Kan ik toe met een access point of moet ik aan mesh?

Pagina: 1
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22
Gropah schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Ik heb even nav een eerder bericht van dion_b even naar deco gekeken, maar ik werd er niet wild van. Ik ben geen fan van verplicht configuratie via een app te moeten doen en als ik hoor dat je dan nog niet eens een kanaal kan instellen (wat ik hier juist weer net wel zou willen gezien de wifi-drukte), lijkt me dat niet zo'n goede fit.

Fritz heb ik ook even naar gekeken, een uitvoering: Fritz Fritz!Repeater 1200 AX International (20002973) kan ik bijvoorbeeld via werk bestellen, maar die lijken (naar wat ik snel vond) niet per se makkelijk aan te sluiten op iets wat geen fritzbox is. Aruba zit niet in het aanbod wat ik voordelig via werk kan regelen.
Ja het moet wel bij je passen dat snap ik. Ik vind instellen met app wel makkelijk maar snap best dat niet iedereen daar op zit te wachten.

En dat die op vast kanaal zit vind ik persoonlijk niet zo erg, in praktijk merk je er niet zoveel van.
Om de beloofde snelheden te halen draaien de meeste wifi6 accesspoints op 80mhz.

Dan kun je kiezen, of al je accesspoints op kanaal 42 of je zet je andere accespoints op DFS kanalen.
Als je geluk hebt werken DFS kanalen perfect maar als je pech hebt krijg je DFS events of clients die moeilijk doen .

Maw: als je het wel kan instellen kom je vaak toch op hetzelfde kanaal voor alles uit

Afbeeldingslocatie: https://www.silextechnology.com/hubfs/Blog_Images/5GHz%20Channel%20Width.png

En die verstoring valt heel erg mee. Meerdere clients op 1 AP verstoren ook maar daar merk je thuis ook niet zosnel iets van.

Maar het is idd wel allemaal beperkt/app achtig maar voor veel consumenten een perfecte oplossing. Ik ben dan wel tweaker maar ook een cheap hollander. Het geeft mij vele bang for bucks :)

Als je stapje erboven wilt dan zou ik echt voor Fritz of Aruba Instant on kiezen.
Die fritz kan geloof ik ook werken met een non-fritz setup. Moet je alleen zelf je wachtwoord en encryptie type gelijk zetten met je andere accesspoints/experiabox.

MAar het is ook zeker geen straf om je experiabox te vervangen voor een Fritz router. Heerlijk instelbaar maar ook stabiel/niet overdreven

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 30-03-2026 17:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1