[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 3 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
Barre73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:47:
[...]

Dat is een tijdje gedaan door gebrek aan NT's. Als het goed is heb je dan ook niet de NT die eigenlijk op je FTU hoort te zitten?
Het was Oktober vorig jaar maar klopt deze past niet op het FTU, er zit vaste glasvezelkabel aan vast maar ik gebruik het toch niet. :P

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
Mixpower schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Het was Oktober vorig jaar maar klopt deze past niet op het FTU, er zit vaste glasvezelkabel aan vast maar ik gebruik het toch niet. :P
Heb je dan helemaal geen glasvezel abonnement of heb je op de FTU een eigen SFP van je router in gebruik via het losse glasvezelkabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
Soundwork schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Heb je dan helemaal geen glasvezel abonnement of heb je op de FTU een eigen SFP van je router in gebruik via het losse glasvezelkabeltje?
Hij zal wel een abonnement hebben aangezien er anders geen NT geplaatst zou zijn. En door het geluk dat (door logistieke problemen) KPN moest werken met een patchkap en een normale mediaconverter, kon hij die kabel omprikken naar een eigen router.
Denk ik..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Soundwork schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Klopt ik heb een SC naar LC kabel vanaf het FTU naar een SFP+ in mijn UDM-Pro. :)
Barre73 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Hij zal wel een abonnement hebben aangezien er anders geen NT geplaatst zou zijn. En door het geluk dat (door logistieke problemen) KPN moest werken met een patchkap en een normale mediaconverter, kon hij die kabel omprikken naar een eigen router.
Denk ik..
De kabel zit vast aan het NT en de andere kant zit in de patchcover, ik heb de patchcover van het FTU gehaald en doormiddel van een SC naar SC coupler het FTU met een SC naar LC kabel gekoppeld aan mijn UDM-Pro.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mixpower schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Klopt ik heb een SC naar LC kabel vanaf het FTU naar een SFP+ in mijn UDM-Pro. :)

[...]

De kabel zit vast aan het NT en de andere kant zit in de patchcover, ik heb de patchcover van het FTU gehaald en doormiddel van een SC naar SC coupler het FTU met een SC naar LC kabel gekoppeld aan mijn UDM-Pro.
Dat had dus niet gehoeven. Die kabel zit niet vast in de NT of in de patchcover. Geen enkele glaskabel zit ergens vast in.
Je had dus ook gewoon de bestaande glaskabel uit die patchcover kunnen klikken en daar je eigen kabel in kunnen doen. Daar is die patchcover voor bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Barre73 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Dat had dus niet gehoeven. Die kabel zit niet vast in de NT of in de patchcover. Geen enkele glaskabel zit ergens vast in.
Je had dus ook gewoon de bestaande glaskabel uit die patchcover kunnen klikken en daar je eigen kabel in kunnen doen. Daar is die patchcover voor bedoeld...
De kabel gaat helemaal naar binnen in het NT en voor zover ik kan zien haal je die niet zomaar los, maar goed dat maakt ook niet uit het werkt. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Mixpower schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:08:
[...]

De kabel gaat helemaal naar binnen in het NT en voor zover ik kan zien haal je die niet zomaar los, maar goed dat maakt ook niet uit het werkt. :)
Ik vraag me af of je een actieve NT hebt waar de glasvezelkabel in vastzit. Ik heb zo'n blindkap van de UFTU waar de glasvezelkabel in verdwijnt (zit los op de connector die aangesloten is op de FTU grondplaat zodra deze geklikt is).

Maar ik geef je gelijk, als het werkt dan werkt het ..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Laatst online: 16:31
Mixpower schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:08:
[...]

Is het misschien zo'n Genexis GN02? Daar wordt soms het deksel van een oude media convertor als afsluiting gebruikt en dan lijkt de kabel er diep in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
joop99 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Is het misschien zo'n Genexis GN02? Daar wordt soms het deksel van een oude media convertor als afsluiting gebruikt en dan lijkt de kabel er diep in te zitten.
Het is inderdaad een Genexis typenummer kan ik zo niet vinden, kabel gaat er helemaal in en de NT is verzegeld met een rood schroefje.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ableeker
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02-2024
Als ik het goed heb gelezen kun je zien of je AON of GPON hebt aan de apparatuur in je woning.

Begin 2020 werd hier glasvezel van KPN (FTTH) opgeleverd. We wonen in een groot flatgebouw waar de glasvezelkabels lang de muur zijn gelegd en het aansluitingspunt in de huiskamer is aangelegd. Dit is de witte FTU TK-01 met het blauwe klepje.

We hadden via Xs4all al 100/10 VDSL met een Fritzbox 7581, dus we zijn overgestapt op glasvezel met in principe hetzelfde abonnement, maar dan symmetrisch, dus 100/100. Xs4all zei toen dat de modem al geschikt was voor glasvezel, dus ze hebben alleen een media convertor opgestuurd, de witte langwerpige ZTE ZXHN F3100 die over de FTU is geschoven en met een rode netwerkkabel (dus geen glasvezelkabel) is aangesloten op de modem.

Het geheel werkt prima, al hebben we dus een VDSL-modem en geen glasvezelmodem. We hebben dus geen apart zwart kastje van Nokia naast de FTU, maar een witte kast van ZTE die over de FTU is geschoven. Deze configuratie zou dus geen GPON zijn, maar AON. Is dat correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
ableeker schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:54:
[...]
Het geheel werkt prima, al hebben we dus een VDSL-modem en geen glasvezelmodem. We hebben dus geen apart zwart kastje van Nokia naast de FTU, maar een witte kast van ZTE die over de FTU is geschoven. Deze configuratie zou dus geen GPON zijn, maar AON. Is dat correct?
Dat is voor nu correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ableeker schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:54:
Als ik het goed heb gelezen kun je zien of je AON of GPON hebt aan de apparatuur in je woning.

Begin 2020 werd hier glasvezel van KPN (FTTH) opgeleverd. We wonen in een groot flatgebouw waar de glasvezelkabels lang de muur zijn gelegd en het aansluitingspunt in de huiskamer is aangelegd. Dit is de witte FTU TK-01 met het blauwe klepje.

We hadden via Xs4all al 100/10 VDSL met een Fritzbox 7581, dus we zijn overgestapt op glasvezel met in principe hetzelfde abonnement, maar dan symmetrisch, dus 100/100. Xs4all zei toen dat de modem al geschikt was voor glasvezel, dus ze hebben alleen een media convertor opgestuurd, de witte langwerpige ZTE ZXHN F3100 die over de FTU is geschoven en met een rode netwerkkabel (dus geen glasvezelkabel) is aangesloten op de modem.

Correct. Dat is AON.
En je hebt geen VDSL modem. Je hebt een Fritzbox die als VDSL modem maar ook als router kan dienen.

Glasvezelmodems bestaan niet. Eigenlijk fungeert die ZTE op je FTU als een soort modem door het glassignaal om te zetten naar Ethernet. Maar moduleren gebeurt niet bij glas dus is er ook geen modem.

@gjtm Wat bedoel je met "voor nu"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:27:
[...]

@gjtm Wat bedoel je met "voor nu"?
Heb begrepen dat ze aan een ONT in de vorm van de huidige zwarte genexis NT werken die je weer gewoon er op kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:34
gjtm schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:37:
[...]

Heb begrepen dat ze aan een ONT in de vorm van de huidige zwarte genexis NT werken die je weer gewoon er op kunt schuiven.
Dan dwalen we af van dit topic at hoort thuis in het kpn topic

voor Gpon blijft gewoon de nokia ONT
voor xgs pon komt weer ONT die net zoals de NT er op te schuiven is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Kan deze knik kwaad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqJzgrOPJro120RvZXAbyMzPSEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pCxt4URqweNbcLsx1LZmoB7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
zo te zien moet de kabel na binnen gebracht worden, nee kan geen kwaad wegens de lengte wat nodig is nog opgerold ligt in de grond eerste stuk knippen ze eigenlijk altijd er af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
jopoh schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:35:
[...]

zo te zien moet de kabel na binnen gebracht worden, nee kan geen kwaad wegens de lengte wat nodig is nog opgerold ligt in de grond eerste stuk knippen ze eigenlijk altijd er af
Aha, dat wist ik niet. Bedankt. Ze hebben de kabel nu tot mijn tuin getrokken. Hoe lang duurt het voordat ze het in mijn woning aansluiten?

[ Voor 14% gewijzigd door Farabi op 22-05-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Farabi schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Aha, dat wist ik niet. Bedankt. Ze hebben de kabel nu tot mijn tuin getrokken. Hoe lang duurt het voordat ze het in mijn woning aansluiten?
Volgens de eigenlijke formule maximaal 9 weken. Maar ik zie gebieden waar het een stuk langer duurt. Vooral omdat dat graven en boren een stuk sneller gaat dan de aansluitploegen kunnen bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Inderdaad soms geen peil op te trekken. Bij mijn ouders 2 straten verderop als een van de eerste straten in de wijk de vezel tot de voorgevel gelegd ( begin december ) De Hasser zou volgende maand komen. Oftewel een half jaar er tussen. Bij ons eind januari de straten open en de hasser kwam exact 2 maanden later. Natuurlijk loopt niet alles 1 op 1 achter mekaar aan ivm volgorde DP boxen lassen en op de straatkasten aansluiten, maar het lijkt er bijna wel op alsof ze de straat vergeten waren ( het leek wel Gallië :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008

thof

FP ProMod
JerryJerryJerry schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:11:
Inderdaad soms geen peil op te trekken. Bij mijn ouders 2 straten verderop als een van de eerste straten in de wijk de vezel tot de voorgevel gelegd ( begin december ) De Hasser zou volgende maand komen. Oftewel een half jaar er tussen. Bij ons eind januari de straten open en de hasser kwam exact 2 maanden later. Natuurlijk loopt niet alles 1 op 1 achter mekaar aan ivm volgorde DP boxen lassen en op de straatkasten aansluiten, maar het lijkt er bijna wel op alsof ze de straat vergeten waren ( het leek wel Gallië :+ )
Ik denk dat het bij ons ook op ongeveer 2 maand uit gaat komen, voordat Allinq langskomt voor het afmonteren. Nog heel eventjes... :)

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:32

Bruzski

watte ??

Mixpower schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:27:
[...]

[...]

Hoi mix, heb je een foto van de glasvezel sfp naar je UDMP ? Heb je AON of GPON, ben wel benieuwd :)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 10:02

Midas.e

Is handig met dinges

Niet zeker of dit de juiste plek is, maar probeer het toch maar.
Situatie: Woonachtig op de wadden, glasvezel tot in de tuin. tijd niet in het huis geweest en de glasvezel is niet naar binnen gebracht. ik probeer nu al sinds maart (aanvraag glasvezel abo, oplevering zou 6 april zijn) te regelen dat kpn de fiber komt aansluiten. Ik wordt letterlijk elke keer dat ik bel van het kastje naar de muur gestuurt zonder progressie. Volker-wessels is de aannemer, belt nooit terug, kpn netwerk zegt dat het nieuwbouw is en via de aannemer gaat, die niet belt voor een afspraak. KPN internet zegt dat ze kunnen opleveren want volgens het systeem staat de fiber opgeleverd. Hoe krijg ik nou ooit die fiber aangesloten?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Midas.e Gewoon een abonnement bestellen bij een ISP (mits hun postcode check jouw adres valideert).
Dan gaat het balletje vanzelf rollen...

Wellicht dat er dan nog wat monteurs voor niks gaan komen. En die mensen/processen sturen elkaar dan intern aan, dat gaat uiteindelijk dan toch beter dan dat jij dat als consument doet.
Maar dan nog; ik neem aan dat je uiteindelijke doel is, dat je een werkende FttH aansluiting binnen krijgt, toch?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

ehtweak schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:35:
@Midas.e Gewoon een abonnement bestellen bij een ISP (mits hun postcode check jouw adres valideert).
Dan gaat het balletje vanzelf rollen...

Wellicht dat er dan nog wat monteurs voor niks gaan komen. En die mensen/processen sturen elkaar dan intern aan, dat gaat uiteindelijk dan toch beter dan dat jij dat als consument doet.
Maar dan nog; ik neem aan dat je uiteindelijke doel is, dat je een werkende FttH aansluiting binnen krijgt, toch?
Dat abbo heb ik dus al lopen, sinds 6 april. alleen dat balletje rolt zeer slecht hier.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Midas.e Ik dacht ook dat zelf naar al die sub-organisaties bellen de boel makkelijker zou maken en e.e.a. vlot zou trekken. Niet dus. :-(
Vooral als er iets aan de hand is, wat buiten de 'normale' 99% van de gang zaken ligt.

Zie ook dit verhaal:
[kpn] glasvezelaansluiting / losse kabel
en mijn relaas:
ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"

Wellicht dat @Barre73 hier wat duidelijkheid kan verschaffen?
Hij weet intern hoe e.e.a. in z'n werk gaat en kan vaak helpen. Lof daarvoor @Barre73 d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Bruzski schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:22:
[...]

Hoi mix, heb je een foto van de glasvezel sfp naar je UDMP ? Heb je AON of GPON, ben wel benieuwd :)
Foto kan ik wel maken maar ik heb deze SFP en die werkt perfect, maar je moet hem wel handmatig op 1Gbps FDX zetten en ik heb AON. :)
https://www.fs.com/de-en/products/39135.html

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@Midas.e stuur je adres maar in een DM, dan kijk ik naar de status.

In het algemeen (dit zal Vlieland zijn neem ik aan): netwerk is aangelegd vanuit twee nieuwbouw projecten op het eiland. Daarbij zijn alle bestaande woningen ook meegenomen en tot de gevel/erfgrens voorzien van een kabeltje. Daarna opgeleverd bij KPN Netwerk NL. Normaliter hoef je dan alleen een abonnement te nemen en heeft de aannemer drie weken de tijd om de kabel alsnog binnen te brengen en af te monteren inclusief een actieve NT zodat je eventueel zelf de apparatuur kan aansluiten en activeren.
Ik kan me voor een Waddeneiland voorstellen dat een weekje langer kan duren in verband met planning en capaciteit.
Maar je zou dan gebeld moeten worden door Volker Wessels voor een huisafspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Barre73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:08:

In het algemeen (dit zal Vlieland zijn neem ik aan): netwerk is aangelegd vanuit twee nieuwbouw projecten op het eiland. Daarbij zijn alle bestaande woningen ook meegenomen en tot de gevel/erfgrens voorzien van een kabeltje. Daarna opgeleverd bij KPN Netwerk NL. Normaliter hoef je dan alleen een abonnement te nemen en heeft de aannemer drie weken de tijd om de kabel alsnog binnen te brengen en af te monteren inclusief een actieve NT zodat je eventueel zelf de apparatuur kan aansluiten en activeren.
Ik kan me voor een Waddeneiland voorstellen dat een weekje langer kan duren in verband met planning en capaciteit.
Ik vermoed dat een klacht/ in gebreke stelling sturen ook helpt ( zo kom je als uitzondering in de uitzondering procedure).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:33
Hier zijn in Tilburg (Korvel) zijn ze ook al een tijdje bezig straat voor straat de glasvezel aan te leggen,maar ik verwacht dat het nog wel een tijdje duurt voordat ze de huisaansluiting komen doen; ik las overigens dat KPN een nieuwe strategie gaat testen waarbij de woningaansluiting pas gemonteerd wordt bij een daadwerkelijke overstap naar glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
MadBear schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:15:
Hier zijn in Tilburg (Korvel) zijn ze ook al een tijdje bezig straat voor straat de glasvezel aan te leggen,maar ik verwacht dat het nog wel een tijdje duurt voordat ze de huisaansluiting komen doen; ik las overigens dat KPN een nieuwe strategie gaat testen waarbij de woningaansluiting pas gemonteerd wordt bij een daadwerkelijke overstap naar glasvezel.
laat ik zo zeggen deels wat in die tekst staat klopt gewoon niet.. zover ik weet valt tilburg buiten die hele proef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:40:
[...]

laat ik zo zeggen deels wat in die tekst staat klopt gewoon niet.. zover ik weet valt tilburg buiten die hele proef.
Tilburg zit niet bij de eerste gebieden inderdaad. En hier het officiële bericht van KPN Wholesale (klopt aardig met het bericht op totaal tv).

https://www.kpn-wholesale...ler-ftth-uitrolproces.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Tilburg zit niet bij de eerste gebieden inderdaad. En hier het officiële bericht van KPN Wholesale (klopt aardig met het bericht op totaal tv).

Klopt alleen er wordt nog wel een verschil gemaakt tussen laag en hoog bouw alleen die zie ik niet terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:05:
[...]

Klopt alleen er wordt nog wel een verschil gemaakt tussen laag en hoog bouw alleen die zie ik niet terug
Inderdaad.. bijzonder aangezien een ondergrondse FTU bij hoogbouw lastig wordt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 17:56:
[...]

Ik neem aan dat deze OFTU alleen wordt ingezet in uitrolgebieden waar GPON / OAP straatkasten worden toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Ik neem aan dat deze OFTU alleen wordt ingezet in uitrolgebieden waar GPON / OAP straatkasten worden toegepast?
Die twee zaken staan geheel los van elkaar.
Maar aangezien vrijwel alle
projecten die de laatste paar maanden gestart zijn, en vrijwel alle projecten die nu nog starten point to multi point zijn, zal het toevallig wel zo zijn ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 16:47
Ik heb de startpost behoorlijk uitgebreid. Het is een aardig opstel geworden moet ik zeggen. ;)

Er zal vast van alles zijn wat niet helemaal klopt. Dus aan @Barre73 en de andere experts om even goed te lezen en zo nodig aangeven wat er niet juist is, of andere suggesties doen natuurlijk.

Hopelijk wordt jullie werk van algemene vragen beantwoorden hiermee een stuk minder. En als meer mensen weten hoe het allemaal in elkaar zit komt het hopelijk ook de aanleg van glasvezel in NL ten goede. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

We hebben inmiddels 2 weken terug de schouwer langs gehad , de kabel ligt nu op de kruizing van de straat dus vermoed dat ze morgen of woensdag in onze straat de kabel gaan leggen. Dan is het wachten totdat ik een telefoontje krijg voor de afspraak, daarna glasvezel als ik op de woorden van de schouwer mag vertrouwen *O*

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
G_Dragon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:40:
We hebben inmiddels 2 weken terug de schouwer langs gehad , de kabel ligt nu op de kruizing van de straat dus vermoed dat ze morgen of woensdag in onze straat de kabel gaan leggen. Dan is het wachten totdat ik een telefoontje krijg voor de afspraak, daarna glasvezel als ik op de woorden van de schouwer mag vertrouwen *O*
Dit hoort meer in het topic over KPN Netwerk NL. Maar goed, tussen het schieten van de kabel naar je woning en het definitief aansluiten zit meestal toch wel een paar maanden hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Barre73 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Dit hoort meer in het topic over KPN Netwerk NL. Maar goed, tussen het schieten van de kabel naar je woning en het definitief aansluiten zit meestal toch wel een paar maanden hoor.
Oh mijn excusses ! Je mag hem daar wel naar toe plaatsen hoor, die afspraak voor het aansluiten duurde inderdaad nog even zei de schouwer. Maar vind ik niet erg aangezien KPN pas vanaf 1 Juli de nieuwe prijzen gaat krijgen :)

Maar heb hem 4 keer duidelijk gevraagd of het glasvezel werkt vanaf het moment dat het kastje is aangesloten door de betreffende persoon en hierop kreeg ik 4 keer het antwoord ja :) hopelijk kunnen we daarop vertrouwen!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
G_Dragon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Oh mijn excusses ! Je mag hem daar wel naar toe plaatsen hoor, die afspraak voor het aansluiten duurde inderdaad nog even zei de schouwer. Maar vind ik niet erg aangezien KPN pas vanaf 1 Juli de nieuwe prijzen gaat krijgen :)

Maar heb hem 4 keer duidelijk gevraagd of het glasvezel werkt vanaf het moment dat het kastje is aangesloten door de betreffende persoon en hierop kreeg ik 4 keer het antwoord ja :) hopelijk kunnen we daarop vertrouwen!
Dat hangt af wat wat men met het "kastje" bedoelt. Eerst wordt ten allen tijden het aansluitpunt (de FTU genaamd) gerealiseerd. Die moet eerst opgeleverd zijn, alvorens je een abonnement bij de provider (in jouw geval KPN) kan aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Soundwork schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Dat hangt af wat wat men met het "kastje" bedoelt. Eerst wordt ten allen tijden het aansluitpunt (de FTU genaamd) gerealiseerd. Die moet eerst opgeleverd zijn, alvorens je een abonnement bij de provider (in jouw geval KPN) kan aanvragen.
Mijn vraag aan de schouwer was:

Vanaf wanneer kunnen wij glasvezel gebruiken?

Zijn antwoord daarop was dat dit kon vanaf het moment dat ze het glasvezelkastje hier in de meterkast hadden aangesloten, aangezien dit kastje door de des betreffende meneer grondig werd getest voordat hij weer wegging.

Mijn vraag was duidelijk genoeg hoop ik dan maar haha :) want kreeg 4 keer op rij te horen dat het direct beschikbaar was na aansluiten en testen. Dus ik laat me gewoon verrassen en meer kan ik nu niet doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Nee joh, dat is al jaren niet meer zo. Vanaf 4 maanden voor de geplande aansluiting kan een provider al een order inschieten bij KPN WBA. Daarmee wordt gezorgd dat KPN Netwerk NL ook meteen de NT plaatst (en in de PoP een patch zet) zodat de aansluiting eigenlijk klaar is om te activeren/router aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Nee joh, dat is al jaren niet meer zo. Vanaf 4 maanden voor de geplande aansluiting kan een provider al een order inschieten bij KPN WBA. Daarmee wordt gezorgd dat KPN Netwerk NL ook meteen de NT plaatst (en in de PoP een patch zet) zodat de aansluiting eigenlijk klaar is om te activeren/router aan te sluiten.
Ok, dank voor je update.... die was mij even ontgaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Barre73 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:05:
[...]

Toen ik vanmorgen na me werk reed, kwam ik al een busje tegen met mensen erin van de aanleg :P
Dit ziet er positief uit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Barre73 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:48:
[...]

...
De reden dat zij dat bij jou niet doen komt niet door een opslag maar omdat KPN WBA GPON apparatuur heeft geplaatst en de andere providers dus ook via GPON moeten leveren. Dat vergt aanpassingen in logistiek (ONT's in plaats van mediaconverters) en in de orderstraat van die providers. Blijkbaar is dat lastiger dan gedacht want dit duurt nu al meer dan een half jaar. Het is echter geen kwestie van niet willen vrijgeven of zoiets.
...
@Barre73 , lees ik nou goed dat je zegt dat het plaatsen van GPON betekent dat andere dat ook moeten doen? Ook in een point-to-point gebied? Dat is toch o.a. door Jonaz al vaak genoeg gemengd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
G_Dragon schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:58:
[...]

Mijn vraag aan de schouwer was:

Vanaf wanneer kunnen wij glasvezel gebruiken?

Zijn antwoord daarop was dat dit kon vanaf het moment dat ze het glasvezelkastje hier in de meterkast hadden aangesloten, aangezien dit kastje door de des betreffende meneer grondig werd getest voordat hij weer wegging.

Mijn vraag was duidelijk genoeg hoop ik dan maar haha :) want kreeg 4 keer op rij te horen dat het direct beschikbaar was na aansluiten en testen. Dus ik laat me gewoon verrassen en meer kan ik nu niet doen :p
Dat was bij mij ook zo. Ook al stond er in de communicatie dat er tijd zou gaan zitten tussen het opleveren van de FTU en het af kunnen sluiten van een abo.

Maar op de dan van de aansluiting kon ik via kpn.com al meteen glas bestellen, en ook via de telefoon werd bevestigd dat dit zou moeten werken. Ik was er wel redelijk sceptisch over, want het antwoord was "het zou moeten werken want het staat in het systeem", maar in dit geval bleek dat waar. Een week of wat later kwam er een monteur van KPN langs die de ONT installeerde en de Experiabox aansloot.

Nog makkelijker was geweest als KPN NetwerkNL ook meteen de ONT had geplaatst, want dan had ik geen week op de monteur van KPN ISP hoeven te wachten. Maar ach, ik was allang blij dat ik glasvezel had.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:53:
[...]

Dat was bij mij ook zo. Ook al stond er in de communicatie dat er tijd zou gaan zitten tussen het opleveren van de FTU en het af kunnen sluiten van een abo.

Maar op de dan van de aansluiting kon ik via kpn.com al meteen glas bestellen, en ook via de telefoon werd bevestigd dat dit zou moeten werken. Ik was er wel redelijk sceptisch over, want het antwoord was "het zou moeten werken want het staat in het systeem", maar in dit geval bleek dat waar. Een week of wat later kwam er een monteur van KPN langs die de ONT installeerde en de Experiabox aansloot.

Nog makkelijker was geweest als KPN NetwerkNL ook meteen de ONT had geplaatst, want dan had ik geen week op de monteur van KPN ISP hoeven te wachten. Maar ach, ik was allang blij dat ik glasvezel had.
Dat belletje voor een afspraak om het glasvezelkastje in de meterkast aan te sluiten is straks bij ons ook de laatste stap, daarna zouden we een abbo moeten kunnen nemen als ik het woord van de shouwer mag geloven. Heb gisteren expres niet alle onkruid weggehaald, omdat de tegels er toch weer uitgaan bij het leggen van de kabel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
joop99 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:52:
[...]

@Barre73 , lees ik nou goed dat je zegt dat het plaatsen van GPON betekent dat andere dat ook moeten doen? Ook in een point-to-point gebied? Dat is toch o.a. door Jonaz al vaak genoeg gemengd?
Nee, dit ging specifiek over providers die via KPN WBA leveren. Als KPN WBA GPON apparatuur installeert is dat dus automatisch GPON voor alle providers die bij KPN WBA hun diensten huren.

Uiteraard kan een provider wel niet-GPON willen leveren, maar dan zullen ze operator moeten worden en eigen apparatuur in de Pop plaatsen. Hetgeen alleen in een point tot point netwerk kan, zoals T-Mobile momenteel laat zien (waarbij het ironische is dat T-Mobile ook massaal eigen GPON apparatuur plaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
G_Dragon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:58:
[...]

Dat belletje voor een afspraak om het glasvezelkastje in de meterkast aan te sluiten is straks bij ons ook de laatste stap, daarna zouden we een abbo moeten kunnen nemen als ik het woord van de shouwer mag geloven. Heb gisteren expres niet alle onkruid weggehaald, omdat de tegels er toch weer uitgaan bij het leggen van de kabel O-)
Kijk voor de gein maar eens op kpn.com of je al een glasvezelabonnement kan afsluiten. Als je geplande aansluitdatum (die nu al wel in de administratie van KPN Netwerk NL staat) binnen 4 maanden ligt, zou het moeten kunnen. Uiteraard gaat deze pas in na aansluiting en activering van de Experia Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Bruzski schreef op maandag 24 mei 2021 @ 01:22:
[...]

Ik ben ook benieuwd.

Wil eigenlijk de glas poorten van USG 4 Pro gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
supermlt schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Ik ben ook benieuwd.

Wil eigenlijk de glas poorten van USG 4 Pro gebruiken.
Hij heeft al geantwoord op 24 mei hoor:
Mixpower in "[KPN NetwerkNL - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermlt
  • Niet online
Excusses, daar heb ik overheen gelezen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-06 22:13
een tijd geleden was KPN glasvezel ook bij ons in de wijk in Tilburg bezig met het aanleggen van glasvezel, helaas kreeg ik op een gegeven moment een brief dat er schijnbaar te weinig interesse was en dat we alsnog geen aansluiting kregen, dit was nabij de grote AH, Alleenhouderstraat/JanHeijnstraat. Baal ik wel echt van, had graag afgestapt van Ziggo.

EDIT: Volgens fourstack kan ik dus schijnbaar alsnog wel FttH krijgen, dus mischien is die brief per ongeluk verzonden ofzo, dan toch van de week eens kijken of ik een overstap naar KPN kan fixen, want 1000down/500up voor veel minder geld klinkt best wel goed.

[ Voor 27% gewijzigd door blamauci op 02-06-2021 00:35 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Weet iemand hoe ik erachter kom of KPN (WBA) van plan is om PON of AON aan te sluiten? En indien ze PON aanleggen, of ze dan misschien andere operators toelaten die wel AON plaatsen? Ik was namelijk van plan een router met SFP-module te kopen om het netjes aan te sluiten.

Mogelijke aanwijzingen:
  • Het netwerk is point-to-point, regio Rotterdam.
  • Ik heb zo'n sticker onder de FTU die tot zo'n 30 cm ruimte geeft eronder. Lijkt dus bedoeld te zijn voor een NT, maar dat hoeft natuurlijk niet.
  • Het netwerk is aangelegd vanaf afgelopen najaar 2020 en afgelopen maand opgeleverd in huis.
  • De KPN postcodecheck geeft nog aan dat er binnenkort glasvezel komt. T-Mobile bijvoorbeeld geeft alleen nog DSL. https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ geeft alleen nog koper aan. Kan ik nog ergens anders kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:28:
Weet iemand hoe ik erachter kom of KPN (WBA) van plan is om PON of AON aan te sluiten? En indien ze PON aanleggen, of ze dan misschien andere operators toelaten die wel AON plaatsen? Ik was namelijk van plan een router met SFP-module te kopen om het netjes aan te sluiten.

Mogelijke aanwijzingen:
  • Het netwerk is point-to-point, regio Rotterdam.
  • Ik heb zo'n sticker onder de FTU die tot zo'n 30 cm ruimte geeft eronder. Lijkt dus bedoeld te zijn voor een NT, maar dat hoeft natuurlijk niet.
  • Het netwerk is aangelegd vanaf afgelopen najaar 2020 en afgelopen maand opgeleverd in huis.
  • De KPN postcodecheck geeft nog aan dat er binnenkort glasvezel komt. T-Mobile bijvoorbeeld geeft alleen nog DSL. https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ geeft alleen nog koper aan. Kan ik nog ergens anders kijken?
KPN WBA zal GPON leveren. Andere operators met eigen apparatuur zijn mogelijk aangezien jij lijkt te weten dat het netwerk point to point is, maar helaas voor jou is er maar eentje die dit nog doet en dat is T-Mobile. En die gebruikt ook hun eigen GPON apparatuur tegenwoordig.

Dus in jouw geval is AON niet meer te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:42:
[...]

KPN WBA zal GPON leveren.
Jammer! Ik dacht eerder te hebben gelezen dat vóór 2021 aangelegde point-to-point netwerken nog met AON zouden worden geïmplementeerd. Wel vreemd dat verschillende monteurs die ik sprak het over een "overzetkastje" (NT) hadden. Dus óf ze wisten nog niet dat dat niet meer het geval was vanwege de overgang naar PON, óf ze hebben inmiddels een opklikbare ONT ontwikkeld.
Andere operators met eigen apparatuur zijn ook mogelijk aangezien jij lijkt te weten dat het netwerk point to point is,
Ja, dat is me meerdere keren verteld en er staan geen straatkasten. Bovendien zijn ze dus al begonnen met graven vanaf de zomer van 2020, en volgens mij was alles toen PtP.
maar helaas voor jou is er maar eentje die dit nog doet en dat is T-Mobile. En die gebruikt ook hun eigen GPON apparatuur tegenwoordig.
Met "die dit nog doet", bedoel je dan de enige operator die nog nieuwe netwerken van hun apparatuur komt voorzien? Dus bij oudere netwerken heb je nog wel andere operators (zoals genoemd in de startpost)? Ik neem aan omdat KPN NetwerkNL een contract met die operators heeft voor onbepaalde tijd o.i.d.?
Dus in jouw geval is AON niet meer te verwachten.
Kun je ook uitleggen hoe dat nu zit met de uitspraak van de rechter in 2020 dat ze het netwerk niet meer open hoeven te stellen: nieuws: KPN en VodafoneZiggo hoeven netwerk niet open te stellen voor andere ...?

Betekent dit dan niet dat ook T-Mobile zal worden geweigerd als operator? Het lijkt me met die uitspraak namelijk winstgevender voor KPN om T-Mobile ook alleen op WBA te hebben. :-(

Of biedt KPN in alle AON-gebieden gewoon nog steeds ODF-toegang aan aan iedere operator die wilt?

[ Voor 4% gewijzigd door TimoDimo op 02-06-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@Barre73 Op https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm staat trouwens alles netjes vermeld (de gegevens voor AON en de vermelding dat eigen apparatuur bij GPON als ONT-vervanger niet kan).

Maar dan weet je als consument nog steeds niet wat je hebt. Zou ik dan KPN kunnen bellen, verwijzen naar die site en dan vragen of ik GPON of AON krijg? Om het 100% zeker te weten? Of weet de klantenservice dat niet?

Overigens: ze noemen bij KPN de PON ONT ook gewoon NT. Dat lijkt me eigenlijk ook het meest logisch. Want een extra "O" als onderscheid voor PON leek me al niet zo nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
IK heb even dikgedrukt gereageerd binnen de quote.
KPN klantenservice heeft geen idee en kan en mag het ook niet weten (scheiding van bedrijven binnen KPN).
TimoDimo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Jammer! Ik dacht eerder te hebben gelezen dat vóór 2021 aangelegde point-to-point netwerken nog met AON zouden worden geïmplementeerd. Wel vreemd dat verschillende monteurs die ik sprak het over een "overzetkastje" (NT) hadden. Dus óf ze wisten nog niet dat dat niet meer het geval was vanwege de overgang naar PON, óf ze hebben inmiddels een opklikbare ONT ontwikkeld.

Er is teveel gebruik gemaakt van de termen AON en GPON versus Point to point en Point to multi point. Tot eind vorig jaar werden vrijwel alle netwerken als Point to point aangelegd. Dat werd (ook hier) vaak ten onrechte AON genoemd. Vandaar de verwarring.
Bij alle nieuwe PoPs sinds juli vorig jaar gebruikt KPN GPON apparatuur in de PoP. Dus ook een GPON ONT bij de klant thuis. PoPs en projecten die al eerder liepen en gebouwd waren hebben nog echt wel de oudere AON Dslams en automatisch een (opklikbare) NT/mediaconverter.

[...]

Ja, dat is me meerdere keren verteld en er staan geen straatkasten. Bovendien zijn ze dus al begonnen met graven vanaf de zomer van 2020, en volgens mij was alles toen PtP.
Klopt dan helemaal :-)

[...]

Met "die dit nog doet", bedoel je dan de enige operator die nog nieuwe netwerken van hun apparatuur komt voorzien? Dus bij oudere netwerken heb je nog wel andere operators (zoals genoemd in de startpost)? Ik neem aan omdat KPN NetwerkNL een contract met die operators heeft voor onbepaalde tijd o.i.d.?

Of het onbepaalde tijd is durf ik niet te te zeggen maar voor zover ik zie is T-Mobile de enige die het momenteel nog nieuw doet, op basis van hun al afgesloten contract voor huur ruimte in PoPs. En inderdaad zijn er op oudere netwerken andere operators zoals Cambrium (Tweak) of Jonaz.

[...]

Kun je ook uitleggen hoe dat nu zit met de uitspraak van de rechter in 2020 dat ze het netwerk niet meer open hoeven te stellen: nieuws: KPN en VodafoneZiggo hoeven netwerk niet open te stellen voor andere ...?

Betekent dit dan niet dat ook T-Mobile zal worden geweigerd als operator? Het lijkt me met die uitspraak namelijk winstgevender voor KPN om T-Mobile ook alleen op WBA te hebben. :-(

Of biedt KPN in alle AON-gebieden gewoon nog steeds ODF-toegang aan aan iedere operator die wilt?

Daar kan ik om vertrouwelijke redenen niet op ingaan anders dan ik hierboven al heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:25

vr6-only

Blub Blub

Wat maakt het uit of je nou GPON of PtP krijgt, geen vrije keuze als het aan komt of je nou je eigen ONT mag toepassen? Dus? Qua beleving zijn ze identiek namelijk: snel en stabiel. Wat is de volgende discussie: vrije stekker keuze bij aanschaf van een EV?

En het is nog altijd mogelijk om middels het nieuwe netwerk concept van NetwerkNL PtP te leveren, omdat je in de OAP nog ruimte hebt voor extra lades. Of NetwerkNL dat accepteert is een tweede, als het aan komt op wholesale partijen.

En tenslotte. De meeste monteurs hebben basis kennis. Enkel de fanatiekeling weet meer, omdat degene daarop induikt. Oftewel, je mag de meeste verhalen met een korreltje zout nemen. Dit is niet uniek aan NetwerkNL of branche, maar tegenwoordig overal. Aapje kunstje geleerd en meer niet.

[ Voor 22% gewijzigd door vr6-only op 02-06-2021 16:04 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
vr6-only schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:01:
Wat maakt het uit of je nou GPON of PtP krijgt, geen vrije keuze als het aan komt of je nou je eigen ONT mag toepassen? Dus? Qua beleving zijn ze identiek namelijk: snel en stabiel. Wat is de volgende discussie: vrije stekker keuze bij aanschaf van een EV?
Je hebt wel een beetje gelijk; maar toch zijn er volgens mij genoeg voordelen:
  • Een eerste belangrijk voordeel is dat je een actief apparaat minder hebt, met minder bijbehorende stroomkabels door je meterkast. Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kan dat best een groot voordeel zijn.
  • Verder is volgens mij een ander voordeel dat je zelf de status en kwaliteit van de optische verbinding kunt controleren als je de glasvezel direct in je router hebt zitten, signaalsterkte e.d. Nu misschien nog wat minder van belang, maar in de toekomst als we allemaal 10Gb/s of meer willen wellicht wel.
  • Als derde voordeel: je hebt in principe bij het overstappen tussen aanbieders geen monteur nodig. Dus je hoeft niet thuis te blijven en je kunt de eventueel gemaakte afspraak afzeggen.
Ik sta op het punt een router te kopen en dan kan ik er dus net zo goed eentje nemen met SFP, mits het AON is natuurlijk. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, dus kan een router zonder SFP volstaan.
En het is nog altijd mogelijk om middels het nieuwe netwerk concept van NetwerkNL PtP te leveren, omdat je in de OAP nog ruimte hebt voor extra lades. Of NetwerkNL dat accepteert is een tweede, als het aan komt op wholesale partijen.
Wat bedoel je precies? Dat andere operators nog steeds bij point-to-point AON kunnen leveren? Of bedoel je zelfs bij point-to-multi-point? Bij dat laatste geval moeten ze volgens mij gaan patchen in zowel de PoP als de OAP en dat lijkt me niet gewenst, tenzij de OAP in de PoP zit (eerste geval).
En tenslotte. De meeste monteurs hebben basis kennis. Enkel de fanatiekeling weet meer, omdat degene daarop induikt. Oftewel, je mag de meeste verhalen met een korreltje zout nemen. Dit is niet uniek aan NetwerkNL of branche, maar tegenwoordig overal. Aapje kunstje geleerd en meer niet.
De meeste monteurs die ik sprak waren niet eens van KPN NetwerkNL, maar van de aannemer die de FTU's plaatst. Die hebben inderdaad alleen maar hun taken geleerd en meer niet. Op zich ook wel logisch dat je van hen niet meer kunt verwachten.

Wel zou het handig zijn om als iets meer geïnformeerde consument enigszins te weten wat voor soort netwerk er wordt aangelegd, door meer centrale informatievoorziening vanuit KPN NetwerkNL. Zoiets als https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ dus, maar dan voor glasvezel (ik begrijp dat die in principe ook voor glasvezel is, maar bij mij staat er dat er geen upgrades gepland zijn en dat er geen FttH is, terwijl ik al een FTU heb hangen :?).

Hoe het ook zij, ik weet dus nog steeds niet 100% zeker of ik GPON krijg of toch AON. Ik ben uiteraard geneigd om @Barre73 te geloven, maar aangezien hij zegt dat vanaf juli 2020 alles GPON is spant het erom. Misschien was "mijn" PoP net klaar voor die tijd. De graafwerkzaamheden begonnen immers rond die tijd. En dat ze een uitzondering hebben gemaakt zou natuurlijk ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
TimoDimo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Je hebt wel een beetje gelijk; maar toch zijn er volgens mij genoeg voordelen:
  • Een eerste belangrijk voordeel is dat je een actief apparaat minder hebt, met minder bijbehorende stroomkabels door je meterkast. Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kan dat best een groot voordeel zijn.
  • Verder is volgens mij een ander voordeel dat je zelf de status en kwaliteit van de optische verbinding kunt controleren als je de glasvezel direct in je router hebt zitten, signaalsterkte e.d. Nu misschien nog wat minder van belang, maar in de toekomst als we allemaal 10Gb/s of meer willen wellicht wel.
  • Als derde voordeel: je hebt in principe bij het overstappen tussen aanbieders geen monteur nodig. Dus je hoeft niet thuis te blijven en je kunt de eventueel gemaakte afspraak afzeggen.
Ik sta op het punt een router te kopen en dan kan ik er dus net zo goed eentje nemen met SFP, mits het AON is natuurlijk. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, dus kan een router zonder SFP volstaan.

[...]

Wat bedoel je precies? Dat andere operators nog steeds bij point-to-point AON kunnen leveren? Of bedoel je zelfs bij point-to-multi-point? Bij dat laatste geval moeten ze volgens mij gaan patchen in zowel de PoP als de OAP en dat lijkt me niet gewenst, tenzij de OAP in de PoP zit (eerste geval).

[...]

De meeste monteurs die ik sprak waren niet eens van KPN NetwerkNL, maar van de aannemer die de FTU's plaatst. Die hebben inderdaad alleen maar hun taken geleerd en meer niet. Op zich ook wel logisch dat je van hen niet meer kunt verwachten.

Wel zou het handig zijn om als iets meer geïnformeerde consument enigszins te weten wat voor soort netwerk er wordt aangelegd, door meer centrale informatievoorziening vanuit KPN NetwerkNL. Zoiets als https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ dus, maar dan voor glasvezel (ik begrijp dat die in principe ook voor glasvezel is, maar bij mij staat er dat er geen upgrades gepland zijn en dat er geen FttH is, terwijl ik al een FTU heb hangen :?).

Hoe het ook zij, ik weet dus nog steeds niet 100% zeker of ik GPON krijg of toch AON. Ik ben uiteraard geneigd om @Barre73 te geloven, maar aangezien hij zegt dat vanaf juli 2020 alles GPON is spant het erom. Misschien was "mijn" PoP net klaar voor die tijd. De graafwerkzaamheden begonnen immers rond die tijd. En dat ze een uitzondering hebben gemaakt zou natuurlijk ook kunnen.
alleen fourstack tele2 is nog in de lucht van kpn/xs4all is uit de lucht, fourstack wordt in die zin ook niet meer gebruikt. binnen kpn zijn daar andere tools voor.

als je PB na barre73 die kan zo ik weet precies zien wat er op je postcode huisnr geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
@TimoDimo
Je argument voor geen monteur nodig spreekt net zo goed voor GPON. Bij GPON moet elke provider dezelfde ONT gebruiken dus die kan blijven hangen. En alles is pre-patched dus geen monteur nodig in een PoP of OAP om een patch te zetten of te migreren.
Verder: stroombesparing is minimaal. Ik heb het al vaker beredeneerd. Het omzetten van licht naar ethernet moet toch ergens gebeuren. Het zal heel iets meer zijn bij een losse NT maar ik denk dat het de moeite niet waard is. Een extra apparaat neemt qua ruimte bijna niks in. De ruimte die voor de FTU gereserveerd wordt is al inclusief een losse ONT. De oude AON-NT is al clickable en er zal ook vast snel een clickable versie voor GPON komen.
Extra stopcontact: ja. Simpel op te lossen met een blokje.

En tot slot: al die Tweakerzaken met monitoring zijn natuurlijk leuk maar je hebt wel een consumenten lijntje. Daar is het niet voor bedoeld en niet voor gemaakt. Als het nu niet meer kan, dan zij dat zo..

@vr6-only Ja, er is een optie voor enkele P2P aansluitingen per OAP lade. Geen hele lade trouwens. De 9e lade is reserve voor latere nieuwbouw. Maar dan nog is dat niet bedoeld voor consumenten maar voor objecten. Mobiele sites, VRI installaties, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TimoDimo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:17:
Ik snap je punt, en ook het feit dat je een stopcontact/stekkerblok minder nodig hebt is soms handiger. Maar het is wat het is. Operators gaan nu eenmaal over op GPON (en straks XGS-PON) techniek omdat het nu vele malen goedkoper is. Daar komt bij dat wereldwijd de AON/PTP techniek nergens werd gebruikt, behalve in ons land. Dus naast kostenbesparing zal het ook standaardisatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:35

Wildfire

Joy to the world!

@TimoDimo je kunt me in een DM je postcode/huisnummer sturen. Sinds kort kunnen wij monteurs zien wat voor glasvezelaansluiting iemand heeft. Zou dus als het goed is ook voor jouw adres bekend moeten zijn, ik kan altijd even kijken of het inderdaad bij jouw adres vermeld staat.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 00:16:
@TimoDimo je kunt me in een DM je postcode/huisnummer sturen. Sinds kort kunnen wij monteurs zien wat voor glasvezelaansluiting iemand heeft. Zou dus als het goed is ook voor jouw adres bekend moeten zijn, ik kan altijd even kijken of het inderdaad bij jouw adres vermeld staat.
@Wildfire is dat de info vanuit BC? P2P of PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 08:56
vr6-only schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:01:
Op dit moment zit er nog steeds een groot verschil tussen AON en PON (van KPN). Bij PON is je provider keuze nog steeds ernstig beperkt. De meesten zullen je nog steeds vertellen dat je geen glasvezel hebt. En tot de problemen met het leveren van andere providers over KPN WBA PON verbindingen niet zijn opgelost, blijft dit een concreet nadeel van PON (ongeacht waar de 'schuld' van deze problemen ligt).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Op dit moment zit er nog steeds een groot verschil tussen AON en PON (van KPN). Bij PON is je provider keuze nog steeds ernstig beperkt. De meesten zullen je nog steeds vertellen dat je geen glasvezel hebt. En tot de problemen met het leveren van andere providers over KPN WBA PON verbindingen niet zijn opgelost, blijft dit een concreet nadeel van PON (ongeacht waar de 'schuld' van deze problemen ligt).
Daar heb je helemaal gelijk in. Op AON zijn alle WBA providers beschikbaar. Op PON nog altijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
Het nadeel van GPON dat ik nog niet gehoord heb is dat de downstream-data bij alle ONT's ontvangen wordt, en jouw ONT alleen verkeer bestemd voor jou doorlaat. Dat betekent dat in theorie je buurman jouw downstream data kan afluisteren, of zichzelf kan voordoen als jouw ONT. Nu gebruikt GPON wel AES encryptie om dat tegen te gaan, maar dat veronderstelt wel dat 1) de provider dat goed ingeregeld heeft, 2) de AON geüpdated wordt / kan worden als hier kwetsbaarheden in ontdekt worden en 3) de provider pro-actief de ontwikkelingen hieromtrent volgt.

Het is misschien wat vergezocht, maar wmb hebben zowel de providers als de producenten van netwerkapparatuur geen goed track-record als het om kwetsbaarheden in hun netwerk/producten gaat. Voor mijzelf zou ik bij GPON sterk overwegen om niet op de ingebouwde AES encryptie te vertrouwen maar zoveel mogelijk verkeer over een VPN te gooien.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:54:

[...]

@Wildfire is dat de info vanuit BC? P2P of PON?
Sinds kort is die informatie toegevoegd in de aansluitinginfo in de infra-app. Dan staat er inderdaad P2P of PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Wildfire schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Sinds kort is die informatie toegevoegd in de aansluitinginfo in de infra-app. Dan staat er inderdaad P2P of PON.
maar p2p staat kan er zowel Gof of Pon geleverd worden :)
e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

jopoh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:00:
[...]

maar p2p staat kan er zowel Gof of Pon geleverd worden :)
e
PON Wordt in de infra-app afzonderlijk benoemd. PON Gaat momenteel op veel plekken nog over het P2P netwerk (vanuit een PoP, met een splitter daar vanuit welke het naar meerdere ODF aansluitingen gaat).

Als @TimoDimo nog mocht reageren op mijn oproep kan ik voor hem kijken wat onze infra-app vermeld voor zijn aansluiting. Als het PON is zou dat er netjes bij horen te staan.

[ Voor 18% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Wildfire schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:05:
[...]

PON Wordt in de infra-app afzonderlijk benoemd. PON Gaat momenteel op veel plekken nog over het P2P netwerk (vanuit een PoP, met een splitter daar vanuit welke het naar meerdere ODF aansluitingen gaat).

Als @TimoDimo nog mocht reageren op mijn oproep kan ik voor hem kijken wat onze infra-app vermeld voor zijn aansluiting. Als het PON is zou dat er netjes bij horen te staan.
is eigenlijk heel simpel als er P2P staat kan het zowel Pon als Gof techniek zijn.
staat er PON dan is het P2M (dan spreken we over de spitters in de straatkasten) waar alles compleet voorbereid zit en niet meer gepatch hoeft te worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 03-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

jopoh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:12:
[...]

is eigenlijk heel simpel als er P2P staat kan het zowel Pon als Gof techniek zijn.
staat er PON dan is het P2M (dan spreken we over de spitters in de straatkasten) waar we ook niet meer bij komen en waar alles compleet voorbereid zit :D
Hmmm dan is dat ons niet echt duidelijk gemaakt. Ik verkeerde onder de indruk dat elke soort PON in de infra-app gewoon als PON vermeld zou worden. Als er enkel P2P staat terwijl het PON of GoF kan zijn dan is de info voor ons alsnog nutteloos.

Maar eens in de praktijk kijken hoe het gaat, de optie zit er nog maar sinds kort in en nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:55:
@TimoDimo
Je argument voor geen monteur nodig spreekt net zo goed voor GPON. Bij GPON moet elke provider dezelfde ONT gebruiken dus die kan blijven hangen. En alles is pre-patched dus geen monteur nodig in een PoP of OAP om een patch te zetten of te migreren.
Maar als je point-to-point hebt en verschillende operators GPON implementeren, dan krijg je dat de ene monteur zijn ONT komt weghalen en de volgende er weer een op komt hangen. Of als je afwisselt tussen coax en glasvezel: dan komen ze toch ook je ONT weghalen of niet? Of als je helemaal nog geen internet hebt in huis.
Verder: stroombesparing is minimaal. Ik heb het al vaker beredeneerd. Het omzetten van licht naar ethernet moet toch ergens gebeuren. Het zal heel iets meer zijn bij een losse NT maar ik denk dat het de moeite niet waard is. Een extra apparaat neemt qua ruimte bijna niks in. De ruimte die voor de FTU gereserveerd wordt is al inclusief een losse ONT. De oude AON-NT is al clickable en er zal ook vast snel een clickable versie voor GPON komen.
Extra stopcontact: ja. Simpel op te lossen met een blokje.
Ik zei ook niets over stroombesparing. ;) En het is erg persoonlijk of dat extra blokje en extra apparaat nu zo erg is. Als er opties zijn is dat gewoon beter voor de consument.
En tot slot: al die Tweakerzaken met monitoring zijn natuurlijk leuk maar je hebt wel een consumenten lijntje. Daar is het niet voor bedoeld en niet voor gemaakt. Als het nu niet meer kan, dan zij dat zo..
Ja het zij zo, maar dan is het nog steeds een echt nadeel. ;)
@vr6-only Ja, er is een optie voor enkele P2P aansluitingen per OAP lade. Geen hele lade trouwens. De 9e lade is reserve voor latere nieuwbouw. Maar dan nog is dat niet bedoeld voor consumenten maar voor objecten. Mobiele sites, VRI installaties, etc.
Ah nu snap ik ook @vr6-only zijn opmerking. Ik vraag me ook af of het nou zoveel meer kost om meer vezels van de area PoP naar de OAP te leggen. Geen idee hoeveel dikker een 96-voudige kabel is t.o.v. een 48-voudige bijvoorbeeld, maar volgens mij is het niet veel? Als alles in de straat toch open ligt, dan is het toch gewoon een kwestie van wat extra kabels leggen?

Ik kan me namelijk voorstellen dat de winst van full-GPON hem er vooral in zit dat er minder ruimte nodig is in de PoP's en dat er slechts kleine straatkasten nodig zijn. Dus niet zozeer het aantal vezels in de grond. Als de splittertechnieken beter worden waardoor ze kleiner worden en ook de lades met de lasverbindingen efficiënter kunnen maken kunnen ze misschien ook de splitterratio verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Soundwork schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Ik snap je punt, en ook het feit dat je een stopcontact/stekkerblok minder nodig hebt is soms handiger. Maar het is wat het is. Operators gaan nu eenmaal over op GPON (en straks XGS-PON) techniek omdat het nu vele malen goedkoper is. Daar komt bij dat wereldwijd de AON/PTP techniek nergens werd gebruikt, behalve in ons land. Dus naast kostenbesparing zal het ook standaardisatie zijn.
Interessant, ik wist niet dat we dit alleen in Nederland doen. Maar AON is eigenlijk gewoon een simpele versie van PON zonder de splitters. Ze kunnen volgens mij met alle "normale" glasvezelapparatuur die je zo in de winkel kunt kopen alles aansluiten.

Hoewel, die "DSLAMS" misschien wel specifiek ontwikkeld moeten zijn voor gebruik in PoP's. Als dat zo weinig gebruikt wordt zal het wel duur zijn inderdaad. Vandaar dus ook dat er bij point-to-point nu ook voor PON wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ShadowLord schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:36:
[...]

Dat is nog een valide argument tegen PON inderdaad. Al zal dat wel mettertijd wel beter worden. Raar eigenlijk. Een provider die via KPN WBA levert heeft in principe helemaal geen boodschap aan wat voor technologie er wordt gebruikt, dus het kan niet echt een technisch probleem zijn. Dus dit soort problemen moeten dan bij KPN (WBA) liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Tom Paris schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:
Het nadeel van GPON dat ik nog niet gehoord heb is dat de downstream-data bij alle ONT's ontvangen wordt, en jouw ONT alleen verkeer bestemd voor jou doorlaat. Dat betekent dat in theorie je buurman jouw downstream data kan afluisteren, of zichzelf kan voordoen als jouw ONT. Nu gebruikt GPON wel AES encryptie om dat tegen te gaan, maar dat veronderstelt wel dat 1) de provider dat goed ingeregeld heeft, 2) de AON geüpdated wordt / kan worden als hier kwetsbaarheden in ontdekt worden en 3) de provider pro-actief de ontwikkelingen hieromtrent volgt.

Het is misschien wat vergezocht, maar wmb hebben zowel de providers als de producenten van netwerkapparatuur geen goed track-record als het om kwetsbaarheden in hun netwerk/producten gaat. Voor mijzelf zou ik bij GPON sterk overwegen om niet op de ingebouwde AES encryptie te vertrouwen maar zoveel mogelijk verkeer over een VPN te gooien.
Goed punt, dat is nog een klein nadeel van GPON. Klein, want ik neem aan dat hier heel goed over nagedacht is. Maar het is toch best een beetje een eng idee dat er 31 andere huishoudens precies zouden kunnen zien wat je doet als ze de encryptiesleutels zouden hebben. Stel dat er ééntje bij KPN werkt, of bij een toeleverancier van de apparatuur bijvoorbeeld met kwade bedoelingen.

Maar dit probleem is min of meer identiek bij coax, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Wildfire schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Bedankt. Ik begrijp dus helaas uit de reacties van @jopoh dat het geen zin heeft omdat er waarschijnlijk alleen PtP zal staan, en dat dit dus GPON of AON zou kunnen zijn. Eigenlijk moet er dus als er wel (G)PON staat bij point-to-multi-point in plaats daarvan full-GPON staan. Zo is het wel verwarrend.

[ Voor 13% gewijzigd door TimoDimo op 03-06-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Bedankt. Ik begrijp dus helaas uit de reacties van @jopoh dat het geen zin heeft omdat er waarschijnlijk alleen PtP zal staan, en dat dit dus GPON of AON zou kunnen zijn. Eigenlijk moet er dus als er wel (G)PON staat bij point-to-multi-point in plaats daarvan full-GPON staan. Zo is het wel verwarrend.
Ik kan altijd toch even kijken wat mijn infra-app zegt, nietwaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Nu online
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Goed punt, dat is nog een klein nadeel van GPON. Klein, want ik neem aan dat hier heel goed over nagedacht is. Maar het is toch best een beetje een eng idee dat er 31 andere huishoudens precies zouden kunnen zien wat je doet als ze de encryptiesleutels zouden hebben. Stel dat er ééntje bij KPN werkt, of bij een toeleverancier van de apparatuur bijvoorbeeld met kwade bedoelingen.

Maar dit probleem is min of meer identiek bij coax, toch?
Klopt helemaal :) En daar is het ook al een paar keer fout gegaan bij de implementatie, waar we van weten...

Beyond your cable modem - CCC 2015

Hacking DOCSIS - CCC 2017

Dus ik vrees dat het bij GPON geen kwestie is van 'of', maar 'wanneer'... :$

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wildfire schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Hmmm dan is dat ons niet echt duidelijk gemaakt. Ik verkeerde onder de indruk dat elke soort PON in de infra-app gewoon als PON vermeld zou worden. Als er enkel P2P staat terwijl het PON of GoF kan zijn dan is de info voor ons alsnog nutteloos.

Maar eens in de praktijk kijken hoe het gaat, de optie zit er nog maar sinds kort in en nog niet nodig gehad.
Die info komt volgens mij direct uit de BC en dat zegt dus inderdaad niet welke lijnkaart er in de Dslam zit. Pas met die info weet je het zeker en ik vermoed dat jullie als monteurs dat niet zien.

Edit: ik heb zelf ook de Infra app. Net even gekeken bij een adres dat P2P is vanuit passieve info maar GPON vanuit actief (in de PoP dus). Ik zie alleen passieve info en dus alleen P2P. En dus sta je op het verkeerde been want voor een monteur is het dus GPON met een Nokia ONT.
Maar misschien zien monteurs ook actieve info?

@TimoDimo : stuur maar een PB. Ik kan inderdaad wel zien welke lijnkaart er in de PoP zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Barre73 op 03-06-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:00:
[...]

Maar als je point-to-point hebt en verschillende operators GPON implementeren, dan krijg je dat de ene monteur zijn ONT komt weghalen en de volgende er weer een op komt hangen. Of als je afwisselt tussen coax en glasvezel: dan komen ze toch ook je ONT weghalen of niet? Of als je helemaal nog geen internet hebt in huis.

[...]

Ik zei ook niets over stroombesparing. ;) En het is erg persoonlijk of dat extra blokje en extra apparaat nu zo erg is. Als er opties zijn is dat gewoon beter voor de consument.

[...]

Ja het zij zo, maar dan is het nog steeds een echt nadeel. ;)

[...]

Ah nu snap ik ook @vr6-only zijn opmerking. Ik vraag me ook af of het nou zoveel meer kost om meer vezels van de area PoP naar de OAP te leggen. Geen idee hoeveel dikker een 96-voudige kabel is t.o.v. een 48-voudige bijvoorbeeld, maar volgens mij is het niet veel? Als alles in de straat toch open ligt, dan is het toch gewoon een kwestie van wat extra kabels leggen?

Ik kan me namelijk voorstellen dat de winst van full-GPON hem er vooral in zit dat er minder ruimte nodig is in de PoP's en dat er slechts kleine straatkasten nodig zijn. Dus niet zozeer het aantal vezels in de grond. Als de splittertechnieken beter worden waardoor ze kleiner worden en ook de lades met de lasverbindingen efficiënter kunnen maken kunnen ze misschien ook de splitterratio verbeteren?
Wat die ONT betreft dacht ik alleen aan een Full-Gpon netwerk zonder andere operators. Die netwerken zijn dan ook pre-patched. De halve GPON versie niet, daar moet elke keer nog gepatcht worden in de PoP.

Grootste voordeel met GPON qua kosten is de actieve apparatuur en het aantal PoP's. Je hebt nog maar 1 PoP nodig voor tienduizenden aansluitingen tegelijk. En in die ene PoP zitten echt veel minder Dslams met dure lijnkaarten dan in die losse PoP's in een oud netwerk. Daarentegen moeten er wel straatkasten met splitters geplaats worden maar dat weegt bij lange na niet op tegen de besparing van 1 PoP per 3500 woningen (en dure actieve apparatuur in elk van die PoPs) en die genoemde lijnkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:45:
[...]

Die info komt volgens mij direct uit de BC en dat zegt dus inderdaad niet welke lijnkaart er in de Dslam zit. Pas met die info weet je het zeker en ik vermoed dat jullie als monteurs dat niet zien.

Edit: ik heb zelf ook de Infra app. Net even gekeken bij een adres dat P2P is vanuit passieve info maar GPON vanuit actief (in de PoP dus). Ik zie alleen passieve info en dus alleen P2P. En dus sta je op het verkeerde been want voor een monteur is het dus GPON met een Nokia ONT.
Maar misschien zien monteurs ook actieve info?

@TimoDimo : stuur maar een PB. Ik kan inderdaad wel zien welke lijnkaart er in de PoP zit.
Inmiddels weet ik via @Barre73 dat het gewoon GPON is. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:18:
[...]

Wat die ONT betreft dacht ik alleen aan een Full-Gpon netwerk zonder andere operators. Die netwerken zijn dan ook pre-patched. De halve GPON versie niet, daar moet elke keer nog gepatcht worden in de PoP.

Grootste voordeel met GPON qua kosten is de actieve apparatuur en het aantal PoP's. Je hebt nog maar 1 PoP nodig voor tienduizenden aansluitingen tegelijk. En in die ene PoP zitten echt veel minder Dslams met dure lijnkaarten dan in die losse PoP's in een oud netwerk. Daarentegen moeten er wel straatkasten met splitters geplaats worden maar dat weegt bij lange na niet op tegen de besparing van 1 PoP per 3500 woningen (en dure actieve apparatuur in elk van die PoPs) en die genoemde lijnkaarten.
Duidelijk, dus inderdaad het grootste voordeel is de ruimte die al die apparatuur in beslag neemt. Dus als die kleiner wordt kan misschien de splitterratio nog worden verbeterd. Want het aantal glasvezels in de grond verminderen is nou niet echt een besparing volgens mij (zo'n kabel wordt alleen ietsje dunner bij minder vezels volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Duidelijk, dus inderdaad het grootste voordeel is de ruimte die al die apparatuur in beslag neemt. Dus als die kleiner wordt kan misschien de splitterratio nog worden verbeterd. Want het aantal glasvezels in de grond verminderen is nou niet echt een besparing volgens mij (zo'n kabel wordt alleen ietsje dunner bij minder vezels volgens mij).
De ruimte is prettig maar het feit dat je gigantisch bespaart op die dure lijnkaarten is absoluut het belangrijkste. Gecombineerd met het feit dat GPON relatief makkelijk 1Gbit/1Gbit kan leveren, maar nog veel makkelijk op te waarderen is naar XGS-PON en dat wordt de volgende stap
X staat voor 10
G staat voor Gbit
S staat voor symmetrisch. Dus 10 Gbit/10 Gbit symmetrisch. Uiteraard verdeeld over de actieve klanten op dat segment, maar toch.. met de nodige overboeking kan je zelfs een 2000/2000 abonnement gaan leveren als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:19
Glas is aangeleverd hier tot aan de voordeur. Vandaag contact gehad met KPN. Wanneer je nu bij KPN een order inschiet word "versneld" de kabel afgemonteerd tot in de meterkast.
Deze procedure had ik niet verwacht :-)

Iemand die weet of de modem/router van KPN in bridge-modus kan werken (i.v.m. eigen fortigate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
pitchdown schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:51:
Glas is aangeleverd hier tot aan de voordeur. Vandaag contact gehad met KPN. Wanneer je nu bij KPN een order inschiet word "versneld" de kabel afgemonteerd tot in de meterkast.
Deze procedure had ik niet verwacht :-)

Iemand die weet of de modem/router van KPN in bridge-modus kan werken (i.v.m. eigen fortigate).
1) marketingtaal en onzin. Je adres staat in de planning met de rest van de straat. Er wordt niet versneld aangesloten.
2) die vraag moet je in het KPN topic stellen. Dit topic gaat niet over de provider maar de netwerkbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e

Midas.e

Is handig met dinges

Barre73 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:08:

Inmiddels even verder, Volker Wessels nog altijd geen contact opgenomen, bij KPN een klacht ingediend waarom dit in hemelsnaam zolang moet duren, webcare is er nu mee bezig 8)7 en ik denk dat ik ooit een verbinding krijg? We wachten nog even af :D

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:05:
[...]

Interessant, ik wist niet dat we dit alleen in Nederland doen. Maar AON is eigenlijk gewoon een simpele versie van PON zonder de splitters. Ze kunnen volgens mij met alle "normale" glasvezelapparatuur die je zo in de winkel kunt kopen alles aansluiten.

Hoewel, die "DSLAMS" misschien wel specifiek ontwikkeld moeten zijn voor gebruik in PoP's. Als dat zo weinig gebruikt wordt zal het wel duur zijn inderdaad. Vandaar dus ook dat er bij point-to-point nu ook voor PON wordt gekozen.
Dat is niet helemaal waar wat je daar schrijft. AON is echt een "dedicated" poort op de apparatuur in de area PoP. Dus PON is geen simpele versie van AON. Het is techniek op basis van delen van 1 actieve poort naar meerdere klanten met een OLT/ONT constructie.

Maar op de langere termijn zullen de operators de DSLAM's of switches gaan vervangen voor exemplaren met een OLT, omdat het dan goedkoper wordt en ook omdat AON beperkter beschikbaar zal zijn vanuit de fabrikanten. Echter moeten de providers dan wel bij alle klanten de NT's gaan wisselen voor ONT's. Dus dat wordt nog wel een operatie, ik zie dit niet op korte termijn gebeuren.
Tom Paris schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:

Interessant wat je schrijft....
Ik heb Jonaz gehad (ook op basis van GPON vanuit de area PoP) maar ik kreeg al het verkeer over mijn poort. Dus met Wireshark kon ik al verkeer zien op de OLT naar de buts klanten die op dezelfde splitter zitten. Het is dus wel een punt van aandacht voor operators/providers, want je kan het verkeer ook op ONT niveau "aborberen" dat het niet meer op jouw WAN poort voorbij komt. Maar Jonaz had dat dus niet ingericht. Ziggo gebruikt op het Coax netwerk ook de Ptmp techniek, en daar wordt filtering wel toegepast zodat de klant niet het verkeer van zijn buurman kan tappen.

[ Voor 39% gewijzigd door Soundwork op 03-06-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Soundwork schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Dat is niet helemaal waar wat je daar schrijft. AON is echt een "dedicated" poort op de apparatuur in de area PoP. Dus PON is geen simpele versie van AON. Het is techniek op basis van delen van 1 actieve poort naar meerdere klanten met een OLT/ONT constructie.
Nee, ik zei dat AON een simpele versie van PON is, niet omgekeerd. ;)

Als je bij PON de splitter en het multiplexgedeelte (TDMA) en de ONT eruit laat (vervangt door een AON-variant) dan heb je AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 23:06
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:52:
[...]

1) marketingtaal en onzin. Je adres staat in de planning met de rest van de straat. Er wordt niet versneld aangesloten.
[...]
Dit is in mijn straat wel het geval, want ik heb al heel snel een preorder geplaatst bij KPN en heb sinds 1 maart een actieve GPON verbinding, waar bij o.a. mijn directe buren de oranje sprieten nu nog uit de stoep steken.

Daarnaast kan ik bij T-Mobile nu ook 1Gbit up/down nemen voor €40. Betekent dit dat T-Mobile eigen apparatuur hier in de PoP in Breda heeft geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:22:
[...]

Nee, ik zei dat AON een simpele versie van PON is, niet omgekeerd. ;)

Als je bij PON de splitter en het multiplexgedeelte (TDMA) en de ONT eruit laat (vervangt door een AON-variant) dan heb je AON.
Ook niet helemaal waar maar wat vooral niet waar is was de stelling dat het bijna nergens gebruikt wordt in de wereld. Het wordt best veel gebruikt maar wordt steeds meer vervangen voor GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tommert38 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:45:
[...]

Dit is in mijn straat wel het geval, want ik heb al heel snel een preorder geplaatst bij KPN en heb sinds 1 maart een actieve GPON verbinding, waar bij o.a. mijn directe buren de oranje sprieten nu nog uit de stoep steken.

Daarnaast kan ik bij T-Mobile nu ook 1Gbit up/down nemen voor €40. Betekent dit dat T-Mobile eigen apparatuur hier in de PoP in Breda heeft geplaatst?
Geloof me maar.. er is geen enkele aannemer van KPN die momenteel de mensen met een pre-order met voorrang aansluit. Dat is ook niet te doen met deze gigantische aantallen per week.
Je buren hebben minder interesse, willen niet thuis zijn op het voorgestelde moment, blijven bij Ziggo, etc...

En ja op de tweede vraag. Dat betekent het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Ook niet helemaal waar maar wat vooral niet waar is was de stelling dat het bijna nergens gebruikt wordt in de wereld. Het wordt best veel gebruikt maar wordt steeds meer vervangen voor GPON.
Duidelijk, dan is het dus waarschijnlijk duurdere apparatuur omdat bij die AON lijnkaarten meer lasers gebruikt worden, voor elke aansluiting één. Maar goed hierna haak ik een beetje af, want ik heb nog nooit zo'n ding gezien, laat staan dat ik weet hoeveel het kost. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
@Barre73 Weet je trouwens ook of ik ook T-Mobile GPON kan krijgen als ze klaar zijn? Met andere woorden, levert T-Mobile overal als operator (Glasoperator) waar KPN point-to-point heeft aangelegd? De postcodecheck van T-Mobile geeft bij mijn adres alleen nog DSL aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:54:
[...]

Dat had betrekking op mijn stelling. Laten we het erop houden dat Nederland 1 van de weinige landen was waar GPON nog werd toegepast een aantal jaren geleden. AON wordt niet superveel toegepast op glasvezelnetwerken buiten ons land. Het merendeel van de netwerken werd op de PON/GPON techniek aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:09:
@Barre73 Weet je trouwens ook of ik ook T-Mobile GPON kan krijgen als ze klaar zijn? Met andere woorden, levert T-Mobile overal als operator (Glasoperator) waar KPN point-to-point heeft aangelegd? De postcodecheck van T-Mobile geeft bij mijn adres alleen nog DSL aan...
Niet op alle recente point to point netwerken. Wel veel. Ik weet niet of jouw PoP daar ook bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:25:
[...]

Niet op alle recente point to point netwerken. Wel veel. Ik weet niet of jouw PoP daar ook bij hoort.
Ik denk het niet dan, want bij sommige adressen in de stad waar ze al klaar zijn (en waar de postcodecheck van KPN aangeeft dat je het per direct aan kunt vragen) geeft T-Mobile nog aan dat er alleen DSL geleverd kan worden. Of zou Glasoperator nog niet klaar zijn met apparatuur in de PoP hangen en dat het dus nog komt? Wordt nog spannend dan. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Ik denk het niet dan, want bij sommige adressen in de stad waar ze al klaar zijn (en waar de postcodecheck van KPN aangeeft dat je het per direct aan kunt vragen) geeft T-Mobile nog aan dat er alleen DSL geleverd kan worden. Of zou Glasoperator nog niet klaar zijn met apparatuur in de PoP hangen en dat het dus nog komt? Wordt nog spannend dan. :o
Dat laatste zou goed kunnen ja. Even afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Nou, ze hebben net 15 minuten geleden de kabel in de grond gelegd :) nu wachten tot iemand langskomt om alles aan te sluiten!

Weekje later dan ik eerst dacht :) maar hij ligt er
Hoelang zit er vaak tussen het leggen en de afspraak?

[ Voor 31% gewijzigd door G_Dragon op 07-06-2021 17:27 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie