
@EdwinV is dat een gietvloer of een gevlinderde betonvloer die je daar hebt liggen?

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
DeWâl schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:37:
@EdwinV is dat een gietvloer of een gevlinderde betonvloer die je daar hebt liggen?
Als je verwijst naar de foto, dan heb ik geen idee. Die foto komt rechtstreeks van internet ;)

Wij hebben nog geen definitieve keuze over de vloer gemaakt. Zowel hout als gietvloer hebben we schetsen van liggen. Uiteindelijk zullen ook budget en onderhoudsvriendelijkheid meespelen in een definitieve keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Een trap in de woonkamer zorgt er naast de reeds genoemde nadelen voor dat continue al je warmte naar boven verdwijnt. En dat is heel veel en heel zonde. Plus alle zooi die aan sokken of schoenen hangt loop je eraf op de trap. Dat wil je niet in je woonkamer. Als je een kat of een hond hebt rent die de hele tijd naar boven, dat wil je hopelijk ook niet. Als je kinderen hebt gaan ze op dat ding spelen, dat is ook niks. Een trap hoort in de hal/gang, om veel redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
No Hands schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:31:
Een trap in de woonkamer zorgt er naast de reeds genoemde nadelen voor dat continue al je warmte naar boven verdwijnt. En dat is heel veel en heel zonde. Plus alle zooi die aan sokken of schoenen hangt loop je eraf op de trap. Dat wil je niet in je woonkamer. Als je een kat of een hond hebt rent die de hele tijd naar boven, dat wil je hopelijk ook niet. Als je kinderen hebt gaan ze op dat ding spelen, dat is ook niks. Een trap hoort in de hal/gang, om veel redenen.
Dan zuigt mijn balansventilatie de warme lucht boven op en verwarmt mijn verse lucht voor beneden weer op. Dat maakt het warmteverlies al stukken kleiner toch?

De overige argumenten zijn heel persoonlijk: de trap is dicht (geen zooi), we hebben geen huisdieren en kinderen mogen prima op de trap spelen (deed ik vroeger ook). Als dat allemaal van toepassing zou zijn, dan kan ik me heel goed voorstellen dat we een andere keuze hadden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij krijgen ook een trap in de woonkeuken op de begane grond. Deze gaat naar de 1e verdieping, de woonkamer, met een grote vide. Dus het is sowieso een grote ruimte die je juist als geheel wil hebben. De trap naar de 2e (slaapverdieping) laten we wel een (schuif)deur voor plaatsen waarschijnlijk. Mag alleen niet volgens bouwer, dus moeten we het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Ah, ok! d:)b
EdwinV schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Als je verwijst naar de foto, dan heb ik geen idee. Die foto komt rechtstreeks van internet ;)

Wij hebben nog geen definitieve keuze over de vloer gemaakt. Zowel hout als gietvloer hebben we schetsen van liggen. Uiteindelijk zullen ook budget en onderhoudsvriendelijkheid meespelen in een definitieve keuze.

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 22:13
@Vantage92 waar bouw je in Ommen? Anders kunnen we praktisch buren zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
No Hands schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:31:
Continu al je warmte naar boven... in de praktijk valt dat wel mee. Zou ik het zeker niet om laten. En ik heb nog nooit een kat of hond gezien die de hele dag van boven naar beneden aan het rennen is. Ja ze gaan wel eens van boven naar beneden, net als jijzelf.

En hoe vies zijn jouw voeten en schoenen wel niet dat je er hopen zooi afloopt op de trap? Wellicht wat vaker stofzuigen?

Spelende kinderen zijn alleen maar leuk.

Een trap hoort wel in de gang, maar niet om jouw redenen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

In huis hoor je niet op je buitenschoenen te lopen, dus vuiligheid zou wel mee moeten vallen.
Voor wat betreft de warmte, hoewel dat zeker op gaat voor een matig geisoleerd huis, speelt dat bij de huidige isolatie en ventilatienormen veel minder een rol. Het huis zal vrijwel overal een gelijkwaardige temperatuur hebben, gewoon doordat het warmteverlies heel beperkt is, en de balansventilatie de warmte goed terugverdeelt.

Het enige argument dat ik zou zien is dat geluid uit de woonkamer op deze manier gemakkelijk boven komt. Dat is niet altijd wenselijk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• No Hands
Artbij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:53:
[...]

Continu al je warmte naar boven... in de praktijk valt dat wel mee. Zou ik het zeker niet om laten. En ik heb nog nooit een kat of hond gezien die de hele dag van boven naar beneden aan het rennen is. Ja ze gaan wel eens van boven naar beneden, net als jijzelf.

En hoe vies zijn jouw voeten en schoenen wel niet dat je er hopen zooi afloopt op de trap? Wellicht wat vaker stofzuigen?

Spelende kinderen zijn alleen maar leuk.

Een trap hoort wel in de gang, maar niet om jouw redenen.
Het waren zomaar wat voorbeelden die ik kon bedenken waar iemand misschien niet bij nadenkt, niet per se voor mijn woning van toepassing :)

Wat zijn de andere reden dan? Daar wordt ik nu wel nieuwsgierig naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ons huis is nagenoeg één grote ruimte, zowel boven als beneden, met een trap in het midden. Wij schenden echt alle gangbare normen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 22-08-2019 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:17
Rtificial schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:09:
In huis hoor je niet op je buitenschoenen te lopen, dus vuiligheid zou wel mee moeten vallen.
We leven toch echt in een cultuur waar dit absoluut wel "hoort".
Ieder zijn/haar keuze hierin overigens ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 18:55

DJT

Het belangrijkste argument om géén open verbinding tussen etages/verblijfsruimten te willen is veiligheid:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

buiter schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

We leven toch echt in een cultuur waar dit absoluut wel "hoort".
Ieder zijn/haar keuze hierin overigens ;-)
Goh nooit geweten dat schoenen aan in huis tot mijn cultureel erfgoed behoort als Nederlander. Wat een kul. Als je vieze schoenen hebt in huis gaan ze uit. En in principe wordt er hier enkel door gasten op schoenen gelopen in huis en als die vieze schoenen hebben horen ze het wel. Dat is inderdaad een persoonlijke keuze en geen cultuur, al doel jij misschien op culturen waar het absolute not done is om schoenen aan te houden?

Een trap in de woonruimte lijkt me niks, vooral gehorigheid is ruk evenals praktische looplijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Goh nooit geweten dat schoenen aan in huis tot mijn cultureel erfgoed behoort als Nederlander. Wat een kul. Als je vieze schoenen hebt in huis gaan ze uit. En in principe wordt er hier enkel door gasten op schoenen gelopen in huis en als die vieze schoenen hebben horen ze het wel. Dat is inderdaad een persoonlijke keuze en geen cultuur, al doel jij misschien op culturen waar het absolute not done is om schoenen aan te houden?

Een trap in de woonruimte lijkt me niks, vooral gehorigheid is ruk evenals praktische looplijnen.
Laten we het on-topic houden maar ik doel inderdaad op landen waar het een gewoonte is om schoenen wel/niet aan te houden.

• EdwinV
Ik ben blij dat onze bouwplannen een discussie over schoenen oplevert, dan is er weinig fundamenteel mis met onze plannen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Artbij
EdwinV schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:12:
Ik ben blij dat onze bouwplannen een discussie over schoenen oplevert, dan is er weinig fundamenteel mis met onze plannen :)
Je hebt het stuk over de trap in de woonkamer gemist?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:54
@EdwinV
De trap kun je ook met een industrieel kozijn dicht maken zonder het ruimtelijke gevoel te missen.

Niet helemaal de ideale foto, maar dit is wat ik bedoel (eerste de beste wat ik op google vond)

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/6b/c7/53/6bc75365189f26015d575a4c2f63b190.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 22-08-2019 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:24
FrankBlom schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:29:
@EdwinV
De trap kun je ook met een industrieel kozijn dicht maken zonder het ruimtelijke gevoel te missen.

Niet helemaal de ideale foto, maar dit is wat ik bedoel (eerste de beste wat ik op google vond)

[Afbeelding]
Dit ziet er toch niet uit? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@EdwinV

[Afbeelding]
Ah fijn, dan moet je eerst door je voordeur, dan weer door een deur naar je woonkamer/keuken en dan een deur openen om je trap op te kunnen......als je de trap gewoon in de gang zet heb je 2 deuren minder. En geen trap in je woonkamer.

Maar de meeste mensen die hun plannen hier neerzetten hebben hun zinnen al redelijk gezet op het uitgetekende. In dat geval zou ik niet om advies vragen, maar gewoon mededelen dit wordt het.

• FRANQ
dat komt meer door de manier van uitvoeren.
Deze trap is niet ontworpen om zo afgesloten te worden met een kozijn.

In mijn hoofd heb ik er wel een mooi idee bij, maar kan geen voorbeeld plaatje vinden

Verder, boeit het mij natuurlijk helemaal niks dat hij een open trap in zijn woonkamer wil.
Als hij dat mooi vind, dan moet hij dat zeker doen. ;)

En hoe vaak ga je van buiten meteen naar de slaapkamer.
Of van de slaapkamer naar buiten.
Meestal ga ik toch eerst even eten in beide gevallen.
En dan kom je toch in de woonkamer/keuken.

Enige reden die ik kan verzinnen dat je van buiten naar de slaapkamer wil is als je met je vrouw buiten op het terras zit en ineens onwijze zin in seks hebt, en dan samen naar de slaapkamer gaat (maar dat is optioneel) en dan kom je ook door de woonkamer want waarom zou je dan door de voordeur gaan. >:)

[ Voor 107% gewijzigd door FRANQ op 22-08-2019 15:58 ]

• EdwinV
Artbij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:22:
[...]

Je hebt het stuk over de trap in de woonkamer gemist?
De discussie over schoenen kwam voort uit de discussie over de trap, daar doelde ik mede op. ;)

Het is goed om hier wat trap-in-de-gang aanhangers te horen. In mijn directe omgeving ken ik meer mensen die trap-in-de-woonkamer aanhangers zijn. Met wat argumenten uit het andere kamp kunnen we in ieder geval onze keuze nog eens tegen het licht houden. Tot nu toe zijn we echter nog niet aan het twijfelen gebracht.
@EdwinV

[Afbeelding]
Ik begrijp dat de foto niet heel charmant is, maar ik kan me ook in onze situatie niets voorstellen dat dit mooi maakt. Dan zou ik nog eerder een deur bovenaan de trap maken, dat scheelt tenminste ook nog een traphekje voor de kinderen.
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:48:
[...]
Maar de meeste mensen die hun plannen hier neerzetten hebben hun zinnen al redelijk gezet op het uitgetekende. In dat geval zou ik niet om advies vragen, maar gewoon mededelen dit wordt het.
Gelukkig vroeg ik ook geen specifiek advies over de trap, ik deelde al mede dat we een keuze gemaakt hadden. Misschien staren wij ons blind op de trap, om vervolgens iets anders cruciaals te vergeten. Maar aangezien we hier bij de trap blijven hangen lijkt dat mee te vallen.

• Artbij
EdwinV schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:03:
[...]

De discussie over schoenen kwam voort uit de discussie over de trap, daar doelde ik mede op. ;)

Het is goed om hier wat trap-in-de-gang aanhangers te horen. In mijn directe omgeving ken ik meer mensen die trap-in-de-woonkamer aanhangers zijn. Met wat argumenten uit het andere kamp kunnen we in ieder geval onze keuze nog eens tegen het licht houden. Tot nu toe zijn we echter nog niet aan het twijfelen gebracht.

[...]

Ik begrijp dat de foto niet heel charmant is, maar ik kan me ook in onze situatie niets voorstellen dat dit mooi maakt. Dan zou ik nog eerder een deur bovenaan de trap maken, dat scheelt tenminste ook nog een traphekje voor de kinderen.

[...]

Gelukkig vroeg ik ook geen specifiek advies over de trap, ik deelde al mede dat we een keuze gemaakt hadden. Misschien staren wij ons blind op de trap, om vervolgens iets anders cruciaals te vergeten. Maar aangezien we hier bij de trap blijven hangen lijkt dat mee te vallen.
Wat zijn de voor argumenten dan van de trap in een woonkamer? Ik ken namelijk niemand die dat doet omdat het mooi is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@EdwinV wat is cruciaal? Het ontwerp zal gemaakt zijn op basis van je wensen toch. Ik vind de buitenkant heel mooi, maar aan de binnenkant zie ik veel zaken die ik niet praktisch zou vinden (voor mijn gezin). Slaapkamers lijken heel ruim, maar je verliest door het dak weer veel ruimte. De badkamer vind ik wat karig ogen. Die trap..... 5 krukjes op een kookeiland van 2,5m intekenen snap ik ook niet. Zijn jullie met 5? Maar jij zult daar voor jouw situatie over nagedacht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
EdwinV schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:03:
[...]

Ik heb nog wel wat :p

Ik zie dat je de natte ruimtes heb ingedeeld vanaf de 1500mm lijn, ik zou dit even in het echt namaken in je huidige toilet met een stuk karton. Op deze manier heb je een beetje het idee dat je met je voorhoofd tegen het plafond aan staat op het moment dat je staat te plassen. of je tanden gaat poetsen

Het rijtje deuren in de gang (wc, kast installaties, bijkeuken) is meestal niet zo mooi in het echt, kan je de instalaties of kast niet onsluiten via de bijkeuken? of de kast in de instalatie ruimte stoppen. Ik zou in iedergeval een paar deuren proberen te wieberen :9

En bekijk je badkamer in 3d, kijk vooral naar de afmeting van de vloer/ de schuine kant/ de plek van de wastafels/ de route naar de douche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:39:
Wat zijn de voor argumenten dan van de trap in een woonkamer? Ik ken namelijk niemand die dat doet omdat het mooi is.
Ah, mijn vrouw en ik hebben bij het plannen van ons huis daar heel wat discussies over gevoerd. Zij wou zeer graag de trap in de woonkamer en ik wou het eerder niet omdat ik er weinig voordelen van zie. Voor haar was het echter een must requirement dus drie keer raden wie er gewonnen heeft :P

In haar ouderlijk huis hebben ze ook een trap in de woonkamer en de voordelen volgens haar zijn het meer betrekken van de bovenverdieping bij de benedenverdieping, het kunnen horen wanneer kinderen uit hun kamer komen, het verspreiden van de warmte door het huis en het kunnen plaatsen van een mooie trap in de woonkamer.

Nadelen volgens mij zijn mogelijke geluidsoverlast voor de kinderen en het lekken van warmte naar de bovenverdieping.

Uiteindelijk hebben we dus wél een trap in de woonkamer maar stond ik er dan weer op dat het echt wel een mooie trap moest zijn (want anders is er voor mij geen enkel voordeel) en dat er boven aan de trap de mogelijkheid was om de trap af te sluiten tegen geluidsoverlast als er bezoek is bijvoorbeeld. Er is dus nu een schuifdeur bovenaan de trap.

In praktijk zie ik nog altijd weinig voordeel maar onze kinderen hebben vooralsnog weinig last van geluid. Qua warmte moeten we nog zien want we wonen hier nog maar een paar maanden dus we hebben nog geen stookseizoen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Deze trap geeft best wel een ruimtelijk effect
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/a0/0e/ef/a00eef9568647309fef4fb5bae364322.jpg

Voor bij persoonlijk zou ik bij een beperkt budget eerder kiezen voor een mooie stenen vloer. Bij ons in huis slaapt iedereen liever in een koele slaapkamer terwijl het in de woonkamer aangenaam moet zijn.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• iLLEVAiHCAM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 20:05

iLLEVAiHCAM

Zo niet, dan toch.. .

EdwinV schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 15:08:
Hierbij ook onze plannen even delen:

Members only:
Aangezien je aangaf graag feedback te willen en ik blij wordt van plattegronden: doe je gordel om en lees verder! ;)
  • Ik ben gewend om vanuit de bijkeuken naar buiten te kunnen. Wij gebruiken het als "achterom", of in het engels "mud room". In dit ontwerp zou je eerst met je spullen door de hal moeten alvorens je bij die bijkeuken bent.
  • De bank lijkt nogal klein voor dit type woning. Het lijkt mij fijn om in ieder geval de ruimte te hebben voor een grotere bank.
  • Je kan overwegen om plaatselijk geen zoldervloer toe te passen. Bepaalde slaapkamers zouden daardoor een speelse mezanine kunnen krijgen. Immers: hoeveel bergruimte heb je nodig?
  • Bij een woning van dit formaat verwacht ik eigenlijk wel de mogelijkheid voor een bad op de badkamer.
  • Ik snap het veranda deel boven de voordeur niet. Het is ook maar 150cm breed en lijkt daardoor beperkt bruikbaar. Door het te schrappen bespaar je mogelijk weer wat.
  • Bij veel slaapkamers is het lastig kasten te plaatsen.
  • Ik zou proberen om de werkkamer groter te maken, zodat het mogelijk wordt om op de begane grond te kunnen slapen. Ik zeg nadrukkelijk niet dat je dat zou moeten, maar het is fijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben.
  • Ogenschijnlijk gaat je trap nu na 3m horizontaal ongeveer 2,6m (tot 3m) omhoog. Dat is ongeveer 45 graden en volgens mij te steil. Ik doe het even uit mijn hoofd, maar 16 treden (in plaats van 12) is geloof ik realistischer.
  • Bij dit ontwerp zou ik hebben gekozen voor een open trap, zodat je vanuit de hal (en bij het raam naast de voordeur) een langere zichtlijn hebt.
  • De "speelhoek" is eigenlijk gewoon een loze hoek. Hoewel ik niet zo van loze hoeken houd zijn ze wel praktisch; bijvoorbeeld om een kerstboom neer te zetten. Of een kastje met prullaria of zo, dat doen vooral vrouwen graag is mijn ervaring!
  • Daarop voortbordurend: je hebt vrij veel verkeersruimte (gangen . overloop, hal) in je woning en dat gaat ten koste van de leefruimten. Wellicht dat je ontwerp iets efficiënter kan?
  • De buitenkant van de woning spreekt mij trouwens aan en een veranda is altijd super!
Om je gedachten te prikkelen tref je onderstaand een alternatief ontwerp aan. Puur bedoeld om je te laten zien hoe je op een andere manier met de ruimte om zou kunnen gaan. Wie weet brengt het je op een idee!

Members only:

Highlights:
  • Vide boven de trap en de drie treden er voor. Geeft wat ruimtelijkheid (en een luxe uitstraling) aan je huis. Je kan overwegen om het raam bij de trap door te trekken naar het dak.
  • Op de slaapkamer links heb ik als speels element een werkgedeelte toegevoegd dat via een binnenraam uitkijkt op de eerder genoemde vide.
  • Op diezelfde slaapkamer zie je de mogelijkheid om achter je bed een bad te plaatsen.
  • Vooral beneden is alles behoorlijk strak uitgelijnd; ik houd daar van! Bij de bijkeuken kan je overwegen om de toegangsdeur er uit te laten zien als keukenkasten. Hoe cool als je door zo'n "geheime" deur in de bijkeuken komt!
  • Beneden tref je een slaapkamer met badkamertje aan. Kan je natuurlijk ook gebruiken als werk- of speelkamer. Als je het nu zelf niet nodig zou hebben, kan het van pas komen als (oudere) ouders blijven slapen. Bijkomend voordeel: als je de woning ooit nog eens zou willen verkopen spreek je (mogelijk) een breder publiek aan.
  • De voordeuren heb ik dubbel uitgevoerd, dat vind ik wel sjeik! Daarnaast laat ik ze naar buiten open gaan. Schijnt in Nederland ongebruikelijk (want ongastvrij) te zijn, maar het bespaard wel ruimte.
  • Het kookeiland en de eettafel heb ik vergroot, zodat je er comfortabel(er) met 5 personen (aan weerszijden) kan zitten.
TL;DR: Mooie buitenkant, maar ik zou nog wat langer nadenken over de indeling. Nu kan je immers nog gemakkelijk dingen veranderen, als het ontwerp eenmaal is vastgeteld wordt dat vervelender (en dikwijls duurder). Wellicht dat je nog wat hebt aan mijn alternatieve indeling. Veel wijsheid toegewenst!!

[ Voor 6% gewijzigd door iLLEVAiHCAM op 23-08-2019 02:35 . Reden: Bullet stond op verkeerde plek & members only tags toegevoegd.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Hoezo niet dan beter dan die lelijke witte deuren overal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wij hebben de trap in de woonkamer omdat we dat mooi vinden en omdat we dat expliciet graag wilden. En het wordt ook een mooie designtrap - dat vinden wij. Wat anderen daarvan vinden zal me roesten.
iLLEVAiHCAM schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 02:23:
[...]

Aangezien je aangaf graag feedback te willen en ik blij wordt van plattegronden: doe je gordel om en lees verder! ;)
  • Ik ben gewend om vanuit de bijkeuken naar buiten te kunnen. Wij gebruiken het als "achterom", of in het engels "mud room". In dit ontwerp zou je eerst met je spullen door de hal moeten alvorens je bij die bijkeuken bent.
  • De bank lijkt nogal klein voor dit type woning. Het lijkt mij fijn om in ieder geval de ruimte te hebben voor een grotere bank.
  • Je kan overwegen om plaatselijk geen zoldervloer toe te passen. Bepaalde slaapkamers zouden daardoor een speelse mezanine kunnen krijgen. Immers: hoeveel bergruimte heb je nodig?
  • Bij een woning van dit formaat verwacht ik eigenlijk wel de mogelijkheid voor een bad op de badkamer.
  • Ik snap het veranda deel boven de voordeur niet. Het is ook maar 150cm breed en lijkt daardoor beperkt bruikbaar. Door het te schrappen bespaar je mogelijk weer wat.
  • Ik zou proberen om de werkkamer groter te maken, zodat het mogelijk wordt om op de begane grond te kunnen slapen. Ik zeg nadrukkelijk niet dat je dat zou moeten, maar het is fijn om in ieder geval de mogelijkheid te hebben.
  • Ogenschijnlijk gaat je trap nu na 3m horizontaal ongeveer 2,6m (tot 3m) omhoog. Dat is ongeveer 45 graden en volgens mij te steil. Ik doe het even uit mijn hoofd, maar 16 treden (in plaats van 12) is geloof ik realistischer.
  • Bij dit ontwerp zou ik hebben gekozen voor een open trap, zodat je vanuit de hal (en bij het raam naast de voordeur) een langere zichtlijn hebt.
  • De "speelhoek" is eigenlijk gewoon een loze hoek. Hoewel ik niet zo van loze hoeken houd zijn ze wel praktisch; bijvoorbeeld om een kerstboom neer te zetten. Of een kastje met prullaria of zo, dat doen vooral vrouwen graag is mijn ervaring!
  • Daarop voortbordurend: je hebt vrij veel verkeersruimte (gangen . overloop, hal) in je woning en dat gaat ten koste van de leefruimten. Wellicht dat je ontwerp iets efficiënter kan?
  • De buitenkant van de woning spreekt mij trouwens aan en een veranda is altijd super!
Om je gedachten te prikkelen tref je onderstaand een alternatief ontwerp aan. Puur bedoeld om je te laten zien hoe je op een andere manier met de ruimte om zou kunnen gaan. Wie weet brengt het je op een idee!

Members only:

Highlights:
  • Vide boven de trap en de drie treden er voor. Geeft wat ruimtelijkheid (en een luxe uitstraling) aan je huis. Je kan overwegen om het raam bij de trap door te trekken naar het dak.
  • Op de slaapkamer links heb ik als speels element een werkgedeelte toegevoegd dat via een binnenraam uitkijkt op de eerder genoemde vide.
  • Op diezelfde slaapkamer zie je de mogelijkheid om achter je bed een bad te plaatsen.
  • Vooral beneden is alles behoorlijk strak uitgelijnd; ik houd daar van! Bij de bijkeuken kan je overwegen om de toegangsdeur er uit te laten zien als keukenkasten. Hoe cool als je door zo'n "geheime" deur in de bijkeuken komt!
  • Beneden tref je een slaapkamer met badkamertje aan. Kan je natuurlijk ook gebruiken als werk- of speelkamer. Als je het nu zelf niet nodig zou hebben, kan het van pas komen als (oudere) ouders blijven slapen. Bijkomend voordeel: als je de woning ooit nog eens zou willen verkopen spreek je (mogelijk) een breder publiek aan.
  • De voordeuren heb ik dubbel uitgevoerd, dat vind ik wel sjeik! Daarnaast laat ik ze naar buiten open gaan. Schijnt in Nederland ongebruikelijk (want ongastvrij) te zijn, maar het bespaard wel ruimte.
  • Het kookeiland en de eettafel heb ik vergroot, zodat je er comfortabel(er) met 5 personen (aan weerszijden) kan zitten.
TL;DR: Mooie buitenkant, maar ik zou nog wat langer nadenken over de indeling. Nu kan je immers nog gemakkelijk dingen veranderen, als het ontwerp eenmaal is vastgeteld wordt dat vervelender (en dikwijls duurder). Wellicht dat je nog wat hebt aan mijn alternatieve indeling. Veel wijsheid toegewenst!!
Ik vind de tweede indeling veel leuker, zeker beneden. De bovenverdieping is ook veel minder rommelig. Doet me een beetje denken aan het eerste ontwerp van onze architect dat we ooit kregen (inmiddels al weer 2,5jr geleden...) en waarvan we bij de eerste pagina zeiden: dit wordt t
Werd t niet, om allerlei redenen, maar ben nog zeer enthousiast over dat ontwerp. Was langgerekter (een beetje zoals dat vorige ontwerp wat jij gemaakt hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Hoezo niet dan beter dan die lelijke witte deuren overal....
Die wat er naast die trap gewoon zit? Wat heeft een lelijke witte deur met een foeilelijke omkasting van een trap te maken? Het glas en staal is wel mooi, maar niet om een trap heen. Lelijk en onpraktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:33:
[...]

Die wat er naast die trap gewoon zit? Wat heeft een lelijke witte deur met een foeilelijke omkasting van een trap te maken? Het glas en staal is wel mooi, maar niet om een trap heen. Lelijk en onpraktisch.
Ik vind het juist wel mooi en praktisch. Geen geluid meer van de woon kamer naar de 1ste verdieping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

Ik vind het juist wel mooi en praktisch. Geen geluid meer van de woon kamer naar de 1ste verdieping
Je vindt van buiten 3 deuren door moeten om je trap op te kunnen lopen praktisch? De trap in de gang heeft dat praktische effect met 2 deuren minder.

Smaak blijft persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:56:
[...]

Je vindt van buiten 3 deuren door moeten om je trap op te kunnen lopen praktisch? De trap in de gang heeft dat praktische effect met 2 deuren minder.

Smaak blijft persoonlijk.
Ik weet niet wat voor deuren jij in je huis hebt, maar in de regel heb ik weinig moeite met het openen of sluiten van deuren. Zou er geen moment aan denken of ik nu 2 of 3 deuren open heb moeten maken.

Overigens bedenk ik me nu dat ik ook 3 deuren door moet voordat ik mijn trap op kan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:15:
[...]

Ik weet niet wat voor deuren jij in je huis hebt, maar in de regel heb ik weinig moeite met het openen of sluiten van deuren. Zou er geen moment aan denken of ik nu 2 of 3 deuren open heb moeten maken.

Overigens bedenk ik me nu dat ik ook 3 deuren door moet voordat ik mijn trap op kan.
Het gaat niet om het deuren openen an sich, al blijft dat niet een handeling die mij vreugde brengt ofzo. Het gaat erom dat een trap in de gang 1 deur openen is vs een trap in de woonkamer met zo'n omkasting waar je 3 deuren voor je kiezen krijgt. Jij hebt dus je trap niet in de woonkamer, maar moet van buiten wel door 3 deuren om erbij te komen?

En als je ergens woont en je leert omgaan met je huis denk je nergens meer over na, dat is gewenning en alles went. De mens is nogal flexibel ingesteld. Meestal als je ergens anders komt waar je het als prettiger ervaart denk je soms aaaaaah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:19:
[...]

Het gaat niet om het deuren openen an sich, al blijft dat niet een handeling die mij vreugde brengt ofzo. Het gaat erom dat een trap in de gang 1 deur openen is vs een trap in de woonkamer met zo'n omkasting waar je 3 deuren voor je kiezen krijgt. Jij hebt dus je trap niet in de woonkamer, maar moet van buiten wel door 3 deuren om erbij te komen?

En als je ergens woont en je leert omgaan met je huis denk je nergens meer over na, dat is gewenning en alles went. De mens is nogal flexibel ingesteld. Meestal als je ergens anders komt waar je het als prettiger ervaart denk je soms aaaaaah.
Ik kom binnen in de bijkeuken, trap zit waar die hoort, in de hal. Als ik door de voordeur binnen zou komen hoef ik maar 1 deur door, de voordeur.

Het perfecte huis is er niet, het blijft een tegen ander afwegen. En dan hopen dat je het goede compromis gevonden hebt. En anders leer je er inderdaad al snel mee leven.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Artbij schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:29:
[...]

Ik kom binnen in de bijkeuken, trap zit waar die hoort, in de hal. Als ik door de voordeur binnen zou komen hoef ik maar 1 deur door, de voordeur.

Het perfecte huis is er niet, het blijft een tegen ander afwegen. En dan hopen dat je het goede compromis gevonden hebt. En anders leer je er inderdaad al snel mee leven.
Ah, in de praktijk kom ik ook binnen door de berging, maar ik heb dan nog maar 1 deur verderop de hal zitten. Jij woont groter dan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
Zoals ik al eerder heb gepost krijgen ook wij de trap in de woonkamer/keuken.

Dit heeft natuurlijk alles met persoonlijke voorkeur en of smaak te maken.

Wij zijn er in ieder geval heel erg blij mee. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6wez8op2596.54.00.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k50tbuhtn9a.54.35.pngAfbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8sjyw8nhji.58.21.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:22

NDF82

Doomed Space Marine

@Clive Erg mooie renders weer!

Een paar maanden geleden was je aan het dubben over de gevel. Heb je daar nog iets mee gedaan. Vond het destijds al erg fraai en benieuwd of er nog iets gewijzigd is.

Heb je al een idee van de kosten? Ik weet uit ervaring (woon nu een half jaar in onze nieuwbouw) dat materiaalkeuze er behoorlijk in hakt (wij hebben bijvoorbeeld ook veel zink).

Edit: evenals die stalen deuren, dat is allemaal maatwerk en kostte ons 2200 euro voor eentje, jouw hele huis hangt er vol mee!

[ Voor 14% gewijzigd door NDF82 op 23-08-2019 10:35 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
@NDF82 Dank! :)

Klopt ik was niet blij met het vooraanzicht. Dit heb ik met de architect besproken maar we hebben niets gewijzigd. Het was ook een beetje gezichtsbedrog, zodra je dr in het 3d programma iets anders voor ging staan leek het al heel anders.

Verder hebben we wel een aantal kleine dingetjes gewijzigd cq aangebracht. Dakraam in de zolder, meterkast verplaatst etc

Over de kosten kan ik je nog niets vertellen. We hebben net voor de bouwvak een aantal bouwbedrijven aangeschreven en wachten nu op de offertes.

Mn architect denkt nog steeds dat 500euro per m3 realistisch is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Clive schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:18:
@NDF82 Dank! :)

Klopt ik was niet blij met het vooraanzicht. Dit heb ik met de architect besproken maar we hebben niets gewijzigd. Het was ook een beetje gezichtsbedrog, zodra je dr in het 3d programma iets anders voor ging staan leek het al heel anders.

Verder hebben we wel een aantal kleine dingetjes gewijzigd cq aangebracht. Dakraam in de zolder, meterkast verplaatst etc

Over de kosten kan ik je nog niets vertellen. We hebben net voor de bouwvak een aantal bouwbedrijven aangeschreven en wachten nu op de offertes.

Mn architect denkt nog steeds dat 500euro per m3 realistisch is.
Architecten schatten echt altijd te laag in en dat varieert van iets te laag tot grof te laag. Als het iets is dan valt het meestal te verklaren en valt het ook wel mee.

Vandaag zijn hier de sleuven met beton gestort, kan straks de constructievloer erop en dan bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
Artbij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:39:
[...]

Er zijn twee voordelen: betere verbinding met de bovenverdieping (slapende/spelende kinderen) en sneller boven. Of je dat belangrijk vindt is natuurlijk persoonlijk. En een mooie(!) trap kan heel mooi zijn in je woonkamer, maar ook dat is persoonlijk. Een beetje hetzelfde waarom mensen een vide nemen: voldoende nadelen te bedenken, uiteindelijk is het een esthetische keuze die je maakt.
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:07:
@EdwinV wat is cruciaal? Het ontwerp zal gemaakt zijn op basis van je wensen toch. Ik vind de buitenkant heel mooi, maar aan de binnenkant zie ik veel zaken die ik niet praktisch zou vinden (voor mijn gezin). Slaapkamers lijken heel ruim, maar je verliest door het dak weer veel ruimte. De badkamer vind ik wat karig ogen. Die trap..... 5 krukjes op een kookeiland van 2,5m intekenen snap ik ook niet. Zijn jullie met 5? Maar jij zult daar voor jouw situatie over nagedacht hebben.
Goede punten! We hebben nu ook maar 2,4m hoogte op de bovenverdieping, we twijfelen nog of we dat niet iets hoger willen hebben. Ga ik bespreken met de architect.

De krukjes zijn geen wens van ons, maar willekeurig ingetekend door de architect. De interieurarchitect heeft daar gelukkig betere ideeën over!
twain4me schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:23:
[...]

Ik heb nog wel wat :p

Ik zie dat je de natte ruimtes heb ingedeeld vanaf de 1500mm lijn, ik zou dit even in het echt namaken in je huidige toilet met een stuk karton. Op deze manier heb je een beetje het idee dat je met je voorhoofd tegen het plafond aan staat op het moment dat je staat te plassen. of je tanden gaat poetsen

Het rijtje deuren in de gang (wc, kast installaties, bijkeuken) is meestal niet zo mooi in het echt, kan je de instalaties of kast niet onsluiten via de bijkeuken? of de kast in de instalatie ruimte stoppen. Ik zou in iedergeval een paar deuren proberen te wieberen :9

En bekijk je badkamer in 3d, kijk vooral naar de afmeting van de vloer/ de schuine kant/ de plek van de wastafels/ de route naar de douche.
De badkamer zijn we nog niet heel tevreden over, dat staat al op de nominatie om aangepakt te worden. Een spiegel tegen een schuine wand gaat niet werken en ik ga met mijn 1,9m waarschijnlijk continu het gevoel hebben dat ik m'n kop stoot. Een 3d ontwerp hiervan vragen is een goed idee, dan weten we waarschijnlijk snel genoeg of het gaat werken.

Deuren wieberen gaat absoluut gebeuren. De installatiekast is waarschijnlijk toch te klein, dus het laatste idee is om op die rij een inbouw(garderobe)kast te maken en de kast+installaties te laten vervallen. We missen alleen ook nog een meterkast zie ik nu, dus er zal nog een deur moeten komen ergens...
iLLEVAiHCAM schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 02:23:
[...]

Members only:

Highlights:
Heerlijke uiteenzetting, heel veel dank. Ik neem je punten mee naar de architect en reageer even selectief op een aantal om niet te uitgebreid te worden:
  • Bijkeuken + voordeur hebben we eerst wel apart gehad, maar leverde nog meer verkeersruimte op. Vanwege de ligging van het huis komen we altijd op de linkerkant binnen. We zouden de voordeur dan alleen voor de postbode maken. Zodoende zien wij onze hal meer als een nette mud room dan een nette ontvangst.
  • Het interieur van de architect laat absoluut te wensen over en laat niet de meest optimale indeling zien. Er is meer ruimte voor een grote bank dan het nu lijkt. De bank, eettafel en kookeiland die jij tekent passen ook in ons huidige ontwerp als we dat zouden willen.
  • De smalle veranda is een architectonisch element dat geen functie heeft. Staat hoog op de nominatie om af te vallen als dat moet vanwege budget, maar het is tot nu toe ook het element waarop iedereen heel positief reageert omdat het het huis net even anders maakt.
  • De werkkamer is geen slaapkamer meer omdat we het huis kleiner moesten maken. Hoewel het wenselijk kan zijn voor later, zijn er dan voldoende mogelijkheden om het huis te vergroting om alsnog beneden te kunnen slapen. Jouw tekening zet me wel aan het denken of we de werkplek niet een heel klein beetje breder moeten maken zodat er in ieder geval alvast een bed in past.
  • Je alternatieve ontwerp geeft leuke inspiratie! Toch zie ik ook dingen die mij minder aanspreken, zoals rechtstreeks vanaf de voordeur naast je bank staan en het ontbreken van hoekjes in de woonkamer voor kerstbomen, box, etc. Boven is de ruimte wel iets praktischer, misschien dat we op basis daarvan nog wat kunnen schuiven.
    Clive schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:06:
    Zoals ik al eerder heb gepost krijgen ook wij de trap in de woonkamer/keuken.

Dit heeft natuurlijk alles met persoonlijke voorkeur en of smaak te maken.

Wij zijn er in ieder geval heel erg blij mee. :)

[Afbeelding]
    [Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt hem in ieder geval wel goed verstopt ;) Ik zou 'm persoonlijk dan iets meer in het zicht brengen zodat ook duidelijk is dat daar de trap zit.

Mooi renders verder! Ik zou persoonlijk twijfelen over de keuken op deze manier. Als ik in de keuken sta wil ik graag overzicht hebben en geen gasten achter mij aan de eettafel hebben zitten. Daarnaast is de optimale-keuken-driehoek bij jouw heel groot, je moet veel meters maken van koelkast naar gootsteen. Voor hoe ik een keuken gebruik zou ik hier denk ik niet blij van worden. Wij kregen de waarschuwing van mensen met alleen een eiland dat het snel rommelig wordt en je beter ook een stukje aanrecht langs een wand kunt hebben. Een maagdelijk kookeiland op een render is een optimale situatie die bij ons in de praktijk nooit meer voor zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 01-06 18:07
Wij hebben ook de trap in de woonkamer en een vide: ik wou het niet eigenlijk, maar ik heb me laten ompraten en het is prachtig geworden. Onze trap is super mooi, dus ben er nu erg blij mee. Ik had vroeger ook een trap in de woonkamer en vond het altijd zo vies worden onder de trap, maar dat valt me nu erg mee: we gaan eigenlijk nooit met schoenen aan naar boven.
De leuning gaan we vandaag installeren, zodat ons huis aan het bouwbesluit gaat voldoen en afgemeld kan worden. Niet dat het dan af is....... de hele buitenlaag ontbreekt nog. De coating liet los en het hout (platowood) wordt momenteel opnieuw gecoat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je een eiland heb wil je geen werkbank meer aan de want .gewoon je aanleren om de zooi gelijk op te ruimen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Bouwstroom aangevraagd: oplevering week 45 -O-
Duurde dat bij jullie ook zo lang? 10 weken wachttijd is best flink ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
Bany schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
Doorgaans tussen de 18 en 24 weken duurt het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bany schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:27:
Aggregaat huren is vaak goedkoper en dan heb je 'm morgen al staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
Ernemmer schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Aggregaat huren is vaak goedkoper en dan heb je 'm morgen al staan.
Of een kabel aanleggen naar dichtstbijzijnde wooningaansluiting!
De besparing met de eigenaar delen: win win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anme schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:28:
. Niet dat het dan af is....... de hele buitenlaag ontbreekt nog. De coating liet los en het hout (platowood) wordt momenteel opnieuw gecoat.
Waarom laat je thermisch verduurzaamd hout coaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:28
NDF82 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:33:

Edit: evenals die stalen deuren, dat is allemaal maatwerk en kostte ons 2200 euro voor eentje, jouw hele huis hangt er vol mee!
Mag ik vragen waar jij uiteindelijk jullie/jij stalen deur gekocht hebben?
Wij willen er nog 1 op maar laten laten maken.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 11:22

NDF82

Doomed Space Marine

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 10:52:
[...]

Waarom laat je thermisch verduurzaamd hout coaten?
Brandvertragendheid wellicht, houten gevels moeten aan brandvertragendsheidsklasse B voldoen uit mijn hoofd. Dat wordt voor het gemak wel eens vergeten.
Als je wil dat het mooi bruin blijft dan moet het ook gecoat, anders wordt het grijs en dat wil niet iedereen.
Nadeel van coaten, dat moet dus herhaal worden omdat het anders verdwijnt, als je er eenmaal aan begint blijf je het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
EdwinV schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:13:
[...]

Mooi renders verder! Ik zou persoonlijk twijfelen over de keuken op deze manier. Als ik in de keuken sta wil ik graag overzicht hebben en geen gasten achter mij aan de eettafel hebben zitten. Daarnaast is de optimale-keuken-driehoek bij jouw heel groot, je moet veel meters maken van koelkast naar gootsteen. Voor hoe ik een keuken gebruik zou ik hier denk ik niet blij van worden. Wij kregen de waarschuwing van mensen met alleen een eiland dat het snel rommelig wordt en je beter ook een stukje aanrecht langs een wand kunt hebben. Een maagdelijk kookeiland op een render is een optimale situatie die bij ons in de praktijk nooit meer voor zou komen.
Wij hebben een keukeneiland met de spoelbak.
En aan de wand een stuk aanrecht (3M20 lang) met de gaskookplaat.
(En natuurlijk de hoge kastenwand met oven koelkast etc.)

Maar aangezien mijn vriendin ALLES |:( wat ze tegenkomt, op moet ruimen, wat in de vaatwasser moet, of gewoon weggegooid moet worden, OP het eiland legt en laat liggen is het altijd rommelig. :X
De vuilnisbak staat amper 2 meter verder, de vaatwasser zit in het eiland, en al die andere zooi hoort niet in de keuken. (billendoekjes zonnebrand folders afstandsbediening)

Maar afgezien van dat, ik gebruik het liefst het eiland om te snijden en eigenlijk het liefst voor alles wat betreft koken.
Wij hebben helaas vergeten een stopcontact in het eiland in te laten bouwen. (TIP)
Zeer handig als je keukenmachines wilt gebruiken.

Het blad tegen de muur gebruik je in de praktijk nooit. (behalve koken in ons geval)
Het is minder ruimtelijk en daardoor voelt het alsof je in een hoekje aan het werk bent.
Daarnaast is het een ideale verzamelplaats voor flesjes olie, kruidenpotjes, plastic bakjes, flesjes van de baby, spaarzegels etc. (rommelig dus) 8)7 . De koffiemachine en waterkoker staan er wel prima.

Ik zou nu alleen nog maar een blad tegen een muur doen als er boven het blad een groot raam zit zodat je naar buiten kunt kijken. Klein nisje voor koffiemachine is genoeg, maar liever nog inbouw of gewoon in een kastje zetten.

Leest misschien nogal negatief, maar valt wel mee.
De keuken vinden we nog steeds erg mooi (als hij opgeruimd is) O-)

Maar leer jezelf aan om gewoon het aanrecht leeg te houden, dan kun je prima met alleen een eiland af als je dat mooier vind.
Meestal ruim ik hem savonds voor het koken helemaal op, en na het koken nog een keer.
Dan kan de keuken savonds en snachts helemaal mooi staan te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Deleon78 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:07:
[...]

Tip: lees de rest van het topic even door. Dat voorkomt een heleboel verrassingen :)
Tip 2: vraag ook alvast de definitieve aansluiting aan.
Bij de ene duurt het 4 weken, bij de ander 20 weken.
Het was maar een vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
FrankBlom schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:05:
[...]

Dan kan de keuken savonds en snachts helemaal mooi staan te zijn. :)
:*) :9

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:50
Hier een kleine update. Het huis is uit de steigers en het einde van de week zijn de voegers klaar, de platte daken gereed en is het glas gezet. De spanten en het glazen dak zullen later dit jaar pas gezet/gelegd worden.

Donderdag begint de stukadoor. Verwachting is dat in januari alles af is en we over kunnen huizen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Joris748 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:24:
Hier een kleine update. Het huis is uit de steigers en het einde van de week zijn de voegers klaar, de platte daken gereed en is het glas gezet. De spanten en het glazen dak zullen later dit jaar pas gezet/gelegd worden.

Donderdag begint de stukadoor. Verwachting is dat in januari alles af is en we over kunnen huizen.

Members only:
Mooi ontwerp, ben altijd benieuwd hoe je zoiets koel gaat houden. Tuin op het zuiden of die richting op? :)
Ook met dat platte dak en het vele glas wordt dat een aardige oven denk ik zo...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
Joopieboy schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

Mooi ontwerp, ben altijd benieuwd hoe je zoiets koel gaat houden. Tuin op het zuiden of die richting op? :)
Ook met dat platte dak en het vele glas wordt dat een aardige oven denk ik zo...
Tuin is idd op het zuiden ;)

Er komt 1) grind op de platte daken en 2) komt er nog een (glazen) tropendak overheen. Dat samen moet voorkomen dat het huis teveel opwarmt.

Sketchup 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Tuin is idd op het zuiden ;)

Er komt 1) grind op de platte daken en 2) komt er nog een (glazen) tropendak overheen. Dat samen moet voorkomen dat het huis teveel opwarmt.

[Afbeelding: Sketchup 1]
Zou je misschien willen zeggen wat dat glazen dak kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Whoops.

[ Voor 95% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik ben heel benieuwdt hoe dat in de praktijk uitpakt. Mijn eerste reactie is dat het als broeikas en versterker gaat werken van de warmte maar ik heb er dan ook niet voor op school gezeten :p .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Ernemmer schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Zou je misschien willen zeggen wat dat glazen dak kost?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Joris748 geweldig ontwerp!
Hebben jullie ook een beetje doorgerekend wat de wind met die glazen schil gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben erg benieuwd wat de warmte doet met dat glas. Ik heb zo'n idee dat het alleen maar heter wordt. Kassen zijn niet voor niets van glas.

En hoe ga je dat dak schoonmaken? Naast de boven/buitenkant zal ook de binnenkant vies worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 26-08-2019 18:38 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dankje!
Hebben jullie ook een beetje doorgerekend wat de wind met die glazen schil gaat doen?
Ja, is helemaal doorgerekend. Daarom is besloten om het glas te fixeren, niet alleen te klemmen.
Artbij schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:37:
Ik ben erg benieuwd wat de warmte doet met dat glas. Ik heb zo'n idee dat het alleen maar heter wordt. Kassen zijn niet voor niets van glas.
Door de dakhoek wordt er al veel zonlicht gereflecteerd. Daarnaast wordt het bovenste deel (boven het hoogste platte dak) voorzien van PV-panelen.

Als het in een kas te heet wordt, worden er luiken opengezet om trek te creëren. Die trek ontstaat bij ons via de kopse kanten die volledig open zijn.
En hoe ga je dat dak schoonmaken? Naast de boven/buitenkant zal ook de binnenkant vies worden.
Met een telescoopstang heeft een glazenwasser de buitenkant in een mum van tijd schoon. Binnenkant kunnen we gemakkelijk bij, omdat de platte daken beloopbaar zijn. Zijn nog aan het kijken of het zin heeft een vuilwerende coating aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:22
Het is wel erg mooi, en in ieder geval uniek en geen 13-in-een-dozijn-oplossing.

Of het erg praktisch gaat zijn (zowel de hitte/zon/warmte als de schoonmaakbaarheid) heb ik mijn vraagtekens bij.

Ik kan niet helemaal inschatten wat de omgeving is, maar als ik bekijk hoeveel vliegenstront wij af en toe al op de ramen hebben zitten, ben ik blij dat wij niet zoveel glas hebben als @Joris748

Maar ik hou wel van pioneers, dus ik vind het een mooi/stoer ontwerp / idee!!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Grolsch schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 19:30:
Het is wel erg mooi, en in ieder geval uniek en geen 13-in-een-dozijn-oplossing.

Of het erg praktisch gaat zijn (zowel de hitte/zon/warmte als de schoonmaakbaarheid) heb ik mijn vraagtekens bij.

Ik kan niet helemaal inschatten wat de omgeving is, maar als ik bekijk hoeveel vliegenstront wij af en toe al op de ramen hebben zitten, ben ik blij dat wij niet zoveel glas hebben als @Joris748

Maar ik hou wel van pioneers, dus ik vind het een mooi/stoer ontwerp / idee!!
Uniek is het zeker, maar ik kan oprecht nog niet zeggen of ik het mooi ga vinden. Dat is het leuke van zelf bouwen.
Pagina: 1 ... 109 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic