In de mail stond alleen monteur van KPN, maar dat kan dus beide zijn en KPN monteur en van KPN netwerk als ik het goed begrijp?Hmmbob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
[...]
Nee. "Naar binnen boren" == netwerk, niet de provider
Heb je al een aansluiting binnen? dan is het alleen afmonterendutchnltweaker schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:48:
[...]
In de mail stond alleen monteur van KPN, maar dat kan dus beide zijn en KPN monteur en van KPN netwerk als ik het goed begrijp?
Nee, alleen de kabel ligt voor ze gevel.e_hagenaar schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:50:
[...]
Heb je al een aansluiting binnen? dan is het alleen afmonteren
Dit is niet meer altijd het geval. Er zijn inmiddels ook gebieden waar de monteurs van de provider kpn zelf de kabel naar binnen brengen en een aansluiting maken. In dat geval is er vlak voor de gevel een kastje in de grond aangelegd van waaruit de monteurs de kabel naar binnen kunnen brengen.Hmmbob schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:36:
[...]
Nee. "Naar binnen boren" == netwerk, niet de provider
Klopt. De BOP of OFTU geheten:gjtm schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:08:
[...]
Dit is niet meer altijd het geval. Er zijn inmiddels ook gebieden waar de monteurs van de provider kpn zelf de kabel naar binnen brengen en een aansluiting maken. In dat geval is er vlak voor de gevel een kastje in de grond aangelegd van waaruit de monteurs de kabel naar binnen kunnen brengen.
https://www.kpn-wholesale...ler-ftth-uitrolproces.htm
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Wat een verhaal weer. Zojuist staat er een jongen voor de deur om het naar binnen brengen van de glasvezelkabel te bespreken. Conclusie het is niet mogelijk omdat deze enkel geplaatst kan worden op dezelfde plek waar nu de Ziggo lijn binnenkomt. Dit is een de woonkamer met een niet toegankelijke kruipruimte. Afwerken in de meterkast wilt men enkel als er een utp kabel loopt vanaf de meterkast naar de plek waar nu het Ziggo modem staat.hoe verzin je het.
Is het normaal dat Volker Wessels tot meerdere keren aan toe niet komt opdagen op de afgesproken dag/tijdstip?
Telkens met het verhaal ‘er is iets misgegaan met de afspraak’. Vanuit kpnnetwerk komt dan braaf een sms, maar de monteur laat het afweten.
Het enige wat hier nog moet gebeuren is doormeten van de verbinding, want het glas is al binnengebracht..
Telkens met het verhaal ‘er is iets misgegaan met de afspraak’. Vanuit kpnnetwerk komt dan braaf een sms, maar de monteur laat het afweten.
Het enige wat hier nog moet gebeuren is doormeten van de verbinding, want het glas is al binnengebracht..
Doormeten van de glasvezel verbinding naar de PoP is bij mij ook nooit uitgevoerd toen bij ons de boel was aangesloten op de FTU's. Omdat ik uitzicht heb op de PoP, stonden de monteurs daar maar te lanterfanten en gingen niet bij de klant langs. Gelukkig heb ik bij mijn eerste glasvezel abonnement hier nooit last van gehad dat deze "doormeet-stap" nog moest gebeuren...bas-r schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:10:
Is het normaal dat Volker Wessels tot meerdere keren aan toe niet komt opdagen op de afgesproken dag/tijdstip?
Zie nu pas dat ik deze gemist had.Ward5x5 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:55:
[...]
Aan beide kanten van de radiator is ongeveer 20 cm open tot de muur, en aan de rechterkant loopt er dan ook nog een radiatorbuis over de muur. Blijkbaar is dat te weinig ruimte. De kabel mag niet te dicht langs metaal lopen.
De kabel mag prima langs metaal lopen. Heeft geen enkele invloed. De aansluiting zelf mag niet minder dan 10 cm van een verwarmingselement zitten zoals de radiator of de buis. Maar voor de kabel is geen specifieke eis. Vlak tegen een hete radiator buis is geen goed idee omdat de mantel dan langzaam kan smelten. Maar een stukje ervan af kan prima. Die kabels zijn gemaakt om tegen de weersinvloeden en ondergrondse omstandigheden te kunnen.
Ik snap je teleurstelling maar dit is zoals het hoort. Een aansluiting op een plek waar geen kabel door getrokken kan worden is nutteloos. Niet alles kan draadloos.Skaffa Juice schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:52:
Wat een verhaal weer. Zojuist staat er een jongen voor de deur om het naar binnen brengen van de glasvezelkabel te bespreken. Conclusie het is niet mogelijk omdat deze enkel geplaatst kan worden op dezelfde plek waar nu de Ziggo lijn binnenkomt. Dit is een de woonkamer met een niet toegankelijke kruipruimte. Afwerken in de meterkast wilt men enkel als er een utp kabel loopt vanaf de meterkast naar de plek waar nu het Ziggo modem staat.hoe verzin je het.
En als je überhaupt de glasvezelkabel niet in de woonkamer kan krijgen wordt het zeker lastig.
Bedenk dat KPN graag een glasvezelaansluiting bij jou wil, maar als zij daarvoor honderden euro's uitgeven om er later achter te komen dat deze onbruikbaar is, wat dan?
Dan heb jij er niks aan en KPN ook niet. Alleen heeft KPN er dan al wel een boel geld aan uitgeven.
Gisteren kwam KPN langs om te schouwen. Was zo gepiept. Mijn gegevens werden gecheckt, er werd gevraagd waar mijn router staat (onder TV meubel) en de man zag dat er een KPN koper aansluiting (ongebruikt) in de hoek van de woonkamer aanwezig was. Fotootje gemaakt, gevraagd of de kruipruimte begaanbaar is (ja) en klaar was het.
Hij noemde wel de term BOP en het ging helemaal goed komen. Februari/maart ligt hier glas.
Hij noemde wel de term BOP en het ging helemaal goed komen. Februari/maart ligt hier glas.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Pas als deze doormeetstap is genomen kan ik in mijn geval een abonnement aanvragen.Soundwork schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:18:
[...]
Doormeten van de glasvezel verbinding naar de PoP is bij mij ook nooit uitgevoerd toen bij ons de boel was aangesloten op de FTU's. Omdat ik uitzicht heb op de PoP, stonden de monteurs daar maar te lanterfanten en gingen niet bij de klant langs. Gelukkig heb ik bij mijn eerste glasvezel abonnement hier nooit last van gehad dat deze "doormeet-stap" nog moest gebeuren...
Na nogmaals bellen met Volker Wessels blijken de monteurs telkens niet op te komen dagen omdat zij blijkbaar weten dat er nog een cruciaal deel richting pop afgelast moet worden en er nog niks gemeten kan worden.
Ik laat er ff een maandje overheen gaan om weer een afspraak te maken. Mogelijk zijn de laswerkzaamheden dan afgerond.
Ik heb nu 200mb over GoF maar heb interesse in 1GB. Ik maak me nu alleen zorgen om de overstap naar PON. Behalve dat ik graag hogere snelheid wil is mijn verbinding nu namelijk mega stabiel, heb er echt nog nooit een probleem mee gehad.
Nu ik lees dat PON gedeeld is met 32 gebruikers maak ik me toch zorgen dat het storingsgevoeliger is en wellicht een hogere ping?
Heeft hier iemand ervaring met een overstap van GoF naar PON die iets zou kunnen delen daarover? Ik maak me vooral zorgen om dat wellicht verbinding tijdens normaal gebruik trager aanvoelt omdat ik geen eigen lijn meer heb en dat de PON technology meer latency toevoegt dan wat ik nu heb op GoF.
Nu ik lees dat PON gedeeld is met 32 gebruikers maak ik me toch zorgen dat het storingsgevoeliger is en wellicht een hogere ping?
Heeft hier iemand ervaring met een overstap van GoF naar PON die iets zou kunnen delen daarover? Ik maak me vooral zorgen om dat wellicht verbinding tijdens normaal gebruik trager aanvoelt omdat ik geen eigen lijn meer heb en dat de PON technology meer latency toevoegt dan wat ik nu heb op GoF.
Om dan eerst even te bepalen of je echt naar GPON gaat: dan wil je dus naar T-Mobile?BurrowedLurker schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:13:
Ik heb nu 200mb over GoF maar heb interesse in 1GB. Ik maak me nu alleen zorgen om de overstap naar PON. Behalve dat ik graag hogere snelheid wil is mijn verbinding nu namelijk mega stabiel, heb er echt nog nooit een probleem mee gehad.
Want bij KPN naar 1 Gbit gaan blijft voor jou gewoon GoF. KPN heeft nog nergens GoF en GPON in dezelfde PoP.
Ik was onder de indruk dat KPN 1GB alleen leverde over PON? Maar dat kan dus ook over GOF? De nieuwsartikelen gaan allemaal over dat 1000mb mogelijk is dankzij PON.Barre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:18:
[...]
Om dan eerst even te bepalen of je echt naar GPON gaat: dan wil je dus naar T-Mobile?
Want bij KPN naar 1 Gbit gaan blijft voor jou gewoon GoF. KPN heeft nog nergens GoF en GPON in dezelfde PoP.
Ik was ooit begonnen met 500MB, ben toen omlaag gegaan naar 200MB. Ik heb nu kortgeleden 1000MB besteld en die schakeling ging niet direct, maar ik kreeg per e-mail een voorlopige datum over 2 1/2 week waarin ook staat dat KPM zal onderzoeken of 1GB mogelijk is op mijn adres. (Volgens postcode check wel)
Ik trok hieruit de conclusie dat ik dan fysiek overgezet zou worden op PON? Gezien hiervoor een switch van 200 naar 500 en terug altijd vrijwel direct inging.
[ Voor 4% gewijzigd door BurrowedLurker op 09-01-2022 16:37 ]
GoF staat voor Gigabit over Fiber... Met die techniek is dus maximaal 1000 Mbit leverbaar en daar is KPN begin 2020 al mee begonnen. Toen was er nog geen GPON uitgerold. Wel moesten een groot aantal PoPs en backbones nog worden aangepast met grote doorvoer en toevoer.BurrowedLurker schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:34:
[...]
Ik was onder de indruk dat KPN 1GB alleen leverde over PON? Maar dat kan dus ook over GOF? De nieuwsartikelen gaan allemaal over dat 1000mb mogelijk is dankzij PON.
Ik was ooit begonnen met 500MB, ben toen omlaag gegaan naar 200MB. Ik heb nu kortgeleden 1000MB besteld en die schakeling ging niet direct, maar ik kreeg per e-mail een voorlopige datum over 2 1/2 week waarin ook staat dat KPM zal onderzoeken of 1GB mogelijk is op mijn adres. (Volgens postcode check wel)
Ik trok hieruit de conclusie dat ik dan fysiek overgezet zou worden op PON? Gezien hiervoor een switch van 200 naar 500 en terug altijd vrijwel direct inging.
Jij zit aangesloten op een bepaalde PoP in je wijk en die kent maar 1 techniek. Twee technieken vanuit KPN in 1 PoP is nog niet aan de orde momenteel. Dus je blijft gewoon op AON en dus op GoF.
Nice, dank je! Dan kijk ik er naar uitBarre73 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:05:
[...]
GoF staat voor Gigabit over Fiber... Met die techniek is dus maximaal 1000 Mbit leverbaar en daar is KPN begin 2020 al mee begonnen. Toen was er nog geen GPON uitgerold. Wel moesten een groot aantal PoPs en backbones nog worden aangepast met grote doorvoer en toevoer.
Jij zit aangesloten op een bepaalde PoP in je wijk en die kent maar 1 techniek. Twee technieken vanuit KPN in 1 PoP is nog niet aan de orde momenteel. Dus je blijft gewoon op AON en dus op GoF.
Enig idee waarom KPN dan nog “moet onderzoeken of het mogelijk is”?
Nee. Ik lees dat tegenwoordig bij veel mensen. Hier en op het forum van KPN.BurrowedLurker schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Nice, dank je! Dan kijk ik er naar uit
Echt geen idee wat er onderzocht wordt.
Snap ik ook niet, en zoals @Barre73 al schrijft: je AON poort (GoF) is al 1 Gbps geschikt. Dus normaliter zou je via Mijn KPN de verhoging kunnen aanvragen en wordt remote je port profile op de DSLAM poort naar 1 Gbps gezet. Hoeft ook geen monteur aan te pas te komen, want ook je NT is al 1 Gbps geschikt...BurrowedLurker schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Nice, dank je! Dan kijk ik er naar uit
Echter de meterkast heeft gewoon plek. Lijkt mij de ideale plek. Is tevens maar 3mtr vanaf de straat. De kabels zijn al wel door de hele straat gelegd. Dus het heeft ze sowieso al genoeg geld gekost. En Daarnaast wil mn ze dus wel afwerken inde meterkast als er een utp kabel getrokken wordt. Die ik vervolgens niet ga gebruiken want WiFi 😎Barre73 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:45:
[...]
Ik snap je teleurstelling maar dit is zoals het hoort. Een aansluiting op een plek waar geen kabel door getrokken kan worden is nutteloos. Niet alles kan draadloos.
En als je überhaupt de glasvezelkabel niet in de woonkamer kan krijgen wordt het zeker lastig.
Bedenk dat KPN graag een glasvezelaansluiting bij jou wil, maar als zij daarvoor honderden euro's uitgeven om er later achter te komen dat deze onbruikbaar is, wat dan?
Dan heb jij er niks aan en KPN ook niet. Alleen heeft KPN er dan al wel een boel geld aan uitgeven.
WiFi kan niet voor de TV decoder van een provider.Skaffa Juice schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:11:
[...]
Echter de meterkast heeft gewoon plek. Lijkt mij de ideale plek. Is tevens maar 3mtr vanaf de straat. De kabels zijn al wel door de hele straat gelegd. Dus het heeft ze sowieso al genoeg geld gekost. En Daarnaast wil mn ze dus wel afwerken inde meterkast als er een utp kabel getrokken wordt. Die ik vervolgens niet ga gebruiken want WiFi 😎
Stel: je aansluiting komt in de meterkast. Er kan geen kabel door naar de woonkamer dus de router van de provider moet ook in de meterkast. Vervolgens blijkt dat je geen TV kan kijken met de decoder want die heeft een kabel naar de router nodig. En die kan niet getrokken worden.
Dan blijkt je wifi matig door die plek in de meterkast. Jij gaat klagen bij je provider want je verwacht goede wifi. Helaas.. een superwifi of zoiets kan niet want de kabel die daarvoor nodig is kan niet getrokken worden.
En zo kan ik nog wel doorgaan.
Tv via een decoder wat is dat voor ouderwets is. Dat gaat tegenwoordig toch gewoon via het internet 😉 ik heb ook geen telefoonaansluiting meer in de woonkamer. Als ik adsl zou hebben gehad zou die dus ook in de meterkast zitten. Maar dat is het hem dus. Bewoners welk nu een adsl aansluiting hebben en deze het modem in de meterkast geplaatst hebben krijgen hen in de meterkast. Zit je nu bij Ziggo dus moet die geplaatst worden waar deze nu de woning binnenkomt. Het is dus geen kwestie van kunnen maar van willen.Barre73 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:19:
[...]
WiFi kan niet voor de TV decoder van een provider.
Stel: je aansluiting komt in de meterkast. Er kan geen kabel door naar de woonkamer dus de router van de provider moet ook in de meterkast. Vervolgens blijkt dat je geen TV kan kijken met de decoder want die heeft een kabel naar de router nodig. En die kan niet getrokken worden.
Dan blijkt je wifi matig door die plek in de meterkast. Jij gaat klagen bij je provider want je verwacht goede wifi. Helaas.. een superwifi of zoiets kan niet want de kabel die daarvoor nodig is kan niet getrokken worden.
En zo kan ik nog wel doorgaan.
Ik blijf me hier verbazen over de combinatie KPNNetwerkNL en KPN. Afgelopen jaar is hier (Arnhem Noord rondom het CIOS) glasvezel aangelegd, jeej. Na iets van 7 pogingen is het op 3 december gelukt om de vezel hier daadwerkelijk naar binnen te krijgen (met 7 mensen
). Eind goed, al goed zou je denken.
In de meterkast hangt nu een Nokia G-010G-Q GPON ONT. Schijnbaar is die alweer verouderd want volgende week komt er een monteur langs om de ONT te vervangen:
Verbinding werkt overigens prima, na het aansluiten geen klachten. Kreeg alleen wat veel aandacht van KPN omdat ik de Experiabox niet gebruik maar dat ging allemaal erg netjes.
In de meterkast hangt nu een Nokia G-010G-Q GPON ONT. Schijnbaar is die alweer verouderd want volgende week komt er een monteur langs om de ONT te vervangen:
Mail komt van KPN, niet van KPNNetwerkNL. Iemand een idee wat het plan is/zou kunnen zijn?quote: KPNWe komen binnenkort bij u langs om uw glasvezelaansluitpunt te vervangen. Dit is nodig omdat KPN het glasvezelnetwerk verbetert op uw adres voor hogere internetsnelheden.
Wat betekent dit?
U hebt een nieuw soort glasvezelaansluitpunt nodig. Daarom komen wij bij u langs om het glasvezelkastje te vervangen. Dit doen we gratis. Het nieuwe kastje is energiezuiniger. Daarnaast biedt het de snelheid, betrouwbaarheid en capaciteit die u in de toekomst nodig hebt.
Uw abonnementskosten blijven hetzelfde
De upgrade van uw aansluiting heeft geen gevolgen voor uw abonnementskosten. Deze blijven hetzelfde.
Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen.
[details afspraak, verzetten, corona, etc]
Met vriendelijke groet,
Team KPN
Verbinding werkt overigens prima, na het aansluiten geen klachten. Kreeg alleen wat veel aandacht van KPN omdat ik de Experiabox niet gebruik maar dat ging allemaal erg netjes.
[ Voor 40% gewijzigd door bartvb op 11-01-2022 13:15 ]
@bartvb toevallig 1Gbit aangevraagd of in gebruik?
Zie hier: Barre73 in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"bartvb schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:11:
Ik blijf me hier verbazen over de combinatie KPNNetwerkNL en KPN. Afgelopen jaar is hier (Arnhem Noord rondom het CIOS) glasvezel aangelegd, jeej. Na iets van 7 pogingen is het op 3 december gelukt om de vezel hier daadwerkelijk naar binnen te krijgen (met 7 mensen). Eind goed, al goed zou je denken.
[...]
Mail komt van KPN, niet van KPNNetwerkNL. Iemand een idee wat het plan is/zou kunnen zijn?
Ik ben deze week aan de beurt voor de vervanging.
1000/1000 inderdaad, nu via de Nokia ONT. Ik had inderdaad even in het KPN topic moeten kijken 
Dank @Lizard !
Dank @Lizard !
Oké, ik ben even alle 12 (huh? 44?) pagina's van dit zeer leerzame topic doorgelopen, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden:
Ik heb een huis uit 1980, er lopen twee flinke "mantelbuizen" (gewoon 80 mm HWA volgens mij), vanaf de straatkant onder mijn berging, door de fundering, ongeveer 4 meter lang, nog een keer door de fundering, recht naar de meterkast. In één mantelbuis zit de (aanvoer)gasleiding, in de ander aanvoer elektriciteit. Ik heb de glasvezelkabel door één van deze zeer ruime mantelbuizen getrokken, dat was zo gebeurd. De vraag is: mag dat?
De glasvezeljongens doen het bij de buren allemaal anders: daar gaan ze een gat in de oprit opengraven tot naast de woning, waar ongeveer de meterkast zit, vanaf de straat ernaartoe pulsen. Dan weer dichtgooien. Dan gaan ze in een volgend stadium weer de oprit opengraven, en door de fundering naar de bak onder de meterkast boren. Wat een gedoe.
Bij nieuwbouw moet elke nutsaansluiting een eigen mantelbuis hebben, dat weet ik. Maar dit is geen nieuwbouw, en dit was veruit de eenvoudigste oplossing, binnen een half uur klaar, niks gegraaf. Ben erg benieuwd wat de regelgeving hierover zegt, maar kan er niets over vinden (in bijv. documenten van Stedin). Als het niet mag, kan ik 'm ook heel eenvoudig naast een mantelbuis door de fundering steken. Nog steeds erg eenvoudig.
Ik heb een huis uit 1980, er lopen twee flinke "mantelbuizen" (gewoon 80 mm HWA volgens mij), vanaf de straatkant onder mijn berging, door de fundering, ongeveer 4 meter lang, nog een keer door de fundering, recht naar de meterkast. In één mantelbuis zit de (aanvoer)gasleiding, in de ander aanvoer elektriciteit. Ik heb de glasvezelkabel door één van deze zeer ruime mantelbuizen getrokken, dat was zo gebeurd. De vraag is: mag dat?
De glasvezeljongens doen het bij de buren allemaal anders: daar gaan ze een gat in de oprit opengraven tot naast de woning, waar ongeveer de meterkast zit, vanaf de straat ernaartoe pulsen. Dan weer dichtgooien. Dan gaan ze in een volgend stadium weer de oprit opengraven, en door de fundering naar de bak onder de meterkast boren. Wat een gedoe.
Bij nieuwbouw moet elke nutsaansluiting een eigen mantelbuis hebben, dat weet ik. Maar dit is geen nieuwbouw, en dit was veruit de eenvoudigste oplossing, binnen een half uur klaar, niks gegraaf. Ben erg benieuwd wat de regelgeving hierover zegt, maar kan er niets over vinden (in bijv. documenten van Stedin). Als het niet mag, kan ik 'm ook heel eenvoudig naast een mantelbuis door de fundering steken. Nog steeds erg eenvoudig.
Wanneer gaat KPN Netwerk eindelijk eens graven in Twenterand (7681). Het mag zo onderhand een keer tijd worden! Koper voldoet voor geen ene meter meer!
Nee, dat mag eigenlijk nietTCMR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:16:
Oké, ik ben even alle 12 (huh? 44?) pagina's van dit zeer leerzame topic doorgelopen, maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden:
krakendmodem in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Nee, dit mag zeker niet. De "glasvezeljongens" hebben een heel streng verbod om ook maar iets te doen met een mantelbuis van Water, Gas of Electra. Of dat nou een mantelbuis in/onder de woning is of buiten in de stoep of straat.TCMR schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:16:
Maar wat ook niet mag is überhaupt zelf je glasvezelkabel van buitenaf doortrekken naar binnen. Als deze uiteindelijk door de glasvezelaannemer moet worden afgewerkt met een FTU kan deze heel goed weigeren. De kabel is namelijk niet van jou maar van KPN en zowel KPN als de aannemer zullen die verantwoordelijkheid niet willen overnemen. Nog los van het feit dat jij niet weet waar zij zich nog meer aan moeten houden bij het binnenbrengen van de kabel en waar nu wellicht niet aan is voldaan.
Heb jij bijvoorbeeld een extra lusje van een meter in de grond bij de gevel aangehouden om verzakking van de bodem voor de komende 30 jaar te compenseren?
NB: Het lijkt voor jou wellicht omslachtig maar het is heel logisch. Die graaf en schietploegen moeten snelheid maken en kunnen niet op afspraak meteen de kabel naar binnen door brengen dat zou nog veel omslachtiger zijn.
Daarom de keuze om die kabel klaar te leggen bij de deur/gevel. Dan moeten er nog een aantal weken voorbijgaan voor het blazen en lassen van de verdeelpunten en het afwerken in de PoP. En als dat allemaal klaar is kan je afspraken maken voor het binnen brengen van de kabel. Die dan al netjes klaar ligt bij de gevel van de woning. Overigens zou het logischer zijn dat ze bij die afspraak wel een bestaande mantelbuis gebruiken om naar de meterkast te gaan. Maar dan wel die van KPN zelf of van de coax.
Er zit dus echt wel logica en efficiëntie achter, ook al zie jij dat niet meteen.
[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 13-01-2022 16:26 ]
Goeie topic.. maar helaas geen antwoord op de vraag. Nog niks te zien bij KPN of Glaspoort.Sjakie0101 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:04:
Wanneer gaat KPN Netwerk eindelijk eens graven in Twenterand (7681). Het mag zo onderhand een keer tijd worden! Koper voldoet voor geen ene meter meer!
Bedankt voor de uitleg @Barre73, het is precies om deze redenen dat ik het hier vraag. Ik zal de kabel weer terughalen, ik was duidelijk wat te voorbarig. Wat zou er eventueel mis kunnen zijn als ik zelf een aparte mantelbuis voorzie? Want dat is namelijk ook een optie. In tegenstelling tot al mijn buren met eenzelfde woning, kan ik eenvoudig onder mijn berging (want heb een andere vloerconstructie). De graafploeg zei me overigens dat het geheel op mijn eigen risico is als ik die kabel zelf naar binnen wilde werken, dus die branden zich er niet aan. Terecht natuurlijk, en dat zei ik ze ook.Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...]Nee, dit mag zeker niet.
Ik zie overigens hier nog geen voordelen van glasvezel. De snelheid die KPN nu aanbiedt hier in de buurt ligt marginaal hoger dan wat ik via T-Mobile over koperdraad (met bestaande glasvezel backbone, een nslookup op mijn IP-adres geeft "ftth.glasoperator.nl") nu al heb. Ik snap de enorme investering die ze doen dan ook niet echt. Maar misschien gaan ze op langere termijn die snelheid enorm verhogen, ik ben benieuwd.
Hoe zit het eigenlijk met het Fritzbox abonnement dat je voor een jaar afsluit. Stel je zou daar niet meer gebruik van willen maken, moet je dan je modem inleveren bij een verlenging naar een ander abonnement.
[ Voor 10% gewijzigd door BramViking op 13-01-2022 22:11 ]
1) zelf een mantelbuis aanbrengen is geen enkel probleem en zal zeker worden gewaardeerd.TCMR schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:08:
[...]
Bedankt voor de uitleg @Barre73, het is precies om deze redenen dat ik het hier vraag. Ik zal de kabel weer terughalen, ik was duidelijk wat te voorbarig. Wat zou er eventueel mis kunnen zijn als ik zelf een aparte mantelbuis voorzie? Want dat is namelijk ook een optie. In tegenstelling tot al mijn buren met eenzelfde woning, kan ik eenvoudig onder mijn berging (want heb een andere vloerconstructie). De graafploeg zei me overigens dat het geheel op mijn eigen risico is als ik die kabel zelf naar binnen wilde werken, dus die branden zich er niet aan. Terecht natuurlijk, en dat zei ik ze ook.
Ik zie overigens hier nog geen voordelen van glasvezel. De snelheid die KPN nu aanbiedt hier in de buurt ligt marginaal hoger dan wat ik via T-Mobile over koperdraad (met bestaande glasvezel backbone, een nslookup op mijn IP-adres geeft "ftth.glasoperator.nl") nu al heb. Ik snap de enorme investering die ze doen dan ook niet echt. Maar misschien gaan ze op langere termijn die snelheid enorm verhogen, ik ben benieuwd.
Je tweede snap ik niet. Via KPN Netwerk glasvezel is 1000 Mbit beschikbaar. Via de koperlijn bij T-Mobile max 100.
Of heb je gecheckt via T-Mobile glasvezel? Want die bieden via KPN netwerk niet meer dan 100 Mbit op glas. Ze hebben ruzie met KPN over te hoge inkoopprijzen dus bieden ze jou als klant niet de 200, 500 of 1000 Mbit abonnementen die andere providers wel bieden..
NB, alle snelle koperverbindingen gaan uiteindelijk op glas over uiteraard. Maar de reden dat je Ftth.Glasoperator ziet is omdat T-Mobile alle verbindingen hetzelfde routeert. Zowel glas als koper.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 13-01-2022 22:36 ]
Even googlen met de goeie woorden:BramViking schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:10:
Hoe zit het eigenlijk met het Fritzbox abonnement dat je voor een jaar afsluit. Stel je zou daar niet meer gebruik van willen maken, moet je dan je modem inleveren bij een verlenging naar een ander abonnement.
Als je de FRITZ!Box optie uit zet, krijg je een Experia Box in bruikleen. De FRITZ!Box stuur je dan terug.
En deze vraag hoort in het KPN Glasvezel topic. Niet in dit KPN Netwerk topic.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 13-01-2022 22:40 ]
Ik word maar niet teruggebeld door KPN Netwerk over het doortrekken van het glas van de straat naar mijn meterkast (appartement). Deel is al aangelegd maar bij sommige portieken was een issue. Daar weten ze nu de oplossing voor maar ik hoor maar niks en ze komen niet. Al contact via Twitter gehad en daar beloven ze ook contact op te nemen maar gebeurd niet. Zit met smart op dat glas te wachten!
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Deze vraag is vast vaker gesteld, maar ik kon hem zo gauw niet vinden.
Vorige week vrijdagochtend is hier (in Delfgauw) de glasvezelaansluiting in de meterkast gemonteerd en opgeleverd. Op de site van KPN wordt nu ook netjes aangegeven dat glasvezel op mijn postcode beschikbaar is, maar bijvoorbeeld bij Tweak nog niet. Hoe lang kan dat duren?
Vorige week vrijdagochtend is hier (in Delfgauw) de glasvezelaansluiting in de meterkast gemonteerd en opgeleverd. Op de site van KPN wordt nu ook netjes aangegeven dat glasvezel op mijn postcode beschikbaar is, maar bijvoorbeeld bij Tweak nog niet. Hoe lang kan dat duren?
spannend, a.s woensdag wordt bij ons door KPN NetwerkNL eindelijk glasvezel aangelegd !
Ik had niet verwacht dit snel nog mee te maken in Rotterdam.
Hoe dan ook, weten jullie hoe snel ik bijv. bij alle providers buiten KPN om weten dat we glasvezel hebben ?
Liefste ga ik niet bij KPN diensten af nemen, maar bij een andere ISP zoals aangegeven op de site.
t-mobile en vele andere kennen onze postcode nog niet, mogelijk nog even wachten tot deze fysiek is opgeleverd.
Ik hoop ook echt dat alle providers beschikbaar zijn, zoals ze zelf aangeven.
ben benieuwd..
Iemand een idee hoe lang dit ongeveer kan duren ?
Ik had niet verwacht dit snel nog mee te maken in Rotterdam.
Hoe dan ook, weten jullie hoe snel ik bijv. bij alle providers buiten KPN om weten dat we glasvezel hebben ?
Liefste ga ik niet bij KPN diensten af nemen, maar bij een andere ISP zoals aangegeven op de site.
t-mobile en vele andere kennen onze postcode nog niet, mogelijk nog even wachten tot deze fysiek is opgeleverd.
ben benieuwd..
[ Voor 8% gewijzigd door FlorisVN op 17-01-2022 15:24 ]
Tot wanneer de providers zichtbaar zijn? Dat weet ik niet, heb zelf een abonnement bij een KPN label en die kunnen voor de oplevering al.FlorisVN schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:24:
(...)
ben benieuwd..
Is ook afhankelijk van hoe ver in het aanlegproces je zit. Eerst nog schouwen, dan graven, dan binnen brengen /afmonteren. Daarna verwacht ik dat een niet-kpn label door heeft dat er wat opgeleverd is.
Stappen: [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
@thof
Dank voor je bericht.
19 januari, wordt hij werkend opgeleverd, is mij verteld
Sinds september vorige jaar ligt de kabel spriet al klaar bij elk huis in onze straat.
KPN netwerk NL vertelde mij dat we ook vanaf 19-01 een provider kunnen kiezen, om een abbo af te nemen.
Vandaag t-mobile gebeld maar deze gaven aan dat ze de postcode niet kenden, en ook geen info hadden of hier ooit glasvezel op zou komen.
Postcode checks bij andere ISP's zelfde verhaal helaas.
Ik hoop dat dit dan snel wordt geüpdatet, zodat we info kunnen ophalen wat betreft prijzen bij de ISP's.
Ik denk dat wij ook een PON netwerk hebben, ze zijn gestart met aanleggen in 2021..
Dan moet ik ook de snelheid zien inkaken in de druke uren/weekenden ?
Daar ben ik nog wel een beetje bang voor..
Momenteel 300/30 ziggo gebruiker, sinds 2009.
Dank voor je bericht.
19 januari, wordt hij werkend opgeleverd, is mij verteld
Sinds september vorige jaar ligt de kabel spriet al klaar bij elk huis in onze straat.
KPN netwerk NL vertelde mij dat we ook vanaf 19-01 een provider kunnen kiezen, om een abbo af te nemen.
Vandaag t-mobile gebeld maar deze gaven aan dat ze de postcode niet kenden, en ook geen info hadden of hier ooit glasvezel op zou komen.
Postcode checks bij andere ISP's zelfde verhaal helaas.
Ik hoop dat dit dan snel wordt geüpdatet, zodat we info kunnen ophalen wat betreft prijzen bij de ISP's.
Ik denk dat wij ook een PON netwerk hebben, ze zijn gestart met aanleggen in 2021..
[ Voor 17% gewijzigd door FlorisVN op 17-01-2022 16:09 ]
Als het een nieuw netwerk is zit het in principe allemaal op XGSPON zelfs.FlorisVN schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:08:
Ik zit nu net iets meer dan een half jaar op het GPON (nog niet XGSPON) netwerk, met een aansluiting van 100/100. Nog niets gemerkt van drukke momenten en haal gemakkelijk 120/120
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Daar zou ik niet zo snel bang voor zijn, het is waarschijnlijk XGSPON, en je zit met veel minder mensen op dezelfde fiber in vergelijking met coax.. En bij glas liggen de snelheden veel hoger dan bij kabel (ook op de backbone) dus een piek in het verkeer zal veel en veel sneller voorbij zijn. De kans dat je iets van 10-15 buren hebt die allemaal continu hun Gigabit dichttrekken met up en downloads lijkt me te verwaarlozen.FlorisVN schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:08:
@thof
Maar laat ons vooral je ervaringen weten nadat je aangesloten bent. We zijn benieuwd.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
OK top, ik hoop dat het dan ook XGSPON wordt.thof schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Als het een nieuw netwerk is zit het in principe allemaal op XGSPON zelfs.
Ik zit nu net iets meer dan een half jaar op het GPON (nog niet XGSPON) netwerk, met een aansluiting van 100/100. Nog niets gemerkt van drukke momenten en haal gemakkelijk 120/120
Het is inderdaad een compleet nieuw netwerk.
Sinds juni/juli 2021 zo uit mijn hoofd zijn ze begonnen met aanleggen in ons gebied.
Ok dank voor je info !Skynett schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:16:
[...]
Daar zou ik niet zo snel bang voor zijn, het is waarschijnlijk XGSPON, en je zit met veel minder mensen op dezelfde fiber in vergelijking met coax.. En bij glas liggen de snelheden veel hoger dan bij kabel (ook op de backbone) dus een piek in het verkeer zal veel en veel sneller voorbij zijn. De kans dat je iets van 10-15 buren hebt die allemaal continu hun Gigabit dichttrekken met up en downloads lijkt me te verwaarlozen.
Maar laat ons vooral je ervaringen weten nadat je aangesloten bent. We zijn benieuwd.
Dat stelt mij gerust.
Ik zal zeker de bevindingen laten weten..
Vandaag nog Solcon even gebeld, en zij gaven aan dat ze niks af wisten van mijn postcode, en dat het wel een jaar kan duren voordat ze er diensten op mogen aanbieden van KPN netwerkNL.
Hopenlijk mogen andere aanbieders eerder aanbieden.. ?
Ik neig momenteel nog aardig richting t-mobile, maar als deze ook pas na 12 maanden kunnen aanbieden, zou dat erg jammer zijn..
Alle providers die bij KPN WBA PON afnemen (GPON of XGS-PON) weten vooraf wanneer de aansluiting gepland is. Alleen KPN durft het aan om je vooraf te laten bestellen. Zoals velen zullen hebben gemerkt is die plandatum namelijk niet altijd even betrouwbaar (uch, uch..) en de andere providers hebben gewoon geen zin in dat gedoe met vertraagde orders en bellende klanten.
Dat gezegd hebbende krijgen alle providers na de echte aansluiting door dat deze klaar is en dan kan je bestellen. De kleine providers gebruiken daarvoor echter een wekelijkse rapportage dus dan mag je rekenen op max een week. Grote providers kunnen het sneller omdat ze hebben geïnvesteerd in een B2B koppeling.
En dan zijn er nog een paar providers die überhaupt nog niet kunnen leveren via KPN WBA op GPON (vanwege technische problemen in hun eigen leverstraat). Of Solcon daarbij hoort is me niet bekend eerlijk gezegd.
T-Mobile hoorde daar wel bij tot een paar maanden geleden. Maar zij kunnen nu ook via KPN WBA op PON leveren (maximaal 100/100 uit eigen keuze).
Dat gezegd hebbende krijgen alle providers na de echte aansluiting door dat deze klaar is en dan kan je bestellen. De kleine providers gebruiken daarvoor echter een wekelijkse rapportage dus dan mag je rekenen op max een week. Grote providers kunnen het sneller omdat ze hebben geïnvesteerd in een B2B koppeling.
En dan zijn er nog een paar providers die überhaupt nog niet kunnen leveren via KPN WBA op GPON (vanwege technische problemen in hun eigen leverstraat). Of Solcon daarbij hoort is me niet bekend eerlijk gezegd.
T-Mobile hoorde daar wel bij tot een paar maanden geleden. Maar zij kunnen nu ook via KPN WBA op PON leveren (maximaal 100/100 uit eigen keuze).
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 17-01-2022 22:23 ]
Dat klopt ik zit ook in een XGS-PON WBA gebied en T-Mobile gaat hier verlopig niet meer leveren dan 100/100FlorisVN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:27:
@Barre73
dank je.
zie ik het dus goed dat ik straks geen gigabit t-mobile zou kunnen afnemen ?
dat zou ik erg jammer vinden, wij zijn sinds vandaag aangesloten..
ik hoop stiekem dat T-Mobile ook hier het eigen netwerk gaat aan leggen , of Delta Fiber zodat ik bij ze wel 1Gbits kan afnemen tegen een normale prijs.
Dat klopt. Het zou nog kunnen dat je in een netwerk zit waar nog losse grotere wijkcentrales staan. Daar plaatst T-Mobile eigen apparatuur en dan kan het toch.FlorisVN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:27:
@Barre73
dank je.
zie ik het dus goed dat ik straks geen gigabit t-mobile zou kunnen afnemen ?
dat zou ik erg jammer vinden, wij zijn sinds vandaag aangesloten..
Maar is het netwerk door KPN Netwerk aangelegd met kleine verdeelkastjes in de wijk, dan kan geen enkele andere operator nog eigen apparatuur plaatsen. En dan geldt dus het max 100/100 verhaal.
Voor de duidelijkheid: T-Mobile kiest hier helemaal zelf voor. Dus klanten kunnen niet eens zelf kiezen om toch extra te betalen. Gewoon niet...
aah ok, dat is jammer.chris-drielsma schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:57:
[...]
Dat klopt ik zit ook in een XGS-PON WBA gebied en T-Mobile gaat hier verlopig niet meer leveren dan 100/100
ik hoop stiekem dat T-Mobile ook hier het eigen netwerk gaat aan leggen , of Delta Fiber zodat ik bij ze wel 1Gbits kan afnemen tegen een normale prijs.
ik had vandaag nog een postcode check gedaan bij t-mobile, van een postcode paar straten verder op, welke onlangs zijn aangesloten op KPN Netwerk NL, en daarop kon wel 1000/1000 worden afgenomen..
Misschien dat het voor onze postcode ook zal gaan gelden.. ?
Ik zit immers in een grote stad..
Als je wil mag je hier roepen welke wijk van welke stad. Of als je dat prettiger vindt, je adres in een DM sturen. Dan kan ik in ieder geval zien wat voor netwerk het is. En wellicht zelfs of T-Mobile iets gepland heeft.FlorisVN schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:07:
[...]
aah ok, dat is jammer.
ik had vandaag nog een postcode check gedaan bij t-mobile, van een postcode paar straten verder op, welke onlangs zijn aangesloten op KPN Netwerk NL, en daarop kon wel 1000/1000 worden afgenomen..
Misschien dat het voor onze postcode ook zal gaan gelden.. ?
Ik zit immers in een grote stad..
Edit: ik zie dat het Rotterdam betreft maar dan nog kan het uitmaken welke wijk. Ene project kan nog met losse PoPs zijn, en het volgende met kleine wijkkasten.
[ Voor 50% gewijzigd door Barre73 op 20-01-2022 08:37 ]
Zijn hier in aangrenzende wijken druk aan het graven. Wij stonden ook op de planning voor januari dit jaar. En april/mei oplevering. Maar nog niks gehoord.
Als ik nu op de website kijk van KPN Netwerk staat er dat er binnen een jaar glas beschikbaar is.
Schiet mij maar lek. Iemand een idee waar ik een planning zou kunnen vinden?
Als ik nu op de website kijk van KPN Netwerk staat er dat er binnen een jaar glas beschikbaar is.
Schiet mij maar lek. Iemand een idee waar ik een planning zou kunnen vinden?
Wat ik nog niet goed snap: ik woon in een wijk met glasvezel en Freedom levert hier alleen over het KPN netwerk met dus relatief hoge prijzen (geeft niet, heb ik er graag voor over).Barre73 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:01:
[...]
Dat klopt. Het zou nog kunnen dat je in een netwerk zit waar nog losse grotere wijkcentrales staan. Daar plaatst T-Mobile eigen apparatuur en dan kan het toch.
Maar is het netwerk door KPN Netwerk aangelegd met kleine verdeelkastjes in de wijk, dan kan geen enkele andere operator nog eigen apparatuur plaatsen. En dan geldt dus het max 100/100 verhaal.
Voor de duidelijkheid: T-Mobile kiest hier helemaal zelf voor. Dus klanten kunnen niet eens zelf kiezen om toch extra te betalen. Gewoon niet...
Maar volgens de postcode-check van T-Mobile leveren ze op mijn adres wel 1000 Mbps. Betekent dat, dat T-Mobile eigen apparatuur heeft staan? Ik zou verwachten dat Freedom dan ook over T-mobile kan leveren, maar dat is dus niet het geval.
Kan iemand dat uitleggen? Het gaat overgens over Amersfoort Vathorst.
Dank je, ik stuur je even een DMBarre73 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:32:
[...]
Als je wil mag je hier roepen welke wijk van welke stad. Of als je dat prettiger vindt, je adres in een DM sturen. Dan kan ik in ieder geval zien wat voor netwerk het is. En wellicht zelfs of T-Mobile iets gepland heeft.
Edit: ik zie dat het Rotterdam betreft maar dan nog kan het uitmaken welke wijk. Ene project kan nog met losse PoPs zijn, en het volgende met kleine wijkkasten.
Ja, dan heeft T-Mobile eigen apparatuur staan. Waarom Freedom die niet kan gebruiken? Die vraag kan je beter in het Freedom topic stellen.Out.of.Control schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:03:
[...]
Wat ik nog niet goed snap: ik woon in een wijk met glasvezel en Freedom levert hier alleen over het KPN netwerk met dus relatief hoge prijzen (geeft niet, heb ik er graag voor over).
Maar volgens de postcode-check van T-Mobile leveren ze op mijn adres wel 1000 Mbps. Betekent dat, dat T-Mobile eigen apparatuur heeft staan? Ik zou verwachten dat Freedom dan ook over T-mobile kan leveren, maar dat is dus niet het geval.
De contracten die Freedom met verschillende operators heeft, waaronder Glasoperator (T-Mobile) zijn nogal ingewikkeld. Daar niet, ergens anders wel, etc..
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 20-01-2022 09:00 ]
Inderdaad net grensgebied. Jij woont in een nieuw projectgebied met P2MP (zie startpost) en dat andere adres is een ouder projectgebied met P2P. Dus daar wel PoPs met eigen T-Mobile apparatuur. En bij jou helaas niet.
Thanks, ik ga eens een balletje opgooien bij Freedom. Ik laat hier nog wel weten wat daar uit komt.Barre73 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Ja, dan heeft T-Mobile eigen apparatuur staan. Waarom Freedom die niet kan gebruiken? Die vraag kan je beter in het Freedom topic stellen.
De contracten die Freedom met verschillende operators heeft, waaronder Glasoperator (T-Mobile) zijn nogal ingewikkeld. Daar niet, ergens anders wel, etc..
Hier, ook Delfgauw is half november glasvezel aangelegd. Volgens KPN is het klaar. Maar als ik bij Tweak mijn postcode invul dan is het niet mogelijk...Gaat administratief iets fout. Heb al paar keer contact gehad met KPN maar die zeggen elke keer dat het gewoon mogelijk zou moeten zijnTimmert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:59:
Deze vraag is vast vaker gesteld, maar ik kon hem zo gauw niet vinden.

Misschien kan je je huidige provider vragen je over te zetten op glasvezel?
[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 20-01-2022 10:17 ]
Er gaat helemaal niks mis op administratief gebied.Mr_gadget schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:15:
[...]
Hier, ook Delfgauw is half november glasvezel aangelegd. Volgens KPN is het klaar. Maar als ik bij Tweak mijn postcode invul dan is het niet mogelijk...Gaat administratief iets fout. Heb al paar keer contact gehad met KPN maar die zeggen elke keer dat het gewoon mogelijk zou moeten zijn![]()
Misschien kan je je huidige provider vragen je over te zetten op glasvezel?
De bewoners van dit gebied (project Pijnacker-Nootdorp - Delfgauw) weten niet dat het project op papier niet van KPN Netwerk is maar van Glaspoort. Dat kan je zelfs bij Glaspoort niet zien.
Maar omdat het toch van Glaspoort is moeten providers een Wholesale overeenkomst afsluiten met Glaspoort en niet met KPN Wholesale. Dat heeft Tweak nog niet afgerond dus is Tweak bij jou niet beschikbaar. T-Mobile waarschijnlijk ook niet trouwens. Dat is nog gaande..
Dat ga ik niet afwachten, dus ik heb zojuist KPN 1000/1000 besteldBarre73 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Er gaat helemaal niks mis op administratief gebied.
De bewoners van dit gebied (project Pijnacker-Nootdorp - Delfgauw) weten niet dat het project op papier niet van KPN Netwerk is maar van Glaspoort. Dat kan je zelfs bij Glaspoort niet zien.
Maar omdat het toch van Glaspoort is moeten providers een Wholesale overeenkomst afsluiten met Glaspoort en niet met KPN Wholesale. Dat heeft Tweak nog niet afgerond dus is Tweak bij jou niet beschikbaar. T-Mobile waarschijnlijk ook niet trouwens. Dat is nog gaande..
Bedant trouwens voor je inzet in de KPN Glas topics @Barre73!
Freedom levert via diverse operators, maar dat Glasop daar niet tussen zit zal wel een financiële reden hebben. Mag ik vragen waar in het freedom topic je die vraag gesteld hebt? Ben ook wel benieuwd naar het antwoord aldaar...Out.of.Control schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:03:
[...]
Wat ik nog niet goed snap: ik woon in een wijk met glasvezel en Freedom levert hier alleen over het KPN netwerk met dus relatief hoge prijzen (geeft niet, heb ik er graag voor over).
Ben wel benieuwd wanneer ik nu eindelijk m'n aansluiting ga krijgen. Het zou vorig jaar moeten gebeuren maar de monteur stond twee uur te vroeg op de stoep want hij had al z'n afspraken daarvoor al afgezegd. Bij mij was hij ook in drie minuten klaar, hij vond de kruipruimte niet droog genoeg dus had er geen zin in (straalde er van alle kanten vanaf). Nu is mijn kruipruimte nooit gortdroog dus als hij dat verwacht gaat het nooit gebeuren, maar er staan ook geen plassen in of zo.
In hetzelfde blok is het bij twee huizen wel uitgevoerd, bij de rest niet. Mijn directe buren aan de ene kant wel, de andere kant niet, erg bijzonder. De monteur suggereerde dat ik maar moest wachten tot voorjaar of zomer, maar daar heb ik echt geen zin in, ik wil gewoon dat die klus klaar is en ik mijn bestrating ook weer kan fatsoeneren zonder dat ze er nog in hoeven (wil graag egaliseren).
Dus contact opgenomen met KPN en die zouden het gelijk doorgeven, uiteraard nu al dik een maand niets mer gehoord.
Overigens heb ik één verschil gevonden tussen de buren waar het wel uitgevoerd is en de rest van de straat waar niet niet uitgevoerd is. Die buren hadden ook meteen internet van KPN besteld.
In hetzelfde blok is het bij twee huizen wel uitgevoerd, bij de rest niet. Mijn directe buren aan de ene kant wel, de andere kant niet, erg bijzonder. De monteur suggereerde dat ik maar moest wachten tot voorjaar of zomer, maar daar heb ik echt geen zin in, ik wil gewoon dat die klus klaar is en ik mijn bestrating ook weer kan fatsoeneren zonder dat ze er nog in hoeven (wil graag egaliseren).
Dus contact opgenomen met KPN en die zouden het gelijk doorgeven, uiteraard nu al dik een maand niets mer gehoord.
Overigens heb ik één verschil gevonden tussen de buren waar het wel uitgevoerd is en de rest van de straat waar niet niet uitgevoerd is. Die buren hadden ook meteen internet van KPN besteld.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het antwoord daar is al een tijdje geleden gegeven. Inclusief een filmpje met presentatie waarin uiteengezet wordt met hoeveel partijen Freedom te maken heeft.Soundwork schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:45:
[...]
Freedom levert via diverse operators, maar dat Glasop daar niet tussen zit zal wel een financiële reden hebben. Mag ik vragen waar in het freedom topic je die vraag gesteld hebt? Ben ook wel benieuwd naar het antwoord aldaar...
Samenvatting voor Glasoperator: Freedom kan alleen inkopen bij Glasoperator in de Primevest gebieden (de eerste T-Mobile uitrol). De Glasoperator contracten tussen Reggefiber/Open Dutch Fiber en T-Mobile zelf staan die "onderverhuur" (nog) niet toe schijnbaar.
Ik heb de vraag gisteren via email aan de helpdesk van Freedom gesteld en kreeg vrij snel reactie.Soundwork schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:45:
[...]
Freedom levert via diverse operators, maar dat Glasop daar niet tussen zit zal wel een financiële reden hebben. Mag ik vragen waar in het freedom topic je die vraag gesteld hebt? Ben ook wel benieuwd naar het antwoord aldaar...
Mijn vraag was waarom ik op mijn adres alleen Freedom kan bestellen over het KPN-netwerk, terwijl ik via T-Mobile een 1000 Mbps verbinding kan bestellen wat (als ik het goed heb) impliceert dat ze in mijn wijk wel eigen apparatuur hebben.
Het antwoord was (letterlijk): T-Mobile maakt ook gebruik van het KPN netwerk voor het leveren van hun diensten.
Dat klopt, maar is niet helemaal het antwoord op mijn vraag. Maar goed, ik wacht wel af of het op mijn adres ooit mogelijk wordt om om te schakelen. Zou leuk zijn, maar voor nu werkt het allemaal ook prima op 100 Mbps.
[ Voor 0% gewijzigd door Out.of.Control op 21-01-2022 09:16 . Reden: typoe ]
Ik hoop dat ik hier een vraag kan stellen over de diensten van Glaspoort. Die komen, naar eigen zeggen, glasvezel aanleggen in mijn wijk, en zouden dat kosteloos tot in de woning doen.
Wie heeft ervaring met Glaspoort, hoe gaan zij te werk? Ik lees dat ze het eerst “tot de gevel brengen”, maar is dat de kortste weg vanaf de straat of heb je daar zelf ook nog een zegje in (zijgevel zou bij mij handig zijn omdat ik dan ondergronds de kelder in kan, een kruipruimte is er niet). Maar contactgegevens om te bellen met Glaspoort staan niet op hun brief.
Ik wil best een aansluiting, en wil niet op een moment dat ik ook een abonnement wil afsluiten, buiten de boot vallen…
Wie heeft ervaring met Glaspoort, hoe gaan zij te werk? Ik lees dat ze het eerst “tot de gevel brengen”, maar is dat de kortste weg vanaf de straat of heb je daar zelf ook nog een zegje in (zijgevel zou bij mij handig zijn omdat ik dan ondergronds de kelder in kan, een kruipruimte is er niet). Maar contactgegevens om te bellen met Glaspoort staan niet op hun brief.
Ik wil best een aansluiting, en wil niet op een moment dat ik ook een abonnement wil afsluiten, buiten de boot vallen…
Glaspoort werkt exact hetzelfde als KPN Netwerk. Maar dan ook exact. Dus als zij schrijven: tot aan de gevel dan bedoelen ze "tot aan de muur van de woning. Welke muur dat wordt hangt af van het gesprek dat je nog gaat voeren met de voorbereider die elke woning langs moet gaan. Hi/zij bespreekt met jou wat de beste plek is voor de aansluiting (primair gezien vanuit hen, secundair voor jou). Dat wordt genoteerd en de invoerplek die daaruit komt wordt meegegeven aan de ploegen die een tijdje later die kabel vanaf de straat naar je woning schieten en daar op die plek op rol ingraven. Een paar maanden later kan dan de huisaansluitingsploeg daar de kabel opgraven en invoeren in je woning (en afmonteren)Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:41:
Ik hoop dat ik hier een vraag kan stellen over de diensten van Glaspoort. Die komen, naar eigen zeggen, glasvezel aanleggen in mijn wijk, en zouden dat kosteloos tot in de woning doen.
En dat er geen telefoonnummer op staat kan ik me niet voorstellen. Ook niet ergens rechtbovenin? Een 088 nummer bijvoorbeeld?
Superduidelijk antwoord, dankjewel. Ik zal zo even kijken op de brief, ben misschien kippig…
Edit: noppes, alleen een verwijzing naar de veelgestelde vragen op hun website. En daar zie ik ook geen contactgegevens.
Maar jouw antwoord is helder! Ik ga maar aanvragen denk ik.
Edit: noppes, alleen een verwijzing naar de veelgestelde vragen op hun website. En daar zie ik ook geen contactgegevens.
[ Voor 49% gewijzigd door Gramser op 21-01-2022 13:11 ]
Waar zat dat verschil dan in bij die buren waardoor het wel aangesloten werd?Gonadan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
Ben wel benieuwd wanneer ik nu eindelijk m'n aansluiting ga krijgen. Het zou vorig jaar moeten gebeuren maar de monteur stond twee uur te vroeg op de stoep want hij had al z'n afspraken daarvoor al afgezegd. Bij mij was hij ook in drie minuten klaar, hij vond de kruipruimte niet droog genoeg dus had er geen zin in (straalde er van alle kanten vanaf). Nu is mijn kruipruimte nooit gortdroog dus als hij dat verwacht gaat het nooit gebeuren, maar er staan ook geen plassen in of zo.
Mijn buren hebben ook al maanden internet, en bij mij komen ze ook nog steeds niet aanleggen terwijl ik wel een abo heb afgesloten. Verwachte aansluitdatum 30 november 2021!Gonadan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:56:
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Dat schrijft hij aan het einde: die hadden vooraf een abonnement afgesloten zodat de aannemer nog een extra opdracht had (die ze niet durfden te negeren).Soundwork schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:45:
[...]
Waar zat dat verschil dan in bij die buren waardoor het wel aangesloten werd?
Dat dit bij KPN was is niet relevant. Had ook T-Mobile kunnen zijn. Maar KPN als provider is de enige die dat bestellen voor het aansluiten aan durft. Andere providers wachten liever af tot de aansluiting er is en gereed gemeld is.
Aanvragen hoeft nog niet hoor. En kan waarschijnlijk ook nog niet (behalve bij KPN misschien). Je zit nog heel vroeg in het proces.Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:57:
Superduidelijk antwoord, dankjewel. Ik zal zo even kijken op de brief, ben misschien kippig…
En sowieso wordt elke woning aangesloten, ook zonder abonnement (even los van het verhaal hierboven).
Dan was ik zeker kippig met lezen van zijn post.Barre73 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:01:
[...]
Dat schrijft hij aan het einde: die hadden vooraf een abonnement afgesloten zodat de aannemer nog een extra opdracht had (die ze niet durfden te negeren).
Dat dit bij KPN was is niet relevant. Had ook T-Mobile kunnen zijn. Maar KPN als provider is de enige die dat bestellen voor het aansluiten aan durft. Andere providers wachten liever af tot de aansluiting er is en gereed gemeld is.

Het blijft bijzonder dat men pas na een ISP order een actieve aansluiting krijgt.
Anders krijg je dus nooit een FTU in je meterkast geïnstalleerd.
“Aanvragen” is ook het verkeerde woord. Enige wat ik nu kan doen is toestemming geven. Dat heb ik nu maar vast gedaan 👍🏻Barre73 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:03:
[...]
Aanvragen hoeft nog niet hoor. En kan waarschijnlijk ook nog niet (behalve bij KPN misschien). Je zit nog heel vroeg in het proces.
En sowieso wordt elke woning aangesloten, ook zonder abonnement (even los van het verhaal hierboven).
Zeker wel! Dit lijkt echter een aannemer die er blijkbaar geen zin in had en vind dat ze niet hoeven aan te sluiten als de kruipruimte niet krukdroog is...Soundwork schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:19:
[...]
Dan was ik zeker kippig met lezen van zijn post.![]()
Het blijft bijzonder dat men pas na een ISP order een actieve aansluiting krijgt.
Anders krijg je dus nooit een FTU in je meterkast geïnstalleerd.
Er zijn wel een aantal gebieden waarbij KPN Netwerk inderdaad gaat werken met een OFTU. Een ondergrondse afmontage van de kabel in een soort FTU, de BOP. Pas bij afnemen abonnement wordt de kabel doorgevoerd naar binnen en daar met een normale FTU afgerond (en de ONT etc..).
Maar er zijn nog veel meer gebieden volgens de oude afspraken en dat is elke woning een FTU.
Dat is een interessant verschil. Je praat over nieuw gebieden - dus altijd in combinatie met GPON?Barre73 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:34:
[...]
Zeker wel! Dit lijkt echter een aannemer die er blijkbaar geen zin in had en vind dat ze niet hoeven aan te sluiten als de kruipruimte niet krukdroog is...
Er zijn wel een aantal gebieden waarbij KPN Netwerk inderdaad gaat werken met een OFTU. Een ondergrondse afmontage van de kabel in een soort FTU, de BOP. Pas bij afnemen abonnement wordt de kabel doorgevoerd naar binnen en daar met een normale FTU afgerond (en de ONT etc..).
Maar er zijn nog veel meer gebieden volgens de oude afspraken en dat is elke woning een FTU.
Wordt er bij GPON eigenlijk alleen APC aangelegd? Welke vezel gebruiken Jonaz en T-Mobile voor GPON?
UPC zou logisch zijn omdat je dat niet verkeerd om kan monteren (APC/APC maar dan gedraaid zodat de hoeken niet matchen).
sinds de komst van TK-01 wordt er alleen nog maar APC gebruikt, dat staat los van PON/AONANdrode schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Dat is een interessant verschil. Je praat over nieuw gebieden - dus altijd in combinatie met GPON?
Wordt er bij GPON eigenlijk alleen APC aangelegd? Welke vezel gebruiken Jonaz en T-Mobile voor GPON?
UPC zou logisch zijn omdat je dat niet verkeerd om kan monteren (APC/APC maar dan gedraaid zodat de hoeken niet matchen).
Als de operator GPON toepast wordt normaliter de groene vezel toegepast in oudere FTUs (APC). En in de nieuwe zit er alleen maar een APC op zoals Jopoh al zegt. Jonaz gebruikt dus inderdaad de groene. Van T-Mobile weet ik het eigenlijk niet zeker.ANdrode schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:59:
[...]
Dat is een interessant verschil. Je praat over nieuw gebieden - dus altijd in combinatie met GPON?
Het kan wel met de UPC maar mij is destijds uitgelegd dat de APC beter werkt met GPON (net iets minder demping geloof ik?)
En dat van die nieuwe gebieden: of het nou GPON is of niet, dat maakt voor de FTU niet uit. Die is sinds 2016 dus al APC-only. Of die nou buiten in de BOP zit of binnen in de FTU.
Als ik zo mijn dagelijkse rondje loop in Assen Centrum zie ik zo hier en daar dat de ingegraven oranje sprietjes de huizen zijn binnengebracht. Maar het is zeker niet zo dat systematisch straat voor straat wordt gedaan.
Mmm... kennelijk krijgen bestaande KPN-klanten voorrang bij de huisaansluitingen. Om dat te testen heb ik vandaag (komende van Freedom via DSL) bij KPN 1 Gbps glasvezel internet besteld - streefdatum installatie is 9 februari a.s. compleet met ONT.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Er ligt al een volledig ingeregeld DP ingegraven bij de voordeur van mijn gebouw, de koper hoofdkabel loopt vertikaal door mijn meterkast en door 40 mm dia uitsparingen in de vloeren, plaats zat om ook glasvezel kabel(s) naast te leggen.
Wish me luck!
Mmm... kennelijk krijgen bestaande KPN-klanten voorrang bij de huisaansluitingen. Om dat te testen heb ik vandaag (komende van Freedom via DSL) bij KPN 1 Gbps glasvezel internet besteld - streefdatum installatie is 9 februari a.s. compleet met ONT.
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Er ligt al een volledig ingeregeld DP ingegraven bij de voordeur van mijn gebouw, de koper hoofdkabel loopt vertikaal door mijn meterkast en door 40 mm dia uitsparingen in de vloeren, plaats zat om ook glasvezel kabel(s) naast te leggen.
Wish me luck!
De straten worden wel in zijn geheel aangeschreven maar daarna gaat het uit elkaar lopen. Bewoners die niet reageren, niet willen, of flink naar achteren plannen.hkoster1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:59:
Als ik zo mijn dagelijkse rondje loop in Assen Centrum zie ik zo hier en daar dat de ingegraven oranje sprietjes de huizen zijn binnengebracht. Maar het is zeker niet zo dat systematisch straat voor straat wordt gedaan.
Wish me luck!
Bestaande KPN klanten krijgen voorrang omdat KPN de enige provider is die voor die klanten een actieve order inschiet voordat de aansluiting gemaakt wordt. Elke andere provider mag dat ook maar wil dat niet. Teveel gedoe met planningen in de toekomst en zo.
Weet je ook hoe het met xs4all klanten gaat?
Bedankt, dat is informatie waar ik iets aan hebBarre73 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Er gaat helemaal niks mis op administratief gebied.
Blijf het een raar verhaal vinden, gezien alle kpn reclame. En mijn aanvraag bij Online werd afgebroken, ondanks dat hun postcode check zei dat het beschikbaar was. Ben wel benieuwd wanneer Online of T-mobile beschikbaar komt.
Nee. Voorheen legde XS4all wel vooraf orders in ter migratie, maar alleen op verzoek van de klant. KPN zelf doet het ook op eigen initiatief.Skynett schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:45:
Weet je ook hoe het met xs4all klanten gaat?
Bel XS4all zou ik zeggen...
Die heb ik al gebeld, maar die wisten van niks. Ik ga ze wat later nog maar een keer bellen.Barre73 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:35:
[...]
Nee. Voorheen legde XS4all wel vooraf orders in ter migratie, maar alleen op verzoek van de klant. KPN zelf doet het ook op eigen initiatief.
Bel XS4all zou ik zeggen...
Vraag of ze al een NL9 order kunnen inleggen...Skynett schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:42:
[...]
Die heb ik al gebeld, maar die wisten van niks. Ik ga ze wat later nog maar een keer bellen.
Ik heb wat posts verhuisd naar Topicreeks: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie. De discussie over de snelheden past daar beter in thuis.
Overigens een merkwaardige zet van buren hier in de straat. We wonen in vrij nieuwe huizen (2011), dus alle nutsvoorzieningen in de meterkast. Dus ook de glasvezelaansluiting zou je zeggen.
Daar waren de buren het niet mee eens, want er zat geen stopcontact in de meterkast en die aanleggen was te duur of teveel moeite.
Dus wat doe je dan? Dan laat je de FTU toch gewoon in de hoek van de woonkamer monteren?
Succes met het trekken van de UTP kabel naar zolder, waarvoor netjes een loze leiding in de meterkast zit.
Misschien boren ze ook nog wel een gat omhoog vanuit de woonkamer door het plafond.
Ik heb echt met m'n oren staan klapperen toen ik dat hoorde. Dacht dat m'n vrouw een grapje maakte
Daar waren de buren het niet mee eens, want er zat geen stopcontact in de meterkast en die aanleggen was te duur of teveel moeite.
Dus wat doe je dan? Dan laat je de FTU toch gewoon in de hoek van de woonkamer monteren?

Succes met het trekken van de UTP kabel naar zolder, waarvoor netjes een loze leiding in de meterkast zit.
Misschien boren ze ook nog wel een gat omhoog vanuit de woonkamer door het plafond.
Ik heb echt met m'n oren staan klapperen toen ik dat hoorde. Dacht dat m'n vrouw een grapje maakte
Veel mensen vinden bekabeld overrated. Die hebben alleen wifi, en met de Box12 (indien ze KPN nemen), heb je Wifi6 dus is het voor veel mensen niet nodig.Timmert schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:00:
Overigens een merkwaardige zet van buren hier in de straat. We wonen in vrij nieuwe huizen (2011), dus alle nutsvoorzieningen in de meterkast. Dus ook de glasvezelaansluiting zou je zeggen.
Dus wat doe je dan? Dan laat je de FTU toch gewoon in de hoek van de woonkamer monteren?![]()
Daar kan ik nog wel in komen, maar vanaf die plek heb je in onze huizen op zolder echt geen werkbaar signaal.Lizard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Veel mensen vinden bekabeld overrated. Die hebben alleen wifi, en met de Box12 (indien ze KPN nemen), heb je Wifi6 dus is het voor veel mensen niet nodig.
Ik sta het meest versteld van het feit dat mensen zulke onlogische keuzes maken om een paar centen te besparen.
tot mijn verbasing kan ik nu in eens gigabit afnemen bij t-mobile.
onlangs nog een postcode check gedaan, en komt nu 1000mbit door als beschikbaar, ipv 100mbit.
Is dit toeval, of zo.. ?
Ik ben van plan vandaag t-mobile te bellen..
onlangs nog een postcode check gedaan, en komt nu 1000mbit door als beschikbaar, ipv 100mbit.
Is dit toeval, of zo.. ?
Kijk even op het T-Mobile glas topicFlorisVN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:25:
Is dit toeval, of zo.. ?

Als ze KPN zouden nemen als provider dan monteert de KPN monteur kosteloos een stopcontact in de meterkast.Timmert schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:00:
Ze hebben KPN... En in eerste instantie was dat ook toegezegd, maar de uitvoerder van de HAS ploeg hield bij hoog en bij laag vol dat KPN dat niet doet. En zo geschiedde...Wildfire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:48:
[...]
Als ze KPN zouden nemen als provider dan monteert de KPN monteur kosteloos een stopcontact in de meterkast.

T-Mobile weigerde de tarieven van KPN Wholesale te betalen. Daarom kon je maar 100 MBit bestellen. Kennelijk is men van mening veranderd, en kan je nu 1GBit bestellen.FlorisVN schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:25:
Is dit toeval, of zo.. ?
T-Mobile is wel heel duidelijk in hun communicatie over de kosten van dat Wholesale contract. 15 euro per aansluiting per maand.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
De glasvezeljongens doen dat niet, maar de monteur die uiteindelijk het modem enzo komt installeren doet dat dus wel. Ik ben zelf KPN monteur, we zijn daarvoor NEN3140 VOP gecertificeerd. Ik heb zelf de afgelopen jaren regelmatig een stopcontact gemonteerd omdat ik anders de DSL- of glasverbinding niet kon opleveren.Timmert schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:05:
[...]
Ze hebben KPN... En in eerste instantie was dat ook toegezegd, maar de uitvoerder van de HAS ploeg hield bij hoog en bij laag vol dat KPN dat niet doet. En zo geschiedde...
[ Voor 11% gewijzigd door Wildfire op 24-01-2022 11:14 ]
Nee, dat weet ik ook. Ik probeerde de uitvoerder nog te overtuigen van het feit dat de installatiemonteur dit wellicht zou doen, maar hij wilde er niks van weten. Daarop heeft de klant besloten het risico niet te willen lopen en is de aansluiting naar de woonkamer gebracht. Echt een gemiste kans.Wildfire schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:11:
[...]
De glasvezeljongens doen dat niet, maar de monteur die uiteindelijk het modem enzo komt installeren doet dat dus wel. Ik ben zelf KPN monteur, we zijn daarvoor NEN3140 VOP gecertificeerd. Ik heb zelf de afgelopen jaren regelmatig een stopcontact gemonteerd omdat ik anders de DSL- of glasverbinding niet kon opleveren.
Niet perse een gemiste kans. Wat @Wildfire er niet bij vertelt is dat zij alleen een stopcontact mogen monteren als zij de installatie spanningsloos kunnen maken (dus met een hoofdschakelaar) en er een vrije groep moet zijn om dat stopcontact op aan te sluiten.Timmert schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:16:
[...]
Nee, dat weet ik ook. Ik probeerde de uitvoerder nog te overtuigen van het feit dat de installatiemonteur dit wellicht zou doen, maar hij wilde er niks van weten. Daarop heeft de klant besloten het risico niet te willen lopen en is de aansluiting naar de woonkamer gebracht. Echt een gemiste kans.
Geen idee hoe dat in jullie meterkast werkt maar de FttH aannemer moet dat allemaal meenemen in zijn overweging. Als namelijk bij de installatie door de KPN monteur blijkt dat het toch niet kan, dan kan het zijn dat de FttH aannemer een ticket krijgt om de FTU alsnog te verplaatsen.
En wat ik in je verhaal ook niet lees is of er een loze leiding naar de woonkamer is of andere makkelijke manier om een kabel daarheen te krijgen (TV decoder). Dat soort zaken staan allemaal in het plaatsingsschema waaraan ze zich moeten houden.
Daar mag en kan je het mee oneens zijn maar dat is wel zoals het is.
We kunnen gewoon op een bestaande groep aansluiten. PVC-buis voorzichtig doorzagen (om de bekabeling niet te raken natuurlijk) en daar dan een stopcontact tussen monteren. Een vrije groep is niet nodig.Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Niet perse een gemiste kans. Wat @Wildfire er niet bij vertelt is dat zij alleen een stopcontact mogen monteren als zij de installatie spanningsloos kunnen maken (dus met een hoofdschakelaar) en er een vrije groep moet zijn om dat stopcontact op aan te sluiten.
Het klopt wel dat wij natuurlijk niet in alle omstandigheden een stopcontact kunnen of mogen installeren. We zijn immers 'enkel' VOP. Zijn er bijvoorbeeld zonnepanelen dan mogen we geen stopcontact monteren omdat zonnepanelen terug kunnen leveren. En inderdaad er moet een hoofdschakelaar zijn.
Daar word in de praktijk maar nauwelijks rekening mee gehouden als ik zo de praktijk bekijk waar wij als monteurs komen. Zo ook met de stroomvoorziening, onlangs bij een klant geweest met een FTU in de woonkamer maar nergens in de buurt een stopcontact. Een haspel neerleggen ging 'm niet worden...En wat ik in je verhaal ook niet lees is of er een loze leiding naar de woonkamer is of andere makkelijke manier om een kabel daarheen te krijgen (TV decoder). Dat soort zaken staan allemaal in het plaatsingsschema waaraan ze zich moeten houden.
In mijn regio worden er nu een paar glasvezelprojecten nagelopen om te kijken waarom de FTU ergens is gemonteerd waar de monteurs er niets mee kunnen doen (en om te regelen dat het alsnog in orde komt natuurlijk). Zodoende zal dat in de toekomst hopelijk nog maar zelden fout gaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 24-01-2022 11:52 ]
Klinkt logisch wat je zegt. In dit geval ligt er gewoon Cat5e naar de woonkamer, dus dat is geen punt.Barre73 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Niet perse een gemiste kans. Wat @Wildfire er niet bij vertelt is dat zij alleen een stopcontact mogen monteren als zij de installatie spanningsloos kunnen maken (dus met een hoofdschakelaar) en er een vrije groep moet zijn om dat stopcontact op aan te sluiten.
Geen idee hoe dat in jullie meterkast werkt maar de FttH aannemer moet dat allemaal meenemen in zijn overweging. Als namelijk bij de installatie door de KPN monteur blijkt dat het toch niet kan, dan kan het zijn dat de FttH aannemer een ticket krijgt om de FTU alsnog te verplaatsen.
En wat ik in je verhaal ook niet lees is of er een loze leiding naar de woonkamer is of andere makkelijke manier om een kabel daarheen te krijgen (TV decoder). Dat soort zaken staan allemaal in het plaatsingsschema waaraan ze zich moeten houden.
Daar mag en kan je het mee oneens zijn maar dat is wel zoals het is.
Vanuit mijn optiek (*) is het gewoon waanzin om in een nieuwe woning zoiets in de woonkamer te gaan monteren. Dat belemmert je op alle mogelijke manieren om later iets netjes aan te kunnen sluiten
* Mijn optiek = met 13 jaar ervaring als monteur bij Ziggo en daarnaast veel installatieklussen gedaan bij particulieren.
Wow, dat gaat snel...hkoster1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 22:59:
Wish me luck!
Eerst een bericht dat "er extra onderzoek nodig" is en dat de glasvezelaansluiting dus later dan 9 februari kan komen, wat ik wel had verwacht.

Enkele uren later een bericht dat dit nu voorzien is voor 31 januari a.s.
We zullen zien...
Maar de glas vezel is nog niet in je woning?hkoster1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:32:
[...]
Wow, dat gaat snel...
Eerst een bericht dat "er extra onderzoek nodig" is en dat de glasvezelaansluiting dus later dan 9 februari kan komen, wat ik wel had verwacht.![]()
Enkele uren later een bericht dat dit nu voorzien is voor 31 januari a.s.![]()
We zullen zien...
Ligt dus nog buiten?
Ja, er ligt een DP ingegraven voor mijn flatgebouw, de planning voor huisaansluitingen is gaandeweg steeds later geworden, van september 2021 tot januari 2022 tot april/mei 2022...Roos79 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:14:
[...]
Maar de glas vezel is nog niet in je woning?
Ligt dus nog buiten?
Een 1 Gbps bestelling bij KPN kan dat flink naar voren halen, lijkt het wel.
Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie