[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:03:

Heb je vandaag monteur 1 en monteur 2 gesproken, of post je feiten uit eerdere bezoeken? Ik ben benieuwd wat de nieuwe monteur gaat constateren na zijn bezoek. Of misschien wel direct repareren ipv constateren.
Vorige week donderdag om 08:00 uur monteur 1. Vandaag om 13:00 uur monteur 2. Die zei dat ik binnen 4 uur gebeld zou worden door KPN Netwerk. Geen telefoontje gehad, geen monteur gezien dus ben voor niets thuisgebleven en vermoed dat ik morgen hetzelfde gez*ik krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:10
Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:19:
[...]

Ze leveren wel, maar met 500Mbit upload. Anders had ik nu bij Freedom gezeten. Online levert ook, maar ook alleen maar 500Mbit upload.. dus.. ik word gedwongen (omdat ik 1gbit wil) naar KPN te gaan.
Die 1 Gbit symmetrisch is nog maar enkele weken geleden ingevoerd en is het oude 1000/500 profiel. Iedereen met 1000/500 (welke provider dan ook) krijgt dus straks automatisch 1000/1000.
Freedom heeft zijn website dus niet bijgewerkt, wellicht omdat ze weten dat het nog een paar maanden duurt voordat die 1000/1000 overal beschikbaar is

Dus je had net zo goed naar Freedom gekund want dan had je ook 1 Gbit symmetrisch gehad, of binnenkort gehad.

PS: net op mijn eigen adres gecheckt bij KPN en Freedom: beiden 1 Gbit symmetrisch.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 16-08-2021 20:00 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 19:49:
[...]

Die 1 Gbit symmetrisch is nog maar enkele weken geleden ingevoerd en is het oude 1000/500 profiel. Iedereen met 1000/500 (welke provider dan ook) krijgt dus straks automatisch 1000/1000.
Freedom heeft zijn website dus niet bijgewerkt, wellicht omdat ze weten dat het nog een paar maanden duurt voordat die 1000/1000 overal beschikbaar is

Dus je had net zo goed naar Freedom gekund want dan had je ook 1 Gbit symmetrisch gehad, of binnenkort gehad.

PS: net op mijn eigen adres gecheckt bij KPN en Freedom: beiden 1 Gbit symmetrisch.
Mijn lijn is op 24 Juli opgeleverd, door KPN Netwerk. Op die datum en tot vandaag toe was alleen KPN in staat om 1 Gbit upload aan te bieden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ThJ0w1Ph.png

En fijn dat Freedom bij jou het wel doet, maar ik heb nu net gekeken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TXdKDoGl.png

Dus, ik zit "vast" aan KPN, KPN is de enige die 1Gbit aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:04:
[...]

Mijn lijn is op 24 Juli opgeleverd, door KPN Netwerk. Op die datum en tot vandaag toe was alleen KPN in staat om 1 Gbit upload aan te bieden.

[Afbeelding]

En fijn dat Freedom bij jou het wel doet, maar ik heb nu net gekeken:

[Afbeelding]

Dus, ik zit "vast" aan KPN, KPN is de enige die 1Gbit aanbiedt.
Ik denk dat de postcode checker op Freedom gewoonweg niet goed bijgewerkt is. Op mijn adres kunnen ze ook 1 Gbps up/down leveren via KPN Wholesale...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Soundwork schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat de postcode checker op Freedom gewoonweg niet goed bijgewerkt is. Op mijn adres kunnen ze ook 1 Gbps up/down leveren via KPN Wholesale...
Freedom krijgt de informatie VERS van KPN Net, in mijn geval op 24 juli. Daarvoor was heel mijn postcode niet beschikbaar. Ik kan alleen bij KPN terecht, andere providers geven ook geen 1gbit, behalve KPN..

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 16-08-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online

Laten we het feitenlijk houden en geen aannames / eigen invullingen gaan geven.

[ Voor 73% gewijzigd door DJSmiley op 16-08-2021 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:13:
[...]

Freedom krijgt de informatie VERS van KPN Net, in mijn geval op 24 juli. Daarvoor was heel mijn postcode niet beschikbaar. Ik kan alleen bij KPN terecht, andere providers geven ook geen 1gbit, behalve KPN.. misschien is het KPN die 'de concurrentie' weer een stapje voor wil zijn.
Als je nou eens wil stoppen met die verdachtmakingen, dan kunnen we op feiten discussiëren.
KPN Wholesale trekt helemaal niemand voor. De mensen daar zijn er juist trots op dat ze alle providers gelijk behandelen.
Dit probleem van jou zit òf bij Freedom zelf in de PC checker, of heeft wellicht nog te maken met die GPON leverstraat. In mijn geval is er namelijk geen sprake van GPON. Mijn aansluiting is al van 2014 dus nog gewoon AON dus dat kan een verschil zijn.

En off-topic: waarom je perse 1 Gbit upload wil begrijp ik dan weer niet. 500 Mbit lijkt mij persoonlijk meer dan voldoende voor elke taak, maar goed.. blijkbaar is het zo belangrijk dat je zelfs niet naar Freedom ging maar naar het door jou verfoeide KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:19:
of dat KPN schaamteloos 1Gb upload aanbied terwijl de andere providers geen risico gaan nemen op GPON met 2.488 Down / 1.244 Uploadsnelheid gedeeld door 16 gebruikers...
Ziggo deelt 1,6Gbps over 300 modems in mij wijk. Sinds kort ook een OFDM kanaal van bijna 1Gbps voor de Giganet klanten. Dat is slechts 1 OFDM kanaal per wijk voor alle Gigabit klant. Qua upload is er voor de hele wijk slechts 108 of 135Mbps beschikbaar voor al die honderden klanten. Een gemiddeld segment bij Ziggo is volgens een monteur 200-500 modems groot. En in heel veel gevallen draait dit als een zonnetje met tevreden klanten.

Ik zou mij niet zo druk maken over die 1:16. Overboeking is heel normaal bij providers, KPN hanteert juist een mooie lage factor.

[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 16-08-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Mja ik zit me inderdaad allemaal voorstellingen te maken van wat het probleem is. Ik word sinds februari door KPN Netwerk bestookt met marketing sh*t en heb nu nog steeds geen verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
*knip*. Ik denk dat je punt nu wel duidelijk is. Verder speculeren en verdachtmakingen richting KPN en andere users hier voegt niks toe.

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 17-08-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Nou ik zal me verder onthouden van 'negative kritiek' op KPN. Hierbij de laatste status van de aanleg van glasvezel.

Conversation with Agent
Started on August 17, 2021 at 12:12 PM UTC+02:00

---
12:12 PM | system: Hoi! Ik ben Robin, de virtuele assistent van KPN NetwerkNL.
12:12 PM | system: Wat is je vraag?
12:13 PM | Anonymous: Ik wacht op een telefoontje
12:13 PM | system: Sorry, ik weet niet zo goed waarmee ik je kan helpen
12:13 PM | system: Kun je me in het kort laten weten waar je vraag over gaat?
12:14 PM | Anonymous: Ik zou gisteren gebeld worden voor een afspraak met een monteur
12:14 PM | system: Ok! Ik haal er een collega bij voor je, een moment geduld alsjeblieft.
12:15 PM | KPN_NET: Goedemiddag je chat met KPN_NET, ik pak jouw gegevens even erbij.
12:17 PM | Anonymous: ok
12:25 PM | KPN_NET: Ik zie dat de aannemers een sleutel nodig hebben om waarschijnlijk in de wijkcentrale werkzaamheden uit te voeren. De aannemers zijn hiermee bezig om deze voor de monteurs te regelen, zodra zij deze hebben, nemen zij contact met je op voor het inplannen van een vervolgafspraak.
12:18 PM | Anonymous: Dit had ik in mijn eerste contact met jullie al gemeld
12:20 PM | Anonymous: Wat ik niet begrijp is dat de aansluiting opgeleverd is, ik een provider heb gekozen, op 5 augustus alles gepatched is, en ik nog geen verbinding heb
12:25 PM | KPN_NET: Dat klopt, alleen hadden wij toen geen opdracht open staan, wij konden toen niets doorgeven aan de aannemer.
12:22 PM | Anonymous: OK en op aan welke termijn moet ik gaan denken? deze hele situatie duurt nu vrij lang en word er niet vrolijk van
12:25 PM | KPN_NET: Wij weten ook niet wat het probleem is, onze monteurs gaan daarom ook vanuit de wijkcentrale de lijn doormeten. Ik weet helaas niet hoe lang dit gaat duren.
12:23 PM | Anonymous: een week? een maand? een jaar?
12:25 PM | KPN_NET: Je kan eventueel volgende week nogmaals contact met ons opnemen mocht je niets gehoord hebben.
12:25 PM | Anonymous: OK dan doen we dat.. bedankt.
---
Exported from Agent on August 17, 2021 at 12:25 PM UTC+02:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:27:
Nou ik zal me verder onthouden van 'negative kritiek' op KPN. Hierbij de laatste status van de aanleg van glasvezel.

Conversation with Agent
Started on August 17, 2021 at 12:12 PM UTC+02:00

---
12:12 PM | system: Hoi! Ik ben Robin, de virtuele assistent van KPN NetwerkNL.
12:12 PM | system: Wat is je vraag?
12:13 PM | Anonymous: Ik wacht op een telefoontje
12:13 PM | system: Sorry, ik weet niet zo goed waarmee ik je kan helpen
12:13 PM | system: Kun je me in het kort laten weten waar je vraag over gaat?
12:14 PM | Anonymous: Ik zou gisteren gebeld worden voor een afspraak met een monteur
12:14 PM | system: Ok! Ik haal er een collega bij voor je, een moment geduld alsjeblieft.
12:15 PM | KPN_NET: Goedemiddag je chat met KPN_NET, ik pak jouw gegevens even erbij.
12:17 PM | Anonymous: ok
12:25 PM | KPN_NET: Ik zie dat de aannemers een sleutel nodig hebben om waarschijnlijk in de wijkcentrale werkzaamheden uit te voeren. De aannemers zijn hiermee bezig om deze voor de monteurs te regelen, zodra zij deze hebben, nemen zij contact met je op voor het inplannen van een vervolgafspraak.
12:18 PM | Anonymous: Dit had ik in mijn eerste contact met jullie al gemeld
12:20 PM | Anonymous: Wat ik niet begrijp is dat de aansluiting opgeleverd is, ik een provider heb gekozen, op 5 augustus alles gepatched is, en ik nog geen verbinding heb
12:25 PM | KPN_NET: Dat klopt, alleen hadden wij toen geen opdracht open staan, wij konden toen niets doorgeven aan de aannemer.
12:22 PM | Anonymous: OK en op aan welke termijn moet ik gaan denken? deze hele situatie duurt nu vrij lang en word er niet vrolijk van
12:25 PM | KPN_NET: Wij weten ook niet wat het probleem is, onze monteurs gaan daarom ook vanuit de wijkcentrale de lijn doormeten. Ik weet helaas niet hoe lang dit gaat duren.
12:23 PM | Anonymous: een week? een maand? een jaar?
12:25 PM | KPN_NET: Je kan eventueel volgende week nogmaals contact met ons opnemen mocht je niets gehoord hebben.
12:25 PM | Anonymous: OK dan doen we dat.. bedankt.
---
Zo te zien is het probleem hardnekkig, eerst een code 20 (geen licht) en daarna een 38 (issue OFTU). Ikzelf had eerst ook een code 20 (met AON netwerk) en dat duurde een week. Ik begrijp dan eerlijk gezegd niet waarom het zo lang loopt bij jou. Met een probleem aan zowel de POP als de (O)FTU zit een langere doorlooptijd op, maar dit is wel erg lang. Welke info geeft KPN nu zelf aan jou als klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:27:

---
Wordt er nu nog gegraven in jouw woonplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:15:
Wordt er nu nog gegraven in jouw woonplaats?
Mijn woonplaats is een grote stad.
Soundwork schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:12:
Welke info geeft KPN nu zelf aan jou als klant?
KPN heeft opgeleverd, de bal ligt nu bij KPN Netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:26:
KPN heeft opgeleverd, de bal ligt nu bij KPN Netwerk
Heb jij dan ook een werkbon van KPN ontvangen waarin bevestigd wordt dat de diensten zijn opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Soundwork schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:27:
Heb jij dan ook een werkbon van KPN ontvangen waarin bevestigd wordt dat de diensten zijn opgeleverd?
met opgeleverd bedoel ik dat mijn Nokia kastje geactiveerd is en dat het nu wachten is op dat de lijn gaat werken. Volgens de laatste monteur is het waarschijnlijk dat de patch op een ander 'nummer' is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
Soundwork schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Bij mij werkt alles perfect, maar een werkbon heb ik nog nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:32:
[...]

met opgeleverd bedoel ik dat mijn Nokia kastje geactiveerd is en dat het nu wachten is op dat de lijn gaat werken. Volgens de laatste monteur is het waarschijnlijk dat de patch op een ander 'nummer' is aangesloten.
Check! Nog even ter controle, welke lampjes branden nu wel en niet? Je hebt een Nokia dus GPON, als je dan geen glas hebt dan ligt de patch misschien los van de OAP (passieve splitter) tot aan de OLT (switch) in de pop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Peetz0r schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

Bij mij werkt alles perfect, maar een werkbon heb ik nog nooit gezien.
Dat is mooi, maar zo hoort het uiteraard niet. Bij ieder monteursbezoek hoor je een werkbon te ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
stormfly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Check! Nog even ter controle, welke lampjes branden nu wel en niet? Je hebt een Nokia dus GPON, als je dan geen glas hebt dan ligt de patch misschien los van de OAP (passieve splitter) tot aan de OLT (switch) in de pop.
Dit was al gepost door @Johan.Pronk ... het "Alarm" lampje brandt rood. Geen lampje bij "PON".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:35:
Beide monteurs deden hun best, en ook KPN Net doet hun best. Het vreemde in deze hele situatie is dat er blijkbaar een sleutel mist waardoor zowale KPN als KPN Net de boel niet kan controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45
Koevoet is natuurlijk zo gehaald bij de bouwmarkt..

Flauwe reactie, maar je zou denken dat 1 van die partijen er wel in mag en dus ook een manier weet te vinden om erin te komen, zonder dat de klant er de dupe van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Is dit ook zo'n AOP ?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/plEoTK8l.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Beide monteurs deden hun best, en ook KPN Net doet hun best. Het vreemde in deze hele situatie is dat er blijkbaar een sleutel mist waardoor zowale KPN als KPN Net de boel niet kan controleren.
Je kunt uiteraard overwegen om de klachtenprocedure te laten starten, in het verleden was dat bij KPN vaak een effectieve manier om bij een afdeling terecht te komen die met meer mandaat zaken kan forceren en veel beter met exceptie processen kan omgaan. Als ik het verhaal lees dan zijn de standaard processen niet meer effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
Nee, in die kast zit de VRI (verkeersregelinstallatie) voor de verkeerslichten van het tramspoor. De OAP zit een staat verderop, naast Ivoorhorst 14.

En wil je de volgende keer dat je een foto maakt van mijn flat ff zwaaien? Alhoewel, volgens mij is dat een oude foto, ik zie een Te-Koop-bord aan mijn balkon hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Johan.Pronk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Raar verhaal van de klantenservice. De OAP bevat een cylinder/sleutel die meerdere mensen bij de aannemer (KPN Netwerk) hebben. KPN provider monteurs inderdaad meestal niet en terecht want tijdens de bouwfase zouden ze niks in de OAP moeten hoeven doen.
Dit hele verhaal klinkt als een kruising ondergronds in een DP of zoals ik al eerder zei: aannemer heeft niet (alle) patches geplaatst voordat het aansluiten begon. Dus dit ticket moet zo snel mogelijk worden opgepakt door Volker Wessels als aannemer. En dat er wellicht door vakantie een aantal mensen met de goede sleutel niet zijn... Er zijn er voldoende anderen, zeker bij deze aannemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
De juiste foto van een OAP staat hier:
Barre73 in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

Het is overigens geen "AOP", want dat staat voor Abonnee Overname Punt (meestal wordt deze term gebruikt bij kabelTV). De kasten in de wijken voor GPON netwerken zijn "Optische Aggregatie Punten" oftewel "OAP's".

Edit: link naar eerdere post in dit topic is aangepast met de naam van de poster ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Soundwork op 18-08-2021 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Raar verhaal van de klantenservice. De OAP bevat een cylinder/sleutel die meerdere mensen bij de aannemer (KPN Netwerk) hebben. KPN provider monteurs inderdaad meestal niet en terecht want tijdens de bouwfase zouden ze niks in de OAP moeten hoeven doen.
Dit hele verhaal klinkt als een kruising ondergronds in een DP of zoals ik al eerder zei: aannemer heeft niet (alle) patches geplaatst voordat het aansluiten begon. Dus dit ticket moet zo snel mogelijk worden opgepakt door Volker Wessels als aannemer. En dat er wellicht door vakantie een aantal mensen met de goede sleutel niet zijn... Er zijn er voldoende anderen, zeker bij deze aannemer.
In de DP is het een las meen ik? En in de OAP kast zijn het de patches van en naar de splitters waar je op doelt?

Hoe herken je een bepaald huisnummer aan de DP zijde, heeft elke oranje kabel een eigen ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Klacht indienen heeft niet zo veel zin. Heb gewoon dikke pech dat e.e.a. zo lang duurt. Ik ga geduldig een week wachten en dan zien we wel weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Offtopic: Over de 1gbit upload. Vriendin en ik zitten allebei in de muziek en dan kan ik over VPN directe drive mapping maken. Zoals ik nu twee TransIP STACKS als driveletter in Windows gekoppeld heb. Ideaal maar je moet er wel de goede upload snelheid voor hebben. Even een wav-je van 3GB uploaden duurt dan nog maar 30 seconden. (in theorie).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jkOKfKYm.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

In de DP is het een las meen ik? En in de OAP kast zijn het de patches van en naar de splitters waar je op doelt?

Hoe herken je een bepaald huisnummer aan de DP zijde, heeft elke oranje kabel een eigen ID?
Ja
Ja
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
Wat een bagger ervaring heb ik met KPN Netwerk en dan met name de aanleg.

Ik heb inmiddels een paar maanden een oranje vezel tegen de gevel liggen maar het naar binnen brengen willen ze alleen doen wanneer 4 van de 6 buren ook glasvezel willen hebben van KPN (die hebben als T-Mobile dus zitten niet te wachten op KPN).

Nou klopt hun informatie al niet want onze VvE bestaat uit 3 en niet uit 6 woningen en de vezel die bij mij naar binnen moet gaat niet op dezelfde plek als een van de andere vezels naar binnen. Ofwel, zou het kunnen zien als een alleenstaande aansluiting.

Toch willen ze niet aansluiten of ik moet een mailtje sturen naar een heel ander bedrijf die dan gaat kijken hoe en wat. Nou heeft KPN netwerk al een half fotoboek aangemaakt van waar de vezel naar binnen moet, de kruipruimte waar ie doorheen gaat en mijn meterkast inclusief de plek waar ie uit moet komen.

Ik snap het niet, waarom heb ik met 3 verschillende toko's te maken (KPN Netwerk, Volker Wessels & de onderaannemer die de invoer gaat doen) voor zoiets simpels? :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uberprutser schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:07:
Wat een bagger ervaring heb ik met KPN Netwerk en dan met name de aanleg.

Ik heb inmiddels een paar maanden een oranje vezel tegen de gevel liggen maar het naar binnen brengen willen ze alleen doen wanneer 4 van de 6 buren ook glasvezel willen hebben van KPN (die hebben als T-Mobile dus zitten niet te wachten op KPN).

Nou klopt hun informatie al niet want onze VvE bestaat uit 3 en niet uit 6 woningen en de vezel die bij mij naar binnen moet gaat niet op dezelfde plek als een van de andere vezels naar binnen. Ofwel, zou het kunnen zien als een alleenstaande aansluiting.

Toch willen ze niet aansluiten of ik moet een mailtje sturen naar een heel ander bedrijf die dan gaat kijken hoe en wat. Nou heeft KPN netwerk al een half fotoboek aangemaakt van waar de vezel naar binnen moet, de kruipruimte waar ie doorheen gaat en mijn meterkast inclusief de plek waar ie uit moet komen.

Ik snap het niet, waarom heb ik met 3 verschillende toko's te maken (KPN Netwerk, Volker Wessels & de onderaannemer die de invoer gaat doen) voor zoiets simpels? :)
Hier hoor ik een misverstand (bij wie dan ook). Het gaat er niet om dat die buren een abonnement moeten nemen bij KPN maar puur dat ze toestemming geven voor een kosteloze aanleg zodat de kabel uiteindelijk bij jou kan eindigen. Ook na die aanleg hebben ze geen enkele verplichting om er ook gebruik van te maken.
Los van of de technische informatie klopt, moet er wel toestemming zijn om de woningen te betreden en de kabel door te trekken. De VVE gaat niet over de ruimte achter de voordeur dus die kan dat niet forceren.

Dat verhaal van drie partijen is ook frustrerend, zeker voor KPN Netwerk NL.
Maar zij zijn alleen de opdrachtgever en kunnen informatie of vragen hooguit doorzetten naar de aannemer Volker Wessels. Dat die er voor kiest om alles weer door te zetten naar een onderaannemer is vervelend maar niet te voorkomen. Tenzij je de contracten zou aanpassen maar dan wordt het ook meteen een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 08:16
Barre73 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Hier hoor ik een misverstand (bij wie dan ook). Het gaat er niet om dat die buren een abonnement moeten nemen bij KPN maar puur dat ze toestemming geven voor een kosteloze aanleg zodat de kabel uiteindelijk bij jou kan eindigen.
Dat is bij mij geen misverstand, ik wil KPN als backup, de buren zitten niet te wachten op nog een gat in de gevel voor nog een aanbieder. Waarom naar binnen brengen als je het toch niet gebruikt?

De vezel van mijn twee bovenburen komen overigens 6 meter verderop uit de grond van de mijne. Stelling van KPN Netwerk is dat wanneer de VvE (wat dus 2 VvE's zijn) akkoord zijn de boel aangesloten wordt. Als de VvE akkoord is maar er wordt maar 1 huishouden aangesloten dan gaan ze niks doen. Ofwel het is alles of niks volgens KPN Netwerk.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Uberprutser schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:36:
Dat is bij mij geen misverstand, ik wil KPN als backup, de buren zitten niet te wachten op nog een gat in de gevel voor nog een aanbieder. Waarom naar binnen brengen als je het toch niet gebruikt?
Om concurrentie toe te staan in de toekomst, wat de prijzen lager houdt. Verder zijn meer opties beter, bijvoorbeeld als je je huis verkoopt.
De vezel van mijn twee bovenburen komen overigens 6 meter verderop uit de grond van de mijne. Stelling van KPN Netwerk is dat wanneer de VvE (wat dus 2 VvE's zijn) akkoord zijn de boel aangesloten wordt. Als de VvE akkoord is maar er wordt maar 1 huishouden aangesloten dan gaan ze niks doen. Ofwel het is alles of niks volgens KPN Netwerk.
Valt wat voor te zeggen, vanuit het perspectief van KPN Netwerk. Anders blijf je in het gezeur zitten met dezelfde VvE, telkens als ze een nieuwe verbinding moeten opleveren (bijvoorbeeld als iemand verhuist, en de nieuwe eigenaar wil wel KPN).

Nu kunnen ze het per VvE aftikken, en hebben ze daarna in principe nooit meer iets te maken met de betreffende VvE. Zo kan je ook beter omgaan met VvE's als 'buitenstaander'.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 18-08-2021 13:02 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
The Zep Man schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:01:
[...]
Om concurrentie toe te staan in de toekomst, wat de prijzen lager houdt. Verder zijn meer opties beter, bijvoorbeeld als je je huis verkoopt.

[...]
Valt wat voor te zeggen, vanuit het perspectief van KPN Netwerk. Anders blijf je in het gezeur zitten met dezelfde VvE, telkens als ze een nieuwe verbinding moeten opleveren (bijvoorbeeld als iemand verhuist, en de nieuwe eigenaar wil wel KPN).

Nu kunnen ze het per VvE aftikken, en hebben ze daarna in principe nooit meer iets te maken met de betreffende VvE. Zo kan je ook beter omgaan met VvE's als 'buitenstaander'.
Dit laatste is zeker geen beleid hoor. Dat heeft de aannemer hier zelf bedacht. De VVE moet akkoord zijn voor wat betreft gezamenlijke ruimtes en de gevels. Maar als 1 woning van buitenaf kan worden aangesloten zonder afhankelijkheid van andere bewoners, behoort die gewoon aangesloten te worden (mits de VVE akkoord is want die gaan over de gevel waar het gat in komt), ook als andere bewoners geen behoefte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Barre73 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:10:
Dit laatste is zeker geen beleid hoor. Dat heeft de aannemer hier zelf bedacht. De VVE moet akkoord zijn voor wat betreft gezamenlijke ruimtes en de gevels. Maar als 1 woning van buitenaf kan worden aangesloten zonder afhankelijkheid van andere bewoners,
Hoe denk jij dat die kabel de woning binnenkomt? Door de gevel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
The Zep Man schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Flat waar ik woonde zijn die vezels gewoon naast de telefoonlijn in de bestaande buis gelegd. Scheelde ze een hoop gedoe, want ze konden zo door de gevel en de betonnen funderingsmuurtjes heen zonder te hoeven boren. Geen extra gat, en ze zaten zo in het 1e appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Caelorum schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:47:
[...]

Flat waar ik woonde zijn die vezels gewoon naast de telefoonlijn in de bestaande buis gelegd. Scheelde ze een hoop gedoe, want ze konden zo door de gevel en de betonnen funderingsmuurtjes heen zonder te hoeven boren. Geen extra gat, en ze zaten zo in het 1e appartement.
"Gelegd"? Een vezel moet geblazen worden, trekken mag ook niet want dan gaat de kabel stuk.
Ben dan benieuwd hoe ze dit bij jullie gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Soundwork schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:31:
[...]
"Gelegd"? Een vezel moet geblazen worden, trekken mag ook niet want dan gaat de kabel stuk.
Als in de vezels liggen daar naast de telefoonkabel. Niet gekeken hoe ze het hebben gedaan, maar ze hebben hebben in de meterkast echt wel lopen sjorren aan die dingen hoor. Moest ook wel, want het ging niet zo soepel naar boven toe.
Dat waren die dunne oranje kabels, geen idee of ze daar later nog iets in moesten blazen. Ik was ondertussen drukker bezig met het hele leger aan mensen die bij de meterkast stond, omdat iemand een gat in de gasleiding en de waterleiding in de vloer had gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Caelorum schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Als in de vezels liggen daar naast de telefoonkabel. Niet gekeken hoe ze het hebben gedaan, maar ze hebben hebben in de meterkast echt wel lopen sjorren aan die dingen hoor. Moest ook wel, want het ging niet zo soepel naar boven toe.
Dat waren die dunne oranje kabels, geen idee of ze daar later nog iets in moesten blazen. Ik was ondertussen drukker bezig met het hele leger aan mensen die bij de meterkast stond, omdat iemand een gat in de gasleiding en de waterleiding in de vloer had gemaakt...
Bijzonder, dat ze aan de glasvezelkabels trekken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
Soundwork schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Bijzonder, dat ze aan de glasvezelkabels trekken :?
Hier ook hoor, na de tuinboring moet hij eerst daar doorheen getrokken/geduwd worden en vervolgens nog even door de kruipruimte naar de installatieruimte. Volgens mij kunnen die kabels best wel wat hebben. Ze zitten niet voor niets in zo'n stevige kabel. Die dunne patchkabel, dat is vast een ander verhaal.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
The Zep Man schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Dus? Je moet een verschil maken tussen de VVE en de bewoners. De VVE is een eigen entiteit en als die (met een normale meerderheid) akkoord gaat met gebruik van gevels, gezamenlijke ruimtes, kabelgoten e.d., dan heb je 1 akkoord binnen.
Het andere akkoord heb je per eigenaar van een appartement nodig als je daar binnen wil komen. Dus ook als die eigenaar geen aansluiting wil maar de bovenburen wel, zul je toch beide toestemmingen nodig hebben.
Maar in dit geval lijkt dus alleen de toestemming van de VVE als entiteit voldoende om het gat in de gevel te maken en zodoende direct binnen te komen in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Dus? Je moet een verschil maken tussen de VVE en de bewoners. De VVE is een eigen entiteit en als die (met een normale meerderheid) akkoord gaat met gebruik van gevels, gezamenlijke ruimtes, kabelgoten e.d., dan heb je 1 akkoord binnen.
Het andere akkoord heb je per eigenaar van een appartement nodig als je daar binnen wil komen. Dus ook als die eigenaar geen aansluiting wil maar de bovenburen wel, zul je toch beide toestemmingen nodig hebben.
Maar in dit geval lijkt dus alleen de toestemming van de VVE als entiteit voldoende om het gat in de gevel te maken en zodoende direct binnen te komen in de woning.
Dan zal de situatie het technisch toelaten om direct een privé gedeelte binnen te komen.
Maar in het geval met stijgleidingen is per appartement toestemming nodig om de kabel naar boven te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:31:
[...]

Maar het zijn geen losse vezels. Die moet je inderdaad blazen. Maar dit zijn kabels met glasvezel erin en een zooi bescherming eromheen. Ook niet te vergelijken met die dunne patchkabels die je ziet tussen FTU en ONT bijvoorbeeld.
Dus zeker als de DAC kabel wordt gebruikt (die buiten direct in de grond wordt gelegd) kan je echt wel wat hoor.

Dat meetrekken in de telefoonbuis is wel lastig. Kabel is vrij stug, ruimte in de buis valt tegen en aan het einde van de buis zit een ISRA punt wat ook intact moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:23:
[...]

Maar het zijn geen losse vezels. Die moet je inderdaad blazen. Maar dit zijn kabels met glasvezel erin en een zooi bescherming eromheen. Ook niet te vergelijken met die dunne patchkabels die je ziet tussen FTU en ONT bijvoorbeeld.
Dus zeker als de DAC kabel wordt gebruikt (die buiten direct in de grond wordt gelegd) kan je echt wel wat hoor.

Dat meetrekken in de telefoonbuis is wel lastig. Kabel is vrij stug, ruimte in de buis valt tegen en aan het einde van de buis zit een ISRA punt wat ook intact moet blijven.
Onder "losse vezels" versta je de 96 voudige kabels die van PoP naar DP gaan bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:22:
[...]

Dan zal de situatie het technisch toelaten om direct een privé gedeelte binnen te komen.
Maar in het geval met stijgleidingen is per appartement toestemming nodig om de kabel naar boven te krijgen....
Alleen als je daarvoor achter de voordeur van al die appartementen moet zijn.
En dat schreef ik ook. Maar dat was bij de vraagsteller niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Alleen als je daarvoor achter de voordeur van al die appartementen moet zijn.
En dat schreef ik ook. Maar dat was bij de vraagsteller niet het geval.
Ok, in het geval dat de meterkasten (waar de stijgleidingen bij de nieuwere appartementen doorheen gaan) moet dat zeker, want die zitten achter de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:24:
[...]

Onder "losse vezels" versta je de 96 voudige kabels die van PoP naar DP gaan bijvoorbeeld?
Bijvoorbeeld. Maar er zijn ook blown-fiber netwerken gelegd in het verleden. Vanaf DP tot in de straat een buis met 24 lege minibuisjes die aftakken naar elke woning. En dan later daar een geblazen 4mm glasvezelkabeltje doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Dit zijn de kabels bij GPON. Hier belt hij met zijn collega aan de andere kant en per kabel spreken ze huisnummer en postcde door. Zijn collega schijnt er een lichtje doorheen. Zodoende weet ik ook dat mijn adres "goed" aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AL9AVqsh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Nog eentje :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FqZdCwwh.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
De kabels bij GPON (P2MP bedoel je hier eigenlijk) zijn niet anders dan bij P2P. Verschil is alleen dat de klantvezel nu eindigt in een OAP en niet meer in een PoP.

Je ziet op deze foto het uitrollen van de klantkabels, die van een ondergronds DP naar de woning lopen.

• Johan.Pronk
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:30:
Je ziet op deze foto het uitrollen van de klantkabels, die van een ondergronds DP naar de woning lopen.
Een paar dagen hiervoor was er een busje wat met een soort metaaldetectoor aan het zoeken was. Ik vermoede dat dit dan de DP's zijn geweest. Was een stukje verderop bij mij.

Zijn wel stevige kabels, had nog een stukje maar zit geen vezeltje meer in denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L4zmqBUl.jpg

even graven
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/31Rjrq7l.jpg

zoeken wie bij wie hoort
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RUZNOxrl.jpg

en dan
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jO5Rp4Al.jpg

of toch niet :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rMOcluUl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Johan.Pronk op 19-08-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01
@Barre73 ,

Kan jij aangeven hoe lang het duurt tussen het aanleggen van de glasvezel en de aansluiting in huis?
Wij hebben nu een sprietje bij de voordeur uit de grond steken maar sindsdien niets meer vernomen.
Zou lullig zijn als ze net in een vakantie de boel willen aanslutiten :-)

Postcode 1827 (Alkmaar)

Thnx

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psvpas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 17:47
Kan kloppen ja. Er zit een spoel in een van de gebruikte ondergrondse DP's. Anders wordt er zo'n bal met detectie in de grond gegooid. Hiermee kunnen ze dus een DP vinden :)
Johan.Pronk schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 16:28:
[...]

Een paar dagen hiervoor was er een busje wat met een soort metaaldetectoor aan het zoeken was. Ik vermoede dat dit dan de DP's zijn geweest. Was een stukje verderop bij mij.

Zijn wel stevige kabels, had nog een stukje maar zit geen vezeltje meer in denk ik.

[Afbeelding]

even graven
[Afbeelding]

zoeken wie bij wie hoort
[Afbeelding]

en dan
[Afbeelding]

of toch niet :)
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:32
@MarchelHoek Bij ons duurde het 37 weken voordat het oranje sprietje van het midden van de stoep, naar de gevel werd verplaatst. Daarna duurde het nog 5 weken voordat het geheel naar binnen werd gebracht. Kan dus zomaar nog een paar weken duren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MarchelHoek schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:45:
@Barre73 ,

Kan jij aangeven hoe lang het duurt tussen het aanleggen van de glasvezel en de aansluiting in huis?
Wij hebben nu een sprietje bij de voordeur uit de grond steken maar sindsdien niets meer vernomen.

Postcode 1827 (Alkmaar)

Thnx
Ik kan aangeven wat de bedoeling is vanuit de processen die ervoor zijn bedacht. Maar elk project kent zijn afwijkingen en voor hoogbouw kan het weer anders zijn dan laagbouw.
Normaal is circa 9 tot 11 weken tussen de graaf/schiet werkzaamheden en de huisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01
Dank voor de reacties, dan moet ik nog even geduld hebben.
Gaan we gewoon vakantie plannen

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ze komen 15 september hier de kabel naar binnen trekken. ben ik dan direct aangesloten op het netwerk? kan ik dan de volgende dag direct een glasvezel abonnement afsluiten bij een provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Barre73 ,

Postcode 1827 (Alkmaar)

Thnx
Voor die postcode is iets van november genoemd staat in mijn herinnering.
Ik zou alleen niet te veel waarde hechten aan de planning van KPN en/of de uitvoerder want tussen de melding 'we gaan deze week beginnen, haal je auto weg' en het open breken van de straat kan zomaar twee maanden zitten ben ik achter. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Farabi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:52:
ze komen 15 september hier de kabel naar binnen trekken. ben ik dan direct aangesloten op het netwerk? kan ik dan de volgende dag direct een glasvezel abonnement afsluiten bij een provider?
Even bij de desbetreffende provider een postcode check doen of er al glas beschikbaar is, Na het aansluit in het kastje in je huis kan het nog even duren voordat ze bij zijn in het systeem. Je zou ze kunnen bellen, maar bij kpn de postcode check zal wel snel een oke geven op glas.

Bij mij duurde het 2+ week voor het in de check zichtbaar was, maar ik heb dan ook niks aangevraagd na het opleveren.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Farabi schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:52:
Dat zou eventueel nu al kunnen bij KPN want die doen aan NL9. Oftewel: abonnement aanvragen voordat de aansluiting gemaakt is. Daardoor plaatst de KPN Netwerk aannemer tijdens het kabel binnenbrengen ook meteen de NT of ONT en kan jij direct verder met router etc..

Andere providers wachten tot de aansluiting gereed is. Dat gereed melden gebeurt in de avond elke dag maar per provider kan het verschillen hoe lang het daarna duurt. Sommigen de volgende dag, sommigen een week later.
In ieder geval nooit dezelfde dag want je adres is pas in de loop van de avond gereed in de administratie van KPN Netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victor538
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 22:37
@Barre73 ,

Postcode 1827 (Alkmaar)

Thnx
Ben hier ook geïnteresseerd in. KPN gaat volgende week glasvezel in de straat aanleggen, volgens de monteur duurt het dan nog tot januari (!) voordat de verbinding naar ons huis wordt getrokken.

Ik hoop eigenlijk dat het wat sneller kan... Geven ze niet voorrang aan mensen die al aangeven een abonnement af te sluiten? Het is dan toch ook in hun belang om zo snel mogelijk die abonnementen laten te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

victor538 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Ben hier ook geïnteresseerd in. KPN gaat volgende week glasvezel in de straat aanleggen, volgens de monteur duurt het dan nog tot januari (!) voordat de verbinding naar ons huis wordt getrokken.

Ik hoop eigenlijk dat het wat sneller kan... Geven ze niet voorrang aan mensen die al aangeven een abonnement af te sluiten? Het is dan toch ook in hun belang om zo snel mogelijk die abonnementen laten te starten?
Ik zou nog niet al te hard van stapel lopen. Bij mij heeft er nog zeker 4 a 5 maanden gezeten tussen het bij de voorgevel hebben van de kabel, tot een moment dat je een abbo af kan sluiten.
Daarnaast werkte het bij mij juist vertragen om een pre-order de hebben. Toen mijn buren uiteindelijk een werkende glasvezel verbinding hadden, heb ik de pre-order met veel moeite uit het systeem laten verwijderen en opnieuw een order via KPN laten plaatsen.
De communicatie tussen moeder en dochter (KPN & KPN NetwerkNL) is redelijk dramatisch te noemen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

TFHfony schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:13:
Toen mijn buren uiteindelijk een werkende glasvezel verbinding hadden, heb ik de pre-order met veel moeite uit het systeem laten verwijderen en opnieuw een order via KPN laten plaatsen.
Je wint helaas niets met een pre-order. Het is niet alsof de voorraad beperkt is. ;)

Een tijdje geleden had ik binnen 10 minuten na het opleveren van een GPON verbinding in de meterkast, de bestaande VDSL provider (XS4ALL) aan de telefoon om het DSL abonnement om te laten zetten naar FttH. Minder dan twee weken later werd dat omgezet.

• Barre73
victor538 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Tussen aanleg in de straat en aansluiting in huis is 3 maanden niet vreemd zoals ik hierboven al schreef. Graven is nog het makkelijkste deel van het proces. Blazen, lassen en vooral het op tijd geplaatst en geactiveerd krijgen van de apparatuur in de PoP (niet door KPN Netwerk) neemt ook veel tijd in beslag.
Januari is 5 maanden en dat klinkt mij ook wel erg lang. Ik kan even voor je kijken wat de planning is als je je adres stuurt.
Wat de overstap betreft: KPN als provider communiceert prima met NetwerkNL maar het goed en op tijd inschieten van orders lijkt wel een dingetje te zijn...
Als jij je provider belt op het moment dat je de huisafspraak hebt met de aannemer en aangeeft dat je meteen over wil stappen (CUF), dan zouden ze op dat moment de def order kunnen inschieten. Dan krijgt de monteur van Netwerk NL ook de opdracht om bij jou een actieve glasvezel-ONT te plaatsen en kan je daar je router op aansluiten en omgaan naar glasvezel. Geen extraonteir meer nodig.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Barre73 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:56:
[...]
Wat de overstap betreft: KPN als provider communiceert prima met NetwerkNL maar het goed en op tijd inschieten van orders lijkt wel een dingetje te zijn...
I beg to differ.
Toen ik naar KPN belde om te vragen waarom mijn buren al wel een abonnement hadden kunnen afsluiten en mijn pre-order nog steeds open stond, gaven ze aan dat ik maar met KPN NetwerkNL moest bellen om de status van de pre-order op te vragen. Idem dito (en vice versa) toen ik de pre-order wilde laten verwijderen. Allebei maar met een vinger naar elkaar wijzen, maar even samen communiceren? Dat deden ze niet aan. Ik mocht als boodschapper de berichten van de de moeder (KPN) naar de dochter (KPN NetwerkNL) en terug overbrengen. Echt bizar.
The Zep Man schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:08:
[...]
Je wint helaas niets met een pre-order. Het is niet alsof de voorraad beperkt is. ;)
Ik las indertijd op verschillende plaatsen dat het bij een pre-order nogal eens voorkwam dat bij het afmonteren van het glas binnen dan ook gelijk de mediaconverter al geplaatst werd. Dat zou dus een monteursbezoek gescheeld hebben en wellicht ook wat tijd.
Uiteindelijk blijkt een pre-order bij KPN dus ook juist vertragend te kunnen werken. Dat is iets wat je niet echt verwacht.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

TFHfony schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:36:
Ik las indertijd op verschillende plaatsen dat het bij een pre-order nogal eens voorkwam dat bij het afmonteren van het glas binnen dan ook gelijk de mediaconverter al geplaatst werd. Dat zou dus een monteursbezoek gescheeld hebben en wellicht ook wat tijd.
Dat wordt helaas door twee verschillende partijen gedaan, dus nee. De mediaconverter wordt geplaatst door de monteur die de internetverbinding komt opleveren, niet door degene die eerder het glas afmonteerde (twee verschillende partijen met verschillende verantwoordelijkheden).
Uiteindelijk blijkt een pre-order bij KPN dus ook juist vertragend te kunnen werken. Dat is iets wat je niet echt verwacht.
Dat klopt, want KPN is niet altijd KPN. Zie ook in dit topic hoe vaak het terugkomt dat KPN slecht communiceert met KPN. ;)

• Gonadan

Gonadan

Wat is jullie ervaring qua netheid van de werkzaamheden? Bij ons in de buurt merk je toch dat het straatwerk er alles behalve op vooruit gaat. Bij de buren zag ik tegelwerk doormidden en bij ons sporen van een scherp op de dorpel.
Allemaal niet echt zo erg dat je meteen schadeclaims gaat indienen maar netjes kan ik het niet noemen. In die zin vrees ik al voor wanneer ze in huis bezig gaan want als dat van hetzelfde niveau is word ik daar niet blij van.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:26

GekkeR

key = key

In onze buurt ging het redelijk netjes, afgezien van de plek waar het binnen komt (direct bij de voordeur) die er wat rommelig uitzag (waardoor het ook opviel toen ik thuiskwam na het werk). Uiteindelijk wat pech gehad met de mensen die de kabel naar binnen moesten trekken dus de bundel ligt nog los buiten, maar dat is een ander verhaal ;)

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• Barre73
The Zep Man schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
Dat wordt helaas door twee verschillende partijen gedaan, dus nee. De mediaconverter wordt geplaatst door de monteur die de internetverbinding komt opleveren, niet door degene die eerder het glas afmonteerde (twee verschillende partijen met verschillende verantwoordelijkheden).
Zeker niet waar. De aannemer die het glas afmonteert plaatst in vele gevallen ook de NT/mediaconverter.
De crux zit hier in het woord pre-order. Dat is niks officieel en komt ook niet bij Netwerk NL binnen.

Pas zodra de PoP apparatuur actief is (WBA open) zijn de adressen bestelbaar bij KPN WBA. Meestal een week of twee voordat de aansluitingen beginnen in dat betreffende gebied.

Als KPN de provider vanaf dat moment een echte order inlegt wordt deze via WBA ontvangen bij Netwerk NL om te patchen en een NT te plaatsen. Deze wordt bewaard bij de aannemer tot de huisaansluiting gedaan wordt. Dan doen ze die drie zaken in 1 keer.

MAAR: die pre-orders die KPN als provider verzamelt moeten ze dan wel doorzetten op het moment dat de PoP WBA open gaat. En dat gaat dus vaak fout.

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

The Zep Man schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
Nou, verschillende keren dus gelezen dat dit juist WEL het geval is. Barre73 geeft dit ook al aan. Helaas is het een proces welke blijkbaar nogal eens fout wil lopen, maar in principe kan een pre-order dus in je voordeel werken qua snelheid / monteurs bezoeken. Dat de praktijk helaas wel eens iets anders uitwerkt. Tja...

• krakendmodem
  • Laatst online: 20:21
Gonadan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:59:
Wat is jullie ervaring qua netheid van de werkzaamheden? Bij ons in de buurt merk je toch dat het straatwerk er alles behalve op vooruit gaat. Bij de buren zag ik tegelwerk doormidden en bij ons sporen van een scherp op de dorpel.
Allemaal niet echt zo erg dat je meteen schadeclaims gaat indienen maar netjes kan ik het niet noemen. In die zin vrees ik al voor wanneer ze in huis bezig gaan want als dat van hetzelfde niveau is word ik daar niet blij van.
In 2015 is hier de complete straat eruit geweest ivm vervangen riolering en sindsdien lagen de nieuwe klinkers er superstrak in. Na aanleg van de glasvezel en het dichtgooien was het niet meer zo strak, sterker nog, je kon zelfs struikelen als je goed je best deed. Sommige klinkers staken iets omhoog, etc.

Over de aanleg was ik dus niet heel tevreden en heb dus daarover ook een melding gemaakt om dat te herstraten. Zonder resultaat (waarschijnlijk omdat die straat ook nog op de planning staat om opnieuw ingericht te worden, maar dat zou los moeten staan van de aanleg). Andere gedeeltes zijn later alsnog wel herstraat, maar zo mooi als het eerst was zal het niet meer worden. Je kan precies zien in de straat waar men aan het rommelen is geweest.

Wat dat betreft is het zonde van de bestrating en kan ik de boze reacties en anti-glas marketing van Ziggo dat de straat niet open hoeft heel goed begrijpen. Uiteindelijk ben ik wel heel content met de glasaansluiting.

Overigens gingen er hier wel wat meer dingen mis tijdens de aanleg tot in huis, verdiende zeker geen schoonheidsprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 26-08-2021 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Voor iedereen die het heeft over tegels en klinkers die niet strak meer liggen: Dat is simpelweg op geen enkele manier te voorkomen,, behalve door alles helemaal opnieuw te straten en dat wordt veel te duur en dan wordt er niks meer aangelegd.
Als je tegels weghaalt en zand eruit, je graaft een sleuf en na het leggen leg je het zand weer terug, maar dan moet je het ook in lagen verdichten. En dan nog zal het enigszins weer gaan inklinken. Daarom worden ze iets bollig en dus een beetje uit stekend terug gelegd. Na enkele maanden zou het dan weer recht moeten zijn.

En voordat iedereen op de aannemers van KPN Netwerk blijft bashen: de eigenaar van die bestrating is de gemeente en elke gemeente kent toezichthouders die dat inspecteren tijdens de werkzaamheden van KPN Netwerk. Als zij akkoord zijn, waarom zou KPN Netwerk of de aannemer het dan perfect willen doen? De eigenaar zelf is notabene akkoord...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-gouda
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 04:45
Barre73 "En voordat iedereen op de aannemers van KPN Netwerk blijft bashen: de eigenaar van die bestrating is de gemeente en elke gemeente kent toezichthouders die dat inspecteren tijdens de werkzaamheden van KPN Netwerk. Als zij akkoord zijn, waarom zou KPN Netwerk of de aannemer het dan perfect willen doen? De eigenaar zelf is notabene akkoord..."

Barre, ik ben een fan en lees altijd je heldere inbreng op verschillende forums. Maar ik vind het niet juist om slecht werk te accepteren omdat de controle van de eigenaar op laag niveau is. Ik mag hopen dat de mentaliteit van KPN-provider bij de aansluiting van glas en bij het instand houiden van een goede verbinding anders is.

Googelaar

• Gonadan

Gonadan

@Barre73 waarom die irritatie? Bashen? Ik vraag simpelweg om ervaringen.
Mijn ervaring is minder positief dan jij doet voorstellen. Ik weet gerust hoe straten werkt maar er is een groot verschil tussen wat marge voor in klinken en het gewoon niet netjes dicht leggen.

Een gemeente heeft op zich ook niet zoveel keuze. Als ze te moeilijk doen vinden de partijen het al snel te duur en komt er geen glas, dan zijn je bewoners ook niet blij. Gemeenten zullen dus alles accepteren tenzij het echt gevaarlijk is of bewoners zelf gaan klagen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Barre73
Gonadan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:16:
@Barre73 waarom die irritatie? Bashen? Ik vraag simpelweg om ervaringen.
Mijn ervaring is minder positief dan jij doet voorstellen. Ik weet gerust hoe straten werkt maar er is een groot verschil tussen wat marge voor in klinken en het gewoon niet netjes dicht leggen.

Een gemeente heeft op zich ook niet zoveel keuze. Als ze te moeilijk doen vinden de partijen het al snel te duur en komt er geen glas, dan zijn je bewoners ook niet blij. Gemeenten zullen dus alles accepteren tenzij het echt gevaarlijk is of bewoners zelf gaan klagen.
De irritatie is niet persoonlijk en ook niet op jou gericht. Ik reageer al een aantal jaren op Tweakers en er zijn altijd wel een aantal mensen die er geen begrip voor kunnen opbrengen. En dit topic is nog niet zo oud maar er zijn verder op Tweakers genoeg bashberichten te vinden.

En ja, ik weet zeker wel dat het vaak fout gaat. Dat onderaannemers er een potje van maken. Ik zie het dagelijks langskomen.
Maar er zijn genoeg gemeentes die wel streng zijn en gewoon elke keer weer de aannemer terugsturen voor herstel.
En er zijn aannemers die het wel goed willen doen en snappen dat een kleine extra investering zorgt voor later meer inkomsten (en besparing door niet terug te hoeven komen)

• krakendmodem
  • Laatst online: 20:21
Barre73 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:58:
Voor iedereen die het heeft over tegels en klinkers die niet strak meer liggen: Dat is simpelweg op geen enkele manier te voorkomen,, behalve door alles helemaal opnieuw te straten en dat wordt veel te duur en dan wordt er niks meer aangelegd.
Als je tegels weghaalt en zand eruit, je graaft een sleuf en na het leggen leg je het zand weer terug, maar dan moet je het ook in lagen verdichten. En dan nog zal het enigszins weer gaan inklinken. Daarom worden ze iets bollig en dus een beetje uit stekend terug gelegd. Na enkele maanden zou het dan weer recht moeten zijn.

En voordat iedereen op de aannemers van KPN Netwerk blijft bashen: de eigenaar van die bestrating is de gemeente en elke gemeente kent toezichthouders die dat inspecteren tijdens de werkzaamheden van KPN Netwerk. Als zij akkoord zijn, waarom zou KPN Netwerk of de aannemer het dan perfect willen doen? De eigenaar zelf is notabene akkoord...
Ik denk dat onze gemeente geen toezichthouders meer kent om eerlijk te zijn. :P

Inklinken was niet eens het geval, eerder gewoon de stenen erin en weer door. Iedereen snapt wel dat het zand weer moet zakken, maar het er zo inleggen dat het nog steeds scheef lag… tsja. Is inmiddels wel hersteld, we zijn ook al ruim een jaartje verder.

Gemeente kan er zelf ook wat van trouwens. Riolering die jaren lang verstopt zit en de buitendienst die letterlijk “jammer dan” zegt bij het aanspreken ervan. En vervolgens boos weglopen als ik aangaf “dat ik dan maar weer een nieuwe melding ga doen”.

Dus nee. Hier moest het bij NetwerkNL zelf wegkomen, wat op bepaalde stukken ook daadwerkelijk aangepakt is. Andere straat was al schots en scheef dus snap die aannemer dan ook nog wel dat ze dat niet gaan opknappen.

Ik loop nu in Zwolle rond en hier ligt de bestrating er keurig in het centrum waar de aanleg net is geweest. Het kan dus wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
Barre73 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:25:
[...]

De irritatie is niet persoonlijk en ook niet op jou gericht. Ik reageer al een aantal jaren op Tweakers en er zijn altijd wel een aantal mensen die er geen begrip voor kunnen opbrengen. En dit topic is nog niet zo oud maar er zijn verder op Tweakers genoeg bashberichten te vinden.

En ja, ik weet zeker wel dat het vaak fout gaat. Dat onderaannemers er een potje van maken. Ik zie het dagelijks langskomen.
Maar er zijn genoeg gemeentes die wel streng zijn en gewoon elke keer weer de aannemer terugsturen voor herstel.
En er zijn aannemers die het wel goed willen doen en snappen dat een kleine extra investering zorgt voor later meer inkomsten (en besparing door niet terug te hoeven komen)
Stop met wijzen naar onderaannemers. KPN weet als geen ander hoe ze contracten moeten dicht timmeren. En daar is niets mis mee, je kan maar duidelijkheid hebben.
Maar bij KPN weet de linkerhand niet wat de rechter doet, lijkt me eerder. Anders kunnen ze claimen en beboeten. Bij mij in het dorp wijst KPN naar KPNnetwerkNL en liggen de glasvezels al maanden, hangt bij mij mijn kastje al maanden aan de muur maar de wijkcentrale hebben ze niet op orde. Dat heeft niets met onderaannemers te maken.
Natuurlijk zal er gerust een onderaannemer zijn die het niet op orde is maar bij alle locaties waar het niet loopt heb je 1 partij die overkoepelend is: KPN.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
Barre73 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:25:
[...]
Hier in de straat gingen ze er best netjes mee om:
- Grind netjes opzij leggen op een zijl zodat ze na het graven het weer netjes dicht kunnen gooien zonder dat er allemaal zand tussen zit.
- De straat door en elke gebroken grijze stoeptegel vervangen. Of deze nou al gebroken was of niet, elke gebroken tegel ging er uit.
- Als ik dan toch een minpuntje moet noemen: de nieuwe tegels zijn lichter dan de oude tegels die er al een eeuwigheid in liggen, maar daar kan een aannemer ook niet zo veel aan doen :P

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54
Hier een brief binnen van KPN of Volker wessels oid dat ze langs komen om de laatste aansluiting te regelen. Hierop contact opgenomen dat het kastje al een maand hangt.
Bovenstaande nam contact op dat ze de aansluiting na het kastje willen controleren.
Ok, werk toch thuis, maar mijn schoonouders hebben het dan weer niet gehad. Snap er echt helemaal niets van, maar het zal wel goed zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
Arunia schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:39:
Hier een brief binnen van KPN of Volker wessels oid dat ze langs komen om de laatste aansluiting te regelen. Hierop contact opgenomen dat het kastje al een maand hangt.
Bovenstaande nam contact op dat ze de aansluiting na het kastje willen controleren.
Ok, werk toch thuis, maar mijn schoonouders hebben het dan weer niet gehad. Snap er echt helemaal niets van, maar het zal wel goed zijn. :+
Bij mij zijn ze later ook nog langs geweest voor een controle (lijnmeting). Ze gaven toen aan dat dit een steekproef was, dus niet alle adressen worden gecontroleerd (tenzij de steekproef een slecht resultaat laat zien natuurlijk ;) ).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 21:54
@ShadowLord Ah, dat is duidelijk inderdaad. Vond het vreemd om pas te horen dat mijn schoonouders dat doen niet hadden, maar een steekproef is helder. :)
We gaan het zien donderdag. Moet ik weer alles daar vrij maken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die steekproef wordt normaliter gedaan door een extern bedrijf buiten de aannemer om. Dat bedrijf heeft Fiber Control.

Wat bij Volker Wessels wel kan: bij sommige gebouwen werken ze andersom. Eerst binnen en dan buiten. Dus moeten ze een extra keer langs want ook al hangt het kastje al: er moet altijd een lijnmeting tot aan de PoP worden gedaan voordat het adres gereed mag worden gemeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Rudi Vader schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Stop met wijzen naar onderaannemers. KPN weet als geen ander hoe ze contracten moeten dicht timmeren. En daar is niets mis mee, je kan maar duidelijkheid hebben.
Maar bij KPN weet de linkerhand niet wat de rechter doet, lijkt me eerder. Anders kunnen ze claimen en beboeten. Bij mij in het dorp wijst KPN naar KPNnetwerkNL en liggen de glasvezels al maanden, hangt bij mij mijn kastje al maanden aan de muur maar de wijkcentrale hebben ze niet op orde. Dat heeft niets met onderaannemers te maken.
Natuurlijk zal er gerust een onderaannemer zijn die het niet op orde is maar bij alle locaties waar het niet loopt heb je 1 partij die overkoepelend is: KPN.
Dit ging over straatwerk, niet over wijkcentrales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:37
Vorig jaar november is hier de glasvezel in de straat aangelegd. Ik heb geen voetpad voor het huis dus mij gingen de parkeervakken open. Nadat ze laag voor laag weer hadden aangetrild kwamen ze een paar dagen later nog een keer langs om het straat werk nog een keer aan te trillen. En dat zag ik op meer plekken in de wijk.

Ik kan nu echt niet meer zien waar de glasvezel is gelegd aan het straatwerk. Her en der in de wijk is het nog wel goed te zien maar dat komt omdat je op bepaalde plekken nieuwe tegels ziet liggen die oude kapotte hebben vervangen. Tja daar zit nou eenmaal kleurverschil in.

Als ik dat vergelijk met de stukken straatwerk in b.v. het wijkwinkelcentrum wat open is geweest voor andere graafwerkzaamheden of stuk voetpad wat weer opnieuw is gelegd na bouwwerkzaamheden van appartementen (met de oude stenen) dan ligt de lat voor kwaliteit bij de aannemer die hier actief was hoger dan dat van de gemeente zelf. Ook trouwens dan die van de aannemer voor glasdraad die via onze wijk is gegaan voor de verbinding tussen buitengebieden (korte route door het bos zat er niet in denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Soms het het ook anders te realiseren.
Zeg gewoon dat je het niet wil hebben, en een klacht indient.
Dan is het net als het slimmemeter gedoe. Dan bellen ze je. en bestoken ze je met hun aansluit agenda’s en opdringerigheid al heel snel. :+

(Eis dan dat het binnen 1 week klaar is. En anders komt het niet.)

[ Voor 12% gewijzigd door Mel33 op 28-08-2021 15:51 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:54

lSltAlKeR

Time destroys everything!

[...]
Maar bij KPN weet de linkerhand niet wat de rechter doet, lijkt me eerder. Anders kunnen ze claimen en beboeten. Bij mij in het dorp wijst KPN naar KPNnetwerkNL en liggen de glasvezels al maanden, hangt bij mij....
Dat mag ook niet. Daar ziet de ACM op toe KPN Netwerk weet veel een veel meer ook van de concurrent dan KPN ISP ;)

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:54

lSltAlKeR

Time destroys everything!

[...]
Niet dus... KPN Netwerk mag dan misschien verantwoordelijk zijn maar het is toch het de slechte supervisie bij de aannemer / onderaanemer....

[ Voor 22% gewijzigd door lSltAlKeR op 28-08-2021 18:28 ]

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Nou hij doet het.. Nu bij KPN verder babbelen over waarom niet geleverd wordt wat beloofd is (waar de andere providers wel juist informaite hebben verschaft).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zGyZQ2ll.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Johan.Pronk schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 06:19:
Nou hij doet het.. Nu bij KPN verder babbelen over waarom niet geleverd wordt wat beloofd is (waar de andere providers wel juist informaite hebben verschaft).

[Afbeelding]
Super! Wat was het uiteindelijk?

Dat je maar 500up hebt hebben meer klanten. Loopt een topic van Dries op het KPN forum, ook hier besproken. KPN schreef van de week dat ze het bij meer klanten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:30:
[...]
Dat je maar 500up hebt hebben meer klanten. Loopt een topic van Dries op het KPN forum, ook hier besproken. KPN schreef van de week dat ze het bij meer klanten zien.
Valt mij van KPN eigenlijk wel tegen. Bij T-Mobile is het een bekend issue maar ik wist niet dat dit bij KPN ook speelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:25:
[...]

Valt mij van KPN eigenlijk wel tegen. Bij T-Mobile is het een bekend issue maar ik wist niet dat dit bij KPN ook speelde.
Ja alleen hier lijkt het meer een policy issue dan een bandbreedte tekort:

De configuratie staat toch wel goed. Waarom jij dan toch niet een uploadsnelheid van 1 Gbit/s kunt halen, is momenteel een raadsel. Maar je bent niet de enige bij wie dit gebeurt. Er wordt dus een groter onderzoek opgezet. Op dit moment is dit alle informatie die ik heb en je kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Johan.Pronk schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 06:19:

[Afbeelding]
Ik ben net zoals @stormfly benieuwd wat nu de oorzaak was van de falende GPON verbinding.
Het belangrijkste voor nu is dat je verbinding hebt, inderdaad de snelheden moeten nog conform het contract worden ingesteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:30:
Super! Wat was het uiteindelijk?

Soundwork schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:03:
Ik ben net zoals @stormfly benieuwd wat nu de oorzaak was van de falende GPON verbinding.
Het belangrijkste voor nu is dat je verbinding hebt, inderdaad de snelheden moeten nog conform het contract worden ingesteld ;)
Na een week nog geen monteur geweest. Dacht, laat ik hem weer eens aanzetten en toen was het alarmlampje uit. Dus rara.. Werd daarna nog door KPN Net gebeld om afspraak te maken met een monteur, dus daar is hij nog niet 'goedgemeld'.

En over de bandbreedte, denk echt dat dit te maken heeft met de limieten van PON. Helaas is mijn oorspronkelijke verklaring weggemodereerd door de mods hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
lSltAlKeR schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Niet dus... KPN Netwerk mag dan misschien verantwoordelijk zijn maar het is toch het de slechte supervisie bij de aannemer / onderaanemer....
Dat kan maar KPN zet over het algemeen de contracten behoorlijk dicht. Bij mij wijst KPN naar KPNNetwerkNL en vice versa. Want de ene partij heeft helemaal niets met de andere te maken, roepen ze door de telefoon over elkaar. Dat is per definitie klinkklare nonsens. Als je opdrachtgever en aannemer bent, heb je dus met elkaar te maken. Misschien is het niet moeder/dochter bedrijven maar als het opdrachtgever en opdrachtnemer zijn, zijn de contracten dicht getimmerd. Als het op zoveel plaatsen fout gaat dan is de opdracht niet goed. Want ze kunnen simpel weg niet alle onderaanmemers er uit donderen.
Bij mij zegt KPNnetwerkNL dat KPN in de wijkcentrale geen apparatuur geplaatst heeft, KPN beweert dat KPNNetwerkNL de lijn bij KPN niet kan afmelden omdat die er niet ligt (hangt aan mijn muur) en als ik dat zeg dan kunnen ze niet afmelden omdat hij niet is afgemonteerd in de wijkcentrale........ (en daar heb je de apparatuur voor nodig)

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:12

Wildfire

Joy to the world!

Johan.Pronk schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:19:

[...]

En over de bandbreedte, denk echt dat dit te maken heeft met de limieten van PON. Helaas is mijn oorspronkelijke verklaring weggemodereerd door de mods hiero.
Hoe bedoel je? Dat je lagere upload aan een beperking van het PON netwerk ligt? Dat kan prima een gigabit upload aan hoor, al diverse klanten gehad waar ik de upload werkend heb getest tegen de 950 megabit/sec.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 29-08-2021 23:58 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
Nou zal het nog een keer uitleggen.

Er wordt een Nokia 7368 ISAM ONT G-010G-Q als ONT gebruikt. Deze ondersteund de G.984 standaard.

GPON uplink:
• Line rate: 2.488 Gb/s downstream, 1.244 Gb/s upstream.

KPN Net shared in mijn geval 16 gebruikers over de lijn. Dus in theorie, als die lijnen daadwerkelijk op een peak moment gebruikt worden, zal mijn bandbreedte max 150 Mb/s down en 75 Mb/s up zijn.

Dan kan je wel gigabit symmetrisch aanbieden, maar technisch is dat het natuurlijk helemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Johan.Pronk schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:44:
Dan kan je wel gigabit symmetrisch aanbieden, maar technisch is dat het natuurlijk helemaal niet.
Gigabit Ethernet is ook Gigabit Ethernet, ondanks dat meerdere computers op een enkele switch met een enkele Gigabit Ethernet uplink zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan.Pronk
  • Niet online
The Zep Man schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:05:
Gigabit Ethernet is ook Gigabit Ethernet, ondanks dat meerdere computers op een enkele switch met een enkele Gigabit Ethernet uplink zijn aangesloten.
Zo lang ik er lekker alleen op zit vind ik het prima. Hoef ik geen bandbreedte te delen. Maar, Ik snap best dat er providers zijn die het niet "durven" aan te bieden als gigabit. We zullen zien hoe het uitpakt, ik zocht alleen maar een verklaring waarom ik maar 500Mb upload heb terwijl ik 1000 besteld heb.
Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie