[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]
En ik probeer er nog altijd achter te komen waar dat verhaal vandaan komt want ik hoor meer KPN monteurs of KS medewerkers dit roepen.
Bedrijven die zeggen names Ziggo te bellen (Ziggo ontkent natuurlijk in alle toonaarden dat zij de werving uitbesteden aan schimmige bedrijven), roepen dit ook vaak.
Net als de gladde jongens die aan de deur komen om Ziggo te verkopen, met nog een hele sloot aan andere onwaarheden overigens.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
@Arjan A Ziggo is er volgens mij gewoon open over dat ze het uitbesteden.
En die jongens en meiden die langs de deur gaan krijgen betaald per afgesloten abonnement dus die hebben enorm veel baadt bij elke handtekening (ik krijg dat geld liever zelf door via een cashbackXL oid af te sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knolpower!
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-03 10:35
Iemand bekend met de volgende stappen?
Vorige week iemand geweest die heeft gekeken en fotos gemaakt waar het punt moet komen,
Nu gaan zij dat regelen toch en dan nemen ze contact met je op?
Vanuit KPN krijg ik dat morgen mijn abonnement actief wordt terwijl wij de aansluiting nog niet hebben, lijkt me toch dat ze eerst langs moeten komen voor het aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Knolpower! schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:45:
Vanuit KPN krijg ik dat morgen mijn abonnement actief wordt terwijl wij de aansluiting nog niet hebben, lijkt me toch dat ze eerst langs moeten komen voor het aansluiten
Tenzij je een draadloos abonnement krijgt is een aansluiting wel zo handig... handigste is om dit aan KPN te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knolpower!
Ja heb ondertussen met kpn, kpn netwerk, kpn netwerk planning en onderaannemer aan de lijn gehangen, behoorlijk gedoe tot nu toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:24
Tc99m schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
Weer een bijzonder KPN-verhaal in ons gebouw. Zojuist stond mijn bovenbuurvrouw aan de deur. Bij haar was deze week opeens de koperverbinding uitgeschakeld, geen internet of TV meer dus. Daar had ze KPN voor gebeld. Blijkbaar was haar nieuwe glasvezelaansluiting onterecht op actief komen te staan (of iets dergelijks). Bijzonder, want zelf is ze net als ik al maanden bezig met de aansluiting. Ze had ook zelf nog niet het zwarte kastje over het aansluitpunt gedaan, dus daar kon het ook niet door komen.
In ieder geval kon het uitschakelen van de koperverbinding niet meer ongedaan worden gemaakt, dus KPN had vandaag met spoed monteurs langs gestuurd.

Die liepen natuurlijk tegen het probleem aan dat in ons gebouw (zie mijn vorige posts in deze thread) het lastig is om de verbinding door te trekken naar de woning. Terwijl de monteurs bezig waren, moest mijn buurvrouw even naar het ziekenhuis, haar dochter (12 jaar) was nog thuis. Daar hadden de monteurs op een gegeven moment tegen gezegd dat ze klaar waren en toen zijn ze direct weggegaan. Toen mijn bovenbuurvrouw thuis kwam, zag ze dit in de gezamenlijke meterkastruimte:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel. :+ Niet dat ze er veel aan heeft overigens, met maar beperkte wifiverbinding door de afstand en muren.

De klapper op de vuurpijl is ook nog dat de monteurs gewoon zijn vertrokken, zonder bericht aan mijn buurvrouw over hoe nu verder. Daar heeft ze zelf KPN maar weer voor gebeld, die komen volgende week, misschien, om te kijken hoe het nu verder moet.

Echt bizar hoe amateuristisch KPN dit aanpakt.
@Barre73 jij enig idee hoe het kan dat mijn buurvrouw opeens werd afgesloten?
Voor de geïnteresseerden: het knutselwerk in de meterkast is verdwenen. De bovenbuurvrouw heeft tijdelijk een digitenne/5G-achtige oplossing van KPN gekregen zodat ze kan internetten en normaal TV kan kijken, in afwachting van een monteur die de kabel goed gaat doortrekken.

Heb met een paar buren gesproken, we wachten even af tot iedereen die het wil glasvezel in huis heeft, daarna bellen we de woningbouw om te melden dat de glasvezelkabel langs de gasleiding loopt. Die moeten dan maar kijken hoe ze het met KPN en de netbeheerder gaan oplossen.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTserver
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-05 19:00
Vandaag eindelijk de KPN-monteur die mijn glasvezel doorgetrokken heeft tot aan de meterkast.

Ik heb wel een vraag; tijdens het lassen ging het mis de glasvezel brak na het lassen. De monteur pakte de vezel op en plaatste deze weer in het apparaat. Owja hij gebruikte ook geen alcohol om de vezel schoon te maken hij deed dat met zijn vingers 8)

En ging het opnieuw proberen om de twee vezels weer te lassen. Je zag in het scherm dat het uiteinde helemaal verbrand was, maar toch zette de monteur door. Blijkbaar kan je

op het apparaat opgeven dat je toch verder wil, ook al is het uiteinde helemaal verbrand (vreemd).

Het apparaat gaf aan dat de verbinding niet gelast kon worden, maar de monteur deed een cancel van de error en het apparaat deed toch een laspoging.

Die ging natuurlijk helemaal mis; ook hier gaf de monteur cancel op en vond het allemaal oké. (vreemd dat het apparaat niet gewoon stopt totdat alles goed is)

Ik gaf aan dat de verbinding niet goed was, omdat ik dat zag. De monteur sprak geen Nederlands en zei alleen: oké, oké, oké. En ging gewoon door.

Nu dus mijn vraag: hoeveel kans geven jullie dat mijn verbinding oké is?

Is het verstandig om een abo te nemen terwijl ik weet dat het niet goed is? Ik wil namelijk niet in een kasje van de muur komen.

Kan ik dit ergens melden en dat zij dit ook serieus nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door NTserver op 03-03-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Dus niet per wijk, straat, centralegebied of wat dan ook. Er is geen planning voor een wijk om over X maanden of jaren het kopernetwerk uit te zetten.
Koper is EOL, en gaat wel degelijk per postcode/planning eruit. Mits er glas ligt, maar het kan voorkomen dat er nog niets ligt en jij geen uitzondering kan krijgen, want leer mij kpn kennen. :D

En dat heb ik het over zakelijk, dus consument zal nog wel wat korter door de bocht zijn.

Ik quote KPN hier even.
Met ingang van 1 januari 2025 is voor internet verbindingen via het koper netwerk van KPN (DSL) de tijd tussen aankondiging en End of Life weer teruggebracht naar 36 maanden. De 6 maanden extra uitstel, ook wel bekend als nazorgperiode, is niet meer van toepassing.

End of Life proces
Koperverbindingen worden gefaseerd vervangen door glasvezel (FttH).

Uitzonderingen End of Life proces
In sommige gevallen is uitstel mogelijk. Je dient hiervoor minimaal 3 maanden vóór End of Life datum een aanvraag in te dienen.

Voorbeelden van uitzonderingen die in aanmerking komen voor uitstel:
• Er is nog geen glasvezel aangelegd n.a.v. HBO-verzoek
• De aanwezige glasvezel blijkt niet te functioneren (geen licht) en/of niet te repareren
• De aanleg van glasvezel is ingewikkeld (obstructie)

Met vriendelijke groet,

KPN
KPN wil ook gewoon van PPPOE af.

[ Voor 33% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 16:57 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17:33
CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Koper is EOL, en gaat wel degelijk per postcode/planning eruit. Mits er glas ligt, maar het kan voorkomen dat er nog niets ligt en jij geen uitzondering kan krijgen, want leer mij kpn kennen. :D

En dat heb ik het over zakelijk, dus consument zal nog wel wat korter door de bocht zijn.

Ik quote KPN hier even.

[...]

KPN wil gewoon van PPPOE af.
PPPoE heeft niks te maken met DSL.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

dunkiegaming schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:49:
[...]

PPPoE heeft niks te maken met DSL.
Oh nee? :+ Niet direct nee, maar wel met de legacy setup waar KPN voor gekozen heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 16:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:38:
[...]

Ik quote KPN hier even.

[...]

KPN wil ook gewoon van PPPOE af.
Wat fijn dat jij beter weet hoe koper uit werkt dan ik..
Geloof me. Je hebt ongelijk.
En wat je quote heeft daar ook niks mee te maken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Barre73 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Wat fijn dat jij beter weet hoe koper uit werkt dan ik..
Geloof me. Je hebt ongelijk.
En wat je quote heeft daar ook niks mee te maken.
Wie zegt dat ik het beter weet, ik zeg alleen dat koper wel eol is verklaard op wat aansluitingen die ik beheer en uitgefaseerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Wie zegt dat ik het beter weet, ik zeg alleen dat koper wel eol is verklaard op wat aansluitingen die ik beheer en uitgefaseerd wordt.
Nee, je stelt dikgedrukt dat het wel per postcode/planning uitgaat en dat is gewoon niet zo. Het gaat per adres waarbij FttH glas (FttO telt niet), dus WBA/WBT beschikbaar moet zijn om koper uit aan te kondigen. Beschikbaar is NL6, NL7 of NL8. Andere glas scenario's tellen niet als beschikbaar..
In februari 2020 begonnen met ruim 2 miljoen adressen en daarna elk kwartaal weer extra adressen, volgend op de FttH uitrol die nog altijd vol gas doorgaat.

Als blijkt dat er door een administratieve fout iets ten onrechte uit gaat kan dat ook hersteld of ingetrokken worden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook bij KPN. Maar het is geen beleid om domweg aansluitingen af te sluiten waar glas niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:57

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Beschikbaar is NL6, NL7 of NL8.
Wat betekenen deze codes? Het lijkt mij ook handig om een lijst van afkortingen (waaronder deze en andere KPN codes) toe te voegen aan de topic start.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:00
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:51:
[...]

Wat betekenen deze codes? Het lijkt mij ook handig om een lijst van afkortingen (waaronder deze en andere KPN codes) toe te voegen aan de topic start.
NL6: Vezel is afgemonteerd aan een FTU in de woning
NL7: Vezel ligt tot aan de gevel van een woning
NL8: Vezel ligt tot aan de erfgrens

Zodra er een order wordt geplaatst op een van deze 3 types zal koper uit niet plaatsvinden t/m het moment dat glasvezel operationeel is, tenzij de bewoner op geen enkele manier meewerkt

[ Voor 18% gewijzigd door mad-dog op 04-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:12:
[...]

NL6: Vezel is afgemonteerd aan een FTU in de woning
NL7: Vezel ligt tot aan de gevel van een woning
NL8: Vezel ligt tot aan de erfgrens

Zodra er een order wordt geplaatst op een van deze 3 types zal koper uit niet plaatsvinden t/m het moment dat glasvezel operationeel is, tenzij de bewoner op geen enkele manier meewerkt
Klopt deels. NL7 en NL8 gaan vooral over de doorlooptijd en niet zozeer over de plek van de vezel.
NL7 is inderdaad wel vrijwel altijd tot de gevel (al dan niet in een BOP) en maar NL8 is wel meer dan alleen de erfgrens en is goed voor een tijd van minstens drie weken.
Alle soorten opleverstatussen voor hoogbouw zijn bijvoorbeeld altijd NL8, of het nou bij de erfgrens, gevel, of in een kabelgoot in het gebouw klaar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:45
Is er eigenlijk iets te zeggen over het tijdsverloop vanaf het moment dat de glasvezel in de straat ligt voor de hoogbouw en het moment van daadwerkelijk aansluiten? Ik zie namelijk hier in de buurt al geruime tijd de oranje kabels uit de grond steken maar geen ploegen meer die daadwerkelijk aansluiten, De kabel ligt er al minimaal 18 maanden maar ogenschijnlijk was het hoofddoel kabels leggen en verder komt het misschien wel een keertje. (Postcode gebied 2037lj)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:07
Pedro_Newbie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:59:
Is er eigenlijk iets te zeggen over het tijdsverloop vanaf het moment dat de glasvezel in de straat ligt voor de hoogbouw en het moment van daadwerkelijk aansluiten? Ik zie namelijk hier in de buurt al geruime tijd de oranje kabels uit de grond steken maar geen ploegen meer die daadwerkelijk aansluiten, De kabel ligt er al minimaal 18 maanden maar ogenschijnlijk was het hoofddoel kabels leggen en verder komt het misschien wel een keertje. (Postcode gebied 2037lj)
Nee, veel afhankelijkheden bij Hoogbouw. Denk aan toestemming VVE, toestemming (onder)bewoners, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Sjoerd001 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:14:
[...]

Nee, veel afhankelijkheden bij Hoogbouw. Denk aan toestemming VVE, toestemming (onder)bewoners, etc.
Toestemming van de woningbouw is er al geruime tijd, de kabels moeten via de meterkasten naar boven en daarvoor is toegang tot de bergingen nodig bij 7 bewoners. Dit heeft T-Mobile/ODF/Odido destijds ook zo gedaan. Alle bewoners hebben toen toegang tot de berging gegeven op 1 na. Daardoor hebben 6 bewoners nu geen glasvezel aansluiting gekregen van ODF, waaronder ik dus. Er kwam destijds een gladde abonnementverkoper bij mij aan de deur die mij beloofde dat hij het persoonlijk ging regelen als ik nu een abonnement afsloot, yeah sure :) , ik heb gezegd dat hij nog maar eens terug moest komen als er een mooi glasvezel kastje in m'n meterkast hing. Nodeloos om te zeggen dat ik hem niet meer heb gezien.
Daarom had ik mijn hoop gevestigd op KPN die vlak achter het project van T-Mobile aan kwam alleen KPN is (voorlopig?) gestopt voor de gevel helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-05 23:30
@Pedro_Newbie dan maar naar de rechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:43

jurroen

Security en privacy geek

Pedro_Newbie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:59:
Ik heb die postcode samen met huisnummer 131 en 165 zojuist gecheckt. Alleen xDSL en Eurofiber zijn opties, ODF en Odido zijn niet leverbaar. In mijn ervaring: dan wordt je volgens de huidige planning niet binnen drie maanden aangesloten - verdere specifics kan ik voor ODF helaas niet zien.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
jurroen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Ik heb die postcode samen met huisnummer 131 en 165 zojuist gecheckt. Alleen xDSL en Eurofiber zijn opties, ODF en Odido zijn niet leverbaar. In mijn ervaring: dan wordt je volgens de huidige planning niet binnen drie maanden aangesloten - verdere specifics kan ik voor ODF helaas niet zien.
Ik weet dat 165 glasvezel heeft van T-mobile/ODF/Odido, ik heb gezien dat daar een monteur de aansluiting verder in orde maakte. Alle flats zijn aangesloten m.u.v. 155, 137, 119, 101, 83 en 65. Dus de hele streng van etage 1 t/m 6 zijn overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:43

jurroen

Security en privacy geek

Pedro_Newbie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Ik weet dat 165 glasvezel heeft van T-mobile/ODF/Odido, ik heb gezien dat daar een monteur de afsluiting verder in orde maakte. Alle flats zijn aangesloten m.u.v. 155, 137, 119, 101, 83 en 65. Dus de hele streng van etage 1 t/m 6 zijn overgeslagen.
Kan het zijn dat op die locatie Odido het eerste jaar alleenrecht heeft? Dat zou kunnen verklaren waarom ik niet echt resultaat terugkrijg van de API.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
jurroen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Kan het zijn dat op die locatie Odido het eerste jaar alleenrecht heeft? Dat zou kunnen verklaren waarom ik niet echt resultaat terugkrijg van de API.
Ik weet dat de planning in eerste instantie ongeveer 4 tot 6 maanden achter T-Mobile aan liep. Later was de status dat ik een haalbaarheidsonderzoek kon aanvragen. Dat heb ik toen gedaan maar al vrij snel kreeg ik een afwijzing omdat ik nog in een lopend project viel en daarom het onderzoek werd afgesloten. Nu staat dat er ook niet meer dus ik denk dat het op de (zeer?)lange termijn is geschoven.
Nou voorlopig zit ik goed op m’n koperlijn (93mbit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Ik denk dat je beter een kop koffie met die eigenwijze buren moet drinken die tegen werken.

Onder welk wetsartikel wil je wie dan dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Het is een taak van de woningbouwvereniging om de bewoners te bewegen om mee te werken, een bewoner is verplicht om medewerking te verlenen als er werkzaamheden verricht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 24-05 23:30
Pedro_Newbie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:23:
[...]

Het is een taak van de woningbouwvereniging om de bewoners te bewegen om mee te werken, een bewoner is verplicht om medewerking te verlenen als er werkzaamheden verricht moeten worden.
En als dat niet lukt via rechter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mr_chip schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:10:
[...]

En als dat niet lukt via rechter
Nee, niet via de rechter. Dit moet via de ACM (vanuit de telecomoperator) op basis van de gedoogplicht in de Telecomwet. Tenminste, als het gaat om het dwingen van een bewoner of een eigenaar.

Maar er is geen enkele manier om ODF of KPN te dwingen alsnog de aansluiting te maken. Er is geen aansluitverplichting.

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 06-03-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:29
Morgen komt een lokale glasvezelboer mijn KPN glasvezel doortrekken van mijn voortuin tot in mijn meterkast.
Ik weet niet of ze dan gelijk KPN apparatuur meenemen en mijn Experiabox vervangen....
Maar na 1,5 jaar een oranjespriet uit mijn voortuin, werd dit wel tijd.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:56:
Morgen komt een lokale glasvezelboer mijn KPN glasvezel doortrekken van mijn voortuin tot in mijn meterkast.
Ik weet niet of ze dan gelijk KPN apparatuur meenemen en mijn Experiabox vervangen....
Maar na 1,5 jaar een oranjespriet uit mijn voortuin, werd dit wel tijd.
Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?

Als je postcode en huisnummer stuurt kan ik even voor je kijken wat de huidige situatie is

[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?
Geen flauw idee.
Volgens mij gaat mijn bestaande abonnement (DSL) straks automatisch over van de telefoonlijn naar de glasvezel kabel.
Zelfde abonnement, zelfde prijs, zelfde snelheid.
Maar mijn bestaande Experiabox (ik dacht een V12) is natuurlijk DSL, dus dat gaat niet werken op glasvezel.
Lijkt me dat bij een migratie naar glasvezel ik ook een andere box moet krijgen?
In ieder geval eentje met RJ45 of SFP ipv de huidige RJ11 connector voor internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
GarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Geen flauw idee.
Volgens mij gaat mijn bestaande abonnement (DSL) straks automatisch over van de telefoonlijn naar de glasvezel kabel.
Maar mijn bestaande Experiabox (ik dacht een V12) is natuurlijk DSL, dus dat gaat niet werken op glasvezel.
Lijkt me dat bij een migratie naar glasvezel ik ook een andere box moet krijgen?
In ieder geval eentje met RJ45 of SFP ipv de huidige RJ11 connector voor internet.
Het gaat inderdaad automatisch, maar dat gebeurt wel gefasseerd. Als de order aan de kant van KPN wordt ingeschoten sturen ze je een ONT op die je op de Box12 aansluit

Ik kan het evt versnellen als je je gegevens even stuurt

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Ik had een V10 of V10a en de monteur (wel een die de installatie kwam afronden, dus niet degene die het aansluitpunt in de meterkast maakte) vroeg of ik een nieuw modem wilde, en heeft die toen gewoon vervangen.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tc99m schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Ik had een V10 of V10a en de monteur (wel een die de installatie kwam afronden, dus niet degene die het aansluitpunt in de meterkast maakte) vroeg of ik een nieuw modem wilde, en heeft die toen gewoon vervangen.
Dat kan, maar het valt wel buiten het officiële beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dat kan, maar het valt wel buiten het officiële beleid
Dat zal dan inderdaad zo zijn, maar het gebeurt dus wel af en toe.

Goed voor je monteur zorgen (koffie, koekje, interesse tonen in diens werkzaamheden) en 't tussen neus en lippen door vragen doet misschien wonderen. ;)

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Tc99m schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Dat zal dan inderdaad zo zijn, maar het gebeurt dus wel af en toe.

Goed voor je monteur zorgen (koffie, koekje, interesse tonen in diens werkzaamheden) en 't tussen neus en lippen door vragen doet misschien wonderen. ;)
Absoluut, maar in principe komt er geen monteur voor een glasvezelmigratie. Zeker niet met XGSPON, daar dit allemaal Doe Het zelf is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:06:
[...]

Absoluut, maar in principe komt er geen monteur voor een glasvezelmigratie. Zeker niet met XGSPON, daar dit allemaal Doe Het zelf is
Euh.. niet helemaal.
Ten eerste komt er altijd een monteur als je nog een GN-01 of GN-02 FTU hebt (of een andere exotische variant uit een netwerk van een andere partij).
En.. bij een koperglasmigratie met DHZ wordt er alsnog een monteur gestuurd als je na X weken je Experiabox niet zelf hebt aangesloten. Standaard proces bij CUF (voor de meelezers: Complimentary Upgrade Fiber).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
GarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Geen flauw idee.
In je experiabox zit een RJ11 voor de DSL aansluiting maar ook een RJH-45 (die rode poort) voor UTP. Die wordt gebruikt bij glasvezel. En je krijgt op die glasaansluiting een zelf te schuiven ONT die het signaal omzet naar een UTP uitgang. Die dus weer verbonden wordt met je experiabox. Dus nee, geen nieuwe box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Barre73 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Euh.. niet helemaal.
Ten eerste komt er altijd een monteur als je nog een GN-01 of GN-02 FTU hebt (of een andere exotische variant uit een netwerk van een andere partij).
En.. bij een koperglasmigratie met DHZ wordt er alsnog een monteur gestuurd als je na X weken je Experiabox niet zelf hebt aangesloten. Standaard proces bij CUF (voor de meelezers: Complimentary Upgrade Fiber).
Ik doelde op nieuwe aansluitingen, daarom ook het kopje in principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Ik doelde op nieuwe aansluitingen, daarom ook het kopje in principe
Je schreef "glasvezelmigratie" en dat is koper->glas. Vandaar mijn reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Barre73 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:51:
[...]

In je experiabox zit een RJ11 voor de DSL aansluiting maar ook een RJ-45 (die rode poort) voor UTP. Die wordt gebruikt bij glasvezel. ...
Verrek zeg, er zit inderdaad nog een (nu) ongebruikte rode RJ45 poort met de tekst "WAN" erbij.
Dat was me nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-05 13:02
Pedro_Newbie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Toestemming van de woningbouw is er al geruime tijd, de kabels moeten via de meterkasten naar boven en daarvoor is toegang tot de bergingen nodig bij 7 bewoners. Dit heeft T-Mobile/ODF/Odido destijds ook zo gedaan. Alle bewoners hebben toen toegang tot de berging gegeven op 1 na. Daardoor hebben 6 bewoners nu geen glasvezel aansluiting gekregen van ODF, waaronder ik dus. Er kwam destijds een gladde abonnementverkoper bij mij aan de deur die mij beloofde dat hij het persoonlijk ging regelen als ik nu een abonnement afsloot, yeah sure :) , ik heb gezegd dat hij nog maar eens terug moest komen als er een mooi glasvezel kastje in m'n meterkast hing. Nodeloos om te zeggen dat ik hem niet meer heb gezien.
Daarom had ik mijn hoop gevestigd op KPN die vlak achter het project van T-Mobile aan kwam alleen KPN is (voorlopig?) gestopt voor de gevel helaas.
Kijk bij een gaslekkage komt de brandweer gewoon de deur intrappen maar met glasvezel voelt niemand zich verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-05 08:52
Wil naast dat ik het op KPN forum ook heb geplaats ook maar even hier plaatse, in het kort (proberen dan toch ;) )

Mijn ouders zijn sinds vorige week verhuisd naar een nieuwbouw woning, maar helaas is er nog geen werkende glasvezel verbinding, en ik vraag me af wat wij niet goed hebben gedaan. Ze zitten bij XS4ALL voor de duidelijk.

In de meterkast hangt dus al sinds de oplevering (begin Februari) een FTU met glasvezel kabel erin. Dan kan je ook op netwerk.kpn.com het postcode invullen en dan staat er dit: “Goed Nieuws. We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt.” en: “Ben je al klant van een van de providers op ons netwerk? Geef dan je verhuizing door via je provider.”

3 Februari via kpn.com de verhuizing doorgegeven. Nou, alles in orde denk je dan. (Er staat nu ook nog steeds als status als je inlogt: “Sluit gemakkelijk aan met onze Installatiehulp. Kom je er zelf niet uit, dan kan je snel een belafspraak maken met onze experts” En ook nog: “Je kunt aansluiten!” met een feestmuts erbij *O*

Maar, als je dan een week van te voren belt, met hoe staat het ermee, dan krijgen we te horen bij Xs4all dat er nog ‘iets’ niet in orde is met de aansluiting… euh, okay. ze kunnen ook niet zien wat er aan de hand is, maar wel een ‘blokkade’ omdat administratief de aansluiting nog niet is afgemeld, of er moet nog een meting gedaan worden etc. ? Ik moest daarvoor Netwerk KPN bellen.

Ik bellen naar Netwerk KPN, en die zeggen beetje hetzelfde, maar ook zij kunnen niet aangeven WAT er nu dus moet gebeuren. Maar ze zouden het nakijken. Dan bel je een dag (of 2) later terug, en dan moet je ineens (?) een nieuwbouw aanvraag invullen, en dan denk ik van ja…. had dat 3 weken geleden gemeld… Dus nu moet er een monteur komen voor… Ik weet niet precies wat ?

Nu is er door XS4ALL gelukkig een ‘noodpakket’ verstuurd met digitenne, wat echter helaas niet werkt tegen de Belgische grens, 0 % signaal… en een 4G wifi router, die gelukkig wel werkt (na eerst gebeld te moeten hebben met xs4all, want beheer wachtwoord was niet gereset, en ging steeds naar 2G... grrr ). Dus zo streamen we dan maar TV via een laptop.

Erg teleurstellend dus, dat ik eerst 4 / 5 weken tegen mijn ouders verkondig, zo, na de verhuizing gedaan te hebben, komt het allemaal goed, maar helaas….. het is dus nog niet goed :-(

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:01
ginod schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 01:26:
Wil naast dat ik het op KPN forum ook heb geplaats ook maar even hier plaatse, in het kort (proberen dan toch ;) )

Mijn ouders zijn sinds vorige week verhuisd naar een nieuwbouw woning, maar helaas is er nog geen werkende glasvezel verbinding, en ik vraag me af wat wij niet goed hebben gedaan. Ze zitten bij XS4ALL voor de duidelijk.

In de meterkast hangt dus al sinds de oplevering (begin Februari) een FTU met glasvezel kabel erin. Dan kan je ook op netwerk.kpn.com het postcode invullen en dan staat er dit: “Goed Nieuws. We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt.” en: “Ben je al klant van een van de providers op ons netwerk? Geef dan je verhuizing door via je provider.”

3 Februari via kpn.com de verhuizing doorgegeven. Nou, alles in orde denk je dan. (Er staat nu ook nog steeds als status als je inlogt: “Sluit gemakkelijk aan met onze Installatiehulp. Kom je er zelf niet uit, dan kan je snel een belafspraak maken met onze experts” En ook nog: “Je kunt aansluiten!” met een feestmuts erbij *O*

Maar, als je dan een week van te voren belt, met hoe staat het ermee, dan krijgen we te horen bij Xs4all dat er nog ‘iets’ niet in orde is met de aansluiting… euh, okay. ze kunnen ook niet zien wat er aan de hand is, maar wel een ‘blokkade’ omdat administratief de aansluiting nog niet is afgemeld, of er moet nog een meting gedaan worden etc. ? Ik moest daarvoor Netwerk KPN bellen.

Ik bellen naar Netwerk KPN, en die zeggen beetje hetzelfde, maar ook zij kunnen niet aangeven WAT er nu dus moet gebeuren. Maar ze zouden het nakijken. Dan bel je een dag (of 2) later terug, en dan moet je ineens (?) een nieuwbouw aanvraag invullen, en dan denk ik van ja…. had dat 3 weken geleden gemeld… Dus nu moet er een monteur komen voor… Ik weet niet precies wat ?

Nu is er door XS4ALL gelukkig een ‘noodpakket’ verstuurd met digitenne, wat echter helaas niet werkt tegen de Belgische grens, 0 % signaal… en een 4G wifi router, die gelukkig wel werkt (na eerst gebeld te moeten hebben met xs4all, want beheer wachtwoord was niet gereset, en ging steeds naar 2G... grrr ). Dus zo streamen we dan maar TV via een laptop.

Erg teleurstellend dus, dat ik eerst 4 / 5 weken tegen mijn ouders verkondig, zo, na de verhuizing gedaan te hebben, komt het allemaal goed, maar helaas….. het is dus nog niet goed :-(
Stuur het adres in PM. Dan gaan we het regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
Heeft er iemand ervaring met dat een hele wijk en straat al is aangesloten op het Glasvezelnetwerk van KPN maar dat bij ons adres de volgende melding eruit komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVpF1OCPCm4rL858Nopa5zFdzKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rh2UTTapwFZGNC1IpH7RBTs.png?f=fotoalbum_large

De rest (en dus ook onze directe buren) hebben wel glasvezel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo4_WdDyThkeEMGNgl2PiML3ik8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MJdasgrIeGQBzBN3FMYdBMFA.png?f=user_large

Ik heb al contact gehad met KPN Netwerk maar die gaven aan dat ze het niet kunnen verklaren maar ook niet zelfstandig een onderzoek kunnen opstarten. Heb al 1.5 jaar een aanvraag lopen bij Odido voor Glasvezel maar die komen ook geen stap verder. Daar hebben we dus niet echt meer vertrouwen in. Schijnbaar is dat hetzelfde netwerk als het KPN netwerk.

We zouden het liefste direct naar KPN gaan op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Wasmachine schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:18:
Heeft er iemand ervaring met dat een hele wijk en straat al is aangesloten op het Glasvezelnetwerk van KPN maar dat bij ons adres de volgende melding eruit komt:

[Afbeelding]

De rest (en dus ook onze directe buren) hebben wel glasvezel:

[Afbeelding]

Ik heb al contact gehad met KPN Netwerk maar die gaven aan dat ze het niet kunnen verklaren maar ook niet zelfstandig een onderzoek kunnen opstarten. Heb al 1.5 jaar een aanvraag lopen bij Odido voor Glasvezel maar die komen ook geen stap verder. Daar hebben we dus niet echt meer vertrouwen in. Schijnbaar is dat hetzelfde netwerk als het KPN netwerk.

We zouden het liefste direct naar KPN gaan op glasvezel.
Odido is afhankelijk van KPN Netwerk, dus als die je verbinding niet goed hebben geregistreerd, kan Odido inderdaad niks doen.

Heb je al een aansluitpunt in huis? Of alleen een spriet voor de voordeur?

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasmachine
Tc99m schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:22:
[...]

Odido is afhankelijk van KPN Netwerk, dus als die je verbinding niet goed hebben geregistreerd, kan Odido inderdaad niks doen.

Heb je al een aansluitpunt in huis? Of alleen een spriet voor de voordeur?
Klopt, alleen Odido is dus zelf kwijt bij wie ze aan moeten kloppen. Volgens mij was het voorheen Primevest maar dat is overgenomen door KPN.

We hebben alleen een spriet ergens in de grond. Het liefste laat ik de glasvezel verbinding door KPN Netwerk in orde maken en dan direct overstappen naar KPN. Alleen bij elke partij loop ik vast op dit moment omdat ze niet begrijpen waarom onze aansluiting deze status heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knolpower!
Wat een gedoe met onderaannemers,
Tijdje geleden iemand langs geweest om alles te bekijken en hoe het moest gebeuren,
Daarna nooit meer iets van gehoord dus zelf er maar achteraan gegaan,
Vandaag zouden ze in de ochtend komen, komen ze eind middag, maar kunnen ze het niet doen,
Omdat het 2 hoog moet en daar niet bij kunnen, dus alsnog weer nieuwe datum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wasmachine schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Klopt, alleen Odido is dus zelf kwijt bij wie ze aan moeten kloppen. Volgens mij was het voorheen Primevest maar dat is overgenomen door KPN.

We hebben alleen een spriet ergens in de grond. Het liefste laat ik de glasvezel verbinding door KPN Netwerk in orde maken en dan direct overstappen naar KPN. Alleen bij elke partij loop ik vast op dit moment omdat ze niet begrijpen waarom onze aansluiting deze status heeft.
Ik weet het wel.
Na overname van Primevest netwerken door KPN zijn alleen de adressen met aansluiting in de woning open gezet voor bestellen. Adressen die geen aansluiting in huis hebben zijn dichtgezet en worden projectmatig aangesloten dit jaar. Dat is al gestart maar blijkbaar nog niet bij jouw straat/buurt.
Als een woning alsnog projectmatig is aangesloten wordt deze wel opengezet voor bestelling van een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasmachine
Barre73 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:44:
[...]

Ik weet het wel.
Na overname van Primevest netwerken door KPN zijn alleen de adressen met aansluiting in de woning open gezet voor bestellen. Adressen die geen aansluiting in huis hebben zijn dichtgezet en worden projectmatig aangesloten dit jaar. Dat is al gestart maar blijkbaar nog niet bij jouw straat/buurt.
Als een woning alsnog projectmatig is aangesloten wordt deze wel opengezet voor bestelling van een abonnement.
Dank voor de toelichting! Heb je enig idee hoe ik dit proces wellicht kan versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Barre73 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:44:
[...]

Ik weet het wel.
Super boeiende info! Ik vroeg me dit namelijk ook erg af en KPN kon er een tijdje terug niet veel over zeggen. Ik zit namelijk in het bestuur van een vve van een hoogbouwcomplex in het primevest gebied waar de kabels al jaren tot het gebouw liggen. Zou fijn zijn als daar dit jaar schot in gaat komen. Toestemming heb ik alvast geregeld in de vorige vergadering ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 dit heeft wel tot gevolg dat mensen in primevest gebied maanden wachten op hun aansluiting en bijvoorbeeld mijn buren het hebben opgegeven en naar de concurrent (Ziggo / Odido klik en klaar) gaan. Lijkt mij juist het eenvoudigste om de mensen die er actief voor openstaan meteen aan te sluiten, die leveren meteen geld op (de core business lijkt me van een beursgenoteerd bedrijf).

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 15-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

jongetje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:52:
@Barre73 dit heeft wel tot gevolg dat mensen in primevest gebied maanden wachten op hun aansluiting en bijvoorbeeld mijn buren het hebben opgegeven en naar de concurrent (Ziggo / Odido klik en klaar) gaan. Lijkt mij juist het eenvoudigste om de mensen die er actief voor openstaan meteen aan te sluiten, die leveren meteen geld op (de core business lijkt me van een beursgenoteerd bedrijf).
Het gaat natuurlijk om efficiëntie. Individuele huizen verdeeld over het land aansluiten of hele wijken. Dat laatste is per huis goedkoper en levert meer klanten op, dat is waarom jij wat langer moet wachten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
fsfikke schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Het gaat natuurlijk om efficiëntie. Individuele huizen verdeeld over het land aansluiten of hele wijken. Dat laatste is per huis goedkoper en levert meer klanten op, dat is waarom jij wat langer moet wachten.
Verdeelt over het land? Zo groot zijn de primevest wijken niet. En dan pak je toch juist de straten waar aanvragen zijn en je direct omzet op maakt? Maar dat is misschien mijn boerenlogica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Verdeelt over het land? Zo groot zijn de primevest wijken niet. En dan pak je toch juist de straten waar aanvragen zijn en je direct omzet op maakt? Maar dat is misschien mijn boerenlogica.
Je boerenlogica klopt maar het heeft ook andere (contractuele) redenen waar ik hier niet op in kan gaan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Van de week is mijn KPN glasvezel gerealiseerd. (regio Den Haag).
Kastje ontvangen, Experiabox ompluggen van DSL naar glas... was echt 2 minuten werk.
Loopt als een zonnetje.

Officieel heb ik een 100/10 abonnement (uit het DSL tijdperk), wat neem ik aan een 100/100 wordt op glas.
In werkelijkheid haalde ik op DSL 96/30...
Nu op glas haal ik 120/140
Het lijkt alsnog KPN wat moeite heeft met de snelheidsbegrenzer.
Maar.... vertel dat maar niet aan KPN :)
Mijn ping is nu 4ms en mijn jitter 1ms
edit: tenminste, dat zegt de speedtest

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 20-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
GarBaGe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:52:
Kastje ontvangen, Experiabox ompluggen van DSL naar glas... was echt 2 minuten werk.
Loopt als een zonnetje.

Officieel heb ik een 100/10 abonnement (uit het DSL tijdperk), wat neem ik aan een 100/100 wordt op glas.
Had je ook een abonnement bij KPN zelf? Bij mij is mijn snelheid gratis verhoogd naar 200/200 nadat de glasvezelaansluiting rond was.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Tc99m schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Had je ook een abonnement bij KPN zelf? Bij mij is mijn snelheid gratis verhoogd naar 200/200 nadat de glasvezelaansluiting rond was.
Origineel heb ik het abonnement afgesloten als een Telfort abonnement met een snelheid van 30/3.
Dit ging door de jaren heen vanzelf omhoog naar 50/5 en 100/10.
Echter, bij de overstap naar 100/10 hebben ze volgens mij alle snelheidslimieten eraf gehaald.
Een download van 100 haalde ik net niet... Eerder 95-98.
Maar de 10 upload... daar ging ik ruim overheen.

Ik heb nog steeds dat reeds gemigreerde Telfort abonnement, omdat deze goedkoper is dan een KPN abonnement.
Dus migreren betekent voor mij meer betalen voor hetzelfde spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 23:22
GarBaGe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:52:
Loopt als een zonnetje.

edit: tenminste, dat zegt de speedtest
op glasvezel en je hebt kpn abbo krijg je standaard symmetrisch
je abbo staat op 100, profiel wat er op staat is 120/120
dus klopt helemaal wat je haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-05 10:11

kujinshi

seven heroes

De begrenzer stellen ze wel eens wat ruimer in, waarschijnlijk om wat "gezeik" van klanten te voorkomen dat ze niet precies de snelheid halen. Iets hoger zetten scheelt ze heel wat telefoontjes.

I haal bij Ziggo ook 260mbit terwijl abonnement op 250mbit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
kujinshi schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:11:
De begrenzer stellen ze wel eens wat ruimer in, waarschijnlijk om wat "gezeik" van klanten te voorkomen dat ze niet precies de snelheid halen. Iets hoger zetten scheelt ze heel wat telefoontjes.

I haal bij Ziggo ook 260mbit terwijl abonnement op 250mbit staat.
Nou nee, ik zeik niet over dat ik maar 950mbps haal op een 1gbit aon lijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
dunkiegaming schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Op XGS-PON met WAN van 2,5/10Gbit en LAN van 2,5/10Gbit ga je daar overheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dunkiegaming schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 22:36:
Met 0,95 bit/s zou ik moord en brand schreeuwen ;)
mad-dog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:36:
Heel ruim zelfs...

[ Voor 30% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 21-03-2025 06:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
mad-dog schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 00:36:
[...]

Iknow maar dan mag kpn opschieten met xgs-pon apparatuur plaatsen in de pops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dunkiegaming schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Iknow maar dan mag kpn opschieten met xgs-pon apparatuur plaatsen in de pops.
Dat heeft KPN op veel plaatsen al gedaan, maar KPN zet klanten niet actief over naar XGS-PON. Dat doen ze pas als de klant een zwaarder abonnement afsluit dan 1 Gbit/s (of als in de toekomst de AON apparatuur end of life is, schat ik zo). Als de KPN postcodecheck aangeeft dat 4 Gbit/s bij jou beschikbaar is, dan neem ik aan dat XGS-PON apparatuur in de pop is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Dat heeft KPN op veel plaatsen al gedaan, maar KPN zet klanten niet actief over naar XGS-PON. Dat doen ze pas als de klant een zwaarder abonnement afsluit dan 1 Gbit/s (of als in de toekomst de AON apparatuur end of life is, schat ik zo). Als de KPN postcodecheck aangeeft dat 4 Gbit/s bij jou beschikbaar is, dan neem ik aan dat XGS-PON apparatuur in de pop is geïnstalleerd.
Ja op veel plaatsen al wel maar ik woon in een opzich wel populaire stad en daar blijft de postcodecheck steken op 1gbit/1gbit. Is ook tussen 2008-2015 aangelegd door reggefiber.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2Jd_DoHxunVe0Q2QXUrDPFAx90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xIyINNzMuo3h34eU9xRhOkTx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dunkiegaming schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Ja op veel plaatsen al wel maar ik woon in een opzich wel populaire stad en daar blijft de postcodecheck steken op 1gbit/1gbit. Is ook tussen 2008-2015 aangelegd door reggefiber.
[Afbeelding]
Mijn broer woont ook in een voormalig Reggefiber gebied (aanleg ca. 2014) en daar is 4 Gbit/s inmiddels beschikbaar. KPN rolt dit projectmatig uit, een kwestie van tijd dus. Ik zou wel ook een paar postcode/huisnummercombinaties in de omgeving uitproberen. Je weet nooit of precies bij jou een foutje zit in de administratie.

In mijn dorp ligt nog helemaal geen glasvezel. Delta trapte hier 3 jaar geleden met veel poeha de aanleg af, maar lijkt inmiddels afgehaakt (officieel is de aanleg gepauzeerd). Deze week is de status bij Glaspoort van in onderzoek naar in uitvoering gegaan en zag ik twee straten verderop werklui een lege OAP-kast plaatsen (ik neem aan in opdracht van Glaspoort). Er komt dus licht in de duisternis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
Bij ons zijn ze begonnen met het aanleggen van Glasvezel ik zag mensen in Oranje vesten met KPN Glasvezel. Ik snap het gewoon niet, omdat op mijn postcode al sinds december 2022 beschikbaar is. Ik heb in december 2022 bij toenmalige T-Mobile Glasvezel Thuis een abonnement afgesloten, mijn poscode was toen beschikbaar voor Glasvezel. Toen alles bevestigd gekregen, maar ben tot vandaag nog bij Ziggo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22AbaqEUipUnOTMHdLfEJMnGnJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVPhPiW1MlVQzwdYidbSSOTL.jpg?f=fotoalbum_large]

Ik had paar jaar geleden toestemming gegeven aan ODF. Ik heb afgelopen November 2024 ook toestemming gegeven aan KPN.

Bij toenmalige T-Mobile heb ik in december 2022:

• Internet 1000Mbit/s (in combinatie met mijn Unlimited hoogste korting toen per maand)
• TV Basis pakket (zonder extra betaalde zenders en niet opnemen)
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefonie

Toen was er met mij afgesproken dat de eerste 8 maanden voor €25 en daarna €54. Ik sta nog steeds in hun systeem.
Wij hebben ook bij Odido onze mobiele verbinding.

Is het nog steeds het geval, als KPN de Glasvezel aanleggen, ik nog 1 jaar moet wachten op verbinding via Odido Glasvezel thuis?

Door de jaren heen heb contact gehad met T-Mobile/Odido. Iedere keer zou het komen en ze zeiden de kruipruimte moet schoongemaakt worden enzo. Zelfs contact gehad met ODF die Glasvezel aanleggen en ze zeiden we wachten op handtekening van de woningbouw enzo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvxN2sKT7DzbGlP-ZmVfcvd4onM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YHKtTFNFx4Hm6PxtYWllxeP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg om de paar maanden steeds een mailtje met binnenkort. Nu heb ik iets meer dan 1 jaar geen mailtjes meer gehad.

Ze hadden per brief aan ons bevestigd dat de Glasvezel kabel al lag, alleen moest er bepaald worden hoe deze onze appartement binnen zou komen en getrokken zou worden, dus ik snap er niks meer van

[ Voor 33% gewijzigd door Van der Berg op 26-03-2025 12:40 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:33
Van der Berg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:48:
Bij ons zijn ze begonnen met het aanleggen van Glasvezel ik zag mensen in Oranje vesten met KPN Glasvezel. Ik snap het gewoon niet, omdat op mijn postcode al sinds december 2022 beschikbaar is. Ik heb in december 2022 bij toenmalige T-Mobile Glasvezel Thuis een abonnement afgesloten, mijn poscode was toen beschikbaar voor Glasvezel. Toen alles bevestigd gekregen, maar ben tot vandaag nog bij Ziggo.

[Afbeelding]]

Ik had paar jaar geleden toestemming gegeven aan ODF. Ik heb afgelopen November 2024 ook toestemming gegeven aan KPN.

Bij toenmalige T-Mobile heb ik in december 2022:

• Internet 1000Mbit/s (in combinatie met mijn Unlimited hoogste korting toen per maand)
• TV Basis pakket (zonder extra betaalde zenders en niet opnemen)
• 1 TV-BOX
• Geen thuistelefonie

Toen was er met mij afgesproken dat de eerste 8 maanden voor €25 en daarna €54. Ik sta nog steeds in hun systeem.
Wij hebben ook bij Odido onze mobiele verbinding.

Is het nog steeds het geval, als KPN de Glasvezel aanleggen, ik nog 1 jaar moet wachten op verbinding via Odido Glasvezel thuis?

Door de jaren heen heb contact gehad met T-Mobile/Odido. Iedere keer zou het komen en ze zeiden de kruipruimte moet schoongemaakt worden enzo. Zelfs contact gehad met ODF die Glasvezel aanleggen en ze zeiden we wachten op handtekening van de woningbouw enzo

[Afbeelding]

Ik kreeg om de paar maanden steeds een mailtje met binnenkort. Nu heb ik iets meer dan 1 jaar geen mailtjes meer gehad.

Ze hadden per brief aan ons bevestigd dat de Glasvezel kabel al lag, alleen moest er bepaald worden hoe deze onze appartement binnen zou komen en getrokken zou worden, dus ik snap er niks meer van
En wat is nu je vraag?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
1. Is het nog steeds het geval, dat als KPN de Glasvezel aanlegt of installeert, moet ik nog 1 jaartje wachten op verbinding via Odido Glasvezel Thuis? Vroeger was het zo, dat als KPN de verbinding installeerde je geen T-Mobile kon nemen voor minstens 1 jaar. Na die jaartje kon je wel weer bij T-Mobile of is dat door de jaren heen veranderd?

2. Waarom duurt het allemaal zo lang en onduidelijk en mogen ze mij vooraf een abonnement afsluiten, al heb ik steeds gehoord pas bij een actieve verbinding gaat mijn 14 dagen bedenktijd in? Ik heb al de tijd nog niets betaald aan T-Mobile of Odido voor Thuis.
Ze hebben mij duidelijk gemaakt dat voor mij als nog de prijzen van 2022 van toepassing is, zodra mijn verbinding actief is, ik heb op contract bevestiging gekregen in december 2022

3. Ik heb nu een lopende jaarcontract bij Ziggo sinds halverwege December 2024. Bij Ziggo heb ik 9 maanden €10 per maand korting met Internet Elite 1000Mbit/s met TV-Start Interactive TV (Zonder extra betaalde zenders) Mijn vraag is stel dat Glasvezel straks geïnstalleerd is, en ik neem geen KPN wat gebeurd er dan komt dan Odido alsnog hier bij mij thuis om te installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Van der Berg op 26-03-2025 13:48 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Van der Berg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Appartementen, altijd lastig. Ik heb de afgelopen jaren diverse gevallen gezien waarin de aannemer problemen had om in een appartementencomplex glasvezel op de juiste manier aan te leggen. In de meeste gevallen kwam het uiteindelijk goed. In sommige gevallen is de finish nog niet in zicht.

Onlangs kwam hier een casus voorbij waarbij de glasvezel was afgewerkt in de meterkast in een centrale ruimte op de begane grond i.p.v. in het appartement zelf (ik dacht op de tweede verdieping). De aansluiting in het appartement krijgen heeft bloed, zweet en tranen gekost met een heel leger monteurs die kwamen en onverrichter zaken weer gingen. Behalve de laatste dan. De bewoner heeft er in dit topic uitvoerig over verhaald.
Van der Berg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:38:
1. Is het nog steeds het geval, dat als KPN de Glasvezel aanlegt of installeert, moet ik nog 1 jaartje wachten op verbinding via Odido Glasvezel Thuis? Vroeger was het zo, dat als KPN de verbinding installeerde je geen T-Mobile kon nemen voor minstens 1 jaar. Na die jaartje kon je wel weer bij T-Mobile of is dat door de jaren heen veranderd?
Voor zover ik weet is er geen wachttijd.
2. Waarom duurt het allemaal zo lang en onduidelijk en mogen ze mij vooraf een abonnement afsluiten, al heb ik steeds gehoord pas bij een actieve verbinding gaat mijn 14 dagen bedenktijd in? Ik heb al de tijd nog niets betaald aan T-Mobile of Odido voor Thuis.
Dit zijn grote projecten. Gebrek aan mensen zorgt er mede voor dat het allemaal lang duurt (soms ook geldgebrek). Voorverkoop mag. Het was je eigen keuze om een abonnement af te sluiten, al zul je toen niet hebben durven bevroeden dat het allemaal zo lang zou gaan duren.
3. Ik heb nu een lopende jaarcontract bij Ziggo sinds halverwege December 2024. Bij Ziggo heb ik 9 maanden €10 per maand korting met Internet Elite 1000Mbit/s met TV-Start Interactive TV (Zonder extra betaalde zenders) Mijn vraag is stel dat Glasvezel straks geïnstalleerd is, en ik neem geen KPN wat gebeurd er dan komt dan Odido alsnog hier bij mij thuis om te installeren?
Je hebt aan twee partijen toestemming gegeven en dus komen er twee aansluitingen. Ik ben benieuwd of ze beide de glasvezel tot in je appartement weten te krijgen. Dat kan in sommige situaties een uitdaging worden.

ODF is begonnen als het voormalige glasvezelnetwerk van T-Mobile. Ik vermoed dat Odido bij voorkeur via ODF zal willen leveren, maar Odido levert ook via KPN WBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Appartementen, altijd lastig. Ik heb de afgelopen jaren diverse gevallen gezien waarin de aannemer problemen had om in een appartementencomplex glasvezel op de juiste manier aan te leggen. In de meeste gevallen kwam het uiteindelijk goed. In sommige gevallen is de finish nog niet in zicht.

Onlangs kwam hier een casus voorbij waarbij de glasvezel was afgewerkt in de meterkast in een centrale ruimte op de begane grond i.p.v. in het appartement zelf (ik dacht op de tweede verdieping). De aansluiting in het appartement krijgen heeft bloed, zweet en tranen gekost met een heel leger monteurs die kwamen en onverrichter zaken weer gingen. Behalve de laatste dan. De bewoner heeft er in dit topic uitvoerig over verhaald.

[...]

Voor zover ik weet is er geen wachttijd.

[...]

Dit zijn grote projecten. Gebrek aan mensen zorgt er mede voor dat het allemaal lang duurt (soms ook geldgebrek). Voorverkoop mag. Het was je eigen keuze om een abonnement af te sluiten, al zul je toen niet hebben durven bevroeden dat het allemaal zo lang zou gaan duren.

[...]

Je hebt aan twee partijen toestemming gegeven en dus komen er twee aansluitingen. Ik ben benieuwd of ze beide de glasvezel tot in je appartement weten te krijgen. Dat kan in sommige situaties een uitdaging worden.

ODF is begonnen als het voormalige glasvezelnetwerk van T-Mobile. Ik vermoed dat Odido bij voorkeur via ODF zal willen leveren, maar Odido levert ook via KPN WBA.
Ik kan dus concluderen dat als straks eenmaal KPN in mijn meterkast zit ik Odido van start kan gaan. Dat is heel mooi. Hopelijk snel. Aan de andere kant moet ik waarschijnlijk toch wachten tot halverwege december als mijn jaarcontract afloopt bij Ziggo dus op zijn vroegst januari 2026 (1 maand opzegtermijn).

Ik moet wel vertellen dat hier om een nieuwbouw gaat woning met bouwjaar 2010, is dat geen invloed voor het doortrekken van de Glasvezel kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Van der Berg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:34:
Ik kan dus concluderen dat als straks eenmaal KPN in mijn meterkast zit ik Odido van start kan gaan. Dat is heel mooi. Hopelijk snel.
Als je bedoelt dat Odido dan zou kunnen gaan leveren via KPN glasvezel, dat kan in principe. Vraag is of ze dat tegen dezelfde prijs kunnen/willen doen als via ODF. Daar zul je eventueel met Odido uit moeten komen.
Aan de andere kant moet ik waarschijnlijk toch wachten tot halverwege december als mijn jaarcontract afloopt bij Ziggo dus op zijn vroegst januari 2026 (1 maand opzegtermijn).
Je zult vast eerder weg kunnen, maar dat gaat geld kosten.
Ik moet wel vertellen dat hier om een nieuwbouw gaat woning met bouwjaar 2010, is dat geen invloed voor het doortrekken van de Glasvezel kabel?
Het hangt af van de bouwkundige situatie. Die is niet direct gekoppeld aan een jaartal. Ik geef twee voorbeelden om je een idee te geven:
  1. De ruimtes met de groepenkasten van boven elkaar gelegen appartementen liggen recht boven elkaar en er loopt eens soort leidingenschacht omhoog die die ruimtes verbindt. In dat geval zal het technisch vaak relatief gemakkelijk zijn om meerdere glasvezelkabels naar boven te leggen. De gifangel hier is een bewoner van een verdieping die geen toestemming geeft voor aanleg en ook de aanleg voor bovengelegen appartementen frustreert.

2. Er loopt vanuit een centrale ruimte een buis met een coaxkabel (Ziggo) en een buis met een telefoonkabel (KPN) naar elk appartement. Door een buis kan maar één glasvezelkabel. De buis met de coaxkabel is onaantastbaar en KPN zou de buis met de telefoonkabel voor zich kunnen claimen. Hoe moet dan de glasvezelkabel van ODF naar boven? Als de telefoonkabel momenteel in gebruik is voor VDSL, wordt de puzzel nog complexer.

Een oplossing zou kunnen zijn om in de huidige telefoonbuis een glasvezelkabel te leggen die ook in de centrale ruimte wordt afgewerkt op een glasvezel aansluitpunt. Met een optische patchkabel kan dan worden gekozen tussen KPN en ODF. Een andere oplossing is om in de buis een UTP-kabel te leggen die aan beide kanten wordt afgewerkt in een RJ45-wandcontactdoos. Voordeel hiervan is dat deze tijdelijk voor VDSL kan worden gebruikt. Maar dan moet in de centrale ruimte een stroomvoorziening zijn (of worden gemaakt) voor de ONT van de glasvezelaansluiting. Dat kan in de papieren gaan lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Van der Berg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:38:
[...]

Dit is absoluut nog nooit zo geweest. Als KPN glasvezel aanlegt kan elke provider (die daarvoor een KPN Wholesale contract heeft) daarop leveren vanaf hetzelfde moment. KPN zelf, maar ook Odido, Budget, Online, etc.. dat is altijd zo geweest, ook toen het nog Reggefiber was die aanlegde.

Misschien ben je in de war met ODF waar Odido het eerste jaar alleenrecht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-05 16:31
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Heb nog een casus voor je:

In 2023 is er bij een appartementencomplex met tientallen woningen glasvezel aangelegd t/m in de meterkast van elke individuele woning, inclusief glasvezelkast. De onderaannemer heeft het gemeten en is vergeten de postcode + huisnummer te registeren als gereed in het systeem van KPN Netwerk.

2 jaar later en de fout is nog steeds niet hersteld door KPN omdat KPN van mening is dat de opdracht al is afgesloten en de onderaannemer van mening is dat ze de administratieve fout pas kunnen herstellen als er een nieuw opdrachtnummer is vanuit KPN.

Flinke kapitaalvernietiging door KPN.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
Vandaag zou de glasvezelaansluiting in de woning worden aangelegd.

Dat het vandaag zou worden aangelegd is bevestigd per mail, en ook als ik inlog om de afspraak te bekijken staat hij bevestigd op vandaag.

Vanochtend in de loop van de ochtend zie ik de monteurs rondlopen. Ze gaan het rijtje woningen hier af en tot mijn verbazing slaan ze mij over. Naar buiten gelopen om te vragen of ze niet ook bij mij moeten zijn omdat ik ook een afspraak heb, maar nee: volgens de monteurs sta ik niet op hun lijst, misschien sta ik op de lijst van hun collega omdat ze met twee teams werken.

Tot nu toe nog geen monteur gezien natuurlijk. Zou toch ook vreemd zijn dat die monteurs het hele rijtje woningen hier moeten doen, de buren hebben bovendien hetzelfde tijdvak als ik doorgekregen voor de aansluiting, en dat dan bij mij een ander team zou zijn ingepland.

Kortom, ik denk dat iemand bij de planning heeft zitten prutsen, of de monteurs slecht kunnen lezen of iets dergelijks. Daar blijf je dan lekker de hele dag voor thuis :(

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Glenfiddich Maar wilden ze je niet aansluiten dan? Ze krijgen namelijk (vaak) betaald per gemaakte aansluiting en er eentje extra meepakken is makkelijk geld voor die jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
jongetje schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:33:
@Glenfiddich Maar wilden ze je niet aansluiten dan? Ze krijgen namelijk (vaak) betaald per gemaakte aansluiting en er eentje extra meepakken is makkelijk geld voor die jongens.
Blijkbaar niet. Ik weet niet wat hier achter zit. Het regende toen ze bij de buren bezig waren. Misschien hadden ze er “gewoon” geen zin meer in ofzo.

Dat een ander team mij zou moeten aansluiten terwijl zij de buren aan weerszijden van ons hebben aangesloten, die hetzelfde tijdvak hadden doorgekregen, klinkt als een bullshit verhaal.

En als het een bullshit verhaal is, dan wisten ze dus donders goed dat het gevolg daarvan zou zijn dat ik de rest van de dag tevergeefs zou zitten te wachten op dat “andere team” dat nooit zou komen.

Ik heb vanmiddag nog gebeld met de afdeling planning en ik stond wel degelijk ingepland werd mij verteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 24-04-2025 18:05 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:03:
[...]

Blijkbaar niet. Ik weet niet wat hier achter zit. Het regende toen ze bij de buren bezig waren. Misschien hadden ze er “gewoon” geen zin meer in ofzo.

Dat een ander team mij zou moeten aansluiten terwijl zij de buren aan weerszijden van ons hebben aangesloten, die hetzelfde tijdvak hadden doorgekregen, klinkt als een bullshit verhaal.

En als het een bullshit verhaal is, dan wisten ze dus donders goed dat het gevolg daarvan zou zijn dat ik de rest van de dag tevergeefs zou zitten te wachten op dat “andere team” dat nooit zou komen.

Ik heb vanmiddag nog gebeld met de afdeling planning en ik stond wel degelijk ingepland werd mij verteld.
Planningsafdeling maar weer gebeld vanochtend, verhaal verteld dat ik de monteurs heb aangesproken toen ze bij de buren klaar waren en de auto weer inpakten en als reactie kreeg dat we niet op de lijst stonden.

De man van de planning die ik aan de lijn had verzuchtte "ja, dat is het makkelijke antwoord van een monteur die geen zin meer heeft en naar huis wil". Want we stonden volgens hem wel degelijk op de lijst.

We waren nu blijkbaar zonder overleg "doorgepland" naar aanstaande maandag. Wat ik natuurlijk niet wist, en wat mij ook niet uit komt en zou betekenen dat de monteurs die dan zouden verschijnen, voor een dichte deur zouden komen te staan... lekker dan voor je collega-monteurs.

Kreeg de indruk dat het vaker zo gaat en dat de man van de planning er ook wel klaar mee was.

Afijn, nieuwe afspraak gemaakt, en hij zou een logje maken voor de monteurs in "niet mis te verstane woorden".

[ Voor 16% gewijzigd door Glenfiddich op 25-04-2025 11:30 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:12
In mijn dorp is er geen peil op te trekken wat de status en planning is. Mijn gedeelte van de straat moest vorig jaar 'verplicht' overstappen op glasvezel wat ik overigens prima vond, maar verderop in de straat is er absoluut geen beweging in te krijgen. Glasvezel ligt voor de deur, er is een order aangemaakt bij de aannemer maar die wil niets doen. 2 jaar geleden was het nog Volkerwessels en inmiddels is de naam verandert naar Hanab. Het is ooit 3 jaar geleden aangelegd door "KPNNetwerk/Glaspoort" maar sindsdien is het niet meer te volgen.

Ik werd gevraagd om mij er ook mee te bemoeien maar bij mij heeft het ook veel moeite gekost.
Ik heb voorgesteld om gewoon over te stappen in plaats van bij KPN te blijven wachten. Op de site van Odido viel te lezen dat volgens hun informatie zij volgende week al zouden kunnen beginnen met het aansluiten.
Dat advies hebben mijn buren opgevolgd en nu kan het wachten op wanneer de aannemer van Odido beginnen.
Ben erg benieuwd of dit op 'korte termijn' via Odido geregeld kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Glenfiddich schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:26:
[...]
Kreeg de indruk dat het vaker zo gaat en dat de man van de planning er ook wel klaar mee was.

Afijn, nieuwe afspraak gemaakt, en hij zou een logje maken voor de monteurs in "niet mis te verstane woorden".
Denk niet dat die monteurs er van onder de indruk zijn. Blijkbaar zijn deze in loondienst en doen ze minimaal waar ze zin in hebben. Dit is precies waarom zzp monteurs, hier in de wijk, wel gewoon iedereen meenamen omdat ze per aansluiting betaald krijgen.
Dit is ook de reden dat KPN volgens mij duurder is. Overal managers, planners en de mensen die het moeten doen mogen hun gang gaan. Bij een project zat de uitvoerder van KPN gewoon de hele dag koffie te drinken op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Het viel mij op dat er bij een PoP een soort portable buitenunit op de grond staat.

Het lijkt mij een tijdelijke oplossing, iemand dit wel eens eerder gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgyZhyxlsr8gSds7uewQpOwiatQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ME1PPNs2L7Qipm1ITbifpJt4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:53:
Het viel mij op dat er bij een PoP een soort portable buitenunit op de grond staat.

[Afbeelding]
Buitenunit van een airco lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 23:22
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:53:

[Afbeelding]
bestaander aicro/koeling defect of onderhoud. dan wordt er mobile binnen en buiten unit gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Inmiddels is KPN (althans onderaannemer Allinq) langs geweest om het glasvezel in de woning aan te sluiten, maar nu inmiddels twee uur later brandt nog altijd alleen het lampje “alarm”, connection brandt niet.

Zou connection niet van begin af aan al moeten branden, ook al is de aansluiting nog niet afgemeld door de monteur (wat ze, zo begreep ik, 1x per dag doen)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lK2IRQIoO-AbTnNOmrQZu-d5-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qguqE5eb8sntV9Y8Y31hMj06.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Glenfiddich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:58:
Inmiddels is KPN (althans onderaannemer Allinq) langs geweest om het glasvezel in de woning aan te sluiten, maar nu inmiddels twee uur later brandt nog altijd alleen het lampje “alarm”, connection brandt niet.

Zou connection niet van begin af aan al moeten branden, ook al is de aansluiting nog niet afgemeld door de monteur (wat ze, zo begreep ik, 1x per dag doen)?

[Afbeelding]
Misschien moet er nog iets in de POP gepatched worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
ernstoud schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:42:
[...]

Misschien moet er nog iets in de POP gepatched worden.
Ik zou toch denken dat alles daar al is aangesloten, aangezien de rest van de straat 2 weken geleden al is aangesloten.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:48:
[...]

Ik zou toch denken dat alles daar al is aangesloten, aangezien de rest van de straat 2 weken geleden al is aangesloten.
Bij de buren naast ons gekeken: daar is wel verbinding. Bij ons flikkert het lampje “alarm”. Stroom er af gehaald, zwarte kastje eraf gehaald en er opnieuw opklikken helpt niet.

Krijg net een mailtje dat de aansluitdatum is verzet naar 27 juni…

Oftewel er zal wel een probleem zijn bij ons :(

Hopelijk willen ze niet opnieuw graven want we hebben net het hele pad opnieuw laten bestraten, nadat ze het bij de eerdere graafwerkzaamheden vol met verzakkingen hadden achtergelaten…

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:01

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hebben ze bij het aansluiten ook de verbinding gemeten tussen huis en POP?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
AW_Bos schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:09:
Hebben ze bij het aansluiten ook de verbinding gemeten tussen huis en POP?
Geen flauw idee, de man was heel snel weer weg, de monteur was van buitenlandse komaf en het was lastig communiceren, ik begreep niet wat hij zei. Iets met KPN bellen om het modem aan te sluiten.

Maar een modem aansluiten kan ik prima zelf. Als het aansluitpunt verbinding zou hebben tenminste.

[ Voor 11% gewijzigd door Glenfiddich op 12-05-2025 19:51 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Toen bij mijn vader en bij mijn moeder glasvezel werd aangelegd, werd er in beide gevallen door de monteur die de boel komt 'lassen' getest of de vezel goed is. Een kwestie van telefoneren met zijn collega in de POP en tegelijkertijd vanuit je huis een meting uitvoeren.

Ik neem aan dat dit niet bij jou is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
AW_Bos schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:06:
Toen bij mijn vader en bij mijn moeder glasvezel werd aangelegd, werd er in beide gevallen door de monteur die de boel komt 'lassen' getest of de vezel goed is. Een kwestie van telefoneren met zijn collega in de POP en tegelijkertijd vanuit je huis een meting uitvoeren.

Durf ik niet te zeggen, heb hem niet op zijn vingers gekeken toen hij bezig was en was ook met thuiswerken bezig in de tussentijd. Heb hem niet horen bellen maar als hij niet hard praatte kan het ook zijn dat ik hem niet gehoord heb natuurlijk.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zo te zien heb je het al op het KPN-forum gevraagd?
https://community.kpn.com...nsluitdatum-verzet-635030

Het beste is om de tijd gewoon af te wachten. Je bent niet de enige die aan het glas wilt.

[ Voor 21% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:01
Glenfiddich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:58:

[Afbeelding]
Alarm betekend gewoon dat er geen lichtsignaal is = ontbrekende patch of ergens breuk tussen jouw woning en de distributiepunt in de wijk. Het beste is gewoon af te wachten wanneer zij terug komen voor nader onderzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
Glenfiddich schreef op maandag 12 mei 2025 @ 17:48:
[...]

Bij de buren naast ons gekeken: daar is wel verbinding. Bij ons flikkert het lampje “alarm”. Stroom er af gehaald, zwarte kastje eraf gehaald en er opnieuw opklikken helpt niet.

Krijg net een mailtje dat de aansluitdatum is verzet naar 27 juni…

Oftewel er zal wel een probleem zijn bij ons :(

Hopelijk willen ze niet opnieuw graven want we hebben net het hele pad opnieuw laten bestraten, nadat ze het bij de eerdere graafwerkzaamheden vol met verzakkingen hadden achtergelaten…
Bij een maatje van mij bleek het een zeer complex te detecteren breuk diep in de doorgaande straat. 11 maanden na “oplevering” is hij nu online. Om even je verwachtingen te temperen, hoop voor je dat het losse patch is of een breuk in je tuin oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
AW_Bos schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:29:
Zo te zien heb je het al op het KPN-forum gevraagd?
https://community.kpn.com...nsluitdatum-verzet-635030

Het beste is om de tijd gewoon af te wachten. Je bent niet de enige die aan het glas wilt.
Klopt. Ik wacht het ook maar af. Gelukkig gebruik ik de overstapservice van KPN, waardoor de opzegging van mijn abo bij Ziggo ook gewoon mee achteruit schuift bij een wijziging van de aansluitdatum. Dat is op zich wel netjes geregeld tussen de providers.
stormfly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:22:
[...]

Bij een maatje van mij bleek het een zeer complex te detecteren breuk diep in de doorgaande straat. 11 maanden na “oplevering” is hij nu online. Om even je verwachtingen te temperen, hoop voor je dat het losse patch is of een breuk in je tuin oid.
Bedankt, dat had ik nu net nodig :+

Ik hoop juist niet dat het een breuk onder ons tuinpad is, want dat ligt er nu net weer strak in. Eerlijk gezegd ben ik in staat om te zeggen "laat maar zitten die glasvezel" als ze daar in opnieuw willen gaan graven.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Glenfiddich schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Klopt. Ik wacht het ook maar af. Gelukkig gebruik ik de overstapservice van KPN, waardoor de opzegging van mijn abo bij Ziggo ook gewoon mee achteruit schuift bij een wijziging van de aansluitdatum. Dat is op zich wel netjes geregeld tussen de providers.

[...]
Bij mij kennis ging Ziggo pas uit toen glasvezel echt stabiel in de lucht was, dat proces loopt wat dat betreft uitmuntend.
Bedankt, dat had ik nu net nodig :+

Ik hoop juist niet dat het een breuk onder ons tuinpad is, want dat ligt er nu net weer strak in. Eerlijk gezegd ben ik in staat om te zeggen "laat maar zitten die glasvezel" als ze daar in opnieuw willen gaan graven.
You're welcome ;-) Mijn boodschap: zet er vooral geen tijdsdruk op maar zorg dat ze langskomen zonder de hoop te hebben dat je over 3 weken online bent. Het grote verschil is dat Ziggo zowel voor jou de dienst als het fysieke kabel beheer uitvoert, en bij glasvezel is dat gesplitst over meerdere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05 12:08

vr6-only

Blub Blub

AW_Bos schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:06:

Niet met de recente projecten, lees sinds 2021 ongeveer, waarbij men PtMp oftewel pon, uitrolt.

Dan staat er standaard signaal op de lijn en voert de monteur middels een power meter de meting uit. Is overigens een doorn in het oog van de echte techneuten.
stormfly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:55:
[...]

You're welcome ;-) Mijn boodschap: zet er vooral geen tijdsdruk op maar zorg dat ze langskomen zonder de hoop te hebben dat je over 3 weken online bent. Het grote verschil is dat Ziggo zowel voor jou de dienst als het fysieke kabel beheer uitvoert, en bij glasvezel is dat gesplitst over meerdere partijen.
Off-Topic:

Hoe kom je hierbij?

Primair beheer wordt gedaan door partners van Ziggo, net zoals bij KPN.

Zo is hun glasvezel netwerk in beheer bij Hanab en coax is verdeeld over BAM, CIAG en Allinq.

Overigens loopt er momenteel een grote tender om het beheer opnieuw uit te besteden. Dus bovenstaande partijen hoeven niet allemaal aan boord te zijn over enkele maanden.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
vr6-only schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:26:

Off-Topic:

Hoe kom je hierbij?

Primair beheer wordt gedaan door partners van Ziggo, net zoals bij KPN.

Zo is hun glasvezel netwerk in beheer bij Hanab en coax is verdeeld over BAM, CIAG en Allinq.

Overigens loopt er momenteel een grote tender om het beheer opnieuw uit te besteden. Dus bovenstaande partijen hoeven niet allemaal aan boord te zijn over enkele maanden.
Ziggo is toch ook eigenaar van de coax, waarbij glasvezel een knip zit tussen de ISP als gebruiker en de fiber eigenaar. KPN/Glaspoort of Odido/ODF versus Ziggo/Ziggo. Ik heb het gevoel dat de hersteltijden van Ziggo lager liggen, en heb zelf ingevuld dat dit mogelijk door bovenstaand komt :P Zal misschien meer aan het FTE tekort in de glasvezel markt liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 13-05-2025 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:36:
[...]

Ziggo is toch ook eigenaar van de coax
Eigenaar is dan weer niet hetzelfde als beheerder.
Bij glasvezel heb je ook nog Delta/Delta (Fiber Nederland) en KPN/KPN (Netwerk). Maar voor beide geld beheer is uitbesteed en doen ze niet zelf.
Ik heb het gevoel dat de hersteltijden van Ziggo lager liggen
Gevoel zegt niet zo veel. Ik ken ook klanten bij Ziggo die weken tot maanden moeten wachten voor coax herstel.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie