Sja, sommige mensen moeten gewoon elke dag op hun werk zijn, of zijn op vakantie, of worden ineens ongepland de dag vooraf ziek of watdanook. Je kan nooit garanderen dat iedereen tegelijkertijd thuis is.
In mijn flat (uit 1965) heeft de VvE er bewust voor gekozen om het in de woonkamer te doen omdat kabels leggen tussen de meterkast en woonkamer hier echt niet makkelijk gaat, en het aansluiten van de TV toch wel een dingetje is voor een boel mensen.
Nou ben ik zo'n nerd die geen TV heeft of zelfs wilt, en wel een servertje en een berg andere meuk heeft die nu noodgedwongen rondzwerven in een hoekje in de woonkamer naast de bank.
De makkelijkste oplossing is een plankje aan de muur 1,5m boven de bank, en alles daarop leggen. Kabelgoot vanaf de grond tot naast het plankje en klaar. Maar dan is het nog steeds min of meer in het zicht.
Nou heb ik geluk dat ik op de 1e woon, en op de begane grond onder me zitten geen buren maar een gemeenschappelijke kelder en CV-ruimte. Dus met een beetje geluk kan ik de VvE vragen om toestemming om een paar gaten te boren en een buis te leggen, maar daar zitten nog wel wat uitdagingen aan. Gaten door de vloer komt natuurlijk met eisen aan brandveiligheid. Daarnaast, door een 16mm buis past geen SC connector. En ik zie mezelf nog geen glasvezel lassen.
In theorie kan ik iets doen met kleinere LC connectors en dan patches tussen LC en SC. Als het goed is past een LC connector wel door een 16mm buis.
Een andere optie is onder de laminaatvloer. Maar langs de plint is niet echt een geschikte route, ik zou dan de hele vloer moeten oversteken. Zou je een bestaande laminaatvloer een stukje kunnen optillen en dan met een trekveer eronder kunnen wroeten? Zou de vezel dan later weer breken als je een pootje van een meubel net verkeerd neerzet?
Weer een andere optie is om de bestaande buizen van de elektra te hergebruiken. Opnieuw, met LC ipv SC. Maar dan is de vraag hoe dat zit met de NEN1010. Want je mag niet zomaar non-elektra toevoegen in buizen die al in gebruik zijn. En om helemaal van die hoek totaan in de meterkast te komen zal ik langs meerdere bochten en lasdozen moeten. En ik weet nieteens wat ik precies ga aantreffen. De elektra is deels nog uit 1965, met oude draadkleuren en alles. En er zijn geen tekeningen of documentatie, behalve van de (gelukkig nieuwe) groepenkast.
Dit alles leunt erop dat ik geen opklikbare ONT ga krijgen. Want dat wil ik juist niet. Als ik dat wel ga krijgen dan heb ik dus minimaal één apparaat met stekkers en ledjes en alles in die hoek die ik leeg wil houden. En dan moet ik al het bovenstaande alsnog gaan doen met utp ipv glas. Kan natuurlijk, maar is minder mooi.
Vergeet het helemaal te melden, maar het gaat hier om GPON, net
deze (oh het is al zo laat?) vorige week opgeleverd. In een flat uit 1965 waar de coax ook ooit al via kabelgoten aan de buitenkant is gelegd en de glasvezel nu gezellig samen in dezelfde goot zit.
Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen hier zijn.
Foto's: