Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik zou eventueel heel makkelijk een UTP kabel in de keuken kunnen krijgen via een vervallen gasleiding dan zou ik het modem eventueel in de keuken kunnen plaatsen dan kan niemand er in ieder geval makkelijk bij om het wachtwoord en wificode te kopiëren (onwaarschijnlijk maar iedereen kan in die kast komen.)
De kabel vanuit de keuken naar de kamer zal wat voeten in aarde hebben om die netjes weg te werken.
Het zou kunnen maar dan moet ik wel bij de recentelijk gelegde laminaatvloer de plinten los trekken om de kabel daaronder te leggen. Helaas zijn het wel plakplinten. Het modem zou dan wel op een plek kunnen waar die nu niet staat maar dat maakt niet zoveel uit, dan staat ie in ieder geval bij de TV en de KPN TV+ box en dan kan een kabel van de modem naar de andere kamer waar de huidige modem staat.
Het wordt even lastig met mijn beperkingen maar dat moet uiteindelijk wel lukken met een meter of 20 UTP kabel.
Hier het aansluitpunt in de meterkast
:strip_exif()/f/image/CIgEiBZYZKWxzm8fTFTdu0Th.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier in het rood de gewenste route van de netwerkkabel
Waar staat je modem/router nu dan en hoe is die aangesloten of zit je op Ziggo?Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:16:
De aansluiting zit nu in de meterkast, telefonie heb ik niet meer.
Ik zou eventueel heel makkelijk een UTP kabel in de keuken kunnen krijgen via een vervallen gasleiding dan zou ik het modem eventueel in de keuken kunnen plaatsen dan kan niemand er in ieder geval makkelijk bij om het wachtwoord en wificode te kopiëren (onwaarschijnlijk maar iedereen kan in die kast komen.)
De kabel vanuit de keuken naar de kamer zal wat voeten in aarde hebben om die netjes weg te werken.
Het zou kunnen maar dan moet ik wel bij de recentelijk gelegde laminaatvloer de plinten los trekken om de kabel daaronder te leggen. Helaas zijn het wel plakplinten. Het modem zou dan wel op een plek kunnen waar die nu niet staat maar dat maakt niet zoveel uit, dan staat ie in ieder geval bij de TV en de KPN TV+ box en dan kan een kabel van de modem naar de andere kamer waar de huidige modem staat.
Het wordt even lastig met mijn beperkingen maar dat moet uiteindelijk wel lukken met een meter of 20 UTP kabel.
Hier het aansluitpunt in de meterkast
[Afbeelding]
En hier in het rood de gewenste route van de netwerkkabel
[Afbeelding]
Ik zie ze echter niet op de plattegrond.
Maar zijn ze er dan ook echt niet?
[ Voor 5% gewijzigd door aandegrift op 25-10-2025 11:47 ]
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Het is een appartement uit ik dacht 1973. Zover ik weet zijn er geen loze leidingen aanwezig. De meest logische en haalbare route is de rode lijn.aandegrift schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:46:
Aan de plattegrond te zien (redelijk courant appartement, niet te oud), mag je verwachten dat er wat loze leidingen vanuit de MK naar woonkamer en slaapkamer(s) liggen.
Ik zie ze echter niet op de plattegrond.
Maar zijn ze er dan ook echt niet?
Vanuit de meterkast loopt er een gasleiding naar de keuken achter het keukenblok. De gasleiding is in de meterkast afgezaagd. De leiding in de keuken kan makkelijk verwijderd worden en dan vervangen worden door een PVC buisje waar de netwerk kabel door gehaald kan worden. Er moet er wel een gat geboord worden in een leidingkoker/schacht vanuit de keuken naar de woonkamer waarna de kabel dan onder de afplakplinten gelegd kan worden naar de plaats waar nu de TV staat. Vandaar loopt er een netwerkkabel naar waar nu de modem/router staat.
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen
Je kan ze gewoon bellen voor een migratie van koper naar glasPedro_Newbie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Is dit niks voor je? Wifi en een bekabelde aansluiting in één.Alleen niet via utp maar via bestaande stroomkabels.Pedro_Newbie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:31:
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen)
De grote jongen in deze markt is Devolo. Helaas wel prijzig.
[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-10-2025 06:24 ]
Het wordt wel even puzzelen om hem goed achter het keukenblok te krijgen en door de muur van de leidingschacht.
Onder het keukenblok is ook een optie, zeker als de keuken op poten met een verwijderbare plint staat.Pedro_Newbie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:56:
Het gaat toch een kabelverbinding worden van de meterkast door de keuken naar de kamer.
Het wordt wel even puzzelen om hem goed achter het keukenblok te krijgen en door de muur van de leidingschacht.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid eerst de meterkast uit via de route van de vervallen gasleiding dan het keukenblok in op zo’n 70 cm hoogte en dan over de grond richting leidingschacht en daar een centimeter of 60 omhoog om de leidingschacht in te kunnen bij de waterleidingen.
Uitgang meterkast oude gasleiding
:strip_exif()/f/image/AMt3QQYZ9kNXj4JHkBJEzNZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ingang keukenblok
Ja de leiding is in de meterkast al afgezaagd bij de muur waar hij uitgaat en ik zaag hem vlak af bij het keukenblok of als ik dat afdekschotje makkelijk kan verwijderen dan verderop achter het blok afzagen. De rest van de leiding blijft dan zitten want daar kom ik dan niet bij. In plaats van de gasleiding vanuit de meterkast komt dan een PVC pijp wit van 5/8” net tot in het keukenblok, dan misschien ook in een pvc pijp onder het keukenblok
Ik woon boven in een appartement. De groepenkast staat boven in mijn appartement.
De werknemers van B2B tech zeiden eerst nog tegen mij dat KPN wel contact zal opnemen om de kabel door te trekken naar boven, wat nu blijkt dat het niet klopt.
Bij de andere buren die al eerder een aansluiting hebben gekregen zie ik dat zij de oranje kabel via de buitengevel met een strip naar boven in de woonkamer hebben gebracht.
Ik heb al met KPN netwerk gebeld, maar zij verwijzen mij door naar Allinq die mij weer naar KPN verwijst.
Ondertussen krijg ik telkens emails van KPN: "Laatste kans: bestel nu jouw installatiepakket"
Als ik ga boren, dan moet het via de andere buren gaan. Dat is normaal niet de bedoeling.
Allinq heeft niks te verwijzen. Zij willen waarschijnlijk graag een ticket voor verplaatsing ontvangen van KPN maar zo werkt het niet. Zij dienen de aansluiting volgens PvE op te leveren en wat jij omschrijft voldoet daar absoluut niet aan.Archimond schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:26:
Na 3 jaar wachten had B2B tech (een onder aannemer van Allinq) op 11 september de oranje glasvezelkabel binnengebracht beneden in de gevel in een kast waar de gezamelijke gasmeters zitten van het appartementencomplex. De kast is alleen vanuit buiten te bereiken.
Ik woon boven in een appartement. De groepenkast staat boven in mijn appartement.
De werknemers van B2B tech zeiden eerst nog tegen mij dat KPN wel contact zal opnemen om de kabel door te trekken naar boven, wat nu blijkt dat het niet klopt.
Bij de andere buren die al eerder een aansluiting hebben gekregen zie ik dat zij de oranje kabel via de buitengevel met een strip naar boven in de woonkamer hebben gebracht.
Ik heb al met KPN netwerk gebeld, maar zij verwijzen mij door naar Allinq die mij weer naar KPN verwijst.
Ondertussen krijg ik telkens emails van KPN: "Laatste kans: bestel nu jouw installatiepakket"
Als ik ga boren, dan moet het via de andere buren gaan. Dat is normaal niet de bedoeling.
Dus als je ze nog een keer belt kan je aangeven dat de FTU locatie niet volgens PvE is en dat zij zelf moeten zorgen dat dit alsnog wel zo is (door de glaskabel verder te trekken naar je appartement.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klein vraagje, ik krijg in KPN Netwerk al 2 jaar de melding dat ze een plan maken om mij aan te sluiten op kpn's netwerk.
Nou woon ik in Utrecht Centrum en heb al 2 jaar ODF, klopt het dat ik dan alsnog een tweede fiber krijg?
Straten hier in de buurt liggen al een tijdje niet meer open.
Of heeft de gemeente afgedwongen dat 1 lijn genoeg is?
- ODF overnemen
- Leveren over ODF netwerk
- Zelf een vezel neerleggen
- Iets anders
Waarom wil je graag KPN?
Meer dan tevreden over ODF, nu nog even zonder alleenrecht van Odido wat al 2 jaar duurt en dan helemaal ok.
Als er nog helemaal niets van een plan is, dan staat er Nog niet gepland. Dat was bij mij jarenlang de status. In juni stond er opeens Voorbereiding gestart (We maken een plan werd overgeslagen) en inmiddels is Glaspoort druk bezig met graven in de wijk. Ik denk eerder dat ooit begonnen is met een plan, maar dat daar om de een of andere reden de klad in is gekomen (prioriteiten elders, een gemeente die graafrust afkondigt, etc).jongetje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:43:
@itsmemax Ach, dat heeft er bij mij 5 jaar gestaan... Is gewoon om je warm te houden. Ik vermoed dat dat bij elke adres staat waar ze nog niet leveren.
Daar zal de ACM dwars voor gaan liggen. De voorgenomen overname van 200.000 aansluitingen van Delta blijkt al een zware bevalling (de vergunningsaanvraag is al meer dan 10 maanden in behandeling waar de nominale termijn 3 maanden is). ODF is een stuk groter en dat zal een no go zijn.uiteindelijk moeten die DSL centrales toch uit en moet KPN iets:
- ODF overnemen
KPN wil graag over eigen glas leveren (zie bv. hier) en daar zijn best goede redenen voor.- Leveren over ODF netwerk
- Zelf een vezel neerleggen
Reken maar dat KPN met argusogen kijkt naar bv. wat Odido doet met Klik & Klaar.- Iets anders
De gemeente kan dat niet afdwingen maar ze kunnen wel graafrust opleggen. Wat feitelijk betekent dat ze weliswaar conform de Telecomwet officieel wel toestemming moeten geven voor graven, maar tegelijkertijd zoveel extra voorwaarden kunnen scheppen dat het te duur wordt voor (in dit geval )KPN.itsmemax schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:47:
@Barre73
Klein vraagje, ik krijg in KPN Netwerk al 2 jaar de melding dat ze een plan maken om mij aan te sluiten op kpn's netwerk.
Nou woon ik in Utrecht Centrum en heb al 2 jaar ODF, klopt het dat ik dan alsnog een tweede fiber krijg?
Straten hier in de buurt liggen al een tijdje niet meer open.
Of heeft de gemeente afgedwongen dat 1 lijn genoeg is?
En dat houden ze dan vol voor een X periode (de graafrust) tot ze alsnog wel gaan meewerken.
Utrecht is een grote stad en in sommige delen speelt dit wel en sommige niet. "We maken een plan" betekent eigenlijk alleen dat er een voorbereiding is die ook intern goedgekeurd is. Maar de laatste stap naar graven en aanleggen wordt niet gemaakt tot een later moment.
Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn maar alles wat ik meer kan uitleggen zou inhouden dat ik bedrijfs-vertrouwelijke informatie zou delen en dat mag simpelweg niet.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik woon in Delft en heb een sprietje naast mijn huis uit de straat steken. Ik woonde hier nog niet toen het glasvezel in de straat werd gelegd.
Sinds juni heb ik een KPN koper abonnement met uitzicht op glas. Maar het glas wordt alsmaar niet aangelegd. Ik heb al best wel wat gebeld en een terugbelverzoek ingedient van KPN netwerk. Zij zeggen dat ze mijn klacht (dat het wel erg lang duurt) doorzetten naar de aannemer en dat het afhangt van de planning van de onderaannemer. Dat is nu alweer een maand geleden, nog steeds niets gehoord. Dus praktische vragen:
1. Is naar jullie ervaring 4 a 5 maanden een lange wachttijd?
2. Ik zit in een VVE met 2 anderen (het huis is 3 hoog gestapeld, ik woon onderaan). Volgens de andere bewoners is glasvezel niet een VVE zaak (dat is volgens de KPN zo bij "hoogbouw", maar KPN specificeerd niet waneer er sprake is van hoogbouw). Ik krijg van KPN ook niet helemaal duidelijk of ze de hele VVE in een keer willen aanleggen of er oke mee zijn om alleen mijn huis te doen. Iemand hier die in een dergelijke kleine VVE woont en misschien zijn ervaring kan delen?
Alvast bedankt
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
/f/image/50cUcZcr0JrgcMnIl7o1JmqV.png?f=fotoalbum_large)