vr6-only schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:21:
[...]
Je gaat hier veel te kort door te bocht en je insinuatie op NetwerkNL en de aannemers is alles behalve terecht. NetwerkNL en haar partners willen de klanten aansluiten, maar jij bent het toonbeeld van waarom de aanleg bij appartementen te lang duurt, met alle miscommunicatie en irritatie als gevolg, en helaas ook na meerdere pogingen eindigt met slechts de helft aangesloten. Of nog minder.
Er is een reden dat de CAI destijds via de buitengevel is gegaan, wat veelal niets te maken heeft met "gemakkelijk". Het zit eerder in de richting van bruikbaarheid van de aansluiting. Gemakshalve vergeet je te melden dat de KPN, tijdens de bouw, in de muur is verwerkt en in de woonkamer zit. De meterkast is dan geen logische plek, brengt veel ongemak met zich mee (kabels aanleggen voor randapparatuur + 230v aansluiting) en is dus niet gebruiksvriendelijk. Dan krijg je dus constructies waarbij kabels door de gang lopen, Wifi enkel op de WC goed werkt en Devolo's die voor slechte TV signaal zorgen. Gevolg door de glasvezelprovider: De leek acht glasvezel niet rijp en rent terug naar Ziggo.
Precies dat. Ik kijk dan geen TV, maar de meeste van mijn buren wel. En de plaats waar nu coax en glas binnenkomen zal voor de meeste mensen vlakbij hun TV zijn. En dat is (voor non-nerds) nou net het apparaat waar een betrouwbare verbinding (dus, geen wifi en geen powerline) echt belangrijk is.
Daarnaast zijn er geen loze leidingen tussen de meterkast en de woonkamer. Ook de telefoonlijn loopt niet van de meterkast naar de woonkamer, maar gaat direct door de muur vanuit een stap58 kast in de kelder langs alle woonkamers. Direct door het beton, niet door een PVC buis. Ja echt. Klinkt stom, maar ga ze dat in 1965 maar eens uitleggen. En hey, die telefoonlijn heeft 55 jaar lang prima gewerkt, inclusief 100/30 VVDSL2.
En daar komt ook nog eens bij dat onze meterkasten totaal niet voldoen aan de normen. Ze zijn veel te klein, er zit geen hout aan de zijkanten, en er is geen WCD aanwezig. Nouja, in die van mij wel, maar enkel omdat ik dat in 2017 zelf gedaan heb.
En ja, in theorie kan het allemaal netter door nieuwe loze leidingen te leggen vanaf alle meterkasten of vanaf de kelder naar alle woonkamers, maar dat zou de VvE tienduizenden euro's kosten om bij iedereen te gaan frezen en daarna overal stucwerk of behang te gaan herstellen. En dan moet je ook nog eens Ziggo en KPN zover krijgen dat ze dat samen gaan doen, anders blijven die goten alsnog zitten.
De huidige oplossing is misschien niet de mooiste of netste oplossing, maar wel de meest praktische. En het is de goedkoopste oplossing omdat het de
enige betaalbare oplossing is.
Fun fact: bij mijn vader thuis (nieuwbouwwoning uit 2016, met e-fiber glas erin) ligt een netwerkkabel door de gang en door de halve woonkamer achter de bank. Dan is mijn oude flatje minder lelijk

En het is een huurwoning, dus UTP trekken waar nu Coax ligt mag misschien nieteens.
Ja ik ga hem helpen met een nettere oplossing. Misschien een MoCa setje maar dat is relatief duur. Misschien toch gewoon kabelgoten maar dan langs het plafond. En misschien met een nette mail naar de eigenaar om toestemming te vragen de coax uit de muur te trekken.
[
Voor 3% gewijzigd door
Peetz0r op 23-07-2021 06:01
]