[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-04 07:24
Rudi Vader schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:54:
[...]

Dat kan maar KPN zet over het algemeen de contracten behoorlijk dicht. Bij mij wijst KPN naar KPNNetwerkNL en vice versa. Want de ene partij heeft helemaal niets met de andere te maken, roepen ze door de telefoon over elkaar. Dat is per definitie klinkklare nonsens. Als je opdrachtgever en aannemer bent, heb je dus met elkaar te maken. Misschien is het niet moeder/dochter bedrijven maar als het opdrachtgever en opdrachtnemer zijn, zijn de contracten dicht getimmerd. Als het op zoveel plaatsen fout gaat dan is de opdracht niet goed. Want ze kunnen simpel weg niet alle onderaanmemers er uit donderen.
Bij mij zegt KPNnetwerkNL dat KPN in de wijkcentrale geen apparatuur geplaatst heeft, KPN beweert dat KPNNetwerkNL de lijn bij KPN niet kan afmelden omdat die er niet ligt (hangt aan mijn muur) en als ik dat zeg dan kunnen ze niet afmelden omdat hij niet is afgemonteerd in de wijkcentrale........ (en daar heb je de apparatuur voor nodig)
Er is geen relatie tussen NetwerkNL en KPN als provider. En zeker geen opdrachtgever en nemer.
Wel tussen Wholesale en de provider. En tussen Wholesale en Netwerk NL (dat officieel nog steeds Reggefiber heet).

Als je je adres DM't kan ik wellicht uitsluitsel geven met wat er aan de hand is.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Johan.Pronk schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:26:
[...]

Zo lang ik er lekker alleen op zit vind ik het prima. Hoef ik geen bandbreedte te delen. Maar, Ik snap best dat er providers zijn die het niet "durven" aan te bieden als gigabit. We zullen zien hoe het uitpakt, ik zocht alleen maar een verklaring waarom ik maar 500Mb upload heb terwijl ik 1000 besteld heb.
Ik snap dat je de verklaring daar zoekt maar dit probleem speelt ook bij KPN klanten met een AON aansluiting. En dat zijn er nog altijd vele malen meer.
Daarnaast is het uiteraard zo dat GPON gedeeld is maar dat is AON net zo goed, alleen op een andere plek. Je hebt daar wel voor elke woning een vezel naar de switch in de PoP maar vervolgens moeten maximaal ruim 500 actieve klanten over een 10Gbit doorvoerpoort in die switch naar het hogere netwerk.
Als teveel mensen tegelijk hun verbinding belasten krijg je precies dezelfde congestie en zelfs wel meer misschien.

Daarbij komt dat je bij jouw theorie zou moeten zien dat het fluctueert. Op de rustigere momenten van de dag zou je wel ruim boven die 500 moeten kunnen halen en in de avond na het eten zeker niet (als voorbeeld).

Het is te toevallig dat het net zo is dat je een upload van tegen de 500 haalt en een download van richting de 1000. Dat is precies het oude KPN WBA profiel van 1000/500 dat tot een paar maanden geleden nog werd gehanteerd. Daar zal de crux ergens zitten maar waar? Ik ben niet goed genoeg thuis in de actieve laag om dat te doorgronden.

[ Voor 0% gewijzigd door Barre73 op 30-08-2021 10:53 . Reden: typefouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-02-2023
Barre73 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:40:
Het is te toevallig dat het net zo is dat je een upload van tegen de 500 haalt en een download van richting de 1000. Dat is precies het oude KPN WBA profiel van 1000/500 dat tot een paar maanden geleden nog werd gehanteerd. Daar zal de crux ergens zitten maar waar? Ik ben niet goed genoeg thuis in de actieve laag om dat te doorgronden.
Vind het ook niet zo erg allemaal, weet precies wat ik besteld heb. Inderdaad nu ook benieuwd wat er aan de hand is, We zullen moeten afwachten. Bedankt voor je inzicht, zoals altijd waardeer ik dat zeer! (En zie nu ook bij freedom 1gbit upload, dus je had helemaal gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvpas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 13:36
Hi! Ik heb een vraagje over iets wat in de startpost staat.

Paragraaf: Point-to-point vs. point-to-multi-point
"PON daarentegen is in principe bedoeld voor point-to-multi-point netwerken, waarbij het signaal gesplitst wordt buiten de PoP. Dit heet dan “full-GPON”, ook wel “GPON 2” genoemd. Echter, PON kan ook geïnstalleerd worden als het netwerk point-to-point is. De optische splitter bevindt zich dan in de area PoP (de OAP in de PoP dus). Er zijn dan geen kostenvoordelen in de vorm van minder PoP’s en kabels, dus alleen de goedkopere PON-apparatuur blijft dan over als voordeel."

Waarom wordt het netwerk nog steeds beschouwd als Point-to-Point als de OAP(dus splitters?) in de PoP bevinden? Er wordt dan toch gesplitst en dan krijg je automatisch een Point-to-mulit-Point netwerk?
Alvast bedankt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
psvpas schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:30:
Hi! Ik heb een vraagje over iets wat in de startpost staat.

Paragraaf: Point-to-point vs. point-to-multi-point
"PON daarentegen is in principe bedoeld voor point-to-multi-point netwerken, waarbij het signaal gesplitst wordt buiten de PoP. Dit heet dan “full-GPON”, ook wel “GPON 2” genoemd. Echter, PON kan ook geïnstalleerd worden als het netwerk point-to-point is. De optische splitter bevindt zich dan in de area PoP (de OAP in de PoP dus). Er zijn dan geen kostenvoordelen in de vorm van minder PoP’s en kabels, dus alleen de goedkopere PON-apparatuur blijft dan over als voordeel."

Waarom wordt het netwerk nog steeds beschouwd als Point-to-Point als de OAP(dus splitters?) in de PoP bevinden? Er wordt dan toch gesplitst en dan krijg je automatisch een Point-to-mulit-Point netwerk?
Alvast bedankt! :)
De termen P2P en P2MP gaan alleen maar over het passieve netwerk tussen de woning(en) en de lade in de Pop waar de vezels op uitkomen. Niet over het deel van de actieve operator(s).
Bij P2P komen die vezels direct uit in de PoP. Vandaar point to point. Dat ze daarna nog via een splitter naar de actieve poort van de operator is dan niet relevant voor de passieve architectuur van het netwerk. Dat stopt bij die lade in de PoP waar ze op afgelast zijn.

Bij P2MP gaan ze van de woningen naar een OAP, dan via splitters naar 1 lade in de PoP en daar stopt het passieve netwerk. Vanaf daar worden ze aangesloten op de actieve poorten van de operator.
En doordat die OAP er tussen zit heet het ineens Point to Multipoint.

NB: Een OAP is een buitenkast met splitters maar ook met lades waarop de kabels van de woningen worden afgewerkt. Een OAP staat niet in de PoP. Als er splitters in de PoP zitten, dan zitten ze in de kast van de actieve operator en heeft het niet echt een aparte naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
Even voor mijn beeldvorming:jij zei eens dat Bezuidenhout PON is over P2P. Dat zou dus betekenen dat alle huisvezels uikomen in het huisje in de Amalia van Solmsstraat/Sophiepark en dat Mariahoeve P2MP krijgt waarbij de huisvezels uitkomen in een straatkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hageneis schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:17:
Even voor mijn beeldvorming:jij zei eens dat Bezuidenhout PON is over P2P. Dat zou dus betekenen dat alle huisvezels uikomen in het huisje in de Amalia van Solmsstraat/Sophiepark en dat Mariahoeve P2MP krijgt waarbij de huisvezels uitkomen in een straatkast?
1 huisje kan circa 3500 aansluitingen herbergen dus er staan er drie in Bezuidenhout waarvan eentje op de plek die jij noemt. Maar verder klopt het verhaal ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:07

Wildfire

Joy to the world!

Ik moet zelf ook maar eens achter KPN aan. Bij mijn ouders in de straat zijn vandaag blijkbaar bij meerdere huizen glasvezel het huis binnen gebracht, maar bij mijn ouders streekt de spriet nog steeds bij de voorgevel uit de grond en ze hebben niets gehoord van KPN. Ja, ze hadden toestemming gegeven dus daar ligt het niet aan.

Zou fijn zijn als er een FTU zit voordat hun huis verkocht is. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:15:
Ik moet zelf ook maar eens achter KPN aan. Bij mijn ouders in de straat zijn vandaag blijkbaar bij meerdere huizen glasvezel het huis binnen gebracht, maar bij mijn ouders streekt de spriet nog steeds bij de voorgevel uit de grond en ze hebben niets gehoord van KPN. Ja, ze hadden toestemming gegeven dus daar ligt het niet aan.

Zou fijn zijn als er een FTU zit voordat hun huis verkocht is. :)
Bellen met 088-006 37 44. Kiezen voor "vragen over planning" want dan krijg je niet de klantenservice van KPN Netwerk aan de lijn maar de planningsafdeling van de aannemer. Wel bellen tussen 10:00 en 15:00 voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:54:
[...]

Bellen met 088-006 37 44. Kiezen voor "vragen over planning" want dan krijg je niet de klantenservice van KPN Netwerk aan de lijn maar de planningsafdeling van de aannemer. Wel bellen tussen 10:00 en 15:00 voor de zekerheid.
Bedankt voor de info, ik werk dan zelf ook wel voor KPN maar betekent niet dat ik alles weet :P

Heb het meteen even doorgegeven aan mijn ouders. En hou die info zelf ook bij de hand, heb onlangs een brief gehad dat men glasvezel gaat aanleggen en heb toestemming gegeven. Hopelijk verloopt hier uiteindelijk alles van een leien dakje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:49
Barre73 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Er is geen relatie tussen NetwerkNL en KPN als provider. En zeker geen opdrachtgever en nemer.
Wel tussen Wholesale en de provider. En tussen Wholesale en Netwerk NL (dat officieel nog steeds Reggefiber heet).

Als je je adres DM't kan ik wellicht uitsluitsel geven met wat er aan de hand is.
Dank voor het aanbod. Inmiddels heb ik de bevestiging van KPN gekregen dat ik op 9 september aangesloten wordt

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 10:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
Ik snap een paar dingen over GPON uit dat bericht niet helemaal:
Ook zijn er minder straatkasten nodig
Bij de 'ouderwetse' manier van glasvezel aanleggen heb je toch überhaupt geen straatkasten nodig? Hoe kun je bij GPON nog minder dan geen straatkasten hebben?
kan het netwerk op afstand worden gemonitord, waardoor er minder monteursbezoek nodig is.
Waarom zou je AON niet kunnen monitoren?
Ook kan de klant eenvoudiger overstappen van de ene naar de andere aanbieder van telecomdiensten.
Misschien wel eenvoudiger, omdat je alleen voor (doorverkochte) KPN-abonnementen kunt kiezen. Maar andere aanbieders kunnen niet hun eigen product over de lijn sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 21:05
Wat ik mij dan steeds afvraag, is KPN dan de snelste in de wereld? of zijn er al providers in andere landen die sneller kunnen?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertm3
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:54
Hier in Nijmegen-Dukenburg gaat KPN Netwerk het anders aanpakken.
In mijn flat wachten we al sinds januari op de aansluitingen in huis. Afspraken gaan telkens niet door. Laatste planning volgens Webcare was november.

Nu zag ik in het weekend ineens dat de status van mijn adres was veranderd van "Binnen 12 maanden aangesloten" naar "Glasvezelnetwerk beschikbaar". Bij Webcare geïnformeerd. Er kan inderdaad gewoon glasvezel aangevraagd worden bij een provider. Zodra KPN Netwerk daarvan een seintje krijgt, sturen ze een monteur om de aansluiting in huis in orde te maken. Blijkbaar gaan ze dus niet meer vrijblijvend bij iedereen een aansluting aanleggen.

Ben benieuwd hoe deze werkwijze in een flat gaat werken (afhankelijkheid van onderburen etc.). Heb vanmiddag bij Tweak een aanvraag ingediend. Ben benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door geertm3 op 01-09-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

geertm3 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:11:
In mijn flat wachten we al sinds januari op de aansluitingen in huis. Afspraken gaan telkens niet door. Laatste planning volgens Webcare was november.

Nu zag ik in het weekend ineens dat de status van mijn adres was veranderd van "Binnen 12 maanden aangesloten" naar "Glasvezelnetwerk beschikbaar". Bij Webcare geïnformeerd. Er kan inderdaad gewoon glasvezel aangevraagd worden bij een provider. Zodra KPN Netwerk daarvan een seintje krijgt, sturen ze een monteur om de aansluiting in huis in orde te maken. Blijkbaar gaan ze dus niet meer vrijblijvend bij iedereen een aansluting aanleggen.

Ben benieuwd hoe deze werkwijze in een flat gaat werken (afhankelijkheid van onderburen etc.). Heb vanmiddag bij Tweak een aanvraag ingediend. Ben benieuwd!
Dat is vreemd. Ik heb begrepen dat bij flats er gewoon doorgegaan wordt met collectieve aanleg, want anders zou je bv. elke keer met een hoogwerker moeten uitrukken wat uiteindelijk duurder is dan gewoon iedereen in één keer aansluiten.

Bij normale woningen gaat het beleid wel veranderen ja, tenzij je al KPN klant bent wordt de glasvezel niet meer binnen gebracht maar buiten bij de voorgevel ingegraven in een speciaal doosje. Pas wanneer je dan een abonnement neemt wordt de glasvezel ook daadwerkelijk naar binnen gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertm3
Wildfire schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:24:
[...]

Dat is vreemd. Ik heb begrepen dat bij flats er gewoon doorgegaan wordt met collectieve aanleg, want anders zou je bv. elke keer met een hoogwerker moeten uitrukken wat uiteindelijk duurder is dan gewoon iedereen in één keer aansluiten.

Bij normale woningen gaat het beleid wel veranderen ja, tenzij je al KPN klant bent wordt de glasvezel niet meer binnen gebracht maar buiten bij de voorgevel ingegraven in een speciaal doosje. Pas wanneer je dan een abonnement neemt wordt de glasvezel ook daadwerkelijk naar binnen gebracht.
Ik heb bewust geen gebruik gemaakt van de overstap service, zodat ik zelf kan beslissen wanneer ik mijn huidige DSL abonnement opzeg. Dus ik wacht gewoon rustig af wat er gaat gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:30

klinkt meer als ander probleem om de flat aangesloten te krijgen,
aangezien nijmegen dkbg nog op de oude manier gemaakt wordt en hoogbouw hoe dan ook in 1keer door kpn netwerk wordt aangesloten.
wat ik wel weet is tot nu toe is dat tot op heden geen of weinig flats zijn aangesloten in nijmegen dkbg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dennistd schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:47:
Ik snap een paar dingen over GPON uit dat bericht niet helemaal:

[...]

Bij de 'ouderwetse' manier van glasvezel aanleggen heb je toch überhaupt geen straatkasten nodig? Hoe kun je bij GPON nog minder dan geen straatkasten hebben?

[...]

Waarom zou je AON niet kunnen monitoren?

[...]

Misschien wel eenvoudiger, omdat je alleen voor (doorverkochte) KPN-abonnementen kunt kiezen. Maar andere aanbieders kunnen niet hun eigen product over de lijn sturen.
Minder straatkasten nodig dan het koper netwerk denk ik dat er bedoeld wordt.

Een gewone NT in een AON netwerk kan niet gemonitord worden, anders dan "hij doet niks". Een ONT kan je actief checken en aanpassen op afstand.

Makkelijker overstappen in dit geval is omdat alles voorgepatcht is en er geen monteurs meer naar kasten en PoPs hoeven om een patch te zetten of weg te halen. Dat scheelt max 5 werkdagen.

En ja, ook een beetje omdat alles WBA is maar dat geldt nu al voor veel plekken in Nederland op AON netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:24:
[...]

Ik denk eerder dat de aannemer besloten heeft alle adressen op te leveren met een bestelbare status. Hopelijk in overleg met de projectmanager van KPN want dat is inderdaad niet de bedoeling...

Wat dat tweede betreft: voorlopig alleen in een paar gebieden en alleen met Volker Wessels als aannemer. En ook klanten van andere providers kunnen direct worden aangesloten mits de provider daarvoor op tijd de order inlegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Mel33 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:06:
[...]

Wat ik mij dan steeds afvraag, is KPN dan de snelste in de wereld? of zijn er al providers in andere landen die sneller kunnen?
Gewoon even googlen op "snelste ftth ter wereld" :
https://datanews.knack.be...article-news-1739033.html

Dus nee, KPN is niet de snelste. XGS-PON wordt al veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:22
10G wordt al sinds 2016 aangeboden door Tweak: nieuws: Tweak brengt eerste 10Gbit/s-lijnen naar consumenten voor 95 euro per... Helaas enkel in één plaats, maar er wordt al een tijdje aan gewerkt om dat uit te breiden naar het hele gebied waar hun eigen netwerk ligt.

Daarnaast is Delta ook hiermee bezig, en is het al sinds vorige maand te bestellen: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo (wat ze adverteren als 8G is feitelijk 10G met marge, volgens iemand)

Dus nee, KPN en ook Proximus zijn er niet echt vroeg bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:22
En over aannemers die er een potje van maken... Ik woon op de eerste verdieping van een flat. Mijn verbinding is op 7 juli door mijn gevel geboord, en op 9 juli gemeten en opgeleverd. Dat is door dezelfde persoon gedaan, niet door een apart bedrijf. De maandag erna gelijk een aanbod van Tweak losgepeuterd, dinsdag getekend woensdag monteur over de vloer die een ONT kwam brengen. Één week van boormachine tot speedtest ;)

Maar inmiddels is het bijna twee maanden verder, en de bovenste verdieping is nog steeds niet aagesloten. Dit omdat ze in eerste instantie er niet bij konden met hun hoogwerker. En inmiddels zeggen ze (tegen de VvE) "jamaar bouwvak dus we kunnen niks voor je doen". Dat is bullshit om minimaal 3 redenen:
  • De bouwvak in deze regio begint op 2 augustus, dat is ruim 3 weken nadat ze begonnen zijn met mijn flat.
  • De bouwvak eindigt op 20 augustus, dat is inmiddels ook al 2 weken terug, dus ze hadden nu ook al klaar kunnen zijn als ze na de bouwvak zouden beginnen
  • Ik heb ze tijdens die weken gewoon aan het werk gezien een paar blokken verderop! Er is helemaal geen bouwvak.
  • Sowieso, zelfs als de aannemer echt aan bouwvak zou doen, zou een urgente klus zoals dit gewoon moeten kunnen. Denken ze dat als de waterleiding springt tijdens de vakantie dat we wel ff een paar weken kunnen wachten? Nee. En wat mij betreft valt "je eigen blunders opruimen" gewoon onder keiurgent.
En in de tussentijd is dit het uitzicht vanaf mijn balkon:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6vv7lkUm.jpg

Er loopt natuurlijk allang een klachtenprocedure tussen de VvE en KPN NetwerkNL maar dit is wel echt huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:06
Peetz0r schreef op maandag 6 september 2021 @ 02:33:
En over aannemers die er een potje van maken... Ik woon op de eerste verdieping van een flat. Mijn verbinding is op 7 juli door mijn gevel geboord, en op 9 juli gemeten en opgeleverd. Dat is door dezelfde persoon gedaan, niet door een apart bedrijf. De maandag erna gelijk een aanbod van Tweak losgepeuterd, dinsdag getekend woensdag monteur over de vloer die een ONT kwam brengen. Één week van boormachine tot speedtest ;)

Maar inmiddels is het bijna twee maanden verder, en de bovenste verdieping is nog steeds niet aagesloten. Dit omdat ze in eerste instantie er niet bij konden met hun hoogwerker. En inmiddels zeggen ze (tegen de VvE) "jamaar bouwvak dus we kunnen niks voor je doen". Dat is bullshit om minimaal 3 redenen:
  • De bouwvak in deze regio begint op 2 augustus, dat is ruim 3 weken nadat ze begonnen zijn met mijn flat.
  • De bouwvak eindigt op 20 augustus, dat is inmiddels ook al 2 weken terug, dus ze hadden nu ook al klaar kunnen zijn als ze na de bouwvak zouden beginnen
  • Ik heb ze tijdens die weken gewoon aan het werk gezien een paar blokken verderop! Er is helemaal geen bouwvak.
  • Sowieso, zelfs als de aannemer echt aan bouwvak zou doen, zou een urgente klus zoals dit gewoon moeten kunnen. Denken ze dat als de waterleiding springt tijdens de vakantie dat we wel ff een paar weken kunnen wachten? Nee. En wat mij betreft valt "je eigen blunders opruimen" gewoon onder keiurgent.
En in de tussentijd is dit het uitzicht vanaf mijn balkon:
[Afbeelding]

Er loopt natuurlijk allang een klachtenprocedure tussen de VvE en KPN NetwerkNL maar dit is wel echt huilen.
Je kan beter klagen bij de gemeente, daar zijn aannemers veel gevoeliger voor.
De gemeente heeft meestal wekelijks overleg met de projectleider dus dan gaat het altijd wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen45
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-03 19:40
(jarig!)

Ik ben ook in Dukenburg komen wonen. Van T Mobile naar KPN overgestapt ivm tmobile dus geen glasvezel kan leveren. Nog nooit zulke drama gehad als bij KPN nu.

18 augustus was de planning en 04 augustus de aanvraag gedaan. Kon pas 21 september een monteur komen om de kabel door te trekken naar binnen. Kpn kon echter niet vermelden waarom dit een maand moest duren. Nou tot die tijd een nood 4g kastje. Ook drama omdar die zo op is. Hang constant aan de telefoon om t op te waarderen, slechte service waardoor we weer dagen zonder internet zitten.

Nu net hier ff wat gelezen en KPNnetwerk gebeld. Nou die plande gelijk een afspraak in om 16 september een monteur te sturen. In een telefoontje al meer kunnen regelen dan de uren die ik met het hoofdbedrijf moet voeren. Belachelijk.

Snap niet waarom dit allemaal zo lang moet duren joh. Er komt letterlijk een oranje kabel 50cm (ik vermoed dus glasvezel) van mijn deur vandaan uit de grond.

• geertm3

Gisteravond stond er ineens iemand van KPN netwerk voor de deur. "Ik kom de aangelegde glasvezel aansluiting controleren". Hij was heel verbaasd dat er bij mij helemaal geen glasvezel aansluiting is aangelegd. Ik hoop nog steeds dat het allemaal goed gaat komen, maar dit geeft niet echt vertrouwen in KPN Netwerk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
geertm3 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:11:
[...]

Gisteravond stond er ineens iemand van KPN netwerk voor de deur. "Ik kom de aangelegde glasvezel aansluiting controleren". Hij was heel verbaasd dat er bij mij helemaal geen glasvezel aansluiting is aangelegd. Ik hoop nog steeds dat het allemaal goed gaat komen, maar dit geeft niet echt vertrouwen in KPN Netwerk :)
Zou je me je adres eens willen sturen in een DM? Dan zet ik dit door naar de projectleider. Misschien gebeurt het wel veel vaker namelijk. En dan moet er echt ingegrepen worden richting aannemer (die verantwoordelijk is voor de data).

• geertm3
Barre73 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:28:
[...]

Zou je me je adres eens willen sturen in een DM? Dan zet ik dit door naar de projectleider. Misschien gebeurt het wel veel vaker namelijk. En dan moet er echt ingegrepen worden richting aannemer (die verantwoordelijk is voor de data).
Bericht gestuurd.

Anoniem: 1661954

Daarnaast is Delta ook hiermee bezig, en is het al sinds vorige maand te bestellen: nieuws: Delta maakt 1Gbit/s standaard voor glasvezel en komt met 8Gbit/s-abo (wat ze adverteren als 8G is feitelijk 10G met marge, volgens iemand)

Dus nee, KPN en ook Proximus zijn er niet echt vroeg bij.
[/quote]

Technisch is XGS-Pon 10G (bruto) alleen doordat er FEC en overhead is haal je hierdoor slechts 8G

Johan.Pronk schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:44:
Nou zal het nog een keer uitleggen.

Er wordt een Nokia 7368 ISAM ONT G-010G-Q als ONT gebruikt. Deze ondersteund de G.984 standaard.

GPON uplink:
• Line rate: 2.488 Gb/s downstream, 1.244 Gb/s upstream.

KPN Net shared in mijn geval 16 gebruikers over de lijn. Dus in theorie, als die lijnen daadwerkelijk op een peak moment gebruikt worden, zal mijn bandbreedte max 150 Mb/s down en 75 Mb/s up zijn.

Dan kan je wel gigabit symmetrisch aanbieden, maar technisch is dat het natuurlijk helemaal niet.
Alle technische apparatuur bij een provider zijn concentrators zoals switches en dslam's. Op die manier die jij beschrijft zou je dan ook nooit 1G kunnen halen maar de praktijk halen de meeste hun snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:38 ]

• Barre73
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:26:
[...]

Alle technische apparatuur bij een provider zijn concentrators zoals switches en dslam's. Op die manier die jij beschrijft zou je dan ook nooit 1G kunnen halen maar de praktijk halen de meeste hun snelheid. KPN gebruikt geen 1 op 16 splitters dus die aanname kan je vast weg strepen.
Precies wat ik al die tijd al zeg. Bij AON netwerken van KPN zit (meestal) een 10 Gbit doorvoer in de Dslam maar daar moeten max ruim 500 klanten doorheen. Doe de rekensom maar..

Waarom schreeuwten sommige mensen moord en brand over het shared karakter van GPON terwijl het delen van bandbreedte al van alle tijden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Barre73 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:32:
[...]

Precies wat ik al die tijd al zeg. Bij AON netwerken van KPN zit (meestal) een 10 Gbit doorvoer in de Dslam maar daar moeten max ruim 500 klanten doorheen. Doe de rekensom maar..

Waarom schreeuwten sommige mensen moord en brand over het shared karakter van GPON terwijl het delen van bandbreedte al van alle tijden is?
Het werkt zoals bedacht

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:39 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 22:01
Barre73 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:32:
2 redenen:
1. Als je wil upgraden moet je iedereen op dezelfde splitter upgraden. Je kan niet 1 lijn doen, want dan werkt het voor niemand meer
2. Er is maar 1 operator per groep klanten die op zelfde splitter zit, dus kun je nooit meer aanpassen.

En eigenlijk vat dat dan weer samen in 1 algemene reden: aanpassen of upgraden is een lastige klus want je moet meerdere klanten tegelijk overzetten (of een backwards compatibele optie hebben die weer extra duur is en vaak weer technische beperkingen zal hebben), dus zal dit niet zo snel gebeuren dan wanneer iedereen een dedicated lijn heeft.

Want ja, bandbreedte delen is van alle tijden, maar de lijn delen was tot nu toe alleen bij de kabelaars zo (met ook alle problemen van dien).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:59
ShadowLord schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:29:
[...]

2 redenen:
1. Als je wil upgraden moet je iedereen op dezelfde splitter upgraden. Je kan niet 1 lijn doen, want dan werkt het voor niemand mee
2. Er is maar 1 operator per groep klanten die op zelfde splitter zit, dus kun je nooit meer aanpassen.

En eigenlijk vat dat dan weer samen in 1 algemene reden: aanpassen of upgraden is een lastige klus want je moet meerdere klanten tegelijk overzetten (of een backwards compatibele optie hebben die weer extra duur is en vaak weer technische beperkingen zal hebben), dus zal dit niet zo snel gebeuren dan wanneer iedereen een dedicated lijn heeft.

Want ja, bandbreedte delen is van alle tijden, maar de lijn delen was tot nu toe alleen bij de kabelaars zo (met ook alle problemen van dien).
XGS-PON heeft een andere lichtkleur, met een Y splitter bij de centrale kan je het 10G pad in de 10G OLT stoppen en het 1G pad in de 1G OLT. Door de verschillende lichtkleur kan dit naast elkaar bestaan.

Het concept KPN WBA met het verhuren van virtuele verbindingen, is lucratief gebleken. Ik denk dat meer aanbieders de miljoenen uit hun glas aanleg op deze wijze terug gaan verdienen. een partij zoals EQT (Caiway en Delta) investeert volop.

Provider onafhankelijkheid kan kan nog steeds over GPON. Vlan voor provider A ander vlan voor provider B. Alleen dragen ze beide kosten af aan KPN WB.

T-Mobile deelt 1:32
KPN deelt 1:16
Ziggo deelt 1:300

Voor de grap nog even de bandbreedtes erbij, Ziggo 1,6G in een coaxnetwerk 200Mbit up in het gehele coaxnetwerk. GPON 2,4Gigabit down en 1,2Gigabit up.

Moraal: de deelfactor is tenminste een factor 10 lager voor wat betref huis aansluitingen, maar nog veel hoger als je het naar bandbreedte tov Ziggo omrekent.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
wat sluit kpn aan? epon of gpon? wat is beter? (noob) ik hebben een 1gbit abonnement bij kpn afgesloten.

• stormfly
Farabi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:25:
wat sluit kpn aan? epon of gpon? wat is beter? (noob) ik hebben een 1gbit abonnement bij kpn afgesloten.
GPON vandaag de dag.

• Farabi
  • Niet online
ik zit te googlen wat het precies is, maar snap het niet helemaal. kan jij het in jip en janneke taal?

• stormfly
Farabi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:30:
[...]

ik zit te googlen wat het precies is, maar snap het niet helemaal. kan jij het in jip en janneke taal?
Dennis-L in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud" ;-)

ShadowLord schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:29:
[...]

2 redenen:
1. Als je wil upgraden moet je iedereen op dezelfde splitter upgraden. Je kan niet 1 lijn doen, want dan werkt het voor niemand mee

Over je pun1, Kan je punt verduidelijken wat je met upgraden bedoelt? Dan kan ik er gericht op antwoorden.

Punt 2 is je uitleg niet volledig correct. Bij de MVP1 opbouw van het Netwerk word er tussen de splitter en de ODF een vezel getrokken. De splitter is het scheidingspunt van de operator de ODF is het gedeelte wat van KNP Netwerk.nl is.
Bij MVP2 is de bekabeling tussen de APOP en OAP vast bekabeld en inderdaad niet flexibel en kunnen andere operators via een WBA dienst aangesloten worden. Ook hier geld dat de splitters van de operator is.

Je deelde altijd je bandbreedte ook bij PTP, daar werd je al geconcentreerd op een kaart via de 16 of 32 poorten op kaart die via de bus

Architecten die het PON netwerk bedenken gaan echt niet iets bedenken wat niet langjarig mee gaat en wat steeds aangepast moet worden. Het zijn erg slimme jongens.

Als jij een dedicated 1 gig verbinding wil hebben wil een operator die met liefde aan je leveren maar ben je bereidt er voor te betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:54 ]

Farabi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:25:
KPN levert op dit moment GPON

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:45 ]

stormfly schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:17:
[...]

XGS-PON heeft een andere lichtkleur, met een Y splitter bij de centrale kan je het 10G pad in de 10G OLT stoppen en het 1G pad in de 1G OLT. Door de verschillende lichtkleur kan dit naast elkaar bestaan.

Het concept KPN WBA met het verhuren van virtuele verbindingen, is lucratief gebleken. Ik denk dat meer aanbieders de miljoenen uit hun glas aanleg op deze wijze terug gaan verdienen. een partij zoals EQT (Caiway en Delta) investeert volop.

Provider onafhankelijkheid kan kan nog steeds over GPON. Vlan voor provider A ander vlan voor provider B. Alleen dragen ze beide kosten af aan KPN WB.

T-Mobile deelt 1:32
KPN deelt 1:16
Ziggo deelt 1:300

Voor de grap nog even de bandbreedtes erbij, Ziggo 1,6G in een coaxnetwerk 200Mbit up in het gehele coaxnetwerk. GPON 2,4Gigabit down en 1,2Gigabit up.

Moraal: de deelfactor is tenminste een factor 10 lager voor wat betref huis aansluitingen, maar nog veel hoger als je het naar bandbreedte tov Ziggo omrekent.
Voor veel operatoren is het lucratiever om een WBA dienst af te nemen dan zelf een netwerk aan te leggen.
Achterhaalde informatie en niet correct bij het (XGS) (G) PON netwerk van KPN.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:54 ]

• stormfly
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:04:
[...]

KPN deelt 1:16, waar haal je deze info vandaan want het is niet correct?
gjtm in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud" staat hier op de splitters rechtsboven.
FiberDSL_Expert schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:00:

Achterhaalde informatie en niet correct bij het (XGS) (G) PON netwerk van KPN.
Krijg altijd een beetje jeuk van dit soort antwoorden :o

Kom maar door met jouw feiten, ik zit er klaar voor tot 22:00u :P

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 15-09-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stormfly schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:21:
[...]

gjtm in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud" staat hier op de splitters rechtsboven.

[...]

Krijg altijd een beetje jeuk van dit soort antwoorden :o

Kom maar door met jouw feiten, ik zit er klaar voor tot 22:00u :P
De cassettes rechtsboven bevatten per cassette 6 1/16 splitters. De OAP is via de ODF aangesloten in de APOP. Volgens mij is dat ook te zien op de foto's die van OAP's gedeeld zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:56 ]

• stormfly
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:38:
[...]

De cassettes rechtsboven bevatten per cassette 6 1/16 splitters. De OAP is via de feeders, rode vezels, aangesloten in de APOP op 1/4 splitters. Dus foto's vertellen niet het hele plaatje :)
tnx! Als ik hem dan plat sla naar de vraag: met hoeveel huizen zitten we op 1 gedeelde uplink bij KPN welk getal komt daar dan uit?

Je zou zeggen 16x4 = 1:64? Ik doorgrond de cassette factor nog niet?

stormfly schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:01:
[...]

tnx! Als ik hem dan plat sla naar de vraag: met hoeveel huizen zitten we op 1 gedeelde uplink bij KPN welk getal komt daar dan uit?

Je zou zeggen 16x4 = 1:64? Ik doorgrond de cassette factor nog niet?
Wat snap je niet van de cassette factor?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:06:
[...]

Op 1 PON SFP zijn op dit moment 64 woningen aangesloten.

Opbouw in praktijk. sfp -> 1/4 -> 1/16 -> naar woning. Wat snap je niet van de cassette factor?
Tnx @ANdrode toch 4 feeds welke samen komen.

Ik was benieuwd of die factor 6 nog ergens verwekt moest worden van de cassette.

stormfly schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:21:
[...]

Tnx @ANdrode toch 4 feeds welke samen komen.

Ik was benieuwd of die factor 6 nog ergens verwekt moest worden van de cassette.
Knip, zelf niet goed gelezen

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:43 ]

• stormfly
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:25:
[...]

Welke factor 6? Bedoel je de 6 die op de cassette staat?
De cassettes rechtsboven bevatten per cassette 6 1/16 splitters

Jij schreef dit, en dat kan ik niet interpreteren als leek. Vandaar de controle vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

stormfly schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:27:
[...]

De cassettes rechtsboven bevatten per cassette 6 1/16 splitters

Jij schreef dit, en dat kan ik niet interpreteren als leek. Vandaar de controle vraag ;)
Per cassette heb je 6 1/16 splitters zitten, dat is zou als de fabrikant de cassette bedacht heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:46 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:38:
[...]
Je tweede verhaal, KPN heeft de combiners verwijdert uit de APOP die zaten er maar tijdelijk. Er word maar 1 smaak PON geleverd GPON of XGSPON in een APOP, dus geen mixed smaken.
Betekent dit ook dat een hele APOP met alle AOPs er onder in één keer keer over moet naar XGSPON?

Dat lijkt mij een lastige upgrade als alle ONTs thuis moet wisselen voordat er het eerste abbo met XGSPON snelheid verkocht kan worden. Aan de andere kant: een combiner is vast duur én twee SFPs ipv één ook. Mogelijk zijn er ook SFPs die beide tegelijkertijd kunnen?

De alternatieve verklaring is: KPN heeft geen intentie om meer dan 1gbit te gaan verkopen. Dan heb je XGSPON alleen nodig om de belasting van je SFP te verlagen (lagere utilisatie /minder congestie) of om meer te splitten.

Hoe ver kan je XGSPON splitten?

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 15-09-2021 22:55 ]

ANdrode schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:53:
[...]

Betekent dit ook dat een hele APOP met alle AOPs er onder in één keer keer over moet naar XGSPON?

Dat lijkt mij een lastige upgrade als alle ONTs thuis moet wisselen voordat er het eerste abbo met XGSPON snelheid verkocht kan worden. Aan de andere kant: een combiner is vast duur én twee SFPs ipv één ook. Mogelijk zijn er ook SFPs die beide tegelijkertijd kunnen?

De alternatieve verklaring is: KPN heeft geen intentie om meer dan 1gbit te gaan verkopen. Dan heb je XGSPON alleen nodig om de belasting van je SFP te verlagen (lagere utilisatie /minder congestie) of om meer te splitten.

Hoe ver kan je XGSPON splitten?
Als de APOP een migratie gaat krijgen van PON naar XGSPON doe je dat in een keer, mijn aanname
Waarom zou KPN geen intentie bezitten om hogere snelheden te leveren als 1G? Dan worden het de concurrenten wel heel makkelijk gemaakt.
De hoeveelheid data die er loopt is zeer beperkt, denk je dat heel Nederland 24 uur per dag de maximale capaciteit van een verbinding aan het benutten zijn?
1G is leuk maar 99,95% van de mensen gaat dit voorlopig niet gebruiken.

Hoever kan je XGSPON splitten?
Dat staat elke provider vrij om een keuze in te maken maar voor XGSPON is het theoretisch 256 keer. Maar doe even een kunstje wiskunde en dan weet je dat dit niet snel word toegepast.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:48 ]

• Farabi
  • Niet online
maar zit je goed met GPON met kpnnetwerk? merk je er iets van tijdens het gebruik?

• jopoh
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:59:
[...]

.

Je deelde altijd je bandbreedte ook bij PTP, daar werd je al geconcentreerd op een kaart via de 16 of 32 poorten op kaart die via de bus een 1 of 2,5 gig bus met de bus aan de NT aangesloten was. en je ging vele jaren met een 1 of 2 gig uplinks naar de switch en de uplinks waren voor de hele dslam. Vrijwel niemand klaagde dat zijn snelheid niet werd gehaald. Nu zijn de uplinks geupgrade naar minimaal 10G.
GoF is toch echt 36 poorten per kaart ;)

Er is niks met GPON.

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:37 ]

jopoh schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:38:
[...]

GoF is toch echt 36 poorten per kaart ;)
Klopt, ik had een tikfout gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 15-09-2021 23:44 ]

• jopoh
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:41:
[...]

Klopt en wat wil je daar mee aangeven?
je had over 32 dus vandaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klopt, ik had een tikfout gemaakt

• Johan.Pronk
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:26:
[...]
Alle technische apparatuur bij een provider zijn concentrators zoals switches en dslam's. Op die manier die jij beschrijft zou je dan ook nooit 1G kunnen halen maar de praktijk halen de meeste hun snelheid. KPN gebruikt geen 1 op 16 splitters dus die aanname kan je vast weg strepen.
Ik keek naar de G.984 standaard voor GPON. Kan zijn dat je 10gbit SFP x4 split naar theoretisch 2.5 gbit x 16.. blijft mijn theorie in stand. Als iedereen op hetzelfde moment het maximale uit de vebindng trekt, klopt mijn analyse. het was puur hypothetisch, natuurlijk gebeurd dit in de praktijk niet. Vermoed dat KPN nog wat met G.984.5 doet.

[ Voor 195% gewijzigd door Johan.Pronk op 16-09-2021 00:46 ]

Johan.Pronk schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:58:
[...]

Ik keek naar de G.984 standaard voor GPON. Kan zijn dat je 10gbit SFP x4 split naar theoretisch 2.5 gbit x 16.. blijft mijn theorie in stand. Als iedereen op hetzelfde moment het maximale uit de vebindng trekt, klopt mijn analyse. het was puur hypothetisch, natuurlijk gebeurd dit in de praktijk niet. Vermoed dat KPN nog wat met G.984.5 doet.
Er word geen snelheid gesplitst maar licht, je deelt de beschikbare bandbreedte. En je theorie over een splitsing van 1/16 kan je beter in de bitbucket werpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 07:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Even wat duiding voor wie meeleest:
MVP1 en MVP2 zijn interne KPN benamingen.
MVP1 is GPON op een P2P netwerk. Splitters in de APOP, geen OAPs in de wijk.
MVP2 is wat hier vaak Full GPON wordt genoemd dus in combinatie met een P2MP netwerk met OAPs.

Die 1:16 theorie komt uit de foto's van de OAP die hier staan en die men kon analyseren. Daar zitten 1:16 splitters in, vandaar die theorie. Niemand heeft hier foto's van de splitters in de CityPoP (APOP bestaat niet meer bij MVP2) geplaatst dus konden de liefhebbers hier niet weten of en hoeveel splitters daar zitten.

@Dennis-L Je mag de topictitel aanpassen. KPN Netwerk NL heet tegenwoordig KPN Netwerk (zonder NL).

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 16-09-2021 07:52 ]

Barre73 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:47:
Even wat duiding voor wie meeleest:
MVP1 en MVP2 zijn interne KPN benamingen.
MVP1 is GPON op een P2P netwerk. Splitters in de APOP, geen OAPs in de wijk.
MVP2 is wat hier vaak Full GPON wordt genoemd dus in combinatie met een P2MP netwerk met OAPs.

Die 1:16 theorie komt uit de foto's van de OAP die hier staan en die men kon analyseren. Daar zitten 1:16 splitters in, vandaar die theorie. Niemand heeft hier foto's van de splitters in de CityPoP (APOP bestaat niet meer bij MVP2) geplaatst dus konden de liefhebbers hier niet weten of en hoeveel splitters daar zitten.
Om de onduidelijkheid weg te nemen was een reden om een account aan te maken en PON voor iedereen begrijpelijk te maken. MVP2 word geplaatst in zowel CO als APOP locaties, vergeleken met MVP1 zijn de splittters op een andere locatie geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:49 ]

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:47
Misschien stomme vraag.

Ik heb op internet gelezen op een engels forum , dat het Technische wel mogelijk is dat meerdere operators licht kunnen zetten op een P2MP netwerk met wat technische hardware aanpassingen??

heb ergens gelezen dat dit al aan de orde is bij Swisscom o.a.

chris-drielsma schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:58:
Misschien stomme vraag.

Ik heb op internet gelezen op een engels forum , dat het Technische wel mogelijk is dat meerdere operators licht kunnen zetten op een P2MP netwerk met wat technische hardware aanpassingen??

heb ergens gelezen dat dit al aan de orde is bij Swisscom o.a.
Dit is te doen door een PON netwerk te bouwen volgens de PTP bouwwijze. GPON en XGSPON zijn vastgestelde standaarden dus de golflengte waarop het licht word gestuurd zijn vastgelegd. Als iedereen op de zelfde golflengte gaat sturen ga je problemen krijgen. Hoe Swiss dit doet weet ik niet en ik weet niet of er providers zijn in NL die dit doen of gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1661954 op 16-09-2021 13:58 ]

• Johan.Pronk
Anoniem: 1661954 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:53:
Om de onduidelijkheid weg te nemen was een reden om een account aan te maken en PON voor iedereen begrijpelijk te maken. MVP2 word geplaatst in zowel CO als APOP locaties, vergeleken met MVP1 zijn de 1/16 splittters op een andere locatie geplaatst, de OAP. De foto’s van MVP2 zijn er wel O-)
Welkom op het forum dan ;) En inderdaad is het moeilijk te achterhalen hoe en wat er precies aangesloten en gesplitst wordt als die informaite niet openbaar is. Tweakers gaan dan meestal zelf uitzoeken hoe het zit, OTP openschroeven, eigen SFP aansluiten etc. AES keys uitlezen. En hoe meer licht van andere klanten binnenkomt des te interessanter het wordt.

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 16:23
Ik zit al een tijdje mijn postcode en huisnummer in te vullen op de site om te kijken wanneer Utrecht aan de beurt is, woon in postcode gebied 3521, en ik hoorde ze doen de steden als laatste, maar waarom eigenlijk?
Er wonen hier toch heel veel mensen dicht bij elkaar?

Ben een beetje klaar met die lage upload haha.

• Johan.Pronk
stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:30:
[...]

Dat je maar 500up hebt hebben meer klanten. Loopt een topic van Dries op het KPN forum, ook hier besproken. KPN schreef van de week dat ze het bij meer klanten zien.
Voordat ik KPN ging bellen dacht ik, laat ik de experia box eens proberen. Die haalt wel 1Gbit up. Daarna mijn eigen router de PPPoE MTU aangepast van 1500 naar 1492 en haal nu wel de volledige snelheid. (zou met 1500 moeten werken.. maar goed)

Oude situatie:
GPON Ethernet: 1512
Vlan6: 1508
PPPoE: 1500

Nieuwe Situatie:
GPON Ethernet: 1512
Vlan6: 1508
PPPoE: 1492

Kan de andere nog wel aanpassen maar laat het maar zo.

• Barre73
itsmemax schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:49:
Ik zit al een tijdje mijn postcode en huisnummer in te vullen op de site om te kijken wanneer Utrecht aan de beurt is, woon in postcode gebied 3521, en ik hoorde ze doen de steden als laatste, maar waarom eigenlijk?

De grote steden zijn al lang begonnen dus nee, die komen niet als laatste. Maar... Het zijn grote steden en dus duurt het jaren lang om de hele stad aan te leggen. Communicatie vindt plaats per wijk/deelgebied. In Utrecht is men al een jaartje bezig en elk volgend gebied wordt steeds aangekondigd, bijvoorbeeld via de website www.kpnnetwerk.nl (zoek naar de netwerkkaart) of via hun Facebook pagina.
Als jouw deelgebied echt start ontvang je de eerste brief met toestemmingscode.

Utrecht: (Blauw is in aanleg, zowel nieuwbouw als bestaande woningen). Groen is als projectgebied klaar en overgedragen naar Beheer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mMDSPQFLQEYiPLFac0K_RqBMRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JNEUMFlP17DiaWfT4Lxb3me.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Barre73 op 16-09-2021 10:03 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Wat een lappendeken zeg..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dat komt vooral door alle nieuwbouwprojecten die de afgelopen jaren zijn gebouwd en tijdens de bouw al zijn voorzien van FttH. Dat zijn projecten vanaf enkele tientallen woningen tot honderden woningen (of soms zelfs meer).
De grote vlekken die je ziet zijn meestal de uitrolprojecten van bestaande woningen. Dat zijn projecten van vaak zomaar 10.000 woningen in 1 projectgebied. Daar zit een stuk meer logica in qua uitrol.

• Caelorum
  • Laatst online: 17-03 09:43
Maar het netwerk ligt er dan dus al wel in grote lijnen? Dus in principe zouden ze nu elke woning in Utrecht kunnen aansluiten?

Ik zie het overigens in meer plaatsen. Paar woningen (tiental) wel aangesloten, maar de rest niet. Als kleine stukjes oase in een woestijn. En dan ineens ergens een hele vlek.

• itsmemax
Ik werk zelf in de zakelijke glasvezel wereld, en onze kabels liggen letterlijk voor mijn deur.
Helaas heb ik daar natuurlijk... juist, helemaal niks aan :)

Vandaar de vraag waar kpn bleef :9

[ Voor 11% gewijzigd door itsmemax op 16-09-2021 11:17 ]

• robertwebbe
  • Laatst online: 12:33

robertwebbe

Robert Webbe

Anoniem: 1661954 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:38:
[...]
Er word geen snelheid gesplitst maar licht, je deelt de beschikbare bandbreedte.
Hoe zit het dan met de capaciteitsverdeling / toewijzing? Krijgen klanten met een sneller internetabonnement dan meer tijdsloten? Of mogen ze op meerdere wavelengths communiceren dan klanten met een langzaam abonnement?

[ Voor 8% gewijzigd door robertwebbe op 16-09-2021 11:28 ]

robertwebbe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:26:
[...]

Hoe zit het dan met de capaciteitsverdeling / toewijzing? Krijgen klanten met een sneller internetabonnement dan meer tijdsloten? Of mogen ze op meerdere wavelengths communiceren dan klanten met een langzaam abonnement?
Over de golflengte is hier al het een en ander uitgelegd. (XGS)GPON doet niet aan WDM. De beschikbare bandbreedte word verdeelt over de gebruikers. Even generiek over snelheden, een van de manieren die vaak word gebruikt in ETH is het gebruik van policers of shapers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:10:
Maar het netwerk ligt er dan dus al wel in grote lijnen? Dus in principe zouden ze nu elke woning in Utrecht kunnen aansluiten?

Ik zie het overigens in meer plaatsen. Paar woningen (tiental) wel aangesloten, maar de rest niet. Als kleine stukjes oase in een woestijn. En dan ineens ergens een hele vlek.
Nee, niet echt. De meeste kleine nieuwbouwprojecten zijn aangesloten vanuit een MiniPoP of zelfs een VDSL straatkast met een glaskaart. Daar kunnen geen 10.000 woningen meer op aangesloten worden. En bovendien is dat allemaal P2P en er moet nu P2MP worden gebouwd.
Dus er komen grote PoPs in telefooncentrales en waar dat niet kan in een nieuw gebouwtje op strategische plekken. En vanaf daar wordt alles nieuw ingegraven richting wijkkasten (OAPs) en vanaf die OAPs naar de woningen.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 22:01
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:59:
[...]

Over je pun1, Kan je punt verduidelijken wat je met upgraden bedoelt? Dan kan ik er gericht op antwoorden.
Omdat een groep klanten op dezelfde 'vezel' zit moet je dezelfde techniek blijven gebruiken. Als je dus wil upgraden in de PoP, dan zal bij al die klanten eerst de ONT vervangen moeten worden met een model die beide technieken ondersteund of je moet beide technieken naast elkaar op 1 vezel zien te krijgen. Dat is niet onmogelijk (lichtkleur aanpassen bijvoorbeeld) maar wel erg lastig en een recept voor problemen. Allemaal dingen die dat duurder maken en dus alleen maar vertragend zullen werken.

Bij een P2P (AON) netwerk is dit makkelijker omdat je de fysieke vezel per klant kan ompluggen tussen de oude en nieuwe apparatuur. Dat is bij mij, toen ik in Eindhoven woonde, ook een keer gedaan omdat men toen van techniek is gewisseld (max 100MBit apparatuur naar max 1GBit apparatuur).
Punt 2 is je uitleg niet volledig correct. Bij de MVP1 opbouw van het Netwerk word er tussen de splitter en de ODF een vezel getrokken. De splitter is het scheidingspunt van de operator de ODF is het gedeelte wat van KNP Netwerk.nl is.
Bij MVP2 is de bekabeling tussen de APOP en OAP vast bekabeld en inderdaad niet flexibel en kunnen andere operators via een WBA dienst aangesloten worden. Ook hier geld dat de splitters van de operator is.
Ik heb het bij punt 2 inderdaad alleen over de 'MVP2' waarbij er passieve splitters in de straat liggen. Hier kan er alleen voor WBA gekozen worden en is het technisch niet (triviaal) mogelijk om een 2e aanbieder te hebben die een onafhankelijk actief netwerkdeel heeft.
Oftewel, je zit vast aan het 'menu' dat KPN WBA bied voor het tarief dat ze kiezen. Een tarief dat gekozen is met in het achterhoofd dat er geen concurrent meer mogelijk is. Wil je op technisch vlak wat meer als provider (je eigen multicast IPTV dienst bijvoorbeeld) of een kaler maar goedkoper aanbod doen, dan heb je dus pech.

Alleen waar de vezel dedicated is tussen de klant en de PoP (zoals dus tot recent alles werd aangelegd) zijn er dus veel meer mogelijkheden.
Je deelde altijd je bandbreedte ook bij PTP, daar werd je al geconcentreerd op een kaart via de 16 of 32 poorten op kaart die via de bus een 1 of 2,5 gig bus met de bus aan de NT aangesloten was. en je ging vele jaren met een 1 of 2 gig uplinks naar de switch en de uplinks waren voor de hele dslam. Vrijwel niemand klaagde dat zijn snelheid niet werd gehaald. Nu zijn de uplinks geupgrade naar minimaal 10G.

Architecten die het PON netwerk bedenken gaan echt niet iets bedenken wat niet langjarig mee gaat en wat steeds aangepast moet worden. Het zijn erg slimme jongens.

Als jij een dedicated 1 gig verbinding wil hebben wil een operator die met liefde aan je leveren maar ben je bereidt er voor te betalen.
Nogmaals, ik heb het hier niet over dat er overboeking is. Dat is er altijd bij een consumentenlijn en vind ik ook iets dat heel logisch is.

Ik heb het over de mogelijkheden naar de toekomst. Met dedicated lijnen per klant tussen de huisaansluiting (of kantooraansluiting) en de PoP, kan er een operator nieuwe/andere apparatuur daar installeren, de vezel van de klant ompluggen naar de apparatuur, bij de klant de matchende apparatuur installeren en ben je klaar.
Dit heeft voordelen voor zowel concurrentie (die anders praktisch onmogelijk wordt) en voor dus toekomstige upgrades (die je per klant kan doen ipv per groep tegelijk).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:00
Barre73 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:47:

@Dennis-L Je mag de topictitel aanpassen. KPN Netwerk NL heet tegenwoordig KPN Netwerk (zonder NL).
Ik heb het aan laten passen :)

ShadowLord schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:08:
[...]

Omdat een groep klanten op dezelfde 'vezel' zit moet je dezelfde techniek blijven gebruiken. Als je dus wil upgraden in de PoP, dan zal bij al die klanten eerst de ONT vervangen moeten worden met een model die beide technieken ondersteund of je moet beide technieken naast elkaar op 1 vezel zien te krijgen. Dat is niet onmogelijk (lichtkleur aanpassen bijvoorbeeld) maar wel erg lastig en een recept voor problemen. Allemaal dingen die dat duurder maken en dus alleen maar vertragend zullen werken.

Bij een P2P (AON) netwerk is dit makkelijker omdat je de fysieke vezel per klant kan ompluggen tussen de oude en nieuwe apparatuur. Dat is bij mij, toen ik in Eindhoven woonde, ook een keer gedaan omdat men toen van techniek is gewisseld (max 100MBit apparatuur naar max 1GBit apparatuur).

[...]

Ik heb het bij punt 2 inderdaad alleen over de 'MVP2' waarbij er passieve splitters in de straat liggen. Hier kan er alleen voor WBA gekozen worden en is het technisch niet (triviaal) mogelijk om een 2e aanbieder te hebben die een onafhankelijk actief netwerkdeel heeft.
Oftewel, je zit vast aan het 'menu' dat KPN WBA bied voor het tarief dat ze kiezen. Een tarief dat gekozen is met in het achterhoofd dat er geen concurrent meer mogelijk is. Wil je op technisch vlak wat meer als provider (je eigen multicast IPTV dienst bijvoorbeeld) of een kaler maar goedkoper aanbod doen, dan heb je dus pech.

Alleen waar de vezel dedicated is tussen de klant en de PoP (zoals dus tot recent alles werd aangelegd) zijn er dus veel meer mogelijkheden.

[...]

Nogmaals, ik heb het hier niet over dat er overboeking is. Dat is er altijd bij een consumentenlijn en vind ik ook iets dat heel logisch is.

Ik heb het over de mogelijkheden naar de toekomst. Met dedicated lijnen per klant tussen de huisaansluiting (of kantooraansluiting) en de PoP, kan er een operator nieuwe/andere apparatuur daar installeren, de vezel van de klant ompluggen naar de apparatuur, bij de klant de matchende apparatuur installeren en ben je klaar.
Dit heeft voordelen voor zowel concurrentie (die anders praktisch onmogelijk wordt) en voor dus toekomstige upgrades (die je per klant kan doen ipv per groep tegelijk).
We kunnen aannames doen hoe iets gemigreerd word en daar kunnen we onze fantasie op los laten maar ik hou het bij de PON techniek en wil jullie hierbij helpen. Los van welke provider het is. Veel informatie kan je al vinden in de fora van Tweakers en je kan die info combineren.

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
In Amersfoort zie ik her en der weer wat haspels staan met de oranje glasvezelkabels. Terwijl KPN Netwerk (Reggefiber) hier al jaren geleden het netwerk heeft aangelegd. Op de kabels staat "Deutsche Glasfaser FTTH". Zou hier een Duitse toko een netwerk aanleggen naast die van KPN Netwerk?

• Farabi
  • Niet online
ik dacht dat glasvezel persoonlijk voor jouw huis was bedoeld zonder storingen door eventuele mee-gebruikers in de straat ? is dat nu niet het geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:56
Farabi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:46:
ik dacht dat glasvezel persoonlijk voor jouw huis was bedoeld zonder storingen door eventuele mee-gebruikers in de straat ? is dat nu niet het geval?
Wat jij omschrijft is AON wat tot voor kort de gangbare manier van aansluiten was. Sinds enige tijd worden er ook PON netwerken aangelegd wat ongeveer als een coax netwerk werkt. Elke aansluiting wordt van de glasvezelkabel in de straat afgetakt en je zit dan op een gedeelde kabel. Afhankelijk van hoeveel overboeking er is kan je dan theoretisch last krijgen als een van je buren de lijn volledig dicht trekt. In de praktijk heb ik hier nog geen problemen over gehoord overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:54:
In Amersfoort zie ik her en der weer wat haspels staan met de oranje glasvezelkabels. Terwijl KPN Netwerk (Reggefiber) hier al jaren geleden het netwerk heeft aangelegd. Op de kabels staat "Deutsche Glasfaser FTTH". Zou hier een Duitse toko een netwerk aanleggen naast die van KPN Netwerk?
Ik gok eerder op een nieuwbouwproject dat wordt aangesloten op het bestaande Reggefiber netwerk. En een onderaannemer die de verkeerde kabels heeft gekregen/besteld/gebruikt...Veel onderaannemers werken zowel voor de hoofdaannemers van Reggefiber/KPN Netwerk als die van Deutsche Glasfaser.

@Soundwork Kun je een locatie noemen waar je die haspels zag staan?

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 17-09-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Andros schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 04:03:
[...]

Wat jij omschrijft is AON wat tot voor kort de gangbare manier van aansluiten was. Sinds enige tijd worden er ook PON netwerken aangelegd wat ongeveer als een coax netwerk werkt. Elke aansluiting wordt van de glasvezelkabel in de straat afgetakt en je zit dan op een gedeelde kabel. Afhankelijk van hoeveel overboeking er is kan je dan theoretisch last krijgen als een van je buren de lijn volledig dicht trekt. In de praktijk heb ik hier nog geen problemen over gehoord overigens.
Het is geen fysieke kabel waar je van afgetakt wordt hoor. Iedereen heeft nog steeds een eigen kabel tot in de wijkkast. Het delen en combineren gebeurt in een straatkast in de wijk met splitters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:47
itsmemax schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:49:

@itsmemax

Misschien is dit het betere antwoord :) op het wachten.

Utrecht krijgt glasvezelnetwerk van T-Mobile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
Barre73 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:36:
[...]
@Soundwork Kun je een locatie noemen waar je die haspels zag staan?
Aan de Amsterdamseweg ter hoogte van de parkeerplaats van de Gamma bouwmarkt.
De Gamma heeft huisnummer 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Denk het niet. Ik heb gezien waar die postcode van @itsmemax zit en dat is ook niet bepaald waar T-Mobile gaat beginnen. Sterker nog: die wijk zie ik helemaal niet in het persbericht van Open Dutch Fiber.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 17-09-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
Helaas nee, was het maar zo'n feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat staat 4 posts hierboven ook al.

En dit topic gaat niet over T-Mobile of Open Dutch Fiber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Barre73 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:39:
[...]

Het is geen fysieke kabel waar je van afgetakt wordt hoor. Iedereen heeft nog steeds een eigen kabel tot in de wijkkast. Het delen en combineren gebeurt in een straatkast in de wijk met behulp van lichtfrequenties.
GPON heeft maar twee frequenties waar het op werkt, 1490 voor de downstream en 1310 voor de upstream.
Er worden dan ook geen andere golflengtes gebruikt uitgezonderd voor een andere pon technologie. Om het even simpel te houden downstream is een broadcast en de upstream is tdm.
Hier staat het een en ander uitgelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Elke aansluiting wordt van de glasvezelkabel in de straat afgetakt en je zit dan op een gedeelde kabel.

Dit klopt niet. Elke aan huisaansluiting komt binnen op een splitter en van de splitter ga je naar de actieve apparatuur. Uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Anoniem: 1661954 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:36:
[...]

Elke aansluiting wordt van de glasvezelkabel in de straat afgetakt en je zit dan op een gedeelde kabel.

Dit klopt niet. Elke aan huisaansluiting komt binnen op een splitter en van de splitter ga je naar de actieve apparatuur. Uitleg
Dus? heb je dan je eigen afzonderlijke aansluiting? zoals een AON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo zou je het kunnen omschrijven, alle huishouden komen samen in overdrachtspunt, ondergronds dan wel bovengronds, waar de provider een keuze kan maken of hij alles vast overzet op de splitter of dat dit flexibel dient te gebeuren dmv een patch. Bij ondergronds zou je kunnen verwachten dat er geen patch mogelijkheid is maar alles vast op de splitter word gelast. Je wil tenslotte niet steeds gaan graven.
De splitters geven een behoorlijk demping en bepalen hoofdzakelijk de afstand die je kan bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:09
[...]

Het is actief gemanaged waardoor een eerlijke verdeling gegarandeerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-04 21:57
Ik hoop echt dat KPN nu ook gaat beginnen met de aanleg van glasvezel in Zoetermeer op grote schaal. Er is al wel een overeenkomst met de gemeente. Nu is Dutch Fiber al veel aan het graven hier en anders gaat KPN wel de boot missen als er al veel inwoners zijn overgestapt naar de andere aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:52
Farabi schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:57:
[...]

Dus? heb je dan je eigen afzonderlijke aansluiting? zoals een AON?
In de startpost staat het allemaal netjes uitgelegd. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Mijn hemel. Ik snap er niets van dat KPNNetwerk überhaupt woningen aangesloten krijgt op glasvezel. Wat een puinhoop zeg. Communicatie tussen KPN en KPNNetwerk is bijzonder matig, communicatie tussen KPNNetwerk en VolkerWessels is ronduit slecht, tussen VW en onderaannemers gaat het niet bepaald soepel en hetzelfde geldt voor de communicatie met de onderaannemers van de onderaannemers... Communicatie tussen 'de uitvoerder' en de klant is er helemaal niet, ook niet na 15 terugbel verzoeken (en evenzoveel beloftes). Bizar.

Het zal vast ook vaak goed gaan maar op het vorige adres zaten we gevangen in een kafkaësk drama tussen KPNNetwerk en VolkerWessels omdat er 'geen toestemming was van de VVE'. Er was echter helemaal geen VVE...

Nu gaat het allemaal mis omdat we een behoorlijk nieuwe woning hebben in een oude wijk waarbij er door de aannemer een NUTS mantelbuis is voorzien t.b.v. telecom van de meterkast naar de erfgrens. Er ligt een rolletje glasvezel op de erfgrens (2 meter van de gevel af), schijnbaar past dat niet in het protocol van de ploeg die de huisaansluiting doet, zij hebben maandag de aansluitafspraak geannuleerd zonder dat aan ons (6 buren) te laten weten. VolkerWessels wil een ploeg in gaan plannen die alsnog de vezel tegen de gevel legt met een grondboring. Erg overbodig en erg onhandig. Als je vervolgens belt met KPNNetwerk of VolkerWessels dan krijg je iedere keer een vriendelijke medewerker aan de lijn die het allemaal erg vervelend vind en die beloofd dat er teruggebeld wordt met meer informatie maar dat terugbellen gebeurt nooit.

Frustrerende situatie, vooral omdat het allemaal zo ontzettend onnodig is en zoveel tijd kost bij alle betrokken partijen.

Tot zover deze rant O:)

Overigens eerder gevraagd of er hier (6823DD32 willekeurige woning in hetzelfde gebied) point to point of point to multipoint wordt aangesloten. Dat was point to multipoint maar de mensen die hier de vezels lassen hebben het allemaal over point to point verbindingen en vezels die van de huizen over gaan naar kabels met 96 of 48 vezels?

• Barre73
@bartvb Jouw gebied is qua netwerk architectuur ingewikkeld. De postcode die je noemt is een Portaal gebied en die aansluitingen zijn al vrij lang geleden gemaakt. En een paar dan weer recent. En er loopt een huidig project doorheen met Point tot multipoint.
Als je het echte adres DMt kan ik ik het goede antwoord geven op je vraag.

[
Overigens eerder gevraagd of er hier (6823DD32 willekeurige woning in hetzelfde gebied) point to point of point to multipoint wordt aangesloten. Dat was point to multipoint maar de mensen die hier de vezels lassen hebben het allemaal over point to point verbindingen en vezels die van de huizen over gaan naar kabels met 96 of 48 vezels?
Bijna elk fiber netwerk word aangelegd met vezels van huizen die overgaan van enkel naar 96 vezels. Op een strategisch handig plek word een duct in gegraven, daar komen 96 woning samen en gaan daarna in een kabel waar 96 vezels in zitten naar het overdrachtspunt. Het maakt niet uit of het PTP is of PON. Overigens kan een PTP netwerk aanleggen maar als apparatuur PON gebruiken.

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:40

thof

FP ProMod
Anoniem: 1661954 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:23:
[...]

Bijna elk fiber netwerk word aangelegd met vezels van huizen die overgaan van enkel naar 96 vezels. Op een strategisch handig plek word een duct in gegraven, daar komen 96 woning samen en gaan daarna in een kabel waar 96 vezels in zitten naar het overdrachtspunt. Het maakt niet uit of het PTP is of PON. Overigens kan een PTP netwerk aanleggen maar als apparatuur PON gebruiken.
Hier in de straat gaan er rechtstreekse kabels naar de PON straatkast. Doen ze dat vanaf een bepaalde afstand? Hoeveel woningen zitten er eigenlijk op zo'n kast, minder dan een PTP POP lijkt mij.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
thof schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:02:
[...]

Hier in de straat gaan er rechtstreekse kabels naar de PON straatkast. Doen ze dat vanaf een bepaalde afstand? Hoeveel woningen zitten er eigenlijk op zo'n kast, minder dan een PTP POP lijkt mij.
Er zitten circa 700 woningen op een kast. En de dunne direct ingegraven huiskabels gaan nooit direct naar de OAP (straatkast). Altijd via die duct zoals het hierboven wordt genoemd. Ik noem het liever een box want het is een zwarte doos of cylinder waar de kabels in samenkomen en verder gaan in een 96vezelige kabel naar die OAP.

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie