Maar kleine bedrijven wel? Dan gaat er toch iets mis als schaalgrootte geen voordeel meer is. Mijn moeder zou zeggen “dan maak je maar tijd”.grun93 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:58:
[...]
Maar dezelfde klant hangt wel meteen aan de telefoon of klimt in de pen op de fora om te eisen dat het overgebleven geld van de eindafrekening dezelfde dag nog overgemaakt wordt. Dat vind ik pas vreemd. Grote bedrijven kunnen dat helemaal niet inpassen in hun dataverwerking, daar is geen tijd voor.
Ik ben al best lang klant, dus ze hebben er net geen 51 van gemaakt voor mij. Het was 80,75Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Complete alleen internet is 58 en met tv 71 toch?
Een dag telt maar 24 uur en een week 168 uur, degene die kans ziet er tijd bij te maken kan schatrijk worden.Rallye schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:46:
Maar kleine bedrijven wel? Dan gaat er toch iets mis als schaalgrootte geen voordeel meer is. Mijn moeder zou zeggen “dan maak je maar tijd”.
Ik heb hier al eens uitgelegd hoe het werkt bij grote bedrijven, vanuit mijn eigen ervaring. Dat je me niet gelooft kan ik mee leven, het zij zo. Als ik uitleg waarom nieuwe klanten meer waard zijn dan trouwe loyale klanten wordt dat vaak ook in twijfel getrokken, hoewel het een eenvoudig economisch principe is. Prima, geloof wat je wilt, de tijd zal het leren.
Dat is heel eenvoudige bij grote bedrijven:grun93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Een dag telt maar 24 uur en een week 168 uur, degene die kans ziet er tijd bij te maken kan schatrijk worden.
1. Personeel aannemen, dan is er extra tijd (fte)
2. Zaken efficiënter en robuuster (kwaliteit!!) maken. Als je niet continue aan het fouten herstellen bent dan kun je die tijd gebruiken om zaken te verbeteren.
Het administratie systeem van Ziggo is echt al jaren en jaren een bak ellende voor de klanten. Maar legt op deze manier ook continue druk op de klantenservice. Ik ben al 4 jaar weg maar de problemen zijn nog exact hetzelfde. Dat hoor ik regelmatig van bekenden en lees dat hier.
Het punt is dat niemand bestrijdt dat ‘het zo werkt’ bij grote bedrijven. Punt is dat dit beleid de belangen van de klant niet dient. De klant en klantbeleving zou voor Ziggo het allerbelangrijkste moeten zijn. Zonder klanten geen Ziggo.grun93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:41:
[...]
Een dag telt maar 24 uur en een week 168 uur, degene die kans ziet er tijd bij te maken kan schatrijk worden.
Ik heb hier al eens uitgelegd hoe het werkt bij grote bedrijven, vanuit mijn eigen ervaring. Dat je me niet gelooft kan ik mee leven, het zij zo. Als ik uitleg waarom nieuwe klanten meer waard zijn dan trouwe loyale klanten wordt dat vaak ook in twijfel getrokken, hoewel het een eenvoudig economisch principe is. Prima, geloof wat je wilt, de tijd zal het leren.
Servicekwaliteit naar klanten moet gewoon omhoog. Een klant moet geen boodschap hebben aan bepaalde procedures en systemen. Dat is aan de organisatie om te regelen. Maar ja, winstmaximalisatie en spekken van aandeelhouders prevaleert.
Het gaat niet over fte's, ik heb het over computertijd. Tijd die computers nodig hebben om processen door te rekenen. Die tijd wordt steeds minder.jongetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:47:
[...]Dat is heel eenvoudige bij grote bedrijven:
1. Personeel aannemen, dan is er extra tijd (fte)
De kantoortijd van 9-17 uur is voorbij. Om de files te ontwijken en het OV te ontlasten hebben we tegenwoordig flexibele arbeidstijden. Wil je bijvoorbeeld in Amsterdam nog kunnen parkeren dan moet je voor 7 uur 's morgens beginnen anders vind je nergens een plek meer. Er zijn ook medewerkers die met het OV komen en juist liever na de spits reizen en dus later beginnen.
De een komt eerder en gaat eerder weg en een ander begint later en gaat later weg. Dat beperkt de tijd die de mainframes hebben om de dagproductie te draaien nogal, die tijd wordt steeds korter. Meer processen die in minder tijd gedraaid moeten worden, dat lossen ook 1000 meer fte's niet op.
@grun93 Ziggo zit in Utrecht.
Daarbij draait Ziggo echt geen mainframes voor "dagproductie", het is geen grootbank uit de jaren 60.
Elke klant is een aparte entiteit en heeft X producten, Y dagen van een maand of een hele maand. Zo simpel is het maar blijkbaar is het systeem zo ingewikkeld geworden door allemaal legacy. Dat is een keuze van Ziggo, je kunt ook alle klanten continue automatisch overzetten naar nieuwe producten met nieuwe voorwaarden. Dat maakt het enorm veel minder complex.
Het probleem met Ziggo is dat blijkbaar het rekenen met X producten en Y dagen regelmatig fout gaat en elke keer gecorrigeerd moet worden. Dat heeft niets met FTE of Mainframes te maken maar met een slechte inrichting/configuratie of gewoon een slecht systeem. Het systeem kan ook alleen maar in het verleden kijken waardoor opzeggingen en wijzigingen die al in de toekomst gepland staan niet gezien worden en achteraf moeten worden gecorrigeerd.
Daarbij draait Ziggo echt geen mainframes voor "dagproductie", het is geen grootbank uit de jaren 60.
Elke klant is een aparte entiteit en heeft X producten, Y dagen van een maand of een hele maand. Zo simpel is het maar blijkbaar is het systeem zo ingewikkeld geworden door allemaal legacy. Dat is een keuze van Ziggo, je kunt ook alle klanten continue automatisch overzetten naar nieuwe producten met nieuwe voorwaarden. Dat maakt het enorm veel minder complex.
Het probleem met Ziggo is dat blijkbaar het rekenen met X producten en Y dagen regelmatig fout gaat en elke keer gecorrigeerd moet worden. Dat heeft niets met FTE of Mainframes te maken maar met een slechte inrichting/configuratie of gewoon een slecht systeem. Het systeem kan ook alleen maar in het verleden kijken waardoor opzeggingen en wijzigingen die al in de toekomst gepland staan niet gezien worden en achteraf moeten worden gecorrigeerd.
Die laatste zin klopt helemaal. Het gaat om zoveel mogelijk winst maken, niet omdat het nodig is maar omdat het kan. En de aandeelhouders gaan voor maximaal rendement op hun investering.Naafkap schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:57:
Servicekwaliteit naar klanten moet gewoon omhoog. Een klant moet geen boodschap hebben aan bepaalde procedures en systemen. Dat is aan de organisatie om te regelen. Maar ja, winstmaximalisatie en spekken van aandeelhouders prevaleert.
Maar wat is daar mis mee? Het zijn commerciële bedrijven, die zijn verplicht om zoveel mogelijk winst te maken voor hun aandeelhouders. Doen ze dat niet dan worden ze vroeg of laat overgenomen door nog grotere bedrijven met meer geld. Klanten zijn vaak bliijven hangen in het idee van de vorige eeuw waarin providers, energiebedrijven en de NS en OV nutsbedrijven waren die geen winst hoefden te maken. Die tijd is voorbij.
Aandeelhouders zijn mensen die gewoon een zo hoog mogelijk rendement op hun investering willen, of dat nu een provider, wapenfabrikant of aardappelteler is. Net zoals ik als spaarder een zo hoog mogelijke rente wil voor m'n spaarcenten, bij de huisbank, bunq, Raisin, Bigbank of dergelijke.
OK, ik lees hier berichten van mensen die drie maanden op hun geld wachten, dat is inderdaad niet goed en veel te lang, zoals ik ook al eerder aangegeven heb. Maar twee maanden zou best kunnen: als je opzegt is de eerste maand de opzegtermijn. Het is mogelijk dat je aan het eind van de opzegtermijn nog een incasso krijgt voor de eerstvolgende maand, soms beginnen klanten dan al te klagen van hoe kan dan nu, ik heb toch opgezegd? Ja, dat is een soort borg om zeker te zijn dat je de eindafrekening voldoet. De eindafrekening kan per definitie pas opgemaakt worden op de eerstvolgende dag na de laatste dag van je abonnement, misschien heb je dan nog kosten gemaakt buiten je bundel. Vaak is dat niet het geval en zou je het overgebleven bedrag terug horen te krijgen binnen maximaal een maand. Dat doen volgens mij alle providers en geldt niet alleen voor Ziggo, KPN net zo goed.
Ik ben zowel klant bij providers maar was tegelijkertijd medewerker van dezelfde bedrijven. Waar ik slecht tegen kan is de hypocrisie van mensen die alleen vanuit hun eigen kant redeneren en weigeren de andere kant te zien.
Conclusie: als alle bedrijven doen waar het volgens jou om gaat - alleen maar veel winst maken - staat de klant altijd buitenspel. Mooie maatschappijkritiek! Zou niet juist concurrentie ook op service kunnen plaatsvinden?
Maar goed: de klanten waar het hier om gaat zijn al weg. Ziggo gaat er denk ik vanuit dat ze niet meer teugkomen? Waarom dan nog je best doen?
Maar goed: de klanten waar het hier om gaat zijn al weg. Ziggo gaat er denk ik vanuit dat ze niet meer teugkomen? Waarom dan nog je best doen?
Dat is een van de dingen waar ik het niet mee eens ben. De eindafrekening kunt je per definitie pas na de laatste dag van je abo opmaken en niet omdat je een maand van tevoren opgezegd hebt.jongetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 09:45:
@grun93 Ziggo zit in Utrecht.
Het systeem kan ook alleen maar in het verleden kijken waardoor opzeggingen en wijzigingen die al in de toekomst gepland staan niet gezien worden en achteraf moeten worden gecorrigeerd.
