[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 10:31
hkoster1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Ja, er ligt een DP ingegraven voor mijn flatgebouw, de planning voor huisaansluitingen is gaandeweg steeds later geworden, van september 2021 tot januari 2022 tot april/mei 2022...
Een 1 Gbps bestelling bij KPN kan dat flink naar voren halen, lijkt het wel. 8)
Nee hoor. Dat lijkt zo en is dus eigenlijk heel verwarrend. Je mag je adres wel DM-en dan kijk ik eens wat de officiële huidige plandatum is vanuit KPN Netwerk. Daar moet KPN als provider namelijk mee werken. Zij hebben geen invloed op de planning van de aannemer van KPN Netwerk.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 16:25
Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:07:
[...]

Nee hoor. Dat lijkt zo en is dus eigenlijk heel verwarrend. Je mag je adres wel DM-en dan kijk ik eens wat de officiële huidige plandatum is vanuit KPN Netwerk. Daar moet KPN als provider namelijk mee werken. Zij hebben geen invloed op de planning van de aannemer van KPN Netwerk.
Dat dacht ik ook, je mist de stap van maar binnen halen en dan kan je pas een afspraak maken met de KPN monteur

@Barre73 Mag ik jouw wat vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Roos79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:15:
[...]

Dat dacht ik ook, je mist de stap van maar binnen halen en dan kan je pas een afspraak maken met de KPN monteur

@Barre73 Mag ik jouw wat vragen?
Ja hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Kreeg net een mailtje dat ze mijn glasvezelaansluitpunt komen vervangen. Weet iemand of ze daarmee mijn FTU of mijn ONT bedoelen? En wat de achterliggende gedachte is? Het zal wel voor XGS-PON zijn ofzo? Mijn gok is dat het alleen de ONT is omdat de mail van KPN.com komt en niet van NetwerkNL.
U hebt een nieuw soort glasvezelaansluitpunt nodig. Daarom komen wij bij u langs om het glasvezelkastje te vervangen. Dit doen we gratis. Het nieuwe kastje is energiezuiniger. Daarnaast biedt het de snelheid, betrouwbaarheid en capaciteit die u in de toekomst nodig hebt.
Ze zijn er 1 tot 2 uur mee bezig. Dat klinkt.. lang.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:34:
Kreeg net een mailtje dat ze mijn glasvezelaansluitpunt komen vervangen. Weet iemand of ze daarmee mijn FTU of mijn ONT bedoelen? En wat de achterliggende gedachte is? Het zal wel voor XGS-PON zijn ofzo? Mijn gok is dat het alleen de ONT is omdat de mail van KPN.com komt en niet van NetwerkNL.

[...]

Ze zijn er 1 tot 2 uur mee bezig. Dat klinkt.. lang.
Hoort eigenlijk dus in het KPN Glasvezel topic. En daar is het al vaker langs gekomen. Inderdaad een pro-actieve vervanging van 1Gbit klanten op GPON naar een XGS-PON ONT.
En in werkelijkheid 5 minuten werk.. standaard monteurs mail met de standaard tijd van 1 tot 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Trouwens @Barre73, wat voor netwerk hebben ze hier in Delfgauw aangelegd? Is dat nog GPON of XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Timmert schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:31:
Trouwens @Barre73, wat voor netwerk hebben ze hier in Delfgauw aangelegd? Is dat nog GPON of XGS-PON?
Alles wat KPN sinds medio 2020 aan legt is PON (in ieder geval in de PoPs). En de apparatuur van KPN is hybride zogezegd. Dus GPON en XGS-PON in één.
Daarom stopt voor providers per maart aanstaande de mogelijkheid om überhaupt nog op GPON een nieuwe verbinding te bestellen. Alles nieuwe activaties zijn dan XGS-PON. En bestaande GPON verbindingen blijven wel draaien uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Barre73 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Alles wat KPN sinds medio 2020 aan legt is PON (in ieder geval in de PoPs). En de apparatuur van KPN is hybride zogezegd. Dus GPON en XGS-PON in één.
Daarom stopt voor providers per maart aanstaande de mogelijkheid om überhaupt nog op GPON een nieuwe verbinding te bestellen. Alles nieuwe activaties zijn dan XGS-PON. En bestaande GPON verbindingen blijven wel draaien uiteraard.
Ah, dus als ik het goed begrijp (ik ben een COAX man...), zullen wij hier niet de 'nadelen' van GPON qua overboeking ervaren? Voor zover die al te ervaren zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:06
Timmert schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:13:
[...]

Ah, dus als ik het goed begrijp (ik ben een COAX man...), zullen wij hier niet de 'nadelen' van GPON qua overboeking ervaren? Voor zover die al te ervaren zijn natuurlijk.
Die nadelen zullen blijven, maar met XGS-PON is er voorlopig veel meer bandbreedte beschikbaar. Je blijft de lijn met x andere huishoudens delen en dus blijft overboeking altijd een ding*.

Je kan de GPON naar XGS-PON upgrade vergelijken met de upgrade van DOCSIS 2 naar 3 (of DOCSIS 3 naar 3.1) bij coax. Het is allemaal backwards compatible en de basistechniek blijft hetzelfde. Maar door het medium beter te benutten (betere modulatie, meer/andere frequenties, etc) wordt er weer extra ruimte gecreëerd.

* Met ook als belangrijke noot dat je op een consumentenverbinding altijd overboeking hebt, ook al zit je op een AON netwerk. 100% gegarandeerde verbindingen zijn gewoonweg veel duurder.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Die nadelen zullen blijven, maar met XGS-PON is er voorlopig veel meer bandbreedte beschikbaar. Je blijft de lijn met x andere huishoudens delen en dus blijft overboeking altijd een ding*.

Je kan de GPON naar XGS-PON upgrade vergelijken met de upgrade van DOCSIS 2 naar 3 (of DOCSIS 3 naar 3.1) bij coax. Het is allemaal backwards compatible en de basistechniek blijft hetzelfde. Maar door het medium beter te benutten (betere modulatie, meer/andere frequenties, etc) wordt er weer extra ruimte gecreëerd.

* Met ook als belangrijke noot dat je op een consumentenverbinding altijd overboeking hebt, ook al zit je op een AON netwerk. 100% gegarandeerde verbindingen zijn gewoonweg veel duurder.
@Timmert Dit dus. Toevoeging: Een GPON poort heeft een max download van 2,5 Gbit. Te verdelen over een segment van (bijvoorbeeld) 32 actieve klanten.
Een XGS-PON poort heeft 10 Gbit. Aanmerkelijk meer en dus net iets minder overboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

ShadowLord schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:15:
[...]

Helemaal duidelijk. Dank! Ik ben me ervan bewust dat er altijd overboeking op een consumentenverbinding zit en dat is prima. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
Timmert schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Helemaal duidelijk. Dank! Ik ben me ervan bewust dat er altijd overboeking op een consumentenverbinding zit en dat is prima. Maar hoe minder hoe beter natuurlijk :)
Klopt, minder is altijd beter.... maar aan een minder overboekte lijn hangt altijd een groter prijskaartje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 12:50
Barre73 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Toevoeging: Een GPON poort heeft een max download van 2,5 Gbit. Te verdelen over een segment van (bijvoorbeeld) 32 actieve klanten.
Een XGS-PON poort heeft 10 Gbit. Aanmerkelijk meer en dus net iets minder overboeking.
Barre, over overboeking gesproken.... een AON AreaPop heeft ca 2500 aansluitingen. Wat doet een gemiddelde AreaPOP voor (X)G(S)PON qua aansluitingen? Oftewel hoeveel OAP's (á 700 aansluitingen) zitten er op de AreaPOP? En wat is de snelheid tussen AreaPOP en backbone? We kunnen het wel hebben over overboeking op splitterniveau maar ik kijk ff een stapje verder in het netwerk :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
JerryJerryJerry schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Barre, over overboeking gesproken.... een AON AreaPop heeft ca 2500 aansluitingen. Wat doet een gemiddelde AreaPOP voor (X)G(S)PON qua aansluitingen? Oftewel hoeveel OAP's (á 700 aansluitingen) zitten er op de AreaPOP? En wat is de snelheid tussen AreaPOP en backbone? We kunnen het wel hebben over overboeking op splitterniveau maar ik kijk ff een stapje verder in het netwerk :P
Zo werkt het niet meer met P2MP netwerken. De Areapop met 2500 aansluitingen (sinds 2014 is dat trouwens al ca 3500 aansluitingen maar goed..) is alleen voor een P2P netwerk.

Voor een P2MP netwerk kunnen tientallen OAP's op 1 City PoP (AreaPoP bestaat niet meer).
In die PoP hoeven namelijk geen klantlades meer zoals eerst (want die zitten in de OAP's). Dus alleen nog een kast met 96-voudige lades voor de voedingskabels naar de OAP (1 voedingslade per OAP) en daarnaast een paar kasten met splitters en met Dslams.

Dus die ene PoP van 15m2 is nu ineens verantwoordelijk voor ver over de tienduizend aansluitingen.

Hoeveel bandbreedte de backhaul heeft die vanaf de CityPoP weet ik niet. En al wist ik het wel, dan denk ik dat dat niet openbaar is en ik dat dus niet moet delen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Barre73 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:22:
[...]

@Timmert Dit dus. Toevoeging: Een GPON poort heeft een max download van 2,5 Gbit. Te verdelen over een segment van (bijvoorbeeld) 32 actieve klanten.
Klopt het wel dat AON wel een 1:1-overboeking heeft naar de area PoP? En dat "pas" vanaf daar de overboeking plaatsvindt? Naar de grote PoP en natuurlijk gewoon verder upstream.

En geldt dit ook voor PON, als deze point-to-point is?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:36
Barre73 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:44:
[...]
Vraag of ze al een NL9 order kunnen inleggen...
Opnieuw gebeld en nu kon xs4all gelukkig wel leveren. Hij gebruikte zelf de term NL9 al.
Blijkt dat xs4all nergens meer dan 500Mbit levert, dat was even jammer. Ik ging automatisch van 1Gbit uit, maar bleek dus een foutieve aanname te zijn.

Maar over een week of twee ben ik overgestapt als alles goed gaat. Eerst komen ze de aansluiting in huis maken (kabel ligt nu nog ingegraven voor het huis) , en een paar dagen later een monteur om het modem te plaatsen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:37

thof

FP ProMod
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Klopt het wel dat AON wel een 1:1-overboeking heeft naar de area PoP? En dat "pas" vanaf daar de overboeking plaatsvindt? Naar de grote PoP en natuurlijk gewoon verder upstream.

Volgens mij heb je een 1:1 naar de PoP in je wijk en begint de overboeking vanaf daar. Ik denk dat de bandbreedte daar in de PoP wel verdeeld is over meer woningen. Ooi heb ik eens 40gbit / PoP gehoord, en dat ze het kunnen upgraden als het te weinig zou zijn. Maar dat is al weer erg lang geleden en dat zal ondertussen wel eens achterhaald kunnen zijn ;)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 23:30

MrMarcie

CFMoto 650MT

Hoe werkt dit nu weer? Origineel zou mijn abo per 30 november ingaan. Maar dat is later geworden omdat die kabel van buiten nog niet naar de meterkast is gelegd. Nu zijn er paar mannen van KPNNetwerk afgelopen week langsgeweest in ons pand (appartement) om te schouwen of zo en nu zie ik bij KPN staan dat ik mijn aansluiting per 28 januari kan gaan gebruiken. Maar die fiber ligt nog steeds als sprietje op straat. Wat betekent dit nu? KPN Netwerk belt namelijk nooit terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAcqBKpwF50J4Od8s7jSrL5phs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ji1DUSykn8iwzPkB8RByH758.png?f=user_large

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:54
thof schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Volgens mij heb je een 1:1 naar de PoP in je wijk en begint de overboeking vanaf daar. Ik denk dat de bandbreedte daar in de PoP wel verdeeld is over meer woningen. Ooi heb ik eens 40gbit / PoP gehoord, en dat ze het kunnen upgraden als het te weinig zou zijn. Maar dat is al weer erg lang geleden en dat zal ondertussen wel eens achterhaald kunnen zijn ;)
Uiteindelijk zit er op meerdere plekken overboeking, als je kijkt naar de connectiviteit van je ISP op bijvoorbeeld AMS-IX en andere plaatsen. Voor de consument is alleen interessant als die relatief hoog in het netwerk zit omdat dan de kans op last ervan klein is. Ik heb hier trouwens voor het lokale gedeelte vs Coax vergelijkingen gezien waarbij glas(ook XG-Pon) heel veel minder lokale overboeking had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-06 23:22
MrMarcie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:22:
Hoe werkt dit nu weer? Origineel zou mijn abo per 30 november ingaan. Maar dat is later geworden omdat die kabel van buiten nog niet naar de meterkast is gelegd. Nu zijn er paar mannen van KPNNetwerk afgelopen week langsgeweest in ons pand (appartement) om te schouwen of zo en nu zie ik bij KPN staan dat ik mijn aansluiting per 28 januari kan gaan gebruiken. Maar die fiber ligt nog steeds als sprietje op straat. Wat betekent dit nu? KPN Netwerk belt namelijk nooit terug.

[Afbeelding]
Exact dezelfde situatie hier, ik zou rond 17 januari de aansluiting in huis krijgen, ik had ervoor gekozen om het abonnement in te laten gaan op 1 februari. Gisteren is het modem en tv ontvanger geleverd, met de melding dat ik de komende dagen het modem kan aansluiten.

Maar ook hier ligt het sprietje nog alleen in de voortuin. Morgen maar eens bellen want de informatie van het kpnnetwerk is tot op heden niet optimaal.
13 december een mail van glaspoort dat ze zouden beginnen met de aansluiting in huis, Maar later is deze mail door het kpnnetwerk weer teruggeroepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Laatst online: 06-06 23:30

MrMarcie

CFMoto 650MT

Freestuff schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:57:
[...]

Exact dezelfde situatie hier, ik zou rond 17 januari de aansluiting in huis krijgen, ik had ervoor gekozen om het abonnement in te laten gaan op 1 februari. Gisteren is het modem en tv ontvanger geleverd, met de melding dat ik de komende dagen het modem kan aansluiten.

Maar ook hier ligt het sprietje nog alleen in de voortuin. Morgen maar eens bellen want de informatie van het kpnnetwerk is tot op heden niet optimaal.
13 december een mail van glaspoort dat ze zouden beginnen met de aansluiting in huis, Maar later is deze mail door het kpnnetwerk weer teruggeroepen 8)7
Contact met KPN netwerk is moeizaam. En het is nog erger, ik zie hogerop in dat overzicht, einddatum contract 28 januari 2024. Het is een jaarcontract dus ik zou nog een jaar moeten wachten. :( Begin aardig de smoor in te krijgen. En de buren genieten al maanden van fiber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_r3qCrPcGIhcMFBTBoOuOaneZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WoX38pBUzTkPWLFsVLAzaXM9.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MrMarcie op 27-01-2022 21:37 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• largovich
  • Laatst online: 06-06 20:32
MrMarcie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:22:

[Afbeelding]
Zo ging het bij mij ook.
Op de datum die daar stond bij mij kwamen er 2 monteurs van kpnnetwerk en hebben de oranje kabel naar binnen gebracht. En omdat ik een kpn klant zou worden hebben ze er meteen een ntu op geplaatst zodat de verbinding direct werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:03:
[...]

Bij P2P met AON apparatuur is er uiteraard geen overboeking tussen woning en PoP. Het is 1 doorlopende vezel (met 1 las in het distributiepunt). Daar wordt je vezel afgelast in een lade met poortjes voorop. Op het moment dat je een abonnement neemt wordt er een patchkabel aangebracht tussen jouw poortje en een eigen poortje op de switch (Dslam). Die Dslams hebben bij KPN 576 poorten (zeg ik even uit mijn hoofd nu). De doorvoer van die Dslam was eerst 2*10 en nu 2*20 geloof ik.
Dus reken maar uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrede
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 17:17
Ik kreeg vandaag een folder in de bus van Fiber Crew. Ze zijn zo te zien bezig een nieuw 10Gbit glasvezelnetwerk uit te rollen in Hilversum. Terwijl ik al bijna 12 jaar glasvezel heb, eerst van de Reggefiber providers (XMS, OBN), daarna van XS4All en binnenkort KPN.

Ondanks de nogal juicherige toon op hun site kan ik momenteel nog alleen orderen via het KPN WBA netwerk. Ik heb ook nog geen activiteiten in de buurt gezien die wijzen op de aanleg van nieuwe infrastructuur (woon zelf vlakbij een POP). Dat zou dan XGS-PON moeten zijn naast het oude AON netwerk?
Een van de deelnemende providers is overigens wel Freedom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 09:12
Mijn concrete vraag: kan ik met de huidige stand van zaken (zie quote hieronder) een eigen modem met ingebouwde glas-aansltuiting kopen en gebruiken?

De tijdlijn van mijn ervaring tot nu toe:
14 jan

Netwerk (monteur in huis): KPN bellen, wij zijn klaar

Ik (website): 1gbit glasvezel besteld via website KPN

KPN (website): aansluitdatum 21 jan & modem is verstuurd

15 jan

Modem met alleen grijs/gele ethernet kabel komt binnen, geen rode kabel

Ik: handleiding klopt niet, het witte vierkante kastje staat niet in de lijst, ook niet op de website

KPN (71 minuten gesprek): moet zelf ook even googlen

Ik: op KPN forum bericht van 1 jaar out: lijkt erop dat ik (zwart) NT kastje mis, (wit) Fiber Termination Unit kastje zit er wel

KPN: kan nog geen aansluitmonteur sturen die zo’n NT kastje bij zich heeft zolang Netwerk nog niet gereed gemeld heeft

21 jan

KPN (14 minuten gesprek): nog niet gereed gemeld, kan even duren, mailtje komt tussen 10:00 en 11:00

Netwerk (20 minuten gesprek): wij zijn klaar, kan paar werkdagen duren bij KPN

24 jan

Netwerk (45 minuten gesprek): zal met KPN bellen, want in onze systemen is alles gereed, KPN zal binnen 3 werkdagen mailen

25 jan

Netwerk (email): ons werk is klaar.

26 jan

KPN (11 minuten gesprek): nog niet gereed gemeld, bel Netwerk maar

27 jan

Netwerk (90 minuten gesprek): heb met aannemer gebeld, alles is gereed gemeld op 20 jan 12:00, probleem ligt bij KPN, back-office is er mee bezig, kan 3 werkdagen duren

KPN (46 minuten gesprek): niet gereed gemeld, bel Netwerk maar weer en zeg dat je geen NT/FTU kastje hebt, want dat is hetzelfde, KPN heeft geen monteurs met NT kastjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:01

Arjan A

Cenosillicafoob

Wildfire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Als ze KPN zouden nemen als provider dan monteert de KPN monteur kosteloos een stopcontact in de meterkast. :P
Serieus? Ik heb een enkel (ongeaard) stopcontact in de meterkast voor de bel. Daar heb ik nu een verdeeldoosje aan hangen voor de bel + oplader kruimeldief. Dit voorjaar staat glasvezel hier in de straat op de planning.
Als ik die verdeeldoos eruit haal en de bel weer in het stopcontact steek, gaat KPN dan ook netjes een nieuw (liefst geaard) stopcontact aanleggen? Zou wel cool zijn. XS4All (huidige provider) staat al lichtelijk te pushen en een jaartje KPN vind ik niet erg als e.e.a. zo makkelijk geregeld kan worden ;)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
janbrede schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:02:
Ik kreeg vandaag een folder in de bus van Fiber Crew. Ze zijn zo te zien bezig een nieuw 10Gbit glasvezelnetwerk uit te rollen in Hilversum. Terwijl ik al bijna 12 jaar glasvezel heb, eerst van de Reggefiber providers (XMS, OBN), daarna van XS4All en binnenkort KPN.

Ondanks de nogal juicherige toon op hun site kan ik momenteel nog alleen orderen via het KPN WBA netwerk. Ik heb ook nog geen activiteiten in de buurt gezien die wijzen op de aanleg van nieuwe infrastructuur (woon zelf vlakbij een POP). Dat zou dan XGS-PON moeten zijn naast het oude AON netwerk?
Een van de deelnemende providers is overigens wel Freedom.
Fiber Crew kende ik al als operator in netwerken van kleine partijen in buitengebieden. Ze leggen zelf geen glasvezel aan maar plaatsen apparatuur in PoPs. Net als KPN WBA, Cambrium en Glasoperator.
Maar nu ik hun website bekijk en de plaatsen zie waar ze leveren valt het kwartje... ze hebben Jonaz overgenomen denk ik.
En zijn blijkbaar bezig met uitbreiding van ODF Wholesale levering op het Reggefiber (KPN Netwerk) netwerk gezien het Hilversum verhaal.

En ja, Jonaz werkte al vanaf hun begin , een jaar of 5 geleden, met PON. In ieder geval GPON en duidelijk ook uitbreiding naar XGS-PON gezien de belofte van een 10 Gbit abonnement.

Aanvulling: na het lezen van een ander artikel klopt mijn stelling. Het is eigenlijk Jonaz. Die al vijf jaar diensten leveren in enkele andere plaatsen.
Beschikbare providers (als alles klaar is in de PoPs):
Fiber.nl, Freedom, Greenet, Jonaz, Netrebel en Plinq.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 28-01-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:03

Wildfire

Joy to the world!

Arjan A schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:53:
[...]

Serieus? Ik heb een enkel (ongeaard) stopcontact in de meterkast voor de bel. Daar heb ik nu een verdeeldoosje aan hangen voor de bel + oplader kruimeldief. Dit voorjaar staat glasvezel hier in de straat op de planning.
Als ik die verdeeldoos eruit haal en de bel weer in het stopcontact steek, gaat KPN dan ook netjes een nieuw (liefst geaard) stopcontact aanleggen? Zou wel cool zijn. XS4All (huidige provider) staat al lichtelijk te pushen en een jaartje KPN vind ik niet erg als e.e.a. zo makkelijk geregeld kan worden ;)
Als er al een stopcontact is dan monteren we geen nieuw stopcontact. Dan gebruiken we gewoon een stekkerdoos.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
intel_478 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:45:
Mijn concrete vraag: kan ik met de huidige stand van zaken (zie quote hieronder) een eigen modem met ingebouwde glas-aansltuiting kopen en gebruiken?

De tijdlijn van mijn ervaring tot nu toe:

[...]
@intel_478
Oprecht beschamend om dit verhaal zo te lezen. Wat ik hier denk te zien is iets dat te veel gebeurt. Voordat je de aansluiting binnen hebt wordt er al een migratie/abonnement besteld. Aannemer KPN Netwerk krijgt dan een extra opdracht via een ander systeem om ook de (O)NT te plaatsen en te activeren. 2 handelingen in 1 keer is tenslotte slimmer...
Helaas zie ik vaak dat de aansluiting wel wordt gemaakt en ook gereed wordt gemeld maar dat die tweede opdracht niet wordt gemaakt en dus ook niet gereed wordt gemeld. Dan zit je in een patstelling.
Provider KPN kan geen monteur sturen met die NT want de opdracht ligt bij KPN Netwerk. En pas met het gereed melden of afbreken van die opdracht loopt de leverstraat weer door.
KPN Netwerk kan en wil de opdracht niet afbreken want de aannemer heeft een contract om dat soort dingen uit te voeren.
Dus de aannemer moet terug komen bij jou om die ONT nog te plaatsen en die opdracht gereed te melden.

Kennis van de KPN klantenservice voor dit soort dingen is nihil dus die smijten met termen als FTU en NTU en weten niet wat er aan de hand is. Klantenservice KPN Netwerk ziet wel dat het adres gereed is maar ziet die tweede opdracht niet (ander systeem....) en kijkt wellicht ook niet verder.

Antwoord op je vraag: Nee. Het gereed melden van die opdracht voor het plaatsen van een NT is nodig voor het doorlopen van de levering.
Daarnaast is de kans zeer groot dat je een PON aansluiting krijgt van KPN en dan heb je niet zoveel aan je eigen router. Sinds vandaag kan het wel (met heel veel extra acties) maar in jouw geval loopt die opdracht nog dus dat lukt sowieso niet.

Als je wil kan ik wel even in dat tweede systeem kijken om te zien of ik gelijk heb zodat jij vanaf daar gerichter kan bellen met 1 van de betrokken partijen. Kennis is macht...
Stuur dan even je adres in een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Laatst online: 10:36
Even in de mopper modus..
Hier in Arnhem is/word XGS-PON van KPNnetwerk aangelegd. Ik heb mijn vezeltje binnen en wil wel overstappen naar glasvezel. Er is echter geen keuze in het zogenaamde opennetwerk. KPN, T-Mobile, online en Youfone kunnen leveren en dat is het...Ik zal wel verwend zijn met VDSL en alle prijsvegers die daarop kunnen leveren. Daarnaast is er bijna geen voordeel te behalen om bij een kleinere partij af te sluiten.
Ik heb niets tegen KPN maar had graag echt concurrentie gehad op de glasvezel.
mopper modus uit..
Ben wel blij dat er glasvezel aangelegd is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jan groen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:39:
Even in de mopper modus..
Hier in Arnhem is/word XGS-PON van KPNnetwerk aangelegd. Ik heb mijn vezeltje binnen en wil wel overstappen naar glasvezel. Er is echter geen keuze in het zogenaamde opennetwerk. KPN, T-Mobile, online en Youfone kunnen leveren en dat is het...Ik zal wel verwend zijn met VDSL en alle prijsvegers die daarop kunnen leveren. Daarnaast is er bijna geen voordeel te behalen om bij een kleinere partij af te sluiten.
Ik heb niets tegen KPN maar had graag echt concurrentie gehad op de glasvezel.
mopper modus uit..
Ben wel blij dat er glasvezel aangelegd is!
Alle VDSL providers die daar via KPN WBA leveren kunnen dat ook op jouw glasvezel. Of ze dat technisch gezien al kunnen is een tweede, of ze die tarieven willen betalen, is een derde.

Kan je een paar voorbeelden noemen van providers die je wel op VDSL had maar nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whykillme
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 17:51
Goedeavond!

Ik heb al aardig wat paginas teruggelezen en de zoekfunctie gebruikt maar zo te zien veel mensen met problemen.

Ik heb op 4 December een bevestigingsmail van KPN Netwerk ontvangen dat ik aangesloten ben op glasvezel.
Op 6 December spullen van KPN ontvangen voor het aansluiten van glasvezel.

Echter... is er door de onderaannemen van KPN Netwerk geen NT kastje geplaatst.

Ondertussen al meerdere keren gesproken met KPN, die blijven mij naar KPN Netwerk sturen.
KPN Netwerk stuurt mij naar de onderaannemer maar die nemen nooit op. Toen heeft KPN Netwerk voor ons naar de onderaannemer gebeld maar dit is ook niet gelukt. Na een stuk of 8x bellen en lang in de wacht de onderaannemer gesproken en we worden teruggebeld maar dat gebeurde natuurlijk niet...
Ondertussen KPN en KPN Netwerk gebeld en dus enige tijd verder en wij wachten nog steeds en horen niets, van geen van de 3 partijen.

Heeft iemand hier ideeen on what to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
whykillme schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:00:
Goedeavond!

Ik heb al aardig wat paginas teruggelezen en de zoekfunctie gebruikt maar zo te zien veel mensen met problemen.

Ik heb op 4 December een bevestigingsmail van KPN Netwerk ontvangen dat ik aangesloten ben op glasvezel.
Op 6 December spullen van KPN ontvangen voor het aansluiten van glasvezel.

Echter... is er door de onderaannemen van KPN Netwerk geen NT kastje geplaatst.

Ondertussen al meerdere keren gesproken met KPN, die blijven mij naar KPN Netwerk sturen.
KPN Netwerk stuurt mij naar de onderaannemer maar die nemen nooit op. Toen heeft KPN Netwerk voor ons naar de onderaannemer gebeld maar dit is ook niet gelukt. Na een stuk of 8x bellen en lang in de wacht de onderaannemer gesproken en we worden teruggebeld maar dat gebeurde natuurlijk niet...
Ondertussen KPN en KPN Netwerk gebeld en dus enige tijd verder en wij wachten nog steeds en horen niets, van geen van de 3 partijen.

Heeft iemand hier ideeen on what to do?
1) zie mijn vorige post over wat hier gebeurt en waarom KPN als provider niks kan doen.
2) je hebt het over de onderaannemer maar wie is de hoofdaannemer? Volker Wessels, Allinq, Van Gelder etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whykillme
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-05 17:51
Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:03:
[...]

1) zie mijn vorige post over wat hier gebeurt en waarom KPN als provider niks kan doen.
2) je hebt het over de onderaannemer maar wie is de hoofdaannemer? Volker Wessels, Allinq, Van Gelder etc?
Hey! Ik had je post gelezen en begrijp ook dat KPN er niets mee kan. Maar ik wist het zelf ook even niet meer...
Van Gelder in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:46:
[...]

@intel_478
Oprecht beschamend om dit verhaal zo te lezen. Wat ik hier denk te zien is iets dat te veel gebeurt. Voordat je de aansluiting binnen hebt wordt er al een migratie/abonnement besteld. Aannemer KPN Netwerk krijgt dan een extra opdracht via een ander systeem om ook de (O)NT te plaatsen en te activeren. 2 handelingen in 1 keer is tenslotte slimmer...
Helaas zie ik vaak dat de aansluiting wel wordt gemaakt en ook gereed wordt gemeld maar dat die tweede opdracht niet wordt gemaakt en dus ook niet gereed wordt gemeld. Dan zit je in een patstelling.
Provider KPN kan geen monteur sturen met die NT want de opdracht ligt bij KPN Netwerk. En pas met het gereed melden of afbreken van die opdracht loopt de leverstraat weer door.
KPN Netwerk kan en wil de opdracht niet afbreken want de aannemer heeft een contract om dat soort dingen uit te voeren.
Dus de aannemer moet terug komen bij jou om die ONT nog te plaatsen en die opdracht gereed te melden.

Kennis van de KPN klantenservice voor dit soort dingen is nihil dus die smijten met termen als FTU en NTU en weten niet wat er aan de hand is. Klantenservice KPN Netwerk ziet wel dat het adres gereed is maar ziet die tweede opdracht niet (ander systeem....) en kijkt wellicht ook niet verder.

Antwoord op je vraag: Nee. Het gereed melden van die opdracht voor het plaatsen van een NT is nodig voor het doorlopen van de levering.
Daarnaast is de kans zeer groot dat je een PON aansluiting krijgt van KPN en dan heb je niet zoveel aan je eigen router. Sinds vandaag kan het wel (met heel veel extra acties) maar in jouw geval loopt die opdracht nog dus dat lukt sowieso niet.

Als je wil kan ik wel even in dat tweede systeem kijken om te zien of ik gelijk heb zodat jij vanaf daar gerichter kan bellen met 1 van de betrokken partijen. Kennis is macht...
Stuur dan even je adres in een DM.
Bedankt voor je reactie Barre73, ik heb je een DM gestuurd met mijn postcode & huisnummer.

Update van vandaag:
28 jan

KPN (forum.kpn.com): administratie van Netwerk klopt niet, foto van witte kastje betekend dat Netwerk nog werk moet afmaken, KPN kan niets voor je doen, melding bij KPN back office gemaakt die binnenkort contact met je opneemt

Netwerk (45 minuten gesprek): wij zijn klaar, heb met KPN gebeld en KPN medewerker geeft aan dat het wel aan KPN ligt en dat binnenkort contact met mij wordt opgenomen door KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan groen
  • Laatst online: 10:36
Barre73 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Alle VDSL providers die daar via KPN WBA leveren kunnen dat ook op jouw glasvezel. Of ze dat technisch gezien al kunnen is een tweede, of ze die tarieven willen betalen, is een derde.

Kan je een paar voorbeelden noemen van providers die je wel op VDSL had maar nu niet?
Budget, EDPnet ect. Er zijn er wel meer maar als je nu laat zoeken bij de bekende vergelijkers zie gewoon dat KPN VDSL ook niet meer beschikbaar stelt. Dus voor veel kleinere spelers is XGS-GPON blijkbaar te duur.
Ik heb echt geen aluminium hoedje op maar het is echt niet allemaal roze geur en maanen schijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
jan groen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Budget, EDPnet ect. Er zijn er wel meer maar als je nu laat zoeken bij de bekende vergelijkers zie gewoon dat KPN VDSL ook niet meer beschikbaar stelt. Dus voor veel kleinere spelers is XGS-GPON blijkbaar te duur.
Ik heb echt geen aluminium hoedje op maar het is echt niet allemaal roze geur en maanen schijn.
Dat heeft te maken met dat x aantal providers hen leverstraat nog steeds niet op orde/ingericht hebben om over pon netwerk te leveren. daar zit nu net hele probleem waarom je maar paar providers ziet die het wel voor elkaar hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jan groen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Wat Jopoh zegt. Budget kan trouwens volgens mij al wel leveren via PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

In mijn huis ligt momenteel alleen een glasvezel tot in de meterkast. Dit is afgewerkt tot een opgerolde vezel in een plastic bakje achter een kartonnen "hoera" afdekkapje. Zie onderstaande foto. Gezien we KPN glas overwegen ben ik benieuwd wat hier nog moet gebeuren voor we een werkbare aansluiting hebben. Ik heb de helpdesk van KPN netwerk al gebeld maar hier krijg ik geen bevredigend antwoord anders dan dat ze "het wel in orde gaan maken".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLs-FGdFfDPNcjd_nSqphMXn5j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjNyDgcPryorKGyp97L32Oys.jpg?f=fotoalbum_large

Aandachtspunt is dat het huidige kastje precies tussen de balkjes van de huidige planken in de meterkast past. Moet hier iets aan veranderen? Door de indeling van de kast past de plank niet hoger en ik wil hem eigenlijk niet missen. Een oplossing zou kunnen zijn om de aansluiting iets naar onder te verplaatsen maar ik heb geen idee hoe makkelijk dat gaat.

Verder vraag ik mij af of nieuwe aansluitingen vanaf heden standaard een XGSPON krijgen. Ook hier heeft de helpdesk geen goed antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Bor op 30-01-2022 19:37 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Bor schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:37:
In mijn huis ligt momenteel alleen een glasvezel tot in de meterkast. Dit is afgewerkt tot een opgerolde vezel in een plastic bakje achter een kartonnen "hoera" afdekkapje. Zie onderstaande foto. Gezien we KPN glas overwegen ben ik benieuwd wat hier nog moet gebeuren voor we een werkbare aansluiting hebben. Ik heb de helpdesk van KPN netwerk al gebeld maar hier krijg ik geen bevredigend antwoord anders dan dat ze "het wel in orde gaan maken".

[Afbeelding]

Aandachtspunt is dat het huidige kastje precies tussen de balkjes van de huidige planken in de meterkast past. Moet hier iets aan veranderen? Door de indeling van de kast past de plank niet hoger en ik wil hem eigenlijk niet missen. Een oplossing zou kunnen zijn om de aansluiting iets naar onder te verplaatsen maar ik heb geen idee hoe makkelijk dat gaat.

Verder vraag ik mij af of nieuwe aansluitingen vanaf heden standaard een XGSPON krijgen. Ook hier heeft de helpdesk geen goed antwoord.
Zit er geen kastje onder dat karton? Dat is namelijk de FTU. Als deze al is geplaatst dan moet deze een stukje naar onder want vroeg of laat krijg je een klikbare ONT van je ISP en die past dan niet. Zo te zien heb je die balkjes ook past geplaatst toen de monteurs van KPN Netwerk als wegwaren? Want anders hadden ze hem daar nooit geplaatst. Ik denk niet per se dat het heel lastig is, maar ik weet niet of een monteur van KPN ISP dat wel wil doen, want officieel horen ze daar volgens mij niet aan te zitten. Als je een andere ISP neemt dan gaan ze daar sowieso niet mee lopen klooien.

Als er echt alleen een kabeltje onder dat kartonnetje zit moet de FTU nog geplaatst worden en kunnen ze deze gewoon iets lager plaatsen. Dit zal dan nog door KPN NetwerkNL worden gedaan, maar bij bij hebben ze de FTU meteen afgemonteerd toen de kabel de meterkast in is gebracht. Er is geen echt goede reden om dat op te knippen.

Er moet een ONT komen. Deze wordt door je ISP geplaatst na aanvraag van je abo. Als het XGSPON is krijg je volgens mij een klikbare ONT en die past niet. Als je nog gewoon GPON krijgt dan is het een losse ONT (waarschijnlijk van Nokia) en past het wel, maar vroeg of laat zal het daar rond dat vierkantje op die sticker moeten gebeuren. Je zou een paar uitsparingen kunnen maken in het hout maar die moet je wel telkens opnieuw maken als je een andere ONT krijgt. Zou er niet aan beginnen. Alhoewel in principe hoeft er alleen wat hout weg rond dat vierkantje op de sticker. Als dat draagkrachttechnisch geen probleem is kun je dat ook doen. Al zou ik nog steeds ervoor opteren om de NTU gewoon wat lager te laten afmonteren/verplaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 30-01-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Zit er geen kastje onder dat karton? Dat is namelijk de NTU. Als deze al is geplaatst dan moet deze een stukje naar onder want vroeg of laat krijg je een klikbare ONT van je ISP en die past dan niet. Zo te zien heb je die balkjes ook past geplaatst toen de monteurs van KPN Netwerk als wegwaren? Want anders hadden ze hem daar nooit geplaatst. Ik denk niet per se dat het heel lastig is, maar ik weet niet of een monteur van KPN ISP dat wel wil doen, want officieel horen ze daar volgens mij niet aan te zitten. Als je een andere ISP neemt dan gaan ze daar sowieso niet mee lopen klooien.

Als er echt alleen een kabeltje onder dat kartonnetje zit moet de FTU nog geplaatst worden en kunnen ze deze gewoon iets lager plaatsen. Dit zal dan nog door KPN NetwerkNL worden gedaan, maar bij bij hebben ze de FTU meteen afgemonteerd toen de kabel de meterkast in is gebracht. Er is geen echt goede reden om dat op te knippen.

Er moet een ONT komen. Deze wordt door je ISP geplaatst na aanvraag van je abo. Als het XGSPON is krijg je volgens mij een klikbare ONT en die past niet. Als je nog gewoon GPON krijgt dan is het een losse ONT (waarschijnlijk van Nokia) en past het wel, maar vroeg of laat zal het daar rond dat vierkantje op die sticker moeten gebeuren. Je zou een paar uitsparingen kunnen maken in het hout maar die moet je wel telkens opnieuw maken als je een andere ONT krijgt. Zou er niet aan beginnen. Alhoewel in principe hoeft er alleen wat hout weg rond dat vierkantje op de sticker. Als dat draagkrachttechnisch geen probleem is kun je dat ook doen. Al zou ik nog steeds ervoor opteren om de NTU gewoon wat lager te laten afmonteren/verplaatsen.
Die sticker waar de FTU (niet NTU) nu op zit, daar zie je stippellijnen. Als hij die balken precies tot die stippellijnen heeft laten lopen, dan moet het net passen...
Maar inderdaad, niet de beste manier om het zo te hebben zitten.
Daarnaast zegt hij dat de kabel in een plastic bakje zit. Dat is dus de FTU..

@Bor ik raad je aan om die draagbalkjes aan beide kanten van de FTU (het plastic bakje) met ca 1 cm in te korten. Dan zit je prima en voldoet alles aan de kwaliteitseisen. Elke apparaat dat daar in de toekomst opgeklikt moet worden zal passen. Dat garandeer ik je (mits je maar die ruimte op de sticker binnen de stippellijnen vrij houdt).

Verder is je aansluiting volledig klaar om te bestellen. Na bestellen zal de monteur van de provider die je kiest een actief kastje over het plastic kastje klikken (kartonnetje is reclame en stofbescherming en wordt daarna weggegooid) en daar wordt de router op aangesloten. En vanaf de router kabel naar TV of computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Sorry, brainfart. Ik bedoelde inderdaad FTU te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Hier hangt een Genexis Gigabit met daarachter een experiabox.
Dat wil ik vervangen door een fritz!box met eigen glaspoortje. Dan ga ik namelijk van 3 onbeheer(s)bare apparaten naar 1 leuker apparaat, de huidige genexis, experiabox en ook nu nog de losse DECT basis gaan dan in 1 fritz!box.
Toen ik via mijn KPN inlogde en koos voor "ONT zelf vervangen", kreeg ik de melding dat dat niet kan, en ik ik dan eerst een verzoek moest indienen om de huidige FTU en NT te laten vervangen. Daarna kan ik dan wel mijn eigen ONT kan aansluiten.
Oftewel ze vervangen eerst de FTU en NT door een andere en daarna mag ik die andere weg/los halen. 8)7
Is dat omdat de huidige iets gebruikt (authenticatie ofzo) waardoor ik die nu nog niet kan vervangen en moet de boel eerst worden vervangen door een werkende set zonder auth?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:04:
Hier hangt een Genexis Gigabit met daarachter een experiabox.
Dat wil ik vervangen door een fritz!box met eigen glaspoortje. Dan ga ik namelijk van 3 onbeheer(s)bare apparaten naar 1 leuker apparaat, de huidige genexis, experiabox en ook nu nog de losse DECT basis gaan dan in 1 fritz!box.
Toen ik via mijn KPN inlogde en koos voor "ONT zelf vervangen", kreeg ik de melding dat dat niet kan, en ik ik dan eerst een verzoek moest indienen om de huidige FTU en NT te laten vervangen. Daarna kan ik dan wel mijn eigen ONT kan aansluiten.
Oftewel ze vervangen eerst de FTU en NT door een andere en daarna mag ik die andere weg/los halen. 8)7
Is dat omdat de huidige iets gebruikt (authenticatie ofzo) waardoor ik die nu nog niet kan vervangen en moet de boel eerst worden vervangen door een werkende set zonder auth?
Nee, zo te horen heb jij de oudere FTU. Een Genexis FXP100. Daar is geen patchkap of iets dergelijks voor. Dus adviseren ze om de FTU volledig te vervangen voor een nieuwe TK01 en daar kan je simpel een plastic kapje over heen schuiven met een koppelstuk. Zodat je zonder de FTU open te maken, je glaskabel kan patchen.
Zie ook de startpost voor een link naar mijn overzicht met FTU's.

PS: jij hebt geen ONT maar een NT. Dus geen PON maar AON (GoF of EoF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Nee, zo te horen heb jij de oudere FTU. Een Genexis FXP100. Daar is geen patchkap of iets dergelijks voor. Dus adviseren ze om de FTU volledig te vervangen voor een nieuwe TK01 en daar kan je simpel een plastic kapje over heen schuiven met een koppelstuk. Zodat je zonder de FTU open te maken, je glaskabel kan patchen.
Zie ook de startpost voor een link naar mijn overzicht met FTU's.

PS: jij hebt geen ONT maar een NT. Dus geen PON maar AON (GoF of EoF).
Oke, ja ik heb inderdaad eenn genexis (gigabit), niet zo'n nieuwere TK01 hangen. Eerder had ik nog een 100Mbit genexis die al was vervangen door deze genexis gigabit, nu gaan ze die dus weer vervangen door een TK01.
Ik had de startpost wel afgespeurd maar kon niet concluderen dat dat de reden van vervanging zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 13:11
Wel grappig, ze zijn bij mijn vader in Zeist bezig met de glasaanleg, zijn rijtjeshuizen en overal is de kabel tot de deur gelegd, behalve in het rijtje van mijn vader.
Ze zijn volgens mij al klaar verder in dit stuk van de wijk, enig idee waarom juist dat rijtje geen kabel tot de deur heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Oke, ja ik heb inderdaad eenn genexis (gigabit), niet zo'n nieuwere TK01 hangen. Eerder had ik nog een 100Mbit genexis die al was vervangen door deze genexis gigabit, nu gaan ze die dus weer vervangen door een TK01.
Ik had de startpost wel afgespeurd maar kon niet concluderen dat dat de reden van vervanging zou zijn.
Je haalt een paar dingen door elkaar. Jij hebt een Genexis FXP-100 als FTU aan de muur hangen (het onderste deel) en daar boven op zit de NT. Voorheen de 100 Mbit versie, daarna de Gbit versie.
Wat nu vervangen zou moeten worden volgens KPN is de onderste plaat (en daarmee automatisch ook de bovenste uiteraard) zodat je dus de kale kabel opnieuw in een grondplaat laat invoeren. Dat is de TK-01.
Voor die TK-01 is wel iets beschikbaar waardoor je de FTU niet hoeft los te maken, namelijk een patchcover.

Het beroemde Besluit eindapparaten voorziet er namelijk niet in dat jij zelf aan het passieve aansluitpunt mag knutselen. En dat is wel wat je zou moeten doen als je met deze FTU moet werken. Dan moet je het bovenste stuk eraf halen, een koppelstukje kopen voor de connector die er in zit en daar je glaskabeltje op klikken. En dan nog een manier vinden om dat netjes af te werken. En dat allemaal zonder de kabel los te laten schieten of het einde van de vezel te beschadigen.
Monteurs doen dat wel eens (vooral T-Mobile /Guidion monteurs) maar zo is die FTU nooit bedoeld en het Besluit Eindapparaten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:53:
[...]

Je haalt een paar dingen door elkaar. Jij hebt een Genexis FXP-100 als FTU aan de muur hangen (het onderste deel) en daar boven op zit de NT. Voorheen de 100 Mbit versie, daarna de Gbit versie.
Wat nu vervangen zou moeten worden volgens KPN is de onderste plaat (en daarmee automatisch ook de bovenste uiteraard) zodat je dus de kale kabel opnieuw in een grondplaat laat invoeren. Dat is de TK-01.
Voor die TK-01 is wel iets beschikbaar waardoor je de FTU niet hoeft los te maken, namelijk een patchcover.

Het beroemde Besluit eindapparaten voorziet er namelijk niet in dat jij zelf aan het passieve aansluitpunt mag knutselen. En dat is wel wat je zou moeten doen als je met deze FTU moet werken. Dan moet je het bovenste stuk eraf halen, een koppelstukje kopen voor de connector die er in zit en daar je glaskabeltje op klikken. En dan nog een manier vinden om dat netjes af te werken. En dat allemaal zonder de kabel los te laten schieten of het einde van de vezel te beschadigen.
Monteurs doen dat wel eens (vooral T-Mobile /Guidion monteurs) maar zo is die FTU nooit bedoeld en het Besluit Eindapparaten ook niet.
Maar zoals ik het begrijp zit nu de NT als onderdeel op de FTU, als ze de genexis FTU vervangen door een TK-01 dan moet er toch ook de NT worden vervangen want de huidige past niet op de TK-01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:30:
[...]

Maar zoals ik het begrijp zit nu de NT als onderdeel op de FTU, als ze de genexis FTU vervangen door een TK-01 dan moet er toch ook de NT worden vervangen want de huidige past niet op de TK-01.
Klopt. Dat deel had ik even weggelaten maar dat is uiteraard zo. Dus dan zou er een KPN Netwerk monteur moeten komen om de FTU te vervangen en (hopelijk tegelijkertijd) een nieuwe Genexis NT te plaatsen.
En als ie weg is kan je die er weer af halen, patchkap er op schuiven als je die al hebt, en beginnen met het aansluiten van een eigen router met SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Klopt. Dat deel had ik even weggelaten maar dat is uiteraard zo. Dus dan zou er een KPN Netwerk monteur moeten komen om de FTU te vervangen en (hopelijk tegelijkertijd) een nieuwe Genexis NT te plaatsen.
En als ie weg is kan je die er weer af halen, patchkap er op schuiven als je die al hebt, en beginnen met het aansluiten van een eigen router met SFP.
In de NT zit een SFP toch? Kan ik die gewoon recyclen?
En oja ik zal voor de volledigheid dus wel zo'n kapje a 15 euro moeten bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Laatst online: 06-06 16:25
itsmemax schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:36:
Wel grappig, ze zijn bij mijn vader in Zeist bezig met de glasaanleg, zijn rijtjeshuizen en overal is de kabel tot de deur gelegd, behalve in het rijtje van mijn vader.
Ze zijn volgens mij al klaar verder in dit stuk van de wijk, enig idee waarom juist dat rijtje geen kabel tot de deur heeft?
Hebben ze wel akkoord gegeven?
En wat geeft KPN netwerk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Laatst online: 10:45
Ik vroeg mij af heeft iemand al geprobeerd een eigen XGS-pon mdule aan te sluiten op het kpn netwerk?
En zo ja welke?
En dan bedoel ik niet voor een fritsbox

[ Voor 14% gewijzigd door kaaas op 31-01-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:38:
[...]

En oja ik zal voor de volledigheid dus wel zo'n kapje a 15 euro moeten bestellen.
Volgens mij niet. Maar voor het inzetten van eigen apparatuur en een eigen SFP module in je Fritzbox zijn hier mede-Tweakers die het zeker al eens hebben gedaan... En daarom geeft KPN ook op haar website aan waar je SFP aan moet voldoen qua specs. Die kan je dan vervolgens zoeken bij een webwinkel als bijvoorbeeld www.fs.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
kaaas schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:57:
Ik vroeg mij af heeft iemand al geprobeerd een eigen XGS-pon mdule aan te sluiten op het kpn netwerk?
En zo ja welke?
Wat is het voordeel van een eigen (O)NT eigenlijk? Een eigen router ipv de Experiabox of Fritzbox snap ik helemaal, maar is zo'n NT niet gewoon een layer 1/2 bridge device?

edit: een router met een ingebouwde SFP(+) poort is wel logisch, bedenk ik me nu

[ Voor 9% gewijzigd door HarmoniousVibe op 31-01-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
Roos79 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Hebben ze wel akkoord gegeven?
En wat geeft KPN netwerk aan?
Zeker zelf gedaan :)
Die geeft aan dat hij binnen 12 maanden wordt aangesloten, gaat meer om de oranje spriet bij de voordeur.
Ze hebben die overal naar de voordeur gehaald, behalve bij het rijtje van mijn vader :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Wat is het voordeel van een eigen (O)NT eigenlijk? Een eigen router ipv de Experiabox of Fritzbox snap ik helemaal, maar is zo'n NT niet gewoon een layer 1/2 bridge device?

edit: een router met een ingebouwde SFP(+) poort is wel logisch, bedenk ik me nu
Ja, dat is het. En die discussie gaat hier al lang rond. Enige dat ik kan bedenken is:
1) het scheelt 1 stopcontact
2) Discutabel maar het kan een klein beetje stroom schelen
3) Omdat we hier op Tweakers zitten en omdat het kan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Je tweede vraag: Inderdaad.

maar wat ik in dit verhaal mis: Wie betaalt het vervangen van de FTU? Is normaliter ook zomaar een paar honderd euro namelijk. En aangezien KPN mijns inziens niet verplicht is dat voor je te regelen vanuit het Besluit Eindapparaten lijkt me dat een logische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
itsmemax schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:39:
[...]

Zeker zelf gedaan :)
Die geeft aan dat hij binnen 12 maanden wordt aangesloten, gaat meer om de oranje spriet bij de voordeur.
Ze hebben die overal naar de voordeur gehaald, behalve bij het rijtje van mijn vader :+
Geen toestemming grond-en pandeigenaar? Of is het een koophuis?

Redenen om wel voor de woningen te graven maar niet naar de voordeur te schieten:

Geen toestemming pandeigenaar (bijvoorbeeld bij woningbouwvereniging)
Woning niet geschouwd vooraf waardoor schietploeg niet weet waar ze heen moeten schieten
Specifiek voor dat rijtje woningen: Problemen met dwars lopende kabels en leidingen waardoor schieten niet verantwoord is.
Of heel simpel: geen schietploeg beschikbaar door ziekte, vertrek onderaannemer, etc... dus uitgesteld tot later.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 31-01-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HarmoniousVibe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Minder spaghetti aan adaptertjes, apparaten en kabels, dus sowieso een hogere WAF.
En als ik toch van de experiabox af wil dan kan ik meteen ook van de NT en de DECT dozen af. Dus van 3 naar 1.
Oja, en omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:20:
[...]

maar wat ik in dit verhaal mis: Wie betaalt het vervangen van de FTU? Is normaliter ook zomaar een paar honderd euro namelijk. En aangezien KPN mijns inziens niet verplicht is dat voor je te regelen vanuit het Besluit Eindapparaten lijkt me dat een logische vraag.
Toen ik op de KPN servicetool koos voor een eigen ONT kreeg ik de melding dat dat met de huidige FTU en NT niet kon en dat zij die dan kosteloos komen vervangen. Geen idee wie het dan precies betaalt, ik in ieder geval niet. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b31zOpHLInCCC6BAX-meWx8BSSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0EKRTupOMYG4gu0PQrcZr8m3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door sjimmie op 31-01-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Toen ik op de KPN servicetool koos voor een eigen ONT kreeg ik de melding dat dat met de huidige FTU en NT niet kon en dat zij die dan kosteloos komen vervangen. Geen idee wie het dan precies betaalt, ik in ieder geval niet. 8)

[Afbeelding]
Wauw.... Ik sta paf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:20:
[...]

In mijn NT zit geen sfp module. Anders had ik die al lang in mijn eigen router gestoken.
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Volgens mij niet. Maar voor het inzetten van eigen apparatuur en een eigen SFP module in je Fritzbox zijn hier mede-Tweakers die het zeker al eens hebben gedaan... En daarom geeft KPN ook op haar website aan waar je SFP aan moet voldoen qua specs. Die kan je dan vervolgens zoeken bij een webwinkel als bijvoorbeeld www.fs.com.
Ik heb dus dat spec sheet zitten lezen maar ik vertrouw mijn kennis omtrend xgs-pon niet genoeg dat ik de juiste koop.
Wat is bijv profiel A/B/C/D
Moet ik N1 of N2 hebben (ik gok N2)
9.953G-TX/9.953G-RX of 9.953G-TX/9.953G-RX.

Deze 2 zijn er bij fiber store.
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=289892
https://www.fs.com/de-en/...?attribute=8084&id=289893

Spec op kpn zakelijk https://www.kpn.com/zakel...apparatuur-aansluiten.htm
specs kpn https://kpn.com/w3/file?u...ntid=50183&mode=incontext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
(screenshot net nog als bewijs toegevoegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

HarmoniousVibe schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Zit er geen kastje onder dat karton? Dat is namelijk de FTU. Als deze al is geplaatst dan moet deze een stukje naar onder want vroeg of laat krijg je een klikbare ONT van je ISP en die past dan niet. Zo te zien heb je die balkjes ook past geplaatst toen de monteurs van KPN Netwerk als wegwaren? Want anders hadden ze hem daar nooit geplaatst. Ik denk niet per se dat het heel lastig is, maar ik weet niet of een monteur van KPN ISP dat wel wil doen, want officieel horen ze daar volgens mij niet aan te zitten. Als je een andere ISP neemt dan gaan ze daar sowieso niet mee lopen klooien.

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb nog even goed gekeken. Er zit inderdaad een kastje onder het karton. Deze is echter nogal gammel waardoor het dekseltje in het karton blijft zitten wanneer je het karton voorzichtig losmaakt. Het leek er zelfs op dat er een vezel tussen het doosje en het dekseltje zat. Het geheel komt alles behalve robuust en betrouwbaar over. Een kleine klop met je vinger en de deksel valt er af.

Hieronder een tweetal foto's ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-utpgeIawZrQYNBHBfU1W_QyXB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruAZXY8dCb0kVBWqp5hoLn8w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8758bcMPN7Zx7WVICxVUgHJqlHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCM7O2aZCmkciTaUy95GR0Op.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn zo te zien 3 aders / vezels? Blauw (dun en dik), groen en transparant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@sjimmie
Ik kom niet eens in die service tool die blijft zeggen dat ik moet inloggen. Wat ik al gedaan had en voor het forum ook gewoon werkt.

Wat ik in de documentatie las is dat je een xgs-pon aansluiting moet hebben als je je eigen sfp module wilt gebruiken dus als je dat gaat doen komen ze je FTU aan passen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
kaaas schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:50:
@sjimmie
Ik kom niet eens in die service tool die blijft zeggen dat ik moet inloggen. Wat ik al gedaan had en voor het forum ook gewoon werkt.

Wat ik in de documentatie las is dat je een xgs-pon aansluiting moet hebben als je je eigen sfp module wilt gebruiken dus als je dat gaat doen komen ze je FTU aan passen daarvoor.
Ik schijn geen PON maar AON te hebben.
Volgens het document:
EOF / GOF (AON techniek)
Bij deze techniek is de NT een mediaconverter. De modem functie om het licht signaal om te zetten in een
elektrisch netwerk signaal.
Een aansluiting met EoF techniek zetten we eerst kosteloos voor je om naar GoF. Gebruik hiervoor de service tool
op kpn.com/eigenapparatuur om op te vragen of jouw aansluiting omgezet moet worden.
En wat @Barre73 zei, de huidige FTU is fysiek niet geschikt om er DHZ iets anders aan te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@sjimmie aah sorry ik zat met pon in mijn hoofd. Wat ik zei is inderdaad alleen als je gpon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Geen toestemming grond-en pandeigenaar? Of is het een koophuis?

Redenen om wel voor de woningen te graven maar niet naar de voordeur te schieten:

Geen toestemming pandeigenaar (bijvoorbeeld bij woningbouwvereniging)
Woning niet geschouwd vooraf waardoor schietploeg niet weet waar ze heen moeten schieten
Specifiek voor dat rijtje woningen: Problemen met dwars lopende kabels en leidingen waardoor schieten niet verantwoord is.
Of heel simpel: geen schietploeg beschikbaar door ziekte, vertrek onderaannemer, etc... dus uitgesteld tot later.
Gaat om een koophuis, ben benieuwd we gaan het zien.
Mijn vader kan iniedegeval niet wachten om aangesloten te worden :9 (ikzelf trouwens ook niet maar Croeselaan Utrecht is nog lang niet aan de beurt ben ik bang)

[ Voor 5% gewijzigd door itsmemax op 31-01-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bor schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Dank voor je snelle antwoord. Ik heb nog even goed gekeken. Er zit inderdaad een kastje onder het karton. Deze is echter nogal gammel waardoor het dekseltje in het karton blijft zitten wanneer je het karton voorzichtig losmaakt. Het leek er zelfs op dat er een vezel tussen het doosje en het dekseltje zat. Het geheel komt alles behalve robuust en betrouwbaar over. Een kleine klop met je vinger en de deksel valt er af.

Hieronder een tweetal foto's ter verduidelijking.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er zijn zo te zien 3 aders / vezels? Blauw (dun en dik), groen en transparant?
Oei.. Dat is slecht. Dat deksel hoort niet zomaar los te komen.

maar zie mijn vorige advies. Zet alles er weer op, kort die twee balkjes in met 1 cm en klaar. Abonnement bestellen en monteur de actieve NT laten monteren.

En nee, er zijn twee vezels (aders is kopertaal...) . Groen en blauw. Blauw is nergens op aangesloten, ook niet aan de andere kant (in de Pop). Groen is de ader die gebruikt gaat worden.
Transparant zie ik zo niet maar dat bestaat ook niet als vezel. Misschien de trekontlasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
kaaas schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:50:
@sjimmie

Bij AON (EoF of Gof) is een eigen SFP module juist al jaren bruikbaar. Daarvan had KPN zal meer dan een jaar lang de specs op haar website staan.
En nu dan ook voor XGS-PON.

Misschien bedoel je iets anders: Er staat wel dat je bij een PON netwerk in het algemeen alleen een eigen ONT (of SFP) kan toepassen als je een XGS-PON hebt. Dat zetten ze kosteloos voro je om. Dus van GPON naar XGS-PON. En daarvoor hoeft je FTU niet aangepast te worden. Alleen de ONT (nu Nokia, dan Genexis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Oei.. Dat is slecht. Dat deksel hoort niet zomaar lso te komen en die hoor jij al helemaal niet eraf te halen :-)
Het is niet echt een kwestie van "er af halen". Zoals gezegd valt het met een zachte klop met je vinger uit elkaar. Dat is al vanaf de oplevering zo. Je hoeft er geen enkele kracht voor te zetten omdat het deksel gewoon niet vastzit / vastklikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Enne, het gaat bijna TE snel!
Eind van de ochtend belde KPN om te melden dat ze een nieuwe NT gaan opsturen, die kan ik dan hopelijk morgen in de buurt bij een afhaalpunt ophalen.
En net belde Volker om de FTU te vervangen, die komen morgen tussen 12 en 16u.

Echter, daarna bedacht ik dat ik dan geen internet meer heb als de NT nog niet binnen is en de monteur al wel is geweest. Maar, toen ik de monteur daarover terugbelde, stelde hij me gerust want zij hebben wel een NT die ze dan plaatsen en halen dan later de andere wel weer een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Bor schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:17:
[...]

Het is niet echt een kwestie van "er af halen". Zoals gezegd valt het met een zachte klop met je vinger uit elkaar. Dat is al vanaf de oplevering zo. Je hoeft er geen enkele kracht voor te zetten omdat het deksel gewoon niet vastzit / vastklikt.
De FTU is niet goed dichtgemaakt door de monteurs van KPN Netwerk.
Om op je eerdere vraag in te gaan: XGSPON hoeft niet perse de techniek te worden zodra je een TK-01 FTU hebt gekregen. Het hangt eraf af of het glasvezelnetwerk in jouw woonplaats ook net aangelegd is. Zo ja, dan krijg je XGSPON. Zo nee, dan kan je ook aangesloten worden op een AON poort (aanleg van voor 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:58:
[...]

De FTU is niet goed dichtgemaakt door de monteurs van KPN Netwerk.
Om op je eerdere vraag in te gaan: XGSPON hoeft niet perse de techniek te worden zodra je een TK-01 FTU hebt gekregen. Het hangt eraf af of het glasvezelnetwerk in jouw woonplaats ook net aangelegd is. Zo ja, dan krijg je XGSPON. Zo nee, dan kan je ook aangesloten worden op een AON poort (aanleg van voor 2019)
En ik weet dan toevallig weer dat dit kleurige kartonnetje pas sinds een jaar of 2 wordt gebruikt dus hele grote kans dat dit XGS-PON wordt :-)

En het is aanleg voor 2020. In 2019 kende KPN nog geen PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:47:
[...]

En ik weet dan toevallig weer dat dit kleurige kartonnetje pas sinds een jaar of 2 wordt gebruikt dus hele grote kans dat dit XGS-PON wordt :-)

En het is aanleg voor 2020. In 2019 kende KPN nog geen PON.
Yup, ik ging ook al uit van XGSPON. Maar soms worden ook nog woningen op AON aangesloten omdat het netwerk zelf al eerder gelegd is, daarom had ik het erbij vermeld.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Yup, ik ging ook al uit van XGSPON. Maar soms worden ook nog woningen op AON aangesloten omdat het netwerk zelf al eerder gelegd is, daarom had ik het erbij vermeld.... ;)
Helemaal waar. Sterker nog: ik ken een paar kleine gebiedjes die net volledig zijn aangelegd en toch p2P en AON hebben. Omdat ze op een oudere bestaande PoP (vaak voor nieuwbouw geplaatst) worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:44
Sinds kort bij KPN, en ik zou graag de glasvezel rechtstreeks aansluiten op de UDM Pro. De service tool van KPN doet het niet bij (zegt dat ik niet verbonden ben met het netwerk). Wat ga ik de KPN servicedeskmedewerker vertellen dat er moet gebeuren uitgaande van onderstaande NT?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QbY_D0TnYJdx4DD6U7mWLxrWvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87pfro967ap5HfjQGI1ghoNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Ernste schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:09:
Sinds kort bij KPN, en ik zou graag de glasvezel rechtstreeks aansluiten op de UDM Pro. De service tool van KPN doet het niet bij (zegt dat ik niet verbonden ben met het netwerk). Wat ga ik de KPN servicedeskmedewerker vertellen dat er moet gebeuren uitgaande van onderstaande NT?

[Afbeelding]
Aan de foto te zien heb je een AON NT en geen XGS-PON ONT.
Dus als je deze wilt vervangen, heb je een "reguliere" Gbic nodig met een patchcover en glasvezelkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

[Afbeelding]
Je hebt KPN ook niet nodig want die hoeven niks meer te doen voor jou. Het is geen PON en je hebt al de nieuwste FTU en huidige NT.

Jij hebt nodig: https://www.bnsdistributi...h-cover-sc-apc-sc-pc.html
(niet perse bij deze winkel maar dan heb je een idee)
En voor je UDM Pro heb je een SFP module nodig die voldoet aan de eisen die KPN in het PDF document heeft gezet (bladzijde 4).
Dit document staat op dezelfde website als waar je die servicetool vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Je hebt KPN ook niet nodig want die hoeven niks meer te doen voor jou. Het is geen PON en je hebt al de nieuwste FTU en huidige NT.

En voor je UDM Pro heb je een SFP module nodig die voldoet aan de eisen die KPN in het PDF document heeft gezet (bladzijde 4).
Worden die TK-01 patchcovers eigenlijk wel verkocht aan particuliere klanten?
Het valt mij op dat ze alleen B2B verkocht worden (ook KPN Wholesale alleen aan hun zakelijke afnemers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Worden die TK-01 patchcovers eigenlijk wel verkocht aan particuliere klanten?
Het valt mij op dat ze alleen B2B verkocht worden (ook KPN Wholesale alleen aan hun zakelijke afnemers)
Dat is nog wel een dingetje... In de KPN webshop Zakelijk kan het wel maar ik weet niet of dat lukt als consument.
Maar met wat googlen vind je wel andere webwinkels hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
Hmm, maar als ik bij KPN kijk staat een foto van een vergelijkbare NT bij xgs pon benoemd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx7fzm-ksWWkSt6-RWxP4gYZpV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YRRhzkkyhhhdrB1AgT5ftvll.png?f=fotoalbum_large
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16

[Afbeelding]
Ik heb deze ook hangen en dit is bij mij een XGS-PON ONT.
Alleen ik heb als provider T-Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Ik kan het mis hebben maar die zier er hetzelfde uit als mijn nieuwe klikbare ONT op mijn XGS-PON

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 20:11
Ernste schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:59:
Hmm, maar als ik bij KPN kijk staat een foto van een vergelijkbare NT bij xgs pon benoemd?

[Afbeelding]

[...]
chris-drielsma schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:03:
[...]

Ik heb deze ook hangen en dit is bij mij een XGS-PON ONT.
Alleen ik heb als provider T-Mobile
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Ik kan het mis hebben maar die zier er hetzelfde uit als mijn nieuwe klikbare ONT op mijn XGS-PON
Bijna, als je de omschrijving bij de lampjes leest zijn ze anders :)
Bij XGS-PON heb je Power, Connection en Alarm. Bij AON heb je daar Power, Glas en Ethernet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
mrdemc schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:15:
[...]

[...]

[...]

Bijna, als je de omschrijving bij de lampjes leest zijn ze anders :)
Bij XGS-PON heb je Power, Connection en Alarm. Bij AON heb je daar Power, Glas en Ethernet.
Klopt als een bus, het verschil zit in de beschrijvingen bij de lampjes van de mediaconverters (NT / ONT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Zo, de genexis gigabit is vervangen door zo'n combi van een witte FTU en zwarte NT (AON).
De Fritz!box 5490 incl een glaskabel van marktplaats is onderweg, dus nu alleen nog de blinde plaat voor op de TK-01 als de NT er weer af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
Barre73 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:32:
[...]

Dat is nog wel een dingetje... In de KPN webshop Zakelijk kan het wel maar ik weet niet of dat lukt als consument.
Maar met wat googlen vind je wel andere webwinkels hoor.
Net besteld bij KPN. Hoefde alleen een bedrijfsnaam in te vullen, betalen ging via iDeal.

Transceiver had ik nog liggen uit de tijd dat ik bij T-Mobile zat, zou aan de specs moeten voldoen.

Dank voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:35:
Zo, de genexis gigabit is vervangen door zo'n combi van een witte FTU en zwarte NT (AON).
De Fritz!box 5490 incl een glaskabel van marktplaats is onderweg, dus nu alleen nog de blinde plaat voor op de TK-01 als de NT er weer af gaat.
Zie de reactie onder die van jou van Ernste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
intel_478 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:46:
[...]
Bedankt voor je reactie Barre73, ik heb je een DM gestuurd met mijn postcode & huisnummer.
[...]
Update van vandaag:
1 feb
KPN (teruggebeld, 23 minuten gesprek): Netwerk moet NT plaatsen, niet wij, ga intern mailen, kan een week duren, meer haast kunnen we niet maken.

2 feb
KPN (SMS): Uw internetaansluiting is actief. Sluit nu uw pakket aan en geniet ervan.
KPN (email): Uw aansluiting is gereed om aan te sluiten. Vandaag wordt ook de facturatie gestart.
KPN (website): Alle apparatuur is goed aangesloten. Veel plezier ermee.

KPN (45 minuten gesprek): wij plaatsen NT altijd zelf, Netwerk heeft gelijk.
Ik: Kunt u afdeling facturatie misschien een seintje geven?
KPN: Nee, is buiten kantoortijd.
KPN: koperlijn is misschien actief, betalen ongeacht of je het gebruikt. Graag even testen.
Ik: ga ik niet doen, dan heb ik het gedaan straks.
KPN: gebruik dan gewoon ADSL, prijs blijft half jaar gelijk.
Ik: Daar ga ik niet mee akkoord. Kunt u afdeling facturatie misschien een seintje geven?
KPN: Nee die zijn naar huis.
Ik: een interne email misschien? Anders bel ik morgen nog wel een keer.
KPN: heb ik geen optie voor in het systeem. Ik kan u wel morgen terugbellen.
KPN: uit ervaring: facturatie wordt wel gecorrigeerd en recht getrokken.
KPN: XGS-PON staat hier. Even testen of koperlijn actief is door te modem eraan te hangen. Krijg alleen op adres VDSL max. 38/10 te zien, ik kan niet zien of daar signaal op staat, waarschijnlijk niet. Administratief up, in de praktijk down. Glasvezel undefined.
Ik: ga niets aansluiten dat niets met glasvezel te maken heeft.
KPN: wordt al actie ondernomen, nieuwe melding vertraagd de boel alleen. Kan morgen terugbellen voor afdeling facturatie.
Ik: als u het intern kunt oplossen graag, als u mij nodig hebt bel maar.
N.B.: er is nog steeds geen NT kastje geplaatst en geen afspraak met een installatie monteur van KPN mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
intel_478 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:50:
[...]

Update van vandaag:

[...]

N.B.: er is nog steeds geen NT kastje geplaatst en geen afspraak met een installatie monteur van KPN mogelijk!
dit neigt meer na order die niet goed gaan en eerder van toepassing is in het kpn topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
Meh, de FTU patch cover geleverd door KPN heeft niet de juiste aansluiting voor mij. De lengte is te weinig (1m), en de groene connector zou een blauwe moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrUsoilLE9xB3AyRIUj2-woaORc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3JHuf7FnHUIJAtgB1tN2qHI.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik de patch kabel vervangen? Ik heb wat zitten wiebelen, maar weet niet of ik het dan sloop?

Of kan ik beter een goede bestellen ergens? BNS distribution reageerde niet op het offerte verzoek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ernste schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:31:
Meh, de FTU patch cover geleverd door KPN heeft niet de juiste aansluiting voor mij. De lengte is te weinig (1m), en de groene connector zou een blauwe moeten zijn.

[Afbeelding]

Kan ik de patch kabel vervangen? Ik heb wat zitten wiebelen, maar weet niet of ik het dan sloop?

Of kan ik beter een goede bestellen ergens? BNS distribution reageerde niet op het offerte verzoek…
Wha, je bent me een paar seconden voor!
Ik zat te zoeken hoe dat in detail zit, moet nou inderdaad de ene blauw en de ander groen zijn, en zit er in de overgang in het doosje een koppelingetje om eigenlijk 2x female te koppelen?

OP deze site https://www.bnsdistributi...h-cover-sc-apc-sc-pc.html
Zie ik blauw voor in de router en groen voor in de FTU.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bftZa0JrokQtMVVdJwc4Eenr49Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HrdZxGAAzUbt787T4fRGRO48.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:48
sjimmie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Wha, je bent me een paar seconden voor!
Ik zat te zoeken hoe dat in detail zit, moet nou inderdaad de ene blauw en de ander groen zijn, en zit er in de overgang in het doosje een koppelingetje om eigenlijk 2x female te koppelen?

OP deze site https://www.bnsdistributi...h-cover-sc-apc-sc-pc.html
Zie ik blauw voor in de router en groen voor in de FTU.
[Afbeelding]
Dit is ook het exacte type wat ik heb. T-Mobile thuis levert exact dezelfde, waar ik hem van heb. Hier kun je zelf wel makkelijk een eigen kabeltje in drukken. Dat is dus ideaal

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Dit is ook het exacte type wat ik heb. T-Mobile thuis levert exact dezelfde, waar ik hem van heb. Hier kun je zelf wel makkelijk een eigen kabeltje in drukken. Dat is dus ideaal
Maar dan heeft @Ernste dus inderdaad een verkeerde gekregen.
En ik zit te puzzelen met wat kabels die ik al heb liggen, maar volgens mij kom ik er daarmee niet.
(als ik het even zonder het formele dekseltje wil doen)

Want dan heb ik dus een SC - SC/APC kabel nodig en ook een (blauw) koppelingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
sjimmie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:46:
[...]

En ik zit te puzzelen met wat kabels die ik al heb liggen, maar volgens mij kom ik er daarmee niet.

Want dan heb ik dus een LC - LC/APC kabel nodig en ook een (blauw) koppelingetje?
In dit geval dan waarschijnlijk LC - SC/APC (SFP is over het algemeen LC, dit ding is SC). Koppeldingetje maakt qua kleur niet uit, die zijn hetzelfde. De aansluiting van de A vezel in de TK01 is altijd APC (maar vertrouw mij daar niet op, kijk even in het kapje als je het blauwe klepje open hebt of het echt zo is).

Die koppelstukjes zou je wel bij FS.com kunnen kopen. Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd met een TK01, maar heel ideaal is het niet omdat de SC connector aan de binnenkant dan geen goede steun heeft, en als hij loskomt hangt hij aan de vezel.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:33
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik woon in een gebied waarbij we nog twee vezels naar binnen hebben. met Blauw en Groene connector.

Vroeger had ik Telfort en dus ook nog een COAX uitgang, daar zat de Groene vezel onder.

Nu had ik eens een hersenspinsel: Mijn ouders en ik zitten allebei op dezelfde POP. Het zou mooi zijn als we over die 2de vezel, die nu dus in de grond ligt en niet gebruikt wordt, een 1 op 1 lijn konden krijgen.
Technisch gezien volgens mij niet meer dan een simpele patchkabel in de centrale prikken tussen de twee poorten waarop onze vezels binnen komen?

Als het al technisch mogelijk is, HOE krijg ik het voor elkaar ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
jk-5 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:48:
[...]

In dit geval dan waarschijnlijk LC - SC/APC (SFP is over het algemeen LC, dit ding is SC). Koppeldingetje maakt qua kleur niet uit, die zijn hetzelfde. De aansluiting van de A vezel in de TK01 is altijd APC (maar vertrouw mij daar niet op, kijk even in het kapje als je het blauwe klepje open hebt of het echt zo is).

Die koppelstukjes zou je wel bij FS.com kunnen kopen. Ik heb dat zelf ook wel eens geprobeerd met een TK01, maar heel ideaal is het niet omdat de SC connector aan de binnenkant dan geen goede steun heeft, en als hij loskomt hangt hij aan de vezel.
Fritz!box zegt: The FRITZ!Box has an SC/PC connector (wide connector, flat endface).
Dus daarvoor is een blauw 'groot' mannetje nodig.
De TK-01, is dat dan LC/APC (dus groene kleinere stekkertje) en dan ook nog vrouwtje nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
sjimmie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Fritz!box zegt: The FRITZ!Box has an SC/PC connector (wide connector, flat endface).
Dus daarvoor is een blauw 'groot' mannetje nodig.
De TK-01, is dat dan LC/APC (dus groene kleinere stekkertje) en dan ook nog vrouwtje nodig?
De TK01 is SC/APC. En dan heb je dus idd aan de andere kant een SC/PC connector nodig. Dat kabeltje die er op je foto bij zit komt daar dus mee overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
sjimmie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Want dan heb ik dus een SC - SC/APC kabel nodig en ook een (blauw) koppelingetje?
De cover is goed en past, alleen de patch kabel zou APC -> UPC moeten zijn. Ik vraag me trouwens af of de cover van BNS we gaat passen, hij lijkt me kleiner te zijn op het plaatje.
Pagina: 1 ... 13 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie