Energieverbruik van een kabelmodem die 24/7 aan staat

Pagina: 1
Acties:
  • 25.833 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 15:18
Ik heb een Cisco Epc3925 kabelmodem van Ziggo. (bridged modus)

Met enige verbazing ben ik er achter gekomen dat dit modem zo'n 22,5 watt per uur gebruikt.
Als dit modem dus heel het jaar dus aan staat betekend dat dus een kostenplaatje van bijna 50 euro per jaar (uitgaande van 25 cent per kilowatt).

Dat vindt ik nogal wat, zeker als je nagaat dat je het modem misschien maar gemiddeld een kwart van de tijd gebruikt.

Op deze pagina heeft iemand warmtebeelden gemaakt van deze kabelmodem. Ook mijn exemplaar wordt bijzonder warm.

Is het normaal dat zo'n modem zoveel elektriciteit gebruikt? Zijn er betere alternatieven? 50 euro per jaar voor enkel dat apparaatje, ik denk dat menig tweaker zich hier achter de oren krabt bij het lezen van deze informatie.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
Er vanuitgaande dat je 8 uur per dag werkt, en 8 uur per dag slaapt, kun je al snel een besparing van 66,6% maken op werkdagen. Op een jaar goed voor zo'n 25 - 30 euro.

Overigens zal dit niet je enige energie vretende apparaat zijn op momenten dat je van huis bent. Er dwaalt ergens op tweakers een topic rond over dit onderwerp in bredere zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Dat valt nog prima mee. De horizon box doet 56w ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:00
psychodude schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:51:
Er vanuitgaande dat je 8 uur per dag werkt, en 8 uur per dag slaapt, kun je al snel een besparing van 66,6% maken op werkdagen. Op een jaar goed voor zo'n 25 - 30 euro.

Overigens zal dit niet je enige energie vretende apparaat zijn op momenten dat je van huis bent. Er dwaalt ergens op tweakers een topic rond over dit onderwerp in bredere zin.
Dan vraag ik me af: kan het kwaad om er een tijdklok tussen te zetten? Ik kan me voorstellen dat sommige apparaten niet zo goed reageren op het plots afkappen van de elektriciteit.

@ts,
Ik ben zelf een en ander in kaart aan het brengen en het is bijzonder dat de grootste stroomvreter op jaarbasis niet de koelkast, vriezer of vaatwasser is ;) ik heb de lijst zo niet bij de hand, maar uit mijn hoofd is dat de cv ketel en idd de combi van modem, router en nas. De ziggo Humax kan er trouwens ook wat van.

[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 08-02-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
LA-384 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Dan vraag ik me af: kan het kwaad om er een tijdklok tussen te zetten? Ik kan me voorstellen dat sommige apparaten niet zo goed reageren op het plots afkappen van de elektriciteit.
Dit lijkt me bij het modem geen probleem. Normaal zou je de powerplug uit het apparaat trekken, het zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:13
LA-384 schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:42:
[...]

Modems, routers, etc. kennen vaak niet eens een safe power down optie. Je optie is meestal niets anders dan de schakelaar omzetten. Een tijdschakelaar doet niets anders dan dat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Damn, geen wonder dat ons stroomverbruik is gestegen afgelopen jaar...
Dat ding gebruikt idle(medium) net zoveel als mijn thuisserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:00

Ravefiend

Carpe diem!

Snowwie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:41:IIs het normaal dat zo'n modem zoveel elektriciteit gebruikt?
De chipset is een Broadcom BCM3380 en als ik zo even zoek dan vind je bv. deze PDF met een vergelijkbaar apparaat die ook 17 W verstookt, plus der zit een koelblok op dus je kan wel stellen dat dit waarschijnlijk niet het meest efficient stukje hardware betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-06 20:30
Snowwie schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:41:
Is het normaal dat zo'n modem zoveel elektriciteit gebruikt? Zijn er betere alternatieven?
Voor dit model? Ja.
Ravefiend schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:53:
De chipset is een Broadcom BCM3380 en als ik zo even zoek dan vind je bv. deze PDF met een vergelijkbaar apparaat die ook 17 W verstookt, plus der zit een koelblok op dus je kan wel stellen dat dit waarschijnlijk niet het meest efficient stukje hardware betreft.
Je vergeet de fantastische eCos stack. Maar dan draait alles wel mooi realtime he :+

Mogelijk worden de recente Ubees/Technicolors niet zo warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Laatst online: 19:00

Ravefiend

Carpe diem!

Thralas schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:57:
[...]
Voor dit model? Ja.
[...]
Je vergeet de fantastische eCos stack. Maar dan draait alles wel mooi realtime he :+

Mogelijk worden de recente Ubees/Technicolors niet zo warm..
Wel ja, ik was eens aan het kijken naar die Ubee EVM 320B die Ziggo ook oplijst maar daar vind ik niet direct de specs van terug. Mijn idee is ook dat deze toch alvast iets zuinig is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EVM320B heeft ook een 3380 maar geen WiFi-hardware. Zal dus iets zuiniger zijn dan de EPC3925, maar veel zal het elkaar niet ontlopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 23:37
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het de chip is die zoveel verstookt, of een crappy lineaire regulator die de input van 15v naar de 3.3v (datasheet van oud model, deze chip kan ik zo snel niet vinden) van de broadcom chip brengt. Zou iig 80% van het verbruik verklaren. Ik heb ze wel eens vervangen door deze pin compatibele Buck converter, maar ben een beetje huiverig om het modem open te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze kunnen toch niet serieus nu nog LDOs ipv DCDC converters in zoiets stoppen om 50 cent te besparen? (En die weer kwijt te zijn aan je koelblok).

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 09-02-2016 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dacht dat mn Ubee van Ziggo in bridgemode zo'n 11watt verbruikt en de Technicolor TC7210 (oid) zat rond de 16 watt.
Ik heb wel eens aan Ziggo gevraagd of ik niet weer een simpel zuinig modem kon krijgen ipv zo'n stroomvreter. Hadden ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Dan zou het modem 2 A bij 12 volt moeten gebruiken...... das redelijk heftig. Ik heb dat ding ook liggen thuis ik zal eens testen of mijn hok ook zoveel gebruikt anders gaat er eens tijdschakelaar achter ( beetje jammer van de telefoon die dan ook uit is)

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Indien je echt 25 cent betaald per kWh dan moet je toch maar eens op zoek naar een andere energieleverancier. Ter vergelijking ik betaal momenteel 17,5 cent per kWh (inclusief alle belastingen).

Desalniettemin vind ik het verbruik van je EPC3925 modem wel behoorlijk, zelf heb ik een EPC3212 modem en deze verbruikt na eigen metingen ongeveer 15 watt. Zou het stroomverbruik niet lager moeten zijn omdat je het modem in bridge hebt staan? En is die 22,5 watt een eigen meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Prolution schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:07:
Indien je echt 25 cent betaald per kWh dan moet je toch maar eens op zoek naar een andere energieleverancier. Ter vergelijking ik betaal momenteel 17,5 cent per kWh (inclusief alle belastingen).
Ik zit bij Essent, dus waarschijnlijk betaal ik nu rond de 18 cent.
Desalniettemin vind ik het verbruik van je EPC3925 modem wel behoorlijk, zelf heb ik een EPC3212 modem en deze verbruikt na eigen metingen ongeveer 15 watt. Zou het stroomverbruik niet lager moeten zijn omdat je het modem in bridge hebt staan? En is die 22,5 watt een eigen meting?
Die 22,5 watt is een berekening. Voltage x ampère (15v x 1.5a)=22,5 watt.

Of het modem minder verbruikt in bridge mode weet ik niet. Ik denk van wel aangezien het modem geen wifi signaal uitzend en ook geen dhcp ingeschakeld heeft.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Als je uitgaat van de waarde op de adapter... dat is het maximum dat haalt ie nooit langdurig(gelukkig).

Ik denk dat je ruwweg uit mag gaan van de helft, watt of 12 - 15.

Als ik thuis ben knoop ik de ampère tang en voltmeter er even tussen. Die van mij staat ook in bridge, dan weten we het zeker.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 08:38:
[...]

Ik zit bij Essent, dus waarschijnlijk betaal ik nu rond de 18 cent.

[...]

Die 22,5 watt is een berekening. Voltage x ampère (15v x 1.5a)=22,5 watt.

Of het modem minder verbruikt in bridge mode weet ik niet. Ik denk van wel aangezien het modem geen wifi signaal uitzend en ook geen dhcp ingeschakeld heeft.
Oh, hij verbruikt dus significant minder. Wel nog een nuttig topic dat we nu weten dat een Horizon modem idioot verbruikt, maar dit valt dus wel mee.

Was misschien te voorspellen gezien:
22,5 watt per uur gebruikt
Geen eenheid is, het is of watt, of watt-uur per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:17
De eenheid watt is per seconde en niet per uur. 1 W = 1J/s.

[ Voor 30% gewijzigd door Wietsee. op 09-02-2016 08:59 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 23:43

Daniel36

vernieuwde formule

Cisco 3928ad hier.
Ik zou hem best uit kunnen zetten van 00.00 uur tot 7.00 uur alleen is de telefoonlijn dan uit de lucht.
Maar goed, we hebben nog wel mobieltjes natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 10:51
Dan is voor mij de vraag die opkomt bij dit topic (heb zelf een Horizon Box, momenteel op Hoog staan). Hoe kan ik het beste (en makkelijk) en netjes weggewerkte Horizon Box aan en uit zetten op het moment dat ik thuis kom of als ik weg ga.

Is een lampenschakelaar (aan/uit knop van een lamp) ertussen zetten een idee? En die dan ook ergens netjes vastzetten en als ik dan thuis kom, hup aan en dan heb ik Wi-Fi en TV.

Ik hoor graag de suggesties:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Een tijdschakelaar zou misschien handig zijn. Tenminste als je redelijk vaste tijden hebt qua baan en naar bed gaan. Stel dat je sowieso altijd tussen 0:00 en 6:00 uur op bed ligt, dan zou je met een tijdschakelaar het modem kunnen uitschakelen voor die periode. Scheelt alweer een kwart verbruik.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hoog is sowieso niet nodig lijkt me, zet op medium als je wilt dat er programma's worden opgenomen, en eco als dat niet nodig is (en wat langere opstarttijd geen issue is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

(wh/h)
watt*uur gedeeelt door uur = watt

Wat jij bedoelt is kilowatt-uur. maar ik snap je donders goed. Net zoals jij donders goed begrijpt dat hij watt bedoelt. En als we dan toch flauw gaan doen, je kunt geen cumulatief verbruik (kwh) op een kastje zetten tenzij er een selfdestruct op zit waarbij de kast stukgaat na 1000kwh gebruikt te hebben

snowwie bedoelt dus 22watt, en er wordt dan ook werkelijk 22wh/h gebruikt als hij constant aanstaat

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Tijdschakerlaat op het modem.
Maar oh, dan kan de router ook uit en de voip telefoon.
Oh en de NAS incl Switch in het tv meubel kan ook niet zoveel meer doen.

Mhhh, al die apparaten halen toch uit een ander punt hun stroom.

Sjips, wil de zoon toch weer dat worstel-evenement volgen midden in de nacht.
Weet je, laat maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

hjs schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 12:56:
Tijdschakerlaat op het modem.
Maar oh, dan kan de router ook uit en de voip telefoon.
Oh en de NAS incl Switch in het tv meubel kan ook niet zoveel meer doen.

Mhhh, al die apparaten halen toch uit een ander punt hun stroom.

Sjips, wil de zoon toch weer dat worstel-evenement volgen midden in de nacht.
Weet je, laat maar :+
Misschien niet eens gek om er eens een tijdschakelaar tussen te zetten, wordt er tenminste geslapen 's nachts, goed voor studie en normaal ritme ;)

Hier zit een KiKa op de modem, splitter en router. Had in eerste instantie een tijdschakelaar, maar toch vaak genoeg óf langer door, weekendje weg óf eerder op. Overigens gaat TV/PC/HiFi allemaal met stekker eruit 's nachts. Het enige wat er nog aangesloten blijft is de koelkast, wel zo handig :P

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Jean Paul schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 13:02:
[...]
Hier zit een KiKa op de modem, splitter en router. Had in eerste instantie een tijdschakelaar, maar toch vaak genoeg óf langer door, weekendje weg óf eerder op. Overigens gaat TV/PC/HiFi allemaal met stekker eruit 's nachts. Het enige wat er nog aangesloten blijft is de koelkast, wel zo handig :P
Mhhh, dat is wel de oplossing natuurlijk. Dat kwartje was nog niet gevallen.
De drie stopcontacten in een keer bedienen met één schakelaar _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

. Het enige wat er nog aangesloten blijft is de koelkast, wel zo handig :P
Verwarming, centrale afzuiging, buitenverlichting, telefoons, wekker, oven/magnetron met klok, telefoons die opladen, Staan bij mij dan ook wel aan

(en dan heb ik het niet over de server en harde schijven, en extra diepvries die 's nachts draaien, dat zou niet eerlijk zijn)

Staat een boel aan als ik er over nadenk. Maar ik ben al een boel lampen met led aan het vervangen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Misschien niet eens gek om er eens een tijdschakelaar tussen te zetten, wordt er tenminste geslapen 's nachts, goed voor studie en normaal ritme ;)

sorry maar wat bedoel precies met KiKa op de modem?
nadeel is dat op kika googlen levert heel veel hits op maar denk niet dat je modem een marathon loopt voor het kinder kankerfonds goede doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
HADES2001 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:14:
[...]

nadeel is dat op kika googlen levert heel veel hits op maar denk niet dat je modem een marathon loopt voor het kinder kankerfonds goede doel.
Hij bedoelt KlikAanKlikUit

[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 09-02-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

HADES2001 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:14:
[...]

Zou best kunnen

YouTube: NK Router Rennen 2009
YouTube: NK Router Rennen 2010 - Estafette Editie (Nederlands Kampioenschap)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 12:27
Beginnen met domotica.

Zodra je opbed gaat/iedereen op bed is.
Dat je hele huis in nachtstand gaat.

Dit kun je doen door uit te lezen als bijvoorbeeld telefoon aan lader zit, of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

durkp schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:22:
Beginnen met domotica.

Zodra je opbed gaat/iedereen op bed is.
Dat je hele huis in nachtstand gaat.

Dit kun je doen door uit te lezen als bijvoorbeeld telefoon aan lader zit, of iets dergelijks.
Nadeel hiervan is dat je allerlei sensoren en minimaal een server nodig hebt die alles regelt en monitort, en dus allen 24/7 stroom verbruiken. Wel heel comfortabel, niet erg kostenbesparend ;)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Mijn kabelmodem heb ik een op stekkerschakelaar aangesloten en die gaat meestal 's-nachts uit en zeker uit als ik meerdere dagen van huis ben. Ook de kabelontvanger gaat alleen op spanning als die gebruikt word. Idem voor de netwerkswitches, computers, etc.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40

Cybje

First Post!

Jean Paul schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 16:06:
[...]

Nadeel hiervan is dat je allerlei sensoren en minimaal een server nodig hebt die alles regelt en monitort, en dus allen 24/7 stroom verbruiken. Wel heel comfortabel, niet erg kostenbesparend ;)
Daarom moet je daar ook iets zuinigs voor pakken. Heb ik hier ook gedaan, gewoon een Raspberry Pi 2 die maar een paar watt gebruikt met Domoticz erop. Als je dan een apparaat van bijv. 10 Watt de helft van de dag automatisch uit kunt zetten, heb je het energieverbruik van die Raspberry Pi 2 er al uit.

De meeste sensoren kosten overigens bijzonder weinig energie. Je kunt dit zelf doen op basis van Arduino of NodeMCU, dat is allebei zeer energiezuinig. Of je pakt bijv. Z-Wave, wat gewoon plug & play is en wat ook niet veel energie kost.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Mijn neef zit met hetzelfde probleem. Hij heeft een zoon van 14 die helemaal op gaat in computers, en dus ook stiekem s'nachts bezig is. Overdag is hij op school een lijk, een zombie. Ik had al tegen hem gezegd dat het plaatsen van een tijdschakelaar op het modem nog niet zo'n gek idee is, en het modem achter slot en grendel houden. Echter hij heeft ook een dochter van 16 die wel goed leert en hij wil haar niet de pineut laten worden.

Keuzes, keuzes. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
Troost je, de nieuwere modems zijn niet veel beter. Deze foto maakte ik van de Ubee EVW321b:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YVyRK6oBgDAdkI5CobOE1vpd/full.jpg

Gebruik daarvan zat ook ergens tussen de 10-15W.
Een tijdschakelaar is een prima optie, als je niet van internet of telefoon afhankelijk bent.

Ik heb helaas 24/7 internet nodig, 's nachts doet m'n NAS allerlei backuptaken e.d. Ook als je vaste telefonie via Ziggo hebt zou ik heel goed nadenken of je er wel een tijdschakelaar tussen wil zetten. Je zal maar 's nachts een hartaanval krijgen, naar de telefoon grijpen en niemand kunnen bereiken...

Zonde van de stroom is het zeker. Ik ben overgestapt van Ziggo naar Telfort (VDSL) en heb nu een Fritz!box 7360. Die blijft een stuk koeler en verbruikt volgens mij ook een stuk minder (moet het nog een keer meten).

Dit soort zaken is wel de moeite waard om uit te zoeken, kan je de nodige Euro's op jaarbasis schelen, kijk hier eens zou ik zeggen: Serieus elektriciteit besparen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 22-02-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Snowwie schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:19:
[...]

Mijn neef zit met hetzelfde probleem. Hij heeft een zoon van 14 die helemaal op gaat in computers, en dus ook stiekem s'nachts bezig is. Overdag is hij op school een lijk, een zombie. Ik had al tegen hem gezegd dat het plaatsen van een tijdschakelaar op het modem nog niet zo'n gek idee is, en het modem achter slot en grendel houden. Echter hij heeft ook een dochter van 16 die wel goed leert en hij wil haar niet de pineut laten worden.

Dat heet verslaafd. Als hij niet meer zonder kan en stieken doorgaat.

Dus een tijdschakelaar is helemaal geen slecht idee.
Gewoon een 2e el cheapo router kopen stel die in als ap. zet de wifi gegevens van de oude router er op en zijn lan kabel. en schakel die router met een tijdklok. Kost wel extra energie maar het is dan voor het goede doel. Cold turky afkicken lijkt me lastig. gewoon beetje bij beetje terugdraaien,
(en stel de oude router in met nieuw wifi ww enzo welke hij aan dochter geeft)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

[...]

Hmm, daar hadden wij vroeger wel een oplossing voor, in de hoek van een managed switch. Daarin kreeg het ene MAC toegang tot 12 uur, de ander onbeperkt etc.. Er moeten ongetwijfeld mogelijkheden in zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Jean Paul schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:27:
[...]

Hmm, daar hadden wij vroeger wel een oplossing voor, in de hoek van een managed switch. Daarin kreeg het ene MAC toegang tot 12 uur, de ander onbeperkt etc.. Er moeten ongetwijfeld mogelijkheden in zijn :)
Verslavingen moet je op een heel ander niveau aanpakken, niet in de vorm van symptoombestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
22,5W lijkt mij trouwens wel erg veel, hoe/waarmee heb je dat gemeten?
Beste is om een verbruiksmeter te pakken, een stekkerdoos, gloeilamp van 40W / 60W, die in de stekkerdoos te doen, paar minuten laten staan en kijken wat het verbruik is. Daarna het modem erbij in prikken en kijken wat het verbruik is. Van dat verbruik haal je het eerder gemeten verbruik van de gloeilamp af, je hebt dan het verbruik van het modem.

Waarom zo moeilijk doen met een gloeilamp?
Goedkopere meters kunnen sommige belastingen niet goed meten als het betreffende apparaat een slechte cos phi heeft. Een gloeilamp heeft een cos phi van 1.0 en kunnen die meters wel goed meten. Ook hebben goedkopere meters vaak moeite met nauwkeurig meten in het gebied <10W. Door de gloeilamp toe te voegen zitten ze in het gebied wat ze WEL nauwkeurig kunnen meten.

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2016 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Overigens is dat klikaanklikuitgebeuren in de aanbieding :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:37:
22,5W lijkt mij trouwens wel erg veel, hoe/waarmee heb je dat gemeten?
Stond eerder: Hij heeft maximum output van de adapter gepakt. (Wat dus onjuist is). Al blijkt dat een Horizon box wel echt gigantisch slurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ik heb de stroom naar mijn ubee gemeten: 50mA bij 227V-> 11.35 watt
(idle, want telefonie only)

geen idee welk model
Hardware Version 3.9.2
Software Version 9.9.6007
Schijnbaar de evw3200 na kort googlelen

Daarna wilde ik de stroom naar de switch, glasmodem en router meten, en toen klapte mijn 400mA(T) er uit in de meter. Kennelijk toch te hoge inschakelstroom :+

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 10-02-2016 11:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:54
Fish schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:41:
De minimum acceptabele efficency van een class V adapter bij 11,35W is ongeveer 77% (82% voor een class VI, maar het lijkt me sterk dat die erbij geleverd wordt). Je bent nog zo'n 3W kwijt in de adapter zelf.

Laat maar, om een of andere reden las ik 22,7V.

[ Voor 6% gewijzigd door hcQd op 10-02-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hcQd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:13:
[...]

De minimum acceptabele efficency van een class V adapter bij 11,35W is ongeveer 77% (82% voor een class VI, maar het lijkt me sterk dat die erbij geleverd wordt). Je bent nog zo'n 3W kwijt in de adapter zelf.
Nee ... dat is inclusief adapter

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 10-02-2016 12:18 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik ben wel "blij" met de fritzbox (xs4all) zit energie besparende features bij ..

voor de users zou ik zeggen gevalletje "jammer dan maar niet" met wireless toegang .. etc .. maar dan krijg je die themostaten die ook wireless willen wegens .. feedback etc .. hmmm

nadenkertje

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Al Capino
  • Laatst online: 11-11-2024
Enig nadeel bij het al dan niet automatisch uit- en aanzetten is dat je, althans bij Ziggo, een ander WAN IP adres krijgt.

Ik draai een server en bij elke IP verandering heb ik ook weer werk van om het juiste IP weer aan het domein te koppelen.
Ik zit niet bij een DNS provider die een automatisch tooltje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Jean Paul schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:27:
[...]

Maar dat werkt niet voor Wi-Fi.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Bouw je eigen voeding, en 'undervolt' het ding. In zekere zin moet 10% mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 21:24:
Zonde van de stroom is het zeker. Ik ben overgestapt van Ziggo naar Telfort (VDSL) en heb nu een Fritz!box 7360. Die blijft een stuk koeler en verbruikt ook maar zo'n 5-6W meen ik (moet het nog een keer meten).
Dan is het verschil in energiekosten per jaar bijna even veel als een maand abonnementskosten. Als het verschil 22-5=17watt is, is dat 148920 watt * 23,8 cent = 34 euro per jaar.

Daar zouden de aanbieders met een Fritzbox best mee kunnen adverteren.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aike schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:52:
[...]

Dan is het verschil in energiekosten per jaar bijna even veel als een maand abonnementskosten. Als het verschil 22-5=17watt is, is dat 148920 watt * 23,8 cent = 34 euro per jaar.

Daar zouden de aanbieders met een Fritzbox best mee kunnen adverteren.
Ik moet het echt een keer meten eigenlijk, zodat we harde cijfers hebben. Heb alleen een luxeprobleem, bij xDSL is het namelijk zo dat als je het modem loshaalt, de wijkcentrale opnieuw gaat 'aftasten' wat de max. lijnsnelheid is. Het duurt zo een paar dagen voor hij weer op de echte max. zit :P Liever niet dus O-)

AVM heeft het zelf over 8-11W.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:17
[...]

In de meeste routers zit een "ouderlijk toezicht" functie welke een tijdsschema aan een bepaald mac adres kunnen hangen. Perfect voor deze problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mitssz op 10-02-2016 21:16 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bedenk trouwens dat er een aspect van verbruik van een kabelmodem is die je zelf in de hand hebt: hoe hard dat ding over DOCSIS moet zenden. Een ED3 modem met 4 US kanalen kan max 58.2dBmV zenden op een enkel kanaal of 52.2dBmV over allevier (wat zelfde vermogen trekt, want logaritmische schaal). Als je modem maximaal moet zenden, vreet het meer stroom dan als het dat niet hoeft. Als het goed is zou Ziggo ervoor moeten zorgen dat je minder dan 50dB upstream demping hebt op je overnamepunt. Alles wat je tussen dat punt en modem zet veroorzaakt demping en vraagt dus meer zendvermogen. Zorg er dus voor dat je modem dmv max een enkele 2-weg splutter op de AOP zit. Zou eens moeten meten wat het echt uitmaakt, maar in m'n vorige huis meen ik paar W verschil gezien te hebben tussen een enkele splitter en twee splitters achter elkaar (3.5dB meer demping).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:26:
[...]

Ik moet het echt een keer meten eigenlijk, zodat we harde cijfers hebben.
Helemaal mee eens, zou ik zelf ook eens moeten doen.
Alleen door de lage prioriteit die ik er aan geef stel ik het telkens uit omdat het een paar extra handelingen vergt. Zoals het vanwege het lage vermogen van een modem even een gloeilamp parallel er aan schakelen.

Los hiervan heb ik de indruk dat een aspect dat al een paar keer op gewezen is gezien zijn reacties niet helemaal tot TS doordringt. Namelijk dat wat op zo'n adapter staat niets vertelt over wat zo'n modem echt gebruikt maar alleen maar vertelt wat de adapter maximaal kan leveren. En doorgaans is zo'n ding ruim gedimensioneerd. Zo vertelt de een over het type modem dat ik van Ziggo heb, de EVW3226 dat hij ongeveer 13 watt gebruikt, de ander zegt "onzin, het is maar 9 watt.
Op mijn adapter staat natuurlijk ook een veel hogere waarde, namelijk 12 V en 2 A DC.

Maar wat ik ook steeds weer bespeur is de eeuwige gedachte dat het vermogen gewoon het product van stroom en spanning zou zijn. Puur elementaire elektrotechniek die powerfactor die er bij komt te kijken maar voor een boel mensen is het nog altijd een klok en klepel verhaal. Ik ga dat hier niet uitgebreid uitleggen, voor wie dat wil weten is daar op eenvoudige wijze meer dan genoeg over te vinden

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 20:26:
[...]

Ik moet het echt een keer meten eigenlijk, zodat we harde cijfers hebben. Heb alleen een luxeprobleem, bij xDSL is het namelijk zo dat als je het modem loshaalt, de wijkcentrale opnieuw gaat 'aftasten' wat de max. lijnsnelheid is. Het duurt zo een paar dagen voor hij weer op de echte max. zit :P Liever niet dus O-)

AVM heeft het zelf over 8-11W.
geen zin in screenshots van mijn avm 7360, even wat stats

Consumption

FRITZ!Box system overall (Active for 49 days, 22 hours, 34 minutes)
(now) 43 %
(last 24h)43 %

FRITZ!Box main processor (via statistics pagina ~100 tot 110 graden:?)
(now) 68 %
(last 24h) 67 %

WLAN(Wireless LAN enabled 6 wireless LAN devices registered)
(now) 100 %
(last 24h) 100 %

DSL
(now) 100 %
(last 24h) 100 %

pff ding is dan erg zuinig zuiniger dan ik verwacht .. als het inderdaad zo zuinig is ..
en dan nog niet eens een Wlan schedule oid :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb wegens mijn bijdrage aan dit topic dit bericht gelezen, terzijde gelegd en computer uitgeschakeld.
Na vanochtend opnieuw te hebben opgestart, in de hoop op een helderder inzicht nogmaals gelezen. Helaas tevergeefs. Ik kan met lezen en herlezen en proberen een goede verstaander te zijn die aan een half woord genoeg heeft met de beste wil niet bedenken wat je met die percentages bedoelt. En nog minder in combinatie met energieverbruik. Hoezo is die laatste met 100 % (van wat je ook mag bedoelen) zuiniger dan je had verwacht. Er staat wel "Consumption" boven, dus het zal wel betrekking hebben op energieverbruik en niet per ongeluk een antwoord op een ander onderwerp, alleen is het me totaal niet duidelijk hoe. Kortom, zou je iets duidelijker kunnen zijn? Waar beantwoordt die 100 % dus aan?

Edit:
Die procenten zeggen me dus nog helemaal niets, ik wil overeenkomstig de topictitel weten hoeveel watt een modem gebruikt. Moet wat tegenover staan vind ik, in plaats van afwachten tot iemand anders het een keer doet. Dus ik heb het nu toch maar eens aangepakt en die van mij Ubee EVW3226 gemeten met een wattmeter (d.w.z. niet alleen maar stroom en spanning).

Tijdens het opstarten mat ik 13 W, na een minuutje of zoiets was de verbinding weer online en toen was de gemeten waarde teruggelopen naar (wisselt een beetje) 8,5 tot 9,5 W. Verder, de modem staat in routermode met ingeschakelde Wifi. De Wifi even uitgeschakeld gehad, maar nauwelijks verschil geconstateerd, hooguit 0,2 W. Router nog even in bridge mode uit praktische overwegingen achterwege achterwege gelaten, maar ik denk dit dit ook niet zoveel toegevoegd zou hebben. Of misschien wel, wie het uit ervaring weet mag het zeggen.

Oh ja, de adapter meldt op het typeplaatje dat hij secundair op 12 V niveau 2 A kan leveren. Ruim voldoende dus, hij wordt dan ook niet noemenswaardig warm.

[ Voor 42% gewijzigd door Techneut op 11-02-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zal dit weekend mijn Fritz!box 7360 dan maar eens meten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wel leuk van de "energieverbruik" en misschien is Modem A of B zuiniger ..

Maar laten we even pragmatisch zijn, de modems zijn veelal op MAC-adress geregisteerd bij de provider.
Dus wijzigen van hardware die je op Marktplaats scoort is ook niet echt te doen.. sommige providers moet je het modem 1 of 2 uur offline houden .. voordat je een nieuwe actief kan maken. of erger ze zijn geregisteerd door een medewerker.

Het is niet alsof je hem open kan schroeven, hardware mods kan doen en/of daarmee het verbruik naar beneden kan schroeven. (afgezien van eventuele op korte of lange termijn issues met internet stabiliteit)
Stabiliteits issues kan je krijgen als je je voeding "aanpast" .. let wel dat ik hier niet doel op efficientie maar meer op 11.5 volt ipv 12v leveren ..

Daarnaast lease/huur je het modem vaak en is het nog "eigendom" van de provider .. |:( dus bij mods moet je maar hopen dat ze je modem ook in de vuilnis mikken ipv recyclen ofzo ..

[ Voor 13% gewijzigd door vso op 16-02-2016 22:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:07:
Wel leuk van de "energieverbruik" en misschien is Modem A of B zuiniger ..

Maar laten we even pragmatisch zijn, de modems zijn veelal op MAC-adress geregisteerd bij de provider.
Dus wijzigen van hardware die je op Marktplaats scoort is ook niet echt te doen.. sommige providers moet je het modem 1 of 2 uur offline houden .. voordat je een nieuwe actief kan maken. of erger ze zijn geregisteerd door een medewerker.

Het is niet alsof je hem open kan schroeven, hardware mods kan doen en/of daarmee het verbruik naar beneden kan schroeven. (afgezien van eventuele op korte of lange termijn issues met internet stabiliteit)
Stabiliteits issues kan je krijgen als je je voeding "aanpast" .. let wel dat ik hier niet doel op efficientie maar meer op 11.5 volt ipv 12v leveren ..

Daarnaast lease/huur je het modem vaak en is het nog "eigendom" van de provider .. |:( dus bij mods moet je maar hopen dat ze je modem ook in de vuilnis mikken ipv recyclen ofzo ..
Ahum... zie mijn post hierboven. Je kunt door de modem op juiste plek te hangen met zo min mogelijk kabesl en splitters ertussen significant besparen op verbruik van dat ding. In plaats van te zwelgen in Calimerorol kun je gewoon de dingen die je wel kunt beinvloeden aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 11:11:
[...]

Ahum... zie mijn post hierboven. Je kunt door de modem op juiste plek te hangen met zo min mogelijk kabesl en splitters ertussen significant besparen op verbruik van dat ding. In plaats van te zwelgen in Calimerorol kun je gewoon de dingen die je wel kunt beinvloeden aanpakken.
Erhm ... ergens is er nog zoiets als common sense, en er is altijd iemand in de buurt die je kan vertellen dat een modem (dsl/kabel) dicht bij de hoofdaansluiting moet zitten. en die paar procent die zelf het beter weten en dus 20 splitters met 50m kabel gebruiken moeten we niet tot "de standaard gebruiker verheffen" toch?

Daarnaast ga je ook niet je splitter weghalen als je nog analoge tv gebruikt.

Er is helaas met jou relaas wel iets dat je erg over het hoofd ziet (als we het op TV kabels hebben) en dat is de temperatuur invloed op jou TV splitterbox in de straat/flat .. die dingen zorgen voor de meeste fluctuatie in het gehele netwerk omdat ze niet altijd even Efficient geplaatst zijn en dus snel te heet/te koud kunnen worden en ja metaal dat erin zit krimpt en zet uit ;)

O en en dan heb ik het niet over het feit dat die krengen eigenlijk complete herafstelling nodig hebben bij het verwijderen/toevoegen van een abbonee in zo een straat.. want in zo'n kastje word de DB per klant afgesteld .. en een monteur op locatie loopt ze ook allemaal netjes langs toch ? ;)

Oftwel op coax kabel doorgifte heb je marginaal invloed, en enige oplossing is glas of DSL

Volgens mij, maar ja klinkt logisch maar in praktijk hoeft dat niet zo te zijn, zou juist je bandbreedte terugschroeven naar 1 mb ipv 50 of 150 mb minder CPU load betekenen en dus energie zuiniger .. toch?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vso schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 12:34:
[...]

Erhm ... ergens is er nog zoiets als common sense
Common sense is meestal ver te zoeken bij dingen als coaxbekabeling, en zelfs waar nette aandacht besteed is aan de kabels houdt men doorgaans geen rekening met retoursignaal (waar het hier om gaat). Kijk hier bijv naar:
Afbeeldingslocatie: http://codecaster.nl/got/Modem_Router.JPG
Van AOP gaat coax naar een versterker, dan naar een 4-weg splitter en pas daarvandaan naar de modem. Nu werkt deze setup, dus de versterker blokkeert in ieder geval het retour niet, maar het zal het ook niet actief versterken. Wat je overhoudt is dus een 4-weg splitter ipv een 2-weg splitter. Een 4-weg splitter dempt zo'n 7dB, een 2-weg splitter dempt 3.5dB. Met andere woorden, deze setup dempt 3.5dB meer dan nodig is in de retour. Dat betekent dat de modem 3.5dBmV harder moet zenden.
Volgens mij, maar ja klinkt logisch maar in praktijk hoeft dat niet zo te zijn, zou juist je bandbreedte terugschroeven naar 1 mb ipv 50 of 150 mb minder CPU load betekenen en dus energie zuiniger .. toch?
Wat heeft CPU load ermee te maken :?

Sowieso gaat het om de upstream transmit power, dus alleen de upload is relevant. Meer verzenden is meer verbruiken, maar constante daarbij is hoe hard de modem moet zenden. Nooit iets verzenden is inderdaad het zuinigst, maar gegeven een zekere hoeveelheid data die je wilt verzenden is het de demping in het retourpad en dus hoe hard de modem moet zenden dat bepaalt hoeveel dat kost.

Het klopt natuurlijk dat er een hele sloot aan zaken buitenhuis is waar je geen invloed op hebt, maar wat je binnenhuis doet komt daar altijd bovenop. Het is nooit zinnig 3.5dB extra bovenop de zooi buiten te gooien.

Oslik blyat! Oslik!

• goeievraag
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:43:

[...]

Wat heeft CPU load ermee te maken :?
Op zich zit daar wel wat in. Een kabelmodem staat continue alle kanalen die gelocked zijn op volle snelheid (ca. 55 Mb/s per kanaal) te decoderen op zoek naar data die voor hem is. Een docsis 3 modem met 16 gelockte kanalen heeft hier meer werk aan dan een oud docsis 2 modem met één kanaal.

De Motorola surfboards die ik vroeger had bleven lauw vergeleken met een huidige Ubee. (Toegegeven, dat waren pure modems, zonder router.)

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat heeft weinig met de CPU en alles met de tuner te maken. Die trouwens veel zuiniger geworden is - de eerste kabelmodems die op een PAL-kanaal werkten 20 jaar terug hadden niet voor niets gietijzeren radiatorvinnen Lancity....Maar al zou het inherent meer verbruiken - is dat een reden om niet onnodige demping weg te halen :?

Klinkt bijna als de bestuurder die zegt geen invloed op z'n verbruik te hebben omdat z'n auto toch onzuinig is...

Oslik blyat! Oslik!

• goeievraag
  • Niet online
Onnodige demping weghalen kun je uiteraard doen, daar zeg ik niks over.

Verder wordt de term 'tuner' vaak te veel eer aan gedaan. Hier staat een blokschema van een kabel-modem, met expliciet de tuner aangegeven. Een tuner is in de radiotechniek een blokje dat een bepaald stukje spectrum uit het totaalsignaal pikt, en eventueel opschuift naar een middenfrequentie of baseband. Hierna moet het signaal nog steeds gedemoduleerd worden (=de logische bits uit het analoge signaal halen); dit gebeurt al digitaal, vandaar dat direct na de tuner een ADC staat.

Met één downstream hoef je maar 8 MHz aan spectrum te digitaliseren, je ADC kan dus op 16 MHz samplen (en de demodulator moet dus even snel draaien). Met 16 downstreams moet je ook 16x zo snel samplen en demoduleren (256 MHz). En een processor die sneller draait verbruikt nu eenmaal meer energie dan eenzelfde architectuur op lagere kloksnelheid.

Kortom, de kabelinterface van een modem staat altijd de volle bandbreedte te verwerken, en 8, 16 of 24 kanalen locken is dus eigenlijk energieverspilling als je maar een 20 Mb/s abonnement hebt.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Techneut
  • Niet online
Soms ontgaat je in een discussie waaraan je een bijdrage levert wel eens een vrij recent bericht. Een voorbeeld is het volgende, waarvan ik het toch wel waard vond om achteraf toch even te reageren.
Fish schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:41:
<knip>
Ik verbaasde hier een beetje over, omdat dit als alleen maar product van stroom en spanning bij wisselstroom 11,35 VA is, wat betekent dat dit niet per definitie gelijk is aan 11,35 W. Een vergissing die wel vaker wordt gemaakt. Ik heb zelf ook een Ubee modem (type EVW3226) en daar heb ik tevens een cos phi van 0,6 gemeten. Dat is wel een fors verschil.

Edit:
Op deze manier kom je wel lager uit dan ik met (zie een paar berichten hiervoor) met mijn 9 W, met de modem in router mode. Heb je hem misschien in bridgemode staan? Dat zou een nog wat lager gebruik kunnen verklaren.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 18-02-2016 13:53 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Techneut schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:47:
Soms ontgaat je in een discussie waaraan je een bijdrage levert wel eens een vrij recent bericht. Een voorbeeld is het volgende, waarvan ik het toch wel waard vond om achteraf toch even te reageren.

[...]

Ik verbaasde hier een beetje over, omdat dit als alleen maar product van stroom en spanning bij wisselstroom 11,35 VA is, wat betekent dat dit niet per definitie gelijk is aan 11,35 W. Een vergissing die wel vaker wordt gemaakt. Ik heb zelf ook een Ubee modem (type EVW3226) en daar heb ik tevens een cos phi van 0,6 gemeten. Dat is wel een fors verschil.
Ja alleen is het fenomeen blindvermogen niet helemaal van toepassing meer met de moderne meters. die rekenen je wel gewoon af voor de geleverde stroom hoor. en daar gaat het bij mij wel een beetje om ;)

voor de rest heb je gewoon gelijk hoor. luiheid van mijn kant denk ik.ook domweg niet over nagedacht dat ook

Edit, hij draait redelijk idle. maar hierboven werd geclaimed dat hij continu alles moest scannen en toch verbruikte. max 300Kbit ofzo (tv+telefonie) dus een hoge upload kan ik niet creeeen :P

wifi aan
geen bridge
max 300Kb/s
eigenlijk gewoon zonde ...

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 18-02-2016 13:57 ]

Iperf

• Techneut
  • Niet online
Beste Fish, met alle respect, hier moet ik toch opmerken dat je je heel sterk vergist.
Zou niet best zijn en nog veel minder eerlijk. Stel je voor dat je huis bijna vol staat met apparaten met gemiddeld een cos phi van pak weg van 0,8. Je zou dan 20 % te veel op je stroomrekening betalen. Ik kan je verzekeren dat dit absoluut niet het geval is. Een modem heeft een cos phi van ongeveer 0,6, maar er zijn ook apparaten met nog lagere waarden. Voor de consument betekent dit enkel wat meer energieverlies in de leidingen. Oh ja, ik zeg niet zomaar wat, ik weet waar ik het over heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 18-02-2016 14:15 ]

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
€120 per jaar 8)7
Ik ga achter zo'n ci+ kaart aan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@technet

Hoezo teveel dan ?

De term "blind" vermogen komt gewoon uit de tijd van de ferraris meters. Het werkelijk vermogen, is niet zo werkelijk als dat geinsinueert word
De arbeid om die stroom te leveren moet imho namelijk nog steeds verricht worden. Dus ik zou het niet teveel willen noemen. Het is wel een mooie truck om minder te betalen. :)

Iperf

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:43:
Zal dit weekend mijn Fritz!box 7360 dan maar eens meten :P
En? Is het gelukt?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• ThinkPad
Nope, nogal druk de laatste tijd. Maar het staat op m'n todo list hoor :) Zal volgende week wel ergens lukken denk ik.

• JBplap
  • Niet online

JBplap