[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 5 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Kasper1985 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:54:
Ik heb nog geen telefoontje van KPN netwerk gehad. Zou begin deze week komen.

Juist door inderdaad alle bovenstaande problemen mbt loze leidingen etc ga ik kabels trekken en het plafond een klein beetje verlagen. Ik heb ze dus ook aangeboden om via dat verlaagde plafond binnendoor te gaan. Maar dat mocht of kon niet.

Denk dat het al mooi samengevat is. Het gaat om zoveel mogelijk aansluitingen in zo kort mogelijke tijd met rendement. 🤷‍♂️

Ik hoop dat ik een utp kabel kan trekken vanaf de glas aansluiting en een mooie outlet kan maken in de muur. Waardoor je dan dus alleen een kort patch kabeltje ziet.
Gewoon erop staan dat je dat wel wilt. Laat ze maar een goede reden geven dat het niet past in het programma van eisen (PvE) of de normen van het bouwbesluit.

(Enige uitzondering is als het een VvE betreft; ze kunnen niet bij elk appartement iets anders doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:41
TimoDimo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Gewoon erop staan dat je dat wel wilt. Laat ze maar een goede reden geven dat het niet past in het programma van eisen (PvE) of de normen van het bouwbesluit.

(Enige uitzondering is als het een VvE betreft; ze kunnen niet bij elk appartement iets anders doen.)
Het gaat idd om een vve. Ik heb alle recente notulen etc natuurlijk gekregen via verkopend makelaar. Maar stond geen woord over glasvezel voorzover ik heb gezien tenminste.

Volgens aannemer was de kabel te kort. En lassen werd te ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:05
Hoe lang zit er meestal tussen het plaatsen van de oranje kabel buiten en het afmonteren in huis?

Had ook ergens gezien (bron ben ik kwijt) dat als je internet via KPN bestelde dat je met 'voorrang' afgemonteerd zou worden. Zou dit niet oneerlijk zijn tegenover andere partijen? De KPN site is ook de enige die aangeeft dat er glas gaat komen en dat ik het alvast kan bestellen, andere providers hebben deze data weer niet lijkt het op.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13
thof schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Om het even visueel te maken:
[Afbeelding]

Wat je niet ziet:
1. Geen appartement, maar een oude jaren 30 woning.
2. De kabel is binnengebracht in de kruipruimte
3. Er is geen plek in de meterkast (tevens geen stopcontact)
4. Plaatsing in het zicht in de woonkamer was niet gewenst, dus is de aansluiting in de trapkast geplaatst waar ook mijn DSL modem/router hing.

Wat je ziet:
1. De oranje binnenkomende kabel, deze gaat naar de FTU. Wordt zo afgemonteerd door de partij die de glasvezel aanlegt.
2. Er wordt een witte patchcover geplaatst vanwaar de vezel via het dunne witte kabeltje beschikbaar komt voor de ONT.
3. De zwarte Nokia ONT welke jouw informatie uit de GPON brei filtert. Deze zit met klitteband op de patchcover geplakt. Monteur vertelde dat sommige monteurs hem ook schroeven, maar dat klitteband zijn voorkeur heeft want dan kan je hem eventueel weer loshalen.
4. Een rode WAN internet kabel met jouw internet signaal, hier sluit je een router op aan. Meestal de router van je ISP.
Dit is een GPON aansluiting? Kan je die glasvezel nog wel verlengen naar bv een meterkast en daar de ONT ophangen? Als ik het goed begrijp kan je hiermee niet meer met eigen routers met SFPs aan de slag, omdat de encryptie van het gedeelde segment over 32 huishoudens door KPN moet worden beheerd? @Barre73

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 17:55

Pizzalucht

Snotneus.

Bij mij in Groningen ook eindelijk glasvezel in de grond, ben ik op zich heel blij mee, tot ik dit topic tegenkwam het en over het verschil tussen point-to-point en point-to-multi-point las. Nu ben ik er al een stukje minder blij mee.

Waarom zou de gemeente dit toestaan? Of staat de gemeente niet in zijn recht om point-to-point te vereisen?
Of doe ik gewoon moeilijk en is point-to-multi-point ook prima? Het lijkt me in ieder geval niet goed voor de marktwerking als KPN WBA de enige manier is om diensten te leveren. Het zit er dan ook wel in dat de stoep nog een (paar) keer open moet voor andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:14
Keiichi schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:16:
Hoe lang zit er meestal tussen het plaatsen van de oranje kabel buiten en het afmonteren in huis?

Had ook ergens gezien (bron ben ik kwijt) dat als je internet via KPN bestelde dat je met 'voorrang' afgemonteerd zou worden. Zou dit niet oneerlijk zijn tegenover andere partijen? De KPN site is ook de enige die aangeeft dat er glas gaat komen en dat ik het alvast kan bestellen, andere providers hebben deze data weer niet lijkt het op.
Tijd tussen de tuinboring en de huisaansluiting zou rond de 8 à 10 weken moeten zijn. Maar dat kan per aannemer nogal eens verschillen helaas.

Elke provider krijgt exact dezelfde data. Dat is ook gewoon een verplichting vanuit KPN Wholesale naar alle aangesloten providers.
Maar alleen KPN durft het risico te nemen van bestelling vooraf. Andere providers zijn huiverig en wachten liever tot de aansluiting in huis is opgeleverd. Niet geheel ten onrechte omdat plandata nogal eens heen en weer schieten, ook weer helaas..
KPN kan misschien roepen dat je voorrang krijgt maar in werkelijkheid is dat niet zo. Er zijn zoveel aansluitingen elke week dat het onmogelijk en ondoenlijk zou zijn om de aansluitingen met een abonnement voorrang te geven. Dat wordt onplanbaar.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:14:
Bij mij in Groningen ook eindelijk glasvezel in de grond, ben ik op zich heel blij mee, tot ik dit topic tegenkwam het en over het verschil tussen point-to-point en point-to-multi-point las. Nu ben ik er al een stukje minder blij mee.

Waarom zou de gemeente dit toestaan? Of staat de gemeente niet in zijn recht om point-to-point te vereisen?
Of doe ik gewoon moeilijk en is point-to-multi-point ook prima? Het lijkt me in ieder geval niet goed voor de marktwerking als KPN WBA de enige manier is om diensten te leveren. Het zit er dan ook wel in dat de stoep nog een (paar) keer open moet voor andere partijen.
De gemeente heeft daar geen enkele inspraak in. Dat staat de Telecomwet niet toe. Er is ook geen wettelijke verplichting meer tot point to point.
Wat marktwerking betreft heb je gelijk maar aan de andere kant: zo werkt het DSL gebeuren ook al jaren en dat gaat ook goed. Providers die veel lagere prijzen rekenen dan anderen. Terwijl ze beiden via KPN Wholesale leveren.

PS: de eerste twee projecten in Groningen zijn wel point to point. Dat is Noordoost en Selwerd/Paddepoel.
Die projecten hebben grote bakstenen PoPs van 15 M2 en geen straatkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:22:
[...]

De gemeente heeft daar geen enkele inspraak in. Dat staat de Telecomwet niet toe. Er is ook geen wettelijke verplichting meer tot point to point.
Wat marktwerking betreft heb je gelijk maar aan de andere kant: zo werkt het DSL gebeuren ook al jaren en dat gaat ook goed. Providers die veel lagere prijzen rekenen dan anderen. Terwijl ze beiden via KPN Wholesale leveren.

PS: de eerste twee projecten in Groningen zijn wel point to point. Dat is Noordoost en Selwerd/Paddepoel.
Die projecten hebben grote bakstenen PoPs van 15 M2 en geen straatkasten.
Bij DSL hangt er toch wel gewoon apparatuur van de provider in de wijkkast? (of is die mogelijkheid er in ieder geval)

Zijn er wel regels omtrent Wholesale en prijzen? Ik vernam dat T-Mobile niet eens gbit levert via wholesale omdat het te duur was?

Wat betreft de projecten vallen wij daar volgens mij net buiten... alhoewel ik geen staatkasten zie. Ligt de DP niet gewoon onder de stoep? Heb wel een PoP gezien maar dat was een kleintje volgens mij. (tegen Noorderbegraafplaats)

[ Voor 4% gewijzigd door Pizzalucht op 12-07-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:29:
[...]

Bij DSL hangt er toch wel gewoon apparatuur van de provider in de wijkkast? (of is die mogelijkheid er in ieder geval)

Zijn er wel regels omtrent Wholesale en prijzen? Ik vernam dat T-Mobile niet eens gbit levert via wholesale omdat het te duur was?

Wat betreft de projecten vallen wij daar volgens mij net buiten... alhoewel ik geen staatkasten zie. Ligt de DP niet gewoon onder de stoep? Heb wel een PoP gezien maar dat was een kleintje volgens mij. (tegen Noorderbegraafplaats)
Er hangt alleen apparatuur van KPN in de actieve straatkasten. Apparatuur van andere operators kan/kon wel in de wijk centrale maar dat wordt al sinds enkele jaren afgebouwd omdat VVDSL dan technisch niet mogelijk was (lang verhaal).

Die kleine PoP is net de uitzondering bij die begraafplaats. De andere PoPs in project Selwerd zijn wel groot. Dus geloof me: het is point to point en dus zou T-Mobile daar nog eigen apparatuur kunnen gaan ophangen dit jaar/volgend jaar. Andere operators hoef je niet meer op te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:22:
[...]

Er hangt alleen apparatuur van KPN in de actieve straatkasten. Apparatuur van andere operators kan/kon wel in de wijk centrale maar dat wordt al sinds enkele jaren afgebouwd omdat VVDSL dan technisch niet mogelijk was (lang verhaal).

Die kleine PoP is net de uitzondering bij die begraafplaats. De andere PoPs in project Selwerd zijn wel groot. Dus geloof me: het is point to point en dus zou T-Mobile daar nog eigen apparatuur kunnen gaan ophangen dit jaar/volgend jaar. Andere operators hoef je niet meer op te rekenen.
Maar is dat wel project Selwerd dan? Ik wil je graag geloven hoor :+
Is er iets waar ik het aan zou kunnen herkennen? Zo zag ik dat er naar de PoP dikke oranje kabels buizen lagen met daarin kleur gecodeerde secties. Weet niet of dat iets zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 23:39
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:29:
[...]

Maar is dat wel project Selwerd dan? Ik wil je graag geloven hoor :+
Is er iets waar ik het aan zou kunnen herkennen? Zo zag ik dat er naar de PoP dikke oranje kabels buizen lagen met daarin kleur gecodeerde secties. Weet niet of dat iets zegt?
Geloof Barre73 nu maar :)

ja dat zijn de hoofdbuizen die tussen de pop en de dp's lopen. daar worden de voedingskabels ingeblazen.
Oranje is de kleur kabels en buis wat netwerkNL gebruikt. al zag ik ook Wit wordt gebruikt geen idee wat daar de reden van is

(zo gebruikt iedere partij zijn eigen kleur om het overzichtelijk te houden en iedereen die in de grond werkt ook weet van wie ze zijn mocht er schade ontstaan)

[ Voor 11% gewijzigd door jopoh op 12-07-2021 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

jopoh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Geloof Barre73 nu maar :)

ja dat zijn de hoofdbuizen die tussen de pop en de dp's lopen. daar worden de voedingskabels ingeblazen.
Oranje is de kleur kabels en buis wat netwerkNL gebruikt. al zag ik ook Wit wordt gebruikt geen idee wat daar de reden van is

(zo gebruikt iedere partij zijn eigen kleur om het overzichtelijk te houden en iedereen die in de grond werkt ook weet van wie ze zijn mocht er schade ontstaan)
Haha het is meer dat ik niet zeker weet of wij onder dat project vallen aangezien wij volgens mij later zijn begonnen en het een andere wijk is. Weet ook niet zeker of die PoP naar mijn huis gaat. Maar waarschijnlijk klopt het wel en hebben we nog geluk gehad met dat het hier nog net point-to-point is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-05 23:39
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Haha het is meer dat ik niet zeker weet of wij onder dat project vallen aangezien wij volgens mij later zijn begonnen en het een andere wijk is. Weet ook niet zeker of die PoP naar mijn huis gaat. Maar waarschijnlijk klopt het wel en hebben we nog geluk gehad met dat het hier nog net point-to-point is?
Stuur Barre73 gewoon even een pm dan heb je je antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Woon je in 1 van deze twee gebieden hieronder, dan P2P.
Woon je in het deel eronder (zuid van het Reitdiep) dan P2MP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQLrlZS3x2mlooSbzcNQqNk6NXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9plyQDrViJqEiVtLVLk760HO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKqzb_k_c079GUAcVNR91fUgQX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94h6VtukSfqg7TOJ13VS8Up9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Woon je in 1 van deze twee gebieden hieronder, dan P2P.
Woon je in het deel eronder, dan P2MP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een groot gebied :) dan inderdaad P2P! Bedankt voor de opheldering! _/-\o_ Had dat niet verwacht omdat de aankondiging niet zo lang geleden was. Dan toch hopelijk T-Mobile gigabit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Dat is een groot gebied :) dan inderdaad P2P! Bedankt voor de opheldering! _/-\o_ Had dat niet verwacht omdat de aankondiging niet zo lang geleden was. Dan toch hopelijk T-Mobile gigabit 8)
Over dat laatste kan ik niks zeggen. T-Mobile heeft haar eigen planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Over dat laatste kan ik niks zeggen. T-Mobile heeft haar eigen planning.
Dat zal, maar de mogelijkheid is er in ieder geval voor T-Mobile om iets te gaan plaatsen.
De kabel gaat voorlopig ook 't huis nog niet in dus moet sowieso nog een tijd wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:14:

Ziggo deelt 300-500 modems over 1.6Gbps. Dan gaan die 32 huizen over 2Gbps toch prima?

Of mis ik een schakel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

stormfly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Ziggo deelt 300-500 modems over 1.6Gbps. Dan gaan die 32 huizen over 2Gbps toch prima?

Of mis ik een schakel?
Ging me niet zo zeer om de bandbreedte, die zal voorlopig meer dan genoeg zijn. Ging me meer om dat KPN potentieel wholesale te duur in te markt zou zetten, waardoor het niet interessant is voor andere partijen om het überhaupt te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:22:
[...]

Nou ja, "goed", ik weet nog dat we in het verleden Versatel konden kiezen in plaats van KPN, met een veel hogere snelheid en een lagere prijs. Daarna kwamen er straatkasten en toen kon dat niet meer volgens mij, want alles moest via WBA. De geschiedenis herhaalt zich nu met glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Pizzalucht schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Ging me niet zo zeer om de bandbreedte, die zal voorlopig meer dan genoeg zijn. Ging me meer om dat KPN potentieel wholesale te duur in te markt zou zetten, waardoor het niet interessant is voor andere partijen om het überhaupt te leveren.
Precies. En het echte probleem hierachter is natuurlijk dat KPN operator-monopolist is in veel gebieden waar ze als enige een glasvezelnetwerk hebben. Ze hoeven het netwerk daarbij niet meer open te stellen en kunnen dus vragen wat ze willen voor WBA.

Dat ze alsnog het netwerk openstellen via WBA heeft vermoedelijk als reden dat het de monopolie in stand kan houden. Zolang bedrijven namelijk toegang hebben via WBA tegen een uitgekiende prijs waarvoor ze niet zelf een netwerk aan kunnen leggen zullen ze voor WBA blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
stormfly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Dit is een GPON aansluiting? Kan je die glasvezel nog wel verlengen naar bv een meterkast en daar de ONT ophangen? Als ik het goed begrijp kan je hiermee niet meer met eigen routers met SFPs aan de slag, omdat de encryptie van het gedeelde segment over 32 huishoudens door KPN moet worden beheerd? @Barre73
"Moet" is een groot woord. KPN gebruikt het natuurlijk als argument dat klanten niet hun eigen NTU zouden moeten gebruiken en dat het anders onveilig zou zijn. Maar dat is naar mijn weten niet zo. Er bestaan gewoon GPON SFP-modules, waar je met bepaalde inloggegevens zelf het aan de praat kunt krijgen, en waarmee je dus alles in eigen beheer hebt. Dat "inloggen" werkt dan via een soort PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 14:35
Vaag, T-Mobile biedt op de in 2020 door NetwerkNL aangelegde aansluiting, nu ook 1000/1000, voor €55/m na korting.

Ik dacht dat dat via WBA niet rendeerde.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:12:
Vaag, T-Mobile biedt op de in 2020 door NetwerkNL aangelegde aansluiting, nu ook 1000/1000, voor €55/m na korting.

Ik dacht dat dat via WBA niet rendeerde.
Wie zegt dat dat via WBA is? Ze kunnen toch eigen apparatuur in de PoPs hebben geplaatst?
In 2020 werd er nog (bijna) geen point to multipoint aangelegd dus het kan heel goed. Zie de OP voor uitleg daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:26
Barre73 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:54:
[...]

Wie zegt dat dat via WBA is? Ze kunnen toch eigen apparatuur in de PoPs hebben geplaatst?
In 2020 werd er nog (bijna) geen point to multipoint aangelegd dus het kan heel goed. Zie de OP voor uitleg daarover.
Hier eind 2020 glasvezel in huis gekregen maar het project is al gestart in 2019 (en dus het ontwerp zal al eerder gedaan zijn) en ook hier zie ik nu 1000/1000 van T-Mobile beschikbaar.

Wat dat betreft geeft T-Mobile eindelijk eens gas met uitrol van eigen apparatuur nadat ze jarenlang er niks aan gedaan hebben en er geen enkele uitbreiding was op wat in de tijd van Vodafone Thuis aan eigen apparatuur was geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:14

thof

FP ProMod
stormfly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Dit is een GPON aansluiting, Point to Multi Point.
Technisch gezien zou je zelf een langere patchkabel kunnen gebruiken en daar de zwarte Nokia ONT op aan kunnen sluiten. Of het mag, is een tweede. Ik zou zelf gewoon een langere UTP (rood hier op foto) gebruiken om naar je (eigen) router te gaan.

Je kan in ieder geval niet met SFP's meer aan de slag, omdat naar mijn weten de encryptiesleutels niet beschikbaar zijn om jouw verkeer uit het verkeer van potentieel 31 anderen te filteren.

Verder hoor je mij niet klagen over GPON, nu na een paar dagen online te zijn. Enige minpunt is beperkte provider keuze hier: KPN, XS4ALL of Online. En mixed feelings bij de KPN V12 box, maar dat is meer iets voor het KPN topic.

[ Voor 11% gewijzigd door thof op 13-07-2021 10:35 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
thof schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Dit is een GPON aansluiting, Point to Multi Point.
Technisch gezien zou je zelf een langere patchkabel kunnen gebruiken en daar de zwarte Nokia ONT op aan kunnen sluiten. Of het mag, is een tweede. Ik zou zelf gewoon een langere UTP (rood hier op foto) gebruiken om naar je (eigen) router te gaan.

Je kan in ieder geval niet met SFP's meer aan de slag, omdat naar mijn weten de encryptiesleutels niet beschikbaar zijn om jouw verkeer uit het verkeer van potentieel 31 anderen te filteren.

Verder hoor je mij niet klagen over GPON, nu na een paar dagen online te zijn. Enige minpunt is beperkte provider keuze hier: KPN, XS4ALL of Online. En mixed feelings bij de KPN V12 box, maar dat is meer iets voor het KPN topic.
Tnx, die drie poviders is toch om de reden dat zij als eerste de lijnen opgeleverd zien in de systemen? Iedereen kan toch via KPN WBA uit deze lijst kiezen? https://www.kpnnetwerk.nl/providers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
stormfly schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Tnx, die drie poviders is toch om de reden dat zij als eerste de lijnen opgeleverd zien in de systemen? Iedereen kan toch via KPN WBA uit deze lijst kiezen? https://www.kpnnetwerk.nl/providers/
Helaas niet, heb ze allemaal even langsgelopen:

Breedband: Helaas we kunnen niet leveren
Canal Digitaal: geen postcode check
Online: Max 500/500
Tweak: Helaas, op jouw adres is geen glasvezel mogelijk
Solcon: Max 1000/500
Helden van .Nu: Max 1000/524
T-Mobile Thuis: Glasvezel niet beschikbaar
Trinet: Helaas, glasvezel van TriNed is nog niet voor jou beschikbaar!
KPN: Max 1000/500
Jonaz: Helaas! De diensten van Jonaz zijn op dit moment niet beschikbaar op jouw adres.
Budget alles in 1: Error
Plinq: Voor deze postcode is geen informatie beschikbaar.
XS4ALL: Max 500/500
Kliksafe: Max DSL 104/30
Tele 2: Max DSL 100/29 / verwijst naar T-mobile
Youfone: Max 100/10 (DSL?)
Netrebel: Postcode en huisnummer combinatie is niet gevonden
Oxxio: Is gestopt met aanbieden.

Keuze is dus iets ruimer, maar niet veel:
Online, Solcon, Helden van .Nu, KPN, XS4ALL

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-01-2024

Korben

() => {};

Vandaag is er een 'monteur' langsgeweest om 'glasvezel aan te komen sluiten'. Zo stond het in ieder geval in de mail die er over heb gehad, en dat is de status op kpnnetwerk.nl.

Ik woon in een appartementencomplex (een torenflat), waarbij de meterkast in de centrale hal zit. Al een paar maanden zit daar een kastje aan de muur met daar op 'KPN Glasvezelaansluitpunt', waar voor zover ik weet ook een kabel uit kwam. Ik verwachtte dus ook dat de monteur nu een kabel daadwerkelijk mijn woning in zou trekken en dat daar een FTU zou komen; iets waar ik een ethernetkabel in zou kunnen stoppen. Tot mijn verbazing hoefde de monteur alleen in de meterkast te zijn, en na een uur of wat kwam hij vertellen dat het klaar was. De rest zou 'de provider' moeten doen.

Nu ziet mijn meterkast er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOFKXWAM0lCo6d8wRwI1ZOh42bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJ0HfpH6084hY1XW8iNvVAll.jpg?f=fotoalbum_large

Onder het blije kartonnen deksel zit op het oog nog steeds hetzelfde plastic doosje. Ik neem aan dat de beste man meer heeft gedaan dan alleen het kartonnen deksel aanbrengen, maar ik had toch verwacht een FTU te zien. In ieder geval iets wat op de stroom moet worden aangesloten en waar een ethernetkabel in kan. Is dat onterecht? Is het aan 'de provider' om dat te regelen?

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Korben schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:48:
Vandaag is er een 'monteur' langsgeweest om 'glasvezel aan te komen sluiten'. Zo stond het in ieder geval in de mail die er over heb gehad, en dat is de status op kpnnetwerk.nl.

Ik woon in een appartementencomplex (een torenflat), waarbij de meterkast in de centrale hal zit. Al een paar maanden zit daar een kastje aan de muur met daar op 'KPN Glasvezelaansluitpunt', waar voor zover ik weet ook een kabel uit kwam. Ik verwachtte dus ook dat de monteur nu een kabel daadwerkelijk mijn woning in zou trekken en dat daar een FTU zou komen; iets waar ik een ethernetkabel in zou kunnen stoppen. Tot mijn verbazing hoefde de monteur alleen in de meterkast te zijn, en na een uur of wat kwam hij vertellen dat het klaar was. De rest zou 'de provider' moeten doen.

[Afbeelding]

Onder het blije kartonnen deksel zit op het oog nog steeds hetzelfde plastic doosje. Ik neem aan dat de beste man meer heeft gedaan dan alleen het kartonnen deksel aanbrengen, maar ik had toch verwacht een FTU te zien. In ieder geval iets wat op de stroom moet worden aangesloten en waar een ethernetkabel in kan. Is dat onterecht? Is het aan 'de provider' om dat te regelen?
Lees de startpost even. Een FTU gebruikt geen stroom. Als je een abonnement neemt komt er een monteur een NTU aansluiten, waar je de ethernetkabel in stopt. Verder is het vreemd dat het kastje (wat dus de FTU is) er al zat en dat hij na een uur (!) "iets" heeft gedaan wat er alleen maar op lijkt alsof er een kartonnen deksel is bevestigd. Misschien dat dit niet het hele verhaal is, maar anders klopt hier iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:29

[Afbeelding]

De provider regelt het actieve gedeelte, KPNNetwerkNL zorgt alleen dat het glasvezel punt aanwezig is, waarna de monteur de NTU/ONT kan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

TimoDimo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:15:
[...]

Lees de startpost even. Een FTU gebruikt geen stroom. Als je een abonnement neemt komt er een monteur een NTU aansluiten, waar je de ethernetkabel in stopt. Verder is het vreemd dat het kastje (wat dus de FTU is) er al zat en dat hij na een uur (!) "iets" heeft gedaan wat er alleen maar op lijkt alsof er een kartonnen deksel is bevestigd. Misschien dat dit niet het hele verhaal is, maar anders klopt hier iets niet.
Je hebt gelijk, ik haal termen door elkaar. Ik had verwacht een NTU gemonteerd te zien, maar dat lijkt dus niet de bedoeling.
mad-dog schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:16:
[...]

De provider regelt het actieve gedeelte, KPNNetwerkNL zorgt alleen dat het glasvezel punt aanwezig is, waarna de monteur de NTU/ONT kan plaatsen
Met 'de monteur' bedoel je de monteur van de provider?

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Korben schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:35:
[...]

Je hebt gelijk, ik haal termen door elkaar. Ik had verwacht een NTU gemonteerd te zien, maar dat lijkt dus niet de bedoeling.

[...]

Met 'de monteur' bedoel je de monteur van de provider?
Correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

Duidelijk. Nou eerst maar eens zien hoe lang het duurt voordat de verbinding wordt 'afgemeld', zodat ik een abonnement kan aanschaffen en er een monteur kan langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Korben schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Duidelijk. Nou eerst maar eens zien hoe lang het duurt voordat de verbinding wordt 'afgemeld', zodat ik een abonnement kan aanschaffen en er een monteur kan langskomen.
Als je postcode en huisnr geeft kan ik checken wat de verwachting is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

mad-dog schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Als je postcode en huisnr geeft kan ik checken wat de verwachting is
Heb je een DM gestuurd. Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-05 17:37
Bij mij is twee maanden terug de straat open geweest (1), en vorige week woensdag kwam de monteur langs om aan te sluiten (2). Vrijdag kwam dezelfde monteur nog eens langs om te meten (3), en daarna was de aansluiting opgeleverd.

Het lijkt erop dat bij @Korben lijkt te gebeuren is dat die twee maanden tijd niet tussen (1) en (2) zaten, maar tussen (2) en (3).

En als je inderdaad de aansluiting krijgt in de meterkast en die buiten je woning zit, dan klopt het dat de monteur niet je woning in hoeft. Als je ook TV gaat kijken hoop ik wel dat er UTP of een loze leiding ligt tussen je meterkast en de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
thof schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:07:
[...]

Helaas niet, heb ze allemaal even langsgelopen:

Breedband: Helaas we kunnen niet leveren
Canal Digitaal: geen postcode check
Online: Max 500/500
Tweak: Helaas, op jouw adres is geen glasvezel mogelijk
Solcon: Max 1000/500
Helden van .Nu: Max 1000/524
T-Mobile Thuis: Glasvezel niet beschikbaar
Trinet: Helaas, glasvezel van TriNed is nog niet voor jou beschikbaar!
KPN: Max 1000/500
Jonaz: Helaas! De diensten van Jonaz zijn op dit moment niet beschikbaar op jouw adres.
Budget alles in 1: Error
Plinq: Voor deze postcode is geen informatie beschikbaar.
XS4ALL: Max 500/500
Kliksafe: Max DSL 104/30
Tele 2: Max DSL 100/29 / verwijst naar T-mobile
Youfone: Max 100/10 (DSL?)
Netrebel: Postcode en huisnummer combinatie is niet gevonden
Oxxio: Is gestopt met aanbieden.

Keuze is dus iets ruimer, maar niet veel:
Online, Solcon, Helden van .Nu, KPN, XS4ALL
Je mist Freedom Internet nog. Kan tegenwoordig ook via GPON. Andere providers volgen ook binnenkort. Had te maken met (lange) voorbereidingstijd vanuit die providers zelf schijnbaar. Aanpassing leverstraat, logistiek, etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 06-05 14:35
Barre73 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 07:54:
[...]

Ok, ik dacht dat ODF enkel mogelijk was met AON, maar omdat ik dan schijnbaar dus point-to-point ipv point-to-multipoint heb, kan T-Mobile apparatuur ik de PoP plaatsen?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

[Afbeelding]

Dit klinkt als Omgekeerd Aansluiten. Sommige aannemers proberen dat omdat het logistiek makkelijker kan werken. Is lastig voor jou als bewoner want je verwachtingen zijn anders. Er is dus een tijd geleden de FTU geplaatst en een kabeltje naar beneden getrokken tot een intern verdeelpunt. Later zijn de buitenwerkzaamheden gedaan en is de verbinding van de PoP naar dat verdeelpunt gemaakt. Normaal gaat dat andersom..

Dit laatste bezoek was om de verbinding nog door te meten en dan zou deze vanavond afgemeld moeten worden en morgen of overmorgen zichtbaar zijn bij providers (sommige doen daar langer over dan anderen...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Ok, ik dacht dat ODF enkel mogelijk was met AON, maar omdat ik dan schijnbaar dus point-to-point ipv point-to-multipoint heb, kan T-Mobile apparatuur ik de PoP plaatsen?
Ja. Het onderscheid tussen AON en GPON (actieve laag) versus point to point en point to multipoint (passieve netwerk) staat daar ook omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

@Barre73 weet jij toevallig wat ze hier gaan doen in Groningen?

Bijprikken op de (P2P?) PoPs van het groene gedeelte ernaast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHOsw9awtdgTI18AdamR34Dx2-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtSXyzASV7okthcgxH3mcvfQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Pizzalucht op 13-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Pizzalucht schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:55:
@Barre73 weet jij toevallig wat ze hier gaan doen in Groningen?

Bijprikken op de (P2P?) PoPs van het groene gedeelte ernaast?
[Afbeelding]
Nieuwbouwproject De Meeuwen. Krijgt gewoon glasvezel vanuit de bestaande PoP die al eerder was geplaatst voor het inmiddels afgeronde project Europapark. En ja, dus gewoon nog op P2P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 22:22:
Die kleine PoP is net de uitzondering bij die begraafplaats. De andere PoPs in project Selwerd zijn wel groot.
Wat is een grote en wat is een kleine PoP? Is zo'n Pop (uit de TS) nu een grote of een kleine?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxUh7geTyamXcrfjjGOa-7ATFmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1SkYnGP56p9Jy0cCEYUemcXm.jpg?f=fotoalbum_large
Een betonnen prefab PoP-gebouwtje, klaar om te worden geplaatst.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

ShadowLord schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:56:
[...]

Wat is een grote en wat is een kleine PoP? Is zo'n Pop (uit de TS) nu een grote of een kleine?

[Afbeelding]
Even een foto voor je gemaakt, dit is de kleine PoP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmmnRpyz_n7vaLrj_Pm7YApdKpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXIzsV3CGZcCjZ0cphB6xQye.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:12
Barre73 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:46:
[...]

Nieuwbouwproject De Meeuwen. Krijgt gewoon glasvezel vanuit de bestaande PoP die al eerder was geplaatst voor het inmiddels afgeronde project Europapark. En ja, dus gewoon nog op P2P.
Zijn ze er vroeg bij ;). Rij er dagelijks langs naar kantoor, laatste tijd zijn ze daar ook eindelijk bezig met de nieuwbouw. (Na jaren braakliggend terrein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Zijn ze er vroeg bij ;). Rij er dagelijks langs naar kantoor, laatste tijd zijn ze daar ook eindelijk bezig met de nieuwbouw. (Na jaren braakliggend terrein).
Kabels en leidingen worden bij nieuwbouw ook vrijwel altijd ingegraven voordat er gebouwd wordt. Dus ook glasvezel.
En dan richting de oplevering van de woning komen de huisaansluitingen voor electra, water, CAI en glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:56:
[...]

[Afbeelding]
Ja, dit is de standaard die altijd geplaatst werd. Circa 15m2.
De kleine die hierboven al getoond wordt is grofweg de helft. Uiteraard ook in het mogelijk aantal aansluitingen.
Soms komt dat gewoon beter uit in het aantal PoPs versus aantal aansluitingen in een wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:17
Zojuist een brief gehad van KPN Netwerk NL. Er komt glasvezel in Drunen _/-\o_ *O* oOo
Gelijk toestemming gegeven uiteraard en ben benieuwd hoe snel het allemaal gerealiseerd kan worden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MatigeMotoriek
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-07-2021

MatigeMotoriek

laat altijd dingen vallen

Ik liet zomaar ineens een schroevendraaier vallen bovenop de ONT, en toen ontstonden zomaar ineens deze foto's!

https://photos.app.goo.gl/EFHwWSpP7nw32NGL8

Weetjes:
* Hij zit dicht met maar één schroef in het midden!
* Hij verbruikt meestal tussen de 1.6 en 1.8 watt
* De chip die je ziet zitten is een Realtek RTL9801B en daar is geen datasheet van te vinden
* De ONT zelf hebben we we een datasheet van, via KPN zelf notabene: https://www.kpnwebshop.co...E53PT00ZDk%3D&date=6324d9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
had eigenlijk gehoopt/gedacht dat zo'n ont iets minder zou doen. In principe zou het genoeg zijn dat er fiber in gaat en netwerk uit waarbij je router/switches bv de igmp snooping en iets met voice doet en niet dit apparaatje zelf.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
@Keiichi Dat het ding het ondersteund wil niet zeggen dat het ook gebruikt wordt. De voice heeft zo te zien nog extra apparatuur nodig, dus lijkt me dat dit gewoon door de experiabox wordt afgehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pet61pADdwZYhknKYOzFslcm6_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e82ME6MsWAuEb5D84JmBBjDc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b25_CyOd7Ce67eTT9g7RcP4eWe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKVLaccNjahUFeqwPzOwUUBo.png?f=fotoalbum_large

:| Waarom krijg ik al een melding dat het klaar is, als het duidelijk nog niet helemaal klaar is? Er zijn blijkbaar verschillende systemen, die niet tegelijkertijd geüpdatet worden. We leven in 2021, toch?

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Korben schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

:| Waarom krijg ik al een melding dat het klaar is, als het duidelijk nog niet helemaal klaar is? Er zijn blijkbaar verschillende systemen, die niet tegelijkertijd geüpdatet worden. We leven in 2021, toch?

/rant
Nou... ik heb bij KPN gewerkt. Ik sta er niet van te kijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:12
MatigeMotoriek schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 01:13:
Weetjes:
* De chip die je ziet zitten is een Realtek RTL9801B en daar is geen datasheet van te vinden
* De ONT zelf hebben we we een datasheet van, via KPN zelf notabene: https://www.kpnwebshop.co...E53PT00ZDk%3D&date=6324d9
De chip zal wel een RTL9601B zijn?

Hoog tijd om een console kabeltje op X2 te laten vallen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 17:34
MatigeMotoriek schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 01:13:
Ik liet zomaar ineens een schroevendraaier vallen bovenop de ONT, en toen ontstonden zomaar ineens deze foto's!

https://photos.app.goo.gl/EFHwWSpP7nw32NGL8

Weetjes:
Leuk! B) Op basis van de chip (RTL9601) beetje een rabbit-hole ingegaan. Itt de NTU is de ONT dus inderdaad geen 'domme' mediaconverter, maar een SoC die draait op Linux. Logisch in principe, omdat de ONT het juiste signaal moet isoleren en encryptie/decryptie moet doen. Maar dan komen we ook op het punt wat ik al eerder maakte: dit is dus een zwakke schakel in de beveiliging van je internetverkeer.

Op verschillende fora* zie je voorbeelden van ONT's waarvan de firmware wordt gedumpt, wordt geüpdatet, ONT's van providers vervangen worden door custom (Chinese) SFP-based ONT's... Kwestie van tijd totdat iemand de encryptiesleutels achterhaalt en zo kan meeluisteren met het verkeer 'van de buren' :/

Ik zie ook dat in principe GPON 2.5 Gbit downstream en 1.25 Gbit upstream kan doen, maar nu dus wordt tegengehouden door de 1 Gbit ethernet interface. Benieuwd of KPN op termijn 2/2.5 Gbit gaat aanbieden.

* OpenWRT, Mikrotik, Orange FR

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 17:34
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Tom Paris op 15-07-2021 11:08 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Tom Paris schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:05:
(...)

Ik zie ook dat in principe GPON 2.5 Gbit downstream en 1.25 Gbit upstream kan doen, maar nu dus wordt tegengehouden door de 1 Gbit ethernet interface. Benieuwd of KPN op termijn 2/2.5 Gbit gaat aanbieden.

(...)
KPN is al bezig met een proef voor XSGPON, dus ik verwacht eerder dat ze die kant op gaan bewegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Tom Paris Idd.
Interessant als je eens wat gaat googlen op '9601' en 'hack' en 'GPON'.
Dan komen er al interessante dingen voorbij.

M.a.w. ik verwacht in de toekomst hier wel wat nieuwsberichten over... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetz0r
Tom Paris schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Leuk! B) Op basis van de chip (RTL9601) beetje een rabbit-hole ingegaan. Itt de NTU is de ONT dus inderdaad geen 'domme' mediaconverter, maar een SoC die draait op Linux. Logisch in principe, omdat de ONT het juiste signaal moet isoleren en encryptie/decryptie moet doen. Maar dan komen we ook op het punt wat ik al eerder maakte: dit is dus een zwakke schakel in de beveiliging van je internetverkeer.
Het is een zwakke schakel in mijn beveiliging maar vooral omat het het enige device is waarvan in de software/firmware niet zelf beheer. Dus ik heb geen idee welke versie van wat voor firmware erop draait en ik moet er maar op vertrouwen dat Nokia netjes bugs fikst en KPN netjes snel updates uitrolt.

Ik zou op z'n minst eigenlijk wel een statuspagina willen waarop ik versienummers kan zien (en als we er toch zijn, demping en andere metingen natuurlijk).
Op verschillende fora* zie je voorbeelden van ONT's waarvan de firmware wordt gedumpt, wordt geüpdatet, ONT's van providers vervangen worden door custom (Chinese) SFP-based ONT's... Kwestie van tijd totdat iemand de encryptiesleutels achterhaalt en zo kan meeluisteren met het verkeer 'van de buren' :/
In principe is dat geen probleem, want je achterhaalt alleen je eigen sleutels. Je buurman heeft niet dezelfde sleutels.

Totdat iemand erachter komt dat de sleutels afgeleid zijn van serienummer of mac adres of dergelijke. Dan zijn de rapen gaar.

Maar dat gebeurt natuurlijk n... oh wacht: nieuws: Onderzoek: veel internetrouters hebben makkelijk te kraken standaardw...
Dat is natuurlijk samen met je buren, dus per segment. Het is eigenlijk helemaal prima dat een enkele gebruiker niet alles vol kan trekken.
Cool, ik ga lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Korben schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

/rant
Ik zie niet staan dat het klaar is maar dat het beschikbaar is. Nuance maar belangrijk in dit verhaal.
KPN maakt het mogelijk je abonnement te bestellen voordat het klaar is. Grote voordeel is dat er maar 1 monteur nodig is (als je een beetje technische klant bent) die dan tijdens het binnen brengen van de kabel en aansluiten van de FTU ook meteen de ONT aansluit en activeert. Kan jij verder.
En je abonnement gaat pas in als de Experiabox (of andere router) wordt aangesloten en aangezet.

Maar ben het met je eens dat de melding van KPN zelf duidelijker is dan die van KPN Netwerk. Die kan zeker beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 20:14
Ziet er trouwens lekker uit zo die oranje glasvezelkabels op de gevel.... 8)7 Was dit een tijdelijke oplossing of blijft het zo? Want over een paar jaar als die tiewrap breekt hangen toch al die kabels los? Neem aan dat glasvezel zo geïnstalleerd wordt dat het de komende paar decennia veilig kan blijven liggen?

En indien dit permanent is: is het dan de standaard manier waarop KPN glasvezel buitenom installeert vastbeunt? Of is het een uitzondering en doen ze het normaal wel netjes met RVS kabelgoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Barre73 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Ik zie niet staan dat het klaar is maar dat het beschikbaar is. Nuance maar belangrijk in dit verhaal.
KPN maakt het mogelijk je abonnement te bestellen voordat het klaar is. Grote voordeel is dat er maar 1 monteur nodig is (als je een beetje technische klant bent) die dan tijdens het binnen brengen van de kabel en aansluiten van de FTU ook meteen de ONT aansluit en activeert. Kan jij verder.
En je abonnement gaat pas in als de Experiabox (of andere router) wordt aangesloten en aangezet.

Maar ben het met je eens dat de mesling van KPN zelf duidelijker is dan die van KPN Netwerk. Die kan zeker beter..
Zal een paar uur overheen zijn gegaan. Levertype op z'n adres is inmiddels NL6 en ook leverbaar via website van KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Pi0tr schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:38:
[...]

Ziet er trouwens lekker uit zo die oranje glasvezelkabels op de gevel.... 8)7 Was dit een tijdelijke oplossing of blijft het zo? Want over een paar jaar als die tiewrap breekt hangen toch al die kabels los? Neem aan dat glasvezel zo geïnstalleerd wordt dat het de komende paar decennia veilig kan blijven liggen?

En indien dit permanent is: is het dan de standaard manier waarop KPN glasvezel buitenom installeert vastbeunt? Of is het een uitzondering en doen ze het normaal wel netjes met RVS kabelgoten?
Die kabelgoot zat er altijd al, met coax erin. Er komt nog een nieuwe afdekkende goot overheen die iets groter is dan de oude, maar ze zijn nu nog bezig sommige van mijn buren aan te sluiten en hun zooi op te ruimen (hoop ik).

Wat standaard is, is dat de aannemer met de VvE overlegt en kiest wat handig is. In deze flat (eigenlijk de hele wijk, veel 60's galerijflats hier) zitten de coax-kabelgoten al overal in het zicht, dus de glasvezel dan in dezelfde goot erbij maakt het niet lelijker dan het al was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:11:
[...]

Zal een paar uur overheen zijn gegaan. Levertype op z'n adres is inmiddels NL6 en ook leverbaar via website van KPN
Oh... Dan is het een simpele synchronisatie van BC met de FPI 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pi0tr schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:38:
[...]

Het zal soms gebeuren en niet gezien worden maar het is zeker niet toegestaan vanuit KPN Netwerk zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

mad-dog schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:11:
[...]

Uiteindelijk zag ik inderdaad rond een uur of 5 ‘s middags dat ik wel kon bestellen, en dat heb ik ook gelijk gedaan. Een paar uur later kreeg ik nogmaals hetzelfde mailtje van KPN Netwerk. Waarschijnlijk is het eerste mailtje voortijdig verstuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 20:14
Peetz0r schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 03:44:
[...]

Er komt nog een nieuwe afdekkende goot overheen die iets groter is dan de oude, maar ze zijn nu nog bezig sommige van mijn buren aan te sluiten en hun zooi op te ruimen (hoop ik).
Ah duidelijk, was even bang dat die oranje kabels zo in het zicht bleven. Snap dat het zeker in galerijflats niet altijd anders kan.
Barre73 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:37:
[...]

Het zal soms gebeuren en niet gezien worden maar het is zeker niet toegestaan vanuit KPN Netwerk zelf.
Ah top, ben ik weer gerustgesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@Pi0tr @Barre73 @Peetz0r Het kan vaak wel netjes bij flats. Het argument "Ziggo is ook langs de buitengevel gegaan x decennia geleden" wordt volgens mij wel erg vaak gebruikt.

Ziggo of de kabelaar van weleer heeft destijds vaak ook de meest simpele weg gekozen, waarbij men niet na hoefde te denken. Vaak is de KPN koperkabel namelijk wel binnendoor gelegd (vanaf de bouw). Maar binnenin door de vloer boren is dan "lastig", omdat je niet in een oogopslag kan zien hoe de kabel dan komt te lopen vanaf de straat en je vaak een stukje door de kelder of kruipruimte moet.

Wat Ziggo ook heeft liggen, je kunt je beter hard maken voor een goede aanleg die uit het zicht zit, dus binnendoor, in plaats van dat er nog een dikkere kabelgoot langs de gevel komt. Krijg je in de toekomst nog een andere glasvezelaanbieder erbij (of gaat Ziggo upgraden naar glas) dan kunnen ze hun kabel mooi erbij steken, zonder dat de kabelgoot op de gevel driedubbel dik wordt. Dat maakt de Nederlandse gevels alleen maar lelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27
@Barre73 Een kennis van mij heeft een kip/ei situatie met zijn aanleg van de glasvezel aansluiting.
Hij woont in een appartementencomplex en de vezel komt al op een centraal punt binnen.

Maar om het aan te sluiten moeten ze door andere kelderboxen heen.
Nu is de aanlegger al 2x langs geweest om het aan te sluiten maar de buren waren niet thuis.
Dus nu staat alles on hold.

Nu heeft die kennis van mij al contact gehad met de klantenservice van KPN NetwerkNL en daar wordt nu geantwoord dat de VVE nog geen toestemming heeft gegeven.

Lijkt me een hele rare situatie zo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Lizard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:26:
@Barre73 Een kennis van mij heeft een kip/ei situatie met zijn aanleg van de glasvezel aansluiting.
Hij woont in een appartementencomplex en de vezel komt al op een centraal punt binnen.

Maar om het aan te sluiten moeten ze door andere kelderboxen heen.
Nu is de aanlegger al 2x langs geweest om het aan te sluiten maar de buren waren niet thuis.
Dus nu staat alles on hold.

Nu heeft die kennis van mij al contact gehad met de klantenservice van KPN NetwerkNL en daar wordt nu geantwoord dat de VVE nog geen toestemming heeft gegeven.

Lijkt me een hele rare situatie zo?
Dan heeft de aannemer de adressen op de verkeerde status staan. Dat zou dus een status "wordt geblokkeerd door andere bewoners" moeten zijn.

Je kennis kan beter bellen met de klantenservice, kiezen voor optie 1 (planning) zodat hij wordt doorgeschakeld naar de planningdesk van de aannemer zelf. En daar aangeven dat ze de RNA (reden niet aangesloten) status niet goed hebben staan en dat dit voor veel verwarring zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 11:55

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Ik kreeg vandaag iemand van KPN aan de deur ivm het glasvezel dat hier de komende maanden uitgerold gaat worden. De beste man kwam met een korting voor KPN als ik over zou stappen, maar ik wil niet bij KPN aangezien ik net van XS4ALL overgestapt ben naar Freedom. Ik zei dat ik aannam dat Freedom ook wel snel via glasvezel kan leveren via WBA, maar deze meneer beweerde doodleuk dat KPN de eerste jaren het alleenrecht heeft op het netwerk. Dat leek me heel sterk en ik kan daar zo snel ook niks van vinden.

Weet iemand of dat het geval kan zijn?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
gday schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:43:
Ik kreeg vandaag iemand van KPN aan de deur ivm het glasvezel dat hier de komende maanden uitgerold gaat worden. De beste man kwam met een korting voor KPN als ik over zou stappen, maar ik wil niet bij KPN aangezien ik net van XS4ALL overgestapt ben naar Freedom. Ik zei dat ik aannam dat Freedom ook wel snel via glasvezel kan leveren via WBA, maar deze meneer beweerde doodleuk dat KPN de eerste jaren het alleenrecht heeft op het netwerk. Dat leek me heel sterk en ik kan daar zo snel ook niks van vinden.

KPN vertelt wel vaker aan klanten dat zij alleenrecht hebben. Het klopt echter niet altijd.
Wat wel kan is dat met GPON netwerken er alleen KPN WBA providers KPN en XS4ALL erop leveren.
Dit heeft te maken dat de andere providers zoals Freedom nog niet leveren op GPON netwerken van KPN Wholesale....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73

Absolute onzin en slechte verkooptrucs. Elke provider mag leveren maar wel allemaal via KPN Wholesale (voor de nieuwe netwerken in ieder geval).

Overigens kan Freedom inmiddels al wel via GPON op KPN WBA leveren (bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Absolute onzin en slechte verkooptrucs. Elke provider mag leveren maar wel allemaal via KPN Wholesale (voor de nieuwe netwerken in ieder geval).

Overigens kan Freedom inmiddels al wel via GPON op KPN WBA leveren (bron).
Aha, dat verklaart ook waarom ik bij Budget nog geen postcode check kan doen, zij moeten gaan leveren op het KPN GPON netwerk. Wat weer onderdeel is van het KPN WBA netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Ik had me bij kpnnetwerk opgegeven om updates per e-mail te krijgen.

Vandaag kreeg ik een mailtje dat ze verwachten binnen 1 week in mijn straat te gaan graven. Ze hebben een paar weken geleden de boel al open gehad en glasvezel tot de gevel gelegd en zijn inmiddels al buiten gehoorsafstand aan het graven.

Lekkere administratie en communicatie met de aannemer en kpnnetwerk dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 11:55

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Soundwork schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:03:
[...]

KPN vertelt wel vaker aan klanten dat zij alleenrecht hebben. Het klopt echter niet altijd.
Wat wel kan is dat met GPON netwerken er alleen KPN WBA providers KPN en XS4ALL erop leveren.
Dit heeft te maken dat de andere providers zoals Freedom nog niet leveren op GPON netwerken van KPN Wholesale....
Sinds eind mei levert Freedom ook internet via GPON-netwerken, zoals @Barre73 ook terecht aangeeft. De meneer aan de deur zei overigens ook dat XS4ALL ook moest wachten. Ik geloofde er geen fluit van, maar ik had niet zo veel zin in discussie dus toen was het gesprek snel voorbij. Het lijkt me ook niet aannemelijk dat Freedom alleen mag leveren over 'oudere' GPON-netwerken?

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-04 22:54

Verkooptrucjes. Meer dan 1 jaar geleden probeerde KPN bij mij ook glasvezel te verkopen omdat het binnenkort beschikbaar zou zijn. Abonnementen konden aangevraagd worden en nu meer dan 1 jaar later is er nog steeds geen Glasvezel en proberen ze nu een haalbaarheidsonderzoek te verkopen! Wacht tot dat er zekerheid dat je glasvezel kunt krijgen.

Freedom gaat ook over het KPN glasvezel netwerk.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:36
Keiichi schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:53:

Vandaag kreeg ik een mailtje dat ze verwachten binnen 1 week in mijn straat te gaan graven. Ze hebben een paar weken geleden de boel al open gehad en glasvezel tot de gevel gelegd en zijn inmiddels al buiten gehoorsafstand aan het graven.

Bij mij in de straat komt ook glasvezel. Die site kpnnetwerk.nl is inderdaad een grote puinhoop, werkt niet of toont verkeerde informatie. Wordt ook toegegeven als je contact zoekt. Er is altijd wel een verklaring voor, maar het komt allemaal zo knullig over.

En het eerste mailtje van die site moet ik nog krijgen. Af en toe log ik zelf even in en is er toch weer wat nieuws gebeurd.

Ik dacht dat ze graag glasvezel willen uitrollen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
stormfly schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Aha, dat verklaart ook waarom ik bij Budget nog geen postcode check kan doen, zij moeten gaan leveren op het KPN GPON netwerk. Wat weer onderdeel is van het KPN WBA netwerk?
Klopt als een bus. Budget is 1 van de providers waar het logistiek nog niet is ingeregeld om via KPN WBA over GPON te leveren.

NB: Het kan ook komen omdat de glasvezelaansluiting nog niet is opgeleverd. Niet alle providers werken met pre-orders en dergelijke. Een aantal providers kiest ervoor om pas bestellingen mogelijk te maken als de aansluiting is gemaakt en opgeleverd bij KPN Netwerk (Reggefiber). Simpelweg omdat het makkelijker is en betere garantie geeft op een foutloze levering.

En na die oplevering van de aansluiting kan je er gerust nog aantal dagen bij optellen voordat het door is gelopen van KPN Netwerk naar KPN WBA (1 nacht) en van KPN WBA door naar Budget (meerdere dagen).

Hoe goedkoper de provider, hoe minder geld er is uitgegeven aan directe B2B koppelingen van IT systemen en hoe langer het duurt vorodat je adres zichtbaar wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

Simpele oorzaak: aannemer heeft de graafdatum niet goed vooraf in de netwerkadministratie van KPN Netwerk bijgehouden. Komt helaas veel voor en levert precies dit soort irritaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Skynett schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Ik dacht dat ze graag glasvezel willen uitrollen.
Dat willen en doen ze ook zeker wel. Teller staat nu op meer dan een kwart miljoen dit jaar. Dus vanaf 1 januari opgeleverde adressen.
Maar om met zoveel adressen de communicatiestroom goed te houden (en afhankelijk te zijn van de aannemer die veel datums moet bijhouden) is bepaald geen sinecure....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korben

Korben

() => {};

Let the games begin... Er is net een monteur van KPN (de provider) langs geweest, die binnen een minuut al weer rechtsomkeert maakte, want hij kon niks. De FTU zit dus in de meterkast, maar... daar is geen stroom. De meterkast bevat alleen een meter en een hoofdschakelaar, en geen wandcontactdoos (of zelfs maar een groepenkast). Volgens de KPN-monteur had KPN Netwerk dit moeten regelen. Dat wordt leuk, want het hele gebouw is op dezelfde manier aangesloten - FTU in de meterkast waar geen stroom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Klopt als een bus. Budget is 1 van de providers waar het logistiek nog niet is ingeregeld om via KPN WBA over GPON te leveren.

NB: Het kan ook komen omdat de glasvezelaansluiting nog niet is opgeleverd. Niet alle providers werken met pre-orders en dergelijke. Een aantal providers kiest ervoor om pas bestellingen mogelijk te maken als de aansluiting is gemaakt en opgeleverd bij KPN Netwerk (Reggefiber). Simpelweg omdat het makkelijker is en betere garantie geeft op een foutloze levering.

En na die oplevering van de aansluiting kan je er gerust nog aantal dagen bij optellen voordat het door is gelopen van KPN Netwerk naar KPN WBA (1 nacht) en van KPN WBA door naar Budget (meerdere dagen).

Hoe goedkoper de provider, hoe minder geld er is uitgegeven aan directe B2B koppelingen van IT systemen en hoe langer het duurt vorodat je adres zichtbaar wordt...
Tnx ik heb al een plan B gekozen, of KPN komt met die 9 maanden voor 35euro langs. Of ik neem een maandabonnement via KPN en dan wacht ik geduldig af tot alle systemen gesynced zijn. Mijn steekproeven op de wijken die al begin dit jaar zijn voorzien van glasvezel laten nog geen mogelijkheden bij Budget zien. Zit weinig voortgang in, maar de prijzen zijn ongeëvenaard laag voor het whitelabel KPN product. Je kan niet alles hebben _/-\o_

Bijkomend voordeel is dan stoeien met IPv6 op pfSense, dat heb je via Budget niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Barre73 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Dat willen en doen ze ook zeker wel. Teller staat nu op meer dan een kwart miljoen dit jaar. Dus vanaf 1 januari opgeleverde adressen.
Maar om met zoveel adressen de communicatiestroom goed te houden (en afhankelijk te zijn van de aannemer die veel datums moet bijhouden) is bepaald geen sinecure....
Ik geloof wel dat het niet eenvoudig is, en dat krijg je ook te horen als je contact zoekt. Maar het straalt allemaal wel af op KPN en niet op de onderaannemer. En volgens mij is dat gewoon een slechte positie om in te zitten als bedrijf, zo kwetsbaar voor de fouten van anderen zijn.

Ik probeer de buren ook zover te krijgen dat ze tenminste glas laten aanleggen, en die hebben ook allemaal deze gebrekkige ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:53

vr6-only

Blub Blub

TimoDimo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:53:
@Pi0tr @Barre73 @Peetz0r Het kan vaak wel netjes bij flats. Het argument "Ziggo is ook langs de buitengevel gegaan x decennia geleden" wordt volgens mij wel erg vaak gebruikt.

Ziggo of de kabelaar van weleer heeft destijds vaak ook de meest simpele weg gekozen, waarbij men niet na hoefde te denken. Vaak is de KPN koperkabel namelijk wel binnendoor gelegd (vanaf de bouw). Maar binnenin door de vloer boren is dan "lastig", omdat je niet in een oogopslag kan zien hoe de kabel dan komt te lopen vanaf de straat en je vaak een stukje door de kelder of kruipruimte moet.

Wat Ziggo ook heeft liggen, je kunt je beter hard maken voor een goede aanleg die uit het zicht zit, dus binnendoor, in plaats van dat er nog een dikkere kabelgoot langs de gevel komt. Krijg je in de toekomst nog een andere glasvezelaanbieder erbij (of gaat Ziggo upgraden naar glas) dan kunnen ze hun kabel mooi erbij steken, zonder dat de kabelgoot op de gevel driedubbel dik wordt. Dat maakt de Nederlandse gevels alleen maar lelijker.
Je gaat hier veel te kort door te bocht en je insinuatie op NetwerkNL en de aannemers is alles behalve terecht. NetwerkNL en haar partners willen de klanten aansluiten, maar jij bent het toonbeeld van waarom de aanleg bij appartementen te lang duurt, met alle miscommunicatie en irritatie als gevolg, en helaas ook na meerdere pogingen eindigt met slechts de helft aangesloten. Of nog minder.

Er is een reden dat de CAI destijds via de buitengevel is gegaan, wat veelal niets te maken heeft met "gemakkelijk". Het zit eerder in de richting van bruikbaarheid van de aansluiting. Gemakshalve vergeet je te melden dat de KPN, tijdens de bouw, in de muur is verwerkt en in de woonkamer zit. De meterkast is dan geen logische plek, brengt veel ongemak met zich mee (kabels aanleggen voor randapparatuur + 230v aansluiting) en is dus niet gebruiksvriendelijk. Dan krijg je dus constructies waarbij kabels door de gang lopen, Wifi enkel op de WC goed werkt en Devolo's die voor slechte TV signaal zorgen. Gevolg door de glasvezelprovider: De leek acht glasvezel niet rijp en rent terug naar Ziggo.

[ Voor 6% gewijzigd door vr6-only op 22-07-2021 21:24 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
vr6-only schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Je gaat hier veel te kort door te bocht en je insinuatie op NetwerkNL en de aannemers is alles behalve terecht. NetwerkNL en haar partners willen de klanten aansluiten, maar jij bent het toonbeeld van waarom de aanleg bij appartementen te lang duurt, met alle miscommunicatie en irritatie als gevolg, en helaas ook na meerdere pogingen eindigt met slechts de helft aangesloten. Of nog minder.

Er is een reden dat de CAI destijds via de buitengevel is gegaan, wat veelal niets te maken heeft met "gemakkelijk". Het zit eerder in de richting van bruikbaarheid van de aansluiting. Gemakshalve vergeet je te melden dat de KPN, tijdens de bouw, in de muur is verwerkt en in de woonkamer zit. De meterkast is dan geen logische plek, brengt veel ongemak met zich mee (kabels aanleggen voor randapparatuur + 230v aansluiting) en is dus niet gebruiksvriendelijk. Dan krijg je dus constructies waarbij kabels door de gang lopen, Wifi enkel op de WC goed werkt en Devolo's die voor slechte TV signaal zorgen. Gevolg door de glasvezelprovider: De leek acht glasvezel niet rijp en rent terug naar Ziggo.
Precies dat. Ik kijk dan geen TV, maar de meeste van mijn buren wel. En de plaats waar nu coax en glas binnenkomen zal voor de meeste mensen vlakbij hun TV zijn. En dat is (voor non-nerds) nou net het apparaat waar een betrouwbare verbinding (dus, geen wifi en geen powerline) echt belangrijk is.

Daarnaast zijn er geen loze leidingen tussen de meterkast en de woonkamer. Ook de telefoonlijn loopt niet van de meterkast naar de woonkamer, maar gaat direct door de muur vanuit een stap58 kast in de kelder langs alle woonkamers. Direct door het beton, niet door een PVC buis. Ja echt. Klinkt stom, maar ga ze dat in 1965 maar eens uitleggen. En hey, die telefoonlijn heeft 55 jaar lang prima gewerkt, inclusief 100/30 VVDSL2.

En daar komt ook nog eens bij dat onze meterkasten totaal niet voldoen aan de normen. Ze zijn veel te klein, er zit geen hout aan de zijkanten, en er is geen WCD aanwezig. Nouja, in die van mij wel, maar enkel omdat ik dat in 2017 zelf gedaan heb.

En ja, in theorie kan het allemaal netter door nieuwe loze leidingen te leggen vanaf alle meterkasten of vanaf de kelder naar alle woonkamers, maar dat zou de VvE tienduizenden euro's kosten om bij iedereen te gaan frezen en daarna overal stucwerk of behang te gaan herstellen. En dan moet je ook nog eens Ziggo en KPN zover krijgen dat ze dat samen gaan doen, anders blijven die goten alsnog zitten.

De huidige oplossing is misschien niet de mooiste of netste oplossing, maar wel de meest praktische. En het is de goedkoopste oplossing omdat het de enige betaalbare oplossing is.

Fun fact: bij mijn vader thuis (nieuwbouwwoning uit 2016, met e-fiber glas erin) ligt een netwerkkabel door de gang en door de halve woonkamer achter de bank. Dan is mijn oude flatje minder lelijk :p En het is een huurwoning, dus UTP trekken waar nu Coax ligt mag misschien nieteens.

Ja ik ga hem helpen met een nettere oplossing. Misschien een MoCa setje maar dat is relatief duur. Misschien toch gewoon kabelgoten maar dan langs het plafond. En misschien met een nette mail naar de eigenaar om toestemming te vragen de coax uit de muur te trekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Peetz0r op 23-07-2021 06:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Peetz0r schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 02:56:
[...]
Ja ik ga hem helpen met een nettere oplossing. Misschien een MoCa setje maar dat is relatief duur. Misschien toch gewoon kabelgoten maar dan langs het plafond. En misschien met een nette mail naar de eigenaar om toestemming te vragen de coax uit de muur te trekken.
Gewoon doen en kabel houden. Kan je als hij er ooit uit gaat het weer terug doen. Wat ook kan is het erbij leggen. Een UTP kabel past er vaak ook nog wel naast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:29:
[...]

Gewoon doen en kabel houden. Kan je als hij er ooit uit gaat het weer terug doen. Wat ook kan is het erbij leggen. Een UTP kabel past er vaak ook nog wel naast.
Of een combikabel intrekken ter vervanging van de coax. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Caelorum schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:29:
[...]

In mijn eigen huis zou ik zoiets zeker doen, maar in een huurwoning waar ik ook nog eens niet zelf woon durf ik dat niet. Ik weet hoe krap het is, en heb al eens een coax laten breken door een utp ernaast te proppen. Gelukkig was dat in mijn eigen slaapkamer als tiener, dus niemand heeft er last van :X
Barre73 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:52:
[...]

Of een combikabel intrekken ter vervanging van de coax. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter
Oeh, dat is interessant. Ik zie dat die coax wat dunner is, specifiek zodat het wel in een 16mm buis past. En ze hebben ook een Combi-WCD. Dat ga ik noteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
vr6-only schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:21:
[...]

Nee hoor, wij zijn een van de eersten in ons project waar glasvezel al is opgeleverd. Door goed overleg tussen het VvE-bestuur en de aannemer en daarbij zelf goed nadenken hoe de glasvezels moeten komen te lopen is alles in goede harmonie verlopen. En dat zonder lelijke kabelgoten op de gevels, wat men eerst van plan was. We hebben daarbij grotendeels zelf het installatiedocument geschreven. :D
Het klopt dat de telefoonaansluiting ook vaak in de woonkamer is geplaatst. Vanaf een bepaald bouwjaar echter niet meer. En CAI werd in de woonkamer geplaatst, ook vanwege TV inderdaad. Echter, het verschil met de aannemers van KPN is dat ze vroeger netjes inpandig de aansluitingen maakten, ook al kwamen die in de woonkamer. KPN wil nu vaak met kabelgoten over de gevel, wat gewoon lelijk is. Dat kan ook wel netter, ook tegenwoordig met deze massa-aanleg.

Daarbij vind ik dus in het algemeen dat een meterkastaansluiting meestal het meest gewenst is, bezien over de hele levensduur van het gebouw. Op kortere termijn nog niet inderdaad, en daarom kan het botsen wat huiseigenaren willen (nette aansluiting) met wat KPN wil (aansluitingen). Wat betreft het belang van de huiseigenaren is het belangrijk dat zij hierover goed ingelicht worden door het VvE-bestuur.

Zie ook TimoDimo in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:26

Oh ik kreeg een mailtje met een vragenlijst hoe de aanleg was geweest, ze moesten nog beginnen :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-05 11:20
pfff ik weet niet goed wat ik hier mee moet doen... 5 juli glasvezel abbo afgesloten via kpn winkel, aansluitdatum zou 4 aug 2021 zijn... nadat ik nog steeds niks gehoord had, en netwerknl nog steeds geen afspraak had gemaakt er toch maar eens achteraan gebeld... volgens netwerknl lopen er mensen in mijn flatgebouw moeilijk te doen over het doortrekken van glasvezel, en moet ik maar met buren en dergelijke in gesprek gaan om dat op te lossen.

Krijg ik daarna een uur later van KPN(normale kpn) met een nieuwe aansluitdatum... 4 aug 2022. dus weer achteraan gebeld, netwerknl zegt ja is fictieve datum maar jij moet dit eerst oplossen. kpn zegt ook dat ze niks kunnen doen.

wtf is dit voor achterlijke zooi

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
blamauci schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:41:
wtf is dit voor achterlijke zooi
Dat is niet de meest productieve houding zo. Maar ok, laten we eens kijken.
pfff ik weet niet goed wat ik hier mee moet doen... 5 juli glasvezel abbo afgesloten via kpn winkel, aansluitdatum zou 4 aug 2021 zijn... nadat ik nog steeds niks gehoord had, en netwerknl nog steeds geen afspraak had gemaakt er toch maar eens achteraan gebeld... volgens netwerknl lopen er mensen in mijn flatgebouw moeilijk te doen over het doortrekken van glasvezel, en moet ik maar met buren en dergelijke in gesprek gaan om dat op te lossen.

Krijg ik daarna een uur later van KPN(normale kpn) met een nieuwe aansluitdatum... 4 aug 2022. dus weer achteraan gebeld, netwerknl zegt ja is fictieve datum maar jij moet dit eerst oplossen. kpn zegt ook dat ze niks kunnen doen.
Blijkbaar woon je in een flat waar de aansluiting via je onderburen loopt. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat het niet zo lelijk is als buitenlangs (zie een paar posts terug), nadeel is dat iedereen moet meewerken hieraan.

KPN NetwerkNL kan nou eenmaal niet zomaar elke huiseigenaar dwingen om vanalles te doen. Dus je zult inderdaad echt medewerking van je onderburen moeten krijgen hierin.

Dat kan door het ze rechtstreeks te vragen, maar als ik het zo aanvoel heb je helemaal geen rechtstreeks contact met ze. Meestal worden dit soort dingen dan ook geregeld via de VvE of de verhuurder. Dus ik zou die eens bellen/mailen met de vraag hoe dat precies zit.

En dan nog een stukje advies: stel je vraag zo neutraal mogelijk. Het heeft helemaal geen zin om boos te worden, en als andere mensen je vervelend vinden gaat alles alleen maar langer duren. Dit soort dingen zijn nou eenmaal complex, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:43
Peetz0r schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Dat is niet de meest productieve houding zo. Maar ok, laten we eens kijken.

[...]

Blijkbaar woon je in een flat waar de aansluiting via je onderburen loopt. Dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat het niet zo lelijk is als buitenlangs (zie een paar posts terug), nadeel is dat iedereen moet meewerken hieraan.

KPN NetwerkNL kan nou eenmaal niet zomaar elke huiseigenaar dwingen om vanalles te doen. Dus je zult inderdaad echt medewerking van je onderburen moeten krijgen hierin.
Dat hangt ervan af wat er een akte van splitsing is opgenomen (van toepassing op koop appartementen en een VVE). Bij ons was gelukkig het hele gebeuren al aangelegd alvorens de boel was opgeleverd, maar er loopt een leidingen trace langs een prive terrein dat hoort bij een appartement. Hier staat dat de eigenaar verplicht is KPN toegang te geven indien er zich een situatie voordoet. Dus als hierin ook iets is opgenomen als het gaat om de stijgleidingen voor telecomdiensten, dan zal een eigenaar medewerking moeten verlenen. Alleen bij de oudere flatgebouwen zal zoiets bijna nooit in de akte van splitsing staan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 102% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Thijskoman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:23:
Ik ben bezig mijn woning te verbouwen en wil voor stabiel internet in de werkkamer een wandcontactdoos plaatsen waar 2 internetkabels op kunnen worden aangesloten. Dat is redelijk makkelijk, want het modem staat in de hoek van de woonkamer en er is daar een loze leiding beschikbaar die in een slaapkamer uitkomt. Vanaf daar kan ik kabels achter de plinten wegwerken richting de werkkamer.

Echter, onlangs is glasvezel aangelegd en het glasvezelmodem komt straks in de meterkast. M.a.w. het aansluitpunt in de woonkamer is in de toekomst niet meer beschikbaar. In de meterkast zitten 3 loze leidingen maar die komen ongunstig uit. Ik ben voor nu van plan de woonkamer als uitgangspunt te nemen en te zorgen voor de nodige extra meters internetkabel. Zodat als het modem verplaatst wordt, ik voldoende lengte heb om de kabel door de kruipruimte heen te trekken richting de meterkast. Dan hoef ik verder geen gekke capriolen uit te halen. Zie ik wat over het hoofd of is dit een goed plan?
Je stelt alleen een vraag over de vaste bekabeling, maar waarschijnlijk wil je ook wel WiFi in je hele huis hebben.

Waar het modem staat maakt in principe niet zo veel uit, als je maar netwerkbekabeling hebt lopen naar de plekken in je huis waar je een vaste netwerkaansluiting wil of waar je netwerkapparatuur wil plaatsen. Denk dan aan (extra) switches of Access Points (op elke etage tenminste eentje) Vaak kan je die ook van je provider krijgen bij een abo. Wellicht niet bij een budget provider.

Is misschien ook niet zozeer een vraag voor dit glasvezeltopic. De verplaatsing van je modem door de komst van glasvezel triggert bij jou echter deze vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Thijskoman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:23:
Ik ben bezig mijn woning te verbouwen en wil voor stabiel internet in de werkkamer een wandcontactdoos plaatsen waar 2 internetkabels op kunnen worden aangesloten. Dat is redelijk makkelijk, want het modem staat in de hoek van de woonkamer en er is daar een loze leiding beschikbaar die in een slaapkamer uitkomt. Vanaf daar kan ik kabels achter de plinten wegwerken richting de werkkamer.

Echter, onlangs is glasvezel aangelegd en het glasvezelmodem komt straks in de meterkast. M.a.w. het aansluitpunt in de woonkamer is in de toekomst niet meer beschikbaar. In de meterkast zitten 3 loze leidingen maar die komen ongunstig uit. Ik ben voor nu van plan de woonkamer als uitgangspunt te nemen en te zorgen voor de nodige extra meters internetkabel. Zodat als het modem verplaatst wordt, ik voldoende lengte heb om de kabel door de kruipruimte heen te trekken richting de meterkast. Dan hoef ik verder geen gekke capriolen uit te halen. Zie ik wat over het hoofd of is dit een goed plan?
In jouw geval lijkt het me makkelijker om het glasvezelpunt in de meterkast te laten komen zoals afgesproken en dan 1 UTP kabel naar je woonkamer te maken om daar de router (wat jij nu "modem" noemt) te plaatsen. Dan is voor jou de situatie weer zoals het nu is en kan je alsnog vanaf daar doen wat je wilde doen.

Jij schijnt nu te denken dat de plek van je Experiabox (of wat je ook gebruikt) moet veranderen omdat je glasvezel in de meterkast wordt afgewerkt.
Maar de router die je krijgt/gebruikt bij glasvezel hoeft niet bij dat aansluitpunt te staan. De verbinding tussen die twee dingen is een UTP kabel en die mag rustig 100 meter lang zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 28-07-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Barre73 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:15:
[...]

In jouw geval lijkt het me makkelijker om het glasvezelpunt in de meterkast te laten komen zoals afgesproken en dan 1 UTP kabel naar je woonkamer te maken om daar de router (wat jij nu "modem" noemt) te plaatsen. Dan is voor jou de situatie weer zoals het nu is en kan je alsnog vanaf daar doen wat je wilde doen.

Jij schijnt nu te denken dat de plek van je Experiabox (of wat je ook gebruikt) moet veranderen omdat je glasvezel in de meterkast wordt afgewerkt.
Maar de router die je krijgt/gebruikt bij glasvezel hoeft niet bij dat aansluitpunt te staan. De verbinding tussen die twee dingen is een UTP kabel en die mag rustig 100 meter lang zijn.
Ik haal idd blijkbaar modem en router door elkaar en dacht dat mijn Experiabox naar de meterkast moest verplaatsen. Maar deze kan ik dus rustig in de woonkamer laten staan door een UTP kabel door de kruipruimte te trekken vanaf de meterkast. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
- verkeerde topic -

[ Voor 90% gewijzigd door Hageneis op 29-07-2021 14:17 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie