Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper2603
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:57
stormfly schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:24:
[...]

WiFi verbeteren doe je het beste met UTP als verlengstuk + accesspoint. Als je het draadloos verlengt moet de nieuwe zender binnen in de cirkel staan van goed bereik. Immers je kunt slecht bereik niet versterken, dan weet je vooraf het resultaat.

Zonder weblinks over de modellen kan ik inhoudelijk niets meer toevoegen, UniFi wifi is mooi spul. Is een apart topic over.
Ok, je zegt dus eigenlijk beter niet de boosters van Ziggo gaan bestellen, maar verder kijken en dan vooral de spullen van UniFi eens bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:27
JB schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:10:
Iemand een idee waarom ik geen tv zenders (live kijken) kan casten vanuit de iPad naar de Chromecast met Ziggo Go? De Ziggo Sport app laat dit wel toe :?
Ik had eerder deze week ook kritiek op de app, ik heb hem verwijdert en opnieuw erop gezet, even afwachten nog, mijn probleem met het hervatten van uitzending gemist, op de plek waar je gebleven was na een connectie loss, is niet wat ik hiermee kan oplossen dat moet ziggo in de app programmeren, dat je kan hervatten.
Ik kreeg hier ook de tip om een feedback in het ziggo community gedeelte te plaatsen, (jammer dat feedback geven in de ios ziggo go app zelf, niet kan.

Maar ik hoor meer dat als je jarenlang alleen maar de updates installeert dat het niet helemaal goed is, dus totaal verwijderen en evt cache legen en her-installen, wil helpen voor heel veel dingen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

@Mel33 Verwijderen en opnieuw installeren loste het inderdaad op. Casting icoon is er nu weer.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even terugkomend op de verlenging van Ziggo:

De eerste factuur is zojuist binnen en alles is correct verrekend en betaal nu 9 maanden 29,95 euro voor Internet Complete en TV Start inclusief een jaar lang gratis Movies & Series XL.

Ze kunnen het dus prima. ;)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
THE_BASE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:32:
Even terugkomend op de verlenging van Ziggo:

De eerste factuur is zojuist binnen en alles is correct verrekend en betaal nu 9 maanden 29,95 euro voor Internet Complete en TV Start inclusief een jaar lang gratis Movies & Series XL.

Ze kunnen het dus prima. ;)
Tja hier niet krijg opeens een factuur van 128 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik maak gebruik van de standaard Ziggo modem/router (connectbox, in de meterkast) en op de 1e verdieping een Ziggo Access point. Af en toe ervaar ik dat websites op mijn iPad traag (of niet) laden. Als ik dan even de WiFi verbinding op mijn iPad uit en weer aan zet, is het probleem verholpen.
Is dit voor jullie herkenbaar? Wat kan er aan de hand zijn? Is mijn modem/router aan het overlijden? Kan ik iets wijzigen in de instellingen om dit probleem te verhelpen? Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77
  • Laatst online: 30-08 14:04

rick77

... get to the point!

meesje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:35:
Ik maak gebruik van de standaard Ziggo modem/router (connectbox, in de meterkast) en op de 1e verdieping een Ziggo Access point. Af en toe ervaar ik dat websites op mijn iPad traag (of niet) laden. Als ik dan even de WiFi verbinding op mijn iPad uit en weer aan zet, is het probleem verholpen.
Is dit voor jullie herkenbaar? Wat kan er aan de hand zijn? Is mijn modem/router aan het overlijden? Kan ik iets wijzigen in de instellingen om dit probleem te verhelpen? Hebben jullie nog tips?
Zou goed kunnen dat de iPad op het ene access point blijft "hangen" en pas bij in-/uitschakelen overschakelt naar dichtsbijzijnde access point. Zorgen dat alle wifi-instellingen (inclusief encryptie) gelijk staan op beide access points (modem/router en los access point) behalve het gebruikte kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rick77 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Zou goed kunnen dat de iPad op het ene access point blijft "hangen" en pas bij in-/uitschakelen overschakelt naar dichtsbijzijnde access point. Zorgen dat alle wifi-instellingen (inclusief encryptie) gelijk staan op beide access points (modem/router en los access point) behalve het gebruikte kanaal.
Zou wel frappant zijn, want gisteravond (toen het probleem speelde) zat ik op de bank en maar 2/3 meter van de meterkast. Het AP is veel verder weg. Op zowel AP als modem/router heb ik 2,4ghz en 5ghz actief en allemaal hetzelfde SSID. Ooit een keer een test gedaan met een wifi analyseer app en je zag keurig dat tijdens het naar boven lopen er over gegaan werd van het ene apparaat naar het andere. Dat doet mijn MacBook niet. Die houdt stug verbinding met beneden (totdat je een keer het WiFi uit/aan zet).

Sowieso wil ik me een keer verdiepen in nieuwe netwerkapparatuur en het modem alleen in bridge modus gebruiken. Recentelijk las ik hier over 9 maanden 20 euro korting met een tp-link mesh pakket bij verlengen contract. Misschien deze week ook even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77
  • Laatst online: 30-08 14:04

rick77

... get to the point!

meesje schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:09:
[...]
Op zowel AP als modem/router heb ik 2,4ghz en 5ghz actief en allemaal hetzelfde SSID.
Ik heb dezelfde opzet (ik moet 2.4 nog een keer een ander SSID geven en smarthome apparatuur die alleen op 2.4 werkt opnieuw instellen) en een laptop die nogal eens 2.4 verkiest boven 5 GHz. Dat is hier vanwege de vele zenders niet vooruit te branden, dus misschien pakt je iPad ook de 2.4 band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Downloaden hier mensen nog geregeld torrents?
Het blijft opvallen hoe de download snelheid altijd lekker snel begint... maar na een aantal minuten helemaal de t$%#$# inkakt... lekker traffic shapen, zoals ze altijd deden.

VPN aan en torrents downloaden? Het bekende intel puma probleem.
Oftewel, het hele modem trekt het niet meer en zelf mijn TV die streamt... valt weg.

Zsm weg bij deze huis tuin en keuken provider !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PostalDude
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:05
alki schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:35:
[...]

Tja hier niet krijg opeens een factuur van 128 euro
Ook hier een rekening gehad van 98€. Na 3 maal contact met Ziggo chat zou het opgelost worden en volgende factuur zou het gecorrigeerd zijn.
Net nieuwe factuur gekregen en wederom 68€. Kan er dus weer achteraan.. zucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:52:
Het blijft opvallen hoe de download snelheid altijd lekker snel begint... maar na een aantal minuten helemaal de t$%#$# inkakt... lekker traffic shapen, zoals ze altijd deden.

Oftewel, het hele modem trekt het niet meer en zelf mijn TV die streamt... valt weg.

Ze doen niet aan traffic shapen, maar het modem heeft idd last van zoveel verkeer en stort in. Maar eerlijk heb ik zelf die problemen die jij noemt nooit gehad, vaak genoeg torrents rond m'n maximum snelheid gehad zonder dat het inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
ArcticWolf schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Ze doen niet aan traffic shapen, maar het modem heeft idd last van zoveel verkeer en stort in. Maar eerlijk heb ik zelf die problemen die jij noemt nooit gehad, vaak genoeg torrents rond m'n maximum snelheid gehad zonder dat het inzakt.
Vergeef me ook even dat ik geen troubleshooting of iets heb bijgevoegd. Maar deze problemen heb ik al 2jaar.
Ziggo bellen heeft 0 nut, ze doen echt alsof je gek bent.

Status van pingen naar modem ( connectbox )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=2ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=1ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=14ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=5ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=23ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=4ms TTL=63
Reply from 192.168.100.1: bytes=32 time=4ms TTL=63
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

En hier ben ik niet eens iets spannends aan het doen, zodra ik ga downloaden krijg ik ping tijden van 600ms tot timeouts.. ik ben er echt heulemaal klaar mee :O :O
TFHfony schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Probeer eens het aantal connecties in je Torrent client te limiteren. Traffic shapen doen ze net, maar die connectbox stort wel in elkaar met veel connecties.
Heb limiet op 100 connecties..zelf lager gepoogd, maar problemen blijven lijkt het

[ Voor 9% gewijzigd door Marsjee op 24-06-2021 14:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 22:22

TFHfony

Professional Weirdo

Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:52:

Probeer eens het aantal connecties in je Torrent client te limiteren. Traffic shapen doen ze niet bij Ziggo, maar die connectbox stort wel in elkaar met veel connecties.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Marsjee Ligt dat niet aan de seeders?
Wij in nl zijn 1 vd weinigen landen die hoge upload hebben. Maar de seed moet er ook zijn, en de meesten seeden ook niet, al is het maar om niets illegaals te seeden

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Mel33 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:51:
@Marsjee Ligt dat niet aan de seeders?
Wij in nl zijn 1 vd weinigen landen die hoge upload hebben. Maar de seed moet er ook zijn, en de meesten seeden ook niet, al is het maar om niets illegaals te seeden
Nee niet de seeders. Probleem speelt ook met 500Kbit download snelheid, maar modem alsnog over de rooien door TCP pakketjes overflow.... Echt intel puma bug crap dit. Verder gaat het niet om de snelheid, maar om de giga latency op het ziggo modem TIJDENS het downloaden of belasten/gebruiken van mijn netwerk verbinding.
TFHfony schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:52:
[...]

Probeer eens het aantal connecties in je Torrent client te limiteren. Traffic shapen doen ze niet bij Ziggo, maar die connectbox stort wel in elkaar met veel connecties.
Dit heb ik gedaan, hoelaag moet ik gaan? Heb nu 25connecties ingesteld per torrent en 50 totaal. zelfde ellende nog.

[ Voor 36% gewijzigd door Marsjee op 24-06-2021 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Dit heb ik gedaan, hoelaag moet ik gaan? Heb nu 25connecties ingesteld per torrent en 50 totaal. zelfde ellende nog.
25 Connecties moet op zich het probleem niet zijn. Als het dan nog fout gaat, moet er toch ergens iets anders fout gaanl Op dat punt is het jammer dat in in de Connectbox weinig terug kan vinden over het aantal open connecties e.d.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
TFHfony schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:23:
[...]

25 Connecties moet op zich het probleem niet zijn. Als het dan nog fout gaat, moet er toch ergens iets anders fout gaanl Op dat punt is het jammer dat in in de Connectbox weinig terug kan vinden over het aantal open connecties e.d.
Modem staat gebridged, mijn eigen router draait OpenWRT en die geeft rond de 500/660connecties met de torrent client ingeschakeld en alle andere apparaten in het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Pff hele dag geen internet en niveau servicedesk is echt bedroevend.

1. Ik ga eerst netjes naar https://www.ziggo.nl/klantenservice/storingen
2. De standaard stappen gedaan van modem reset etc, no luck
3. De chatbot wil mij vervolgens door diezelfde stappen loodsen
4. Na opnieuw chat beginnen met vraag om medewerker te spreken krijg ik wel een persoon maar die zegt ook alleen doorloop de stappen en bel anders voor acht uur servicedesk
5. Ik bel daarheen, krijg eerst een prive voicemail, naja kan gebeuren met thuiswerken. Tweede poging een jongeman aan de lijn en die ging mijn modem uitlezen, na paar minuten in wacht word ik plots doorgezet naar een slechte te verstane vrouw die er helemaal niets van snapt. Die stelde dat mijn WiFi uit staat. Nou dat is knap aangezien ik via WiFi op modem kan inloggen. Waarop ze stelde dat dat toch wel heel raar is dan, dat ik wel wifi heb maar geen internet, dat zag zij als hetzelfde. Bovendien had ik al aangegeven dat bekabeld ook niet werkt. Nadat ik haar meer aan het uitleggen was wat het verschil is tussen een WiFi verbinding en internetverbinding heb ik maar opgegeven.

Ofwel, als je echte netwerk problemen hebt is er niemand te bereiken die verder komt dan de basisstappen.

Intussen nog steeds geen internet.

Waarbij het markante is dat ik bv 5 min na reset modem internet heb, en snel ook. En twee minuten daarna verdwijnt de verbinding ineens. Illustrerend was een speedtest met 300MBs down gevolgd door kan geen verbinding maken.

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:28:
[...]

Modem staat gebridged, mijn eigen router draait OpenWRT en die geeft rond de 500/660connecties met de torrent client ingeschakeld en alle andere apparaten in het huis.
Heb je die problemen ook met een andere router, of als je de Connectbox uit bridged mode haalt? Of eventueel met een PC rechtstreeks aangesloten op de Connectbox in bridge mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55
@Marsjee Van wat ik ervan begrijp heeft de puma vooral problemen met udp-verkeer. Kijk eens of het helpt als je µTP uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
theblindman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:25:
[...]

Heb je die problemen ook met een andere router, of als je de Connectbox uit bridged mode haalt? Of eventueel met een PC rechtstreeks aangesloten op de Connectbox in bridge mode?
Helaas wel. Hoopte het door bridge in te stellen en een andere router het probleem te verhelpen.. helaas.
Pc op de connectbox rechtstreeks geeft dezelfde problemen.
hcQd schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:26:
@Marsjee Van wat ik ervan begrijp heeft de puma vooral problemen met udp-verkeer. Kijk eens of het helpt als je µTP uitgeschakeld.
Zal het eens testen. Thanks 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:29:
[...]

Helaas wel. Hoopte het door bridge in te stellen en een andere router het probleem te verhelpen.. helaas.

[...]

Zal het eens testen. Thanks 8)
Virus/malware/ of niet up to date software, de app of bittorrent client zelf?
Heb je dat met je torrent client ook op een andere pc bijv (alles wel 1gbit full-duplex?)

ik lees niet in je berichten of je dat hebt nagekeken, dus ik vraag het ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Mel33 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Virus/malware/ of niet up to date software, de app of bittorrent client zelf?
Heb je dat met je torrent client ook op een andere pc bijv (alles wel 1gbit full-duplex?)

ik lees niet in je berichten of je dat hebt nagekeken, dus ik vraag het ff
Ik heb deze zaken niet benoemd idd.. Maar het probleem speelt op elk device.
en ik kan vanaf elk device dit probleem repliceren. Sterker nog, vanaf een ander adres totaal uit de buurt van mijn woonplaats, kan ik binnen 5minuten het probleem repliceren op een andere ziggo lijn.

Ik waardeer je hulp enorm, maar eigenlijk is alles anders al uitgesloten. Ben zelfs tussentijds verhuist, met overal nieuwe UTP kabels en eigen router en heel die ratteplan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:49:
[...]

en ik kan vanaf elk device dit probleem repliceren. Sterker nog, vanaf een ander adres totaal uit de buurt van mijn woonplaats, kan ik binnen 5minuten het probleem repliceren op een andere ziggo lijn.

Ik waardeer je hulp enorm, maar eigenlijk is alles anders al uitgesloten. Ben zelfs tussentijds verhuist, met overal nieuwe UTP kabels en eigen router en heel die ratteplan :'(
Nog 1tje dan... de 'grote verzendingen offload op ip4 en op ip6' uitzetten in je geavanceerde eigenschappen van je lan en wifi adapter, in apparaatbeheer.

offtopic:
Large Send Offload is een netwerkapparaat instelling die het mogelijk zou moeten maken om netwerk prestaties te verbeter en CPU overhead moet verminderen. In de praktijk valt dit echter tegen en is het aan te raden om de LSO instelling uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Vind het wel vreemd, heb zelf altijd Transmission gebruikt op m'n NAS en Deluge op m'n Windows PC en nooit dergelijke problemen ervaren. Enige instelling die ik heb veranderd aan die clients is volledige preallocatie aanzetten omdat de HDD's dan minder moeite hebben met bufferen.
Heb ook geregeld 30MB/s+ gehaald, ja dat duurde soms misschien wel even maar had geen timeouts verder.

[ Voor 8% gewijzigd door ArcticWolf op 25-06-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marsjee schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 23:29:
[...]
Bridge mode is een software bridge mode en de connectbox is nog steeds vatbaar voor hetzelfde issue.

Wat je kan proberen is om het verkeer via een VPN te sturen. Dan heb je maar één flow waar het door loopt. En daarna weet je zeker dat het de connectbox icm jouw gebruik is.

Er zijn mensen die een modem met niet-puma chipset gehad hebben maar dat is lastig.
offtopic:
Alternatief is natuurlijk opzeggen ivm de prijsverhoging en een xDSL of glas provider proberen als het een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
ArcticWolf schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:25:
[...]

Vind het wel vreemd, heb zelf altijd Transmission gebruikt op m'n NAS en Deluge op m'n Windows PC en nooit dergelijke problemen ervaren. Enige instelling die ik heb veranderd aan die clients is volledige preallocatie aanzetten omdat de HDD's dan minder moeite hebben met bufferen.
Heb ook geregeld 30MB/s+ gehaald, ja dat duurde soms misschien wel even maar had geen timeouts verder.
Het is frustrerend en raar tegelijk.. op het werk troubleshoot ik dit soort dingen dagelijks.|
Na mijn idee heb ik eigenlijk alles uitgesloten en is het echt puur het modem.

- VPN gebruik maakt het vaak erger
- VPN + downloads of dat nou torrents is of http download, opgevemoment klapt de connectbox in overflow ofz en dan hebben al de verbondne apparaten in huis ( telefoons/tv/alptop ) ook geen verbinding meer en dus timeouts/haperingen op de tv stream/.

Ik moet hierdoor als mijn vriendin tv kijkt ( streaming ) soms gewoon mijn pc gedrag aanpassen.. omdat anders de tv stream gaat bufferen om de 5seconden... Dit hoeft ook niet eens te zijn als ik op volle snelheid download, want dan snap ik dat de rest langzamer wordt.. Nee, het gebeurd soms zelfs met een download snelheid van 500 Kbit !!

Verder hebben al mijn pc's SSD's, die als ik lokaal data transfer, gewoon de volle gigabit benutten.
En nogmaals, het maakt niet uit met welk apparaat ik hier thuis test. Werklaptop/prive laptop/game pc.
Allemaal de zelfde issues.

Edit:
Eventueel kan ik weer een laptop/pc direct aan de connectbox hangen en wat tests draaien. Iemand suggesties? Ik zie even de bomen door het bos niet
ANdrode schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:49:
[...]

Bridge mode is een software bridge mode en de connectbox is nog steeds vatbaar voor hetzelfde issue.

Wat je kan proberen is om het verkeer via een VPN te sturen. Dan heb je maar één flow waar het door loopt. En daarna weet je zeker dat het de connectbox icm jouw gebruik is.

Er zijn mensen die een modem met niet-puma chipset gehad hebben maar dat is lastig.
offtopic:
Alternatief is natuurlijk opzeggen ivm de prijsverhoging en een xDSL of glas provider proberen als het een optie is.
Hm, het probleem lijkt veel erger wanneer ik een VPN aanzet op mijn gamepc. :-(
Of bedoel je al het verkeer op router niveau door VPN duwen?

[ Voor 22% gewijzigd door Marsjee op 25-06-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:56:
[...]
Hm, het probleem lijkt veel erger wanneer ik een VPN aanzet op mijn gamepc. :-(
Of bedoel je al het verkeer op router niveau door VPN duwen?
Het probleem zou niet erger moeten worden als je verkeer door een VPN stuurt vanaf de gamepc.

Zit je ook dichtbij/op de limiet van de upload? Dat geeft namelijk ook onzettend veel lag bij deze modems. In openwrt werkt de QOS daarvoor goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
ANdrode schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Het probleem zou niet erger moeten worden als je verkeer door een VPN stuurt vanaf de gamepc.

Zit je ook dichtbij/op de limiet van de upload? Dat geeft namelijk ook onzettend veel lag bij deze modems. In openwrt werkt de QOS daarvoor goed.
Upload gebruik ik amper. Mocht ik toch torrents binnehalen, dan stel ik bij connecties de upload slot in op 1 connectie en limiteer deze maximaal.. ( Sorry mede torrent gebruikers :P )
Het klopt idd wat je zegt.. Zodra ik de upload wel ga benutten en vol opentrek, ja dan is er sowieso lag. echter is dat dan te begrijpen en logisch dat was bij mijn vorige providers en modems ook het geval.

[ Voor 4% gewijzigd door Marsjee op 25-06-2021 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:31:
[...]

Upload gebruik ik amper. Mocht ik toch torrents binnehalen, dan stel ik bij connecties de upload slot in op 1 connectie en limiteer deze maximaal.. ( Sorry mede torrent gebruikers :P )
Het klopt idd wat je zegt.. Zodra ik de upload wel ga benutten en vol opentrek, ja dan is er sowieso lag. echter is dat dan te begrijpen en logisch dat was bij mijn vorige providers en modems ook het geval.
Dan blijft het aantal verbindingen over als mogelijke beperking. Maar ik ben het met je eens dat, als dit ook zonder router voorkomt, niet zou moeten gebeuren bij een paar honderd verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Voor nu laat ik het erbij..
Ik waardeer jullie reacties en hulp. Dank daarvoor!

Glasvezel zijn ze mee bezig, maar kan nog wel een jaar duren. Tot die tijd hier maar eens naar kijken:

nieuws: Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze a...

[ Voor 5% gewijzigd door Marsjee op 25-06-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

Gisteren was er een monteur van Ziggo bij me over de vloer om mijn AOP te vervangen. Ze zijn hier in de straat glasvezel aan het aanleggen, dus hij had het stukje glas boven de stoeptegels uit zien steken.
Hij kon het niet laten om te benoemen dat:
  • De consumentenbond overloopt van klachten over glasvezel
  • Er oplichters van KPN aan de deur komen, als eerste je rekeningnummer vragen en dan komen er opeens allemaal extra kosten bij
  • Ze de beloftes van glasvezel niet waarmaken
  • Ik me niet moet laten verneuken door de glasvezelaanbieders
Redelijk onprofessioneel als ik eerlijk ben, zou dit vanuit Ziggo bedacht worden dat monteurs dit moeten benoemen of komt dit vanuit de monteur zelf?

Ik ben dan nog wel zo tech savy dat ik echt wel weet dat Ziggo net zo goed mee doet met de marketing praatjes en beloftes niet waar kan maken, bijvoorbeeld met het verhaal dat Giganet net zo goed zou zijn als glasvezel, maar ben wel bang dat een hoop mensen wel naar zo'n monteur zouden luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Pizzalucht schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:56:
Gisteren was er een monteur van Ziggo bij me over de vloer om mijn AOP te vervangen. Ze zijn hier in de straat glasvezel aan het aanleggen, dus hij had het stukje glas boven de stoeptegels uit zien steken.
  • Er oplichters van KPN aan de deur komen, als eerste je rekeningnummer vragen en dan komen er opeens allemaal extra kosten bij
Redelijk onprofessioneel als ik eerlijk ben, zou dit vanuit Ziggo bedacht worden dat monteurs dit moeten benoemen of komt dit vanuit de monteur zelf?

Ik ben dan nog wel zo tech savy dat ik echt wel weet dat Ziggo net zo goed mee doet met de marketing praatjes en beloftes niet waar kan maken, bijvoorbeeld met het verhaal dat Giganet net zo goed zou zijn als glasvezel, maar ben wel bang dat een hoop mensen wel naar zo'n monteur zouden luisteren.
Zeker weten doe ik het niet, maar ik kan mij heeel goed inbeelden dat dit vanuit ziggo verteld moet worden.
Heb je niet toevallig een dikke aanbieding van ziggo ontvangen? Dat doen ze namelijk eigenlijk als eerst. Alle bewoners van een met glasvezel aantesluiten gebied een aanbieding sturen van bijvoorbeeld: 30euro p maand voor het 1na snelste pakket.

Kijk, dan ineens kan ziggo je een betere prijs geven en op die prijs maken ze echt geen verlies. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:40:
Voor nu laat ik het erbij..
Ik waardeer jullie reacties en hulp. Dank daarvoor!

Glasvezel zijn ze mee bezig, maar kan nog wel een jaar duren. Tot die tijd hier maar eens naar kijken:

nieuws: Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze a...
Dat is oud nieuws en inmiddels achterhaald. Ziggo is naar de rechter gestapt om het aan te vechten:

nieuws: Ziggo stapt naar rechter om vrije modemkeuze tegen te gaan

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:02

Pizzalucht

Snotneus.

Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:10:
[...]

Zeker weten doe ik het niet, maar ik kan mij heeel goed inbeelden dat dit vanuit ziggo verteld moet worden.
Heb je niet toevallig een dikke aanbieding van ziggo ontvangen? Dat doen ze namelijk eigenlijk als eerst. Alle bewoners van een met glasvezel aantesluiten gebied een aanbieding sturen van bijvoorbeeld: 30euro p maand voor het 1na snelste pakket.

Kijk, dan ineens kan ziggo je een betere prijs geven en op die prijs maken ze echt geen verlies. :+
Nope, geen aanbod gehad, maar dat zal nog wel komen tegen de tijd ze de glasvezel in huis gaan aansluiten :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Voor de leden hier die het nieuws nog niet hebben gezien: Ziggo begint met glasvezel in plaats van coax.

Ze leveren komende week in Rotterdam al de eerste glasvezelaansluitingen op in nieuwbouwwoningen. 2 kabels in de meterkast dus. Een glasvezel van KPN en een glasvezel van Ziggo.

Voorlopig doen ze nog gewoon Docsis over glasvezel. Er komt dan een fiber naar coax converter te hangen, waar je een normaal ziggo modem op kan aansluiten. Het lijkt me dan een kwestie van tijd totdat ze ook beginnen met technieken als PON om direct IP over glasvezel te kunnen leveren.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-voor-glasvezel-a4048820

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zal die nieuwe next ook wel een voorbode voor zijn om een ip only kastje te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik was vandaag even verbaasd, ik ben door Ziggo gebeld om te vragen of ik tevreden ben.
Gewoon spontaan zomaar na 10jaar klant te zijn en nog nooit iets van ze gehoord te hebben behalve de standaard berichten dachten ze opeens “Goh laten we eens bellen om te vragen of meneer tevreden is”. Geheel toevallig vlak nadat er glasvezel is aangelegd in het dorp.

Op de punten die ik aangaf werd heerlijk ontwijkend geantwoord uiteraard. En als bedankje krijg ik een TV pakket, vlak nadat ik geantwoord had dat ik eigenlijk al maanden geen TV kijk en zelfs al tijden de kabel niet eens meer aangesloten heb :+

Volgens mij snappen ze daar af en toe zelf ook niet meer wat hun klanten willen. Vast bedacht door de zelfde persoon die bedacht klanten en brief te sturen om ze te informeren wat de aankomende prijsstijging voor ze gaat betekenen. Euhm waarschijnlijk dat ik meer ga betalen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 11:49
sapphire schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:47:
Ik was vandaag even verbaasd, ik ben door Ziggo gebeld om te vragen of ik tevreden ben.
Gewoon spontaan zomaar na 10jaar klant te zijn en nog nooit iets van ze gehoord te hebben behalve de standaard berichten dachten ze opeens “Goh laten we eens bellen om te vragen of meneer tevreden is”. Geheel toevallig vlak nadat er glasvezel is aangelegd in het dorp.

Op de punten die ik aangaf werd heerlijk ontwijkend geantwoord uiteraard. En als bedankje krijg ik een TV pakket, vlak nadat ik geantwoord had dat ik eigenlijk al maanden geen TV kijk en zelfs al tijden de kabel niet eens meer aangesloten heb :+

Volgens mij snappen ze daar af en toe zelf ook niet meer wat hun klanten willen. Vast bedacht door de zelfde persoon die bedacht klanten en brief te sturen om ze te informeren wat de aankomende prijsstijging voor ze gaat betekenen. Euhm waarschijnlijk dat ik meer ga betalen :?
Probeerden ze niet gelijk een leuke 2 jaar aanbieding te doen, zodat je de komende 2 jaar niet over kan naar glas zonder een flinke boete te betalen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Lord_Dain schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Probeerden ze niet gelijk een leuke 2 jaar aanbieding te doen, zodat je de komende 2 jaar niet over kan naar glas zonder een flinke boete te betalen? :P
Als ze geluisterd had, kon ze een aanbieding voor internet only doen. Heb hem zelf bijna ingekopt door heeeeel duidelijk aan te geven dat ik al jaren niet bel en eigenlijk geen TV kijk maar nee, geen aanbieding.

Letterlijk 0 inzet of iets leuks of überhaupt meedenken voor trouwe klanten bij Ziggo.
Dat is niet slim als die klanten een keuze krijgen voor een serieus alternatief na dat jaaaaren niet gehad te hebben.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Als ze geluisterd had, kon ze een aanbieding voor internet only doen. Heb hem zelf bijna ingekopt door heeeeel duidelijk aan te geven dat ik al jaren niet bel en eigenlijk geen TV kijk maar nee, geen aanbieding.

Letterlijk 0 inzet of iets leuks of überhaupt meedenken voor trouwe klanten bij Ziggo.
Dat is niet slim als die klanten een keuze krijgen voor een serieus alternatief na dat jaaaaren niet gehad te hebben.
De rest is niet veel beter. KPN belt af en toe met de vraag of ze een aanbieding mogen doen, als ze die dan vervolgens willen doen komt de beller er achter dat enkel 35mbit ADSL mogelijk is en geven ze op. Check die shit ff voordat je belt, scheelt ons beide een nutteloos gesprek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

jadjong schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:26:
[...]

De rest is niet veel beter. KPN belt af en toe met de vraag of ze een aanbieding mogen doen, als ze die dan vervolgens willen doen komt de beller er achter dat enkel 35mbit ADSL mogelijk is en geven ze op. Check die shit ff voordat je belt, scheelt ons beide een nutteloos gesprek. 8)7
Ik gok dat als KPN een glasvezel komt aanleggen in de straat de meterkast in én vervolgens regelmatig folders in de bus doet dat ze glasvezel bieden dat ze dat ook daadwerkelijk wel kunnen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Zo jammer dat volgens Ziggo e-mailadressen moeten voldoen aan de volgende regex:
^([\w-\.]+)@((\[[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.[0-9]{1,3}\.)|(([\w-]+\.)+))([a-zA-Z]{2,4}|[0-9]{1,3})(\]?)$

Dat geeft dus ziggo@[999.999.999.999] als geldig adres en een groot deel van de normale e-mailadressen doen het ook wel, maar domeinen van meer dan 4 letters bestaan niet...

Wel leuk is dat sommige systemen wel de invoer accepteren, maar de backend het dan weer niet kan verwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
sapphire schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:08:
[...]

Ik denk dat Ziggo geen concurrerend aanbod kan doen voor internet-only omdat ze er altijd kabel tv aan koppelen van ~EUR 20/maand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:19:
[...]

Ik denk dat Ziggo geen concurrerend aanbod kan doen voor internet-only omdat ze er altijd kabel tv aan koppelen van ~EUR 20/maand…
KPN 47,50 (100/30)
Ziggo 42,50 (75/10)

Er begint besef te komen in de oranje bubbel.

nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder

[ Voor 23% gewijzigd door stormfly op 27-06-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Roetzen schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Dat is oud nieuws en inmiddels achterhaald. Ziggo is naar de rechter gestapt om het aan te vechten:

nieuws: Ziggo stapt naar rechter om vrije modemkeuze tegen te gaan
Is niet achterhaald. Die rechter heeft nog geen uitspraak gedaan dus officieel gezien moeten ze de eerdere uitspraak opvolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:49:
[...]

KPN 47,50 (100/30)
Ziggo 42,50 (75/10)

nieuws: Ziggo biedt internetabonnementen zonder online tv aan voor 6 euro minder
Ziggo €32,50 (40/5, in de praktijk 50/20)

Zie mijn eerdere post: Jeffrey87 in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Kom niet lager dan 44,50, heb je een link naar de aanbieding?

Gevonden: zoeken op basic

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 27-06-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Hier in fUPC-gebied haal ik met Internet Basic precies de opgegeven snelheid van 40 / 5. Bij mij dus geen 50 / 20. Zit jij toevallig in fZiggo-gebied?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
TexMex schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Hier in fUPC-gebied haal ik met Internet Basic precies de opgegeven snelheid van 40 / 5. Bij mij dus geen 50 / 20. Zit jij toevallig in fZiggo-gebied?
Yep, ik zit in fZiggo.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/a/7477135052.png

[ Voor 10% gewijzigd door Jeffrey87 op 27-06-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]

Goede prijs. Stuk duurder dan de budget xDSL providers maar wel met kabel tv erbij + premium merk

Veel lager kan niet tov de andere prijzen van ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 14:11

RVW

Marsjee schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:56:
[...]

Het is frustrerend en raar tegelijk.. op het werk troubleshoot ik dit soort dingen dagelijks.|
Na mijn idee heb ik eigenlijk alles uitgesloten en is het echt puur het modem.

*knip*
Dit wordt inderdaad veroorzaakt door het modem. Ik had hetzelfde enkele maanden geleden.

Oude situatie: Cisco EPC3928 in bridge -> Asus RT-AC68U = geen problemen, torrents snel, VPN prima.
Nieuwe situatie: Connectbox in bridge -> Asus RT-AC68U = gewoon 'internetten' geen probleem, maar zodra je een torrent begon te downloaden liep deze direct op 1 KB/s én DDOSte je meteen alle andere devices op je netwerk van het internet af. Snel Ziggo gebeld om het Cisco modem weer te laten activeren, dat kon gelukkig nog,
Nieuwe situatie 2: glasconverter van T-Mobile Thuis -> Asus RT-AC68U = geen problemen, torrents snel, VPN prima

Ben eigenlijk opgestapt bij Ziggo om die ConnectBox, wát een kutding was dat. Vrat stroom, warm, 10 minuten opstarttijd, webinterface te traag voor woorden, en als klap op de vuurpijl bovenstaande issues. Kon echt wel janken nadat ik dat ding had aangesloten. :'(

Ik begrijp ook echt niet dat sommigen hier beweren dat die Connectbox (tegenwoordig?) een goed modem is. Ja, misschien als je internetgebruik slechts bestaat uit een beetje Whatsappen en Netflix kijken, maar voor elk ander gebruik is het echt een waardeloos apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lootbox schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Is niet achterhaald. Die rechter heeft nog geen uitspraak gedaan dus officieel gezien moeten ze de eerdere uitspraak opvolgen.
Nee. De gang naar de rechter heeft een opschortende werking. Ziggo hoeft nog geen eigen modems toe te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:49:
[...]

KPN 47,50 (100/30)
Ziggo 42,50 (75/10)

KPN €47,50 voor 100/100 met glasvezel. Buiten de paar €€ verschil is die factor 10/in upload toch wel fijn. Dan is een VPN om je verkeer via thuis te laten lopen opeens weer mogelijk of een NAS offsite plaatsen weer leuk.
Natuurlijk is zoiets niet helemaal wat de gemiddelde consument doet maar zelfs mijn vrouw heeft er wel oren naar aangezien die vrijwel alles via O365/onedrive/sharepoint/Teams doet. Tot voor kort was de upload namelijk 5mbit en dan is een Stack of je 4K YT filmpje uploaden gewoon niet leuk. En om daarom nou een duurder abbo te nemen terwijl we die download bij lange na niet nodig hebben. Want ondanks dat Ziggo mij probeert te laten geloven dat ik zeker 200mbit nodig heb is dat dikke overkill voor een Netflix HD stream, beetje browsen en een keer een spelletje online :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022

Gevalletje FUD. Niet intrappen!

Waar Ziggo goed in is, is dat je het modem in de bridge mode kunt zetten. Bij anderen moet je dan meteen modem en alles zelf regelen, als het al kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

nieuws: Ziggo sluit huizen nieuwbouwwijken op glasvezel aan, maar snelheid bl...

Ze zetten het dus wel om naar coax, maar feitelijk wordt er dus ook glasvezel tot aan de meterkast aangelegd. En de opvolger van de Next is ook IP only (heeft geen coax aansluiting meer), dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TFHfony schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:19:
[...]

nieuws: Ziggo sluit huizen nieuwbouwwijken op glasvezel aan, maar snelheid bl...

Ze zetten het dus wel om naar coax, maar feitelijk wordt er dus ook glasvezel tot aan de meterkast aangelegd. En de opvolger van de Next is ook IP only (heeft geen coax aansluiting meer), dus...
Bij full glas ben ik zo weer terug bij het merk Ziggo. Ethernet Glas naar coax HFC omzetten, en dan weer naar Ethernet/IP via een DOCSIS modem. Dat hoeft niet op mijn energierekening te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 19:30:
[...]

Bij full glas ben ik zo weer terug bij het merk Ziggo. Ethernet Glas naar coax HFC omzetten, en dan weer naar Ethernet/IP via een DOCSIS modem. Dat hoeft niet op mijn energierekening te gebeuren.
Technisch is het ook een rare constructie. Het coax systeem is ontworpen voor distributie van TV en radio signalen. Waarom gebruiken we het nu ook voor Internet? Omdat het er al ligt! Optimaal is het niet, maar het ligt er nu eenmaal en dus probeer je het dan te benutten. Maar om op plaatsen waar het nog niet ligt je toch willens en wetens te onderwerpen aan de beperkingen van de coax lijkt me niet erg slim. Dus waarom? Om die voorraad DOCSIS modem die nog in het magazijn liggen op te kunnen maken? Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Roetzen schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Technisch is het ook een rare constructie. Het coax systeem is ontworpen voor distributie van TV en radio signalen. Waarom gebruiken we het nu ook voor Internet? Omdat het er al ligt! Optimaal is het niet, maar het ligt er nu eenmaal en dus probeer je het dan te benutten. Maar om op plaatsen waar het nog niet ligt je toch willens en wetens te onderwerpen aan de beperkingen van de coax lijkt me niet erg slim. Dus waarom? Om die voorraad DOCSIS modem die nog in het magazijn liggen op te kunnen maken? Hmmm...
Op zich is het geen rare constructie, als je ziet dat het RF signaal via glas wordt aangeleverd tot aan de wijknode, en vanaf daar op een coax segment wordt gezet. Het signaal tot de wijknode is dus al RFoG, er vindt daarna geen verandering meer plaats aan het signaal.

Het signaal wat je dan via glas in je huis krijgt, is identiek aan het signaal wat aangevoerd wordt aan de wijknode. Het vereist dus weinig tot geen aanpassing aan de reeds bestaande infrastructuur die Ziggo vanuit de regiohub heeft liggen. Oftewel, er zijn weinig investeringen nodig om dit te kunnen uitrollen.

Uiteraard is het niet de meest efficiënte optie om het maximale uit de fiber te halen, maar wel een begrijpelijke.

[ Voor 10% gewijzigd door Jeffrey87 op 27-06-2021 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:49:
[...]
Het vereist dus weinig tot geen aanpassing aan de reeds bestaande infrastructuur die Ziggo vanuit de regiohub heeft liggen. Oftewel, er zijn weinig investeringen nodig om dit te kunnen uitrollen.

Uiteraard is het niet de meest efficiënte optie om het maximale uit de fiber te halen, maar wel een begrijpelijke.
Precies. Met die insteek blijf je wel opgezadeld met de remmende voorsprong van de coax... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Nu online
Roetzen schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:41:
[...]

Het Tweakers artikel noemde ook al dat het deels een financiele reden is, dat glasvezelkabel goedkoper is. Dat maakt natuurlijk weinig uit als je geen ambities hebt om uiteindelijk wel volledig op glas te gaan zitten. Qua golflengte passen een RFoF en PON signaal naast elkaar op dezelfde vezel. Het Ziggo netwerk leent zich qua opbouw ook wel goed om om te bouwen naar een PON-achtige architectuur. Maar ik denk dat de hele provisioning bij Ziggo nog zo erg gebouwd is op Docsis en de bijbehorende modems dat het een flink project is om dat allemaal om te bouwen naar volledig fiber. Dus: Nu wel al de vezels aanleggen en daar nog een jaar of langer met een RFoF constructie Docsis over aanbieden, daarna geleidelijk PON toevoegen voor een IP-only netwerk. De nieuwe IP-only mediabox Next is natuurlijk ook al een hint. Dat ga je niet doen als je van plan bent om vast te houden aan coax. Qua bandbreedte (netwerkstream per klant) is DVB-C natuurlijk superieur aan IPTV. En de huidige IP kanalen op de huidige mediabox next gebruiken ook geen multicast.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:23:
[...]

Het Tweakers artikel noemde ook al dat het deels een financiele reden is, dat glasvezelkabel goedkoper is. Dat maakt natuurlijk weinig uit als je geen ambities hebt om uiteindelijk wel volledig op glas te gaan zitten. Qua golflengte passen een RFoF en PON signaal naast elkaar op dezelfde vezel. Het Ziggo netwerk leent zich qua opbouw ook wel goed om om te bouwen naar een PON-achtige architectuur. Maar ik denk dat de hele provisioning bij Ziggo nog zo erg gebouwd is op Docsis en de bijbehorende modems dat het een flink project is om dat allemaal om te bouwen naar volledig fiber. Dus: Nu wel al de vezels aanleggen en daar nog een jaar of langer met een RFoF constructie Docsis over aanbieden, daarna geleidelijk PON toevoegen voor een IP-only netwerk. De nieuwe IP-only mediabox Next is natuurlijk ook al een hint. Dat ga je niet doen als je van plan bent om vast te houden aan coax.
Klopt ik deel je gedachten, ik denk dat het vooral organisatorisch is waarom ze vasthouden aan DOCSIS modems. Alles is geautomatiseerd, je wilt geen stap terug doen in troubleshooting mogelijkheden en daarmee je goede naam ten grabbel gooien.
Qua bandbreedte (netwerkstream per klant) is DVB-C natuurlijk superieur aan IPTV. En de huidige IP kanalen op de huidige mediabox next gebruiken ook geen multicast.
Nou dat betwijfel ik, KPN maakt onderscheid op glas dat noemen ze HD TV. Daar zijn de streams 12Mbps, meen ik? Dat is tenminste gelijkwaardig aan Ziggo DVB-C HD. Bij een 4K signaal bij KPN komt het signaal binnen met 27.5Mbps, die laatste is recent nog gemeten door een betrouwbaar iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:32:
[...]

Nou dat betwijfel ik, KPN maakt onderscheid op glas dat noemen ze HD TV. Daar zijn de streams 12Mbps, meen ik? Dat is tenminste gelijkwaardig aan Ziggo DVB-C HD. Bij een 4K signaal bij KPN komt het signaal binnen met 27.5Mbps, die laatste is recent nog gemeten door een betrouwbaar iemand.
Ik doelde eigenlijk op dat het allemaal unicast is. Dus als je dan 100 klanten achter een RC/LC hebt zitten die allemaal dezelfde zender kijken is dat optimistisch geschat al zo'n 100 x 12Mbps, dus meer dan 1Gbps aan bandbreedte. Daar heeft KPN minder last van door het gebruik van multicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:32:
Klopt ik deel je gedachten, ik denk dat het vooral organisatorisch is waarom ze vasthouden aan DOCSIS modems. Alles is geautomatiseerd, je wilt geen stap terug doen in troubleshooting mogelijkheden en daarmee je goede naam ten grabbel gooien.
Goede naam niet te grabbel gooien? Welke goede naam? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Goede naam niet te grabbel gooien? Welke goede naam? :P
Haha goede vraag, ik kan hem zeker toelichten. Qua uptime heeft Ziggo voor mij echt een goede trackrecord. Ook het snel sturen van monteurs en het blijven vastbijten in problemen doen ze goed. Ze geven niet snel op tijdens een troubleshoot. Het is ook een vrij kwetsbare materie, één haartje van een buitenmantel niet goed aangesloten geeft al verstoringen.

Ze zijn alleen niet wendbaar genoeg om met de markt mee te bewegen. Ik overweeg nu Budget Thuis te behouden voor 25e + NLziet van 7,95.

Waarom Ziggo hun ZiggoGo app op de AppleTV slechts 720P laat zijn weet ik niet, maar dat is weer een extra zetje in het afscheid nemen van Ziggo. NLziet voor 7,95 365 dagen terugkijken zonder reclame, live streams in 1080P _/-\o_

Waarbij je bij Ziggo een Mediabox/NEXT nodig hebt om opnames (zonder reclame) terug te zien, dat staat haaks op de marktbewegingen lijkt mij. Ouderwetse gedachten, daarom was ik ook blij te lezen over het NEXT IPTV only rumortje.

[ Voor 48% gewijzigd door stormfly op 28-06-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Haha goede vraag, ik kan hem zeker toelichten. Qua uptime heeft Ziggo voor mij echt een goede trackrecord. Ook het snel sturen van monteurs en het blijven vastbijten in problemen doen ze goed. Ze geven niet snel op tijdens een troubleshoot.
De smiley stond er niet voor niets. Ik ben op zich niet ontevreden met Ziggo. Er zijn wel wat kleine ergernissen, maar overal is er wel wat. Alleen die ConectBox...
Het is ook een vrij kwetsbare materie, één haartje van een buitenmantel niet goed aangesloten geeft al verstoringen.
Het is een mirakel dat die groene coax die hier al veertig jaar in de grond ligt en die ontworpen was voor een veel minder veeleisende toepassing dan waar het nu voor gebruikt wordt, nog steeds in gebruik is.
Ze zijn alleen niet wendbaar genoeg om met de markt mee te bewegen. Ik overweeg nu Budget Thuis te behouden voor 25e + NLziet van 7,95.

Waarom Ziggo hun ZiggoGo app op de AppleTV slechts 720P laat zijn weet ik niet, maar dat is weer een extra zetje in het afscheid nemen van Ziggo. NLziet voor 7,95 365 dagen terugkijken zonder reclame, live streams in 1080P _/-\o_
Ik heb een abbo genomen op NPOplus, voornamelijk vanwege de terugkijk mogelijkheden. Ik vind Ziggo on demand veel te beperkt qua terugkijk.
Waarbij je bij Ziggo een Mediabox/NEXT nodig hebt om opnames (zonder reclame) terug te zien, dat staat haaks op de marktbewegingen lijkt mij. Ouderwetse gedachten, daarom was ik ook blij te lezen over het NEXT IPTV only rumortje.
Maar ja, waarom moet ik dan überhaupt een doos van Ziggo er bij hebben?. Mijn Samsung Smart TV kan van zichzelf prima overweg met IP TV.

Maar mijn grootste minpunt is toch wel die ConnectBox. De ingebouwde router is veel te beperkt en in bridge mode met een eigen router heb ik geen IPv6. Om maar iets te noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:58:
in bridge mode met een eigen router heb ik geen IPv6. Om maar iets te noemen...
Uit nieuwsgierigheid, wat is er erg aan het niet hebben van ipv6?
Om een beetje te spelen werkt een tunnel prima, maar verder heb ik zelf eigenlijk nog nooit iets gevonden waar ipv6 echt nodig voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 12:58:

Ik heb een abbo genomen op NPOplus, voornamelijk vanwege de terugkijk mogelijkheden. Ik vind Ziggo on demand veel te beperkt qua terugkijk.
Wist je dat NLZiet ook NPO plus bevat? Kijk je dan via DVB-C live TV, of heb je internet only van Ziggo?
Maar mijn grootste minpunt is toch wel die ConnectBox. De ingebouwde router is veel te beperkt en in bridge mode met een eigen router heb ik geen IPv6. Om maar iets te noemen...
Ja ik las daar gisteren ook nog een post over, waarbij ik herkenning waarnam. IPv6 is alleen bij Freedom en KPN volledig geïmplementeerd zoals jij en ik dat zouden wensen. Ik deel je mening dat IPv6 als Tweaker een pre is bij een provider.

Hoe staat de vrije modemkeuze in relatie tot de glasvezel GPON uitrol? Daarbij is het NT kastje (glas naar UTP) een essentieel onderdeel van de verbinding. Omdat je, volgens mij, met 32 huizen het segment deelt. De tijden dat je direct de straatfiber in je eigen router kon steken zijn voorbij bij kpnnetwerk

Na het NT is het UTP geworden en kan je domweg inprikken, voldoet KPN dan al aan de vrije modem keuze? Mijn xDSL lijn draait ook al een jaar met een eigen router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:08
Mr. Jinx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, wat is er erg aan het niet hebben van ipv6?
Om een beetje te spelen werkt een tunnel prima, maar verder heb ik zelf eigenlijk nog nooit iets gevonden waar ipv6 echt nodig voor was.
Omdat er een tijd komt (en die is dichterbij dan je denkt) dat je je slimme (IoT) apparatuur niet meer kan aansturen (van buitenshuis) omdat er 2 lagen NAT tussen zitten. Of omdat de aanbieder van het apparaat geen IPv4 meer wil ondersteunen doet omdat ze zelf ook geen IP meer kunnen krijgen voor hun servers.

Het gaat er ook niet om dat je het nu onmiddellijk nodig hebt, maar dat het over een paar jaar wel werkt. En de enige manier om dat te doen is er voor zorgen dat het nu al (enigsinds) werkt en getest wordt ipv. wachten to het allerlaatste moment en dan ineens allemaal onvoorziene problemen tegenkomen.
Zoals Ziggo nu dus heeft met hun netwerkautorisatie waardoor ze geen IPv6 op een bridged modem kunnen aanbieden omdat ze een ontwerpfout hebben in hun netwerk. Nu hebben ze nog enigszins tijd om het te fixen, voordat klanten weglopen omdat ze niet meer goed bij bepaalde delen van het internet kunnen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:28:
Hoe staat de vrije modemkeuze in relatie tot de glasvezel GPON uitrol? Daarbij is het NT kastje (glas naar UTP) een essentieel onderdeel van de verbinding. Omdat je, volgens mij, met 32 huizen het segment deelt. De tijden dat je direct de straatfiber in je eigen router kon steken zijn voorbij bij kpnnetwerk

Na het NT is het UTP geworden en kan je domweg inprikken, voldoet KPN dan al aan de vrije modem keuze? Mijn xDSL lijn draait ook al een jaar met een eigen router.
Ook bij GPON zal dit mogelijk moeten worden. KPN zal dus de specs van de GPON moeten publiceren zodat (andere) fabrikanten hun eigen apparatuur kunnen gaan maken die compatibel is met GPON.
Of er daadwerkelijk een fabrikant komt die met die specs ook iets gaat maken is maar de vraag (kleine markt vooralsnog), maar wat niet is kan dan nog wel komen. We kunnen altijd hopen in ieder geval :)

Denk aan bijvoorbeeld GPON SFP modules.

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowLord op 28-06-2021 14:22 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

RVW schreef op zondag 27 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Dit wordt inderdaad veroorzaakt door het modem. Ik had hetzelfde enkele maanden geleden.

Oude situatie: Cisco EPC3928 in bridge -> Asus RT-AC68U = geen problemen, torrents snel, VPN prima.
Nieuwe situatie: Connectbox in bridge -> Asus RT-AC68U = gewoon 'internetten' geen probleem, maar zodra je een torrent begon te downloaden liep deze direct op 1 KB/s én DDOSte je meteen alle andere devices op je netwerk van het internet af. Snel Ziggo gebeld om het Cisco modem weer te laten activeren, dat kon gelukkig nog,
Nieuwe situatie 2: glasconverter van T-Mobile Thuis -> Asus RT-AC68U = geen problemen, torrents snel, VPN prima

Ben eigenlijk opgestapt bij Ziggo om die ConnectBox, wát een kutding was dat. Vrat stroom, warm, 10 minuten opstarttijd, webinterface te traag voor woorden, en als klap op de vuurpijl bovenstaande issues. Kon echt wel janken nadat ik dat ding had aangesloten. :'(

Ik begrijp ook echt niet dat sommigen hier beweren dat die Connectbox (tegenwoordig?) een goed modem is. Ja, misschien als je internetgebruik slechts bestaat uit een beetje Whatsappen en Netflix kijken, maar voor elk ander gebruik is het echt een waardeloos apparaat.
Precies mijn ervaring met de CB een tijd terug. Binnen een uur de TC7210 weer geactiveerd.

Ik kwam laatst een connectbox tegen bij een kennis waar de DHCP server van gecrasht was en de webinterface onbenaderbaar was. IPv6 werkte nog wel :'). Het is mij een raadsel hoe dit apparaat ooit is goedgekeurd en dat Ziggo het jaren later klanten nogsteeds probeert op te dringen...

Ik heb ergens het idee dat ze er mee weg komen omdat de niet technische klant er niet snel achter komt dat de connectbox zorgt voor een langzame verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door PA5AM op 28-06-2021 18:24 ]

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
ShadowLord schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:15:Omdat er een tijd komt (en die is dichterbij dan je denkt) dat je je slimme (IoT) apparatuur niet meer kan aansturen (van buitenshuis) omdat er 2 lagen NAT tussen zitten.
Dat zal wel mee vallen voorlopig. Je kan prima al je IoT spul aansturen met 1 ipv4 adres. En waarom 2x nat, is toch niet nodig met een modem in bridge?
Het gaat er ook niet om dat je het nu onmiddellijk nodig hebt, maar dat het over een paar jaar wel werkt.
Dat dacht ik 10 geleden ook. Inmiddels heb ik geleerd om me daar als consument niet al te druk over te maken. Als het echt noodzakelijk wordt, dan komen providers vast met goede oplossing om geen klanten te verliezen. Voor nu is die noodzaak er absoluut nog niet. En ik voorspel de komende 5 tot 10 jaar ook niet.
Dus een echt argument om je modem niet in bridge mode te willen zetten vanwege het ontbreken van ipv6 heb ik nog niet gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Mr. Jinx schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:02:
Dat zal wel mee vallen voorlopig. Je kan prima al je IoT spul aansturen met 1 ipv4 adres. En waarom 2x nat, is toch niet nodig met een modem in bridge?
Nu nog niet nee, maar Ziggo raakt ook door zijn IPv4 voorraad heen. En dan ga je krijgen dat we achter een CG-NAT (NAT bij de provider zelf) komen te zitten en een IPv4 adres moeten delen met anderen. En dan heb je thuis ook nog een keer NAT om dat gedeelde IPv4 adres ook nog eens over je eigen apparaten te verdelen. Dus 2x NAT.

En Ziggo gebruikt nu dus al CG-NAT is sommige gevallen. Toen mijn Connectbox nog niet in bridge modus stond kreeg ik een IPv6 adres en een IPv4 adres dat achter een CG-NAT zat (DS-lite oplossing).
Dat dacht ik 10 geleden ook. Inmiddels heb ik geleerd om me daar als consument niet al te druk over te maken. Als het echt noodzakelijk wordt, dan komen providers vast met goede oplossing om geen klanten te verliezen. Voor nu is die noodzaak er absoluut nog niet. En ik voorspel de komende 5 tot 10 jaar ook niet.
Dus een echt argument om je modem niet in bridge mode te willen zetten vanwege het ontbreken van ipv6 heb ik nog niet gehoord.
Ik heb mijn modem in bridge laten zetten en op dit moment is het niet hebben van IPv6 hier ook geen probleem. Ik heb nog een 'eigen' IPv4 adres van Ziggo en ik heb nog geen noodzaak voor IPv6 (maar ik zou er al wel graag mee experimenteren in mijn huidige thuisnetwerk*).
Maar ik houd het wel in het oog, want dit gaat zeker niet oneindig blijven werken. Zodra ik een melding krijg van een dienst die ik wil gebruiken/nodig heb met de strekking 'zonder IPv6 kunt u nu niet verder' en/of ik een CG-NAT IPv4 van Ziggo krijg ben ik wel onmiddellijk weg bij ze. Want ik heb echt wel toegang vanuit het internet nodig.

* Ik gebruik geen tunnel omdat ik dan binnen de kortste keren problemen zal hebben met bijvoorbeeld Netflix, etc. omdat veel diensten die al wel IPv6 ondersteunen het dan als niet toegestane VPN zien. Of dat het verkeer dan supertraag gaat, want zo'n tunnel is of duur of niet heel snel - en ik wil niet extra gaan betalen voor iets wat de provider al zou moeten doen. En ik wil nu net ook zien hoe die IPv6 compatibele diensten al wel/niet goed werken met alles in mijn hele netwerk. Want ik via andere paden wel IPv6 doen per device als ik een specifieke test heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wist je dat NLZiet ook NPO plus bevat? Kijk je dan via DVB-C live TV, of heb je internet only van Ziggo?
Nee, dat wist ik niet. Ik zal het in gedachten houden voor het geval dat. Ik kijk lineaire TV via DVB-C van Ziggo met een CI+ module. Die CI+ modelu is nog mijn eigendom. Net op tijd geregeld voordat ze op het huurmodel overgingen.
Ja ik las daar gisteren ook nog een post over, waarbij ik herkenning waarnam. IPv6 is alleen bij Freedom en KPN volledig geïmplementeerd zoals jij en ik dat zouden wensen. Ik deel je mening dat IPv6 als Tweaker een pre is bij een provider.
Ik heb nu al meer dan een decennium IPv6. Eerst via tunnels met SixXs en he.net en vanaf ca 2015 native via Ziggo. Ik wil niet meer zonder. Het kost even wat gewenning om het IPv4 denken los te laten, maar dan is het gewoon zalig als je weer terug kan naar hoe het Internet ontworpen is met voor iedere device een eigen publiek adres in een peer to peer netwerk. Voor mij valt een internet aansluiting zonde IPv6 direct af.
Ik verdenk KPN er van xPON uit te rollen in plaats van AON om het delen van de fysieke laag met derden te frustreren.
Voor xDSL kun je bij KPN gewoon een eigen modem gebruiken, Hoe dat net xPON momenteel gaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:39:

Ik verdenk KPN er van xPON uit te rollen in plaats van AON om het delen van de fysieke laag met derden te frustreren.
Ik heb gelezen dat er onderscheid is tussen point to point en point to multipoint. Waarbij de laatste volgens mij andere aanbieders frustreert, en de eerste juist niet. Dat lijkt volgens mij op AON @ANdrode

KPN WBA verdient fors geld aan het verhuren van de "last mile" over koper, die winst zien ze graag terug over glas. Ik denk dat ze daarom point to point aanbieden zodat iedereen zijn eigen provider kan kiezen, dat levert ze uiteindelijk toch omzet op ivm WBA inkomsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:19:
[...]

Ik heb gelezen dat er onderscheid is tussen point to point en point to multipoint. Waarbij de laatste volgens mij andere aanbieders frustreert, en de eerste juist niet. Dat lijkt volgens mij op AON @ANdrode

KPN WBA verdient fors geld aan het verhuren van de "last mile" over koper, die winst zien ze graag terug over glas. Ik denk dat ze daarom point to point aanbieden zodat iedereen zijn eigen provider kan kiezen, dat levert ze uiteindelijk toch omzet op ivm WBA inkomsten.
Ja klopt, een model zoals T-Mobile thuis waar ze de PON splitters gewoon in de KPN wijkcentrale hangen en daar iedereen op kunnen inprikken kan prima worden gebruikt door andere operators met eigen actieve apparatuur. Maar als je de splitters in kleine wijkkasten plaatst met maar een enkele vezel erheen kan dat niet. En dat is exact wat KPN doet in nieuwere gebieden.
Met de geblazen vezels naar die splitterkasten kunnen ze het in de toekomst altijd nog vervangen door kabels met veel vezels om iedereen een eigen lijntje te geven. Maar voorlopig heeft KPN daar wel het alleenrecht op een verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Ja klopt, een model zoals T-Mobile thuis waar ze de PON splitters gewoon in de KPN wijkcentrale hangen en daar iedereen op kunnen inprikken kan prima worden gebruikt door andere operators met eigen actieve apparatuur.
Ik ben toe aan een plaatje, PON splitters? Noem je dat dan AON?
Maar als je de splitters in kleine wijkkasten plaatst met maar een enkele vezel erheen kan dat niet. En dat is exact wat KPN doet in nieuwere gebieden.
Ik ben toe aan plaatjes, iemand die een goede plaat heeft over PON GPON PtP en PtMP?
[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Met de geblazen vezels naar die splitterkasten kunnen ze het in de toekomst altijd nog vervangen door kabels met veel vezels om iedereen een eigen lijntje te geven. Maar voorlopig heeft KPN daar wel het alleenrecht op een verbinding
Alleen recht als eigendom is niet verkeer, zolang het via WBA inzetbaar is net als xDSL?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jk-5
  • Nu online
stormfly schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:43:
[...]

Ik ben toe aan een plaatje, PON splitters? Noem je dat dan AON?

[...]

Ik ben toe aan plaatjes, iemand die een goede plaat heeft over PON GPON PtP en PtMP?

[...]

Alleen recht als eigendom is niet verkeer, zolang het via WBA inzetbaar is net als xDSL?
Ik ben slecht met plaatjes, hopelijk iets sterker met woorden. Je hebt grofweg 3 mogelijke architecturen.
  1. Point-to-point verbindingen tussen de klant en de wijkcentrale. Dit wordt hier en daar ook wel AON/Actief ethernet genoemd. Elk huis heeft een eigen vezel die in de wijkcentrale uitkomt, waar hij rechtstreeks op een switch ingeprikt kan worden. Dit is de meest ideale setup voor toegang voor andere providers. De meeste bestaande KPN gebieden zijn op deze manier gebouwd. Elke provider kan eigen apparatuur ophangen en die inprikken op de vezels van de klant.
  2. Bij de tweede architectuur werkt het fysieke netwerk hetzelfde als architectuur 1. Iedereen heeft een eigen vezel naar de wijkcentrale. Maar in plaats van een switch met heel veel SFP poorten gebruiken de een xPON OLT met PON splitters. Op 1 PON OLT poort kunnen dan 16 of 32 huizen (meer kan ook, wordt niet gebruikt in NL). Dit is wat T-Mobile thuis in KPN gebied doet. Ze kunnen dus gewoon inprikken op de vezels naar de woningen
  3. Bij de derde architectuur heeft elke woning een vezel naar een straatkast. (PTMP) Deze straatkasten zijn met 1 vezel per splitter verbonden met de wijkcentrale, waar hij inprikt op de OLT van KPN. Het actieve signaal wordt dus gesplitst over de 16/32 woningen, die ook de capaciteit op die lijn moeten delen. Voordeel is dat je veel minder glas nodig hebt, en minder kosten per aansluiting hebt. Nadeel is dus dat alleen KPN zo'n OLT kan beheren. Je kunt dus niet 2 actieve signalen naast elkaar op dezelfde vezel zetten. Het WBA model is dus de enige manier voor andere providers om hier toegang toe te krijgen.
Het ziggo docsis netwerk lijkt ook op de 3e architectuur. Daarom zou een glasvezeluitrol voor Ziggo ook veel op architectuur 3 gaan lijken. KPN en Reggefiber was altijd optie 1, waar elke provider mee kan doen wat ze willen. Een voorbeeld is dus dat T-Mobile over dat netwerk architectuur type 2 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jk-5 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Maar als je de splitters in kleine wijkkasten plaatst met maar een enkele vezel erheen kan dat niet. En dat is exact wat KPN doet in nieuwere gebieden.
Sterker nog, volgens Iljitsch verdwijnen die splitters onder de grond. Dat kan omdat de splitters passief zijn en geen onderhoud of voedingsspanning nodig hebben.

http://www.iljitsch.com/2...zel-fiber-to-my-home.html
Met de geblazen vezels naar die splitterkasten kunnen ze het in de toekomst altijd nog vervangen door kabels met veel vezels om iedereen een eigen lijntje te geven.
Niet zonder de splitterdozen weer op te graven dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

Roetzen schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:39:

Ze zullen inderdaad niet staan te springen om straks te moeten concurreren met providers als tweak die voor een prikkie gigabit snelheden aanbieden. Kan het me ergens wel voorstellen, leuk is wat anders natuurlijk. ;)
Voor xDSL kun je bij KPN gewoon een eigen modem gebruiken, Hoe dat net xPON momenteel gaat weet ik niet.
Het komt uit in een kastje met een ethernet aansluiting, dus je kan er je eigen apparatuur aan hangen. Je zal afhankelijk van de provider de juiste VLAN/PPPoE/etc info moeten instellen, maar dat is bij xDSL niet anders.

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

PA5AM schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:39:
[...]
Het komt uit in een kastje met een ethernet aansluiting, dus je kan er je eigen apparatuur aan hangen. Je zal afhankelijk van de provider de juiste VLAN/PPPoE/etc info moeten instellen, maar dat is bij xDSL niet anders.
Volgens de definitie heeft KPN met GPON dezelfde uitdaging als Ziggo. Ook KPN zal als alles in de huidige vorm doorgaat niet meer de Nokia ONT mogen forceren. Dit is vergelijkbaar met een Docsis modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Voor wie nog een leuke aanbieding zoekt:

6 maanden voor 29,95 euro en gratis tv-pakket, ook voor bestaande klanten.
https://nl.pepper.com/aan...anden-voor-2995-pm-202590

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:28

IkWilbert

Het is mij!

THE_BASE schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:48:
Voor wie nog een leuke aanbieding zoekt:

6 maanden voor 29,95 euro en gratis tv-pakket, ook voor bestaande klanten.
https://nl.pepper.com/aan...anden-voor-2995-pm-202590
Bestaande klanten? Daar heb ik mijn twijfels bij...

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
IkWilbert schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:58:
[...]

Bestaande klanten? Daar heb ik mijn twijfels bij...
Heb je het doorgelezen? Bij Ziggo loopt de boel leeg naar glasvezel, dit is de reddingsboei die ze toewerpen. Bestaande klanten worden niet uitgesloten en snelheidsverlagingen ook niet.

Ziggo Internet & TV pakketten
De eerste 6 maanden €29,95 per maand voor een Ziggo Internet & TV pakket (Start, Complete of Max)
• Dit abonnement is (na de minimumduur van een jaar) maandelijks opzegbaar. Na de kortingsperiode betaalt u de reguliere kosten van het abonnement. U vindt deze op www.ziggo.nl/pakketten
• Er zijn geen verborgen kosten, zoals aansluitkosten of eenmalige kosten.
• U mag alleen gebruik maken van deze actie als u hier nog niet eerder gebruik van hebt gemaakt • Ziggo behoudt zich het recht voor om deze actie zonder opgaaf van reden per direct te beëindigen.
• Naast de actievoorwaarden zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
- Algemene Voorwaarden van Ziggo
• Naast deze voorwaarden gelden aanvullende voorwaarden van de diensten die u afneemt van Ziggo B.V. Alle voorwaarden zijn te vinden op ziggo.nl/voorwaarden.
• Als de bepalingen van de voorwaarden onderling verschillen, gelden de bepalingen van de Actievoorwaarden met voorrang.
• U kunt gebruik maken van deze actie t/m 1 augustus 2021
• Door deelname aan deze actie verklaart u bekend te zijn met deze actievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Laatst online: 07:28
stormfly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:06:
[...]

Heb je het doorgelezen? Bij Ziggo loopt de boel leeg naar glasvezel, dit is de reddingsboei die ze toewerpen. Bestaande klanten worden niet uitgesloten en snelheidsverlagingen ook niet.

Ziggo Internet & TV pakketten
De eerste 6 maanden €29,95 per maand voor een Ziggo Internet & TV pakket (Start, Complete of Max)
• Dit abonnement is (na de minimumduur van een jaar) maandelijks opzegbaar. Na de kortingsperiode betaalt u de reguliere kosten van het abonnement. U vindt deze op www.ziggo.nl/pakketten
• Er zijn geen verborgen kosten, zoals aansluitkosten of eenmalige kosten.
• U mag alleen gebruik maken van deze actie als u hier nog niet eerder gebruik van hebt gemaakt • Ziggo behoudt zich het recht voor om deze actie zonder opgaaf van reden per direct te beëindigen.
• Naast de actievoorwaarden zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
- Algemene Voorwaarden van Ziggo
• Naast deze voorwaarden gelden aanvullende voorwaarden van de diensten die u afneemt van Ziggo B.V. Alle voorwaarden zijn te vinden op ziggo.nl/voorwaarden.
• Als de bepalingen van de voorwaarden onderling verschillen, gelden de bepalingen van de Actievoorwaarden met voorrang.
• U kunt gebruik maken van deze actie t/m 1 augustus 2021
• Door deelname aan deze actie verklaart u bekend te zijn met deze actievoorwaarden.
Ik ben ook sceptisch. Ik lees nergens expliciet in de voorwaarden dat deze aanbieding ook geldig is voor bestaande klanten (weliswaar met een maandelijks aanpasbaar abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spixo schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:10:
[...]

Ik ben ook sceptisch. Ik lees nergens expliciet in de voorwaarden dat deze aanbieding ook geldig is voor bestaande klanten (weliswaar met een maandelijks aanpasbaar abonnement).
Ik kan hem tot de laatste stap doorklikken, alleen komt hier over 6 maanden glasvezel waardoor een 12maanden contract overkill is.

PS: er staat in de voorwaarden ook niet expliciet dat het voor nieuwe klanten is _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Ik heb er voor een bestaand abonnement net gebruik van gemaakt.... en in tegenstelling tot andere aanbiedingen waarbij ze bestaande klanten uitsluiten heb ik nu wel een bevestiging gekregen met de korting.

Verwacht dus wel dat ze deze ook voor bestaande klanten aanbieden.
stormfly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:12:
[...]
Ik kan hem tot de laatste stap doorklikken, alleen komt hier over 6 maanden glasvezel waardoor een 12maanden contract overkill is.
Voor mijn eigen abonnement komt er binnen 3 maanden glas.... daarvoor had KPN een betere aanbieding met €35 voor 12 maanden (500MB plus TV).

[ Voor 41% gewijzigd door Yowzawood op 29-06-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
Als je op peper kijkt zie je dat mensen gechat hebben met ziggo en dat de korting toch niet geld voor bestaande klanten…. Zoals altijd dus.

Bellen en opzeggen wil nog wel eens helpen om toch nog korting te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yowzawood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:14:
Voor mijn eigen abonnement komt er binnen 3 maanden glas.... daarvoor had KPN een betere aanbieding met €35 voor 12 maanden (500MB plus TV).
12x 35? waar heb je die gescoord, dan bookmark ik die site even voor het glas tzt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:16:
Als je op peper kijkt zie je dat mensen gechat hebben met ziggo en dat de korting toch niet geld voor bestaande klanten…. Zoals altijd dus.

Bellen en opzeggen wil nog wel eens helpen om toch nog korting te krijgen.
Er staat nergens een voorwaarde dat het niet geldt voor bestaande klanten. Bij het aanmelden krijg je ook gewoon de melding dat je de bestelling kunt plaatsen, dat dan je lopende abonnement daarop wordt aangepast en kun je vervolgens door in te loggen met je bestaande gegevens de bestelling plaatsen. Bij de voorwaarden staan zelfs geen actievoorwaarden vermeld voor deze actie. Uiteindelijk heb je dus als bestaande klant ook recht op deze actie.

Een vorige keer heb ik daar nog gedoe over gehad met Ziggo, maar uiteindelijk gelijk gekregen en zelfs nog wat compensatie daarbij gehad. Terecht. Voorwaarden zijn voorwaarden, daar hoort Ziggo zich aan te houden. Dit keer misschien weer hetzelfde. Van de gehele aanvraag screenshots gemaakt, dus geen twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik kan weer terug komen op mijn eigen actie, zie een paar bladzijden terug.

9 maanden voor 29,95 euro aangevraagd, als bestaande klant, terwijl de actie in Groningen liep. Ik in regio Utrecht. Gewoon gekregen, drie keer contact gehad, en op de factuur is alles automatisch goedgekomen.

Snap dat het niet altijd en niet bij iedereen goed gaat, maar het kan dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Yowzawood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:14:
Ik heb er voor een bestaand abonnement net gebruik van gemaakt.... en in tegenstelling tot andere aanbiedingen waarbij ze bestaande klanten uitsluiten heb ik nu wel een bevestiging gekregen met de korting.

Verwacht dus wel dat ze deze ook voor bestaande klanten aanbieden.
Je kan op dit moment opzeggen in verband met een prijsverhoging toch? In deze periode zijn ze vaak makkelijk met aanbiedingen. Je kan namelijk zó klant-af zijn als het er op aan komt :>

@jk-5 heel goede post van de architecturen. Ironisch dat dit in het Ziggo topic staat nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
haribold schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:29:
[...]
Er staat nergens een voorwaarde dat het niet geldt voor bestaande klanten. Bij het aanmelden krijg je ook gewoon de melding dat je de bestelling kunt plaatsen, dat dan je lopende abonnement daarop wordt aangepast en kun je vervolgens door in te loggen met je bestaande gegevens de bestelling plaatsen. Bij de voorwaarden staan zelfs geen actievoorwaarden vermeld voor deze actie. Uiteindelijk heb je dus als bestaande klant ook recht op deze actie.

Een vorige keer heb ik daar nog gedoe over gehad met Ziggo, maar uiteindelijk gelijk gekregen en zelfs nog wat compensatie daarbij gehad. Terecht. Voorwaarden zijn voorwaarden, daar hoort Ziggo zich aan te houden. Dit keer misschien weer hetzelfde. Van de gehele aanvraag screenshots gemaakt, dus geen twijfel.
Nou ja er staat dat wel je pakket wordt aangepast maar de korting ga je niet krijgen is de boodschap die verschillende mensen te horen hebben gekregen via de chat van ziggo. Zou zeggen kijk even op pepper dan zie je het vanzelf.

Denk dat een beller meer kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dracula schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Nou ja er staat dat wel je pakket wordt aangepast maar de korting ga je niet krijgen is de boodschap die verschillende mensen te horen hebben gekregen via de chat van ziggo. Zou zeggen kijk even op pepper dan zie je het vanzelf.

Denk dat een beller meer kans maakt.
De voorwaarden geven geen enkel uitsluitsel over bestaande of nieuwe klanten. Je staat in je recht, zorg dat je de pdf opslaat op je computer.

https://nl.pepper.com/comments/permalink/2043786

Screenshot is ook vrij helder. De helpdesk van Ziggo staat bekend om de gefragmenteerd informatie. Stel 3x dezelfde vraag en 3x een verschillend antwoord. Op de community.ziggo.nl zit een betere skillset achter de moderators.

Ze hebben mij veelvuldig gezegd; als het in de website kan-> is het valide.

[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 29-06-2021 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yowzawood
stormfly schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:25:
[...]
12x 35? waar heb je die gescoord, dan bookmark ik die site even voor het glas tzt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYC7NIrk1tfiOYicr-tPKoT_kaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAezj22pI6FhK7RgdeNmIyhn.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg deze in de bus..... verwacht eigenlijk dat het een redelijk generiek aanbod is. Maar met je postcode weet je het (straks) zeker.

Duurste pakket is ook de €35 per maand. En na 12mnd kan je altijd aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Yowzawood schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:01:
[...]

[Afbeelding]

Kreeg deze in de bus..... verwacht eigenlijk dat het een redelijk generiek aanbod is. Maar met je postcode weet je het (straks) zeker.

Duurste pakket is ook de €35 per maand. En na 12mnd kan je altijd aanpassen.
Dit is waarschijnlijk een aanbieding waar ze nog moeten gaan aanleggen. Want hier (Nijmegen) ligt het net een maand of 10 en alleen de aanbieding voor 6 maanden €35.

Even via de KPN.com/snellebeslisser geprobeerd en gewoon de standaard aanbieding. Zelfs nog voordat je de postcode invult.

[ Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 29-06-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
@Yowzawood welk postcode gebied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Het is hier inderdaad een situatie dat ze binnenkort gaan aanleggen.....

Maar ik krijg de aanbieding voor 12mnd ook alleen te zien als ik de relevante postcode ingeef. En de flyer geeft aan dat er een geldigheid zou zijn t/m 12/07. Begreep vorige week van iemand die naar de situatie in de straat kwam kijken dat er hier in week 33 gegraven gaat worden... maar zal dan nog wel even duren voor mijn aansluiting er werkend zal liggen.

Maar dat wachten kan er nog wel bij.... de looptijd start als alles actief is (voor die tijd hebben ze geen fatsoenlijk alternatief).

Ze zullen die aanbiedingen wel regelen op postcode gedurende een bepaalde actie periode en wellicht ook alleen als ze echt willen concurreren.

Voor mijn ouders de huidige Ziggo aanbieding maar gebruikt, die hebben niet zoveel behoefte aan een hogere snelheid en ik wil eigenlijk de gekoppelde smartcards daar niet kwijt. Voor mezelf dan maar minstens een jaar naar KPN voor dit bedrag, daar kan Ziggo niet aan tippen.

[ Voor 48% gewijzigd door Yowzawood op 30-06-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Gaat (voor zover ik heb gecontroleerd) over enkele wijken in Breda.... postcodes 4834.

[ Voor 7% gewijzigd door Yowzawood op 30-06-2021 09:03 ]

Pagina: 1 ... 216 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic