Kan ik toe met een access point of moet ik aan mesh?

Pagina: 1
Acties:

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Nu mijn netwerkproblemen grotendeels over lijken, is het eens tijd om orde op zaken te stellen en de wifi boven stabieler te maken. Ik heb een boven en benedenverdieping. Daar tussen zit een mooie plaat gewapend beton, waardoor het wifi signaal van beneden naar boven niet geweldig is. Mn computer boven geeft 2/3 streepjes aan, speedtest komt redelijk in de buurt van de max snelheid op lijn, maar als ik thuiswerk wil mn teams soms nog wel eens haperen. Ik wil sowieso nog een kabel naar boven trekken, dus leek het mij ook geen overbodige luxe om hier iets van een access point te plaatsen, zodat ik boven ook goed internet heb.

Ik ben alleen een complete netwerknoob, dus weet niet helemaal waar te beginnen.

Netwerk situatie op dit moment:
Router: KPN Experiabox v10
Bedraad aangesloten: NAS, Switch (voor TV + consoles), HomeAssistant bordje, powerline naar mn gamecomputer boven (en zit hiermee vol).
Wifi: Een aantal laptops en mobiele telefoons.

Ik wil dus een kabel naar boven gaan trekken om mn gamecomputer aan te sluiten. Voor mijn gevoel zou het voldoende moeten zijn om iets als een uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510) aan te sluiten, die in access point modus te zetten, er voor zorgen dat de SSID en wachtwoord overeen komen met het netwerk van de experiabox. Wat ik online heb gelezen, zouden apparaten het dan als 1 netwerk moeten beschouwen.

Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken. Dat lijkt voor mijn gevoel een beetje te zijn waar mesh sets om de hoek komen kijken. Een slick product van een 2 of meer torens die dat onderling zouden moeten kunnen doen (als ik het goed heb begrepen). Maar hoeveel ga ik hier in de praktijk daadwerkelijk van merken? En weegt dat op tegen de hogere prijs van een mesh set tov een AP?

Ik heb al even gekeken bij Best Buy Guide: Wifi Best Buy Guide, maar dat was een zeer globale uitleg die niet veel verder lijkt te gaan dan wat ik hier boven uit leg. Vanuit LLMs krijg ik het advies om te letten op 802.11r/k/v voor specifieke roaming functie's (maar daar lijkt ik niet op de kunnen filteren in de pricewatch). Dus ik hoop dat jullie me verder in de zoektocht kunnen helpen naar wat ik nodig heb

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:44:
Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken.
Roamen is altijd een keuze van de client, hoeveel kreten de PR-afdeling van een merk ook op de doos plakt... Als de client denkt dat de verbinding slecht genoeg is dan gaat die pas op zoek naar een beter verbindingspunt. Genoeg situaties waar een client met 1 uit vijf streepjes verbonden is en dat wel prima vindt, ondanks dat er voldoende andere AP binnen bereik zijn. Dit ga je alleen verhelpen door het zendvermogen van de AP's omlaag te halen zodat ze minder ver reiken.
Fast roaming war mee geadverteerd wordt is niets meer dan het overslaan van authenticatie bij verbinden met een AP. Als jij wilt verbinden met een AP kost dat 6-7 stappen, verhuis je naar een volgend AP binnen hetzelfde netwerk dan moet je weer diezelfde stappen doorlopen. Fast roaming zorgt er voor dat AP1 waar jij mee verbonden bent tegen alle andere AP in het netwerk zegt dat je te vertrouwen bent, dus als je dan van AP wisselt kost dat maar drie stappen
>Hallo! Hier ben ik weer!
<Kom binnen!
>Dank je.

tegenover:
>Hallo!
<Wie ben jij?
>Ik ben laptop
<Hallo laptop
>Mag ik naar binnen?
<Wat is het wachtwoord?
>Het wachtwoord is geheim
<Kom binnen laptop!

Aangezien je al een Experia-ding van KPN hebt, koop een Superwifi2 ding van ze. Steek daar een kabel in en je bent klaar, ding neemt de instellingen van de Experiabox over dus je hoeft niets dubbel te configureren.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Gropah schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:44:
...
Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken. Dat lijkt voor mijn gevoel een beetje te zijn waar mesh sets om de hoek komen kijken
....
Nee, switchen van APs wordt de client gedaan, niet door de router/AP.
Echter, er zitten vaak meer settings op APs dan zichtbaar.
Als je 2 (of meer) APs van verschillende merken heb, kan dit voor je client overkomen als compleet ander netwerk (ook al is je SSID en wachtwoord hetzelfde).
Dan switcht een client pas als het oude netwerk vrijwel geheel buiten bereik valt.
Neem daarom APs van hetzelfde merk.
Van je leek?
Je hebt KPN, dan is de KPN SuperWifi wellicht een optie.
Probeer deze wel bedraad aan te sluiten.

Een mesh is niet anders dan meerdere APs die draadloos met elkaar praten.
Je wilt liever dat ze bedraad met elkaar praten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD