[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 9 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

thof schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:02:
[...]

Hier in de straat gaan er rechtstreekse kabels naar de PON straatkast. Doen ze dat vanaf een bepaalde afstand? Hoeveel woningen zitten er eigenlijk op zo'n kast, minder dan een PTP POP lijkt mij.
Een huisaansluiting zit nooit rechtstreeks op een POP, daar komen alleen 96 vezelige kabels binnen. Het is natuurlijk mogelijk dat duct zeer dicht bij de pop ligt. Hoeveel aansluitingen er op een PON kast gaan hangt van het aantal en type kaarten en PON technologie af en de splitterratio die een provider gebruikt.

Theoretisch berekening en apparatuur, voorbeeld is niet gelieerd aan een provider,
Op kaart kunnen bijvoorbeeld 16 XGS PON fsp's en er word een shelf met 8 kaarten gebruikt en de provider gebruikt een splitterratio van 1/128 dan kan je bij 100% bezetting 16*128*8=16384 klanten bedienen. Dat is best erg veel. Maar elke provider kan hier keuzes in maken hoe hij zijn netwerk opbouwt. Bij XGS PON kan je tot een splitter ratio gaan van 256 dat betekend dat je dan 32768 klanten kan bedienen.
Bij PTP zit elke klant aangesloten aan 1 fsp dan heb je bij dit soort aantal klanten veel meer apparatuur nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:20:
[...]

Een huisaansluiting zit nooit rechtstreeks op een POP, daar komen alleen 96 vezelige kabels binnen. Het is natuurlijk mogelijk dat duct zeer dicht bij de pop ligt. Hoeveel aansluitingen er op een PON kast gaan hangt van het aantal en type kaarten en PON technologie af en de splitterratio die een provider gebruikt.

Theoretisch berekening en apparatuur, voorbeeld is niet gelieerd aan een provider,
Op kaart kunnen bijvoorbeeld 16 XGS PON fsp's en er word een shelf met 8 kaarten gebruikt en de provider gebruikt een splitterratio van 1/128 dan kan je bij 100% bezetting 16*128*8=16384 klanten bedienen. Dat is best erg veel. Maar elke provider kan hier keuzes in maken hoe hij zijn netwerk opbouwt. Bij XGS PON kan je tot een splitter ratio gaan van 256 dat betekend dat je dan 32768 klanten kan bedienen.
Bij PTP zit elke klant aangesloten aan 1 fsp dan heb je bij dit soort aantal klanten veel meer apparatuur nodig
Nu heb jij het over het aantal klanten. Maar de vraag ging over het aantal woningen en dat staat fysiek vast. Aantal ODF lades x 96. En dan minus de verplichte reserve voor de toekomst.
En dan kom je op ruim 700.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Verwijderd

Barre73 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:04:
[...]

Nu heb jij het over het aantal klanten. Maar de vraag ging over het aantal woningen en dat staat fysiek vast. Aantal ODF lades x 96. En dan minus de verplichte reserve voor de toekomst.
En dan kom je op ruim 700.
Er is verschil het aantal te weten en het antwoord er op hier kunnen en mogen plaatsen. Ik ga dan hier niet reageren op jouw aantal.

• Barre73
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:15:
[...]

Er is verschil het aantal te weten en het antwoord er op hier kunnen en mogen plaatsen. Ik ga dan hier niet reageren op jouw aantal.
Het staat al sinds maanden in de openingspost van dit topic. @thof Als je meer wil weten kun je die OP beter even helemaal doorlezen.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 23-09-2021 09:56 ]

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 17:02

thof

FP ProMod
Barre73 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:55:
[...]

Het staat al sinds maanden in de openingspost van dit topic. @thof Als je meer wil weten kun je die OP beter even helemaal doorlezen.
Die heb ik zeker gelezen ;) Ik heb hier bij de aanleg het DP niet gezien en zag dat ze druk bezig waren met de kabel vanaf het einde van de straat hier heen te trekken. En op het einde van de straat staat ook de OAP, vandaar dat er wat twijfel was. Bedankt in ieder geval voor het inzicht van jullie beide.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-10 09:21
Barre73 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:55:
[...] Het staat al sinds maanden in de openingspost van dit topic. @thof Als je meer wil weten kun je die OP beter even helemaal doorlezen.
Volgens mij tag je de verkeerde, Barre.
Barre73 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:16:
[...]

Er zitten circa 700 woningen op een kast. En de dunne direct ingegraven huiskabels gaan nooit direct naar de OAP (straatkast). Altijd via die duct zoals het hierboven wordt genoemd. Ik noem het liever een box want het is een zwarte doos of cylinder waar de kabels in samenkomen en verder gaan in een 96vezelige kabel naar die OAP.
duct, box, cascade, dp ze maken het wel moeilijk voor een simpel kunststof doosje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:20:
[...]
En dan heb je nog flink wat kaarten per chassis (deze?). De limiet zit waarschijnlijk eerder in het chassis. Je hebt 200gbit/kaart maar raakt wel een limiet aan het aantal MAC-adressen, routes, en upstream bandbreedte.

Wat dat betreft lijkt het wel weer op DOCSIS. Daar heb je ook veel kaarten per chassis (met meerdere coax-netwerken per kaart) en dan 40gbit aan uplinks.

Heeft GPON native multicast? In verband met OTT tv wil je waarschijnlijk op ~10 mbit/klant ontwerpen. Dan kan het splitter ratio van 1:256 dus bij XGS PON maar zit je klem wanneer je een chassis volledig vol zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
JerryJerryJerry schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:00:
[...]

Volgens mij tag je de verkeerde, Barre.
Nee hoor. Hij was degene die vroeg naar het aantal aansluitingen op een OAP. En dat staat in de openingspost, met nog wel meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan heb je nog flink wat kaarten per chassis (deze?). De limiet zit waarschijnlijk eerder in het chassis. Je hebt 200gbit/kaart maar raakt wel een limiet aan het aantal MAC-adressen, routes, en upstream bandbreedte.

Heeft GPON native multicast? In verband met OTT tv wil je waarschijnlijk op ~10 mbit/klant ontwerpen. Dan kan het splitter ratio van 1:256 dus bij XGS PON maar zit je klem wanneer je een chassis volledig vol zet.
[/quote]

1 Er is een simpele oplossing om het aantal mac adressen te beperken ik zoek even een goede uitleg
2 PON is een manier van transport daar boven op kan je ethernet doen en in ethernet is multicast een normaal product. Je hebt ook IGMP die zorgt er voor dat je niet een kanaal nogmaals gaat opbouwen als deze al loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:38:
2 PON is een manier van transport daar boven op kan je ethernet doen en in ethernet is multicast een normaal product. Je hebt ook IGMP die zorgt er voor dat je niet een kanaal nogmaals gaat opbouwen als deze al loopt.
Je zat met de encryptie. Maar er is een broadcast key die alle ONTs delen.

Zie rfc6934 section 3:
Fundamental to leveraging the broadcast capability on the PON for
multicast delivery is the ability to assign no key, a single
encryption key for all PON frames carrying all multicast channels, or
a key per set of multicast channels that correspond to a service
package. When supporting encryption for multicast channels, the
encryption key is generated by the OLT and sent by the OLT to each
targeted ONT via the ONT Management and Control Interface (OMCI) as
described in Section 15.5.2 of ITU-T G.987.3 [G.987.3] for XG-PON.
En dus sectie 15.5.2 ITU-T G.987.3 (2010 - niet de recentere):
15.5.2 Downstream multicast encryption
The encryption key for downstream multicast traffic is sent by the OLT to each individual ONU via
the OMCI.
The process is initiated by the OLT. The OLT selects the key index to be changed. The OLT takes
this key index out of use, as during the process of re-keying there will be key disagreement. The
OLT generates each group encryption key using a random number generator suitable for
cryptographic purposes.
The OLT then writes the key to the attribute in the OMCI MIB of the ONUs that are entitled to
receive the multicast traffic. The multicast encryption key is encrypted using AES-ECB and KEK.
The OMCI is an acknowledgement channel, and so the OLT can confirm that the ONU has indeed
modified the key attribute in question. Once the OLT has confirmed that all relevant ONUs have the
new group key, the OLT can put the key index back into service.

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Barre73 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
@dutchnltweaker De brief is een dag te vroeg bezorgd. Op een vrijdag wordt je adres vrijgegeven voor die toestemming. Op vrijdag hoort de brief dus te vallen.
Dat kan wel kloppen, ik kreeg hem gisteren. Groningen, postcode 9713.
Wat ik wel slordig vind is dat Kaspersky aangaf dat het certificaat van de aanmeldsite verlopen is (althans in Chrome met de Kaspersky plugin). Met Firefox zonder Kaspersky plugin was er niks aan de hand en kon ik me aanmelden om toestemming te geven.

Ik ben er wel blij mee, had niet verwacht dat hier ooit nog glas zou komen. Dan kan ik straks van Ziggo Giga naar KPN voor minder geld.

• Barre73
grun93 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:46:
[...]

Dat kan wel kloppen, ik kreeg hem gisteren. Groningen, postcode 9713.
Wat ik wel slordig vind is dat Kaspersky aangaf dat het certificaat van de aanmeldsite verlopen is (althans in Chrome met de Kaspersky plugin). Met Firefox zonder Kaspersky plugin was er niks aan de hand en kon ik me aanmelden om toestemming te geven.

Ik ben er wel blij mee, had niet verwacht dat hier ooit nog glas zou komen. Dan kan ik straks van Ziggo Giga naar KPN voor minder geld.
Hoezo had je verwacht dat het niet zou komen? KPN had toch al in 2019 bekend gemaakt dat heel Groningen verglaasd zou worden?

• grun93
  • Nu online
Barre73 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 19:32:
Hoezo had je verwacht dat het niet zou komen? KPN had toch al in 2019 bekend gemaakt dat heel Groningen verglaasd zou worden?
Dat nieuws heb ik dan kennelijk gemist.

• Barre73
grun93 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 21:47:
[...]

Dat nieuws heb ik dan kennelijk gemist.
Om nog even terug te lezen dan (ik zat er wel een paar maanden naast):
https://www.kpnnetwerk.nl...oten-op-glasvezelnetwerk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Nu online
Eerlijk gezegd was ik niet op de hoogte van dit hele topic, tot afgelopen vrijdag de brief in de bus viel. Het weekend is goed besteed door echt alles te lezen. Bedankt voor de vele berichtjes met nuttige info, daar heb je heel wat tijd en moeite in gestoken.
Het is me nu redelijk duidelijk wat er straks staat te gebeuren. Het zal me benieuwen waar de aannemer de FTU wil plaatsen, in de meterkast of in de woonkamer in de hoek waar het ISRA punt en het Ziggo AOP zit. Dat laatste is het makkelijkst via een kabelgoot tegen de blinde muur (het is een hoekhuis, bovenste bouwlaag van drie appartementen). De aannemer kan er makkelijk bij met een hoogwerker, maar hij moet dan wel weten dat hij dan ook, behalve door de muur, nog iets verder moet boren door een houten voorzetwand van rabatdelen heen. Het beste lijkt me te zorgen dat ik er dan bij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij mogen ze de FTU netjes in de meterkast plaatsen anders kunnen ze hun schep en boor weer netjes in pakken en wegwezen. Een andere plaats dan de meterkast gaat bij de regering er niet doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:34:
Bij mij mogen ze de FTU netjes in de meterkast plaatsen anders kunnen ze hun schep en boor weer netjes in pakken en wegwezen. Een andere plaats dan de meterkast gaat bij de regering er niet doorkomen.
Bij mij idem dito. Maar (zeker bij appartementen) kan ik me goed voorstellen dat kabels trekken naar de juiste plekken ook niet altijd kan. Bovendien mag het volgens PvE dan niet eens in de meterkast. Aansluiting moet wel bereikbaar zijn met minimaal 1 UTP kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar is de aanleg bij mij niet helemaal gegaan zoals het zou moeten of in ieder geval niet zoals ik gehoopt had. Onderburen werken niet mee volgens KPN netwerk. Apart dat dit vervolgens niet met mij gecommuniceerd wordt, maar oké. En om het nog leuker te maken, de onderburen hebben gewoon een glasvezel aansluiting volgens de glasvezelcheck (na werk maar eventjes navragen hoe dit zit).

Meer mensen die met dit bijltje hebben gehakt? Op het moment zie ik het somber en vraag ik me af of er überhaupt nog een aansluiting komt, zonder dat ik de onderburen moet dwingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Heb een vraag mijn postcode gebied staat op de planning voor glasvezel. Alleen zijn ze nog bij de eerste stap en dat is het maken van een planning. Heeft iemand enig idee hoelang dit gaat duren en of ik ergens dan via de site van KPN netwerk kan achterhalen wanneer ze glasvezel gaan aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:22
Ogi18 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:25:
Heb een vraag mijn postcode gebied staat op de planning voor glasvezel. Alleen zijn ze nog bij de eerste stap en dat is het maken van een planning. Heeft iemand enig idee hoelang dit gaat duren en of ik ergens dan via de site van KPN netwerk kan achterhalen wanneer ze glasvezel gaan aanleggen?
Kan zo maar een jaar duren. En de updates haperen nog wel eens (ahum). Zo heb ik nog nooit een mail gehad, als er weer een nieuwe fase in gaat, en is het invoeren van gegevens via de site nog nooit vanzelf goed gegaan. Info verdween in een zwart gat, en pas na chatcontact wist ik dat de informatie goed was doorgekomen.
Althans dat is mijn ervaring, in het voorjaar een brief ontvangen dat er glas komt, en nu staat het graafwerk er in 2022 aan te komen.

Het gaat mij uiteindelijk gewoon om het glas, maar alles er omheen loopt in mijn geval tot op heden gewoon niet lekker.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:36:
Blijkbaar is de aanleg bij mij niet helemaal gegaan zoals het zou moeten of in ieder geval niet zoals ik gehoopt had. Onderburen werken niet mee volgens KPN netwerk. Apart dat dit vervolgens niet met mij gecommuniceerd wordt, maar oké. En om het nog leuker te maken, de onderburen hebben gewoon een glasvezel aansluiting volgens de glasvezelcheck (na werk maar eventjes navragen hoe dit zit).

Meer mensen die met dit bijltje hebben gehakt? Op het moment zie ik het somber en vraag ik me af of er überhaupt nog een aansluiting komt, zonder dat ik de onderburen moet dwingen :P
Waar heb je een glasvezel check gedaan dan? Op de meeste checks zie je namelijk niet of de aansluiting in huis zit of klaar ligt. Ook bij dat laatste is ie bestelbaar en lijkt het alsof ie in de woning zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:27:
[...]

Waar heb je een glasvezel check gedaan dan? Op de meeste checks zie je namelijk niet of de aansluiting in huis zit of klaar ligt. Ook bij dat laatste is ie bestelbaar en lijkt het alsof ie in de woning zou zitten.
KPN Netwerk site. Zoiets vermoedde ik ook al, daarom wou ik ook even langs om te vragen. Mijn status is inmiddels ook verandert naar geen glasvezel beschikbaar, waar deze altijd op binnenkort beschikbaar stond :(

Ook contact gehad met mijn verhuurder, deze geeft aan dat het er niet is gekomen omdat de monteur geen contact met mij kon krijgen (heeft een lijst van de uitvoerder gekregen). Al met al dus twee verschillende oorzaken die mij ten oren komen, echter de oplossing ontbreekt tot dusver..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:55:
[...]

KPN Netwerk site. Zoiets vermoedde ik ook al, daarom wou ik ook even langs om te vragen. Mijn status is inmiddels ook verandert naar geen glasvezel beschikbaar, waar deze altijd op binnenkort beschikbaar stond :(

Ook contact gehad met mijn verhuurder, deze geeft aan dat het er niet is gekomen omdat de monteur geen contact met mij kon krijgen (heeft een lijst van de uitvoerder gekregen). Al met al dus twee verschillende oorzaken die mij ten oren komen, echter de oplossing ontbreekt tot dusver..
DM je adres eens? Ik kan altijd even kijken wat er staat in de administratie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 07:41
@Barre73

Is er al bekend wanneer er een mogelijk is voor mij om een monteur te laten komen , om de glasvezel in huis te laten af monteren.

Via klantenservice krijg ik alleen een rauwe schatting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:14

Corn

Raar jongetje

Op een terrein achter ons huis wordt een nieuwe wijk gebouwd, waarbij er afgelopen week op 50 meter afstand van ons huis een nieuwe mantelbuis is geschoten om glas naar het nieuwe terrein te brengen. Soort oranje mantelbuis met een stuk of 7 gekleurde kanalen, waar ze dan (vermoedelijk) in een later stadium glas doorheen geleiden. De buis is gemarkeerd met ‘Reggefiber’, dus tegenwoordig KPN.

Heb op aanraden van een chat-medewerker een haalbaarheidsstudie aangevraagd, maar die studie was binnen een uur al afgerond; we wonen te ver buiten het dekkingsgebied…

Is er nog een manier om KPN hun beslissing te laten heroverwegen? Ik vind dit wel erg kort door de bocht…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30

robertwebbe

Robert Webbe

Ik kan je het nog sterker vertellen. In de straat waar ik nu woon is aan de overkant een rij nieuwe huizen gekomen. Deze kregen standaard glasvezel van KPN. Toen ik er lucht van kreeg dat zij dit kregen heb ik ook gevraagd of er niet direct een kabel naar de overkant geschoten kon worden naar mijn huis. Volgende dag al een mail: computer says no.

Toen de aannemer aan het graven was heb ik hem nog geld geboden om een extra kabel te leggen maar dat was zinloos zei hij, gaat niets mee gebeuren. En ze zouden er waarschijnlijk gezeik mee krijgen.

Edit: inmiddels heb ik Delta XGS-PON besteld 😃, wordt zomer 2022 opgeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 27-09-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Jemig, dat is wel heel erg zuur… Klinkt alsof er in de bureaucratie wat kansen blijven liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:35
Verplaatst

[ Voor 97% gewijzigd door nklaver234 op 27-09-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 12:22
Reactie verwijderd i.v.m. verplaatsen vraag naar ander topic.

[ Voor 99% gewijzigd door Soundwork op 28-09-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is bij GPON geen vrije modem/ont keuze je kan dan ook alleen de Genexis ONT gebruiken. Ook PON is GOF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Nou heb ik gechat met iemand van KPN Netwerk. Blijkbaar hoort mijn postcode bij een zachte planning. Nu weer jaar verder en niemand weet wanneer er ooit glasvezel komt. Helaas dus maar geduld hebben e maar hopen dat er ooit een glasvezel verbinding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:09

Wildfire

Joy to the world!

Corn schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:37:
Jemig, dat is wel heel erg zuur… Klinkt alsof er in de bureaucratie wat kansen blijven liggen :(
Als de andere kant van de straat dan toch glas zou krijgen, dan gaat de straat daarachter ook weer klagen. Et cetera. Ik snap op zich wel dat er ergens een grens getrokken wordt, al zou ik het zelf zeker ook niet waarderen als er op deze manier een 'nee' zou komen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 27-09-2021 21:18 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:24:
Er is bij GPON geen vrije modem/ont keuze je kan dan ook alleen de Genexis ONT gebruiken. Ook PON is GOF.
ONT (mediaconverter)
De optical network terminator of optical network terminal (ONT) is de PON-tegenhanger van de NT(U): een mediaconverter voor PON-netwerken dus. Naast het omzetten van het optische signaal in een elektrisch signaal zorgt de ONT dat uit het gedeelde glasvezelsignaal jouw eigen signaal wordt gefilterd (bij GPON middels TDMA).

Momenteel, mei 2021, is er nog geen opklikbare variant van een ONT voor op de FTU voor GPON. Deze zal dus via een patchcover worden aangesloten met een glasvezel-patchkabeltje. Voor XGS-GPON, waar KPN in 2021 proeven mee aan het doen is en gedeeltelijke uitrol, is deze er al wel (opklikbaar op de TK-01). Dit is de Genexis XGS2110.
In jouw geval dacht je dat de XGS-2110 in gebruik zou zijn, maar is de P2110. En deze wordt bij AON gebruikt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
robertwebbe schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:31:
Ik kan je het nog sterker vertellen. In de straat waar ik nu woon is aan de overkant een rij nieuwe huizen gekomen. Deze kregen standaard glasvezel van KPN. Toen ik er lucht van kreeg dat zij dit kregen heb ik ook gevraagd of er niet direct een kabel naar de overkant geschoten kon worden naar mijn huis. Volgende dag al een mail: computer says no.

Toen de aannemer aan het graven was heb ik hem nog geld geboden om een extra kabel te leggen maar dat was zinloos zei hij, gaat niets mee gebeuren. En ze zouden er waarschijnlijk gezeik mee krijgen.

Edit: inmiddels heb ik Delta XGS-PON besteld 😃, wordt zomer 2022 opgeleverd.
Heb je dat aangevraagd via www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek?
Dan zou je namelijk geen Nee hebben moeten terug krijgen. Wellicht wel een te dure offerte maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 23:18

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Afgelopen weken erg blij, want volgens KPN Netwerk status binnen 30 dagen aangesloten op glasvezel. *O*
Vandaag toch maar weer eens bekijken, want nog steeds geen brief om een afspraak te maken met een monteur.
Staat er nu dat ik binnen 12 maanden aangesloten wordt. :(

Zijn dit "standaard" afwijkingen in de adminstratie of wordt het helaas toch nog lang wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Barre73 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:52:
[...]
Heb je dat aangevraagd via www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek?
Dan zou je namelijk geen Nee hebben moeten terug krijgen. Wellicht wel een te dure offerte maar toch...
Nee, ik heb gebeld met het telefoonnummer wat ik op de KPN website vond. Daar werden mijn gegevens ingeklopt en een dag later een mail ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
L_Jinx schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:57:
Afgelopen weken erg blij, want volgens KPN Netwerk status binnen 30 dagen aangesloten op glasvezel. *O*
Vandaag toch maar weer eens bekijken, want nog steeds geen brief om een afspraak te maken met een monteur.

Zijn dit "standaard" afwijkingen in de adminstratie of wordt het helaas toch nog lang wachten?
Standaard wil ik het niet noemen maar de plandatum voor jouw adres wordt dus tijdelijk weg geparkeerd of iets opgeschoven. Dat betekent zeker niet dat het 12 maanden duurt. Hij kan ook met twee weken worden opgeschoven. Dan valt het buiten de dertig dagen termijn en krijg je automatisch die melding van 12 maanden. Niet ideaal maar als je de werkelijke plandatum kon zien zou je ook gek worden van het heen en weer schuiven van sommige aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 12:16
Barre73 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:22:
[...]

Standaard wil ik het niet noemen maar de plandatum voor jouw adres wordt dus tijdelijk weg geparkeerd of iets opgeschoven. Dat betekent zeker niet dat het 12 maanden duurt. Hij kan ook met twee weken worden opgeschoven. Dan valt het buiten de dertig dagen termijn en krijg je automatisch die melding van 12 maanden. Niet ideaal maar als je de werkelijke plandatum kon zien zou je ook gek worden van het heen en weer schuiven van sommige aannemers.
Toen ongeveer 11 jaar geleden in Almere een dergelijke brief kwam, 6 maanden na het plaatsen van de aansluiting in mijn woning was dat reden om de aanvraag te annuleren bij KPN. Ik kan me voorstellen dat er nog het e.a. schuift maar meld dan een periode van 3 maanden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Wildfire schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:13:
[...]

Als de andere kant van de straat dan toch glas zou krijgen, dan gaat de straat daarachter ook weer klagen. Et cetera. Ik snap op zich wel dat er ergens een grens getrokken wordt, al zou ik het zelf zeker ook niet waarderen als er op deze manier een 'nee' zou komen.
Snap wel dat je ergens de grens moet trekken, maar het voelt als kapitaalvernietiging als er voor de deur gegraven wordt voor glas, maar de bewuste huizen niet worden aangesloten…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI_miXz3NmNDFdTm7HNHvsL3-1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsCztKOMDRTJQCaEhoac393o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Corn schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:29:
[...]

Snap wel dat je ergens de grens moet trekken, maar het voelt als kapitaalvernietiging als er voor de deur gegraven wordt voor glas, maar de bewuste huizen niet worden aangesloten…

[Afbeelding]
En dat is hier op de foto het geval?

In het algemeen heb je helemaal gelijk en dat is ook al eerder onderkend. Dit speelt eigenlijk alleen in bij nieuwbouwprojecten waar een aanvoerroute moet worden gegraven richting het nieuwbouwproject zelf. Dan kom je langs woningen en die sluit je dan niet aan.
Er is ook wel een tijdje iets voor bedacht om de kabels voor die woningen wel mee te nemen en klaar te leggen in de stoep, maar daar zaten meer haken en ogen aan dan je zou denken. Capaciteit, juridische voorwaarden vanuit de ACM qua aankondigingen en zo, en ook gewoon simpelweg budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

En de concurrentie spint hier garen bij.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 28-09-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
robertwebbe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:49:
En de concurrentie spint hier garen bij.
In jouw geval wel. Maar bekijk het ook eens op een lange termijn zoals KPN nu ook doet. Op den duur wil men alle koperaansluitingen vervangen voor glas, ook al betekent dat opnieuw graven naast een reeds aangelegd Delta netwerk.

Met zoveel werk in de planning is het ook bijna niet te doen om dingen even naar voren te halen en overal te reageren op de concurrentie. Dan moet je er ergens voor kiezen om op plan te blijven. Ook al betekent dat voor de kortere termijn verlies van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
L_Jinx schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:57:

Dat heb ik ook verschillende keren als status doorgekregen via de site.
Lijkt mij niet helemaal correct, bij mij staat nu ineens:

"Er is een onderzoek nodig. Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten."

Kabels liggen tot aan het gebouw (appartementencomplex) en zag vandaag dat ze de kabels aan het aansluiten waren op het "al liggende glasvezel?" dus echt de straat uit hier.

Ben benieuwd, Ziggo is opgezegd en 10oktober officieel KPN klant, om zodra glasvezel hier klaar is meteen op glas gezet te kunnen worden :) Wacht inmiddels alweer veul te lang :+

[ Voor 3% gewijzigd door Marsjee op 28-09-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter__G
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Hi all, een vraagje. Ik stap over 1 of 2 weken over van provider, van XS4ALL naar KPN. Op dit moment heb ik glas van XS4ALL, waarbij ik mijn router (een Ubiquity USG Pro) rechtstreeks aan de glasaansluiting heb (middels een SFP module in de USG Pro). Ongetwijfeld voor de meesten geen onbekende setup, de aansluiting is nu dus AON.

Moet ik er bij zo'n overstap rekening mee houden dat KPN mij ook gaat overzetten van AON naar GPON of XGSPON? Of gebeurt dat niet bij een providerchange?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn

Corn

Raar jongetje

Barre73 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:02:

En dat is hier op de foto het geval?
Jep, zo’n 30 huizen die op een halve meter voor hun perceel een stuk glas hebben lopen waar ze geen gebruik van kunnen maken :/
In het algemeen heb je helemaal gelijk en dat is ook al eerder onderkend. Dit speelt eigenlijk alleen in bij nieuwbouwprojecten waar een aanvoerroute moet worden gegraven richting het nieuwbouwproject zelf. Dan kom je langs woningen en die sluit je dan niet aan.
Er is ook wel een tijdje iets voor bedacht om de kabels voor die woningen wel mee te nemen en klaar te leggen in de stoep, maar daar zaten meer haken en ogen aan dan je zou denken. Capaciteit, juridische voorwaarden vanuit de ACM qua aankondigingen en zo, en ook gewoon simpelweg budget.
Heldere uitleg, jammer maar helaas… Genoeg andere verhalen waar verschillende glasnetwerken met soms slechts weken er tussen de stoep openbreken, dus het zou me ook eigenlijk niet moeten verbazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 16:13
Wouter__G schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:43:
Hi all, een vraagje. Ik stap over 1 of 2 weken over van provider, van XS4ALL naar KPN. Op dit moment heb ik glas van XS4ALL, waarbij ik mijn router (een Ubiquity USG Pro) rechtstreeks aan de glasaansluiting heb (middels een SFP module in de USG Pro). Ongetwijfeld voor de meesten geen onbekende setup, de aansluiting is nu dus AON.

Moet ik er bij zo'n overstap rekening mee houden dat KPN mij ook gaat overzetten van AON naar GPON of XGSPON? Of gebeurt dat niet bij een providerchange?
Blijft AON. In bestaande gebieden blijft het zoals het is.

Waarschijnlijk hoef je de config van je USG niet eens aan te passen als XS4all ook over VLAN 6 internet levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-10 15:05
Barre73 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Dan heeft de aannemer de adressen op de verkeerde status staan. Dat zou dus een status "wordt geblokkeerd door andere bewoners" moeten zijn.

Je kennis kan beter bellen met de klantenservice, kiezen voor optie 1 (planning) zodat hij wordt doorgeschakeld naar de planningdesk van de aannemer zelf. En daar aangeven dat ze de RNA (reden niet aangesloten) status niet goed hebben staan en dat dit voor veel verwarring zorgt.
Ondertussen zijn we 2 maanden verder en heeft die kennis van mij het zo ongeveer opgegeven.
Op de site van kpnnetwerk staat nu bij een PC check het volgende: "Er is een onderzoek nodig. Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten."
Dit terwijl de vezel er al bijna ligt.
Typisch gevalletje van "Computer says no."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter__G
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
krakendmodem schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:48:
[...]

Blijft AON. In bestaande gebieden blijft het zoals het is.
Beterrr, thx voor je reactie. Kan ik tzt de monteur afbellen :)
krakendmodem schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:48:
[...]

Waarschijnlijk hoef je de config van je USG niet eens aan te passen als XS4all ook over VLAN 6 internet levert.
Klopt idd. Zowel XS4ALL als KPN is PPPoE over vlan 6 met een username/password waar je alles kan invullen wat je leuk vindt (offtopic, sorry).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Marsjee schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:02:
[...]

Dat heb ik ook verschillende keren als status doorgekregen via de site.
Lijkt mij niet helemaal correct, bij mij staat nu ineens:

"Er is een onderzoek nodig. Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten."

Kabels liggen tot aan het gebouw (appartementencomplex) en zag vandaag dat ze de kabels aan het aansluiten waren op het "al liggende glasvezel?" dus echt de straat uit hier.

Ben benieuwd, Ziggo is opgezegd en 10oktober officieel KPN klant, om zodra glasvezel hier klaar is meteen op glas gezet te kunnen worden :) Wacht inmiddels alweer veul te lang :+
De melding "er is een onderzoek nodig. Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten" verschijnt als je adres is opgeleverd in het systeem (zonder aansluiting dus in jouw geval) me een reden zoals bijvoorbeeld: "wordt geblokkeerd door andere bewoner" of "VVE geeft geen toestemming"
Die eerste zou in jouw geval wellicht van toepassing kunnen zijn?

@Lizard Idem dito voor jouw kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
Barre73 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:04:
[...]

De melding "er is een onderzoek nodig. Om te bekijken of jouw woning aangesloten kan worden, moeten we een onderzoek starten" verschijnt als je adres is opgeleverd in het systeem (zonder aansluiting dus in jouw geval) me een reden zoals bijvoorbeeld: "wordt geblokkeerd door andere bewoner" of "VVE geeft geen toestemming"

Toestemming is wel gegeven door VVE, zover ik weet. Echter moeten de kabels ook nog door de meterkasten naar boven gebracht worden, wat weer via een ander bedrijf zal gaan. Ach, we wachten nog af.. duurt alleen allemaal zo lang :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 06-10 15:05
Barre73 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:04:
[...]

Ja, die blokkering door andere bewoner klopt wel. Bij mijn kennis gaat het om een appartementencomplex en de vezels moeten blijkbaar door kelderboxen heen en dan pas naar de woningen erboven via de meterkast oid.
Dus geduld hebben is de enige oplossing?

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 23:18

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Barre73 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:22:
[...]

Bedankt voor de info!
Schuift lekker door zo. Zou eerst per 1/8 een glasvezel abonnement kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
L_Jinx schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:29:
[...]

Bedankt voor de info!
Schuift lekker door zo. Zou eerst per 1/8 een glasvezel abonnement kunnen afsluiten.
Dat abonnement kan je nu ook al afsluiten bij KPN zelf. En als die plandatum dichtbij genoeg komt (enkele weken) loopt de order door naar KPN Netwerk en plaatsen en activeren ze ook meteen de ONT voor je. Kan je het zelf afmaken met aansluiten van router etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Dat abonnement kan je nu ook al afsluiten bij KPN zelf. En als die plandatum dichtbij genoeg komt (enkele weken) loopt de order door naar KPN Netwerk en plaatsen en activeren ze ook meteen de ONT voor je. Kan je het zelf afmaken met aansluiten van router etc..
Krijgt @L_Jinx zodra hij een FTU heeft dan XGS-PON met Genexis ONT of nog GPON met Nokia ONT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:24
Soundwork schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:18:
[...]

Krijgt @L_Jinx zodra hij een FTU heeft dan XGS-PON met Genexis ONT of nog GPON met Nokia ONT?
dat is afhankelijk van welke snelheid en wanneer de order ingelegt is.

dan praat ik even voor (kpn service provider) orders die vanaf okt worden ingelegt met abboment 1000/1000 worden op xgs pon gezet.
anders wordt de klant op g pon dus nokia kastje

en de verwachting is dat steeds verder gaat dat straks allemaal xgs pon wordt :)

[ Voor 10% gewijzigd door jopoh op 03-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

dan praat ik even voor kpn zelf orders die vanaf okt worden ingelegt met abboment 1000/1000 worden op xgs pon gezet.

en de verwachting is dat steeds verder gaat dat straks allemaal xgs pon wordt :)
Ok, dus dat is nu de nieuwe standaard op de PON netwerken van KPN Netwerk: 50, 100, 200 Mbps op GPON en 1000 Mpbs/1Gbps op XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Ok, dus dat is nu de nieuwe standaard op de PON netwerken van KPN Netwerk: 50, 100, 200 Mbps op GPON en 1000 Mpbs/1Gbps op XGS-PON?
Nee, dat beslist KPN als provider zelf. Zij kunnen aangeven of ze GPON of XGSPON willen gebruiken.
Vanuit Wholesale is dit gecommuniceerd:
https://www.kpn-wholesale...-ftth-dienstverlening.htm

Dus per 4 oktober open voor alle bestaande en nieuwe PON aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-10 07:41
Barre73 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Is dit verhaal ook zo bij andere providers @Barre73 dat ze het gelijk activeren , ik heb vandaag bij T-Mobile Thuis mijn DSL alvast kunnen aanpassen na Glasvezel met als datum 3 December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
chris-drielsma schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Is dit verhaal ook zo bij andere providers @Barre73 dat ze het gelijk activeren , ik heb vandaag bij T-Mobile Thuis mijn DSL om kunnen laten plannen na Glasvezel met als datum 3 December.
Wat ik beschreef is een dienst die bij Reggefiber/KPN Netwerkbestelbaar is. Dus dat de order vooraf wordt ingelegd zodat deze al direct wordt uitgevoerd door KPN Netwerk bij het binnenbrengen van de kabel (de HAS).
Elke provider kan dit doen. KPN is echter de enige die het ook doet. En als je ziet hoe plandatums van de HAS heen en weer en op en neer kunnen schieten snap ik ook wel weer dat andere providers dit aan zich voorbij laten gaan en pas definitief gaan orderen als je woning is aangesloten en gereed gemeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:40:
[...]

Nee, dat beslist KPN als provider zelf. Zij kunnen aangeven of ze GPON of XGSPON willen gebruiken.
Vanuit Wholesale is dit gecommuniceerd:
https://www.kpn-wholesale...-ftth-dienstverlening.htm

Dus per 4 oktober open voor alle bestaande en nieuwe PON aansluitingen.
Ok, dank. Ik neem aan dat de Genexis XGS2110 ONT's dan default gebruikt worden op de XGSPON OLT's.
Zat nog even te kijken naar de datasheet van deze ONT, maar het blijkt dat de "Ethernet" status LED op de RJ45 poort zit (zoals L2-L3 switches e.d. ook laten zien). Ben benieuwd wat KPN Wholesale als Nederlandse benamingen gaat toepassen op deze ONT's. Ik vraag me af of er al Tweakers zijn die deze ONT hebben ontvangen na installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:58:
[...]

Ok, dank. Ik neem aan dat de Genexis XGS2110 ONT's dan default gebruikt worden op de XGSPON OLT's.
Zat nog even te kijken naar de datasheet van deze ONT, maar het blijkt dat de "Ethernet" status LED op de RJ45 poort zit (zoals L2-L3 switches e.d. ook laten zien). Ben benieuwd wat KPN Wholesale als Nederlandse benamingen gaat toepassen op deze ONT's. Ik vraag me af of er al Tweakers zijn die deze ONT hebben ontvangen na installatie.
er zijn al in het land x aantal klanten die de genexis ONT hebben. alleen ik ben hem zelf nog niet tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
jopoh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

er zijn al in het land x aantal klanten die de genexis NT hebben. alleen ik ben hem zelf nog niet tegen gekomen
Genexis ONT bedoel je dan ;)
Want de Genexis NT's zijn al een tijdje in omloop voor AON/PtP netwerken. Zowel de TK-01 als de TY-01 varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Soundwork schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Genexis ONT bedoel je dan ;)
Want de Genexis NT's zijn al een tijdje in omloop voor AON/PtP netwerken. Zowel de TK-01 als de TY-01 varianten.
Yes type foutje was te snel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
jopoh schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:29:
[...]

dan praat ik even voor (kpn service provider) orders die vanaf okt worden ingelegt met abboment 1000/1000 worden op xgs pon gezet.

Hoe gaan jullie om met xDSL to Glas upgrades? Krijg je dan de optie om ook 1000/1000 te kiezen met een kans tot XGSPON?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
stormfly schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 23:55:
[...]

Hoe gaan jullie om met xDSL to Glas upgrades? Krijg je dan de optie om ook 1000/1000 te kiezen met een kans tot XGSPON?
Is dat niet iets wat automatisch gaat bij klanten die in nieuwe aanleg gebieden zitten?
Dus: xDSL klant krijgt een nieuw glasvezel netwerk waar XGSPON OLT's in de POP's geplaatst worden, klant heeft een xDSL abonnement maar heeft nog niet het hoogste abonnement, die wordt dan toch automatisch overgezet op een XGSPON aansluiting? Of heb ik dit mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

Is dat niet iets wat automatisch gaat bij klanten die in nieuwe aanleg gebieden zitten?
Dus: xDSL klant krijgt een nieuw glasvezel netwerk waar XGSPON OLT's in de POP's geplaatst worden, klant heeft een xDSL abonnement maar heeft nog niet het hoogste abonnement, die wordt dan toch automatisch overgezet op een XGSPON aansluiting? Of heb ik dit mis?
Nee, de OLTs zijn (voor zover ik weet) zowel voor GPON als XGSPON. Dus bij migratie van DSL naar glas waarbij de klant zijn bestaande abonnement houdt zou je dan nooit op XGS-PON komen (want geen enkele DSL klant heeft uiteraard een bestaand Gbit abonnement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Fotootje waar m'n lijntje op uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui0yKHT7Riy42Qg5I-a3R2NNBv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F36JjgeaEqWhd1MOfeB0WZoI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Het is echt maar goed dat in deze kast niet meer gepatcht hoeft te worden bij overstappen of migraties. Dat zou een garantie zijn voor fouten. Zo priegelig....

Ik kan net niet lezen welke kast het is :-) Alleen de letters GV (Den Haag) zijn goed leesbaar aan de binnenzijde van de deur.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 07-10-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 13:44

The Zep Man

🏴‍☠️

Barre73 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:31:
Ik kan net niet lezen welke kast het is :-) Alleen de letters GV (Den Haag) zijn goed leesbaar aan de binnenzijde van de deur.
GV-BUC.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Nee, de OLTs zijn (voor zover ik weet) zowel voor GPON als XGSPON. Dus bij migratie van DSL naar glas waarbij de klant zijn bestaande abonnement houdt zou je dan nooit op XGS-PON komen (want geen enkele DSL klant heeft uiteraard een bestaand Gbit abonnement).
Dus als ik goed begrijp is alleen de voeding naar de OLT's verschillend?
DSLAM's met XGSPON en DSLAM's met GPON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zie toevallig net op KPN.com dat er bij mijn adres nu bij staat dat binnenkort er glasvezel komt. Heb een tijd terug toestemming gegeven voor aanleg. Maar de site meldt nu dat december 2022/januari 2023 wordt verwacht. Dat noem ik niet bepaald 'binnenkort'.

Jammer, zat me al zo te verheugen op de hoge upload maar dat wordt dus blijkbaar nog meer dan een jaar wachten. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
Barre73 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Tenzij er aan de order voor 1000/1000 altijd een monteur met XGSPON ONT gekoppeld is. Dan kan je later van je 200/20 -> 200/200 -> 1000/1000 migreren. Waarbij bij de laatste stap de monteur langskomt voor het nieuwe ONT XGSPON kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:36:
Zie toevallig net op KPN.com dat er bij mijn adres nu bij staat dat binnenkort er glasvezel komt. Heb een tijd terug toestemming gegeven voor aanleg. Maar de site meldt nu dat december 2022/januari 2023 wordt verwacht. Dat noem ik niet bepaald 'binnenkort'.

Jammer, zat me al zo te verheugen op de hoge upload maar dat wordt dus blijkbaar nog meer dan een jaar wachten. Helaas...
Ik denk eerder dat jouw adres is weggeparkeerd door de aannemer. Als je al een brief met QR code hebt gehad zou je theoretisch binnen 4 tot 5 maanden de aansluiting binnen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:52:
[...]

Ik denk eerder dat jouw adres is weggeparkeerd door de aannemer. Als je al een brief met QR code hebt gehad zou je theoretisch binnen 4 tot 5 maanden de aansluiting binnen moeten hebben.
QR Code is nu, denk ik, zo'n 4 tot 6 weken geleden en dezelfde dag meteen akkoord gegeven. Week of 2 geleden ook een abonnement vooruit besteld.

Ik wacht af dat er geschouwd wordt, nog niets van gehoord. Zit hier in een rijksmonument (van binnen compleet gerenoveerd tot appartementen een paar jaar terug) dus schouwen zal hier wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Laatst online: 00:17

Rival24

I'll Be Back

Ik word langzaamaan een beetje agressief van KPN Netwerk. Onze nieuwbouwwoning is 1,5 maand geleden opgeleverd en we hebben direct internet aangevraagd bij T-mobile (via KPN Netkwerk). Volgens de website van KPN zouden we binnen 30 dagen glasvezel moeten hebben namelijk. Het glasvezel kastje hangt dan ook al maanden in onze meterkast, dus hoe moeilijk kan het zijn om dat werkend te krijgen.

Nu vertelt KPN Netwerk me elke keer dat ze de vraag hebben uitgezet, of een dossier hebben aangemaakt en me op de hoogte houden, maar er komt nooit proactief een reactie.

Klagen op Twitter, Facebook en telefoon helpt niet echt, elke keer hetzelfde antwoord. Heeft iemand nog een suggestie om dit te bespoedigen of wat normaliter de doorlooptijd voor zoiets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Rival24 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:06:
Ik word langzaamaan een beetje agressief van KPN Netwerk. Onze nieuwbouwwoning is 1,5 maand geleden opgeleverd en we hebben direct internet aangevraagd bij T-mobile (via KPN Netkwerk). Volgens de website van KPN zouden we binnen 30 dagen glasvezel moeten hebben namelijk. Het glasvezel kastje hangt dan ook al maanden in onze meterkast, dus hoe moeilijk kan het zijn om dat werkend te krijgen.

Nu vertelt KPN Netwerk me elke keer dat ze de vraag hebben uitgezet, of een dossier hebben aangemaakt en me op de hoogte houden, maar er komt nooit proactief een reactie.

Klagen op Twitter, Facebook en telefoon helpt niet echt, elke keer hetzelfde antwoord. Heeft iemand nog een suggestie om dit te bespoedigen of wat normaliter de doorlooptijd voor zoiets is?
De eerste vraag die in me opkomt: hoezo bij T-Mobile aangevraagd via KPN Netwerk? Dat kan namelijk al jaren niet meer.

Heb je niet direct op de site van T-Mobile besteld?

Of staat het adres bij KPN Netwerk niet op Gereed en kan T-Mobile daardoor niks doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 15-10-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Laatst online: 00:17

Rival24

I'll Be Back

Barre73 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

De eerste vraag die in me opkomt: hoezo bij T-Mobile aangevraagd via KPN Netwerk? Dat kan namelijk al jaren niet meer.

Heb je niet direct op de site van T-Mobile besteld?

Of staat het adres bij KPN Netwerk niet op Gereed en kan T-Mobile daardoor niks doen?
Ik heb inderdaad besteld bij T-mobile, en wat ik dus bedoelde te zeggen is dat ik dus internet krijg via de fysieke glasvezel van KPN. De website van KPN Netwerk geeft inderdaad aan dat de glasvezel nog niet gereed is. Daar staat al ruim 1,5 maand dat het binnen 30 dagen gereed zou moeten zijn.

Inmiddels overigens wel een e-mail gehad dat ik een hotspot kan krijgen met 50GB per maand zo lang ze nog geen glasvezel opgeleverd hebben. Dat is een beetje weinig natuurlijk, maar beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Rival24 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Ik heb inderdaad besteld bij T-mobile, en wat ik dus bedoelde te zeggen is dat ik dus internet krijg via de fysieke glasvezel van KPN. De website van KPN Netwerk geeft inderdaad aan dat de glasvezel nog niet gereed is. Daar staat al ruim 1,5 maand dat het binnen 30 dagen gereed zou moeten zijn.

Inmiddels overigens wel een e-mail gehad dat ik een hotspot kan krijgen met 50GB per maand zo lang ze nog geen glasvezel opgeleverd hebben. Dat is een beetje weinig natuurlijk, maar beter dan niets.
Helaas komt het veel voor bij nieuwbouw. Het lijkt er op dat de nieuwbouwaannemer van KPN Netwerk nog al eens achter de feiten aanloopt. Dan is de kabel wel naar binnen getrokken door de combiaannemer maar moet er nog van alles gepland worden en dat duurt dan veel te lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Hoop dat kpn ooit nog ook in schiedam gladvezel aanlegt naast die van caiway. Zijn we van dat dure aanbod af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 06-10 09:03
Vorige week hebben ze de glasvezel afgemonteerd, vandaag KPN maar eens gebeld wanneer ze iets met m'n pre-order gingen doen.

Nou niets... Moest gewoon opnieuw bestellen :F

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Keiichi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:56:
Vorige week hebben ze de glasvezel afgemonteerd, vandaag KPN maar eens gebeld wanneer ze iets met m'n pre-order gingen doen.

Nou niets... Moest gewoon opnieuw bestellen :F
Had je abonnement besteld bij KPN de provider voor glasvezel internet? Of bij een andere provider dan KPN zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Soundwork schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Had je abonnement besteld bij KPN de provider voor glasvezel internet? Of bij een andere provider dan KPN zelf?
Bij KPN zelf

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op dit moment aan het overwegen van Ziggo over te stappen op glasvezel (aansluiting aanwezig in huis.)
Als ik bij KPN de boel invul geeft de website aan dat er 500/500 beschikbaar is op mijn adres, maar als ik het abonnement bij elkaar klik kan ik niets meer dan 200/200 selecteren.
Uiteraard kan ik KPN bellen, maar ik ben wel benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.

T-mobile biedt 1000/1000, maar daar is genoeg op aan te merken qua stabiliteit in het T-mobile topic.

UPDATE:
KPN gebeld:
Ze bieden geen 500 MBit/s abonnementen meer aan. Ik kan dus alleen 200/200 kiezen, terwijl de website wel blijft stellen dat 500 beschikbaar is. (Via XS4ALL is ook 500 Mbit/s te bestellen op mijn adres.)

[ Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 27-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:58
Hann1BaL schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:52:
Op dit moment aan het overwegen van Ziggo over te stappen op glasvezel (aansluiting aanwezig in huis.)
Als ik bij KPN de boel invul geeft de website aan dat er 500/500 beschikbaar is op mijn adres, maar als ik het abonnement bij elkaar klik kan ik niets meer dan 200/200 selecteren.
Uiteraard kan ik KPN bellen, maar ik ben wel benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.

T-mobile biedt 1000/1000, maar daar is genoeg op aan te merken qua stabiliteit in het T-mobile topic.
Kun je je postcode huisnummer sturen in een DM? Dan kan ik het controleren voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Bij mij in de wijk wordt er glasvezel aangelegd. Althans, ik kon mij aanmelden voor de kosteloze aansluiting. Gelijk gedaan, mooi! Alleen.... er is niemand die mij kan vertellen wanneer dan de planning is dat de eerste schop de grond in gaat om de boel aan te leggen.

Dus, iemand hier die grosso modo kan vertellen wat de tijdspanne is tussen en aanmelden en volledig over op het glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:22
Lednov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:40:
Bij mij in de wijk wordt er glasvezel aangelegd. Althans, ik kon mij aanmelden voor de kosteloze aansluiting. Gelijk gedaan, mooi! Alleen.... er is niemand die mij kan vertellen wanneer dan de planning is dat de eerste schop de grond in gaat om de boel aan te leggen.

Dus, iemand hier die grosso modo kan vertellen wat de tijdspanne is tussen en aanmelden en volledig over op het glas?
Als ik hier kijk, https://www.kpn.com/bijnaglasvezel.htm en dan bestel en dan de postcodecheck doe, zie ik dat er mei-juni volgend jaar staat. En terwijl ze in het voorjaar hier een brief in de bus hebben gedaan dat er glasvezel komt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LN1atRRPHzEA9uoYlhstal8XcxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZuhKflM5AgOwzMHlGR7vMjii.png?f=user_large

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 21:51
Een jaar dus, bij mij ook als ik die check doe. Eind volgend jaar begin 2023 zou het opgeleverd moeten worden. Nou ja, een jaartje wachten kan nog wel :)

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Lednov schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:40:

Start communicatie en de brief met de toestemmingscode -> enkele weken later een werkvoorbereider van de aannemer aan de deur en weer een paar weken later start het graafwerk. Woon je in laagbouw dan zou je circa 3 maanden daarna de aansluiting in huis kunnen hebben. Woon je in hoogbouw dan hangt het volledig af van de snelheid van medewerking van de gebouweigenaar.

Bedenk wel: Een heel gebied van circa 3000 woningen ontvangt die brief tegelijk. Maar het graafwerk duurt vele weken en het aansluitwerk daarna ook. Zit je achteraan in het gebied (qua volgorde graven) dan heb je de brief wel op hetzelfde moment gehad maar kan je maar zo 3 maanden later aan de beurt zijn om aan te sluiten dan mensen die vooraan in het gebied wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 16:23
Hier enkele weken terug aangemeld en deze week een briefje in de bus dat ze deze dagen beginnen met graven.

Niemand aan de deur geweest nog dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Roos79 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:24:
Hier enkele weken terug aangemeld en deze week een briefje in de bus dat ze deze dagen beginnen met graven.

Niemand aan de deur geweest nog dus.
Slechte zaak. Ze zijn contractueel verplicht alle woningen te "schouwen". Of je moet in een hoogbouw wonen waar ze al met de gebouweigenaar hebben afgesproken hoe ze gaan aansluiten. Dan kan dat schouwen bij jou thuis nog wel even wachten. Maar in principe hoort het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Het graven door de straat kunnen ze altijd. In de straat is er verschil hoe glasvezel 'aangelegd' is bij het graven. Bij de meeste een rol voor de deur. Bij mij hebben ze die gewoon eigenlijk verder naar binnengelegd. Maar er zijn er een heel aantal met een heel klein sprietje voor bij de stoep.
Kan het zijn dat dat woningen zijn die dan ook geen toestemming gegeven hebben voor de aanleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:38
Goed, ze zijn dus aan het graven geweest vandaag en hebben het zo achter gelaten. Dit is de zijkant van het appartementen complex, waar mijn appartement zit (Helemaal bovenaan). Er zijn er op de lange zijde nog veel meer waar ze de andere kabels hebben gelegd. Die komen ook zo uit de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7typlBwZF0bqPhoTxT5CzmGgNhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyRV3M87X6zjp7qTjrUvRm9t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5_eVnCDPUhxgCbbKk8-nHFZU-s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxTWVZCb1iRt02sVBQC2wAlF.jpg?f=fotoalbum_tile

Het bericht wat ik eerder dit jaar heb gekregen is dat ze de kabels door de huidige goten gaan blazen, door alle appartementen naar boven en dat het dan in het meterkast uit zou komen, daar liggen inderdaad al pvc goten. En vervolgens kreeg ik dit van KPN: De kabel komt op een centrale plek het gebouw in. Vanaf daar trekken we de kabel later door naar alle woningen in het gebouw.

Ik heb er weinig verstand van maar voor mij ziet dit er niet uit alsof het nu nog bij een centraal punt naar binnen gaat? Er is daar verder geen enkele ingang of wat dan ook, het is gewoon alleen een muur. Lijkt eerder alsof ze het langs het gebouw naar boven gaan aanleggen.. Of heb ik het mis? De meterkast zit ook niet aan deze kant van mijn appartement.

[ Voor 5% gewijzigd door Justevo op 27-10-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Keiichi schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:02:
Het graven door de straat kunnen ze altijd. In de straat is er verschil hoe glasvezel 'aangelegd' is bij het graven. Bij de meeste een rol voor de deur. Bij mij hebben ze die gewoon eigenlijk verder naar binnengelegd. Maar er zijn er een heel aantal met een heel klein sprietje voor bij de stoep.
Kan het zijn dat dat woningen zijn die dan ook geen toestemming gegeven hebben voor de aanleg?
Ja, graven kan altijd maar daar hoor ook het schieten naar de woningen bij. En als je niet bent wezen schouwen vooraf weet je niet waar je de kabel heen moet schieten. Krijg je weer gedoe bij de huisaansluiting omdat de kabel op verkeerde plek ligt en zo...
En ja, als je het goed doet laat je een rolletje in de stoep achter voor woningen die (nog) geen toestemming hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Justevo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 23:37:
Goed, ze zijn dus aan het graven geweest vandaag en hebben het zo achter gelaten. Dit is de zijkant van het appartementen complex, waar mijn appartement zit (Helemaal bovenaan). Er zijn er op de lange zijde nog veel meer waar ze de andere kabels hebben gelegd. Die komen ook zo uit de grond.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het bericht wat ik eerder dit jaar heb gekregen is dat ze de kabels door de huidige goten gaan blazen, door alle appartementen naar boven en dat het dan in het meterkast uit zou komen, daar liggen inderdaad al pvc goten. En vervolgens kreeg ik dit van KPN: De kabel komt op een centrale plek het gebouw in. Vanaf daar trekken we de kabel later door naar alle woningen in het gebouw.

Ik heb er weinig verstand van maar voor mij ziet dit er niet uit alsof het nu nog bij een centraal punt naar binnen gaat? Er is daar verder geen enkele ingang of wat dan ook, het is gewoon alleen een muur. Lijkt eerder alsof ze het langs het gebouw naar boven gaan aanleggen.. Of heb ik het mis? De meterkast zit ook niet aan deze kant van mijn appartement.
Het bericht van KPN is een standaard tekst voor alle hoogbouw die vroeger wel klopte maar nu zie je steeds meer de oplossing zoals bij jou. En dan klopt die tekst niet. En KPN krijgt niet per pand door van de aannemer wat er afgesproken is zodat ze die tekst kunnen personaliseren. Zou ook wel heel veel werk worden.
Er wordt nu gewerkt aan een betere algemene tekst in de nieuwsbrieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 13:53
Iemand enig idee wat ze hiermee bedoelen als je een haalbaarheids onderzoek hebt aangevraagd?
Het project wat bij u in de buurt plaats gaat vinden is nog niet gestart. Hierdoor is het op dit ogenblik niet mogelijk een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren voor uw adres. Wij vragen u medio 2022 een nieuwe aanvraag te doen.
De aanvraag is met deze tekst beeindigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
itsmemax schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:57:
Iemand enig idee wat ze hiermee bedoelen als je een haalbaarheids onderzoek hebt aangevraagd?

[...]

De aanvraag is met deze tekst beeindigd.
Een haalbaarheidsonderzoek heeft alleen zin als er ook een netwerk bij je in de buurt ligt. Uit deze tekst maak ik op dat dit nu niet het geval is maar dat op korte termijn wel een aanlegproject bij jou in de buurt aan zit te komen? En dat je op basis daarvan alsnog een HBO kan doen en een offerte kan krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 28-10-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Na lang tevergeefs wachten op glasvezel van KPN (haalbaarheidsstudie gaf een offerte van 10k) nota bene in direct line of sight van hun voormalige hoofdkwartier in Den Haag kwam vandaag een brief in de bus van T-Mobile. Open Dutch Fiber gaat glasvezel aansluiten. Nou zeggen ze zelf op hun website dat ze een open netwerk hebben waar andere providers ook gebruik van kunnen maken:
Het nieuwe glasvezelnetwerk van Open Dutch Fiber is open. Dit betekent dat u zelf kunt kiezen bij welke provider u een abonnement afsluit. Momenteel is T-Mobile de eerste aanbieder op ons netwerk.
Is er een kans dat KPN zijn diensten ook aan gaat bieden via deze partij of is dat out of the question?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
fsfikke schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:08:
Na lang tevergeefs wachten op glasvezel van KPN (haalbaarheidsstudie gaf een offerte van 10k) nota bene in direct line of sight van hun voormalige hoofdkwartier in Den Haag kwam vandaag een brief in de bus van T-Mobile. Open Dutch Fiber gaat glasvezel aansluiten. Nou zeggen ze zelf op hun website dat ze een open netwerk hebben waar andere providers ook gebruik van kunnen maken:
[...]

Is er een kans dat KPN zijn diensten ook aan gaat bieden via deze partij of is dat out of the question?
die kans is heel en heel klein. en vaak waar open dutch fiber bezig gaat is KPNnetwerk ook bezig rotterdam//delft/Zoetermeer/Haarlem om meer even voorbeelden te geven. alleen beide beginnen vaak in andere wijken. dus 2keer gaat de stoep open. de ene keer voor dutch fiber, de andere keer voor KPNnetwerk en nee ze werken niet samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 11:41
Eind augustus is bij ons ook de PON-aansluiting afgemonteerd. KPNnetwerk geeft aan dat de werkzaamheden zijn afgerond en de glasvezel beschikbaar is. Toen ik een weekje later keek kon ik dat ook inderdaad zien en een abonnement bestellen, maar vanwege vakantie en werkbeslommeringen nog even gewacht.
Nu probeer ik het weer en nu is opeens geen glas meer beschikbaar. Althans, bij de providers die volgens mij via KPN WBA afnemen (tweak, freedom, maar ook t-mobile). Die geven alleen DSL als optie. Kijk ik bij KPN/ex-s4all kan ik wél glas afnemen. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
theturtle schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:51:
Eind augustus is bij ons ook de PON-aansluiting afgemonteerd. KPNnetwerk geeft aan dat de werkzaamheden zijn afgerond en de glasvezel beschikbaar is. Toen ik een weekje later keek kon ik dat ook inderdaad zien en een abonnement bestellen, maar vanwege vakantie en werkbeslommeringen nog even gewacht.
Nu probeer ik het weer en nu is opeens geen glas meer beschikbaar. Althans, bij de providers die volgens mij via KPN WBA afnemen (tweak, freedom, maar ook t-mobile). Die geven alleen DSL als optie. Kijk ik bij KPN/ex-s4all kan ik wél glas afnemen. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
Dat klinkt als de situatie van een paar maanden geleden waarbij een GPON aansluiting via KPN WBA niet bestelbaar was bij Tweak/Freedom en T-Mobile. Maar dat was opgelost dus hoe dit ineens kan?
Heb je al geprobeerd contact te zoeken met Freedom? Van hun klantenservice verwacht ik namelijk de best geïnformeerde antwoorden...

Pagina: 1 ... 9 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie