Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik zou eventueel heel makkelijk een UTP kabel in de keuken kunnen krijgen via een vervallen gasleiding dan zou ik het modem eventueel in de keuken kunnen plaatsen dan kan niemand er in ieder geval makkelijk bij om het wachtwoord en wificode te kopiëren (onwaarschijnlijk maar iedereen kan in die kast komen.)
De kabel vanuit de keuken naar de kamer zal wat voeten in aarde hebben om die netjes weg te werken.
Het zou kunnen maar dan moet ik wel bij de recentelijk gelegde laminaatvloer de plinten los trekken om de kabel daaronder te leggen. Helaas zijn het wel plakplinten. Het modem zou dan wel op een plek kunnen waar die nu niet staat maar dat maakt niet zoveel uit, dan staat ie in ieder geval bij de TV en de KPN TV+ box en dan kan een kabel van de modem naar de andere kamer waar de huidige modem staat.
Het wordt even lastig met mijn beperkingen maar dat moet uiteindelijk wel lukken met een meter of 20 UTP kabel.
Hier het aansluitpunt in de meterkast
:strip_exif()/f/image/CIgEiBZYZKWxzm8fTFTdu0Th.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier in het rood de gewenste route van de netwerkkabel
Waar staat je modem/router nu dan en hoe is die aangesloten of zit je op Ziggo?Pedro_Newbie schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 17:16:
De aansluiting zit nu in de meterkast, telefonie heb ik niet meer.
Ik zou eventueel heel makkelijk een UTP kabel in de keuken kunnen krijgen via een vervallen gasleiding dan zou ik het modem eventueel in de keuken kunnen plaatsen dan kan niemand er in ieder geval makkelijk bij om het wachtwoord en wificode te kopiëren (onwaarschijnlijk maar iedereen kan in die kast komen.)
De kabel vanuit de keuken naar de kamer zal wat voeten in aarde hebben om die netjes weg te werken.
Het zou kunnen maar dan moet ik wel bij de recentelijk gelegde laminaatvloer de plinten los trekken om de kabel daaronder te leggen. Helaas zijn het wel plakplinten. Het modem zou dan wel op een plek kunnen waar die nu niet staat maar dat maakt niet zoveel uit, dan staat ie in ieder geval bij de TV en de KPN TV+ box en dan kan een kabel van de modem naar de andere kamer waar de huidige modem staat.
Het wordt even lastig met mijn beperkingen maar dat moet uiteindelijk wel lukken met een meter of 20 UTP kabel.
Hier het aansluitpunt in de meterkast
[Afbeelding]
En hier in het rood de gewenste route van de netwerkkabel
[Afbeelding]
Ik zie ze echter niet op de plattegrond.
Maar zijn ze er dan ook echt niet?
[ Voor 5% gewijzigd door aandegrift op 25-10-2025 11:47 ]
Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal
Het is een appartement uit ik dacht 1973. Zover ik weet zijn er geen loze leidingen aanwezig. De meest logische en haalbare route is de rode lijn.aandegrift schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 11:46:
Aan de plattegrond te zien (redelijk courant appartement, niet te oud), mag je verwachten dat er wat loze leidingen vanuit de MK naar woonkamer en slaapkamer(s) liggen.
Ik zie ze echter niet op de plattegrond.
Maar zijn ze er dan ook echt niet?
Vanuit de meterkast loopt er een gasleiding naar de keuken achter het keukenblok. De gasleiding is in de meterkast afgezaagd. De leiding in de keuken kan makkelijk verwijderd worden en dan vervangen worden door een PVC buisje waar de netwerk kabel door gehaald kan worden. Er moet er wel een gat geboord worden in een leidingkoker/schacht vanuit de keuken naar de woonkamer waarna de kabel dan onder de afplakplinten gelegd kan worden naar de plaats waar nu de TV staat. Vandaar loopt er een netwerkkabel naar waar nu de modem/router staat.
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen
Je kan ze gewoon bellen voor een migratie van koper naar glasPedro_Newbie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:31:
[...]
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Is dit niks voor je? Wifi en een bekabelde aansluiting in één.Alleen niet via utp maar via bestaande stroomkabels.Pedro_Newbie schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:31:
Eerst maar even afwachten wanneer KPN begint met overzetten (maar wel alvast even een meter of 15 à 20 UTP kabel aanschaffen)
De grote jongen in deze markt is Devolo. Helaas wel prijzig.
[ Voor 7% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-10-2025 06:24 ]
Het wordt wel even puzzelen om hem goed achter het keukenblok te krijgen en door de muur van de leidingschacht.
Onder het keukenblok is ook een optie, zeker als de keuken op poten met een verwijderbare plint staat.Pedro_Newbie schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 06:56:
Het gaat toch een kabelverbinding worden van de meterkast door de keuken naar de kamer.
Het wordt wel even puzzelen om hem goed achter het keukenblok te krijgen en door de muur van de leidingschacht.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid eerst de meterkast uit via de route van de vervallen gasleiding dan het keukenblok in op zo’n 70 cm hoogte en dan over de grond richting leidingschacht en daar een centimeter of 60 omhoog om de leidingschacht in te kunnen bij de waterleidingen.
Uitgang meterkast oude gasleiding
:strip_exif()/f/image/AMt3QQYZ9kNXj4JHkBJEzNZo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ingang keukenblok
Ja de leiding is in de meterkast al afgezaagd bij de muur waar hij uitgaat en ik zaag hem vlak af bij het keukenblok of als ik dat afdekschotje makkelijk kan verwijderen dan verderop achter het blok afzagen. De rest van de leiding blijft dan zitten want daar kom ik dan niet bij. In plaats van de gasleiding vanuit de meterkast komt dan een PVC pijp wit van 5/8” net tot in het keukenblok, dan misschien ook in een pvc pijp onder het keukenblok
Ik woon boven in een appartement. De groepenkast staat boven in mijn appartement.
De werknemers van B2B tech zeiden eerst nog tegen mij dat KPN wel contact zal opnemen om de kabel door te trekken naar boven, wat nu blijkt dat het niet klopt.
Bij de andere buren die al eerder een aansluiting hebben gekregen zie ik dat zij de oranje kabel via de buitengevel met een strip naar boven in de woonkamer hebben gebracht.
Ik heb al met KPN netwerk gebeld, maar zij verwijzen mij door naar Allinq die mij weer naar KPN verwijst.
Ondertussen krijg ik telkens emails van KPN: "Laatste kans: bestel nu jouw installatiepakket"
Als ik ga boren, dan moet het via de andere buren gaan. Dat is normaal niet de bedoeling.
Allinq heeft niks te verwijzen. Zij willen waarschijnlijk graag een ticket voor verplaatsing ontvangen van KPN maar zo werkt het niet. Zij dienen de aansluiting volgens PvE op te leveren en wat jij omschrijft voldoet daar absoluut niet aan.Archimond schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:26:
Na 3 jaar wachten had B2B tech (een onder aannemer van Allinq) op 11 september de oranje glasvezelkabel binnengebracht beneden in de gevel in een kast waar de gezamelijke gasmeters zitten van het appartementencomplex. De kast is alleen vanuit buiten te bereiken.
Ik woon boven in een appartement. De groepenkast staat boven in mijn appartement.
De werknemers van B2B tech zeiden eerst nog tegen mij dat KPN wel contact zal opnemen om de kabel door te trekken naar boven, wat nu blijkt dat het niet klopt.
Bij de andere buren die al eerder een aansluiting hebben gekregen zie ik dat zij de oranje kabel via de buitengevel met een strip naar boven in de woonkamer hebben gebracht.
Ik heb al met KPN netwerk gebeld, maar zij verwijzen mij door naar Allinq die mij weer naar KPN verwijst.
Ondertussen krijg ik telkens emails van KPN: "Laatste kans: bestel nu jouw installatiepakket"
Als ik ga boren, dan moet het via de andere buren gaan. Dat is normaal niet de bedoeling.
Dus als je ze nog een keer belt kan je aangeven dat de FTU locatie niet volgens PvE is en dat zij zelf moeten zorgen dat dit alsnog wel zo is (door de glaskabel verder te trekken naar je appartement.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Klein vraagje, ik krijg in KPN Netwerk al 2 jaar de melding dat ze een plan maken om mij aan te sluiten op kpn's netwerk.
Nou woon ik in Utrecht Centrum en heb al 2 jaar ODF, klopt het dat ik dan alsnog een tweede fiber krijg?
Straten hier in de buurt liggen al een tijdje niet meer open.
Of heeft de gemeente afgedwongen dat 1 lijn genoeg is?
- ODF overnemen
- Leveren over ODF netwerk
- Zelf een vezel neerleggen
- Iets anders
Waarom wil je graag KPN?
Meer dan tevreden over ODF, nu nog even zonder alleenrecht van Odido wat al 2 jaar duurt en dan helemaal ok.
Als er nog helemaal niets van een plan is, dan staat er Nog niet gepland. Dat was bij mij jarenlang de status. In juni stond er opeens Voorbereiding gestart (We maken een plan werd overgeslagen) en inmiddels is Glaspoort druk bezig met graven in de wijk. Ik denk eerder dat ooit begonnen is met een plan, maar dat daar om de een of andere reden de klad in is gekomen (prioriteiten elders, een gemeente die graafrust afkondigt, etc).jongetje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:43:
@itsmemax Ach, dat heeft er bij mij 5 jaar gestaan... Is gewoon om je warm te houden. Ik vermoed dat dat bij elke adres staat waar ze nog niet leveren.
Daar zal de ACM dwars voor gaan liggen. De voorgenomen overname van 200.000 aansluitingen van Delta blijkt al een zware bevalling (de vergunningsaanvraag is al meer dan 10 maanden in behandeling waar de nominale termijn 3 maanden is). ODF is een stuk groter en dat zal een no go zijn.uiteindelijk moeten die DSL centrales toch uit en moet KPN iets:
- ODF overnemen
KPN wil graag over eigen glas leveren (zie bv. hier) en daar zijn best goede redenen voor.- Leveren over ODF netwerk
- Zelf een vezel neerleggen
Reken maar dat KPN met argusogen kijkt naar bv. wat Odido doet met Klik & Klaar.- Iets anders
De gemeente kan dat niet afdwingen maar ze kunnen wel graafrust opleggen. Wat feitelijk betekent dat ze weliswaar conform de Telecomwet officieel wel toestemming moeten geven voor graven, maar tegelijkertijd zoveel extra voorwaarden kunnen scheppen dat het te duur wordt voor (in dit geval )KPN.itsmemax schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:47:
@Barre73
Klein vraagje, ik krijg in KPN Netwerk al 2 jaar de melding dat ze een plan maken om mij aan te sluiten op kpn's netwerk.
Nou woon ik in Utrecht Centrum en heb al 2 jaar ODF, klopt het dat ik dan alsnog een tweede fiber krijg?
Straten hier in de buurt liggen al een tijdje niet meer open.
Of heeft de gemeente afgedwongen dat 1 lijn genoeg is?
En dat houden ze dan vol voor een X periode (de graafrust) tot ze alsnog wel gaan meewerken.
Utrecht is een grote stad en in sommige delen speelt dit wel en sommige niet. "We maken een plan" betekent eigenlijk alleen dat er een voorbereiding is die ook intern goedgekeurd is. Maar de laatste stap naar graven en aanleggen wordt niet gemaakt tot een later moment.
Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn maar alles wat ik meer kan uitleggen zou inhouden dat ik bedrijfs-vertrouwelijke informatie zou delen en dat mag simpelweg niet.
Ik woon in Delft en heb een sprietje naast mijn huis uit de straat steken. Ik woonde hier nog niet toen het glasvezel in de straat werd gelegd.
Sinds juni heb ik een KPN koper abonnement met uitzicht op glas. Maar het glas wordt alsmaar niet aangelegd. Ik heb al best wel wat gebeld en een terugbelverzoek ingedient van KPN netwerk. Zij zeggen dat ze mijn klacht (dat het wel erg lang duurt) doorzetten naar de aannemer en dat het afhangt van de planning van de onderaannemer. Dat is nu alweer een maand geleden, nog steeds niets gehoord. Dus praktische vragen:
1. Is naar jullie ervaring 4 a 5 maanden een lange wachttijd?
2. Ik zit in een VVE met 2 anderen (het huis is 3 hoog gestapeld, ik woon onderaan). Volgens de andere bewoners is glasvezel niet een VVE zaak (dat is volgens de KPN zo bij "hoogbouw", maar KPN specificeerd niet waneer er sprake is van hoogbouw). Ik krijg van KPN ook niet helemaal duidelijk of ze de hele VVE in een keer willen aanleggen of er oke mee zijn om alleen mijn huis te doen. Iemand hier die in een dergelijke kleine VVE woont en misschien zijn ervaring kan delen?
Alvast bedankt
Als KPN medewerker kan ik zeggen: ja, je woont in hoogbouw.KillerZero86 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:35:
Hooi, misschien hebben jullie input op het volgende:
Ik woon in Delft en heb een sprietje naast mijn huis uit de straat steken. Ik woonde hier nog niet toen het glasvezel in de straat werd gelegd.
Sinds juni heb ik een KPN koper abonnement met uitzicht op glas. Maar het glas wordt alsmaar niet aangelegd. Ik heb al best wel wat gebeld en een terugbelverzoek ingedient van KPN netwerk. Zij zeggen dat ze mijn klacht (dat het wel erg lang duurt) doorzetten naar de aannemer en dat het afhangt van de planning van de onderaannemer. Dat is nu alweer een maand geleden, nog steeds niets gehoord. Dus praktische vragen:
1. Is naar jullie ervaring 4 a 5 maanden een lange wachttijd?
2. Ik zit in een VVE met 2 anderen (het huis is 3 hoog gestapeld, ik woon onderaan). Volgens de andere bewoners is glasvezel niet een VVE zaak (dat is volgens de KPN zo bij "hoogbouw", maar KPN specificeerd niet waneer er sprake is van hoogbouw). Ik krijg van KPN ook niet helemaal duidelijk of ze de hele VVE in een keer willen aanleggen of er oke mee zijn om alleen mijn huis te doen. Iemand hier die in een dergelijke kleine VVE woont en misschien zijn ervaring kan delen?
Alvast bedankt
En ja, het is wel een kwestie van de VVE. Want het gehele pand samen is van de VVE, de losse appartementen zijn van jou en je bovenburen. Dus als er voor jouw aansluiting geboord moet worden in de buitenmuur dan moet de VVE toestemming geven. Want de buitenschil van het gebouw is van de VVE.
Ik ben een beetje aan het rondshoppen want ik heb me een 2 jarig abbo bij KPN aan laten praten destijds, en daar heb ik nu spijt van. Ik zit nu nog in de 14 dagen bedenktermijn dus kan nog onder dat contract uit.
Yup, maar het proces van aanleggen in bestaande hoogbouw is wel een dingetje. In ons complex met drie woon torens van 14 hoog en daartussen normale woonhuizen, met een gemeenschappelijke garage zijn ze wel even bezig geweest. In onze toren zijn er drie verschillende aannemers geweest.Barre73 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:06:
[...]
Als KPN medewerker kan ik zeggen: ja, je woont in hoogbouw.
En ja, het is wel een kwestie van de VVE. Want het gehele pand samen is van de VVE, de losse appartementen zijn van jou en je bovenburen. Dus als er voor jouw aansluiting geboord moet worden in de buitenmuur dan moet de VVE toestemming geven. Want de buitenschil van het gebouw is van de VVE.
Om de fibers door de toren aan te leggen, moeten ook iedereen op dezelfde dag thuis zijn. Vaak zit in de kelder of een technische ruimte dan een verdeelkast ("splice kast") van KPN.
Administratie vind ik een drama. Kan ff duren voordat de aannemer de fiber naar de meterkast als opgeleverd aanmeld, waarna een andere monteur via de provider de laatste stap doet.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Op KPN WBA betaal je bij Odido hogere prijzen.spokje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:13:
Onlangs is hier glasvezel aangelegd door KPN (9728 WP), en als ik nu naar de prijzen kijk die Odido aanbiedt dan zou ik zweren dat ik op het Delta moet zitten (hogere prijzen). Kan ik dit ergens checken? Wat ik ook niet zo goed begrijp is dat een partij als Youfone niet aangeeft dat er 1gbps glasvezel beschikbaar is op mijn adres (gaat maar tot 200mbps).
Ik ben een beetje aan het rondshoppen want ik heb me een 2 jarig abbo bij KPN aan laten praten destijds, en daar heb ik nu spijt van. Ik zit nu nog in de 14 dagen bedenktermijn dus kan nog onder dat contract uit.
Youfone biedt alle nieuwe klanten inderdaad max. 200 Mbit aan.
[ Voor 4% gewijzigd door crunchytail op 31-10-2025 13:43 ]
Yup, Youfone is het budgetmerk van KPN en dat moet ergens in tot uiting komen. Overigens heb ik zelf een specifieke toepassing waardoor 1Gb wenselijk is maar voor de meeste mensen is 200 Mbps ruim voldoende.crunchytail schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Op KPN WBA betaal je bij Odido hogere prijzen.
Youfone biedt alle nieuwe klanten inderdaad max. 200 Mbit aan.
Gezien ik al een kastje heb van ODF: wat is het nadeel als ik het kastje van KPN weiger? Voor zover ik zie kan ik via ODF al kiezen uit een groot aantal providers, dus wat is de meerwaarde van nog een kastje?
De meerwaarde is dat je nog meer keuze krijgt in providers en naadloos/met overlap kunt overstappen. Het voordeel is dat je meteen de keuze hebt de komende tientallen jaren. Je weet nooit hoe het in de toekomst eruit ziet en dan zijn er mogelijk kosten aan verbonden en langere doorlooptijd. Ik zou het gewoon doen, zo groot is het kastje niet en als er nu al een kastje zit kan deze er netjes naast.Thomas254 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:47:
Volgende week komt KPN in ons appartement glasvezel aansluiten. Echter is er eerder dit jaar ook al een kastje van Open Dutch Fiber geïnstalleerd. Die kabels komen bij ons via de gevel direct de woonkamer binnen en die kastjes & kabels ontsieren dus ook de woonkamer.
Gezien ik al een kastje heb van ODF: wat is het nadeel als ik het kastje van KPN weiger? Voor zover ik zie kan ik via ODF al kiezen uit een groot aantal providers, dus wat is de meerwaarde van nog een kastje?
Vermoedelijk gaan ze ook weer opnieuw een gat in de gevel boren om de kabel doorheen te trekken. Zal dan de derde zijn (want Ziggo gaat ook via de gevel). Er komt best wat koude lucht door deze gaten naar binnen. Maar misschien is daar ook nog wat op te bedenken.jongetje schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:03:
[...]
De meerwaarde is dat je nog meer keuze krijgt in providers en naadloos/met overlap kunt overstappen. Het voordeel is dat je meteen de keuze hebt de komende tientallen jaren. Je weet nooit hoe het in de toekomst eruit ziet en dan zijn er mogelijk kosten aan verbonden en langere doorlooptijd. Ik zou het gewoon doen, zo groot is het kastje niet en als er nu al een kastje zit kan deze er netjes naast.
Je hebt een goed punt, maar ik heb nog wel wat vragen: Zijn er veel providers die alleen via KPN leveren en niet via ODF (behalve misschien KPN zelf)? Ik kan ook kijken naar welk kastje de meeste providers leveren, en alleen dat kastje houden? Maakt het eigenlijk uit voor de abonnementskosten of een provider via KPN of ODF levert?
Ik vind het persoonlijk vreemd dat dit zo is gebeurd - toen ik in mijn appartement een aansluiting kreeg in de woonkamer hebben de monteurs gezorgd voor goede afdichting van de gaten in het balkon en de buitenmuur. Ik hoop eigenlijk dat de aannemers van KPN(netwerk) dit ook doen.Thomas254 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:26:
[...]
Vermoedelijk gaan ze ook weer opnieuw een gat in de gevel boren om de kabel doorheen te trekken. Zal dan de derde zijn (want Ziggo gaat ook via de gevel). Er komt best wat koude lucht door deze gaten naar binnen. Maar misschien is daar ook nog wat op te bedenken.
http://specs.tweak.to/5253
Bedankt voor je antwoord! Na contact met de bovenburen blijkt dat ze wel akkoord gaan met wat er nodig is om mijn huis aangesloten te krijgen maar zelf geen aansluiting willen hebben. Denk je dat dat nog problemen gaat veroorzaken?Barre73 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:06:
[...]
Als KPN medewerker kan ik zeggen: ja, je woont in hoogbouw.
Aannemer is contractueel verplicht de doorvoer gasdicht te maken. Dus tocht mag absoluut niet voorkomen. Dus let daar op bij de installatie.Thomas254 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:26:
[...]
Vermoedelijk gaan ze ook weer opnieuw een gat in de gevel boren om de kabel doorheen te trekken. Zal dan de derde zijn (want Ziggo gaat ook via de gevel). Er komt best wat koude lucht door deze gaten naar binnen. Maar misschien is daar ook nog wat op te bedenken.
Je hebt een goed punt, maar ik heb nog wel wat vragen: Zijn er veel providers die alleen via KPN leveren en niet via ODF (behalve misschien KPN zelf)? Ik kan ook kijken naar welk kastje de meeste providers leveren, en alleen dat kastje houden? Maakt het eigenlijk uit voor de abonnementskosten of een provider via KPN of ODF levert?
Op KPN heb je Solcon, Youfone, Budget Online.nl en KPN zelf die niet op ODF leveren. Dat zijn even de bekendere namen die zo in me opkomen. Er zijn er nog meer maar dat zijn vooral zakelijke providers en/of kleine providers die jullie niet zullen kennen.
En wat betreft providers die op beiden kunnen leveren (Odido en Freedom kan ik zo snel bedenken): die zijn goedkoper via ODF.
Wat je echter niet vermeldt is dat het nog wel even kan duren voordat er iemand anders dan Odido zal leveren vanwege het alleenrecht dat zij de eerste tijd hebben. In jouw geval verwacht ik dat niet eerder dan 2027.
Nee, dat denk ik niet. Zeker omdat jij op de BG woont dus ik zou niet meteen weten waarom de aannemer in de woningen erboven zou moeten zijn als deze zelf geen aansluiting hoeven.KillerZero86 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:55:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Na contact met de bovenburen blijkt dat ze wel akkoord gaan met wat er nodig is om mijn huis aangesloten te krijgen maar zelf geen aansluiting willen hebben. Denk je dat dat nog problemen gaat veroorzaken?
Hier nog even een update:jongetje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:43:
@Pedro_Newbie Ik neem aan dat je die gasleiding dan weghaalt want daar krijg je geen trekveer doorheen.
Het is mij gelukt om de UTP kabels netjes uit de meterkast in de woonkamer te krijgen. De uiteindelijke route was achter het keukenblok in een PVC buis bovenop het restant van de gasleiding, zodoende had ik doorvoergaten waar de gasleiding liep door de schotjes van het keukenblok.
Vervolgens tussen de koud- en warmwaterleiding het restant van de route de leidingschacht in. Vanuit de woonkamer met een lange 6mm boor een gaatje net boven de plint geboord de leidingschacht in. Door de woonkamer uiteindelijk in een leidinggootje de kabel gelegd naar de uiteindelijke bestemming.
KPN gebeld om te migreren en 14 november wordt ik overgezet naar glas, ik moet die dag dan ook even bellen voor een monteur om een stroompunt te maken in de meterkast, moet geen probleem zijn, er is zelfs nog een hele vrije groep waar die op kan.
Ik heb besloten dit niet zelf te doen omdat ik geen erkend installateur ben om gezeur in de toekomst te voorkomen.
Ik dacht vrij goedkoop de snelheid te kunnen verhogen van 100mbit naar 200 mbit voor 1 euro maar dat is alleen bij nieuwe abonnementen, mij gaat het € 7,75 per maand kosten dus daar wacht ik nog even mee.
Meterkast met PVC pijp met nieuwe kabel met ruim reserve kabel
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MESQLdKZFCLv1FlP8SOQVd3o.jpg?f=user_large)
De meterkast uit - de keuken in op de plaats van de oude gasleiding
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YxrDbJCZUypfa5apksC849nm.jpg?f=user_large)
De leidingschacht in tussen de waterleidingen
:strip_exif()/f/image/TwCE4D0PuI3GS8l7efbDLt3t.jpg?f=fotoalbum_large)
De leidingschacht uit de woonkamer in
:strip_exif()/f/image/i0uaCeZGBcz8el1yfIh5D0Ne.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel bij binnenkomst in de kamer
De helpdeskmedewerker zei mij dat ik dan de 14e even voor een monteur moet bellen om de WCD in de meterkast te maken.
Die monteur zal er dus de 14e niet zijn maar pas dagen later, nu vroeg ik mij af of de overzetting naar glas dan meteen gepaard gaat met het uitschakelen van de verbinding op het koper. Dus koper uit -> glas aan. Dat zou dan betekenen dat ik dagen zonder internet/tv zit.
Of gaat de verbinding op het koper pas uit als het glas werkt?
Je zit niet zonder verbinding zolang je glas niet actief is geweest.Pedro_Newbie schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:48:
Nog even misschien een domme vraag maar volgens KPN wordt ik 14 november overgezet van koper naar glas.
De helpdeskmedewerker zei mij dat ik dan de 14e even voor een monteur moet bellen om de WCD in de meterkast te maken.
Die monteur zal er dus de 14e niet zijn maar pas dagen later, nu vroeg ik mij af of de overzetting naar glas dan meteen gepaard gaat met het uitschakelen van de verbinding op het koper. Dus koper uit -> glas aan. Dat zou dan betekenen dat ik dagen zonder internet/tv zit.
Of gaat de verbinding op het koper pas uit als het glas werkt?
Er hangen twee ubiquity’s en op beide haal ik slechts 30-50mbit op verschillende speedtests, ook na reset / stroom eraf.
Op het ingebouwde wifi van de KPN box ook zelfde snelheden, erg langzaam. Ook na complete herstart modem en mediaconverter.
Dit is “opeens” gebeurd vorige week dinsdag. Iemand nog een tip?
Mijn volgende stap is laptop met USB-C naar Ethernet mee en testen, en bij tegenvallende resultaten KPN bellen voor oplossing.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Al geprobeerd om in de webinterface de snelheid tussen ont en router op 1gbit full duplex te forceren?_eLMo_ schreef op zondag 2 november 2025 @ 17:07:
Mijn ouders hebben KPN glasvezel, met een KPN Box 12 (Sagemcom CS50001). Probleem: internet is mega traag ondanks gbit glasvezel.
Er hangen twee ubiquity’s en op beide haal ik slechts 30-50mbit op verschillende speedtests, ook na reset / stroom eraf.
Op het ingebouwde wifi van de KPN box ook zelfde snelheden, erg langzaam. Ook na complete herstart modem en mediaconverter.
Dit is “opeens” gebeurd vorige week dinsdag. Iemand nog een tip?
Mijn volgende stap is laptop met USB-C naar Ethernet mee en testen, en bij tegenvallende resultaten KPN bellen voor oplossing.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Geen idee. Hier is in 2020 GoF (AON) opgeleverd maar lijken er vanuit KPN nog geen plannen te zijn voor een upgrade naar XS-GPON. Odido heeft wel afgelopen zomer XGS-GPON apparatuur opgehangen, dus vanwege de Vaste Klanten Boete 2 maanden geleden overgestapt naar Odido en heb nu 2gbps voor een aardig lagere prijs dan 1gpbs bij KPN. Precies 15 minuten downtime gehad. Maar goed, dat kan ook anders lopen...torretje2012 schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:25:
Als een lijn in 2022 opgeleverd is op GoF, wat is dan de verwachte tijd dat KPN apparatuur komt ophangen welke wel boven de gbit uitkan?
Ik kan mij ook wel voorstellen dat KPN wellicht liever nieuwe mensen aansluit ipv bestaande te upgraden.
[ Voor 7% gewijzigd door TFHfony op 02-11-2025 18:57 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
hoe vaak je dit nu niet herhaald hebt, er is ook een Odido topic. Daar zit je nu toch?TFHfony schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:56:
[...]
Geen idee. Hier is in 2020 GoF (AON) opgeleverd maar lijken er vanuit KPN nog geen plannen te zijn voor een upgrade naar XS-GPON. Odido heeft wel afgelopen zomer XGS-GPON apparatuur opgehangen, dus vanwege de Vaste Klanten Boete 2 maanden geleden overgestapt naar Odido en heb nu 2gbps voor een aardig lagere prijs dan 1gpbs bij KPN. Precies 15 minuten downtime gehad. Maar goed, dat kan ook anders lopen...
Ik kan mij ook wel voorstellen dat KPN wellicht liever nieuwe mensen aansluit ipv bestaande te upgraden.
Bedankt, voor de info. Goed dat er mensen zijn die het wel weten. Ik heb zowel gebeld met KPN als ODF en die konden mij nergens duidelijkheid over verschaffen. In ieder gevale komen vandaag langs om de boel te installeren!Barre73 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:43:
[...]
Aannemer is contractueel verplicht de doorvoer gasdicht te maken. Dus tocht mag absoluut niet voorkomen. Dus let daar op bij de installatie.
Op KPN heb je Solcon, Youfone, Budget Online.nl en KPN zelf die niet op ODF leveren. Dat zijn even de bekendere namen die zo in me opkomen. Er zijn er nog meer maar dat zijn vooral zakelijke providers en/of kleine providers die jullie niet zullen kennen.
En wat betreft providers die op beiden kunnen leveren (Odido en Freedom kan ik zo snel bedenken): die zijn goedkoper via ODF.
Wat je echter niet vermeldt is dat het nog wel even kan duren voordat er iemand anders dan Odido zal leveren vanwege het alleenrecht dat zij de eerste tijd hebben. In jouw geval verwacht ik dat niet eerder dan 2027.
Toch maar zelf even een WCD in de meterkast geplaatst want het is natuurlijk een klusje van niks.Pedro_Newbie schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:49:
[...]
<knip>
KPN gebeld om te migreren en 14 november wordt ik overgezet naar glas, ik moet die dag dan ook even bellen voor een monteur om een stroompunt te maken in de meterkast, moet geen probleem zijn, er is zelfs nog een hele vrije groep waar die op kan.
Ik heb besloten dit niet zelf te doen omdat ik geen erkend installateur ben om gezeur in de toekomst te voorkomen.
<knip>
De WCD heeft zelfs zijn eigen groep gekregen (G4), wel een beetje decadent een groep exclusief voor een NT
Nu ben ik tenminste helemaal klaar voor de overstap op 14/11
En? Is alles goed verlopen qua aansluiting?Thomas254 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:37:
[...]
Bedankt, voor de info. Goed dat er mensen zijn die het wel weten. Ik heb zowel gebeld met KPN als ODF en die konden mij nergens duidelijkheid over verschaffen. In ieder gevale komen vandaag langs om de boel te installeren!
Ook al voorzien in een doorvoer naar de woning voor je utp? Je wil natuurlijk niet je glasvezel met hoge snelheid en lage latency te niet doen door het over de wifi heen te gooienPedro_Newbie schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:07:
[...]
Toch maar zelf even een WCD in de meterkast geplaatst want het is natuurlijk een klusje van niks.
De WCD heeft zelfs zijn eigen groep gekregen (G4), wel een beetje decadent een groep exclusief voor een NT![]()
Nu ben ik tenminste helemaal klaar voor de overstap op 14/11![]()
[Afbeelding]
De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Waar de consumentenwebsite van KPN de planning laatst alweer verschoven had naar zomer 2026, was er begin deze week opeens onaangekondigd activiteit voor de portiekdeur van mijn appartementencomplex.Sirhc_95 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:25:
Weet iemand misschien hoe het kan dat mijn appartement volgens de site van KPN Netwerk al een paar maanden lang binnen nu en vier weken aangesloten zou worden op glas, terwijl het volgens de consumentenwebsite van KPN pas in december of januari 2026 gaat plaatsvinden?
De glasvezelsprieten steken nu al ruim een jaar uit voor mijn portiekdeur, ik heb net maar eens de klantenservice van KPN (als provider) gebeld en die zagen in hun systeem staan dat er sprake is van een 'obstructie hoogbouw'.
Kan ik hier zelf nog een zetje aan geven door KPN Netwerk te bellen of is dit gewoon een kwestie van afwachten?
Inmiddels ligt er sinds gisteren een oranje kabel in mijn meterkast, maar nog geen FTU. Helaas had ik de monteurs net misgelopen en kon ik het ze niet vragen, weet iemand daarom misschien of zo'n hoogbouwploeg doorgaans ook de FTU plaatst of doet weer een andere aannemer dat?
Dikke kans dat ze vandaag of morgen de FTU plaatsen, dat was bij mij precies zo gegaanSirhc_95 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:16:
[...]
Inmiddels ligt er sinds gisteren een oranje kabel in mijn meterkast, maar nog geen FTU. Helaas had ik de monteurs net misgelopen en kon ik het ze niet vragen, weet iemand daarom misschien of zo'n hoogbouwploeg doorgaans ook de FTU plaatst of doet weer een andere aannemer dat?
Dank je wel, ik was wat te voorbarig, de FTU hangt inmiddels. Nu maar wachten op een mooie Black Friday aanbiedingPedro_Newbie schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:18:
[...]
Dikke kans dat ze vandaag of morgen de FTU plaatsen, dat was bij mij precies zo gegaan
Helaas is de afspraak van vandaag mislukt. Er kwam niemand binnen het afgesproken tijdsblok, en na lang wachten moest ik vertrekken. Toen ik later thuiskwam, zag ik dat ze toch nog waren geweest. Na het tijdsblok.
Ik heb vervolgens contact opgenomen met de aannemer, maar die wisten van niets. Odido wist ook niet wat er aan de hand was. Volgens hen hoef ik alleen mijn router aan te sluiten, maar ik mis nog een ONT. Mogelijk was dat juist het doel van de afspraak van vandaag, maar zeker weet ik het niet.
Via de website van netwerkNL kan ik geen nieuwe afspraak maken. Weet iemand bij welke partij ik hiervoor moet zijn. @Barre73 kan jij toevallig zien wat er misgaat 😅
Je hebt ook nog een FTU nodig om je ONT op aan te sluiten, of is de aannemer zonder dat je er was binnen geweest? In het geval van odido komt alle apparatuur nu vrijwel altijd met de monteur van guidion mee.svenvg93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:10:
Nadat ik op de website van NetwerkNL zag dat ik voor 7 november een afspraak kon maken, heb ik dat direct gedaan. Enkele dagen later ontving ik een brief van de aannemer met de afspraak voor afgelopen woensdag. Zij hebben toen keurig de glasvezel binnengebracht en de FTU geplaatst.
Helaas is de afspraak van vandaag mislukt. Er kwam niemand binnen het afgesproken tijdsblok, en na lang wachten moest ik vertrekken. Toen ik later thuiskwam, zag ik dat ze toch nog waren geweest. Na het tijdsblok.
Ik heb vervolgens contact opgenomen met de aannemer, maar die wisten van niets. Odido wist ook niet wat er aan de hand was. Volgens hen hoef ik alleen mijn router aan te sluiten, maar ik mis nog een ONT. Mogelijk was dat juist het doel van de afspraak van vandaag, maar zeker weet ik het niet.
Via de website van netwerkNL kan ik geen nieuwe afspraak maken. Weet iemand bij welke partij ik hiervoor moet zijn. @Barre73 kan jij toevallig zien wat er misgaat 😅
Ik wil best even meekijken als je adres stuurt.svenvg93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:10:
Nadat ik op de website van NetwerkNL zag dat ik voor 7 november een afspraak kon maken, heb ik dat direct gedaan. Enkele dagen later ontving ik een brief van de aannemer met de afspraak voor afgelopen woensdag. Zij hebben toen keurig de glasvezel binnengebracht en de FTU geplaatst.
Maar als KPN Netwerk op 5 november alles al heeft gedaan, wat zou je dan op 7 november nog voor afspraak nodig hebben denk je?
Het kan zijn dat de ONT geplaatst moest worden maar dat soort orders doet Odido normaliter niet (bestellen voordat de aansluiting gemaakt is)
Nee de FTU is woensdag geplaatst zonder problementorretje2012 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:20:
[...]
Je hebt ook nog een FTU nodig om je ONT op aan te sluiten, of is de aannemer zonder dat je er was binnen geweest? In het geval van odido komt alle apparatuur nu vrijwel altijd met de monteur van guidion mee.
Thanks ik stuurt het in de DM. Ik weet ook niet wat ze vandaag wilden doen. Maar gezien dat ze wel hebben geprobeerd langs te komen moet er misschien nog iets gebeuren.Barre73 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:20:
[...]
Ik wil best even meekijken als je adres stuurt.
Maar als KPN Netwerk op 5 november alles al heeft gedaan, wat zou je dan op 7 november nog voor afspraak nodig hebben denk je?
Het kan zijn dat de ONT geplaatst moest worden maar dat soort orders doet Odido normaliter niet (bestellen voordat de aansluiting gemaakt is)
Waarschijnlijk plaatsen patch en registreren van de ONT (die je dus nu niet hebt).svenvg93 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]
Nee de FTU is woensdag geplaatst zonder problemen
[...]
Thanks ik stuurt het in de DM. Ik weet ook niet wat ze vandaag wilden doen. Maar gezien dat ze wel hebben geprobeerd langs te komen moet er misschien nog iets gebeuren.
Is hier inmiddels duidelijkheid over? Je geeft aan dat je naar @Barre73 een DM gestuurd hebt, is / wordt het nu opgelost?
Dankzij barre weten we nu zeker dat het inderdaad voor de ONT plaatsen is. Vandaag nogmaals gebeld met VWT voor een nieuwe afspraak, die konden mij helaas niet helpen omdat de onder aannemer een eigen planning heeft.Soundwork schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:36:
[...]
Waarschijnlijk plaatsen patch en registreren van de ONT (die je dus nu niet hebt).
Is hier inmiddels duidelijkheid over? Je geeft aan dat je naar @Barre73 een DM gestuurd hebt, is / wordt het nu opgelost?
Gelukkig waren die vandaag bezig voor andere aansluitingen buiten. Ze vertelde dat er een probleem was met de vezel en ze hebben hebben om gelast naar een andere. Morgenochtend komen ze als het goed is langs om het af te maken. Fingers crossed 🤞
Meestal aantal dagen voor de aansluitdatum.Pedro_Newbie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:01:
Iemand enig idee wanneer de spullen opgestuurd worden voor de migratie van koper naar glas. Ik zou de 14e gemigreerd worden maar dat is verschoven naar de 20e. De 20e kan ik aansluiten maar dan moet ik wel iets hebben om aan te sluiten.
Gaven ze ook een reden waarom je aansluit/migratie datum van 14 naar 20 november is gegaan?
Hoe is dit gegaan? Inmiddels de ONT aangesloten gekregen?svenvg93 schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:24:
[...]
Dankzij barre weten we nu zeker dat het inderdaad voor de ONT plaatsen is. Vandaag nogmaals gebeld met VWT voor een nieuwe afspraak, die konden mij helaas niet helpen omdat de onder aannemer een eigen planning heeft.
Gelukkig waren die vandaag bezig voor andere aansluitingen buiten. Ze vertelde dat er een probleem was met de vezel en ze hebben hebben om gelast naar een andere. Morgenochtend komen ze als het goed is langs om het af te maken. Fingers crossed 🤞
Ik kreeg een e-mail met de tekstSoundwork schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:20:
[...]
Meestal aantal dagen voor de aansluitdatum.
Gaven ze ook een reden waarom je aansluit/migratie datum van 14 naar 20 november is gegaan?
Verder geen bericht maar in mijn KPN staat dat ik 20 november aan kan sluitenWe doen extra onderzoek om de aanpassing in je extra dienst(en) te regelen. Daarom ontvang je de e-mail met informatie over je bestelling en de startdatum van je abonnement
Uiteindelijk is de ONT nu ook geïnstalleerd en alles werkt! Gisteren verliep dat niet helemaal vlekkeloos. De glasvezel was al omgezet, maar de monteur die de FTU opnieuw moest lassen, kwam niet opdagen. Vandaag ben ik nog even buiten langs gelopen, en kort daarna hebben ze de FTU alsnog gelast. Gelukkig vroeg ik nog even naar de ONT, want anders waren ze opnieuw vertrokken zonder die te installeren.Soundwork schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:21:
[...]
Hoe is dit gegaan? Inmiddels de ONT aangesloten gekregen?
Vreemd, zal wel een technisch issue zijn opgetreden.Pedro_Newbie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:28:
[...]
Ik kreeg een e-mail met de tekst
[...]
Verder geen bericht maar in mijn KPN staat dat ik 20 november aan kan sluiten
Nu staat er weer in MIJN KPN dat ik op 4 december kan aansluiten. Even de helpdesk gebeld en de dame was zeer behulpzaam. Volgens KPNNetwerk is het nog niet klaar. Maar dat er wel al een FTU hangt en blijkbaar goed getest is was wel vreemd. Even een videoverbinding gehad waar een screenshot is gemaakt van de meterkast dat echt alles hangt zou zij het doorzetten. Het antwoord kan even duren. Als de genoemde datum maar geen parkeerdatum is die steeds opschuift. Kan @Barre73 iets zien wat er aan de hand is? Bij de andere flat in de straat zijn ze nu de aansluitingen aan het plaatsen zag ik vandaag, misschien dat het daarmee samen hangt?Pedro_Newbie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:28:
[...]
Ik kreeg een e-mail met de tekst
[...]
Verder geen bericht maar in mijn KPN staat dat ik 20 november aan kan sluiten
Ik kan zeker even kijken maar had ik jouw adres al eens ontvangen? Kan het zo snel niet vinden namelijk..Pedro_Newbie schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:32:
[...]
Nu staat er weer in MIJN KPN dat ik op 4 december kan aansluiten. Even de helpdesk gebeld en de dame was zeer behulpzaam. Volgens KPNNetwerk is het nog niet klaar. Maar dat er wel al een FTU hangt en blijkbaar goed getest is was wel vreemd. Even een videoverbinding gehad waar een screenshot is gemaakt van de meterkast dat echt alles hangt zou zij het doorzetten. Het antwoord kan even duren. Als de genoemde datum maar geen parkeerdatum is die steeds opschuift. Kan @Barre73 iets zien wat er aan de hand is? Bij de andere flat in de straat zijn ze nu de aansluitingen aan het plaatsen zag ik vandaag, misschien dat het daarmee samen hangt?
Ik heb je even mijn adres ge DM’t
Dank je. Adres is inderdaad opgeleverd maar die gedane meting is nog niet bij KPN in het systeem gezet. Dat is sinds een tijdje verplicht maar is hier nog niet gedaan. Daardoor is de opleverdatum van jouw dienstne automatisch opgeschoven.Pedro_Newbie schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:49:
@Barre73
Ik heb je even mijn adres ge DM’t
De enige die hier iets aan kan doen is de aannemer (Zener Telecom) die de meting moet uploaden. Of opnieuw moet uitvoeren.
Heeft de aannemer bij het maken van de aansluiting een test-ONT gebruikt? Die voert namelijk de meting uit en deze wordt dan automatisch meegestuurd naar KPN. Meting goed=adres gereed en alles loopt door. Meting niet goed of ontbreekt= adres nog niet volledig gereed en een meelopende order voor de diensten blijft ook stil staan.
Dat weet ik niet, het moment van installeren en testen heb ik niet gezien. Toen ik een buiten liep en de medewerker vroeg wanneer de FTU geplaatst zou worden zei hij dat dat al gedaan en getest was.Barre73 schreef op zondag 16 november 2025 @ 17:31:
[...]
Heeft de aannemer bij het maken van de aansluiting een test-ONT gebruikt? Die voert namelijk de meting uit en deze wordt dan automatisch meegestuurd naar KPN. Meting goed=adres gereed en alles loopt door. Meting niet goed of ontbreekt= adres nog niet volledig gereed en een meelopende order voor de diensten blijft ook stil staan.
Of en hoe het getest is weet ik dus niet met zekerheid.
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
/f/image/50cUcZcr0JrgcMnIl7o1JmqV.png?f=fotoalbum_large)