TL;DR: voor het volgende bericht: 'Weet iemand hoe vaak een situatie als de mijne voorkomt?' of 'Zit iemand in een vergelijkbare situatie?'
Mijn glasvezelsituatie begint een aantal jaren geleden, toen KPN met veel tamtam aankondigde mijn woonplaats aan te sluiten op glasvezel. Vertegenwoordigers over de vloer gehad die uitlegden wat er zou gaan gebeuren (want er moest worden gegraven). Eenmaal alles in de grond zou er een verbinding naar de meterkast worden aangelegd op kosten van KPN en konden we, als we dat wilden, over op een vezelabonnement. Hoefde niet van KPN, dat was onze keus. Allemaal netjes & duidelijk, geen valse beloften... behalve een.
De monteur die de aansluiting in de woningen in mijn straat zou gaan regelen, wierp één blik door onze woning en verzuchtte iets als 'Jezus, is dit ook al zo'n onmogelijke k-woning?'. Ik parafraseer, de monteur zei dit niet letterlijk, maar het was wel de strekking. Hij zou er melding van maken bij KPN en sindsdien is het heel, heel stil geworden.
Ik heb nog een paar telefoongesprekken gevoerd, een paar brieven geschreven, met de vraag wat er nu ging gebeuren. Stonden we nog in de planning? Jazeker, was in eerste instantie het antwoord. Na twee jaar werd het antwoord dat er op afstand een HBO moest worden uitgevoerd (wat ik nooit heb begrepen, hoe kan je op afstand een haalbaarheidsonderzoek doen), de laatste keer werden bedragen van vier cijfers genoemd die ik (en niet KPN) zou moeten neerleggen voor een aansluiting... en het einde van het liedje is dat het maar heb laten begaan. Ik heb dus nu al een jaar of vijf een spriet bij mijn voordeur zitten, op hemelsbreed 7 meter afstand van de meterkast; echter door de bouw van mijn huis is doortrekken naar diezelfde meterkast Serieus Een Pittige Klus. En blijf ik maar op ADSL. Niet dat ik meer nodig heb, overigens. Nu heb ik een paar dagen geleden gekeken op de postcodechecker van KPN zelf (gewoon om eens te kijken na al die jaren) en daar staat nu onomwonden dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Alle straten om mij heen: glasvezel, klik hier voor uw abonnement. Mijn straat: niets. Niet beschikbaar. Maar de infrastructuur ligt er wél. KPN doet er alleen niets mee.
De volgende keer dat een Ziggo-parasiet aan de deur mij een abonnement probeert aan te smeren zal ik hem of haar ter plaatse een postcodecheck laten uitvoeren. Benieuwd hoe dat gesprek zal gaan daarna :-).
Hoe dan ook: hoe vaak komt een situatie als de mijne voor? Dus wel de vezels, godbetert zelfs tot in de centrale verdeelkast tweehonderd meter verderop. Maar geen doortrekken tot in de woning. Weet iemand dat? En wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst? Want KPN zal blijven weigeren aan te sluiten; en ik weiger het destijds genoemde bedrag op tafel te leggen.
Mijn glasvezelsituatie begint een aantal jaren geleden, toen KPN met veel tamtam aankondigde mijn woonplaats aan te sluiten op glasvezel. Vertegenwoordigers over de vloer gehad die uitlegden wat er zou gaan gebeuren (want er moest worden gegraven). Eenmaal alles in de grond zou er een verbinding naar de meterkast worden aangelegd op kosten van KPN en konden we, als we dat wilden, over op een vezelabonnement. Hoefde niet van KPN, dat was onze keus. Allemaal netjes & duidelijk, geen valse beloften... behalve een.
De monteur die de aansluiting in de woningen in mijn straat zou gaan regelen, wierp één blik door onze woning en verzuchtte iets als 'Jezus, is dit ook al zo'n onmogelijke k-woning?'. Ik parafraseer, de monteur zei dit niet letterlijk, maar het was wel de strekking. Hij zou er melding van maken bij KPN en sindsdien is het heel, heel stil geworden.
Ik heb nog een paar telefoongesprekken gevoerd, een paar brieven geschreven, met de vraag wat er nu ging gebeuren. Stonden we nog in de planning? Jazeker, was in eerste instantie het antwoord. Na twee jaar werd het antwoord dat er op afstand een HBO moest worden uitgevoerd (wat ik nooit heb begrepen, hoe kan je op afstand een haalbaarheidsonderzoek doen), de laatste keer werden bedragen van vier cijfers genoemd die ik (en niet KPN) zou moeten neerleggen voor een aansluiting... en het einde van het liedje is dat het maar heb laten begaan. Ik heb dus nu al een jaar of vijf een spriet bij mijn voordeur zitten, op hemelsbreed 7 meter afstand van de meterkast; echter door de bouw van mijn huis is doortrekken naar diezelfde meterkast Serieus Een Pittige Klus. En blijf ik maar op ADSL. Niet dat ik meer nodig heb, overigens. Nu heb ik een paar dagen geleden gekeken op de postcodechecker van KPN zelf (gewoon om eens te kijken na al die jaren) en daar staat nu onomwonden dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Alle straten om mij heen: glasvezel, klik hier voor uw abonnement. Mijn straat: niets. Niet beschikbaar. Maar de infrastructuur ligt er wél. KPN doet er alleen niets mee.
De volgende keer dat een Ziggo-parasiet aan de deur mij een abonnement probeert aan te smeren zal ik hem of haar ter plaatse een postcodecheck laten uitvoeren. Benieuwd hoe dat gesprek zal gaan daarna :-).
Hoe dan ook: hoe vaak komt een situatie als de mijne voor? Dus wel de vezels, godbetert zelfs tot in de centrale verdeelkast tweehonderd meter verderop. Maar geen doortrekken tot in de woning. Weet iemand dat? En wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst? Want KPN zal blijven weigeren aan te sluiten; en ik weiger het destijds genoemde bedrag op tafel te leggen.


/f/image/ryTwRPKh7itHEsOdByglC7eb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hKHbP1t1RbaQ9YgKtYxKOgeU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fiw7vvDMD23XI24LJcnnjUK5.webp?f=fotoalbum_large)
NL7,8,9 betekent levering met FTU installatie, NL6 betekent DHZ, de FTU is er dan al (klant moet het dan doen).