[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • daniel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-05 19:52
TL;DR: voor het volgende bericht: 'Weet iemand hoe vaak een situatie als de mijne voorkomt?' of 'Zit iemand in een vergelijkbare situatie?'

Mijn glasvezelsituatie begint een aantal jaren geleden, toen KPN met veel tamtam aankondigde mijn woonplaats aan te sluiten op glasvezel. Vertegenwoordigers over de vloer gehad die uitlegden wat er zou gaan gebeuren (want er moest worden gegraven). Eenmaal alles in de grond zou er een verbinding naar de meterkast worden aangelegd op kosten van KPN en konden we, als we dat wilden, over op een vezelabonnement. Hoefde niet van KPN, dat was onze keus. Allemaal netjes & duidelijk, geen valse beloften... behalve een.

De monteur die de aansluiting in de woningen in mijn straat zou gaan regelen, wierp één blik door onze woning en verzuchtte iets als 'Jezus, is dit ook al zo'n onmogelijke k-woning?'. Ik parafraseer, de monteur zei dit niet letterlijk, maar het was wel de strekking. Hij zou er melding van maken bij KPN en sindsdien is het heel, heel stil geworden.

Ik heb nog een paar telefoongesprekken gevoerd, een paar brieven geschreven, met de vraag wat er nu ging gebeuren. Stonden we nog in de planning? Jazeker, was in eerste instantie het antwoord. Na twee jaar werd het antwoord dat er op afstand een HBO moest worden uitgevoerd (wat ik nooit heb begrepen, hoe kan je op afstand een haalbaarheidsonderzoek doen), de laatste keer werden bedragen van vier cijfers genoemd die ik (en niet KPN) zou moeten neerleggen voor een aansluiting... en het einde van het liedje is dat het maar heb laten begaan. Ik heb dus nu al een jaar of vijf een spriet bij mijn voordeur zitten, op hemelsbreed 7 meter afstand van de meterkast; echter door de bouw van mijn huis is doortrekken naar diezelfde meterkast Serieus Een Pittige Klus. En blijf ik maar op ADSL. Niet dat ik meer nodig heb, overigens. Nu heb ik een paar dagen geleden gekeken op de postcodechecker van KPN zelf (gewoon om eens te kijken na al die jaren) en daar staat nu onomwonden dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Alle straten om mij heen: glasvezel, klik hier voor uw abonnement. Mijn straat: niets. Niet beschikbaar. Maar de infrastructuur ligt er wél. KPN doet er alleen niets mee.

De volgende keer dat een Ziggo-parasiet aan de deur mij een abonnement probeert aan te smeren zal ik hem of haar ter plaatse een postcodecheck laten uitvoeren. Benieuwd hoe dat gesprek zal gaan daarna :-).

Hoe dan ook: hoe vaak komt een situatie als de mijne voor? Dus wel de vezels, godbetert zelfs tot in de centrale verdeelkast tweehonderd meter verderop. Maar geen doortrekken tot in de woning. Weet iemand dat? En wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst? Want KPN zal blijven weigeren aan te sluiten; en ik weiger het destijds genoemde bedrag op tafel te leggen.

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

@daniel73 de meterkast is niet heilig voor een glasvezelaansluiting, als de meterkast niet of heel erg moeilijk gaat voor aanleg dan komt de glasvezel gewoon in de woonkamer of een andere ruimte. Er zijn altijd mogelijkheden.

Kun je me privé misschien je adres doorgeven? Ben zelf KPN monteur en ben benieuwd wat voor woning je hebt dat het zo moeilijk zou zijn.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
daniel73 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:24:
TL;DR: voor het volgende bericht: 'Weet iemand hoe vaak een situatie als de mijne voorkomt?' of 'Zit iemand in een vergelijkbare situatie?'

Mijn glasvezelsituatie begint een aantal jaren geleden, toen KPN met veel tamtam aankondigde mijn woonplaats aan te sluiten op glasvezel. Vertegenwoordigers over de vloer gehad die uitlegden wat er zou gaan gebeuren (want er moest worden gegraven). Eenmaal alles in de grond zou er een verbinding naar de meterkast worden aangelegd op kosten van KPN en konden we, als we dat wilden, over op een vezelabonnement. Hoefde niet van KPN, dat was onze keus. Allemaal netjes & duidelijk, geen valse beloften... behalve een.

De monteur die de aansluiting in de woningen in mijn straat zou gaan regelen, wierp één blik door onze woning en verzuchtte iets als 'Jezus, is dit ook al zo'n onmogelijke k-woning?'. Ik parafraseer, de monteur zei dit niet letterlijk, maar het was wel de strekking. Hij zou er melding van maken bij KPN en sindsdien is het heel, heel stil geworden.

Ik heb nog een paar telefoongesprekken gevoerd, een paar brieven geschreven, met de vraag wat er nu ging gebeuren. Stonden we nog in de planning? Jazeker, was in eerste instantie het antwoord. Na twee jaar werd het antwoord dat er op afstand een HBO moest worden uitgevoerd (wat ik nooit heb begrepen, hoe kan je op afstand een haalbaarheidsonderzoek doen), de laatste keer werden bedragen van vier cijfers genoemd die ik (en niet KPN) zou moeten neerleggen voor een aansluiting... en het einde van het liedje is dat het maar heb laten begaan. Ik heb dus nu al een jaar of vijf een spriet bij mijn voordeur zitten, op hemelsbreed 7 meter afstand van de meterkast; echter door de bouw van mijn huis is doortrekken naar diezelfde meterkast Serieus Een Pittige Klus. En blijf ik maar op ADSL. Niet dat ik meer nodig heb, overigens. Nu heb ik een paar dagen geleden gekeken op de postcodechecker van KPN zelf (gewoon om eens te kijken na al die jaren) en daar staat nu onomwonden dat op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is. Alle straten om mij heen: glasvezel, klik hier voor uw abonnement. Mijn straat: niets. Niet beschikbaar. Maar de infrastructuur ligt er wél. KPN doet er alleen niets mee.

De volgende keer dat een Ziggo-parasiet aan de deur mij een abonnement probeert aan te smeren zal ik hem of haar ter plaatse een postcodecheck laten uitvoeren. Benieuwd hoe dat gesprek zal gaan daarna :-).

Hoe dan ook: hoe vaak komt een situatie als de mijne voor? Dus wel de vezels, godbetert zelfs tot in de centrale verdeelkast tweehonderd meter verderop. Maar geen doortrekken tot in de woning. Weet iemand dat? En wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst? Want KPN zal blijven weigeren aan te sluiten; en ik weiger het destijds genoemde bedrag op tafel te leggen.
Ik zie dat Wildfire al gaat kijken. Ik kan indien nodig nog meer zien aangezien ik juist bij KPN netwerk zit.

Wat de rest van je verhaal betreft: Er zijn heel veel woningen met deze situatie. De kabel is wel tot aan de gevel gelegd maar kan niet worden binnengebracht. bijvoorbeeld doordat er niet in de muur geboord mag worden (monumenten), asbest in de muren of bij de voorgevel, etc... In het algemeen noemen we dat een technische obstructie en zo te horen heeft de aannemer van destijds jouw adres op die obstructie gezet zonder jou daarover te informeren.

Die adressen kan je bij KPN op twee plaatsen checken: Bij de checker van Netwerk (die zal aangeven dat een Haalbaarheidsonderzoek nodig is) of bij de provider kpn.com. Bij die laatste worden deze adressen nog altijd niet getoond als glasvezel maar alleen als koper beschikbaar. Dat is inderdaad vreemd maar helaas wel de keuze die gemaakt is.

Een HBO op afstand betekent gewoon dat er vanachter het bureau gekeken wordt wat de obstructie van destijds betekende, en een offerte wordt gemaakt op basis van de informatie die bekend is. Voor alles een aannemer sturen kost veel meer geld en tijd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • daniel73
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 05-05 19:52
Barre73 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:40:
... Er zijn heel veel woningen met deze situatie. ... In het algemeen noemen we dat een technische obstructie en zo te horen heeft de aannemer van destijds jouw adres op die obstructie gezet zonder jou daarover te informeren.
Okee, dat kan ik allemaal wel volgen, maar hoe zit het dan met de prachtige cijfers waarmee wordt geschermd? Ik ga er namelijk cynisch-stilzwijgend vanuit dat zodra een bedrijf als KPN zegt dat zoveel procent van Nederland is 'aangesloten op glasvezel', dit alleen maar betekent: 'Wij hebben een kabel gegraven tot aan de gevel!' Dat zou ik niet helemaal fair vinden.

Je opmerking over het HBO begrijp ik nog steeds niet, vanuit een filosofisch standpunt bezien. Mijn woning is niet die van een andere met een obstructie. De monteur heeft alleen via de stoep twee seconden gekeken en heeft niet de woning aan de binnenzijde gezien. (Misschien wel andere in de straat waarna hij een ctrl-c/crtl-v'tje deed.) Dus hoe een HBO op afstand tot een offerte kan leiden vind ik hoogst merkwaardig. Ja, het kost veel werk om een aannemer langs te sturen, maar dat is natuurlijk ook precies het punt. Ik neem gewoon geen genoegen met een offerte op afstand waar een bedrag van vier cijfers staat terwijl het, all things considered, een uurtje werk is. Niet standaard werk, wel een beetje kruipdoor-sluipdoorwerk, maar doenbaar. Lekker binnenlopen zo, in een 1-2-tje tussen KPN en de aannemer :-( .

Hoe dan ook, aanleg van glasvezel gaat bij mij niet meer gebeuren. Maar hoe dan verder? Ik neem aan dat KPN voorlopig nog wel op DSL blijft?

  • wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Barre73 Sinds vorige week donderdag heb ik na veel geneuzel met de gravers van glaspoort glasvezel binnen de muren.
Vanmorgen heb ik het glasvezelkastje aangesloten en wonder boven wonder in 1x goed, DSL stekker er uit en kabel van het glasvezelkastje in de modem en ja hoort het werkt.
Echter de snelheid is rond uit slecht 119 Mbps down en 144 Mbps up.
Bellen met KPN heel veel gepraat, u heeft geen glasvezel, modem resetten ( maar even niet ), glasvezelkastje uit wachten weer aan, de verbinding moet nog inleren, wij zien uw modem niet etc etc.

Ik heb het gevoel dat iemand een vinkje of vergeten is of verkeerd heeft gezet.
Wat is hier aan de hand?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
daniel73 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Okee, dat kan ik allemaal wel volgen, maar hoe zit het dan met de prachtige cijfers waarmee wordt geschermd? Ik ga er namelijk cynisch-stilzwijgend vanuit dat zodra een bedrijf als KPN zegt dat zoveel procent van Nederland is 'aangesloten op glasvezel', dit alleen maar betekent: 'Wij hebben een kabel gegraven tot aan de gevel!' Dat zou ik niet helemaal fair vinden.

Je opmerking over het HBO begrijp ik nog steeds niet, vanuit een filosofisch standpunt bezien. Mijn woning is niet die van een andere met een obstructie. De monteur heeft alleen via de stoep twee seconden gekeken en heeft niet de woning aan de binnenzijde gezien. (Misschien wel andere in de straat waarna hij een ctrl-c/crtl-v'tje deed.) Dus hoe een HBO op afstand tot een offerte kan leiden vind ik hoogst merkwaardig. Ja, het kost veel werk om een aannemer langs te sturen, maar dat is natuurlijk ook precies het punt. Ik neem gewoon geen genoegen met een offerte op afstand waar een bedrag van vier cijfers staat terwijl het, all things considered, een uurtje werk is. Niet standaard werk, wel een beetje kruipdoor-sluipdoorwerk, maar doenbaar. Lekker binnenlopen zo, in een 1-2-tje tussen KPN en de aannemer :-( .

Hoe dan ook, aanleg van glasvezel gaat bij mij niet meer gebeuren. Maar hoe dan verder? Ik neem aan dat KPN voorlopig nog wel op DSL blijft?
Ik praat ook niet goed wat een aannemer allemaal afmeldt. Maar als KPN zijnde is niet alles 100% te controleren en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Ik weet ook oprecht niet wat er met jouw woning zou zijn om het zo moeilijk te maken. Als je het adres in een DM stuurt kan ik kijken of ik het aangepast kan krijgen aan de hand van andere woningen in de straat. Dan zou het wellicht opgelost kunnen worden.
Want ja, het koper zal toch een keer uitmoeten en hoe meer woningen er dan glasvezel bestelbaar hebben, hoe beter. Anders moet er tegen die tijd van alles opgelost worden.

Ik weet niet welke cijfers je bedoelt waar KPN mee schermt maar als er wordt gezegd dat ze bij X miljoen woningen glasvezel kunnen leveren dan bedoelen ze inderdaad ook die met glasvezel voor de woning. Omdat die (in de meeste gevallen) gewoon kunnen bestellen en het dan alsnog aangesloten krijgen.
Maar in die persberichten staat ook altijd wel het aantal Homes COnnected (dus wel tot in de woning). Of de media dat altijd overnemen weet je natuurlijk niet vooraf.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
wizzopa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
@Barre73 Sinds vorige week donderdag heb ik na veel geneuzel met de gravers van glaspoort glasvezel binnen de muren.
Vanmorgen heb ik het glasvezelkastje aangesloten en wonder boven wonder in 1x goed, DSL stekker er uit en kabel van het glasvezelkastje in de modem en ja hoort het werkt.
Echter de snelheid is rond uit slecht 119 Mbps down en 144 Mbps up.
Bellen met KPN heel veel gepraat, u heeft geen glasvezel, modem resetten ( maar even niet ), glasvezelkastje uit wachten weer aan, de verbinding moet nog inleren, wij zien uw modem niet etc etc.

Ik heb het gevoel dat iemand een vinkje of vergeten is of verkeerd heeft gezet.
Wat is hier aan de hand?
@Economics Wil jij meekijken? Meer jouw expertise geloof ik...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:49
wizzopa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
@Barre73 Sinds vorige week donderdag heb ik na veel geneuzel met de gravers van glaspoort glasvezel binnen de muren.
Vanmorgen heb ik het glasvezelkastje aangesloten en wonder boven wonder in 1x goed, DSL stekker er uit en kabel van het glasvezelkastje in de modem en ja hoort het werkt.
Echter de snelheid is rond uit slecht 119 Mbps down en 144 Mbps up.
Bellen met KPN heel veel gepraat, u heeft geen glasvezel, modem resetten ( maar even niet ), glasvezelkastje uit wachten weer aan, de verbinding moet nog inleren, wij zien uw modem niet etc etc.

Ik heb het gevoel dat iemand een vinkje of vergeten is of verkeerd heeft gezet.
Wat is hier aan de hand?
Graag postcode in dm

  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:49
wizzopa schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
@Barre73 Sinds vorige week donderdag heb ik na veel geneuzel met de gravers van glaspoort glasvezel binnen de muren.
Vanmorgen heb ik het glasvezelkastje aangesloten en wonder boven wonder in 1x goed, DSL stekker er uit en kabel van het glasvezelkastje in de modem en ja hoort het werkt.
Echter de snelheid is rond uit slecht 119 Mbps down en 144 Mbps up.
Bellen met KPN heel veel gepraat, u heeft geen glasvezel, modem resetten ( maar even niet ), glasvezelkastje uit wachten weer aan, de verbinding moet nog inleren, wij zien uw modem niet etc etc.

Ik heb het gevoel dat iemand een vinkje of vergeten is of verkeerd heeft gezet.
Wat is hier aan de hand?
Wat verwacht je dan? Je neemt namelijk ook 100mbps af

  • wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Economics schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:35:
[...]
Wat verwacht je dan? Je neemt namelijk ook 100mbps af
We hebben indertijd al toestemming gegeven voor omzetten koper naar glas. Vorige week gebeld, was nog niet omgezet, zou direct gedaan worden en kastje opgestuurd. Per 4 mei konden we aansluiten. Dat gedaan, werkte direct, alleen halen we de snelheid niet. Na aansluiten horen we ook een sms te krijgen maar ook dat niet gehad. Volgens KPN moet de aansluiting nog ingeleerd worden. Bijzonder, want ook dat staat nergens. Ook in Mijn Kpn staat nog steeds het 100 Mbps abonnement.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
wizzopa schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:46:
[...]

We hebben indertijd al toestemming gegeven voor omzetten koper naar glas. Vorige week gebeld, was nog niet omgezet, zou direct gedaan worden en kastje opgestuurd. Per 4 mei konden we aansluiten. Dat gedaan, werkte direct, alleen halen we de snelheid niet. Na aansluiten horen we ook een sms te krijgen maar ook dat niet gehad. Volgens KPN moet de aansluiting nog ingeleerd worden. Bijzonder, want ook dat staat nergens. Ook in Mijn Kpn staat nog steeds het 100 Mbps abonnement.
Maar nogmaals: Wat verwacht je dan? Een omzetting van koper naar glas is op basis van dezelfde abonnementsnelheid. Die je dan bij glas uiteraard wel gaat halen (en wat meer) en bij koper soms niet.
Je geeft nergens aan of je een sneller abonnement er bij hebt afgesloten?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Maar nogmaals: Wat verwacht je dan? Een omzetting van koper naar glas is op basis van dezelfde abonnementsnelheid. Die je dan bij glas uiteraard wel gaat halen (en wat meer) en bij koper soms niet.
Je geeft nergens aan of je een sneller abonnement er bij hebt afgesloten?
Heren Excuus, bij het nalezen van de Kpn correspondentie zie ik dat ik deze verkeer heb geïnterpreteerd, dus een fout aan mijn kant 🤨, zal de leeftijd zijn ( 73 ) . Wat dan overblijft is de kennis en kunde van zeker 6 a 7 medewerkers zowel eerste als tweede lijn die dat dan niet even helder kunnen uitleggen. Die medewerkers moeten dus nog het even inleren zal ik maar zeggen.

Dank voor jullie inzet en tijd.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....


  • TurboCharged
  • Registratie: Mei 2024
  • Niet online
Ik heb momenteel een KPN glasvezel abonnement en ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning welke van de zomer wordt opgeleverd. Recent heeft KPN glasvezel naar binnengebracht en in de meterkast een FTU (glasvezelaansluitpunt) geplaatst.

Op de website van KPN staat een postcode check voor nieuwbouw, daar staat: “We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt. Bestel KPN Glasvezel nu alvast vooruit.”

Ik wil mijn huidige abonnement het liefst verhuizen naar het nieuwe adres, maar omdat er tijd zit tussen de oplevering en verhuizen is het wellicht nodig om een nieuw abonnement af te sluiten.

Als ik echter wil bestellen staat er “Jouw woning wordt tussen november - december 2026 aangesloten op het glasvezelnetwerk.”

Een verhuizing doorgeven lukt ook nog niet, dan krijg ik de melding “Je verhuist naar een nieuwbouw adres, waar wij nog bezig zijn om glasvezel aan te sluiten. Zodra dit klaar is, kun je je verhuizing aan ons doorgeven.”

Zou dit een administratief foutje zijn, moeten er bijvoorbeeld nog werkzaamheden verderop in het netwerk uitgevoerd worden om de woning aan te sluiten of moet ik gewoon geduld hebben?

[ Voor 13% gewijzigd door TurboCharged op 07-05-2026 09:03 ]


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@TurboCharged Waarom wil je graag je abonnement verhuizen? Een nieuw abonnement is toch veel voordeliger?

En vanwaar die overlap, als je er nog niet woont heeft internet (en tv?) toch nog geen nut. Dan ben je er alleen om wat te klussen ed.

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
wizzopa schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Heren Excuus, bij het nalezen van de Kpn correspondentie zie ik dat ik deze verkeer heb geïnterpreteerd, dus een fout aan mijn kant 🤨, zal de leeftijd zijn ( 73 ) . Wat dan overblijft is de kennis en kunde van zeker 6 a 7 medewerkers zowel eerste als tweede lijn die dat dan niet even helder kunnen uitleggen. Die medewerkers moeten dus nog het even inleren zal ik maar zeggen.

Dank voor jullie inzet en tijd.
Geen probleem en geen dank. Jammer dat de betreffende KPN medewerkers het niet zo simpel konden uitleggen. Ik denk niet dat leeftijd daar iets mee te maken heeft hoor.

Ik begrijp hieruit dat het 100 Mbit koper abonnement op glas is omgezet (zonder snelheidsverhoging) dus de behaalde snelheden zijn dan eigenlijk ruim meer dan wat er verwacht mag worden. Dat is dan het positieve in dit geheel :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • TurboCharged
  • Registratie: Mei 2024
  • Niet online
jongetje schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:54:
@TurboCharged Waarom wil je graag je abonnement verhuizen? Een nieuw abonnement is toch veel voordeliger?

En vanwaar die overlap, als je er nog niet woont heeft internet (en tv?) toch nog geen nut. Dan ben je er alleen om wat te klussen ed.
Als ik mijn abonnement meeverhuis, kan ik de korting die ik momenteel krijg ook meenemen.

Een nieuw abonnement biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden met betrekking tot korting, dat begrijp ik.

Wat betreft de overlap, wel zo fijn om alvast goed werkende wifi verbinding te hebben tijdens het klussen.

Dit is verder niet het topic om dit te bespreken, ik ben vooral op zoek naar meer inzicht in het op tijd aangesloten krijgen van de woning.

  • Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:38
Vaak loopt de korting van de huidige abonnement een keer af. Wanneer je een nieuw abo afsluit begint de kortingsperiode ook weer opnieuw.

[ Voor 67% gewijzigd door Sjakie0101 op 07-05-2026 13:32 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
TurboCharged schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 08:51:
Ik heb momenteel een KPN glasvezel abonnement en ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning welke van de zomer wordt opgeleverd. Recent heeft KPN glasvezel naar binnengebracht en in de meterkast een FTU (glasvezelaansluitpunt) geplaatst.

Op de website van KPN staat een postcode check voor nieuwbouw, daar staat: “We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt. Bestel KPN Glasvezel nu alvast vooruit.”

Ik wil mijn huidige abonnement het liefst verhuizen naar het nieuwe adres, maar omdat er tijd zit tussen de oplevering en verhuizen is het wellicht nodig om een nieuw abonnement af te sluiten.

Als ik echter wil bestellen staat er “Jouw woning wordt tussen november - december 2026 aangesloten op het glasvezelnetwerk.”

Een verhuizing doorgeven lukt ook nog niet, dan krijg ik de melding “Je verhuist naar een nieuwbouw adres, waar wij nog bezig zijn om glasvezel aan te sluiten. Zodra dit klaar is, kun je je verhuizing aan ons doorgeven.”

Zou dit een administratief foutje zijn, moeten er bijvoorbeeld nog werkzaamheden verderop in het netwerk uitgevoerd worden om de woning aan te sluiten of moet ik gewoon geduld hebben?
Het kan administratief zijn omdat de KPN aannemer het nog niet heeft verwerkt. Maar wat je vaker ziet is dat wel de kabel binnen zit en de FTU is aangebracht, maar dat verderop buiten nog laswerkzaamheden nodig zijn. Bij een normale aanleg in een bestaande wijk hoort dat niet in die volgorde te gebeuren maar bij nieuwbouw is ook de KPN aannemer gehouden aan de momenten dat de bouwer toegang verleent voor de Nutsbedrijven. Dat hoeft niet altijd lekker te combineren met benodigde werkzaamheden verderop in de straat of de wijk. Steigers op het tracé, betonplaten, etc... Er gebeurt van alles in zo'n nieuwbouw maar je pakt wat je pakken kan als aannemer. Zeker toegang tot de woning of de voortuin is later wellicht niet zo makkelijk meer.


Dus op dit moment staat de plandatum op eind december 2026 (dat kan ik zien aan die opmerking die je krijgt) en dat is een parkeerdatum. Zodra de KPN aannemer een betere datum heeft, vullen ze die in. En als die binnen 30 dagen valt, kan jij alvast bestellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 07-05-2026 13:16 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • TurboCharged
  • Registratie: Mei 2024
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Het kan administratief zijn omdat de KPN aannemer het nog niet heeft verwerkt. Maar wat je vaker ziet is dat wel de kabel binnen zit en de FTU is aangebracht, maar dat verderop buiten nog laswerkzaamheden nodig zijn. Bij een normale aanleg in een bestaande wijk hoort dat niet in die volgorde te gebeuren maar bij nieuwbouw is ook de KPN aannemer gehouden aan de momenten dat de bouwer toegang verleent voor de Nutsbedrijven. Dat hoeft niet altijd lekker te combineren met benodigde werkzaamheden verderop in de straat of de wijk. Steigers op het tracé, betonplaten, etc... Er gebeurt van alles in zo'n nieuwbouw maar je pakt wat je pakken kan als aannemer. Zeker toegang tot de woning of de voortuin is later wellicht niet zo makkelijk meer.


Dus op dit moment staat de plandatum op eind december 2026 (dat kan ik zien aan die opmerking die je krijgt) en dat is een parkeerdatum. Zodra de KPN aannemer een betere datum heeft, vullen ze die in. En als die binnen 30 dagen valt, kan jij alvast bestellen.
Bedankt voor de toelichting!

Ik moet gewoon nog wat geduld hebben, zojuist even de postcode en huisnummer van een woning uit fase 1 van ons project ingevoerd en dan krijg ik de melding dat KPN SuperFiber beschikbaar en ook te bestellen is.

  • Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:38
Ik heb op dit moment een AON verbinding bij KPN en zie bij de postcodecheck van Freedom op mijn adres dat er XGSPON gebruikt wordt als ik daar een abonnement zou afsluiten. Dat is pas sinds een paar dagen (daarvoor gaf hij AON als techniek), dus kennelijk is mijn centrale onlangs aangepast.

Echter, als ik bij KPN als provider kijk naar de mogelijke abonnementen, dan is 1 Gbps nog steeds het maximum. Ik zou verwachten dat er ook snellere abonnementen mogelijk zijn als er inderdaad XGSPON-apparatuur staat, zoals de PC-check van Freedom suggereert.

Kan ik ergens zien/controleren of er inderdaad XGSPON op mijn adres mogelijk is? Op deze link van KPN Netwerk zie ik alleen dat er glasvezel is, maar niets over AON/XGSPON.

ALvast bedankt.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@Out.of.Control Als het net is aangepast kan het misschien even duren voordat je het ook kunt bestellen als consument.

[ Voor 62% gewijzigd door jongetje op 09-05-2026 07:40 ]


  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
Ongeveer twee jaar geleden heeft KPN bij mij in de straat glasvezel aan laten leggen. Ze zijn bij mij toen in de kruipruimte geweest en in de meterkast. Na afloop van de werkzaamheden moest er nog een zegel op de kast en toen waren ze klaar. Ik heb daarna een kijkje genomen in de meterkast en zag een nieuwe zwarte kast hangen dus ik ging er vanuit dat de installatie gelukt was.

Ik ben al jaren klant bij Ziggo waar ik tevreden over was tot kort geleden daarom heb ik besloten nu pas over te stappen naar glasvezel. Achteraf gezien helaas niet afgesloten bij KPN maar bij Youfone. De monteur van dit laatste bedrijf is vandaag bij mij langs geweest en na een kijkje in de meterkast meldde hij dat ik helemaal geen glasvezel aansluiting heb dus hij kon niet verder met de installatie. Vervolgens ben ik bij de buren geweest om te dit te vergelijken en ben tot de conclusie gekomen dat er bij mij inderdaad apparatuur in de meterkast ontbreekt.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Ik heb natuurlijk direct contact opgenomen met KPN maar omdat ik geen klant ben kunnen hun niks betekenen. Wat mij betreft is KPN echter verantwoordelijk want de opdracht twee jaar geleden is niet uitgevoerd zoals het hoort.

  • bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Computergek schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:00:
Ongeveer twee jaar geleden heeft KPN bij mij in de straat glasvezel aan laten leggen. Ze zijn bij mij toen in de kruipruimte geweest en in de meterkast. Na afloop van de werkzaamheden moest er nog een zegel op de kast en toen waren ze klaar. Ik heb daarna een kijkje genomen in de meterkast en zag een nieuwe zwarte kast hangen dus ik ging er vanuit dat de installatie gelukt was.

Ik ben al jaren klant bij Ziggo waar ik tevreden over was tot kort geleden daarom heb ik besloten nu pas over te stappen naar glasvezel. Achteraf gezien helaas niet afgesloten bij KPN maar bij Youfone. De monteur van dit laatste bedrijf is vandaag bij mij langs geweest en na een kijkje in de meterkast meldde hij dat ik helemaal geen glasvezel aansluiting heb dus hij kon niet verder met de installatie. Vervolgens ben ik bij de buren geweest om te dit te vergelijken en ben tot de conclusie gekomen dat er bij mij inderdaad apparatuur in de meterkast ontbreekt.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Ik heb natuurlijk direct contact opgenomen met KPN maar omdat ik geen klant ben kunnen hun niks betekenen. Wat mij betreft is KPN echter verantwoordelijk want de opdracht twee jaar geleden is niet uitgevoerd zoals het hoort.
Maak eens een foto van wat er wel is.

  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7pcBFnL/Meterkast.jpg

Ik hoop dat de foto duidelijk is, die zwarte kast beneden is het enige wat nieuw geplaatst is tijdens de werkzaamheden.

[ Voor 19% gewijzigd door Computergek op 09-05-2026 14:04 ]


  • dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-06 17:57
Ik zie van onder naar boven een watermeter, een huisaansluitkast met hoofdzekering, een gasmeter, een energiemeter en een groepenkast. Niets dat lijkt op een glasvezelaansluiting

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

dennistd schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 14:57:
Ik zie van onder naar boven een watermeter, een huisaansluitkast met hoofdzekering, een gasmeter, een energiemeter en een groepenkast. Niets dat lijkt op een glasvezelaansluiting
Yup, toen hij het over verzegelen had dacht ik al, dat klinkt meer als iets met elektriciteit.

@Computergek stuur je postcode/huisnummer eens via een privé-bericht naar mij, ik ben KPN monteur en ben benieuwd op welke glasvezel status jouw adres staat in mijn monteursapp. :)

Bij binnenshuis aanleggen van glasvezel van KPN zou je trouwens dit verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/c4e40d08-0242-4463-a857-587f06ce5475.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 09-05-2026 16:49 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
Ja ik was er ook al bang voor dat er dus helemaal niks te vinden is in de meterkast met betrekking tot glasvezel. Na afloop van de werkzaamheden twee jaar geleden zag ik iets nieuws hangen (die zwarte kast) dus ik dacht dat vanuit daar uitbreidingen gedaan konden worden naar glasvezel of iets dergelijks.

@Wildfire, ik stuur je even een pm.

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

Computergek schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 16:57:
Ja ik was er ook al bang voor dat er dus helemaal niks te vinden is in de meterkast met betrekking tot glasvezel. Na afloop van de werkzaamheden twee jaar geleden zag ik iets nieuws hangen (die zwarte kast) dus ik dacht dat vanuit daar uitbreidingen gedaan konden worden naar glasvezel of iets dergelijks.

@Wildfire, ik stuur je even een pm.
Status is bij jou NL6, dat zou betekenen dat glasvezel binnenshuis afgewerkt zou moeten zijn. Als dat niet klopt en je vindt echt nergens iets, meteen contact opnemen met YouFone zodat zij een ticket naar KPN kunnen uitzetten om alsnog glasvezel naar binnen te brengen.

Trouwens, glasvezel zit niet altijd in de meterkast dus kijk even goed in je huis of echt nergens anders iets zit. Ik ben het al een paar keer bij een klant in hun aangrenzende garage tegen gekomen bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 09-05-2026 17:07 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
Er is nergens iets van glasvezel te vinden. Ik heb zelfs in de kruipruimte gekeken maar ook daar zie ik niks van een kastje. Ik mag hopen dat ze in de kruipruimte wel de glasvezelkabel hebben doorgeschoten want ze zijn daar wel bezig geweest.

  • bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Computergek schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 18:35:
Er is nergens iets van glasvezel te vinden. Ik heb zelfs in de kruipruimte gekeken maar ook daar zie ik niks van een kastje. Ik mag hopen dat ze in de kruipruimte wel de glasvezelkabel hebben doorgeschoten want ze zijn daar wel bezig geweest.
Wie is "ze" aangezien kpn geen meterkast komt installeren :)

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

Ik vermoed dat bij @Computergek er mogelijk een verkeerde afmelding van de glasvezel is gedaan. Je hebt kans dat deze dus nooit is binnen gebracht en bij de erfgrens is blijven liggen (of bij de voorgevel van je woning) en destijds door de (onder)aannemer per ongeluk foutief is afgemeld. Dit er van uitgaande dat het inderdaad KPN is geweest die destijds met glasvezel bezig was in de straat bij hem.

Maar als YouFone een ticket bij KPN inschiet dan gaat KPN dat ongetwijfeld voor hem oplossen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
De aanleg van glasvezel is hier gedaan door een (onder)aanemer van KPN Netwerk. Dat er iets fout is gegaan is duidelijk maar ik ben daar totaal niet van op de hoogte gesteld destijds.

Ik heb al gesproken met de KPN helpdesk en de medewerker vertelde inderdaad dat YouFone alsnog kan regelen dat KPN dit gaat oplossen. Maar hij had het dan ook gelijk over een factuur die ik van KPN ga krijgen. Ik hoop dat ik maandag iets wijzer ga worden met de helpdesk van YouFone maar ben eigenlijk bang dat ik de hele boel maar weer moet annuleren.

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

Computergek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 00:22:
De aanleg van glasvezel is hier gedaan door een (onder)aanemer van KPN Netwerk. Dat er iets fout is gegaan is duidelijk maar ik ben daar totaal niet van op de hoogte gesteld destijds.

Ik heb al gesproken met de KPN helpdesk en de medewerker vertelde inderdaad dat YouFone alsnog kan regelen dat KPN dit gaat oplossen. Maar hij had het dan ook gelijk over een factuur die ik van KPN ga krijgen. Ik hoop dat ik maandag iets wijzer ga worden met de helpdesk van YouFone maar ben eigenlijk bang dat ik de hele boel maar weer moet annuleren.
Nee, jij gaat geen factuur krijgen. In dit soort situaties heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand een rekening kreeg, zeker niet als je niet rechtstreeks klant bent bij KPN.

In alle gevallen waarin om de een of andere reden wel sprake zou zijn van kosten krijg je altijd eerst een offerte die je nog zou kunnen weigeren.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@Computergek Je bent toch klant van Youfone, die moet je bellen en het laten oplossen. Tenzij Youfone het niet kan/wil oplossen, maar dan moet je eerst klant worden bij KPN.

  • bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Computergek schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 13:00:
Ongeveer twee jaar geleden heeft KPN bij mij in de straat glasvezel aan laten leggen. Ze zijn bij mij toen in de kruipruimte geweest en in de meterkast. Na afloop van de werkzaamheden moest er nog een zegel op de kast en toen waren ze klaar. Ik heb daarna een kijkje genomen in de meterkast en zag een nieuwe zwarte kast hangen dus ik ging er vanuit dat de installatie gelukt was.

Ik ben al jaren klant bij Ziggo waar ik tevreden over was tot kort geleden daarom heb ik besloten nu pas over te stappen naar glasvezel. Achteraf gezien helaas niet afgesloten bij KPN maar bij Youfone. De monteur van dit laatste bedrijf is vandaag bij mij langs geweest en na een kijkje in de meterkast meldde hij dat ik helemaal geen glasvezel aansluiting heb dus hij kon niet verder met de installatie. Vervolgens ben ik bij de buren geweest om te dit te vergelijken en ben tot de conclusie gekomen dat er bij mij inderdaad apparatuur in de meterkast ontbreekt.

Weet iemand wat ik nu het beste kan doen? Ik heb natuurlijk direct contact opgenomen met KPN maar omdat ik geen klant ben kunnen hun niks betekenen. Wat mij betreft is KPN echter verantwoordelijk want de opdracht twee jaar geleden is niet uitgevoerd zoals het hoort.
Wat ik mij nog afvraag, de monteur is gegaan maar wat is nu de status van je order dan bij youfone?

  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
@Wildfire, oke duidelijk verhaal. Zal mooi zijn als er geen factuur komt en anders eerst de offerte beoordelen mochten er wel kosten aan verbonden zitten.

@jongetje, ik ga inderdaad eerst YouFone bellen morgen. Voordat ik bij dit bedrijf een bestelling deed heb ik behoorlijk wat reviews gelezen. En juist de klantenservice schijnt niet heel goed te zijn daarom had ik niet gehoopt dat ik hier meteen gebruik van moest maken. Maar ik moet ze sowieso een kans geven.

@bramassendorp, zie de afbeelding hieronder voor de status. Ik lees trouwens ook tegenstrijdige verhalen over de 14 dagen bedenktijd. Weet iemand of deze nu ingaan op de dag van bestelling of op de dag van start abonnement? Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/WpGHqyxv/Status-You-Fone.jpg

  • bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Computergek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:55:
@Wildfire, oke duidelijk verhaal. Zal mooi zijn als er geen factuur komt en anders eerst de offerte beoordelen mochten er wel kosten aan verbonden zitten.

@jongetje, ik ga inderdaad eerst YouFone bellen morgen. Voordat ik bij dit bedrijf een bestelling deed heb ik behoorlijk wat reviews gelezen. En juist de klantenservice schijnt niet heel goed te zijn daarom had ik niet gehoopt dat ik hier meteen gebruik van moest maken. Maar ik moet ze sowieso een kans geven.

@bramassendorp, zie de afbeelding hieronder voor de status. Ik lees trouwens ook tegenstrijdige verhalen over de 14 dagen bedenktijd. Weet iemand of deze nu ingaan op de dag van bestelling of op de dag van start abonnement? [Afbeelding]
Ik zou gewoon eens bellen met youfone, hoe nu verder?

  • joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:41
Computergek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:55:
@Wildfire, oke duidelijk verhaal. Zal mooi zijn als er geen factuur komt en anders eerst de offerte beoordelen mochten er wel kosten aan verbonden zitten.

@jongetje, ik ga inderdaad eerst YouFone bellen morgen. Voordat ik bij dit bedrijf een bestelling deed heb ik behoorlijk wat reviews gelezen. En juist de klantenservice schijnt niet heel goed te zijn daarom had ik niet gehoopt dat ik hier meteen gebruik van moest maken. Maar ik moet ze sowieso een kans geven.

@bramassendorp, zie de afbeelding hieronder voor de status. Ik lees trouwens ook tegenstrijdige verhalen over de 14 dagen bedenktijd. Weet iemand of deze nu ingaan op de dag van bestelling of op de dag van start abonnement? [Afbeelding]
Ik zou me over de bedenktijd geen zorgen maken. In de basis is het gewoon leveren voor de afgesproken prijs of je kunt ze in gebreke stellen. Als er na in gebreke stellen en een redelijke termijn niet geleverd wordt kun je het contract beëindigen. Praktische gezien is dat ook een goede manier om bij een medewerker te komen met mandaat om zaken op te lossen.

  • crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:51
Computergek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:55:
@bramassendorp, zie de afbeelding hieronder voor de status. Ik lees trouwens ook tegenstrijdige verhalen over de 14 dagen bedenktijd. Weet iemand of deze nu ingaan op de dag van bestelling of op de dag van start abonnement? [Afbeelding]
14 dagen vanaf de aansluitdatum :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9gvbMEqLOrJhVDvdTn8Lx1tYNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ryTwRPKh7itHEsOdByglC7eb.png?f=fotoalbum_large

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Computergek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:55:
@Wildfire, oke duidelijk verhaal. Zal mooi zijn als er geen factuur komt en anders eerst de offerte beoordelen mochten er wel kosten aan verbonden zitten.

@jongetje, ik ga inderdaad eerst YouFone bellen morgen. Voordat ik bij dit bedrijf een bestelling deed heb ik behoorlijk wat reviews gelezen. En juist de klantenservice schijnt niet heel goed te zijn daarom had ik niet gehoopt dat ik hier meteen gebruik van moest maken. Maar ik moet ze sowieso een kans geven.

@bramassendorp, zie de afbeelding hieronder voor de status. Ik lees trouwens ook tegenstrijdige verhalen over de 14 dagen bedenktijd. Weet iemand of deze nu ingaan op de dag van bestelling of op de dag van start abonnement? [Afbeelding]
Die monteur van Youfone had dus meteen een ticket moeten laten indienen bij KPN als netwerkbeheerder. Een geen-licht ticket om precies te zijn. In dit geval dus omdat er totaal geen FTU te vinden was. Ondanks het feit dat dit wel zo had moeten zijn volgens de netwerkadminstratie.

De aannemer van KPN die dan zou moeten komen is uiteraard kosteloos voor de klant. Tenzij die aannemer van mening is en aantoont dat er wel een FTU heeft gezeten maar deze is weggehaald door anderen of de bewoner zelf (verbouwing bijvoorbeeld).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Computergek
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 21:48
Bedankt voor de antwoorden. Zojuist heb ik contact opgenomen met YouFone en de medewerker gaf al gelijk aan dat ze kosteloos een monteur van KPN kunnen sturen. Ik snap dan niet waarom KPN zelf gelijk met het verhaal kwam dat als ik geen klant ben van hun ze een factuur zouden sturen. Maar ik juich nooit te vroeg dus afwachten wat de monteur verder gaat zeggen. En dit is natuurlijk maar een ervaring van een persoon, maar de klantenservice van YouFone bevalt tot nu toe prima. Namen heel snel de telefoon op en ik hoefde niet een heel verhaal uit te leggen om het probleem te omschrijven. Iets wat ik wel verwacht had eigenlijk.

  • bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:22
Computergek schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:07:
Bedankt voor de antwoorden. Zojuist heb ik contact opgenomen met YouFone en de medewerker gaf al gelijk aan dat ze kosteloos een monteur van KPN kunnen sturen. Ik snap dan niet waarom KPN zelf gelijk met het verhaal kwam dat als ik geen klant ben van hun ze een factuur zouden sturen. Maar ik juich nooit te vroeg dus afwachten wat de monteur verder gaat zeggen. En dit is natuurlijk maar een ervaring van een persoon, maar de klantenservice van YouFone bevalt tot nu toe prima. Namen heel snel de telefoon op en ik hoefde niet een heel verhaal uit te leggen om het probleem te omschrijven. Iets wat ik wel verwacht had eigenlijk.
Niet iedereen van kpn, is van kpn. Officiele wegen blijven bewandelen. Je wil een abbo bij youfone, dus youfone is je contact.

  • doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 21:29
Ik overweeg om glasvezel aan te vragen bij KPN. Het ligt wel bij mij op straat voor de door. Mijn enige vraag betreft de meterkast, hier ligt geen stekkerdoos. Zou dit een probleem kunnen zijn wegens aansluiten van het geheel.

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

doublehelix schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:40:
Ik overweeg om glasvezel aan te vragen bij KPN. Het ligt wel bij mij op straat voor de door. Mijn enige vraag betreft de meterkast, hier ligt geen stekkerdoos. Zou dit een probleem kunnen zijn wegens aansluiten van het geheel.
Zolang je een hoofdschakelaar hebt en geen zonnepanelen mag een KPN installatiemonteur een 230V wandcontactdoos in de meterkast installeren (kosteloos). Geen hoofdschakelaar en/of zonnepanelen? Dan kan de monteur een collega inschakelen die daarvoor wel gecertificeerd is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Op een adres in een flat is buiten de woning in de meterkast wel de rol glasvezel keurig opgerold maar niet meteen afgewerkt (meterkast is vrij toegankelijk vanuit portiek en bij andere flats in de portiek is het wel afgewerkt) en zijn er al diverse verzoeken geweest om het af te werken maar tot op heden laat KPN het afweten. Ook heel vervelend is het dat er een verkeerde toevoeging (Romeinse cijfer ipv cijfer) is gebruikt waardoor het lijkt dat er ADSL maar is. Ga binnenkort maar weer met KPN netwerk bellen om schot in de zaak te krijgen. Het is onbegrijpelijk dat het niet meteen is afgewerkt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@itsalex Bij een flat moet een VVE toestemming geven. Je kunt dus het beste vanuit je VVE met KPN spreken en een plan maken om alle HAS (Huis AanSluitingen) te laten maken.

  • itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:05:
@itsalex Bij een flat moet een VVE toestemming geven. Je kunt dus het beste vanuit je VVE met KPN spreken en een plan maken om alle HAS (Huis AanSluitingen) te laten maken.
Bij alle andere flats in de portiek was al de glas gerealiseerd. In deze meterkast zijn ze ook al geweest, vandaar de opgerolde rol glas, alleen deze is niet afgemonteerd. Echt heel handig. De aannemer kon gewoon erbij zonder toegang tot de woning. Er is ook niet om toestemming gevraagd bij de bewoner en toch is de rol neergelegd. Er was gewoon toestemming dus, alleen de aannemer heeft glas niet afgemonteerd en dat is nogal een probleem omdat ze niet weten wij ze moeten inschakelen terwijl op het adres staat dat glas actief is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@itsalex Als je glasvezel wilt zou ik gewoon een abonnement aanvragen. Dan gaat vanzelf een monteur komen die het vervolgens niet kan aansluiten. Die meld dat zodat er een (HAS) monteur komt om die aansluiting te maken zodat de monteur weer kan komen voor je abonnement.

Kan dus wel wat langer duren maar is dan wel de makkelijkste manier.

  • itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:29:
@itsalex Als je glasvezel wilt zou ik gewoon een abonnement aanvragen. Dan gaat vanzelf een monteur komen die het vervolgens niet kan aansluiten. Die meld dat zodat er een (HAS) monteur komt om die aansluiting te maken zodat de monteur weer kan komen voor je abonnement.

Kan dus wel wat langer duren maar is dan wel de makkelijkste manier.
Er is een KPN aansluiting via ADSL al aanwezig en heb KPN al diverse keren gevraagd om over te zetten naar glas, het heeft volgens mij te maken met de huistoevoeging omdat het een Romeins cijfers is geworden in plaats van een normaal cijfer. Heb al gedacht om anders over te stappen naar Solcon om het op te lossen. Als glas af was gemonteerd, dan was het zo in orde maar nu begrijpt niemand het meer omdat de rol er wel ligt maar niet is afgemonteerd.


Hier in de buurt bij een klant is ook glas afgemonteerd sinds 2022 maar niet aangesloten in de wijkcentrale, daarvoor moet men wachten tot eind 2026/midden 2027 totdat deze actief kan gaan worden. Aannemer was failliet gegaan, handig.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
itsalex schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:45:
[...]

Er is een KPN aansluiting via ADSL al aanwezig en heb KPN al diverse keren gevraagd om over te zetten naar glas, het heeft volgens mij te maken met de huistoevoeging omdat het een Romeins cijfers is geworden in plaats van een normaal cijfer. Heb al gedacht om anders over te stappen naar Solcon om het op te lossen. Als glas af was gemonteerd, dan was het zo in orde maar nu begrijpt niemand het meer omdat de rol er wel ligt maar niet is afgemonteerd.


Hier in de buurt bij een klant is ook glas afgemonteerd sinds 2022 maar niet aangesloten in de wijkcentrale, daarvoor moet men wachten tot eind 2026/midden 2027 totdat deze actief kan gaan worden. Aannemer was failliet gegaan, handig.
Stuur je adres maar in een DM dan ga ik kijken of we dit kunnen fixen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • doublehelix
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 21:29
Wildfire schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 00:50:
[...]


Zolang je een hoofdschakelaar hebt en geen zonnepanelen mag een KPN installatiemonteur een 230V wandcontactdoos in de meterkast installeren (kosteloos). Geen hoofdschakelaar en/of zonnepanelen? Dan kan de monteur een collega inschakelen die daarvoor wel gecertificeerd is.
Bedankt voor je antwoordt.

  • Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Gropah schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:29:
[...]


Kleine update (of kan dit ondertussen beter in [KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 ?);
Na veel gedoe is de glasvezel ongeveer 2 weken geleden gerepareerd. Of zou ie moeten zijn. Ik krijg er wel internet over, maar ik merk dat bijvoorbeeld teams op mn werkhok via wifi nog niet goed gaat, en sommige streaming diensten op mn TV (bekabeld, 1 switch tussen modem en TV) vallen soms in kwaliteit terug. Ik geef meteen toe dat de wifi dekking niet optimaal is (en ben bezig dat te verbeteren), maar ook als ik naast de router zit met mn laptop heb ik deze problemen. Om de klachten inzichtelijk te maken ben ik uptime kuma gaan draaien op mn NAS (direct aangesloten op modem met nieuwe CAT6 kabel), wat met het pingen naar kpn.com het volgende laat zien

laatste 30 min:
[Afbeelding]

Afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]

Elke 20-30 minuten een lag spike van 2 seconde of meer. Ik heb iets vaker issues met teams, maar laat (wat mij betreft) zien dat het niet (alleen) een wifi probleem is. Daarom contact gehad met KPN over hoe dit op te lossen.

Modem is al vervangen (experia box v10 voor v10), waarna er een monteur langs geweest. Die meette niets speciaals bij zijn speedtest, maar ja bij zoiets sporadisch vind ik dat ook niet per se raar? Hij zag in de logging van mijn aansluiting geen rare dingen, signaal kwam ook goed binnen zei hij. Hij heeft na bellen met een collega het ONT vervangen en zei niets meer voor mij te kunnen doen. Als dat hem niet was zou er een specialist langs moeten komen. Helaas nog steeds ongeveer hetzelfde gedrag, dus morgen maar weer eens bellen met KPN...
Ik quote mezelf maar weer even voor context :P

Sinds deze post ben ik met een specialist bezig geweest om verschillende oplossingen te proberen maar helaas is nog niets succesvol gebleken.

Er zijn verschillende modems geprobeerd, en ook geprobeerd om een switch tussen de ONT en het modem te zetten omdat er schijnbaar in bepaalde gevallen wat dingen problemen tussen die 2 ontstaan. Dat heeft tot nu toe allemaal niet geholpen dus is er besloten om een packet sniffer tussen te gaan zetten. Die komt als het goed is morgen. Helaas staat mn ONT sinds maandagavond op alarm en kunnen ze het niet op afstand fixen, dus de specialist moet eerst dat gaan oplossen voor ie met het bedoelde werk bezig kan.

  • Frituurman
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

Frituurman

Mjam!

Misschien is dit niet helemaal de plek.. maar misschien ook wel. Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning, de helft van een 2-onder-1-kap. Vrijwel midden in het centrum van mijn woonplaats. De andere helft bouwt de aannemer voor de verkoop, maar goed, dat is eigenlijk niet zo interessant.

Ik was bezig via MijnAansluiting om de diverse nutsvoorzieningen te regelen. Ging eigenlijk allemaal prima. Waterleidingmaatschappij, check. Elektra, check. Ziggo, check. Inmiddels heb ik de offerte van glasvezel ontvangen via KPN Netwerk. En daar eindigt het goede nieuws.

De kosten, althans de eigen bijdrage, zijn maarliefst € 8209,95. Daar kan ik bijna 7 jaar een 2Gbit abonnement van Ziggo mee betalen met 6 keer een inflatiecorrectie van 3%.

Volgens KPN Netwerk moet er 120 meter gegraven worden vanaf het distrubitiepunt.. Maar worden er dan geen feeder kabels aangelegd vanaf het distributiepunt? De omliggende panden (pakweg 12 appartementjes aan de linkerzijde en 3 woningen aan de rechterzijde hebben overigens glasvezel).

"Het probleem van quotes op internet is dat ze vaak niet kloppen of in elk geval niet herleidbaar zijn" - Vincent van Gogh


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
@Frituurman Bij de aanleg worden alleen BAG adressen meegenomen. Als jij dus nog niet bekend bent gaan ze niet random allemaal extra kabels in de grond stoppen. De feed is juist vanuit het DP (distributie punt).

Toen ik voor ODF aanlegde en er plannen waren voor de bouw van apartementen op een plek waar een stuk braakliggend terrein was heb ik het netwerkdesign laten aanpassen en daat een extra (lege) DP geplaatst. Anders zou dat over een aantal jaar een enorme dure plek zijn om aan te sluiten.
Maar nogmaals, dan moet het wel bekend zijn geweest en de projectmanager en netwerkbeheerder meewerken.

Je noemt een 2 onder 1 kap, worden er nog meer woningen gebouwd? Dan zou je die kosten kunnen delen. Iig met je buren die onder dezelfde kap wonen?

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Frituurman schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:07:
Misschien is dit niet helemaal de plek.. maar misschien ook wel. Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning, de helft van een 2-onder-1-kap. Vrijwel midden in het centrum van mijn woonplaats. De andere helft bouwt de aannemer voor de verkoop, maar goed, dat is eigenlijk niet zo interessant.

Ik was bezig via MijnAansluiting om de diverse nutsvoorzieningen te regelen. Ging eigenlijk allemaal prima. Waterleidingmaatschappij, check. Elektra, check. Ziggo, check. Inmiddels heb ik de offerte van glasvezel ontvangen via KPN Netwerk. En daar eindigt het goede nieuws.

De kosten, althans de eigen bijdrage, zijn maarliefst € 8209,95. Daar kan ik bijna 7 jaar een 2Gbit abonnement van Ziggo mee betalen met 6 keer een inflatiecorrectie van 3%.

Volgens KPN Netwerk moet er 120 meter gegraven worden vanaf het distrubitiepunt.. Maar worden er dan geen feeder kabels aangelegd vanaf het distributiepunt? De omliggende panden (pakweg 12 appartementjes aan de linkerzijde en 3 woningen aan de rechterzijde hebben overigens glasvezel).
Vanaf de PoP naar het Distributiepunt ligt een feederkabel met 96 vezels. Daar worden in eerste instantie maximaal 88 tot 90 woningen op aangesloten met een directe eigen aansluitkabel naar de woning. Voor jouw woning is destijds geen aansluitkabel kabel gelegd en dat moet dus nu alsnog gebeuren.

Bij een coax- of glasvezelnetwerk word geen hoofdkabel door de straat gelegd waarvan je even kan aftakken, zoals bij stroom of water (waterbuis dan). De hoofdkabel moet worden gesplitst in een ondergronds of bovengronds (bij coax) verdeelpunt en vanaf daar lopen kabels direct naar elke woning. Dus nieuwe aansluitingen die niet konden worden voorzien tijdens de grote aanleg moeten altijd vanuit dat verdeelpunt worden aangelegd.
Of KPN Netwerk je daar wel of geen offerte voor verstuurt is aan hen. Het hangt af van een aantal factoren die ik hier niet kan noemen.

Je mag je adres wel DM-en, ik kan op z'n minst even kijken of de engineer iets heeft gemist qua mogelijkheid (misschien een kabel die er nog ligt voor een vervallen adres.. of zoiets)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 23:00
Hoi medetweakers,

Ik ben afgelopen maand verhuisd naar mijn nieuwe woning. De vorige bewoners maakten gebruik van een Ziggo coax-aansluiting, waardoor er binnenshuis nog geen FTU (glasvezelaansluitpunt) aanwezig is.

De glasvezel ligt echter al wel in de tuin, op ca. ongeveer 2 meter afstand van de meterkast (op basis van de informatie van de vorige bewoners). Een fijne bijkomstigheid, de meterkast is direct via een eigen deur aan de buitenkant te bereiken. Het opgraven en naar binnen boren van de vezel is dus letterlijk een van de makkelijkste aansluitklusjes die je je kunt bedenken (geen kruipruimte of breekwerk in de hal nodig).

Nu heb ik op 7 mei een bestelling geplaatst bij KPN, maar tot op heden heb ik nog steeds geen afspraak voor het fysiek afmonteren van de lijn.

Ik heb vorige week en deze week telefonisch contact gezocht met KPN Netwerk. Beide keren heb ik zo'n 30 tot 40 minuten in de wacht gestaan. De reactie van de helpdesk, er staat een ticket open en de onderaannemer (in deze regio Hanab) zal contact met mij opnemen voor het inplannen van een afspraak. Helaas blijft het tot nu toe oorverdovend stil vanuit Hanab.

Mijn vragen aan jullie:
  • Wat zijn jullie recente ervaringen met de doorlooptijden van KPN Netwerk en specifiek Hanab voor dit soort 'laatste meter' FTTH-aansluitingen?
  • Moet ik me instellen op een wachttijd van nog enkele weken, of gaat dit eerder maanden duren?
Ik neig er inmiddels sterk naar om de KPN order te annuleren en gewoon bij Ziggo een abonnement af te namen. Het begint er namelijk bijna op te lijken dat ze helemaal geen nieuwe klanten willen aansluiten.

  • Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Mijn ervaring is met glassoort en dat het wel even kan duren. Ben 2 keer ingepland geweest, met ongeveer 6 weken tussen moment van inplannen en afspraak. Moest een 2e keer ingepland worden omdat hun monteur niet op kwam dagen (zonder enige vorm van communicatie). Uiteindelijk na veel stampij hebben ze me op een flexibele wachtlijst gezet. Als er dan wat uitvalt bellen ze of ze op korte termijn bij je langs kunnen komen. Wellicht iets om ook te proberen?

Uiteindelijk bleek de vezel kapot verder op, en moest gelast worden. Daar hebben ze 5 maand over gedaan (en heel veel bellen, want terugbel afspraken kwamen ze meestal niet na), dus hoop dat je dat niet gaat treffen.

[ Voor 19% gewijzigd door Gropah op 02-06-2026 20:25 ]


  • akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:42
Lang duren met glaspoort? het is hier al jaren lang: komend jaar word je huis aangesloten op glasvezel.

Het is net weer naar volgend jaar doorgeschoven... jaar in.... jaar uit

  • grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 21:03

grimson

domeingrommer

akatar schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:34:
Lang duren met glaspoort? het is hier al jaren lang: komend jaar word je huis aangesloten op glasvezel.

Het is net weer naar volgend jaar doorgeschoven... jaar in.... jaar uit
Tja hier ook. Vorige maand nog april - mei 2026, nu 'Goed nieuws! We sluiten je woning in april - mei 2027 aan op glasvezel.'
Je krijgt binnenkort een voorstel voor een afspraak. Daarin staat wanneer we bij je langskomen. Bevestig of pas de afspraak aan als het moment niet uitkomt.
:(
Terwijl een sprietje voor de deur uitsteekt!

[ Voor 3% gewijzigd door grimson op 06-06-2026 10:52 ]


  • Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04:34
Echt te erg voor woorden!!

  • 0verfl0wX
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Hoi allemaal,

Ik heb deze vraag onlangs ook in het Odido-ervaringentopic gesteld, maar ik post hem toch ook maar even hier. Misschien dat er hier mede-tweakers zijn die er wat meer vanaf weten, aangezien het over KPN gaat die de overname en administratieve verwerking moet afronden.

Momenteel woon ik in het Primevest-gebied in Segbroek (Den Haag). Ik heb hier op dit moment een werkende 1Gbit AON glasvezelverbinding via Odido. Omdat ik mijn abonnement wilde upgraden naar 2Gbit, deed ik laatst een postcodecheck. Tot mijn verbazing is glasvezel ineens volledig verdwenen uit de postcodecheck op mijn adres (zowel bij Odido als KPN).

Mijn huidige verbinding werkt gelukkig nog, maar nieuw bestellen of upgraden is onmogelijk. Nu is de overname van het Haagse Primevest-netwerk door KPN al een hele tijd geleden aangekondigd. Ik dacht zelf dat dit in 2024 of 2025 al volledig afgerond zou zijn.

Iemand enig idee wat de status van deze overname is of wanneer er weer glasvezel abonnementen besteld kunnen worden in deze wijk over het Primevest-netwerk?

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
0verfl0wX schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:52:
Momenteel woon ik in het Primevest-gebied in Segbroek (Den Haag). Ik heb hier op dit moment een werkende 1Gbit AON glasvezelverbinding via Odido.
Dat is geen AON maar GPON (ik zit op Primevest Loosduinen).
Ik vermoed dat jij in een wijk/straat zit waar destijds ook KPN glas is gelegd. Hier in Loosduinen kan ik al even KPN bestellen. Maar de prijzen van Odido zijn anders dan als ik via de website zou bestellen dan dat als ik inlog in Mijn Odido. Ook heb ik via odido.nl tot max 1Gbps. Kun je via Mijn Odido of telefonisch niet upgraden naar 2 GB? Als ik namelijk inlog via Mijn Odido kan ik mijn verbinding wel upgraden naar 2 of 8Gbps.

  • 0verfl0wX
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 8 juni 2026 @ 07:09:
[...]

Dat is geen AON maar GPON (ik zit op Primevest Loosduinen).
Ik vermoed dat jij in een wijk/straat zit waar destijds ook KPN glas is gelegd. Hier in Loosduinen kan ik al even KPN bestellen. Maar de prijzen van Odido zijn anders dan als ik via de website zou bestellen dan dat als ik inlog in Mijn Odido. Ook heb ik via odido.nl tot max 1Gbps. Kun je via Mijn Odido of telefonisch niet upgraden naar 2 GB? Als ik namelijk inlog via Mijn Odido kan ik mijn verbinding wel upgraden naar 2 of 8Gbps.
Waar ik in het verleden opties tot 1gbit zag in mijn odido is er nu helemaal niets meer te kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phdeg2Gsy0QTewwEIWYoNL3sKxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKHbP1t1RbaQ9YgKtYxKOgeU.jpg?f=fotoalbum_largeVerder heb ik begin januari telefonisch naar 2gbit geupgrade en deze bestelling is na een maand geannuleerd er werdt gezegd dat bestellingen tijdelijk stop zijn gezet in mijn wijk op dit glasvezelnetwerk en ik moest wachten tot kpn dit weer vrij gegeven had.

En verder dacht ik dat ik een AON verbinding had, ik gebruikte namelijk deze media converter eerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6d9Nlr5R9SxJVDceYWDvSDsuT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fiw7vvDMD23XI24LJcnnjUK5.webp?f=fotoalbum_large

Nu gebruik ik mijn eigen router met sfp+ module van fs.com zonder enige registratie werkte deze gewoon. (Dit is trouwens primevest regentessekwartier)

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
encryped schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:49:
Hoi medetweakers,

Ik ben afgelopen maand verhuisd naar mijn nieuwe woning. De vorige bewoners maakten gebruik van een Ziggo coax-aansluiting, waardoor er binnenshuis nog geen FTU (glasvezelaansluitpunt) aanwezig is.

De glasvezel ligt echter al wel in de tuin, op ca. ongeveer 2 meter afstand van de meterkast (op basis van de informatie van de vorige bewoners). Een fijne bijkomstigheid, de meterkast is direct via een eigen deur aan de buitenkant te bereiken. Het opgraven en naar binnen boren van de vezel is dus letterlijk een van de makkelijkste aansluitklusjes die je je kunt bedenken (geen kruipruimte of breekwerk in de hal nodig).

Nu heb ik op 7 mei een bestelling geplaatst bij KPN, maar tot op heden heb ik nog steeds geen afspraak voor het fysiek afmonteren van de lijn.

Ik heb vorige week en deze week telefonisch contact gezocht met KPN Netwerk. Beide keren heb ik zo'n 30 tot 40 minuten in de wacht gestaan. De reactie van de helpdesk, er staat een ticket open en de onderaannemer (in deze regio Hanab) zal contact met mij opnemen voor het inplannen van een afspraak. Helaas blijft het tot nu toe oorverdovend stil vanuit Hanab.

Mijn vragen aan jullie:
  • Wat zijn jullie recente ervaringen met de doorlooptijden van KPN Netwerk en specifiek Hanab voor dit soort 'laatste meter' FTTH-aansluitingen?
  • Moet ik me instellen op een wachttijd van nog enkele weken, of gaat dit eerder maanden duren?
Ik neig er inmiddels sterk naar om de KPN order te annuleren en gewoon bij Ziggo een abonnement af te namen. Het begint er namelijk bijna op te lijken dat ze helemaal geen nieuwe klanten willen aansluiten.
Omdat Hanab dit projectgebied nog niet heeft opgeleverd is de order die jij hebt geplaatst voor hen vrij in te plannen. Dat kan dus inderdaad makkelijk een maand duren. Dat is niet hoe het hoort maar wel hoe het gaat helaas.
Zou het gebied wel opgeleverd zijn als project, dan is de doorlooptijd voor een kabel bij de gevel max3 weken en een kabel in de stoep bij de voortuin max 4 weken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-06 23:00
Barre73 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Omdat Hanab dit projectgebied nog niet heeft opgeleverd is de order die jij hebt geplaatst voor hen vrij in te plannen. Dat kan dus inderdaad makkelijk een maand duren. Dat is niet hoe het hoort maar wel hoe het gaat helaas.
Zou het gebied wel opgeleverd zijn als project, dan is de doorlooptijd voor een kabel bij de gevel max3 weken en een kabel in de stoep bij de voortuin max 4 weken.
Het is wel zeer vervelend dat hier zo vaag gecommuniceerd wordt en dat er maar geen datum geprikt wordt, al zeggen ze dat ik rond september in de planning zit, dan is dat beter dan niets.

Vandaag maar weer eens gebeld met kpn abonnement en kpn netwerk.

Kpn abonnement kon weinig betekenen, opzich wel logisch. Maar helaas ook geen mogelijkheid om tijdelijk 5g vast internet te krijgen.

Vervolgens zegt kpn abonnement dat ik toch maar nog een keer kpn netwerk moet bellen. Weer 40 minuten in de wacht om vervolgens terug te krijgen dat het in "het systeem" en dat er "als" gepland wordt ik gebeld wordt. Maar helaas niet qua voortgang prognoses of coulances.

Ik ben er een beetje klaar mee, heb vooralsnog een maand geen internet. Ik heb voor nu maar ziggo coax besteld voor een jaar. We zien wel wat kpn gaat doen, maar goedwill is compleet weg.

  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Morgen komt een monteur langs om de boel na te meten, nou vind ik mijn TK01 wel heel dicht bij de coax hoofdaansluiting zitten, past hier nog een ONT op? Anders kan ik natuurlijk vragen hem wat op te schuiven maar ik wil ook niet onnodig zeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ccJ-0b5q9umu9BbnInfiGvu_WPw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bF9XxNlT6eM6GEq4yuIG8KDn.jpg?f=user_large

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

Dejagan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:27:
Morgen komt een monteur langs om de boel na te meten, nou vind ik mijn TK01 wel heel dicht bij de coax hoofdaansluiting zitten, past hier nog een ONT op? Anders kan ik natuurlijk vragen hem wat op te schuiven maar ik wil ook niet onnodig zeuren.

[Afbeelding]
Ja dat is veel te krap, niet volgens de richtlijnen gemonteerd. Of de monteur die komt nameten hier iets mee doet durf ik niet te zeggen, maar vragen staat vrij.

Ook is de invoerkabel te kort. Er moet vanaf de onderzijde een ONT overheen geschoven kunnen worden en bij deze korte en schuin gemonteerde invoerkabel gaat dat lastig. Kan wel maar de ONT wordt dan aan de onderkant deels naar voren gedrukt. Erger nog, als de FTU iets naar links wordt verplaatst komt de invoerkabel zelfs nog schuiner te staan.

Eigenlijk moet dit opnieuw gedaan worden wat mij betreft, langere invoer en verder weg van de coax.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 14-06-2026 20:38 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Wildfire schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:34:
[...]


Ja dat is veel te krap, niet volgens de richtlijnen gemonteerd. Of de monteur die komt nameten hier iets mee doet durf ik niet te zeggen, maar vragen staat vrij.

Ook is de invoerkabel te kort. Er moet vanaf de onderzijde een ONT overheen geschoven kunnen worden en bij deze korte en schuin gemonteerde invoerkabel gaat dat lastig. Kan wel maar de ONT wordt dan aan de onderkant deels naar voren gedrukt. Erger nog, als de FTU iets naar links wordt verplaatst komt de invoerkabel zelfs nog schuiner te staan.

Eigenlijk moet dit opnieuw gedaan worden wat mij betreft, langere invoer en verder weg van de coax.
Thanks ga ik aangeven, misschien is monteur het verkeerde woord. Wel echt een glasvezelploeg van / via Hanab om de boel hier af te maken, is namelijk maar deels gedaan door de vorige partij.

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54

rvk

Dejagan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:27:
Morgen komt een monteur langs om de boel na te meten, nou vind ik mijn TK01 wel heel dicht bij de coax hoofdaansluiting zitten, past hier nog een ONT op?
Voor dat nameten schuiven zij er ook een ONT over dus dan zullen ze vrij snel merken of het allemaal goed past. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ze nog een keer langskomen om alles te controleren.

Overigens zit de opschuif ONT ook niet helemaal strak tegen de muur. Daar zit een 2mm tussen (denk ik). Maar of dat voldoende is om over de coax-plaat te vallen...? Het is inderdaad krap.

  • Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 22:48

Wildfire

Joy to the world!

rvk schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:07:
[...]

Voor dat nameten schuiven zij er ook een ONT over dus dan zullen ze vrij snel merken of het allemaal goed past. Dat is eigenlijk ook de reden waarom ze nog een keer langskomen om alles te controleren.
Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Tegenwoordig moet bij oplevering van een FTU meteen al met een test-ONT gemeten worden dus dan is op dat moment al meteen allemaal goed getest.
Overigens zit de opschuif ONT ook niet helemaal strak tegen de muur. Daar zit een 2mm tussen (denk ik). Maar of dat voldoende is om over de coax-plaat te vallen...? Het is inderdaad krap.
Ik ben dit in de praktijk al meerdere keren tegen gekomen. Meestal lukt het niet de ONT over de FTU te schuiven - of als het wel lukt dan zit de ONT schuin en niet echt goed.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Wildfire schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:13:
[...]


Ja daar heb je natuurlijk gelijk in. Tegenwoordig moet bij oplevering van een FTU meteen al met een test-ONT gemeten worden dus dan is op dat moment al meteen allemaal goed getest.


[...]


Ik ben dit in de praktijk al meerdere keren tegen gekomen. Meestal lukt het niet de ONT over de FTU te schuiven - of als het wel lukt dan zit de ONT schuin en niet echt goed.
PVE zegt 1,5 cm aan beide zijden vrij. Dat wordt hier duidelijk niet gehaald..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dit had uiteraard nooit zo mogen worden gemaakt maar 1,5 cm ruimte zijdelings is een wel erg ruime eis. Ik denk dat het aan de zijkanten net zal lukken. (nu ik de foto van de ONT beter bekijk toch niet, maar daar is wel een mouw aan te passen). Het grotere probleem is de invoerkabel die niet recht naar beneden loopt. Dat gaat niet passen, zie de foto van de achterkant van de ONT hier.

[ Voor 13% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 15-06-2026 13:14 ]


  • Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Eindresultaat, meting moet nog omdat de kabels niet bij het DP zijn gelast nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEfC8xDwXxGXF4uN6p6FSMHS37o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hP1smqUpe7DWhICYlZlWy6t6.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Dejagan op 15-06-2026 19:28 ]


  • jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online

jurroen

Security en privacy geek

Dejagan schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:49:
Eindresultaat, meting moet nog omdat de kabels niet bij het DP zijn gelast nog.

[Afbeelding]
Kijk, dat is netjes!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry


  • Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Mijn eerste ervaring met KPN voor aansluiting op Glasvezel. Ik heb een brief gekregen met dat ik een gratis aansluiting kan krijgen. Met het verzoek om op kpn.com/toestemming mijn gegevens achter te laten. Gedaan, maar kan het niet verzenden omdat ik geen telefoonnummer wil opgeven, wat de computer wel vereist. (Ik heb autisme en telefoneer alleen met bekenden)

E-mailadres gezocht van klantenservice. Niet gevonden. Dat schijnen ze niet meer te doen. Contact gezocht via de chat van de klantenservice:
Hoi, ik ben Dot, de digitale assistent van KPN. Waar kan ik je mee helpen?

Ik zou graag contact willen met een medewerker over een glasvezelaansluiting

Bedoelde je dat je een medewerker wil spreken? Er zijn 2 opties beschikbaar. Ja Een medewerker spreken? Dat kan! Wat is je vraag?

Ik heb een brief gekregen dat ik een glasvezelaansluiting kan krijgen. Ik wil hierop reageren. Ik kan het webformulier niet gebruiken omdat dit een telefoonnummer vereist wat ik niet wil opgeven.

Meer info over glasvezel? Mijn collega's weten daar alles van! Log daarvoor even in met je KPN ID. Zorg ik ervoor dat je bij de juiste medewerker uitkomt. Er zijn 2 opties beschikbaar.

Ik kan of wil niet inloggen Ik check even of er iemand beschikbaar is. Momentje alsjeblieft! We kunnen je binnen een kwartier bellen. Doen we meteen als er een medewerker beschikbaar is. Zo kom je niet in de wachtrij en heb je direct iemand aan de lijn. 📞

Wil je gebeld worden? Er zijn 2 opties beschikbaar.

Ik wil niet bellen maar chatten of e-mailen.

Sorry, ik begrijp niet wat je bedoelt.

We kunnen je binnen een kwartier bellen. Als het nu niet uitkomt, dan kan je ook een belafspraak inplannen voor een ander moment. Of kan je niet bellen? Er zijn 3 opties beschikbaar.

Ik kan niet bellen

Check. Dan kan je op onze Community terecht. Daar zitten gebruikers die je vragen kunnen beantwoorden. En er staat altijd een medewerker voor je klaar.

Je logt in met Facebook of een KPN account. Vul gelijk je gegevens aan in 'Mijn profiel'. Dan hebben onze medewerkers alles bij de hand. Kunnen we je meteen helpen! Er zijn 2 opties beschikbaar. Naar de Community

Mijn vraag is niet voor de community maar voor KPN zelf

Klik alsjeblieft op een knop hieronder. Dan help ik je verder. Check. Dan kan je op onze Community terecht. Daar zitten gebruikers die je vragen kunnen beantwoorden. En er staat altijd een medewerker voor je klaar. Je logt in met Facebook of een KPN account. Vul gelijk je gegevens aan in 'Mijn profiel'. Dan hebben onze medewerkers alles bij de hand. Kunnen we je meteen helpen! Er zijn 2 opties beschikbaar. Naar de Community

Ik wil graag met een medewerker chatten. Sorry, ik heb je niet goed begrepen. Bedoelde je iets anders? Stel dan je vraag opnieuw in andere woorden. Misschien begrijp ik je dan beter.

Als je wilt dat een medewerker je verder helpt, klik dan op de knop hieronder. Er is 1 optie beschikbaar. Ik wil een medewerker spreken Log daarvoor even in met je KPN ID. Zorg ik ervoor dat je bij de juiste medewerker uitkomt. Er zijn 2 opties beschikbaar. Ik kan of wil niet inloggen Ik check even of er iemand beschikbaar is. Momentje alsjeblieft! We kunnen je meteen bellen. Zo kom je niet in de wachtrij en heb je direct iemand aan de lijn! 📞 Wil je nu gebeld worden? Er zijn 2 opties beschikbaar.

Nee, ik wil een afspraak plannen

Gaan we zo een belafspraak inplannen. Maar eerst heb ik nog wat gegevens van je nodig. Op welk telefoonnummer ben je te bereiken?

graag per chat of e-mail.

Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Vul alsjeblieft een 10-cijferig Nederlands telefoonnummer in.

Wat is je telefoonnummer? Heb je geen Nederlands nummer? Met een buitenlands nummer bel je ons op <nummer> Spreek je vraag in en we helpen je verder! Ik wil niet bellen.

Het lijkt erop dat de chat is vastgelopen.

Ik stuur wel een brief want digitaal komen we er niet uit zo.
De brief is onderweg. KPN maakt het wel ingewikkeld als je wilt chatten of e-mailen met de klantenservice.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs


  • ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:12
Tyrian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:31:
De brief is onderweg. KPN maakt het wel ingewikkeld als je wilt chatten of e-mailen met de klantenservice.
Bijzonder man. Volgens mij is er toch wetgeving die ook verplicht mensen met een “beperking” te helpen.

[off-topic, nou ja een beetje]:

En tja, de ambtelijke molens bij bedrijven. Gisteren besloten mijn zakelijke KPN mobiele contract om te zetten naar privé. Want mijn bedrijf is vorig jaar gestopt. Formulier op de website accepteerde klantnummer niet. Bijzonder want staat zo op de facturen. Dus gebeld. Verwezen naar consumenten helpdesk (voor een zakelijk contract, huh?). Meneer, dit telefoonnummer staat niet op uw naam. Huh? Gebruik het al 15 jaar en betaal de factuur elke maand. Contract staat op mijn naam. Hoe kan dat? Wisten ze ook niet. Doorverbonden naar zakelijk weer. Aardige mevrouw die het direct regelde. Maar toch een paar uur mee bezig geweest. Paarse krokodil …

Van KPN naar KPN dus. Maar wel nieuwe SIM, contract voorwaarden etc.

RIPE Atlas probe: 1005104


  • Nickkname
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 11:45
5 jaar wachten en dan...
In 2021 begon de hele saga, met brieven, een schouw (waar niemand kwam opdagen) en de inschatting voor oplevering (eind 2022). In de jaren daarna tientallen keren gemaild en gebeld met KPN, KPN Netwerk, Volker Wessels Telecom, Hanab en onderaannemers. In april van dit jaar was ik het zat en gaf ik aan dat ik naar de pers zou stappen als ze het niet zouden oplossen. Ook daar kwam weer geen reactie op...

In mei heb ik contact opgenomen met het televisieprogramma Radar, die vervolgens contact opnamen met KPN. En wat denk je? 1 week later staan ze op de stoep en is de glasvezel aangesloten. Het is een wonder! :*)

En op de andere locatie, waar na ruim 1 jaar bellen en mailen de status werd veranderd naar "geen glasvezel beschikbaar", terwijl de kabel al in de woning lag (!), is het ook opgelost!

Ik heb me afgelopen jaren vooral verbaasd over de onkunde en het gebrek aan mogelijkheden van helpdeskmedewerkers over de gehele keten. Niemand kan iets voor je oplossen, aanpassen of regelen. Als consument is dat erg frustrerend...

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
Nickkname schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:13:
5 jaar wachten en dan...
In 2021 begon de hele saga, met brieven, een schouw (waar niemand kwam opdagen) en de inschatting voor oplevering (eind 2022). In de jaren daarna tientallen keren gemaild en gebeld met KPN, KPN Netwerk, Volker Wessels Telecom, Hanab en onderaannemers. In april van dit jaar was ik het zat en gaf ik aan dat ik naar de pers zou stappen als ze het niet zouden oplossen. Ook daar kwam weer geen reactie op...

In mei heb ik contact opgenomen met het televisieprogramma Radar, die vervolgens contact opnamen met KPN. En wat denk je? 1 week later staan ze op de stoep en is de glasvezel aangesloten. Het is een wonder! :*)

En op de andere locatie, waar na ruim 1 jaar bellen en mailen de status werd veranderd naar "geen glasvezel beschikbaar", terwijl de kabel al in de woning lag (!), is het ook opgelost!

Ik heb me afgelopen jaren vooral verbaasd over de onkunde en het gebrek aan mogelijkheden van helpdeskmedewerkers over de gehele keten. Niemand kan iets voor je oplossen, aanpassen of regelen. Als consument is dat erg frustrerend...
Triest dat ze pas in actie komen als je een consumentenprogramma op TV raadpleegt....
Of op social media met vele volgers, want ze willen geen slechte reclame online....

  • Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-06 17:30
Tyrian schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:31:
Mijn eerste ervaring met KPN voor aansluiting op Glasvezel. Ik heb een brief gekregen met dat ik een gratis aansluiting kan krijgen. Met het verzoek om op kpn.com/toestemming mijn gegevens achter te laten. Gedaan, maar kan het niet verzenden omdat ik geen telefoonnummer wil opgeven, wat de computer wel vereist. (Ik heb autisme en telefoneer alleen met bekenden)

E-mailadres gezocht van klantenservice. Niet gevonden. Dat schijnen ze niet meer te doen. Contact gezocht via de chat van de klantenservice:


[...]


De brief is onderweg. KPN maakt het wel ingewikkeld als je wilt chatten of e-mailen met de klantenservice.
Ja, het is knudde met de chatbots. Ik geef altijd direct aan dat ik een medewerker wil spreken (via de chat) en dat lukt meestal ook wel, maar hier gaat dat dus niet (meer).

Erg jammer dat ze het zo moeilijk maken.....

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een random niet bestaand telefoon nummer werkt ook wel doorgaans hoor

404 Signature not found


  • synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:24:
gewoon een random niet bestaand telefoon nummer werkt ook wel doorgaans hoor
Juist niet random maar 06-12345678 dan is direct duidelijk dat je geen telefoonnummer hebt of wil opgeven.

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
synoniem schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:51:
[...]

Juist niet random maar 06-12345678 dan is direct duidelijk dat je geen telefoonnummer hebt of wil opgeven.
Ik doe altijd een niet bestaand vast nummer eigenlijk.. 0501-123456

404 Signature not found


  • grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 05:40
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:24:
gewoon een random niet bestaand telefoon nummer werkt ook wel doorgaans hoor
... een random niet bestaand telefoon nummer... controleer je dat ook door dat nummer te draaien?

  • SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
grun93 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 05:43:
[...]

... een random niet bestaand telefoon nummer... controleer je dat ook door dat nummer te draaien?
sommige nummer combo's kunnen technisch nooit bestaan....

404 Signature not found


  • joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:41
SMSfreakie schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:29:
[...]

Ik doe altijd een niet bestaand vast nummer eigenlijk.. 0501-123456
Mocht je willen weten wat er (kan) bestaan en wat niet? https://wetten.overheid.nl/BWBR0010198/2025-10-03

Ooit uitgezocht toen we binnen een bedrijfstelefonie omgeving specifieke nummers een bepaalde trunk op moesten sturen maar waarbij 10 cijferig een vereiste was en het nummers moesten zijn die niet in het publieke nummerplan zaten.

  • Fatdoraemon
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-06 11:08
Nickkname schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:13:
5 jaar wachten en dan...
In 2021 begon de hele saga, met brieven, een schouw (waar niemand kwam opdagen) en de inschatting voor oplevering (eind 2022). In de jaren daarna tientallen keren gemaild en gebeld met KPN, KPN Netwerk, Volker Wessels Telecom, Hanab en onderaannemers. In april van dit jaar was ik het zat en gaf ik aan dat ik naar de pers zou stappen als ze het niet zouden oplossen. Ook daar kwam weer geen reactie op...

In mei heb ik contact opgenomen met het televisieprogramma Radar, die vervolgens contact opnamen met KPN. En wat denk je? 1 week later staan ze op de stoep en is de glasvezel aangesloten. Het is een wonder! :*)

En op de andere locatie, waar na ruim 1 jaar bellen en mailen de status werd veranderd naar "geen glasvezel beschikbaar", terwijl de kabel al in de woning lag (!), is het ook opgelost!

Ik heb me afgelopen jaren vooral verbaasd over de onkunde en het gebrek aan mogelijkheden van helpdeskmedewerkers over de gehele keten. Niemand kan iets voor je oplossen, aanpassen of regelen. Als consument is dat erg frustrerend...
Bij mij inmiddels 3 jaar verder. Ze willen nu alleen komen installeren als ik ook een abonnement bij KPN Glasvezel afsluit. Ik ga dreigen met Radar en als het nodig is contact met ze opnemen. Jammer dat dit nodig is.

  • TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

TVL

Fatdoraemon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Bij mij inmiddels 3 jaar verder. Ze willen nu alleen komen installeren als ik ook een abonnement bij KPN Glasvezel afsluit. Ik ga dreigen met Radar en als het nodig is contact met ze opnemen. Jammer dat dit nodig is.
Het is toch logisch dat je dan een glasvezelabonnement bij ze afsluit.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Fatdoraemon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Bij mij inmiddels 3 jaar verder. Ze willen nu alleen komen installeren als ik ook een abonnement bij KPN Glasvezel afsluit. Ik ga dreigen met Radar en als het nodig is contact met ze opnemen. Jammer dat dit nodig is.
Waarom wil je perse een aansluiting als je die niet gaat gebruiken? De monteurs zijn schaars dus ik snap wel dat ze die inzetten bij aansluitingen die ook snel gebruikt worden en geld opleveren. Als jij het "voor de heb" in je meterkast wilt kost dat kpn veel geld aan aansluitkosten zonder dat daar nu wat tegenover staat. Of betaal jij KPN die kosten zodat je de FTU gemonteerd en doorgemeten krijgt?

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-06-2026 17:38 ]


  • Nickkname
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 11:45
jongetje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Waarom wil je perse een aansluiting als je die niet gaat gebruiken? De monteurs zijn schaars dus ik snap wel dat ze die inzetten bij aansluitingen die ook snel gebruikt worden en geld opleveren. Als jij het "voor de heb" in je meterkast wilt kost dat kpn veel geld aan aansluitkosten zonder dat daar nu wat tegenover staat. Of betaal jij KPN die kosten zodat je de FTU gemonteerd en doorgemeten krijgt?
Het ding is als je eigenlijk glasvezel van odido wil(op het netwerk van kpn), ze dan dus niet langskomen. Alleen als je bij kpn bestelt schijnen ze langs te komen. Wat wel een beetje riekt naar abuse, omdat je bij kpn een stuk meer kwijt bent en ze bij de klantenservice aangeven: "nee kpn netwerk is een geheel los bedrijf, daar kunnen wij je niet verder mee helpen".

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Nickkname schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:42:
[...]

Het ding is als je eigenlijk glasvezel van odido wil(op het netwerk van kpn), ze dan dus niet langskomen. Alleen als je bij kpn bestelt schijnen ze langs te komen. Wat wel een beetje riekt naar abuse, omdat je bij kpn een stuk meer kwijt bent en ze bij de klantenservice aangeven: "nee kpn netwerk is een geheel los bedrijf, daar kunnen wij je niet verder mee helpen".
Je kunt prima Odido aanvragen, die zorgen dan dat KPN Netwerk de verbinding komt binnen leggen. Daar verdient KPN Netwerk gewoon aan dus die doet dat echt wel.

  • Nickkname
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 11:45
jongetje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Je kunt prima Odido aanvragen, die zorgen dan dat KPN Netwerk de verbinding komt binnen leggen. Daar verdient KPN Netwerk gewoon aan dus die doet dat echt wel.
Ja sorry, maar mijn ervaring is dus dat dat niet gebeurt. Op 2 locaties precies dat gedaan, en KPN komt gewoon niet aanleggen...

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Nickkname schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ja sorry, maar mijn ervaring is dus dat dat niet gebeurt. Op 2 locaties precies dat gedaan, en KPN komt gewoon niet aanleggen...
Heb je bij Odido besteld en geven die aan niet te leveren?

  • synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Nickkname schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ja sorry, maar mijn ervaring is dus dat dat niet gebeurt. Op 2 locaties precies dat gedaan, en KPN komt gewoon niet aanleggen...
Als ze zwart op wit aanbieden het wel aan te leggen als je KPN neemt, zou ik zeker eens met Kassa gaan praten. Aan de andere kant zou ik niet zoveel zin in gezeur hebben en gewoon het goedkoopste internet van KPN bestellen en na een jaar vertrekken.

  • joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:41
Nickkname schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ja sorry, maar mijn ervaring is dus dat dat niet gebeurt. Op 2 locaties precies dat gedaan, en KPN komt gewoon niet aanleggen...
In de basis heeft Odido dan een probleem(of het is zo dat ze de aansluiting niet willen betalen)

  • Fatdoraemon
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-06 11:08
jongetje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:37:
[...]

Waarom wil je perse een aansluiting als je die niet gaat gebruiken? De monteurs zijn schaars dus ik snap wel dat ze die inzetten bij aansluitingen die ook snel gebruikt worden en geld opleveren. Als jij het "voor de heb" in je meterkast wilt kost dat kpn veel geld aan aansluitkosten zonder dat daar nu wat tegenover staat. Of betaal jij KPN die kosten zodat je de FTU gemonteerd en doorgemeten krijgt?
Bij de buren is het wel aangelegd zonder extra voorwaarden en dit is ook toegezegd voor de hele straat. Ik begrijp het van KPN ook wel hoor, maar ze hebben gewoon hun plicht niet voldaan. Ik ben wel van plan om glasvezel te nemen. Dan ben ik van Ziggo af. Ik zie dat ik ook een maandelijks opzegbaar abo kan nemen bij KPN. Benieuwd of ze dan komen.

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Nickkname schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:05:
[...]

Ja sorry, maar mijn ervaring is dus dat dat niet gebeurt. Op 2 locaties precies dat gedaan, en KPN komt gewoon niet aanleggen...
Dat is absoluut onzin. KPN Netwerk krijgt dagelijks vele orders binnen voor na-aansluitingen in combinatie met een actieve order van Odido, Budget, etc, etc.. Dus allemaal non-KPN providers.
Verschil zit in de projectfase. Zolang het project nog in Bouwfase is (en dat kan maar zo twee jaar duren) wil Odido geen opdracht inleggen bij adressen waar de glasvezel wel klaar ligt (dat is een zgn NL9 order) en KPN zelf wel. Dat is volledig aan de provider zelf.

Maar na oplevering wordt die NL9 een NL8 en daar zit een afgesproken doorlooptijd aan en die maakt Odido wel mogelijk.

Linksom of rechtsom heeft het helemaal niets te maken met KPN Netwerk maar alleen met wat de provider zelf wel of niet verkiest. Bij bijvoorbeeld Youfone kan je überhaupt nooit bestellen als de glasvezel niet binnen is aangesloten. In wat voor projectfase het ook zit.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Nickkname
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-06 11:45
Barre73 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:01:
[...]

Dat is absoluut onzin. KPN Netwerk krijgt dagelijks vele orders binnen voor na-aansluitingen in combinatie met een actieve order van Odido, Budget, etc, etc.. Dus allemaal non-KPN providers.
Verschil zit in de projectfase. Zolang het project nog in Bouwfase is (en dat kan maar zo twee jaar duren) wil Odido geen opdracht inleggen bij adressen waar de glasvezel wel klaar ligt (dat is een zgn NL9 order) en KPN zelf wel. Dat is volledig aan de provider zelf.

Maar na oplevering wordt die NL9 een NL8 en daar zit een afgesproken doorlooptijd aan en die maakt Odido wel mogelijk.

Linksom of rechtsom heeft het helemaal niets te maken met KPN Netwerk maar alleen met wat de provider zelf wel of niet verkiest. Bij bijvoorbeeld Youfone kan je überhaupt nooit bestellen als de glasvezel niet binnen is aangesloten. In wat voor projectfase het ook zit.
Ik denk dat het toch iets genuanceerder ligt. Ik heb in 2024 gesproken met een onderaannemer, en die zei letterlijk: "je moet overstappen naar KPN om voorrang te krijgen". Ik heb dat later geprobeerd om zwart op wit te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Of misschien had die beste meneer het verkeerd?

  • joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:41
Nickkname schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat het toch iets genuanceerder ligt. Ik heb in 2024 gesproken met een onderaannemer, en die zei letterlijk: "je moet overstappen naar KPN om voorrang te krijgen". Ik heb dat later geprobeerd om zwart op wit te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Of misschien had die beste meneer het verkeerd?
Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat die niet de totale backlog ziet, in de basis voert die gewoon de opdrachten van KPN uit. In onderstaande prijslijst van KPN (publieke wholesale documentatie) zie je dat er verschil zit in de staat van de aansluiting en wat een provider moet betalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLCpdHbYfbsjgcd7LkK69D3daaQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hW1EaOT6XIZmTae8fccOQpJw.jpg?f=user_large NL7,8,9 betekent levering met FTU installatie, NL6 betekent DHZ, de FTU is er dan al (klant moet het dan doen).

Als je als ISP aan de slag moet dan kan je business case bij relatief korte abonnementen dan behoorlijk verschillen afhankelijk van de status.

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
Nickkname schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat het toch iets genuanceerder ligt. Ik heb in 2024 gesproken met een onderaannemer, en die zei letterlijk: "je moet overstappen naar KPN om voorrang te krijgen". Ik heb dat later geprobeerd om zwart op wit te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Of misschien had die beste meneer het verkeerd?
Niet vervelend bedoeld maar ik weet heel goed wat ik zeg en dat dit klopt. Wat onderaannemers zeggen moeten ze zelf weten.

Ik probeer alleen wel duidelijk te maken dat het aan de providers zelf is om iets wel of niet in te leggen. Dat is hun keuze. Maar aannemers (KPN Netwerk dus) geven geen enkele voorrang aan klanten van de provider KPN. Alles wat wordt bedacht om aansluiten mogelijk of makkelijker te maken wordt altijd aangeboden aan elke provider. Het is vooral KPN als provider zelf die het meeste gebruik maakt van alle mogelijkheden maar dat kan je hen niet kwalijk nemen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
joop99 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat die niet de totale backlog ziet, in de basis voert die gewoon de opdrachten van KPN uit. In onderstaande prijslijst van KPN (publieke wholesale documentatie) zie je dat er verschil zit in de staat van de aansluiting en wat een provider moet betalen.

[Afbeelding] NL7,8,9 betekent levering met FTU installatie, NL6 betekent DHZ, de FTU is er dan al (klant moet het dan doen).

Als je als ISP aan de slag moet dan kan je business case bij relatief korte abonnementen dan behoorlijk verschillen afhankelijk van de status.
Maar hier staat dus eigenlijk juist dat een NL6, 7 en 8 precies hetzelfde kosten, namelijk nul euro. Voor de passieve aansluiting dan. Alles daarna is altijd de keuze van de provider, zelf de ONT kopen, of via KPN, zelf installeren, of via KPN, etc...

Anders gezegd: Bij het inleggen van een order op een adres dat nog neit aangesloten is (zie hieronder) worden geen extra kosten voor de na-aansluiting berekend. AL het andere is net als bij NL6 afhankelijk van wat de provider wil.

NB: NL6 betekent dat de FTU al in huis hangt, NL7 dat de kabel vlak bij de woning zit en met relatief korte doorlooptijd aangesloten kan worden, en NL8 dat de kabel verder van de woning ligt en met een langere doorlooptijd aangesloten wordt. NL9 betekent dat de passieve aansluiting nog gepland wordt door de aannemer (binnen 30 dagen) en dat een eventuele activatieorder meegenomen wordt met de passieve aansluiting door de aannemer. Al dan niet inclusief het plaatsen en activeren van de ONT.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie