Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Hugo__Boss, je krijgt zo het volledige aanbod via de kabel te zien, dus ook de beschikbare firmware updates voor diverse decoders, het volledig ongefilterde aanbod dus.

Mensen die met kabelscan apparaten in de weer zijn geweest herkennen dat wel ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
hardware-lover schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:36:
@Hugo__Boss, je krijgt zo het volledige aanbod via de kabel te zien, dus ook de beschikbare firmware updates voor diverse decoders, het volledig ongefilterde aanbod dus.

En als je je tv op Nederlands zet, dan filtert die automatisch eruit wat "nodig" is? Het profieltje waarmee je tv zoals het officieel heet gecertificeerd is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hardware-lover schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:36:

:Y , zoiwel de Mutant HD500c als pricewatch: Anysee E30TCPlus (i.c.m. TVheadend) doen dat, wat een lijst met services krijg je dan.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:07
Roetzen schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 23:07:
[...]

De juiste manier is nu (in verband met de omschakeling naar DOCSIS 3.1) om de modem met een splitter direct op het AOP aan te sluiten en de versterker alleen te gebruiken voor de TV. De ingang van de versterker gaat dan op de andere poot van de splitter.
Zo'n simpele splitter heb ik helaas niet (POA-01-B), de MCP-03 nog wel, maar die kan ik beter niet gebruiken, denk ik.

Documentatie van Ziggo is niet helemaal duidelijk (of zelfs tegenstrijdig) hierover:
De aansluitingen van een versterker
Een signaalversterker heeft altijd minimaal één ingang en vier of meer uitgangen. Op de eerste uitgang van de versterker zit het internetmodem aangesloten. Let op: het intenetmodem moet altijd aangesloten worden op de eerste uitgang.
https://www.ziggo.nl/klan...et-een-versterker/verder/

Maar ook:
https://www.ziggo.nl/klan...ker/verder/verder/verder/
Jeffrey87 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 01:08:
[...]

In veel gevallen is een versterker niet eens (meer) nodig, tenzij je veel TV's in huis hebt.

Het signaal dat Ziggo over de kabel stuurt is sterk genoeg om minimaal 2 devices (modem + TV) aan te sluiten zonder actieve versterking.

Soms zul je zelfs 3 of 4 devices kunnen aansluiten zonder merkbaar signaalverlies, maar YMMV, kijk in ieder geval naar de signaalwaarden in je modem als indicatie hoe het met je signaal is gesteld.
Voorheen 3 TVs (inmiddels nog maar 2) en een HDHomeRun en bovendien staan de TVs in de tegenovergstelde hoek van het huis.

[ Voor 10% gewijzigd door RudolfR op 28-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RudolfR schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:48:
[...]

Zo'n simpele splitter heb ik helaas niet (POA-01-B), de MCP-03 nog wel, maar die kan ik beter niet gebruiken, denk ik.

Documentatie van Ziggo is niet helemaal duidelijk (of zelfs tegenstrijdig) hierover:
Klopt. Dat je de modem moet aansluiten op de 0db poort van de versterker is verouderde informatie. Zolang je nog een DOCSIS3.0 modem hebt zal het nog steeds prima werken, maar met DOCSIS 3.1 gaat het niet meer zo goed omdat dan de nieuwe oploadfrequenties tot 204 MHz niet gebruikt kunnen worden. Daarom is het nu altijd met splitter aansluiten in voorbereiding op DOCSIS 3.1 met meer upload.

Als je naar Ziggo belt en vertelt dat je netjes op de nieuwe manier wilt aansluiten maar geen geschikte splitter hebt, dan sturen ze je een nieuwe splitter. Je hebt ook een ander kabeltje nodig om de modem op de splitter aan te sluiten. IEC vrouwtje naar F mannetje. Code rood/groen. Dat sturen ze ook wel.

Niet vergeten de dan ongebruikte 0dB poort van de versterker af te sluiten met een 75 Ω afsluitweerstandje.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:07
Ziggo gebeld en ze sturen een splitter en nog een extra kabel op.
Het werkt nu naar behoren en hopelijk voorkom ik zo problemen in de toekomst.

Bedankt voor de achtergrondinfo en de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:01

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Aantal posts verplaatst naar het digitale archief.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
helaas heb ik nog het oude bootfile dus nog steeds geen ipv6 beschikbaar in bridge modus maar goed er wordt navraag gedaan dus hoop snel meer te weten : Het antwoord op deze goede vraag moet ik jou op dit moment nog even schuldig blijven. Maar ik heb even een bericht gestuurd naar onze contactpersoon bij InHome engineering. Zodra ik een antwoord heb laat ik het weten in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Roetzen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:01:
[...]
Klopt. Dat je de modem moet aansluiten op de 0db poort van de versterker is verouderde informatie
Dat moet dan wel heel oude informatie zijn. DOCSIS 3.1 stamt uit 2013. Er zullen ongetwijfeld DOCSIS 3.1 of 4.0 versterkers zijn. Nadeel van een spitter is dat je minimaal 3 dB demping hebt voor je versterker, dat kan voor problemen zorgen. Ik zou gewoon kijken wat het beste werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
epias schreef op zondag 29 mei 2022 @ 02:04:
[...]
Dat moet dan wel heel oude informatie zijn. DOCSIS 3.1 stamt uit 2013.
Nee hoor, zo oud is dat nog niet. DOCSIS 3.1 mag dan al wel bijna een decennium oud zijn, maar het is veel korter geleden dat de uitrol van DOCSIS 3.1 een beetje op gang kwam. Het advies de modem niet meer op de 0dB poort van de versterker aan te sluiten is niet meer dan een jaar of twee oud.
Er zullen ongetwijfeld DOCSIS 3.1 of 4.0 versterkers zijn.
DOCSIS 3.1 versterkers zijn er inderdaad, maar die zitten in de straatkastjes. Voor in huis gebruik zijn ze er niet. Misschien dat er nog een keer een fabrikant komt met een retourgeschikte versterker die overweg kan met de door DOCSIS 3.1 gebruikte frequenties, maar voorlopig lijken de fabrikanten een afwachtende houding aan te nemen. Niet zo vreemd, want Ziggo heeft weliswaar het frequentiegebied beneden 258 MHz vrij gemaakt van downstream, maar het is helemaal nog niet zeker dat dat ook de volledige upstream van tot 204 MHz daadwerkelijk daarvoor in gebruik zal worden genomen.

Over DOCSIS 4.x zullen we het maar niet hebben. Weliswaar heeft Ziggo een test aangekondigd voor later dit jaar, maar ik moet nog zien dat het ooit van de grond komt. De kabel nadert zijn houdbaarheidsdatum...
Nadeel van een spitter is dat je minimaal 3 dB demping hebt voor je versterker, dat kan voor problemen zorgen. Ik zou gewoon kijken wat het beste werkt.
Voorheen waren er Set TOp Boxen met een eigen modem voor de interactieve diensten. Daarom hadden de versterkerfabrikanten versterkers gemaakt die op alle poorten retourgeschikt zijn. Maar dat systeem van STBs met eigen modems is verlaten. Dus zijn versterkers met meerdere retour geschikte poorten ook niet meer nodig. Ziggo heeft er nu voor gekozen de modems via een splitter direct op het AOP aan te sluiten en niet meer via een retour geschikte versterker. Het nadeel is inderdaad dat de splitter extra demping geeft.In theorie 3dB, in de praktijk 4 tot 4,5 dB, Dat wordt gecompenseerd doordat Ziggo de versterkers in de straatkasten een tandje hoger heeft gezet,

Het voordeel is dat Ziggo zich nog niet hoeft vast te leggen over waar precies de scheiding tussen up- en downstreamfrequenties komt te liggen. De splitter is passief, die werkt bidirectioneel onafhankelijk van de frequentie. En nog belangrijker: de bestaande versterkers hoeven niet vervangen te worden. Die kunnen gewoon in gebruik blijven voor de TVs want dat is alleen downstream. De retourmogelijkheid van de versterkers wordt niet meer gebruikt. .

De klant verplichten bij in gebruik nemen van meer upload een nieuwe versterker te kopen zal niet zo goed vallen. En dat Ziggo ook geen zin heeft al die versterkers op haar kosten te gaan vervangen kan ik me ook wel voorstellen. Dus kiest ze er voor de modems voortaan via een splitter direct op het AOP aan te sluiten. Dan hoeven de bestaande versterkers van de klanten niet vervangen te worden als de vrijgekomen frequenties in gebruik worden genomen voor meer upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:48:
[...]
DOCSIS 3.1 versterkers zijn er inderdaad, maar die zitten in de straatkastjes. Voor in huis gebruik zijn ze er niet. Misschien dat er nog een keer een fabrikant komt met een retourgeschikte versterker die overweg kan met de door DOCSIS 3.1 gebruikte frequenties, maar voorlopig lijken de fabrikanten een afwachtende houding aan te nemen. Niet zo vreemd, want Ziggo heeft weliswaar het frequentiegebied beneden 258 MHz vrij gemaakt van downstream, maar het is helemaal nog niet zeker dat dat ook de volledige upstream van tot 204 MHz daadwerkelijk daarvoor in gebruik zal worden genomen.
Dat zou betekenen dat alle versterkers in de straatkasten weer aangepast moeten worden. Het klinkt allemaal zeer raar en ongeloofwaardig, zeker voor iets wat een standaard zou moet zijn. Dit gaat nog wel even duren, tot die tijd draait het dus prima achter een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
epias schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:39:
[...]
Dat zou betekenen dat alle versterkers in de straatkasten weer aangepast moeten worden. Het klinkt allemaal zeer raar en ongeloofwaardig, zeker voor iets wat een standaard zou moet zijn. Dit gaat nog wel even duren, tot die tijd draait het dus prima achter een versterker.
Tja, het geloof kan ik je niet geven. Maar dat hoeft ook niet, de informatie is vrij verkrijgbaar. En de versterkers in de straatkasten zijn allemaal al voorbereid op DOCSIS 3.1. Ik heb geen glazen bol, maar de druk op meer upload is hoog en mijn gissing is dat voor het einde van het jaar er hier en daar upstream frequenties > 65 MHz in gebruik zullen worden genomen en dat het daar dan niet zo prima meer zal draaien achter een versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epias
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:27:
[...]
Ik heb geen glazen bol, maar de druk op meer upload is hoog en mijn gissing is dat voor het einde van het jaar er hier en daar upstream frequenties > 65 MHz in gebruik zullen worden genomen en dat het daar dan niet zo prima meer zal draaien achter een versterker.
Ik heb even zitten zoeken en zie in Duitsland versterkers voor thuisgebruik (~100 euro) die 204 MHz retour ondersteunen. Het is niet zo zwart-wit als je het wilt doen laten overkomen. Als er een markt is voor die versterkers, komen ze vanzelf in Nederland.

Sowieso mogen ze eerst nog heel wat AOP's vervangen. Daar mag Ziggo ook wel wat proactiever in worden. Iets zegt mij dat het nog wel 'even' duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
epias schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:57:
[...]
Ik heb even zitten zoeken en zie in Duitsland versterkers voor thuisgebruik (~100 euro) die 204 MHz retour ondersteunen. Het is niet zo zwart-wit als je het wilt doen laten overkomen. Als er een markt is voor die versterkers, komen ze vanzelf in Nederland.

Sowieso mogen ze eerst nog heel wat AOP's vervangen. Daar mag Ziggo ook wel wat proactiever in worden. Iets zegt mij dat het nog wel 'even' duurt.
hoe wou ziggo dat doen ziggo houdt nergens bij welke AOP iemand heeft dat staat nergens geregistreerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
epias schreef op zondag 29 mei 2022 @ 23:57:
[...]
Als er een markt voor is, zullen ze er inderdaad wel komen. Maar zou er wel een markt voor zijn in Nederland? Ga jij €100 neertellen voor een nieuwe versterker als Ziggo je gratis een splitter en een kabeltje stuurt en je het daarmee ook kunt oplossen?

Ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:49
Vanwege de prijsverhogingen kan ik mijn contract voor 30 juni opzeggen, maar weet iemand wat dan de opzegtermijn is? Is dat per 1 juli dan? Daar staat niks over in de brief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Weet iemand of Ziggo ook een mogelijkheid heeft om geen TV af te nemen maar wel internet? Ik krijg de optie niet gevonden in Mijn Ziggo.

Nu dat F1 ook achter een streamingdienst zit gaat de tv echt alleen nog maar aan voor Youtube, Netflix en F1 TV. TV kijken doe ik nooit, dat eindeloos laveren tussen reclame blokken op alle zenders ben ik al jaren zat.

Als dat niet kan ga ik naar KPN, de glasvezel heb ik al tot in de meterkast. Dan ga ik van 300/30 internet naar 1000/1000 met KPN zonder TV en ben ik 2 tientjes per maand goedkoper uit...

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 30-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:23
Internet Only pakketten van Ziggo https://www.ziggo.nl/inte...ust_status_ziggo=probCust

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Hier is het nog iets goedkoper: https://www.ziggo.nl/internet/basic

Maar ik zou dan voor KPN glasvezel gaan, die is ook 35 euro voor een jaar en dan krijg je 1 gigabit up/down (wel na een jaar weer overstappen of bellen voor een aanbieding).
https://www.breedbandwink...ernet-1000-mb--aanbieding

Oh, je wilt je abonnement downgraden, dat maken ze natuurlijk niet zo makkelijk voor je ;) Je moet dan even bellen met de klantenservice voor het downgraden naar internet-only.

[ Voor 24% gewijzigd door TwiSteD1 op 30-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
Ja ik had het inmiddels al gevonden, bij Mijn Ziggo geven ze die optie gewoon niet als je je abbo wilt wijzigen. Maar door te Googlen kwam ik bij Ziggo al uit op een pagina over Internet Only en heb ook de prijzen gevonden.

Internet Only 53 euro per maand voor 300/30 wat ik nu ook heb. Maximaal haalbare op mijn adres was 600/40 voor 60,50.

En KPN bied 1000/1000 voor 52,50 per maand.

Geen moeilijke keuze.

(Ik heb nu TV Complete Next en Internet Complete voor 71 euro, straks 74)

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 30-05-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08-10 20:55
@FastFred Gewoon overstappen naar glasvezel, iedereen die die optie heeft zou dat moeten doen, misschien gaat Ziggo dan eindelijk is wat aan die lage upload doen als er zoveel mensen weglopen, dat zou dan weer goed voor mij zijn ;) Ik heb helaas geen glasvezel optie anders had ik het wel geweten :9~

Maar de pest is gewoon dat ze nog honderd duizenden klanten hebben net als ik waar geen glasvezel komt die kunnen geen kant op... Dus er is totaal geen urgentie/noodzaak bij Ziggo om is wat snelheid te maken met de upload...

Verder geen problemen met Ziggo, maar het is gewoon way over priced voor wat ze bieden...

[ Voor 17% gewijzigd door MatsuMatsu85 op 30-05-2022 22:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:25
MatsuMatsu85 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:38:
@FastFred Gewoon overstappen naar glasvezel, iedereen die die optie heeft zou dat moeten doen, misschien gaat Ziggo dan eindelijk is wat aan die lage upload doen als er zoveel mensen weglopen, dat zou dan weer goed voor mij zijn ;) Ik heb helaas geen glasvezel optie anders had ik het wel geweten :9~

Maar de pest is gewoon dat ze nog honderd duizenden klanten hebben net als ik waar geen glasvezel komt die kunnen geen kant op... Dus er is totaal geen urgentie/noodzaak bij Ziggo om is wat snelheid te maken met de upload...

Verder geen problemen met Ziggo, maar het is gewoon way over priced voor wat ze bieden...
Kom juist van glas terug naar ziggo.
Voor iemand die geen glasvezel aansluiting heeft vind ik je beeld nogal optimistisch… wat denk je met die snelheid te doen? Het zal per provider verschillen hoe je kwaliteit is van alles, maar glas is zeker niet altijd geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29
FastFred schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:30:
Ja ik had het inmiddels al gevonden, bij Mijn Ziggo geven ze die optie gewoon niet als je je abbo wilt wijzigen. Maar door te Googlen kwam ik bij Ziggo al uit op een pagina over Internet Only en heb ook de prijzen gevonden.

Internet Only 53 euro per maand voor 300/30 wat ik nu ook heb. Maximaal haalbare op mijn adres was 600/40 voor 60,50.

En KPN bied 1000/1000 voor 52,50 per maand.

Geen moeilijke keuze.

(Ik heb nu TV Complete Next en Internet Complete voor 71 euro, straks 74)
Ik ben benieuwd of het je gelukt is. Heb je nog een lopend jaar contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:33
kneusteun schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:24:
Kom juist van glas terug naar ziggo. [...] Het zal per provider verschillen hoe je kwaliteit is van alles, maar glas is zeker niet altijd geweldig.
Uit nieuwsgierigheid: wat beviel er niet aan glas?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
grun93 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:52:
[...]

Wild guess: TV ;-) Kan mij voorstellen dat je als frequente TV kijker kan genieten van het NEXT kastje van Ziggo, dat zit goed in elkaar qua software en snelheid.

Of er wordt een cheap glasprovider (T-Mobile) vergeleken met een premium provider als Ziggo :+

Ben ook wel benieuwd naar het verlossende antwoord _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:20
Ik ben al regelmatig bezig geweest om toch eens om mij heen te kijken naar een alternatief voor Ziggo, maar het is mij nog niet gelukt (veel) goedkoper uit te zijn. Hier wordt nog gewoon lineair tv gekeken en ook naar eredivisie voetbal. Ik zit al jaren bij Ziggo, zelfs al zolang dat ik nog een chello.nl email adres heb :-) Tot op heden is het altijd wel gelukt om iets van een korting te krijgen. Soms lijkt het ergens wel goedkoper maar wanneer ik er dan TV aan toevoeg inclusief opnemen dan is het prijsverschil ineens niet meer zo groot. Daarnaast is het erg lastig om eredivisie voetbal te zien. Wanneer dat zo eenvoudig zou zijn zoals F1 het heeft gedaan met hun app zou ik kunnen volstaan met een internet only abonnement en daar dan iets als NLZiet bij nemen.
Daarnaast ben ik gewoon tevreden over wat Ziggo mij aanbiedt, zeker de Next is een gewaardeerd kastje, evenals de ziggo app op de Apple TV een amazone fire stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik was ook zeer tevreden over Ziggo, had een stabiele verbinding en de klantenservice is goed. Helaas geven ze me dit jaar slechts 3 maanden 10 euro korting bij verlenging van het contract, waardoor er niets anders op zat dan naar KPN te gaan: 12 maanden voor 35 euro, 127,50 euro cashback en 60 euro korting op Spotify.

Voordelen van KPN (gisteren aangesloten) zijn een enorme snelheidswinst, zeker de upload en de lage ping. Alles is netjes aangesloten door de monteur en werkte binnen een uur. Het grootste nadeel is voor mij het tv kijken, dit is anders dan bij coax, werkt met videostreams en dus is het spoelen niet geheel soepel.

Gelukkig kijken we weinig liniear, veel lossen we op met on demand via Videoland en NPO Plus. Volgend jaar wellicht weer naar Ziggo, maar als je kunt overstappen naar KPN: gewoon doen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
grun93 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:52:
[...]

Veel downtime, ook met de tv aansluiting veel problemen gehad.
Snelheid was top hoor, maar ik wou liever een stabiele verbinding. Uiteindelijk ga ik misschien nog wel een keer weer terug, maar onlangs bij iemand met T-mobile ook erg lang bezig geweest om zijn modem te vervangen omdat er gewoonweg te veel dicht getimmerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
als goed is bijna geen verschil meer tussen oud ziggo/upc
Inmiddels heb ik antwoord terug ontvangen. Het is de bedoeling dat de migratie voor het eind van juni 2022 is afgerond. Dus binnen nu en eind juni 2022 zal ook jouw modem de nieuwe bootfile krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-10 00:02

Armada

-Wat wil je weten?-

kneusteun schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:24:
[...]

Kom juist van glas terug naar ziggo.
Voor iemand die geen glasvezel aansluiting heeft vind ik je beeld nogal optimistisch… wat denk je met die snelheid te doen? Het zal per provider verschillen hoe je kwaliteit is van alles, maar glas is zeker niet altijd geweldig.
Hear, hear.
Hier ook hoor, maar vanwege de kwaliteit van de TV-ervaring.
Armada in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door Armada op 31-05-2022 14:18 ]

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
THE_BASE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:58:
Ik was ook zeer tevreden over Ziggo, had een stabiele verbinding en de klantenservice is goed. Helaas geven ze me dit jaar slechts 3 maanden 10 euro korting bij verlenging van het contract, waardoor er niets anders op zat dan naar KPN te gaan: 12 maanden voor 35 euro, 127,50 euro cashback en 60 euro korting op Spotify.

Voordelen van KPN (gisteren aangesloten) zijn een enorme snelheidswinst, zeker de upload en de lage ping. Alles is netjes aangesloten door de monteur en werkte binnen een uur. Het grootste nadeel is voor mij het tv kijken, dit is anders dan bij coax, werkt met videostreams en dus is het spoelen niet geheel soepel.

Gelukkig kijken we weinig liniear, veel lossen we op met on demand via Videoland en NPO Plus. Volgend jaar wellicht weer naar Ziggo, maar als je kunt overstappen naar KPN: gewoon doen.
Helaas is het niet zo simpel, per adres (dorp/stad/straat) kan het heel anders zijn.
KPN was bij ons zo'n drama dat we daarna dus zijn weggerend naar ziggo.

Terwijl in mijn vorige woning ziggo echt niet leverden wat beloofd was zit ik nu juist eroverheen qua snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Zijn er meer mensen met problemen sinds zij een nieuw modem hebben ontvangen ?

Het internet werkte altijd perfect, maar sinds zondag het nieuwe (witte) modem geïnstalleerd en sindsdien krijg ik op de telefoon en tablet de volgende melding: "Verbonden zonder internet".

Op de Playstation en laptop is dit niet het geval.

Ik heb al op de telefoons geprobeerd om de netwerkinstellingen te resetten.
En ik heb het modem naar alleen 2,4 ghz gezet (dat werkte even).

Nu geen ideeën meer en via de klantenservice kom ik ook niet verder. Wie o wie heeft de gouden tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Helaas binnen 24 uur al een defect modem, geconstateerd door de klantenservice van KPN. Ze hebben een ticket ingeschoten en wordt vandaag teruggebeld. Op zijn vroegst eind van de week een monteur.

Edit: inmiddels contact gehad met Ziggo en ze annuleren de opzegging, KPN gebeld om te annuleren. Geen idee wat het is, maar het contact met Ziggo is in mijn optiek sneller en prettiger.

[ Voor 80% gewijzigd door THE_BASE op 01-06-2022 09:11 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:58

MJV

IkWilbert schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:45:
Vandaag even gebeld met Ziggo, doe ik elk jaar.
Had een tijdje terug al een gratis M4 setje ontvangen in bruikleen. Na een leuk gesprek met een aardige medewerker, ook nog eens 9 maand 35 euro korting gekregen. Ik blijf dus nog een jaartje.
Welk abonnement heb je? Ik heb vanochtend gebeld maar kwam met mijn abonement van (nu) €68,50 niet verder dan een aanbod van 6 maanden €20 p/maand korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:19
chippie777 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:30:
Ik ben al regelmatig bezig geweest om toch eens om mij heen te kijken naar een alternatief voor Ziggo, maar het is mij nog niet gelukt (veel) goedkoper uit te zijn. Hier wordt nog gewoon lineair tv gekeken en ook naar eredivisie voetbal. Ik zit al jaren bij Ziggo, zelfs al zolang dat ik nog een chello.nl email adres heb :-) Tot op heden is het altijd wel gelukt om iets van een korting te krijgen. Soms lijkt het ergens wel goedkoper maar wanneer ik er dan TV aan toevoeg inclusief opnemen dan is het prijsverschil ineens niet meer zo groot. Daarnaast is het erg lastig om eredivisie voetbal te zien. Wanneer dat zo eenvoudig zou zijn zoals F1 het heeft gedaan met hun app zou ik kunnen volstaan met een internet only abonnement en daar dan iets als NLZiet bij nemen.
Daarnaast ben ik gewoon tevreden over wat Ziggo mij aanbiedt, zeker de Next is een gewaardeerd kastje, evenals de ziggo app op de Apple TV een amazone fire stick.
Precies dit. Ik kom ook nergens goedkoper uit met mijn wensen (linair tv kijken, extra sportpakketten) en de korting die ik jaarlijks bij Ziggo krijg. Elk jaar kijk ik er weer naar maar elk jaar blijf ik toch bij ziggo :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Gaat weer lekker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q882PSX_BY3HBcwWsFYhk-dinMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eYaBkzuXbKZ55FHTHrUoiWLK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS42YqD9gAFgdpA_zMRgM2vZAqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZupKw0hduM4Hyt45aiApzc4.png?f=fotoalbum_large

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:09
muisje1997 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:30:
als goed is bijna geen verschil meer tussen oud ziggo/upc
Inmiddels heb ik antwoord terug ontvangen. Het is de bedoeling dat de migratie voor het eind van juni 2022 is afgerond. Dus binnen nu en eind juni 2022 zal ook jouw modem de nieuwe bootfile krijgen.
Ben benieuwd, vorige week is er in de nacht van maandag op dinsdag onderhoud gepleegd aan het netwerk bij ons in de buurt (fUPC gebied). Hierbij is de bootfile van het modem aangepast van internet300_30_wifion_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxx (xxxx = MAC van modem).
Ik was benieuwd of IPv6 full dual stack in bridge mode geactiveerd zou zijn maar dat blijkt (nog) niet het geval. Uiteraard zowel modem als router een tijdje van het stroom gehaald en opnieuw gestart nadat de werkzaamheden voltooid waren.

Modem (Ubee UBC1318ZG) staat in bridge mode, ik had modem reeds in bridge mode staan voordat het netwerkonderhoud werd uitgevoerd en er een nieuwe bootfile gestuurd werd naar het modem.

Router (Asus RT-AC68U) heeft de volgende relevante instellingen (en ook de nieuwste firmware):

WAN tab:
WAN connection type: Automatic IP (ik krijg gewoon een IPv4 adres)
Enable WAN: yes

IPv6 tab:
Connection type: Native
DHCP-PD: enable
Auto config setting: Stateless
(Connect to DNS Server automatically: enable)
Enable router advertisement: enable

Het lijkt erop dat een nieuwe bootfile voor het modem niet per se leidt tot het inschakelen van IPv6 full dual stack in bridge mode (in ieder geval in ons fUPC gebied). Verder kan ik in het modem, ondanks de nieuwe fZiggo bootfile qua benaming, nog steeds zelf de 'Operation Mode' (bridge/router) kiezen. Ik zal dus blijkbaar nog wat geduld moeten hebben.

(Wat mogelijk zou kunnen is dat mijn modem in een IPv4 only profiel staat, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik hier nooit om heb gevraagd. Ik heb ook niet te maken gehad met een IPv6 DS lite situatie waarbij een CGNAT IPv4 onhandig is vanwege poort forwarding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24

IkWilbert

Het is mij!

MJV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Welk abonnement heb je? Ik heb vanochtend gebeld maar kwam met mijn abonement van (nu) €68,50 niet verder dan een aanbod van 6 maanden €20 p/maand korting.
Internet complete en tv start met ci modules.
Had ook telefonie maar dat heb ik opgezegd. Scheelt ook nog weer 2,50 per maand ;)

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
MJV schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Voor 6 maanden €20 per maand korting teken ik voor. Ik krijg slechts 6 maanden €10 per maand korting. Ik vond het nogal karig aangezien nieuwe klanten 50% korting krijgen voor 9 maanden lang en dan nog cashback van €45. Medewerker vond het ook niet zo leuk toen ik begon over nieuwe contract op andere naam en rekeningnummer. _O-

[ Voor 22% gewijzigd door GioStyle op 01-06-2022 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Osbos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:08:
[...]

Router (Asus RT-AC68U) heeft de volgende relevante instellingen (en ook de nieuwste firmware):

WAN tab:

IPv6 tab:

Het lijkt erop dat een nieuwe bootfile voor het modem niet per se leidt tot het inschakelen van IPv6 full dual stack in bridge mode (in ieder geval in ons fUPC gebied). Verder kan ik in het modem, ondanks de nieuwe fZiggo bootfile qua benaming, nog steeds zelf de 'Operation Mode' (bridge/router) kiezen. Ik zal dus blijkbaar nog wat geduld moeten hebben.

(Wat mogelijk zou kunnen is dat mijn modem in een IPv4 only profiel staat, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik hier nooit om heb gevraagd. Ik heb ook niet te maken gehad met een IPv6 DS lite situatie waarbij een CGNAT IPv4 onhandig is vanwege poort forwarding.)
Wat heb je bij de grootte van de prefix staan? Ik ken de router verder niet maar misschien staat daar iets wat niet klopt of niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
Jay-B schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Wat heb je bij de grootte van de prefix staan? Ik ken de router verder niet maar misschien staat daar iets wat niet klopt of niet werkt?
IPv6 settings Asus router:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cmyXrLnSjNIoqNkYKmmhXlMa0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYyeeSqCvvF2VyvQ31LuiFVV.jpg?f=user_large

DHCP-PD (prefix delegation) kan alleen enabled of disabled worden. Indien ik deze setting op disabled zet kan ik wel LAN IPv6 Address en LAN Prefix Length handmatig invullen. Ik heb alleen het idee dat 't niet de bedoeling is om deze handmatig in te vullen omdat er bij Ziggo geen sprake is van statische adressen (bij een consumentenverbinding).

Waarschijnlijk wordt er vanaf de CMTS nog geen IPv6 subnet uitgedeeld en moet ik nog een aantal weken geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Osbos auto config setting: stateful.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris.nl op 01-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:09
GioStyle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Voor 6 maanden €20 per maand korting teken ik voor. Ik krijg slechts 6 maanden €10 per maand korting. Ik vond het nogal karig aangezien nieuwe klanten 50% korting krijgen voor 9 maanden lang en dan nog cashback van €45. Medewerker vond het ook niet zo leuk toen ik begon over nieuwe contract op andere naam en rekeningnummer. _O-
Naar mijn weten moet je ook met de afdeling retentie bellen, die kunnen vaak wat meer qua korting. Desnoods aangeven dat je het contract op wilt zeggen.
Mijn contract loopt volgende maand af, en ik ga ergens deze maand maar even bellen op te kijken hoeveel korting ze kunnen geven. En anders gewoon een nieuw contract afsluiten op een andere naam. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Hier eerst 6 maanden 10 euro korting en een tv-pakket: ESPN, Film1, Ziggo Sport. Toen ik zei dat ik niets aan die pakket heb en nieuwe klanten wel erg goed verwelkomd worden ging hij even vragen of 6 maanden 20 euro korting mogelijk was. Ik zeg: 'Als je daarmee terug komt, hebben we een deal'. En zo geschiedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
[...]

Ben benieuwd, vorige week is er in de nacht van maandag op dinsdag onderhoud gepleegd aan het netwerk bij ons in de buurt (fUPC gebied). Hierbij is de bootfile van het modem aangepast van internet300_30_wifion_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxx (xxxx = MAC van modem).
Ik was benieuwd of IPv6 full dual stack in bridge mode geactiveerd zou zijn maar dat blijkt (nog) niet het geval. Uiteraard zowel modem als router een tijdje van het stroom gehaald en opnieuw gestart nadat de werkzaamheden voltooid waren.

Modem (Ubee UBC1318ZG) staat in bridge mode, ik had modem reeds in bridge mode staan voordat het netwerkonderhoud werd uitgevoerd en er een nieuwe bootfile gestuurd werd naar het modem.

WAN tab:

IPv6 tab:

kijkend naar je oude bootfile mey v4 in de titel heb je een ipv4 only profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-10 00:02

Armada

-Wat wil je weten?-

[...]
Hier 50% korting gedurende het hele jaar, plus de additionele Next mini gecrediteerd. Ze willen blijkbaar heel graag dat klanten weer terugkomen van KPN. :P

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik heb destijds om een IPv4 only profiel gevraagd omdat ik m'n eigen IPv4 adres wilde ivm co-op games/NAT. Is het mogelijk om een IPv4 non-CGNAT profiel te krijgen MET IPv6 (in bridge mode)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinnienerd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:00:
Ik heb destijds om een IPv4 only profiel gevraagd omdat ik m'n eigen IPv4 adres wilde ivm co-op games/NAT. Is het mogelijk om een IPv4 non-CGNAT profiel te krijgen MET IPv6 (in bridge mode)?
Volgens mij ligt of lag dat aan de regio? Zelf zit ik in fZiggo gebied (voormalig @home) en nadat ik mijn modem heb "geruild" (was een antieke Cisco, modem only, geruild voor een Ubee UBC1318) en deze in bridge heb laten zetten heb ik weer netjes het oude IPv4 adres terug (wat ik dus ook op de Cisco had) en ook native IPv6. Maar IPv6 + bridge ging volgens mij helemaal niet in UPC gebied? Maar afgaande op de reacties van @muisje1997 hierboven: muisje1997 in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10", dan zou ik zeggen dat het in fUPC intussen of binnenkort ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
Vinnienerd schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:00:
de ipv4 only regel zal door een ziggo medewerker eruit moeten worden gehaald grote dans dat je volgens mij dan full dual stack krijgt aangezien je al de nieuwe ziggo bacxxxxx bootfile heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
GioStyle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:29:. Ik vond het nogal karig aangezien nieuwe klanten 50% korting krijgen voor 9 maanden lang en dan nog cashback van €45.
Via de Sprinters zelfs 12 maanden 50% korting… kwam goed uit :+ Als bonus nog jaartje gratis ESPN bovenop gratis Ziggo Sport Totaal bij TV Max. En Ziggo werkt hier zoveel beter dan op ons oude adres. Geen KPN FTTH meer, maar het blijkt achteraf beter misbaar dan vooraf.

[ Voor 25% gewijzigd door CreativeS op 01-06-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07
Jullie maken me jaloers. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
muisje1997 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:04:
[...]

kijkend naar je oude bootfile mey v4 in de titel heb je een ipv4 only profiel
Ja, vanwege die wifion_v4-sip.bin in oude bootfile en bac104000106 in de nieuwe twijfel ik of er een profiel actief is wat ipv6 full dual stack blokkeert of niet.

Over de verandering van bootfile heb ik laatst een conversatie gevoerd op het forum van Ziggo:

Afgelopen nacht (van 01:00-05:00 ongeveer) zijn er in onze fUPC regio onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Ons is opgevallen dat de naam van de configuration file/bootfile vanaf vannacht aangepast is van internet300_30_wifion_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxxxxxx (xxxxx = MAC adres van modem).

Antwoord Ziggo moderator: Het klopt dat er bij jou in de wijk werkzaamheden zijn uitgevoerd. Tijdens deze werkzaamheden worden voormalig UPC klanten per CMTS gemigreerd van de voormalig UPC systemen naar voormalig ZIggo. Vandaar dat je ook een andere bootfile benaming ziet.

Verder ben ik benieuwd wanneer er full Dual Stack IPv6 in bridge mode wordt uitgerold in onze fUPC regio. Wellicht waren deze werkzaamheden een voorbode voor het implementeren van full Dual Stack.

Antwoord Ziggo moderator: Wanneer full DS IPV6 in bridged modus beschikbaar zal zijn is op dit moment nog niet bekend. Eerst moet de migratie zijn afgerond voor dat deze stap genomen gaat worden. Als hierover meer bekend is dan laten we dit uiteraard per e-mail/brief tijdig weten.

Ik meen gelezen te hebben op dit forum of elders dat er ook mensen zijn in fUPC gebied die wel ipv6 full DS in bridged hadden (na omzetting nieuwe bac bootfile) zonder hierover geïnformeerd te zijn dus vind het een beetje vaag allemaal.

Denk dat ik maar eens op 't Ziggo forum ga vragen of er een (modem) profiel actief is wat IPv6 full DS kan blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
Osbos schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Ja, vanwege die wifion_v4-sip.bin in oude bootfile en bac104000106 in de nieuwe twijfel ik of er een profiel actief is wat ipv6 full dual stack blokkeert of niet.

Over de verandering van bootfile heb ik laatst een conversatie gevoerd op het forum van Ziggo:

Afgelopen nacht (van 01:00-05:00 ongeveer) zijn er in onze fUPC regio onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Ons is opgevallen dat de naam van de configuration file/bootfile vanaf vannacht aangepast is van internet300_30_wifion_v4-sip.bin naar bac104000106xxxxxxxxxx (xxxxx = MAC adres van modem).

Antwoord Ziggo moderator: Het klopt dat er bij jou in de wijk werkzaamheden zijn uitgevoerd. Tijdens deze werkzaamheden worden voormalig UPC klanten per CMTS gemigreerd van de voormalig UPC systemen naar voormalig ZIggo. Vandaar dat je ook een andere bootfile benaming ziet.

Verder ben ik benieuwd wanneer er full Dual Stack IPv6 in bridge mode wordt uitgerold in onze fUPC regio. Wellicht waren deze werkzaamheden een voorbode voor het implementeren van full Dual Stack.

Antwoord Ziggo moderator: Wanneer full DS IPV6 in bridged modus beschikbaar zal zijn is op dit moment nog niet bekend. Eerst moet de migratie zijn afgerond voor dat deze stap genomen gaat worden. Als hierover meer bekend is dan laten we dit uiteraard per e-mail/brief tijdig weten.

Ik meen gelezen te hebben op dit forum of elders dat er ook mensen zijn in fUPC gebied die wel ipv6 full DS in bridged hadden (na omzetting nieuwe bac bootfile) zonder hierover geïnformeerd te zijn dus vind het een beetje vaag allemaal.

Denk dat ik maar eens op 't Ziggo forum ga vragen of er een (modem) profiel actief is wat IPv6 full DS kan blokkeren.
zolang je ipv4 only heb krijg je idd geen ipv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF1987
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Sinds vanacht heb ik in het fUPC gebied een nieuwe configuratie gekregen (op de Ubee ubc1318zg) genaamd: bac101000106...

Daarbij is ook meteen IPv6 geactiveerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
hier ook inmiddels de nieuwe bootfile gekregen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATKrjyqjCYRoJidy5PV1TLQNhfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usT17nMyXvGcU4oYdBhBZY20.png?f=fotoalbum_large

ipv6 in bridge mode werkt ook :D

[ Voor 38% gewijzigd door muisje1997 op 02-06-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Verklaart weer een hoop... dacht eerst dat het onze eerste storing zou zijn :)
Ja, ben een tijdje weggeweest van coax...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gB-4LBVFCxKfBEdVB6X9FxWVdzM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mn4TXn3YdFBeKfKA1zLrgoNT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZoSju3I0oGDyny2M8jfbICHzCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/769o0QHci5vRiL8P3fC8yQ6i.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21
RobertMe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Volgens mij ligt of lag dat aan de regio? Zelf zit ik in fZiggo gebied (voormalig @home) en nadat ik mijn modem heb "geruild" (was een antieke Cisco, modem only, geruild voor een Ubee UBC1318) en deze in bridge heb laten zetten heb ik weer netjes het oude IPv4 adres terug (wat ik dus ook op de Cisco had) en ook native IPv6. Maar IPv6 + bridge ging volgens mij helemaal niet in UPC gebied? Maar afgaande op de reacties van @muisje1997 hierboven: muisje1997 in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10", dan zou ik zeggen dat het in fUPC intussen of binnenkort ook zo werkt.
muisje1997 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 22:32:
[...]

de ipv4 only regel zal door een ziggo medewerker eruit moeten worden gehaald grote dans dat je volgens mij dan full dual stack krijgt aangezien je al de nieuwe ziggo bacxxxxx bootfile heb
Ik heb niks aan hoeven passen en ik heb nu een prefix toegewezen gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
eindelijk handhaving door ACM

"Er zijn volgens de ACM ook nog steeds gebieden waar Ziggo geen vrije modemkeuze biedt. "Ziggo overtreedt daarmee de regels die begin dit jaar zijn ingegaan", aldus de toezichthouder. Die heeft het bedrijf nu een last opgelegd om uiterlijk 1 juli 2022 aan de regels te voldoen, anders volgt daarna een dwangsom van 12.500 euro per dag met een maximum van 500.000 euro."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Mwah... Zover ik weet bestaat die niet hoor. In principe zou je na de werkzaamheden gewoon full DS moeten hebben zeker als je op een Ipv4 profiel zat. Heb je de mogelijkheid om de router er even tussenuit te halen om te zien of je dan wel een IPv6 adres krijgt? Als dat ook niet werkt gewoon nog even contact opnemen.
muisje1997 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:11:
eindelijk handhaving door ACM

"Er zijn volgens de ACM ook nog steeds gebieden waar Ziggo geen vrije modemkeuze biedt. "Ziggo overtreedt daarmee de regels die begin dit jaar zijn ingegaan", aldus de toezichthouder. Die heeft het bedrijf nu een last opgelegd om uiterlijk 1 juli 2022 aan de regels te voldoen, anders volgt daarna een dwangsom van 12.500 euro per dag met een maximum van 500.000 euro."
Ik vind het een beetje een berichtje voor de bühne. Als ze echt hadden willen handhaven dan hadden ze dat allang gedaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
ik had een ipv4 profiel en heb gelukkig eindelijk full dual stack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-HECOP4WBxT8uAfkTuHmCLlcBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KUxaSVBykf9YpQ6ELBWLnptQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door muisje1997 op 02-06-2022 11:47 . Reden: nu zonder hostname xD ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
muisje1997 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:42:
ik had een ipv4 profiel en heb gelukkig eindelijk full dual stack *knip*
Je hostname is zichtbaar :+

[ Voor 31% gewijzigd door MisteRMeesteR op 02-06-2022 23:48 . Reden: Afbeelding URL verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osbos
muisje1997 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:42:
ik had een ipv4 profiel en heb gelukkig eindelijk full dual stack
Ziggo heeft gereageerd op mijn vraag: Op dit moment zijn wij nog bezig om alle klanten om te zetten naar het nieuwe bootfile type. Na afronding van deze migratie worden ook bestaande internetklanten omgezet naar IPV6 Full Dualstack.

Ik wacht dus gewoon rustig af wat er komen gaat 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jay-B schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Ik vind het een beetje een berichtje voor de bühne. Als ze echt hadden willen handhaven dan hadden ze dat allang gedaan. ;)
Als de ACM echt al een onderzoek heeft gedaan naar het hoe/wat/waarom en Ziggo heeft aangegeven dat ze er mee bezig zijn en waarschijnlijk ook een eind-/streefdatum voor dat traject heeft aangegeven dan lijkt mij dat dit inderdaad puur voor de bühne is. Zodat de ACM ook echt een stok heeft om mee te slaan en Ziggo nu niet het mes in het varken kan laten steken. En afgaande op de berichten hier m.b.t. nu wel IPv6 in fUPC gebied en de berichten van @muisje1997 zal Ziggo wel bij de ACM hebben aangegeven dat ze het in het eerste halfjaar afronden / migreren. Of dit ding van de ACM was al veel langer bekend bij Ziggo en ze hebben halsoverkop het traject opgestart en nu met uitrol bezig nog voordat de ACM met het persbericht kwam.

In dat laatste geval (nu ACM dwangsom oplegt kan het wel snel) had ACM dus veel beter kunnen (/moeten) ingrijpen. Als Ziggo kan bewijzen dat ze bv al sinds 2020 in dit traject zitten en het volgend de roadmap in het eerste halfjaar nu afgerond moet zijn kan ik mij persoonlijk vinden in een coulance regeling. Met kanttekening dat Ziggo natuurlijk ook al lang wist dat vrije modemkeuze er aan kwam. Want deze regelgeving is misschien al meer dan 5 jaar in de maak? En Ziggo is er voldoende rechtzaken over gestart IIRC. Als ze vervolgens dit traject bij wijze van pas in januari 22 zijn opgestart en dan "oeps, maart niet gehaald" waren ze gewoon rijkelijk te laat begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Als de ACM echt al een onderzoek heeft gedaan naar het hoe/wat/waarom en Ziggo heeft aangegeven dat ze er mee bezig zijn en waarschijnlijk ook een eind-/streefdatum voor dat traject heeft aangegeven dan lijkt mij dat dit inderdaad puur voor de bühne is. Zodat de ACM ook echt een stok heeft om mee te slaan en Ziggo nu niet het mes in het varken kan laten steken. En afgaande op de berichten hier m.b.t. nu wel IPv6 in fUPC gebied en de berichten van @muisje1997 zal Ziggo wel bij de ACM hebben aangegeven dat ze het in het eerste halfjaar afronden / migreren. Of dit ding van de ACM was al veel langer bekend bij Ziggo en ze hebben halsoverkop het traject opgestart en nu met uitrol bezig nog voordat de ACM met het persbericht kwam.

In dat laatste geval (nu ACM dwangsom oplegt kan het wel snel) had ACM dus veel beter kunnen (/moeten) ingrijpen. Als Ziggo kan bewijzen dat ze bv al sinds 2020 in dit traject zitten en het volgend de roadmap in het eerste halfjaar nu afgerond moet zijn kan ik mij persoonlijk vinden in een coulance regeling. Met kanttekening dat Ziggo natuurlijk ook al lang wist dat vrije modemkeuze er aan kwam. Want deze regelgeving is misschien al meer dan 5 jaar in de maak? En Ziggo is er voldoende rechtzaken over gestart IIRC. Als ze vervolgens dit traject bij wijze van pas in januari 22 zijn opgestart en dan "oeps, maart niet gehaald" waren ze gewoon rijkelijk te laat begonnen.
ik vind document ook wel goed om te lezen daarin zie je een beetje het tijdverloop tussen ACM en VodafoneZIggo

https://www.acm.nl/sites/...wangsom-vodafoneziggo.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik lees net op de Ziggo community dat er een Internet Basic en Ziggo GO (zonder Bellen) abonnement is dat € 37,50 per maand kost. Heeft iemand een link naar dit abonnement?

https://community.ziggo.n...iggo-Go/m-p/982065#M19548

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• muisje1997
Jeuvie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:25:
Ik lees net op de Ziggo community dat er een Internet Basic en Ziggo GO (zonder Bellen) abonnement is dat € 37,50 per maand kost. Heeft iemand een link naar dit abonnement?

https://providerforum.nl/...nementen-overzicht.94549/

daar vind je het complete abbo overzicht

[ Voor 4% gewijzigd door muisje1997 op 02-06-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Maar dit abbo staat er niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
Jeuvie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Maar dit abbo staat er niet tussen?
dan is die niet bestelbaar door klanten denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Ik lees net op de Ziggo community dat er een Internet Basic en Ziggo GO (zonder Bellen) abonnement is dat € 37,50 per maand kost.
Wat houdt je dan tegen om het op de Community te vragen? :X
Je hebt wel gelijk dat het Internet Basic en Ziggo GO (zonder Bellen) abonnement € 37,50 per maand kost. Omdat dit pakket alleen voor nieuwe klanten te activeren is, kan ik deze niet voor je verwerken. Hiervoor zul je telefonisch moeten overleggen met onze afdeling retentie. Dat is de enige afdeling die dit specifieke pakket zou kunnen activeren (als ze dat kunnen). Mocht de afdeling retentie dit pakket ook niet kunnen activeren voor je, dan moet je kijken naar een ander pakket.

[ Voor 45% gewijzigd door CreativeS op 02-06-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:14

Alsjeblieft: https://www.ziggo.nl/internet/basic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:14
Dan denk ik dat je zult moeten bellen met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:26
Wolly schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:44:
[...]

Je hostname is zichtbaar :+
Zijn/haar hostname is zichtbaar :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erulezz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:48:
[...]

Meld dit ook even op het community forum (y) Vanmorgen ook een bug gemeld met web interface van de Ubee 1318 en dat is direct opgepakt door de mods.
Dat heb ik gedaan en het werd inderdaad snel opgepakt door één van de mods. Het resultaat:

De bugmelding werd doorgegeven aan de "specialisten". Twee dagen geleden kwam de terugmelding dat die het fenomeen niet konden reproduceren met het modem type in questie. Ik vond dat merkwaardig want bij mij was het wel degelijk reproduceerbaar. Maar je, wie ben ik om tegen de "specialisten" in te gaan?

De oplossing is dat ik een ander modem krijg. Omdat ik aangaf dat ik dan wel meteen een DOCSIS 3.1 modem wilde, werd mij een Ubee 1318 aangeboden. Dat aanbod heb ik aangenomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:31
Ziggo... grommmmm....

Hier al jaren een eigen mailserver met Postfix draaien. Wat praktisch altijd vlekkeloos werkt.

Per toeval dat ik vandaag even m'n /var/log/mail.log doorkeek en ik allerlei meldingen zag van mail die Postfix probeerde te versturen, maar de relayhost (smtp.ziggo.nl) een connection time out gaf.

Dus even gekeken met "postqueue -p"... en jawel, zes mailtjes die ik afgelopen dagen gestuurd had stonden in de uitgaande queue maar konden niet bij smtp.ziggo.nl afgeleverd worden.

Opgelost, en voor wie er wat aan heeft:
Ik had simpelweg in main.cf staan:
code:
1
relayhost = smtp.ziggo.nl

...waarmee het afgeleverd wordt op poort 25. Die is nu blijkbaar gesloten door Ziggo. Ik heb het opgelost door het te veranderen naar:
code:
1
2
relayhost = smtp.ziggo.nl:587
smtp_tls_security_level=encrypt

Ja, het zal een verbetering zijn, de mail wordt nu voortaan encrypted bij Ziggo afgeleverd. Maar zou mooi zijn als men dit soort dingen zou aankondigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
Goed bezig Ziggo!

Ik heb mijn TV Abonnement gedowngrade en heb mijn Mediabox XL opgestuurd

Vandaag ontvangen in de post:
- Een brief dat ze de Mediabox hebben ontvangen
- Een brief dat ze de Mediabox nog niet hebben ontvangen
- Een nieuwe afstandsbediening voor de Mediabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Kalentum schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:51:
Goed bezig Ziggo!

Ik heb mijn TV Abonnement gedowngrade en heb mijn Mediabox XL opgestuurd
Wel abbo heb je nu, internet only?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Jeuvie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Wel abbo heb je nu, internet only?
Nu 75Mb internet en Kabel TV (zonder CI module). Hopelijk kan de TV er dan af in oktober, als mijn jaarcontract afloopt, we hebben geen coax meer aan de TV hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Kalentum schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:39:
[...]

Nu 75Mb internet en Kabel TV (zonder CI module). Hopelijk kan de TV er dan af in oktober, als mijn jaarcontract afloopt, we hebben geen coax meer aan de TV hangen.
Nieuwe frequentie 4444 in moeten lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:15
Jeuvie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:06:
[...]

Nieuwe frequentie 4444 in moeten lezen?
Wat zou het nut daarvan moeten zijn als er geen coax aan de tv hangt?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
Raymond P schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Wat zou het nut daarvan moeten zijn als er geen coax aan de tv hangt?
Puur mijn eigen interesse. Er wordt immers tot oktober tv gekeken zonder ci+ module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Jeuvie Als ik terug lees zie ik dat @Kalentum geen coax meer in de woonkamer heeft en gebruik maakt van nlziet en mogelijk ziggo go.

Maar om je vraag te beantwoorden, als je de ci+ module uit je tv trekt en via coax wilt blijven kijken dan zal inderdaad 4444 ipv 5555 als netwerk-id moeten gebruiken. :)
Doe je dat niet dan krijg je de melding over gecodeerde zenders.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 07-10 15:14
Ziggo voelt de hete adem van glasvezel, echter merk ikzelf maar ook in mijn omgeving dat ze nu agressief klanten willen binnenharken door te claimen dat ze “glasvezel kabelnetwerk” hebben.
Echter ligt die glasvezel tot de verdeelkast in de wijk waarbij de boel vervolgens alsnog over coax gaat.

Dit is toch misleiding? Hoe komen ze hier eigenlijk mee weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
com2,1ghz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:35:
Ziggo voelt de hete adem van glasvezel, echter merk ikzelf maar ook in mijn omgeving dat ze nu agressief klanten willen binnenharken door te claimen dat ze “glasvezel kabelnetwerk” hebben.
Echter ligt die glasvezel tot de verdeelkast in de wijk waarbij de boel vervolgens alsnog over coax gaat.

Tja technisch gezien is het een hybride architectuur. Valt weinig tegenin te brengen toch? Gewoon over de upload beginnen, is het meteen klaar.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
com2,1ghz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:35:

De reclamecode commissie heeft al geoordeeld (in 2013) dat het misleidend was.

En ze gebruiken het nog steeds :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
Wolly schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:00:
[...]

De reclamecode commissie heeft al geoordeeld (in 2013) dat het misleidend was.

En ze gebruiken het nog steeds :X
tuurlijk omdat het geen rechtelijke uitspraak is

Ziggo mag het RCC-oordeel negeren omdat de RRC geen wettelijk gezag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
muisje1997 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:02:
[...]

tuurlijk omdat het geen rechtelijke uitspraak is

Ziggo mag het RCC-oordeel negeren omdat de RRC geen wettelijk gezag heeft.
Dat is één kant van het verhaal, de andere kant is dat Ziggo de commissie heeft laten weten het beleid aan te passen maar dit niet gedaan heeft.
Een woordvoerder van de Reclame Code Commissie bevestigt dat Ziggo destijds in een brief heeft laten weten zijn beleid aan te gaan passen naar aanleiding van de uitspraak. Vervolgens is de provider op een zogenoemde compliance list van de commissie geplaatst en daarmee was de kous af. In de praktijk is Ziggo de term glasvezel-kabelnetwerk echter altijd blijven gebruiken, bevestigt een woordvoerder van de provider.
Het is wachten op een nieuwe klacht bij de RCC en indien Ziggo dan op de non compliant list komt kan de ACM maatregelen nemen.
Het staat Ziggo vrij om de uitspraak van de Reclame Code Commissie naast zich neer te leggen, omdat deze niet bindend is. Wel kan een bedrijf dat niet meewerkt door de commissie op een non-compliant list worden geplaatst, die ook bekeken wordt door toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Die kunnen dan alsnog besluiten maatregelen te nemen. Ziggo is destijds niet op deze lijst geplaatst, omdat de provider zei zijn beleid te zullen aanpassen.
https://www.nu.nl/tech/61...pt-dat-niet-helemaal.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
Wolly schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:05:
[...]

Dat is één kant van het verhaal, de andere kant is dat Ziggo de commissie heeft laten weten het beleid aan te passen maar dit niet gedaan heeft.

[...]

Het is wachten op een nieuwe klacht bij de RCC en indien Ziggo dan op de non compliant list komt kan de ACM maatregelen nemen.

[...]

https://www.nu.nl/tech/61...pt-dat-niet-helemaal.html
dan ben ik toch wel benieuwd op wat ze gaan handhaven die term is namelijk correct
ziggo levert op een HFC netwerk

hybrid fiber coax network

consumentenbond vind het zelf geen probleem

De Consumentenbond zegt de reclame van Ziggo niet zo'n probleem te vinden. "Ze klopt niet helemaal, maar voor consumenten zijn er geen grote gevolgen. Ziggo belooft snel internet en dat hebben de klanten ook. Het zou wel een probleem zijn als het internet langzamer zou zijn", aldus een woordvoerder.

[ Voor 20% gewijzigd door muisje1997 op 04-06-2022 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
sdk1985 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:53:
[...]

Tja technisch gezien is het een hybride architectuur. Valt weinig tegenin te brengen toch? Gewoon over de upload beginnen, is het meteen klaar.
Lijkt mij hetzelfde als ADSL klanten te horen krijgen dat ze glasvezel-adsl hebben. Waarbij er bij de centrales onderling glasvezel ligt maar naar de huizen koper gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@com2,1ghz Dat heet natuurlijk hybrid fiber copper network, en daarmee kan je het weer goedpraten. :+

Het is imho totale onzin. Als je wat vaker technisch minder onderlegde mensen spreekt waarbij enige kennis eigenlijk wel wenselijk is dan ontwikkel je vanzelf wel een aversie tegen die brainwash propaganda reclames.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
com2,1ghz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Lijkt mij hetzelfde als ADSL klanten te horen krijgen dat ze glasvezel-adsl hebben. Waarbij er bij de centrales onderling glasvezel ligt maar naar de huizen koper gaat.
Bij ADSL niet, daar zijn de koperdraden kilometers lang. Bij VDSL met de street cabinets kun je wel hetzelfde beweren (ik dacht er al aan om die erbij te zetten :+ ).

Verder is het toch eigenlijk ook niet zo relevant? Als je maar krijgt waar je voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:48:
[...]
Verder is het toch eigenlijk ook niet zo relevant? Als je maar krijgt waar je voor betaald.
Uiteindelijk heb je gewoon gelijk. Of die bitjes nu over koper, glas of per postduif binnenkomen maakt niet uit. Zeker met de gemiddelde consument die alles via WiFi doet.

De enige reden dat Ziggo dit doet is omdat er enorm veel glasvezel wordt uitgerold en hiermee klanten probeert te overtuigen dat ze iets soortgelijks bieden. Zeker met de huidige leegloop richting glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Raymond P schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:28:
@com2,1ghz Dat heet natuurlijk hybrid fiber copper network, en daarmee kan je het weer goedpraten. :+

Het is imho totale onzin. Als je wat vaker technisch minder onderlegde mensen spreekt waarbij enige kennis eigenlijk wel wenselijk is dan ontwikkel je vanzelf wel een aversie tegen die brainwash propaganda reclames.
Juist wie technisch onderlegd is weet dat een coax netwerk totaal de lading niet dekt. Al is het maar omdat glasvezel uberhaupt goedkoper is in aanleg.
Hybrid Fiber Coax (HFC)
Een Hybrid Fiber Coax netwerk, of afgekort HFC, is een netwerk opgebouwd uit een combinatie tussen glasvezel en coax.
Het netwerk functioneert als een coax-netwerk, maar kan door de glasvezelverbindingen op een kostenefficiënte wijze worden uitgerold.

Het leggen van dikke koperen coax-kabels is een prijzige aangelegenheid. Een coax3 kabel kan al snel meer dan 5 euro per meter kosten.
Het core netwerk van een coax-netwerk bestaat vaak uit een aantal coax3 kabels die gebruikt worden om langere afstanden af te leggen.
Bij het aanleggen van nieuwe of het reviseren van bestaande coax-netwerken is het de moeite waard om een HFC alternatief te overwegen.
De kosten van een HFC-netwerk zitten in de actieve HFC-apparatuur op het centrale punt. De HFC-node is prijstechnisch vergelijkbaar met een professionele coax-versterker.

Bij 5 tot 8 segmenten met 175 tot 300 meter coax3 is het omslagpunt snel bereikt en bied HFC een interessant alternatief voor een traditioneel coax-systeem.
Tevens is het uitrollen van een HFC een goede keuze met het oog op de toekomst, of er nou 2 of 48 vezels de grond ingaan is financieel een klein verschil, maar de overige vezels bieden direct een snel en betrouwbaar medium om eventuele dataverbindingen uit te rollen.

Bij een HFC-netwerk worden de core-verbindingen opgebouwd via glasvezelkabels. Deze zijn circa een factor 10 goedkoper dan coax3 kabels.
Aan beide kanten van de glasvezelkabel wordt apparatuur geplaatst dat het coax-signaal omzet in een lichtsignaal en vice versa.
Deze techniek laat zich uitstekend mixen met de uitrol van een Docsis-systeem.

Centraal wordt een HFC-Headend geplaatst. Deze bestaat vaak uit een modulair systeem waarin per 4 segmenten een extra zender- en ontvangerkaart geplaatst kan worden.
Hierdoor is het systeem uitstekend geschikt voor het gefaseerd uitrollen van een netwerk.
Per segment kan het signaal geanalyseerd worden uitgevoerd waardoor eventuele problemen in het netwerk snel gesignaleerd kunnen worden en wanneer nodig segmenten geïsoleerd kunnen worden.
Aan de andere kant van de vezel wordt een HFC-node geplaatst. Deze is vergelijkbaar met een coax-versterker, echter heeft deze zowel een coax- als een glasvezelaansluiting.
Na de HFC-node wordt het laatste stuk naar de aansluitingen uitgevoerd in traditioneel coax.
Het voordeel van het uitvoeren van het laatste deel in coax is dat er geen actieve glasvezelcomponenten bij de aansluitingen geplaatst hoeven worden en dat de montage niet door een glasvezelexpert uitgevoerd hoeft te worden. De klant heeft een gewone coax-aansluiting waarop de TV en het Docsis modem kunnen worden aangesloten.

Aangezien het lichtsignaal door de glasvezel een gemoduleerd RF-signaal is, zien de CMTS en de modems geen verschil tussen een coax- of HFC-netwerk. Dus zowel het digitale of analoge TV-signaal als het Docsis-signaal kunnen over dit netwerk gedistribueerd worden.
Dan komen we opnieuw bij het punt; wat heeft het voor zin om dit te weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
jongetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Uiteindelijk heb je gewoon gelijk. Of die bitjes nu over koper, glas of per postduif binnenkomen maakt niet uit. Zeker met de gemiddelde consument die alles via WiFi doet.

De enige reden dat Ziggo dit doet is omdat er enorm veel glasvezel wordt uitgerold en hiermee klanten probeert te overtuigen dat ze iets soortgelijks bieden. Zeker met de huidige leegloop richting glasvezel.
Ziggo doet dit vermoedelijk omdat glasvezel wordt geassocieerd met een veel betere kwaliteit. Persoonlijk vind ik dat wat te kort door de bocht. Ik heb sinds december KPN glasvezel (1 Gbps) en de latency is met 4ms inderdaad iets lager en de upload is gelukkig veel hoger. Echter heb ik wel veel vaker timeouts op de lijn van bijvoorbeeld mijn Nest camera. Wifi/switches zijn onveranderd. Ook lag de DNS er een keer uit en kun je in de standaard modem de IP range niet wijzigen. Dus tot heden ervaar ik het niet persé als kwalitatief beter. Wanneer Ziggo 200 Mbps gaat leveren via Docsis 3.1 dan kan het best zijn dat ik terug naar Ziggo ga.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 04-06-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
jongetje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Nou ja ze gebruiken het als verkoopargument dat ze een glasvezelverbinding verkopen. Wat dus misleiding is lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
sdk1985 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Juist wie technisch onderlegd is weet dat een coax netwerk totaal de lading niet dekt. Al is het maar omdat glasvezel uberhaupt goedkoper is in aanleg.
Dat betwist ik toch niet?
Het gaat mij om de verwarring die gezaaid wordt/is, namelijk het verschil tussen glasvezelkabel netwerk en glasvezel-kabel netwerk.

Waarom zou Piet met de pet instemmen met het leggen van een glasvezelkabel netwerk in zijn wijk als hij al glasvezel-kabel van Ziggo heeft?
Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat zulke verwarring de verglazing van Nederland in de weg heeft gelegen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Raymond P schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Dat betwist ik toch niet?
Het gaat mij om de verwarring die gezaaid wordt/is, namelijk het verschil tussen glasvezelkabel netwerk en glasvezel-kabel netwerk.

Waarom zou Piet met de pet instemmen met het leggen van een glasvezelkabel netwerk in zijn wijk als hij al glasvezel-kabel van Ziggo heeft?
Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat zulke verwarring de verglazing van Nederland in de weg heeft gelegen.
Gebruik van de term glasvezel bij Ziggo is in mijn ervaring echt iets van de laatste tijd, lees sinds KPN de uitrol weer heeft opgepakt. De uitrol die KPN overigens zelf stil heeft gelegd door Reggefiber te kopen.

Verder is de uitrol zoals KPN die nu doet niet persé beter dan wat Docsis gaat bieden. Allemaal PON met gedeelde vezels. Eigenlijk heel erg vergelijkbaar met de opzet die Ziggo gebruikt. Inclusief dezelfde nadelen zoals het lastig toelaten van andere leveranciers en de overboeking op wijk/straat niveau. Zie [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@sdk1985 Ze gebruiken die term al jaren. En Liberty Global voert dezelfde strategie in een hoop andere landen.

Wat beter is of niet kan je in het midden laten. Waar het bij mij schuurt is het gebrek aan concurrentie.
En ja, dat speelt op glas ook. Maar dan heb je meestal nog de optie om Ziggo te overwegen, inclusief ditto bonus-korting omdat je in een glas-gebied zit.

- knip -

Pagina: 1 ... 254 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic