Kan ik toe met een access point of moet ik aan mesh?

Pagina: 1
Acties:

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Nu mijn netwerkproblemen grotendeels over lijken, is het eens tijd om orde op zaken te stellen en de wifi boven stabieler te maken. Ik heb een boven en benedenverdieping. Daar tussen zit een mooie plaat gewapend beton, waardoor het wifi signaal van beneden naar boven niet geweldig is. Mn computer boven geeft 2/3 streepjes aan, speedtest komt redelijk in de buurt van de max snelheid op lijn, maar als ik thuiswerk wil mn teams soms nog wel eens haperen. Ik wil sowieso nog een kabel naar boven trekken, dus leek het mij ook geen overbodige luxe om hier iets van een access point te plaatsen, zodat ik boven ook goed internet heb.

Ik ben alleen een complete netwerknoob, dus weet niet helemaal waar te beginnen.

Netwerk situatie op dit moment:
Router: KPN Experiabox v10
Bedraad aangesloten: NAS, Switch (voor TV + consoles), HomeAssistant bordje, powerline naar mn gamecomputer boven (en zit hiermee vol).
Wifi: Een aantal laptops en mobiele telefoons.

Ik wil dus een kabel naar boven gaan trekken om mn gamecomputer aan te sluiten. Voor mijn gevoel zou het voldoende moeten zijn om iets als een uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510) aan te sluiten, die in access point modus te zetten, er voor zorgen dat de SSID en wachtwoord overeen komen met het netwerk van de experiabox. Wat ik online heb gelezen, zouden apparaten het dan als 1 netwerk moeten beschouwen.

Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken. Dat lijkt voor mijn gevoel een beetje te zijn waar mesh sets om de hoek komen kijken. Een slick product van een 2 of meer torens die dat onderling zouden moeten kunnen doen (als ik het goed heb begrepen). Maar hoeveel ga ik hier in de praktijk daadwerkelijk van merken? En weegt dat op tegen de hogere prijs van een mesh set tov een AP?

Ik heb al even gekeken bij Best Buy Guide: Wifi Best Buy Guide, maar dat was een zeer globale uitleg die niet veel verder lijkt te gaan dan wat ik hier boven uit leg. Vanuit LLMs krijg ik het advies om te letten op 802.11r/k/v voor specifieke roaming functie's (maar daar lijkt ik niet op de kunnen filteren in de pricewatch). Dus ik hoop dat jullie me verder in de zoektocht kunnen helpen naar wat ik nodig heb

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gropah schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:44:
Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken.
Roamen is altijd een keuze van de client, hoeveel kreten de PR-afdeling van een merk ook op de doos plakt... Als de client denkt dat de verbinding slecht genoeg is dan gaat die pas op zoek naar een beter verbindingspunt. Genoeg situaties waar een client met 1 uit vijf streepjes verbonden is en dat wel prima vindt, ondanks dat er voldoende andere AP binnen bereik zijn. Dit ga je alleen verhelpen door het zendvermogen van de AP's omlaag te halen zodat ze minder ver reiken.
Fast roaming war mee geadverteerd wordt is niets meer dan het overslaan van authenticatie bij verbinden met een AP. Als jij wilt verbinden met een AP kost dat 6-7 stappen, verhuis je naar een volgend AP binnen hetzelfde netwerk dan moet je weer diezelfde stappen doorlopen. Fast roaming zorgt er voor dat AP1 waar jij mee verbonden bent tegen alle andere AP in het netwerk zegt dat je te vertrouwen bent, dus als je dan van AP wisselt kost dat maar drie stappen
>Hallo! Hier ben ik weer!
<Kom binnen!
>Dank je.

tegenover:
>Hallo!
<Wie ben jij?
>Ik ben laptop
<Hallo laptop
>Mag ik naar binnen?
<Wat is het wachtwoord?
>Het wachtwoord is geheim
<Kom binnen laptop!

Aangezien je al een Experia-ding van KPN hebt, koop een Superwifi2 ding van ze. Steek daar een kabel in en je bent klaar, ding neemt de instellingen van de Experiabox over dus je hoeft niets dubbel te configureren.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-04 21:01
Gropah schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:44:
...
Het nadeel hiervan lijkt dat het vooral aan de apparaten zelf ligt naar welke van de 2 ze verbinden, ipv dat het een en ander gestuurd word vanuit de router/AP. Dat kan er voor zorgen dat apparaten te lang aan een verkeerde wifi punt blijven plakken. Dat lijkt voor mijn gevoel een beetje te zijn waar mesh sets om de hoek komen kijken
....
Nee, switchen van APs wordt de client gedaan, niet door de router/AP.
Echter, er zitten vaak meer settings op APs dan zichtbaar.
Als je 2 (of meer) APs van verschillende merken heb, kan dit voor je client overkomen als compleet ander netwerk (ook al is je SSID en wachtwoord hetzelfde).
Dan switcht een client pas als het oude netwerk vrijwel geheel buiten bereik valt.
Neem daarom APs van hetzelfde merk.
Van je leek?
Je hebt KPN, dan is de KPN SuperWifi wellicht een optie.
Probeer deze wel bedraad aan te sluiten.

Een mesh is niet anders dan meerdere APs die draadloos met elkaar praten.
Je wilt liever dat ze bedraad met elkaar praten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:22
Omdat de experiabox v10 ook al weer een paar jaar bestaat(dus je abonnement waarschijnlijk ook): denk even na over of je bij KPN wil blijven voor je de superwifi stap zet, je kan ook 2 dezelfde AP’s kopen (of een mesh set) en wifi van je experiabox uit zetten.

Dit omdat zonder experiabox er ook geen updates meer zijn voor je superwifi.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb persoonlijk hele goede ervaring met Fritz voordeel is dat je het in een beheer omgeving hebt. Je kan er wat dingen mee in Home Assistant en het werkt gewoon goed. Beneden een modem router boven een repeater/ AP die je bedraad aansluit en als je ergens meer poorten nodig hebt een kleine switch.
Voordeel is je bent dan provider onafhankelijk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Mesh doet niets bijzonders met roaming. Het is niet meer dan (de mogelijkheid om) backhaul via WiFi ipv draad te doen. Dat heb je niet nodig als je een draad trekt.

Waarom roaming bij mesh dan wel meestal beter gaat dan bij losse AP's: omdat mesh sets centraal beheerde instellingen hebben. Dat garandeert dat alles goed staat zodat je client herkent dat beide AP's onderdeel zijn van zelfde netwerk - iets wat je in principe ook handmatig kunt doen, maar (zeker als de AP's van andere merken zijn en opties anders weergegeven worden) vaak genoeg fout kunt doen.

Clou is alleen dat je daar geen mesh voor nodig hebt. Dat kan ook met AP's zonder mesh backhaul optie. Dat geeft je grofweg twee opties:
1) blijf - zoals @GarBaGe aangeeft binnen KPN ecosysteem. Voordeel is dat je dan maar een AP nodig hebt dus laagste kosten hebt en je geen verdere configuratie nodig hebt boven wat nu al werkt: het neemt het automatisch over. Nadeel is dat je meer vendor lock-in hebt.
2) ga zoals @Frogmen aangeeft voor een eigen installatie. Voordeel is meer keuze en alle vrijheid om van provider te wisselen. Nadeel is dat je dan minimaal twee AP's moet nemen (en mogelijk meer zaken, afhankelijk van exact wat je kiest).

Je kunt ook een enkele losse AP pakken en proberen het samen te laten werken, maar dat is vragen om uitdagingen qua instellingen. SSID en wachtwoord gelijk zetten is een begin, maar je moet ook dezelfde security en encryption hebben (wat sinds WiFi-6 helemaal feest is met de verschillende WPA3 mogelijkheden) en omgekeerd moet je handmatig zorgen dat ze niet dezelfde kanalen kiezen.

802.11k/r/v zijn niet echt relevant of nodig:
k is een manier voor clients om RF informatie aan de AP (en achterliggende management) te geven
r staat snellere roaming toe maar de winst is alleen bij WPA2/3-Enterprise (met losse usernames per gebruiker en RADIUS authenticatie) significant. Omgekeerd gaat veel teveel IoT over z'n nek als 802.11r aan staat.
v is een manier voor een AP (en achterliggend management) om een client te sturen naar een andere frequentieband of ander AP binnen het systeem. Client support is echter zeldzaam waardoor AP's altijd een plan B hebben (disassociation en tijdelijk blacklisten bijvoorbeeld).

Oslik blyat! Oslik!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Thanks voor alle reacties en informatie, daar heb ik zeker wat aan _/-\o_ d:)b

Ik snap de optie voor KPN SuperWifi en als ik zeker zou zijn van KPN zou ik het zeker overwegen. Het gedoe met KPN is echter nog niet helemaal over, waardoor ik het wel zie gebeuren dat ik op den duur overstap. Daarom zou ik het liefst voor een provideronafhankelijke oplossing gaan.

Als ik het dus goed begrijp is het in theorie mogelijk om een los AP te pakken en boven neer te zetten, maar in de praktijk is het nogal een gehannes. Een meshset zou kunnen, maar is omdat ik van plan ben een draad te trekken ook niet per se nodig.

Zolang ik instellingen maar op beide access points hetzelfde in stel zou het goed moeten gaan. Dat is moeilijker wanneer de apparaten niet van hetzelfde merk zijn omdat instellingen kunnen verschillen (of misschien niet instelbaar kunnen zijn?), en dat is waarom de experiabox ook potentieel een probleem is.

Als ik de wifi van de experiabox uit zet, dan zou ik volgens mij met een uitvoering: ASUS RT-AX57 beneden uit kunnen qua poorten, en dan een uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510) boven om daar als AP te dienen (of 2x de RT-AX53U met een goedkoop switchje beneden)?

Reden dat ik hier op uit kom is omdat RT-AX53U in de BBG staat en de RT-AX57 het 2poort grotere broertje lijkt te zijn, ASUS deze setup lijkt te ondersteunen via extendable router/AiMesh, en ik deze apparaten ook via mn werkgever kan kopen als thuiswerkapparatuur.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom zou je de wifi van de experiabox uitzetten? Extra poorten creeer je met een switch van de action Tplink 5 poorten voor 10 euro. Dan heb je boven alleen een AccessPoint nodig dit kan ook een bedrade repeater zijn Voor 20 euro pak je die mee doet wel max 100 Mb/s.
Dus waarom zou je twee routers kopen waarvan je de functionaliteit niet gebruikt?
Mesh is alleen van belang voor een draadloze verbinding tussen AP. en bij prof gebruik waar je alles bekabeld hebt kan er iets uitvallen en dan blijft het werken, maar sinds het allemaal POE is, is dat zelfs onzin. Want geen kabel geen stroom.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gropah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 14:09:
Thanks voor alle reacties en informatie, daar heb ik zeker wat aan _/-\o_ d:)b

Ik snap de optie voor KPN SuperWifi en als ik zeker zou zijn van KPN zou ik het zeker overwegen. Het gedoe met KPN is echter nog niet helemaal over, waardoor ik het wel zie gebeuren dat ik op den duur overstap. Daarom zou ik het liefst voor een provideronafhankelijke oplossing gaan.
Check.
Als ik het dus goed begrijp is het in theorie mogelijk om een los AP te pakken en boven neer te zetten, maar in de praktijk is het nogal een gehannes. Een meshset zou kunnen, maar is omdat ik van plan ben een draad te trekken ook niet per se nodig.

Zolang ik instellingen maar op beide access points hetzelfde in stel zou het goed moeten gaan. Dat is moeilijker wanneer de apparaten niet van hetzelfde merk zijn omdat instellingen kunnen verschillen (of misschien niet instelbaar kunnen zijn?), en dat is waarom de experiabox ook potentieel een probleem is.
Correct.
Als ik de wifi van de experiabox uit zet, dan zou ik volgens mij met een uitvoering: ASUS RT-AX57 beneden uit kunnen qua poorten, en dan een uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510) boven om daar als AP te dienen (of 2x de RT-AX53U met een goedkoop switchje beneden)?

Reden dat ik hier op uit kom is omdat RT-AX53U in de BBG staat en de RT-AX57 het 2poort grotere broertje lijkt te zijn, ASUS deze setup lijkt te ondersteunen via extendable router/AiMesh, en ik deze apparaten ook via mn werkgever kan kopen als thuiswerkapparatuur.
Tja, het kan, maar dit is een allegaartje van low-end meuk dat eigenlijk voor een andere use-case ontworpen is...

Het zijn beide Asus apparaten, maar ze hebben verschillende chipset vendoren, wat minstens zo relevant is als merk van het doosje. De RT-AX57 heeft een Broadcom WiFi chipset, de RT-AX53U is op basis van Mediatek. Verder hebben ze externe antennes, wat voor gebruik binnen contraproductief is. De antennes zijn ook onzinnig lang - het functionele deel is maar 1/2 van de golflengte - 2.7cm ongeveer, de rest is compensatie/marketing, en dat zegt gelijk genoeg over de prioriteiten bij ontwerp van deze dingen :')

Ik heb geen al te hoge pet op van Asus' WiFi-oplossingen, ze zijn heel erg gericht op uiterlijk en allerlei blaat die het in marketing goed doet, en als je het al met Asus zou willen doen zou ik aanraden om goed gesupporte (liefst ook goed 3rd party firmware gesurpporte) types te nemen en dan overal ook dezelfde toe te passen.

Voor gewoon zorgeloze WiFi zou ik eerder naar de prosumer-merken kijken die degelijke apparatuur zonder poespas leveren. Denk dan aan TP-Link's Omada, Ubiquiti's UniFi of HPE Aruba's InstantOn. Ik heb bijvoorbeeld een tweetal HPE Aruba AP22's. Geen poespas of externe antennes. Ook geen routerfunctie, het zijn gewoon WiFi AP's met centraal management (HPE Aruba draait de controller lokaal distributed over de AP's en het kan via een app bediend worden). Twee goedgeplaatste exemplaren dekken mijn ~132m^2.

Weet niet of je ook dat soort spul kunt kopen via werk, zou er zeker naar kijken.

Oslik blyat! Oslik!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Check.

[...]

Correct.

[...]

Tja, het kan, maar dit is een allegaartje van low-end meuk dat eigenlijk voor een andere use-case ontworpen is...

Het zijn beide Asus apparaten, maar ze hebben verschillende chipset vendoren, wat minstens zo relevant is als merk van het doosje. De RT-AX57 heeft een Broadcom WiFi chipset, de RT-AX53U is op basis van Mediatek. Verder hebben ze externe antennes, wat voor gebruik binnen contraproductief is. De antennes zijn ook onzinnig lang - het functionele deel is maar 1/2 van de golflengte - 2.7cm ongeveer, de rest is compensatie/marketing, en dat zegt gelijk genoeg over de prioriteiten bij ontwerp van deze dingen :')

Ik heb geen al te hoge pet op van Asus' WiFi-oplossingen, ze zijn heel erg gericht op uiterlijk en allerlei blaat die het in marketing goed doet, en als je het al met Asus zou willen doen zou ik aanraden om goed gesupporte (liefst ook goed 3rd party firmware gesurpporte) types te nemen en dan overal ook dezelfde toe te passen.

Voor gewoon zorgeloze WiFi zou ik eerder naar de prosumer-merken kijken die degelijke apparatuur zonder poespas leveren. Denk dan aan TP-Link's Omada, Ubiquiti's UniFi of HPE Aruba's InstantOn. Ik heb bijvoorbeeld een tweetal HPE Aruba AP22's. Geen poespas of externe antennes. Ook geen routerfunctie, het zijn gewoon WiFi AP's met centraal management (HPE Aruba draait de controller lokaal distributed over de AP's en het kan via een app bediend worden). Twee goedgeplaatste exemplaren dekken mijn ~132m^2.

Weet niet of je ook dat soort spul kunt kopen via werk, zou er zeker naar kijken.
Ik heb even gekeken naar access points in die genoemde lijnen. Ik kan wel een aantal TP-Link's Omada en Ubiquiti's UniFi apparaten krijgen. uitvoering: TP-Link EAP225 V3 voor 75, product: TP-Link EAP245 voor 85, product: TP-Link EAP613 uitvoering: TP-Link EAP610 of uitvoering: TP-Link EAP650 voor ongeveer 100 euro, en uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite of uitvoering: Ubiquiti UniFi U6+ voor ongeveer 100 euro.

HPE Aruba is niet mogelijk. Ik geloof meteen dat het beter kwaliteit is dan Asus. Maar ik weet niet of het een goede aanschaf voor mij is?

Ik vind het geen probleem om een keer goed te investeren als ik er dan jaren mee vooruit kan. Maar je geeft zelf al aan dat het prosumer spul is. Ik vraag soms meer dan de gemiddelde consument van mn netwerk qua snelheid, stabiliteit en latency (om maar wat te noemen) maar ben geen kenner, en vraag mij dan ook af of het niet overkill is. Al die netwerkinstellingen word ik niet per se warm van (denk ik).

Daar komt ook nog eens bij dat je (volgens mij) voor zowel Omada als UniFi een controller moet draaien. Nu heb ik een (True)NAS draaien waar ik volgens mij dat op kan draaien, maar weet niet hoe blij ik word dat mn NAS een kritiek onderdeel word van mn netwerkstructuur?

[ Voor 13% gewijzigd door Gropah op 25-03-2026 23:38 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gropah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:33:
[...]

Ik heb even gekeken. Ik kan wel een aantal TP-Link's Omada en Ubiquiti's UniFi apparaten krijgen, HPE Aruba is niet mogelijk. Ik geloof meteen dat het beter kwaliteit is dan Asus. Maar ik weet niet of het een goede aanschaf voor mij is?

Ik vind het geen probleem om een keer goed te investeren als ik er dan jaren mee vooruit kan. Maar je geeft zelf al aan dat het prosumer spul is. Ik vraag soms meer dan de gemiddelde consument van mn netwerk qua snelheid, stabiliteit en latency (om maar wat te noemen) maar ben geen kenner, en vraag mij dan ook af of het niet overkill is. Al die netwerkinstellingen word ik niet per se warm van (denk ik).
Die instellingen zijn nice-to-have, maar dat ze er zijn betekent niet dat je er per se in moet rommelen. Overigens, al eens in de Asus UI gekeken? Die heeft minstens zoveel instellingen.

InstantOn is helemaal idiot-proof, de installatie is bijna identiek aan de TP-Link Deco reeks, al heb je een sloot aan instellingen onder de motorkap mocht je ze willen. Al deze systemen hebben redelijke goede default instellingen (en de zaken waar ik over struikel zul jij ws niet zo snel problemen mee hebben ;) )
Daar komt ook nog eens bij dat je (volgens mij) voor zowel Omada als UniFi een controller moet draaien. Nu heb ik een (True)NAS draaien waar ik volgens mij dat op kan draaien, maar weet niet hoe blij ik word dat mn NAS een kritiek onderdeel word van mn netwerkstructuur?
Hier helpen de bedrijven niet met naamgeving. Ze zouden onderscheid moeten maken tussen controller en management. Dat ding dat ze 'controller' noemen is eigenlijk vooral de management. Het hoeft (tenzij je bijzondere dingen doet die jij hoogstwaarschijnlijk niet gaat doen, captive portals draaien enzo) niet 24/7 te draaien, alleen als je instellingen wilt wijzigen. Je kunt in ieder geval die van Ubiquiti op een Windows PC draaien. De AP's regelen zelf wel de real-time controlling.

Overigens, als je deze dingen allemaal te complex vindt, kijk naar TP-Link's Deco reeks. Totaal idiot-proof, deels door extreem simpel te werken (wat nou kanaalkeuze? Ze zitten allemaal altijd op zelfde kanalen...), maar goedkoop en degelijk. De X50 is een goede keuze voor bedrade netwerken, of als je het op wilt kunnen hangen (beter idee dan torentjes op kasten plaatsen) de X50 PoE.

Oslik blyat! Oslik!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb hier alles van Ubiquiti en ben deze maand overgestapt van Youfone naar Odido (en komende maand ga ik van Odido naar KPN).

Omdat ook mijn router van Ubiquiti is (UDM) was de overstap vrij simpel. De monteur komt om de ONT om te bouwen en ondertussen pak ik mijn mobiel, log in op de router, haal ik de PPPoE gegevens van Youfone weg en stel ik vlan 300 in voor Odido. Toen de ONT was omgebouwd stak de monteur de WAN-kabel van de UDM in de nieuwe ONT en binnen een minuut had ik weer internet. (De monteur had vooraf al de patching in de centrale gedaan). De Odido-modem is letterlijk zijn doos niet uitgeweest.

Alle apparaten (bedraad of draadloos) konden meteen weer verbinden omdat er voor hun niets veranderd was. Sterker nog, ze behielden gewoon de verbinding met het netwerk. Alle firewall-regels en port-forwards waren nog aktief, alleen de onderliggende verbinding (en het bijbehorende IP-adres) was anders. En dankzij DynDNS had ik zelfs buitenhuis geen probleem om te verbinden.

Nu is dit niet iets wat uniek voor Ubiquiti is, maar het toont wel aan dat je eigen router dergelijke overstappen vergemakkelijkt. Maar ook als je huidige provider ineens bedenkt dat je een nieuwe router nodig hebt. Je bent zo totaal onafhankelijk van de grillen van je provider.

Ter volledigheid, ik heb hier een Unifi Dream Machine (UDM) router waarvan de wifi-radio's uit staan (oude wifi / niet nodig). Pal daartegenover hangt een U7 Pro om op de 6 Ghz band te kunnen verbinden (iets met onbetrouwbare DFS kanalen op 5 Ghz) en op (werk-)zolder de AC Pro. Daarnaast is alles wat bedraad aangesloten ook daadwerkelijk bedraad dmv. Unifi switches.

Is het overkill? Wellicht... maar het is wel verdomd handig als ik boven een paar SSH-sessies door de VPN tunnel open heb en even op de kids moet passen. Dan pak ik gewoon de laptop op en werk ik in de woonkamer gewoon verder. Alle sessies blijven gewoon bestaan; roaming werkt echt subliem. Daarnaast komen er regelmatig vrienden of andere bekenden over de vloer die graag even gebruik maken van wifi. Voor hen heb ik 2 SSID's in de lucht, eentje waar goede vrienden mee kunnen verbinden door eenmalig een QR code te scannen en eentje waar anderen mee kunnen verbinden met een token voor 24u. Maar ik moet toegeven, daar zit ook een stuk hobby in... ik ben niet voor niets een tweaker.

Is het je hobby niet en heb je ook geen zin om je er in te verdiepen? Voel je dan vooral vrij om je bij de consumenten-oplossing te blijven en de router en wifi-punten van je provider te gebruiken. Vind je het niet erg om er even in te duiken dan maakt het niet echt uit of je nu voor Ubiquiti, TPLink of een ander product gaat; maar probeer wel zoveel mogelijk van hetzelfde merk te blijven. Niet omdat apparaten van verschillende merken niet samen kunnen werken, maar wel om het management zo uniform mogelijk te maken. En zoals je zelf al hebt opgemerkt, sommige merken zoals Ubiquiti hebben hun eigen alles-omvattende management oplossing. Daarvan wil je er ook niet 3 verschillende hebben draaien.

Mocht je besluiten om voor Ubiquiti te gaan, let dan heel goed op welke router je neemt. Er zijn namelijk routers mét en zonder 'Network' ondersteuning. Het gaat dan om de Network-app voor het management. Heb je een router die de Network-app ondersteund, dan kun je die vaak niet vanuit een andere (externe) Network-app beheren, maar die draait dan wel zélf de management-portal. Kies je voor een router zonder Network-ondersteuning dan zul je zelf een oplossing moeten verzinnen waar je de management-portal 24x7 gaat hosten of je zult een abonnement van hun cloud-dienst moeten nemen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RiDo78 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 00:53:
[...]

Kies je voor een router zonder Network-ondersteuning dan zul je zelf een oplossing moeten verzinnen waar je de management-portal 24x7 gaat hosten of je zult een abonnement van hun cloud-dienst moeten nemen.
Hoezo 24/7? Voor een huis/tuin/keukensituatie kun je het gewoon op je PC draaien en aanzetten als je een keer iets wilt veranderen.

Let trouwens wel op feature-creep: TS vroeg om alleen WiFi aan te pakken. Je *kunt* met alle genoemde systemen ook gelijk de layer 3 routerfunctie overnemen, en zelfs - zoals jij gedaan hebt - de layer 2 glazvezel ONT vervangen met een SFP+ module, maar dat hoeft allemaal niet. Je kunt gewoon je WiFi regelen met UniFi of consorten zonder ook de router te hoeven vervangen.

Oslik blyat! Oslik!

• RiDo78
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:45:
[...]

Hoezo 24/7? Voor een huis/tuin/keukensituatie kun je het gewoon op je PC draaien en aanzetten als je een keer iets wilt veranderen.
Het schijnt dat je de management-console nodig hebt voor functies als wifi-roaming.
Let trouwens wel op feature-creep: TS vroeg om alleen WiFi aan te pakken. Je *kunt* met alle genoemde systemen ook gelijk de layer 3 routerfunctie overnemen, en zelfs - zoals jij gedaan hebt - de layer 2 glazvezel ONT vervangen met een SFP+ module, maar dat hoeft allemaal niet. Je kunt gewoon je WiFi regelen met UniFi of consorten zonder ook de router te hoeven vervangen.
Nee bij mij is de ONT nog van de provider. Vanaf de RJ45-poort op de ONT is 'mijn domein'. En ja, TS vroeg alleen om WiFi aan te pakken wat prima mogelijk is zonder de router te vervangen. Maar op zijn vraag waar hij de management moest laten draaien... dat kán op een bepaalde Unifi routers.

Verder schets ik mijn situatie als voorbeeld, met het achterliggende verhaal en het is aan TS om daar zelf keuzes in te maken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RiDo78 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Het schijnt dat je de management-console nodig hebt voor functies als wifi-roaming.
Dat is nieuw voor mij. Ik ken meerdere locaties met UniFi waar geen losse controller draait en roaming prima gaat. Verwarring komt vermoedelijk door 'Standalone Mode' - als je de UAP standalone draait doet het inderdaad geen 802.11k/r/v roaming omdat het dan niet coordineert met andere UAP's. Maar dat is iets anders dan in normale managed mode op moment dat de controller niet bereikbaar is. Dan blijven die functies gewoon werken omdat de UAPs nog steeds met elkaar praten. Overigens heb je zoals gezegd bij WPA2/3 PSK/SAE 802.11r niet nodig en kan het gedonder geven met apparaten die het niet snappen (level hersendode IoT), dus in thuissituatie mis je toch niets.

Andere roamingfuncties zoals ingestelde min RSSI/min MCS werken zelfs in standalone mode.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:01
Het sprookje is niet nieuw voor mij :P
Heb dat vaker gelezen maar het is onzin. Of je unifi controller uit of aan staat doet niets voor je roaming.

CISSP! Drop your encryption keys!

• RiDo78
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:16:
Het sprookje is niet nieuw voor mij :P
Heb dat vaker gelezen maar het is onzin. Of je unifi controller uit of aan staat doet niets voor je roaming.
Kan zijn, ik heb het inderdaad op verschillende plekken gelezen. Maar die controller zit bij mij in de UDM, dus die is nooit uit. En ik heb niet echt de drive gehad om die UDM uit te zetten om die beweringen te testen.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Bedankt voor de adviezen en inzichten :) dion_b maakt een goed punt over feature creep. En hoewel ik met zoiets als een UDM vast heel veel kan, vraag ik mij af of ik er veel mee kan wat het de prijs waard maakt. Ik ben primair op zoek naar access points. Ik ga binnenkort 2 ubiquiti U7 (en PoE+ injector) halen om het voor elkaar te krijgen. Mocht ik het ooit nog op mn heupen krijgen, dan kan ik vanuit daar altijd nog uitbreiden met andere ubiquiti hardware

• RiDo78
  • Niet online
Helemaal prima, je moet zelf kijken wat voor jouw het beste werkt.

Wees je alleen bewust dat ondanks de 'U7' benaming, de U7 Lite geen 6 Ghz ondersteund. Dat heb je waarschijnlijk niet nodig, maar gewoon dat het duidelijk is.

Wat PoE betreft heb je genoeg aan de 'gewone' PoE (802.11af) maar PoE+ (802.11at) kan ook. Als je beide AP's vanuit dezelfde switch kunt bedraden kun je ook overwegen om een goedkope switch met 2 PoE-uit poortjes te nemen.

• laurens0619
Als je geen advanced features zoekt en gewoon goed en goedkoop Wifi zou ik niet perse voor een ubiquiti setup kiezen. Tenzij je wel advanced zaken wilt doen als vlans, dan wel.

Wil je gewoon goede wifi, provider onafhankelijk, dan zou ik kijken naar:
Aruba instant on
Deco reeks
Fritz set

Most bang for bucks hieruit is een Deco setje en die bekabeld aansluiten.
Voor 118 euro heb je al een deco x50 2 pack en dan ben je helemaal klaar mbt voeding, switch, controller etc

[ Voor 82% gewijzigd door laurens0619 op 30-03-2026 13:01 ]

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:34:
Als je geen advanced features zoekt en gewoon goed en goedkoop Wifi zou ik niet perse voor een ubiquiti setup kiezen. Tenzij je wel advanced zaken wilt doen als vlans, dan wel.

Wil je gewoon goede wifi, provider onafhankelijk, dan zou ik kijken naar:
Aruba instant on
Deco reeks
Fritz set

Most bang for bucks hieruit is een Deco setje en die bekabeld aansluiten.
Voor 118 euro heb je al een deco x50 2 pack en dan ben je helemaal klaar mbt voeding, switch, controller etc
Ik heb even nav een eerder bericht van dion_b even naar deco gekeken, maar ik werd er niet wild van. Ik ben geen fan van verplicht configuratie via een app te moeten doen en als ik hoor dat je dan nog niet eens een kanaal kan instellen (wat ik hier juist weer net wel zou willen gezien de wifi-drukte), lijkt me dat niet zo'n goede fit.

Fritz heb ik ook even naar gekeken, een uitvoering: Fritz Fritz!Repeater 1200 AX International (20002973) kan ik bijvoorbeeld via werk bestellen, maar die lijken (naar wat ik snel vond) niet per se makkelijk aan te sluiten op iets wat geen fritzbox is. Aruba zit niet in het aanbod wat ik voordelig via werk kan regelen.

• laurens0619
Gropah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb even nav een eerder bericht van dion_b even naar deco gekeken, maar ik werd er niet wild van. Ik ben geen fan van verplicht configuratie via een app te moeten doen en als ik hoor dat je dan nog niet eens een kanaal kan instellen (wat ik hier juist weer net wel zou willen gezien de wifi-drukte), lijkt me dat niet zo'n goede fit.

Fritz heb ik ook even naar gekeken, een uitvoering: Fritz Fritz!Repeater 1200 AX International (20002973) kan ik bijvoorbeeld via werk bestellen, maar die lijken (naar wat ik snel vond) niet per se makkelijk aan te sluiten op iets wat geen fritzbox is. Aruba zit niet in het aanbod wat ik voordelig via werk kan regelen.
Ja het moet wel bij je passen dat snap ik. Ik vind instellen met app wel makkelijk maar snap best dat niet iedereen daar op zit te wachten.

En dat die op vast kanaal zit vind ik persoonlijk niet zo erg, in praktijk merk je er niet zoveel van.
Om de beloofde snelheden te halen draaien de meeste wifi6 accesspoints op 80mhz.

Dan kun je kiezen, of al je accesspoints op kanaal 42 of je zet je andere accespoints op DFS kanalen.
Als je geluk hebt werken DFS kanalen perfect maar als je pech hebt krijg je DFS events of clients die moeilijk doen .

Maw: als je het wel kan instellen kom je vaak toch op hetzelfde kanaal voor alles uit

Afbeeldingslocatie: https://www.silextechnology.com/hubfs/Blog_Images/5GHz%20Channel%20Width.png

En die verstoring valt heel erg mee. Meerdere clients op 1 AP verstoren ook maar daar merk je thuis ook niet zosnel iets van.

Maar het is idd wel allemaal beperkt/app achtig maar voor veel consumenten een perfecte oplossing. Ik ben dan wel tweaker maar ook een cheap hollander. Het geeft mij vele bang for bucks :)

Als je stapje erboven wilt dan zou ik echt voor Fritz of Aruba Instant on kiezen.
Die fritz kan geloof ik ook werken met een non-fritz setup. Moet je alleen zelf je wachtwoord en encryptie type gelijk zetten met je andere accesspoints/experiabox.

MAar het is ook zeker geen straf om je experiabox te vervangen voor een Fritz router. Heerlijk instelbaar maar ook stabiel/niet overdreven

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 30-03-2026 17:16 ]

Pagina: 1