Nee hoor, zo oud is dat nog niet. DOCSIS 3.1 mag dan al wel bijna een decennium oud zijn, maar het is veel korter geleden dat de uitrol van DOCSIS 3.1 een beetje op gang kwam. Het advies de modem niet meer op de 0dB poort van de versterker aan te sluiten is niet meer dan een jaar of twee oud.
Er zullen ongetwijfeld DOCSIS 3.1 of 4.0 versterkers zijn.
DOCSIS 3.1 versterkers zijn er inderdaad, maar die zitten in de straatkastjes. Voor in huis gebruik zijn ze er niet. Misschien dat er nog een keer een fabrikant komt met een retourgeschikte versterker die overweg kan met de door DOCSIS 3.1 gebruikte frequenties, maar voorlopig lijken de fabrikanten een afwachtende houding aan te nemen. Niet zo vreemd, want Ziggo heeft weliswaar het frequentiegebied beneden 258 MHz vrij gemaakt van downstream, maar het is helemaal nog niet zeker dat dat ook de volledige upstream van tot 204 MHz daadwerkelijk daarvoor in gebruik zal worden genomen.
Over DOCSIS 4.x zullen we het maar niet hebben. Weliswaar heeft Ziggo een test aangekondigd voor later dit jaar, maar ik moet nog zien dat het ooit van de grond komt. De kabel nadert zijn houdbaarheidsdatum...
Nadeel van een spitter is dat je minimaal 3 dB demping hebt voor je versterker, dat kan voor problemen zorgen. Ik zou gewoon kijken wat het beste werkt.
Voorheen waren er Set TOp Boxen met een eigen modem voor de interactieve diensten. Daarom hadden de versterkerfabrikanten versterkers gemaakt die op alle poorten retourgeschikt zijn. Maar dat systeem van STBs met eigen modems is verlaten. Dus zijn versterkers met meerdere retour geschikte poorten ook niet meer nodig. Ziggo heeft er nu voor gekozen de modems via een splitter direct op het AOP aan te sluiten en niet meer via een retour geschikte versterker. Het nadeel is inderdaad dat de splitter extra demping geeft.In theorie 3dB, in de praktijk 4 tot 4,5 dB, Dat wordt gecompenseerd doordat Ziggo de versterkers in de straatkasten een tandje hoger heeft gezet,
Het voordeel is dat Ziggo zich nog niet hoeft vast te leggen over waar precies de scheiding tussen up- en downstreamfrequenties komt te liggen. De splitter is passief, die werkt bidirectioneel onafhankelijk van de frequentie. En nog belangrijker: de bestaande versterkers hoeven niet vervangen te worden. Die kunnen gewoon in gebruik blijven voor de TVs want dat is alleen downstream. De retourmogelijkheid van de versterkers wordt niet meer gebruikt. .
De klant verplichten bij in gebruik nemen van meer upload een nieuwe versterker te kopen zal niet zo goed vallen. En dat Ziggo ook geen zin heeft al die versterkers op haar kosten te gaan vervangen kan ik me ook wel voorstellen. Dus kiest ze er voor de modems voortaan via een splitter direct op het AOP aan te sluiten. Dan hoeven de bestaande versterkers van de klanten niet vervangen te worden als de vrijgekomen frequenties in gebruik worden genomen voor meer upload.