Gonadan schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:29:
[...]
Dat verklaart wel waarom bij mij inderdaad alles dichtgesmeerd is. Helaas niet met stopaq of zoiets maar gewoon specie volgens mij. Dus ergens iets open maken UTP erdoor en dicht smeren is dan niet zonder meer te doen.
Zelf heb ik inderdaad het gereedschap niet, maar ik ben ook niet zo happig op zomaar de boor tussen het bestaande leidingwerk in m'n meterkast zetten anders had ik gewoon een serieuze boorhamer gehuurd.
Ik ga wel gewoon even vragen wanneer ze er zijn, als er iets mogelijk is heb ik mazzel, zo niet dan moet ik het later alsnog zelf een keer regelen.
Het idee is namelijk wel dat ik aan een modem in m'n meterkast niet zoveel heb. Alle andere aansluitpunten zitten in de woonkamer en er is dus geen leidingwerk beschikbaar om UTP of iets anders bij de TV te krijgen.
Mijn buurman zit met hetzelfde probleem. Die heeft zelfs al KPN besteld maar nog geen idee hoe ze van zijn meterkast bij z'n TV gaan komen en of dat überhaupt de verantwoordelijkheid van de monteur is. Wellicht wordt dat weer een gewone KPN monteur die dan zoiets tegen meerprijs gaat regelen?
Een gat in de vloer boren stelt niet veel voor met een boorhamer met een 10 cm boor kom je zeker niet doorheen minimaal 30 cm af langer ergens in een hoek van de meterkast, van leidingwerk heb je niet zo veel last.
En mocht er toevallig een leiding zitten wat een beetje ongelukkig uitkom een houten plankje op leggen kan verder niets mee gebeuren.
Onder de kruipruimte kijken waar evt. de leidingen lopen kan van alles zijn zoals gasleiding verwarming waterleiding of de riolering die langs loopt maar hoeft niet allemaal aanwezig te zijn, en kijk waar de meeste ruimte vrij hebt om een gat te boren.
Gaten die te ruim zijn gewoon met pur dicht spuiten komt ook geen kou van de kruipruimte meer naar boven.
Moet alles nog worden aangesloten glasvezel de woning in bijv. zelf aangeven waar je een vaste aansluit punt wil hebben, hoeft niet in een meterkast te zijn, ze werken vaak wel standaard op die manier maar niet verplicht kan ook in de woonkamer ergens in een hoek bijv.
Zit de vaste aansluit punt al in de meter kast gewoon de modem verleggen gat in de vloer meterkast en ergens in de woonkamer op een punt waar je de modem plaatst ook een gat in de vloer boren en je ziet niks van de kabel meer stukje pvc in het gat slaan en je trekt de kabel UTP of coax wat maar ook er zo door heen, beschadig je de kabel ook niet.
Heb je geen boorhamer vast wel ergens een buurman die er een heeft, en ben je helemaal niet handig ja dan is het een kwestie van uitbesteden.
Wat betreft meerprijs denk dat je het zelf doet stukken goedkoper uit bent aan materiaal ben je niet veel kwijt hooguit den ruw geschat zonder kabel 20 a €25,- met huur boor denk halve dag €25,- precies kan ik het niet zeggen maar vast niet veel meer of je buurman ben je nog voordeliger uit.
[
Voor 6% gewijzigd door
J.E. Weinor op 09-12-2021 14:27
]