[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 4 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 10:50
G_Dragon schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:49:
Nou, ze hebben net 15 minuten geleden de kabel in de grond gelegd :) nu wachten tot iemand langskomt om alles aan te sluiten!

Weekje later dan ik eerst dacht :) maar hij ligt er
Hoelang zit er vaak tussen het leggen en de afspraak?
Jij zit niet in een project van KPN Netwerk NL maar Digitale Stad. Dus de termijn die er eigenlijk voor staat (9 weken) zal niet opgaan denk ik.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:24

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Barre73 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Jij zit niet in een project van KPN Netwerk NL maar Digitale Stad. Dus de termijn die er eigenlijk voor staat (9 weken) zal niet opgaan denk ik.
Oke is dat slecht of goed nieuws? Probeer je te begrijpen :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
G_Dragon schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:11:
[...]

Oke is dat slecht of goed nieuws? Probeer je te begrijpen :)
Ik denk dat het hier langer duurt. Maar zie je DM voor meer details van het proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:34

Midas.e

Is handig met dinges

Midas.e schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:03:
[...]

Inmiddels even verder, Volker Wessels nog altijd geen contact opgenomen, bij KPN een klacht ingediend waarom dit in hemelsnaam zolang moet duren, webcare is er nu mee bezig 8)7 en ik denk dat ik ooit een verbinding krijg? We wachten nog even af :D
En vanochtend is de fiber na 2 maanden eindelijk aangesloten! Bedankt @Barre73 voor je inzet :D

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Midas.e schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:15:
[...]

En vanochtend is de fiber na 2 maanden eindelijk aangesloten! Bedankt @Barre73 voor je inzet :D
Geen dank. Het was 1 mailtje en een belletje maar toch jammer dat het zo lang moest duren.
Wel net op tijd voor het seizoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:24

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik dacht dat ze maandag de kabels al hadden getrokken, maar dit had ik fout.
Ze hadden een begin gemaakt met een holle kabel waar ze afgelopen woensdag de glasvezel kabel door hebben getrokken en er ligt nu een oranje klos naast ons huis te wachten op de monteur om hem in huis aan te sluiten :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaat KPN netwerk uiteindelijk overal glasvezel aanleggen? Ik woon in een gebied waar al glasvezel ligt van Delta Fiber ( waar KPN niet op zit met zijn eigen producten).
Het lijkt wel of KPN Netwerk deze gebieden opzettelijk overslaat met de aanleg van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 07:45
In de derde alinea op https://www.kpnnetwerk.nl/koper-uit/ kun je lezen dat KPN Netwerk haar netwerk wilt moderniseren, ook in gebieden waar andere partijen actief zijn.
Soms komen we andere partijen tegen die een nieuw netwerk aanleggen. Als we voornemens zijn om in datzelfde gebied ons netwerk te moderniseren, gaan we altijd in gesprek. Uiteindelijk willen we zorgen dat we ook in deze gebieden ons bestaande netwerk kunnen moderniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ok, ik ben benieuwd. Maar toch heb het gevoel dat gebieden waar geen glasvezel van Delta Fiber ligt, voorgaan bij KPN netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dolopfriet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 11:53:
Ok, ik ben benieuwd. Maar toch heb het gevoel dat gebieden waar geen glasvezel van Delta Fiber ligt, voorgaan bij KPN netwerk.
Dat klopt momenteel wel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Ik neem aan dat deze OFTU alleen wordt ingezet in uitrolgebieden waar GPON / OAP straatkasten worden toegepast?
Om hier nog even op terug te komen, voor wie het interessant vindt heeft Volker Wessels wat gedeeld op Facebook:
https://www.facebook.com/...360269130775124/?sfnsn=mo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:24
Interessant. Dat ze dat nog niet eerder hadden..
Wel vraag ik mij af hoe dat bij mijn woning zou moeten werken. De begane grond is namelijk garage en gang. Niet een plek waar je schuin naar beneden gaat boren.m en een kastje ophangt. Iets door de kruipruimte en naar de meterkast 4m de woning in zou toch nog makkelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-gouda
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:39
Inderdaad interessante informatie. Maar wel een filmpje dat in anno 1970 of zo thuis lijkt te horen....

Googelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het heeft ook wel wat weg van zo'n infomercial in de bouwmarkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:41
Caelorum schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 08:05:
Het heeft ook wel wat weg van zo'n infomercial in de bouwmarkt :-)
Tja van oorsprong komt het ook meer voort uit een bouwbedrijf dan telecom bedrijf :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:32

thof

FP ProMod
Barre73 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:15:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, voor wie het interessant vindt heeft Volker Wessels wat gedeeld op Facebook:
https://www.facebook.com/...360269130775124/?sfnsn=mo
Ik heb het idee dat er voor de huiseigenaar weinig veranderd, er zijn als nog 2 momenten:
1. Glasvezel naar tuin graven
2. Afmonteren in de woning via fundering/kruipruimte/...

Het enige wat dan toch anders wordt is dat VW in plaats van stap 2, al bij stap 1 de vezel kan testen? Lijkt mij dus vooral een voordeel voor VW. Met al nadeel voor de huiseigenaar en (storings)monteur dat het kastje nu onder de grond zit verstopt en als je er bij wil/moet je direct moet gaan graven in plaats van direct in de woning mee aan de slag kan.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het voordeel zit er in dat er sneller kan worden aangesloten en je als huiseigenaar dus eerder aan de beurt bent. Er vanuit gaande dat niet iedereen een glasvezel abonnement neemt of in ieder geval niet meteen. Het daadwerkelijk aansluiten lijkt niet zoveel verschil in te zitten. Duurt misschien 15min langer, omdat ze eerst nog even moeten boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Precies wat Caelorum zegt.
Als in een straat van 50 woningen normaliter 30% van de woningen bij eerste aanleg een abonnement neemt (zowel koper naar glas als nieuwe glasklanten) dan hoef je nu nog maar bij 15 woningen naar binnen op afspraak. De andere 35 woningen laat je zo liggen en hoef je niet meer naar binnen te brengen zoals nu nog wel gebeurt.
Dat scheelt een grote slok op een borrel qua planning. Dus als dit verder wordt doorgevoerd dan zal het ooit de bedoeling zijn om niet meer alle adressen tot in de woning aan te sluiten, alleen nog de woningen met een abonnement.

En ja, dat kan nu ook door gewoon de kabel bij de gevel te laten liggen, maar dan neem je alsnog veel capaciteit weg bij de glasvezelaannemer die terug moet komen om de kabel alsnog in te voeren en af te lassen.
Met deze oplossing hoeft er niet meer gelast te worden. Het verlengen van buiten naar binnen gebeurt met een (extra sterke) glasvezelpatchkabel en kan dus ook gedaan worden door de monteur van een provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29
Brief ontvangen dat ze de laatste aansluitingen komen doen, dus kabel het huis in en kastje plaatsen.
Datum? Precies dat ik die ochtend alleen maar vergaderingen heb.
Enige andere optie? Precies als ik die ochtend alleen maar vergaderingen heb.
Wat moet ik daar nu weer mee? :+
Komende week maar even kijken hoe ik persoonlijk contact kan gaan krijgen, want dat gaat hem natuurlijk niet worden op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 12:41

GekkeR

key = key

KPN NetwerkNL is geweest, helaas blijkt de voorkant van het huis "te lastig".
Op de plek waar ze willen boren moet een metalen goot komen en daar zit een houten hek tegen het huis aan.
Begrijpelijk dat ze er niet aan willen zitten, maar ook een beetje jammer.
Ze gaven aan maar contact op te nemen als het hek verwijderd is zodat zij een goot kunnen plaatsen.
Ze kunnen wel binnen naar de kelder, mogelijk dat ze daar rekening mee hielden.
Helaas zit in de kelder niks, geen aansluitingen of leidingen naar de juiste plek.

Dus dan heb ik de opties:
1. Hekwerk laten verwijderen zodat zij er bij kunnen.
2. Ze via de kelder naar binnen laten en zelf de verbinding (vanuit de kelder) doorgooien naar de uiteindelijke plek (andere ruimte 1 verdieping hoger).

Geen van beide zal gratis zijn en geen van beide zit ik echt op te wachten..
Een kleine teleurstelling, maar eens zien wat ik ga doen.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barre73
GekkeR schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:41:
KPN NetwerkNL is geweest, helaas blijkt de voorkant van het huis "te lastig".
Op de plek waar ze willen boren moet een metalen goot komen en daar zit een houten hek tegen het huis aan.
Begrijpelijk dat ze er niet aan willen zitten, maar ook een beetje jammer.
Ze gaven aan maar contact op te nemen als het hek verwijderd is zodat zij een goot kunnen plaatsen.
Ze kunnen wel binnen naar de kelder, mogelijk dat ze daar rekening mee hielden.
Helaas zit in de kelder niks, geen aansluitingen of leidingen naar de juiste plek.

Dus dan heb ik de opties:
1. Hekwerk laten verwijderen zodat zij er bij kunnen.
2. Ze via de kelder naar binnen laten en zelf de verbinding (vanuit de kelder) doorgooien naar de uiteindelijke plek (andere ruimte 1 verdieping hoger).

Geen van beide zal gratis zijn en geen van beide zit ik echt op te wachten..
Een kleine teleurstelling, maar eens zien wat ik ga doen.
Interessant om te zien hoe ze jou voorspiegelen wat er wel of niet kan.

Derde optie: hen binnenlaten via de kelder en HEN laten zorgen voor het doortrekken van de glasvezelkabel naar de goede plek (verdieping hoger dus).
Dat is namelijk hun contractuele opdracht: Een FTU monteren op een plek waar deze zonder problemen activeerbaar is. Lees: Kabels naar router/TV aan te leggen zijn.

Zij maken nu van hun probleem jouw probleem. Laat je dat niet overkomen....

Edit: pas als er technisch geen mogelijkheid is om aan die opdracht te voldoen, of alleen tegen een buitensporige inspanning/kosten ligt de beslissing bij de KPN projectmanager om wel of niet aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 21-06-2021 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 20:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 23:01
@Ynnoz Tsja, triest dat het zo moet.....

Met het vroegere onafhankelijke Reggefiber of een andere partij die gewoon een open netwerk aanlegt (point to point, met Area-PoP's met genoeg ruimte voor apparatuur van meerdere marktpartijen) had dit niet gehoeven.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 15:54
Nog altijd is de glasvezel aansluiting van KPN NetwerkNL in m'n nieuwbouw woning niet actief/opgeleverd. De nieuwbouw woning zelf is eind januari opgeleverd.

In de meterkast is een oranje kabel/buis aanwezig, echter zit daar geen glasvezel in. Er zijn nu al een aantal monteurs langsgekomen (2 weken geleden voor het laatst) waarbij ze dus constateren dat deze (opnieuw) geblazen moet worden, of dat er een geheel nieuwe oranje kabel/buis gelegd moet worden.

Nu is er een monteur van KPN NetwerkNL vanochtend wel aan het graven geweest waarschijnlijk bij het DP punt waar ik ook op aangesloten zou moeten zitten (zie foto), navraag gedaan maar dat was om iets te fixen voor aantal huizen verderop, helaas kon hij voor mij niets doen (had hij ook geen opdracht voor).

Elke week probeer ik wel iemand van KPN NetwerkNL te contacten maar er zit niet echt voortgang in. Eerst was het probleem dat er een vergunning ontbrak (geen idee welke). Toch is het blijkbaar een lastig probleem... en zit ik dus nog steeds met 4G te klooien :X

EDIT: Dit was blijkbaar een Delta Fiber DP die de KPN NetwerkNL monteur foutief had opgegraven 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7g3Hr9weofJIzThEy0C5eoVpAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOqqvMi51uPKVIaix2pDMKal.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist zijn ze opnieuw aan het graven en hebben ze wel de juiste DP van KPN te pakken :P
Ook weer navraag gedaan, en ze gaven aan dat degene die moet blazen nogal druk zit, dus dat het nog wel een maandje kan duren :'( , ze zijn nu bezig om de aansluitingen die gekruist zijn te fixen.
Bij de aanleg was hier de boel nogal verkloot :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oaTkBFCy6kTUxUdIVWaqXObL30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o69IJuWaCRt4iIrYfXXp9oA4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Prolution op 30-06-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzanni
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-05 10:08
Brief van KPN Netwerk NL in de brievenbus gehad dat glasvezel eraan komt.
Geweldig nieuws natuurlijk, maar ik woon in een klein appartementencomplex, met 2 onderburen.
Nou staat er dat bij hoogbouw woningen zonder toestemming je bovenburen niet aangesloten kunnen worden.
Betekent dit dat ik dan even moet aanbellen bij m'n onderburen of ze alsjeblieft ook toestemming zouden willen geven?

Wat wel opvallend is, is dat het gehele appartementencomplex bestaat uit sociale huurwoningen, zou de verhuurder dan niet toestemming voor alle woningen moeten geven oid?

[ Voor 18% gewijzigd door Guzanni op 30-06-2021 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:10
Guzanni schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:36:
Geweldig nieuws natuurlijk, maar ik woon in een klein appartementencomplex, met 2 onderburen.
Nou staat er dat bij hoogbouw woningen zonder toestemming je bovenburen niet aangesloten kunnen worden.
Betekent dit dat ik dan even moet aanbellen bij m'n onderburen of ze alsjeblieft ook toestemming zouden willen geven?

Wat wel opvallend is, is dat het gehele appartementencomplex bestaat uit sociale huurwoningen, zou de verhuurder dan niet toestemming voor alle woningen moeten geven oid?
Ik ben een paar jaar geleden op een informatieavond geweest. Ik woon bij mijn ouders en die hebben een eigen woning, dus inmiddels al bijna twee jaar glasvezel hier.

Maar op die informatieavond kwamen dus vooral ouderen af die er niet op zaten te wachten dat de bovenburen glasvezel krijgen. “Wij hebben Sikko en Sikko is snel genoeg. Waarom al die moderne troep? Nee hoor, de bovenburen nemen ook maae Sikko.” De voorlichter heeft nog geprobeerd de bejaarden aan het verstand te peuteren dat ze niet van provider zouden wisselen en gewoon bij Ziggo bleven. Dat die glasvezellijn alleen maar werd aangelegd voor de volgende bewoners als de huidige bewoners zouden verhuizen of overlijden.

Toch hielden ze voet bij stuk. In mijn woning geen glasvezel. Inmiddels heeft de woningbouw een deel verplicht om de glasvezel aan te laten brengen. Het zijn immers de huizen van Lefier en niet die van de bewoners. Ik heb ook een aantal sociale huurwoningen gezien hier in de straat waar de oudjes gewonnen hebben. Geen glasvezel voor hen. De oranje kabel ligt nog altijd in de tuin tegen de voorgevel aan.

Wel leuk: kom je daar als nieuwe bewoner wonen, kun je alleen maar Ziggo krijgen, want KPN Glasvezel is niet aangesloten. En voor wie komen de kosten als je als nieuwe bewoner de glasvezel toch aan wilt laten sluiten? Juist, voor de nieuwe bewoner. Met dank aan die fijne vorige bewoners.

Als je onderburen niet akkoord gaan, kun je ze mogelijk dwingen via de woningbouw. Het zijn niet de huizen van de bewoners, al lijken sommige bewoners dat weleens te vergeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

MazeWing

The plot thickens...

@Dennisweb Dit zouden ze gewoon bij wet verplicht moeten stellen. Dat je als bewoner verplicht bent mee te werken met aansluitingen op (verbeterde) infrastructuur.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
Dennisweb schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:55:
[...]
Wel leuk: kom je daar als nieuwe bewoner wonen, kun je alleen maar Ziggo krijgen, want KPN Glasvezel is niet aangesloten. En voor wie komen de kosten als je als nieuwe bewoner de glasvezel toch aan wilt laten sluiten? Juist, voor de nieuwe bewoner. Met dank aan die fijne vorige bewoners.
Ik zou dat tijdens de koop uitzoeken en die kosten gewoon in mindering brengen op de aankoopprijs :+

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Guzanni schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:36:

Je moet twee toestemmingen onderscheiden. Die voor de individuele woning, inclusief het betreden en aanbrengen van de aansluiting. En die voor het trekken en aanbrengen van de kabels door/langs alle overige ruimtes. Het eerste regelt KPN Netwerk zelf door brieven, langs de deur gaan etc.. dus je hoeft niet je buren te benaderen.
Daarnaast is er bijna geen gebouweigenaar die bewoners dwingt om de deur te openen voor de aanleg van glasvezel. Je begeeft je dan in grijs gebied wat betreft huurders rechten en zo

Het tweede regelt KPN Netwerk ook door een technisch document en eventueel een gebruiksovereenkomst met de gebouweigenaar. Dus de woningbouw, of de VVE of een commerciële vastgoedeigenaar.

Ook al is de tweede geregeld, dan nog is het vaak zo dat er inpandig door meterkasten naar boven moet worden getrokken. Als de onderburen geen toestemming geven voor een aansluiting kan de kabel voor de bovenburen niet gelegd worden. Vandaar de nadruk in de brief op het geven van die toestemming.
Wijst het technisch onderzoek uit dat buitenom via kabelgoten beter werkt dan ben je niet meer afhankelijk van die benedenburen.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 01-07-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MazeWing schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:26:
@Dennisweb Dit zouden ze gewoon bij wet verplicht moeten stellen. Dat je als bewoner verplicht bent mee te werken met aansluitingen op (verbeterde) infrastructuur.
Telecommunicatiewet hoofdstuk 5. Is geregeld alleen het handhaven is gigantisch gecompliceerd en vergt veel te veel inspanningen vanuit de netwerk aanlegger. Dat is vaak de tijd en kosten niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 15:48
Barre73 heeft het al beantwoord, maar als de VVE het regelt (ik weet niet hoe dat bij huurwoningen is geregeld, ik zelf heb een koopappartement), ben je volgens mij zelfs verplicht mee te werken. Ook al zouden die andere buren het niet willen. En dan heb ik het over het doortrekken van glasvezel tot bijvoorbeeld in de meterkast. Niet het individueel afnemen van een glasvezel abonnement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Johandmc schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:15:
Barre73 heeft het al beantwoord, maar als de VVE het regelt (ik weet niet hoe dat bij huurwoningen is geregeld, ik zelf heb een koopappartement), ben je volgens mij zelfs verplicht mee te werken. Ook al zouden die andere buren het niet willen. En dan heb ik het over het doortrekken van glasvezel tot bijvoorbeeld in de meterkast. Niet het individueel afnemen van een glasvezel abonnement
Heel strikt genomen is die verplichting tot meewerken er alleen als de bovenburen een abonnement willen. afnemen. Er is geen onderscheid tussen VVE of andere gebouweigenaren. Wellicht dat er iets in de statuten van een VVE kan zijn opgenomen maar dan nog... De VVE kan en mag niets beslissen over het wel of niet toelaten van KPN Netwerk NL in de woning/meterkast in die woning.
Jij bent eigenaar van je appartement. De VVE is eigenaar van alle gemeenschappelijke ruimtes en de buitenzijde van het pand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prolution
Vervolg op mijn verhaal van Prolution in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

Vanochtend zag ik dat ze voor mijn huis aan het graven waren, om te kijken waar het probleem vandaan komt dat ik geen vezel in de oranje leiding/buis heb zitten.

Daar kwamen ze een kapotte glasvezel leiding tegen (de mijne), en kwamen ze er achter dat er al reeds een lasmof op mijn lijntje zat (dat groene ding)

Nu gaan ze vanuit de meterkast via de oranje leiding proberen om een nieuwe glasvezel te schiet richting dit punt naar de stoep, en daar dan de verbinding te herstellen richting de DP, waarschijnlijk weer met een lasmof of op een andere manier.

Er zit iig voortgang in :), alleen een beetje jammer dat de informatie voorziening van KPN NetwerkNL tekort schiet, want hun wisten van niets...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioYM9_DAb_isQhRkDqTVMUN0BdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBs9A7DmJJWLmOFqDTkpuv8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 15:48
Jij bent eigenaar van je appartement. De VVE is eigenaar van alle gemeenschappelijke ruimtes en de buitenzijde van het pand.
Oeps, zelf even vergeten, terwijl ik het wel goed weet. Maar bij ons staan die meterkasten dus in de centrale hal, en kijk ik er daardoor net iets anders naar. Nou moet ik zeggen dat die 15 bewoners ook niet echt bezwaar gemaakt hebben.

Maar ik was wel boos (en het nog steeds niet vergeten) in januari 2015 dat de voorzitter van de VVE (die toen nog in mijn vertrouwen mijn sleutel had) zomaar zonder overleg een elektrische laadpaal-kabel zomaar door mijn schuur had getrokken. Omdat dat de kortste weg was.

Heeft nog weinig met de KPN glasvezel te maken, maar gelukkig weet ik dankzij mijn beneden-buurman (een andere dan de voorzitter) dat het waarschijnlijk haalbaar is om toch vanuit de meterkast uiteindelijk een lange netwerkkabel naar mijn appartement te trekken. En dus de glasvezel in de meterkast te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-07 10:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ben eens benieuwd of met het Glaspoort project van APG en KPN eindelijk eens wat schot in de zaak komt in mijn gemeente. Er ligt dan wel overal kabel maar dat is qua alles behalve snelheid inferieur aan de ouderwetse koperlijn. https://www.glaspoort.nl/netwerkkaart/ Ook benieuwd wanneer hier iets op komt te staan.

In al die jaren dat er glasvezel is maar liefst 2 straten aangesloten op glas, dat is een nieuwbouwwijkje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDAl_tPLCmraopJsrGIPXRnRZMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ofD8Jjaf2Wuyz1h6mkqfJGNO.png?f=user_large
Ik word er redelijk moedeloos van eerlijk gezegd. Naar Ziggo wil je niet (ping, stabiliteit), maar wij hebben ook nooit de upgrade naar VVDSL gekregen (zo heet dat toch? 200mbit/s per lijn). De download van 60mbit/s is al een beperking bij het downloaden van steeds groter wordende bestanden, en upload van 8mbit/s is net genoeg om met 2 man thuis een Teams call te hebben.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Barre73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:36:
[...]
Daarnaast is er bijna geen gebouweigenaar die bewoners dwingt om de deur te openen voor de aanleg van glasvezel. Je begeeft je dan in grijs gebied wat betreft huurders rechten en zo [...]
In veenendaal woonde ik op de onderste laag. De bovenste laag wilde ook graag glasvezel. De middelste bewoner wilde geen toegang verlenen. Die heeft uiteindelijk gewoon een brief van de woningcorporatie gekregen met daarin de melding dat ze toegang moest verlenen binnen 6 weken voor de aanleg.
Geen idee hoe het tegenwoordig is, maar zij waren in ieder geval in de veronderstelling dat ze het volle recht hadden met vooraankondiging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prolution
En weer een vervolg op Prolution in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"
Ze hebben uiteindelijk vanuit het punt in de stoep een nieuwe glasvezel in de oranje buis getrokken richting de meterkast. Ze hebben er nu ook 2 lasmoffen tussen gezet met een nieuwe stukje glasvezel omdat het allemaal wat krap werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTgqjhYFzdTlzZ8uPI0yQB2T1kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLuWhBwmLCTB56vOP6qfnAY8.jpg?f=fotoalbum_large

De glasvezel is ook afgemonteerd en gelast in de FTU in de meterkast.
Vervolgens kwam een uurtje later 2 monteurs langs om de verbinding door te meten richting de PoP en om deze te patchen, er werd ook direct een Genexis NT geplaatst omdat ik KPN klant ben.

Daarna heb ik even het modem er aan gehangen, maar het lijkt alsof er aan de kant van KPN nog iets omgezet moet worden. De lampjes zijn groen maar ik heb geen Internet of TV. Ik krijg ook een intern IP adres te zien in de KPN Box interface, namelijk in de 172.* range...

Dus weer KPN bellen (de provider) maar die wou me weer doorsturen naar KPN NetwerkNL...
Gaat dus wel weer paar dagen duren voordat m'n verbinding ook administratief opgeleverd gaat worden verwacht ik :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33TNAdkbtFFlLp4MPO97xAl-h2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWPpF6P7bBXXcR7P0cmEBvyY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:48
Barre73 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:23:
[...]
Dit is niet helemaal waar... je bent xx% eigenaar van de gemeenschappelijke ruimtes.
Zonder deze gemeenschappelijke ruimtes (zoals electriciteit/water voorziening/gangen etc) heb je geen leefbare woning.
Dat de VVE deze beheerd is een ander verhaal, maar jij bent voor een percentage eigenaar hiervan.

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MAdD schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Dit is niet helemaal waar... je bent xx% eigenaar van de gemeenschappelijke ruimtes.
Zonder deze gemeenschappelijke ruimtes (zoals electriciteit/water voorziening/gangen etc) heb je geen leefbare woning.
Dat de VVE deze beheerd is een ander verhaal, maar jij bent voor een percentage eigenaar hiervan.
Uiteraard bestaat de VVE uit de individuele eigenaren maar het is een aparte entiteit in dit verhaal en dat wilde ik duidelijk aangeven.
Zonder meerderheidstoestemming in de ALV kan er dus niks gedaan worden door KPN in die gemeenschappelijke plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-07 21:55
Waarom is dit glasvezel van kpn met 2 kasten en waarom niet met 1 gecombineerd kastje. Lijkt wel een kerstboom op deze manier.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:28

vr6-only

Blub Blub

Mel33 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:31:
Waarom is dit glasvezel van kpn met 2 kasten en waarom niet met 1 gecombineerd kastje. Lijkt wel een kerstboom op deze manier.
Dit is vaker aangegeven. De leverancier had onvoldoende capaciteit/tijd om een geïntegreerd product op de markt te zetten.

Maar ongetwijfeld zijn ze ermee bezig en komt het eraan.

Bij Ziggo is het ook allemaal los. AOP, splitter, eventuele versterker etc. Dat gaat helemaal leuk worden bij de nieuwbouw waar ze schijnbaar Ftth uitrollen. Daar krijg je een lompe omvormer bij om het alsnog om te zetten naar Docsis. RFOG concept dus.

Rekam doet het al: https://images.app.goo.gl/yhvFdD3ePVBR72tH7

[ Voor 27% gewijzigd door vr6-only op 03-07-2021 18:00 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mel33 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:31:
Tegelijk met de introductie van XSPON komt er weer een klikbare ONT terug. Die dan ook bruikbaar is voor de huidige GPON aansluitingen.
XSPON start binnenkort als pilot in Scherpenzeel en wordt daarna verder uitgerold.
Dus zal niet heel lang meer duren. Alhoewel ik niet weet of je je Nokia ONT zo simpel kan laten wisselen (is een monteur voor nodig namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 23:25
Ik heb naast KPN de keuze uit Online.nl, Freedom, EDPNet, Solcon en XS4all. Als ik het goed heb zijn dit allemaal providers die bij mij leveren via KPN WBA (op een PON netwerk). Ze verschillen echter nogal in prijs. Ik vraag mij dus af hoe ze technisch verschillen van elkaar als je alleen maar naar internet kijkt (dus niet naar TV, telefoon, de klantenservice, de eventuele monteur). Zijn er enige verschillen of is het allemaal even goed of slecht als KPN?

Mogelijk zaken als DNS- en mailservers? Of is dat bij KPN WBA allemaal een pot nat?

Het enige wat ik me verder kan bedenken is dat je waarschijnlijk een andere router krijgt die een verschil maakt. Maar dat maakt mij ook niet uit, want ik wil toch mijn eigen router gebruiken.

Hieraan gerelateerde vraag: moet ik voor het gebruik van een eigen router nog iets instellen? Het lijkt me niet toch? De ONT geeft alleen het signaal door dat voor de eigen aansluiting bedoeld is (vanwege PON). En met DHCP krijg ik dan op mijn router automatisch een IP-adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:59
Volgens mij kan je als ISP verschillende contracten bij KPN Wholesale afsluiten. En daar kan de betreffende ISP dan onderscheidend mee zijn, hoe dat hangt van de ISP af. Hoe ze TV, mail en wellicht ook DNS leveren kunnen ze dan zelf kiezen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hihi. Had drie weken geleden een brief dat ze 'volgende week' in mijn straat zouden beginnen. Ik meteen sceptisch, maar goed, we wachten af.

Na een week niets maar even contact met KPN wat het idee was, want ik moest m'n auto ergens weg zetten maar waar dan? Tot waar zou hij in de weg staan. Dat wisten ze ook allemaal niet meer ze zouden 'volgende week' in mijn straat beginnen, alweer.
Ik krijg ernstig het gevoel dat met 'mijn straat' gewoon het stadsdeel waar ik woon bedoeld wordt. Ik heb ze wel verderop bezig gezien maar in dit tempo gaat er nog weken overheen voor ze daadwerkelijk in mijn straat zijn. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:59
Barre73 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Tegelijk met de introductie van XSPON komt er weer een klikbare ONT terug. Die dan ook bruikbaar is voor de huidige GPON aansluitingen.
XSPON start binnenkort als pilot in Scherpenzeel en wordt daarna verder uitgerold.
Dus zal niet heel lang meer duren. Alhoewel ik niet weet of je je Nokia ONT zo simpel kan laten wisselen (is een monteur voor nodig namelijk).
voor xspon komt een klikbare ONT.
gpon blijft het nokia ONT.

Je kan ze straks beide in de zelfde wijk tegen komen aangezien ze naast elkaar kunnen draaien omdat ze beide andere Wavelengths gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:43:
[...]

voor xspon komt een klikbare ONT.
gpon blijft het nokia ONT.

Je kan ze straks beide in de zelfde wijk tegen komen aangezien ze naast elkaar kunnen draaien omdat ze beide andere Wavelengths gebruiken
Je hebt gelijk. Ik herinner me nu de presentatie weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-07 17:10
Gonadan schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:39:
Hihi. Had drie weken geleden een brief dat ze 'volgende week' in mijn straat zouden beginnen. Ik meteen sceptisch, maar goed, we wachten af.

Na een week niets maar even contact met KPN wat het idee was, want ik moest m'n auto ergens weg zetten maar waar dan? Tot waar zou hij in de weg staan. Dat wisten ze ook allemaal niet meer ze zouden 'volgende week' in mijn straat beginnen, alweer.
Ik krijg ernstig het gevoel dat met 'mijn straat' gewoon het stadsdeel waar ik woon bedoeld wordt. Ik heb ze wel verderop bezig gezien maar in dit tempo gaat er nog weken overheen voor ze daadwerkelijk in mijn straat zijn. :D
Zo'n streek hebben ze hier ook uitgehaald, alhoewel ze wel in de aangekondigde week kwamen. "Volgende week" in "de straat" (die nogal lang is), en of we de auto ergens anders konden zetten. Ik heb 'm gewoon op het parkeerplaatsje laten staan en dat was blijkbaar geen probleem. Een van de buren had z'n camper die hij wilde gaan schoonmaken aan de straat gezet, weg van de woningen. Toen kwam de voorman langs de deuren om te vragen van wie die was. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
TimoDimo schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:18:
Ik heb naast KPN de keuze uit Online.nl, Freedom, EDPNet, Solcon en XS4all. Als ik het goed heb zijn dit allemaal providers die bij mij leveren via KPN WBA (op een PON netwerk). Ze verschillen echter nogal in prijs. Ik vraag mij dus af hoe ze technisch verschillen van elkaar als je alleen maar naar internet kijkt (dus niet naar TV, telefoon, de klantenservice, de eventuele monteur). Zijn er enige verschillen of is het allemaal even goed of slecht als KPN?

Mogelijk zaken als DNS- en mailservers? Of is dat bij KPN WBA allemaal een pot nat?

Het enige wat ik me verder kan bedenken is dat je waarschijnlijk een andere router krijgt die een verschil maakt. Maar dat maakt mij ook niet uit, want ik wil toch mijn eigen router gebruiken.

Hieraan gerelateerde vraag: moet ik voor het gebruik van een eigen router nog iets instellen? Het lijkt me niet toch? De ONT geeft alleen het signaal door dat voor de eigen aansluiting bedoeld is (vanwege PON). En met DHCP krijg ik dan op mijn router automatisch een IP-adres?
Iemand enig idee waarin KPN WBA-providers zich onderscheiden op technisch gebied? (Alleen internet dus, geen TV, telefonie, monteurs, website, enz.)

Als het niks uitmaakt, dan neem ik denk ik maar gewoon de goedkoopste 100/100 Mb/s variant. Dat is bij mij Online.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:59
TimoDimo schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Iemand enig idee waarin KPN WBA-providers zich onderscheiden op technisch gebied? (Alleen internet dus, geen TV, telefonie, monteurs, website, enz.)

Als het niks uitmaakt, dan neem ik denk ik maar gewoon de goedkoopste 100/100 Mb/s variant. Dat is bij mij Online.nl.
Dit heeft niet met techniek te maken, maar zaken als kwaliteit van de helpdesk, snelheid waarmee een monteur voor de deur staat als er iets is wat je zelf niet kan fixen zoals kabelbreuk oid.

Ofwel, als er een keer iets aan de hand is, hoe wordt er dan gereageerd en met welke snelheid.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Onderscheid kan je vinden in de routering , interconnectie en ingekochte bandbreedtes buiten het KPN netwerk.
Op enkele providers na (Budget en Youfone) handelen de andere providers hun verkeer zelf af vanaf een bepaald uitkoppelpunt (meestal de grootste KPN centrales) En dat ga je merken, zeker bij partijen als Online of T-Mobile die daar op bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 16:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Voor de 2e keer lag mijn glasvezelverbinding eruit, omdat iemand van de engineers in de glasvezelhub van de wijk mijn kabel had aangeraakt en hierdoor eruit lag.

Kabel is vervangen in het gebouw, aansluitingspunt was beschadigd.

Elke keer als ik er een mannetje het gebouwtje zie ingaan houd ik mijn hart vast :P

Standaard wel 120/125 verbinding met een 100/100 kpn abbo. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 04-07-2021 20:52 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb een aantal dagen geleden een brief binnengekregen van KPN dat ze bij mij in de straat glasvezel willen gaan aanleggen en of ik ook een aansluiting hierop wilde. Als ik dit wilde, moest ik via een website van KPN met de speciale code die ik in de brief had meegekregen mijzelf aanmelden.

Hier wordt dus kosteloos glasvezel aangelegd. Nu de vragen die ik dan weer heb, want ik heb uiteraard JA gezegd hierop want glasvezel aansluiting in je huis is een waardeverhoging bij verkoop. Maar ik heb Ziggo momenteel, wordt deze dan afgesloten omdat ik akkoord ben gegaan voor de aanleg van Glasvezel in mijn huis?

Zit een beetje te bedenken, want betaal nu 76euro bij Ziggo voor 600/50Mbit met TV. Geen mediabox of wat dan ook. Alleen de aanbiedingen die momenteel wordt gegeven via de site en de providers waarbij ik me kan aansluiten zeggen mij helemaal niet en de snelheid die zij aanbieden ook niet zo denderend.

Wat kan ik verwachten? Ondanks dat ze glasvezel aansluiten behoud ik mijn Ziggo aansluiting?
Want er staat namelijk:

Merk ik dat mijn koperaansluiting wordt uitgezet?
Het is belangrijk dat je tijdig overstapt van het gebruik van koper naar een glasvezelaansluiting. Wanneer de aanleg van glasvezel volledig is afgerond in de buurt kan de provider je diensten overzetten naar glasvezel. Daarna stopt je provider met de dienstverlening over het kopernetwerk. Als je niet tijdig de overstap gemaakt hebt van het kopernetwerk naar glasvezel dan kun je geen gebruik meer maken van je diensten op koper. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met je provider.

[ Voor 22% gewijzigd door Xtr3me4me op 08-07-2021 09:21 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:17
Xtr3me4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:19:

Wat kan ik verwachten? Ondanks dat ze glasvezel aansluiten behoud ik mijn Ziggo aansluiting?
Dit blijven 2 bestaande aansluitingen.
Ziggo is coax en KPN glas. Je kan ze dus ook beide gebruiken los van elkaar (mits je er voor wil betalen natuurlijk 😏)

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Hier wordt dus kosteloos glasvezel aangelegd. Nu de vragen die ik dan weer heb, want ik heb uiteraard JA gezegd hierop want glasvezel aansluiting in je huis is een waardeverhoging bij verkoop. Maar ik heb Ziggo momenteel, wordt deze dan afgesloten omdat ik akkoord ben gegaan voor de aanleg van Glasvezel in mijn huis?
Nee, alleen de fysieke verbinding wordt dan aangelegd, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Stinger_Ventura schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Dit blijven 2 bestaande aansluitingen.
Ziggo is coax en KPN glas. Je kan ze dus ook beide gebruiken los van elkaar (mits je er voor wil betalen natuurlijk 😏)
Ahhh ok. Alleen zit te bedenken als ik overstap welke provider ik moet nemen. 1Gbit up/down zie ik zekers zitten, alleen ken nergens prijzen ervan vinden en als ik op de site kijk van KPN en de providers https://www.kpnnetwerk.nl/providers/#nav-inpage

wordt er niet echt wijzer uit. Voor welke provider hebben jullie gekozen? of hebben jullie direct van KPN zelf genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
Ik heb een aantal dagen geleden een brief binnengekregen van KPN dat ze bij mij in de straat glasvezel willen gaan aanleggen en of ik ook een aansluiting hierop wilde. Als ik dit wilde, moest ik via een website van KPN met de speciale code die ik in de brief had meegekregen mijzelf aanmelden.

Zit een beetje te bedenken, want betaal nu 76euro bij Ziggo voor 600/50Mbit met TV. Geen mediabox of wat dan ook. Alleen de aanbiedingen die momenteel wordt gegeven via de site en de providers waarbij ik me kan aansluiten zeggen mij helemaal niet en de snelheid die zij aanbieden ook niet zo denderend.

Want er staat namelijk:

Merk ik dat mijn koperaansluiting wordt uitgezet?
Het is belangrijk dat je tijdig overstapt van het gebruik van koper naar een glasvezelaansluiting. Wanneer de aanleg van glasvezel volledig is afgerond in de buurt kan de provider je diensten overzetten naar glasvezel. Daarna stopt je provider met de dienstverlening over het kopernetwerk. Als je niet tijdig de overstap gemaakt hebt van het kopernetwerk naar glasvezel dan kun je geen gebruik meer maken van je diensten op koper. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met je provider.
toon volledige bericht
Gaat over de koperen telefoonaansluiting. Niet de koperen Ziggo aansluiting.

Welke prijzen bieden ze je? Vaak is de brief van KPN zelf. Die hebben jouw glas oplevering als eerste in de systemen staan en kunnen als eerste aanbieden.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 08-07-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

stormfly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:39:
[...]

Gaat over de koperen telefoonaansluiting. Niet de koperen Ziggo aansluiting.

Welke prijzen bieden ze je? Vaak is de brief van KPN zelf. Die hebben jouw glas oplevering als eerste in de systemen staan en kunnen als eerste aanbieden.
De aanbieding die ze deden was de eerste 6 maanden 35 euro, ongeacht welk internet pakket ik ook nam.
Alleen leuke is, zie nergens de pakketten staan en als ik zelf ga kijken en dan mijn postcode invoer, krijg ik de lullige DSL pakketten van 50Mbit/12Mbit waar ik niks aan heb.

Dat bedoel ik van "welke pakketten" want ik kan ze niet zien op basis van mijn postcode / huisnummer nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

TFHfony

Professional Weirdo

Xtr3me4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:46:
[...]

De aanbieding die ze deden was de eerste 6 maanden 35 euro, ongeacht welk internet pakket ik ook nam.
Alleen leuke is, zie nergens de pakketten staan en als ik zelf ga kijken en dan mijn postcode invoer, krijg ik de lullige DSL pakketten van 50Mbit/12Mbit waar ik niks aan heb.

Dat bedoel ik van "welke pakketten" want ik kan ze niet zien op basis van mijn postcode / huisnummer nog.
De normale prijsvergelijkers kunnen nog niet zien dat er glasvezel komt. Dus daar krijg jij de normale DSL snelheden te zien. Als het goed is heb je ook een link van KPN gekregen waar je providers kan kiezen e.d. Daar kan je al wel kijken wat de mogelijkheden zijn.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
Xtr3me4me schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Ahhh ok. Alleen zit te bedenken als ik overstap welke provider ik moet nemen. 1Gbit up/down zie ik zekers zitten, alleen ken nergens prijzen ervan vinden en als ik op de site kijk van KPN en de providers https://www.kpnnetwerk.nl/providers/#nav-inpage

wordt er niet echt wijzer uit. Voor welke provider hebben jullie gekozen? of hebben jullie direct van KPN zelf genomen?
Die /providers pagina is meer een lijst van kijk eens hoeveel providers op de een of andere manier ergens via het netwerk kunnen leveren. De info over het aanbod moet je echt bij de provider zelf halen alleen kan het soms wel even duren voordat die hun database hebben aangepast en jou de glasvezelproducten kunnen tonen op jouw eigen postcode.
Tot begin 2020 had KPN nog een vergelijker die het aanbod van verschillende providers toonde alleen zijn ze daar mee gestopt.

Wil je weten wat het aanbod waarschijnlijk op je adres is gebruik dan een postcode + huisnummer uit een gebied waar al glasvezel in aangelegd. Wellicht is er al een deel in jouw woonplaats/gemeente voorzien van glasvezel of kijk anders op https://www.kpnnetwerk.nl/netwerkkaart/ waar al glasvezel ligt.

Mocht er voor jouw gebied door een provider nog een speciaal aanbod gedaan worden zullen ze dit vanzelf ook wel bekend maken.

En ik zou gewoon even rustig de tijd nemen om te kijken, de toestemming heb je al gegeven dus die aansluiting komt wel. Provider kan dan nog wel. We hebben net een periode gehad met vaak wat grotere acties en meestal zie in de laatste maanden van het jaar de aanbiedingen ook weer beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Sabes die netwerkkaart is hopeloos outdated. Mijn vorige woning staat nog steeds als "in aanbouw", maar die hele wijk is toch echt een jaar of 7 geleden voorzien van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
Caelorum schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:22:
@Sabes die netwerkkaart is hopeloos outdated. Mijn vorige woning staat nog steeds als "in aanbouw", maar die hele wijk is toch echt een jaar of 7 geleden voorzien van glasvezel.
Hopeloos outdated wil ik het niet noemen. Voor mijn eigen wijk klopt die precies en omliggende gebieden ook. Dus in mijn geval is die up to date.
De status van jouw oude woning of het project zou best wel niet afgerond kunnen zijn in de systemen en dan wordt het ook zo weergegeven. Geen idee ik ben al een tijdje niet meer van dichtbij actief hierbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik snap iig niks van de kaart in mijn woonplaats. Paar plekjes met een huis of 10 die glasvezel hebben. Hele stukken waarvan staat dat ze bezig zijn, maar welke toch echt al heel lang glasvezel hebben en de wijk gewoon een paar jaar stil heeft gelegen met de bouw (kan je dus moeilijk nog 1 project noemen).

Sowieso interessant om te zien dat er blijkbaar overal al glasvezel ligt (want overal een paar huizen), maar geen concrete plannen om daadwerkelijk de rest aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:38:
Ik snap iig niks van de kaart in mijn woonplaats. Paar plekjes met een huis of 10 die glasvezel hebben. Hele stukken waarvan staat dat ze bezig zijn, maar welke toch echt al heel lang glasvezel hebben en de wijk gewoon een paar jaar stil heeft gelegen met de bouw (kan je dus moeilijk nog 1 project noemen).

Sowieso interessant om te zien dat er blijkbaar overal al glasvezel ligt (want overal een paar huizen), maar geen concrete plannen om daadwerkelijk de rest aan te sluiten.
Die stukken waar staat dat ze nog bezig zijn zullen nieuwbouwprojecten zijn. Vanuit KPN Netwerk NL gezien kunnen die als project wel tien jaar of meer doorlopen, ook al heeft de werkelijke bouw van de woningen stil gelegen.
Pas als het project namens KPN is overgedragen naar Beheer verandert ook de kleur van het gebied in dat kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ah, ja dat zal hier ook wel het geval zijn. Ding is alleen dat dit nieuwbouwproject zelf al eens is opgesplitst door de partijen, dus het ziet er wat raar uit zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-07 19:43
In augustus krijg ik de sleutel van een nieuwe koop woning.

Er ligt daar nu sinds een maand of 2 glas van KPN Netwerk NL.
Máár om de een of andere bizarre reden komt deze binnen in de woonkamer. De meterkast zit aan de andere kant van de woning. Waarschijnlijk om graven te besparen.

Dus ik heb een aanvraag ingediend bij mijnaansluiting.nl om de aansluiting te verplaatsen.
Gisteren belde (ik denk) een aannemer namens KPN die vertelde dat het maximum wat hij kan doen is de aansluiting wat naar beneden verplaatsen (zit nu midden op de muur)
Ik wil het liefst alles in de meterkast hebben of een ga g kast midden die centraal ligt in de woning.
Maar blijkbaar is de afspraak dat alles op dezelfde plek binnen moet komen. Dus glas zit nu naast ziggo en het isra punt.

In hoeverre kan ik glas zelf verleggen?
De 299 euro kosten had ik gewoon geaccepteerd onder het mom van “de kosten van een nieuw huis” maar het lijkt er dus op dat ze het gewoon niet willen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-07 16:44
Barre73 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:01:
[...]

GPON met splitters in de PoP en ook in kleine grijze kastjes in de wijk? Dan max 2,1 dB.

GPON met alleen splitters in de PoP? Dan max 2,2 dB
De monteur die net bij mij in huis was had het erover dat de 1,2 dB bij mij erg goed is, en dat de meeste huizen rondom 1,7 dB hebben.

Kan ook wel kloppen, ik woon op de 1e verdieping van mijn flat, met de DP voor de deur, op zo'n 10 meter van mijn balkon.

Dit is trouwens een oude flat waar de coax al decennialang in kabelgoten tegen de woonkamers aan zit, de glasvezel zit nu erbij gepropt in dezelfde kabelgoot. Lelijk, maar niet lelijker dan het al was. Sterker nog, ze hebben een stukje ziggogoot die al jaren stuk is maar eens gerepareerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Kasper1985 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:55:
[...]
In hoeverre kan ik glas zelf verleggen? [...]
In principe mag je er niet aankomen. Het eindpunt behoort niet tot de woning en is niet jouw eigendom. Ze verhalen eventuele schade (bijv. als je de vezel weet te verprutsen en ze een nieuwe moeten trekken) gewoon op de eigenaar van het pand. (Een kleine 7 jaar geleden had iemand een vezel weggeknipt vlak boven de vloer in de meterkast, die heeft dus ook een leuke rekening gekregen.)

Daarnaast is het maar de vraag of de vezel lang genoeg is om door te trekken. Zelf doen is dan wel uitgesloten, want de kans dat je twee vezels goed kan lassen als je het verder nog nooit hebt gedaan is vrij klein.

Is de vezel lang genoeg dan zou je theoretisch het kunnen doen, maar ik zou me er niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:01

...
De 299 euro kosten had ik gewoon geaccepteerd onder het mom van “de kosten van een nieuw huis” maar het lijkt er dus op dat ze het gewoon niet willen uitvoeren.
In mijn geval zit de aansluiting in een warme relatief vochtige meterkast met stadsverwarming, daar wou ik niet mijn router in hebben en dus heb ik een lange glasvezel patch kabel gekocht om e.a. elders te kunnen plaatsen. Niet heel erg illegaal en low Risk maar je houdt wel het kastje in je woonkamer maar dat kun je misschien wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
joop99 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 21:06:
[...]

In mijn geval zit de aansluiting in een warme relatief vochtige meterkast met stadsverwarming, daar wou ik niet mijn router in hebben en dus heb ik een lange glasvezel patch kabel gekocht om e.a. elders te kunnen plaatsen. Niet heel erg illegaal en low Risk maar je houdt wel het kastje in je woonkamer maar dat kun je misschien wegwerken.
Ik dacht eraan om gewoon wel de unit te plaatsen die van glas UTP maakt (FTU NTU? Niet zo bekend met de glas termen nog) en dan een lange UTP kabel te trekken naar de kast waar ik alles wil hebben.

Vandaag wat uitgebreider besproken met KPN en opzich begrijp ik nu wel waarom ze voor de woonkamer hebben gekozen. In deze woningen is het vrij lastig om kabels goed weg te werken. En de meterkast zit net buiten de woning. Waar ook niet standaard een stopcontact zit.
Maar blijft toch jammer dat er geen maat werk mogelijk is.

M’n vader wilde z’n glas achter in een schuur hebben die aan het huis vast zit.dat was handiger vertakken. Was geen enkel probleem. Hoopa grind pad open van de kerk die ernaast ligt. Maarja dat was nog tijdens het aanleg project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Kasper1985 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:04:
[...]

Ik dacht eraan om gewoon wel de unit te plaatsen die van glas UTP maakt (FTU NTU? Niet zo bekend met de glas termen nog) en dan een lange UTP kabel te trekken naar de kast waar ik alles wil hebben.

Vandaag wat uitgebreider besproken met KPN en opzich begrijp ik nu wel waarom ze voor de woonkamer hebben gekozen. In deze woningen is het vrij lastig om kabels goed weg te werken. En de meterkast zit net buiten de woning. Waar ook niet standaard een stopcontact zit.
Maar blijft toch jammer dat er geen maat werk mogelijk is.

M’n vader wilde z’n glas achter in een schuur hebben die aan het huis vast zit.dat was handiger vertakken. Was geen enkel probleem. Hoopa grind pad open van de kerk die ernaast ligt. Maarja dat was nog tijdens het aanleg project.
meterkasten net buiten de woning is drama vaak daarom wordt die daar zo min mogelijk geplaatst om ellende te verkomen, dat de providers niet kunnen aansluiten.

afhankelijk waar je zit krijg je een NT/ONT vanaf daar kan je met lange kabel gewoon na je router waar jij hem wilt hebben dan is geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:10
@Kasper1985 @joop99 Ik dacht precies hetzelfde. Waarom aan de glasvezel zitten prutsen als je daar mooie UTP-kabels voor hebt? Ik heb ooit een UTP-kabel van 50 meter getrokken en dat was geen enkel probleem.

Dus gewoon de glasvezel op de media converter in de meterkast en dan de output ervan (is gewoon UTP) vervangen met een langere UTP-kabel. Daar mag je namelijk WEL aan zitten. Let wel op dat je een goede kwaliteit kabel koopt, anders krijg je beroerde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Dennisweb schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:05:
@Kasper1985 @joop99 Ik dacht precies hetzelfde. Waarom aan de glasvezel zitten prutsen als je daar mooie UTP-kabels voor hebt? Ik heb ooit een UTP-kabel van 50 meter getrokken en dat was geen enkel probleem.

Dus gewoon de glasvezel op de media converter in de meterkast en dan de output ervan (is gewoon UTP) vervangen met een langere UTP-kabel. Daar mag je namelijk WEL aan zitten. Let wel op dat je een goede kwaliteit kabel koopt, anders krijg je beroerde snelheden.
In mijn geval dus in de woonkamer. Blijft dus altijd zichtbaar. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
In augustus krijg ik de sleutel van een nieuwe koop woning.

Er ligt daar nu sinds een maand of 2 glas van KPN Netwerk NL.
Máár om de een of andere bizarre reden komt deze binnen in de woonkamer. De meterkast zit aan de andere kant van de woning. Waarschijnlijk om graven te besparen.

Dus ik heb een aanvraag ingediend bij mijnaansluiting.nl om de aansluiting te verplaatsen.
Gisteren belde (ik denk) een aannemer namens KPN die vertelde dat het maximum wat hij kan doen is de aansluiting wat naar beneden verplaatsen (zit nu midden op de muur)
Ik wil het liefst alles in de meterkast hebben of een ga g kast midden die centraal ligt in de woning.
Maar blijkbaar is de afspraak dat alles op dezelfde plek binnen moet komen. Dus glas zit nu naast ziggo en het isra punt.

toon volledige bericht
Dit probleem komt veel voor. Komt voornamelijk door de (onder)aannemers van KPN NetwerkNL die eerst met een installatiedocument komen dat voor hen het makkelijkst/goedkoopste is. En daarnaast door eigenaren die het allemaal best vinden of geen idee hebben dat de meterkast een betere optie is.

In grote steden gaat men zelfs op de gevel, dus zichtbaar aan de buitenkant, met dikke kabelgoten omhoog en steekt de kabel dan naar binnen in elke woonkamer. Tja, dat krijg je als de VvE tekent voor aanleg. 8)7 Zie ook de startpost.

De aannemer is daarbij vaak te beroerd om wat beter te kijken wat de beste mogelijkheden zijn. Vaak is binnendoor goed te doen en ligt er al elektra, gas of water waar het makkelijk langs kan.

[ Voor 36% gewijzigd door TimoDimo op 10-07-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Kasper1985 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:30:
[...]

In mijn geval dus in de woonkamer. Blijft dus altijd zichtbaar. 🤷‍♂️
Misschien kun je een stuk uithakken uit de muur, groot en diep genoeg voor de FTU+NT? Dan maak je er een soort verzonken kastje in de muur van en laat je daarin ook de netwerkkabel uitkomen. Moet je wel de FTU even voorzichtig losschroeven (wat officieel eigenlijk ook niet mag geloof ik). Dekseltje erop in de kleur van je muur en het is bijna onzichtbaar. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:13:
[...]

Misschien kun je een stuk uithakken uit de muur, groot en diep genoeg voor de FTU+NT? Dan maak je er een soort verzonken kastje in de muur van en laat je daarin ook de netwerkkabel uitkomen. Moet je wel de FTU even voorzichtig losschroeven (wat officieel eigenlijk ook niet mag geloof ik). Dekseltje erop in de kleur van je muur en het is bijna onzichtbaar. :)
Doe dat alstublieft niet. Deze FTU is niet duur en dat merk je ook aan de bouwkwaliteit.
Als je deze los zou schroeven moet je alles eraf halen en dan springen bijna gegarandeerd de twee opgerolde vezels eruit. Dat krijg je zelf nooit meer goed en dan werkt het helemaal niet meer.
Kan je alsnog betalen voor een monteur maar dan zonder verplaatsing...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Dit probleem komt veel voor. Komt voornamelijk door de (onder)aannemers van KPN NetwerkNL die eerst met een installatiedocument komen dat voor hen het makkelijkst/goedkoopste is. En daarnaast door eigenaren die het allemaal best vinden of geen idee hebben dat de meterkast een betere optie is.

In grote steden gaat men zelfs op de gevel, dus zichtbaar aan de buitenkant, met dikke kabelgoten omhoog en steekt de kabel dan naar binnen in elke woonkamer. Tja, dat krijg je als de VvE tekent voor aanleg. 8)7 Zie ook de startpost.

De aannemer is daarbij vaak te beroerd om wat beter te kijken wat de beste mogelijkheden zijn. Vaak is binnendoor goed te doen en ligt er al elektra, gas of water waar het makkelijk langs kan.
Niet mee eens. De beste plek is daar waar de kabels voor router, tv etc makkelijk te leggen zijn. De meterkast in bestaande woningen is dat dus vaak niet. Eindig je met een FTU in een meterkast die niet bruikbaar is (en kom niet aan met Devolo's svp..). Dan liever de woonkamer zodat de aansluiting ook te gebruiken is.

Langs electra en gas mag helemaal niet. Jij wel achter de meter maar dat zal geen monteur doen of proberen.
Langs de gevel geeft bovendien een groot voordeel namelijk onafhankelijkheid van onderburen. Zeker in grotere steden is dat momenteel veel aan de orde. Verdieping 1 wil niet meewerken aan een route door de meterkasten en dus blijven verdieping 2 tot en met 6 verstoken van een aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 14:45
Barre73 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Niet mee eens. De beste plek is daar waar de kabels voor router, tv etc makkelijk te leggen zijn. De meterkast in bestaande woningen is dat dus vaak niet. Eindig je met een FTU in een meterkast die niet bruikbaar is (en kom niet aan met Devolo's svp..). Dan liever de woonkamer zodat de aansluiting ook te gebruiken is.

Langs electra en gas mag helemaal niet. Jij wel achter de meter maar dat zal geen monteur doen of proberen.
Langs de gevel geeft bovendien een groot voordeel namelijk onafhankelijkheid van onderburen. Zeker in grotere steden is dat momenteel veel aan de orde. Verdieping 1 wil niet meewerken aan een route door de meterkasten en dus blijven verdieping 2 tot en met 6 verstoken van een aansluiting.
Een vriend van mij zit nu in deze situatie. Woont in een appartement en de kabels moeten door de kelderboxen heen. Zou eigenlijk al in december geregeld moeten zijn. Aannemer is 2 keer langs geweest maar andere mensen waren niet thuis. Daardoor ligt het nu stil en is het 'in onderzoek'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:36

Wildfire

Joy to the world!

jopoh schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:33:
[...]

meterkasten net buiten de woning is drama vaak daarom wordt die daar zo min mogelijk geplaatst om ellende te verkomen, dat de providers niet kunnen aansluiten.
Waar haal je dat vandaan? Ik tref toch echt regelmatig de FTU aan in meterkasten buiten de woning.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:41:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Ik tref toch echt regelmatig de FTU aan in meterkasten buiten de woning.
Is op zich ook wel toegestaan MITS er voor mensen als jij een goede manier is om naar de woonkamer te komen. Lege buis of zo. Helaas gebeurt het onder druk en in haast te vaak dat dit niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 01:48:
[...]

Is op zich ook wel toegestaan MITS er voor mensen als jij een goede manier is om naar de woonkamer te komen. Lege buis of zo. Helaas gebeurt het onder druk en in haast te vaak dat dit niet zo is.
Zo vaak dat er geen loze leiding is, maar enkel een coaxkabel die muur- en muurvast zit. Al meerdere malen meegemaakt dat de coax vervangen absoluut niet lukte, zelfs al eens meegemaakt dat de coax in de buis afbrak en dus die hele buis onbruikbaar werd. En het modem naar de meterkast verplaatsen is zelden een optie omdat vaak alles vanaf het modem in de woonkamer is bekabeld. Ook al meegemaakt dat de meterkast *achter* de liftschacht zat, coax vervangen onmogelijk, modem verplaatsen had nog wel gekund omdat de klant geen TV van KPN had maar met modem in de meterkast hadden ze 0,0 wifi.

AARRRGGHHHH.

Het zou eigenlijk beter zijn dat er een daadwerkelijke monteur meegaat als ze gaan schouwen zodat die met zijn praktijkervaring kan zeggen wat wel en niet zou gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 11-07-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Wildfire schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:41:
[...]

Ik zeg ook niet het niet voor komt, alleen ze proberen het wel zo min mogelijk te doen, op ene project gaat beter als het andere project.

Ik ken zelf ook FTU die aan de buitenkant meterkast zitten en je plaat moet los maken en moet boren en dan kabel onder keukenblok moet maken om in de woonkamer te komen. (deze praat ik over gebied RF/xmsnet tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:00:
[...]

Niet mee eens. De beste plek is daar waar de kabels voor router, tv etc makkelijk te leggen zijn. De meterkast in bestaande woningen is dat dus vaak niet. Eindig je met een FTU in een meterkast die niet bruikbaar is (en kom niet aan met Devolo's svp..).
De meterkast in woningen is vaak juist wel goed centraal gelegen en vanuit daar zijn de meeste kamers goed bereikbaar.
Dan liever de woonkamer zodat de aansluiting ook te gebruiken is.
Die glasvezel ligt er voor de levensduur van het gebouw. In vrijwel ieder huis wordt in een tijdsbestek van enkele decennia weleens verbouwd. In bijna alle gevallen is een FTU in de meterkast daarom beter: de rest van het huis is dan beter bereikbaar en geen FTU die in de woonkamer in de weg zit.

Indien hij de eerste jaren na installatie niet goed bruikbaar is, dat is dan maar zo. Na die verbouwing binnen 10-20 jaar zit het veel beter en voor de rest van de tijd dat het gebouw er staat. Het alternatief van de meterkast wordt vermoedelijk om die reden dan ook aanbevolen middels het Programma van Eisen van KPN NetwerkNL (zie startpost).
Bij mij heeft de onderaannemer dat toch maar wel gedaan. Het loopt zo door de vloer heen langs de gasleiding. :o
Maar het is eigenlijk raar dat het niet meewerken van bewoners een reden moet zijn om niet het meest ideale kabeltracé te kiezen. Alsnog is dat eenvoudig af te dwingen via de VvE-vergadering. Als de eigenaren dat willen kan zo'n vergadering binnen een kleine twee weken geregeld zijn.

Het is trouwens geen gezicht overal in de stad van die kabelgoten langs de gevel. Zelfs bij mooie oude gebouwen. De architect zou zich in z'n graf omdraaien. Maar blijkbaar geeft de VvE toestemming overal. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:56:
[...]

Doe dat alstublieft niet. Deze FTU is niet duur en dat merk je ook aan de bouwkwaliteit.
Als je deze los zou schroeven moet je alles eraf halen en dan springen bijna gegarandeerd de twee opgerolde vezels eruit. Dat krijg je zelf nooit meer goed en dan werkt het helemaal niet meer.
Kan je alsnog betalen voor een monteur maar dan zonder verplaatsing...
Tja, op eigen risico dan maar. Zo duur zal het ook weer niet zijn om een monteur te laten komen om het vezeltje weer vast te lassen als het losgaat. Maar als je heel voorzichtig bent moet het wel gaan volgens mij. Ik heb onlangs zo'n losse FTU in m'n handen gehad (die gooiden ze weg). Het was een gepriegel maar het is best te doen om de vezeltjes er weer netjes in te krijgen. Maar als het goed is blijven ze er gewoon in zitten als je de FTU loshaalt van de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 23:39

Illusion

(the art of)

TimoDimo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:53:

Maar het is eigenlijk raar dat het niet meewerken van bewoners een reden moet zijn om niet het meest ideale kabeltracé te kiezen. Alsnog is dat eenvoudig af te dwingen via de VvE-vergadering. Als de eigenaren dat willen kan zo'n vergadering binnen een kleine twee weken geregeld zijn.
Heb je wel eens iets geprobeerd gedaan te krijgen in een Grote VVE? Even mijn ervaringen als bestuurslid hier:
-) Agenda maken, (1dag)
-) via post versturen (want statuten staan geen email toe, en veel emailadressen onbekend) (2dagen)
-) Minimaal 2 weken na aankomst brieven vergadering houden. Zaaltje huren (16 dagen)
-) Uiteraard komen niet genoeg mensen opdagen: quorum niet gehaald. 2e vergadering nodig.
-) Notulen schrijven, intern controleren(2 dagen)
-) Notulen versturen incl uitnodiging 2e vergadering (2dagen)
-) Tweede vergadering minimaal 2 weken later op een geschikte weekdag (16 dagen)
-) Hoera, het besluit is er. We zijn 39 dagen verder: We gaan glasvezel aanleggen, en iedereen móet meewerken.

3 weken later komt de aannemer en de bewoners op de begane grond zijn niet thuis, dus de aannemer vertrekt weer. Sta je dan met je besluit. En nu?
Het is trouwens geen gezicht overal in de stad van die kabelgoten langs de gevel. Zelfs bij mooie oude gebouwen. De architect zou zich in z'n graf omdraaien. Maar blijkbaar geeft de VvE toestemming overal. :|
Ze geven toestemming omdat binnendoor in heel veel gevallen onhaalbaar is. Dat snap ik wel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Illusion schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Heb je wel eens iets geprobeerd gedaan te krijgen in een Grote VVE? Even mijn ervaringen als bestuurslid hier:
-) Agenda maken, (1dag)
-) via post versturen (want statuten staan geen email toe, en veel emailadressen onbekend) (2dagen)
-) Minimaal 2 weken na aankomst brieven vergadering houden. Zaaltje huren (16 dagen)
-) Uiteraard komen niet genoeg mensen opdagen: quorum niet gehaald. 2e vergadering nodig.
-) Notulen schrijven, intern controleren(2 dagen)
-) Notulen versturen incl uitnodiging 2e vergadering (2dagen)
-) Tweede vergadering minimaal 2 weken later op een geschikte weekdag (16 dagen)
-) Hoera, het besluit is er. We zijn 39 dagen verder: We gaan glasvezel aanleggen, en iedereen móet meewerken.

3 weken later komt de aannemer en de bewoners op de begane grond zijn niet thuis, dus de aannemer vertrekt weer. Sta je dan met je besluit. En nu?

[...]

Ze geven toestemming omdat binnendoor in heel veel gevallen onhaalbaar is. Dat snap ik wel.
toon volledige bericht
Je hebt wel gelijk dat dat een heel stuk moeilijker gaat dan bij ons. Wij zijn met 22 woningen, plus nog 15 (ondersplitsing). We hebben daarbij een professionele VvE-beheerder die de uitnodigingen verstuurt (meestal per e-mail, maar sommige kiezen voor post). Je zou eens kunnen kijken in de akte van splitsing en het modelreglement als daarnaar wordt verwezen of e-mail echt niet mogelijk is.

Zaaltje huren hoefde bij ons ook niet. We hebben speciaal voor glasvezel een online vergadering gehouden (ook i.v.m. corona). Als je trouwens het quorum niet haalt kun je mooi een tweede vergadering organiseren waarbij je dan meestal helemaal quorum meer nodig hebt. Dat maakt het weer makkelijker.

De agenda en notulen schrijven en de vergadering voorzitten hebben we zelf gedaan (kost weer geld als je dat aan de beheerder moet uitbesteden). De notulen zijn iets meer dan een half kantje; alleen de glasvezelaanleg wordt goedgekeurd, waarbij het plan van het bestuur akkoord bevonden is en de vergadering hen machtigt om op een bepaalde voorgestelde manier aan te leggen.

Ja het is best even wat werk, ook bij onze vereniging (zorgen dat iedereen zijn volmacht inlevert bijv.), maar zelfs 39 dagen is te overzien.

Wat betreft het meewerken van bewoners, tja, dat kan zaken in de soep laten lopen, maar moet gewoon goed gaan. Een duidelijke brief naar eigenaars en bewoners, met herinnering, per e-mail en post en ook nog posters in de gezamenlijke ruimten. Misschien kun je iets regelen via de vergadering dat als mensen niet meewerken dat ze dan een bepaald bedrag verbeuren, een soort dwangsom zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:53:
[...]

De meterkast in woningen is vaak juist wel goed centraal gelegen en vanuit daar zijn de meeste kamers goed bereikbaar.

[...]

Die glasvezel ligt er voor de levensduur van het gebouw. In vrijwel ieder huis wordt in een tijdsbestek van enkele decennia weleens verbouwd. In bijna alle gevallen is een FTU in de meterkast daarom beter: de rest van het huis is dan beter bereikbaar en geen FTU die in de woonkamer in de weg zit.

Indien hij de eerste jaren na installatie niet goed bruikbaar is, dat is dan maar zo. Na die verbouwing binnen 10-20 jaar zit het veel beter en voor de rest van de tijd dat het gebouw er staat. Het alternatief van de meterkast wordt vermoedelijk om die reden dan ook aanbevolen middels het Programma van Eisen van KPN NetwerkNL (zie startpost).

[...]

Bij mij heeft de onderaannemer dat toch maar wel gedaan. Het loopt zo door de vloer heen langs de gasleiding. :o

[...]

toon volledige bericht
Laten we het erop houden dat jouw en mijn kennis en ervaring met dit gebeuren flink verschilt maar ook dat onze insteek compleet anders is. Mijn belang is niet of een kabelgoot wel of geen gezicht is maar of dit zorgt voor aansluitingen in huis.
Aansluitingen die rendement kunnen opleveren doordat er gebruik van wordt gemaakt. En hoe meer aansluitingen, hoe beter het oude DSL netwerk kan worden uitgezet. En dat laatste is het allerbelangrijkste. Vanuit mijn standpunt dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb morgen sowieso weer minimaal één migratie naar glas, appartementencomplexje. Eens kijken waar de glasvezel daar weer binnen komt.

Ik ben al blij als de glasvezel bij het ISRA binnen komt. Dan is omzetten meestal snel gedaan, alhoewel soms het modem achter de binnengeleiding in de woonkamer is gezet en dan moet ik eerst de binnengeleiding door UTP vervangen als ik het modem niet wil of kan verplaatsen.

Ik ben benieuwd waar ze bij mij de glasvezel naar binnen gaan brengen als het hier uiteindelijk aangelegd gaat worden. Meterkast lijkt me in dit appartementencomplexje van mezelf de meest logische optie, daar zit alles namelijk al. Daarnaast is dit pand een rijksmonument dus de meterkast lijkt me dan nog logischer.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 11-07-2021 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Laten we het erop houden dat jouw en mijn kennis en ervaring met dit gebeuren flink verschilt maar ook dat onze insteek compleet anders is. Mijn belang is niet of een kabelgoot wel of geen gezicht is maar of dit zorgt voor aansluitingen in huis.
Aansluitingen die rendement kunnen opleveren doordat er gebruik van wordt gemaakt. En hoe meer aansluitingen, hoe beter het oude DSL netwerk kan worden uitgezet. En dat laatste is het allerbelangrijkste. Vanuit mijn standpunt dan...
Ik denk dat dat een juiste beschouwing is van jouw standpunt t.o.v. de gemiddelde bezoeker van Tweakers. Want die laatste die niet bij KPN werkt staat er natuurlijk iets anders in. Maar er is ook wat voor te zeggen om erop te focussen dat er zoveel mogelijk aansluitingen komen. Het is uiteindelijk zaak een goede afweging te maken tussen kosten en moeite, het esthetische en de toekomstgerichtheid, waarbij we hier op het forum toch liever voor de laatste twee gaan. Als klant kost de aanleg je immers niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Wildfire schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:51:
Ik heb morgen sowieso weer minimaal één migratie naar glas, appartementencomplexje. Eens kijken waar de glasvezel daar weer binnen komt.

Ik ben al blij als de glasvezel bij het ISRA binnen komt. Dan is omzetten meestal snel gedaan, alhoewel soms het modem achter de binnengeleiding in de woonkamer is gezet en dan moet ik eerst de binnengeleiding door UTP vervangen als ik het modem niet wil of kan verplaatsen.

Ik ben benieuwd waar ze bij mij de glasvezel naar binnen gaan brengen als het hier uiteindelijk aangelegd gaat worden. Meterkast lijkt me in dit appartementencomplexje van mezelf de meest logische optie, daar zit alles namelijk al. Daarnaast is dit pand een rijksmonument dus de meterkast lijkt me dan nog logischer.
Als je eigenaar bent zou ik even bij het bestuur vinger aan de pols houden wat de plannen gaan worden, voor de VvE-vergadering wordt uitgeschreven en er weinig meer te kiezen valt. Het zal inderdaad wel de meterkast worden. Er zal vast een vergunningsplicht zijn als er iets zichtbaars aan een monument wordt gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Sja, sommige mensen moeten gewoon elke dag op hun werk zijn, of zijn op vakantie, of worden ineens ongepland de dag vooraf ziek of watdanook. Je kan nooit garanderen dat iedereen tegelijkertijd thuis is.

In mijn flat (uit 1965) heeft de VvE er bewust voor gekozen om het in de woonkamer te doen omdat kabels leggen tussen de meterkast en woonkamer hier echt niet makkelijk gaat, en het aansluiten van de TV toch wel een dingetje is voor een boel mensen.

Nou ben ik zo'n nerd die geen TV heeft of zelfs wilt, en wel een servertje en een berg andere meuk heeft die nu noodgedwongen rondzwerven in een hoekje in de woonkamer naast de bank.

De makkelijkste oplossing is een plankje aan de muur 1,5m boven de bank, en alles daarop leggen. Kabelgoot vanaf de grond tot naast het plankje en klaar. Maar dan is het nog steeds min of meer in het zicht.

Nou heb ik geluk dat ik op de 1e woon, en op de begane grond onder me zitten geen buren maar een gemeenschappelijke kelder en CV-ruimte. Dus met een beetje geluk kan ik de VvE vragen om toestemming om een paar gaten te boren en een buis te leggen, maar daar zitten nog wel wat uitdagingen aan. Gaten door de vloer komt natuurlijk met eisen aan brandveiligheid. Daarnaast, door een 16mm buis past geen SC connector. En ik zie mezelf nog geen glasvezel lassen.

In theorie kan ik iets doen met kleinere LC connectors en dan patches tussen LC en SC. Als het goed is past een LC connector wel door een 16mm buis.

Een andere optie is onder de laminaatvloer. Maar langs de plint is niet echt een geschikte route, ik zou dan de hele vloer moeten oversteken. Zou je een bestaande laminaatvloer een stukje kunnen optillen en dan met een trekveer eronder kunnen wroeten? Zou de vezel dan later weer breken als je een pootje van een meubel net verkeerd neerzet?

Weer een andere optie is om de bestaande buizen van de elektra te hergebruiken. Opnieuw, met LC ipv SC. Maar dan is de vraag hoe dat zit met de NEN1010. Want je mag niet zomaar non-elektra toevoegen in buizen die al in gebruik zijn. En om helemaal van die hoek totaan in de meterkast te komen zal ik langs meerdere bochten en lasdozen moeten. En ik weet nieteens wat ik precies ga aantreffen. De elektra is deels nog uit 1965, met oude draadkleuren en alles. En er zijn geen tekeningen of documentatie, behalve van de (gelukkig nieuwe) groepenkast.

Dit alles leunt erop dat ik geen opklikbare ONT ga krijgen. Want dat wil ik juist niet. Als ik dat wel ga krijgen dan heb ik dus minimaal één apparaat met stekkers en ledjes en alles in die hoek die ik leeg wil houden. En dan moet ik al het bovenstaande alsnog gaan doen met utp ipv glas. Kan natuurlijk, maar is minder mooi.

Vergeet het helemaal te melden, maar het gaat hier om GPON, net deze (oh het is al zo laat?) vorige week opgeleverd. In een flat uit 1965 waar de coax ook ooit al via kabelgoten aan de buitenkant is gelegd en de glasvezel nu gezellig samen in dezelfde goot zit.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen hier zijn.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G0i3jlom.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZWWzlPdm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KcaqYEnm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Peetz0r schreef op maandag 12 juli 2021 @ 02:53:

[..]

Dit alles leunt erop dat ik geen opklikbare ONT ga krijgen. Want dat wil ik juist niet. Als ik dat wel ga krijgen dan heb ik dus minimaal één apparaat met stekkers en ledjes en alles in die hoek die ik leeg wil houden. En dan moet ik al het bovenstaande alsnog gaan doen met utp ipv glas. Kan natuurlijk, maar is minder mooi.
Je gaf aan GPON, dus je krijgt verplicht een ONT, sorry. Kan gewoonweg niet anders.

TimoDimo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 00:16:
[...]

Als je eigenaar bent zou ik even bij het bestuur vinger aan de pols houden wat de plannen gaan worden, voor de VvE-vergadering wordt uitgeschreven en er weinig meer te kiezen valt. Het zal inderdaad wel de meterkast worden. Er zal vast een vergunningsplicht zijn als er iets zichtbaars aan een monument wordt gewijzigd.
Nee, is huur. Maar dan nog zal het de meterkast wel moeten worden, anders moeten ze hier door de buitengevel van het appartement zelf en dat kan bij een monument niet. Meterkast op de hal lijkt de enige optie.

[ Voor 38% gewijzigd door Wildfire op 12-07-2021 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Wildfire schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:01:
[...]
Je gaf aan GPON, dus je krijgt verplicht een ONT, sorry. Kan gewoonweg niet anders.
[...]
Prima dat ik een ONT krijg, zolang die maar niet opklikbaar is. Dus wel deze maar niet deze of een eventuele andere nieuwe.

Daarnaast, maar dat is een discussie voor een ander moment, nee helemaal niet prima, ik wil vrije modemkeuze. Ik ben benieuwd wat de ACM binnenkort gaat publiceren en wat KPN's reactie gaat zijn.

nieuws: ACM verwacht beleidsregel vrije modemkeuze deze zomer te publiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Peetz0r schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:08:
[...]

Prima dat ik een ONT krijg, zolang die maar niet opklikbaar is. Dus wel deze maar niet deze of een eventuele andere nieuwe.

Daarnaast, maar dat is een discussie voor een ander moment, nee helemaal niet prima, ik wil vrije modemkeuze. Ik ben benieuwd wat de ACM binnenkort gaat publiceren en wat KPN's reactie gaat zijn.

nieuws: ACM verwacht beleidsregel vrije modemkeuze deze zomer te publiceren
Een ONT is geen modem. Bij glas is er geen modem, enkel een mediaconverter (bij GPON dus je ONT die jouw signaal uit de "brij" moet filteren) en een router. En als je hier op Tweakers leest dan is een eigen router gewoon mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-07-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Wildfire schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:12:
[...]

Een ONT is geen modem. Bij glas is er geen modem, enkel een mediaconverter (bij GPON dus je ONT die jouw signaal uit de "brij" moet filteren) en een router. En als je hier op Tweakers leest dan is een eigen router gewoon mogelijk.
Met de term 'modem' bedoel ik in deze context natuurlijk het ding wat KPN de ONT noemt en de ACM noemt dat het netwerkaansluitpunt. In de volksmond noemen we dat een modem.

De tekst die in dat nieuwartikel "beleidsregel vrije modemkeuze" genoemd wordt heet dan ook "beleidsregel Netwerkaansluitpunt".

In principe bedoel ik elk stuk hardware dat ik van een provider krijg en niet geheel passief is. Of dat nou een modem of router of mediaconverter of accesspoint of settopbox of elke combinatie van voorgaande is, doet er niet toe. Ik wil zelf bepalen of ik hun hardware gebruik of mijn eigen.

En dat wil ik voor elk component dat mijn huis in komt en mijn stroom gebruikt. Zeker als er encryptiesleutels in zitten, en dus mijn privacy en security staat of valt met het beheer van dat apparaat en z'n firmware.

Natuurlijk snap ik dat KPN nu loopt te steigeren met security als argument, maar dat argument is loos. Als hun systeem correct in elkaar zit dan bevat de ONT in mijn huis alleen de keys voor mijn data, en is er dus niks aan de hand. Met mijn keys kan ik geen invloed hebben op verkeer van mijn buren.

En in de situatie dat de security wel staat of valt bij het beperken van de hardwarekeuze hebben we sowieso een probleem: iemand met kwade intenties gaat zich niet per se daaraan houden. Als er een manier is (firmware bug, datalek bij de backend, whatever) waarmee de keys van de encryptie uitlekken, dan gaat een beperking als deze echt niet voorkomen dat iemand met foute bedoelingen ineens niks kan bereiken.

Ook het scenario waarin een hypotetische Boze Buurman niet mijn data wilt stelen maar gewoon wilt storen laat zich ook echt niet tegenhouden. Die pakt gewoon de eerste de beste transmitter op dezelfde golflengte met een SC connector en pleurt gewoon random data de lijn op. Dan gaat het echt wel stuk. Daar gaat een beperkte modem ONT-keuze echt niets aan helpen.

Dus, security is gewoon echt geen argument hier.

Maar nogmaals, dit is een hele andere discussie dan waar mijn oorspronkelijke vraag over ging, en het is ook pas zinnig om erover door te gaan nadat de ACM hun definitieve beleidsregel heeft gepubliceerd en we weten hoe KPN (en Ziggo, net zo belangrijk) erop reageren.

Mijn vraag ging erover hoe ik die ONT makkelijk in de meterkast kan plaatsen ookal zit de FTU in de woonkamer. Als het een niet-opklikbare ONT wordt kan ik gewoon een 20 meter patchkabel ertussen doen en gaat alles goed. Als het wel een opklikbare variant is, vraag ik me af of ik kan kiezen om niet te klikken en alsnog een patchkabel ertussen te doen. Ik neem aan van wel eigenlijk, want dat klikken is ook maar een standaars SC/APC connector, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Peetz0r schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:32:
[...]

Met de term 'modem' bedoel ik in deze context natuurlijk het ding wat KPN de ONT noemt en de ACM noemt dat het netwerkaansluitpunt. In de volksmond noemen we dat een modem.

De tekst die in dat nieuwartikel "beleidsregel vrije modemkeuze" genoemd wordt heet dan ook "beleidsregel Netwerkaansluitpunt".

In principe bedoel ik elk stuk hardware dat ik van een provider krijg en niet geheel passief is. Of dat nou een modem of router of mediaconverter of accesspoint of settopbox of elke combinatie van voorgaande is, doet er niet toe. Ik wil zelf bepalen of ik hun hardware gebruik of mijn eigen.

En dat wil ik voor elk component dat mijn huis in komt en mijn stroom gebruikt. Zeker als er encryptiesleutels in zitten, en dus mijn privacy en security staat of valt met het beheer van dat apparaat en z'n firmware.

Natuurlijk snap ik dat KPN nu loopt te steigeren met security als argument, maar dat argument is loos. Als hun systeem correct in elkaar zit dan bevat de ONT in mijn huis alleen de keys voor mijn data, en is er dus niks aan de hand. Met mijn keys kan ik geen invloed hebben op verkeer van mijn buren.

En in de situatie dat de security wel staat of valt bij het beperken van de hardwarekeuze hebben we sowieso een probleem: iemand met kwade intenties gaat zich niet per se daaraan houden. Als er een manier is (firmware bug, datalek bij de backend, whatever) waarmee de keys van de encryptie uitlekken, dan gaat een beperking als deze echt niet voorkomen dat iemand met foute bedoelingen ineens niks kan bereiken.

Ook het scenario waarin een hypotetische Boze Buurman niet mijn data wilt stelen maar gewoon wilt storen laat zich ook echt niet tegenhouden. Die pakt gewoon de eerste de beste transmitter op dezelfde golflengte met een SC connector en pleurt gewoon random data de lijn op. Dan gaat het echt wel stuk. Daar gaat een beperkte modem ONT-keuze echt niets aan helpen.

Dus, security is gewoon echt geen argument hier.

Maar nogmaals, dit is een hele andere discussie dan waar mijn oorspronkelijke vraag over ging, en het is ook pas zinnig om erover door te gaan nadat de ACM hun definitieve beleidsregel heeft gepubliceerd en we weten hoe KPN (en Ziggo, net zo belangrijk) erop reageren.

Mijn vraag ging erover hoe ik die ONT makkelijk in de meterkast kan plaatsen ookal zit de FTU in de woonkamer. Als het een niet-opklikbare ONT wordt kan ik gewoon een 20 meter patchkabel ertussen doen en gaat alles goed. Als het wel een opklikbare variant is, vraag ik me af of ik kan kiezen om niet te klikken en alsnog een patchkabel ertussen te doen. Ik neem aan van wel eigenlijk, want dat klikken is ook maar een standaars SC/APC connector, toch?
toon volledige bericht
Lang verhaal, kort antwoord: je krijgt vrijwel zeker geen opklikbare ONT maar de losse versie van Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:43:
[...]

Lang verhaal, kort antwoord: je krijgt vrijwel zeker geen opklikbare ONT maar de losse versie van Nokia.
Mooi. Nu nog kijken langs welke route ik een patchkabel ga leggen :)

Wat zijn de ervaringen hier met meerdere patchkabels met verloopjes (SC naar LC en weer terug naar SC) aan elkaar hangen? Hoe zit dat met demping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:32

thof

FP ProMod
Barre73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 07:43:
[...]

Om het even visueel te maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7h7raAAU0PHJxhqHR4x0yxaMIOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/00Aa2fQsyiJm19LWlnnnnF3v.png?f=fotoalbum_large

Wat je niet ziet:
1. Geen appartement, maar een oude jaren 30 woning.
2. De kabel is binnengebracht in de kruipruimte
3. Er is geen plek in de meterkast (tevens geen stopcontact)
4. Plaatsing in het zicht in de woonkamer was niet gewenst, dus is de aansluiting in de trapkast geplaatst waar ook mijn DSL modem/router hing.

Wat je ziet:
1. De oranje binnenkomende kabel, deze gaat naar de FTU. Wordt zo afgemonteerd door de partij die de glasvezel aanlegt.
2. Er wordt een witte patchcover geplaatst vanwaar de vezel via het dunne witte kabeltje beschikbaar komt voor de ONT.
3. De zwarte Nokia ONT welke jouw informatie uit de GPON brei filtert. Deze zit met klitteband op de patchcover geplakt. Monteur vertelde dat sommige monteurs hem ook schroeven, maar dat klitteband zijn voorkeur heeft want dan kan je hem eventueel weer loshalen.
4. Een rode WAN internet kabel met jouw internet signaal, hier sluit je een router op aan. Meestal de router van je ISP.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
thof schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Om het even visueel te maken:
[Afbeelding]

Wat je niet ziet:
1. Geen appartement, maar een oude jaren 30 woning.
2. De kabel is binnengebracht in de kruipruimte
3. Er is geen plek in de meterkast (tevens geen stopcontact)
4. Plaatsing in het zicht in de woonkamer was niet gewenst, dus is de aansluiting in de trapkast geplaatst waar ook mijn DSL modem/router hing.

Wat je ziet:
1. De oranje binnenkomende kabel, deze gaat naar de FTU. Wordt zo afgemonteerd door de partij die de glasvezel aanlegt.
2. Er wordt een witte patchcover geplaatst vanwaar de vezel via het dunne witte kabeltje beschikbaar komt voor de ONT.
3. De zwarte Nokia ONT welke jouw informatie uit de GPON brei filtert. Deze zit met klitteband op de patchcover geplakt. Monteur vertelde dat sommige monteurs hem ook schroeven, maar dat klitteband zijn voorkeur heeft want dan kan je hem eventueel weer loshalen.
4. Een rode WAN internet kabel met jouw internet signaal, hier sluit je een router op aan. Meestal de router van je ISP.
toon volledige bericht
Monteurs mogen deze ONT niet op de FTU plaatsen maar doen het massaal..
Hij hoort er naast of onder te komen. De sticker met benodigde ruimte is daar ook op gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ik heb nog geen telefoontje van KPN netwerk gehad. Zou begin deze week komen.

Juist door inderdaad alle bovenstaande problemen mbt loze leidingen etc ga ik kabels trekken en het plafond een klein beetje verlagen. Ik heb ze dus ook aangeboden om via dat verlaagde plafond binnendoor te gaan. Maar dat mocht of kon niet.

Denk dat het al mooi samengevat is. Het gaat om zoveel mogelijk aansluitingen in zo kort mogelijke tijd met rendement. 🤷‍♂️

Ik hoop dat ik een utp kabel kan trekken vanaf de glas aansluiting en een mooie outlet kan maken in de muur. Waardoor je dan dus alleen een kort patch kabeltje ziet.
Pagina: 1 ... 4 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie