Docsis 4.0 aanpassingen zijn al in volle gang. Alleen heeft niemand dat door. Dit gaat geen 10 jaar duren. Eerste aansluitingen eerder 2 a 3 jaar. In theorie is Docsis 4.0 nu al inzetbaar ware het niet dat er nog geen modems zijn en de toename in bandbreedte vooral wordt bewerkstelligt wanneer de frequentieruimte tot 1800 MHz in gebruik wordt genomen. Aan de kant van de gebruiker hoeft er niet nogmaals iets te gebeuren. De vandaag geleverde installatiematerialen zijn geschikt tot 2000 MHz (in ieder geval de AOP van Braun). In die zin lijkt de overstap naar Docsis 4.0 een kleinere stap dan eerdere iteraties.Roetzen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Ik moet het nog zien dat DOCSIS 4 echt van de grond komt. Het is een enorme investering waarvan de uitkomst onzeker is. Gaat dat wel echt werken meer dan 1 GB upload bij grootschalige uitrol? Dat het in het lab werkt wil nog niet zeggen dat dat het in het veld ook gaat werken. Bij de introductie van HD en DOCSIS 3 moesten ook veel klanten hun interne netwerk vervangen. Gaan de klanten dat nog een keer willen doen? Gaan de investeerders nog mee?. De laatste meters verglazen als er al twee glasvezelkastjes in de meterkast hangen? Ik moet het allemaal nog zien.
Dit is natuurlijk weer een click bait. Over 10 jaar ziet de wereld er heel anders uit. Ziggo heeft nu al RFoG en dus in feite Ftth. Over 10 jaar hebben we het over de opvolger van Docsis 4.0 als die er überhaupt komt.Anoniem: 767041 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 09:57:
Doemscenario dreigt voor Ziggo: ‘vaste diensten tot 80 procent via glasvezelabonnementen’
https://www.totaaltv.nl/n...onnementen-via-glasvezel/
Nog best lang hun verhaal aangehoord.bazzemans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Dat vond ik ook. Ik heb nergens om gevraagd, omdat ik geen moment van plan was hun verhaal aan te horen laat staan ze binnen te laten.
Verkoper: 'Hallo we komen u iets verkopen'
Klant: 'Geen interesse in verkoop aan de deur, dikke doei!'
Zo ging het alleen niet en volgens mij beschrijf ik hoe het wel ging. Als iemand aangeeft dat er een verzoek is gedaan vanaf mijn adres richting Ziggo dan krijg je toch een iets ander gesprek.njitter schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:58:
[...]
Nog best lang hun verhaal aangehoord.
Verkoper: 'Hallo we komen u iets verkopen'
Klant: 'Geen interesse in verkoop aan de deur, dikke doei!'
[ Voor 15% gewijzigd door bazzemans op 21-08-2023 17:07 ]
Maar kwamen ze iets monteren of iets verkopen?bazzemans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:17:
Vandaag stonden er twee medewerkers van Ziggo aan de deur, met het verhaal dat er op het adres waar ik woon een aanvraag is gedaan voor een Ziggo-aansluiting. Ik gaf aan dat ik dat niet ben geweest, waarop zij antwoorden dat het dan mogelijk de vorige bewoners waren. Toen ik antwoordde dat ik hier al meer dan vijf jaar woon, was hun antwoord dat het nog steeds de vorige bewoners kon betreffen. Los van dat ik een "geen verkopers aan de deur"-plaatje heb en je dan wel heel matig je leads afhandeld als je meer dan vijf jaar na aanvraag pas langskomt, verkondigden ze in mijn ogen ook onzin. Ze kwamen "glasvezel" aanbieden. Toen ik aangaf dat het in mijn ogen geen glasvezel aansluiting is, want het betreft geen FTTH, onstond er al enige irritatie en probeerden en probeerden ze mij te overtuigen dat hun aansluiting toekomstbestendiger is en een hogere potentiële snelheid kan leveren dan FTTH. Correct me if I'm wrong maar dat is toch helemaal niet waar? Mogen ze zomaar met dit soort onzin aan de deur komen?
Die verkopers liegen alles bij elkaar, daar is geen twijfel over mogelijk. Zelf ook al meerdere keren gebeld door Ziggo verkopers en altijd beginnen ze over het glasvezelnetwerk van Ziggo en hoeveel beter dat wel niet is dan dat van KPN (wat ik destijds had).
Verkopers aan de deur werken vaak niet voor het bedrijf dat ze verkopen. Soms worden ze betaald op commissie en dan wordt het voor sommigen verleidelijk om het verhaal wat aan te dikken, als die handtekening maar binnen is. Ik heb ooit nog zo'n stuk vreten gekend die 's avonds na het werk aan het rondgooglen was om te zien waar veel oude vrouwtjes wonen, dat was een makkelijker prooi om te verkopen...bazzemans schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:17:
Vandaag stonden er twee medewerkers van Ziggo aan de deur, met het verhaal dat er op het adres waar ik woon een aanvraag is gedaan voor een Ziggo-aansluiting. Ik gaf aan dat ik dat niet ben geweest, waarop zij antwoorden dat het dan mogelijk de vorige bewoners waren. Toen ik antwoordde dat ik hier al meer dan vijf jaar woon, was hun antwoord dat het nog steeds de vorige bewoners kon betreffen. Los van dat ik een "geen verkopers aan de deur"-plaatje heb en je dan wel heel matig je leads afhandeld als je meer dan vijf jaar na aanvraag pas langskomt, verkondigden ze in mijn ogen ook onzin. Ze kwamen "glasvezel" aanbieden. Toen ik aangaf dat het in mijn ogen geen glasvezel aansluiting is, want het betreft geen FTTH, onstond er al enige irritatie en probeerden en probeerden ze mij te overtuigen dat hun aansluiting toekomstbestendiger is en een hogere potentiële snelheid kan leveren dan FTTH. Correct me if I'm wrong maar dat is toch helemaal niet waar? Mogen ze zomaar met dit soort onzin aan de deur komen?
Simpele stelregel als het om verkopers gaat: als ze jouw ongevraagd benaderen (aan de deur/op straat/in de winkel etc) gaat de deal nooit in jouw voordeel zijn. Gratis glasvezelaansluitingen zonder verplichting uitgezonderd overigens
Snap niet dat de grote providers hier tegenwoordig nog gebruik van maken. Blijkbaar is de conversie nog hoog genoeg. Dit gebeurt overigens bij elke provider. De grootste onzin passeert de revue. Het is mede om deze reden dat ik standaard niet koop aan de deur. Of het nu een goed doel is, een energieleverancier of een provider. Het antwoord is altijd nee. Ik doe eerst mijn eigen onderzoek en wil niet geforceerd een keuze maken op dat moment. Aan de deur wordt niet gekocht. Ik vind het persoonlijk ook een inbreuk op mijn privésfeer terwijl ik met bedrijven alleen een zakelijke relatie wil onderhouden.
[ Voor 25% gewijzigd door Jay-B op 21-08-2023 17:37 ]
@Wolly en @Andros: Overduidelijk verkopers of vertegenwoordigers (ofzo). Het vreemde in deze situatie is dat hij bij hoog en laag bleef beweren dat de aanvraag van mijn adres was gekomen (kon dan wel 5 jaar geleden zijn
). Met alle bullshit over hun geweldige netwerk. Hun argument dat ze goede informatie verspreiden was overigens ook dat het rechtstreeks van het hoofdkantoor kwam. Alsof dat lekker betrouwbaar is.

Misschien offtopic, maar een eigen vezel naar de POP of passieve straatkant met bijvoorbeeld (X)GPON maakt echt niet zoveel uit in kosten. Op de totale aanleg is dat zelfs verwaarloosbaar. Dat KPN dit doet is puur in eigen belang om zo extra inkomsten te genereren omdat er niet meer in de POP de vezel dedicated voor een aansluiting/klant is.RobertMe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Ga je dan voor een ptp verbinding met elk huishouden zijn eigen vezel (duur!) of ga je voor een ster oplossing waarbij je veel minder kabels hoeft te leggen maar het een gedeelde verbinding wordt?
Ik snap niet dat merken de schade aan hun merk niet inprijzen bij de verkopen die ze via zo'n kanaal doen. Door een misleidende uiting van een verkoper aan de deur twijfel je later aan alles wat het merk communiceerd.Jay-B schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:31:
Snap niet dat de grote providers hier tegenwoordig nog gebruik van maken. Blijkbaar is de conversie nog hoog genoeg. Dit gebeurt overigens bij elke provider. De grootste onzin passeert de revue. Het is mede om deze reden dat ik standaard niet koop aan de deur. Of het nu een goed doel is, een energieleverancier of een provider. Het antwoord is altijd nee. Ik doe eerst mijn eigen onderzoek en wil niet geforceerd een keuze maken op dat moment. Aan de deur wordt niet gekocht. Ik vind het persoonlijk ook een inbreuk op mijn privésfeer terwijl ik met bedrijven alleen een zakelijke relatie wil onderhouden.
Jay-B schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:31:
De grootste onzin passeert de revue. Het is mede om deze reden dat ik standaard niet koop aan de deur. Of het nu een goed doel is, een energieleverancier of een provider. Het antwoord is altijd nee. Ik doe eerst mijn eigen onderzoek en wil niet geforceerd een keuze maken op dat moment. Aan de deur wordt niet gekocht.
offtopic:
Van die goede doelen waarbij je alleen kan geven via een eenmalige machtiging
Van die goede doelen waarbij je alleen kan geven via een eenmalige machtiging

Na 20 jaren Ziggo ben ik overgestapt naar KPN glasvezel. Bij het telefonisch beeindigen werd er niet gevraagd waarom ik heb abbo wilde opzeggen en was het na 30 seconden geregeld.
Wat mij verbaasde dat ze geen aanbod deden om me als klant te behouden. Prima toch
Inmiddels een paar dagen glasvezel, super stabiel in verglijking met Ziggo en een stuk goedkoper.
Wat mij verbaasde dat ze geen aanbod deden om me als klant te behouden. Prima toch
Inmiddels een paar dagen glasvezel, super stabiel in verglijking met Ziggo en een stuk goedkoper.
Zonder modems is het inderdaad niet meer dan theorie.Jay-B schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:48:
[...]
Docsis 4.0 aanpassingen zijn al in volle gang. Alleen heeft niemand dat door. Dit gaat geen 10 jaar duren. Eerste aansluitingen eerder 2 a 3 jaar. In theorie is Docsis 4.0 nu al inzetbaar ware het niet dat er nog geen modems zijn
Daar is geen DOCSIS 4 voor nodig. Dat kan met DOCSIS 3.1 ook al. DOCSIS 4 nu al uitrollen is ook helemaal niet logisch want de potentie van DOCSIS 3.1 is nog lang niet uitgemolken. Schoorvoetend worden er upload frequenties boven 65 MHz in gebruik genomen, maar er is met de nieuwe uploadband tot 204 MHz nog veel meer mogelijk. DOCSIS 3.0 is zelfs niet uitgefaseerd. Er zijn nog heel veel oudere Connectboxen in omloop.en de toename in bandbreedte vooral wordt bewerkstelligt wanneer de frequentieruimte tot 1800 MHz in gebruik wordt genomen.
Ja dat materiaal is geschikt tot 2 GHz. In theorie. De praktijk is vaak weerbarstiger. RF is een wispelturig medium en de ervaring leert dat wat in het lab of in een beperkte veldtest goed werkt bij bredere uitrol in het veld vaak onvoorziene obstakels ontmoet. Gaan al die coax kabeltjes bij de klant echt nog alle potententiële stoorbronnen buiten de deur houden als de frequenteruimte aan de bovenkant tot 1750 MHz wordt uitgebreid? We gaan het zien...Aan de kant van de gebruiker hoeft er niet nogmaals iets te gebeuren. De vandaag geleverde installatiematerialen zijn geschikt tot 2000 MHz (in ieder geval de AOP van Braun). In die zin lijkt de overstap naar Docsis 4.0 een kleinere stap dan eerdere iteraties.
Nee denk ik niet. Ook met P2P aanleg is de fiber eigendom van KPNnetwerk en vangen ze geld voor de verhuur.jongetje schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Misschien offtopic, maar een eigen vezel naar de POP of passieve straatkant met bijvoorbeeld (X)GPON maakt echt niet zoveel uit in kosten. Op de totale aanleg is dat zelfs verwaarloosbaar. Dat KPN dit doet is puur in eigen belang om zo extra inkomsten te genereren omdat er niet meer in de POP de vezel dedicated voor een aansluiting/klant is.
Je spaart uit op het aantal switches, op de stroomkosten het aantal SFPs. Graaf meters naar POP locaties. En dat alles met een simpele passieve splitter.
Ik geloof echt dat XGSPON een fijnere manier is om een netwerk te exploiteren en uit te rollen. Al is het alleen maar om over een tijdje de groene marketing kaart te trekken. Je moet eens nagaan wat het bespaart aan stroomkosten tov een HFC versterkt coax netwerk.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 22-08-2023 00:32 ]
Dat is wat overdreven. Er zijn prototypes die volledig Docsis 4.0 kunnen voeren. Er zijn alleen nog geen productiemodellen. Die komen in 2024.Roetzen schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:28:
[...]
Zonder modems is het inderdaad niet meer dan theorie.
Klopt! Andersom is Docsis 4.0 ook mogelijk zonder dat je het frequentiespectrum tot 1800 Mhz in gebruik neemt. Dat kan dus zodra de modems er zijn.Daar is geen DOCSIS 4 voor nodig. Dat kan met DOCSIS 3.1 ook al.
Bij Docsis 3.1 waren er ook wat onvoorziene zaken. Daar loop je tegenaan tijdens de veldtesten. In de meeste gevallen volgt een oplossing vrij snel en zorgt dat niet voor vertraging in de uitrol.Ja dat materiaal is geschikt tot 2 GHz. In theorie. De praktijk is vaak weerbarstiger. RF is een wispelturig medium en de ervaring leert dat wat in het lab of in een beperkte veldtest goed werkt bij bredere uitrol in het veld vaak onvoorziene obstakels ontmoet. Gaan al die coax kabeltjes bij de klant echt nog alle potententiële stoorbronnen buiten de deur houden als de frequenteruimte aan de bovenkant tot 1750 MHz wordt uitgebreid? We gaan het zien...
Overdreven? Misschien een beetje. Maar zonder productie modellen kan er alleen nog maar in het lab en op zeer kleine schaal in het veld getest worden. Er zullen denk ik niet heel veel partijen nog geïnteresseerd zijn in investeren in coax techniek. Dus we gaan het zien of die productiemodellen er echt komen in 2024.Jay-B schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 02:13:
[...]
Dat is wat overdreven. Er zijn prototypes die volledig Docsis 4.0 kunnen voeren. Er zijn alleen nog geen productiemodellen. Die komen in 2024.
Mijn punt was dat DOCSIS 3.1nog lang niet tot in volle potentie is uitgerold. Sterker nog, ik zie hier ook nog 31 DOCSIS 3.0 download kanalen en 4 DOCSIS 3.0 upload kanalen. Het lijkt mij helemaal niet logisch om al met 4,0 te beginnen als 3.0 nog niet eens verdwenen is...Klopt! Andersom is Docsis 4.0 ook mogelijk zonder dat je het frequentiespectrum tot 1800 Mhz in gebruik neemt. Dat kan dus zodra de modems er zijn.
Die problemen worden er meer en ze worden groter naarmate de grenzen van de techniek dichter benaderd worden. Dat de uitrol van 4.0 al in 2024 kan starten lijkt me behoorlijk optimistisch. Nog afgezien van de vraag of het wel commercieel haalbaar zal zijn. Als ik er over zou gaan, zou ik als fabrikant van apparatuur toch eerder inzetten op glasvezeltechniek dan op de doodlopende straat van de coax techniek. Maar we gaan het zien...Bij Docsis 3.1 waren er ook wat onvoorziene zaken. Daar loop je tegenaan tijdens de veldtesten. In de meeste gevallen volgt een oplossing vrij snel en zorgt dat niet voor vertraging in de uitrol.
Vanmiddag heb ik contact gehad met ziggo.
Ik heb het volgende afgesloten: (verlengd met een jaar)
Internet Start en Ziggo Bellen "Internet, 50+ tv zenders, Ziggo GO, bellen. "
De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat ik gewoon tv kan kijken via de kabel, alleen dat ik niet terug kan kijken/pauzeren via de ziggo go app.
Dat maakt mij niet zoveel uit...
Ik heb nog duidelijk gevraagd "heb ik ook history via coax"
Ze zei ja....
Nu kijk in de lijst, en staat dit kanaal er niet tussen..
Kan iemand dit bevestigen?
Dannmoet ik morgen maar weer contact opnemen...
Ik heb het volgende afgesloten: (verlengd met een jaar)
Internet Start en Ziggo Bellen "Internet, 50+ tv zenders, Ziggo GO, bellen. "
De mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat ik gewoon tv kan kijken via de kabel, alleen dat ik niet terug kan kijken/pauzeren via de ziggo go app.
Dat maakt mij niet zoveel uit...
Ze zei ja....
Nu kijk in de lijst, en staat dit kanaal er niet tussen..
Kan iemand dit bevestigen?
Dannmoet ik morgen maar weer contact opnemen...
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht
Hier het filter op 'Kabel TV' zetten. Je weet dat je ook een CI+ kaart nodig hebt als je TV wilt kijken?
Hier het filter op 'Kabel TV' zetten. Je weet dat je ook een CI+ kaart nodig hebt als je TV wilt kijken?
Bedankt...ik heb het nog speciaal gevraagd.....U123456 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:50:
@Aggressor: Voor ongecodeerde tv kanalen (Kabel-TV) heb je geen CI+ kaart nodig. History ontvang je dan niet.
Dan morgen maar weer bellen...
Dan zit je er toch naast. Er zijn namelijk al een aantal grote namen die ook al betrokken waren bij de prototypes die hun Docsis 4.0 modem klaar maken om te certificeren:Roetzen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:53:
[...]
Overdreven? Misschien een beetje. Maar zonder productie modellen kan er alleen nog maar in het lab en op zeer kleine schaal in het veld getest worden. Er zullen denk ik niet heel veel partijen nog geïnteresseerd zijn in investeren in coax techniek. Dus we gaan het zien of die productiemodellen er echt komen in 2024.
https://www.lightreading....sis-40-test/d/d-id/785468
Het één sluit het ander niet uit. Op korte termijn kunnen er al uitbreidingen volgen binnen Docsis 3.1. De eerste Docsis 4.0 aansluitingen staan op de planning voor 2025.Mijn punt was dat DOCSIS 3.1nog lang niet tot in volle potentie is uitgerold. Sterker nog, ik zie hier ook nog 31 DOCSIS 3.0 download kanalen en 4 DOCSIS 3.0 upload kanalen. Het lijkt mij helemaal niet logisch om al met 4,0 te beginnen als 3.0 nog niet eens verdwenen is...
Zoals eerder aangegeven zijn de fabrikanten het daar niet mee eens.Nog afgezien van de vraag of het wel commercieel haalbaar zal zijn. Als ik er over zou gaan, zou ik als fabrikant van apparatuur toch eerder inzetten op glasvezeltechniek dan op de doodlopende straat van de coax techniek. Maar we gaan het zien...
Levert ziggo nog steeds deco m4 sets bij slecht bereik? Of alleen die pods?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Je kunt het op de factuur van je stroomleverancier zien: de Horizon-serie kasten zijn stroomvreters!NeverSettle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:01:
Qua tv bron gebruik ik nu een half jaar de Ziggo Next Mini, wat een IPTV is. Merk op een iets trager opstart weinig nadelen dan een Ziggo Horizon Box XL die ik voorheen had.
Klopt, dat was de reden om te wisselen.ikweethetbeter schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Je kunt het op de factuur van je stroomleverancier zien: de Horizon-serie kasten zijn stroomvreters!
En dat klopt, History Channel it op coax! Gecodeerd op DVB-C. Je moet dan wel een CAM CI+ module plus Ziggo smart card hebben.Aggressor schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:27:
Ze zei ja....
Sinds vanmiddag 15:15 uur een Ziggo storing, hierdoor geen Internet en TV. Nu net een update gekregen dat ze nog verwachten dat het tot minimaal donderdag 16:00 uur gaat duren.
Belachelijk natuurlijk en het gebeurt helaas wel vaker hier in mijn wijk. Dit is al de 3e grote storing dit jaar.
Ben blij als glas hier eindelijk opgeleverd wordt, de kabels liggen hier sinds vorige maand en de aansluitingen naar de woningen zou in oktober moeten gebeuren.
Ik kijk uit naar een leven zonder Ziggo.
Belachelijk natuurlijk en het gebeurt helaas wel vaker hier in mijn wijk. Dit is al de 3e grote storing dit jaar.
Ben blij als glas hier eindelijk opgeleverd wordt, de kabels liggen hier sinds vorige maand en de aansluitingen naar de woningen zou in oktober moeten gebeuren.
hoi
Zou het een niet met het ander te maken kunnen hebben? Graafwerkzaamheden om glasvezel te leggen waarbij er per ongeluk, meer dan eens, door de coax kabel wordt gegraven.ReVision. schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:05:
Sinds vanmiddag 15:15 uur een Ziggo storing, hierdoor geen Internet en TV. Nu net een update gekregen dat ze nog verwachten dat het tot minimaal donderdag 16:00 uur gaat duren.
Hier in het dorp is afgelopen jaar ook glasvezel aangelegd. 1x stond mannetje van Ziggo letterlijk in het gat dat de MiH-GMBH medewerkers hadden gegraven bij mijn buren voor de deur (maar zelf geen storing gehad, huis van buren is/was onbewoond). Daarnaast een paar maanden terug ook een ochtend helemaal geen signaal gehad, groter deel van het dorp. Daarnaast heeft in de periode dat ze (veel) aan het graven waren de brandweer ook zeer regelmatig kunnen uitrukken voor een gaslek waarbij ik, wederom, 1x heb gezien dat het MiH-GMBH personeel en graafmachientje binnen de afzetting stond.
Daar kun je Ziggo dus niet veel aan kwalijk nemen, behalve dat het oplossen relatief lang duurt (en voor 16u morgen is dan ~24 uur, wat wel echt lang zou zijn. Maar kans lijkt mij groot dat Ziggo er morgenochtend aan begint en het in de loop van de ochtend is opgelost).
@RobertMe
Het leggen van glasvezel in de straten is begin juli hier afgerond dus daar kan het echt niet aan liggen. Er zijn hier in het dorp uberhaupt nergens werkzaamheden meer de laatste paar weken.
Die andere grote storingen waren begin van het jaar en ook vorig jaar was het een aantal keer raak. Dus nee het een heeft niet veel met het ander te maken.
Het leggen van glasvezel in de straten is begin juli hier afgerond dus daar kan het echt niet aan liggen. Er zijn hier in het dorp uberhaupt nergens werkzaamheden meer de laatste paar weken.
Die andere grote storingen waren begin van het jaar en ook vorig jaar was het een aantal keer raak. Dus nee het een heeft niet veel met het ander te maken.
hoi
Hier (Geleen) ligt internet van ziggo er ook uit. Hun website geeft aan dat de storing morgenmiddag rond 16u verholpen zal zijn.ReVision. schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:05:
En de website allestoringen.nl geeft aan dat we niet alleen zijn die er hinder van hebben…
edit: werkt blijkbaar weer
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Ik had tot nog toe Ziggo Internet Max (600mbps) en dacht gisteren eens te kijken wat een 1gBit verbinding (Giga) kost, blijkt dat even duur 
Nooit iets van een melding van gekregen, gelijk even met de klantenservice geregeld. Morgen komt het vervangende modem binnen, die de komende week op een tactisch moment omwisselen en dan snel in bridge modus (laten) zetten.
Heb je dus nog een oud contract voor 600mbps, dan zou ik eens in mijn Ziggo kijken

Nooit iets van een melding van gekregen, gelijk even met de klantenservice geregeld. Morgen komt het vervangende modem binnen, die de komende week op een tactisch moment omwisselen en dan snel in bridge modus (laten) zetten.
Heb je dus nog een oud contract voor 600mbps, dan zou ik eens in mijn Ziggo kijken
Is al wat maandjes bekend hoor.pagani schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:39:
Ik had tot nog toe Ziggo Internet Max (600mbps) en dacht gisteren eens te kijken wat een 1gBit verbinding (Giga) kost, blijkt dat even duur
Nooit iets van een melding van gekregen...
Het werkt goed en betrouwbaar (bij ons) het internet van ziggo!
Mag ook wel eens gezegd worden vind ik
Mag ook wel eens gezegd worden vind ik

Ziggo is gewoon veel te duur.
Ze moeten het hebben van het aanbieden van kortingen naar nieuwe klanten.
Delta / Caiway wat bij mij "wordt aangelegd" is net zo duur. En op ADSL kan max 30Mbit/s krijgen en dat is vast niet 3x zo goedkoop dan het goedkoopste wat ik nu bij Ziggo heb.dolopfriet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:49:
Dus ja, met de juiste concurrent(en) kan het goedkoper. Maar ten eerste moet er dan een serieuze concurrent zijn (dus VDSL met een flinke snelheid of glasvezel, en niet ADSL op tich KM van centrale) en ten tweede moet die concurrent dan ook nog maar goedkoper zijn (wat Delta & Caiway dus niet zijn. Verschil bij goedkoopste/langzaamste internet + meest bazale TV (bij Ziggo "gratis" of €6 voor Go erbij) is echt max €2 p/m in mijn geval.
Tja, ik heb er nooit een melding van gekregen en kijk verder nooit in dit topic of op de ziggo site omdat de boel gewoon werkt. Hoe had ik het dan kunnen weten?
Nou, we gaan het zien...Jay-B schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:13:
[...]
Dan zit je er toch naast. Er zijn namelijk al een aantal grote namen die ook al betrokken waren bij de prototypes die hun Docsis 4.0 modem klaar maken om te certificeren:
https://www.lightreading....sis-40-test/d/d-id/785468
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, maar erg logisch is het niet. Het is ook niet echt handig als dat oude nog in de weg zit. Ook hier: we gaan het zien.Het één sluit het ander niet uit. Op korte termijn kunnen er al uitbreidingen volgen binnen Docsis 3.1. De eerste Docsis 4.0 aansluitingen staan op de planning voor 2025.
Ook dat gaan we zien...Zoals eerder aangegeven zijn de fabrikanten het daar niet mee eens.
Verder nog dit: Ik snap dat de kabelboeren in het algemeen en Ziggo in het bijzonder graag het verhaal willen uitdragen dat ze zich in alle opzichten kunnen meter met de glasvezel. Dat verklaart het juichverhaal over DOCSIS 4.0 want met DOCSIS 3.1 gaat de snelheidsrace niet gewonnen worden. De realiteit is dat Ziggo in de snelheidsrace altijd achter de glasvezel aan zal blijven hobbelen. Naar mijn bescheiden mening kan Ziggo zich dan ook beter niet mengen in de snelheidsrace en het hoeft ook helemaal niet. Laat ze de upolad opkrikken tot zeg 150 Mbps, geen probleem met DOCSIS 3.1 en Ziggo biedt ruim voldoende snelheid voor de grote meerderheid van de klanten. Laat Ziggo zich concenteren op waar ze goed in is en waarin ze wel meer te bieden heeft dan de glasvezel. Het TV aanbod van Ziggo is echt beter dan dat van haar concurrenten. En dat Smart Wifi systeem is echt geweldig. Hier natuurlijk vloeken in de kerk, want een tweaker wil natuurlijk zijn eigen WiFi, maar ik kan er echt niet omheen, die Smart Wifi werkt geweldig. Laat Ziggo zich daar op concentreren en vergeet die snelheidsrace tegen de glasvezel.
@Roetzen Het grappige is dat de glasvezelaanbieders en promotors elke keer net doen alsof ze die race winnen maar Ziggo doet helemaal niet mee. Je kan niet winnen van iemand die niet meedoet. Focus bij Ziggo ligt bij stabiliteit en ultieme klantervaring. Niet voor het hebben van de grootste e-peen. Maar goed, uiteindelijk moet je wel een beetje kunne concurreren op het aanbod dus zo nu en dan zie je wel de snelheden weer wat aangepast worden of content aangepast.
[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 24-08-2023 16:55 ]
Waarom dan al die juichverhalen over succesvolle tests met 10 GBps en zo? Als Ziggo niet mee doet in de snelheidsrace, dan weet ze mij goed om de tuin te leiden. Ik krijg als argeloze beschouwer namelijk wel degelijk de indruk dat ze dat doet.Jay-B schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:53:
@Roetzen Het grappige is dat de glasvezelaanbieders en promotors elke keer net doen alsof ze die race winnen maar Ziggo doet helemaal niet mee.
Zal 44,5 zijn en dan is het een perfecte waarde.ChromeFR schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:30:
[Afbeelding]
Zojuist is bij Ziggo abonnement opgeleverd. Mij valt op dat het bij mijn 3.1 upstreamkanaal een waarde van 445.0 dBmV staat. Is dat niet extreem hoog?
Ziggo kon nog niet meekijken in het modem om dat ik pas net klant ben.
In dit filmpje krijg je toch een hele andere indrukJay-B schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:53:
Het grappige is dat de glasvezelaanbieders en promotors elke keer net doen alsof ze die race winnen maar Ziggo doet helemaal niet mee. Je kan niet winnen van iemand die niet meedoet.
YouTube: VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst
Dan slaan ze de laatste tijd toch regelmatig de plank goed mis met hun factuur-systeem wat regelmatig klanten behoorlijk lang laat wachten op een terug betaling en het registreren van nieuwe hardware in het systeem wat soms weken lang duurt (zoals op het Ziggo forum regelmatig te lezen is).Jay-B schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:53:
Focus bij Ziggo ligt bij stabiliteit en ultieme klantervaring.
[ Voor 62% gewijzigd door DON PAPA op 24-08-2023 19:12 ]
Roetzen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:02:
[...]
Waarom dan al die juichverhalen over succesvolle tests met 10 GBps en zo? Als Ziggo niet mee doet in de snelheidsrace, dan weet ze mij goed om de tuin te leiden. Ik krijg als argeloze beschouwer namelijk wel degelijk de indruk dat ze dat doet.
Dat is vooral een tegencampagne om aan te geven dat het netwerk zoals het nu staat nog jarenlang mee gaat. Diverse glasvezelcampagnes menen dat HFC aan het einde van zijn leven is. Er worden zelfs claims gemaakt dat HFC binnenkort afgeschakeld wordt. De video toont vooral aan dat dit voorlopig nog niet aan de orde is en dat er nog voldoende mogelijk is. Tegelijkertijd als men echt aan de snelheidsrace zou meedoen dan was de uploadsnelheid de prioriteit en inmiddels al wel een stuk hoger denk je niet? Ook moet je commercieel wel een beetje kunnen concurreren.DON PAPA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:35:
[...]
In dit filmpje krijg je toch een hele andere indruk
YouTube: VodafoneZiggo investeert in internet van de toekomst
Ja dat is lekker makkelijk scoren zo. Waar er mensen werken worden er weleens fouten gemaakt of doen zich verstoringen voor. Het feit dat je strategie gebaseerd is op stabiliteit wil niet zeggen dat er plots geen storingen meer zijn of dat er zich geen problemen meer kunnen voordoen.Dan slaan ze de laatste tijd toch regelmatig de plank goed mis met hun factuur-systeem wat regelmatig klanten behoorlijk lang laat wachten op een terug betaling en het vast slaan van het registreren van nieuwe hardware wat soms weken lang duurt (zoals op het Ziggo forum regelmatig te lezen is).
Als je niet mee doet in de race over snelheid (zoals jij zegt), dan heb je toch ook geen tegen campagne nodig, om te laten zien dat het netwerk snelheid genoeg heeft voor de toekomst?Jay-B schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
Dat is vooral een tegencampagne om aan te geven dat het netwerk zoals het nu staat nog jarenlang mee gaat.
Dat er fouten worden gemaakt begrijp ik wel, maar dat het herstel van zo'n fout iemand bijvoorbeeld ruim 9 weken zonder tv zet, dat kan ik nou niet echt een ultieme klantervaring noemen. Of als mensen soms ruim twee maanden lang laat wachten op een terug betaling van abonnementsgeld over een periode waarin ze niet eens meer een abonnement hadden. En begrijp mij goed, dat er soms wat fout gaat snap ik best, maar dat het herstellen van fouten in sommige gevallen 2 maanden moet duren, dat past in mijn ogen niet bij de werkwijze als je inzet op de ultieme klantervaring.Jay-B schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:11:
[...]
Ja dat is lekker makkelijk scoren zo. Waar er mensen werken worden er weleens fouten gemaakt of doen zich verstoringen voor.
[ Voor 56% gewijzigd door DON PAPA op 24-08-2023 19:52 ]
De boodschap is toekomstbestendigheid. Dat is lastig uit te drukken behalve door aan te geven dat de limiet nog niet is bereikt. Het doel is echt niet om altijd de snelste te zijn. Er moet uiteraard wel geconcurreerd worden en soms moet je dan een tegenantwoord hebben. Betekent niet dat je strategie is veranderd.DON PAPA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:17:
[...]
Als je niet mee doet in de race over snelheid (zoals jij zegt), dan heb je toch ook geen tegen campagne nodig, om te laten zien dat het netwerk snelheid genoeg heeft voor de toekomst?
Je gaat nu in op hele specifieke voorbeelden. De voorbeelden waarbij storingen binnen een paar uur worden opgelost lees je daar vrijwel nooit. Ook lees je niet over verstoringen die worden opgelost nog voordat de klant het merkt. Toch komen die nog veel vaker voor. Dat is geen excuus maar dat maakt jouw voorbeeld niet altijd even representatief. Dat is wat ik bedoelde met makkelijk scoren. Je kan een willekeurige provider noemen en je zal op diens forum de grootse horrorverhalen vinden.Dat er fouten worden gemaakt begrijp ik wel, maar dat het herstel van zo'n fout iemand bijvoorbeeld ruim 9 weken zonder tv zet, dat kan ik nou niet echt een ultieme klantervaring noemen. Of dat mensen soms ruim twee maanden lang moeten wachten op een terug betaling van abonnement geld van een periode waarin ze niet eens meer een abonnement hadden.
Als je 4 miljoen klanten hebt en bij 0,1% doet zich een probleem voor dan hoef je geen wiskunde te studeren om te begrijpen dat je forum dan al overspoelt raakt met klachten.
[ Voor 5% gewijzigd door Jay-B op 24-08-2023 19:55 ]
Omdat propoganda zo werkt, als je 100x hoort dat glasvezel het beste is dan denk je vanzelf dat glasvezel het beste is en dat je dat nodig hebt.DON PAPA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:17:
[...]
Als je niet mee doet in de race over snelheid (zoals jij zegt), dan heb je toch ook geen tegen campagne nodig, om te laten zien dat het netwerk snelheid genoeg heeft voor de toekomst?
[...]
Dat er fouten worden gemaakt begrijp ik wel, maar dat het herstel van zo'n fout iemand bijvoorbeeld ruim 9 weken zonder tv zet, dat kan ik nou niet echt een ultieme klantervaring noemen. Of dat mensen soms ruim twee maanden lang moeten wachten op een terug betaling van abonnement geld van een periode waarin ze niet eens meer een abonnement hadden.
Ze hebben daarnaast 3,4 mln klanten (zoiets), dan gaan er eens wat zaken mis. Dat kan door upgrade van systemen zijn of iets/iemand wat gewoon tussen processen doorglipt - wellicht wel 1 advisor die zaken erger heeft gemaakt door de procedures niet te volgen. Misschien heeft die specifieke klant wel 10x contact opgenomen met verschillende kanalen waardoor meerdere advisors tegelijk het proberen op te lossen en daardoor erger maken of hij heeft zijn/haar verhaal niet goed uitgelegd. Oftewel het kunnen 100 redenen hebben, maar als dit schering en inslag was had je wel meer van dit soort berichten gezien
Glasvezel is in alle opzichten gewoon superieur aan kabel daar is vriend en vijand het over eens! Alle providers waaronder ook van oorsprong coax providers behalve Ziggo zetten vol in op glasvezel en dat is niet voor niets. De tijd tikt intussen ook voort voor het Ziggo netwerk wat vaak toch al >45 jaar oud is. De kabels hebben ook niet het eeuwige leven. Doe het dan in 1 keer goed. Dan ben je er zeker voor de komende 30 jaar weer van af.
Anoniem: 1986520
Voor de backbone wel…. Als je het hebt over het aanleggen van nieuwe aansluitingen naar iedere meterkast terwijl daar voor nagenoeg iedereen nog een prima werkende coax aansluiting zit dan wordt het (economisch) een heel ander verhaal.dirk 1964 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:29:
Glasvezel is in alle opzichten gewoon superieur aan kabel daar is vriend en vijand het over eens!
De bottleneck zit juist heel vaak in het wijknet! ze lopen gewoon achter met de techniek het heeft zijn geld al meer dan opgebracht. Tijd voor modernisering dus net zoals alle anderen doen of hebben gedaan.
Ze lopen helemaal niet achter… ze hebben een superieur tv platform en verder een prima internet aanbod voor heel veel mensen. En als je echt 1gb up nodig denkt te hebben is er ook een alternatief.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 24-08-2023 22:45 ]
De realiteit is toch echt anders.Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:43:
Ze lopen helemasl niet achter… ze hebben een superieur tv platform en verder een prima internet aanbod voor heel veel mensen.
Die van jou wellicht….. zolang ze nog gewoon 3mio klanten hebben zal het wel loslopen.
Hoe dan? Ik zit hier met een verbinding die sowieso 1Mbit/s aan kan en de beeldkwaliteit van televisie is uitmuntend te noemen. Bovendien werkt de Next mediabox erg goed en snel en kan ik ontzettend veel programma's tegelijk opnemen als ik dat zou willen. Dus wat is er niet gaan aan het netwerk van Ziggo?
Kom niet aan met slechte wifi want dat is heel simpel op te lossen en heb ik altijd al als een onnodig extra gezien in een modem. Ik gebruik wat dat betreft altijd mijn eigen router en wifi.
"When you grow up your heart dies"
Wat een gezever over Ziggo in een Ziggo draadje, waar ik geen structurele anti-Ziggo posts verwacht!
Iedereen weet dat glasvezel superieur is aan coax als het gaat om data-overdracht. Het Ziggo netwerk is al glasvezel tot aan de wijkkasten. Vanaf daar is het bij de meeste aansluitingen coax.
Die coax is in de meeste gevallen van deze eeuw, de 45 jaar oude coax die genoemd werd was net goed genoeg voor VHF en UHF tv zenders en die periode is al lang voorbij.
Ik heb Ziggo en ben tevreden over de snelheid (400/40), en kan leven met de kosten als ik elk jaar korting krijg. En als dat niet lukt, dan kan ik overstappen op glasvezel. Vanwege de prijs, niet vanwege het inferieure coax. En dan weet ik dat ik inlever op tv.
Iedereen weet dat glasvezel superieur is aan coax als het gaat om data-overdracht. Het Ziggo netwerk is al glasvezel tot aan de wijkkasten. Vanaf daar is het bij de meeste aansluitingen coax.
Die coax is in de meeste gevallen van deze eeuw, de 45 jaar oude coax die genoemd werd was net goed genoeg voor VHF en UHF tv zenders en die periode is al lang voorbij.
Ik heb Ziggo en ben tevreden over de snelheid (400/40), en kan leven met de kosten als ik elk jaar korting krijg. En als dat niet lukt, dan kan ik overstappen op glasvezel. Vanwege de prijs, niet vanwege het inferieure coax. En dan weet ik dat ik inlever op tv.
3 weken geleden heeft Ziggo nog een heel systeem wat de begin en eind-tijden aanpast (sinds een paar maanden) moeten uitzetten omdat er te veel opnames mislukte. Maar ook dat zal hier wel weer weggewuifd worden onder het mom "ach dat treft maar een klein deeltje van de miljoenen klanten die Ziggo heeft, dus dat stelt niks voor".sjaool schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 02:13:
[...]
Bovendien werkt de Next mediabox erg goed en snel en kan ik ontzettend veel programma's tegelijk opnemen als ik dat zou willen.
Een keten is nu eenmaal niet sterker dan de zwakste schakel en dat is bij Ziggo nu die laatste 500 meter coax.ikweethetbeter schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:48:
Wat een gezever over Ziggo in een Ziggo draadje, waar ik geen structurele anti-Ziggo posts verwacht!
De groene coax die hier in de straat ligt is toch echt nog steeds dezelfde die er hier al lag toen ik in 1985 hier kwam wonen...Die coax is in de meeste gevallen van deze eeuw, de 45 jaar oude coax die genoemd werd was net goed genoeg voor VHF en UHF tv zenders en die periode is al lang voorbij.
Ik ben ook best tevreden met Ziggo. Ik heb vooralsnog ruim genoeg aan de snelheid die Ziggo mij biedt en voor de rest heb ik ook geen klachten. Maar dat verandert niets aan het feit dat voor de coax techniek de houdbaarheidsdatum in zicht is. Glasvezel is de toekomst en dan bedoel ik FTTH.Ik heb Ziggo en ben tevreden over de snelheid (400/40), en kan leven met de kosten als ik elk jaar korting krijg. En als dat niet lukt, dan kan ik overstappen op glasvezel. Vanwege de prijs, niet vanwege het inferieure coax. En dan weet ik dat ik inlever op tv.
Anoniem: 1979346
Te duur of niet te krijgendolopfriet schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:49:
Ik geef toe dat het een hoop geld is voor wat internet en TV maar verder zijn wij zeer tevreden over de geleverde diensten van Ziggo
Wat hier ook vergeten wordt is dat mensen NU tevreden zijn met de huidige diensten. Op coax blijft de upload aan de lage kant en hoe langer daar niets aan gedaan wordt, des te groter het probleem wordt. Voor hetzelfde geld gebruiken we binnen een jaar of 5 een dienst die wel hogere snelheden nodig heeft, het glasvezel dat nu aangeled wordt kan dat dan direct bieden.
Voor Ziggo dan al die miljoenen huizen een upgrade met nieuwe kabels heeft gegeven zijn we weer 10 jaar verder en dat wordt nogal eens vergeten. Om maar te zwijgen over de lagere operationele kosten en stroomverbruik van glasvezel tov coax, lagere ping etc etc. Deze houding gaat de coaxboeren op lange termijn een keer opbreken, hoe dan ook.
Voor Ziggo dan al die miljoenen huizen een upgrade met nieuwe kabels heeft gegeven zijn we weer 10 jaar verder en dat wordt nogal eens vergeten. Om maar te zwijgen over de lagere operationele kosten en stroomverbruik van glasvezel tov coax, lagere ping etc etc. Deze houding gaat de coaxboeren op lange termijn een keer opbreken, hoe dan ook.
Klopt. Anders zaten wij nog op DSL. Coax volgt hetzelfde traject, als in dat het gebruik van brakke verouderde infrastructuur steeds meer gecompenseerd wordt door duurdere apparatuur aan beide kanten van de kabel. Uiteindelijk wordt dat te duur (en natuurkundig onmogelijk)t.o.v. vervangen.Roetzen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:33:
Een keten is nu eenmaal niet sterker dan de zwakste schakel en dat is bij Ziggo nu die laatste 500 meter coax.
Hetzelfde in andere oude wijken in Nederland. Het is echt niet alsof voor oude huizen ooit de coaxkabel systematisch is vervangen.De groene coax die hier in de straat ligt is toch echt nog steeds dezelfde die er hier al lag toen ik in 1985 hier kwam wonen...
Mijn wensen waren meer dan dat Ziggo kon (en kan) leveren (geen TV in enige vorm omdat ik weiger te betalen voor reclame, synchroon up- en download, gegarandeerd vast IPv4-adres en IPv6 /48 range, mogelijkheid om meer IPv4-adressen af te nemen, vrije keuze eigen router, ...). FttH goes brrr!Ik ben ook best tevreden met Ziggo. Ik heb vooralsnog ruim genoeg aan de snelheid die Ziggo mij biedt en voor de rest heb ik ook geen klachten. Maar dat verandert niets aan het feit dat voor de coax techniek de houdbaarheidsdatum in zicht is. Glasvezel is de toekomst en dan bedoel ik FTTH.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
I fixed it for you. En synchroon up- & download zou Ziggo ook kunnen bieden, zeker gezien je geen snelheid noemt. Of beter gezegd, vrijwel alles dat je benoemd kun je ook nu al bij Ziggo krijgen. Vast IP via zakelijk, vrije modemkeuze is afgedwongen door wetgeving. Internet only kan, maar krijg je toch TV signaal. Hoeveel daarvoor in de prijs zit inbegrepen zullen we echter nooit weten. En als Ziggo zou willen kunnen ze alle kanalen versleutelen en echt internet only aanbieden. Dus da is geen voor/nadeel van coax maar van het aanbod van Ziggo.The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:39:
synchroon up- en download. FttH goes brrr!
geen TV in enige vorm omdat ik weiger te betalen voor reclame, gegarandeerd vast IPv4-adres en IPv6 /48 range, mogelijkheid om meer IPv4-adressen af te nemen, vrije keuze eigen router, .. <insert provider> goes brrr!
Gigabit of sneller.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:49:
En synchroon up- & download zou Ziggo ook kunnen bieden, zeker gezien je geen snelheid noemt.
Ik heb geen bedrijf. Verder ga ik niet als een bedrijf betalen voor dingen die ik niet afneem als particulier. Dat is onzinnig.Vast IP via zakelijk,
Ik word beperkt tot kabelmodems, waarvan de keuzes beperkt zijn en de techniek niet altijd stabiel (zie Intel's Puma 6...). Kabelmodems hebben hetzelfde mankement als dat DSL modems hebben, en dat was dat het WAN-deel geavanceerd (en daarmee foutgevoelig) moet zijn om te compenseren voor gebreken van de gebruikte media. Bij modems van de provider moest je smeken voor een fatsoenlijke bridge mode, en eigen modems zijn stukken complexer om goed te configureren. Die tijd laat ik ver achter mij. Of het praat ethernet, of het praat niet.vrije modemkeuze is afgedwongen door wetgeving.
Bij FttH kan ik alles gebruiken dat ethernet praat dankzij de geleverde media converter (die niets anders doet dan media conversion). Het is duidelijk waar de verantwoording van de provider eindigt en waar mijn verantwoording begint, en mijn verantwoording met een eigen router is een stuk simpeler omdat ik enkel een apparaat hoef te hebben met een ethernetaansluiting.
Maakt niet uit, ik betaal ervoor, en dat wil ik niet.Internet only kan, maar krijg je toch TV signaal. Hoeveel daarvoor in de prijs zit inbegrepen zullen we echter nooit weten.
Dus een nadeel voor mij als ik wel Ziggo zou afnemen. Let op dat niet alles versleutelen een bewuste keuze is van Ziggo. Dat is gelegaliseerde koppelverkoop.En als Ziggo zou willen kunnen ze alle kanalen versleutelen en echt internet only aanbieden. Dus da is geen voor/nadeel van coax maar van het aanbod van Ziggo.
Lineaire TV is dood (voor mij), en ik weiger daarvoor te betalen. Via belastinggeld betaal ik al voor de publieke omroepen, en daar heb ik voldoende aan voor die zeldzame keer dat ik het nodig heb. Voor doorgifte daarvan ga ik niet dubbel betalen, en ik ga zeker niet commerciële partijen spekken door te betalen om reclame te mogen kijken.
[ Voor 48% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 09:14 ]
Dus, je bent het er gewoon mee eens dat de zaken die je benoemd grotendeels voordelen van de ISP die je nu hebt zijn en niet van FttH / geen inherente nadelen van coax zijn maar puur liggen aan wat Ziggo aanbied (Ziggo kan net zo goed vaste IPv4 adressen leveren en een vast IPv6 subnet, alleen doen ze dat niet in een pakket dat jij bereid bent af te nemen. Ze kunnen internet leveren zonder TV maar doen dat niet. Etc)The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
Gigabit of sneller.
[...]
Ik heb geen bedrijf. Verder ga ik niet als een bedrijf betalen voor dingen die ik niet afneem als particulier. Dat is onzinnig.
[...]
Ik word beperkt tot kabelmodems, waarvan de keuzes beperkt zijn en de techniek niet altijd stabiel (zie Intel's Puma 6...). Kabelmodems hebben hetzelfde mankement als dat DSL modems hebben, en dat was dat het WAN-deel geavanceerd (en daarmee foutgevoelig) moet zijn om te compenseren voor gebreken van de gebruikte media. Bij modems van de provider moest je smeken voor een fatsoenlijke bridge mode, en eigen modems zijn stukken complexer om goed te configureren. Die tijd laat ik ver achter mij. Of het praat ethernet, of het praat niet.
Bij FttH kan ik alles gebruiken dat ethernet praat dankzij de geleverde media converter (die niets anders doet dan media conversion). Het is duidelijk waar de verantwoording van de provider eindigt en waar mijn verantwoording begint, en mijn verantwoording met een eigen router is een stuk simpeler omdat ik enkel een apparaat hoef te hebben met een ethernetaansluiting.
[...]
Maakt niet uit, ik betaal ervoor, en dat wil ik niet.
[...]
Dus een nadeel voor mij als ik wel Ziggo zou afnemen. Let op dat niet alles versleutelen een bewuste keuze is van Ziggo. Dat is gelegaliseerde koppelverkoop.
Lineaire TV is dood (voor mij), en ik weiger daarvoor te betalen. Via belastinggeld betaal ik al voor de publieke omroepen, en daar heb ik voldoende aan voor die zeldzame keer dat ik het nodig heb. Voor doorgifte daarvan ga ik niet dubbel betalen, en ik ga zeker niet commerciële partijen spekken door te betalen om reclame te mogen kijken.
En v.w.b. eigen modem / media converter. Succes als de glasvezelboer overstapt op PON. Want dan wordt je net zo goed zwaar beperkt in de mogelijkheden om.een eigen "modem" te plaatsen. Bv Delta / Caiway doen niet alleen nog maar XGS-PON aanleggen maar in bestaande gebieden krijgen nieuwe klanten ook XGS-PON en overstappers tussen de twee providers worden ook actief om geprikt van AON naar XGS-PON. En de andere providers zullen ook ooit actief klanten gaan over zetten (want intussen leggen alle (grote) glasvezelboeren PON aan, waarmee AON eindig lijkt te zijn.
Edit:
En de "FttH voordelen" die je noemt zijn dus ook geen FttH voordelen. Vast IP adres/subnet is echt geen gegeven (Delta / Caiway leveren zelfs geen echt vast IP adres als je ervoor betaald, ook dan kan het zeer incidenteel wijzigen, alleen informeren ze vooraf wat het nieuwe wordt). En Delta / Caiway leveren niet eens IPv6 (en tegenwoordig zelfs IPv4 achter CGNAT). En het media converter / bridge verhaaltje had ik al aangegeven. Ik heb in ieder geval al vele succesverhalen gelezen m.b.t. eigen modem bij Ziggo (modems in NL te koop en bv ook te vinden in de Pricewatch) voordat ik succesverhalen las over eigen ONT bij Delta / Caiway op XGS-PON, en dan gaat het om ONTs die uit het buitenland geïmporteerd moeten worden en AFAIK middels samenkoop "acties" georganiseerd worden.
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 25-08-2023 09:29 ]
De realiteit laat eerder anders zien - hoeveel klanten is VodafoneZiggo kwijt sinds de start van glasvezel - 100.000/200.000? Afgelopen periode waren ze iig 35.000 internet klanten kwijt en er waren 500.000 glasvezel aansluitingen in Q1. Minder dan 10% lijkt op dit moment over te stappen waar een glasvezel aansluiting komt, wat ook nog eens een logisch gevolg is als je eerst maar 1 keus had en later 2 of soms wel 3/4.
Superieur zou ik ook niet gebruiken, beter zeker - maar marginaal beter. We moeten de toepassingen nog bedenken voor de doorsnee burger om meer dan 100mbit te verantwoorden. Heeft het de toekomst, zeker, dat zal deels komen omdat glasvezel meer potentie heeft en als het meer gebruikt gaat worden zal de prijs van onderdelen ook dalen. Maar voor de 'foreseeable future' kan coax nog prima de snelheid leveren die nodig is op dit moment.
Ik snap niet wat je hier stelt. Ik neem Ziggo niet af omdat ze niet leveren wat ik wil. Mijn wensen heb ik duidelijk neergezet. Wat Ziggo zou kunnen doen maar niet doet boeit mij niet.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Dus, je bent het er gewoon mee eens dat de zaken die je benoemd grotendeels voordelen van de ISP die je nu hebt zijn en niet van FttH / geen inherente nadelen van coax zijn maar puur liggen aan wat Ziggo aanbied (Ziggo kan net zo goed vaste IPv4 adressen leveren en een vast IPv6 subnet, alleen doen ze dat niet in een pakket dat jij bereid bent af te nemen. Ze kunnen internet leveren zonder TV maar doen dat niet. Etc)
Ik heb PON (kakelvers aangelegde verbinding, vanaf dag 1 afgenomen). En guess what? Media converter en eigen router go brrr!En v.w.b. eigen modem / media converter. Succes als de glasvezelboer overstapt op PON. Want dan wordt je net zo goed zwaar beperkt in de mogelijkheden om.een eigen "modem" te plaatsen.
Via FttH kan ik dat geleverd krijgen. Dat ik daarvoor de keuze heb om naar een ISP te stappen die dat kan leveren (wat bij Ziggo niet kan) is inherent daaraan.Edit:
En de "FttH voordelen" die je noemt zijn dus ook geen FttH voordelen. Vast IP adres/subnet is echt geen gegeven (Delta / Caiway leveren zelfs geen echt vast IP adres als je ervoor betaald, ook dan kan het zeer incidenteel wijzigen, alleen informeren ze vooraf wat het nieuwe wordt). En Delta / Caiway leveren niet eens IPv6 (en tegenwoordig zelfs IPv4 achter CGNAT).
De succesverhalen van anderen zijn leuk, maar ik laat mijn keuze niet kunstmatig beperken door hardware met bijzondere eisen aan de WAN-interface.En het media converter / bridge verhaaltje had ik al aangegeven. Ik heb in ieder geval al vele succesverhalen gelezen m.b.t. eigen modem bij Ziggo (modems in NL te koop en bv ook te vinden in de Pricewatch) voordat ik succesverhalen las over eigen ONT bij Delta / Caiway op XGS-PON, en dan gaat het om ONTs die uit het buitenland geïmporteerd moeten worden en AFAIK middels samenkoop "acties" georganiseerd worden.
Overstappen van ISP's is voor mij ook een fluitje van een cent, waar ik geen hardware voor hoef te wisselen. Mijn eerste provider ging steeds slechter leveren, en bij het overstappen naar een nieuwe provider hoefde ik (op afstand!) niets te doen. Mijn oude verbinding ging plat, en mijn nieuwe verbinding kwam kort daarna weer online. Dat lukt bij Ziggo en overschakelen naar een andere ISP niet.
Lang leve concurrentie.
[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 09:39 ]
Je noemde een hele lijst zaken gevolgd door "FttH doet brrr". En exact zoals ik daar de eerste keer al op reageerde: 1 punt van die lijst is " FttH brrr", de rest is "<ISP> brrr".The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:34:
[...]
Ik snap niet wat je hier stelt. Ik neem Ziggo niet af omdat ze niet leveren wat ik wil. Mijn wensen heb ik duidelijk neergezet. Wat Ziggo zou kunnen doen maar niet doet boeit mij niet.
Je doet dus geen FttH vs coax vergelijking, maar een <glasvezel ISP> vs Ziggo vergelijking.
[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 25-08-2023 09:45 ]
Ik doe een FttH vs coax (=Ziggo, want geen keuze) vergelijking. FttH stelt mij in staat om te bereiken wat ik wil. Dat dat via een ISP moet is daar inherent aan. Dat er andere ISP's op FttH zijn die niet voldoen aan mijn criteria doet daar niets aan af. Op FttH is de keuze reuze, i.t.t. bij coax.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:44:
[...]
Je noemde een hele lijst zaken gevolgd door "FttH doet brrr". En exact zoals ik daar de eerste keer al op reageerde: 1 punt van die lijst is " FttH brrr", de rest is "<ISP> brrr".
Je doet dus geen FttH vs coax vergelijking, maar een <glasvezel ISP> vs Ziggo vergelijking.
De media converter en mijn router zijn onafhankelijk van de gebruikte FttH ISP. Dus inderdaad. FttH, de media converter en mijn router go brrr.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 10:09 ]
Ik mis even wat je hier nou precies wil vertellen - de discussie gaat over glasvezel en coax en jij komt hier aangeven dat je tevreden bent met de opties die je provider levert. Nou heel mooi, ik zou dit vooral melden in het topic [fill in provider] ervaringen & discussie. Wat RobertMe je ook probeert uit te leggen is dat je voordelen van je provider aan het uitleggen bent en niet zozeer voordelen van glasvezel. Bi Ziggo kan je ook gewoon eigen/modem router gebruiken/Vast IP adres is een keuze.The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:51:
[...]
Ik doe een FttH vs coax (=Ziggo, want geen keuze) vergelijking. FttH stelt mij in staat om te bereiken wat ik wil. Dat dat via een ISP moet is daar inherent aan. Dat er andere ISP's op FttH zijn die niet voldoen aan mijn criteria doet daar niets aan af. Op FttH is de keuze reuze, i.t.t. bij coax.
De media converter en mijn router zijn onafhankelijk van de gebruikte FttH ISP. Dus inderdaad. FttH, de media converter en mijn router go brrr.
Dat je veel keus hebt op FTTH is ook niet per definitie een gegeven. Er zijn ook genoeg gebieden waar er maar 1 provider over de vezel gaat, ook niet perse een voordeel van FTTH dus maar een keuze en soms niet eens een keuze maar verplicht voor de providers.
Lang verhaal kort - de discussie gaat over de technische/maatschappelijke toegevoegde waarde van FTTH t.o.v. Coax en niet of jij tevreden bent met je eigen provider en de keuzes die deze provider heeft gemaakt.
Ik kom hier om de opties te bespreken die Ziggo (het onderwerp) mij niet kan leveren. FttH doet dat wel. Nogmaals, dat je daarvoor een ISP nodig hebt doet daar niets aan af. Ziggo kan via coax niet leveren wat ik nodig heb.SirMemeAlot schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
Ik mis even wat je hier nou precies wil vertellen - de discussie gaat over glasvezel en coax en jij komt hier aangeven dat je tevreden bent met de opties die je provider levert.
Enkel een eigen kabelmodem, waarbij de mogelijkheid beperkter is. Of je moet een modem van Ziggo in bridge mode kunnen zetten, met de nodige beperkingen. Verder kan Ziggo mij geen vast IP adres leveren, want ik ben geen bedrijf.Bi Ziggo kan je ook gewoon eigen/modem router gebruiken/Vast IP adres is een keuze.
Ik (ook onderwerp van mijn discussie) woon in een gebied met FttH met keuze. Dus dat is een gegeven.Dat je veel keus hebt op FTTH is ook niet per definitie een gegeven. Er zijn ook genoeg gebieden waar er maar 1 provider over de vezel gaat, ook niet perse een voordeel van FTTH dus maar een keuze en soms niet eens een keuze maar verplicht voor de providers.
Technisch en maatschappelijk biedt FttH sowieso voordelen ten opzichte van (enkel) coax. Die discussie hoeft niet gevoerd te worden.Lang verhaal kort - de discussie gaat over de technische/maatschappelijke toegevoegde waarde van FTTH t.o.v. Coax en niet of jij tevreden bent met je eigen provider en de keuzes die deze provider heeft gemaakt.
Het gaat er niet om dát je een ISP nodig hebt, het gaat er om dat je een specifieke ISP nodig hebt. Want het overgrote deel levert standaard echt geen vast IP adres (maar wel op een zakelijk abo / tegen meerprijs). En ze leveren zelfs niet allemaal IPv6 (waarschijnlijk zijn er meer die een vast IPv4 kunnen leveren dan die IPv6 uberhaupt kunnen leveren).The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
Ik kom hier om de opties te bespreken die Ziggo (het onderwerp) mij niet kan leveren. FttH doet dat wel. Nogmaals, dat je daarvoor een ISP nodig hebt doet daar niets aan af. Ziggo kan via coax niet leveren wat ik nodig heb.
Ik ben gewoon super tevreden met de Ubee UBC1318. Welke problemen zou ik uberhaupt moeten verwachten bij bridge mode? En nog beter, ik kan zelfs 2 poorten gebruiken, elk met een eigen publiek IPv4 & IPv6 adres/subnet.[...]
Enkel een eigen kabelmodem, waarbij de mogelijkheid beperkter is. Of je moet een modem van Ziggo in bridge mode kunnen zetten, met de nodige beperkingen.
Ik meen dat je zakelijk ook kunt krijgen zonder KvK/BTW nummer. Not sure though. Maar het is wel een stuk duurder.Verder kan Ziggo mij geen vast IP adres leveren, want ik ben geen bedrijf.
In any case: dit is geen onderdeel van FttH vs coax. Dit is onderdeel van jouw ISP vs Ziggo. Want Delta / Caiway middels FttH vs Ziggo heb je ook bij beiden (/alle drie) geen vast IP tenzij je zakelijk neemt (en bij Delta / Caiway helemaal geen IPv6 tenzij je mee doet aan pilot).
Agree to disagree.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:41:
In any case: dit is geen onderdeel van FttH vs coax.
Dan tel eens hoeveel voordelen de ISP je geeft vs hoeveel voordelen het feit dat die ISP middels FttH je geeft.
Voordelen ISP:
- Standaard vast IPv4 & IPv6
- Mogelijkheid tot aanschaf extra IPv4 adressen
- Geen TV in het pakket
- Hoge, symmetrische, snelheid
Gezien ISP's die aan mijn eisen voldoen enkel over FttH leveren en niet over infra van Ziggo (of andere coaxaanbieders), is het voordeel inherent aan FttH.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:48:
Dan tel eens hoeveel voordelen de ISP je geeft vs hoeveel voordelen het feit dat die ISP middels FttH je geeft.
Voordelen ISP:Voordelen doordat deze ISP over FttH levert:
- Standaard vast IPv4 & IPv6
- Mogelijkheid tot aanschaf extra IPv4 adressen
- Geen TV in het pakket
- Hoge, symmetrische, snelheid
Ik durf te stellen dat er meer modellen ethernetrouters zijn dan dat er modellen kabelmodems zijn. Voor ethernetrouters is de keuze zeker niet beperkt.isDiscussiepunt: vrije modemkeuze / meer keuze in modems? Bij beide is er (zeer) beperkte keuze.
N=1. Voldoende gebruikers met andere modems waarbij het prut werkt (geen IPv6 in het verleden, onbekende sites werden doorgerouteerd naar een IP adres en site van Ziggo in plaats van onbereikbaar te zijn, ...). Verder was een bridge ongewenst (en tegenwoordig onnodig), want Ziggo's modems waren nu niet echt energiezuinig. Ook dat kwam (komt?) mede door de beperkingen van het verouderde medium.En AFAIK & IMO werkt bridge bij Ziggo dikke prima.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 10:55 ]
Dus het zijn voordelen die geleverd worden over een glasvezellijn, maar die voordelen kunnen prima geleverd worden over een coax lijn... Alleen doet Ziggo dat niet, dus kies je voor een andere ISP, en die levert toevallig over glasvezel. Dat jij dat grote pluspunten vind moge duidelijk zijn (zou ik zelf ook vinden) maar staat los van de FttH vs coax discussie. Maar is gewoon concurrerende ISP die toevallig over FttH levert kan dit wel.The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:54:
[...]
Gezien ISP's die aan mijn eisen voldoen enkel over FttH leveren en niet over infra van Ziggo (of andere coaxaanbieders), is het voordeel inherent aan FttH.
Sure, maar om bij die ethernetrouter te komen heb je toch echt iets nodig dat glasvezel of coax omzet naar ethernet (ok: technisch kan ethernet protocol direct over glasvezel, alleen moet het glasvezel signaal (licht) nog worden omgezet naar een ethernet signaal (elektrisch). En bij een (XGS)PON verbinding is de keuze ook niet heel ruim in puur een ONT/mediaconverter (en bv Delta / Caiway leveren niet eens een bridge mode achtige oplossing).[...]
Ik durf te stellen dat er meer modellen ethernetrouters zijn dan dat er modellen kabelmodems zijn. Voor ethernetrouters is de keuze zeker niet beperkt.is
Die mediaconverter (/ONT) verbruikt natuurlijk net zo goed stroom en een XGS-PON oplossing meer dan een simpele mediaconverter. Rariteiten die Ziggo wellicht vroeger in het modem deed zijn vervolgens weer onderdeel van Ziggo vs andere ISP en niet van coax vs FttH, dus prima argument, maar niet in de vergelijking van techniek.[...]
N=1. Voldoende gebruikers met andere modems waarbij het prut werkt (geen IPv6 in het verleden, onbekende sites werden doorgerouteerd naar een IP adres en site van Ziggo in plaats van onbereikbaar te zijn, ...). Verder was een bridge ongewenst (en tegenwoordig onnodig), want Ziggo's modems waren nu niet echt energiezuinig.
Dat staat niet los. Zoals coax (voor een groot deel) in Nederland is ingericht ten opzichte van FttH is precies de reden dat coax niet levert wat ik nodig heb. Wat in theorie kan is leuk, maar dat zijn sprookjes ook. De werkelijkheid is wat er nu is.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:03:
[...]
Dus het zijn voordelen die geleverd worden over een glasvezellijn, maar die voordelen kunnen prima geleverd worden over een coax lijn... Alleen doet Ziggo dat niet, dus kies je voor een andere ISP, en die levert toevallig over glasvezel. Dat jij dat grote pluspunten vind moge duidelijk zijn (zou ik zelf ook vinden) maar staat los van de FttH vs coax discussie. Maar is gewoon concurrerende ISP die toevallig over FttH levert kan dit wel.
Klopt, en dat levert de FttH-boer en is daarmee onderdeel van de opgeleverde verbinding. Kost mij niets, en betreft een simpele media converter die niets anders doet. Daar is geen keuze voor nodig, hoewel die er wel is.Sure, maar om bij die ethernetrouter te komen heb je toch echt iets nodig dat glasvezel of coax omzet naar ethernet
Zelf gemeten. Minder dan twee watt. Dat is verwaarloosbaar ten opzichte van een kabelmodem.Die mediaconverter (/ONT) verbruikt natuurlijk net zo goed stroom
Maar zoals jullie het graag willen in de discussie, bij deze.
Nadelen coax (voor mij):
• Enkele ISP waarbij ik mis wat ik nodig heb, inclusief flexibiliteit om transparant over te stappen wanneer nodig.
• Asymmetrische hoge snelheden.
• Verplichte afname televisie.
• Complexiteit en beperkingen bij abonneeovernamepunt door verplicht gebruik van een kabelmodem.
[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 11:12 ]
Het lokale kabel segment is vaak juist niet de bottleneck, ik denk dat mensen hier soms echt flink overschatten wat het gemiddelde verkeer is wat een gemiddelde klant genereertdirk 1964 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:40:
De bottleneck zit juist heel vaak in het wijknet! ze lopen gewoon achter met de techniek het heeft zijn geld al meer dan opgebracht. Tijd voor modernisering dus net zoals alle anderen doen of hebben gedaan.
En glasvezelproviders creeren deze "bottleneck" zelf ook weer door GPON of XGSPON uit te rollen, wat geinspireerd is door DOCSIS. Bij AON op glasvezel heb je inderdaad je eigen verbinding naar de switch van de ISP/belichter, maar komt het allemaal samen op dezelfde switch die ook niet met honderden gigabits aan de core van een ISP hangt. Dat is ook niet heilig en ook daar wordt gigantisch overboekt.
Maar de gemiddelde Tweaker heeft een heel ander dataverbruik dan de average klant bij Ziggo, die 1Gbit/s afsluit als abo, en dan vervolgens met een paar apparaten Netflix gaat streamen 's avonds en voor de rest niks doet met de verbinding.
Ik heb eigenlijk nooit opnamen die mislukken. Ja, als je probeert op te nemen van een kanaal waar je geen abonnement op hebt dan gaat het fout.DON PAPA schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:51:
[...]
3 weken geleden heeft Ziggo nog een heel systeem wat de begin en eind-tijden aanpast (sinds een paar maanden) moeten uitzetten omdat er te veel opnames mislukte. Maar ook dat zal hier wel weer weggewuifd worden onder het mom "ach dat treft maar een klein deeltje van de miljoenen klanten die Ziggo heeft, dus dat stelt niks voor".
Maar hoe dan ook, bij een ander is het gras altijd groener.
Zijn er veel risico's als ik zelf mijn AOP wil verplaatsen (ik weet dat het niet mag van Ziggo)? Mijn groene coax-kabel komt via de meterkast binnen en gaat vervolgens met een verlengkabel naar de woonkamer waar de AOP zit. Ik wil graag in de meterkast die groene kabel direct aansluiten op de AOP zodat ik daar de modem kan plaatsen, en ik was dan van plan om een door Ziggo gecertificeerde AOP te kopen van Braun bijvoorbeeld.
Of zeggen jullie beter maar van niet en het laten doen door Ziggo?
[ Voor 3% gewijzigd door Donenzone op 25-08-2023 12:42 ]
Yup.
Ik adviseer dat je leest voordat je linkt.Een kabelaansluiting (50+ tv-zenders, inclusief Ziggo Sport) is bij Ziggo de basis en ontvang je bij elk abonnement.
@The Zep Man Je hebt gelijk maar het is ook wel een beetje mierenneuken. Gaat het je nu om het feit dat TV technisch geleverd wordt (dan gebruik je het toch gewoon niet) of heb je de illusie dat als het technisch niet geleverd zou worden dat je minder zou betalen? Ik vermoed het laatste. Indien ja, dat kan je onmogelijk stellen. Ziggo noemt het niet voor niets Internet Only en je kan dus ook stellen dat je TV er gratis bij krijgt. Jouw argument "verplichte afname" is dan niet meer van toepassing. Overigens moet je eens proberen om alleen TV af te nemen bij de gemiddelde glasvezelaanbieders. Dat is vrijwel onmogelijk zonder ook Internet af te nemen.
[ Voor 19% gewijzigd door Jay-B op 25-08-2023 13:10 ]
Nee. Je hebt mijn reacties niet goed gelezen. De prijs boeit mij niet. Wat mij boeit is dat ik überhaupt zou betalen voor televisie. Dat zit gewoon in de prijs inbegrepen in de verwachting dat iedereen ervoor betaalt*, want anders zou Ziggo het niet aan iedereen leveren. Het is geen liefdadigheidsinstelling, en iets moet die licenties betalen.Jay-B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:08:
@The Zep Man Je hebt gelijk maar het is ook wel een beetje mierenneuken. Gaat het je nu om het feit dat TV technisch geleverd wordt (dan gebruik je het toch gewoon niet) of heb je de illusie dat als het technisch niet geleverd zou worden dat je minder zou betalen? Ik vermoed het laatste. Indien ja, dat kan je onmogelijk stellen.
Ik betaal niet voor het huidige crappy commerciële medialandschap. Nergens heb ik iets genoemd over meer of minder betalen.
It's not about the money. It's about sending a message.
* Sommige mensen ontvangen het gratis omdat coax nooit fysiek is afgesloten. Dat staat los van de discussie.
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 13:27 ]
Omdat
nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder
nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder
Ziggo bevestigt dat klanten met de nieuwe abonnementen nog wel toegang hebben tot kabeltelevisie, omdat het technisch niet mogelijk is om dat uit het abonnement te halen. De nieuwe abonnementen hebben geen toegang tot interactieve tv en Ziggo GO.
Ik ben van mening dat ik het wel goed heb gelezen maar misschien heb je me niet begrepen. Ok, het gaat je dan niet zozeer om het bedrag zelf maar om het principe dat je betaalt voor TV. Mijn punt is dat je onmogelijk kan weten of je er voor betaalt. Voor hetzelfde geld draagt Ziggo alleen licentiekosten af voor diegene die geen Internet Only abonnement hebben. Je kan dus niet exact stellen, zeker niet nu er Internet Only abonnementen zijn, of je wel of niet betaalt voor TV alleen omdat je het ontvangt en Ziggo het technisch nu niet voor elkaar krijgt om dat af te sluiten. Je doet een aanname die niet verifieerbaar is en ook door Ziggo niet zo commercieel wordt geuit. Daarmee is je argument per definitie niet valide. Ik kan dus even zo goed zeggen dat je die kanalen gratis krijgt bij je internet only abonnement en er niet voor betaalt. Natuurlijk is uiteindelijk niets gratis, maar hoe die kosten verdeeld worden is niet te checkenThe Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:18:
[...]
Nee. Je hebt mijn reacties niet goed gelezen. De prijs boeit mij niet. Wat mij boeit is dat ik überhaupt zou betalen voor televisie. Dat zit gewoon in de prijs inbegrepen in de verwachting dat iedereen ervoor betaalt*, want anders zou Ziggo het niet aan iedereen leveren. Het is geen liefdadigheidsinstelling, en iets moet die licenties betalen.
Ik betaal niet voor het huidige crappy commerciële medialandschap. Nergens heb ik iets genoemd over meer of minder betalen.
It's not about the money. It's about sending a message.
* Sommige mensen ontvangen het gratis omdat coax nooit fysiek is afgesloten. Dat staat los van de discussie.
[ Voor 6% gewijzigd door Jay-B op 25-08-2023 13:41 ]
Zelfs al zou dat waar zijn (big if, want voor niets gaat de zon op en de kat dood), dan nog hou ik de instantie in stand die dit in stand houdt via andere potjes. En ook dat ga ik niet ondersteunen.Jay-B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:36:
Ik ben van mening dat ik het wel goed heb gelezen maar misschien heb je me niet begrepen. Ok, het gaat je dan niet zozeer om het bedrag zelf maar om het principe dat je betaalt voor TV. Mijn punt is dat je onmogelijk kan weten of je er voor betaalt. Voor hetzelfde geld draagt Ziggo alleen licentiekosten af voor diegene die geen Internet Only abonnement hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 25-08-2023 13:43 ]
Het blijft een vreemd verhaal. Bij de zuiderburen plaatst Telenet gewoon een filter op de coaxkabel die naar een woning gaat waar geen tv signaal maar enkel internet geleverd wordt. Het is een extra fysieke handeling maar bij de installatie wordt dat wel gedaan. Waarom zou Ziggo het dan niet kunnen?
Speculatie:Andros schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:04:
Waarom zou Ziggo het dan niet kunnen?
• Claimen dat er zoveel TV-afnemers zijn (gelijk aan het aantal abonnementhouders) om cijfers omhoog te krikken..
• Een excuus om TV-licenties goedkoop af te nemen (iedereen kijkt potentieel, maar ook iedereen betaalt).
• Er worden geen filters geïnstalleerd die men later fysiek moet verwijderen bij het afbouwen van DVB-C om meer bandbreedte voor internetverbindingen vrij te maken.
Tja lastig te zeggen, wellicht een kosten/baten overweging. Een fysiek iemand sturen naar een wijkkast met voorrijkosten en materiaalkosten kan al tot 2 maandbedragen kosten of is het netwerk zo anders ingericht dat dit niet mogelijk is bij Ziggo. Wie zal het zeggenAndros schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:04:
Het blijft een vreemd verhaal. Bij de zuiderburen plaatst Telenet gewoon een filter op de coaxkabel die naar een woning gaat waar geen tv signaal maar enkel internet geleverd wordt. Het is een extra fysieke handeling maar bij de installatie wordt dat wel gedaan. Waarom zou Ziggo het dan niet kunnen?
Ja dat zal de reden zijn waarom Ziggo een heel systeem stop zet, wat ze net een paar maanden vol trots in het leven hadden geroepen...sjaool schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Ja, als je probeert op te nemen van een kanaal waar je geen abonnement op hebt dan gaat het fout.
Ja en als je sommige hier moet geloven schijnt bij Ziggo atijd de zon en regent het er nooitsjaool schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:38:
[...]
Maar hoe dan ook, bij een ander is het gras altijd groener.
[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 25-08-2023 14:31 ]
In principe zou dit toch sowieso ook in de installatie van de klant moeten zijn, gezien het een ster netwerk / gedeeld medium is?Andros schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:04:
Of ja, per huishouden loopt natuurlijk wel een kabel naar een eindversterker? Daar zou Ziggo dus ook iets kunnen plaatsen. Maar gezien Ziggo ook niet (/zeer zelden?) kabels fysiek afkoppelt op het moment dat op een adres geen abo meer wordt afgenomen lijkt mij het plaatsen van een "DVB-C filtertje" een nog lagere prioriteit te hebben.
+ dat ze potentieel verplicht zijn tot de doorgifte van NPO1 (omdat ze TV aanbieder zijn moeten ze deze zender verplicht FTA maken? Maar geen idee hoe het dan zit met de glasvezel aanbieders, die leveren alleen IPTV via een settopbox, heb je geen TV heb je ook geen settopbox dus kun je ook niet kijken). Vervolgens zit op één frequentie een hele lijst aan zenders (4 of 5?) dus het afsluiten van alle frequenties behalve die ene zender kan niet, tenzij ze een volledige frequentie opofferen voor één FTA zender.
En daarnaast heeft Ziggo nu volledige vrijheid om met TV kanalen / frequenties te schuiven. Alle TVs zijn "Ziggo certified" en nemen automatisch een zenderlijst over die Ziggo via DVB-C publiceert. Als Ziggo vandaag besluit om een (bundel) zender(s) op een andere frequentie te plaatsen dan kan dat gewoon, zonder dat de klant het merkt. Met zo'n filter kom je potentieel weer in de problemen doordat die nieuwe frequentie buiten de filter valt (en dus weer "FTA" wordt). Of, nog belangrijker, de reden voor het verschuiven waarschijnlijk ligt in het kunnen gebruiken voor internetverkeer. En met zo'n filtertje voorkom je dan dat de frequentie daarvoor bruikbaar wordt.
Dan is er uiteindelijk een veel simpelere oplossing, en dat is alle kanalen versleutelen en iedereen verplichten om te kijken met een smartcard / CI module, of een settopbox. Alleen zal Ziggo dat potentieel niet willen omdat het en een dure/lastige migratie zal zijn en ze altijd geadverteerd hebben met dat je op een tweede/derde/vierde/... zo TV kunt kijken zonder smartcard / decoder (met een beperkt zenderpakket). Als in: die TV op de slaapkamer hoef je nu alleen extra voor te betalen als je het volledige zenderpakket wilt afnemen.
Dat was dan ook precies wat ze deden in het analoge tijdperk toen er nog niets gecodeerd werd en er twee abonnementen waren. Het eenvoudige en het uitgebreide. Of hoe het ook heette. Het was een laagfdoorlaatfilter dat al of niet in de kabel naar de klant werd geplaatst. Ites van 500 MHz zo uit het hoofd. De extra kanalen zaten boven de afsnijfrequentie van het filter. Ik moet er nog een ergens in mijn verzameling hebben liggen.RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
In principe zou dit toch sowieso ook in de installatie van de klant moeten zijn, gezien het een ster netwerk / gedeeld medium is?
Of ja, per huishouden loopt natuurlijk wel een kabel naar een eindversterker? Daar zou Ziggo dus ook iets kunnen plaatsen.
Inderdaad, dat soort grove methoden zijn niet praktisch meer.Maar gezien Ziggo ook niet (/zeer zelden?) kabels fysiek afkoppelt op het moment dat op een adres geen abo meer wordt afgenomen lijkt mij het plaatsen van een "DVB-C filtertje" een nog lagere prioriteit te hebben.
Als je precies weet wat je doet is het risico van problemen minimaal. Ziggo weet sowieso toch niet waar het AOP precies heeft gezeten, zeker niet als dat nog uit de oude tijd is. Als je alleen maar denkt dat je weet wat je doet: niet aan beginnen.Donenzone schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:41:
Zijn er veel risico's als ik zelf mijn AOP wil verplaatsen (ik weet dat het niet mag van Ziggo)? Mijn groene coax-kabel komt via de meterkast binnen en gaat vervolgens met een verlengkabel naar de woonkamer waar de AOP zit. Ik wil graag in de meterkast die groene kabel direct aansluiten op de AOP zodat ik daar de modem kan plaatsen, en ik was dan van plan om een door Ziggo gecertificeerde AOP te kopen van Braun bijvoorbeeld.
Ik heb zelf ooit ook het AOP verplaatst van een hoek in de woonkamer naar de "meterkast". Daar is nooit een probleem van gemaakt.
Jij hebt geen Ziggo, jij wilt geen Ziggo, en jij wilt niet discussiëren over Ziggo. Jij hebt één doel en dat is het afkraken van Ziggo. Heb je misschien aandelen in een glasvezel bedrijf?The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:32:
Ik kom hier om de opties te bespreken die Ziggo (het onderwerp) mij niet kan leveren. FttH doet dat wel. Nogmaals, dat je daarvoor een ISP nodig hebt doet daar niets aan af. Ziggo kan via coax niet leveren wat ik nodig heb.
Ik ben geen bedrijf, ik heb geen bedrijf, maar toch heb ik een Ubee modem, wat alleen aan bedrijven wordt gegeven. Gevalletje vragen en onderhandelen!Verder kan Ziggo mij geen vast IP adres leveren, want ik ben geen bedrijf.
In m'n ouderlijk huis hadden we centrale antenne (1976 aangelegd). Vooruit, dat is 2 jaar ouder dan jouw 45 jaar oude coax kabel.Roetzen schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:33:
De groene coax die hier in de straat ligt is toch echt nog steeds dezelfde die er hier al lag toen ik in 1985 hier kwam wonen...
Toen we in de jaren 90 commerciële tv kregen, werd deze kabel vervangen door een nieuwe, omdat de oude niet voldeed.
Bij woningen waar de oude coax kabel niet vervangen is, daar voldoet deze kabel voor in ieder geval 600 Mbps, gigabit is niet overal beschikbaar.
Ik heb nu 400/40, en dat is voor alles wat ik wil snel genoeg. Sterker, de download snelheid heb ik niet eens nodig.
Misschien moet Ziggo eens wat keuze in upload gaan aanbieden, 200/200 is imho veel nuttiger dan een snellere download!
Het is weer tijd om te bellen met Ziggo, iemand nog recentelijk met de afdeling retentie gesproken? Zo ja, wat wordt er zoal aangeboden?
Ik weet niet hoe oud die kabel hier precies is. Ik weet alleen dat ie er al lag in 1985.ikweethetbeter schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
In m'n ouderlijk huis hadden we centrale antenne (1976 aangelegd). Vooruit, dat is 2 jaar ouder dan jouw 45 jaar oude coax kabel.
Ik vind het op zich een mirakel dat die 40+ jaar oude kabel nog steeds voldoet voor de huidige toepassing. Andere stukken 40+ jaar oude coax die ik nog heb liggen zijn nog steeds wel geschikt voor de toepassingen van toen, maar niet die van nu.Bij woningen waar de oude coax kabel niet vervangen is, daar voldoet deze kabel voor in ieder geval 600 Mbps, gigabit is niet overal beschikbaar.
Ik heb 100/30 en dat is voor mij voorlopig nog genoeg.Ik heb nu 400/40, en dat is voor alles wat ik wil snel genoeg. Sterker, de download snelheid heb ik niet eens nodig.
Helemaal mee eens. Als ze 100/100 zouden aanbieden zou ik daar wel belangstelling voor hebben.Misschien moet Ziggo eens wat keuze in upload gaan aanbieden, 200/200 is imho veel nuttiger dan een snellere download!
6 maanden €20 zou voor mij persoonlijk jet minimum zijn. Toen ik in maart belde kreeg ik eerst 9 maanden €10. Na "overleg" werd dat dan 6 maanden €20, gelijk aan wat ik vorig jaar kreeg. Echter heb ik hier in dit topic in het verleden ook 9 maanden €20 gezien en meen ook 6 maanden €35.Ahmi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
Het is weer tijd om te bellen met Ziggo, iemand nog recentelijk met de afdeling retentie gesproken? Zo ja, wat wordt er zoal aangeboden?
Maar alles zal ook afhangen van het abo dat je hebt en mogelijke concurrentie. Zelf heb ik beide keren gebeld onder de noemer "Delta is haalbaarheidsonderzoek aan het doen" / "Delta is bezif met aanleg". Vorig jaar had ik nog een oud abo wat toen is over gezet. "Alles in Een Plus" was dat denk ik waarbij ik telefonie heb geporteerd en voor (gelijke) Internet Complete met TV Start ben gegaan (dus behoud van eigen smartcards etc).
Nu heb ik daadwerkelijk een stapje terug gedaan naar Internet Start (? 100/30) en TV naar "KabelTV" (voor Ziggo Go, met als voordeel dat Go TV FHD heeft en DVB-C een aantal zenders niet). Waarbij dit keer ook werd aangegeven dat als ik voor die optie ging de korting niet hoger kan zijn (ook niet geïnformeerd wat korting zou zijn bij andere samenstelling).
Waarbij de prijs nu semi gelijk is aan wat Delta zou leveren (IIRC €53 Ziggo en Delta goedkoopste internet + TV is ook 50-55, maar Delta dan een actie met eerste maanden ik meen €35, iets dat nu de 6 maanden €20 korting ook "af dekt").
Vorig jaar inderdaad 6 maanden 30 (of 35) EUR korting kunnen krijgen. Dat gaan we dus weer proberen thanks!RobertMe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
6 maanden €20 zou voor mij persoonlijk jet minimum zijn. Toen ik in maart belde kreeg ik eerst 9 maanden €10. Na "overleg" werd dat dan 6 maanden €20, gelijk aan wat ik vorig jaar kreeg. Echter heb ik hier in dit topic in het verleden ook 9 maanden €20 gezien en meen ook 6 maanden €35.
Maar alles zal ook afhangen van het abo dat je hebt en mogelijke concurrentie. Zelf heb ik beide keren gebeld onder de noemer "Delta is haalbaarheidsonderzoek aan het doen" / "Delta is bezif met aanleg". Vorig jaar had ik nog een oud abo wat toen is over gezet. "Alles in Een Plus" was dat denk ik waarbij ik telefonie heb geporteerd en voor (gelijke) Internet Complete met TV Start ben gegaan (dus behoud van eigen smartcards etc).
Nu heb ik daadwerkelijk een stapje terug gedaan naar Internet Start (? 100/30) en TV naar "KabelTV" (voor Ziggo Go, met als voordeel dat Go TV FHD heeft en DVB-C een aantal zenders niet). Waarbij dit keer ook werd aangegeven dat als ik voor die optie ging de korting niet hoger kan zijn (ook niet geïnformeerd wat korting zou zijn bij andere samenstelling).
Waarbij de prijs nu semi gelijk is aan wat Delta zou leveren (IIRC €53 Ziggo en Delta goedkoopste internet + TV is ook 50-55, maar Delta dan een actie met eerste maanden ik meen €35, iets dat nu de 6 maanden €20 korting ook "af dekt").
Kan natuurlijk ook best dat ze die 6 maanden €35 niet meer doen. Heb die denk ik al lang niet meer voorbij zien komen hier.Ahmi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Vorig jaar inderdaad 6 maanden 30 (of 35) EUR korting kunnen krijgen. Dat gaan we dus weer proberen thanks!
Maar zoals geschreven. Zal ook sterk afhangen van het pakket dat je hebt en welke concurrentie Ziggo heeft (ligt er glas en wat betaal je daar?). Zou me niks verbazen als Ziggo gewoon in de helpdesk software deze "calculatie" heeft zitten.
Ah, de persoonlijke aanval. Werkt niet. Ik heb aangegeven dat het mijn situatie betreft. Dat Ziggo voldoet aan de wensen van anderen is prima.ikweethetbeter schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Jij hebt geen Ziggo, jij wilt geen Ziggo, en jij wilt niet discussiëren over Ziggo. Jij hebt één doel en dat is het afkraken van Ziggo.
"Jij hebt één doel en dat is het afkraken van mij."
Bull.The Zep Man schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:31:
"Jij hebt één doel en dat is het afkraken van mij."
Ik wil hier ervaringen en adviezen van andere Ziggo gebruikers lezen, geen klaagzang van een glasvezelfanboy.
Voor de goede orde, glasvezel is beter, dat is de discussie niet. Coax volstaat gewoon voor 99,999% van de thuisgebruikers, dus ook voor het gros van de Tweakers.
Bel elk jaar maar ik krijg nooit korting haha snap er niks van maar goed t-mobile legt nu een lijntje in mijn straat dat scheeltAhmi schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:49:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic