[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Wildfire

Joy to the world!

Hann1BaL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:52:
Op dit moment aan het overwegen van Ziggo over te stappen op glasvezel (aansluiting aanwezig in huis.)
Als ik bij KPN de boel invul geeft de website aan dat er 500/500 beschikbaar is op mijn adres, maar als ik het abonnement bij elkaar klik kan ik niets meer dan 200/200 selecteren.
Uiteraard kan ik KPN bellen, maar ik ben wel benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.

T-mobile biedt 1000/1000, maar daar is genoeg op aan te merken qua stabiliteit in het T-mobile topic.

UPDATE:
KPN gebeld:
Ze bieden geen 500 MBit/s abonnementen meer aan. Ik kan dus alleen 200/200 kiezen, terwijl de website wel blijft stellen dat 500 beschikbaar is. (Via XS4ALL is ook 500 Mbit/s te bestellen op mijn adres.)
500 Megabit is nog wel beschikbaar als de PoP waar jij op zit nog niet 1000 megabit beschikbaar heeft. Je moet dan 200 megabit bestellen en achteraf contact opnemen met de klantenservice dat ze het naar 500 megabit aanpassen.

Dat is tenminste zoals het tegen ons monteurs is uitgelegd.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Start communicatie en de brief met de toestemmingscode -> enkele weken later een werkvoorbereider van de aannemer aan de deur en weer een paar weken later start het graafwerk.
Zo gaat het zeker niet altijd. Ik heb nu toch al zeker 6 tot 8 weken terug akkoord gegeven om glasvezel hier naar binnen te brengen, daarna niets meer gehoord of gezien. Ook nog geen voorbereidende werkzaamheden ofzo gezien hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:39
Wildfire schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Zo gaat het zeker niet altijd. Ik heb nu toch al zeker 6 tot 8 weken terug akkoord gegeven om glasvezel hier naar binnen te brengen, daarna niets meer gehoord of gezien. Ook nog geen voorbereidende werkzaamheden ofzo gezien hier in de buurt.
Ik kan ook niet anders dan aangeven hoe het hoort te zijn. Er is een hele klantreis, planlinieaal, etc voor opgezet. Waar alle aannemers zich aan zouden houden... Helaas. Niet altijd dus.
@Wildfire Wil je adres DM-en? Ik ben wel even benieuwd waarom het zo lang zou duren met graven en zo.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-08 09:00
Barre73 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

Dat klinkt als de situatie van een paar maanden geleden waarbij een GPON aansluiting via KPN WBA niet bestelbaar was bij Tweak/Freedom en T-Mobile. Maar dat was opgelost dus hoe dit ineens kan?
Heb je al geprobeerd contact te zoeken met Freedom? Van hun klantenservice verwacht ik namelijk de best geïnformeerde antwoorden...
Ja, zijn ze mee bezig. Lijkt voor het hele aangesloten gebied hier te gelden (wat pc/hn-combinaties uitgeprobeerd). Krijg alleen globale informatie terug en ben op zoek naar wat er echt aan de hand is: lijkt alsof het gebied via WBA (er was sprake van een nieuw systeem volgens freedom) niet bestelbaar is en via niet-WBA wel (bestellen KPN/exs4 direct bij netwerken dus niet via WBA?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons (3 appartementen VvE) is het glasvezelaansluitpunt/glasvezelmodem met een sticker bepaald in de woonkamer bij de plaats waar de tv staat dus niet in de meterkast. Bij de 2 bovenwoningen is de meterkast beneden in de gang binnen bij de voordeur. Zij hebben hun pad (recht van overpad) aan weerszijden van onze voortuin. Wij wonen in de benedenwoning met de voordeur in het midden. In het installatie document dat nog niet ondertekend is, staat de invoer van de kabel voor de bovenwoningen getekend onder ons pad tot aan de gevel naast onze voordeur en vandaaruit naar boven en zal er een gat geboord worden door de gevel naar hun woonkamer op de plek waar de tv staat en hun aansluitpunt bepaald is.
Verder staat (op foto) dat er afgemonteerd wordt in de woonkamer bij het aansluitpunt, alleen bij 1 boven appartement staat dat de kabel invoer ook met een gat door de gevel in de woonkamer uitkomt bij de tv waar het aansluitpunt aangegeven is (op foto) maar dan verder zal worden afgemonteerd in de meterkast.....!! (geen foto daarvan). Hoe zit dit precies? Waar komt het glasvezelmodem in deze situatie? Is dit een normale gang van zaken? Zoals ik het voor me zie, gaat KPN Netwerk eerst aan de ene kant naar boven met een gat in de gevel en dan aan de andere kant weer naar beneden naar de meterkast of mis ik iets....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-08 22:36
Na veel heen en weer gebel toch maar hier even posten in de hoop dat iemand mij kan helpen of je juiste richting kan helpen.
Een aantal weken geleden gebeld dat ze bij ons in de meterkast de aansluiting zouden komen aanleggen (we hebben nog geen glasvezel abonnement afgesloten) nadat de werkzaamheden in de straat waren gedaan.

Maar onze onderbuurvrouw moest er zijn want die had geen akkoord gegeven maar de kabel moest door haar meterkast naar die van ons. Dit geregeld met de onderbuurvrouw.
Dit zou vervolgens tussen 9-12 gebeuren. Vrouwlief en buurvrouw dus heel de tijd thuis. Tussendoor gebeld naar KPN waar blijven jullie (‘9-12 uur is aankomsttijd’ kreeg ze te horen). Niemand geweest. Daarna telefonisch helemaal geen contact kunnen krijgen na elke keer een uur aan de lijn.

Eigenlijk heel erg boos want de hele aanlegprocddure van KPN is erg matig en onprofessioneel qua contact. Ik heb het idee dat ze met opzet de boel frustreren en verwarring zaaien in de hoop dat je meteen een abonnement bij ze afsluit en niet een andere provider

2 vragen:
- iemand een idee hoe ik makkelijker in contact kom met KPN om de aansluiting in mijn meterkast voor elkaar te krijgen?
- volgens tmobile kan ik nu glasvezel abonnementen afsluiten. Wat is het advies aanvragen en hun dat verder laten regelen of moet ik eerst echt die aansluiting in de meterkast hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-08 20:26
dangerpaki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:19:
Na veel heen en weer gebel toch maar hier even posten in de hoop dat iemand mij kan helpen of je juiste richting kan helpen.
Een aantal weken geleden gebeld dat ze bij ons in de meterkast de aansluiting zouden komen aanleggen (we hebben nog geen glasvezel abonnement afgesloten) nadat de werkzaamheden in de straat waren gedaan.

Maar onze onderbuurvrouw moest er zijn want die had geen akkoord gegeven maar de kabel moest door haar meterkast naar die van ons. Dit geregeld met de onderbuurvrouw.
Dit zou vervolgens tussen 9-12 gebeuren. Vrouwlief en buurvrouw dus heel de tijd thuis. Tussendoor gebeld naar KPN waar blijven jullie (‘9-12 uur is aankomsttijd’ kreeg ze te horen). Niemand geweest. Daarna telefonisch helemaal geen contact kunnen krijgen na elke keer een uur aan de lijn.

Eigenlijk heel erg boos want de hele aanlegprocddure van KPN is erg matig en onprofessioneel qua contact. Ik heb het idee dat ze met opzet de boel frustreren en verwarring zaaien in de hoop dat je meteen een abonnement bij ze afsluit en niet een andere provider

2 vragen:
- iemand een idee hoe ik makkelijker in contact kom met KPN om de aansluiting in mijn meterkast voor elkaar te krijgen?
- volgens tmobile kan ik nu glasvezel abonnementen afsluiten. Wat is het advies aanvragen en hun dat verder laten regelen of moet ik eerst echt die aansluiting in de meterkast hebben?
Kan je om te beginnen aangeven wie het netwerk daar nu aanlegt?
Is dat Open Dutch Fiber of KPN Netwerk? Ze communiceren altijd naar bewoners voordat er een schop de grond in gaat.....

En ik begrijp dat je in een appartement woont, hoe hoog is de flat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-05 10:08
Ik kreeg vanochtend 3 mailtjes (3x hetzelfde ook) van KPNnetwerk 'dat de werkzaamheden erop zitten' en of ik mijn mening wil geven over deze werkzaamheden.
Ze zijn nog niet eens begonnen met graven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 18-08 22:36
Soundwork schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Kan je om te beginnen aangeven wie het netwerk daar nu aanlegt?
Is dat Open Dutch Fiber of KPN Netwerk? Ze communiceren altijd naar bewoners voordat er een schop de grond in gaat.....

En ik begrijp dat je in een appartement woont, hoe hoog is de flat?
KPN zelf heeft bij ons gemeld dat ze glasvezel gaan aanleggen. Nadien ook daarmee contact gehad. Wat mensen gezien in de straat ook met KPN hesjes die wat kabels in de grond aan het leggen waren. Zag er eerlijk gezegd heel onprofessioneel uit. Gewoon met hand spul tegens in en uit en dan tegels ook weer aanduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-08 10:47
Ze hebben hier XGS-pon. Eigenlijk wel blij verrast. (al was ik meer een voorstander van glas direct naar een centrale waar alle providers als ze willen hun eigen kunnen apparatuur hebben als ze zouden willen)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Keiichi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:15:
Ze hebben hier XGS-pon. Eigenlijk wel blij verrast. (al was ik meer een voorstander van glas direct naar een centrale waar alle providers als ze willen hun eigen kunnen apparatuur hebben als ze zouden willen)
Jij hebt het dan over point-to-point netwerk architectuur met AON vanuit de PoP (wijkcentrale).
Dat was jarenlang het aanlegmodel van Reggefiber, maar daar is enkele jaren geleden door KPN Netwerk NL de "stekker uitgetrokken" en nu kiezen ze standaard voor GPON en XGSPON met straatkasten (OAP's)......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20

TVL

Soundwork schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:52:
[...]

Jij hebt het dan over point-to-point netwerk architectuur met AON vanuit de PoP (wijkcentrale).
Dat was jarenlang het aanlegmodel van Reggefiber, maar daar is enkele jaren geleden door KPN Netwerk NL de "stekker uitgetrokken" en nu kiezen ze standaard voor GPON en XGSPON met straatkasten (OAP's)......
Is het niet zo dat ze kijken wat het beste is per situatie? AON is volgens mij duurder aan te leggen dan GPON dus zal in de meeste gevallen hier wel voor gekozen worden. AON heeft ook wel weer bepaalde voordelen tov GPON en andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

dangerpaki schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Wat mensen gezien in de straat ook met KPN hesjes die wat kabels in de grond aan het leggen waren. Zag er eerlijk gezegd heel onprofessioneel uit. Gewoon met hand spul tegens in en uit en dan tegels ook weer aanduwen.
Beetje vreemde reactie? :?
Waarom is het werk van een sleuvengraver en stratenmaker onprofessioneel?
Hoe zou het dan moeten volgens jou? Met een robot in een drie-delig pak met stropdas die sleuven graaft en tegels terug legt? :+

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114005549_9d6bb4eedf_c.jpg

dit oogt imho heel normaal en professioneel:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114159528_8597e20ff5_c.jpg

Niks mis mee, met het degelijke handwerk. 8) Er zijn al teveel managers en te weinig echte mensen die het daadwerkelijke werk doen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-08 22:12

The Zep Man

🏴‍☠️

Eens.

Ik (N=1) heb recentelijk de (KPN) aanleg in een straat breed en bij een woning specifiek gezien. Dat zag er goed verzorgd uit, een beetje zoals in jouw foto's. Ook om/in de woning ging het geheel zonder problemen. De snelheid was ook erg hoog. Ze waren binnen een dag klaar met de straat, en het oponthoud (dat je er even niet langs kan met de auto) was slechts een paar uur, en tactisch buiten de spitstijden gekozen.

Na de eerste fase (in de straat aanleggen) zag je buiten de bekende oranje sprieten er helemaal niets meer van. Qua klinker-/tegelwerk ligt alles er weer bij zoals het daarvoor was.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 05-11-2021 11:39 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@The Zep Man
Mijn ervaringen (N= tig duizend) zijn dat er idd zo gewerkt wordt dat in principe een straat-/stoep-(deel) 's-ochtends opengaat en eigenlijk altijd dezelfde dag weer dichtgaat.
M.a.w. dan is de overlast zo gering mogelijk. En vervolgens heb je er nog jarenlang plezier van!

En voor wie denkt dat je hele voortuin of oprit overhoop gehaald wordt. Nou, dat valt ook reuze mee.
;)

Ze werken precies langs de randen van je tuin:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114275946_97e4254ffe_c.jpg

En zelfs onze statige oprijlaan :+ werd ontzien:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51115039015_918b483768_c.jpg
paar klinkertjes eruit bij de voordeur, en vanaf de openbare stoep werd de kabel netjes onder de oprit doorgeschoten. Klinkertjes weer terug en na de 1ste regenbui zie je niet eens meer waar er gegraven was...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TVL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:07:
[...]

Is het niet zo dat ze kijken wat het beste is per situatie? AON is volgens mij duurder aan te leggen dan GPON dus zal in de meeste gevallen hier wel voor gekozen worden. AON heeft ook wel weer bepaalde voordelen tov GPON en andersom.
AON is duurder in aanleg en ook vervanging van apparatuur (omdat iedere vezel een actieve poort nodig heeft). Dat is ook de reden dat KPN Netwerk nu niet meer kiest voor AON en PtP omdat het veel duurder is. Reggefiber koos voor een "open" model, waar ook andere operators en providers mochten aansluiten, maar daar hing wel een prijskaartje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Soundwork schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:17:
Dat is ook de reden dat KPN Netwerk nu niet meer kiest voor AON en PtP omdat het veel duurder is.
Andersom heeft KPN meer exclusiviteit op hun netwerk, en kunnen ze woekerprijzen vragen voor iedere andere partij die daarop hun diensten wil aanbieden (en daarom niet direct met KPN kan concurreren). Daarom dat ik hier en daar al eens genoemd heb dat KPN eigenlijk opgesplitst zou moeten worden (infrastructuurbeheerder, dienstenaanbieder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
[...]

AON is duurder in aanleg en ook vervanging van apparatuur (omdat iedere vezel een actieve poort nodig heeft). Dat is ook de reden dat KPN Netwerk nu niet meer kiest voor AON en PtP omdat het veel duurder is. Reggefiber koos voor een "open" model, waar ook andere operators en providers mochten aansluiten, maar daar hing wel een prijskaartje aan.
Je zou nu kunnen zeggen dat de consument het prijskaartje krijgt. KPN/NetwerkNL is soort van vrij om het resellertarief voor andere providers te rekenen op de verbinding waarin naast fysieke verbinding ook het hele l2/l3 netwerk inzit.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
The Zep Man schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:21:
[...]
Andersom heeft KPN meer exclusiviteit op hun netwerk, en kunnen ze woekerprijzen vragen voor iedere andere partij die daarop hun diensten wil aanbieden (en daarom niet direct met KPN kan concurreren). Daarom dat ik hier en daar al eens genoemd heb dat KPN eigenlijk opgesplitst zou moeten worden (infrastructuurbeheerder, dienstenaanbieder).
Dat is toch al zo?
KPN Netwerk (NL) is de infrastructuur partij.
KPN is de provider die internet/TV/telefoon levert.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Jein. Met GPON heeft KPN twee voordelen: minder kosten voor zichzelf, en ze kunnen een nog hogere prijs (hoger dan bij AON/PtP) vragen van andere aanbieders. Dus je hebt een nog hogere marktverstorende werking.

Wat alle KPN onderdelen los doen van elkaar, daar is niets mis mee. Het is de combinatie (dominantie in één markt om de positie te versterken in een andere markt) dat een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Keiichi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:22:
[...]

Je zou nu kunnen zeggen dat de consument het prijskaartje krijgt. KPN/NetwerkNL is soort van vrij om het resellertarief voor andere providers te rekenen op de verbinding waarin naast fysieke verbinding ook het hele l2/l3 netwerk inzit.
Ja, maar dat is op andere type netwerken toch ook al zo?
Als je bij een stroomboer elektriciteit inkoopt, heb je ook te maken met de prijzen van de netbeheerder (Stedin, Liander, Enexis e.d.), die zijn ook niet mals vind ik.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Soundwork schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:27:
[...]

Ja, maar dat is op andere type netwerken toch ook al zo?
Als je bij een stroomboer elektriciteit inkoopt, heb je ook te maken met de prijzen van de netbeheerder (Stedin, Liander, Enexis e.d.), die zijn ook niet mals vind ik.......
Niet helemaal. De netbheerder levert, de kabel, de transformator en hoogspanningslijnen. Te vergelijken met kabel=glasvezel, transformater=appartuur in pop, hoogspanningslijn=backbone naar de pop.

NetwerkNL doet dit ook allemaal, dus daar is de vergelijking. De PtP was dat er volgens mij alleen voor het laatste stukje glas betaalt hoeft te worden waarbij een provider zelf apparatuur in de pop kon hebben en backbone aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Keiichi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:30:
[...]

Niet helemaal. De netbheerder levert, de kabel, de transformator en hoogspanningslijnen. Te vergelijken met kabel=glasvezel, transformater=appartuur in pop, hoogspanningslijn=backbone naar de pop.

NetwerkNL doet dit ook allemaal, dus daar is de vergelijking. De PtP was dat er volgens mij alleen voor het laatste stukje glas betaalt hoeft te worden waarbij een provider zelf apparatuur in de pop kon hebben en backbone aanleggen.
Ja dat klopt, met de XGSPON/GPON structuur is die vrijheid weg door de technische beperking. Maar andere providers kunnen nog wel leveren als ze willen, maar dan via operator KPN Wholesale en niet meer via een andere operator......En dat ze daar dan een (hoger) prijskaartje aan hangen, dat zal een nadeel zijn.

Het is overigens niet de provider die apparatuur inhangt en backbone aanlegt, maar de operator. Soms komt het voor dat operator en provider 1 bedrijf zijn (zoals Jonaz)

[ Voor 8% gewijzigd door Soundwork op 05-11-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-08 17:35

thof

FP ProMod
Soundwork schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:34:
[...]

Ja dat klopt, met de XGSPON/GPON structuur is die vrijheid weg door de technische beperking. Maar andere providers kunnen nog wel leveren als ze willen, maar dan via operator KPN Wholesale en niet meer via een andere operator......En dat ze daar dan een (hoger) prijskaartje aan hangen, dat zal een nadeel zijn.

Het is overigens niet de provider die apparatuur inhangt en backbone aanlegt, maar de operator. Soms komt het voor dat operator en provider 1 bedrijf zijn (zoals Jonaz)
Denk ook dat het concurrentietechnisch misschien niet helemaal optimaal is. Als had ik het idee dat het bij de oude constructie die backbones vaak ook weer van dezelfde spelers gehuurd werden (KPN, eurofiber?). Dus of het echt zo veel verschil maakt, vraag ik mij af. Het verschil zit hem dan vooral in het wel/niet kunnen onderscheiden met apparatuur in een POP.

Dat roept bij mij meteen een vraag op. Als er meerdere huishoudens op een zelfde area-pop poort zitten, zouden providers dan niet alsnog hun apparatuur kunnen plaatsen in een area op (of zelfs city pop) en dan over hetzelfde netwerk werken met een eigen kleur/wavelength? Het OAP/straatkast is toch vooral een optische splitter en kleur/wavelength agnostisch?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Hou de termen nou even helder. AON en GPON heeft niets te maken met de aanleg. De aanleg gaat over P2P (tot vorig jaar) en P2MP (sinds begin dit jaar).
Ze zijn beiden even duur in aanleg maar op P2MP kun je de voordelen van GPON optimaal benutten vanuit een financieel perspectief omdat er nog maar 1 actieve poort nodig is per 32 of 64 klanten. Uiteraard kosten straatkasten met passieve splitters ook geld maar dat weegt zeker niet op tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
The Zep Man schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:27:
[...]
Jein. Met GPON heeft KPN twee voordelen: minder kosten voor zichzelf, en ze kunnen een nog hogere prijs (hoger dan bij AON/PtP) vragen van andere aanbieders. Dus je hebt een nog hogere marktverstorende werking.
De prijs bij KPN WBA is hetzelfde voor GPON als voor niet GPON (behalve de eenmalige paar tientjes voor de ONT). Dus er is geen verschil met AON. Wel met P2P als je bedenkt dat een operator zelf apparatuur kan plaatsen. Maar dan wordt het echt appels en peren vergelijken qua kosten en tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:53:
[...]

Hou de termen nou even helder. AON en GPON heeft niets te maken met de aanleg. De aanleg gaat over P2P (tot vorig jaar) en P2MP (sinds begin dit jaar).
Ze zijn beiden even duur in aanleg maar op P2MP kun je de voordelen van GPON optimaal benutten vanuit een financieel perspectief omdat er nog maar 1 actieve poort nodig is per 32 of 64 klanten. Uiteraard kosten straatkasten met passieve splitters ook geld maar dat weegt zeker niet op tegen elkaar.
Ik hou de termen helder. P2P en P2MP kunnen even duur zijn in de aanleg maar "onder de streep" is de xPON techniek goedkoper, zoals je zelf al zegt doordat er 32 of 64 klanten op 1 OLT naar de klant gemaakt kunnen worden. En het is wel degelijk zo dat de P2MP netwerken die met OAP's gelegd worden gebaseerd zijn op de xPON techniek. Hier kan namelijk geen AON meer op gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
thof schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:50:
[...]

Dat roept bij mij meteen een vraag op. Als er meerdere huishoudens op een zelfde area-pop poort zitten, zouden providers dan niet alsnog hun apparatuur kunnen plaatsen in een area op (of zelfs city pop) en dan over hetzelfde netwerk werken met een eigen kleur/wavelength? Het OAP/straatkast is toch vooral een optische splitter en kleur/wavelength agnostisch?
Ik denk niet dat dit technisch mogelijk is, omdat GPON en XGSPON nu ieder al een eigen wavelength gebruiken. Naar mijn weten zijn er nog geen andere standaarden mogelijk op een P2MP verbindingsstructuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-08 23:40
Keiichi schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:30:
[...]

even om hier op terug te komen.

kpnnetwerk doet alleen maar glasvezel aanleg en beheer.
de appartuur hoort niet bij kpnnetwerk maar bij heel ander onderdeel KPN WBA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:39:
[...]

even om hier op terug te komen.

kpnnetwerk doet alleen maar glasvezel aanleg en beheer.
de appartuur hoort niet bij kpnnetwerk maar bij heel ander onderdeel KPN WBA
Oeh... Niet helemaal. KPN Fixed Acces Netwerk/FAN (voor de buitenstaander KPN Netwerk) doet de hele aanleg inclusief backhaul en Dslams. Ook de poort/kaartuitbreidingen en dus eigenlijk de hele aansturing van Allinq Bovengronds ligt bij FAN.
WBA zet uiteindelijk de diensten aan door de adressen en de PoPs/OAP's in de orderstraat te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:49:
[...]

Oeh... Niet helemaal. KPN Fixed Acces Netwerk/FAN (voor de buitenstaander KPN Netwerk) doet de hele aanleg inclusief backhaul en Dslams. Ook de poort/kaartuitbreidingen en dus eigenlijk de hele aansturing van Allinq Bovengronds ligt bij FAN.
WBA zet uiteindelijk de diensten aan door de adressen en de PoPs/OAP's in de orderstraat te activeren.
ja je hebt helemaal gelijk dat dat gedeelte nu bij FAN ligt. er zijn ook zoveel afkortingen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Laatst online: 06:17
Vandaag voor het eerst iemand van KPN aan de deur gehad. Over de planning wist hij helemaal niks, maar kwam alleen even een paar foto's maken van de meterkast en de plek waar nu het ziggo aop zit en de modem en tv staat. Daar komt straks dan de router.
Hij wist wel te vertellen dat het aansluitpunt in de meterkast gemonteerd gaat worden in opdracht van de woningbouw. Deze verplicht gelukkig ook alle benedenburen om mee te werken als mijn kabel straks door hun meterkast omhoog moet. De woningbouw wil niet dat de kabels in kabelgoten langs de gevel gemonteerd worden.
Een utp kabel trekken van meterkast naar de andere kant van het huis is op zich wel mogelijk maar dan praten we al snel over een meter of 22-25. Die kabel zou misschien onder de plint van het (zwevende) parket passen en dan langs alle wanden tot op de gewenste plek. Tenzij het parket inmiddels iets is gaan werken en uitgezet blijkt, die kans is vrij groot. Ik weet niet of de aannemer daarvoor hoort te zorgen, maar mocht hij van plan zijn de kabel op de plint te spijkeren dan doe ik het liever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
grun93 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:29:
Vandaag voor het eerst iemand van KPN aan de deur gehad. Over de planning wist hij helemaal niks, maar kwam alleen even een paar foto's maken van de meterkast en de plek waar nu het ziggo aop zit en de modem en tv staat. Daar komt straks dan de router.
Hij wist wel te vertellen dat het aansluitpunt in de meterkast gemonteerd gaat worden in opdracht van de woningbouw. Deze verplicht gelukkig ook alle benedenburen om mee te werken als mijn kabel straks door hun meterkast omhoog moet. De woningbouw wil niet dat de kabels in kabelgoten langs de gevel gemonteerd worden.
Een utp kabel trekken van meterkast naar de andere kant van het huis is op zich wel mogelijk maar dan praten we al snel over een meter of 22-25. Die kabel zou misschien onder de plint van het (zwevende) parket passen en dan langs alle wanden tot op de gewenste plek. Tenzij het parket inmiddels iets is gaan werken en uitgezet blijkt, die kans is vrij groot. Ik weet niet of de aannemer daarvoor hoort te zorgen, maar mocht hij van plan zijn de kabel op de plint te spijkeren dan doe ik het liever zelf.
Nee, dat doet de aannemer niet. Of jijzelf, of de monteur van je provider die de boel later moet aansluiten.
Wel jammer van die woningbouw want eigenlijk behoort de aansluiting daar te komen waar het voor de bewoners het makkelijkst aan te sluiten is. Vandaar waarschijnlijk de voorkeur van de aannemer voor kabelgoten buitenom. En bij buitenom ben je niet afhankelijk van onderburen. Leuk dat de woningbouw iets verplicht maar dat kunnen ze helaas niet. Een huurder hoeft geen toegang te geven tot zijn appartement als hij dat niet wil, behalve bij gevaarlijke situaties als een gaslek of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:53
Barre73 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:03:
[...]
Vandaar waarschijnlijk de voorkeur van de aannemer voor kabelgoten buitenom. En bij buitenom ben je niet afhankelijk van onderburen. Leuk dat de woningbouw iets verplicht maar dat kunnen ze helaas niet. Een huurder hoeft geen toegang te geven tot zijn appartement als hij dat niet wil, behalve bij gevaarlijke situaties als een gaslek of zoiets.
Het is alleen jammer dat buitenom wel bijdraagt aan de 'oostblok-look' van een gebouw. Een gebouw knapt er niet van op, en dat wil je natuurlijk ook niet. En wie weet wat voor ontwikkelingen WiFi nog gaat doormaken. Stel dat dat over 20 jaar eindelijk bij iedereen feilloos werkt binnenshuis, dan moet je nog steeds tegen die kabelgoot aan kijken.

In de UK hebben ze zelfs rioolbuizen aan de buitenkant van het huis gemonteerd. Heel handig natuurlijk bij lekkage, maar het ziet er gewoon niet uit.

Maar goed, back on topic, je hebt duidelijk uitgelegd hoe de regels zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Leuk dat de woningbouw iets verplicht maar dat kunnen ze helaas niet. Een huurder hoeft geen toegang te geven tot zijn appartement als hij dat niet wil, behalve bij gevaarlijke situaties als een gaslek of zoiets.
OK, dat laatste snap ik. In dat geval kan ik geen glasvezel krijgen. Jammer, maar geen ramp, ik heb nog ziggo en vdsl. Ik denk niet dat KPN de woningbouw kan dwingen om kabelgoten toe te staan, zij zijn de eigenaar, het is hun gebouw. Zelf zou ik dat ook niet pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:14
[...]
Leuk dat de woningbouw iets verplicht maar dat kunnen ze helaas niet. Een huurder hoeft geen toegang te geven tot zijn appartement als hij dat niet wil, behalve bij gevaarlijke situaties als een gaslek of zoiets.
Dat ligt aan het contract. Vaak nemen ze erin op dat de huurder werklieden toegang moet verlenen indien het vooraf aangekondigd wordt. (onaangekondigd alleen bij gevaarlijke situaties of situaties die de woning zwaar kunnen beschadigen)
Eenzelfde situatie diende ook voor bij de aanleg in mijn eerste huurwoning. Daar weigerde ook een aantal om toegang tot de meterkast te verlenen voor de aanleg van glasvezel. Deze huurders kregen een vriendelijke brief van de woningcorporatie dat dit het contract schond. Het was simpelweg een reden waarop ze mochten ontbinden.
Ik las net ook dat zo'n zelfde clausule al eens bij de rechter is getoetst en geldig is bevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 06-11-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46
Beste meneer ...,
We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik.
Iemand enig idee wat dit inhoudt?

Ik zit ook in de situatie van een groot woningbouw complex waar de kabels door de meterkasten van m'n onderburen moeten. En ik woon ook nog eens bovenaan op de 10e. Eer dat iedereen een afspraak heeft gemaakt ben je maanden verder waarschijnlijk. Er was wel een mailing uit gegaan dat men verplicht is om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Justevo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:50:
[...]
Iemand enig idee wat dit inhoudt?

Ik zit ook in de situatie van een groot woningbouw complex waar de kabels door de meterkasten van m'n onderburen moeten. En ik woon ook nog eens bovenaan op de 10e. Eer dat iedereen een afspraak heeft gemaakt ben je maanden verder waarschijnlijk. Er was wel een mailing uit gegaan dat men verplicht is om mee te werken.
Dat is geen melding van KPN Netwerk. Ik denk dat je dit van KPN (de provider) hebt ontvangen?
Dat kan helaas heel veel dingen betekenen en ik ben er nog niet achter welke precies...
Heb je überhaupt al een afspraak gekregen van de aannemer van KPN Netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Skynett schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 14:16:
[...]

Het is alleen jammer dat buitenom wel bijdraagt aan de 'oostblok-look' van een gebouw. Een gebouw knapt er niet van op, en dat wil je natuurlijk ook niet. En wie weet wat voor ontwikkelingen WiFi nog gaat doormaken. Stel dat dat over 20 jaar eindelijk bij iedereen feilloos werkt binnenshuis, dan moet je nog steeds tegen die kabelgoot aan kijken.

In de UK hebben ze zelfs rioolbuizen aan de buitenkant van het huis gemonteerd. Heel handig natuurlijk bij lekkage, maar het ziet er gewoon niet uit.

Maar goed, back on topic, je hebt duidelijk uitgelegd hoe de regels zijn.
Tja.. een smalle RVS kabelgoot voor elke opgaande "streng" van woningen is niet echt oostblok look vind ik.
En vanuit het belang van de netwerkeigenaar: aansluitingen op plekken waar ze niet of nauwelijks te activeren zijn, zijn nutteloos en brengen geen geld op. Waardoor het kopernetwerk ook niet zomaar uit kan op die plekken. Dan kan je nog jaren wachten op alle wifi oplossingen maar dan kan de investering er niet uit.

En dit is gewoon ontopic hoor. Dit topic gaat over alles wat KPN Netwerk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Vaak is nog wel een label te trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer, UTP inbouwdoos daar en iedereen heeft wat die wil. Het is alleen duurder en meer arbeidsintensief, dus ik snap dat een netwerkeigenaar daar geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:19:
Vaak is nog wel een label te trekken vanuit de meterkast naar de woonkamer, UTP inbouwdoos daar en iedereen heeft wat die wil. Het is alleen duurder en meer arbeidsintensief, dus ik snap dat een netwerkeigenaar daar geen zin in heeft.
Het zal je verbazen hoe lastig dat vaak nog is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4v1d
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-08 22:49
Binnen 30 dagen komt KPN NetwerkNL hier aansluiten als ik de postcode check mag geloven. Echter zit ik op de 6e verdieping dus nog maar eens kijken wat mijn onderburen hebben besloten.. Ik zie ook nog geen kabels lopen en ben niet bekend met het installatiedocument.

Ik krijg XGSPON volgens mij en zie op de site van KPN zelf dat ik 1gbit/s kan krijgen. Als ik dan kijk bij Freedom en online.nl kunnen ze tot 500mbit/s. Tweak.nl kan dan weer wel 1gbit/s leveren.. Hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:45:
[...]

Om hier even op terug te komen: gisteravond kreeg ik een mailtje van KPN.
Dit is wat u kunt verwachten van de aanleg van glasvezel

Geachte heer/mevrouw Wildfire,

Goed nieuws: uw buurt krijgt glasvezel! Onlangs hebben we uw toestemming in goede orde ontvangen. We sluiten uw woning kosteloos aan en binnenkort beginnen de voorbereidingen.

We vertellen u graag hoe we te werk gaan.

Stap 1 - We hebben een plan voor uw buurt gemaakt
We hebben het plan voor de aanleg van glasvezel in uw buurt afgerond.

Stap 2 - U hebt toestemming gegeven voor glasvezel
Bedankt voor uw toestemming. We hebben deze in goede orde ontvangen.

Stap 3 - We gaan graven
Onze aannemer legt de kabels aan in de straat tot aan de gevel. Daar moeten ze voor graven. Voordat ze beginnen, krijgt u van ons een bericht met alle informatie over de werkzaamheden.

Stap 4 - U maakt een afspraak met de monteur
Als onze aannemer klaar is met graven, komt de monteur op afspraak uw aansluiting in huis monteren. U ontvangt een brief waarin staat hoe u deze afspraak kunt maken. Daar hoeft u nu nog niets voor te doen.

Stap 5 - U kunt het netwerk gebruiken
Als onze werkzaamheden klaar zijn, kunt u het nieuwe netwerk gaan gebruiken. Hiervoor hebt u een glasvezelabonnement nodig. Bekijk hier alle providers die leveren op ons netwerk.

Met vriendelijke groet,
Het team van KPN Netwerk
Er zit dus weer wat voortgang in de situatie. Benieuw hoe het verder gaat verlopen, er is hier -in ieder geval bij mij- nog niet geschouwd. Zal dan binnenkort wel volgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 07-11-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Is er ergens een linkje waar je je status van de aanleg van glasvezel kan bekijken? Kabel ligt al voor de deur en heb ook al KPN Glasvezel pakket besteld.
Kreeg ook een mailtje binnen dat ze nog geen datum konden vastleggen en meer onderzoek nodig hadden, maar vroeg me af of je dat ergens kon bekijken.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:53
Skynett schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Als ik hier kijk, https://www.kpn.com/bijnaglasvezel.htm en dan bestel en dan de postcodecheck doe, zie ik dat er mei-juni volgend jaar staat. En terwijl ze in het voorjaar hier een brief in de bus hebben gedaan dat er glasvezel komt
[Afbeelding]
Het kan verkeren zo blijkt maar weer. Nog geen twee weken gelden post ik dit, en gisteren een briefje in de bus dat ze morgen gaan graven. En inderdaad, ze zijn vanmorgen begonnen met de hele straat open te leggen en nu zijn ze hem alweer aan het dichtmaken.
Overigens alle respect voor de mensen die dat doen. Ze werken erg hard en erg netjes.

Dus KPN zat er zo maar een half jaar naast. Hoewel, het aansluiten in mijn huis moet nog gebeuren, inclusief schouw waar de aansluiting in huis moet komen. Misschien dat dat nog 6 maanden duurt. Ik heb helemaal niks tegen KPN, maar het traject tot nu toe is gewoon niet te volgen en erg ad-hoc. Geen idee wanneer ik iets kan verwachten. En hoewel ik mij ook bij kpnnetwerk al had aangemeld om op de hoogte gehouden te worden heb ik daar vandaan nog nooit iets gehoord.
Maar goed ik blijf geduldig afwachten, er komt vast een moment dat het gaat werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Skynett op 10-11-2021 12:22 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:59

TF

bla bla

Mijn nieuwbouwwoning zal worden aangesloten op glasvezel. Echter door een probleem was het niet mogelijk om de kabel direct te leggen. Volgens de aannemer ligt er wel een mantelbuis waardoor ze hem zonder de straat weer open te breken glasvezel te kunnen brengen. Hij wist het niet zeker. Ligt deze kabel normaal in een mantelbuis en zou dit kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TF schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:17:
Mijn nieuwbouwwoning zal worden aangesloten op glasvezel. Echter door een probleem was het niet mogelijk om de kabel direct te leggen. Volgens de aannemer ligt er wel een mantelbuis waardoor ze hem zonder de straat weer open te breken glasvezel te kunnen brengen. Hij wist het niet zeker. Ligt deze kabel normaal in een mantelbuis en zou dit kloppen?
Als jij zo aardig bent om alsnog in het goede topic de vraag te stellen, zal ik hem ook hier beantwoorden :-)

De kabel zal klaar liggen in de stoep (of wat de stoep moet worden) want dat is meestal al voor de bouw van de woningen gedaan. De aannemer die namens alle nutspartijen de kabels en leidingen naar binnen heeft gebracht zal dan van KPN Netwerk geen informatie hebben gekregen. In die gevallen leggen zij dan meestal wel een mantelbuisje aan zodat er niet meer vanaf de stoep of straat naar je gevel gegraven hoeft te worden. Dat buisje kan de aannemer van KPN Netwerk dan later alsnog gebruiken zodat die aannemer alleen nog maar het kabeltje hoeft op te graven (gat van max een vierkante meter) en door die buis naar je meterkast kan drukken.

• TF

TF

bla bla

Barre73 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:15:
[...]

Als jij zo aardig bent om alsnog in het goede topic de vraag te stellen, zal ik hem ook hier beantwoorden :-)

De kabel zal klaar liggen in de stoep (of wat de stoep moet worden) want dat is meestal al voor de bouw van de woningen gedaan. De aannemer die namens alle nutspartijen de kabels en leidingen naar binnen heeft gebracht zal dan van KPN Netwerk geen informatie hebben gekregen. In die gevallen leggen zij dan meestal wel een mantelbuisje aan zodat er niet meer vanaf de stoep of straat naar je gevel gegraven hoeft te worden. Dat buisje kan de aannemer van KPN Netwerk dan later alsnog gebruiken zodat die aannemer alleen nog maar het kabeltje hoeft op te graven (gat van max een vierkante meter) en door die buis naar je meterkast kan drukken.
dat klinkt positief. Ik heb kpn glasvezel aangevraagd, ga nog lang niet verhuizen maar het kan maar onderweg zijn.

Benieuwd hoe snel het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-08 19:03
Skynett schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:46:
[...]

Als ik hier kijk, https://www.kpn.com/bijnaglasvezel.htm en dan bestel en dan de postcodecheck doe, zie ik dat er mei-juni volgend jaar staat. En terwijl ze in het voorjaar hier een brief in de bus hebben gedaan dat er glasvezel komt
[Afbeelding]
Begin 2020 konden bewoners in mijn postcodegebied alvast een glasvezel abonnement nemen met als doel om in juni 2020 glasvezel te hebben. Een aantal hebben dat gedaan en kregen in september 2020 te horen dat het eind 2020 mogelijk zou zijn. Sinds eind 2020 is er een statusupdate met "Op jouw adres bieden we internet aan via het veilige en betrouwbare kopernetwerk van KPN." Het is nog steeds niet mogelijk en KPN durft geen datum meer te communiceren.

Ga niet alvast een abbonement aanvragen, bespaar jezelf veel tijd en bestel het pas als het beschikbaar is.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Dennis-L schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:19:
...
Providers of merken die voornamelijk via andere operators leveren (op het netwerk van KPN NetwerkNL) zijn:
  • Tweak, Freedom (operator Cambrium)
  • T-Mobile Thuis (operator Glasoperator)*
  • Jonaz (operator Jonaz)
...
Freedom geeft aan dat ze binnenkort direct over het KPN netwerk gaan i.p.v. via Cambrium.

https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-bestaat-2-jaar bovenste filmpje rond 33:00 (tot 34:40)

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:05
MetalfanBlackness schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 22:56:
[...]

Freedom geeft aan dat ze binnenkort direct over het KPN netwerk gaan i.p.v. via Cambrium.

https://freedom.nl/nieuwsartikel/freedom-bestaat-2-jaar bovenste filmpje rond 33:00 (tot 34:40)
Volgens mij gaat dit over een boekhoudkundig aspect. Freedom mag binnenkort zelf direct inkopen bij KPN en niet meer via de boekhouding van Cambrium. Dit gaat over de last miles en niet core verbindingen. Sec genomen gaat er voor klanten niets veranderen.

Beluister hem nog eens met de info van mij hierboven?

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 13-11-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

stormfly schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:55:
[...]

Volgens mij gaat dit over een boekhoudkundig aspect. Freedom mag binnenkort zelf direct inkopen bij KPN en niet meer via de boekhouding van Cambrium. Dit gaat over de last miles en niet core verbindingen. Sec genomen gaat er voor klanten niets veranderen.

Beluister hem nog eens met de info van mij hierboven?
Ik denk dat dit in het begin zeker zal zijn. Als je weet dat elke storing van Cambrium over het KPN netwerk (geen storing bij KPN zelf) de freedom verbindingen er ook uit liggen, dan zie je dat het technisch anders zit. Klanten van freedom die nu op het KPN netwerk zitten routeren nu ook altijd via een hop van Cambrium (ik neem aan dat dit de oorzaak is van wat ik in mijn vorige zin zei). Ik neem aan dat ze er over na gaan denken om direct op het KPN netwerk aan te sluiten. Dit versimpelt het netwerk een klein beetje, wat ze wel kunnen gebruiken, als je kijkt naar dit plaatje: https://gathering.tweaker...message/69400054#69400054. Maar je hebt gelijk dat het niet zo zwart wit hoeft te zijn. Ik ben benieuwd wat "technische aanpassingen" zijn waar Anco (van freedom) het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Laatst online: 07:20
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat dit in het begin zeker zal zijn. Als je weet dat elke storing van Cambrium over het KPN netwerk (geen storing bij KPN zelf) de freedom verbindingen er ook uit liggen, dan zie je dat het technisch anders zit. Klanten van freedom die nu op het KPN netwerk zitten routeren nu ook altijd via een hop van Cambrium (ik neem aan dat dit de oorzaak is van wat ik in mijn vorige zin zei). Ik neem aan dat ze er over na gaan denken om direct op het KPN netwerk aan te sluiten. Dit versimpelt het netwerk een klein beetje, wat ze wel kunnen gebruiken, als je kijkt naar dit plaatje: https://gathering.tweaker...message/69400054#69400054. Maar je hebt gelijk dat het niet zo zwart wit hoeft te zijn. Ik ben benieuwd wat "technische aanpassingen" zijn waar Anco (van freedom) het over heeft.
Interessant filmpje maar die omzetting gaat alleen over de situatie waarin KPN de operator is, daar zullen ze van het Cambrium contract naar een eigen contract gaan. Aan de klant uitleggen dat je van een verbinding met Cambrium/T-mobile etc. als operator naar KPN als operator gaat en nu 34 euro per maand meer betaald lijkt me geen goed verhaal. KPN gaat ook niet ineens Freedom heel veel extra korting geven, dan staan er ineens heel veel andere ISP's aan de deur die dat ook willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

joop99 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:27:
[...]

Interessant filmpje maar die omzetting gaat alleen over de situatie waarin KPN de operator is, daar zullen ze van het Cambrium contract naar een eigen contract gaan. Aan de klant uitleggen dat je van een verbinding met Cambrium/T-mobile etc. als operator naar KPN als operator gaat en nu 34 euro per maand meer betaald lijkt me geen goed verhaal. KPN gaat ook niet ineens Freedom heel veel extra korting geven, dan staan er ineens heel veel andere ISP's aan de deur die dat ook willen.
Ik heb dit niet expliciet genoemd omdat dit een KPN topic is, maar inderdaad het gaat als het gaat veranderen alleen om de freedom verbindingen dia via Cambrium op het KPN netwerk zitten.
Ik neem aan dat freedom nu een vergelijkbare deal gaat krijgen als Cambrium (behalve het doorverkopen misschien) en ze er netto zeer weinig tot niets op vooruit gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door MetalfanBlackness op 13-11-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MetalfanBlackness schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ik heb dit niet expliciet genoemd omdat dit een KPN topic is, maar inderdaad het gaat als het gaat veranderen alleen om de freedom verbindingen dia via Cambrium op het KPN netwerk zitten.
Ik neem aan dat freedom nu een vergelijkbare deal gaat krijgen als Cambrium (behalve het doorverkopen misschien) en ze er netto zeer weinig tot niets op vooruit gaan.
Het plaatje is duidelijk Cambrium levert over De Wolden, RE-NET, Zuiderveld. Maar Cambrium levert nu ook het IP transit verkeer, de opgang naar het WWW. Dat laatste staat helemaal los van deze discussie, dit gaat in mijn beleving over de verbinding (last mile) tot in het huis.

Hoe ik het lees is elke klant welke de "last mile" nu afneemt via KPN WBA door de boekhouding van Cambrium gegaan, omdat KPN alleen een levercontract heeft met Cambrium. Dat gaat in de toekomst veranderen als Freedom zelf een contract heeft met KPN WBA. Alleen administratief omdat de verbindingen toch via KPN WBA (last mile) blijven lopen voor die betreffende klanten.

Zonder nieuwe feiten blijf ik van mening dat dit alleen een administratieve verbetering is, en we er als Tweaker niets van gaan merken.

Als je IP transit van KPN wilt moet je gewoon native KPN klant nemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dit kan je allemaal überhaupt beter in het Freedom topic bespreken. Dit topic was echt bedoeld voor het passieve netwerk van KPN Netwerk (voorheen Reggefiber). Niet voor de diensten/belichting van KPN WBA, Cambrium of wie dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 13-11-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-08 00:02
[...]

Nee, dat doet de aannemer niet. Of jijzelf, of de monteur van je provider die de boel later moet aansluiten.
Wel jammer van die woningbouw want eigenlijk behoort de aansluiting daar te komen waar het voor de bewoners het makkelijkst aan te sluiten is. Vandaar waarschijnlijk de voorkeur van de aannemer voor kabelgoten buitenom. En bij buitenom ben je niet afhankelijk van onderburen. Leuk dat de woningbouw iets verplicht maar dat kunnen ze helaas niet. Een huurder hoeft geen toegang te geven tot zijn appartement als hij dat niet wil, behalve bij gevaarlijke situaties als een gaslek of zoiets.
De woning bouw kan het wel degelijk verplichten als de verhuurder zegt wil geen goten langs de buitenmuur dan hoort de aannemer een andere route te kiezen via de binnenweg naar je woning veel gevallen waar ook je meterkast zit een afspraak in overleg tussen verhuurder en aannemer daar komt je vastte aansluitpunt, je bent als huurder helemaal geen partij in deze en zeggenschap over.

Wat je vanaf de vaste aansluitpunt doet naar je woonkamer of andere ruimte in je appartement al moet je zelf 25 meter kabel verleggen is je eigen keuze die je zelf bepaalt daar heeft de verhuurder geen invloed op.

Verder oftopic:

Het is ook nog zo de verhuurder (corporatie) kan je zelfs verplichten dat je geen gaatje in de buitengevel mag boren, daar ontstond jaren terug de discussie over gebruik van schotels aan de buitengevel ja de verhuurde kan je verplichten dat je geen schotel aan de gevel mag plaatsen maar de verhuurder kan je niet verplichten om gebruik te kunnen maken van je schotel of geen schotel mag nemen.

Als huurder heb je ook rechten maar beperkt, ook het geval met plaatsen slimme meters woningcorporatie geeft toestemming tijdens uitrol plaatsing de verhuurder wil slimme meter graag in de woning plaatsen maar kan het jouw niet verplichte om een slimme meter te laten plaatsen, je hebt als huurder het recht om de slimme meter te weigeren zo staat het nog steeds in de wet maar gaat wel degelijk veranderen dat het voor iedereen wordt verplicht.

Vanaf januari 2023 wordt tijdens plaatsen en aanschaf zonepanelen op je dak verplicht een slimme meter te laten plaatsen dus extra kosten er bij boven op als je in het verleden al hebt geweigerd dus de ouderwetse draaischijfmeter wordt verledentijd,

Straks komt de vraag oude meters worden vervangen kun je niet meer weigeren, maar verschil tussen beide meters is het de vraag of de keuze blijft tussen een digitale of een slimme meter zijn 2 verschillende meters. als de draaischijf meter wordt vervangen .

[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 15-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
J.E. Weinor schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:04:
[...]

De woning bouw kan het wel degelijk verplichten als de verhuurder zegt wil geen goten langs de buitenmuur dan hoort de aannemer een andere route te kiezen via de binnenweg naar je woning veel gevallen waar ook je meterkast zit een afspraak in overleg tussen verhuurder en aannemer daar komt je vastte aansluitpunt, je bent als huurder helemaal geen partij in deze en zeggenschap over.

[...]
Gevalletje theorie versus praktijk. Er zijn genoeg situaties waar een stugge onderbuur de aannemer niet binnen laat ondanks dat hij verplicht is toegang tot zijn meterkast te verschaffen. Geen netwerkbeheerder die daar een zaak van gaat maken en de woningbouw trekt zijn handen er ook meestal vanaf. Vette pech voor de bovenburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
ik heb een brief gehad van kpn netwerk dat onze buurt word aangesloten op glasvezel en of ik toestemming wil geven voor het graafwerk voor de aansluiting. Maar eigenlijk zit ik er helemaal niet op te wachten dat ze dat gaan aansluiten.

Wat zijn Jullie ervaring hiermee, voorlopig heb ik toch geen behoefte aan glasvezel. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor het toch goed is die aansluiting te laten aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-08 00:02
Bigs schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:09:
[...]

Gevalletje theorie versus praktijk. Er zijn genoeg situaties waar een stugge onderbuur de aannemer niet binnen laat ondanks dat hij verplicht is toegang tot zijn meterkast te verschaffen. Geen netwerkbeheerder die daar een zaak van gaat maken en de woningbouw trekt zijn handen er ook meestal vanaf. Vette pech voor de bovenburen.
Het wordt een ander geval als de bovenburen er serieus werk van gaan maken, dat ze niet zoveel werk van maken is vaak nalatigheid.

Tenslotte is het altijd zo je bent als huurder namelijk verplicht om medewerking te verlenen zowel binnen als buiten de woning als het in opdracht van je woningcorporatie is wegens onderhoud vervanging controle etc.

Dat kun je als stugge en eigenwijze huurder wel de toegang verbieden al staat er een monteur van een derde partij in opdracht van, dan trek je aan het kortste eind wand weigering tot toegang mag helemaal niet dat recht heb je als huurder niet op dit punt.

Alles is na te lezen en staat ook in je huurcontract wat je rechten en plichten zijn als huurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
joppe113 schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:33:
ik heb een brief gehad van kpn netwerk dat onze buurt word aangesloten op glasvezel en of ik toestemming wil geven voor het graafwerk voor de aansluiting. Maar eigenlijk zit ik er helemaal niet op te wachten dat ze dat gaan aansluiten.

Wat zijn Jullie ervaring hiermee, voorlopig heb ik toch geen behoefte aan glasvezel. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor het toch goed is die aansluiting te laten aanleggen?
Dit hoort thuis in kpn netwerk topic.

punt 1 is waar straks glasvezel ligt gaat koper uit, uiteindelijk zal je over moeten. met de aanleg kan je gelijk zonder problemen mee genomen worden, anders moeten ze later voor jou nog keer terug komen.

punt 2 glasvezel is stuk stabieler dan koper, daarnaast wordt zowel je down en up gelijk wat bij koper niet zo is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:29

Waarom heb je hier geen behoefte aan? Komt dit puur omdat je een andere provider zoals Ziggo gebruikt die een ander netwerk gebruikt? Houd er rekening mee dat het DSL kopernetwerk van KPN binnen een aantal jaar zal worden uitgeschakeld als er glasvezel is aangelegd.

Persoonlijk was ik ook wel bang voor de schade omdat de oprit er net nieuw inlag. Maar de aanlegploeg werd geleid door 2 professionele stratenleggers die erop toezagen dat de oprit bij de mensen weer netjes kwam te liggen. De roemeense aanlegploeg legde zelf de stoep er weer in.

Als ik moest kiezen zou ik het alsnog wel doen. De aanwezigheid van een extra aansluiting geeft ook een alternatief als er een probleem is met je Ziggo kabel, en ze die niet snel oplossen. En meer concurrentie op basis van de prijs is ook zeker fijn.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49

Wat doe je als je huidige aansluiting kapot gaat, of je ruzie krijgt met je provider?
Ligt de glasvezel heb je een alternatief.
Daarnaast wanneer je je huis verkoopt is het een meerwaarde voor de volgende eigenaar.
Als laatste, mocht je je later bedenken zijn er mogelijk kosten om het alsnog te kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:53

Dat mag hier [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
J.E. Weinor schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:36:
[...]
Dat kun je als stugge en eigenwijze huurder wel de toegang verbieden al staat er een monteur van een derde partij in opdracht van, dan trek je aan het kortste eind wand weigering tot toegang mag helemaal niet dat recht heb je als huurder niet op dit punt.

Alles is na te lezen en staat ook in je huurcontract wat je rechten en plichten zijn als huurder.
Mits vastgelegd in het contract. De meeste grote partijen hebben dat overigens wel..
Caelorum schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:55:
[...]

Dat ligt aan het contract. Vaak nemen ze erin op dat de huurder werklieden toegang moet verlenen indien het vooraf aangekondigd wordt. (onaangekondigd alleen bij gevaarlijke situaties of situaties die de woning zwaar kunnen beschadigen)
Eenzelfde situatie diende ook voor bij de aanleg in mijn eerste huurwoning. Daar weigerde ook een aantal om toegang tot de meterkast te verlenen voor de aanleg van glasvezel. Deze huurders kregen een vriendelijke brief van de woningcorporatie dat dit het contract schond. Het was simpelweg een reden waarop ze mochten ontbinden.
Ik las net ook dat zo'n zelfde clausule al eens bij de rechter is getoetst en geldig is bevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@joppe113 ik heb je post en het gevolg ervan even naar dit topic verplaatst.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Altijd laten doen! De aanleg is nu kosteloos en als je nog geen KPN hebt, is er ook geen enkele verplichting een abonnement te nemen.

Wil je later alsnog glasvezel dan mag je dokken voor de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
Ik kan geen reden bedenken om het niet te laten doen. Je krijgt er gratis een moderne nutsvoorziening bij. Als straks overal glas in jouw wijk ligt, kan het koper netwerk verdwijnen.
Of je nu meedoet of niet, gegraven in de stoep wordt er toch. Bang voor je tuin hoef je niet te zijn, de kabel gaat onder de grond door zonder te hoeven graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73

Puntsgewijs:
* Beter voor de waarde van de woning
* Voorbereid op de toekomst
* Kopernetwerk zal over circa 3 jaar worden uitgeschakeld in jouw buurt als glasvezel is aangelegd.
* Nu volledig kosteloos en zonder voorwaarden.
* Later niet altijd kosteloos ( in ieder geval nu niet te garanderen) en niet zonder voorwaarde (verplicht abonnement nemen)

Graafwerk in je tuin/eigen terrein is beperkt tot een gat van circa 0,5 tot 1 vierkante meter bij de gevel. Voor de rest wordt de kabel onder de tuin doorgeboord naar dat gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:00
Een tijd geleden heb ik T-Mobile glasvezel besteld. Het was een NLS8 aansluiting dus uiteraard was er een monteur van KPN/NetwerkNL nodig.

Situatie:

Meterkast begane grond (geen stroom/stopcontact aanwezig), naast 3 andere meterkasten. In meterkast 1 kwamen meerdere vezels binnen. Deze is doorgetrokken naar mijn meterkast (meterkast 3).

KPN heeft vervolgens onderstaande FTU gemonteerd in de meterkast op de begane grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0lRHNkwuBynLhzPmIYrerdQPFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7J3NOstT9hmT3ezoQz4ZcHE8.png?f=user_large

Er is een pvc buis met daarin stroomkabels die naar boven loopt, naar mijn appartement (3 hoog). Die stroomkabels lopen door die pvc buis naar een stoppen/groepenkast in mijn appartement.

Nu komt Guidion namens T-Mobile over een paar weken langs om het 'modem te installeren'. Maar ik proef al dat dit helemaal misgaat.

KPN zei tijdens het bezoek: Guidion moet een glasvezelpatchkabel meenemen, naar boven trekken en daar het modem installeren. Verder zegt KPN: FTU naar boven verplaatsen gaat niet. Ivm veel bochten kan de glasvezelkabel hier niet door.

Guidion/T-Mobile zegt telefonisch: na het mislukte bezoek (want ze sluiten alleen modem aan, en anders vertrekken ze) zullen ze bij KPN voorleggen om het FTU te verplaatsen. Kosten zijn voor jou.

Wat zal ik nu doen? Ik heb uiteraard al voorgesteld aan Guidion dat ze een 25m glaspatchkabel meenemen, maar zij reageerden: nee nee, dat doen we niet, dat moet KPN doen....

Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 5% gewijzigd door radeoxx op 16-11-2021 16:26 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
radeoxx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:25:
Een tijd geleden heb ik T-Mobile glasvezel besteld. Het was een NLS8 aansluiting dus uiteraard was er een monteur van KPN/NetwerkNL nodig.

Situatie:

Meterkast begane grond (geen stroom/stopcontact aanwezig), naast 3 andere meterkasten. In meterkast 1 kwamen meerdere vezels binnen. Deze is doorgetrokken naar mijn meterkast (meterkast 3).

KPN heeft vervolgens onderstaande FTU gemonteerd in de meterkast op de begane grond.

[Afbeelding]

Er is een pvc buis met daarin stroomkabels die naar boven loopt, naar mijn appartement (3 hoog). Die stroomkabels lopen door die pvc buis naar een stoppen/groepenkast in mijn appartement.

Nu komt Guidion namens T-Mobile over een paar weken langs om het 'modem te installeren'. Maar ik proef al dat dit helemaal misgaat.

KPN zei tijdens het bezoek: Guidion moet een glasvezelpatchkabel meenemen, naar boven trekken en daar het modem installeren. Verder zegt KPN: FTU naar boven verplaatsen gaat niet. Ivm veel bochten kan de glasvezelkabel hier niet door.

Guidion/T-Mobile zegt telefonisch: na het mislukte bezoek (want ze sluiten alleen modem aan, en anders vertrekken ze) zullen ze bij KPN voorleggen om het FTU te verplaatsen. Kosten zijn voor jou.

Wat zal ik nu doen? Ik heb uiteraard al voorgesteld aan Guidion dat ze een 25m glaspatchkabel meenemen, maar zij reageerden: nee nee, dat doen we niet, dat moet KPN doen....

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Ten eerste had de KPN Netwerk aannemer die FTU daar gewoon niet mogen plaatsen. Aanwezigheid van stroom op of rond de plek van de FTU is een eerste vereiste.
Optie 1 is de lastigste. KPN moet de aansluiting verplaatsen maar dat kan dus waarschijnlijk niet.
Dus optie 2 blijft over: stopcontact proberen in die meterkast te krijgen. Er is vrijwel geen andere mogelijkheid voor zover ik kan lezen hier.

NB: de KPN aannemer zegt dat Guidion wel een 25 meter glaspatchkabel kan gebruiken. Maar zelf kan hij geen glas doortrekken in verband met teveel bochten? Vreemde redenering...

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 16-11-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:00
Barre73 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:00:
[...]

Ten eerste had de KPN Netwerk aannemer die FTU daar gewoon niet mogen plaatsen. Aanwezigheid van stroom op of rond de plek van de FTU is een eerste vereiste.
Optie 1 is de lastigste. KPN moet de aansluiting verplaatsen maar dat kan dus waarschijnlijk niet.
Dus optie 2 blijft over: stopcontact proberen in die meterkast te krijgen. Er is vrijwel geen andere mogelijkheid voor zover ik kan lezen hier.

NB: de KPN aannemer zegt dat Guidion wel een 25 meter glaspatchkabel kan gebruiken. Maar zelf kan hij geen glas doortrekken in verband met teveel bochten? Vreemde redenering...
Bedankt voor je reactie!

Ja, raar he. Is het nu redelijk als ik de kosten betaal van dat stopcontact en het doortrekken van de kabel? Of zou dit vergoed moeten worden door KPN Netwerk?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
radeoxx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:34:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ja, raar he. Is het nu redelijk als ik de kosten betaal van dat stopcontact en het doortrekken van de kabel? Of zou dit vergoed moeten worden door KPN Netwerk?
Het doortrekken van de (UTP) kabel zou je zelf moeten doen of de Guidion monteur tegen meerwerk kosten laten doen.
Dat stopcontact zou je eigenlijk bij KPN Netwerk moeten claimen. Maar ja... of dat lukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:00:
[...]

Ik als KPN monteur heb niet eens zulke lange patchkabels. Paar meter maximaal omdat we gewoon niet meer nodig hebben in een PoP. Alhoewel ik wel noodpatchkabels heb om rechtstreeks van een DSLAM naar een ODF-lade te gaan maar die redden de 25m ook absoluut niet. Lijkt me dan erg sterk dat een Guidion monteur zoiets wel heeft.

Wat stopcontacten betreft, wat @Barre73 al zegt, als de FTU wordt aangelegd moet dat op een plek zijn waar vlakbij een stroompunt is -- of redelijk eenvoudig aan te leggen is. Ik heb zelf in meerdere meterkasten al een stopcontact gemonteerd (daar zijn KPN monteurs voor gecertificeerd zolang het maar een normale groepenkast betreft en er geen zonnepanelen zijn).

Ik moet wel zeggen dat ik soms tegen situaties aanloop waarbij ik NetwerkNL aangestuurd moet worden omdat de FTU op een plek zit waarbij deze gewoonweg onbruikbaar is (bv. een meterkast waar geen enkele loze leiding aanwezig is en ook geen coax of telefoniekabel die te vervangen is of een plek waar we dus echt op geen enkele realistische manier stroom kunnen krijgen). Gelukkig kan dat over het algemeen achteraf alsnog gecorrigeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 19:11

Solid Seal

3D Printer N00b

Hallo allemaal.

Maandag komt de monteur van KPN een Glas aansluiting maken in de meterkast maar dat is mijn vraag.
Waarom daar en niet gewoon op de huidige plaats in de woonkamer waar varkenssnuitje zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Solid Seal schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:42:
Hallo allemaal.

Maandag komt de monteur van KPN een Glas aansluiting maken in de meterkast maar dat is mijn vraag.
Waarom daar en niet gewoon op de huidige plaats in de woonkamer waar varkenssnuitje zit ?
De plaats van de glasnode wordt vooraf besproken met de klant, en dmv foto's vastgelegd tijdens de schouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:49
Hallo allemaal.

Veel mensen willen geen knipperende router lampjes in de woonkamer, plus de ruimte die de glasafwerking en de ntu kosten, dan is in de meterkast weggewerkt veel netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 09:30
swhnld schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:09:
[...]

Veel mensen willen geen knipperende router lampjes in de woonkamer...
Dat is een legitieme reden, maar met de router in de meterkast ziet niemand die lampjes. Dringt zich de vraag op waarom fabrikanten hun routers überhaupt met felle leds uitrusten. Mijn antwoord: ik heb geen idee :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hallo allemaal.

Waarom heb je dat niet besproken toen ze kwamen schouwen? Had je kunnen vragen of het daar had gekund.

Voorkeur is trouwens ook vanuit KPN voor plaatsing in de buurt van je oude ISRA omdat dan alles omzetten erg eenvoudig is (in de meeste gevallen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 19:11

Solid Seal

3D Printer N00b

Wildfire schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:38:
[...]

Waarom heb je dat niet besproken toen ze kwamen schouwen? Had je kunnen vragen of het daar had gekund.

Voorkeur is trouwens ook vanuit KPN voor plaatsing in de buurt van je oude ISRA omdat dan alles omzetten erg eenvoudig is (in de meeste gevallen dan)
Ja .. geen idee eigenlijk. Hij deed meteen de meterkast open. Nooit bij stilgestaan eigenlijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Hier zit het oude ISRA punt (en coax aansluiting) in de hoek van de woonkamer die het verst van de meterkast verwijderd is. Even nagedacht toen ik wist dat er glas ging komen. Wil ik die ook daar? Vanwege de extra kastjes bij glas (FTU aansluitpunt, NTU en router) heb ik gevraagd om de aansluiting in de meterkast te maken. Voor mij extra werk, want de BG kant mijn thuisnetwerkje begint in die verre hoek van de woonkamer en gaat vandaar direct naar boven. Vanuit de meterkast kan ik geen UTP naar boven krijgen. Ter voorbereiding heb ik zelf via de kruipruimte een UTP kabel gelegd van meterkast naar het hoekje van de woonkamer waar de UTP van het netwerk naar boven gaat.

Kortom, bij de schouw mag je zelf kiezen waar de aansluiting komt. Nuttig om daar even goed over na te denken. Doe je dat niet, dan sluiten ze waarschijnlijk op dezelfde plek aan als bij alle buren in de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:38:
[...]

Nuance: vanuit de monteurs van provider KPN is dat de voorkeur. Vanuit KPN Netwerk heeft de meterkast de voorkeur omdat de meterkast de plek is in huis waar netwerkbeheerders hun aansluiting behoren te hebben. Mits er wel een goede en uitvoerbare manier is om naar de woonkamer te komen.

Verder graag in het topic KPN Netwerk door discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-08 13:49

MrMarcie

CFMoto 650MT

Eindelijk komt hier glasvezel in Zeist. Buren (de meterkast is letterlijk tegenover mijn meterkast) hebben al 2 weken een aansluiting maar geen abo. Ik heb al een abo afgesloten maar nog geen aansluiting.
Bellen met KPN, staat die datum op aug. 2022. Waaatttt??

Na doorvragen blijkt dat een fictieve datum en ik ga nu hopelijk binnen 5 dagen door een afdeling gebeld worden. Probleem hier in dit VVE pand is schijnbaar dat het niet duidelijk is hoe ze via de kruipruimtes bij de kanalen kunnen komen die de leidingen naar boven transporteren, aan onze kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_r3qCrPcGIhcMFBTBoOuOaneZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WoX38pBUzTkPWLFsVLAzaXM9.jpg?f=user_large

Benieuwd hoe snel dit nu opgelost gaat worden want ik wacht al een decenium op zijn minst. En nu die glasaansluiting er wel bij de buren is en niet bij mij wordt ik geeeeeekkkkkk. 8)7

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:50
excuus :z

[ Voor 113% gewijzigd door AMARONE op 22-11-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:14
AMARONE schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:20:
Ik heb hier nu een aantal maanden de glasvezelaansluiting, Ziggo heeft toen een upgrade aangeboden waardoor ik daar gebleven ben. Ik merk dat ik steeds vaker drops heb in de stabiliteit van mijn internet en zit nu toch weer te twijfelen om naar KPN over te gaan.

Ziggo:
- 150/15mbit
- CI+ module (afstandsbediening tv)
- nu nog F1
-€59,-/maand

KPN
- 200/200mbit
- KPN tv kastje+afstandsbediening ( werkt dit goed en snel?)
-€60,-/maand

Doordat KPN een nieuwe aansluiting gemaakt heeft lijkt mij de stabiliteit ook veel beter dan nu via koper waar ik zelf en vorige bewoners hebben zitten kloten met de COAC aansluiting.

Wat raden jullie aan?
Ik heb even internet en tv van KPN gehad maar heb het toch weer opgezegd binnen de 14 dagen bedenktijd.
Internet zelf vind ik beter dan bij ziggo maar de tv ervaring is de reden dat ik kpn heb opgezegd. TV beeld staat iedere keer een goede seconde stil bij wisselen van zender, prime app werkt verre van goed en de interface op de kpn ontvanger is toch stukken minder modern dan die bij ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
AMARONE schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:20:
Ik heb hier nu een aantal maanden de glasvezelaansluiting, Ziggo heeft toen een upgrade aangeboden waardoor ik daar gebleven ben. Ik merk dat ik steeds vaker drops heb in de stabiliteit van mijn internet en zit nu toch weer te twijfelen om naar KPN over te gaan.

Ziggo:
- 150/15mbit
- CI+ module (afstandsbediening tv)
- nu nog F1
-€59,-/maand

KPN
- 200/200mbit
- KPN tv kastje+afstandsbediening ( werkt dit goed en snel?)
-€60,-/maand

Doordat KPN een nieuwe aansluiting gemaakt heeft lijkt mij de stabiliteit ook veel beter dan nu via koper waar ik zelf en vorige bewoners hebben zitten kloten met de COAC aansluiting.

Wat raden jullie aan?
Hiervoor is het andere KPN topic bedoeld. Dit topic is echt puur voor de aanleg en techniek. Niet voor de providers die er over leveren. Die hebben hun eigen topics. Zie ook het roze vlak onderaan deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:22
Is dit DB (distrubutie punt) lassen.

sinds vanochtend vroeg staat die busje er en hebben ze de kabels achterin het busje getrokken.

Busje staat achter de 3 boompjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w1zBYZ5RdwCUhvKmQAeBijALpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4q1PbVkcjhEqe7KPGzV5SrvS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door chris-drielsma op 24-11-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik heb een datum gekregen van wanneer ik de apparatuur aan kan sluiten, volgende week, maar alle kabels steken nog open en bloot uit de grond aan de straat. Ik woon in een groot appartementen complex bovenaan. Ze moeten het nog het gebouw inschieten en zullen naar alle waarschijnlijkheid afspraken bij alle buren moeten maken om het naar boven te werken door de kabelgoten. Heeft het zin om KPN te bellen om te vragen wat de planning daarvan is? En dat ik misschien zelf de onderburen in ga lichten? Het moet eerst door 9 appartementen onder mij.. Eer dat ze met iedereen afspraken hebben gemaakt ben je misschien maanden verder..

Ook heb ik een pakket van KPN gekregen met een TV ontvanger en modem terwijl ik alleen internet heb besteld en een eigen modem heb aangegeven.. Is dit standaard dat ze dat gewoon meeleveren?

In dit pakket

1x KPN Box V12 F5358
1x TV-ontvanger Arris VIP5202
1x Rode Ethernetkabel 1m CAT 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvpas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-08 15:19
chris-drielsma schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:31:
Is dit DB (distrubutie punt) lassen.

sinds vanochtend vroeg staat die busje er en hebben ze de kabels achterin het busje getrokken.

Busje staat achter de 3 boompjes

[Afbeelding]
Daar lijkt het wel op. Als er een hoop oranje kabels naar binnen gaan, dan zijn ze waarschijnlijk aan het lassen. Er ligt nog een hoopje zand/aarde en het is afgezet.

Waarschijnlijk een typfoutje, maar:
DP= =Distributie punt.
DB= Direct burried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:22
psvpas schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:57:
[...]

Daar lijkt het wel op. Als er een hoop oranje kabels naar binnen gaan, dan zijn ze waarschijnlijk aan het lassen. Er ligt nog een hoopje zand/aarde en het is afgezet.

Waarschijnlijk een typfoutje, maar:
DP= =Distributie punt.
DB= Direct burried.
Klopt :) ik bedoel , DP ... Ik heb me bericht vanochtend in snel tempo geplaatst , zie wel meer typfoutjes :p
in me bericht

Klopt het ook dat dit het laatste onderdeel/process is buiten en dat hierna snel de huisaansluiting binnen komt?

Maar de oranje glasvezel kabels gingen achter de bus gaan een hele bundel , zover ik zag van de hele flat.

[ Voor 8% gewijzigd door chris-drielsma op 24-11-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

chris-drielsma schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:09:
[...]

Klopt :) ik bedoel , DP ... Ik heb me bericht vanochtend in snel tempo geplaatst , zie wel meer typfoutjes :p
in me bericht

Klopt het ook dat dit het laatste onderdeel/process is buiten en dat hierna snel de huisaansluiting binnen komt?

Maar de oranje glasvezel kabels gingen achter de bus gaan een hele bundel , zover ik zag van de hele flat.
Tsja, maar dan kan het nog ff duren. Ik heb hier dat de buren wel glas hebben en ik niet. De linkerkant is aangesloten de rechterkant niet in portiek, en dat is in meer portieken. Die hebben al 3 weken glasaansluiting en wij moeten wachten :( . Schijnbaar gedoe met kruipruimtes en toegankelijkheid.
KPN maandag gebeld en die vertelde dat uiterlijk vandaag er weer gewerkt zou worden. Niemand gezien ;(

[ Voor 5% gewijzigd door MrMarcie op 24-11-2021 18:40 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een glasvezelaansluitpunt / FTU in de meterkast hangen. En KPN mailde dat ze klaar zijn. Nu heb ik bij Online een abonnement met zelfinstallatie afgesloten. Maar het lijkt me dat er nog een mediaconverter geïnstalleerd moet worden toch? Neem aan dat dit stukje nog door een monteur gedaan moet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Mr_gadget schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:13:
Ik heb een glasvezelaansluitpunt / FTU in de meterkast hangen. En KPN mailde dat ze klaar zijn. Nu heb ik bij Online een abonnement met zelfinstallatie afgesloten. Maar het lijkt me dat er nog een mediaconverter geïnstalleerd moet worden toch? Neem aan dat dit stukje nog door een monteur gedaan moet worden?
Voor NT/ONT plaatsen krijg je nog een afspraak. die online inschiet richting kpn om een ONT/NT te plaatsen. kom ze de laatste tijd geregeld tegen deze onders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Mr_gadget schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:13:
Zelf-installatie lijkt mij niet...
Bij glasvezel mag je niet zelf installeren, omdat inderdaad zoals @jopoh al schrijft dat de NT/ONT alleen door een monteur geplaatst mag worden. Dus ik vind de term "zelf-installatie" hier wat misleidend door ISP Online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
MrMarcie schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:18:
Eindelijk komt hier glasvezel in Zeist. Buren (de meterkast is letterlijk tegenover mijn meterkast) hebben al 2 weken een aansluiting maar geen abo. Ik heb al een abo afgesloten maar nog geen aansluiting.
Bellen met KPN, staat die datum op aug. 2022. Waaatttt??

Na doorvragen blijkt dat een fictieve datum en ik ga nu hopelijk binnen 5 dagen door een afdeling gebeld worden. Probleem hier in dit VVE pand is schijnbaar dat het niet duidelijk is hoe ze via de kruipruimtes bij de kanalen kunnen komen die de leidingen naar boven transporteren, aan onze kant.

[Afbeelding]

Benieuwd hoe snel dit nu opgelost gaat worden want ik wacht al een decenium op zijn minst. En nu die glasaansluiting er wel bij de buren is en niet bij mij wordt ik geeeeeekkkkkk. 8)7
Ik vind het maar een raar verhaal. Ook bij een portiekflat waar de meterkasten zoals bij jou in de portiek zitten heb je gezamenlijke leidingen voor de <huisnummer>A rij, <huisnummer> B rij etc.... Ik woon zelf in een galerij flat waar de meterkasten in het appartement zitten (achter de voordeur dus) en daar zitten glasvezelkabels samen met water, elektriciteit, kabelTV (wel apart ommanteld uiteraard) maar het is dezelfde rij omhoog. Tijdens de bouw noemden ze dit de "stijgleidingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Soundwork schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:26:
[...]

Zelf-installatie lijkt mij niet...
Bij glasvezel mag je niet zelf installeren, omdat inderdaad zoals @jopoh al schrijft dat de NT/ONT alleen door een monteur geplaatst mag worden. Dus ik vind de term "zelf-installatie" hier wat misleidend door ISP Online.
Het is meer KPN die onduidelijk is met dat de aansluiting klaar is. Er moet dus nog een keer een monteur komen om de ONT te installeren.
De monteurs die de huisaansluiting deden waren volgens mij uit Servië afkomstig. Ze spraken heel slecht Engels. Ze wilden eerst direct van buiten de meterkast in boren maar dat lukte niet. Toen uiteindelijk wel via de kruipruimte. Maar het overleg hierover was ook met handen en voeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:31
Mr_gadget schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:49:
[...]

Het is meer KPN die onduidelijk is met dat de aansluiting klaar is. Er moet dus nog een keer een monteur komen om de ONT te installeren.
De monteurs die de huisaansluiting deden waren volgens mij uit Servië afkomstig. Ze spraken heel slecht Engels. Ze wilden eerst direct van buiten de meterkast in boren maar dat lukte niet. Toen uiteindelijk wel via de kruipruimte. Maar het overleg hierover was ook met handen en voeten..
Je glasvezel aansluiting is op een FTU afgewerkt en doorgemeten. Wat Kpn Netwerk betreft is dan je aansluiting klaar. Ze hebben van te voren niks van een provider gehoord dat er een abonnement afgenomen wordt dus wordt er ook geen ONT geplaatst, dat moet de provider dan naderhand zelf verzorgen. Online wil of kan dit niet zelf doen en laat dit dan door een monteur van Kpn doen, dit gebeurd tegenwoordig door een monteur van de provider Kpn en niet Kpn Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Soundwork schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 11:34:
[...]

Ik vind het maar een raar verhaal. Ook bij een portiekflat waar de meterkasten zoals bij jou in de portiek zitten heb je gezamenlijke leidingen voor de <huisnummer>A rij, <huisnummer> B rij etc.... Ik woon zelf in een galerij flat waar de meterkasten in het appartement zitten (achter de voordeur dus) en daar zitten glasvezelkabels samen met water, elektriciteit, kabelTV (wel apart ommanteld uiteraard) maar het is dezelfde rij omhoog. Tijdens de bouw noemden ze dit de "stijgleidingen".
Onder mijn buurman zit een 'winkel' daar is een stijgbuis? naar zijn woning en de woning erboven.
Die stijgbuis? bij mij en mijn bovenbuurman zit in pand onder ons. Schijnbaar komen ze daar slecht/nog niet bij via kruipruimte in dat pand.

EDIT

Ondertussen heeft KPN de kruipruimtes en de kanalen gevonden om de glasvezel te leggen. Andere portieken in ons appartementen complex zijn meer issues mee dus dat laat op zich wachten. Ons portiek staat nu op z.s.m. aanleg. Wanneer dat dan is? Dat moeten we schijnbaar maar afwachten.
Was wel een KPN monteur die bij de buurman zijn glasvezel nou heeft aangesloten en geactiveerd en die heeft voor mij ook nog even gebeld. We gaan het meemaken maar ik heb er weinig geduld voor.

[ Voor 22% gewijzigd door MrMarcie op 29-11-2021 23:05 . Reden: EDIT toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF

TF

bla bla

Vandaag kwam KPN langs om de glasvezel aan te leggen (nieuwbouw, vrijstaand) maar ze konden de kabel niet vinden. Ziggo is al wel aangelegd, zou dit door dezelfde mantelbuis gaan? Er ligt nog een mantelbuis maar die komt blijkbaar op niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TF schreef op maandag 29 november 2021 @ 18:42:
Vandaag kwam KPN langs om de glasvezel aan te leggen (nieuwbouw, vrijstaand) maar ze konden de kabel niet vinden. Ziggo is al wel aangelegd, zou dit door dezelfde mantelbuis gaan? Er ligt nog een mantelbuis maar die komt blijkbaar op niets uit.
Welke KPN kwam langs? De monteur van de provider of de aannemer van KPN Netwerk?

Pagina: 1 ... 10 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie