Nog even een slinger op deze topic reactie: ik neem aan dat de klikbare ONT's alleen beschikbaar komen voor de laatste generatie FTU's (de TK-01). Als klanten dus nog een TY-01 hebben hangen, wordt er dan alsnog een losse ONT bij gehangen bij XGSPON?jopoh schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:43:
[...]
voor xspon komt een klikbare ONT.
gpon blijft het nokia ONT.
Je kan ze straks beide in de zelfde wijk tegen komen aangezien ze naast elkaar kunnen draaien omdat ze beide andere Wavelengths gebruiken
Klikbare ONT XGSPON is idd voor de TK-01 aangezien op dit moment alleen pon wordt uitgerold in gebieden waar een TK-01 komt te zitten.Soundwork schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:46:
[...]
Nog even een slinger op deze topic reactie: ik neem aan dat de klikbare ONT's alleen beschikbaar komen voor de laatste generatie FTU's (de TK-01). Als klanten dus nog een TY-01 hebben hangen, wordt er dan alsnog een losse ONT bij gehangen bij XGSPON?
Mocht kpn wba gaan besluiten in bestaande gebieden waar TY-01 zit pon te gaan leveren zal daar ook vast iets voor komen(alleen na mijn weten is de niet aan de orde voor bestaande gebieden) aangezien bestaande gebieden gewoon nog steeds met AON appratuur wordt uitgebreid
Ik ben benieuwd wanneer KPN gaat beginnen met grootschalige aanleg van glasvezel in Zoetermeer. T-Mobile is al begonnen in de noordelijke wijken van deze stad. Maar om niet straks de boot te missen lijkt het mij dat KPN niet lang kan achterblijven. Overigens is het al aangekondigd door de gemeente dat er ook een akkoord met KPN is afgesloten, maar verder (helaas) nog geen nieuws.
Ik vraag mij dat af.Ynnoz schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:48:
Ik ben benieuwd wanneer KPN gaat beginnen met grootschalige aanleg van glasvezel in Zoetermeer. T-Mobile is al begonnen in de noordelijke wijken van deze stad. Maar om niet straks de boot te missen lijkt het mij dat KPN niet lang kan achterblijven. Overigens is het al aangekondigd door de gemeente dat er ook een akkoord met KPN is afgesloten, maar verder (helaas) nog geen nieuws.
Ik denk dat geheel glasloze steden en dorpen voor gaan bij KPN.
Concurrentie is pas iets wat ontstaat in latere fases als overal glas ligt. Nu is vooral belangrijk dat de handtekeningen tot leveren gezet zijn, de rest volgt dan “ooit”🙃
Toch betwijfel ik dat.... XGSPON is voor snelheden van 10 Gbps, dus ik neem aan dat als klanten in de toekomst van deze snelheden gebruik willen maken in de Reggefiber/NetwerkNL Point-to-point gebieden, de klanten van AON naar PON worden overgezet middels een ompatching in de area-PoP's van een AON poort naar een OLT.jopoh schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:54:
[...]
Klikbare ONT XGSPON is idd voor de TK-01 aangezien op dit moment alleen pon wordt uitgerold in gebieden waar een TK-01 komt te zitten.
Mocht kpn wba gaan besluiten in bestaande gebieden waar TY-01 zit pon te gaan leveren zal daar ook vast iets voor komen(alleen na mijn weten is de niet aan de orde voor bestaande gebieden) aangezien bestaande gebieden gewoon nog steeds met AON appratuur wordt uitgebreid
Iemand enig idee hoe lang het zou moeten duren tot NetwerkNL de verbinding gereed meld na het monteren? Afgelopen woensdag is dit bij mij gebeurd, ik heb nu een wit langwerpig kastje op de FTU hangen, het lampje glas brand.
KPN(niet netwerkNL) zelf zegt dat dit voor 13 augustus gepland staat, maar dat lijkt wat lang duren voor alleen een administratieve handeling. Het aansluiten zelf ging niet helemaal soepel hier, na het monteren van de FTU en het testen bleek er wat fout te zijn, en moest de staat weer open worden gehaald. Monteur zei 5 minuutjes nodig te hebben, werd een hele ochtend.
KPN(niet netwerkNL) zelf zegt dat dit voor 13 augustus gepland staat, maar dat lijkt wat lang duren voor alleen een administratieve handeling. Het aansluiten zelf ging niet helemaal soepel hier, na het monteren van de FTU en het testen bleek er wat fout te zijn, en moest de staat weer open worden gehaald. Monteur zei 5 minuutjes nodig te hebben, werd een hele ochtend.
Dat is heel apart. Na montage en succesvol meten behoort dat diezelfde avond geupload te worden naar de netwerkdatabase. Blijkbaar was het bij jou succesvol want het glaslampje brandt.1337aldi schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:48:
Iemand enig idee hoe lang het zou moeten duren tot NetwerkNL de verbinding gereed meld na het monteren? Afgelopen woensdag is dit bij mij gebeurd, ik heb nu een wit langwerpig kastje op de FTU hangen, het lampje glas brand.
Maar werkt je verbinding niet dan? Als het glaslampje toch brandt...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
XGSPON wordt eerst gebruikt om meer mensen in 1 segment te kunnen voorzien van een hoge snelheid omdat ze gezamenlijk 10 Gbit delen en niet 2,5 Gbit zoals nu.Soundwork schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:32:
[...]
Toch betwijfel ik dat.... XGSPON is voor snelheden van 10 Gbps, dus ik neem aan dat als klanten in de toekomst van deze snelheden gebruik willen maken in de Reggefiber/NetwerkNL Point-to-point gebieden, de klanten van AON naar PON worden overgezet middels een ompatching in de area-PoP's van een AON poort naar een OLT.
Later zal er vast wel een abonnement van meer dan 1 Gbit gepland worden maar reken daar voor de komende paar jaar nog maar niet op hoor.
En ja, als dat zover is zal er eerst GPON apparatuur in bestaande PoPs moeten komen. Maar zoals gezegd.. dat duurt nog wel een paar jaar.
Nee hoor. De volgorde staat al lang vast voor de komende jaren. In ieder geval drie jaar vooruit.stormfly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:25:
[...]
Ik vraag mij dat af.
Ik denk dat geheel glasloze steden en dorpen voor gaan bij KPN.
Concurrentie is pas iets wat ontstaat in latere fases als overal glas ligt. Nu is vooral belangrijk dat de handtekeningen tot leveren gezet zijn, de rest volgt dan “ooit”🙃
aantal posts verplaatst naar het KPN topique.
www.google.nl
Kan het niet testen omdat ik het installatiepakket van KPN nog niet heb. Die wilt KPN pas versturen als de verbinding gereed is.. Binnenkort NetwerkNL maar even bellen om te informeren.Barre73 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:03:
[...]
Dat is heel apart. Na montage en succesvol meten behoort dat diezelfde avond geupload te worden naar de netwerkdatabase. Blijkbaar was het bij jou succesvol want het glaslampje brandt.
Maar werkt je verbinding niet dan? Als het glaslampje toch brandt...
Ook nergens een eigen router liggen?1337aldi schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:55:
[...]
Kan het niet testen omdat ik het installatiepakket van KPN nog niet heb. Die wilt KPN pas versturen als de verbinding gereed is.. Binnenkort NetwerkNL maar even bellen om te informeren.
In onze straat is nog geen schouwer geweest voor de nieuwe glasvezel aansluitingen, maar deze week wel een OAP geplaatst aan het begin van de straat. Kan daar enige tijdindicatie aan afgeleid worden?
Edit:typo
Edit:typo
[ Voor 3% gewijzigd door SkyFlyer op 31-07-2021 21:27 ]
Ik neem aan dat je OAP bedoelt?SkyFlyer schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 14:05:
In onze straat is nog geen schouwer geweest voor de nieuwe glasvezel aansluitingen, maar deze week wel een OAN geplaatst aan het begin van de straat. Kan daar enige tijdindicatie aan afgeleid worden?
Indicatie zou zijn dat ze dan nu snel gaan schouwen en graven. Laten we voorzichtig zijn en 10 tot 12 weken aanhouden voordat er wordt begonnen met aansluitingen naar binnen en opleveren.
Inderdaad, heb hem gecorrigeerd. Dat zou goed nieuws zijn, had ze pas eind dit jaar verwacht.Barre73 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:42:
[...]
Ik neem aan dat je OAP bedoelt?
Indicatie zou zijn dat ze dan nu snel gaan schouwen en graven. Laten we voorzichtig zijn en 10 tot 12 weken aanhouden voordat er wordt begonnen met aansluitingen naar binnen en opleveren.
Iemand ervaring met de afhandeling van schade na aansluiting in huis?
Bij ons is vandaag de glasvezel het huis binnen gebracht en de FTU geplaatst, het mantelbuisje van de glasvezel is met een aantal klemmetjes vast gezet. Helaas zit deze rij met klemmetjes bovenop een afvoer die in de muur is weg gewerkt, nu op vier plaatsten een natte kring rond de schroeven.
Bij ons is vandaag de glasvezel het huis binnen gebracht en de FTU geplaatst, het mantelbuisje van de glasvezel is met een aantal klemmetjes vast gezet. Helaas zit deze rij met klemmetjes bovenop een afvoer die in de muur is weg gewerkt, nu op vier plaatsten een natte kring rond de schroeven.
Zo snel mogelijk een schadeclaim indienen via de klantenservice mail van KPN Netwerk NL.Carstijn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:58:
Iemand ervaring met de afhandeling van schade na aansluiting in huis?
Die verleggen het naar de aannemer die het dan moet (laten) oplossen bij je.
Ik zie dat bij Kpn, Xs4all en Online glasvezel leverbaar is maar de kabel ligt nog buiten bij de voorgevel.
Gaan ze die bij een aanvraag pas naar binnen brengen of loopt er iets niet sync met leveraanvraag?
Gaan ze die bij een aanvraag pas naar binnen brengen of loopt er iets niet sync met leveraanvraag?
Als ie eenmaal tegen je voorgevel aanligt, dan is ie meestal wel binnen 10 weken afgemonteerd in huis. Lijkt mij dat het abonnement ook pas dan actief wordt, maar dat je hem nu alvast kan aanvragen. Meestal duurt het toch wel 1a2 maanden voordat mensen overstappen is mijn ervaring, gezien de opzeg termijn van meestal 30 dagen op een bestaand DSL/Kabel/Telefonie/TV contract.dolby schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:05:
Ik zie dat bij Kpn, Xs4all en Online glasvezel leverbaar is maar de kabel ligt nog buiten bij de voorgevel.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Twee mogelijkheden: je woning zit nog volop in de planning en aanleg. Dan kan je vast bestellen en wordt dit bij de huisaansluiting (die ze toch al doen) ook meteen je actieve NT geplaatst.dolby schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:05:
Of optie 2): Er is al meerdere keren geprobeerd een afspraak te maken. Daarna is het adres opgeleverd en nu kan je alleen nog een aansluiting krijgen in combinatie met een abonnementsaanvraag. Doorlooptijd drie weken.
Ik heb dus een TK-01 met patchcover, kort kabeltje, en GPON ONT. Ik heb ook een langer kabeltje nieuw in doos. Hoe klik ik het korte kabeltje los uit de patchcover? Het schuifbare stukje van de SC-APC connector kom ik met mijn vingers niet bij...
Foto's: https://imgur.com/a/WzzAwNn
Foto's: https://imgur.com/a/WzzAwNn
Ik heb nog even zitten rekenen, waarschijnlijk krijg ik GPON (PTMP) en val ik net buiten de boot met AON (PTP). Ik had nu Ziggo maar ik ben daar weg omdat ik mijn upload niet haal omdat het wijksegment vol zit tijdens werkuren.
Op basis van foto's ga ik er vanuit dat KPN 1:48 split, je zit foto's met 96vezels liggen en KPN sluit slechts 1 vezel per huishouden aan. (blijft een aanname)
Ziggo heeft 50Mbps per stream van 8Mhz met 32 kanalen 1600Mbps. Dan is de Ziggo upload configuratie van 4x6,4Mhz zoals bij fZiggo 27Mbps(bron zie hieronder) x 4= 108Mbps. Bij fUPC is het 4x6.4Mhz plus 2x3,2Mhz = 154Mbps upload. Dit is voor één wijksegment, monteur zegt dat er 250-550 modems in een wijksegment zitten. Met mij samen in de tooling gekeken en hier is het 300 stuks. Ziggo kan een wijksegment met 8 upstreams voorzien van 216Mbps maximaal.
Ziggo 1600Mbit / 300 modems = 5,3Mbit down per huishouden
fUPC 154Mbit up / 300 modems = 0,51Mbit up per huishouden
fZiggo 108bit up / 300 modems = 0,36Mbit up per huishouden
KPN GPON 2400 Mbit down / 48 = 52Mbit per huishouden
KPN GPON 1200 Mbit up / 48 huizen = 25Mbit up per huishouden.
GPON KPN v.s fZiggo
Down = 10 x beter
Up = 69x beter
Hoeveel bandbreedte kan er uit het OFDM kanaal komen wat Ziggo gebruikt van 93Mhz breed? Als een 192Mhz kanaal 1,89Gbps kan leveren, dan kan een 93Mhz kanaal 915Mbit leveren.
The first three versions of the DOCSIS standard support a downstream throughput with 256-QAM of up to 42.88 Mbit/s per 6 MHz channel (approximately 38 Mbit/s after overhead), or 55.62 Mbit/s per 8 MHz channel for EuroDOCSIS (approximately 50 Mbit/s after overhead). The upstream throughput possible is 30.72 Mbit/s per 6.4 MHz channel (approximately 27 Mbit/s after overhead), or 10.24 Mbit/s per 3.2 MHz channel (approximately 9 Mbit/s after overhead).
DOCSIS 3.1 supports a downstream throughput with 4096-QAM and 25 kHz subcarrier spacing of up to 1.89 Gbit/s per 192 MHz OFDM channel. The upstream throughput possible is 0.94 Gbit/s per 96 MHz OFDMA channel.[17]
Eigenlijk wel hele mooie cijfers als je de emotie van het ontbreken van een P2P fiber, links laat liggen. Het is direct zo permanent, ook naar de toekomst toe, een fysieke P2MP vezel.
Op basis van foto's ga ik er vanuit dat KPN 1:48 split, je zit foto's met 96vezels liggen en KPN sluit slechts 1 vezel per huishouden aan. (blijft een aanname)
Ziggo heeft 50Mbps per stream van 8Mhz met 32 kanalen 1600Mbps. Dan is de Ziggo upload configuratie van 4x6,4Mhz zoals bij fZiggo 27Mbps(bron zie hieronder) x 4= 108Mbps. Bij fUPC is het 4x6.4Mhz plus 2x3,2Mhz = 154Mbps upload. Dit is voor één wijksegment, monteur zegt dat er 250-550 modems in een wijksegment zitten. Met mij samen in de tooling gekeken en hier is het 300 stuks. Ziggo kan een wijksegment met 8 upstreams voorzien van 216Mbps maximaal.
Ziggo 1600Mbit / 300 modems = 5,3Mbit down per huishouden
fUPC 154Mbit up / 300 modems = 0,51Mbit up per huishouden
fZiggo 108bit up / 300 modems = 0,36Mbit up per huishouden
KPN GPON 2400 Mbit down / 48 = 52Mbit per huishouden
KPN GPON 1200 Mbit up / 48 huizen = 25Mbit up per huishouden.
GPON KPN v.s fZiggo
Down = 10 x beter
Up = 69x beter
Hoeveel bandbreedte kan er uit het OFDM kanaal komen wat Ziggo gebruikt van 93Mhz breed? Als een 192Mhz kanaal 1,89Gbps kan leveren, dan kan een 93Mhz kanaal 915Mbit leveren.
The first three versions of the DOCSIS standard support a downstream throughput with 256-QAM of up to 42.88 Mbit/s per 6 MHz channel (approximately 38 Mbit/s after overhead), or 55.62 Mbit/s per 8 MHz channel for EuroDOCSIS (approximately 50 Mbit/s after overhead). The upstream throughput possible is 30.72 Mbit/s per 6.4 MHz channel (approximately 27 Mbit/s after overhead), or 10.24 Mbit/s per 3.2 MHz channel (approximately 9 Mbit/s after overhead).
DOCSIS 3.1 supports a downstream throughput with 4096-QAM and 25 kHz subcarrier spacing of up to 1.89 Gbit/s per 192 MHz OFDM channel. The upstream throughput possible is 0.94 Gbit/s per 96 MHz OFDMA channel.[17]
Eigenlijk wel hele mooie cijfers als je de emotie van het ontbreken van een P2P fiber, links laat liggen. Het is direct zo permanent, ook naar de toekomst toe, een fysieke P2MP vezel.
[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 09-08-2021 16:29 ]
@stormfly Je berekening gaat nog uit van DOCSIS 3.0 toch?
Weet er iemand hoeveel delay (orde van grootte) er zit tussen het binnenbrengen/termineren in huis van de glasvezel door KPN Netwerk en de servicevoorziening door de op de kpn-netwerk gespecifieerde providers?
Wat zorgt trouwens voor deze delay?
In principe zou ik verwachten dat eenmaal aangesloten, alle opgegeven providers meteen beschikbaar komen, maar dat is blijkbaar niet zo.
Of wat bepaalt het al dan niet beschikbaar zijn van de diensten van de aangegeven providers? Is het een kwestie van beschikbaarheid stellen (op een bepaalde moment) in een bepaald gebied van capaciteit aan monteurs en eindgebruikerapparatuur van de provider?
Ik belde net met Trined (ik zie als voordeel bij Trined het hergebruik van de in huis aanwezige DVB-C coax-infrastructuur) maar daar konden ze mij niet wijzer maken.
In principe zou ik verwachten dat eenmaal aangesloten, alle opgegeven providers meteen beschikbaar komen, maar dat is blijkbaar niet zo.
Of wat bepaalt het al dan niet beschikbaar zijn van de diensten van de aangegeven providers? Is het een kwestie van beschikbaarheid stellen (op een bepaalde moment) in een bepaald gebied van capaciteit aan monteurs en eindgebruikerapparatuur van de provider?
Ik belde net met Trined (ik zie als voordeel bij Trined het hergebruik van de in huis aanwezige DVB-C coax-infrastructuur) maar daar konden ze mij niet wijzer maken.
Absoluut. Er is nog geen Ziggo configuratie voor upload op D3.1. Met een D3.1 modem heb je alleen download het voordeel van OFDM op dit moment. FM radio moet er nog af etc.robertwebbe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:28:
@stormfly Je berekening gaat nog uit van DOCSIS 3.0 toch?
Zijn miljoenen modems op D3.0 dus dat lijkt mij de fairste berekening. Gaat vele jaren duren voor de voordelen van D3.1 voor iedereen merkbaar zijn. Als ik nu soms bij vrienden kijk zie ik daar nog oude Cisco’s met 8 downstream 🤐
[ Voor 25% gewijzigd door stormfly op 09-08-2021 12:56 ]
@stormfly Hoeveel download capaciteit is er dan met 3.1?
Ik kan mij voorstellen dat klanten met een Giga Internet abonnement allemaal een nieuw 3.1 modem krijgen en het OFDM spectrum gaan gebruiken.
Ik kan mij voorstellen dat klanten met een Giga Internet abonnement allemaal een nieuw 3.1 modem krijgen en het OFDM spectrum gaan gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 09-08-2021 15:42 ]
Goede vraag, wat ik weet: die 1 Gigabit komt uit dat ene OFDM D3.1 kanaal van 93Mhz breed (D3.0 kanaal 8Mhz breed)robertwebbe schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:40:
@stormfly Hoeveel download capaciteit is er dan met 3.1?
EDIT: Als een 192Mhz kanaal 1,89Gbps kan leveren, dan kan een 93Mhz kanaal 915Mbit leveren, in theorie.
Throughput[edit]
Wikipedia: DOCSIS
Ik zat er denk ik nog wat naast, ik rekende 40Mbps voor 6,4Mhz dat is slechts 30Mbps
Owh een Mod mag deze naar het Ziggo topic zetten eventueel
[ Voor 51% gewijzigd door stormfly op 09-08-2021 16:20 ]
1:48 is sowieso een te hoge aanname :-)stormfly schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:07:
Ik heb nog even zitten rekenen, waarschijnlijk krijg ik GPON (PTMP) en val ik net buiten de boot met AON (PTP). Ik had nu Ziggo maar ik ben daar weg omdat ik mijn upload niet haal omdat het wijksegment vol zit tijdens werkuren.
Het heeft niks te maken met die 96 vezels die je ziet. Al sinds 2016 lopen er 96 vezels van PoP naar ondergronds DP en vandaar als twee vezelige kabels naar de woningen (waar er eentje niet van is gelast).
Dat heeft allemaal niks te maken met de splitters.
*KPN WBA is KPN Wholesale Broadband Access. De diensten die providers kunnen inkopen zoals Internet, TV etc.bqualk schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:34:
Weet er iemand hoeveel delay (orde van grootte) er zit tussen het binnenbrengen/termineren in huis van de glasvezel door KPN Netwerk en de servicevoorziening door de op de kpn-netwerk gespecifieerde providers?
Er zijn een aantal factoren.
1)Minimaal 1 dag vertraging tussen database KPN Netwerk NL en de operator (laten we KPN WBA als voorbeeld nemen) omdat de aannemer pas in de avond jouw adres als gereed meldt. Dat loopt in de nacht dan door naar KPN WBA.
2) Koppeling met de KPN WBA database: Grote providers hebben een B2B koppeling gebouwd zodat ze realtime of met hooguit een dag kunnen zien dat ze kunnen bestellen. Kleine providers doen het met een wekelijkse lijst van WBA met adressen die gereed zijn.
Je noemt Trined en DVBC. Dat geldt alleen daar waar Trined zelf operator is en dus buiten KPN WBA werkt. Dat gebeurt vrijwel niet in lopende uitrol projecten. Trined kan ook leveren via KPN WBA, maar zie dan weer het vorige punt.
3) En tot slot het GPON verhaal: KPN WBA is vorig jaar begonnen met diensten via GPON apparatuur en dat geldt dus voor bijna alle nieuwe aansluitingen. Vraag me niet waarom maar het schijnt heel lastig te zijn voor providers om dat ingeregeld te krijgen in hun eigen leverstraat.
Is nu al sinds een jaar aan de gang en nog steeds zijn KPN, XS4all, Freedom en Online de enigen die het kunnen. Bij andere providers zie je gewoon geen beschikbaarheid op je adres.
NB: de providers die op KPNnetwerk.nl worden genoemd zijn alle providers in heel Nederland. Niet allemaal kunnen of willen ze overal leveren. Sommigen werken alleen regionaal, alleen zakelijk, of alleen via hun eigen apparatuur en niet via KPN WBA.
[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 09-08-2021 22:46 ]
Zonder de echte feiten moet je ergens beginnen hèBarre73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:32:
[...]
1:48 is sowieso een te hoge aanname :-)
Het heeft niks te maken met die 96 vezels die je ziet. Al sinds 2016 lopen er 96 vezels van PoP naar ondergronds DP en vandaar als twee vezelige kabels naar de woningen (waar er eentje niet van is gelast).
Dat heeft allemaal niks te maken met de splitters.
Als ik mij achter die gedachte schaar dan hoop ik op een 1:16. Dat is dan lager dan TM met hun prijsvechter visie. Zij zitten 1:32. Met 1:16 is KPN toch nog 16x voordeliger uit voor bepaalde componenten en tijd.
Wishful thinking
Als je gaat tellen in
Kom je op zestien cassettes, 24 vezels breed en 2 hoog. Niet zichtbaar of ze twee hoog afgemonteerd zijn. 8 uitgaande kabels onderin.Dennis-L schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:19:
[Afbeelding]
Een OAP van binnen.[/i][/small][/center]
Met 16x48 kom je ongeveer op de capaciteit die voor een OAP genoemd is (600-700 aanslutiingen).
De echte vraag is dus de capaciteit van die gele uitgaande kabels onderin de kast. Het lijkt één gele uitgaande vezelbundel per twee cassettes te zijn. Dit kan 1:96 zijn (1:2 -> 1:48 -> één fiber in gele kabel) of veel minder splitsing. Twee of vier vezels zou ook logisch zijn.
Als we de specificaties van die gele kabels onderin weten dan kunnen we het beter inschatten.
Bedankt voor de heldere uitleg Barre (waar ook nog wel wat vragen achter zitten ;-)).Barre73 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
*KPN WBA is KPN Wholesale Broadband Access. De diensten die providers kunnen inkopen zoals Internet, TV etc.
Er zijn een aantal factoren.
1)Minimaal 1 dag vertraging tussen database KPN Netwerk NL en de operator (laten we KPN WBA als voorbeeld nemen) omdat de aannemer pas in de avond jouw adres als gereed meldt. Dat loopt in de nacht dan door naar KPN WBA.
2) Koppeling met de KPN WBA database: Grote providers hebben een B2B koppeling gebouwd zodat ze realtime of met hooguit een dag kunnen zien dat ze kunnen bestellen. Kleine providers doen het met een wekelijkse lijst van WBA met adressen die gereed zijn.
Je noemt Trined en DVBC. Dat geldt alleen daar waar Trined zelf operator is en dus buiten KPN WBA werkt. Dat gebeurt vrijwel niet in lopende uitrol projecten. Trined kan ook leveren via KPN WBA, maar zie dan weer het vorige punt.
3) En tot slot het GPON verhaal: KPN WBA is vorig jaar begonnen met diensten via GPON apparatuur en dat geldt dus voor bijna alle nieuwe aansluitingen. Vraag me niet waarom maar het schijnt heel lastig te zijn voor providers om dat ingeregeld te krijgen in hun eigen leverstraat.
Is nu al sinds een jaar aan de gang en nog steeds zijn KPN, XS4all, Freedom en Online de enigen die het kunnen. Bij andere providers zie je gewoon geen beschikbaarheid op je adres.
NB: de providers die op KPNnetwerk.nl worden genoemd zijn alle providers in heel Nederland. Niet allemaal kunnen of willen ze overal leveren. Sommigen werken alleen regionaal, alleen zakelijk, of alleen via hun eigen apparatuur en niet via KPN WBA.
Ik had gisteren ook nog contact met KPN netwerk via de chat. De medewerker gaf aan dat service providers eerst nog apparatuur in de wijkkast moeten zetten eer ze service kunnen gaan leveren.
Dat lijkt mij eigenlijk nogal raar bij WBA, maar ik ben geen specialist.
Zelf ben ik sinds en paar weken aangesloten op glas in Den Haag, meer dan waarschijnlijk via GPON.
Als dat inderdaad al een jaar zo is dat het aantal service providers zo gering is via GPON, dan hoop ik dat er snel beterschap komt.
Voorlopig zit ik nog bij Ziggo (Internet + TV) en gezien de tarieven bij de huidige beschikbare service providers op glas (KPN, online, XS4ALL en solcon), wetend dat ik gaan behoefte heb aan 200Mbit snelheid, zie ik alsnog weinig reden om over te stappen.
Nog even over het DVB-C over glas aanbod van Trined (al kan ik daar misschien beter een ander topic voor openen in een ander forum):
Iemand enig idee hoe dat gerealiseerd wordt? Is dat IPTV2DVB-C in het modem? Ze bieden in parallel (voor een andere TV) ook gewoon IPTV aan.
En wat maakt precies dat ze operator moeten zijn hiervoor?
Vele oudere - nog steeds TV-kijkende - buren zouden wel willen overstappen van Ziggo naar glas, ware het niet dat hun betrouwbare coax infrastructuur in huis dan moet vervangen worden. Dus eigenlijk snap ik niet dat er niet meer Trined-like oplossingen worden aangeboden. Maar misschien is dat toch te complex.
Medewerkers KPN Netwerk NL klantenservice weten ook niet altijd hoe het zit. Bij WBA hoeft geen enkele provider iets te plaatsen. Alleen de operator KPN WBA uiteraard.bqualk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:37:
[...]
Bedankt voor de heldere uitleg Barre (waar ook nog wel wat vragen achter zitten ;-)).
Ik had gisteren ook nog contact met KPN netwerk via de chat. De medewerker gaf aan dat service providers eerst nog apparatuur in de wijkkast moeten zetten eer ze service kunnen gaan leveren.
Dat lijkt mij eigenlijk nogal raar bij WBA, maar ik ben geen specialist.
Zelf ben ik sinds en paar weken aangesloten op glas in Den Haag, meer dan waarschijnlijk via GPON.
Als dat inderdaad al een jaar zo is dat het aantal service providers zo gering is via GPON, dan hoop ik dat er snel beterschap komt.
Voorlopig zit ik nog bij Ziggo (Internet + TV) en gezien de tarieven bij de huidige beschikbare service providers op glas (KPN, online, XS4ALL en solcon), wetend dat ik gaan behoefte heb aan 200Mbit snelheid, zie ik alsnog weinig reden om over te stappen.
Nog even over het DVB-C over glas aanbod van Trined (al kan ik daar misschien beter een ander topic voor openen in een ander forum):
Iemand enig idee hoe dat gerealiseerd wordt? Is dat IPTV2DVB-C in het modem? Ze bieden in parallel (voor een andere TV) ook gewoon IPTV aan.
En wat maakt precies dat ze operator moeten zijn hiervoor?
Vele oudere - nog steeds TV-kijkende - buren zouden wel willen overstappen van Ziggo naar glas, ware het niet dat hun betrouwbare coax infrastructuur in huis dan moet vervangen worden. Dus eigenlijk snap ik niet dat er niet meer Trined-like oplossingen worden aangeboden. Maar misschien is dat toch te complex.
Den Haag is tot nu toe nog gebouwd als P2P (zie startpost voor uitleg) dus er kunnen nog andere operators in de PoP. KPN WBA gebruikt GPON apparatuur hier.
DVBC kan alleen als je zelf operator bent omdat KPN WBA het niet aanbiedt. Zo simpel is het. Dan moet je dus zelf extra CATV apparatuur in de PoP plaatsen met een eigen aanvoersignaal vanuit Hilversum.
DVBC signaal moet vanuit de PoP mee in 1 van de 2 vezels als apart signaal en wordt in het "modem" bij de klant thuis weer gesplitst. Daarin zit dus een coax module waar jij je coaxkabel op kan aansluiten richting TV etc.
En wat die overstappers betreft: daarom is het in de eerste jaren juist wel aangeboden op Reggefiber netwerken. Maar KPN kiest er voor het niet te doen. Ze rekenen op de overstappers vanuit DSL die dus geen andere kabels nodig hebben (is ook IPTV). En overstappers vanuit Ziggo kunnen altijd nog begeleid worden door de monteur.
Weet je dat zeker? Want bij mij in Den Haag staat er een OAP, precies zoals in de TS. En gezien de timing gok ik dat @bqualk heel erg vlakbij woont en misschien zelfs aan dezelfde OAP hangt.Barre73 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:49:
[...]
Den Haag is tot nu toe nog gebouwd als P2P (zie startpost voor uitleg) dus er kunnen nog andere operators in de PoP.
[...]
Toen ik nog op DSL zat (voor overstap naar Ziggo) was de PoP ongeveer 3km van hier (Den Haag Mariahoeve).Peetz0r schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:39:
[...]
Weet je dat zeker? Want bij mij in Den Haag staat er een OAP, precies zoals in de TS. En gezien de timing gok ik dat @bqualk heel erg vlakbij woont en misschien zelfs aan dezelfde OAP hangt.
Of dat met glasvezel ook zo is betwijfel ik. Ik zou niet verbaasd zijn moest de enkele vezel die ze hier hebben afgemonteerd in huis inderdaad aan zo'n AOP gekoppeld zijn.
Gezien de opbouw van de wijk zou het mij niet verbazen dat het hier allemaal GPON 1 of GPON 2 aansluitingen betreft, maar wie zal het zeggen... Als dit effectief zou kloppen belooft dat dus weinig goeds wat concurrentie van aanbieders op glas betreft.
Nee, ik weet het niet zeker zonder postcode en huisnr. De eerste projecten sinds 2020 waren P2P en die lopen nu nog. Nieuwste project is P2MP maar die was pas net begonnen dus vandaar mijn gokje.. :-)Peetz0r schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:39:
[...]
Weet je dat zeker? Want bij mij in Den Haag staat er een OAP, precies zoals in de TS. En gezien de timing gok ik dat @bqualk heel erg vlakbij woont en misschien zelfs aan dezelfde OAP hangt.
Project Mariahoeve is inderdaad P2MP met OAPs in de wijk.bqualk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Toen ik nog op DSL zat (voor overstap naar Ziggo) was de PoP ongeveer 3km van hier (Den Haag Mariahoeve).
Of dat met glasvezel ook zo is betwijfel ik. Ik zou niet verbaasd zijn moest de enkele vezel die ze hier hebben afgemonteerd in huis inderdaad aan zo'n AOP gekoppeld zijn.
Gezien de opbouw van de wijk zou het mij niet verbazen dat het hier allemaal GPON 1 of GPON 2 aansluitingen betreft, maar wie zal het zeggen... Als dit effectief zou kloppen belooft dat dus weinig goeds wat concurrentie van aanbieders op glas betreft.
Is er eigenlijk een zekere mate van garantie ofzo dat KPN NetwerkNL niet "zomaar" PON/PtP gaat overzetten naar PON/PtMP? Zeker als je niet via ODF bij een andere provider op het netwerk van NetwerkNL zit. Dan zouden ze in principe elk moment kunnen besluiten om de signalen ook daadwerkelijk passief te gaan splitsen toch?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Als ze van PON/PtP naar PON/PtMP zouden willen gaan zouden ze de straat open moeten trekken en kabels weg moeten gooien. Denk niet dat dat ooit ergens gaat gebeuren. Het verschil is namelijk dat de splitters op een andere plek staan, bij PtP in de POP, bij PtMP in een straatkast (OAP) in de wijk.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:08:
Is er eigenlijk een zekere mate van garantie ofzo dat KPN NetwerkNL niet "zomaar" PON/PtP gaat overzetten naar PON/PtMP? Zeker als je niet via ODF bij een andere provider op het netwerk van NetwerkNL zit. Dan zouden ze in principe elk moment kunnen besluiten om de signalen ook daadwerkelijk passief te gaan splitsen toch?
Over straatkasten in de wijk gesproken, ik woon idd in Mariahoeve, dus niet een van de oudere projecten. En dit is een foto van de straatkast waar ik en vermoedelijk ook @bqualk aan hangt, tegen het Stedin trafohuisje twee straten verderop vanaf mijn flat. Vanaf daar gaat het naar de POP bij de parkeerplaats van het zwembad 500m verderop.
Bron: bovenbuurman die toevallig voor KPN/VolkerWessels werkt. Die trouwens nog steeds niet is aangesloten door gekloot met hoogwerkers, terwijl ik (dezelfde flat) al een maand lang aangesloten ben.

Ik weet niet zeker of dit een vraag is voor KPN NetwerkNL of KPN (de provider), maar ik stel hem toch.
Hier is vorig jaar de glasvezel gelegd en de FTU geplaatst in de meterkast. Inmiddels ben ik mij aan het oriënteren op een glasabo.
Als ik het goed begrijp komt er in de meterkast een patchover op de FTU met daaraan via glas een ONT. Of ik heb XGS-GPON en er komt een opklikbaar ONT. Is het mogelijk om compleet passief de glasvezel vanaf de FTU door een loze leiding te trekken naar een andere plek in het huis en vervolgens daar een ONT te plaatsen? Als ik hier of op het KPN forum naar soortgelijke vragen zoek krijg ik eigenlijk alleen maar topics met de vraag of KPN monteurs leidingen en WCD's aanleggen, maar dat is niet wat ik zoek.
Er zijn een paar redenen waarom ik dit zou willen:
- Er is geen WCD in de meterkast.
- Al zou ik een WCD in de meterkast plaatsen, dan hangt deze niet zoals de rest van de netwerkapparatuur aan de UPS.
- Ik wil liefst geen apparatuur in de meterkast, vanwege ruimtegebrek en warmteontwikkeling.
Indien dit mogelijk is, bij welke van de twee partijen zou ik deze vraag moeten neerleggen?
Hier is vorig jaar de glasvezel gelegd en de FTU geplaatst in de meterkast. Inmiddels ben ik mij aan het oriënteren op een glasabo.
Als ik het goed begrijp komt er in de meterkast een patchover op de FTU met daaraan via glas een ONT. Of ik heb XGS-GPON en er komt een opklikbaar ONT. Is het mogelijk om compleet passief de glasvezel vanaf de FTU door een loze leiding te trekken naar een andere plek in het huis en vervolgens daar een ONT te plaatsen? Als ik hier of op het KPN forum naar soortgelijke vragen zoek krijg ik eigenlijk alleen maar topics met de vraag of KPN monteurs leidingen en WCD's aanleggen, maar dat is niet wat ik zoek.
- Al zou ik een WCD in de meterkast plaatsen, dan hangt deze niet zoals de rest van de netwerkapparatuur aan de UPS.
- Ik wil liefst geen apparatuur in de meterkast, vanwege ruimtegebrek en warmteontwikkeling.
Indien dit mogelijk is, bij welke van de twee partijen zou ik deze vraag moeten neerleggen?
[ Voor 8% gewijzigd door jordje op 11-08-2021 14:59 ]
Tot zover ik begrijp is er nog geen opklikbaar ONT voor GPON. Je krijgt een los (verbazingwekkend klein) kastje die je aan een paar wandschroeven kan ophangen.jordje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:57:
Als ik het goed begrijp komt er in de meterkast een patchover op de FTU met daaraan via glas een ONT. Of ik heb XGS-GPON en er komt een opklikbaar ONT.
Bij GPON krijg je een actieve converter die je moet gebruiken, en standaard niet een lang stuk (kwetsbaar...) glasvezel.Is het mogelijk om compleet passief de glasvezel vanaf de FTU door een loze leiding te trekken naar een andere plek in het huis en vervolgens daar een ONT te plaatsen? Als ik hier of op het KPN forum naar soortgelijke vragen zoek krijg ik eigenlijk alleen maar topics met de vraag of KPN monteurs leidingen en WCD's aanleggen, maar dat is niet wat ik zoek.
Wat ik zou doen: actieve converter in de meterkast ophangen en van stroom voorzien via een combinatie van een Power-over-Ethernet joiner en splitter. Dan kan je 'gewoon' een Ethernetkabel trekken, en heb je geen wandcontactdoos in de meterkast nodig.
Ik heb een soortgelijke combinatie van joiner en splitter draaien voor een access point op een ongemakkelijke locatie, die geen Power-over-Ethernet ondersteuning heeft. Die combinatie heeft ondersteuning voor Gigabit Ethernet. Werkt perfect, en zou ook met een GPON naar Ethernet media converter moeten werken.
Ik gebruik deze joiner en deze splitter. Als je wil, kan ik later vandaag even kijken of het voltage en het vermogen van deze combinatie toereikend zijn voor de media converter.
[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2021 15:14 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik meende te lezen in dit topic dat die al hier en daar werden geleverd.The Zep Man schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:01:
[...]
Tot zover ik begrijp is er nog geen opklikbaar ONT.
Briljant, helemaal niet aan gedachtWat ik zou doen: actieve converter in de meterkast ophangen en van stroom voorzien via een combinatie van een Power-over-Ethernet joiner en splitter. Dan kan je 'gewoon' een Ethernetkabel trekken, en heb je geen wandcontactdoos in de meterkast nodig.
Dan moet ik tegen die tijd alleen nog aan KPN (verder helaas weinig keus zag ik) vragen wat ze dan precies gaan leveren, want volgens mij is dat een beetje een gok. Een converter/router/wifi alles-in-één apparaat zit ik namelijk niet zo op te wachten.
Ik zal later vandaag even kijken wat de specificaties zijn van de voeding van één van mijn beheerde verbindingen. Dan weet je het zo. En nee, dat wordt niet warm in een meterkast. Dat kan ik nu al verklappen. Ik zal ook even kijken of het om een de facto standaard DC aansluiting gaat. Van wat ik mij herinner was dat wel zo.jordje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:17:
Briljant, helemaal niet aan gedacht. De ONT's zullen waarschijnlijk gewoon een 5,5mm DC socket hebben. Is in ieder geval het WCD en de UPS opgelost. Warmteafgifte en ruimte die ze in beslag nemen zal hopelijk meevallen.
Volgens mij leveren zij standaard een Experiabox, wat tegen een meerprijs een Fritz!Box kan worden. Wat je ook kan en mag doen is je eigen router gebruiken zonder het gebruik van een door KPN geleverd apparaat. Wel zou ik voor diagnose het meegeleverde modem+voeding in de buurt plaatsen van je eigen modem, zodat je bij een verbindingsprobleem snel kan aantonen dat het aan de kant van KPN ligt en niet die van jou. Dit kan je ook in de meterkast doen. Bij een verbindingsprobleem moet je dan enkel even een stroomverlengkabel erbij pakken. Daarmee toon je dan wel hard aan dat het niet aan jouw infrastructuur ligt.Dan moet ik tegen die tijd alleen nog aan KPN (verder helaas weinig keus zag ik) vragen wat ze dan precies gaan leveren, want volgens mij is dat een beetje een gok. Een converter/router/wifi alles-in-één apparaat zit ik namelijk niet zo op te wachten.
[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 11-08-2021 15:27 ]
Thanks.The Zep Man schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:24:
[...]
Ik zal later vandaag even kijken wat de specificaties zijn van de voeding van één van mijn beheerde verbindingen. Dan weet je het zo. En nee, dat wordt niet warm in een meterkast. Dat kan ik nu al verklappen. Ik zal ook even kijken of het om een de facto standaard DC aansluiting gaat. Van wat ik mij herinner was dat wel zo.
Dat moet wel goed komen. Ik zag inderdaad al dat dat gewoon via ethernet verloopt. Zolang er geen TV en telefonie wordt gebruikt lijkt me dat gewoon (min of meer) plug-and-play aan de bestaande router. Alhoewel ze het in jouw link weer over SFP hebben, maar dat zal waarschijnlijk alleen nodig zijn als je een eigen mediaconverter gebruikt.[...]
Volgens mij leveren zij standaard een Experiabox, wat tegen een meerprijs een Fritz!Box kan worden. Wat je ook kan en mag doen is je eigen router gebruiken zonder het gebruik van een door KPN geleverd apparaat. Wel zou ik voor diagnose het meegeleverde modem+voeding in de buurt plaatsen van je eigen modem, zodat je bij een verbindingsprobleem snel kan aantonen dat het aan de kant van KPN ligt en niet die van jou. Dit kan je ook in de meterkast doen. Bij een verbindingsprobleem moet je dan enkel even een stroomverlengkabel erbij pakken. Daarmee toon je dan wel hard aan dat het niet aan jouw infrastructuur ligt.
SFP is bij GPON zelfs geen optie. Je moet de meegeleverde converter gebruiken. Zelf werk je dus enkel met Ethernet.jordje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:39:
Dat moet wel goed komen. Ik zag inderdaad al dat dat gewoon via ethernet verloopt. Zolang er geen TV en telefonie wordt gebruikt lijkt me dat gewoon (min of meer) plug-and-play aan de bestaande router. Alhoewel ze het in jouw link weer over SFP hebben, maar dat zal waarschijnlijk alleen nodig zijn als je een eigen mediaconverter gebruikt.
Cocktailprikker doormidden breken en de botte kanten aan beide zijdes er in drukken é voilaPeetz0r schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 03:02:
Ik heb dus een TK-01 met patchcover, kort kabeltje, en GPON ONT. Ik heb ook een langer kabeltje nieuw in doos. Hoe klik ik het korte kabeltje los uit de patchcover? Het schuifbare stukje van de SC-APC connector kom ik met mijn vingers niet bij...
Zo deed ik het tenminste. Heb nu een 2 m kabel er aan.
Als je nu op glasvezel overstapt krijg je geen opklikbare ONT maar die losse Nokia.jordje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Ik meende te lezen in dit topic dat die al hier en daar werden geleverd.
[...]
Briljant, helemaal niet aan gedacht. De ONT's zullen waarschijnlijk gewoon een 5,5mm DC socket hebben. Is in ieder geval het WCD en de UPS opgelost. Warmteafgifte en ruimte die ze in beslag nemen zal hopelijk meevallen.
Dan moet ik tegen die tijd alleen nog aan KPN (verder helaas weinig keus zag ik) vragen wat ze dan precies gaan leveren, want volgens mij is dat een beetje een gok. Een converter/router/wifi alles-in-één apparaat zit ik namelijk niet zo op te wachten.
Die opklikbare van Genexis is alleen voor XGSPON en dat zit nog in de proeffase.
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: ja, je kan online een glaskabel bestellen met de goede stekkers van 10, 20, 30 meter, etc.. (kies je eigen lengte). Doordat die stekkers er al kant en klaar op zitten moet je wel een lege buis of andere goede route hebben om deze te leggen naar de plek die je wil. De kabel is namelijk best kwetsbaar. Daar kan je dan de ONT plaatsen.
Als je die kabel vooraf aanbrengt zal de KPN monteur deze vast wel willen aansluiten in plaats van de standaard kabel die hij mee heeft. En anders doe je het alsnog zelf als hij weg is.
Verrek, ik zie nu inderdaad op het plaatje van de TKF patchover uit de TS dat die met een connector vastzit in plaats van vast/aangesmolten. Als dat de connectors zijn die ik denk dat het zijn, hebben die een dwarsdoorsnede van nog geen 10 bij 10mm. Voor die paar euro is het zeker het proberen waard om die door de buis (19mm, drie bochten) te trekken. Als ik zie hoe die kabels soms mishandeld worden op de locaties waar ik werk moet dat met een beetje beleid wel goedkomen.Barre73 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:25:
[...]
Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: ja, je kan online een glaskabel bestellen met de goede stekkers van 10, 20, 30 meter, etc.. (kies je eigen lengte). Doordat die stekkers er al kant en klaar op zitten moet je wel een lege buis of andere goede route hebben om deze te leggen naar de plek die je wil. De kabel is namelijk best kwetsbaar. Daar kan je dan de ONT plaatsen.
Ik had inmiddels gevonden hoe je hem los klikt. Inmiddels loopt die van mij door een boel P25 kabelgoot door de woonkamer en dan een stuk 16mm flex buis, dat past allemaal prima.
Het is een losse kap die de connector in de FTU vrijmaakt zodat er een kabel in geklikt kan worden. Dus kabel en kap zijn twee aparte zaken.jordje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:39:
[...]
Verrek, ik zie nu inderdaad op het plaatje van de TKF patchover uit de TS dat die met een connector vastzit in plaats van vast/aangesmolten. Als dat de connectors zijn die ik denk dat het zijn, hebben die een dwarsdoorsnede van nog geen 10 bij 10mm. Voor die paar euro is het zeker het proberen waard om die door de buis (19mm, drie bochten) te trekken. Als ik zie hoe die kabels soms mishandeld worden op de locaties waar ik werk moet dat met een beetje beleid wel goedkomen.
Als je de kabel bestelt: SC/APC aan beide kanten.
Zie hier wat meer duidelijkheid: (kabeltje op de bovenste foto is niet de goede maar laat wel zien hoe het eruit ziet binnenin die kap).
:strip_exif()/f/image/CiFubiYn1njeIbegBK5iRbsY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ITqNHvxTCcjHpo2gL3EfeNcz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 12-08-2021 08:53 ]
Ik had nog even twee foto's gevonden van hoe het bij mij zit. De patchkabel is veel te lang (ivm opties voor later) dus er hangt een bundeltje hier:

Zo gaat ie langs 6 meter muur en daarna door de muur een kast in:

(rechtsonder)
Edit: let niet op het schilderwerk. De vorige bewoner heeft nooit geschilderd achter de bank, en ik heb de bank ook overgenomen. Ik ga wel een keer schilderen als die bank op is ofzo.

Zo gaat ie langs 6 meter muur en daarna door de muur een kast in:

(rechtsonder)
Edit: let niet op het schilderwerk. De vorige bewoner heeft nooit geschilderd achter de bank, en ik heb de bank ook overgenomen. Ik ga wel een keer schilderen als die bank op is ofzo.
[ Voor 17% gewijzigd door Peetz0r op 12-08-2021 15:17 ]
Mja vermoed dat er meer marketing achter het glasvezel verhaal zit dan techniek.
Word sinds februari bestookt met marketing materiaal en 'stap nu over' etc.
Uiteindelijk gedaan en werkt niet. Vermoed dat ze wachten met plaatsen van apparatuur totdat er een bepaald percentage van die 16 of 32 buren ook glas willen. tot die tijd blijkbaar geen haast om mijn aansluiting te regelen.
KPN Netwerk NL
---
10:11 AM | system: Hoi! Ik ben Robin, de virtuele assistent van KPN NetwerkNL.
10:11 AM | system: Waar kan ik je mee helpen?
10:13 AM | Anonymous: monteur geweest om abonnement aan te sluiten en er is nog geen verbinding.
10:13 AM | system: Ok! Ik haal er een collega bij voor je, een moment geduld alsjeblieft.
10:55 AM | KPN_NET: Goedemorgen je chat met KPN_NET. Als je een storing hebt, zul je dit moeten melden bij jouw provider. Zij zullen de melding behandelen. Indien onze expertise vereist is, zullen we eerst van hen een opdracht moeten ontvangen.
10:15 AM | Anonymous: KPN zegt dat ze de wijkkast niet inkunnen
10:15 AM | Anonymous: omdat de aannemer? jullie? nog niet opgeleverd hebben?
10:18 AM | Anonymous: ze kunnen niet patchen of zoiets..
10:18 AM | Anonymous: maar als ik daar een storing voor moet maken, prima
10:55 AM | KPN_NET: Het glasvezel is door ons op 22 juni aangesloten en gereed gemeld. Verder hebben wij van de provider geen opdracht gekregen om werkzaamheden uit te voeren in de wijkcentrale.
10:19 AM | Anonymous: maar ze kunnen de centrale niet in...
10:19 AM | Anonymous: om te patchen.. dus denk dat de sleutels niet overhandigd zijn ofzo xd weet het niet, maar het is erg vaag allemaal
10:55 AM | KPN_NET: De provider zal ons een opdracht moeten sturen, zonder opdracht zullen wij niets kunnen doen. Ik zie dat de patch al wel is aangezet sinds 5 augustus.
10:21 AM | Anonymous: mja maar NT kastje geeft rood alarm.. dus signaal niet goed, en dat kunnen ze niet controleren omdat ze er niet bijkunnen
10:22 AM | Anonymous: erg vaag allemaal, maar kan ook geen storing aanmaken als het technisch nog niet gekoppeld is
10:55 AM | KPN_NET: Wij kunnen op dit moment niet uitvoeren, wij hebben een opdracht van de provider nodig.
10:23 AM | Anonymous: provider is KPN.. in systeem van provider staat heel die centrale nog niet aangemeld, omdat het "door de aannemer" nog niet opgeleverd is
10:24 AM | Anonymous: nahja typisch kastje naar de muur probleem.. ga wel bellen met KPN
10:55 AM | KPN_NET: Het adres is wel opgeleverd.
10:25 AM | Anonymous: blijkbaar bij KPN iets niet goed
10:55 AM | KPN_NET: Dat denk ik ook.
10:26 AM | Anonymous: nahja goed, bedankt
10:55 AM | KPN_NET: Graag gedaan! Zodra wij de storingsopdracht ontvangen, nemen wij contact met je op voor het maken van een afspraak.
10:27 AM | Anonymous: mja vanochtend om 08:00 uur was er al monteur van KPN xd
10:55 AM | KPN_NET: Helaas hebben wij tot op heden niets ontvangen.
#
---
Exported from Agent on August 12, 2021 at 10:55 AM UTC+02:00
Wat fototjes

Afwachten dus maar..
Word sinds februari bestookt met marketing materiaal en 'stap nu over' etc.
Uiteindelijk gedaan en werkt niet. Vermoed dat ze wachten met plaatsen van apparatuur totdat er een bepaald percentage van die 16 of 32 buren ook glas willen. tot die tijd blijkbaar geen haast om mijn aansluiting te regelen.
KPN Netwerk NL
---
10:11 AM | system: Hoi! Ik ben Robin, de virtuele assistent van KPN NetwerkNL.
10:11 AM | system: Waar kan ik je mee helpen?
10:13 AM | Anonymous: monteur geweest om abonnement aan te sluiten en er is nog geen verbinding.
10:13 AM | system: Ok! Ik haal er een collega bij voor je, een moment geduld alsjeblieft.
10:55 AM | KPN_NET: Goedemorgen je chat met KPN_NET. Als je een storing hebt, zul je dit moeten melden bij jouw provider. Zij zullen de melding behandelen. Indien onze expertise vereist is, zullen we eerst van hen een opdracht moeten ontvangen.
10:15 AM | Anonymous: KPN zegt dat ze de wijkkast niet inkunnen
10:15 AM | Anonymous: omdat de aannemer? jullie? nog niet opgeleverd hebben?
10:18 AM | Anonymous: ze kunnen niet patchen of zoiets..
10:18 AM | Anonymous: maar als ik daar een storing voor moet maken, prima
10:55 AM | KPN_NET: Het glasvezel is door ons op 22 juni aangesloten en gereed gemeld. Verder hebben wij van de provider geen opdracht gekregen om werkzaamheden uit te voeren in de wijkcentrale.
10:19 AM | Anonymous: maar ze kunnen de centrale niet in...
10:19 AM | Anonymous: om te patchen.. dus denk dat de sleutels niet overhandigd zijn ofzo xd weet het niet, maar het is erg vaag allemaal
10:55 AM | KPN_NET: De provider zal ons een opdracht moeten sturen, zonder opdracht zullen wij niets kunnen doen. Ik zie dat de patch al wel is aangezet sinds 5 augustus.
10:21 AM | Anonymous: mja maar NT kastje geeft rood alarm.. dus signaal niet goed, en dat kunnen ze niet controleren omdat ze er niet bijkunnen
10:22 AM | Anonymous: erg vaag allemaal, maar kan ook geen storing aanmaken als het technisch nog niet gekoppeld is
10:55 AM | KPN_NET: Wij kunnen op dit moment niet uitvoeren, wij hebben een opdracht van de provider nodig.
10:23 AM | Anonymous: provider is KPN.. in systeem van provider staat heel die centrale nog niet aangemeld, omdat het "door de aannemer" nog niet opgeleverd is
10:24 AM | Anonymous: nahja typisch kastje naar de muur probleem.. ga wel bellen met KPN
10:55 AM | KPN_NET: Het adres is wel opgeleverd.
10:25 AM | Anonymous: blijkbaar bij KPN iets niet goed
10:55 AM | KPN_NET: Dat denk ik ook.
10:26 AM | Anonymous: nahja goed, bedankt
10:55 AM | KPN_NET: Graag gedaan! Zodra wij de storingsopdracht ontvangen, nemen wij contact met je op voor het maken van een afspraak.
10:27 AM | Anonymous: mja vanochtend om 08:00 uur was er al monteur van KPN xd
10:55 AM | KPN_NET: Helaas hebben wij tot op heden niets ontvangen.
#
---
Exported from Agent on August 12, 2021 at 10:55 AM UTC+02:00
Wat fototjes

Afwachten dus maar..
Voor de duidelijkheid, jij hoeft niets met KPN NetwerkNL te doen. Je maakt een afspraak met een internetprovider voor het opleveren van een internetverbinding, en alles wat daarbij komt kijken. Het is de intrenetprovider die dit voor jou moet regelen.
Ik zou KPN (de provider) net zo lang lastigvallen totdat het is opgelost. Vraag aan de telefoon met wie je spreekt (naam), hoe je die persoon direct kan benaderen (soms is er een direct telefoonnummer), en het moment waarop zij opnieuw contact met je zullen opnemen (datum+tijd). Twee minuten over dat moment heen, en je bent weer aan de lijn. Als je op één van de vragen geen nuttig antwoord krijgt, vraag dan of het probleem naar een collega of naar een hoger niveau doorgezet kan worden.
Zorg ervoor dat het gewicht om het op te lossen zoveel mogelijk aan hun kant ligt, en dat jouw dossier op orde is. Dan komt het uiteindelijk wel goed.
[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2021 07:05 ]
Ja ik wacht tot het 08:00 uur is en ga maar weer bellen. Keek net nog even in de brievenbus om te kijken of er misschien een brief lag, en.. je raadt het al, geadresseerd en wel:The Zep Man schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:04:
[...]
Voor de duidelijkheid, jij hoeft niets met KPN NetwerkNL te doen. Je maakt een afspraak met een internetprovider voor het opleveren van een internetverbinding, en alles wat daarbij komt kijken. Het is de intrenetprovider die dit voor jou moet regelen.
Zorg ervoor dat het gewicht om het op te lossen zoveel mogelijk aan hun kant ligt, en dat jouw dossier op orde is. Dan komt het uiteindelijk wel goed.

pure marketing troep. Ik ga straks (weer) bellen. Bedankt voor de tip. Geloof ook wel dat kpn net in orde is.. misschien nog wat wrok tussen (oud-)medewerkers van reggefiber en KPN WBA... dat het niet helemaal soepel gaat.
"Altijd een perfecte verbinding."
Oh, sweet irony... En kan nog wel eens onder vals adverteren worden geschaard, als je ooit maar 3 seconden downtime hebt na oplevering.
Maandag komt er (weer) een monteur. Dus we wachten af.
Had me inussen een beetje in de techniek verdiept en zie dat AES alleen downstream actief is. Dus upstream unencrypted.. Dat is niet fijn.
Ook vraag ik me af waar die keys zitten, ingebakken in de firmware? worden ze om de X uur veranderd? Kan KPN die keys zien of wordt dit door de Nokia apparatuur geregeld?
Had me inussen een beetje in de techniek verdiept en zie dat AES alleen downstream actief is. Dus upstream unencrypted.. Dat is niet fijn.
Ook vraag ik me af waar die keys zitten, ingebakken in de firmware? worden ze om de X uur veranderd? Kan KPN die keys zien of wordt dit door de Nokia apparatuur geregeld?
De meeste sites en diensten gebruiken TLS. Voor de rest neem ik aan dat als het cleartext over het internet gaat, dat het ook cleartext over mijn internetlijn gaat.Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:06:
Hoe kan verder downstream AES actief zijn als iemand zijn eigen router gebruikt, zonder verdere KPN apparatuur?
[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2021 09:18 ]
Ik heb het ook over het stukje glas dat gedeeld wordt met de buren, dus 16 tot 256 mensen die hetzelfde stukje glas delen. het zwarte nokia kastje decrypt het licht wat voor mij bestemd is en zet het om naar ethernet. Gaat mij niet zozeer om dat alles TLS is tegenwoordig, ik gebruik ook protocollen die unencrypted zijn. Natuurlijk gaat er nog een VPN overheen maar vraag me puur af hoe de encryptie geregeld is.The Zep Man schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
De meeste sites en diensten gebruiken TLS. Voor de rest neem ik aan dat als het cleartext over het internet gaat, dat het ook cleartext over mijn internetlijn gaat.
Hoe kan verder downstream AES actief zijn als iemand zijn eigen router gebruikt, zonder verdere KPN apparatuur?Bij GPON kan het in theorie (zit altijd een ONT tussen), maar bij andere verbindingen zie ik dit niet gebeuren.
De buren, willekeurige personen op het internet... waar ga je je druk om maken?Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:28:
Ik heb het ook over het stukje glas dat gedeeld wordt met de buren,
Die twee kan je in dezelfde categorie gooien. Als dat een probleem is, dan moet je inderdaad het gebruikelijke doen om onversleutelde verbindingen te voorkomen. VPN, DoH/DoT, enkel TLS toestaan... Helpt allemaal.
[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2021 09:34 ]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die willekeurige mensen op het internet weten vaak niet waar je (globaal) woont, maar die buren kunnen heel goed weten wie het in de straat is.The Zep Man schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:32:
[...]
De buren, willekeurige personen op het internet... waar ga je je druk om maken?
Die twee kan je in dezelfde categorie gooien. [...]
Dit inderdaad.Als dat een probleem is, dan moet je inderdaad het gebruikelijke doen om onversleutelde verbindingen te voorkomen. VPN, DoH/DoT, enkel TLS toestaan... Helpt allemaal.
Ik vind het vooral een bijzondere keuze om de downstream wel, maar de upstream niet te versleutelen. Je zou denken dat ze dan beiden doen.
[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 13-08-2021 09:45 ]
Al deze laatste reacties horen eigenlijk thuis in het topic van KPN de provider.
De FTU is geplaatst en opgeleverd dus voor KPN Netwerk NL is het klaar.
Als dit abonnement is aangevraagd nadat de aansluiting was gemaakt en opgeleverd, dan is er zelfs niks voor KPN Netwerk NL om te doen, ook geen patch. Als er wijkkasten staan (P2MP) dan is er zelfs geen patch om te zetten. Alles is al voorgepatcht.
Is het P2P, dan zet de KPN monteur de patch in de PoP.
@Johan.Pronk er is absoluut geen sprake van wachten tot een bepaald aantal mensen overstappen of zoiets. Op het moment dat de aansluiting bij jou in huis zat was alles in de PoP of wijkkast actief.
De KPN monteur had meteen een "geen licht" ticket moeten inschieten zodat de aannemer deze kon oplossen. Kan van alles zijn namelijk.
De FTU is geplaatst en opgeleverd dus voor KPN Netwerk NL is het klaar.
Als dit abonnement is aangevraagd nadat de aansluiting was gemaakt en opgeleverd, dan is er zelfs niks voor KPN Netwerk NL om te doen, ook geen patch. Als er wijkkasten staan (P2MP) dan is er zelfs geen patch om te zetten. Alles is al voorgepatcht.
Is het P2P, dan zet de KPN monteur de patch in de PoP.
@Johan.Pronk er is absoluut geen sprake van wachten tot een bepaald aantal mensen overstappen of zoiets. Op het moment dat de aansluiting bij jou in huis zat was alles in de PoP of wijkkast actief.
De KPN monteur had meteen een "geen licht" ticket moeten inschieten zodat de aannemer deze kon oplossen. Kan van alles zijn namelijk.
Snap dat alles via provider moet, maar puntje bij paaltje beheren jullie het netwerk..dus hij had inderdaad moeten escaleren naar jullie. We zullen maandag zien wat er echt aan de hand was. Volgens hem hadden "jullie" de boel nog niet opgeleverd en stond de PoP ofg OAP niet eens in het systeem.@Johan.Pronk De KPN monteur had meteen een "geen licht" ticket moeten inschieten zodat de aannemer deze kon oplossen. Kan van alles zijn namelijk.
Dat laatste kan niet want dan had jij überhaupt geen dienst kunnen bestellen .Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:24:
[...]
Snap dat alles via provider moet, maar puntje bij paaltje beheren jullie het netwerk..dus hij had inderdaad moeten escaleren naar jullie. We zullen maandag zien wat er echt aan de hand was. Volgens hem hadden "jullie" de boel nog niet opgeleverd en stond de PoP ofg OAP niet eens in het systeem.
Wat wel kan en helaas ook de laatste tijd nogal eens gebeurt, is dat de patches in de OAP niet of niet volledig zijn gezet bij de oplevering.
Ik zeg niet dat dat hier zo is maar het zou kunnen.
Komt ook wel goed allemaal, ben inmiddels een stuk wijzer, mede dankzij jouw posts in deze thread,, waarvoor dank! En vermoed dat ik zelf nog even moet googlen over hoe het AES verhaal geregeld is tussen de nokia'tjes.
Ik krijg net een e-mail van mijn oude vdsl-provider T-Mobile dat ze nu glas kunnen leveren bij mij. Zelfs tot 1 Gbps! Ik zit toch echt op GPON (zwarte Nokia in de meterkast). Misschien kunnen er inmiddels nog meer providers op GPON van KPN leveren?
Ook al heb jij nu een ONT van KPN, dan nog wil dat niet zeggen dat T-Mobile via die ONT levert.Hageneis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:04:
Ik krijg net een e-mail van mijn oude vdsl-provider T-Mobile dat ze nu glas kunnen leveren bij mij. Zelfs tot 1 Gbps! Ik zit toch echt op GPON (zwarte Nokia in de meterkast). Misschien kunnen er inmiddels nog meer providers op GPON van KPN leveren?
Er zijn het laatste jaar nog veel netwerken P2P uitgerold met PoPs in plaats van wijkkasten (OAP's). KPN plaatst GPON apparatuur en splitters in die PoPs maar andere operators kunnen nog steeds zelf apparatuur plaatsen.
In die gebieden plaatst T-Mobile eigen apparatuur in die PoPs en levert op die manier 1 Gbit aan jou. Is overigens ook GPON maar net als bij KPN zitten de splitters in de PoP.
Pas als je zeker weet dat je op een OAP bent aangesloten en toch een aanbod van T-Mobile krijgt, dan kan T-Mobile ook eindelijk op KPN WBA GPON leveren.
Er zit verschil tussen upstream en downstream, downstream is broadcast, mogelijk zichtbaar voor iedereen en moet dus encrypted zijn. Upstream is veelal een vorm van time division gebaseerd en daarom niet zichtbaar voor de rest in het segment. Eigenlijk de klassieke managed versus encrypted tegenstelling.Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Komt ook wel goed allemaal, ben inmiddels een stuk wijzer, mede dankzij jouw posts in deze thread,, waarvoor dank! En vermoed dat ik zelf nog even moet googlen over hoe het AES verhaal geregeld is tussen de nokia'tjes.
Ja ik had al iets over vershillende golflengtes gelezen. maar.. wat nou als ik (of iemand anders) het licht op alle golflengtes kan lezen en vastleggen (beetje zoals software defined radio) en kan op elk moment dat ik wil, de informatie decoderen...joop99 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Er zit verschil tussen upstream en downstream, downstream is broadcast, mogelijk zichtbaar voor iedereen en moet dus encrypted zijn. Upstream is veelal een vorm van time division gebaseerd en daarom niet zichtbaar voor de rest in het segment. Eigenlijk de klassieke managed versus encrypted tegenstelling.
Snap best dat er mensen zijn die het prima vinden om naakt op straat te lopen terwijl alle buren ze kunnen zien, ikzelf heb liever kleren aan (privacy). Dus wil graag weten hoe dit in elkaar steekt als toevallig mijn wireguard VPN hapert..
Waar termineert die WireGuard VPN?Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:32:
[...]
Dus wil graag weten hoe dit in elkaar steekt als toevallig mijn wireguard VPN hapert..
op meer dan 20 locaties, allemaal niet in NL
Zoals ik je bericht lees, vertrouw je die wel om je data doorheen te sturen? Maar je buren nietJohan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
op meer dan 20 locaties, allemaal niet in NL
Inderdaad... gaat niet om het kunnen, gaat om risico uit te sluiten..stormfly schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:16:
[...]
Zoals ik je bericht lees, vertrouw je die wel om je data doorheen te sturen? Maar je buren niet
[ Voor 8% gewijzigd door Johan.Pronk op 13-08-2021 22:41 ]
Owh geen publieke VPN's.Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Inderdaad... gaat niet om het kunnen, gaat om risico uit te sluiten..
[Afbeelding]
Ik vond het al zo vreemd dat je het naadje van de kous wil weten over het lokale GPON netwerk. Maar dan wel al je internet verkeer zou tunnelen over een WireGuard VPN naar een voor jou onbekende server.
Weet jij dan niet hoe het in Bezuidenhout is aangelegd?Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Ook al heb jij nu een ONT van KPN, dan nog wil dat niet zeggen dat T-Mobile via die ONT levert.
Er zijn het laatste jaar nog veel netwerken P2P uitgerold met PoPs in plaats van wijkkasten (OAP's). KPN plaatst GPON apparatuur en splitters in die PoPs maar andere operators kunnen nog steeds zelf apparatuur plaatsen.
In die gebieden plaatst T-Mobile eigen apparatuur in die PoPs en levert op die manier 1 Gbit aan jou. Is overigens ook GPON maar net als bij KPN zitten de splitters in de PoP.
Pas als je zeker weet dat je op een OAP bent aangesloten en toch een aanbod van T-Mobile krijgt, dan kan T-Mobile ook eindelijk op KPN WBA GPON leveren.
Nee is een hoop VPS verkeer wat gewoon prive moet blijven, gebruik geen publieke exit points. Maar GPON kan nog wel eens de achilles hiel worden als het zo gemakkelijk wordt om tussen de 16 en 256 buren het verkeer te tappen.stormfly schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:20:
[...]
Owh geen publieke VPN's.
Ik vond het al zo vreemd dat je het naadje van de kous wil weten over het lokale GPON netwerk. Maar dan wel al je internet verkeer zou tunnelen over een WireGuard VPN naar een voor jou onbekende server.
Zie het al voor me, bedrijf dat een kastje bij je plaatst tegen 100 euro per maand vergoeding, om even alle interesses van iedereen op dezelfde lijn door te verkopen. Zoals dit bedrijf deed:
nieuws: Google verbant diensten SafeGraph uit Play Store wegens verkoop locat...
Dus blijf erg benieuwd hoe we hier tegen beveiligd zijn op het GPON netwerk.
nieuws: Google verbant diensten SafeGraph uit Play Store wegens verkoop locat...
Dus blijf erg benieuwd hoe we hier tegen beveiligd zijn op het GPON netwerk.
Upstream verkeer is niet gebaseerd op golflengte maar op actief management wie wanneer mag zenden. Dat verkeer komt ook niet bij de buren langs maar vraagt actief kabel opgraafwerk of afluisteren in de wijkkast. Eigenlijk vergelijkbaar met AON.Johan.Pronk schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:32:
[...]
Ja ik had al iets over vershillende golflengtes gelezen. maar.. wat nou als ik (of iemand anders) het licht op alle golflengtes kan lezen en vastleggen (beetje zoals software defined radio) en kan op elk moment dat ik wil, de informatie decoderen...
Snap best dat er mensen zijn die het prima vinden om naakt op straat te lopen terwijl alle buren ze kunnen zien, ikzelf heb liever kleren aan (privacy). Dus wil graag weten hoe dit in elkaar steekt als toevallig mijn wireguard VPN hapert..
Jawel, maar ik onthoud niet van iedereen waar ze wonen :-)Hageneis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:29:
[...]
Weet jij dan niet hoe het in Bezuidenhout is aangelegd?
Bezuidenhout is Point to Point dus zonder wijkkasten. Dus het verhaal dat ik hierboven schetste. Dus nee, T-Mobile zal hier wss niet via KPN WBA leveren maar met eigen apparatuur.
Dan is natuurlijk de vraag of ze het tegen het zelfde tarief kunnen / gaan leveren of dat ze onderscheid gaan aanbrengen. Bij dat laatste zullen de p2mp gpon’ers zich wel genaaid voelen, incluis ondertekende.Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:16:
[...]
Nieuwe hypothese op basis van de hoge resolutie foto in gjtm in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"
/f/image/3UfyvTf4yKkuLMQRWPM00RUn.png?f=fotoalbum_large)
tldr: 1:16 split waarschijnlijk.
Hebben we een bron die aangeeft dat er upstream geen AES is? Er moet sowieso een label op zitten dat aangeeft vanaf welke ONT het frame komt. Dan kan je ook direct de bijpassende AES key toepassen? Die is er toch [in hardware lookup] omdat je die ook voor downstream frames nodig hebt?
/f/image/3UfyvTf4yKkuLMQRWPM00RUn.png?f=fotoalbum_large)
- Vezel-bundels onderin zijn ingaand
- Vezels zijn afgewerkt op de cassettes.
- 96 vezels worden gepatched in de "dingen met verschillende kleuren labels" rechts bovenin. Volgens de labels daarop hebben die een 1:16 split.
Er moet in de splitter een reflectie zitten. Vermoedelijk voor een aanvaller wel op te vangen als ze echt willen.joop99 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Er zit verschil tussen upstream en downstream, downstream is broadcast, mogelijk zichtbaar voor iedereen en moet dus encrypted zijn. Upstream is veelal een vorm van time division gebaseerd en daarom niet zichtbaar voor de rest in het segment. Eigenlijk de klassieke managed versus encrypted tegenstelling.
Hebben we een bron die aangeeft dat er upstream geen AES is? Er moet sowieso een label op zitten dat aangeeft vanaf welke ONT het frame komt. Dan kan je ook direct de bijpassende AES key toepassen? Die is er toch [in hardware lookup] omdat je die ook voor downstream frames nodig hebt?
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 13-08-2021 21:16 ]
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het anders zal zijn dan de afgelopen anderhalf jaar. Dus wel dezelfde prijs maar maximaal 100 Mbit in plaats van 1 Gbit. Hogere snelheden passen niet in het prijsaanbod van T-Mobile en een hoger tarief berekenen is de laatste anderhalf jaar ook niet meer gedaan.JerryJerryJerry schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:56:
[...]
Dan is natuurlijk de vraag of ze het tegen het zelfde tarief kunnen / gaan leveren of dat ze onderscheid gaan aanbrengen. Bij dat laatste zullen de p2mp gpon’ers zich wel genaaid voelen, incluis ondertekende.
Dus je bent dan net zo genaaid als alle andere klanten die nu al via KPN WBA diensten krijgen op AON netwerken.
Bovenste lade is de voedende lade naar/van de PoP. Onderste acht (op die foto zitten er maar 7) zijn inkomende 96-voudige lades voor de vezels vanuit de woningen.ANdrode schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:16:
Nieuwe hypothese op basis van de hoge resolutie foto in gjtm in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"
[Afbeelding]Er lijken geen connectoren op de splitters te zitten: Die dichtheid daar is enorm hoog.
- Vezel-bundels onderin zijn ingaand
- Vezels zijn afgewerkt op de cassettes.
- 96 vezels worden gepatched in de "dingen met verschillende kleuren labels" rechts bovenin. Volgens de labels daarop hebben die een 1:16 split.
"dingen met verschillende kleuren labels" zijn de splitters.
NB: de hele discussie over AES, encryptie en alles hoort niet thuis in dit topic. Daarom is dit topic gestart. Om deze zaken uit elkaar te houden.
KPN Netwerk NL legt het passieve netwerk aan, maar niet de OLT's, niet de ONT's (behalve dan als service voor de provider) etc.
Alles wat met actief netwerk te maken heeft, dus GPON en AON, is voor de operator/provider, niet voor KPN Netwerk NL.
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 13-08-2021 21:27 ]
Bedankt voor de duiding.Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
Bovenste lade is de voedende lade naar/van de PoP. Onderste acht (op die foto zitten er maar 7) zijn inkomende 96-voudige lades voor de vezels vanuit de woningen.
"dingen met verschillende kleuren labels" zijn de splitters.
Dat verklaard het rood én de fysieke afstand tussen bovenste ("voedende lade") en andere lades. Je ziet ook dat de rode kabels naar achteren weglopen bij de splitters, dat past zo ook.
Rood: de PoP-zijde-van-splitter.
Verschillende kleuren op de splitters blijven voor mij wel een mysterie
Niet teveel zoeken achter die kleuren. Alles in glasvezel is kleurgecodeerd. Kijk maar eens naar een 96vz kabel. Of een 7x14 buis kabel.ANdrode schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:28:
[...]
Bedankt voor de duiding.
Dat verklaard het rood én de fysieke afstand tussen bovenste ("voedende lade") en andere lades. Je ziet ook dat de rode kabels naar achteren weglopen bij de splitters, dat past zo ook.
Rood: de PoP-zijde-van-splitter.
Verschillende kleuren op de splitters blijven voor mij wel een mysterie
8 splitters, 8 inkomende lades. En iedere splitter een kleurtje om ze te onderscheiden.
Dus Bezuidenhout is p2p en Mariahoeve is p2mp?Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:49:
[...]
Jawel, maar ik onthoud niet van iedereen waar ze wonen :-)
Bezuidenhout is Point to Point dus zonder wijkkasten. Dus het verhaal dat ik hierboven schetste. Dus nee, T-Mobile zal hier wss niet via KPN WBA leveren maar met eigen apparatuur.
Voor de mensen die Den Haag niet kennen, die twee wijken liggen vlak naast elkaar. De aanleg van glas in Bezuidenhout is begin dit jaar geweest (met dus de planning ongetwijfeld eerder in 2020) en Mariahoeve is nu nog in progress. Glas in mijn flat is net iets langer dan een maand opgeleverd, maar in december zijn ze al komen schouwen bij mijn VvE.
Dat klopt.Peetz0r schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 01:01:
[...]
Dus Bezuidenhout is p2p en Mariahoeve is p2mp?
Voor de mensen die Den Haag niet kennen, die twee wijken liggen vlak naast elkaar. De aanleg van glas in Bezuidenhout is begin dit jaar geweest (met dus de planning ongetwijfeld eerder in 2020) en Mariahoeve is nu nog in progress. Glas in mijn flat is net iets langer dan een maand opgeleverd, maar in december zijn ze al komen schouwen bij mijn VvE.
Als je naar een andere netwerkaanleg overgaat zal je ergens de knip moeten zetten...
Ik las inderdaad eerst wat te veel in de kleuren. Daardoor dacht ik dat rechts bovenin inkomende vezels vanaf downstream (tov pop) was.Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:24:
[...]
Niet teveel zoeken achter die kleuren. Alles in glasvezel is kleurgecodeerd. Kijk maar eens naar een 96vz kabel. Of een 7x14 buis kabel.
8 splitters, 8 inkomende lades. En iedere splitter een kleurtje om ze te onderscheiden.
(Elke kleur zou dan matchen met een inkomende deel-buis of vezel bundel)
Dus als T-Mobile op mijn adres (Tilburg Oud-Noord) 1000/1000 aanbiedt voor €40/m dan kun je er in principe van uit gaan dat er PON/PtP ligt toch?Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:16:
[...]
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het anders zal zijn dan de afgelopen anderhalf jaar. Dus wel dezelfde prijs maar maximaal 100 Mbit in plaats van 1 Gbit. Hogere snelheden passen niet in het prijsaanbod van T-Mobile en een hoger tarief berekenen is de laatste anderhalf jaar ook niet meer gedaan.
Dus je bent dan net zo genaaid als alle andere klanten die nu al via KPN WBA diensten krijgen op AON netwerken.
En als T-Mobile max 100 of 200 aanbiedt dan loopt het dus via WBA en heb je waarschijnlijk dus PtMP? Of biedt T-Mobile soms ook hun spullenboel aan via WBA over PtP (of zelfs AON) omdat er bijvoorbeeld geen ruimte meer is ofzo?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Eerste vraag: jaHarmoniousVibe schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
Dus als T-Mobile op mijn adres (Tilburg Oud-Noord) 1000/1000 aanbiedt voor €40/m dan kun je er in principe van uit gaan dat er PON/PtP ligt toch?
En als T-Mobile max 100 of 200 aanbiedt dan loopt het dus via WBA en heb je waarschijnlijk dus PtMP? Of biedt T-Mobile soms ook hun spullenboel aan via WBA over PtP (of zelfs AON) omdat er bijvoorbeeld geen ruimte meer is ofzo?
Tweede vraag, nee en ja.
Nee, T-Mobile levert nog steeds niet via WBA over P2MP (voor zover ik weet) maar wel al sinds ze begonnen zijn (als Vodafone) via WBA over PtP (alleen AON, niet GPON).
Nieuwe KPN Monteur geweest, zelfde probleem. Hij heeft geen sleutel van de PoP/OaP en mag er niet in dus kan mijn signaal niet controleren. Maar dit keer is er ge-escaleerd naar KPN Netwerk.. Binnen 4 uur word ik gebeld.. zucht.. Volgens monteur heeft KPN NET waarschijnlijk mijn lijntje verkeerd aangesloten.Barre73 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Dat laatste kan niet want dan had jij überhaupt geen dienst kunnen bestellen .
Wat wel kan en helaas ook de laatste tijd nogal eens gebeurt, is dat de patches in de OAP niet of niet volledig zijn gezet bij de oplevering.
Ik zeg niet dat dat hier zo is maar het zou kunnen.
Beetje eilandjes politiek zoals je vaak in bedrijven ziet.
[ Voor 5% gewijzigd door Johan.Pronk op 16-08-2021 13:54 ]
pops kunnen kpn monteurs gewoon in.Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:43:
[...]
Nieuwe KPN Monteur geweest, zelfde probleem. Hij heeft geen sleutel van de PoP/OaP en mag er niet in dus kan mijn signaal niet controleren. Maar dit keer is er ge-escaleerd naar KPN Netwerk.. Binnen 4 uur word ik gebeld.. zucht.. Volgens monteur heeft KPN NET waarschijnlijk mijn lijntje verkeerd aangesloten.
Letop OAP mag alleen kpn netwerk in komen omdat deze volledig voorbereid gepatch zitten. dit heeft niks met sleutels te maken aan kpn monteur zijde.
Kpn monteur dient ten alle tijden ticket in te schieten dan wordt netwerk aangestuurd die zullen bij levering binnen 3/4uur te plaatsen zijn mits de klant thuis is
Volgens mij zit je nu wel op het juiste spoor, nu is KPNNetwerknl aangestuurd en zij zijn verantwoordelijk voor het hele glaspad. Je bent mijn inziens nu op het juiste eiland aangekomen, geniet ervanJohan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:43:
[...]
Nieuwe KPN Monteur geweest, zelfde probleem. Hij heeft geen sleutel van de PoP/OaP en mag er niet in dus kan mijn signaal niet controleren. Maar dit keer is er ge-escaleerd naar KPN Netwerk.. Binnen 4 uur word ik gebeld.. zucht.. Volgens monteur heeft KPN NET waarschijnlijk mijn lijntje verkeerd aangesloten.
Het voelt voor jou als eilandjes in een bedrijf maar het is anders. KPN Netwerk is de beheerder en KPN gewoon een provider. Die afdelingen zijn ook bewust gescheiden met een Chinese Muur constructie, om te voorkomen dat KPN als provider oneerlijk voordeel zou hebben ten opzichte van andere providers.Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:43:
[...]
Dus KPN moet hetzelfde doen als bijvoorbeeld T-Mobile, namelijk direct melden bij KPN Netwerk dat er iets niet goed is. Zoals ik de vorige keer zei: dat had de vorige monteur direct moeten doen, dan was het wss nu al opgelost.
De bestelde producten en diensten zijn niet volledig geleverd.Barre73 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:04:
[...]
Het voelt voor jou als eilandjes in een bedrijf maar het is anders. KPN Netwerk is de beheerder en KPN gewoon een provider. Die afdelingen zijn ook bewust gescheiden met een Chinese Muur constructie, om te voorkomen dat KPN als provider oneerlijk voordeel zou hebben ten opzichte van andere providers.
Dus KPN moet hetzelfde doen als bijvoorbeeld T-Mobile, namelijk direct melden bij KPN Netwerk dat er iets niet goed is. Zoals ik de vorige keer zei: dat had de vorige monteur direct moeten doen, dan was het wss nu al opgelost.
Monteur 1:
Oorzaak: 20. Herplannen ivm geen licht/synch/data/internet
Monteur 2:
Oorzaak: 38. Technische issues OFTU, HAS niet uitvoerbaar
Het voelt een beetje dubbel want... Ze hangen allebei onder de KPN vlag en zo ver ik weet kan ik niet voor T-Mobile op mijn GPON aansluiting kiezen. Dus sluit KPN Netwerk effectief andere providers uit op mijn adres.
Heb nog geen telefoontje gehad van KPN net monteur, zoals gewoonlijk, klant tevredenheid staat niet bovenaan het lijstje bij die chinese muur.
Die muur is ook niet in 1 dag gebouwd heJohan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:31:
[...]
Heb nog geen telefoontje gehad van KPN net monteur, zoals gewoonlijk, klant tevredenheid staat niet bovenaan het lijstje bij die chinese muur.
Heb je vandaag monteur 1 en monteur 2 gesproken, of post je feiten uit eerdere bezoeken? Ik ben benieuwd wat de nieuwe monteur gaat constateren na zijn bezoek. Of misschien wel direct repareren ipv constateren.
Ik noemde T-Mobile als voorbeeld van een andere provider. Kan ook een andere naam zijn.Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:31:
[...]
De bestelde producten en diensten zijn niet volledig geleverd.
Monteur 1:
Oorzaak: 20. Herplannen ivm geen licht/synch/data/internet
Monteur 2:
Oorzaak: 38. Technische issues OFTU, HAS niet uitvoerbaar
Het voelt een beetje dubbel want... Ze hangen allebei onder de KPN vlag en zo ver ik weet kan ik niet voor T-Mobile op mijn GPON aansluiting kiezen. Dus sluit KPN Netwerk effectief andere providers uit op mijn adres.
Overigens sluit KPN Netwerk of eigenlijk KPN Wholesale niemand uit. Alle providers kunnen en mogen al sinds juli 2020 leveren op GPON. Dat ze het niet doen of hun eigen interne logistiek en leverstraat het niet mogelijk maken kan je niet aan KPN wijten. KPN Wholesale heeft alles meerdere maanden voor juli 2020 aangekondigd naar alle aangesloten providers.
Dat T-Mobile nu dan circa 16 maanden later nog niet kan leveren is domweg incompetent.
Ja maar in feite is KPN gewoon de voorportaal, dus iedereen moet verplicht zich bij KPN wholesale aanmelden als ze het lijntje willen gebruiken. En hoeveel vangt KPN daarvoor? Net als met ADSL worden de marges gewoon uitgeknepen door KPN.Barre73 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:46:
[...]
Ik noemde T-Mobile als voorbeeld van een andere provider. Kan ook een andere naam zijn.
Overigens sluit KPN Netwerk of eigenlijk KPN Wholesale niemand uit. Alle providers kunnen en mogen al sinds juli 2020 leveren op GPON. Dat ze het niet doen of hun eigen interne logistiek en leverstraat het niet mogelijk maken kan je niet aan KPN wijten. KPN Wholesale heeft alles meerdere maanden voor juli 2020 aangekondigd naar alle aangesloten providers.
Dat T-Mobile nu dan circa 16 maanden later nog niet kan leveren is domweg incompetent.
En natuurlijk is KPN de enige die gigabit aanbiedt met 1Gb upload snelheid.

Voor de thuisgebruikers die zeggen dat "ze dat toch niet nodig hebben", hebben nog niet geprobeerd een filmpje van de smatphone naar dropbox, onedrive of whatever te uploaden.
Voorlopig ben ik nog neit gebeld dus inderdaad afwachten wat monteur 3 gaat zeggen.
Of de prijzen te hoog zijn is niet aan mij alhoewel T-Mobile het zeker met je eens is :-)Johan.Pronk schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:21:
[...]
Ja maar in feite is KPN gewoon de voorportaal, dus iedereen moet verplicht zich bij KPN wholesale aanmelden als ze het lijntje willen gebruiken. En hoeveel vangt KPN daarvoor? Net als met ADSL worden de marges gewoon uitgeknepen door KPN.
En natuurlijk is KPN de enige die gigabit aanbiedt met 1Gb upload snelheid.
[Afbeelding]
Voor de thuisgebruikers die zeggen dat "ze dat toch niet nodig hebben", hebben nog niet geprobeerd een filmpje van de smatphone naar dropbox, onedrive of whatever te uploaden.
Voorlopig ben ik nog neit gebeld dus inderdaad afwachten wat monteur 3 gaat zeggen.
Dat alleen KPN Gbit aanbiedt komt deels omdat anderen dus überhaupt nog niet via GPON leveren en deels omdat anderen het te duur en niet nodig vinden (de budgetproviders).
Dat Freedom bij jou niet zichtbaar is vind ik wel vreemd. Zij leveren wel via KPN GPON en ook 1 Gbit. Zeggen ze zelf..
Ze leveren wel, maar met 500Mbit upload. Anders had ik nu bij Freedom gezeten. Online levert ook, maar ook alleen maar 500Mbit upload.. dus.. ik word gedwongen (omdat ik 1gbit wil) naar KPN te gaan.Barre73 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
Of de prijzen te hoog zijn is niet aan mij alhoewel T-Mobile het zeker met je eens is :-)
Dat alleen KPN Gbit aanbiedt komt deels omdat anderen dus überhaupt nog niet via GPON leveren en deels omdat anderen het te duur en niet nodig vinden (de budgetproviders).
Dat Freedom bij jou niet zichtbaar is vind ik wel vreemd. Zij leveren wel via KPN GPON en ook 1 Gbit. Zeggen ze zelf..
Nee, maar wat je KPN wel kwalijk kan nemen is dat ze een dusdanige prijs structuur hanteren dat het niet concurrerend aan te bieden is voor een andere partij "dankzij" deze wholesale tarieven.Barre73 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:46:
[...]
Ik noemde T-Mobile als voorbeeld van een andere provider. Kan ook een andere naam zijn.
Overigens sluit KPN Netwerk of eigenlijk KPN Wholesale niemand uit. Alle providers kunnen en mogen al sinds juli 2020 leveren op GPON. Dat ze het niet doen of hun eigen interne logistiek en leverstraat het niet mogelijk maken kan je niet aan KPN wijten
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie