vr6-only schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:01:
Wat maakt het uit of je nou GPON of PtP krijgt, geen vrije keuze als het aan komt of je nou je eigen ONT mag toepassen? Dus? Qua beleving zijn ze identiek namelijk: snel en stabiel. Wat is de volgende discussie: vrije stekker keuze bij aanschaf van een EV?
Je hebt wel een beetje gelijk; maar toch zijn er volgens mij genoeg voordelen:
- Een eerste belangrijk voordeel is dat je een actief apparaat minder hebt, met minder bijbehorende stroomkabels door je meterkast. Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kan dat best een groot voordeel zijn.
- Verder is volgens mij een ander voordeel dat je zelf de status en kwaliteit van de optische verbinding kunt controleren als je de glasvezel direct in je router hebt zitten, signaalsterkte e.d. Nu misschien nog wat minder van belang, maar in de toekomst als we allemaal 10Gb/s of meer willen wellicht wel.
- Als derde voordeel: je hebt in principe bij het overstappen tussen aanbieders geen monteur nodig. Dus je hoeft niet thuis te blijven en je kunt de eventueel gemaakte afspraak afzeggen.
Ik sta op het punt een router te kopen en dan kan ik er dus net zo goed eentje nemen met SFP, mits het AON is natuurlijk. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, dus kan een router zonder SFP volstaan.
En het is nog altijd mogelijk om middels het nieuwe netwerk concept van NetwerkNL PtP te leveren, omdat je in de OAP nog ruimte hebt voor extra lades. Of NetwerkNL dat accepteert is een tweede, als het aan komt op wholesale partijen.
Wat bedoel je precies? Dat andere operators nog steeds bij point-to-point AON kunnen leveren? Of bedoel je zelfs bij point-to-multi-point? Bij dat laatste geval moeten ze volgens mij gaan patchen in zowel de PoP als de OAP en dat lijkt me niet gewenst, tenzij de OAP in de PoP zit (eerste geval).
En tenslotte. De meeste monteurs hebben basis kennis. Enkel de fanatiekeling weet meer, omdat degene daarop induikt. Oftewel, je mag de meeste verhalen met een korreltje zout nemen. Dit is niet uniek aan NetwerkNL of branche, maar tegenwoordig overal. Aapje kunstje geleerd en meer niet.
De meeste monteurs die ik sprak waren niet eens van KPN NetwerkNL, maar van de aannemer die de FTU's plaatst. Die hebben inderdaad alleen maar hun taken geleerd en meer niet. Op zich ook wel logisch dat je van hen niet meer kunt verwachten.
Wel zou het handig zijn om als iets meer geïnformeerde consument enigszins te weten wat voor soort netwerk er wordt aangelegd, door meer centrale informatievoorziening vanuit KPN NetwerkNL. Zoiets als
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/ dus, maar dan voor glasvezel (ik begrijp dat die in principe ook voor glasvezel is, maar bij mij staat er dat er geen upgrades gepland zijn en dat er geen FttH is, terwijl ik al een FTU heb hangen

).
Hoe het ook zij, ik weet dus nog steeds niet 100% zeker of ik GPON krijg of toch AON. Ik ben uiteraard geneigd om @
Barre73 te geloven, maar aangezien hij zegt dat vanaf juli 2020 alles GPON is spant het erom. Misschien was "mijn" PoP net klaar voor die tijd. De graafwerkzaamheden begonnen immers rond die tijd. En dat ze een uitzondering hebben gemaakt zou natuurlijk ook kunnen.