We kunnen hier lang en breed over discussiëren maar daar heb ik geen tijd voor of zin in. Doe ermee wat je wilt, prima. Ik sluit hiermee af.
@grun93 Waarom zou er nog een extra maand moeten worden geïncasseerd? Je betaal namelijk al een maand vooruit.
Kosten buiten de bundel zoals telefoonkosten, films on demand?jongetje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:06:
@grun93 Waarom zou er nog een extra maand moeten worden geïncasseerd? Je betaal namelijk al een maand vooruit.
Dat zeg ik helemaal niet, hoe kom je daarbij? In een verzadigde markt, zoals internet/tv/telefoon providers, is het beste wat je kunt doen ieder jaar overstappen. Ongeacht of je tevreden bent met je huidige provider of niet. Laat de kabels gewoon liggen, dan heb je volgend jaar minder werk. Dus ga van Ziggo naar KPN, Budget, T-Mobile, Tele2, whatever, en daarna weer terug naar de eerste. Dan ben je ieder jaar weer ergens een nieuwe klant en krijg je weer de maximale korting. Degenen die langer dan een jaar klant blijven betalen te veel.Rallye schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:00:
Conclusie: als alle bedrijven doen waar het volgens jou om gaat - alleen maar veel winst maken - staat de klant altijd buitenspel. Mooie maatschappijkritiek! Zou niet juist concurrentie ook op service kunnen plaatsvinden?
Zojuist even contact gehad met Ziggo via de chat. Conform wat er eerder gecommuniceerd was zou ik per 24e (beëindiging abonnement) een retourdoos opgestuurd worden. Dit was nog niet gebeurd. Wel SMSjes gehad waarin wordt verwezen naar een website voor het retourprocses. Daar wordt de retourdoos niet meer vermeld.
Hierover dus even contact gehad. Je kunt de spullen gewoon naar het antwoordnummer opsturen in een eigen doos. Helemaal prima. Menig huishouden krijgt met online bestellen en wel genoeg dozen binnen.
Andere zorg die ik had, was hoe weten ze dat deze spullen van mij afkomstig zijn? Dat checken ze obv serienummer. Dat klinkt ook wel goed. Voor de zekerheid doe ik er een papiertje bij met mijn gegevens.
Daarna even wachten tot definitieve afrekening. Staat de borg er op? Ik ben benieuwd.
Hierover dus even contact gehad. Je kunt de spullen gewoon naar het antwoordnummer opsturen in een eigen doos. Helemaal prima. Menig huishouden krijgt met online bestellen en wel genoeg dozen binnen.
Andere zorg die ik had, was hoe weten ze dat deze spullen van mij afkomstig zijn? Dat checken ze obv serienummer. Dat klinkt ook wel goed. Voor de zekerheid doe ik er een papiertje bij met mijn gegevens.
Daarna even wachten tot definitieve afrekening. Staat de borg er op? Ik ben benieuwd.
Staat inderdaad ook op de website:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/terugsturenWaar stuur je de apparatuur naartoe?
Pak de apparatuur in in de retourdoos of een andere stevige doos en stuur die gratis naar:
Ziggo retouren
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.grun93 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:58:
[...]
Maar dezelfde klant hangt wel meteen aan de telefoon of klimt in de pen op de fora om te eisen dat het overgebleven geld van de eindafrekening dezelfde dag nog overgemaakt wordt. Dat vind ik pas vreemd. Grote bedrijven kunnen dat helemaal niet inpassen in hun dataverwerking, daar is geen tijd voor.
In een bevestiging via e-mail doet ziggo mij een belofte. Natuurlijk kan het voorkomen dat die belofte niet gehaald wordt. Echter als klant mag je dan toch wel contact opnemen met ziggo en de vraag stellen? Ook een vraag hierover op fora stellen vind ik niet vreemd. Er worden verder geen eisen gesteld maar er wordt dan puur informatie uitgewisseld ben ik van mening. Proactief je (ex) klanten informeren zou helemaal mooi zijn.
Onze klanten houden wij zelf ook proactief geïnformeerd, ongeacht de grote van je organisatie kan je dit ook prima inrichten en als je dat slim inricht kost je dat denk ik ook niet heel veel extra effort.
Die kosten betaal je altijd achteraf. Waarom zou je daarom een maand abonnementskosten als borg moeten betalen?grun93 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Kosten buiten de bundel zoals telefoonkosten, films on demand?
meesje schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 10:18:
Zojuist even contact gehad met Ziggo via de chat. Conform wat er eerder gecommuniceerd was zou ik per 24e (beëindiging abonnement) een retourdoos opgestuurd worden. Dit was nog niet gebeurd. Wel SMSjes gehad waarin wordt verwezen naar een website voor het retourprocses. Daar wordt de retourdoos niet meer vermeld.
Niet te geloven. Gisteren dus een medewerker via de chat gesproken. De spullen mogen via eigen dozen verzonden worden. Begin deze middag gedaan en wat ik zie ik nu in de brievenbus? Drie verzenddozen van Ziggo, voor modem, Next en WiFi punten. Nou ja, deze deze maar bewaren. Komen ooit wel eens van pas.U123456 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:19:
Staat inderdaad ook op de website:
[...]
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/terugsturen
Wel slordige communicatie. Na opzeggen bericht van dat je verzenddozen krijgt. Op de laatste dag van abonnement bericht via SMS waarbij verwezen wordt naar bovenstaande website. Daarop staat niks meer vermeld over dat je verzenddozen krijgt opgestuurd. En nu toch uiteindelijk verzenddozen in huis… Daarnaast zijn de bijbehorende brieven gedateerd op 21 juli. Zo lang doet PostNL er niet over.
Nou ja, in ieder geval de verzendbewijsjes goed bewaren: eentje met modem+Next en eentje voor de WiFi punten. Er werd mij verteld dat o.b.v. serienummer ze achterhalen van wie deze afkomstig zijn.
Klinkt herkenbaar, hier ook verschillende verzoeken moeten doen totdat ik uiteindelijk de dozen ontving. Alleen nu nog wachten op mijn terugbetaling (die waarschijnlijk nog wel 'even' op zich laat wachten).meesje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:30:
[...]
[...]
Niet te geloven. Gisteren dus een medewerker via de chat gesproken. De spullen mogen via eigen dozen verzonden worden. Begin deze middag gedaan en wat ik zie ik nu in de brievenbus? Drie verzenddozen van Ziggo, voor modem, Next en WiFi punten. Nou ja, deze deze maar bewaren. Komen ooit wel eens van pas.
Wel slordige communicatie. Na opzeggen bericht van dat je verzenddozen krijgt. Op de laatste dag van abonnement bericht via SMS waarbij verwezen wordt naar bovenstaande website. Daarop staat niks meer vermeld over dat je verzenddozen krijgt opgestuurd. En nu toch uiteindelijk verzenddozen in huis… Daarnaast zijn de bijbehorende brieven gedateerd op 21 juli. Zo lang doet PostNL er niet over.
Nou ja, in ieder geval de verzendbewijsjes goed bewaren: eentje met modem+Next en eentje voor de WiFi punten. Er werd mij verteld dat o.b.v. serienummer ze achterhalen van wie deze afkomstig zijn.
Lies are obvious to read because the truth is already written
Zonder retourdoos toegestuurd krijgen, vind ik ook helemaal prima. Menig huishouden heeft wel een lege kartonnen doos thuis liggen. Zorg gewoon voor een consistente informatieverstrekking. De website vermeldt echt niks over een retourdoos. Maar geef ook aan je medewerkers de juiste instructies. De medewerker op de chat had toch gewoon in het systeem moeten zien dat er al retourdozen opgestuurd zijn? De brief is zelfs gedateerd op 21 juli.D33F schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:15:
[...]
Klinkt herkenbaar, hier ook verschillende verzoeken moeten doen totdat ik uiteindelijk de dozen ontving. Alleen nu nog wachten op mijn terugbetaling (die waarschijnlijk nog wel 'even' op zich laat wachten).
Daar ben ik het met je eens. In mijn geval stond er wel iets in de mail over de retourdozen maar vervolgens was er ook 0 communicatie (en niets onderweg) waardoor ik zelf tot 2 keer toe contact heb moeten opnemen om ze alsnog te krijgen.meesje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:55:
[...]
Zonder retourdoos toegestuurd krijgen, vind ik ook helemaal prima. Menig huishouden heeft wel een lege kartonnen doos thuis liggen. Zorg gewoon voor een consistente informatieverstrekking. De website vermeldt echt niks over een retourdoos. Maar geef ook aan je medewerkers de juiste instructies. De medewerker op de chat had toch gewoon in het systeem moeten zien dat er al retourdozen opgestuurd zijn? De brief is zelfs gedateerd op 21 juli.
Klopt, initieel in de mail wel, maar op de laatste dag ontvang ik drie sms-jes (modem, next, WiFi punten) waarin wordt verwezen naar de website. Dus allemaal niet echt duidelijk en consistent. En sowieso zou je op de laatste dag de retourdozen ontvangen, dat was maandag. Dus toen gisteren maar even een chat gestart.D33F schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:59:
[...]
Daar ben ik het met je eens. In mijn geval stond er wel iets in de mail over de retourdozen maar vervolgens was er ook 0 communicatie (en niets onderweg) waardoor ik zelf tot 2 keer toe contact heb moeten opnemen om ze alsnog te krijgen.
Nu nog wachten tot ik 1 week abonnement en borg van 45 euro ga terug krijgen. Ik wacht wel eerst op een bericht dat de geretourneerde producten binnen zijn en verwerkt.
[ Voor 11% gewijzigd door meesje op 27-07-2023 18:06 ]
Net bij mijn schoonouders een modem wissel gedaan. Zij hadden nog internet via de Mediabox (die oude zwarte stroomvreter). Omdat Ziggo het netwerk wil verbeteren kregen ze nu de witte Connectbox (waarom ze dan niet meteen het nieuwe type modem sturen is mij een raadsel?).
Ik denk niet dat de gemiddelde consument er uit komt met die modem wissel. Op papier ziet het er heel simpel uit. Je haalt gewoon wat kabels los en steekt die in het modem. Splitter er tussen en klaar. Maar in de praktijk ligt het toch even anders. De aansluiting verplaatst namelijk van de woonkamer naar de meterkast. De bijzonderheden waar ik tegenaan liep:
- Het overname punt (AOP) is een schroefdraad aansluiting, geen steek aansluiting. Dus de splitter kon daar niet rechtstreeks op.
- Er zat maar 1 COAX kabel in de doos. Als je de splitter bekabeld op het AOP moet zetten kom je dus een kabel te kort.
- Er zat geen aansluit materiaal bij voor die schroefaansluiting
- Ze hebben de DECO set als wifi spots. De hoofd wifi spot moet dus naar de meterkast verplaatst worden. Niet ideaal, maar voor hun gebruik werkt het nog prima.
- Telefonie moest omgelegd worden, omdat dat nu ook uit de meterkast komt. Gelukkig hebben ze vroeger ook telefonie via een modem in de meterkast gehad, dus er lag gelukkig nog een bestaande kabel.
- Ik zag dat in het nieuwe modem standaard UPNP aan stond. Dacht dat we 20 jaar geleden al bedacht hadden dat UPNP eigenlijk een heel slecht idee is?
- Ik zag nog geen IPv6. Dacht dat Ziggo al overal IPv6 had uitgerold? Ik woon in dezelfde straat en heb bij Ziggo wel IPv6 gehad. Nu had ik mijn connectbox wel in bridge staan, mogelijk dat daar nog verschil in zit. Gaat in beide gevallen om het fUPC gebied.
- Internet en telefonie werkte wel meteen na aansluiten. Dat heb ik in het (verre) verleden ook wel eens anders gezien (zeker nog in de Chello tijd).
Vond het meegeleverde aansluit materiaal maar minimaal. Dat is vroeger (bij UPC) wel beter geweest.
Nu weet ik niet of ze een gratis monteur hadden kunnen regelen. Ik kom er wel uit met aansluiten, maar je kunt van de gemiddelde consument denk ik niet verwachten dat het aansluiten zomaar lukt als de aansluiting verplaatst moet worden naar de meterkast.
Modem had misschien nog wel in de woonkamer geplaatst kunnen worden, maar er zit een actieve versterker in de meterkast. Denk daarom dat het beter is om de splitter voor die versterker te hangen (de mediabox zat wel achter de versterker en dat heeft altijd prima gewerkt)
ps. Van mij mag dit topic wel naar een wat meer technische discussie. Dat de administratie niet geweldig is bij Ziggo weten we nu wel.
Ik denk niet dat de gemiddelde consument er uit komt met die modem wissel. Op papier ziet het er heel simpel uit. Je haalt gewoon wat kabels los en steekt die in het modem. Splitter er tussen en klaar. Maar in de praktijk ligt het toch even anders. De aansluiting verplaatst namelijk van de woonkamer naar de meterkast. De bijzonderheden waar ik tegenaan liep:
- Het overname punt (AOP) is een schroefdraad aansluiting, geen steek aansluiting. Dus de splitter kon daar niet rechtstreeks op.
- Er zat maar 1 COAX kabel in de doos. Als je de splitter bekabeld op het AOP moet zetten kom je dus een kabel te kort.
- Ze hebben de DECO set als wifi spots. De hoofd wifi spot moet dus naar de meterkast verplaatst worden. Niet ideaal, maar voor hun gebruik werkt het nog prima.
- Telefonie moest omgelegd worden, omdat dat nu ook uit de meterkast komt. Gelukkig hebben ze vroeger ook telefonie via een modem in de meterkast gehad, dus er lag gelukkig nog een bestaande kabel.
- Ik zag dat in het nieuwe modem standaard UPNP aan stond. Dacht dat we 20 jaar geleden al bedacht hadden dat UPNP eigenlijk een heel slecht idee is?
- Ik zag nog geen IPv6. Dacht dat Ziggo al overal IPv6 had uitgerold? Ik woon in dezelfde straat en heb bij Ziggo wel IPv6 gehad. Nu had ik mijn connectbox wel in bridge staan, mogelijk dat daar nog verschil in zit. Gaat in beide gevallen om het fUPC gebied.
- Internet en telefonie werkte wel meteen na aansluiten. Dat heb ik in het (verre) verleden ook wel eens anders gezien (zeker nog in de Chello tijd).
Vond het meegeleverde aansluit materiaal maar minimaal. Dat is vroeger (bij UPC) wel beter geweest.
Nu weet ik niet of ze een gratis monteur hadden kunnen regelen. Ik kom er wel uit met aansluiten, maar je kunt van de gemiddelde consument denk ik niet verwachten dat het aansluiten zomaar lukt als de aansluiting verplaatst moet worden naar de meterkast.
Modem had misschien nog wel in de woonkamer geplaatst kunnen worden, maar er zit een actieve versterker in de meterkast. Denk daarom dat het beter is om de splitter voor die versterker te hangen (de mediabox zat wel achter de versterker en dat heeft altijd prima gewerkt)
ps. Van mij mag dit topic wel naar een wat meer technische discussie. Dat de administratie niet geweldig is bij Ziggo weten we nu wel.
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Hier een tijdje terug ook van de Mediabox XL naar de witte "SmartWifi" modem van Arris + Ziggo Next Mini voor de tv. Modem staat hier ook in bridgemodus + TP-Link Deco M4 mesh systeem/routers. Hier heb ik wel IPV6 naast IPV4, ook oud UPC gebied. Misschien een belletje doen naar Ziggo voor IPV6?EWS99 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:00:
Net bij mijn schoonouders een modem wissel gedaan. Zij hadden nog internet via de Mediabox (die oude zwarte stroomvreter). Omdat Ziggo het netwerk wil verbeteren kregen ze nu de witte Connectbox (waarom ze dan niet meteen het nieuwe type modem sturen is mij een raadsel?).
Monteur kan je gratis regelen als je er niet uitkomt, ik kreeg destijds de Next Mini niet aan de praat (moest geactiveerd worden door monteur). Paar maanden later kreeg ik last van internetverbinding en had ik Ziggo's klantenservice gechat. Foto's opgestuurd van de huidige situatie en kreeg een andere coax kabel met als advies om de splitter te verwijderen (ik gebruik dat andere poort niet). Sindsdien geen problemen meer
Vandaag dan eindelijk het bedrag op mijn rekening ontvangen na iets meer dan 2 maanden
Ik speel met de gedachte om over te stappen van KPN naar Ziggo ivm de huidige acties en nieuw klantenvoordeel. Nu heb ik thuis nog een oud AOP, kun je deze op voorhand al laten vervangen of ben je aangewezen op de monteursafspraak die je naderhand kunt maken?
Betreft een AOP uit 2016, zeer vermoedelijk de VQ601R.
@Miki met een doe het zelf pakket kun je hem zelf vervangen. Als een monteur komt doet die het, eerder heeft ook weinig zin.
@jongetje
Er was een tijd dat je zelf een AOP mocht vervangen. Die tijd is al weer jaren voorbij. Het ging te vaak mis. Nu mag een AOP alleen door een monteur worden vervangen. Je zult dan ook geen AOP aantreffen is een doe het zelf pakket.
Er was een tijd dat je zelf een AOP mocht vervangen. Die tijd is al weer jaren voorbij. Het ging te vaak mis. Nu mag een AOP alleen door een monteur worden vervangen. Je zult dan ook geen AOP aantreffen is een doe het zelf pakket.
Weet je het zeker dat er een nieuw AOP bij het DHZ pakket zit? Als ik zo Google kom ik bijna overal pagina’s tegen dat de AOP alleen door een gecertificeerde monteur mag worden vervangen.jongetje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:53:
@Miki met een doe het zelf pakket kun je hem zelf vervangen. Als een monteur komt doet die het, eerder heeft ook weinig zin.
Edit: @Roetzen thx nu nog de vraag of ik op voorhand de AOP kan laten vervangen en anders bel ik maandag wel de klantenservice
[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 29-07-2023 13:08 ]
Gewoon gratis monteur inplannen voor installeren modem? Mag toch aannemen dat die het AOP dan meteen vervangt als dat idd nodig is.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:59:
[...]
Weet je het zeker dat er een nieuw AOP bij het DHZ pakket zit? Als ik zo Google kom ik bijna overal pagina’s tegen dat de AOP alleen door een gecertificeerde monteur mag worden vervangen.
Edit: @Roetzen thx nu nog de vraag of ik op voorhand de AOP kan laten vervangen en anders bel ik maandag wel de klantenservice
Waarom denk je dat een AOP uit 2016 oud is? Het is niet zo dat die om de paar jaar vervangen moet worden, lijkt mijMiki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:46:
Ik speel met de gedachte om over te stappen van KPN naar Ziggo ivm de huidige acties en nieuw klantenvoordeel. Nu heb ik thuis nog een oud AOP, kun je deze op voorhand al laten vervangen of ben je aangewezen op de monteursafspraak die je naderhand kunt maken?
[ Voor 7% gewijzigd door EWS99 op 29-07-2023 13:44 ]
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Ik denk dat een AOP uit 2016 niet geschikt is voor Docsis 3.1.
Dat is precies mijn veronderstellingdolopfriet schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:52:
Ik denk dat een AOP uit 2016 niet geschikt is voor Docsis 3.1.
Voor zo ver ik weet kan dat niet. Het lijkt me ook niet zo zinvol, je hebt het pas nodig als je een modem hebt.Bel maar met de klantenservice en vertel welk AOP je hebt. Dan sturen ze een monteur voor de installatie.Miki schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 12:59:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Roetzen op 29-07-2023 14:21 ]
@EWS99 Waarom moest de router naar de meterkast? Zat het AOP daar? Waarom stond de oude router daar dan niet?
Dat staat in de allereerste zin.Rallye schreef op zondag 30 juli 2023 @ 08:55:
@EWS99 Waarom moest de router naar de meterkast? Zat het AOP daar? Waarom stond de oude router daar dan niet?
Aanmelding en bevestiging van de overstapservice kan dus ook allemaal binnen een kwartier op zondag. Waar velen kiezen voor glasvezel ga ik de andere kant op, van KPN naar Ziggo. Nieuw klantvoordeel met de huidige actie waren voor mij wel een dealbreaker. Het voelt in ieder geval goed dat het zo soepel gaat. morgen even bellen dat mijn AOP niet overeenkomt met de voorbeeld AOP’s uit de online installatie handleiding. Er wordt namelijk aangegeven dat je dan contact moet opnemen met de klantenservice. Ik verwacht dat dat ook wel goed komt voordat ik overgezet ga worden.
Nu nog mijn mobiele abonnementen omzetten naar Vodafone Red Together, maar daarvoor moet ik eerst even op zoek naar een F&F code
Nu nog mijn mobiele abonnementen omzetten naar Vodafone Red Together, maar daarvoor moet ik eerst even op zoek naar een F&F code
Even wat anders dan het aansluiten van Ziggo of klantenservice problemen. Het valt mij op dat in dit thread vrij weinig informatie is over Ziggo Safe Online (F-Secure):
Na jaren Norton 365 te hebben gebruikt, heb ik sinds kort Ziggo Safe Online geïnstalleerd. Ik was opzoek naar een virusscanner die beter is dan Windows Security, laatste kan worden uitgezet door virussen. MacAfee is ook zeer commercieel, dus zat ik te kijken naar andere virusscanners zoals BitDefender. Ik zag dat Ziggo ook een gratis virusscanner aanbiedt voor klanten die een Ziggo internetpakket hebben. Het is F-Secure met Ziggo's eigen laagje er overheen. Scannen werkt snel en geen irritante spam berichten over nieuwe producten. Dat was bij Norton zo hinderlijk en dan ook nog crypto mining dat ze een tijdje terug hadden geïntroduceerd...
Na jaren Norton 365 te hebben gebruikt, heb ik sinds kort Ziggo Safe Online geïnstalleerd. Ik was opzoek naar een virusscanner die beter is dan Windows Security, laatste kan worden uitgezet door virussen. MacAfee is ook zeer commercieel, dus zat ik te kijken naar andere virusscanners zoals BitDefender. Ik zag dat Ziggo ook een gratis virusscanner aanbiedt voor klanten die een Ziggo internetpakket hebben. Het is F-Secure met Ziggo's eigen laagje er overheen. Scannen werkt snel en geen irritante spam berichten over nieuwe producten. Dat was bij Norton zo hinderlijk en dan ook nog crypto mining dat ze een tijdje terug hadden geïntroduceerd...
[ Voor 4% gewijzigd door NeverSettle op 30-07-2023 21:33 ]
Heb je daar wat meer info over?NeverSettle schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:32:
Ik was opzoek naar een virusscanner die beter is dan Windows Security, laatste kan worden uitgezet door virussen.
Om 't te helpen vinden....
Inloggen op mijn.ziggo.nl
Producten ->
Internet ->
Internetbeveiliging -> rest wijst zichzelf
Ik bedoelde eigenlijk over het stukje dat virussen de ingebouwde virusbescherming van Windows kunnen uitschakelenChris.nl schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:57:
[...]
Om 't te helpen vinden....
Inloggen op mijn.ziggo.nl
Producten ->
Internet ->
Internetbeveiliging -> rest wijst zichzelf
WD zou via GPO of register uitgezet kunnen worden, maar normaal krijg je daar gewoon een notificatie van.
Dus als ze slim zijn disablen ze dat dan ook ff
Maar er is weinig hard bewijs over te vinden, soms wil WD zelf ook wel eens vastlopen en met een “unexpected error” komen die mensen aanzien als een “virus” besmetting.
... en als je de coax kabel in je tv steekt heb je gewoon .. digitale tv (mits je een tuner hebt, maar die kans is vrij groot)FastFred schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 20:15:
Zojuist ff met de klantenservice gebeld, want op Mijn Ziggo en via de klantenservice chat kreeg ik het niet voor elkaar om Internet Only te krijgen als bestaande klant.
Ik kijk echt helemaal nooit meer tv namelijk, dus mijn TV Compleet Next is nu weg, ik heb alleen nog Internet Compleet, 400/40. Wijziging zouden ze direct in laten gaan, het bedrag wat ik deze maand al teveel betaald heb ik krijg ik een credit van en ben nu 3 tientjes per maand goedkoper uit![]()
Eigenlijk wilde ik naar KPN voor 1000/1000 zonder tv voor nog iets minder per maand maar ach, deze 400/40 doet het ook prima.
ping 127.212.23.124
Ik heb inmiddels een aantal keren een mail van Ziggo gehad met het aanbod om mijn CI+ module om te ruilen voor een Next Mini.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0BJ0SEdwPujCU1yHfyrC5bA5.png?f=user_large)
Dat lijkt een soort kastje te zijn met ook allerlei streaming apps erop en dus een aparte afstandsbediening.
Denken jullie dat ziggo binnenkort met de ci+ module gaat stoppen, of is dit gewoon weer een marketing-truc in de hoop dat je met dat kastje extra diensten bij ze gaat afnemen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/0BJ0SEdwPujCU1yHfyrC5bA5.png?f=user_large)
Dat lijkt een soort kastje te zijn met ook allerlei streaming apps erop en dus een aparte afstandsbediening.
Denken jullie dat ziggo binnenkort met de ci+ module gaat stoppen, of is dit gewoon weer een marketing-truc in de hoop dat je met dat kastje extra diensten bij ze gaat afnemen?
Geen idee of het zo is, maar al die nieuwe boxen kunnen ook IPTV, het zou me niet verbazen als ze langzaam een overstap aan het maken zijn naar IPTV ipv DVB-C.arjan1995 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:10:
Ik heb inmiddels een aantal keren een mail van Ziggo gehad met het aanbod om mijn CI+ module om te ruilen voor een Next Mini.
[Afbeelding]
Share and Enjoy!
Hoewel IPTV 1080p is tegenover 1080i DVB-C, heb ik toch het idee dat laatstgenoemde scherper beeld geeft. In ieder geval geüpscaled op mijn 4K tv. Hoop dus dat ze niet zomaar stoppen met DVB-C en de CI+ module.
De Next mini is enkel IPTV en kun je alleen met een UTP kabel verbinden. Ziggo doet dit om langzaamaan ruimte te creëren op hun coaxkabel zodat ze de snelheid kunnen opvoeren. DVB-C zal langzaamaan uitgefaseerd gaan worden.WCA schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Geen idee of het zo is, maar al die nieuwe boxen kunnen ook IPTV, het zou me niet verbazen als ze langzaam een overstap aan het maken zijn naar IPTV ipv DVB-C.
DVB-C is voor mij de reden dat ik Ziggo heb en géén gebruik (meer) maak van de glasvezelkabel. 'k Hoop dus dat ze nog lang doorgaan...cordonbleu schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:23:
Hoewel IPTV 1080p is tegenover 1080i DVB-C, heb ik toch het idee dat laatstgenoemde scherper beeld geeft. In ieder geval geüpscaled op mijn 4K tv. Hoop dus dat ze niet zomaar stoppen met DVB-C en de CI+ module.
Ziggo stopt ook niet zomaar, maar om te quoten uit het interview van afgelopen februari.
Eerder zei je dat DVB-C-tv een reden is waarom jullie niet 10Gbit/s down en 2Gbit/s up kunnen leveren via Docsis. Is dat ook waarom jullie vorig jaar , jullie eerste mediabox zonder coaxaansluiting?
"All-IP-tv is efficiënter en gebruikt minder bandbreedte dan DVB-C-tv. Uiteindelijk verwachten we alle televisiediensten via Docsis, dus via internet, te kunnen aanbieden. Maar we hebben nog veel apparatuur in het veld staan die nog een coaxaansluiting nodig heeft. Daarnaast zijn er ook nog veel mensen die lineaire televisie zonder mediabox kijken. Die overstap van DVB-C-tv naar all-IP-tv is dan ook een meerjarenproject waar je die oude apparatuur geleidelijk uitfaseert en nieuwe apparatuur introduceert. Belangrijk om te benadrukken is dat we ook in de toekomst lineaire televisie blijven aanbieden, maar dan via all-IP."
"We blijven ook nog wel een tijdje mediaboxen met coaxaansluitingen, zoals de Mediabox Next, verkopen. De overstap naar all-IP-tv is een evolutie, geen revolutie. Een groep waar we nog meer aandacht aan gaan geven, zijn klanten die nog niet op een van deze twee mediaboxen zitten. In het verleden had je bij Ziggo koopboxen, toen kon je bijvoorbeeld bij de MediaMarkt naar binnen lopen en daar kocht je een kastje. Veel mensen hebben die nog als tweede of derde box ergens in huis staan. Bij UPC hebben we ook huurkastjes die voor een deel nog aanwezig zijn. Doordat we zijn ontstaan uit al die kabelbedrijfjes die allemaal hun settopbox en modems hadden, heb je een behoorlijk diverse basis aan apparatuur. Uiteindelijk wil je toewerken naar die all-IP-staat, maar je kunt niet alles in één keer vervangen. Dat is simpelweg te duur, dus je moet dat in de loop der jaren stapje voor stapje, stukje voor stukje doen."
Je kan hem ook via wifi verbinden.Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:34:
[...]
De Next mini is enkel IPTV en kun je alleen met een UTP kabel verbinden.
Ziggo doet dit omdat ze dan controle hebben over welk account er op welke plek naar welk programma/dienst kijkt. Al die data is gewoon geld waard, Ziggo geeft dit kastjes nu echt niet zomaar weg omdat ze over 5 a 10 jaar DVB-C mogelijk gaan uitfaseren.Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:34:
[...]
De Next mini is enkel IPTV en kun je alleen met een UTP kabel verbinden. Ziggo doet dit om langzaamaan ruimte te creëren op hun coaxkabel zodat ze de snelheid kunnen opvoeren. DVB-C zal langzaamaan uitgefaseerd gaan worden.
Er is ruimte genoeg op de kabel voor de diensten op dit moment en echt nog geen reden om DVB-C uit te schakelen.
Naast ruimte op de kabel heb je natuurlijk ook nog andere overhead die een rol speelt bij zaken al dan niet uitfaseren.jongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ziggo doet dit omdat ze dan controle hebben over welk account er op welke plek naar welk programma/dienst kijkt. Al die data is gewoon geld waard, Ziggo geeft dit kastjes nu echt niet zomaar weg omdat ze over 5 a 10 jaar DVB-C mogelijk gaan uitfaseren.
Er is ruimte genoeg op de kabel voor de diensten op dit moment en echt nog geen reden om DVB-C uit te schakelen.
Ooit gehoord van stichting Kijkonderzoek: https://www.kijkonderzoek.nl/kijkcijfersjongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Ziggo doet dit omdat ze dan controle hebben over welk account er op welke plek naar welk programma/dienst kijkt. Al die data is gewoon geld waard, Ziggo geeft dit kastjes nu echt niet zomaar weg omdat ze over 5 a 10 jaar DVB-C mogelijk gaan uitfaseren.
Natuurlijk zal de data van Ziggo wat waard zijn maar niet in de hoedanigheid die je jezelf toedicht. Door de DVB-C stream uit te schakelen en IPTV over het internet stream te laten lopen creëer je ruimte. Als Ziggo wil blijven concurreren met de glasvezelaanbieders zullen ze dat moeten doen naast de overstap naar Docsis 3x en hoger.
Maar ja, als Ziggo uiteindelijk stopt met DVB-C en uitsluitend nog TV via IP levert, welke redenen heb ik dan nog om bij Ziggo te blijven? Mijn Samsung smart TV kan van zichzelf ook al prima IPTV aan, daar heb ik in theorie geen extra kastje van Ziggo voor nodig. Ja, welke reden heb ik dan nog om überhaupt TV af te nemen van de provider de mij toegang tot IP geeft? Dan kan ik waarschijnlijk beteren en goedkoper TV afnemen van een onafhankelijke streaming provider. Volgens mij schiet Ziggo zichzelf in de voet als ze DVB-C afschaft. Het is een uniek selling point...
Het is voor ons buitenstaanders niet duidelijk welke strategie Ziggo heeft gekozen. En ook deze strategie kan door externe factoren weer gewijzigd worden/achterhaald zijn. Zie bv de Mediabox XL. Deze moest op een gegeven moment ook op het cloud platform aangesloten worden, dus nieuwe firmware aanbieden. Deze keuze kwam doordat de Next moeilijk leverbaar was. Als deze gelijk volop leverbaar was geweest, zouden ze echt geen kosten hebben gemaakt in software development voor de XL.
Het is echt gissen welke weg Ziggo wil en uiteindelijk gaat bewandelend. Ooit dacht ik door de iptv beweging ze wellicht Ziggo Go als 100% losse dienst (zoals NLziet) willen gaan aanbieden. Wie weet komt dat er ooit.
Het is echt gissen welke weg Ziggo wil en uiteindelijk gaat bewandelend. Ooit dacht ik door de iptv beweging ze wellicht Ziggo Go als 100% losse dienst (zoals NLziet) willen gaan aanbieden. Wie weet komt dat er ooit.
Ze kunnen niet langzaamaan ruimte creëren. Het is niet dat als er 100 klanten overstappen van DVB-C naar IPTV dat er dan frequentieruimte vrij komt. Frequentieruimte komt alleen vrij door (meerdere) TV zenders helemaal van DVB-C af te halen. En tot nu toe levert Ziggo via DVB-C nog steeds hetzelfde zenderpakket als via IPTV.Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:34:
[...]
De Next mini is enkel IPTV en kun je alleen met een UTP kabel verbinden. Ziggo doet dit om langzaamaan ruimte te creëren op hun coaxkabel zodat ze de snelheid kunnen opvoeren. DVB-C zal langzaamaan uitgefaseerd gaan worden.
Ze kunnen het wel langzaamaan doen door in fases hun klanten te laten overstappen. Alle nieuwe klanten krijgen standaard de Next mini en je ziet nu dat de huidige klanten ook al aangeschreven worden.RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:52:
[...]
Ze kunnen niet langzaamaan ruimte creëren. Het is niet dat als er 100 klanten overstappen van DVB-C naar IPTV dat er dan frequentieruimte vrij komt. Frequentieruimte komt alleen vrij door (meerdere) TV zenders helemaal van DVB-C af te halen. En tot nu toe levert Ziggo via DVB-C nog steeds hetzelfde zenderpakket als via IPTV.
Zodra de populatie groot genoeg is om om te schakelen (zeg 85%) zullen ze dat gaan aankondigen en vervolgens de laatste groep achterblijvers meenemen door die versneld met begeleiding ook naar de Next mini te dwingen dan wel daadwerkelijk af te sluiten. Dit is vaak een proces van 1 á 2 jaar.
De data van Ziggo (met miljoenen tv kastjes) is veel meer waard dan die laar duizend kijkonderzoek mensen met de app op hun smartphone die luistert wat er gekeken wordt.Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Ooit gehoord van stichting Kijkonderzoek: https://www.kijkonderzoek.nl/kijkcijfers
Natuurlijk zal de data van Ziggo wat waard zijn maar niet in de hoedanigheid die je jezelf toedicht. Door de DVB-C stream uit te schakelen en IPTV over het internet stream te laten lopen creëer je ruimte. Als Ziggo wil blijven concurreren met de glasvezelaanbieders zullen ze dat moeten doen naast de overstap naar Docsis 3x en hoger.
Daarnaast kostte alleen het afschakelen van analoog al meerdere jaren. Als ze echt stoppen met dvbc, dan bestaan de Next kastjes al niet meer. Dat is zo'n enorme en kostbare operatie, dat kost jaren van voorbereiding en dan nog eens uitvoering.
Natuurlijk, uiteindelijk stopt dvbc en wordt het netwerk ook een stuk eenvoudiger met ip-only.
Maar dat is niet langzaamaan afschakelen. Dat is langzaamaan proberen klanten te migreren zodat over jaren de migratie / afschakelen invloed heeft voor minder klanten. Ze kunnen alleen met een "big bang" zenders (of het geheel) uit zetten om frequentieruimte erbij te krijgen.Miki schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Ze kunnen het wel langzaamaan doen door in fases hun klanten te laten overstappen. Alle nieuwe klanten krijgen standaard de Next mini en je ziet nu dat de huidige klanten ook al aangeschreven worden.
Zodra de populatie groot genoeg is om om te schakelen (zeg 85%) zullen ze dat gaan aankondigen en vervolgens de laatste groep achterblijvers meenemen door die versneld met begeleiding ook naar de Next mini te dwingen dan wel daadwerkelijk af te sluiten. Dit is vaak een proces van 1 á 2 jaar.
En daarnaast wat @jongetje hierboven ook schrijft. Ik zie het best gebeuren dat Ziggo binnen nu en 2, 3 jaar een aantal zenders (of extra pakketten) uit zet op DVB-C en nog alleen via IPTV aanbied. Maar voordat de laatste zenders (NPO 1 per definitie) uit gaan zullen we wel weer 10 jaar verder zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 31-07-2023 12:14 ]
Het gaat allemaal veel te traag bij Ziggo.
Ze kunnen op deze manier de snelheden die in de nabije toekomst op glasvezel geboden worden, nooit bijhouden.
Ze kunnen op deze manier de snelheden die in de nabije toekomst op glasvezel geboden worden, nooit bijhouden.
Dat vond ik ook. Tot voor kort. Ik hield ook uit alle macht vast aan Ziggo's DVB-C, wat mij betreft nog steeds de beste manier van TV kijken. Zeker samen met mijn VU+ ontvanger. Maar na de zoveelste prijsverhoging en de zekerheid dat DVB-C er binnen een paar jaar toch wel af gaat én omdat ik minder TV kijk, zit ik nu bij NLZiet. Gewoon even pleister eraf trekken. Ja, klopt, nadelen: Beeld iets minder goed, geen mogelijkheden tot eigen opname beheer, maar ook wel een paar voordelen.Roetzen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:43:
Volgens mij schiet Ziggo zichzelf in de voet als ze DVB-C afschaft. Het is een uniek selling point...
DVB-C is eindig, vroeg of laat. Dus mijn advies zou zijn om daar niet tot in het einde der tijden aan vast te houden maar een goed (genoeg) alternatief op te zoeken.
Alles kan stuk.
Klopt. De coax kabel zal qua snelheid nooit kunnen bieden wat de glasvezel kan bieden. Maar dat hoeft dan ook niet. Voor 99% van de gebruikers is 1 GB een overkill. De glasvezeljongens schermen met extreem hoge snelheden. Ziggo zal zich met iets anders moeten profileren om een marktaandeel te behouden. Bijvoorbeeld... DVB-C.dolopfriet schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:23:
Het gaat allemaal veel te traag bij Ziggo.
DVB-C? Ik mag toch hopen dat dit de komende jaren volledig over gaat naar IPTV/Apps? 😀Roetzen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:32:
[...]
Klopt. De coax kabel zal qua snelheid nooit kunnen bieden wat de glasvezel kan bieden. Maar dat hoeft dan ook niet. Voor 99% van de gebruikers is 1 GB een overkill. De glasvezeljongens schermen met extreem hoge snelheden. Ziggo zal zich met iets anders moeten profileren om een marktaandeel te behouden. Bijvoorbeeld... DVB-C.
Meer bandbreedte, meer kwaliteit.
En Ziggo kon eens beginnen om (optioneel) hogere upload aan te bieden. Al was het de helft.
[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 31-07-2023 12:57 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Er wordt meer gedoeld op gemak, zeker voor technisch minder onderlegde mensen. Onderschat niet hoeveel klanten gewoon klassiek tv willen zonder gedoe, niet in de laatste plaats laaggeschoolden van middelbare leeftijd, ouderen etc. Die zijn al sinds jaar en dag gewend om gewoon een antennekabel in de tv te steken, ding zoekt naar zenders en ze zappen van NPO naar RTL naar SBS en terug. Deze groep wordt gillend gek van kastjes die ze niet snappen met functies die ze niet begrijpen. Je wil niet weten hoeveel lui ik nog tref die al bellen dat de tv weer eens niet werkt omdat ze het ding gewoon niet op de juiste HDMI input hebben staan, die zijn doorgaans echt beter af met een simpel DVB-C signaal, al dan niet met insteekkaart voor bepaalde zenders. En die groep is de komende twintig jaar nog niet weg...tcviper schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:57:
[...]
DVB-C? Ik mag toch hopen dat dit de komende jaren volledig over gaat naar IPTV/Apps? 😀
Meer bandbreedte, meer kwaliteit.
En Ziggo kon eens beginnen om (optioneel) hogere upload aan te bieden. Al was het de helft.
Ik snap je en snap het hele punt, maar het is ook een kwestie van wennen, zo heb ik zelf inmiddels mijn hele familie (ouders, tantes, ooms) allemaal om naar NLZiet bijvoorbeeld als app op hun tv. Werkt na een aantal weken stoeien nu behoorlijk goed voor ze.Andros schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:04:
[...]
Er wordt meer gedoeld op gemak, zeker voor technisch minder onderlegde mensen. Onderschat niet hoeveel klanten gewoon klassiek tv willen zonder gedoe, niet in de laatste plaats laaggeschoolden van middelbare leeftijd, ouderen etc. Die zijn al sinds jaar en dag gewend om gewoon een antennekabel in de tv te steken, ding zoekt naar zenders en ze zappen van NPO naar RTL naar SBS en terug. Deze groep wordt gillend gek van kastjes die ze niet snappen met functies die ze niet begrijpen. Je wil niet weten hoeveel lui ik nog tref die al bellen dat de tv weer eens niet werkt omdat ze het ding gewoon niet op de juiste HDMI input hebben staan, die zijn doorgaans echt beter af met een simpel DVB-C signaal, al dan niet met insteekkaart voor bepaalde zenders. En die groep is de komende twintig jaar nog niet weg...
Datzelfde pas ik ook sinds een jaar ongeveer bij klanten thuis toe.
Er zijn ook aan (klein) aantal glasvezelproviders die DVB-C aanbieden. Krijg je glas in de meterkast binnen en daar dan een modem met ethernet en een coax-aansluiting voor de TV('s).
Technisch gezien dus prima mogelijk om zelfs bij een volledige afschakeling van het DVB-C op het Ziggo-netwerk alsnog in huis via de kabel TV te kunnen kijken.
Dat zou voor Ziggo ook handig zijn; ze krijgen ruimte om hogere internetsnelheden aan te bieden en tegelijkertijd kunnen ze de 'oude garde' en de andere klanten die DVB-C boven IPTV waarderen (inclusief mezelf) tevreden houden.
Het feit dat ze dit niet doen en juist stapje voor stapje mensen van DVB-C af proberen te krijgen zegt genoeg.
DVB-C is 'dom' en valt niet aan te verdienen. Met IPTV hebben ze alles in beheer.
Opnames alleen mogelijk op hun manier, niet meer onbeperkt houdbaar en ze kunnen actief van hun kant opnames verwijderen.
Wil een contentprovider niet dat opnames worden gemaakt; kan Ziggo het zo van hun kant inperken.
Daarnaast dus lekker pushen van bijvoorbeeld de Next Mini, want daar draaien extra services op waar ze aan kunnen verdienen.
Dat kun je ook zien aan de TV-decoders. De chipfabrikanten die voorzagen in de SoC's van die apparaten maken ze niet meer en dat kun je zien aan het aanbod; er worden niet of nauwelijks meer nieuwe decoders geïntroduceerd. De meest geliefde/bekende decoders (o.a. de VU+ e.d.) zijn al jaren oud.
Al die SoC's gaan nu nog naar de dichtgetimmerde (IPTV)-decoders van de ISP's.
(ongetwijfeld na flinke lobby vanuit de ISP's)
En ik heb het hier ook al vaker gezegd; wanneer Ziggo DVB-C stopt heeft het geen enkel USP meer t.o.v. andere ISP's.
Dit speelt overigens niet alleen bij Ziggo. Canal Digitaal gaat de komende weken de codering aanpassen waardoor daar TV-kijken ook weer flink beperkt wordt. Daar komen ze er tenminste eerlijk voor uit waarom:
En het leuke van dit alles is dat het wordt verkocht als verbetering voor de consument terwijl het gewoon puur voor het verbeteren van hun eigen verdienmodel gaat. We herinneren deze post toch ook wel:
*cynist/pessimist out...
Technisch gezien dus prima mogelijk om zelfs bij een volledige afschakeling van het DVB-C op het Ziggo-netwerk alsnog in huis via de kabel TV te kunnen kijken.
Dat zou voor Ziggo ook handig zijn; ze krijgen ruimte om hogere internetsnelheden aan te bieden en tegelijkertijd kunnen ze de 'oude garde' en de andere klanten die DVB-C boven IPTV waarderen (inclusief mezelf) tevreden houden.
Het feit dat ze dit niet doen en juist stapje voor stapje mensen van DVB-C af proberen te krijgen zegt genoeg.
DVB-C is 'dom' en valt niet aan te verdienen. Met IPTV hebben ze alles in beheer.
Opnames alleen mogelijk op hun manier, niet meer onbeperkt houdbaar en ze kunnen actief van hun kant opnames verwijderen.
Wil een contentprovider niet dat opnames worden gemaakt; kan Ziggo het zo van hun kant inperken.
Daarnaast dus lekker pushen van bijvoorbeeld de Next Mini, want daar draaien extra services op waar ze aan kunnen verdienen.
Dat kun je ook zien aan de TV-decoders. De chipfabrikanten die voorzagen in de SoC's van die apparaten maken ze niet meer en dat kun je zien aan het aanbod; er worden niet of nauwelijks meer nieuwe decoders geïntroduceerd. De meest geliefde/bekende decoders (o.a. de VU+ e.d.) zijn al jaren oud.
Al die SoC's gaan nu nog naar de dichtgetimmerde (IPTV)-decoders van de ISP's.
(ongetwijfeld na flinke lobby vanuit de ISP's)
En ik heb het hier ook al vaker gezegd; wanneer Ziggo DVB-C stopt heeft het geen enkel USP meer t.o.v. andere ISP's.
Dit speelt overigens niet alleen bij Ziggo. Canal Digitaal gaat de komende weken de codering aanpassen waardoor daar TV-kijken ook weer flink beperkt wordt. Daar komen ze er tenminste eerlijk voor uit waarom:
https://www.totaaltv.nl/n...n-oktober-alles-op-zwart/Vanaf oktober stoppen we helemaal met het ondersteunen van de Mediaguard codering om zenders en content te beschermen.
En het leuke van dit alles is dat het wordt verkocht als verbetering voor de consument terwijl het gewoon puur voor het verbeteren van hun eigen verdienmodel gaat. We herinneren deze post toch ook wel:
Je hoeft bijvoorbeeld maar naar de VS te kijken en hun ISP-markt om te zien waar het in Nederland ook naartoe zal ontwikkelen.Jeffrey87 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 08:30:
Interessante ontwikkeling rondom Liberty Global (moederbedrijf van Ziggo): ze gaan hun juridische verblijfplaats verhuizen van Engeland naar Bermuda. Mag je raden wat daar de reden van is.
Worden de inflatiecorrecties die ze hebben doorberekend toch nét iets meer waard.
https://www.libertyglobal...diction-of-incorporation/
*cynist/pessimist out...
Waarom zou je je ouders, tantes, ooms eigenlijk naar NLZiet overzetten? Persoonlijk ga ik me niet bemoeien met hoe mijn familie TV kijkt, voordat je het weet moet je helpdesken... Of voel jij een soort drang om mensen op NLZiet te krijgen?tcviper schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:08:
[...]
Ik snap je en snap het hele punt, maar het is ook een kwestie van wennen, zo heb ik zelf inmiddels mijn hele familie (ouders, tantes, ooms) allemaal om naar NLZiet bijvoorbeeld als app op hun tv. Werkt na een aantal weken stoeien nu behoorlijk goed voor ze.
Datzelfde pas ik ook sinds een jaar ongeveer bij klanten thuis toe.
Geen kritiek hoor, ik vraag het me gewoon af, het zou niet in mij opkomen om mijn ouders naar iets anders te pushen
IPTV kan (en mag) in NL alleen toch via provider geleverde ontvangers? Er is een tijd terug zelfs een topic hier ge-/dev/nulled omdat bespreken hoe IPTV op andere apparaten te kijken niet mag (er was geloof ik sprake van enige juridische druk).Roetzen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:43:
Mijn Samsung smart TV kan van zichzelf ook al prima IPTV aan,
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
CanalDigital, kpn, delta en ook ziggo biedt ook app’s. Dus niet perse een kastje nodig. De ziggo-app werkt alleen op Android-tv en Apple TV, volgens mij, maar de app van de concurrentie werkt ook op LG webOS (in elk geval vanaf 2020 tv’s.Raven schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:33:
[...]
IPTV kan (en mag) in NL alleen toch via provider geleverde ontvangers? Er is een tijd terug zelfs een topic hier ge-/dev/nulled omdat bespreken hoe IPTV op andere apparaten te kijken niet mag (er was geloof ik sprake van enige juridische druk).
Dat zal dan over een illegale IPTV aanbieder zijn gegaan. IPTV van een legale aanbieder mag natuurlijk prima besproken worden.Raven schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:33:
[...]
IPTV kan (en mag) in NL alleen toch via provider geleverde ontvangers? Er is een tijd terug zelfs een topic hier ge-/dev/nulled omdat bespreken hoe IPTV op andere apparaten te kijken niet mag (er was geloof ik sprake van enige juridische druk).
Alles kan stuk.
Omdat ze mij sowieso altijd al vragen over alles mbt internet, wifi, tv etc. En omdat een aantal van hun zijn overgestapt naar Glasvezel 😉Kalentum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Waarom zou je je ouders, tantes, ooms eigenlijk naar NLZiet overzetten? Persoonlijk ga ik me niet bemoeien met hoe mijn familie TV kijkt, voordat je het weet moet je helpdesken... Of voel jij een soort drang om mensen op NLZiet te krijgen?
Geen kritiek hoor, ik vraag het me gewoon af, het zou niet in mij opkomen om mijn ouders naar iets anders te pushen
Nee, legaal, alleen de provider was niet blij met de info op het forum hier om andere apparaten te kunnen gebruiken. Zie Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven?remco_k schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:41:
[...]
Dat zal dan over een illegale IPTV aanbieder zijn gegaan. IPTV van een legale aanbieder mag natuurlijk prima besproken worden.
Koffie schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 07:22:
Het zal voor de meeste regulars in het "IPTV op je HTPC" topic geen nieuws zijn dat Verimatrix niet blij is met dit topic en wat er uit voortgekomen is.
Verimatrix heeft ons via een advocaat gesommeerd diverse posts te verwijderen.
Achter de schermen zijn we druk aan het kijken wat onze rechten en plichten zijn en in hoeverre ze een punt hebben.
Omdat dit langer duurt dan gehoopt, hebben wij het topic tijdelijk buiten bereik van het publiek geplaatst,
Dit betekend absoluut niet dat het topic voorgoed verwijderd is!
Juist door nu het topic weg te halen bieden wij onszelf de tijd en ruimte om het topic zo intact mogelijk te houden en later weer online te plaatsen.
Dringend verzoek om dus absoluut GEEN nieuw topic aan te maken, wij vragen jullie enig geduld en vertrouwen.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Volgens mij bedoelen we dan hetzelfde maar val je precies over de woordkeuze. Daar hebben we al vaker last van gehadRobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 12:13:
[...]
Maar dat is niet langzaamaan afschakelen. Dat is langzaamaan proberen klanten te migreren zodat over jaren de migratie / afschakelen invloed heeft voor minder klanten. Ze kunnen alleen met een "big bang" zenders (of het geheel) uit zetten om frequentieruimte erbij te krijgen.
En daarnaast wat @jongetje hierboven ook schrijft. Ik zie het best gebeuren dat Ziggo binnen nu en 2, 3 jaar een aantal zenders (of extra pakketten) uit zet op DVB-C en nog alleen via IPTV aanbied. Maar voordat de laatste zenders (NPO 1 per definitie) uit gaan zullen we wel weer 10 jaar verder zijn.
Met de Media next box, niet de mini, had Ziggo ook al dat bepaalde mogelijkheden die alleen via een internetverbinding kon worden bekeken. Volgens mij was dat alle 4K content en terugkijk mogelijkheden maar pin me er niet aan vast. Ik moet nog Ziggo klant worden
[ Voor 3% gewijzigd door Miki op 31-07-2023 15:23 ]
Geen hard bewijs kunnen vinden (als in artikel), maar meerdere mensen op op verschillende forums (o.a. op reddit) hebben daar in het verleden last van gehad.Wolly schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:53:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk over het stukje dat virussen de ingebouwde virusbescherming van Windows kunnen uitschakelen
Zoek naar "Windows Security disabled by virus" op Google of een ander zoekmachine, paar voorbeelden:
link 1
link 2
link 3
Ik raad UTP aan, tenzij het niet anders kan. Vooral als WiFi niet al te stabiel is.
Dat zijn posts van jaren terug, lijkt mij niet erg actueel. Als het namelijk wel actueel was dan zou het product Windows Defender massaal afgeraden worden.NeverSettle schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Geen hard bewijs kunnen vinden (als in artikel), maar meerdere mensen op op verschillende forums (o.a. op reddit) hebben daar in het verleden last van gehad.
Zoek naar "Windows Security disabled by virus" op Google of een ander zoekmachine, paar voorbeelden:
link 1
link 2
link 3
Uiteraard is bekabeld vaak beter, maar met wifi werkt het hier meer dan prima.Ik raad UTP aan, tenzij het niet anders kan. Vooral als WiFi niet al te stabiel is.
Daar schiet je toch niets mee op. Dan ben je alsnog die bandbreedte kwijt... via ip en dan in het huis omzetten naar dvb-c zorgt niet dat er opeens minder bandbreedte nodig is.Piet91 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:25:
Er zijn ook aan (klein) aantal glasvezelproviders die DVB-C aanbieden. Krijg je glas in de meterkast binnen en daar dan een modem met ethernet en een coax-aansluiting voor de TV('s).
NL-ziet en NPOplus is ook IPTV. Dat gaat op mijn TV prima via de bijbehorende apps. Er is geen techniesche reden waarom de apps die op de door Ziggo verstrekte decoders draaien niet ook voor mijn TV beschikbaar gemaakt kunnen worden. Weliswaar is de Ziggo go app ook in ontwikkeling voor Tizen, maar alleen voor de recente versies. Mijn Samsung TV is al weer te oud...Raven schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:33:
[...]
IPTV kan (en mag) in NL alleen toch via provider geleverde ontvangers?
Dat het niet kan en mag heeft geen technische reden. Wel een commerciële...
Ik vermoed dat er voornamelijk werd gedoeld op gebruiksgemak voor de eindgebruiker. Coax ligt/lag in vele huizen al naar de TV, kabel inprikken en kijken maar. Daar waar je met IPTV vaak weer een extra settopbox nodig hebt, die het best via UTP wordt aangesloten (maar ligt er wellicht niet), een eigen afstandsbediening heeft (en de gebruiker niet weet dat het vaak ook met 1 AB kan, of via TV de settopbox bedienen of andersom), extra stroomverbruiker, etc etc.jongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:48:
[...]
Daar schiet je toch niets mee op. Dan ben je alsnog die bandbreedte kwijt... via ip en dan in het huis omzetten naar dvb-c zorgt niet dat er opeens minder bandbreedte nodig is.
En theoretisch kan zo'n "glasvezel naar DVB-C" natuurlijk ook via multicast werken. KPN heeft voorheen ook lange tijd multicast gebruikt. Alleen werden de thuisnetwerken steeds groter/complexer waardoor een "sluit settopbox aan op poort 1 van het modem" niet meer werkte. Maar als je DVB-C voor distributie in huis gebruikt speelt dat issue niet / minder (want je kunt dan bv een ONT plaatsen met een COAX & UTP uitgang, achter coax plaats je dan weer ouderwets splitters als je dat wilt en achter UTP een router). Bijkomend voordeel voor de klant (/nadeel voor aanbieder) is dat encryptie niet hoeft omdat je dat in het "glas naar coax" apparaat doet, je hoeft dan niet elke TV apart the autoriseren, want het hele huishouden is geautoriseerd.
Bij DVC-C op de kabel moet je een bepaald spectrum reserveren omdat het signaal altijd aan staat, ook al je geen TV kijkt. Wanneer steeds meer mensen geen live TV meer kijken komt er een omslagpunt waarop het niet meer rendabel is om 24/7 een aantal zenders op de kabel te zetten. Voor die ene keer per jaar dat iedereen naar een verliezende wedstrijd van die oranje voetballers kijkt heb je mogelijk een piek in bandbreedte nodig, maar dat is dan weer live en kan je tot bepaalde plekken in je netwerk multicasten.jongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:48:
[...]
Daar schiet je toch niets mee op. Dan ben je alsnog die bandbreedte kwijt... via ip en dan in het huis omzetten naar dvb-c zorgt niet dat er opeens minder bandbreedte nodig is.
Ook die IP naar DVB omzetter in huis kan bandbreedtebesparend werken, met een beetje intelligentie vraagt die alleen een IP stream op als er in huis gekeken wordt. De andere 23 uur van de dag kan je die bandbreedte ergens anders voor misbruiken.
Ze gebruiken een tweede vezel, of andere kleur laser, voor RFoG, dat kost geen bandbreedte.jongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:48:
[...]
Streamingdiensten a la Netflix e.d. ja, , ik bedoel 't basis tv pakket en dan niet met app maar netwerkkabel in tv steken, zenders zoeken en kijken maar (a la DVB-C), iets dat - tenzij er de afgelopen jaren iets is verandert - alleen met door provider geleverde ontvanger kan. Dat er apps zijn om het een en ander te kunnen zien, okee, maar als we het over apps gaan hebben moeten smart-tv's wel wat langer ondersteund worden anders kun je op een gegeven moment geen tv (via apps) meer kijkenRoetzen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:15:
[...]
NL-ziet en NPOplus is ook IPTV. Dat gaat op mijn TV prima via de bijbehorende apps. Er is geen techniesche reden waarom de apps die op de door Ziggo verstrekte decoders draaien niet ook voor mijn TV beschikbaar gemaakt kunnen worden. Weliswaar is de Ziggo go app ook in ontwikkeling voor Tizen, maar alleen voor de recente versies. Mijn Samsung TV is al weer te oud...
Dat het niet kan en mag heeft geen technische reden. Wel een commerciële...
Oscar Wilde
@jongetje het (DVB-C via glasvezel) werkt iets anders als @jadjong verteld.
Er wordt een andere kleur gebruikt in dezelfde vezel of een 2e vezel gebruikt. Dat gaat dus niet tenkoste van je bandbreedte en er zit niets "slims" in. Net als bij DVB-C, het signaal voor alle zenders is er altijd.
Maar in tegenstelling tot Ziggo's DVB-C staan de meeste kanalen open (FTA, dus geen kaart benodigd)
@hcQd Was me voor. Volgende keer sneller typen.
Er wordt een andere kleur gebruikt in dezelfde vezel of een 2e vezel gebruikt. Dat gaat dus niet tenkoste van je bandbreedte en er zit niets "slims" in. Net als bij DVB-C, het signaal voor alle zenders is er altijd.
Maar in tegenstelling tot Ziggo's DVB-C staan de meeste kanalen open (FTA, dus geen kaart benodigd)
@hcQd Was me voor. Volgende keer sneller typen.
[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 31-07-2023 17:04 ]
Alles kan stuk.
Je ziet overigens steeds vaker dat huizen worden ingericht met UTP aansluiting daar waar in het verleden alleen standaard Coax en telefoon werd aangelegd. Voor een eventuele overstap zou een Ziggo monteur de oude Coax aansluiting kunnen vervangen voor UTP. Met een klein uurtje is de vervanging en installatie wel gelukt bij de meeste doorsnee woningen.RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:25:
[...]
Ik vermoed dat er voornamelijk werd gedoeld op gebruiksgemak voor de eindgebruiker. Coax ligt/lag in vele huizen al naar de TV, kabel inprikken en kijken maar. Daar waar je met IPTV vaak weer een extra settopbox nodig hebt, die het best via UTP wordt aangesloten (maar ligt er wellicht niet), een eigen afstandsbediening heeft (en de gebruiker niet weet dat het vaak ook met 1 AB kan, of via TV de settopbox bedienen of andersom), extra stroomverbruiker, etc etc.
En afstandsbedieningen zijn tegenwoordig ook geen issue meer. De bijgeleverde afstandsbedieningen kunnen 8 van de 10 keer de oorspronkelijke afstandsbediening afvangen. Sterker nog, je kunt er zelfs tegenaan kletsen om je favoriete zender tevoorschijn te toveren
Het zijn in mijn ogen geen onoverkomelijke problemen.
Kpn is nog steeds Multicast voor als je de maximale beeldkwaliteit wilt hebben anders val je terug op Unicast met belabberde beeldkwaliteit. Alleen als je KPN superwifi 2 punten in gebruik hebt kun je gebruik maken van een WiFi verbinding naar TV+ settop box met Multicast ondersteuning anders ben je ook gewoon op UTP aangewezen. Dus KPN maakt het ook niet echt makkelijker alleen toegankelijker voor als je minder geeft om beeldkwaliteit.En theoretisch kan zo'n "glasvezel naar DVB-C" natuurlijk ook via multicast werken. KPN heeft voorheen ook lange tijd multicast gebruikt. Alleen werden de thuisnetwerken steeds groter/complexer waardoor een "sluit settopbox aan op poort 1 van het modem" niet meer werkte. Maar als je DVB-C voor distributie in huis gebruikt speelt dat issue niet / minder (want je kunt dan bv een ONT plaatsen met een COAX & UTP uitgang, achter coax plaats je dan weer ouderwets splitters als je dat wilt en achter UTP een router). Bijkomend voordeel voor de klant (/nadeel voor aanbieder) is dat encryptie niet hoeft omdat je dat in het "glas naar coax" apparaat doet, je hoeft dan niet elke TV apart the autoriseren, want het hele huishouden is geautoriseerd.
Nog een klein nadeel van moderne tv, live is niet altijd direct live. Vaak zitten er (behoorlijke) vertragingen in tov ouderwets kijken. Doorgaans is dat niet direct een probleem behalve elke twee jaar bij een WK/EK voetbal als de buren eerder juichen dan jij. Daar moet de markt nog eens iets op vinden
.
Er zijn wel tests gaande met DVB-I wat dus televisie over een IP netwerk is, maar dan zonder aparte apps....Raven schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Streamingdiensten a la Netflix e.d. ja, , ik bedoel 't basis tv pakket en dan niet met app maar netwerkkabel in tv steken, zenders zoeken en kijken maar (a la DVB-C), iets dat - tenzij er de afgelopen jaren iets is verandert - alleen met door provider geleverde ontvanger kan. Dat er apps zijn om het een en ander te kunnen zien, okee, maar als we het over apps gaan hebben moeten smart-tv's wel wat langer ondersteund worden anders kun je op een gegeven moment geen tv (via apps) meer kijken
Daar heeft u een goed punt.jongetje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 16:51:
@jadjong Hoe moet je dat dan doen met dvb-c? Het signaal moet altijd aanwezig zijn want de tv (of decoder) vraagt niet een zender op maar pakt deze van de kabel en vraagt deze niet op zoals met iptv. Het is eenweg verkeer.

Hoe bedoel je dat?Roetzen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:43:
Mijn Samsung smart TV kan van zichzelf ook al prima IPTV aan, daar heb ik in theorie geen extra kastje van Ziggo voor nodig.
Edit: ik zie nu dat je apps op je TV al IPTV ziet.
[ Voor 9% gewijzigd door Rallye op 31-07-2023 23:33 ]
Hier (Overijssel) ligt Ziggo er volledig uit, geen TV, telefoon of internet.
En volgens hun site kan het wel toch een uur of half 6 vanavond duren.
Gebeurd niet vaak dat Ziggo er hier volledig uitligt, zeker niet overdag.
Hooguit een keer een uurtje of wat 's nachts...
EDIT: oh, werkt al weer...
En volgens hun site kan het wel toch een uur of half 6 vanavond duren.
Gebeurd niet vaak dat Ziggo er hier volledig uitligt, zeker niet overdag.
Hooguit een keer een uurtje of wat 's nachts...
EDIT: oh, werkt al weer...
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 01-08-2023 14:00 ]
Verkeerde topic
[ Voor 94% gewijzigd door The_Zohan op 01-08-2023 14:39 ]
Misschien een hele domme vraag, maar als je in het modem-menu van Ziggo zaken wil aanpassen tik je zoals velen van jullie wellicht al weten in de zoekbalk 192.168.178.1.
Alleen kom ik dan op een niet beveiligd adres, te weten http:// uit.
maar ik wil juist https:// en dan 192.168.178.1, maar dat pakt hij dan weer niet.
Iemand?
Alleen kom ik dan op een niet beveiligd adres, te weten http:// uit.
maar ik wil juist https:// en dan 192.168.178.1, maar dat pakt hij dan weer niet.
Iemand?
@Specialsta Via de zoekbalk naar een bekend IP? Dat kan je toch zo inkloppen in de adresbalk?
En waarom wil je persé een versleutelde verbinding in je eigen netwerk? Dat heeft toch ook geen nut?
En waarom wil je persé een versleutelde verbinding in je eigen netwerk? Dat heeft toch ook geen nut?
[ Voor 28% gewijzigd door valkenier op 01-08-2023 19:05 ]
Inderdaad, je hebt geen versleutelde verbinding naar 192.168.178.1, wat je wel kan doen is naar de smartwifi webpagina van Ziggo als je perse je modem via SSL wil kunnen instellen...
https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/homepage.html
https://smartwifiweb.ziggo.nl/nl/homepage.html
@valkenier en @itsmemax
Dank voor de antwoorden. Ik dacht in geval er al een onbevoegd iemand op je modem zit (monteur bv na installatie/reparatie), is een beveiligde verbinding nodig in geval je het wachtwoord weer gaat veranderen. Als er dus al iemand op je modem zit buiten je eigen huishouden, leest die ook het nieuwe wachtwoord mee. En heb je er dus niets aan, vandaar ik https:// wilde.
Dus dat. Sorry ben geen expert op dit gebied, maar dit klonk mij wel logisch in de oren?!
ps: smartwifi ken ik, maar alsnog bedankt
Dank voor de antwoorden. Ik dacht in geval er al een onbevoegd iemand op je modem zit (monteur bv na installatie/reparatie), is een beveiligde verbinding nodig in geval je het wachtwoord weer gaat veranderen. Als er dus al iemand op je modem zit buiten je eigen huishouden, leest die ook het nieuwe wachtwoord mee. En heb je er dus niets aan, vandaar ik https:// wilde.
Dus dat. Sorry ben geen expert op dit gebied, maar dit klonk mij wel logisch in de oren?!
ps: smartwifi ken ik, maar alsnog bedankt
Als er iemand op dat modem zit die daar niet thuishoort, dan heeft een beveiligde (https) verbinding daarnaartoe geen enkele meerwaarde.Specialsta schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 16:02:
@valkenier en @itsmemax
Ik dacht in geval er al een onbevoegd iemand op je modem zit (monteur bv na installatie/reparatie), is een beveiligde verbinding nodig in geval je het wachtwoord weer gaat veranderen. Als er dus al iemand op je modem zit buiten je eigen huishouden, leest die ook het nieuwe wachtwoord mee. En heb je er dus niets aan, vandaar ik https:// wilde.
Een beveiligde verbinding is om mitm (man in the middle) attacks tegen te gaan. Iets of iemand die dus tussen jouw en je modem zit.
Alles kan stuk.
Al hele dag in Apeldoorn geen internet van Ziggo 
Begon vanochtend vroeg al, nu 20uur en nog steeds storing
Morgen 1900 is het opgelost (zeggen ze).Sleehond schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:09:
Hier in Apeldoorn werkt het internet, maar terug kijken op tv werkt hele dag al niet. Tv kijken en casten via de app werkt ook al niet.Sleehond schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:09:
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ik heb ook al dagen issues, maar het is een DNS issue, dus als je je DNS op 8.8.8.8 zet, dan werkt alles.
Een DNS-issue zou een landelijk probleem opleveren. Dat is niet aan de orde.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic