Het 'mag' inderdaad niet en dat is ook niet zomaar. vaak worden problemen veroorzaakt door oorzaken binnenshuis
(of door eigen geklus).
En toch vind ik dat er niets mis met zelf iets doen mits je ook echt weet WAT je doet
en de officiële paden hebt geprobeerd te bewandelen.
Ik heb hier zelf een storing door een half gestripte groene kabel binnen de muur van mijn woning ontdekt
(na 4 nieuwe modems, 7 monteur bezoeken, vervanging complete splitter in de verdeel kast van het pand en opnieuw afmonteren hele pand in wijkkast)
Ik bleef op de 4g frequenties enorme storing zien
(en zelfs de tv zenders rond die frequenties deden het niet..)
Ik was er op een gegeven moment gewoon klaar mee en heb toen zelf de 'foute' schoenen aangetrokken. Wat ik vond uiteindelijk was wel verrassend..
Kennelijk vond de bewoner voor mij de groene kabel te kort en had hij deze even "verder het huis ingetrokken". De complete mantel was binnen de muur over 8 cm lente weg geschraapt. En dit was dus niet zichtbaar..
Ik woon op kijkafstand (en hoogte) van een Vodafone zendmast
(hoge verdieping flatgebouw) dus elk stukje on afgeschermde kabel = einde verbinding op die frequenties.
Ik heb na deze ontdekking de complete kabel teruggehaald naar buiten, ingekort tot een deel zonder schade. en daarna iets lager in de muur een nieuw gat naar binnen geboord
(want kabel was nu te kort) en 'netjes' afgemonteerd
Om het geheel af te maken een mooie RVS schaal eromheen gemaakt omdat het AOP kabeltje op de meest onhandige plek in het huis ooit binnenkomt. en het modem + AOP dan altijd in het zicht hangen
hierdoor draai ik nu al 1,5 a 2 jaar volledig
gigabit+iets meer nu in een flat uit 1969 met de coax buiten het pand langs!
en voor de 'WWP'ers: