garp schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:27:
Ik wil echt niet zeuren, maar als je zometeen 500/500 hebt zul je ook af-en-toe die 500 wel halen. Dus 'want we hebben met thuiswerken en -leren de 200 Mbps wel eens gehaald' is op iedere snelheid van toepassing.
O, ik weet zeker dat ik voldoende heb aan 200/200. Net zoals ik nu al voldoende heb aan 300/30, ik heb (behalve bij het backuppen van mijn NAS naar een NAS van mijn zwager) nooit behoefte gehad aan meer uploadsnelheid. Die snelheid is genoeg voor 4 simultane Teams meetings en 1 Facetime gesprek, plus de "normale" upload die hoort bij thuiswerken.
Mensen weten echt niet wat het minimum is wat ze nodig hebben. Mensen die roepen dat 3 netflix streams (ja ik weet dat de piek per 4k stream op ongeveer 35 Mbit ligt en dat je dus theoretisch 100Mbit wilt hebben)
een verbinding van 100Mbit vereist moeten ook inzien dat dit PIEK momenten zijn. Gemiddels haal je dat zeker niet. En thuiswerken? Een beetje video-call kost algauw 5Mbit. Nou nou.
We hebben "slechts" één 4K tv, de rest is FHD, inclusief laptops die ook gebruikt worden voor Netflix en andere videobronnen.
Ik weet niet of jij kinderen hebt, maar die van mij zijn in staat om beneden de tv met Netflix aan te laten staan, terwijl ze boven met Teams lessen volgen en ondertussen ook nog chatten met Facetime, en natuurlijk staat Spotify ook nog aan.
Ik weet zeker dat 100 Mbps op piekmomenten te weinig is. Ik weet ook dat als ik mijn kinderen wat verspilling betreft beter opvoed, ook 100 Mbps waarschijnlijk genoeg zou zijn.
Maar waarom zou ik 100 Mbps accepteren, terwijl ik voor hetzelfde geld 300 Mbps kan hebben?
De meeste internetverbindingen doen de hele dag vrijwel niets. Ga maar eens monitoren. Hier ligt 100/30 Ziggo en er zijn continue tussen de 20 en 30 devices actief. Niks aan het handje, en dan wordt er regelmatig op meerdere playstations ook nog actief gegamed, op meerdere tv's en ipads netflix of whatever gekeken en ondertussenwerken er 3 vrolijk thuis met video calls in Teams, Google meet en Zoom. Allemaal tegelijk, zonder een centje pijn.
Klopt, dat herken ik ook. Ik zeg daarom ook niet dat minder dan 300 Mbps niet kan, ik zeg alleen dat ik die downgrade niet ga doen als ik er geen geld mee bespaar.
Korte versie: ja meer snelheid is echt leuk en handig. Nodig? De meeste mensen hebben geen enkel idee wat er nu echt verbruikt wordt en schreeuwen moord en brand dat ze sneller internet nodig hebben, terwijl ze waarschijnlijk gewoon een extreem brak netwerk thuis hebben. Alles op 1 Ziggo Wifi router bijvoorbeeld. Tsja, dan is 'glas' van KPN al gauw beter omdat die experia boxen tegenwoordig simpelweg kwalitatief betere WiFi hebben dan die brakke Ziggo modems...om maar een zijweg te noemen.
Ik gebruik de Ziggo CB alleen als modem, ik heb mijn eigen (wifi) netwerk, en snelheid is geen issue.
Ik heb een oom die het snelste Ziggo abonnement heeft (is geloof ik nu 600 Mbps bij hem thuis), terwijl ze met z'n tweeën zijn, en geen extreme eisen aan data hebben, maar ik kan 'm niet overtuigen dat hij €15 per maand kan besparen zonder dat hij er iets van merkt.